Wednesday 3 November 2021

SASTERA ANUGERAH-NYA TERINDAH (154) KERAJAAN LANGIT DAN BUMI DALAM GENGGAMAN ALLAH

SASTERA ANUGERAH-NYA TRINDAH (154) KERAJAAN LANGIT DAN BUMI DALAM GENGGAMAN ALLAH
Allahu Akbar
Tiada huraian foto disediakan.
SELAMAT MENUNAIKAN
SOLAT MAGHRIB...
Aku berlindung kepada Allah daripada syaitan yang kejam.
Bismillahirahmanirahim.

KERAJAAN LANGIT DAN BUMI DALAM GENGGAMAN ALLAH
KUN FAYAKUN MAKA TERJADILAH ATAS KEHENDAK-NYA
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Akan selalu kusebut dan kusimpan dalam hati namaMu ya Allah,,, hingga nafas ini tak lagi berjalan.........!!! — at اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ.
Photos from Muhammad Hifni's post in Jom Belajar Al Quran dan Sembahyang
'Saat melihat kebesaran Allah swt mencipta alam sebegini indah dan sempurna adalah menenangkan jiwa , memang layaklah TIADA TUHAN LAIN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH,'
Andai seluruh penghuni bumi ini diberikan kekayaan, tiada sedikit pun yang mengurangkan KEKAYAAN ALLAH KERANA ALLAH TUHAN YANG MAHA KAYA.
Andai seluruh penghuni bumi ini tidak Meng-Agungkan Allah tidak sedikitpun mengurangkan KE-AGUNGAN-NYA KERANA ALLAH MAHA AGUNG.
"Ya Allah tanpa izin-Mu sebaris ayat pun aku tak bisa menulis , semua-Nya dengan izin-Mu, menulis KEAGUNGAN-MU mencipta alam sebegini indah dan sempurna membuatkan jiwaku tenang . ALLAHU AKBAR Syukur ALHAMDULILLAH.
Kongsi
Saat melihat Kebesaran ALLAH SWT mencipta alam sebegini indah dan sempurna adalah menenangkan jiwa , memang layaklah TIADA TUHAN LAIN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH,'
Kongsi
PADA HARI INI
10 tahun yang lepas
 
Dikongsi dengan Rakan-rakan anda
Rakan
CUMA YANG DIBERI HIDAYAH DARINYA YANG FAHAM ERTI KEBESARAN TUHANKU
Kamu dengan agama kamu dan aku dengan agama aku...kepercayaanmu dengan kepercayaanku memang tak sama..memang berbeza sampai dunia kiamat pun akan tak sama cumanya yang diberi Hidayah dariNya saja yang faham erti Kebesaran Tuhanku. Aku insan yang tak sempurna tapi cuba menjadi insan yang sempurna di mata Tuhanku. Moga Tuhanku memilih aku dan sahabat-sahabatku menjadi hambaNya yang teramat takut dengan Hari Pembalasan. Di dunia ini sentiasa mengakui Kebesaran KekuasaanNya! Aku percaya Kebesaran Tuhan inilah yang mereka bincangkan ketika pertemuaan dengan sahabatnya dan kucing misteri itulah yang membuktikan Kebesaran Tuhanku ..bukan silap mata kucing itu hilang begitu saja.
Karya Rha NS
3 November 2011
1
2 Komen
Kongsi

2 Komen

  • Ayahanda Chik
    Dari mana hendak ke mana,
    Terang cahaya menyilau mata;
    Kita manusia bukanlah sempurna,
    Di sisi Allah kerdilnya kita....
  • Di Sisi Allah kerdilNya kita,
    Sentiasa mensyukuri segala KurniaanNya;
    Mengaku Kebesaran Dan KekuasaanNya,
    Itu tandanya syukur sudah sebati dalam hatinya.
PADA HARI INI
10 tahun yang lepas
 
Dikongsi dengan Rakan-rakan anda
Rakan
SEMUA RAKAN FACEBOOK KU SENTIASA TERSANJUNG DI HATIKU!
Untuk pengetahuanmu sahabatku...
Dari awal lagi ketika mahu membuka akaun fb
aku katakan aku mahu ber fb bukan suka-suka
tapi saling berbagi ilmu
Kehadiranku di fb dihargai
Dan kehadiran dia di fbku aku hargai
Saling ada rasa kehadiran
Saling memahami
Saling menyokong
Saling bertolak ansur
Aku pun manusia biasa tidak pernah sempurna
Jadi teman fb lah yang menyempurna kekuranganku
Tapi kalau teman fb sekadar teman yang diam
hanya tercatat di laman fb tiada komunikasi
apalah ertinya tu...
Andainya mereka juga undur diri dariku
Aku faham kerana aku pun begitu...
Moga Allah ampunkan aku
Mereka maafkan aku
Apapun ikatan talisiraturrahim aku dengan mereka takkan putus
kerana aku malu dengan Tuhanku nanti bila ditanya akan hal ini
di akhirat nanti
Harap dengan penjelasan ku ini
kau mengerti apa mahuku
duhai semua rakan facebookku yang sentiasa tersanjung di hatiku!
Karya Rha NS
2 November 2011
2
4 Komen
Kongsi

4 Komen

  • Ayahanda Chik
    Kalau pergi ke Bandar Sibu,
    Singgah sebentar di Lahad Datu;
    Adat berkawan biar beribu,
    Adat berkasih biarlah satu....
  • Adat berkawan biar beribu,
    Adat berkasih biarlah satu;
    Talisiraturrahim sentiasa di kalbu,
    Hanya Allah cintaku Satu.
    1
  • Ayahanda Chik
    Letih duduk kita berdiri,
    Enak dimakan si buah manggis;
    Teman sejati sukar dicari,
    Apatah lagi yang sudi menangis.....
  • Teman sejati sukar dicari,
    Apatah lagi yang sudi menangis;
    Teman sejati sentiasa di hati,
    Sampai mati kuingat teman menangis.
PANTUN LUAHAN HATI PADA SAHABAT FB/GRUP
Taman pantun nan indah permai,
Bunga-bunga pantun mewangi;
Menyerikan gundah gulana di hati,
Senyuman terukir menambah seri.
Jemputlah berpantun di taman pantun,
Kuhidangkan secangkir kopi ukhuwah kasih;
Selepas minum indahnya bila berpantun,
Bertambah rindu bertambahlah kasih.
Semua grup dan rakan grup kusayangi,
Sayangku seperti sayang diriku sendiri;
Ku tak tega kehilangan kasih di sini,
Kan kucuba perbaiki kekurangan diri.
Tapikan sayangku duhai sahabatku,
Jika aku disepikan seolah tiada wujudnya aku;
Pasti bergerhanalah hatiku,
Hujanpun turun kerana terpaksa kulepaskan rindu.
Rindu-rindu serindunya padamu sahabatku,
Sejujurnya kusayang padamu;
Tapi apakan daya itu kehendakmu,
Sengaja kau dustai rinduku padamu.
Bukankah kasih kita telah disimpul matikan,
Tapi sayangnya kau mendera aku merindukanmu;
Kau sepikan aku berminggu-minggu berbulan-bulan,
Hingga aku kecewa tak dayaku lagi pertahankan rindu.
Sepi...sepi...kecewa...kecewa...denganmu sahabatku,
Kau berjanji bersumpah setia bersamaku;
Wujudnya aku, kau sepikan alasan tugasmu,
Sebuah alasan yang memisahkan kau dan aku.
Sudah ku beritahu dari awal perkenalan kita,
Sekali berjabat tak akan terpisahkan;
Syaratnya satu jangan sepikan persahabatan kita,
Tapi sengaja kau mendera sebuah persahabatn.
Kau gores luka hatiku,
Bersama teman-temanmu kau bertegur sapa;
Tapi wujudnya aku tiada di hatimu,
Seolah aku bukan siapa-siapa.
Kau gelak ketawa bersama teman-temanmu,
Aku kau sepikan tanpa sudi menyapa;
Sedangkan kau yang ingin menjadi sahabatku,
Adakah setelah kuterimamu teganya kau lupa.
Apakah motif kau berkawan denganku,
Hanya sengaja untuk menyakitkan hatiku;
Mengenawakan aku bersama teman-temanmu,
Seolah tak punya hati perasaannya aku.
Aku teramat kecewa dan kecewa padamu,
Kepada mereka yang pernah menjadi sahabatku;
Bukan aku sengaja berpisah denganmu,
Aku tak berdaya lagi terdera sepi dan rindu.
Moga terluahnya luahan hatiku ini,
Harap kalian sudi memaafkan aku;
Kerana tak terdayaku pertahankan persahabatan ini,
Namun percayalah semua sahabat sentiasa di hatiku.
Kepada rakan fb yang masih berbaki ini,
Harap maafkan aku jika ku pergi;
Aku tiada masa menunggu persahabatan sepi,
Saling sokong menyokong perjuangan itu diperlui.
Setiap sahabatku adalah Kurniaan-Nya,
Maka aku amat hargai persahabatan;
Sepi menyepi kata mengata hina menghina,
Akan meranalah aku selamanya .
Teman fbku terlalu istimewa,
Biarpun boeh dibilang lima jariku;
Saling berlumba berbagi ilmu yang ada,
Teman fbku adalah nadi sasteraku .
Teman fbku adalah nadi sasteraku,
Sasteraku adalah duniaku;
Mereka akan hayati dunia sasteraku,
Yang tak memahami maafkan aku.
Bukan mahuku jadi begini,
Sasteraku sudah sebati dalam jiwaku,
Biarpun ramai yang membenci diri ini,
Gara-gara bersastera tanpa jemu.
Namun aku bersyukur Kurniaan-Nya ini,
Bersastera berkarya tanpa jemu tanpa lelah;
Dalam sastera kulahirkan rasa semua hati,
Untuk kusemai berartinya sebuah kasih.
Hari-hari kusemai kasih dan budi,
Hari-hari kutabur bakti;
Dengan harapan bukan untuk dipuji,
Tapi hanyalah semata moga dituai di akhirat nanti.
Alangkah bahagia berkasih ikhlas kerana-Nya,
Di dunia sama-sama menyemai bakti kerana-Nya;
Bukan kerana selain dari-Nya,
Aduhai indahnya dunia seakan berada di Syurga-Nya.
Berkata indah seindah Syurga,
Bercanda di Taman-Taman Syurga;
Berkata seolah hidup di Syurga,
Itulah matlamat mencintai-Nya balasanNya Syurga.
Hidup adalah satu perjuangan,
Hebat gimanapun akan mati;
Berbakti seolah umur berpanjangan,
Moga dapat mati dalam berbakti.
Sampai di sini pantun terhenti,
Salah dan silap harap dimaafi;
Diizinkan Allah ku berpantun lagi,
Moga ikatan persahabatan tersimpul mati.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
3 Oktober 2012
(PETIKAN DARIPADA GRUP PONDOK PANTUN PERSAHABATAN NUSANTARA)
3 Oktober 2012
Kongsi

KUMILIK-MU TUHAN
Bismillahirrahmanirrahim,
Dengan nama Allah aku mulakan berkarya
Ya Allah kurniakan aku ilham
yang membuatkan jiwaku tenang
setenang air di kali Syurga
menjadi ladang amalku
sedekah jariahku
saham akhiratku
semua-Nya ada nilaian di sisi-Mu
berkarya kerana-Mu
bukan mahukan pandangan manusia
tapi hanyalah pandangan-Mu
jika aku berkarya mahukan dipandang manusia
aku sombong dan bongkak
jika pandangan-Mu
membuatkan aku teruja
menulis terus menullis tentang
Kebesaran-Mu
Keagungan-Mu
Keesaan-Mu
segala urusan dunia akhir-Nya berpulang kepada-Mu jua
aku mahu pulang dalam bekalan amal yang Kau redhai
pulang bertemu-Mu dalam fitrah-Mu
seperti aku baru dilahirkan ke dunia
jika itu yang Kau Perkenankan
tenang jiwa dan rohku
pasti indah pertemuan Kau dan aku di kala itu
AAmiin AAmiin AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin
"TIADA DAYA UPAYAKU MELAINKAN DENGAN IZIN-MU JUA PADA-MU KUSANDARKAN SEGALA URUSAN DUNIA AKHIRATKU KERANA SEGALA-NYA MILIK-MU"
......................................................
kuMilik-Mu TUHAN
19 Syawal 1435H
15 Ogos 2014
Assalamualaikum shbt2...
Tegakkan tauhid....tebarkan sunnah...
MOGA ALLAH MENYATUKAN KASIHKU KASIHMU KERANA KASIH KAU DAN AKU TELAH SERASI SEJAK AZALI SERASI DI DUNIA SERASI DI SYURGA AAMIIN
TUJUH PETALA LANGIT TUJUH PETALA BUMI BERSAMA MEREALITIKAN CINTA-NYA
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI
INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH
"HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN BAHAGIA UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajalla: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
4 November 2021


"SALAM SEJAHTERA BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLA BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

0 comments:

Post a Comment

 
;