Saturday 29 August 2015

NUSANTARA SEHATI SEJIWA (47) BIAR MISKIN HARTA TAPI KAYA BUDI BAHASA



NUSANTARA SEHATI SEJIWA (47) BIAR MISKIN HARTA TAPI KAYA BUDI BAHASA


JIKA AKU BERKARYA YANG INDAH-INDAH ADA JUGA YANG SAKIT HATI SENGAJA MEMBUATKAN SASTERAKU TERLUKA KU RELA UNDUR DIRI
BIARLAH MEREKA BERDUA BERKARYA DI LAMAN GRUP SRI PEMANGKU ADAT

"Berkatanya melayu penuh adat sopan, kamu berdua setaraf anakku , bahasa kamu 90% membuatkan sasteraku terluka, Sekiranya aku meninggalkan grup ini berkaryalah kamu semahumu. Jika kamu tidak mahu siarkan karya kamu tolong jangan ganggu aku berkarya. Kita saling tak memerlukan kerana engkau dan aku tidak pernah ada sefahaman dalam berkarya,"


Blarek Sineret and Wan Dirhamsyah like this.

Blarek Sineret
August 21 at 8:10am ·


Puteri Delima Sari Status mu bgus dalam bicara... Jika dilakukan seperti ini dalam semua perkara.. Tiadalah sengketa punya angkara....
August 22 at 2:35am ·

Ratu Rimba Niagara APABILA PERSAHABATAN TELAH TERJALIN JANGAN PERNAH MEMUTUSKAN WALAUPUN HATI TERLUKA.

"SAHABAT SEJATI RELA SUSAH SENANG BERSAMA SALING MELINDUNGI DAN BERTEDUH DARIPADA HUJAN RIBUT PETIR , TEDUHAN KASIH SEJATI SUCI MURNI INDAH NAN ABADI,"
August 22 at 6:55am ·


Ratu Rimba Niagara KAU DAN AKU DITEMUKAN KERANA MEMPERCAYAI KEBAIKAN BILAMANA KEBAIKAN BERTUKAR MENJADI SENGKETA LEBIH BERUNDUR DIRI AGAR SENGKETA TIDAK BERLARUTAN HINGGA KE MATI.
August 22 at 7:07am ·


Ratu Rimba Niagara Tujuanku di alammaya adalah untuk bersastera nan indah-indah, andai sasteraku dibalas dengan bahasa membuatkan sasteraku terluka parah akan kukakukan penaku kepada mereka yang membuatkan sasteraku terluka, bilamana sasteraku terus-terusan terluka dikhuwatiri bahasa sasteraku hilang kesenian keindahannya berbahasa indah. Bilamana hilang keindahannya akan berganda-ganda buatkan ku merana terluka dunia akhirat. Andai kamu ingin terus berkomunikasi dengan sasteraku pastikan terus berbahasa indah jika terus membuatkan sasteraku terluka komunikasi kita cukup sampai di sini saja.

"Aku tak mahu kamu yang berdosa biarlah aku yang terluka agar terlukanya kau dan aku tidak sampai dibawa hingga ke akhirat,"
August 22 at 7:24am ·


Puteri Delima Sari Ketahui lah bahasa ku indah... Jika menenun kata ke arah keindahan... Bahasa ku jua tajam..jika menenun dalam menikam... Oleh itu jangan menikam.. Apa yg sudah berlalu.. Biarkan ai berlalu..


Ratu Rimba Niagara Jika bahasamu indah sehingga hujung nyawa aku suka kamu
Jika bahasa kamu tajam pandai menenun kata dalamnya ada menikam carilah orang lain kamu bertikam lidah bukan aku...biarlah aku sendirian dengan sasteraku tanpa ada kamu menyapaku dikuatiri bahasaku hilang keindahannya .


Kimie Jerr Dah la tu kak..yg lepas2 lupa je.. Malas doh nok tengok kekoh sokmo.. Kimie malas ahh.. Naya


Ratu Rimba Niagara Kamu berdua tak perlu hadir apabila aku bersiaran karya...aku hendak berkarya dalam tenang tanpa kamu berdua lagi...kerana kamu tidak memberi impak dalam sasteraku yang ada kata-kata menikam jiwa sasteraku. Andai kamu hadir lagi kamu sengaja mahu menganggu aku bersastera dengan tenang. Jika kamu berdua hendak siarkan karya kamu tiada siapapun marah semuanya sedang menantikan karya kamu di grup ini . Harap AJK grup ini beri perhatian kepada Puteri Delima Sari & Kimie Jer kerana mengganggu saya berkarya sastera. Jika masih dibiarkan juga biarlah saya beralah dan berundur daripada grup ini.


PETIKAN WALL GRUP SRI PEMANGKU ADAT
14 ZULKAEDAH 1436H
29 Ogos 2015



News Feed

RECENT ACTIVITY
KERANA AKU CINTA KAMU KUKARANGKAN SYAIR, PANTUN, PUISI DAN GURINDAM UNTUKMU MALAYSIAKU TERCINTA!!!
MALAYSIAKU SEHATI SEJIWA ANDAI RAJA, PEMIMPIN DAN RAKYAT SEHATI SEJIWA MEMPERTAHANKAN KEMERDEKAAN NEGARA,
'SELAMAT MENYAMBUT HARI KEBANGSAAN 2015 BUAT SEMUA RAKYAT MALAYSIA TERCINTA!!!'
...Continue Reading
Like   Comment   
  • Rabeah Binti Mohd Ali
    Write a comment...
MALAYSIAKU SEHATI SEJIWA ANDAI RAJA, PEMIMPIN DAN RAKYAT SEHATI SEJIWA MEMPERTAHANKAN KEMERDEKAAN NEGARA,
'SELAMAT MENYAMBUT HARI KEBANGSAAN 2015 BUAT SEMUA RAKYAT MALAYSIA TERCINTA!!!'
APABILA PERSAHABATAN TELAH TERJALIN JANGAN PERNAH MEMUTUSKAN WALAUPUN HATI TERLUKA.
...Continue Reading
Like   Comment   
  • Rabeah Binti Mohd Ali
    Write a comment...
OLDER
DALAM HATI JANGAN ADA BENCI
Juliana July
Apa guna kepuk diladang,
Kalau tidak berisi padi,
Apa guna berkata sayang,
Dalam hati penuh benci ,
Ratu Rimba Niagara
Cinta sejati puas dicari,
Namun tidak ditemui lagi,
Jika dah sayang tak akan ada benci,
Pura-pura sayang je dalam hati penuh benci.
Karya Ratu Rimba Niagara , Dr Tuah & Juliana July
14 Zulkaedah 1436H
29 Ogos 2015
drtuah live 9.15 pagi hari ini dengan DJ Dak Asrul dengan topik SEMANGAT PATRIOTISME di Melaka FM. Kalau berani dengarlah.
Apa guna kepuk di ladang,
Kalau tidak berisi padi,
.................................
.................................
sambung, sambung...
Like   Comment   
Assalamaualaikum WRMWBRKT & Salam Sejahtera dengan hormat pada rakan2 grup ini;
Bahkan menurut Prof. Nurudin Syahadat, Bantaeng sudah ada sejak tahun 500 masehi, sehingga dijuluki Butta Toa atau Tanah Tuo (Tanah bersejarah).
Selanjutnya laporan peneliti Amerika Serikat Wayne A. Bougas menyatakan Bantayan adalah Kerajaan Makassar awal tahun 1200-1600, dibuktikan dengan ditemukannya penelitian arkeolog dan para penggali keramik pada bagian penting wilayah Bantaeng yakni berasal dari dinasti Sung (960-1279) dan dari dinasti Yuan (1279-1368).
Menurut catatan sejarah, hubungan diplomatik antara kerajaan Majapahit di Jawa dengan kerajaan-kerajaan Bantayan alias Bantaeng, Luwu, Uda (pulau Talaud), Makassar, Butun (Buton) dan Salaya (Selayar) di Sulawesi (Celebes) telah terjalin cukup lama. Pada abad ke-16 orang-orang Bugis-Makassar berperan penting dalam peperangan melawan Belanda di Jawa. Selain dikenal mahir berkelahi menggunakan senjata tajam seperti badik, keris, dan sebagainya, mereka juga memiliki kesetiakawanan yang tinggi –sebagaimana digambarkan dalam kisah-kisah wayang di Jawa. Jejak kongkrit pengembaraan mereka masih kita temui di Jogjakarta, Riau, Singapura, Brunei Darussalam, Johor, Pahang dan Selangor (Malaysia).
Kini warisan pusaka ini diteruskan oleh YAM Andi Aspar Arung Didi selaku Wakil Utama bagi Kerajaan Bentayan, Bantaeng Gantarang Keke, Buttu Tua, Sulawesi Selatan, alhamdulilah amin ya allah.
Like   Comment   
Biar miskin harta,
Tapi kaya budi bahasa,
Miskin harta orang tak kata,
Tamak haloba badan binasa.

Motivasi hari ini : " Hidup jangan terlalu mendongak ke langit, takut tersungkur menyembah bumi " , " Biar miskin harta, tapi kaya budi bahasa " , " Usah dibangga wang berjuta di dunia ini jika tiada saham ke akhirat nanti " , " Seseorang itu dipandang mulia kerana akhlak dan budi bahasanya, bukan kerana pangkat, harta & paras rupanya " , " Apa yang kita miliki dan kecapi di atas dunia ini hanyalah pinjam pinjaman Allah bersifat sementara semata mata, jangan terlalu cepat lupa diri kerana hari ni Allah pinjamkan...bila bila masa sahaja Allah boleh ambil balik dalam sekelip mata, tak perlu bangga dengan apa yang ada "
   Comment   
Moga kita tidak tergolong menjadi orang yang sombong . AAmiin..
Moga kita tidak tergolong menjadi orang yang sombong . AAmiin..

Satu penyakit "orang kita" ni bila dah senang sikit dan rasa diri tu hebat sikit mula la lupa diri dan pandang rendah pada orang..takyah bongkak la....hari ni kita di atas..tak mustahil esok lusa kita boleh jatuh balik...tak perlu angkuh dengan nikmat duniawi yang bersifat sementara ni...mati nanti tetap kain kafan pakaian kita...

Like   Comment   
SETIAP KALI ADA YANG SUDI LIKE DAN KOMEN KARYAKU SUNGGUH TERHARU TAK TAHU NAK UCAPKAN TERIMA KASIH BETAPA GEMBIRANYA AKU DIKURNIAKAN MEREKA YANG MEMAHAMI DUNIA SASTERA YANG KUMINATI. SYUKUR YA ALLAH.
"Kepada mereka yang tak sudi nak datang dijemput tuanku tapi apa...
serombongan peminat sastera Rimba Niagara di seluruh nusantara sentiasa sudi datang apabila didijemput kerana kita semua sehati sejiwa."
...Continue Reading
Dah pelawa pun, tak datang juga. Hmmm...
--------
Already invited to come, but nobody showed up. Hmmm...

PETIKAN WALL GRUP SRI PEMANGKU ADAT
14 ZULKAEDAH 1436H

29 Ogos 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;