Wednesday 22 February 2017

KARYAKU DUNIAKU (206) TIADA YANG MUSTAHIL JIKA ALLAH IZINKAN



KARYAKU DUNIAKU (206) TIADA YANG MUSTAHIL JIKA ALLAH IZINKAN

2 TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
TIADA YANG MUSTAHIL JIKA ALLAH IZINKAN
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
INDAH-NYA CIPTAAN-MU TUHAN
5 TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
Duhai...teman...jika ditakdirkan kakiku jijak di tanah nusantara...dan angan menjadi realiti...agar bisa kita ketemu...apakah kau sudah bersedia untuk terimaku apa adanya duhai teman yang sentiasa tersanjung di hatiku kerna di alam maya manalah sama dengan di alam nyata....hihihi
kalau belum bersedia....aku pun ngak bersedia teman...krana dalam persahabatan keikhlasan dan kejujuran amat kupentingkan dalam kamus hidupku...
TERIMA KASIH KERANA PERTAHANKAN AKU SEBAGAI RAKAN FB MU!
Teman...
Yang sentiasa tersanjung di hati...
DIA pertemukan kita di alam maya
tanpa kita duga dalam benak fikiran kita
melalui penghantaraanNya
dan aku tak terfikir pun untuk mengenalimu
dalam kamus hidupku
kerana jarak kita yang terlalu jauh
kerana status mu tinggi
bagaikan langit dengan bumi
denganku yang tak punya apa-apa
yang ada... di hatiku cumalah sebuah keikhlasan
untuk menjadi teman setiamu
di kala suka dukamu
seperti teman-teman fb mu yang lain juga
tapi dalam bergurau senda di alam maya
mana ku tahu hatimu terguris luka
dan aku juga terluka
demi persahabatan ini
ku masih bertahan
untuk mempertahankan
walaupun tsunami datang membadai
agar memperteguhkan persahabatan ini agar tidak terlerai
bagiku kau terlalu istimewa untuk menjadi sahabatku
kerana sifat merendah diri mu walaupun kau punya segalanya...
bersahabat dengan sesiapa saja tanpa memikirkan kaya atau miskin
berdarjat atau kelas bawahan...
bagimu mu semua teman-temanmu ada keistimewaan tersendiri untuk dijadikan teman fbmu
dan terima kasih
kerana masih
pertahankan aku
sebagai rakan fb mu!
Karya Rha NS
22 Febuari 2012
Komen
Wahyu Yudi moga persahabatan kita kekal adanya
Ratu Rimba Niagara Amin Ya Rabbal A'Lamin

Mana bisa mungkin terputus kanda tuanku...

janji-janji tuanku untuk mengarahkan bangsawan diRaja belum terlaksana....hihihi
ketahuilah samada terlaksana ataumu ngak kita tetap bersahabat sampai kapanpun Insya-Allah...Amin.
Ratu Rimba Niagara Duhai...teman...jika ditakdirkan kakiku jijak di tanah nusantara...dan angan menjadi realiti...agar bisa kita ketemu...apakah kau sudah bersedia untuk terimaku apa adanya duhai teman yang sentiasa tersanjung di hatiku kerna di alam maya manalah sama dengan di alam nyata....hihihi
kalau belum berseida....aku pun ngak bersedia teman...krana dalam persahabatan keikhlasan dan kejujuran amat kupentingkan dalam kamus hidupku...

Duhai...nanda...jika ditakdirkan kakiku jijak di tanah nusantara...dan angan menjadi realiti...agar bisa kita ketemu...apakah kau sudah bersedia untuk terimaku apa adanya duhai nanda kesayanganku buah hati pengarang jantungku.....hihihi kerna di alam maya manalah sama dengan di alam nyata....hihihi
Komen
Ratu Rimba Niagara Alhamdulillah padaNya dipanjatkan Syukur sebanyakNya ...seorang Raja yang tidak memandang darjat dalam menjalinkan ikatan talisirraturrahim ini...tiadalah hamba merasa rendah diri kerana keadaan hamba yang serba tidak sempurna ini. Moga Allah sajalah yang dapat membalas segala kebaikan Tuanku Raja kepada patik yang hina ini....moga dengan izinNya dapat ketemu di alam nyata dalam penuh keberkatan Ilahi. Amin Ya Rabbal A'Lamin

Raja dan rakyat berpisah tiada,
Seperti keris dan sarungnya lambang perpaduan;
Penguasa yang adil dikasihi rakyat di mana berada,
Telah Ditetapkan Allah Sebagai Penguasa Di Akhir Zaman.
TIADA YANG LAIN HANYA KAU DI HATIKU!
Aku...
tak mahu luka dilukai
yang ku mahu cintamu mewangi di hati
bukan menyakiti hati
kerna aku tak terdaya untuk disakiti lagi
laraku tak tertanggung lagi
jangan setega itu hatimu
membuat aku terluka dalam kepedihan
cintaku sesuci embun pagi
tiada yang lain hanya kau di hatiku
yang kucinta teramat cinta
balaslah cintaku keranaNya
kerna itu lambang cinta sejati
cinta kita tak ke mana tanpa cintaNya
kerna kuingin berbulan madu di tasik cinta rindu
berterusan memadu kasih memadu rindu di Syurgawi
Karya Rha NS
22 Februari 2012
MASIHKAH ADA CINTA UNTUKKU?
Di sini menanti...di sana menunggu
di mana...mana ternanti-nanti
bisa pusing kepala ku dong
mana satu mahu ku jaga hati-hati
agar tak terluka
kerana semuanya kusayang dan kurindu
bila hati dah terluka
masihkah ada cinta untukku?
Rha NS
22 Febuari 2012
KASIHMU KASIHKU TERPATRI INDAH DALAM HATIKU!
Kan kugenggam tanganmu
dalam suka dukamu
kau sentiasa ada bila ku sepi
kau bercanda dengan tawa riangmu
bikin hatiku terharu pilu
aku tak tahu mengapa
kaulah satu-satunya dalam seribu
memahami apa itu luka yang lama terpendam
kau jahit lukaku dengan benang cintamu
lalu aku bisa tersenyum dalam bahagia
menantikan saat-saat untuk bertemu denganmu
dan itulah saat yang dinantikan dalam kamus hidupku
kerana
kaulah satu-satunya dalam seribu
terlalu istimewa untukku
abadikan kasihmu kasihku terpatri indah dalam hatiku!
Karya Rha NS
22 Febuari 2012
KU TUNGGUMU DUHAI KASIH...
aku mencintaimu...
biarpun hatiku kau lukai
biarpun kau tak pernah faham 
aku kini sedang merinduimu
separuh mati mahu celaru
fikiranku pabila kau menyepi diri
terlalu besar ke salahku padamu?
hingga kau melupakan
sumpah setia kita untuk hidup bersama
membina mahligai bahagia
tapi kini anganku musnah
pemergiaanmu tanpa relaku
tak akan ada pengganti cintaku ini
duhai kasih cinta ku sayang...
kerna cinta suciku hanya untukmu
kembalilah kepada pangkuanku kasih
dan ku berjanj tidak aku mengulangi
kesilapanku yang melukakan hatimu tanpa sedarku
kau boleh menghukum aku
tapi jangan cintaku kau sepikan begini
ku tunggu...kutunggumu duhai kasih...
dengan cintaku yang suci seabadi cintamu
yang pernah kau lafazkan dulu...
Rha NS
22 Febuari 2012

ANDAINYA AKU PUNYAI ANAK SESOLEHMU
Andainya aku punyai anak sesolehmu
Kan kusyukuri pada Allah SWT
Kaulah penyejuk hatiku di kala marahku
Kaulah yang membantuku di kala susahku
Kaulah yang menguruskan ku di kala aku tiada berdaya lagi
Kaulah yang menyuapkan makanan di kala aku lapar seperti mana aku menyuapkan kau lapar di masa bayi
di kala aku nazak kaulah yang membisikan ke telinga kalimah Syurga agar aku lancar menyebutnya
di kala aku ingin disembahyangkan jenazah
kaulah yang mengimani solat jenazah
dan bilamana aku berada di alam akhirat
kaulah yang tidak jemu-jemu mengirimkan doa untukku...
dan doa itu sampai anakku
makanya aku tersenyum kesyukuran padaNya kerana mengurniakan anak sesolehmu!
Karya Rha NS
22 Februari 2012


BERGANDINGAN BERKARYA BERPUISI BERSAMA-SAMA
Duhai sahabat...
Ku sayang kamu...sayang sungguh....sungguh...
Bukan kerna kamu itu sapa-sapa...
Kamu adalah kamu...aku adalah aku...
Duniamu duniaku
Bagaikan langit dengan bumi
Kau miliki segala yang ada
Aku tak miliki apa-apa...
Adakah layak untukku bersahabat denganmu...???
Aku tak boleh menjanjikan bahagia dunia untukmu...
Tapi aku cuma berikan cinta dan kasih setulusnya untukmu...
Aku sayang...aku sayang...sungguh...sungguh padamu sahabat...
Tapi aku tak tahu sayangmu padaku ada ketulusan atau ada kebencian
Kalau ada ketulusan akulah hambaNya yang bersyukur
Kalau ada kebencian...beritahulah aku gimana aku harus kikis kebenciaanmu itu...
Agar kau tidak membenciku tanpa sebab...
Aku mahu bergandingan berpuisi bersamamu...
Aku tak mahu kau terus membisukan penamu gara-gara kau bencikan aku...
Tolong...! Tolong....! Jangan benci sama aku....
Bilang samaku apa salahku padamu.....
Terimalah aku...sebagai sahabatmu
Terimalah aku sebagai rakan puisi ....rakan sastra...mu...
Yang sanggup susah senang dalam berkarya
Jangan kecewa jika karya kita tiada yang sudi membaca atau menghargai karya kita
Yang penting kita tahu matlamat sebenarnya kita berkarya...
Kita berkarya kerana
Kita kasihkan Tuhan
kita kasihkan pada diri kita...
kita kasihkan pada penghuni dunia
kita kasihkan makhluk ciptaan Tuhan
kita kasihkan alam ciptaan Tuhan
Kerana kasih...kasih...kasih ....kita berkarya
Moga kita terus berkarya tanpa jemu tanpa bosan...
Hingga terhenti nafas
Terhentilah pena...
Dan pena kita yang bertintakan darah dan air mata menjadi saksi cinta kita padaNya dan pada mereka tercinta yang kita tinggalkan...
dan mereka akan tahu inilah tinta moyang yang menyayangi mereka sepenuh jiwa....
Insya-Allah kita pun akan tersenyum...
Karya Rha NS
2 Febuari 2012

PANTUN SATRIA
Hajat hati nak jadi perwira,
Tiada kudrat apalah dayaku;
Namun begitu bersemangat satria,
Relaku mati demi negaraku.
Kata ibu datukku seorang pahlawan,
Keturunan hulubalang Raja Bugis;
Aku bersyukur berdarah pahlawan,
Kutiupkan roh patriotik di jiwa pewaris.
Rupanya aku tidak keseorangan,
Di luar sana menyokong perjuanganku;
Sokong menyokong atas dasar perjuangan,
Di perjuangkan habis-habisan demi negaraku.
Takkan hilang melayu di dunia,
Ini sumpah pahlawan Hang Tuah;
Melayu bersatu bermuafakat bersama,
Itulah matlamat pewaris Hang Tuah.
Berjuang tetaplah berjuang jua,
Pantang undur sebelum berjuang;
Kepahlawanan melayu terkenal di serata dunia,
Gagahnya pahlawan terus gilang-gemilang.
Jasa perajurit memang tidak dilupakan,
Jasamu mewangi hingga ke mati;
Siap siaga demi agama dan negara dipertahankan,
Kaulah perwira rakyat dan negara sejati.
Pasukan Polis bersedia berkhidmat,
Bersiap siaga setiap masa;
Menangani jenayah begitu cermat,
Agar negara dan rakyat aman sentiasa.
Tentera Udara Malaysia segak bergaya,
Berkhidmat sepenuh jiwa dan raga;
Pertaruhkan nyawa di angkasa raya,
Keamanan Malaysia di puncak jaya.
TLDM tidak kurang hebatnya,
Berada di laut bersiap siaga;
Musuh yang datang akan ditentangnya,
Demi keamanan negara sentiasa dijaga.
Pasukan RELA rela berkorban,
Berkorban masa dan juga tenaga;
Berkhidmat dengan RELA atas dasar keikhlasan,
Demi rakyat dan negara tercinta.
Jasa PEKIDA tidak dilupakan,
Matlamatnya jelas pertahankan agama dan negara;
Kesatria di jiwa dipertaruhkan,
Semangat perjuangan terus membara.
PERKASA kusanjung jasamu,
Berjuang habis-habisan demi agama dan negaramu,
Tidak pernah berputus asa di hatimu,
Perjuangan dipertaruhkan tiada jemu.
PEWARIS Malaysia mempertabatkan melayu tanpa jemu,
Roh perjuangan tepat dan jelas;
Semangat membara-bara hidup di hatimu,
Moga murni perjuanganmu Allah membalas.
Seni persilatan melayu amat dikagumi,
Kepahlawananmu tiada tandingannya;
Generasi muda minat mempelajari,
Ilmu persilatan melayu dekat di hatinya.
Kebangkitan rakyat Mesir kekejaman Hosni Mubarak,
Pemerintahan diterajui menzalimi rakyat;
Jutaan rakyat bangkit memberontak,
Akhirnya kemenangan menyebelahi rakyat.
Kekejaman pemerintahan Libya terus dipertahankan,
Jutaan rakyat bermandikan peluru dan darah;
Pemimpinnya rakus gilakan kekuasaan,
Kemusnahan negara dan rakyat tinggal sejarah.
Rakyat Malaysia cintakan keamanan,
Pemimpin Malaysia cintakan negara;
Rakyat dan pemimpin saling sefahaman,
Saling berkorban demi negara.
Peristiwa Mesir dan Libya jadikan pedoman,
Jangan dengki-mendengki rakyat dan pemimpin;
Negara sentiasa terus aman,
Kedaulatan negara sejak berzaman.
Pahlawan melayu pantang berundur,
Rela bermandikan darah dihujani peluru;
Demi pewaris takkan berudur.
Nyawa dipertaruhkan di setiap penjuru.
Berkibarlah benderaku terus berkibar,
Rakyat dan pemimpin terus pertahankan;
Rakyat Malaysia jangan dicabar,
Roh perjuangan meniti zaman.
Karya: Rha NS
25 Mac 2011
(Bersempena Memperingati Hari Polis Malaysia Ke-204 Tahun)
KITA SEHATI SEJIWA DEMI-NYA
"SALAM MAULIDUR RASUL12 RABI'UL AWWAL 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
25 JamadilAwal 1438H
22 Februari 2017
 

0 comments:

Post a Comment

 
;