Thursday 27 February 2014


IKHLAS ITU RAHSIA ALLAH SWT
DIA SAJA YANG TAHU AKAN KEIKHLASAN HAMBA-NYA
MOGA KITA TERGOLONG DI KALANGAN HAMBA-NYA IKHLAS
DALAM MENJALANI HIDUP INI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Like ·  ·  · 6 minutes ago · 
IKHLAS ITU RAHSIA ALLAH SWT
DIA SAJA YANG TAHU AKAN KEIKHLASAN HAMBA-NYA
MOGA KITA TERGOLONG DI KALANGAN HAMBA-NYA IKHLAS
DALAM MENJALANI HIDUP INI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Ikhlas itu kekuatan.

- Susilo Bambang Yudhoyono -
Like ·  ·  · 8 minutes ago · 

Ikhlas itu kekuatan.

- Susilo Bambang Yudhoyono -
306Unlike ·  · 
  • You and 7,242 others like this.
  • Ratu Rimba Niagara
  • Ratu Rimba Niagara TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'PERSAHABATAN DUNIA AKHIRAT' Karya Ratu Rimba Niagara , Erna Pujiati , Sabariah Awang Abdullah & Titik

    Erna Pujiati · Friends with Eva Anggraini Puspanegara
    Assallammu'alaikum,,,

    Ratu Rimba Niagara Waalaikummussalam warahmatullahi wabarakatuh.
    Terima kasih kerana sudi menyapa karya-karya yang disiarkan.

    Erna Pujiati · Friends with Eva Anggraini Puspanegara
    Assallammu'alaikum,,,Ratu Rimba Niagara,,,smoga Allah mmberi rakhmat ny kpd Ratu & kluarga juga pd Tuanku Sultan Hasanal & keluarga juga.smoga kt sebagai hamba ALLAH dpt mnjalin silaturakhmi yg kekal & abadi dunia wal akhirat,,,,amiin ya robbal 'alamin.

    Ratu Rimba Niagara Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
    Terima kasih Erna Pujiati
    Bersahabat di dunia bersahabat di Syurga
    Moga Allah makbulkan Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

    Titik · Friends with Sri Pemangku Adat
    Salam..
    Bunda, bisa buat Syair metafora ??

    Ratu Rimba Niagara Walaikummussalam nggak bisa
    jika titik boleh ajrin bisa aje dong hehehe

    Titik · Friends with Sri Pemangku Adat
    Hehehe...
    Masih krisis pemikiran. Luar biasa Syair" buatan Bunda..
  • Ratu Rimba Niagara AKU MENULIS DENGAN AIR MATA

    Aku ingin menulis puisi
    Tapi malu ditertawakan penyair
    Katanya kertas kosong yang tiada nilai
    Yang hanya bisa menyapu air mataku sendiri

    Katanya aku penulis yang tak pandai berpuitis
    Tak sepuitisnya bila berkarya puisi
    Hatiku pilu bagaikan ditusuk sembilu katanya itu
    Aku cuma diam dalam hati yang remuk

    Mahu saja aku kakukan jemariku dari berpena
    Tapi aku ngak bisa
    Karena kalbuku meledak untuk berpena
    Kucapai pena
    Dengan titisan air mata
    Kumenulis syair puisi cinta
    TentangNya
    Alam ciptaanNya
    Hamba-hambaNya yang sentiasa bersangka baik
    Bersangka baik padaNya dan hamba-bambaNya

    Barulah tenang jiwaku kini
    Tanpa mempedulikan penyair itu
    Aku terus berkarya...berkarya lagi tanpa henti
    Selagi kudrat pemikiranku berfungsi
    Kerana aku menulis bukan kerana nama
    Tapi aku menulis adalah keranaNya
    Dan kerana sayangkan semua yang ada
    Dimuka bumi ini termasuk seluruh yang ada di langit CiptaanNya.

    Karya Ratu Rimba Niagara
    26 Julai 2011

    Titik · Friends with Sri Pemangku Adat
    Subhanallah.. Bunda..

    AKU TAK SEHEBAT PENYAIR MUDA

    Duhai penyair muda…
    Tak kuduga
    kau berubah
    setelah bersahabat
    dengan penyair ternama.

    Kujalinkan perkenalan denganmu
    kerana mahu bertukar idea
    saling menyokong di antara kita
    di medan seni.

    Kuanggap kita setaraf walaupun
    usia kita jauh berbeza.

    Kubiarkan kau edit hasil tulisanku
    dan kau kata karyaku tidak puitis!
    Kukatakan padamu aku mahu
    semua pembaca faham hasil
    tulisanku, kuterima segala kritikanmu
    dengan hati terbuka kerana di kala
    itu kita setaraf.

    Tapi setelah kau bersahabat dengan
    penyair ternama aku teman seperjuanganmu
    menjadi tunggul yang tak berharga lagi di matamu
    Kau bersama penyair ternama mempersendakan
    hasil tulisanku seolah-olah menghukum supaya
    aku jangan berkarya lagi kerana sajakku seperti
    menulis teks SMS!
    aku sedar siapa aku
    duhai penyair muda!
    duhai penyair ternama!
    karyaku tidak setanding kalian
    yang boleh berkarya
    dengan bahasa puitis
    ada metafora,
    personafikasi dan rhima!
    yang mengagumkan pembaca!

    Duhai penyair muda dan penyair ternama,
    ku tak setanding kalian dan aku teramat malu
    jika hasil tulisanku kalian baca mesti ada
    cacat celanya! Biarlah aku menjadi penulis bisu
    berkarya di alam maya… dibaca oleh pembaca
    di serata pelosok dunia pelbagai bahasa
    yang tidak kukenali kerana aku menulis bukan
    kerana nama tapi tanda kasih sayangku
    pada mereka. Merekalah yang layak
    menilai karyaku!

    Aku menulis kerana
    Karyaku! Duniaku !
    Sasteraku! Duniaku!
    Pembaca Alam Maya Duniaku!
    Tanpa pembaca yang kukasihi siapalah aku?

    Karya Ratu Rimba Niagara
    15 Jun 2011
  • Ratu Rimba Niagara Bicara Penyair Ternama Dengan Penulis Tak Ternama

    Si penyair ternama berkata
    kepada penulis tak ternama.
    "Kalau kamu mahu pembaca
    faham, baiklah jangan jadi
    penulis sajak. Jadilah penulis
    duduk di bawah payung di tepi pokok
    di bahu lorong tepi longkang!
    Penyair sebenar apabila berkarya
    mesti ada metafora, personafikasi
    dan rhima."
    Penulis tak ternama membisu
    kerana dia tidak sehebat si penyair
    ternama itu. Sementelah penulis
    tak ternama menulis bukanlah untuk
    mencipta nama tapi mahukan
    karyanya ternama.
    "Si penyair ternama berbicara lagi,
    simpanlah angan-anganmu itu yang
    mahukan karyamu ternama kerana
    sajak-sajak itu tidak setaraf
    dengan karya-karya penyair
    yang sudah ternama.
    "Tak apalah si penyair ternama...
    berkaryalah...!Berpuisilah...!
    untuk mengekalkan namamu
    di persada seni... biarlah aku
    di sini kesendirian berjuang
    di medan seni dengan harapan
    karyaku dibaca pembaca di alam
    maya yang tidak kukenali hingga ke matiku.
    Moga mereka faham semua karyaku yang tidak
    sehebat karya ternama!
    Biarpun karyaku tidak ternama seperti karya
    ternama sepertimu tak apalah cuma yang kuharapkan
    karyaku ada di hati pembaca di alam maya itupun
    sudah memadai buatku kerana aku menulis tanda
    kasih sayangku kepada pembaca yang sudi membaca
    karyaku dan yang paling penting aku menghargai
    bakat Kurniaan dariNya untukku ... mana tahu karyaku
    ada nilaian di sisiNya itulah harapanku pada
    Tuhanku Tuhanmu jua.

    Karya: Ratu Rimba Niagara
    14 Jun 2011

    Titik · Friends with Sri Pemangku Adat
    Jika jemari itu diizinkan untuk bicara, Ia akan tak sanggup atau kaku untuk berkata-kata. Dikarenakan dahsyatnya akan rasa kagumannya atas Pribadi yg sangat Luar biasa ini..Saya bangga bisa membaca karya" Bunda..

    Ratu Rimba Niagara Bukankah bunda yang mahu belajar denganmu berbahasa puitis nanda titik...hehehe

    Titik · Friends with Sri Pemangku Adat
    Hehehe..
    Tdk, malahan terbalik.
    Karena Bundalah salah satu InspirasiKu..

    Ratu Rimba Niagara hehehe makanya kita saling belajar ya...dengan bunda jangan pelit ilmu ya...nanti ilmunya lari ya... hehehe

    Titik · Friends with Sri Pemangku Adat
    Hehehe Bunda.

    Ratu Rimba Niagara Makanya persahabatan kita di alammaya ini dalam berbagi ilmu dunia akhirat jangan pernah ada titik ya...kecuali kematian bisa...?hehehe

    Titik · Friends with Sri Pemangku Adat
    Bisa..

    Ratu Rimba Niagara JANGAN BISA JADI RACUN TAPI BISA JADI MADU OK hehehe

    Ratu Rimba Niagara PERSAHABATAN SEMANIS MADU SEMANIS KURMA SEMANIS IMAN PASTI MENGUNDANG RAHMAT KASIH ILAHI AAMIIN

    Titik · Friends with Sri Pemangku Adat
    Amin Y.R

    A ALLAH SATUKAN HATI KAMI DALAM MENUJU KE JALAN SYURGA-MU KERANA KAMI MAHU MATI DALAM NUR HIDAYAH KASIH-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
  • Ratu Rimba Niagara SAHABAT DUNIA AKHIRATKU SABARIAH AWANG ABDULLAH

    Kita ditemukan di alammaya
    kita ditemukan di alam realiti
    kita di temukan di Jannnah Aamiin
    itu adalah atas izin-Nya Allah swt
    bukan rancangan kita untuk ditemukan di alammaya
    bukan rancangan kita untuk menjadi sahabat dunia akhirat
    itu semua kehendak Allah swt
    kerana aku amat percaya
    setiap yang baik itu datang-Nya dari Allah swt
    makanya aku bersyukur sebanyak-banyak-Nya
    hatimu hatiku selembut salju
    untuk menerima persahabatan nan indah ini demi-Nya
    tiada niat yang lain selain karena-Nya
    atas Kehendak-Nyalah kita disatukan hati
    untuk sama-sama mencari jalan-jalan ke Jannah
    moga berkat persahabatan yang tulus ikhlas ini
    kita ditemukan di Jannah
    sama-sama melihat Wajah Allah Azzawajallah berdekatan dengan Rasulullah
    Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    Indah-Nya di saat itu hanya ahli Syurga yang tahu betapa indah-Nya...ALLAHU AKBAR!!

    Sahabat dunia akhiratmu
    Ratu Rimba Niagara
    26 Rabiulakhir 1435H
    26 Februari 2014

    Sabariah Awang Abdullah Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar Aamiin

    Ratu Rimba Niagara Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
    Terima kasih sahabat dunia akhiratku Sabariah Awang Abdullah.
    Moga Persahabatan kita di alammaya ini sampai Syurga kita bersahabat. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

    (PETIKAN WALL RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA)
    28 Rabiulakir 1435H
    28 Februari 2014M
  • Ratu Rimba Niagara PUISI UNTUK SAHABAT ALAMMAYAKU,

    Apapun bintangmu
    kau adalah bintang hatiku di kala lara
    sentiasa menyinari hidupku yang duka lara
    senyumanmu kebaikan hatimu ketulusan hatimu
    menjadi sahabat dunia akhiratku
    amatlah kusyukuri dan kuhargai sepanjang hayatku
    begitulah keindahan persahabatan kita sekalipun 
    cuma di alammaya 
    selalu bertegur sapa dengan bahasa setulus hatimu hatiku
    kaulah saudara seislamku yang Allah swt tentukan untuk 
    menjadi sahabat dunia akhiratku maka sudilah setia menjadi sahabatku
    sekalipun cuma di alammaya amat kuhargai....
    sesungguhnya aku insan yang tak sempurna
    andainya kukhilaf dalam berbahasa alammaya denganmu
    sudilah maafkan aku karena aku tak mahu dalam bersastera 
    aku mengguris hatimu lantaran itu kau ingin berpisah denganku
    mana bisa mungkin 
    bila kasih sudah bersemi
    bila hati sudah bertunas kasih dan sayang
    kasih dan sayang sesama saudara seislam
    karena perbedaan pemikiran dan pendapat 
    kita saling melukakan 
    saling menyakiti hati
    hati terluka 
    hati terkecewa
    berpisah juga kita akhirnya
    andai terjadi begitu
    izinkan kurawat luka dihatimu dihatiku
    karena aku tak tega
    merawat luka dunia hingga dibawa di akhirat nanti
    di mana di negeri akhirat
    segala keterlukaan dan tersakiti hati
    kita akan saling menuntut 
    bukan harta benda yang kita tuntut
    tapi kita menuntut pahalamu pahalaku
    andai aku yang didapati bersalah
    segala pahala ku akan kau tuntut 
    dan segala dosamu akan kutanggung
    dan jadilah aku muflis akhirat
    dan tempatku adalah neraka
    nauzubillah
    aku tak mahu terjadi sampai begitu sahabat alammayaku
    maka sudilah maafkan aku andai ada kekhilafan aku padamu
    sepanjang aku menjadi sahabat alammayamu...
    mulai detik ini dan saat ini
    berjanjilah kita menjadi sahabat alammaya 
    sehati sejiwa
    tanpa ada rasa egois
    yang ada mahu menjadi sahabat semurni hati Syurga
    agar kita bersahabat sampai di Syurga 
    In Shaa Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

    Dengan Ingatan Tulus Ikhlas ,

    Sahabat Alammayamu,
    Yang Mengasihimu Dunia Akhirat...
    Ratu Rimba Niagara
    26 Rabiulakhir 1435H
    26 Februari 2014M
  • Ratu Rimba Niagara SUBHANALLAH INDAHNYA BERSAHABAT DENGANMU

    SAHABAT...
    KARENA KETULUSANMU BERSAHABAT DENGANKU
    KUSYUKURI SEBANYAK-BANYAK-NYA
    MENGURNIAKAN SAHABAT SEBAIKMU SETULUSMU
    KAU TAK PERNAH EGOIS APA LAGI BERKATA KEJI DENGANKU
    KATA-KATAMU SESANTUN HATIMU BERBUNGA IMAN
    SEOLAH AKU BERADA DI TAMAN-TAMAN SYURGA
    MEMETIK BUNGA-BUNGA SYURGA
    LALU KUBAWA PULANG
    UNTUK KUHIAS DI TAMAN HATI
    SEHINGGA HARUM MEWANGI SELURUH BENUA HATIKU
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    INDAHNYA PERSAHABATAN KITA
    DIBAJAI DENGAN KASIH SAYANG
    TUNAS-TUNAS CINTA
    UNTUK MENUJU JALAN-JALAN KE SYURGA-NYA
    MOGA PERSAHABATAN KITA
    ATAS DASAR IKHLAS KARENA-NYA
    KITA MENJADI SAHABAT YANG SETIA
    SETIA SAMPAI SYURGA
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    TERIMA KASIH KERANA SUDI BERSAHABAT DENGANKU
    TERIMA KASIH KARENA SUDI MENTARBIYAHKAN AKU
    SETULUS HATIMU MEMBIMBINGKU JALAN-JALAN KE SYURGA
    BERSAHABAT DENGANMU SEOLAH AKU BERSAHABAT
    DENGAN SEORANG AHLI SYURGA
    BAHASA YANG KAU LAFAZKAN
    BAHASA YANG MENENANGKAN IMANKU
    MEMBUATKAN AKU LEBIH MENDEKATI TUHANKU
    SUBHANALLAH INDAHNYA BERSAHABAT DENGANMU
    SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI
    TERLALU BERHARGA PERSAHABATANKU DENGANMU
    LEBIH BERHARGA DARIPADA PERMATA BERHARGA
    MOGA PERSAHABATAN KITA HINGGA HUJUNG NYAWA
    SAMPAI SYURGA KITA BERSAHABAT
    IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    DENGAN INGATAN TULUS IKHLAS DARIPADA,

    RATU RIMBA NIAGARA
    SAHABATMU
    PUJANGGA ALAMMAYA
    YANG MENGASIHIMU DUNIA AKHIRAT
    MOGA ALLAH SWT MEMBERKATI PERSAHABATAN KITA AAMIIN
    26 Rabiulakhir 1435H
    26 Februari 2014M
  • Ratu Rimba Niagara JALAN IHDINASSIRATHALMUSTAQIM (JALAN YANG LURUS)

    Aku ingin mencari jalan
    Jalan-jalan menuju ke Pangkuan-Nya 

    Biarpun aku ingin mencari jalan yang lurus
    Mana bisa mungkin wujud di dunia ini
    Jalan yang lurus
    Semuanya akan ada bengkang bengkok 
    Sudahlah begitu pasti banyak simpang
    Simpang yang boleh menyesatkan jika 
    Lemah kepercayaan tauhid pada-Nya...

    Dalam banyak jalan
    ALLAH SWT izinkan aku
    Melalui satu jalan 
    yang amat indah
    saujana mata memandang
    bunga-bungaan memutih 
    kiri kanan jalan
    harum semerbak hingga ke perdu iman
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    sepanjang jalan ku berzikir
    seakan gema zikirku seiring dengan gema zikir 
    penghuni tujuh petala langit tujuh petala bumi
    ALLAHU AKBAR 
    KEBESARAN ALLAH SWT mengatasi segala 
    yang ada di langit dan di bumi
    aku syahdu aku menangis penuh hiba
    inilah jalan yang kudambakan
    yang aku tercari-cari selama ini
    moga jalan-jalan yang sedang kulalui ini
    akan terus kulalui sehingga akhir hayatku
    moga ALLAH SWT sentiasa izinkan aku lalui jalan Ihdinassirathalmustaqim
    itu adalah lebih berharga daripada alam dan seisinya
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    RATU RIMBA NIAGARA
    2 Zulhijjah 1434H
    6 Oktober 2013M

    SURAH AL-FATIHAH 
    Surah pertama 
    Diturunkan di Mekah - 7 ayat

    1. Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.

    2. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan memelihara dan mentadbir sekalian alam.

    3. Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

    4. Yang Menguasai pemerintahan hari pembalasan (hari Akhirat).

    5. Engkaulah sahaja (Ya Allah) yang kami sembah dan kepada Engkaulah saja kami memohon pertolongan.

    6. Tunjukilah kami jalan yang lurus.

    7. Iaitu jalan-jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula jalan) orang-orang yang sesat
  • Ratu Rimba Niagara INDAHNYA SEDEKAH INDAHNYA ISTANA SYURGA

    Ibu ...tak lama lagi kita akan menyambut Ramadhan....
    gimana ibu...makanan untuk dimakan hari ini pun nggak ada...

    Tak apalah nak...kita makanlah apa yang ada...

    Pokoknya semuanya nggak ada...kita kena berlapar ibu...

    Berlapar itu lebih bagus daripada kita meminta-minta nak...

    Kenapa ya buk...orang-orang kaya ini nggak yang ada suka
    membantu orang miskin seperti kita... mereka mau kita
    melutut di kakinya belum tentu mahu berbagi nikmat harta
    yang mereka miliki...

    Nak...orang miskin ni...dipandang hina orang kaya nak...
    orang kaya baginya akan jadi miskin jika mereka bersedekah walaupun
    dengan sekeping roti canai....

    Ibu....saya mau keluar sekejap...ibu tunggu saja di rumah
    zikir banyak-banyak untuk hilangkan lapar ya buk...

    Si anak tadi pergi ke rumah orang yang paling kaya di kampung itu.
    secara kebetululan orang kaya itu sedang bersarapan pagi dengan
    10 keping roti canai.....

    Si anak itu menghampiri si kaya.

    Pak...boleh tak berikan saya sedikit roti canai yang bapak punya...."

    Pergi kamu dari sini ...aku jijik lihat kamu ini ...taunya kamu
    minta...minta ...di sini bukan untuk meminta sedekah...pergi kamu dari sini ...!!!"

    Si anak tak berputus asa...pergi juga merayu-rayu penuh simpati apabila mengenangkan 
    ibunya dirumah kelaparan...

    Pak...kasihanilah saya...udah tiga hari saya dan ibu saya tak makan...
    tak rugi bapak sedekah kan sekeping roti canai pun udah memadai. 
    Saya bukan minta uang bapak...saya cuma minta sekeping roti canai untuk saya makan dengan ibu saya..pak...tolong kasihani saya pak..."

    Kenapa kamu degil sangat...pergi kamu...! Pergi kamu dari sini..." 
    Marah si kaya yang amat sangat lantaran itu di balingkan roti canai ke muka si anak itu...

    Anak itu terus lari bersama dengan sekeping roti canai yang dibalingkan oleh si kaya.

    Sampai di rumah ibunya masih berzikir.

    " Ibu...ini rejeki kita...ibu....ibu makan separuh saya makan separuh buk..."

    "Syukur Alhamdulillah...Allah berikan kita rejeki tanpa sangka-sangka bisa menahan kelaperan kita...kita angkat tangan ya nak agar Allah merahmati orang yang menyedekahkan kitaroti canai ini."

    Si anak menangis apabila mengingatkan gimana dia dimaki hamun oleh si kaya raya dan membaling roti canai itu ke wajahnya dan roti itu jatuh di ke tanah."

    "Kenapa anak nangis? Apa yang telah tejadi nak?"

    "Marilah kita sama doakan yang sedekah roti canai ini pada kita ya buk...moga Allah balas dengan sebuah istana di Syurga. Aamiiin ya Rabbal A'Lamiin."

    Si kaya yang membalingkan roti canai itu tika pergi ke kantornya telah berlaku kecelakaan jalanraya dan mati ditempat kejadian.

    Roh si kaya kaget gimana dia boleh memiliki sebuah Istana Syurga yang indahnya tidak dapat dibandingkan dengan istananya di dunia.

    Baru dia sadar bahawa roti canai yang dilemparkan kepada anak si miskin itulah yang menyebabkan dia diKurniakan Allah sebuah Istana Syurga yang indah....Subnallah jika dia tahulah begini hebatnya nikmat bersedekah bukan setakat sekeping roti canai saja malah istana dan uangnya yang banyak itu diinfakkan ke jalan-jalan Allah....tapi dia cuma memiliki sebuah Istana Syurga sahaja itu pun berkat doa si miskin yang mendoakannya walaupun didermakan sekeping roti canai dengan keadaan yang amat menyedihkan!.

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    22 Syaaban 1434H
    1 Julai 2013M 

    (PETIKAN GALERI SASTERA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA)
    27 Rabiulakhir 1435H
    27 Februari 2014M
  • Ratu Rimba Niagara ANDAI ORANG YANG SUDAH MATI DIHIDUPKAN KEMBALI MAHU SETIAP HARI DIA BERSEDEKAH KERANA AMALAN BERSEDEKAH GANJARAN PAHALA BERGANDA-GANDA DIKIRA SEHINGGA DI PADANG MAHSYAR DI MANA HARTA BENDA TIDAK BERHARGA LAGI MELAINKAN AMALAN SOLEH. WALAUPUN SEBESAR ZARAH AMALAN SOLEH TERLALU BERNILAI DARI ALAM DAN SEISINYA. 

    MOGA PELUANG DIBERI KESEMPATAN MASIH HIDUP KITA TERGOLONG DI KALANGAN HAMBA-NYA YANG SUKA BERSEDEKAH SEHINGGA KE AKHIR HAYAT. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
  • Ratu Rimba Niagara AKU SI JAHIL MAHUKAN ILMU KEMANISAN IMAN

    Aku cemburu
    orang yang solat
    sebab aku tak solat

    aku cemburukan
    orang yang berqiamulail
    sebab aku tak tahu apa itu qiamulail

    aku cemburukan
    orang yang pandai mengaji
    sebab aku tak pandai

    aku cemburukan
    orang yang berpuasa
    sebab aku tak pernah berpuasa

    aku cemburukan
    orang yang pergi haji
    sebab aku belum pergi

    aku cemburukan
    mereka yang bersedekah
    sebab aku bakhil

    aku cemburukan
    mereka yang berzakat
    sebab aku tak berzakat
    biarpun harta melimpah ruah

    aku cemburukan
    mereka yang suka berbuat baik
    sebab aku anti kebaikan
    sukakan kejahatan

    aku cemburukan
    mereka yang suka berkata yang baik
    sebab aku suka mengumpat mengeji
    menyakiti hati orang
    aku rasakan akulah yang kaya
    akulah yang berkuasa
    akulah yang mempunyai segala yang
    manusia idamkan kemewahan hidup di dunia ini

    baru aku tahu kini
    sebenarnya aku terpedaya dengan
    keegoaanku sendiri yang leka dan lalai

    salah aku juga
    punca aku cemburu kepada mereka
    kerana aku tak tahu
    apa itu
    syahadah
    solat
    puasa
    zakat
    menunaikan haji di Mekah
    Rukun Islam
    yang mesti diamalkan
    dan diimani oleh semua
    orang Islam selagi
    hidup mesti dilakukan
    kerana taatkan perintah Allah.

    Ya Allah ...aku jahil
    aku tak tahu semua ilmu
    yang patut kutahu
    mulai
    detik ini
    saat ini
    sampai bila-bila pun
    aku mahu belajar
    ilmu yang patut aku tahu
    ilmu kemanisan iman.

    Ya Allah...bukakan
    hatiku seluasnya
    untuk
    mencari
    dan
    memiliki
    ilmu kemanisan iman.

    Ya Allah...bukakan
    hati bakal guru-guruku
    mengajarku dengan setulusnya keranaMu
    biar ilmu yang dicurahkan
    meresap terus ke dalam
    roh dan jasadku.

    Yang aku tahu
    neraka tempat yang mengerikan
    dan menakutkan
    segala azab sengsara akan
    dibalas kepada orang yang lalai
    lalai berpunca kerana tak berilmu
    jahil kenapa aku dihidupkan di dunia ini
    aku tak mahu menjadi si jahil yang ego
    rugi dunia akhirat!

    Yang aku tahu
    Syurga tempat segala nikmat yang mengasyikkan
    dihadiahkan kepada orang yang taat kepada Allah
    orang yang semasa hidup di dunia ini
    merasai kemanisan iman.

    Ya Allah aku perlukan Ilmu Kemanisan Iman
    agar aku dapat mencintaiMu dengan setulus hatiku.

    Ya Allah terimalah taubatku
    kerana aku si jahil yang sombong
    hidupku selama ini menyeksakan
    rohku sendiri
    kesian rohku yang terseksa...
    berduka di atas kejahilanku.

    Duhai roh maafkan aku
    biarkanmu terseksa dan berduka
    aku terlalai untuk
    menunaikan keperluanmu
    iaitu ilmu Kemanisan Iman
    akan ku belajar dan memiliki
    Ilmu Kemanisan Iman
    tanpa jemu dan bosan
    sehingga terhenti nafasku!

    Karya: Ratu Rimba Niagara
    20 Jun 2011

    (PETIKAN GALERI SASTERA RATU RIMBA NIAGARA)
    27 Rabiulakhir 1435H
    27 Februari 2014M
  • Ratu Rimba Niagara AKU AKUI KEBESARAN-MU TUHAN

    Segala Pujian Hanya Untuk-Mu Allah...

    Ya Allah aku mahu hidup seperti ahli Syurga
    Berkata-kata seperti ahli Syurga
    Akhlak seperti ahli Syurga
    Keluarga seperti ahli Syurga
    Saudara mara seperti ahli Syurga
    Jiran tetangga seperti ahli Syurga
    Sahabat handai seperti ahli Syurga
    Kawan-kawan alammayaku seperti ahli Syurga
    Semuanya ahli Syurga
    Pasti indah hidup ini
    Dipenuhi dengan kasih sayang suci murni
    Hati dibajai dengan iman
    Semuanya berhatikan Syurga
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    Pasti hidup di dunia ini tenang seperti berada di Syurga
    Nikmat Syurga telah dirasai di dunia
    Sebelum melangkah ke Syurga...
    ALLAHU AKBAR Indahnya
    Rahmat Kasih-Mu Tanpa Batas
    Yang Kau berikan kepada semua hamba-Mu
    Memiliki hati semurni Syurga
    MEMANG BENARLAH KUASA-MU MENGATASI SEGALA-NYA
    Ku amat yakin janji-Mu pasti
    Pasti Kau tepati bila sampai saat-Nya nanti
    KUN FAYAKUN
    Tiada siapa yang dapat menentang Kuasa-Mu
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR

    .....................................................
    aku akui KEBESARAN-MU TUHAN
    27 Rabiulakhir 1435H
    27 Februari 2014
  • Ratu Rimba Niagara MOGA BERSAMA KITA DI SYURGA FIRDAUSI MEMANDANG ALLAH AZZAWAJALLAH
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    الله الله الله يا الله

    لا إله إلاَّ الله محمد رسول الل

    لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلَّا بِاللّهِ

    سُبْحَانَ اللَّهِ ♤ ♣ الْحَمْدُ للَّهِ ♤ ♣ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ♤ ♣ اللَّهُ أَكْبَرُ♤ ♣

    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

    أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله

    ~آمِيّنْ... آمِيّنْ.... آمِيّنْ.. يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ ~

    INDAHNYA BERSATU DALAM SATU KALIMAT
    LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

    SENTIASA MUHASABAH DIRI
    MENGINGATI SAKARATULMAUT YANG PASTI HAMPIRI
    SETIAP MASA MENUNGGU ARAHAN DARI ILAHI
    ADAKAH AKU MASIH BEGINI
    MASIH LEKA DENGAN DUNIAWI
    MASIH SALING DENGKI MENDENGKI
    MASIH TAK SADAR DIRI
    MASIH MENGADU DOMBA SESAMA SENDIRI
    TAK TAKUT MATI
    DATANG SEBENTAR LAGI
    BERGELAR MAYAT YANG AKAN DIKUBURI
    APA YANG HENDAK DIJAWAB NANTI
    SOALAN KUBUR YANG DITANYAI
    TERKELU LIDAH MAYAT TUK MENJAWAPI
    GAGAL DIJAWAB PASTI MERANA DIRI
    MENANGIS TAK GUNA DIRATAPI
    SELAUTAN AIR MATA DARAH TIADA ARTI LAGI
    MERAUNGLAH UNTUK DIHIDUPKAN KEMBALI
    TIDAK AKAN DIPERKENANKAN ILAHI
    SEMUANYA SUDAH TERLAMBAT UNTUK DIKESALI
    MANA ADA MAYAT DIHIDUPKAN KEMBALI
    MEMBERITAHU BETAPA SAKITNYA SAAT MATI
    MENGGIGIL MENJAWAB SOALAN KUBUR BILA DITANYAI
    BETAPA AZAB SENGSARANYA SEKSA KUBUR AMAT DITAKUTI
    MENYESAL TIADA BERGUNA LAGI
    RATAPILAH I DIPUKUL DIPALU SEHINGGA SANGKAKALA BERBUNYI

    MARHABAN YA RAMADHAN
    INDAHNYA BERSATU DALAM SATU KALIMAT
    LAA ILLAAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

    SENTIASA MAHU MENJAGA TALISIRATURRAHIM
    SALING BERSATU HATI
    SALING BEKERJASAMA DALAM MEMBUAT KEBAJIKAN
    BERBAGI KELEBIHAN KURNIAAN ILAHI
    TANPA ADA NIAT UNTUK BERBANGGA DIRI
    YANG ADA HATI SEMURNI SYURGA
    MEMBANTU SELAGI DAYA
    DALAM PENUH BERBELAS KASIHAN
    TANPA HARAP DIBALASI BUDI YANG DIBERI
    MELAINKAN MENGHARAP REDHO ILAHI
    KETIKA ROH KELUAR DARI JASAD
    TELAFAZLAH KALIMAH
    LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    INDAHNYA DI KALA PERTEMUAN ROH DENGAN ALLAH ROBBUL IDZATI
    HANYA DIA YANG TAHU DI KALA ITU RAHSIA ROH DAN ILAHI

    ITU SEMUA BERKAT KITA TAHU ILMU MAKRIFATULLAH
    DALAM SEGALA PERKARA SEMUANYA BERSENDIKAN KALIMAH
    LAA ILLA HAILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH
    INDAHNYA BERSATU DALAM KALIMAT
    LAA ILLA HAILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

    MOGA BERSAMA KITA DI SYURGA FIRDAUSI MEMANDANG ALLAH AZZAWAJALLAH
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    'HIDUP ADALAH MIMPI
    MATI ADALAH REALITI
    MAKA KITA REALITIKAN AKHIRAT
    AGAR MENJADI FOKUS SEBENAR KITA BERHIDUP DI MUKA BUMI INI
    SEMOGA DENGAN RAHMAT KASIH-NYA KITA BERSAMA DI SYURGA FIRDAUSI MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH ITULAH REALITI-NYA YANG KITA IMPIKAN MENJADI KENYATAAN ' AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.'

    RATU RIMBA NIAGARA
    28 Syaaban 1434H
    7 Julai 2013M

    *PUISI INI DITULIS MUHASABAH DIRIKU SENDIRI UNTUK
    PERSIAPAN DI HARI ROH KELUAR DARI JASAD DAN KUKONGSI/BERBAGI
    KEPADA YANG SUDI MENDENGARI TANDA KUKASIH KUSAYANG SEMUANYA
    LILLAHI TAALA.
  • Ratu Rimba Niagara YA ALLAH SATUKAN HATI KAMI DALAM MENUJU KE JALAN SYURGA-MU KERANA KAMI MAHU MATI DALAM NUR HIDAYAH KASIH-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
  • Ratu Rimba Niagara IKHLAS ITU RAHSIA ALLAH SWT
    DIA SAJA YANG TAHU AKAN KEIKHLASAN HAMBA-NYA
    MOGA KITA TERGOLONG DI KALANGAN HAMBA-NYA IKHLAS

    DALAM MENJALANI HIDUP INI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
  • Dago Padang Alam indonesia masih membutuhkan bpk SBY,lanjutkan ..
    Like · Reply · 11 · 2 hours ago


(PETIKAN PAGE BAPAK SUSILO BAMBANG YUDHOYONO & RATU RIMBA NAIGARA)
28 Rabiulakhir 11435H
28 Februari 2014

0 comments:

Post a Comment

 
;