Thursday 19 March 2015

SASTERA ITU INDAH (276) YA ALLAH PINJAMKAN BIDADARA BIDADARI-MU UNTUKKU


SASTERA ITU INDAH (276) YA ALLAH PINJAMKAN BIDADARA BIDADARI-MU UNTUKKU

INDAH JIKA SEMUA-NYA KARENA ALLAH
BILA KERANA ALLAH
Bila semua-Nya karena Allah...
Continue Reading
Like ·  · 

    YA ALLAH PINJAMKAN BIDADARA BIDADARI-MU UNTUKKU
    Ya Allah Engkau Maha Pegasih Lagi Maha Penyayang
    Engkau Maha Pemurah Lagi Maha Memahami
    Engkau Maha Pengampun
    Setiap bayi yang lahir ke dunia ini
    adalah suci murni seiring hatinya yang suci murni
    walau siapapun status ibubapanya dia tetap suci murni
    andai bayi itu meninggal Syurgalah tempatnya
    sekalipun ibubapanya bukan beragama Islam
    Bilamana bayi itu menjadi dewasa
    segala sifat suci murni tiada
    menjadi keras hati
    tiada perikemanusian
    riak sombong
    cinta dunia
    takut mati
    bayi itu adalah aku, kamu dan semua
    begitulah lumrah kehidupan manusia
    sentiasa lupa asal usul kejadiannya
    dengan sengaja tidak ambil peduli
    berakhirnya di mana
    ke mana dikembalikan...
    Kerana aku tidak tahu
    bila aku dijemput pulang ke pangkuan-Nya...
    walaupun aku bersedia ataupun tidak
    bilamana KUN FAYAKUN
    maka ketika itu juga aku akan dimatikan
    pasti malang nasibku ketika itu
    duniawi telah pun kutinggalkan
    alam barzah
    alam akhirat
    kutempuhi dalam belum bersedia
    bilamana dimandikan dikafankan dikebumikan ditalkinkan
    baru aku tersedar bahawa aku telah bergelar aruah...
    ketika itu untuk menangis menyesali masa hidup yang telah kupersiakan
    sudah tiada erti lagi, mahu tidak mahu aku akan tempuhi segalanya kesendiriaan,keluarga yang kusayang yang kukorbankan segalanya untuk mereka sudah tidak menemaniku lagi
    pastinya aku kesendirian di alam barzah
    Ya Tuhanku Yang Maha Memahami setiap detik hatiku bersuara...
    Kau pinjamkanlah bidadara bidadari-Mu
    ketika aku masih diberi peluang hidup
    samada mereka di alam nyata atau di alammaya
    sentiasa memberi sokongan sehati sejiwa sefahaman seiman
    dalam menagih kasih, cinta dan redha-Mu
    setiap butir perkataan mahupun perbuatan hanyalah mahukan redha-Mu
    kerana di pengakhirannya
    mahukan mati dalam redha-Mu,
    'DUHAI JIWA YANG TENANG KEMBALILAH KEPADA TUHAMMU DENGAN IKHLAS DAN DIREDHAI, MASUKLAH KE DALAM GOLONGAN HAMBA-KU DAN MASUKLAH KE DALAM SYURGA-KU...' SURAH AR-RAD:28
    itulah balasan cinta-Mu yang aku dambakan dan semua bidadara bidadari-Mu yang Engkau pinjamkan padaku yang ada di dunia ini.
    Allahu Akbar indahnya andai itu takdir yang teruntuk untukku ,
    hidup dan matiku hanyalah kerana-Mu Ya Allah
    maka Kau perkenankanlah Ya Allah sebelum aku pejam mata selamanya. AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
    .............................................................................
    sampai kapanpun aku hamba-Mu,
    29 Jamadil'Awal 1436H
    20 Mac 2015
    Like ·  · nt...

    News Feed

    News Feed

    jangan perna putus asa-semangatlah selama nya
    Unlike · 
    • You and Alam Pren Adni Mpn like this.
    • Rabeah Binti Mohd Ali YA ALLAH PINJAMKAN BIDADARA BIDADARI-MU UNTUKKU

      Ya Allah Engkau Maha Pegasih Lagi Maha Penyayang
      Engkau Maha Pemurah Lagi Maha Memahami
      Engkau Maha Pengampun

      Setiap bayi yang lahir ke dunia ini 
      adalah suci murni seiring hatinya yang suci murni
      walau siapapun status ibubapanya dia tetap suci murni
      andai bayi itu meninggal Syurgalah tempatnya
      sekalipun ibubapanya bukan beragama Islam
      Bilamana bayi itu menjadi dewasa
      segala sifat suci murni tiada
      menjadi keras hati
      tiada perikemanusian
      riak sombong
      cinta dunia 
      takut mati
      bayi itu adalah aku, kamu dan semua
      begitulah lumrah kehidupan manusia
      sentiasa lupa asal usul kejadiannya
      dengan sengaja tidak ambil peduli 
      berakhirnya di mana
      ke mana dikembalikan...

      Kerana aku tidak tahu
      bila aku dijemput pulang ke pangkuan-Nya...
      walaupun aku bersedia ataupun tidak
      bilamana KUN FAYAKUN
      maka ketika itu juga aku akan dimatikan
      pasti malang nasibku ketika itu 
      duniawi telah pun kutinggalkan
      alam barzah 
      alam akhirat
      kutempuhi dalam belum bersedia
      bilamana dimandikan dikafankan dikebumikan ditalkinkan
      baru aku tersedar bahawa aku telah bergelar aruah...
      ketika itu untuk menangis menyesali masa hidup yang telah kupersiakan
      sudah tiada erti lagi, mahu tidak mahu aku akan tempuhi segalanya kesendiriaan,keluarga yang kusayang yang kukorbankan segalanya untuk mereka sudah tidak menemaniku lagi 
      pastinya aku kesendirian di alam barzah

      Ya Tuhanku Yang Maha Memahami setiap detik hatiku bersuara...
      Kau pinjamkanlah bidadara bidadari-Mu
      ketika aku masih diberi peluang hidup
      samada mereka di alam nyata atau di alammaya
      sentiasa memberi sokongan sehati sejiwa sefahaman seiman
      dalam menagih kasih, cinta dan redha-Mu
      setiap butir perkataan mahupun perbuatan hanyalah mahukan redha-Mu
      kerana di pengakhirannya
      mahukan mati dalam redha-Mu,

      'DUHAI JIWA YANG TENANG KEMBALILAH KEPADA TUHAMMU DENGAN IKHLAS DAN DIREDHAI, MASUKLAH KE DALAM GOLONGAN HAMBA-KU DAN MASUKLAH KE DALAM SYURGA-KU...' SURAH AR-RAD:28

      itulah balasan cinta-Mu yang aku dambakan dan semua bidadara bidadari-Mu yang Engkau pinjamkan padaku yang ada di dunia ini.
      Allahu Akbar indahnya andai itu takdir yang teruntuk untukku ,
      hidup dan matiku hanyalah kerana-Mu Ya Allah 
      maka Kau perkenankanlah Ya Allah sebelum aku pejam mata selamanya. AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.

      .............................................................................
      sampai kapanpun aku hamba-Mu,
      29 Jamadil'Awal 1436H
      20 Mac 2015
    BAHAGIAKU ADALAH MENGGAPAI SEBANYAK MANA BINTANG DI LANGIT KE TUJUH LALU DI BAGI-BAGIKAN KEPADA SELURUH PENGHUNI BUMI TERCINTA. ALLAHU AKBAR AAMIIN
    Bismillahirrahmanirrahim
    Ucapan Syahadat tanda Cintaku
    Syahadat tauhid itu milik Nya
    Syahadat Rasul jadi milik ku
    Begitu sebaik Cinta pada Nya
    Ketka langit terang Cahaya
    Ia datang ada di depan ku
    Ia bertanya tentang diriku
    Kukatakan cintaku hanya untuk Nya
    Ketika Cinta menguasai diriku
    Kemanakah Cintaku yang ada pada Nya
    Ia bersembunyi dalam diriku
    Hingga aku lupa pada Nya
    Ketika Ia ada bersama diriku
    Kusenandungkan selalu tentang diri Nya
    Sehingga cinta kian menyatu
    Dinyatakan aku sebagai kekasih Nya
    Bukan aku ingin di madu
    Sebaiknya Kamu Cinta pada Nya
    Cinta Nya tiada berkurang padaku
    Cinta Nya penuh untuk seluruh Dunia
    Surat Cinta Nya ada padaku
    Menusuk kalbu keindahan syair Nya
    Kubacakan dengan irama merdu
    Tanda Cintaku penuh pada Nya
    Setiap saat Indah selalu
    Kian menggebu aku padanya
    Setiap hari kubaca selalu
    Aku tak jemu kagum pada Nya
    Demikianlah kisah cintaku
    Disampul rindu surat Cinta Nya
    Demikian kasih telah menyatu
    Kusebut selalu akan Nama Nya
    Like ·  · 


INDAH JIKA SEMUA-NYA KARENA ALLAH
BILA KERANA ALLAH
Bila semua-Nya karena Allah
dilupakan segala
kasih dilarakan
dilarutkan di lautan gelombang asid bergelora
yang ada rindu dan kasih yang membara-bara
segala keretakan hati menghampakan
dicuci dengan iman semua parut kekecewaan hilang sama sekali
dendam kesumat untuk membalas kekecewaan
tak akan terujud walaupun sebesar zarrah
karena Allah...
tak akan ada arti kecewa bila dikecewakan
karena tahu
memang sifatnya manusia
selalu berubah
hari ini bilang suka
esok bilang benci
berjanji mahu setiakawan selamanya
disangkakan panas sampai ke petang
tapi hujan di tengah hari
itulah manusia
jadi apa hendak dikisahkan
dengan manusia
yang penting kita tidak berdendam kesumat dengannya
tetap mengganggap saudara seislam sampai mati
dengan harapan di Syurga dapat ketemu
walaupun di dunia maya apa tah lagi di dunia nyata
tak ketemua tak mengapa
karena kita tahu
kita ditemukan di alammaya
bukan rancangan kita
semua-Nya atas kehendak Allah...
jika atas kehendak Allah...
pasti akhirnya kita ditemukan juga di Syurga
walaupun di dunia maya atau di dunia nyata
kita tidak sefahaman
atas sesuatu hal remeh temeh dunia...
ku amat yakin bila ditemukan Allah
semuanya ada hikmah di sebalik-Nya...
kita ambil yang hikmah
kita padam yang ketidaksempurnaan kita...
pasti kita akan terpujuk hati
untuk saling menghargai
untuk saling memahami
untuk saling memaafkan walaupun sekadar di dalam hati..
segala umpat keji kepada yang dibenci tak akan ada
karena kita tahu selagi kita mengumpat
pahala kita yang sedikit akan diberi percuma kepada yang diumpat
walaupun cuma alammaya
tetap juga dicatat sebagai si pengumpat si penista nauzubillah
begitulah manisnya iman
kita akan selalu berfikir
ke mana penghujung hayat kita
berakhir kita di mana...
pasti kubur menanti
sebelum kubur menanti pasti
jasadku akan menjadi kenduri jutaan ulat-ulat di kuburan
maka sebelum mati biarlah aku kendurikan
karya-karyaku di alammaya ini
dengan saling berkirim salam kasih sayang silaturrahmi
pada semua yang bergelar saudara seislamku yang
mengenali sastera yang kutulis , yang paling mustahak
dan teramat penting ku susun sepuluh jari memohon ampun dan maaf
dari hujung rambut hingga ke hujung kaki jika sastraku
membuat kalian membenciku, mendendamiku dan membuatkan sastraku luka sampai ke alam kubur diseksa akibat sastera yang kutulis...jika begitulah aku ...aku rela tidak bersastera selamanya...sedangkan aku bersastra adalah untuk mendapat Nur Hidayah Kasih-Nya tanpa henti sehingga akhir hayatku...itulah aku...Allahu Akbar
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
SEKADAR NAMA PENA
HAKIKATNYA AKU CUMA SEORANG HAMBA-NYA
YANG DATANG KE DUNIA TANPA APA-APA
TAPI BILA PULANG MAHUKAN MEMBAWA BEKALAN
YANG ADA NILAIAN DI SISI-NYA ALLAHU AKBAR AAMIIN
28 REJAB 1435H
28 MEI 2014
RAJA DAN RAKYAT HIDUP DAN MATI DALAM IMAN
Allahu Akbar Syukur kami Ya Allah,
Kau kurniakan kami raja beriman,
Raja dan rakyat mahu bertakwa pada-Mu Ya Allah,
Agar mati kami membawa bekalan takwa dan iman.
Raja kami raja soleh lagi beriman,
Memupuk jiwa rakyat menjadi hamba bertakwa,
Negara kami berkat adanya iman,
Hidup mati kami sentiasa dalam bertakwa.
Raja dan rakyat saling sehati,
Tiada rasa berdengki hati,
Yang ada saling menghormati,
Agar Allah sentiasa berkati.
Sultan Brunei kesayangan rakyat,
Raja bertakwa lagi beriman,
Sentiasa utamakan kebajikan rakyat,
Agar rakyat aman bahagia dalam iman.
Perintah Tuhan diutamakan,
Larangan Tuhan dijauhkan,
Itu yang mahu dipatuhkan,
Kerana-Mu Tuhan kami akurkan.
Kami mahu hidup dan mati dalam redha-Mu Tuhan,
Setiap Perintah-Mu kami patuh dalam iman,
Berilah kami Nur Hidayah kasih-Mu Tuhan,
Azam kami mahu menjadi hamba-Mu yang beriman.
Subhanallah indah bunga di taman,
Lagi dilihat terpancar iman,
Allah jadikan aku hamba-Mu beriman,
Agar hidup matiku dalam iman.
Raja adil raja disanjung,
Memerintah Brunei penuh saksama,
Raja dan rakyat saling menyanjung,
Berbudi pekerti mulia di Syurga kita bersama.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA NUSANTARA
CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
26 REJAB 1435H
26 MEI 2014
May 26 at 11:25am · Like
Khairuddin Al-Young Riau II luar biasa ratu. .
INDAH JIKA SEMUA-NYA KERANA ALLAH

INDAH JIKA SEMUA-NYA KERANA ALLAH
NEGERI LANCANG KUNING SEDAMAI HATI MENUJU SYURGA ABADI
ALLAHU AKBAR AAMIIN
PAHLAWAN MELAYU
entah mengapa
semua yang bergelar pahlawan
aku amat menyanjungi jasa baktinya
ilmu kepahlawanannya
untuk membela agama bangsa dan negara
sehingga rela pertaruhkan nyawa
aku tabik
aku sanjung
aku junjung
kerana terlalu menyanjungimu pahlawan melayu
serasa darah kepahlawananmu
hidup dalam jiwaku
segala ilmu kependekaranmu
ada di jiwaku
sedangkan aku bukanlah siapa-siapa
cuma wanita lemah yang tak berdaya
andai saat ini kau cabar aku bertarung
aku pasti kalah
tapi kau mesti pelik
kenapa aku bisa
mengarangkan puisi, pantun, syair dan gurindam
tentang kepahlawananmu
bila aku berkarya sastera
seolah akulah pahlawan itu
walaupun aku bukan pahlawan
segagahmu
setidak-tidaknya
aku sudah memperkenalkan
ilmu kepahlawanan Laksamana Hang Tuah
di jiwa anak muda
agar bila mereka baca dan hayati
mereka terpanggil untuk menjadi pahlawan melayu
bagaikan roh perjuangan laksamana Hang Tuah dan Hang Jebat
ada di jiwa mereka
itulah di sebalik yang tersurat dan tersirat
kenapa Allah swt memilihku menjadi pengarang sastra di muka bumi-Nya...makanya aku bersyukur dapat berjasa kepada semua anak bangsa ibu pertiwi di Lima Benua Tercinta.
Allahu Akbar Aamiin.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA
28 Rejab 1435H
28 Mei 2014

CINTA ALLAH ABADI SELAMA-NYA
HIDUP INI PENUH DENGAN CINTA
TANPA CINTA HIDUP JADI TANDUS
KITA CEMBURU ORANG YANG ADA CINTA
SEBAB KITA TAK PUNYAI CINTA
ORANG YANG PUNYA CINTA PULA
AMAT TAKUT JIKA CINTANYA BERUBAH
BILA BERUBAH PASTI DIA AKAN DITINGGALKAN CINTA
PASTI HIDUPNYA PENUH KESUNYIAN
JUSTRU DENGAN APA PUN
AKAN DIUSAHAKAN SEHABIS DAYA
UNTUK MENDAPATKAN CINTA
WALAUPUN TERPAKSA MENJADI SI PENGABDI CINTA
BAGINYA CINTA ITU MILIKNYA
TIADA SIAPA YANG BOLEH MERAMPASNYA
TAPI SAYANG SERIBU KALI SAYANG
CINTA YANG DIABDIKAN
DICINTAI SEPENUH MATI
CINTA HATINYA DIJEMPUT TUHAN
DIA HILANG PUNCA
DIA HILANG AKAL
KARENA DIA TIDAK BOLEH HIDUP TANPA CINTA
DIA TAK KISAH WALAUPUN DIA TERPAKSA BERBAGI CINTA
JIKA DULU DIA TAK SUKA BERBAGI CINTA
TAPI KINI DIA SANGGUP MENJADI PERAMPAS CINTA
ASALKAN DIA PUNYA CINTA
DENGAN ALASAN DIA TAK BOLEH HIDUP TANPA CINTA
JADI DI MANA LETAKNYA KESETIAAN CINTA?
YANG MATI TERUS DILUPAKAN CINTA
CINTA BARU YANG DIABDIKAN
ITULAH SI PENGABDI CINTA
JIKA KITA BERFIKIR SEJENAK....
CINTA SESAMA MANUSIA
TIKA HIDUP SAJA
BILA SUDAH MATI CINTAPUN MATI
SEBAB ITU CINTA YANG DIKURNIAKAN ALLAH
YANG BERSTATUS SUAMI, ISTRI DAN ANAK
ADALAH PINJAMAN ALLAH SWT
MENUMPANG KASIH SAYANG
DAN MENJADI ASET UNTUK MENAMBAH SAHAM AKHIRAT
DI AKHIRAT PULA
SEKASIH SESAYANG MANA PUN KITA
PADA SUAMI, ISTRI DAN ANAK
TIKA ITU SALING TAK MENGENALI
KARENA SETIAP YANG AMPUNYA DIRI SIBUK
DENGAN URUSAN MASING-MASING
UNTUK DI BICARAKAN
DI MAHKAMAH ROBBUL IDZATI
MASING-MASING AMAT PENTINGKAN PAHALA
WALAUPUN SEBESAR ZAHRRAH
SEBESAR ZAHRRAH ITULAH
JIKA DIKUMPUL-KUMPUL BOLEH MEMBERATKAN TIMBANGAN
ITULAH YANG MEMBUATKAN YANG AMPUNYA DIRI
MASUK KE SYURGA
TAPI MALANG JIKA PAHALA YANG SEDIKIT ATAU YANG BANYAK
DIBERI KEPADA ORANG YANG KITA UMPAT DAN KEJI
KITA JADI MUFLIS AKHIRAT
GARA-GARA SEMASA HIDUP KITA SUKA MENGUMPAT DAN MENGEJI ORANG
ALLAHU AKBAR JAUHKAN AKU , KELUARGAKU, ANAK CUCUKU DAN SEMUA SAUDARA SEISLAMKU YANG MEMBUATKAN KAMI KECEWA DAN HAMPA DI AKHIRAT NANTI.
DI AKHIRAT NANTI AKU MAHU BERKUMPUL BERSAMA SEMUA MEREKA YANG TERSAYANG UNTUK MENATAP WAJAH-MU DI SYURGAWI BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
RATU RIMBA NIAGARA
28 REJAB 1435H
28 MEI 2014
Ratu Rimba Niagara shared Herty Borngreat Music's photo.
WALAUPUN KULIT HITAM DARAH TETAP SAMA DARAH MERAH
BEGITU JUGA WALAU APA PUN DARJAT DAN STATUS KITA TETAP SAMA DARAH TAK PERNAH MEMBEzAKAN SAMAADA KITA LAYAK MASUK SYURGA ATAU TIDAK , BAGI ALLAH SWT MENILAIKAN HAMBA-NYA
BUKAN PADA STATUS, BUKAN PADA DARJAT BUKAN PADA WARNA KULIT...TAPI KETAKWAAN YANG MEMBEzAKAN ANTARA HAMBA DAN PENCIPTA-NYA...MOGA KITA DITERIMA SEBAGAI HAMBA-NYA YANG BERTAKWA. IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
PUISI OH! PUISI
Selamat siang yang terkasih...
Janganlah kasih mu tersisih dariku yang jauh ini....
Maklumlah aku berada di dasar lautan sendirian ....
Namun masih mendoakan agar dirimu sentiasa diRahmatiNya.Aamin
Yayuk Baskoro Adi ........sayang....aku ga bisa nuls puisi.....hehehe
PUISI OH! PUISI
hehehe
selamat siang mas....sayang...
aku nggak bisa nulis puisi...
tapi aku suka baca puisi...
puisi bikin hati ku senang
aku ketawa bila baca puisi
puisi bikin aku kenal diriku
puisi bikin aku kenal Tuhanku
puisi bikin aku sayang pada semua
puisi bikin aku sayang pada penulis puisi
hehehe aku suka...suka...suka banget...
hehehe
puisi....puisi...oh puisi ku sayang...
aku sayang kamu...
aku akan baca mu selalu
aku akan doakan si penulis puisi
diRahmati Allah dikala hidup dan matinya
Aamin Ya Rabbal A'Lamin
Karya Ratu Rimba Niagara
28 Mac 2012
(Istimewa buat Yayuk Baskoro Adi moga gembira selalu)
Yayuk Baskoro Adi terima kasih.....aku merasa sangat tersanjung dengan puisi anda.....sekali lagi terimakasih...selamat siang......
Ratu Rimba Niagara Terima kasih sayang...adikku manjaku...senyumanmu yang manja itu terus meresap dalam kalbuku...makanya terlahirlah puisi spontan ini sayang....moga kau menjadi anak yang soleh yang mendoakan kedua orang tua mu di kala hidup dan matinya sayang....
Yayuk Baskoro Adi amin...amin....ya robbal'alamin......
GELOMBANG ILHAM PELANGI NAN INDAH AGAR TERCETUSNYA IDEA KREATIF ANUGERAH DARI-NYA ALLAHU AKBAR AAMIIN
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
Ratu Rimba Niagara Pujangga Seribu Zaman @
Toh Puan Ratu Kencana Sari,
Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara @ Pujangga Nusantara
Cinta 5 Benua Malaysia,Indonesia, Brunei, Singapura, Thailand,
202 Negara Dunia & Seluruh Dunia Kecuali Israel,
26 JAMADIL'AWAL 1436H
17 MAC 2015
Like ·  · 


PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
Ratu Rimba Niagara Pujangga Seribu Zaman @
Toh Puan Ratu Kencana Sari,
Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara @ Pujangga Nusantara
Cinta 5 Benua Malaysia,Indonesia, Brunei, Singapura, Thailand,
202 Negara Dunia & Seluruh Dunia Kecuali Israel,
29 JAMADIL'AWAL 1436H
20 MAC 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;