Thursday 14 June 2018

BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (219) JEMAAH HAMBA-HAMBA-MU


BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (219) JEMAAH HAMBA-HAMBA-MU

TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'ALLAH AKU HAMBA-MU' Karya Ratu Rimba Niagara & Dewata Majnun.

CARILAH REDHA ALLAH
CARILAH REDHA MANUSIA
CARILAH REDHA ALAM


MAHA PENYAYANG-NYA ALLAH KEPADA HAMBA-NYA
Setiap yang baik itu datangnya dari Allah Azzawajallah yang kurang itu adalah dari kelemahan diri sendiri. Manusia tiada ada yang sempurna yang sempurna itu hanyalah Allah SWT. Makanya Allah SWT dengan sifat-Nya Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang sentiasa memberi peluang untuk hamba-Nya memohon ampun atas ketidaksempurnaan hamba-Nya selagi mana nyawa masih berada di kerongkong.
MAHA PENYAYANG-NYA ALLAH MASIH LAGI MAHU MEMBERI RAHMAT KASIH-NYA PADA HAMBA-NYA
Malaikat memberitahu Allah SWT bahawa roh tersebut solatnya tidak sempurna tapi Allah menyuruh malaikat siasat adakah roh tersebut mengerjakan solat sunat , malaikat mengatakan ada,,, makanya roh tersebut sempurnalah solatnya yang tak sempurna ditampung oleh solat sunat. Begitulah penyayangnya Allah....masih lagi ingin memberi rahmat kasih-Nya tanpa batas. SUBHANALLAH ALLAHDULILLAH ALLAHU AKHBAR MAHA PENYAYANG-NYA ALLAH PADA HAMBA-NYA coma kita saja yang tidak mahu merebut peluang ketika masih ada nyawa di kandung badan untuk beramal soleh.
Ukiran daunan kasih dunia akhirat daripada:
PUTRI RIMBA NIAGARA untuk semua yang tersayang dunia akhirat
14 Jun 2012

Alhamdulillah
Jika kita tergolong hamba-Nya
Yang bersujud kerana-Nya
Alhamdulillah
Jika kita
Bila sampai waktu
Bertemu dengan-Nya
Dalam redho lagi diredhai
Alhamdullilah
Moga doa kita
Dimakbulkan Allah
Aamin Ya Rabbal A'Lamin
surah Al-Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masukah kedalam golongan HambaKu..dan masuklah ke dalam SyurgaKu.
YA ALLAH PILIHLAH KAMI MENJADI JEMAAH HAMBA-HAMBA-MU TIKA HIDUP DAN SESUDAH MATI AAMIIN (BHG 1)
MENCINTAI-MU ALLAH TIADA PENGHUJUNG-NYA
Akan selalu kusebut dan kusimpan dalam hati namaMu ya Allah,,,...
Teruskan Membaca
Walid Johor ke Tazkirah Permata Ilmu(TPI)
*TUJUH INDIKATOR KEBAHAGIAAN DI DUNIA*:
*1. QOLBUN SYAKIRUN*
(hati yg selalu bersyukur).
Artinya selalu menerima apa adanya (qona'ah), sehingga tidak ada ambisi yang berlebihan, tidak ada stress, inilah nikmat bagi hati yang selalu bersyukur.
(QS 13:28, 2:152, 16:18, 34:14, 55:13, 14:7)
*2. AL-AZWAJU SHALIHAH*
(pasangan hidup yang sholeh/ sholehah).
Pasangan hidup yang sholeh akan menciptakan, suasana rumah dan keluarga yg sholeh pula
(QS 51:49, 17:32, 24:32, 24:26)
*3. AL-AULADUL ABRAR*
(anak yg sholeh/sholehah).
Do'a anak yg sholeh kepada orang tuanya dijamin dikabulkan Allah, berbahagialah orang tua yang memiliki anak sholeh/sholehah.
(QS 17:23, 31:14, 46:15, 29:8, 25:74)
*4. AL-BAIATU SHOLIHAH*
(lingkungan yg kondusif untuk iman kita).
Rasulullah menganjurkan kita untuk selalu bergaul dengan orang-orang sholeh yang selalu mengajak kepada kebaikan dan mengingatkan bila kita salah, seperti group ini saling mengingatkan dlm kebaikan
(QS 4:69, 51:55, 26:214, 5:2)
*5. AL-MALUL HALAL*
(harta yang halal).
Bukan banyaknya harta tapi halalnya harta yang dimiliki. Harta yang halal akan menjauhkan setan dari hati. Hati menjadi bersih, suci dan kokoh sehingga memberi ketenangan dalam hidup. Berbahagialah orang yang selalu dengan teliti menjaga kehalalan hartanya.
(QS 2:267, 43:36-37, 2:269, 2:155)
*6. TAFAKUH FID-DIEN*
(semangat untuk memahami agama).
Dengan belajar ilmu agama, akan. semakin cinta kepada agama dan semakin tinggi cintanya kepada Allah dan Rasulnya. Cinta inilah yang akan memberi cahaya bagi hatinya.
(QS 45:20, 3:138, 5:16, 4:174, 2:269)
*7. UMUR YANG BAROKAH*.
Artinya umur yang semakin tua semakin sholeh, setiap detiknya diisi dengan amal ibadah. Semakin tua semakin rindu untuk bertemu dengan Sang Pencipta. Inilah semangat hidup orang2 yang barokah umurnya.
(QS 2:96, 35:37, 36:68, 225).
..wallahua'lam..
YA ALLAH PILIHLAH KAMI MENJADI JEMAAH HAMBA-HAMBA-MU TIKA HIDUP DAN SESUDAH MATI AAMIIN (BHG 1)
MENCINTAI-MU ALLAH TIADA PENGHUJUNG-NYA
Akan selalu kusebut dan kusimpan dalam hati namaMu ya Allah,,,
hingga nafas ini tak lagi berjalan.........!!! — at اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ.
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al Fajr
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
Wahai jiwa yang tenang (27), Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya (28). Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku (29) dan masuklah ke dalam Syurga-Ku (29) - (Al Fajr:27, 28, 29)
ALLAH ENGKAU RAJAKU ALLAH ENGKAU KEKUATANKU
Allah Kau Penciptaku
Allah Kau Rajaku
Raja Yang Menguasai Kerajaan Langit dan Bumi
Raja Yang Menguasai Di Hari Pembalasan Hari Akhirat
kusembah-Mu kerana Kau Tuhanku
kusembah-Mu kerana Kau Rajaku
hanya Engkau saja yang layak disembah
hanya Engkau saja yang layak memakai pakaian kesombongan
kerana segala yang hidup di muka bumi ini Engkaulah yang ciptakan seindah kejadian dan Engkaulah yang berkuasa mematikan yang hidup, sehebat manapun manusia tidak layak disembah kerana manusia tidak berupaya mencipta walaupun seekor nyamuk
dan manusia akan mati!
Segala takdir manusia dalam genggaman-Mu
sebab itu Engkau Pengurus takdir hidup matiku
yang terbaik ...
takdirkan hidup matiku ke jalan yang Kau redhai
agar hidup matiku dalam kebaikan
beramal dalam redha-Mu...
mencurahkan bakti kepada manusia ikhlas hati kerana-Mu...
bukan untuk dibanggakan bukan untuk mendapat pujian manusia...
Allah hanya Engkau tempat aku meminta pertolongan
Allah hanya Engkau tempat aku meminta segala hajat
sebelum aku dijemput-Mu abadi di alam akhirat...
berilah aku kesempatan menjadi hamba-Mu...
sepertimana sumpah setiaku ketika aku berada
di alam rahim ibuku
mengaku Engkau Tuhanku
hanya Engkau saja yang layak disembah
Tiada Tuhan lain kecuali Engkau
apa saja yang Engkau takdirkan padaku aku redha
dengan harapan Engkau redhai hidup matiku
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
...................................................................
aku hamba-Mu Allah Engkau Tuhanku Engkau Rajaku
9 Syawal 1435H
5 Ogos 2014
'aku ummatmu yang mencintaimu demi-Nya Ya Rasulullah Kekasih Allah,'
YA ALLAH JADIKAN LAMAN FBKU DAN GRUP YANG AKU SERTAI SEPERTI BERADA DI TAMAN-TAMAN SYURGA
Jangan sedih jika tidak memiliki cinta manusia kerana Allah sentiasa bersedia untuk dimiliki cinta-Nya Yang Maha Sempurna Indah yang Maha Setia DIA sama sekali tidak menghampakan kerana janjiNya pasti ditepati.
ATAS NAMA CINTA-MU
Duhai Kekasih hati yang Maha Penyayang izinkan kuukir cinta-Mu rindu Rasulullah Kekasih-Mu di hatiku dan di hati semua yang membaca karyaku agar dapat dibawa cinta dan rindu yang Maha Indah sampai di Langit Ke tujuh di saat roh bertemu-Mu Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
ATAS NAMA CINTA-MU
ALLAH KAU KUCINTA
ALLAH KAU KURINDU
CINTA DAN RINDU
SYAHDU DI PERDU RINDU
AKU TERUJA MERAIH CINTA-MU
KU BERJALAN MENDAPATKAN CINTA-MU
KAU BERLARI MEMBALAS CINTAKU
AKU HAMPIRI-MU KAU TELAH ADA DI HATIKU
ALLAHU AKBAR HEBAT-NYA CINTA-MU
KAU TAK PERNAH HAMPAKAN AKU
KAU TAK PERNAH MENOLAK CINTAKU
MALAH KAU LEBIH MEMBALAS CINTAKU
SEDANGKAN AMALANKU TIDAKLAH BANYAK MANA
HANYA SEDIKIT DIBANDINGKAN PARA KEKASIH-MU
SIAPALAH AKU UNTUK MENDAPAT CINTA-MU YANG MAHA AGUNG
TAPI ITU TIDAK MENGHALANG ENGKAU MEMBALAS CINTAKU
ALLAHU AKBAR
MEMANGLAH ENGKAU MAHA PENYAYANG
DARIPADA SEGALA YANG PENYAYANG
MEMANGLAH ENGKAU KEKASIH
TIDAK HAIRANLAHLAH KENAPA
PARA KEKASIH-MU
BERKORBAN APA SAJA DEMI MERAIH CINTA-MU
YANG MAHA AGUNG
MEREKA TERPANA DALAM DZAT CINTA-MU
MEREKA RELA TINGGALKAN PESONA DUNIA DEMI CINTA-MU
SEDANGKAN AKU TIDAK MAMPU BERKORBAN SEHEBAT MEREKA
DENGAN NAMA-MU YA ALLAH
YANG MAHA AGUNG
ATAS NAMA CINTA-MU
YANG MAHA AGUNG
KAU BERILAH AKU
KEKUATAN
UNTUK TERUS MENCINTAI-MU
DALAM KEADAAN APA SEKALIPUN
MAHUKAN HIDUP DAN MATIKU
HANYA ENGKAU MATLAMATKU
APA YANG AKU USAHAKAN
BUKAN UNTUK MENDAPAT
PANDANGAN MANUSIA
HANYA MAHUKAN PANDANGAN-MU
ANDAI APA YANG AKU USAHAKAN
BOLEH MENDEKATKAN DIRIKU PADA-MU
DAN YANG MEMBACA KARYAKU JUGA MENDEKATI-MU
BERILAH KEJAYAAN
KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT
AKU MAHU HIDUP MATIKU
DAN SAUDARA SEISALAMKU JUA
HIDUP DAN MATI
HANYALAH KERANA-MU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
14 Muharram 1435H
18 November 2013M
KUGENGGAM ERAT CINTA-MU ALLAH.
ALLAH KUCINTA MUHAMMAD KUKASIH
ALLAH KUCINTA MUHAMMAD KUKASIH
MOGA CINTA DAN KASIH INI
MENGUNDANG RINDU MEMBARA
TANPA JEMU TANPA NOKHTAH
HINGGA KE AKHIR HAYATKU MENCINTAI-NYA
DI PADANG MAHSYAR MENDAPAT
SYAFAAT NABI MUHAMMAD SAW
DI SYURGA BERSAMA NABI MUHAMMAD SAW
DAN SELURUH UMMAT RASULULLAH BERSAMA
MEMANDANG WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Semasa hidup sebesar zarah kebaikan tiada apa-apa makna kepada kita tetapi di hari akhirat sebesar zarah kebaikan didambakan dengan harapan kebaikan itu dapat meringankan azab sengsara di Padang Mahsyar.
Ahli kubur memohon kepada Allah untuk dihidupkan kembali agar dapat membuat kebaikan yang Allah redhai walaupun dengan hanya menyebut SUBHANALLAH .
Menyesal sebelum mati bahagia dunia akhirat
Menyesal sesudah mati merana sendiri menghadapi azab sengsara akhirat
Kehidupan di dunia adalah bayangan kehidupan kita setelah mati
KEHIDUPAN CUMALAH MIMPI
MATI ADALAH REALITI
Jika kita tahu pengakhiran hidup kita di mana
Kita akan membuat persiapan ke Alam Sana
TIADA YANG INDAH MELAINKAN MENDENGAR NAMA-MU ALLAH.
ALLAH SENTIASA DI SISI KITA LEBIH DEKAT DARI URAT LEHER .
ALLAHU AKBAR INDAH-NYA SENTIASA BERADA DI SISI ALLAH AZZAWAJALLAH.
Allah menduga tanda Allah cintakan hamba-Nya
Sehebat bagaimanapun dugaan-Nya kita mampu hadapi kerana Allah menduga mengikut kemampuan hamba-Nya melalui setiap dugaan-Nya.
Setiap dugaan pasti ada hikmah-Nya
untuk kebaikan dunia akhirat kepada hamba-Nya
Allahu Akbar Maha Penyayang-Nya Allah.
SANG SALIK
Assalamu'alaikum sahabat/sahabiyah yg dirahmati Allah.
Salik adalah orang yang berjuang menempuh jalan tuhan. Banyak postingan tentang tuhan yg dibuat oleh sahabat/sahabiyah di group ini, alhamdulillah itulah keragaman ilmu dan pengetahuan yg Allah berikan kepada tiap individu dan itu semua merupakan bagian dari khazanah ilmu-Nya, meski sebagian dari anggota group ini mungkin ada yang belum paham tentang apa yg dipostingkan oleh saudara/saudarinya, tidak mengapa karena semuanya belajar disini, belajar untuk mengetahui keluasan ilmu Allah yg tanpa batas agar kita menjadi sosok manusia yg selalu sadar akan segala kelemahan dan kekurangannya.
Mudah2an apa yg di sampaikan dan di postingkan oleh sahabat\sahabiyah digroup ini menjadikan asbab bagi kita semua untuk terus berusaha dan berjuang didalam mengenal diri dan tuhannya dan sebagai asbab untuk mencari ilmu-Nya dengan bertanya dan belajar pada ahli2-Nya yang sudah Allah karuniakan ilmu tentang-Nya dimana kita tinggal Allah sudah kirimkan ahli2-Nya.
Namun satu hal yg harus kita pahami semua bahwa bukan dengan ilmu kita bisa mengenal Allah bukan juga dengan ma'rifat tapi dengan Allah itu sendiri kita bisa ma'rifat. Maka dari itu luruskan niat kita karena Allah. Dan jangan berhenti dalam berusaha hasil akhir serahkan semuanya pada Allah. Allah lebih memahami mana orang2 yg akan di ijinkan untuk mengenal dan mendekat kepada-Nya.
Tetaplah berbuat baik pada sesama ciptaan Allah. Sayangilah mereka semua. Baik yg mencintaimu maupun yg membenci mu. Berilah salam pada mereka semua baik yg dikenal maupun yg tidak kenal. Tidak ada ma'rifat tanpa akhlakul kharimah.
Semoga Allah menyampaikan mu pada derajat yg tinggi disisinya. Yaitu derajat orang2 yg lemah dihadapan-Nya.
Barakallahu fiikum.
Yg dhaif :
Al-Faqir Al-fard
AKU SI JAHIL MAHUKAN ILMU KEMANISAN IMAN
Aku cemburu
orang yang solat
sebab aku tak solat
aku cemburukan
orang yang berqiamulail
sebab aku tak tahu apa itu qiamulail
aku cemburukan
orang yang pandai mengaji
sebab aku tak pandai
aku cemburukan
orang yang berpuasa
sebab aku tak pernah berpuasa
aku cemburukan
orang yang pergi haji
sebab aku belum pergi
aku cemburukan
mereka yang bersedekah
sebab aku bakhil
aku cemburukan
mereka yang berzakat
sebab aku tak berzakat
biarpun harta melimpah ruah
aku cemburukan
mereka yang suka berbuat baik
sebab aku anti kebaikan
sukakan kejahatan
aku cemburukan
mereka yang suka berkata yang baik
sebab aku suka mengumpat mengeji
menyakiti hati orang
aku rasakan akulah yang kaya
akulah yang berkuasa
akulah yang mempunyai segala yang
manusia idamkan kemewahan hidup di dunia ini
baru aku tahu kini
sebenarnya aku terpedaya dengan
keegoaanku sendiri yang leka dan lalai
salah aku juga
punca aku cemburu kepada mereka
kerana aku tak tahu
apa itu
syahadah
solat
puasa
zakat
menunaikan haji di Mekah
Rukun Islam
yang mesti diamalkan
dan diimani oleh semua
orang Islam selagi
hidup mesti dilakukan
kerana taatkan perintah Allah.
Ya Allah ...aku jahil
aku tak tahu semua ilmu
yang patut kutahu
mulai
detik ini
saat ini
sampai bila-bila pun
aku mahu belajar
ilmu yang patut aku tahu
ilmu kemanisan iman.
Ya Allah...bukakan
hatiku seluasnya
untuk
mencari
dan
memiliki
ilmu kemanisan iman.
Ya Allah...bukakan
hati bakal guru-guruku
mengajarku dengan setulusnya keranaMu
biar ilmu yang dicurahkan
meresap terus ke dalam
roh dan jasadku.
Yang aku tahu
neraka tempat yang mengerikan
dan menakutkan
segala azab sengsara akan
dibalas kepada orang yang lalai
lalai berpunca kerana tak berilmu
jahil kenapa aku dihidupkan di dunia ini
aku tak mahu menjadi si jahil yang ego
rugi dunia akhirat!
Yang aku tahu
Syurga tempat segala nikmat yang mengasyikkan
dihadiahkan kepada orang yang taat kepada Allah
orang yang semasa hidup di dunia ini
merasai kemanisan iman.
Ya Allah aku perlukan Ilmu Kemanisan Iman
agar aku dapat mencintaiMu dengan setulus hatiku.
Ya Allah terimalah taubatku
kerana aku si jahil yang sombong
hidupku selama ini menyeksakan
rohku sendiri
kasihan rohku yang terseksa...
berduka di atas kejahilanku.
Duhai roh maafkan aku
biarkanmu terseksa dan berduka
aku terlalai untuk
menunaikan keperluanmu
iaitu ilmu Kemanisan Iman
akan ku belajar dan memiliki
Ilmu Kemanisan Iman
tanpa jemu dan bosan
sehingga terhenti nafasku!
Karya: Ratu Rimba Niagara
20 Jun 2011.
Suka · Balasan · 24 min
Rabeah Binti Mohd Ali
YANG AKU CARI
Yang kucari sahabat akhirat
bukan kawan dunia
Kenapa?
apa bezanya
sahabat akhirat dengan kawan dunia?
Memang banyak bezanya
seperti langit dengan bumi
Apa maksudnya?
Kawan dunia membuat hati jadi leka
sahabat akhirat menjadi
penghubungku ke akhirat
Hidup semuanya
berdasarkan akhirat
kerana mahu tidak mahu
hidup di dunia
akan menuju akhirat
Sebab itu pentingnya
sahabat akhirat
menjadi pendampingku
agar hidup ini
terarah ke akhirat
Ya Allah kami bersahabat
dan bertalisiraturrahim
semuanya keranaMU
agar kami saling ingat
mengingat tentang negeri
yang kekal abadi
negeri akhirat
Selagi nafas ini
dipinjamNya
hari-hari fikirkan akhirat
hari ini apa yang terlalai
Selalu salahkan diri sendiri
Kenapa aku masih lalai?
Kenapa harus fikirkan dunia lagi?
Kenapa tak mahu berubah?
Sedangkan negeri akhirat
selangkah lagi akan kutempuhi
kerana aku tidak mahu
penyesalan tanpa tertebus!
Amat malang kiranya
sampai ke negeri akhirat
tanpa amalan yang dikira
di sisi Allah Taala dan kalau
ada amalan tetapi ditolak
tanpa disedari
rugi juga
yang penting setiap
amalan ikhlas
kerana Allah Taala
Ya Allah terimalah amalanku,
ahli keluargaku, sahabat-sahabatku
dan orang-orang Islam samada hidup
dan yang telah meninggal dunia
Aamiin Ya Rabbal A’ lamiin
Karya Ratu Rimba Niagara.
2 Jamadil Awal 1437H
11 Februari 2016.
Suka · Balasan · 21 min
Rabeah Binti Mohd Ali
YA ALLAH KAMI INGIN KE SYURGA KERANA INGIN MEMANDANG WAJAH-MU YANG MAHA INDAH ALLAHU AKBAR AAMIIN
Al Ariffullah
Ku tak ingin di neraka
Ku tak ingin di surga
Sedang kan ku dibumi
Akan fana
Lalu aku akan dimana ...
Comments
Rixho Lac Kelaut aja hehe..
Ratu Rimba Niagara Jika kamu mahu tahu azabnya api neraka cubalah kamu bakar jarimu pasti kamu akan tak tahan sedangkan kepanasan di dunia ini cuma 1% saja 99% kepanasan ada di neraka jika begitu jangan sebut kamu ingin ke neraka
amat rugilah kamu tak ingin ke Surga ...pandanglah keindahan di dunia ini itu cuma 1% keindahan yang diperlihatkan Allah swt dan 99% keindahan ada di Syurga. Syurga abadi kekal selama-lamanya lebih indah lagi apabila dapat melihat Wajah Allah Azzawajallah sebagaimana tika di dunia kita dapat melihat bulan dengan jelas begitulah kita dapat melihat Wajah Allah Azzawajallah.
moga Syurgalah ditempatkan kita semua. AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
HIDUPLAH KITA SEPERTI POHON YANG BERBUAH LEBAT
Hiduplah seperti pohon yang berbuah lebat
hidup di tepi jalan dan ketika di lempari orang
dengan batu,tetapi dibalas dengan buah".
By: Muhammad Agus Shafii
PUISI PEPOHON IMAN
Ingin kusemai bunga-bunga cinta
agar apabila bertunas nanti
segar disinari cahaya iman
akarnya menjadi pasakkan
iman yang kukuh bercambah
akarnya merata tempat.
Merimbunlah dikau tunas-tunas
cinta keimanan
menjadi pepohon rendang
dewasa dalam keindahan iman
rimbunan dedaun menghijau
saujana mata memandang
dedaunanmu merimbun
ditiup angin sepoi-sepoi bahasa
melentok-lentok sambil mengalunkan
zikir munajat memuji Tuhannya.
Alunan zikirmu padaNya
membuatkan aku terkesima
dalam rindu mendalam padaNya
dan aku mencemburuimu
kerana hidupmu...
tiada lain kecuali
berbakti kepada Tuhanmu
dan menabur jasa kepada
penghuni bumi.
Bertambah mengindahkan lagi
pepohon iman itu berbunga
gugusan kuntum bunga
memukau panorama...
Wangian bunga pepohon iman
dapat dihidu di seluruh benua
tiada apa yang dapat diucapkan
melainkan SUBHANALLAH.
Setelah habis musim bunga
tiba masanya pepohon iman berbuah
gugusan buah melebat
memenuhi pepohon iman
terkesima mata memandangnya.
Apabila gugusan buah pepohon iman
sudah ranum daripada tangkainya
sedia dipetik penghuni bumi
lalu berkata, ”Makanlah buah pepohon imanku ini...
Moga... Cahaya keimanan meresap
dalam roh dan jasadmu, itu doaku.”
Setelah penghuni bumi
makan buah pepohon iman itu...
Sisa buah pepohon iman tersebut
dilemparkan ke sungai deras mengikut
kederasan air terjun
lalu terdampar ke hutan belantara
di situlah bermulanya penghidupan
baru kepada pepohon iman
meneruskan kelangsungan hidup baru
pasrah dan redha
dengan asal kejadiannya!
Karya: Ratu Rimba Niagara
1.1.2013
(PETIKAN GALERI SASTERA RATU RIMBA NIAGARA).
Suka · Balasan · 18 min
SAYA BAHAGIA APABILA BERSASTRA
Saya bahagia apabila bersastra
Saya bahagia jika rakan fb saya juga minat bersastra
Saya faham dia ...dia faham saya
Saya suka karya dia
Dia suka karya saya
Jika dia tak suka karya saya
Saya tak boleh paksa
Dia pun tak boleh paksa saya berhenti berkarya
Kerana berkarya itu adalah kebahagiaan saya
Kerana sama-sama suka
Makanya dialah kawan sastra saya
Saya bahagia banget
Dapat berkawan dengan dia
Terima kasih Tuhan kerana
Kurniakanku rakan sastra untukku...
Aku bersyukur sebanyak-banyak-Nya
Kami sama-sama berkarya
Berkarya memuji-Mu
Mengajak pembaca untuk
Sama-sama jatuh cinta dengan-Mu
Lalu mencintai-Mu
Seikhlas hati
Makanya sinarkan Nur Hidayah Kasih-Mu
Sehingga nafas terakhir mencintai-Mu
Kepada kami dan semua pembaca dan pendengar
Yang membaca karya kami
Kerana kami tahu setiap yang baik
Datang dari-Mu
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
14 September 2012
SAHABAT
Sahabatku...
Kau terlalu indah bagiku
Hatimu sewangi kasturi
Semekar bunga-bunga Syurga
Yang sentiasa berkembang di laman hati
Senyumanmu membalut lukaku
Suka duka kita harungi bersama
Airmatamu airmataku
Penawar di kala hati terlara duka
Bahagiamu bahagiaku
Ceriamu ceriaku
Sakitmu sakitku
Jika kau terluka
Aku jua akan turut merasakannya
Kaulah bidadari dari Syurga
Kiriman Tuhan untukku
Kan kusyukuri sebanyak-banyak-Nya
Kan kubawa kasihmu kasihku
Hingga ke Syurga
Insya-Allah Aamiin
Percayalah aku sayangkanmu
Setulus ikhlas demi-Nya
Makanya hargailah kasih sayangku ini
Duhai sahabatku yang kukasihi
Sepenuh roh dan jasadku..
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
14 Sept 2012
PENAWAR IMAN
1. Ingat Allah SWT
2. Baca Al-Quran, hayati dan amalkan dalam kehidupan.
3. Ingat mati.
Menangis kerana Allah bahagia dunia akhirat
Menangis kerana manusia rugi kerana tersakiti hati hingga mati.
TIADA SIAPAPUN TAHU NASIB SI MATI DI ALAM BARZAH
Jalan tunduk melihat tanah kerana kita akan dikebumikan
Jalan mendongak ke langit melihat keindahan cahaya Ilahi
Tanah menginsafkan
Cahaya Ilahi didambakan untuk mendapat hidayah-Nya
Agar bila dikebumikan nanti menjadi tempat istirahat yang indah
Bagaikan bidadara bidadari Syurga tidur di Taman Syurgawi..
Insya-Allah Aamiin
Setelah mati tiada siapapun tahu nasib si mati di alam barzah
Hanya si mati dengan Penciptanya saja yang tahu...
terima kasih atas persahabatan ini kerana kata-kata sahabat telah banyak mencetuskan inspirasi yang bermanfaat untuk dikongsikan bersama peminat sastera ratu rimba niagara di nusantara terima kasih sahabat. Moga Allah swt merahmati hidup matimu. Aamiin.
BERKARYA KERANA-MU ALLAH
"Ya Allah bukan kerana banyaknya kebaikan dalam beramal soleh yang menyebabkan seseorang hamba-Mu Kau masukkan Syurga tapi dengan Rahmat Kasih-Mu Kau masukkan hamba-Mu ke Syurga atas kebaikan yang hamba-Mu lakukan dengan seikhlas hati. Terimalah kebaikan kami dengan pandangan Rahmat Kasih-Mu duhai Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin"
JALAN HIDUP PENUH BERLIKU TAPI KITA TETAP MENUJU JALAN YANG SATU JALAN MENUJU SYURGA-NYA ALLAHU AKBAR AAMIIN
'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA ATAU USIA'
"Tuhan tidak merubah nasibnya sesuatu kaum sebelum kaum itu merubah nasibnya”
TEMAN SEJATI MENDEKATKAN CINTA PADA ILAHI
TEMAN SEJATI INDAHNYA BAGAIKAN PELANGI DI MALAM HARI
HATINYA SEHARUM KASTURI
BICARA SELARI DENGAN HATI
TIADA PENDUSTAAN DALAM BICARA HATI
BERTEMAN KARENA ILAHI
SUSAH SENANG BERSAMA DILALUI
BERJAYA DAN BAHAGIA DUNIA AKHIRAT SENTIASA DIHARAPI
DEMI SEBUAH PERSAUDARAAN SEJATI DALAM REDHO ILAHI
ITULAH TEMAN SEJATI SAMPAI MATI SAMPAI SYURGA MENANTI
MOGA DIPERKENANKAN ILAHI
TEMAN DUNIA AKHIRAT YANG DINANTI
AGAR PERJUANGAN BERMATLAMATKAN AKHIRAT YANG DIIDAMI
MENJADI REALITI
BUKAN ANGGANI LAGI
SEMUANYA KUASA ILAHI
DARI DIA KITA DATANG KEPADA DIA KITA DIKEMBALIKAN
KEMBALI KE PANGKUAN ILAHI
MOGA KEMBALI DALAM JIWA TENANG DALAM REDHO ILAHI
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Karya Ratu Rimba Niagara
16 Safar 1435H
19 Disember 2013M
KETIKA ENGKAU BENAR2/SUNGGUH2 TULUS BERSERAH/TAQWAKAL
KEPADA PENCIPTA-MU
SEGALA SESUATU YANG MENJADI MUSUHMU
AKAN MENJADI TAAT DAN TUNDUK KEPADAMU
KARENA " ALLAH " —
By Prabu Umbu Nai Pilla
DI MATAMU ADA SAMUDRA KASIH
Nyimas Rasyida Al-Rasheed
Kulihat di matamu ada samudra kasih
Yang terbentang luas
Sudi dan sentiasa sudi
Menyebarkan tunas-tunas kasih
Sayang sesama saudara seislam
Jalinan ukhuwah kasih
Talisilaturrahim sesama bagi
Menyatukan tali persaudaraan
Di seluruh benua
Biarpun kasih sayangmu itu
Terpaksa melalui pelbagai rintangan
Seolah karang yang diterjang ombak
Tanpa henti tanpa ehsan
Namun kau tetap menyebarkan kasih sayang
Saling sayang menyayangi sesama insan demi-Nya
Dalam kepayahan
Dalam derita mencengkam jiwa
Kau berjaya akhirnya
Sampai ke pulau kedamaian hati
Setelah kasih yang kau sebarkan setulus hati
Setiap serpihan karang yang diheret ombak
Semua serpihan kasih sayangmu itu
Memenuhi pulau yang diimpikan
Serpihan karang berkumpul menyatu berpadu
Jadilah pulau kasih sayang demi-Nya
Yang dulu cuma dibilang ilusi
Kini dengan izin-Nya menjadi reaiti
Tiada apa yang kau dapat lafazkan
Melainkan SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH
ALLAHU AKBAR
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
23 Sept 2012
CAHAYA RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH
Aku perlukan cahaya
cahaya dari
tujuh petala langit
tujuh petala bumi
itulah Cahaya Segala Cahaya...
Cahaya Allah Cahaya Kasih Baginda Rasulullah
Cahaya yang dinanti
Cahaya yang didambakan
Cahaya yang dipercaya
Cahaya yang dapat menyinari iman di kala kegelapan
Cahaya Oh Cahaya....
Cahaya Allah Cahaya Kasih Baginda Rasulullah
Datanglah menyinari hatiku yang kegelapan
Tanpa Cahaya-MU
Pasti dan pasti
aku hidup dalam kegelapan
tanpa panduan
hidup atas kehendak sesuka hatiku
tanpa ada rasa takut sedikitpun dengan
azab kubur
azab di Padang Mahsyar
azab segala azab
azab neraka jahannam
balasan semasa hidup
yang tiada panduan
kompas untuk menuju
jalan lurus
tetap kupilih jalan bengkok
yang menuju ke neraka jahannam
betapa lemahnya pemikiran
betapa lemahnya iman
diberi ingatan berkali kali
untuk pulang ke jalan pulang
masih tidak mahukan
hadirnya datang cahaya iman
mulai tahun 2014
mahu kupadamkan dunia kegelapan hatiku
kepada dunia cahaya
cahaya...cahaya...cahaya...
cahaya yang dipercayai
menyinari benua hati
hati tersenyum dalam syukur
Syukur...Syukur...Syukur....
disinari cahaya
Cahaya Cinta Allah
Cahaya Kasih Rasulullah
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
INDAH-NYA CAHAYA ALLAH CAHAYA KASIH RASULULLAH
DIBAWA SAMPAI NAFAS TERAKHIR
DIBAWA SAMPAI SYURGAWI
MENATAP WAJAH-NYA
BERSAMA DENGAN MEREKA YANG PERCAYA
RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH
ABADI TANPA PENGHUJUNG-NYA
CAHAYA RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH
DIDAMBAKAN MULAI DETIK INI SEHINGGA HARI PERTEMUAN
DI PADANG MASYAR NANTI
DIMAKBULKAN ALLAH MANDAPAT SYAFAAT RASULULLAH
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
aku, kau dan semua
pastinya mengharapkan
CAHAYA RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH
MENYINARI HATIKU HATIMU HATI SEMUA
AAMIIN AAMIIN AAMIIN
YA RABBAL A'LAMIIN
................................................................
DOA RUH YANG ADA DI JASADKU LALU DIKONGSIKAN
KEPADA SEMUA SAUDARA SEISLAM YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT...
11 Sya'ban 1437H
18 Mei 2016
YA ALLAH JADIKANLAH KARYA SASTERAKU MENGALIR SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA YANG MENGALIR TERUS MENGALIR MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGA-MU
AKU MENULIS KERANA-MU
ILHAM YANG AKU TULIS DATANG DARI-MU
KAU HADIRKAN ILHAM TANPA HENTI PADAKU ATAS KEHENDAK-MU, AKU BERSYUKUR ILHAM DATANG TANPA HENTI-NYA , ALHAMDULILLAH SYUKUR YA ALLAH
TANPA IZIN-MU AKU TIDAK DAPAT MENULIS BIARPUN SEBARIS AYAT, ALLAHU AKBAR KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA-NYA.
YA ALLAH KERANA KARYA SASTRA YANG KUTULIS ADALAH DARI-MU JADIKANLAH AKU DAN YANG MEMBACA KARYAKU
HAMBA-MU YANG SENTIASA REDHA ATAS TAKDIR-MU
PERCAYA SETIAP YANG DITAKDIRKAN ITU ADA HIKMAH DI SEBALIK-NYA
YA ALLAH JADIKAN KARYA SASTERA YANG KUTULIS SESUAI DENGAN ZAMAN WALAUPUN ZAMAN TERUS BERUBAH TAPI KARYAKU SENTIASA ADA DI JIWA SEMUA MANUSIA YANG MENGHAYATINYA KERANA SASTERAKU ADALAH ILHAM DARI-MU, JIKA ILHAM DARI-MU PASTI MEMBERI KEBAIKAN PADA DIRIKU DAN PADA SEMUA YANG MEMBACA KARYAKU.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
YA ALLAH YA TUHANKU ANDAI KARYA YANG DISIARKAN DI WALL INI ADA PAHALA KAU SAMPAIKANLAH PAHALA SELAGI MANA RAMAINYA ORANG MEMBACA PAHALA ITU KEPADA ALMARHUM SEMUA ARUAH KELUARGAKU DAN KELUARGA SAHABAT ALAMMAYAKU TANDA KASIH SAYANG KAMI PADA ARUAH TERSAYANG AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA RAKAN GRUP YANG SUDI LIKE DAN KOMENTAR KARYA RATU RIMBA NIAGARA MOGA KERJASAMA YANG INDAH INI MEMBERI MANFAAT DUNIA AKHIRAT BUAT KITA SEMUA INSYA-ALLAH AAMIIN.



KANDA REDHO INI TAKDIR-NYA
Duhai dindaku Laksamana Mas...
Sudah ditakdirkan setiap darah
Yang mengalir ditubuhmu itu
Adalah perjuangan rakyat Nuswantara
Makanya kau takkan bisa padamkan
Api perjuanganmu itu sampai kapanmu!
Begitu juga teman-teman ksatriamu yang lain
Biarpun kanda jauh di sini hanya di balik khashaf
Alam maya ...Insya-Allah kanda dapat memahami setiap jerih perih para ksatria berjuang untuk membela kehidupan seluruh rakyat nuswantara.
Jikalah kanda ditakdirkan menjadi salah seorang ksatria bersama para pejuang di sana...
Ahh pasti bahagia...
Tapi kanda kena redho bukan itu takdirnya
Dan kanda mesti redho ini adalah takdirnya kanda memerah sehabis daya kodrat pemikiran untuk bertinta seolah kanda juga berjuang bersama ksatria nuswantara moga sudi terima perjuangan kanda apa adanya ini. Coma inilah yang mampu kanda korbankan demi cinta kanda kepada seluruh rakyat nuswantara tercinta dari lubuk jiwa yang teramat dalam.
Salam sepenuh kasih daripada kanda untuk
semua pejuang ksatria dan rakyat se-nuswantara...
Kanda...
Putri Rimba Niagara
Malaysia
14 Jun 2012
Komen
Muhammad Jefrey
Muhammad Jefrey amin 3x ya robbalalamin.semoga semua kesatria dapat di persatukan dgn sumpah palapa.wasalam
Uruskan
6y


PERTAHANKAN CINTA DEMI-NYA
Salam cinta untuk mereka yang suka akan cinta kepada:
Allah SWT
Nabi Muhammad SAW
Negara
Sesama insan
Semua yang diciptakan Ilahi di langit dan di bumi
Cinta setulus hati karena-Nya
Barulah sempurnanya cinta
Dan indahnya cinta
Cinta itu indah jika
Tiada apa yang ditakuti
Tuk mempertahankan cinta
Demi-Nya
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
14 Jun 2012



PETIKAN WALL GRUP KEBANGKITAN BANI JAWI NUSANTARA &
GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
7 SYAABAN 1436H
26 MEI 2015

Foto Aashiq al-Rasul.
Aashiq al-Rasul sedang bersama Rusnadi Muallaf.
Aashiq al-Rasul <-----click to like
ya Allahﷻ grant me someone who will hold My hand to jannah
DI BULAN IBU KIRIMKAN RINDU UNTUKMU NAK!
Jangan bersedih andai ibu tak mampu bersastera lagi....
bacalah karya sastera yang telah banyak ibu karangkan untukmu nak...
sastra yang ibu tinggalkan adalah tanda kasih sayang ibu 
tanpa penghujungnya padamu nak....
jika rindu pada ibu lihatlah bulan
telah ibu kirimkan rindu pada bulan
bahawa kasih kita tak pernah terpadam buat selamanya...
di Syurga kasih kita berpadu Insya-Allah AAmiin
Ibu yang menyayangimu nak,
Ibu Ratu Rimba Niagara
23 Rejab 1436H
12 Mei 2015

Foto Sociedad Argentina de Horticultura.
Sociedad Argentina de Horticultura sedang bersama Elsa Amelia Ygich dan 29 yang lain.
Que descansen amigos de SAH...
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servici
WALAUPUN DUNIA TAHU IBU INI GARANG TAPI SEBENARNYA IBU ADALAH SEORANG IBU YANG PENYAYANG PADA SELURUH ANAK-ANAK DI SELURUH DUNIA....hehehe

Foto Project Happiness.
Project Happiness
"Do small things with great love." ~ Mother Theresa
Often it's the smallest things that take up the most room in our heart...a mother holds her child's hand for a moment and their heart for a lifetime. HAPPY MOTHER'S DAY TO ALL!
Ya Allah bentangkan aku jalan ke Syurga-Mu Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

Foto Vintage Belle Broken China Jewelry.
Vintage Belle Broken China Jewelry
A river of flowers - amazing!
More inspiring photos here: http://vbelleblog.com/?s=river


INDAHNYA BAHASA HATI BAHASA JIWA BAHASA KALBU
Indah bagi yang mengerti bahasa hati
bahasa jiwa bahasa bangsa
bahasa yang boleh mengusutkan fikiran
bahasa yang boleh menenangkan jiwa
tapi yang kupilih bahasa yang mententeramkan kalbu
mendamaikan roh dan jasad
moga pertemuan antara dua hati ini
kekal abadi disatukan di alam realiti
berbicara empat mata satu hati
sehati sejiwa mengungkap kata bahasa hati bahasa jiwa
indahnya pertemuan di kala itu
bagaikan hidup di alam fantasi tapi realiti
saling mengerti saling memahami
bahasa hati bahasa jiwa
cuma yang mengerti betapa indahnya
bahasa hati bahasa jiwa bahasa kalbu
bahasa yang mendamaikan roh dan jasad
bahagia...
Karya Putri Rimba Niagara
14 Mei 2012

JALINAN PUISI CINTA BAWA KE SYURGA-NYA
Duhai sahabat yang kusayang dari dulu hingga kini...
Air matamu air mataku
Kita sama-sama ketawa dalam duka
Kita sama-sama berpuisi
Menyulam kata-kata indah
Ada kalanya kita terluka hati dek tersalah berbicara puisi
Kerna kita insan yang tak sempurna
Makanya maafkan aku
Sepanjang persahabatan kita
Buatkan mu terluka
Aku amat percaya
Luka didunia ini masih bisa dirawat kok
Dengan saling memaafkan
Justru salam damai sampai mati kita damai
Salam rindu yang telah lama terpendam
Salam sayang...
Sayang...sayang...sayang
Padamu...
Pada semua sahabat puisi tersayang
Biar di wall grup ini
Kita berkumpul semula
Berpuisi seperti
Di taman-taman Syurga
Berpuisi seolah esok akan mati
Mana tahu kita bisa senyum
Tika hari mati
Kerna masalah remeh-temeh dunia kita udah selesaikan
Sebelum mati
Dan Insya-Allah di akhirat nanti
Kita tidak akan ditanya
Segalanya sudah bersih hati tika di dunia
Kerna di Syurga diterima cuma amalan yang bersih
Kirim salam sayang aku pada semua sahabat
Puisi kita di sini yang pernah mengenaliku
Dan sahabat baikmu vra bella
Katakan aku minta maaf pada mereka semua
Kerna aku terdera rindu pada kawan-kawanku
Kawan-kawan puisiku
Mana tahu puisi kita yang lahir dari kalbu nan suci
Ini bisa dierima-Nya sebagai bekalan di Sana nanti
Dan sama-sama berpuisi di Di-Syurga-Nya juga
Alangkah bahagia...kekal abadi bersahabat
Berkat berkasih sayang atas nama jalinan
Puisi Cinta Bawa Ke Syurga-Nya
Allah Maha Pengasih Maha Penyayang
Berkat kasih yang tulus ikhlas kerna-Nya
Kita bersama mematri kasih persahabatan
Hingga ke Syurga-Nya
Aamin Aamin Aamin Ya Rabbal A'Lamin
Karya: Putri Rimba Niagara
17 Mei 2012
SENYUMMU PENGUBAT DI KALA DUKAKU
Duhai teman...
Mahalnya nilai senyummu
Mahalnya seperti berjuta ringgit
Wow...macam itu mahalnya
Aku tak mampu membeli senyum mu
Kerana aku cuma ada daunan kasih
Sebagai pengganti wang ringgit
Sampai kapan pun aku tak bisa memiliki senyummu
Sedangkan aku ingin sangat kau senyum padaku
Mujurlah gambarmu yang tersenyum manja itu
Pengobat dukaku di kala aku rindu padamu
Itulah mahalnya senyummu
Senyumanmu ikhlas
Seikhlas hatimu
Mengukirkan senyuman
Senyummu mahal daripada jutaan ringgit
Kerana
Senyum itu satu sedekah
Karya Putri Rimba Niagara
17 Mei 2012
3 TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
TANPA KITA SEDARI BUMI INI BERPUTAR SEDAR TAK SEDAR USIA KITA MENINGKAT SETIAP TAHUN SAMPAI SUATU SAATNYA PASTI AKAN MENINGGALKAN BUMI INI MAHU TIDAK MAHU BERSIAP ATAU TIDAK KEMATIAN PASTI MENJEMPUT KITA.MOGA KITA MENINGGALKA DUNIA DI KALA ALLAH REDHA AKAN KITA DAN SEMUA MANUSIA YANG MENGENALI KITA REDHA ATAS KEMATIAN KITA. BARULAH TENANG ROH DI KALA ITU. AAMIIN
Foto Kami taat setia Kdymm Sultan Kelantan dan Tengku Mahkota Kelantan.

PETIKAN PERPUSTAKAAN ALAM MAYA RATU RIMBA NIAGARA,

30 RAMADAN 1439H
14 JUN 2018

0 comments:

Post a Comment

 
;