Wednesday 22 October 2014

CINTA NEGARAMU CINTA NEGARAKU (388) MAWAR KUNING DIRAJA MEKARLAH DIKAU DI TAMAN PUISI SYURGAWI



CINTA NEGARAMU CINTA NEGARAKU (388) MAWAR KUNING DIRAJA MEKARLAH DIKAU DI TAMAN PUISI SYURGAWI

KURNIAAN PANGKAT DAN DARJAT DARIPADA DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.

MAHKOTA RATU RIMBA NIAGARA ANTARA REALITI DAN FANTASI



U
  • Ratu Rimba Niagara shared a photo.

        • Penulis at Perkhidmatan Minda Kreatif · 1000 Followers

    BERMULANYA KISAH PUTRI RIMBA NIAGARA
    Maka tersebutlah kisahnya
    di mana bermulanya kisah
    Putri Rimba Niagara...
    Continue Reading

    Sri Pemangku Adat's photo.
    LikeLike ·  · 


    August 19 · 

    Ratu Rimba Niagara's photo.
    Ratu Rimba Niagara changed their cover photo.
    INDAH ILHAM KURNIAAN ALLAH AZZAWAJALLAH
    INDAH ILHAM KURNIAAN ALLAH AZZAWAJALLAH

    INDAH ILHAM KURNIAAN ALLAH SWT DIBAGI/DIKONGSI KEPADA SAUDARA SEISLAMKU BUKAN UNTUK MENUNJUK PANDAI ATAU RIAK TAPI MENUNJUKKAN BETAPA BIJAKSANA-NYA ALLAH MAHA PEMURAH-NYA MAHA BERKUASA-NYA ALLAH TANPA IZIN-NYA SEBARIS AYAT TAK DAPAT DITULIS BETAPA BERKUASA-NYA ALLAH BETAPA KERDILNYA AKU DI SISI-NYA MAKANYA AKU BERSYKUR DIKURNIAKAN ILHAM TANPA HAD. MOGA ILHAM KURNIAAN-NYA INI MEMBERI MANFAAT DUNIA AKHIRATKU DAN KEPADA YANG SUDI MEMBACA KARYAKU. YANG TAK SUDI YANG SAKIT HATI TAK APA TAK MARAH DAN KECIL HATI PUN ASALKAN JANGAN KARENA KU MENULIS PELBAGAI TEMA MEMBUATMU MELEDAK HATI LALU MENGHINA KARYA KARYA YANG KUTULIS JANGAN GITU DONG ...MOGA SAMA KITA SUCIKAN PENYAKIT HATIKU HATIMU HATI SEMUA UNTUK MENUJU JALAN JALAN PULANG KE NEGERI ABADI DENGAN JIWA DAN ROH YANG TENANG LAGI DI REDHOI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
    • SELAMAT DATANG KE KOTA SASTRA RATU RIMBA NIAGARA,'

      Amazing Places's photo.
      LikeLike ·  · 
    Ratu Rimba Niagara changed their cover photo.
    Ratu Rimba Niagara changed their profile picture.

     

     CITAKU BAGAIKAN MEMINTAL ILUSI MENJADI REALITI
    Ratu Rimba Niagara posted in 3 groups.

    •  
    • 50 mins · 
      CITA-CITAKU MAHU MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA AGAR DAPAT DITERIMA OLEH SELURUH RAKYAT NUSANTARA DAN WARGA DUNIA IN SHAA ALLAH AAMIIN
      TAHNIAH UNTUK MAJELIS PEMANGKU ADAT NUSANTARA

      Sri Pemangku Adat's photo.
      LikeLike ·  · 
      • TOH PUAN RATU KENCANA SARI
        SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
        Syukur Alhamdulillah dikurniakan Gelaran Toh Puan Ratu Kencana Sari daripada di SAKA MALAYSIA dan YM SRI PEMANGKU ADAT.
        Memang tidak pernah diduga akan dianugerahkan gelaran sebegitu tinggi. Sejak menyertai grup Sri Pemangku Adat hampir empat tahun sudah banyak karya yang disiarkan tanpa henti tanpa had. Cuma semenjak tahun lepas YM Sri Pemangku Adat tidak aktif di grup ini atas urusan kerja selama setahun grup ini bagaikan dilanggar burung garuda sunyi sepi , tapi sabar menanti kehadiran YM Sri Pemangku Adat untuk menyerikan grup ini. In Shaa Allah grup ini kembali ceria dengan banyaknya ilmu tentang diRaja dan Hulubalang Nusantara terutama adat dan budaya Wangsa Melayu Bugis Nusantara. Syabas YM dan terima kasih banyak atas sumbangan ilmu yang amat berguna kepada agama , bangsa dan negara untuk tatapan generasi kini dan akan datang.
        Secara tidak langsung menyemarakkan lagi dunia sastera saya, apabila dianugerahkan gelaran Toh Puan Ratu Kencana Sari,
        Nama Kencana Sari seolah telah lama saya dengar dan amat meminati dengan nama itu tak tahu kenapa. Tapi bilamana malam ini saya dengar nama Kencana Sari saya mula teringat apa yang saya bayangkan dahulu di mana dalam karya kisah dongeng diRaja yang saya karang pernah menaruh nama Putri Kencana Sari... benarlah ilmu Pengetahuan Allah mendahului apa yang kita ketahui akan datang. Semua-Nya telah tersurat di sebalik yang tersirat.
        Dalam perjalanan hidup saya, semuanya bersangkutan dengan masa silam ke masa kini, dulu saya minat sejarah Mataram tapi kini saya terlibat secara langsung dengan kerajaan Mataram, Moyang saya hulubalang Raja Bugis kini secara langsung saya terlibat dengan Grup Wangsa Bugis Melayu Nusantara...dulu saya minat dengan kisah-kisah diraja saya karangkan kisah dongengan diRaja tapi kini secara langsung saya mengarang kisah diRaja yang realiti...semuanya kait mengait di antara satu sama lain. SUBHANALLAH ALLAHU AKBAR Maha Berkuasa-Nya Allah...saya yakin semua-Nya telah diaturkan oleh Allah swt akan perjalanan hidup mati saya maka saya redha.
        Kerana menulis adalah minat saya sedari kecil, maka adalah satu kepuasan bagi saya apabila karya saya diberi komentar oleh pembaca. Dulu sebelum mengenal dunia alammaya untuk mendapat komentar daripada pembaca saya membuat salinan karya dalam kadar yang banyak di sertai dengan borang kajiselidik. Hasil kaji selidik di semua peringkat umur, taraf pendidikan dan pekerjaan memberi komen 99% baik dan di luar jangka sehingga saya yakin saya adalah seorang penulis berbakat ditauliahkan oleh rakyat Malaysia dan ada juga rakyat Indonesia. Sebelum membuat kajiselidik tahap pencapaian penulisan saya , saya masih ragu dan tidak yakin diri. Saya anggap saya adalah penulis perasan sendiri untuk luahan perasaan sendiri tapi tidak rupanya.
        Sebab itu bilamana saya berada di dunia maya, saya terlalu pentingkan komentar daripada pembaca , andai rakan grup tidak memberi komentar atau like tak mengapa tapi sebagai rakan fb wajib andai mereka pelit bin kedekut idea saya terpaksa mencari rakan fb yang lain sebagai pengganti , sebab itu rakan fb saya sampai sekarang silih berganti dan tidak ramai boleh dibilang dengan jari bukan tak mahu terima tetapi saya mahu menumpukan dunia penulisan saya. Moga mereka sudi maafkan saya dan memahami dunia sastera saya.
        Sekali lagi saya mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada YM Sri Pemangku Adat dan di SAKA MALAYSIA atas anugerah TOH PUAN RATU KENCANA SARI. Moga dengan gelaran ini bukan bertujuan untuk membangga diri tapi adalah menyuntik semangat untuk saya meneruskan perjuangan sastera saya dan adalah hadiah yang teristimewa untuk anak cucu Nusantara tercinta bahawa moyang sastera mereka berusaha gigih untuk menghasilkan bahan sastra yang bermanfaat dan berkualiti untuk mereka . In Shaa Allah Aamiin.
        Sekian. Terima Kasih .Wassalam.
        Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,
        Ratu Rimba Niagara @ Rabeah Mohd Ali,
        TOH PUAN RATU KENCANA SARI
        Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara @ Pujanggga Sribu Jaman
        30 Zulkaedah 1435H
        25 September 2014

        Anugerah Budaya Kesusateraan Kepada Karyawan:

WATIKAH GELAR ADAT.
“DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG, YANG MENGUASAI TUJUH PETALA LANGIT DAN TUJUH PETALA BUMI SERTA SEISI KANDUNGANNYA, SEGALA PUJI-PUJIAN BAGI ALLAH SERU SEKALIAN ALAM, MAKA ATAS KUASA YANG ADA PADA ANDEKA DIPERTURUNKAN GELAR ADAT KEPADA YANG AMAT MULIA Rabeah Binti Mohd Ali, SEBAGAI Toh Puan Ratu Kencana Sari, DENGAN BERKAT DOA-DOA KAMI KEPADA MUHAMMAD S.A.W, ALAM SEMESTA MENJADI SAKSI DAN SEGALA DI DUNIA DAN SEISINYA MEMPERAKUI DENGAN LAFAZ LAILAHAILLAH MUHAMMADUR RASULLULAH”.

Kurnia ini diberi kerana berjasa atas sumbagan dan komitmen yang dibuktikan menerusi penyampian khususnya budaya kesusateran dunia maya Laman Rasmi Deplomatik Sri Pemangku Adat. Dengan ucapan setinggi-tinggi terima kasih daripada DISAKA (Malaysia). Amin Ya Allah.
        Anugerah Budaya Kesusateraan Kepada Karyawan:
        WATIKAH GELAR ADAT.
        “DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG, YANG MENGUASAI TUJUH PETALA LANGIT DAN TUJUH PETALA BUMI SERTA SEISI KANDUNGANNYA, SEGALA PUJI-PUJIAN BAGI ALLAH SERU SEKALIAN ALAM, MAKA ATAS KUASA YANG ADA PADA ANDEKA DIPERTURUNKAN GELAR ADAT KEPADA YANG AMAT MULIA Rabeah Binti Mohd Ali, SEBAGAI Toh Puan Ratu Kencana Sari, DENGAN BERKAT DOA-DOA KAMI KEPADA MUHAMMAD S.A.W, ALAM SEMESTA MENJADI SAKSI DAN SEGALA DI DUNIA DAN SEISINYA MEMPERAKUI DENGAN LAFAZ LAILAHAILLAH MUHAMMADUR RASULLULAH”.
        Kurnia ini diberi kerana berjasa atas sumbagan dan komitmen yang dibuktikan menerusi penyampian khususnya budaya kesusateran dunia maya Laman Rasmi Deplomatik Sri Pemangku Adat. Dengan ucapan setinggi-tinggi terima kasih daripada DISAKA (Malaysia). Amin Ya Allah.
        LikeLike ·  · 

    •  
    Ratu Rimba Niagara shared a photo to the group Sri Pemangku Adat.
    • 52 mins · 
      CITA-CITAKU MAHU MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA AGAR DAPAT DITERIMA OLEH SELURUH RAKYAT NUSANTARA DAN WARGA DUNIA IN SHAA ALLAH AAMIIN
      TAHNIAH UNTUK MAJELIS PEMANGKU ADAT NUSANTARA
      Sri Pemangku Adat's photo.
      LikeLike ·  · 
    • See All

     
    1 hr ·
    CITA-CITAKU MAHU MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA AGAR DAPAT DITERIMA OLEH SELURUH RAKYAT NUSANTARA DAN WARGA DUNIA IN SHAA ALLAH AAMIIN
    TAHNIAH UNTUK MAJELIS PEMANGKU ADAT NUSANTARA

    Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
    AHLI-AHLI MAJLIS LEMBAGA ADAT KARAENG DALAM PERTUBUHAN UNTUK KERABAT DAN KELUARGA WANGSA BUGIS MELAYU.
    Di Malaysia, lazimnya seramai tujuh (7) orang anggota yang dikenali sebagai AHLI MAJLIS LEMBAGA ADAT KARAENG dalam sesebuah Pertubuhan, Persatuan atau Badan Organisasi yang seumpamanya. Mereka adalah orang-orang yang difikirkan layan untuk dianugerahkan Gelar Adat secara otomatik setelah, dilantik sebagai Jawatankuasa dalam sesebuah Pertubuhan, Persatuan atau Badan Organisasi yang seumpamanya. Diperjelaskan seperti berikut:-
    Diantara Anugerah Yang Dikurniakan Kepada Mereka Ialah:
    Yang Dipertua : To’ Paduka Maharaja Indera Putra
    Naib Yang Dipertua : To’ Sri Bendahara Andeka Pahlawan
    Setiausaha : To’ Sri Laksamana Amar Pahlawan
    Penolong Setiausaha : To’ Panglima Lela Perkasa
    Bendahari : To’ Sri Temenggung Indera Pahlawan
    AJK (1) : To’ Amar Bija Wangsa
    AJK (2) : To’ Lela Bija Sura
    PERHATIAN: Diperingkat Ahli Majlis adalah TIADA golongan perempuan kecuali, mereka yang berkhidmat untuk Balai Adat Karaeng sahaja.
    Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
    PINNED POST

News Feed

Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
Darjat Pangkat Pertama dalam Darjah Yang Teramat Mulia iaitu:
Y.T.M. Kaus Raja Pesaka Adat (Sri Pemangku Adat) bukan Sultan atau Raja Pemerintah ia sama taraf Raja Jajahan Wilayah/Pembesar Daerah dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Undang Luak Wilayah dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Teramat Mulia ini membawa gelar adat sebagai TUAN SRI PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai PUAN SERI.
Darjat Pangkat Kedua dalam Darjah Yang Amat Mulia iaitu:
Y.A.M. Kaus Penghulu Pesaka Adat (Pemangku Adat) ia sama taraf Penghulu Mukim dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Lembaga dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Amat Mulia ini membawa gelar adat sebagai TO' SRI PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai TOH PUAN.
Darjat Pangkat Ketiga dalam Darjah Yang Mulia iaitu:
Y.M. Kaus Penggawa Pesaka Adat (Pemangku Adat Muda) ia sama taraf Pegawai Kawasan atau Ketua penempatan penduduk atau Ketua perkampungan dalam Adat Temenggung dan juga setaraf Buapak dalam Adat Perpatih. Penerima Darjah Yang Mulia ini membawa gelar adat sebagai TO' PADUKA dan isteri akan membawa gelar adat sebagai TOK PUAN.
Darjat Pangkat Keempat dalam Darjah Yang Amat Hormat iaitu:
Y.A.H. Kaus Pangkuan Pesaka Adat Karaeng. Penerima Darjah Yang Amat Hormat ini membawa gelar adat sebagai TO' SRI dan isteri akan membawa gelar adat sebagai CIK PUAN. Bagi penerima Perempuan membawa gelar adat sebagai TOH PUAN.
Darjat Pangkat Kelima dalam Darjah Yang Hormat iaitu:
Y.H. Kaus Pegawai Pesaka Adat Karaeng. Penerima Darjah Yang Hormat ini membawa gelar adat sebagai TO' dan isteri akan membawa gelar adat sebagai CIK PUAN. Bagi penerima Perempuan membawa gelar adat sebagai TOH.
OLDER POSTS
Anugerah Budaya Kesusateraan Kepada Karyawan:
WATIKAH GELAR ADAT.
“DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG, YANG MENGUASAI TUJUH PETALA LANGIT DAN TUJUH PETALA BUMI SERTA SEISI KANDUNGANNYA, SEGALA PUJI-PUJIAN BAGI ALLAH SERU SEKALIAN ALAM, MAKA ATAS KUASA YANG ADA PADA ANDEKA DIPERTURUNKAN GELAR ADAT KEPADA YANG AMAT MULIA Rabeah Binti Mohd Ali, SEBAGAI Toh Puan Ratu Kencana Sari, DENGAN BERKAT DOA-DOA KAMI KEPADA MUHAMMAD S.A.W, ALAM SEMESTA MENJADI SAKSI DAN SEGALA DI DUNIA DAN SEISINYA MEMPERAKUI DENGAN LAFAZ LAILAHAILLAH MUHAMMADUR RASULLULAH”.
Kurnia ini diberi kerana berjasa atas sumbagan dan komitmen yang dibuktikan menerusi penyampian khususnya budaya kesusateran dunia maya Laman Rasmi Deplomatik Sri Pemangku Adat. Dengan ucapan setinggi-tinggi terima kasih daripada DISAKA (Malaysia). Amin Ya Allah.
UnlikeUnlike ·  · 
  • You, Sri Pemangku Adat and 10 others like this.
  • A Latiff Mohd Shariff Alhamdulillah
    2 hrs · Unlike · 2
  • Ahmad Hamizan Assalammualaikum Sri Pemangku Adat dan YM Rebeah Binti Mohd Ali syabas diatas dikurniakan Gelaran Adat Toh Puan Ratu kencana Sari. 
    Aamiin ya Allah.
    2 hrs · Unlike · 2
  • Tauhid Muhd Alhamdulillah. . Tahniah buat YAM Rabeah dgn gelaran Toh Puan Ratu Kencana Sari. Semoga berjaya dan terus sumbangan ini. Amiin ya allah
    2 hrs · Unlike · 3
  • Nur Balkis Alhamdulillah...Syabas,..dan tahniah pada YM Rabeah Binti Mohd Ali ( Ratu Rimba Niagara) diatas kurniaan anugerah Gelaran Adat Toh Puan Ratu kencana Sari. 
    Aamiin YRA...
  • Insan Musafir Aamiin Ya Allah
    1 hr · Like · 2
  • Ratu Rimba Niagara TOH PUAN RATU KENCANA SARI

    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    Syukur Alhamdulillah dikurniakan Gelaran Toh Puan Ratu Kencana Sari daripada di SAKA MALAYSIA dan YM SRI PEMANGKU ADAT.

    Memang tidak pernah diduga akan dianugerahkan gelaran sebegitu tinggi. Sejak menyertai grup Sri Pemangku Adat hampir empat tahun sudah banyak karya yang disiarkan tanpa henti tanpa had. Cuma semenjak tahun lepas YM Sri Pemangku Adat tidak aktif di grup ini atas urusan kerja selama setahun grup ini bagaikan dilanggar burung garuda sunyi sepi , tapi sabar menanti kehadiran YM Sri Pemangku Adat untuk menyerikan grup ini. In Shaa Allah grup ini kembali ceria dengan banyaknya ilmu tentang diRaja dan Hulubalang Nusantara terutama adat dan budaya Wangsa Melayu Bugis Nusantara. Syabas YM dan terima kasih banyak atas sumbangan ilmu yang amat berguna kepada agama , bangsa dan negara untuk tatapan generasi kini dan akan datang.

    Secara tidak langsung menyemarakkan lagi dunia sastera saya, apabila dianugerahkan gelaran Toh Puan Ratu Kencana Sari, 
    Nama Kencana Sari seolah telah lama saya dengar dan amat meminati dengan nama itu tak tahu kenapa. Tapi bilamana malam ini saya dengar nama Kencana Sari saya mula teringat apa yang saya bayangkan dahulu di mana dalam karya kisah dongeng diRaja yang saya karang pernah menaruh nama Putri Kencana Sari... benarlah ilmu Pengetahuan Allah mendahului apa yang kita ketahui akan datang. Semua-Nya telah tersurat di sebalik yang tersirat.

    Dalam perjalanan hidup saya, semuanya bersangkutan dengan masa silam ke masa kini, dulu saya minat sejarah Mataram tapi kini saya terlibat secara langsung dengan kerajaan Mataram, Moyang saya hulubalang Raja Bugis kini secara langsung saya terlibat dengan Grup Wangsa Bugis Melayu Nusantara...dulu saya minat dengan kisah-kisah diraja saya karangkan kisah dongengan diRaja tapi kini secara langsung saya mengarang kisah diRaja yang realiti...semuanya kait mengait di antara satu sama lain. SUBHANALLAH ALLAHU AKBAR Maha Berkuasa-Nya Allah...saya yakin semua-Nya telah diaturkan oleh Allah swt akan perjalanan hidup mati saya maka saya redha.

    Kerana menulis adalah minat saya sedari kecil, maka adalah satu kepuasan bagi saya apabila karya saya diberi komentar oleh pembaca. Dulu sebelum mengenal dunia alammaya untuk mendapat komentar daripada pembaca saya membuat salinan karya dalam kadar yang banyak di sertai dengan borang kajiselidik. Hasil kaji selidik di semua peringkat umur, taraf pendidikan dan pekerjaan memberi komen 99% baik dan di luar jangka sehingga saya yakin saya adalah seorang penulis berbakat ditauliahkan oleh rakyat Malaysia dan ada juga rakyat Indonesia. Sebelum membuat kajiselidik tahap pencapaian penulisan saya , saya masih ragu dan tidak yakin diri. Saya anggap saya adalah penulis perasan sendiri untuk luahan perasaan sendiri tapi tidak rupanya. 

    Sebab itu bilamana saya berada di dunia maya, saya terlalu pentingkan komentar daripada pembaca , andai rakan grup tidak memberi komentar atau like tak mengapa tapi sebagai rakan fb wajib andai mereka pelit bin kedekut idea saya terpaksa mencari rakan fb yang lain sebagai pengganti , sebab itu rakan fb saya sampai sekarang silih berganti dan tidak ramai boleh dibilang dengan jari bukan tak mahu terima tetapi saya mahu menumpukan dunia penulisan saya. Moga mereka sudi maafkan saya dan memahami dunia sastera saya. 

    Sekali lagi saya mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada YM Sri Pemangku Adat dan di SAKA MALAYSIA atas anugerah TOH PUAN RATU KENCANA SARI. Moga dengan gelaran ini bukan bertujuan untuk membangga diri tapi adalah menyuntik semangat untuk saya meneruskan perjuangan sastera saya dan adalah hadiah yang teristimewa untuk anak cucu Nusantara tercinta bahawa moyang sastera mereka berusaha gigih untuk menghasilkan bahan sastra yang bermanfaat dan berkualiti untuk mereka . In Shaa Allah Aamiin.

    Sekian. Terima Kasih .Wassalam.

    Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,

    Ratu Rimba Niagara @ Rabeah Mohd Ali,
    TOH PUAN RATU KENCANA SARI
    Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara @ Pujanggga Sribu Jaman
    30 Zulkaedah 1435H
    25 September 2014



  • TOH PUAN RATU KENCANA SARI
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    Syukur Alhamdulillah dikurniakan Gelaran Toh Puan Ratu Kencana Sari daripada di SAKA MALAYSIA dan YM SRI PEMANGKU ADAT.
    ...Continue Reading
    LikeLike ·  · 
  •  
    Sri Pemangku Adat shared his photo.
    2 hrs · 
    Bahawa Andika/Saya yang mewakili DISAKA (Dewan Istiadat Saoraja Adat Karaeng) Malaysia amat berbangga dan berbanyak terima kasih, amin ya allah.
    LikeLike ·  ·  · 71
UnlikeUnlike ·  · 
  • Ratu Rimba Niagara MEKARLAH DIKAU MAWAR KUNING DIRAJA DI TAMAN SYURGAWI
  • Suci Nilawati Mungkinkah bunga mawar kuning ini mekar sempurna bila tiada kasih mu tuhan...indah sungguh indah bungamu sahbat ku
  • Ratu Rimba Niagara MAWAR KUNING DIRAJA MEKARLAH DIKAU
    DI TAMAN HATI PUISI SYURGAWI

    Lezaihasra Lm was tagged in Lia Luna's photo. —

    mawar
    mekarmu indah menawan hati yang keresahan
    kuncup kudupmu mempesona jiwa yang ketandusan
    wangimu mendebarkan hati yang kegersangan
    warnamu menghayalkan set
    tiap mata yang memandang
    bungamu melambangkan cinta pada kekasih hati
    setiap warnamu mempunyai rahsia tersendiri
    hadirmu di taman mengindahkan lagi suasananya
    harum baumu bertebaran dipelusuknya tanpa batasan
    adakah kan kekalmu di sana
    kekeringan bersama pohon kasihmu
    atau dipisahkan sebelum berkembang sepenuhnya
    atau bagaimana........

    sekadar coretan di tengahari...

    Lia Luna
    Penang,
    1302hrs - 19.11.2012
    ·

    Ratu Rimba Niagara

    MENZIKIRKAN-NYA DI TAMAN
    FIRDAUSI PUISI CINTA-NYA

    duhai sobatku mawar kuning...
    mekarlah kau di sini
    biar wangianmu
    dapat memenuhi sepenuh bumi

    mawarku kini
    tak bermaya
    ku coba sedaya upaya
    untuk berseri
    menyebarkan
    wangian sepertimu
    tapi setiap kali
    aku coba menyebarkan
    haruman bauanku...
    mawar-mawar yang lain
    menghalangnya
    baru saja hendak bertunas
    baru saja hendak berkudup
    sudah dicantas habis

    itu belum lagi
    aku hendak
    menyebarkan
    wangian mawarku
    yang indah
    lagi di tarik setiap kelopak
    mawarku agar musnah
    wangian mawarku
    sesudah itu diinjak-injak
    sepuas hati...

    ketahuilah sobatku mawar kuning
    yang baik hati
    yang hatimu sewangi kasturi Syurga
    berkembang biaklah kau
    bertunas-tunaslah kau
    karna kau adalah penyeri taman-taman
    hati nan tandus
    kehadiranmu untuk
    mewangikan taman hati tandus iman
    amat di nanti-nantikan
    oleh seluruh penghuni bumi

    duhai mawar kuning diRaja sobatku
    aku bersyukur kepada Tuhan...
    diKurniakan-Nya sobat sebaikmu
    yang tak lelah dan tak jemu
    untuk sudi bersahabat denganku
    di kala siapapun tak sudi
    berkawan denganku
    dan kau sudi menjadi sobat
    terbaik untukku...
    terima kasih sobatku
    mawar kuning diRaja

    mekarlah kau di sana
    mekar di taman hati
    untuk mereka yang sama
    mencari jalan-jalan pulang kepada-Nya

    aku mengangumimu bukan kerana
    kau hebat berpujangga indah
    tapi jika aku mengagumimu
    sebenarnya aku
    Meng-Agungkan Tuhanku
    kerana mengurnia
    seorang pujangga sepertimu
    menulis mengajak para
    hamba-Nya untuk
    sama-sama menyiapkan
    bekalan untuk dibawa pulang
    ke negeri abadi
    yang mana masing-masing sibuk
    dengan urusan akhirat masing-masing
    tika itu sebesar zarah pahala dihitung-hitung
    dengan harapan bermakna dihitung
    dengan harapan selamat dari api neraka
    ALLAHU AKBAR
    gimana kalau pahala itu ditolak
    kerana menjadi rebutan
    mereka-mereka tika di dunia
    kita menyakitkan hatinya
    mengumpat kejinya
    mengatakan kitalah yang sempurna iman
    karya kita sajalah yang terhebat...
    nauzubillah moga dijauhkan
    daripada sifat dengki khianat hingga mati...

    duhai sobatku mawar diRaja
    ketiadaanku nanti
    mekar berserilah
    dikau di taman-taman puisi
    cintakan Pencipta Syurga
    mengajak mereka
    berpuisi nan indah-indah
    saling memuji Allah Azzawajallah
    bersahut-sahutan tanpa jemu
    hingga terhenti nafas
    memujiNya
    dengan puisi-puisi nan indah
    bak bidadri Syurga
    menzikirkanNya
    di Taman Firdausi
    bergema puisi
    cintakanNya
    tanpa nokhtah

    Karya Ratu Rimba Niagara
    5 Muharram 1434H
    19 November 2012
    Like · · · 22 minutes ago near Kuala Lumpur

    PETIKAN GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND , 
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
    13 Rabiulakhir 1435H
    13 Februari 2014M
    2


YA ALLAH BERILAH AKU PELUANG UNTUK MENGGAPAI BINTANG SASTERA DI LANGIT
KE TUJUH-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
ALLAH DAN MUHAMMAD NAMA YANG KUPUJA KUCINTA
ALLAHU AKBAR AAAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN ...

Bismillaahi tawakkaltu allallaah; Wa laa haula wa laa quwwata illaa Billaah;
"Dengan nama Allah aku bertawakal kepada Allah; dan tidak ada daya upaya dan tidak ada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah."

MERDEKALAH PANJI-PANJI ALLAH DI SELURUH DUNIA ALLAHU AKBAR AAMIIN

MOGA KITA MERDEKA DENGAN KESYUKURAN , MERDEKA DARI AZAB KUBUR DAN MERDEKA DARI AZAB API NERAKA ALLAHU AKBAR AAMIIN INILAH ERTI KEMERDEKAAN SEBENAR , MEMERDEKAKAN NEGARA SEBAGAI KITA MENYOKONG/MENDUKUNG AGAR UMAT ISLAM DAPAT BERAMAL DAN MENGEMBANGKAN AGAMA ISLAM DALAM AMAN DAMAI TANPA DIGANGGU GUGAT OLEH MANA-MANA PENGKHIANAT YANG INGIN MENGHANCURKAN NEGARA ISLAM.MERDEKALAH NEGARA ISLAM! DENGAN PANJI-PANJI ALLAH BERKIBAR MEGAH DI SELURUH DUNIA. ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

'SELAMAT HARI MALAYSIA KE-51 PADA 16 SEPTEMBER 2014'

'SELAMAT HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2014, INDONESIA 17 AGUSTUS 2014, HARI KEPUTERAAN SULTAN BRUNEI DARUSSALAM KE 68 & HARI KELAHIRAN RATU RIMBA NIAGARA 13 OGOS 2014'

'SALAM CINTA KASIH DAN SAYANG UNTUK PERDAMAIAN SELURUH
DUNIA '

Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,

Ratu Rimba Niagara Pujangga Seribu Zaman,
Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara @ Pujangga Nusantara
Cinta 5 Benua Malaysia,Indonesia, Brunei, Singapura, Thailand,
202 Negara Dunia & Seluruh Dunia Kecuali Israel,
5 Zulkaedah 1435H
31 Ogos 2014

PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
28  DZULHIJJAH 1435H
23 OKTOBER  2014


0 comments:

Post a Comment

 
;