Friday 10 July 2015

MARHABAN YA RAMADAN (215) TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'KAITAN ANTARA RATU BALQIS, NABI SULAIMAN & RATU RIMBA NIAGARA,' Karya Ratu Rimba Niagara, Dewata Majnun, Sulaiman Dawud & Mimi Marina Jaafar


MARHABAN YA RAMADAN (215) TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'KAITAN ANTARA RATU BALQIS, NABI SULAIMAN & RATU RIMBA NIAGARA,' Karya Ratu Rimba Niagara, Dewata Majnun, Sulaiman Dawud & Mimi Marina Jaafar
Kaitan antara Ratu Balqis & tenggara dunia...
‪#‎konspirasi‬ KONSPIRASI BAB 70: SIAPAKAH RATU BALQIS ATAU QUEEN OF SHEBA?
Jalan tidak Berpaling,
Tapi Mata menjeling,
Jalan tidak berpaling,
Tapi mata Menjeling.



TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'KAITAN ANTARA RATU BALQIS, NABI SULAIMAN & RATU RIMBA NIAGARA,' Karya Ratu Rimba Niagara, Dewata Majnun, Sulaiman Dawud & Mimi Marina Jaafar


PART 1

Inspirasi Taming Sari shared Selim The 3rd's post.

Kaitan antara Ratu Balqis & tenggara dunia...
By Dewata Majnun


‪#‎konspirasi‬ KONSPIRASI BAB 70: SIAPAKAH RATU BALQIS ATAU QUEEN OF SHEBA?
Jalan tidak Berpaling,
Tapi Mata menjeling,
Jalan tidak berpaling,
Tapi mata Menjeling.
Oh, sorry tengah layan lagu SI Cantik Manis. Assalamualaikum semua, hari ni sebelum kita KROOOH! Kita layan salah satu kisah Nabi Sulaiman A.S. iaitu Isterinya, Ingat, ini semua hanyalah berdasarkan dari fakta dari kajian, teori dan tafsiran sahaja. Kerana banyak persoalan tentang ini, mengapa Allah memilih Ratu Balqis untuk menjadi isteri Nabi Sulaiman A.S.? Mesti ada sebab bukan? Moh kita kaji. Ingat tau, ini semua berdaasarkan tafsir dan teori dari ahli tafsir. Jadi perkara sebenar hanya Allah sahaja yang tahu. ZASSS!
Ratu Balqis atau dalam bahasa Inggeris Queen of Sheba ialah seorang ratu yang memerintah Empayar Ma'rib (atau Empayar Saba, kerana kaum Saba' yang memegang empayar ni) pada zaman Nabi Sulaiman A.S. Mengikut berberapa pendapat, Ratu Balqis ini amat cantik dan menawan, ramai raja mahukannya, Mengikut manuskrip-manuskrip Ibrani, seorang raja yang dikenali sebagai Hector X ingin mengahwini Ratu Balqis, tetapi beliau menolak, disebabkan itu Hector mengalami kemurungan yang teruk dan membunuh diri berberapa minggu kemudian.
Tidak dipastikan berapa lama Ratu Balqis ini memerintah Empayar Ma'arib dan tidak diketahui juga beliau adalah pemimpin yang keberapa dalam Empaya tersebut. Ada berberapa teori, Empayar Ma'rib berada dalam zaman kegemilangan atas kehebatan beliau dalam urusan pentadbiran Empayar tersebut. mengikut dalam kitab Bible Perjanjian lama Chronicles 1 bab 5, ia ditulis:
"Kehebatan Sheba (Balqis) meluaskan Empayarnya dengan angkatan Ophir"
Ada pendapat menyatakan Ophir adalah salah satu askar di bahagian tenggara dunia. Pada ketika itu, Tenggara dunia ialah TANAH MELAYU! Bukan itu sahaja, Ophir juga adalah nama kedua kepada gunung Ledang di Johor sana nun! Kalau anda buka mana-mana geografi bahasa Inggeris ia akan di tulis "Gunung Ledang (Mount Ophir). Mengikut tokoh sejarah Yahudi Josephus menyatakan bahawa angkatan Ophir ini adalah penggerak utama ketenteraan Empayar Ma'rib, di mana mereka mengawal lautan di Lautan Hindi sampai ke benua Tenggara. Boleh rujuk buku "Lexicon linguae Aethiopicae" by August Dillman (1865)
Mengikut buku A compendious Syriac dictionary dari J. Payne Smith (1903) ia ditulis bahawa Angkatan Ophir ini adalah salah satu angkatan tentera yang berbangsa kerdil dan amat hebat dalam melombong emas dan tinggal di dalam gua. Chup! Adakah bermakna wujudnya kaum "Dwarf" Macam cita Lord Of The RIngs tu? Wallahualam, dalam buku yang sama, Angkatan Ophir ini amat setia kepada Ratu Balqis kerana kehebatan dan sifat kepimpinan yang tinggi. Dalam buku John McClintock; James Strong, (1894), "Seba", Cyclopaedia of Biblical, Theological and Ecclesiastical Literature muka surat 321 menyatakan pada zaman Empayar Ma'rib masa pemerintahan Ratu Balqis, Empayarnya membesar sehingga menawan seluruh kawasan perairan lautan Hindi, termasuk juga kawasan Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu! Ini hanyalah teori sahaja, buktinya masih belum kukuh.
Dari manakah mereka mendapat nama "Balqis" ini? Mengikut pentafsir Islam (Tabari, Zamakhshari, Baydawi) ada yang pendapat bahawa Balqis ini di ambil dari nama Greek, Bilkis yang bermaksud "Gundik" kerana terdapat berberapa bukti di Tamadun Greek terdapat berberapa lakaran Dewa Hera, iaitu salah satu Gundik Zeus yang juga nama keduanya ialah "Bilkis Heradotus" Bermasud "Hera si gundik". Ada juga pendapat bahawa tamadun Greek membuat patung Hera kerana mengagungkan ratu Balqis yang berjaya meluaskan jajahannya serta sifat kepimpinan yang tinggi. Ada juga yang pendapat raja di tamadun Greek pada ketika itu (Maaf tak ingat nama) amat tertarik dengan Ratu Balqis dan cuba melamarnya, tetapi di tolak mentah-mentah. Raja ini menjadi obses dengan Ratu Balqis sehingga beliau pulang semua ke tempatnya dan membuat patung Hera yang cantik dan rupa patung itu hampir seperti wajah Ratu Balqis dan menyuruh rakyat menyembah dewa Hera (Ironinya, fungsi Dewa Hera ialah Dewa perkahwinan dan wanita).
Tidak dapat dipastika Ratu Balqis ini lahir pada tahun bila, tetapi ada pendapat beliau dilahirkan 20 tahun selepas lahirnya Nabi Sulaiman A.S. Ada juga yang menyatakan Ratu Balqis di lahirkan 30 tahun lagi awal dari Nabi Sulaiman A.S. Wallahualam, Ada berberapa tafsir Al-Quran dari Mamaduke Picthall menyatakan Nabi Sulaiman A.S. ingin menyebarkan ajaran Allah ke empayar Ma'rib kerana pada ketika itu empayar Ma'rib berada dalam kesesatan kerana menyembah matahari. Baginda juga ingin mengislamkan Ratu Balqis kerana jika Ratu Balqis beriman kepada Allah, semestinya seluruh empayar akan patuh kepadanya kerana kredibilitinya dan Seperti kisah dalam Al-Quran, Ratu balqis datang ke istana Nabi Sulaiman dan disangkakan air, rupanya kaca. Ratu Balqis melihat kehebatan itu lalu beriman kepada Allah dan berkahwin dengan Nabi Sulaiman A.S.
Mengikut berberapa sejarah juga, Empayar Nabi Sulaiman A.S. bergabung dengan Empayar Ma'rib menjadikan Empayar paling terbesar dalam sejarah dunia, iaitu menawan hampir 2/3 dunia ada yang menyatakan separuh dari dunia berada dalam tawanan Nabi Sulaiman A.S. dan Ratu Balqis selepas beliau masuk Islam. Sheba adalah nama Ibrani Ratu Balqis dan kini ada satu tempat di israel yang bernama Be'er Sheba, untuk menghormati Ratu Balqis sebagai pemimpin wanita yang hebat dan berkaliber. Ada berberapa pendapat bahawa seluruh Benua Afrika berada dalam tawanan Emapyar Ma'rib selepas pengislaman Ratu Balqis. Sehinggakan ada yang berpendapat bahawa Ratu Balqis meninggal dunia selepas usianya 130 tahun dan di makamkan di kawasan Nigeria. ada juga yang menyatakan bahawa beliau di makamkan di Palestien, Wallahualam.
Kesimpulannya, kisah Ratu Balqis ini masih penuh dengan misteri dan tidak dirungkaikan sepenuhnya, kisahnya juga tidak banyak di kitab-kitab dan juga Al-Quran. Tetapi faktanya ialah, Ratu Balqis adalah seorang pemimpin yang paling hebat dalam Emapyar Ma'rib dan kehebatan beliau menarik ramai raja-raja dan orang besar pada ketika itu. Beliau akhirnya memeluk ajaran Allah (Islam) dan berkahwin dengan Nabi Sulaiman A.S. dan berjaya membina empayar kuat yang bertahan (Mengikut pendapat kajian) selama 2000-2500 tahun. Wallahualam ini hanyalah teori dan tafsiran sahaja. Sebenarnya ada banyak lagi teori dan pendapat tentang siapakah Ratu Balqis ini, tetapi kalau saya tunjuk full memang lagi panjanglah. Sekian itu sahaja dari saya, Assalamualaikum dan selamat sejahtera!
‪#‎selimthe3rd‬
ps: Saya sengaja letak Islam sedangkan perkataan Islam di guna pakai secara menyeluruh semasa zaman Nabi Muhammad S.A.W. Saya sengaja tulis Islam untuk bagi anda lebih faham.
Gambar: Lukisan Ratu Balqis ketika berada di istananya di Ma'rib, Dewa Hera yang mengiut pendapat ahli kajian di ukir untuk mendewakan ratu Balqis, Tinggalan Empayar Ma'rib (Atau Saba), makam Ratu Balqis (suspected) di Nigeria


 PART  II

Kisah Para Nabi dan Rasul

Back to Album · Sulaiman's Photos · Sulaiman's Timeline

Sulaiman Dawud

NABI SULAIMAN & RATU SABA BILQIS

Sulaiman (bahasa Arab:سليمان; bahasa Ibrani: שְׁלֹמֹה; bahasa Ibrani Standar: Šəlomo; bahasa Ibrani Tiberia: Šəlōmōh, bermakna "damai") (sekitar 975-935 SM). merupakan seorang raja Israel, dan anak Raja Daud. Namanya disebutkan sebanyak 27 kali di dalam Al-Quran. Sejak kecil ia telah menunjukkan kecerdasan dan ketajaman pikirannya. Ia diangkat menjadi nabi pada tahun 970 SM.[rujukan?] Ia wafat di Rahbaam, Baitul Maqdis-Palestina. Sulaiman diagungkan sebagai salah satu dari empat raja yang berhasil menaklukkan sebagian besar bumi, diantaranya adalah Dzul Qarnain, Bukhtanasar dan Namrudz.

NASAB NABI SULAIMAN
1. Nabi Adam
2. Nabi Syits bin Nabi Adam,
3. Anwas bin Nabi Syits
4. Qinan bin Anwas
5. Mahlail bin Qinan
6. Yarid bin Mahlail
7. Nabi Idris (Khunukh) bin Yarid
8. Matushalikh bin Nabi Idris
9. Lamik bin Matushalikh
10. Nabi Nuh bin Lamik
11. Sam bin Nabi Nuh
12. Arfakhsyad bin Sam
13. Syâlih bin Arfakhsyad
14. Nabi Hud (‘Âbir) bin Syâlih
15. Fâligh bin ‘Âbir
16. Râgu bin Fâligh
17. Sârugh bin Râgu
18. Nâhûr bin Sârugh
19. Târikh bin Nâhûr
20. Nabi Ibrahim bin Târikh
21. Nabi Ishaq bin Nabi Ibrahim
22. Nabi Ya’qub bin Nabi Ishaq
23. Yahudza bin Nabi Ya’qub
24. Farish bin Yahudza
25. Hashrûn bin Fârish
26. Aram bin Hashrûn
27. ‘Uwainâdib bin Aram
28. Nahsyûn bin ‘Uwainâdib
29. Salmûn bin Nahsyûn
30. Âmir bin Salmûn
31. ‘Uwaid bin Âmir
32. Îsyâ bin‘Uwaid
33. Nabi Daud bin Îsyâ
34. Nabi Sulaiman bin Nabi Daud

NABI SULAIMAN ADALAH RAJA SEGALA MAKHLUK
Allah SWT mengangkatnya sebagai nabi dan rasul. Setelah Sulaiman cukup umur dan ayahandanya wafat, Sulaiman diangkat menjadi raja di kerajaan Israil. Ia berkuasa tak hanya atas manusia, namun juga atas binatang dan makhluk halus seperti jin dan lain-lain. Baginda dapat memahami bahasa semua binatang

Istana Nabi Sulaiman sangat indah. Dibangun dengan gotong royong manusia, binatang, dan jin. Dindingnya terbuat dari batu pualam, tiang dan pintunya dari emas dan tembaga, atapnya dari perak, hiasan dan ukirannya dari mutiara dan intan, berlian, pasir di taman ditaburi mutiara, dan sebagainya.

INTERAKSI NABI SULAIMAN DENGAN JIN, BINATANG DAN LAINNYA

Nabi Sulaiman dianugerahkan Allah kebijaksanaan sejak remaja. Ia juga memiliki berbagai keistimewaan, termasuk mampu berbicara dan memahami bahasa hewan sehingga semua makhluk itu mengikuti kehendaknya.

Allah berfirman: “Dan sesungguhnya Kami telah memberikan ilmu kepada Daud dan Sulaiman dan keduanya mengucapkan; segala puji bagi Allah yang melebihkan kami dan banyak hambanya yang beriman. Dan Sulaiman telah mewarisi Daud dan dia berkata; Wahai manusia, kami telah diberi pengertian tentang suara burung dan kami diberi segala sesuatu. Sesungguhnya semua ini benar-benar satu anugerah yang nyata.”

Ia juga dapat menundukkan jin dan angin, sehingga dapat disuruh melakukan apa saja, termasuk mendapatkan tembaga cair yang selalu keluar dari perut bumi untuk dijadikan perkakasan, bangunan istana, benteng, piring-piring besar dan tungku-tungku.

Firman Allah bermaksud: “Dan Kami (tundukkan) angin bagi Sulaiman yang perjalanannya pada waktu petang, sama dengan perjalanan sebulan dan Kami alirkan cairan tembaga baginya. Dan sebahagian daripada jin ada yang bekerja di hadapannya (di bawah kekuasaannya) dengan izin Tuhannya. Dan siapa yang menyimpang antara mereka daripada perintah Kami, Kami rasakan kepadanya azab neraka yang apinya menyala-nyala.”

KEBIJAKSANAAN & KEADILAN NABI SULAIMAN
Kebijaksanaan Sulaiman dapat dilihat melalui berbagai peristiwa yang dilaluinya. Misalnya, beliau coba mengetengahkan ide kepada bapaknya, Nabi Daud a.s bagi menyelesaikan perselisihan antara dua pihak, yaitu antara pemilik kebun dan pemilik kambing.

Walaupun ketika itu usianya masih muda, pendapatnya bernas. Mulanya Nabi Daud memutuskan pemilik kambing supaya menyerahkan ternaknya kepada pemilik kebun sebagai ganti rugi disebabkan ternaknya memasuki dan merusakkan kebun itu. Sulaiman yang mendengar keputusan bapaknya menyelanya: “Wahai bapakku, menurut pandanganku, keputusan itu sepatutnya berbunyi; kepada pemilik tanaman yang telah musnah tanaman diserahkanlah kambingnya untuk dipelihara, diambil hasilnya dan dimanfaatkan bagi keperluannya. “Manakala tanamannya yang binasa itu diserahkan kepada pemilik kambing untuk dijaga sehingga kembali kepada keadaan asal. Kemudian masing-masing menerima kembali miliknya, sehingga dengan cara demikian masing-masing pihak tidak ada yang mendapat keuntungan atau menderita kerugian lebih daripada sepatutnya.” Pendapat yang dikemukakan Sulaiman disetujui kedua pihak. Malah khalayak ramai yang menyaksikan perbicaraan itu kagum dengan kebolehan beliau menyelesaikan perselisihan terbabit.

SULAIMAN NAIK TAHTA
Bertitik tolak daripada peristiwa itu, kewibawaan Sulaiman semakin tersebar dan ia juga sebagai bibit permulaan kenabian Sulaiman. Melihat kecerdasan akal yang ditonjolkannya itu, Nabi Daud menaruh kepercayaan dengan mempersiapkannya sebagai pengganti dalam kerajaan Bani Israel. Namun, abangnya Absyalum tidak merelakan beliau melangkah lebih jauh dalam hiraki pemerintahan itu, malah mendakwa dia yang sepatutnya dilantik sebagai putera mahkota kerana Sulaiman masih muda dan tidak berpengalaman. Absyalum mau mendapatkan tahta itu dari bapak dan adiknya. Justru, dia mulai menunjukkan sikap baik terhadap rakyat, dengan segala masalah mereka ditangani sendiri dengan segera, membuatkan pengaruhnya semakin meluas.

Sampai satu ketika, Absyalum mengistiharkan dirinya sebagai raja, sekaligus merampas kekuasaan bapaknya sendiri. Tindakannya itu mengakibatkan huru-hara di kalangan Bani Israel. Melihatkan keadaan itu, Nabi Daud keluar dari Baitul Maqdis, menyeberangi Sungai Jordan menuju ke Bukit Zaitun. Tindakannya itu semata-mata mau mengelakkan pertumpahan darah, namun Absyalum dengan angkuh memasuki istana bapanya. Di Bukit Zaitun, Nabi Daud memohon petunjuk Allah supaya menyelamatkan kerajaan Bailtul Maqdis daripada dimusnahkan anaknya yang durhaka itu. Allah segera memberi petunjuk kepada Nabi Daud, yaitu memerangi Absyalum. Namun, sebelum memulai peperangan itu, Nabi Daud berpesan kepada tentaranya supaya tidak membunuh anaknya itu, malah jika boleh ditangkap hidup-hidup. Bagaimanapun, kuasa Allah melebihi segalanya dan ditakdirkan Absyalum mati juga kerana dia mau bertarung dengan tentara bapaknya.

Kemudian, Nabi Daud kembali ke Baitul Maqdis dan menghabiskan sisa hidupnya selama 40 tahun di istana itu sebelum melepaskan takhta kepada Sulaiman. Kewafatan Nabi Daud memberikan kuasa penuh kepada Nabi Sulaiman untuk memimpin Bani Israel berpandukan kebijaksanaan yang dianugerah Allah

RATU BILQIS TUNDUK KEPADA NABI SULAIMAN
Setelah membangunkan Baitul Muqaddis, Nabi Sulaiman menuju ke Yaman. Tiba di sana, disuruhnya burung hud-hud (sejenis pelatuk) mencari sumber air. Tetapi burung berkenaan tiada ketika dipanggil. Ketiadaan burung hud-hud menimbulkan kemarahan Sulaiman. Selepas itu burung hud-hud datang kepada Nabi Sulaiman dan berkata: "Aku telah terbang untuk mengintip dan terjumpa suatu yang sangat penting untuk diketahui oleh tuan..."

Firman Allah, bermaksud: "Maka tidak lama kemudian datanglah hud-hud, lalu ia berkata; aku telah mengetahui sesuatu, yang kamu belum mengetahuinya dan aku bawa kepadamu dari negeri Saba suatu berita penting yang diyakini.

"Sesungguhnya aku menjumpai seorang wanita yang memerintah mereka dan dia dianugerahi segala sesuatu serta mempunyai singgasana yang besar. Aku mendapati dia dan kaumnya menyembah matahari, selain Allah..."

Mendengar berita itu, Nabi Sulaiman mengutuskan surat mengandungi nasihat supaya menyembah Allah kepada Ratu Balqis. Surat itu dibawa burung hud-hud dan diterima sendiri Ratu Balqis. Selepas dibaca surat itu, Ratu Balqis menghantarkan utusan bersama hadiah kepada Sulaiman. Dalam al-Quran diceritakan: "Tatkala utusan itu sampai kepada Nabi Sulaiman, seraya berkata; apakah patut kamu menolong aku dengan harta?

"Sesungguhnya apa yang diberikan Allah kepadaku lebih baik daripada apa yang diberikannya kepadamu, tetapi kamu merasa bangga dengan hadiahmu.

"Kembalilah kepada mereka, sungguh kami akan mendatangi mereka dengan bala tentara yang mereka tidak mampu melawannya dan pasti kami akan mengusir mereka dari negeri itu (Saba) dengan terhina dan mereka menjadi tawanan yang tidak berharga."

Utusan itu kembali ke negeri Saba dan menceritakan pengalaman yang dialami di Yaman kepada Ratu Balqis, sehingga dia berhajat untuk berjumpa sendiri dengan Sulaiman. Keinginan Ratu Balqis untuk datang itu diketahui Nabi Sulaiman terlebih dulu. Beliau segera memerintahkan seluruh tentaranya yang terdiri dari manusia, hewan dan jin untuk membuat persiapan bagi menyambut kedatangan Ratu Balqis. Nabi Sulaiman kemudian menitahkan untuk memindahkan singasana Ratu Balqis ke istana beliau.

Surah An-Naml

38. Berkata Sulaiman: "Hai pembesar-pembesar, siapakah di antara kamu sekalian yang sanggup membawa singgasananya kepadaku sebelum mereka datang kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri."

39. Berkata Ifrit (yang cerdik) dari golongan jin: "Aku akan datang kepadamu dengan membawa singgsana itu kepadamu sebelum kamu berdiri dari tempat dudukmu; sesungguhnya aku benar-benar kuat untuk membawanya lagi dapat dipercaya."

40. Berkatalah seorang yang mempunyai ilmu dari AI Kitab "Aku akan membawa singgasana itu kepadamu sebelum matamu berkedip." Maka tatkala Sulaiman melihat singgasana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: "Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mencoba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya). Dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia."

41. Dia berkata: "Robahlah baginya singgasananya; maka kita akan melihat apakah dia mengenal ataukah dia termasuk orang-orang yang tidak mengenal(nya)."

Manakala Ratu Balqis tiba, ia ditanya oleh Sulaiman: "Seperti inikah singgahsanamu?" Dengan terperanjat, Ratu Balqis menjawab: "Seakan-akan singgasana ini singgasanaku" Kemudian Ratu Balqis dipersilakan masuk ke istana Nabi Sulaiman. Namun, ketika berjalan di istana itu, sekali lagi Ratu Balqis terpedaya, karena menyangka lantai istana Sulaiman terbuat dari air, sehingga ia menyingkap kainnya.

Firman Allah yang bermaksud: Dikatakan kepadanya; masuklah ke dalam istana. Maka tatkala dia (Ratu Balqis) melihat lantai istana itu, dikiranya air yang besar dan disingkapkannya kedua betisnya.

Berkatalah Sulaiman; "sesungguhnya ia istana licin yang diperbuat daripada kaca". Berkatalah Balqis; "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah berbuat zalim terhadap diriku dan aku berserah diri bersama Sulaiman dan kepada Allah, Tuhan semesta alam."

Peristiwa itu menyebabkan Ratu Balqis berasa sangat aib dan menyadari kelemahannya, sehingga dia memohon ampun atas kesilapannya selama ini dan akhirnya dia diperisterikan oleh Nabi Sulaiman.

WAFATNYA NABI SULAIMAN
Kisah Sulaiman dan tentaranya yang terdiri daripada manusia, hewan dan jin dalam menjalankan dakwah Allah terhadap Ratu Balqis. Kematian beliau berlainan dengan manusia biasa. Nabi Sulaiman wafat dalam keadaan duduk di kursi, dengan memegang tongkat sambil mengawasi dan memperhatikan jin yang bekerja.

Firman Allah: "Tatkala Kami telah menetapkan kematian Sulaiman, tidak ada yang menunjukkan kepada mereka setelah kematiannya itu melainkan rayap yang memakan tongkatnya. Maka tatkala ia telah tersungkur, nyatalah bagi jin itu bahawa sekiranya mereka mengetahui yang ghaib tentulah mereka tidak akan tetap dalam seksa yang menghinakan."
— with Iwan Mahmoed Al Fattah, Hajjah Warda Lily, Gee Yusof, Fakhruddin Ibnu Burhan, Sultan Palembang Darussalam, Sasha Khairul, Adi Sarwajagat, Nyimas Banyuwangi, Bahrom Baharin, Fitri Hasriyani, Datok Pendita Adi Putra, Indra Abdul Wahab, Tpss Syuhada Siddiq AlMustoffa, Hibatullah Yusof Al-Haj, Raja Azrul Raja Ismail, Kanzun Qalam, Ratu Rimba Niagara, Erwin Amiruddin, Zayd Iskandar, Andy Haryanto Bsy, Pangeran Syah Alam, Romdhon Anizar Hasyim and Zayd Iskandar Dzolkarnain Al-Hadrami in Palestine.Like · · Unfollow Post · Share · Today ·

Sulaiman Dawud and 30 others like this.
5 shares

Sulaiman Dawud NASAB NABI SULAIMAN >
1. Nabi Adam
2. Nabi Syits bin Nabi Adam,
3. Anwas bin Nabi Syits
4. Qinan bin Anwas
5. Mahlail bin Qinan
6. Yarid bin Mahlail
7. Nabi Idris (Khunukh) bin Yarid
8. Matushalikh bin Nabi Idris
9. Lamik bin Matushalikh
10. Nabi Nuh bin Lamik
11. Sam bin Nabi Nuh
12. Arfakhsyad bin Sam
13. Syâlih bin Arfakhsyad
14. Nabi Hud (‘Âbir) bin Syâlih
15. Fâligh bin ‘Âbir
16. Râgu bin Fâligh
17. Sârugh bin Râgu
18. Nâhûr bin Sârugh
19. Târikh bin Nâhûr
20. Nabi Ibrahim bin Târikh
21. Nabi Ishaq bin Nabi Ibrahim
22. Nabi Ya’qub bin Nabi Ishaq
23. Yahudza bin Nabi Ya’qub
24. Farish bin Yahudza
25. Hashrûn bin Fârish
26. Aram bin Hashrûn
27. ‘Uwainâdib bin Aram
28. Nahsyûn bin ‘Uwainâdib
29. Salmûn bin Nahsyûn
30. Âmir bin Salmûn
31. ‘Uwaid bin Âmir
32. Îsyâ bin‘Uwaid
33. Nabi Daud bin Îsyâ
34. Nabi Sulaiman bin Nabi Daud
43 minutes ago · Like · 8

Bonda Zulaikha Alhamdulilah,..sungguh cantik salasilah keturunan nabi Sulaiman,menarik sekali terima kaseh perkongsian yang amat berharga ini,...
27 minutes ago · Like

Setiya Budi Utomo ijin share Sir
26 minutes ago · Like · 1

Romdhon Anizar Hasyim Subhannallah..,trmkasih kpda pak Sulaiman Dawud yg tlah brbagi ilmu kpda kmi smua,smga Allah SWT snantiasa slu mnjga bapak dan klga,Aamiin..
21 minutes ago · Like · 2

Indra Abdul Wahab Terimakasih atas pencerahannya, saudaraku.....
4 minutes ago · Like



PART III

Ratu Rimba Niagara shared Mimi Marina Jaafar's photo.

Wednesday

APA ITU SENI...?

SENI ialah apa..
....yang kita katakan terhadap sesuatu yang dihasilkan oleh seorang seniman.

Ia bukanlah media atau cat yang digunakan atau berapa harganya atau adakah ianya digantung pada satu dinding atau anda memakannya. Apa yang penting ialah, apa yang menjadikannya sebagai satu seni, iaitu orang yang menghasilkannya sudah mengatasi suatu kepayahan, tanpa mengambil peduli suara-suara ragu terhadap dirinya dan membuat sesuatu yang berharga untuk dihasilkan. Sesuatu yang bernilai. Sesuatu yang berisiko. Sesuatu yang penuh sifat kemanusiaan.

Seni tidak berada dalam mata mereka yang memandang, juga tidak berada dengan pemilik seni itu. Seni adalah jiwa seorang seniman.
By: Mimi Marina Jaafar

You like this.
like this.
2 shares

Samsul Baharin hasil seni yg baik akan jadi 'masterpiece'
Wednesday at 5:42pm · Like · 3

Mimi Marina Jaafar Silakan Ratu Rimba Niagara......usah malu2...
Wednesday at 5:44pm · Unlike · 2

Ratu Rimba Niagara TANGISAN EMBUN DI PAGI HARI

Menangislah engkau duhai embun
Jika tangisan mu itu dapat meredakan kesedihanmu
Kesedihanmu adalah kesedihanku jua

Setetes tangisanmu
Adalah tangisan Kekasih-NYa
Yang rindu akan suara-suara Syurga
Syurga...Syurga...Syurga...

Apa saja mengenai Syurga
Semuanya indah mempersonakan mengujakan
Semua mahu meraihkan Syurga
Tapi adakah amal yang setetes ini
Pencipta Syurga mengurniakan padamu duhai embun?

Iya kita bisa malu
Sekadar amal yang setetes ini
Kita mahu DIA mengurniakan Syurga untuk kita
Sedangkan selautan tetesan embun amal kita
Tidak dapat menebus Syurga...
Allahu Akhbar!

Amal tanpa redhaNya
Seperti amal memakan diri seindiri

Bermakna Allah SWT menerima hambaNya
Setelah DIA redha dengan hamba-Nya
Jika DIA redha
Biarpun sekadar dua rakaat solat sunat dilakukan hamba-Nya
Selautan tetesan embun ganjaran pahala untuk hamba-Nya
Allahu Akbar!
Betapa besarnya harga redha Allah SWT
Tak dapat dinilaikan dengan selautan tetesan embun pagi

Redha Allah biarpun sekadar setetes embun pagi
Boleh menjadi selautan tetesan embun pagi
Jika hamba-Nya benar-benar ikhlas untuk meraih ke darjat
Redha Allah SWT

Duhai embunan pagi ..
Menangislah kamu...menangislah kamu...menangislah kamu
Jika tangisanmu itu dapat meraih redha-Nya Allah
Dan sejujurnya aku cemburu kepada mu embun
Setiap bait syair gurindam pantun puisimu
Mengheret jiwaku sebak dalam jiwa terlara
Betapa terasa kerdilnya aku di hadapan-Nya

Duhai embunan pagi
Sebanyak mana tangisan mu yang kau teteskan
Sebegitu jugalah aku
Menangis ...merayu dalam sendu pada-NYa
Kurniakan aku redha-Mu Ya Allah
Bukakan mata hatiku
Jangan sesekali pesona dunia
Menggelapkan mata hatiku
Menutupkan mata hatiku
Membuatkan aku menjadi manusia yang sombong!
Sedangkan perjanjian di alam ruh ku dengan Mu
Mahu taat dan setia dengan Mu
Mengaku Tiada Tuhan Selain Engkau
Hanya Engkau Saja Yang Layak DiSembah
Dengan Ini Aku Naik Saksi Tiada Tuhan Selain Engkau
Nabi Muhammad Pesuruh-Mu
Maka terimalah syahidku ini hanyalah untuk-Mu
Insya-Allah Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin ..

Doa hamba-Mu yang kerdil di pagi hari,
5 Safar 1434H
19 Disember 2012 M
Wednesday at 5:48pm · Like

Mimi Marina Jaafar Just comment...don't hide. Everybody are welcome to my wall...Glad to be with you
Wednesday at 5:48pm · Like · 2

Mimi Marina Jaafar It seems that Ratu Rimba Niagara was so shy to share her comments. Sorry my dear... Its not spam. So I will click the hide button.....here you are guys.....read it..
Wednesday at 5:53pm · Unlike · 2

Mimi Marina Jaafar Uncle Ahmad Tajuddin.....we have a mutual friend here. Willing to share your creativity..?
Wednesday at 5:57pm · Unlike · 2

Mimi Marina Jaafar
Wednesday at 5:58pm · Like · 1

Ratu Rimba Niagara ROBOT TEKNOLOGI

Azwan anak sulong daripada tiga beradik
Berusia 11 tahun
Berambut kerinting
Berkulit hitam manis
Cerdik dan pintar
Minat dalam dunia teknologi
Kerana minat yang mendalam
Semasa dia pulang ke kampung ibunya
Dia mencipta robot teknologi
Kerana robot itu dicipta
Menggunakan kecanggihan teknologi
Seiring dengan kepintarannya mencipta robot teknologi
Hampir seminggu dia menyiapkan robot teknologi
Robot teknologi siap sempurna tapi tanpa kulit
Pada suatu hari adik kesayangannya Amanda...
Telah diculik oleh makhluk halus
Jika mahu Manda diselamatkan
Pertukarannya adalah Azwan
Kata makhluk halus itu
Makhlus halus berminat dengan Azwan
Kerana mahu mengambil Azwan hidup di alam bunian
Ayah... ibu dan adik Azwan merasa cemas
Atas kejadian yang amat dramatik tanpa diduga
Tanpa boleh diterima akal bagi mereka yang normal
"Ayah orang bunian itu hendak Wan ..biarlah wan
pergi ye...selagi wan tak pergi selagi itulah adik Amanda...
dalam tawanannya...izinkan Wan selesaikan masalah ini
ayah....ayah ...ibu ...duduk sajalah diam...diam...di situ ye
perkara ini biarlah wan yang selesaikan.."
Azwan masuk ke biliknya. Dan terus menghidupkan
komputer...dan di situ dia berinteraksi dengan komputer
begitu pantas sekali masa yang harus dikejar....jika dia
terlambat adiknya Amanda akan dibawa pergi oleh
makhlus halus itu.
Robot yang telah diciptakan tanpa kulit itu harus diletakkan kulit.
dan robot itu harus sama wajah saling tak tumpah sepertinya.
Azwan memejamkan matanya nak menanggalkan kulitnya di badan dengan menggunakan kuasa solar... kulit Azwan tertanggal
dan dilekapkan ke tubuh robot. Robot tersebut berkulit dan bernyawa Azwan arahkan robot tersebut pergi ke tingkat atas
di mana Amanda ditawan oleh makhlus halus.
Robot teknologi yang menyerupai Azwan keluar dari bilik.

Ketika melangkah ke tingkat atas...ibu dan ayah Azwan menangis..."Wan...jangan...Wan...jangan ... tinggalkan ibu...dan ayah...."
Tanpa memperdulikan rayuan ibu dan ayah ...robot teknologi yang
menyerupai Azwan terus naik ke tingkat atas.
Dalam sekelip mata saja terus melenyap bersama dengan
makhluk halus .
Amanda turun dari tangga...kedua orang tuanya terus memeluk Amanda.

Tidak berapa lama kemudian Azwan keluar dari bilik.
Ibu dan ayah Azwan terperanjat....
"Bukankah....Azwan dah pergi bersama makluk halus ?"
"Tidak ayah...yang ayah tengok tadi bukan Azwan...itu
adalah robot yang menyerupai Azwan...."
"Syukur Alhamdulillah. Semuanya selamat."
Kata ayah Azwan tapi masih lagi kebingungan atas apa yang
dilihat baru sebentar tadi.

Fantasi tapi realiti...gimana itu...?????
Itulah dunia Robot Teknologi...
Fikirlah sendiri apa yang anda fikirkan itulah jawapannya.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
161212
2 hours ago · Edited · Like
Write a comment...
Wednesday at 8:45pm · Like

Ratu Rimba Niagara BERHAYALLAH UNTUK MENYINTAI-NYA DIA PASTI DATANG PADAMU DI REALITI KALBUMU DAN BILA MENJADI REALITI HIDUP DAN MATIMU HANYA DISANDARKAN PADA-NYA SAJA. SEGALA TAKDIR KAU TERIMA DALAM PASRAH TAWAKAL DAN REDHA.
Wednesday at 8:55pm · Like

Ratu Rimba Niagara SEJAK AZALI LAGI KITA PUNYAI NIAT YANG SAMA
SALING SAYANG MENYAYANGI KERANA-NYA

Alangkah bahagianya jika karya-karyaku
menjadi koleksi perpustakaan di rumah-rumah
peminat karya-karyaku di seluruh dunia
aduhai kasih sayangku ada di hati mereka ...
ada juga di rak-rak perpustaan di rumah mereka
itulah matlamat aku berkarya
dunia karya duniaku ...
peminat karyaku kesayanganku...

Kasih sayangku pada peminat karya-karyaku
sentiasa hidup walaupun aku sudah tiada di dunia ini

Duhai yang meminati karyaku...
sejuta terima kasih kuucapkan padamu
kerana sudi membaca karyaku
ketahuilah olehmu
setiap karyaku adalah lambang
kasih sayangku pada kalian

Minat kalian pada karyaku amat aku terharu
teringat aku di kala aku remaja
apabila melihat remaja membaca novel cinta
kubayangkan novel yang dibaca itulah karyaku
bahagia sangat teringat di kala itu
rasanya dunia ini aku yang punya
biarpun itu cuma fantasi di kala itu
tapi dengan izin-Nya
karya-karya ku di baca di alam maya
Allahu Akbar tak pernah terfikir olehku
karya-karyaku dibaca di alam maya dengan
jumlah pembaca ratusan ribu mungkin berjuta...
diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa dunia
itulah yang aku mahukan pun

Biarlah aku tak tertekenal di luar sana atau di mana-mana....
lagi lagi suka...kerana aku menulis bukan kerana nama
bukan mahu penghargaan bukan mahu dipuji...
aku menulis tanda aku syukur pada-Nya
aku menulis tanda aku sayangkan semua penghuni bumi dan langit
semuanya aku sayang tanpa terkecuali
Moga Allah SWT sudi membalas cintaku
dan moga semua yang membaca karyaku
sudi menyayangiku juga kerana-Nya
mana yang tak sudi membalas kasih sayangku
tak apalah mungkin karyaku tidak berjaya menambat hati mereka
jika ada yang terluka membaca karyaku maafkan aku bukan sengaja
aku mahu melukakan hatimu...percayalah kasih kita tetap mekar
semekar bunga-bunga di Taman-Taman Syurgawi
berkat kita saling berkasih sayang demi-NYa ...
kasih kita walaupun tak pernah bertemu di alam nyata
cuma di alam maya ...
cuma melalui karya-karyaku kita berbicara
bagaikan saudara kandung
bagaikan rakan dunia akhirat...
kita bisa menyambungkan tali ukhuwah kasih ini
sampai ke Syurgawi
Insya-Allah AAmiin Ya Rabbal A'Lamin ...

Yang menyayangi semua pembaca karya-karyaku,
aku sayang kamu sesungguh sayang...
jika aku salah maafkan aku
percayalah walaupun kau membenci aku... aku tetap sayang padamu
kerana sejak azali lagi kita semua mempunyai niat yang sama
saling berkasih sayang tanpa terkecuali demi-Nya

Rakan Dunia Akhirat Alam Mayamu...
Ratu Rimba Niagara
18 Disember 2012
Yesterday at 7:01pm · Like
Ratu Rimba Niagara JIKA NYAWAKU JADI TARUHAN DEMI KEJAYAANMU

SAHABATKU KAU BOLEH BERJAYA..
SELAGI AKU ADA..AKU AKAN TOLONG ENGKAU
LIHATLAH BINTANG DI LANGIT SEDANG MENUNGGUMU
UNTUK MENGGAPAINYA...
JANGAN PUTUS ASA YE
PERCAYALAH DEMI KASIHKU PADAMU
AKU TAK AKAN BIARKAN KAU KESEORANGAN
AKAN KUBANTU SEDAYA MAMPU
JIKA NYAWAKU JADI TARUHAN DEMI KEJAYAANMU
AKU RELAKAN SAHABAT AKHIRATKU!
AKU SAYANG KAMU DEMI-NYA
KERANA KAU SAHABAT AKHIRATKU
KEJAYAANMU KEJAYAANKU
ASAL KAMU TAHU
AKULAH SI KUNTA SI KUNTEMU
YANG RELA PERTARUHKAN NYAWANYA
DEMI CITA-CITAMU DAN KEBAHAGIAANMU
SAYANGILAH AKU DEMI-NYA...

Ratu Rimba Niagara
18 Disember 2012
22 hours ago · Like
Write a comment...
Wednesday at 8:58pm · Like

Mimi Marina Jaafar Adakah karya2 dari mentera ilmu sihir itu seni..? Malang sungguh apabila sesuatu seni itu dirosakkan pengamalnya dengan cara halus membinasakan makhluk Allah yang lain.
Thursday at 11:12am · Like

Sasha Khairul Mimi Marina Jaafar..tanpa di sedari kerana terlalu terbuai dengan karya2 seni yang di nukilankan maka kita tidak tahu bahawa karya nya itu adalah karya yang cuba menghancurkan makhluk Allah yang lain..
Thursday at 11:21am · Like · 1

Ratu Rimba Niagara Apapun terpulang kepada pemahaman masing-masing menilaikan seni...lihat sajalah gambar yang disiarkan ini...sudah menjelaskan apa itu karya seni .
Thursday at 11:52am · Like

Ratu Rimba Niagara PADA ALLAH TAK ADA YANG PELIK JIKA DIA BERKATA KUN FAYAKUN.
Thursday at 11:53am · Like

Ratu Rimba Niagara Yang penting nawaitu kena lah jelas dalam berkata-kata...jangan mudah bersalah sangka...pada karya seni itu sendiri jika sudah brsalah sangka ...seni jadilah karya yang jelek sejelek gambar yang tertera.
Thursday at 11:54am · Like

Ratu Rimba Niagara Jika kita anggap karya yang tertera itu adalah seni kreativiti pemikiran seniman jadilah gambar itu sesuatu seni yang mengagumkan kerana seni itu adalah anugerah dari Allah kepada hamba-Nya yang terpilih...bukan diberi kepada semua orang mengikut kehendakNya bukan kehendak hamba-Nya...sebab itu sesiapa yang diberi anugerah seni tidak menghargainya amatlah rugi dunia akhirat.
Thursday at 11:56am · Like · 1

Mimi Marina Jaafar Wondering why you hide the commentRatu Rimba Niagara...? Something fishy.....ermmm
Thursday at 12:50pm · Like

Sasha Khairul Kalau ingin memberi pendapat mengapa perlu sembunyi2? ini kan pendapat tak salah kalau share..kalu nak hide PM saja tuan punya wall
Thursday at 12:50pm · Like · 1

Sasha Khairul Bijak berkata2 tapi tak praktis pun tiada gunanya...
Thursday at 12:51pm · Like

Mimi Marina Jaafar Quote ~
Yang penting nawaitu kena lah jelas dalam berkata-kata...jangan mudah bersalah sangka.

Can you explain about this Ratu Rimba Niagara.. tq
Thursday at 12:51pm · Like · 1

Khairul Abidin apakah yang perlu dikagumi?... ingin dipuja?... ingin disanjung?... itukah tujuannya?... jika begitu bukanlah redha Allah yang dicari tapi redha makhluk... kesimpulan saya itu sahaja... sekian... lebih baik fahami kalam Allah dari tulisan makhluk... lebih baik difahami hadis Nabi SAW dari tulisan makhluk... WALLAHUA'LAM
Thursday at 2:32pm · Edited · Like · 1

Norazlan Ahmad Cuba lihat falsafah ukiran melayu... Sesuatu yg menarik yang telah lama nenek moyang kita fahami tentang nilai kesenian. Malah kefahaman itu diterapkan dalam setiap karya seni melayu yg tidak di iktiraf barat sebagai seni halus. Seni kita hanya dipandang jauh rendah dan dianggap tiada 'content'. Karya nenek moyang kita dianggap tiada nilai estetik yg boleh dinikmati. Sedang nilai estetik dan falsafah seni nenek moyang kita berkait rapat dengan nilai kepercayaan tinggi kepada sifat Allah yang esa. Sila rujuk penulisan abdullah mohamed (Nakula) tentang penyataan saya ini. Boleh rujuk juga pendapat imam al ghazali atau sidi ghazalba.
Thursday at 2:32pm · Like · 1

Ratu Rimba Niagara BERKATA UNTUK MENENANGKAN ROH DAN JASAD
JIKA SI PENDENGAR TAK TENANG JUGA
BERARTI SI PENYAMPAI KENA MUHASABAH DIRI
DAN AKU MUHASABAH DIRIKU SENDIRI
CUKUPLAH SEKADAR INI KUBICARA DI SINI
KUKUATIRI AKU TERSASAR DALAM BRKATA-KATA...MAAFKAN AKU..KERANA AKU TIDAK SEBIJAK SENIMAN UNTUK DI AGUNG-AGUNGKAN DAN AKU SENTIASA CERMINKAN DIRIKU SIAPA...TAK SEBIJAK CENDIAKAWAN...AKU HANYALAH SEORANG HAMBANYA YANG MENULIS MENGIKUT DERIA RASA DAN DERIA RASA ITU INGIN KUKONGSIKAN KEPADA PEMBACA ALAM MAYA..JIKA BERTENTANGAN DENGAN KEHENDAK PEMBACA ...AKU TAK BOLEH MEMAKSANYA UNTUK TERIMA...TAPI AKU AMAT PERCAYA SETIAP YANG BAIK ITU DATANG DARI-NYA YANG LEMAH ITU DARI KELEMAHAN AKU SENDIRI MAKANYA MAAFKAN AKU DUHAI SEMUA YANG ADA DI SINI...
Thursday at 2:40pm · Like

Khairul Abidin kamu yang tak tenang... jika tenang tidak akan keluar bait-bait yang kamu nukilkan... kenapa perlu dikongsi jika untuk diri sendiri?... itu antara kamu dengan tuhan kamu... perlukah kamu kongsikan kepada makhluk lain... jika dikongsikan mesti ada sesuatu yang terpancar dihati sanubari nawaituinya... maka nyatakan seikhlas hati saja apa yang ingin dinyatakan...
Thursday at 2:46pm · Like · 1

Mimi Marina Jaafar Terima kasih Ratu Rimba Niagara.....dari pemerhatian mata hati saya, anda sgt 'micro' dan penilaian kita berbeza. Mungkin saudari sewajarnya berinteraksi di alam lain yg setaraf dgn saudari.
Thursday at 2:54pm · Edited · Like · 2

Ratu Rimba Niagara MOGA TUHAN AMPUNKAN AKU...KERANA AKU TAK SEMPURNA...DAN KALIAN SUDI MAAFKAN AKU..
Thursday at 2:57pm · Like · 1

Mimi Marina Jaafar Mengapalah di 'hide' kan.....? Mungkinkah saudari di alam bunian...? Maaf saya bukakan. Jika ikhlas....let it be !!!
Thursday at 3:00pm · Like

Khairul Abidin hmmm... mintalah ampun kepada Allah Yang Esa... kami sebagai makhluk yang tiada apa ini juga memaafkan dan juga ingin meminta maaf diatas salah silap dan keterlanjuran kata-kata... Hanya Allah yang layak mengampunkan... makhluk hanya boleh memaafkan... WALLAHUA'LAM... kembalilah ke dunia nyata yang Allah ciptakan sebagai tempat tinggal untuk makhluk...
Thursday at 3:04pm · Like · 2

Ratu Rimba Niagara Alam maya ini pun jika difikirkan seperti alam bunian...alam kerajaan Nabi Allah Sulaiman...
yang mana Jin yang sampaikan Istana Puteri Balqis kepada Nabi Allah Sulaiman...pastinya semua sudah maklum mengenai istana puteri balqis...kita di sini membicarakan tentang karya seni...salah ke jika yang lahir dari kalbu kita kongsikan dengan teman alam maya kita...terpulanglah kalau mereka sudi menghayati karya kita...kalau tak sudi...tak apa...nggak salah apa-apanya dong...yang penting kasih kita telah pun dikenalkan di alam maya ini walaupun cuma seketika menumpang tanpa izin-Nya karyaku pastinya tidak tersiar di sini...kerana banyak lagi di tempat lain tapi di sini juga yang Allah izinkan...itulah namanya Kekuasaan Allah tiada siapa yang dapat pertikaikan...
Thursday at 3:07pm · Like

Mimi Marina Jaafar Ya..... terima kasih ya
Thursday at 3:11pm · Unlike · 1

Khairul Abidin asal indonesia ke?... atau malaysia?...

jin mana pulak yang sampaikan istana balqis?... sah sah le kamu tak faham Al-Quran... udah-udah le tu... kami tak kisah tentang karya kamu jika niatnya kerana Allah... tapi jika inginkan sanjungan menggunakan agama... pasti ku tentang habis-habisan... SAVVY??!!!!
Thursday at 3:16pm · Like

Mimi Marina Jaafar <---- Huhhhh headache !!! Thanks for your participation Ratu Rimba Niagara. Maybe we shall meet at some other right place at the right time. ( Stop responding pls...)
Thursday at 3:21pm · Like

Zareth Naza seni tu bukan kecelaruan jiwa. tu gila namanya.. xyh nk seni2 sgt klu nk tnjuk hebat ,seni tu ikhlas.
23 hours ago · Like


PERPADUAN ISLAM KERANA ALLAH


Assalamualaikum..
MELAYU ISLAM BERSATU :
VISI DAN MISI

VISI: Membina Perpaduan Islam Dan Perpaduan Melayu.
Melayu Islam Bersatu Sebagai Kumpulan Yang Unggul,Cemerlang,Terbilang
Di Dunia Dan Sejahtera Di Akhirat

MISI: Islam Sebagai Pegangan Hidup Bersendikan Al-Quran Dan Sunnah.
Melayu Islam Bersatu Sebagai Wadah Perjuangan Untuk Perpaduan Islam Dan Perpaduan Melayu.

Sejarah budaya bangsa Melayu terbina dari nilai Islam. Syarak mengata, adat menurut. Adat bersendi syarak, syarak bersendi kitabullah. Budaya bangsa Melayu yang amat cantik nilaiannya. Semua diajar dari kitab bersendi agama Allah. Jangan dipisahkan bangsa Melayu dengan Islam, kerana bangsa berbudaya bersendi kitab Allah.

Pihak Admin senantiasa menilai dan menjaga kualiti setiap posting dan komen agar pembaca akan menilai tinggi bahan-bahan posting dan komen dalam group ini. Bahan posting dalam group ini hendaklah menarik, interaktif, kreatif dan bersifat inclusif dan inovatif.

Pihak Admin akan mengawasi setiap posting dan komen supaya ia dilontarkan dengan penuh berhemah, beradab dan ilmiah. Pihak Admin TIDAK MEMBENARKAN sebarang posting dan komen yang berbau politik, perdebatan tidak berkesudahan dan cacian keatas mana-mana pihak. Pihak Admin akan membuang posting, komen atau mana-mana ahli yang berbuat demikian.
Bersatulah atas nama Perpaduan Melayu dan Perpaduan Islam kerana Allah.


Ratu Rimba Niagara


Ratu Rimba Niagara

INDAHNYA UKHUWAH ATAS DASAR CINTA KERANA-NYA

Sudah lama aku dambakan
Sebuah ukhuwah atas dasar cinta kerana-Nya
Saling kasih mengasihi kerana-Nya
Saling muhasabah diri kerana-Nya

Sayang sesungguh sayang kerana-Nya
Tidak ada sebesar zarah pun
Ada niat jahat mahu memusnahkan persahabatan
Yang ada kasih...kasih...kasih...kasih kerana-Nya
Yang ada sayang...sayang...sayang...sayang kerana-Nya

Kita bercanda tidak menyakitkan
Kita saling berbagi pendapat dalam suasana harmonis
Tanpa ada bahasa memilukan meremukkan hati
Dalam pertentangan pendapat kita masih bisa senyum
Kerana setiap idea dan pendapat adalah
Untuk menyatukan hati
Kita jana idea itu kita fikirkan pendapat itu
Adakah lojik diterima akal?
Jika tak lojik pastinya idea itu
Di luar kemampuan kita berfikir
Dan kita bisa senyum
'Maaf saya kurang arif tentang apa maksud anda
Mungkin anda lebih memahami apa yang anda fikirkan'

Jangan kita perlekehkan idea seseorang
Seolah kitalah bijak semua
Yang tahu segala ilmu
Dan kita terus melukakan hatinya sampai remuk
Biarpun remuk masih meminta maaf
Agar yang keruh segera dijernihkan
Tapi kita masih lagi berkeras hati
Tetap mengatakan idea kamu gila
Tak masuk akal
Tinggallah kamu di alam fantasi kamu itu
Alam fantasi tak boleh masuk ke alam realiti
Dunia kamu fantasi
Dunia kami realiti

Dalam remuk redam terlara
Ku mengundur diri dari situ
Dan aku pasrah pada-Nya
Kerana dunia aku bukan di situ
Dunia aku dunia fantasi di rimba
Menjana idea...
Berkongsi idea dengan penghuni rimba
Berkongsi idea dengan bulan bintang mentari laut dan ombak
Semuanya membalas dengan bahasa alam
Yang memukau kalbuku...
ALLAHU AKBAR di sinilah tempatku

Alangkah bahagianya jika
Kehidupan aku di rimba ini
Jadi realiti ....
Pasti akulah yang bahagia
Kerana itulah perjuanganku
Saling berkasih sayang kerana-NYa
Tiada langsung cemburu hati
Tiada langsung berhasad dengki
Dan memahami akan erti
KETENTUAN TAKDIR ILAHI
Begitulah indahnya ukhuwah
Atas dasar cinta kerana-Nya

Karya Ratu Rimba Niagara
8 Safar 1434H
21 Disember 2012M
Unfollow Post · 17 hours ago

Hairol Anuar Halib likes this.

Hairol Anuar Halib Ratu Rimba Negara,tentu saudari dah tahu post yang bagaimana yang admin mahu.
2 minutes ago

(PETIKAN DARIPADA WALL PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
22 Disember 2012


July 6 at 10:11pm
Iwan Bara and Jefry Indrawan like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "NAMA, PANGKAT, HARTA & KUASA ADALAH...".


JIKA TUHAN MENGHITUNG BERAPA BANYAK AMAL KITA AMAT TERLALU MALULAH KITA DI SISINYA ...BAYANGKAN SEORANG AHLI IBADAH 500 TAHUN JIKA DITIMBANG DENGAN HANYA DENGAN SEBELAH MATA SAHAJA...LEBIH BERAT SEBELAH MATA DARIPADA AMALAN AHLI IBADAH 500 RATUS TAHUN... SUBHANALLAH BETAPA KERDILNYA KITA DI HADAPAN ALLAH NANTI. JIKA ALLAH NAMPAKKAN AZAB API NERAKA NESCAYA KITA HENDAK PERCAKAP YANG SIA-SIA PUN KITA TAK MAHU APA LAGI MAHU
MENGANIAYA ORANG...SEBAB ITU DISAMPNG KITA BERIBADAH KITA MAHUKAN NUR RAHMAT KASIH ALLAH SEHINGGA KE NAFAS TERAKHIR KITA ,AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.


SABAR DALAM BERSABAR UNTUK MENCAPAI TAHAP KETAKWAAN. AAMIIN.
SABARLAH KAMU DALAM MELAKUKAN PERKARA KEBAJIKAN


SETIAP LANGKAH PERJUANGANMU ALLAH SWT ADA BERSAMAMU
MOGA KUAT SEMANGAT MENEMPUH SEGALA CABARAN MENDATANG AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.


Nasrul Aminposted toRatu Rimba Niagara


Bismillahirahmanirahim. .....

Kuasa allah kuasa yang kekal..
Memberi kita minda dan akal...
Kuasa manusia cerdik pandai..
Agar bangsa tidak tergadai...


Bangkitlah bangsa membawa nama...
Agar terpuji membela agama...
Bangkitlah bangsa dari terlena..
Jangan kita di buai leka....

Saya lahir bukan berharta...
Tetapi berusaha sepenuh daya..
Setelah berjaya saya tak lupa...
Dari allah jua lahirnya saya...


Harta di cari miliknya allah..
Agar hidup sentiasa barokah...
Kekayaan diri jangan di megah..
Biarlah hidup banyak sedekah..

AYUH BANGSA... SERTAILAH
KELAB KEBAJIKAN DAN SOSIAL MALAYSIA....
BERSAMA MEMBINA UMMAH BERJAYA.



PAHLAWAN MELAYU SENTIASA MENJADI KEBANGGAAN ANAK BANGSA. SEMANGAT DAN KEGAGAHAN BERADA DI MEDAN JUANG MENJADI IDOLA ANAK BANGSA. MOGA ALLAH SWT MEMBERI KEKUATAN UNTUK MENERUSKAN PERJUANGAN HINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR. AAMIIN
BERBICARA DENGAN PENUH ILMU DAN IDEA



Putera Al-Ismailliah
Sesuatu itu ketika di peringkat bercakap@berbicara ramai yang ingin bercakap serta berbicara penuh dengan ilmu dan idea.. Apabila diperingkat melakukan @ melaksana ramai yang ingin melihat serta memerhati perkembangan ilmu dan idea tersebut.. tetapi adakah cukup sekadar bercakap dan memerhati? Sungguh tinggi ilmu kalian yang mampu menggerakkan sesuatu hanya dengan bercakap dan memandang..


Ratu Rimba Niagara
Bercakaplah selagi ada peluang bercakap yang boleh memberi manfaat buat diri sendiri dan orang yang mendengarnya. Memberi manfaat dunia akhirat. Jauhkan daripada bercakap untuk saling menyakit hati pendengar. Bercakap untuk saling membahagiakan roh dan jasad adalah santapan rohani terapi minda ke arah kebaikan itulah yang dimahukan. Moga kita bercakap yang dikira Allah swt sebagai amalan soleh setelah mati. Aamiin Ya Rabbal Aamiin.


'ANDA SANTUN KAMI SEGAN'


HIDUPKU ADALAH CITA-CITA DAN PERJUANGAN


Duhai pejuang sasteraku ...
Hidupku adalah perjuangan
Hidupku adalah cita-cita
Cita-cita yang tak akan padam
Walaupun cuba dipadamkan oleh tsunami membadai-badai
Cita dan perjuanganku akan terus tegar
Akan kucuba pertahankan selagi nyawa di kandung badan
Makanya aku hanya memerlukan
Rakan seperjuanganku
Yang memahami komunikasiku
Aku memahami komunikasinya
Andai komunikasi seiring sejalan
Ayuhlah kumenantimu kerana ingin kugenggam hatimu
Untuk setia menjadi rakan seperjuanganku sampai nyawa kuselesai
Andai di atas kesibukanmu
Maafkan daku jadilah kita cuma sahahat puisi di bayu mega senja
Itu sudah memadai buatku...moga di Syurga nanti kau menjadi sahabatku kita bisa berpuisi nan indah-indah bersama-sama In Shaa Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.


RATU RIMBA NIAGARA
22 Zulkaedah 1434H
28 September 2013


LEMORIA NUSANTARA


Andai kita saling payung memayungi
semuanya terlindung dari hujan dan panas
asalkan hati tiada bahang membahang
sering membakar hati yang redup
Andai semuanya saling bergotong royong
seperti falsafah bala tentera semut nan setia
semuanya damai dong
malah akan menjadi
mercusuar dunia sebagai satu bangsa
lemoria Nusantara...
lemoria Indonesia
lemoria Malaysia
lemoria Brunei,
lemoria Singapura,
lemoria Thailand
maka ayuhlah sekarang ini kita rebut peluang
dalam rasa kebersamaan untuk menjadikan Nusantara ini
MERCUSUAR DUNIA YANG DIKAGUMI
percayalah jika tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
dimana ada kemahu di situ adalah jalan
bayangkan di peta minda,' NUSANTARA INI AKAN KUJADIKAN MERCUSUAR DUNIA DIKAGUMI SELURUH DUNIA'
IN SHAA ALLAH AAMIIN .


RATU RIMBA NIAGARA
22 Zulkaedah 1434H
28 September 2013M


ALLAH AKU DATANG MENYAHUT CINTA-MU


Duhai pejuang sastera
Ada Syurga di wajahmu
Ada ketenangan di setiap lantunan puisimu
Ada hati semurni Syurga milikmu
Kau berkata bukan mengikut hati
Kau berkata mengikut mata hatimu yang penuh kasih sayang
Tika hati tidak mampu bicara
Lesu seluruh jasad keperwiraan
Yang dikatakan selama ini tertulangkan besi beruratkan dawai
Sebenarnya terbelenggu di sangkar besi
Tidak tahu berbuat apa-apa lagi
Segala usaha telah didayakan
Semuanya dicantas oleh pertualang bangsa
Tega menjadi perisikan kepada tentera yahudi laknatullah
Mana lagi hendak dipercayai
Karena tidak tahu membedakan
Mana satu kawan
Mana satu lawan
Kawan jadi lawan
Lawan jadi musuh
Perjuangan terhenti di situ


Bagi seorang yang bergelar pejuang keamanan dunia
Tak akan diherankan
Pada yang cuba mencantas dan menghalang
Semuanya tidak akan pernah mematikan semangat juang
Berjuang...bejuang...berjuang...
Berjuang hingga ke tetesan darah terakhir


Duhai pejuang sasteraku
Teruskan perjuangan
Menebarkan puisi-puisi mu nan indah
Bagi mengindahkan hati-hati Tentera Mujahid
Agar bangkit dengan satu semangat
AKU CINTA ALLAH
ALLAH AKU DATANG MENYAHUT CINTA-MU
NYAWAKU INI JADI TARUHAN
DEMI CINTAKU PADA-MU ALLAH
ALLAH AKU BERJUANG KARENA-MU
TERIMALAH FISABILILLAHKU INI
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN


KARYA RATU RIMBA NIAGARA
28 September 2013
22 Zulkaedah 1434H
(PUISI INI DIILHAM ISTIMEWA UNTUK SEMUA PEJUANG SASTERAKU MOGA SUKSES DALAM PERJUANGANMU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN)

Partai Gerakan Indonesia Raya (Gerindra)

Partai Gerakan Indonesia Raya (Gerindra) percaya kemajuan suatu bangsa tergantung pemimpinnya. Jika pemimpin kita tidak kapabel dalam menjalankan tugas, maka bangsa itu akan berantakan. "Seribu kambing dipimpin oleh seekor harimau akan mengaum semua. Tetapi, seribu harimau dipimpin kambing akan embek semua". ‪#‎GerindraBergerak‬ ‪#‎NilaiNilaiPendekarPejuang‬
Like   Comment

Inspirasi Taming Sari likes this.

PETIKAN WALL GERINDRA, GRUP KEBANGKITAN BANI JAWI NUSANTARA , MELAYU BANI JAWI &
GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
24 RAMADAN 1436H
11 JULAI 2015


ILHAM KURNIAAN-NYA BAGAIKAN AIR TERJUN NIAGARA MAKANYA AKU BERSYUKUR SEBANYAK-BANYAK-NYA LALU KUKONGSIKAN/BAGIKAN KEPADA RAKAN ALAMMAYAKU TERSAYANG MOGA ALIRAN KARYA-KARYA YANG KUTULIS MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.


"Moga Kalam Allah yang dipelajari, dibaca, diajar , dihafal dan diamalkan menjadi peguam bela di alam barzah dan memberi Syafaat di hari Akhirat kita semua. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin."


HADIAH KITA YANG PALING BERHARGA APABILA KITA DAPAT MENJAWAB SOALAN DI KUBUR JIKA ITU KITA BERJAYA MENJAWBNYA ITULAH HADIAH YANG LEBIH BERHARGA DARI ALAM DAN SEISINYA. MANALAHLAH TAHU BERKAT KITA BERTEMAN FB WALAUPUN CUMA DI ALAM MAYA YANG SERING BERBAGI ILMU DUNIA AKHIRAT DENGAN MEMADAMKAN KEEGOAAN DIRI SENDIRI YANG SENTIASA BERPERASANGKA MAZMUMAH DALAM BERTEMAN FB.DEMI-NYA KITA LUPAKAN DARJAT SIAPA PUN KITA KERANA KITA BERASAL DARI ROH DAN BERAKHIR DENGAN ROH JUGA .MOGA ROH KITA SUCI SESUCI TIKA BERSUMPAH SETIA DENGAN TUHAN BAHAWA, 'ENGKAULAH TUHAN KAMI YANG KAMI SEMBAH TIADA TUHAN SELAIN ENGKAU ,KAMI BERSUMPAH AKAN MENJADI KHALIFAH DI MUKA BUMI-MU SELARI DENGAN KEHENDAK-MU'


SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
BENARLAH APA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI MENG-AGUNGKAN-NYA
MAKHLUK CIPTAAN-NYA YANG ADA
DI TUJUH PETALA LANGIT TUJUH PETALA BUMI
MENZIKIRKAN NAMA-NYA DI SEBILANG MASA DAN KETIKA
TERLALU MAHA AGUNG-NYA MU YA ALLAH
TIADA TUHAN LAIN LAYAK DISEMBAH KECUALI ENGKAU
ENGKAU SAJA YANG DI AGUNGKAN OLEH SEMUA
MAKHLUK 7 PETALA LANGIT 7 PETALA BUMI
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHHU AKBAR


'YA ALLAH AMPUNKAN AKU
AMPUNKAN SEMUA KELUARGAKU
SEMUA SAHABAT ALAMMAYAKU
DAN SEMUA SAUDARA SEISLAMKU
TEMUKAN KAMI DI SYURGA-MU
BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH
UNTUK BERSAMA MEMANDANG WAJAH-MU
AAMIIN YA RABBAL ALAMIIN.'


Boleh luangkan masa anda 1 saat untuk membaca istighfar ?
Alhamdulillah, terima kasih... ||


YA ALLAH JADIKANLAH KARYA SASTERAKU MENGALIR SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA YANG MENGALIR TERUS MENGALIR MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGA-MU
AKU MENULIS KERANA-MU
ILHAM YANG AKU TULIS DATANG DARI-MU
KAU HADIRKAN ILHAM TANPA HENTI PADAKU ATAS KEHENDAK-MU
AKU BERSYUKUR ILHAM DATANG TANPA HENTI-NYA
ALHAMDULILLAH SYUKUR YA ALLAH
TANPA IZIN-MU AKU TIDAK DAPAT MENULIS BIARPUN SEBARIS AYAT
ALLAHU AKBAR KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA-NYA


YA ALLAH KERANA KARYA SASTRA YANG KUTULIS ADALAH DARI-MU
JADIKANLAH AKU DAN YANG MEMBACA KARYAKU
HAMBA-MU YANG SENTIASA REDHA ATAS APA YANG ENGKAU TAKDIRKAN
PERCAYA SETIAP YANG DITAKDIRKAN ITU ADA HIKMAH DI SEBALIK-NYA
YA ALLAH JADIKAN KARYA SASTERA YANG KUTULIS SESUAI DENGAN ZAMAN WALAUPUN ZAMAN TERUS BERUBAH TAPI KARYAKU SENTIASA ADA DI JIWA SEMUA MANUSIA YANG MENGHAYATINYA KERANA SASTERAKU ADALAH ILHAM DARI-MU, JIKA ILHAM DARI-MU PASTI MEMBERI KEBAIKAN PADA DIRIKU DAN PADA SEMUA YANG MEMBACA KARYAKU.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

'SASTERAKU ILHAM DARI-NYA'
NAMA PENAKU INI ILHAM DARI-NYA JUGA
ADA YANG TERSIRAT DI SEBALIK YANG TERSURAT
ATAS NAMA PENAKU INI

RATU SEORANG RAJA/RATU ATAU PEMIMPIN ITU YANG TERSURAT
YANG TERSIRAT MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA

RIMBA AGAR SENTIASA RASA MERENDAH DIRI MEMERINTAH DI KERAJAAN RAKYAT RIMBA JADI TIADA SIAPA HENDAK CEMBURU KERANA BUKAN MEMERINTAH KERAJAAN MANUSIA ,TERSIRATNYA MAHU DAPATKAN INSPIRASI UNTUK MENJIWAI WATAK RAJA DAN PEMERINTAH UNTUK DITUANGKAN ILHAM DALAM KARYA SASTERA.

NIAGARA KARYA SASTRA YANG DIHASILKAN SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA SENTIASA MENGALIR, SENTIASA BERSASTRA TANPA HENTI SEHINGGA NAFAS TERHENT BIARPUN NAFAS TERHENTI SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS TERUSAN DIBACA OLEH YANG MASIH HIDUP , MOGA ILMU SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS MASUK KE AKAUN SAHAM AKHIRATKU SEPERTI MENGALIR AIR TERJUNAN NIAGARA MENYATU TERUS KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN


KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita


PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
24 RAMADAN 1436H
11 JULAI 2015


0 comments:

Post a Comment

 
;