KENAL DIRI KENAL TUHAN (217) DARJAT TIDAK MENJADI TEMBOK PERPISAHAN IKATAN SILATURRAHIM DI ANTARA KERABAT DIRAJA DENGAN RAKYAT JELATA KERANA DI SISI ALLAH SWT SAMA SAJA KECUALI TAKWA YANG MEMBEDAKAN.
Ratu Rimba Niagara posted in 3 groups.
DARJAT TIDAK MENJADI TEMBOK PERPISAHAN IKATAN SILATURRAHIM DI ANTARA KERABAT DIRAJA DENGAN RAKYAT JELATA KERANA DI SISI ALLAH SWT SAMA SAJA KECUALI TAKWA YANG MEMBEDAKAN.DI WAR WAR KAN SECARA RASMI BAHWASANYA BETA (Duli Yang Maha Mulia Berdaulat Agung) DR. Hc. M.S.P.A. Iansyahrechza. FW. Ph.D. YANG DIPERTUAN AGUNG D'RAJA NUSANTARA MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN PADA 13-15 HARI BULAN NOPEMBER AKAAN BERADA DI NEGERI MALAKA DAN MENJALIN SILATURAHMI SERTA BERTEMU DENGAN KELUARGA BESAR TANAH SEMENANJUNG MELAYU DAN KEHADIRAN SAYA JUGA BERSAMAAN DENGAN PARA RAJA-SULTAN KUASA WILAYAH NUSANTARA JUGA DI IRINGI OLEH PEMBESAR-PEMBESAR UTAMA DAN PENJAWAT-PENJAWAT UTAMA UNTUK MENGERATKAN SILATURAHMI DALAM KEAGUNGAN DAN KEJAYAAN NUSATARA SERTA MELAYU DUNIA..........AMIN SESIAPA YANG MENYERTAI PERJALANAN MUHIBAH INI SEGERALAH MEMBERITAHUKAN KEPADA PIHAK KAMI.........
Ratu Rimba Niagara shared Maharaja Kutai Mulawarman's photo to the group: Sri Pemangku Adat.- See All
DARJAT TIDAK MENJADI TEMBOK PERPISAHAN IKATAN SILATURRAHIM DI ANTARA KERABAT DIRAJA DENGAN RAKYAT JELATA KERANA DI SISI ALLAH SWT SAMA SAJA KECUALI TAKWA YANG MEMBEDAKAN.
DI WAR WAR KAN SECARA RASMI BAHWASANYA BETA (Duli Yang Maha Mulia Berdaulat Agung) DR. Hc. M.S.P.A. Iansyahrechza. FW. Ph.D. YANG DIPERTUAN AGUNG D'RAJA NUSANTARA MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN PADA 13-15 HARI BULAN NOPEMBER AKAAN BERADA DI NEGERI MALAKA DAN MENJALIN SILATURAHMI SERTA BERTEMU DENGAN KELUARGA BESAR TANAH SEMENANJUNG MELAYU DAN KEHADIRAN SAYA JUGA BERSAMAAN DENGAN PARA RAJA-SULTAN KUASA WILAYAH NUSANTARA JUGA DI IRINGI OLEH PEMBESAR-PEMBESAR UTAMA DAN PENJAWAT-PENJAWAT UTAMA UNTUK MENGERATKAN SILATURAHMI DALAM KEAGUNGAN DAN KEJAYAAN NUSATARA SERTA MELAYU DUNIA..........AMIN SESIAPA YANG MENYERTAI PERJALANAN MUHIBAH INI SEGERALAH MEMBERITAHUKAN KEPADA PIHAK KAMI.........
Ratu Rimba Niagara posted in 2 groups.
Ratu Rimba Niagara shared Maharaja Kutai Mulawarman's photo to the group: Sri Pemangku Adat.LAMBANG KEBANGGAAN DAN KEKUASAAN
KERAJAAN MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN
MOGA SUKSES DUNIA AKHIRAT AAMIIN
Ratu Rimba Niagara shared Maharaja Kutai Mulawarman's photo to the group: PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
LAMBANG KEBANGGAAN DAN KEKUASAAN
KERAJAAN MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN
MOGA SUKSES DUNIA AKHIRAT AAMIIN
KERAJAAN MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN
MOGA SUKSES DUNIA AKHIRAT AAMIIN
News Feed
RECENT ACTIVITY
ARA MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN PADA 13-15 HARI BULAN NOPEMBER AKAAN BERADA DI NEGERI MALAKA DAN MENJALIN SILATURAHMI SERTA BERTEMU DENGAN KELUARGA BESAR TANAH SEMENANJUNG MELAYU DAN KEHADIRAN SAYA JUGA BERSAMAAN DENGAN PARA RAJA-SULTAN KUASA WILAYAH NUSANTARA JUGA DI IRINGI OLEH PEMBESAR-PEMBESAR UTAMA DAN PENJAWAT-PENJAWAT UTAMA UNTUK MENGERATKAN SILATURAHMI DALAM KEAGUNGAN DAN KEJAYAAN NUSATARA SERTA MELAYU DUNIA..........AMIN SESIAPA YANG MENYERTAI PERJALANAN MUHIBAH INI SEGERALAH MEMBERITAHUKAN KEPADA PIHAK KAMI.........
OLDER
Maharaja Kutai Mulawarman added 2 new photos.
Ratu Rimba Niagara shared Maharaja Kutai Mulawarman'sphoto to the group: PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
KERIS LAMBANG KEKUASAAN RAJA DAN PAHLAWAN MELAYU NUSANTARA YANG MESTI DIPERTAHANKAN DAN DIMARTABATKAN OLEH SELURUH RAKYAT NUSANTARA! JIKA TIDAK MAHU MELAYU HILANG DI DUNIA SEPERTIMANA YANG MENJADI SUMPAH KERAMAT LAKSAMANA HANG TUAH!
.........KERIS LAGENDA ALAM MELAYU
Keris tidak dapat dipisahkan daripada orang Melayu. Keris merupakan lambang dalam alam latihan pertahanan diri bagi hulubalang-hulubalang dalam masyarakat Melayu sejak dari dahulu hingga kini.
Kehebatan dan kemegahan seni latihan pertahanan diri juga tidak akan teserlah tanpa penggunaan keris. Demikian juga sebahagian daripada permainan seni latihan pertahanan diri tidak akan sempurna jika tidak ada permainan keris.
Keris juga merupakan senjata utama kepada ahli-ahli latihan pertahanan diri Melayu. Tanpa keris seperti ada kecacatan pada seni latihan pertahanan diri tersebut. Sungguhpun keris tidak di bawa berjalan merata-rata pada zaman sekarang, namun ia masih lagi berfungsi sebagai mercu kemegahan seni latihan pertahanan diri tersebut, terutamanya pada saat upacara tamat latihan.
Keris juga memainkan peranan penting kepada sesetengah Bomoh, Pawang dan Dukun. Di dalam arena perubatan tradisional Melayu, keris digunakan sebagai alat perantaraan antara Jin dengan Bomoh bagi mengadakan upacara tertentu. Kadang-kala keris itu di asap dengan kemian terlebih dahulu untuk menyeru Jin yang dihajati.
Setelah beberapa ketika datanglah Jin yang di seru itu melalui Bomoh tersebut. Ada sesetengah Bomoh yang menggeletar tubuh badan mereka apabila dimasuki Jin, namun ada juga yang sampai berguling-guling dan tidak ketinggalan juga yang berkeadaan biasa apabila dimasuki oleh Jin tersebut. Setelah selesai upacara itu dan Jin tersebut telah keluar dari tubuh bomoh, maka keris tersebut akan di kucup, di asap dan disarungkan kembali ke dalam sarungnya.
Biasanya orang-orang yang terlibat dalam bidang latihan pertahanan diri dan perbomohan gemar menggunakan keris, kerana mereka mempunyai kepercayaan yang kuat kepada kuasa keris tersebut. Sesetengahnya mendakwa memperolehinya dalam mimpi, apabila bangun dari tidur,
didapatinya keris tersebut telah berada di sisinya.
Sesetengahnya pula mendapat keris tersebut setelah sekian lama bertapa di tempat-tempat tertentu. Tidak kurang juga yang memperolehinya dari warisan turun temurun dari datuk nenek mereka, yang kononnya mereka adalah warisnya dengan disyaratkan kepada mereka yang menjaga keris itu,
mestilah melakukan apa jua syarat yang diperlukan sebagai penjaga warisan keris tersebut.
Dengan memiliki keris tersebut, jadilah ia seorang Bomoh ataupun pendekar dengan bantuan Jin penjaga keris terebut. Keris itu dihormati sebagai tetamu dan di jaga dengan rapi. Sesetengahnya mengambil kesempatan pada malam Jumaat untuk mengasapkan keris tersebut dengan kemian dan dimandikan dengan sintuk dan limau nipis bagi menjaga kuasa yang ada pada keris tersebut supaya tidak hilang. Selepas itu keris tersebut di bungkus dengan kain kuning atau hitam, di kucup dan di simpan di tempat yang khas dan selamat.
Ada di antara keris-keris itu yang berbunyi pada waktu malam atau siang mengikut keadaan dan keperluan. Contohnya bila ada tetamu hendak datang atau bila ada sesuatu bencana yang akan berlaku seperti banjir, musuh akan datang menyerang dan sebagainya. Keadaan berbunyinya berbeza-beza. Ada yang keluar masuk sarung tanpa henti sehingga diberhentikan, ada juga yang berlegar-legar atau bergegar di tempatnya dan macam-macam cara lagi.
Mengikut perkiraan lojik, adakah keris itu mempunyai nyawa untuk berbunyi atau bergerak-gerak ataupun keluar masuk ke dalam sarungnya sendiri? Tetapi apa yang sebenar berlaku ialah bergeraknya keris itu adalah disebabkan oleh Jin penjaga keris itu yang mahu memberitahu sesuatu kepada tuannya.
Orang yang sebeginilah yang selalunya di anggap Tok Keramat oleh sesetengah orang. Sebenarnya bagi orang yang memiliki keris tersebut, Jin penjaga keris itu bukan lagi sebagi khadam kepada keris itu, tetapi
sebaliknya sebagai tuan kepada manusia, kerana manusia (tuan keris) itu terpaksa akur dan patuh kepada segala kehendak Jin tersebut.
Kerana itulah keris tersebut perlu di asap dan dilimaukan sebagai syarat perhubungan mereka. Jika tidak Jin itu akan menggangu tuannya atau jika tuan keris itu sudah meninggal dunia maka Jin itu akan menggangu anak-cucunya pula dengan berbagai-bagai kesusahan dan penyakit. Penyakit itulah yang dinamakan “saka” atau keturunan. Maka bagi anak cucu yang mahu membela, maka diamlah Jin tersebut dari menggangu, sementara yang tidak mahu menerima, saka Jin itu akan terus menerus menganggunya.
Keris tidak dapat dipisahkan daripada orang Melayu. Keris merupakan lambang dalam alam latihan pertahanan diri bagi hulubalang-hulubalang dalam masyarakat Melayu sejak dari dahulu hingga kini.
Kehebatan dan kemegahan seni latihan pertahanan diri juga tidak akan teserlah tanpa penggunaan keris. Demikian juga sebahagian daripada permainan seni latihan pertahanan diri tidak akan sempurna jika tidak ada permainan keris.
Keris juga merupakan senjata utama kepada ahli-ahli latihan pertahanan diri Melayu. Tanpa keris seperti ada kecacatan pada seni latihan pertahanan diri tersebut. Sungguhpun keris tidak di bawa berjalan merata-rata pada zaman sekarang, namun ia masih lagi berfungsi sebagai mercu kemegahan seni latihan pertahanan diri tersebut, terutamanya pada saat upacara tamat latihan.
Keris juga memainkan peranan penting kepada sesetengah Bomoh, Pawang dan Dukun. Di dalam arena perubatan tradisional Melayu, keris digunakan sebagai alat perantaraan antara Jin dengan Bomoh bagi mengadakan upacara tertentu. Kadang-kala keris itu di asap dengan kemian terlebih dahulu untuk menyeru Jin yang dihajati.
Setelah beberapa ketika datanglah Jin yang di seru itu melalui Bomoh tersebut. Ada sesetengah Bomoh yang menggeletar tubuh badan mereka apabila dimasuki Jin, namun ada juga yang sampai berguling-guling dan tidak ketinggalan juga yang berkeadaan biasa apabila dimasuki oleh Jin tersebut. Setelah selesai upacara itu dan Jin tersebut telah keluar dari tubuh bomoh, maka keris tersebut akan di kucup, di asap dan disarungkan kembali ke dalam sarungnya.
Biasanya orang-orang yang terlibat dalam bidang latihan pertahanan diri dan perbomohan gemar menggunakan keris, kerana mereka mempunyai kepercayaan yang kuat kepada kuasa keris tersebut. Sesetengahnya mendakwa memperolehinya dalam mimpi, apabila bangun dari tidur,
didapatinya keris tersebut telah berada di sisinya.
Sesetengahnya pula mendapat keris tersebut setelah sekian lama bertapa di tempat-tempat tertentu. Tidak kurang juga yang memperolehinya dari warisan turun temurun dari datuk nenek mereka, yang kononnya mereka adalah warisnya dengan disyaratkan kepada mereka yang menjaga keris itu,
mestilah melakukan apa jua syarat yang diperlukan sebagai penjaga warisan keris tersebut.
Dengan memiliki keris tersebut, jadilah ia seorang Bomoh ataupun pendekar dengan bantuan Jin penjaga keris terebut. Keris itu dihormati sebagai tetamu dan di jaga dengan rapi. Sesetengahnya mengambil kesempatan pada malam Jumaat untuk mengasapkan keris tersebut dengan kemian dan dimandikan dengan sintuk dan limau nipis bagi menjaga kuasa yang ada pada keris tersebut supaya tidak hilang. Selepas itu keris tersebut di bungkus dengan kain kuning atau hitam, di kucup dan di simpan di tempat yang khas dan selamat.
Ada di antara keris-keris itu yang berbunyi pada waktu malam atau siang mengikut keadaan dan keperluan. Contohnya bila ada tetamu hendak datang atau bila ada sesuatu bencana yang akan berlaku seperti banjir, musuh akan datang menyerang dan sebagainya. Keadaan berbunyinya berbeza-beza. Ada yang keluar masuk sarung tanpa henti sehingga diberhentikan, ada juga yang berlegar-legar atau bergegar di tempatnya dan macam-macam cara lagi.
Mengikut perkiraan lojik, adakah keris itu mempunyai nyawa untuk berbunyi atau bergerak-gerak ataupun keluar masuk ke dalam sarungnya sendiri? Tetapi apa yang sebenar berlaku ialah bergeraknya keris itu adalah disebabkan oleh Jin penjaga keris itu yang mahu memberitahu sesuatu kepada tuannya.
Orang yang sebeginilah yang selalunya di anggap Tok Keramat oleh sesetengah orang. Sebenarnya bagi orang yang memiliki keris tersebut, Jin penjaga keris itu bukan lagi sebagi khadam kepada keris itu, tetapi
sebaliknya sebagai tuan kepada manusia, kerana manusia (tuan keris) itu terpaksa akur dan patuh kepada segala kehendak Jin tersebut.
Kerana itulah keris tersebut perlu di asap dan dilimaukan sebagai syarat perhubungan mereka. Jika tidak Jin itu akan menggangu tuannya atau jika tuan keris itu sudah meninggal dunia maka Jin itu akan menggangu anak-cucunya pula dengan berbagai-bagai kesusahan dan penyakit. Penyakit itulah yang dinamakan “saka” atau keturunan. Maka bagi anak cucu yang mahu membela, maka diamlah Jin tersebut dari menggangu, sementara yang tidak mahu menerima, saka Jin itu akan terus menerus menganggunya.
Buenas noches y dulces sueños amigos SAH.
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
News Feed
RECENT ACTIVITY
ATAS KEDAULATAN MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN YANG DIPERTUAN AGUNG D'RAJA NUSANTARA MENARUH HARAPAN KEPADA KERIS BERDAULAT MELAYU HARUSLAH TERUS DIPERTAHANKAN.........
OLDER
ARA MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN PADA 13-15 HARI BULAN NOPEMBER AKAAN BERADA DI NEGERI MALAKA DAN MENJALIN SILATURAHMI SERTA BERTEMU DENGAN KELUARGA BESAR TANAH SEMENANJUNG MELAYU DAN KEHADIRAN SAYA JUGA BERSAMAAN DENGAN PARA RAJA-SULTAN KUASA WILAYAH NUSANTARA JUGA DI IRINGI OLEH PEMBESAR-PEMBESAR UTAMA DAN PENJAWAT-PENJAWAT UTAMA UNTUK MENGERATKAN SILATURAHMI DALAM KEAGUNGAN DAN KEJAYAAN NUSATARA SERTA MELAYU DUNIA..........AMIN SESIAPA YANG MENYERTAI PERJALANAN MUHIBAH INI SEGERALAH MEMBERITAHUKAN KEPADA PIHAK KAMI.........
Ratu Rimba Niagara shared Najib Razak's photo.
u Srikandi Negara yang diterbitkan oleh Pergerakan Wanita UMNO berjudul "Dari Sayap Kepada Tulang Belakang." Buku ini bertujuan untuk mengumpul sejarah perjuangan Wanita UMNO selama 60 tahun, dan adalah tanda penghargaan kepada jasa dan keringat yang telah mereka curahkan untuk menjadikan UMNO cemerlang dan berjaya hari ini.
Ratu Rimba Niagara shared Najib Razak's photo.
Tahukah anda bahawa UMNO hampir dinamakan UMO pada asalnya? Namun, cadangan daripada Pendeta Za'ba telah dipersetujui ramai maka lahirlah nama UMNO seperti yang kita semua kenali hari ini. - Admin.
Maharaja Kutai Mulawarman added 2 new photos.
KERAJAAN MONACO DAN KERAJAAN KUTAI MULAWARMAN MENJALIN HUBUNGAN INTERNASIONAL DAN AKAN MENGELAR ACARA DALAM BULAN INI................AMIN....
- Today
- Yesterday
- November 24
PETIKAN WALL MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN & RATU RIMBA NIAGARA
3 SAFAR 1436H
26 NOVEMBER 2014
0 comments:
Post a Comment