Monday 19 January 2015

' RATU BIDADARI PUISI DUTA PERDAMAIAN DUNIA AKHIRAT,' KEDATON KRATON WAHYU UTAMA



'RATU BIDADARI PUISI DUTA PERDAMAIAN DUNIA AKHIRAT,' KEDATON KRATON WAHYU UTAMA

News Feed

RECENT ACTIVITY
YTM SRI PEMANGKU ADAT BERKETURUNAN DIRAJA TAPI MASIH MERENDAH DIRI DAN MENGHORMATI SESAMA INSAN
SUBHANLLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR,
walaupun YTM Sri Pemangku Adat tergolong dalam warisan keturunan Raja namun tiada sebesar zarah pun wujud riak dan berbangga diri atas darjat yang dimiliki. Sentiasa merendah diri dan penuh adap sopan sesama insan. Cuma kelemahan wangsa melayu bugis apabila berhadapan dengan mereka yang tidak beradap sopan bila berbicara tiada rasa menghormati sesama insan. Prinsip wangsa melayu bugis, YANG TUA DIHORMATI YANG MUDA DISAYANGI BARULAH TEGUH PERIBADI,'
'Di sini, contohnya nenek moyang (leluhur) YTM Sri Pemangku Adat adalah tergolong dalam warisan keturunan ‘Raja Anderiguru’. Semoga-moga penjelasan ini membuka jalan KEBENARAN dan KEADILAN sekiranya ada pihak yang merasakan kesangsian dalam angenda-agenda grup Sri Pemangku Adat. '
PETIKAN WALL GRUP SRI PEMANGKU ADAT & RATU RIMBA NIAGARA.
27 Rabiulawal 1436H
18 Januari 2015
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Muli Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
SISTEM PEMERINTAHAN ADAT KARAENG BAGI WANGSA BUGIS MELAYU.
Di Malaysia, umumnya Adat Karaeng itu terbahagi kepada empat (4) peringkat Sistem Pemerintahan Adat Karaeng iaitu Raja Betara, Raja Anderiguru, Raja Penghulu dan Raja Penggawa. Di sini, kami ingin membicarakan RAJA ANDERIGURU yang begitu popular dalam catatan Kitab Bugis Tua. Raja Anderiguru adalah bererti ‘Raja Hulubalang’ atau seperti yang dicatatakan dalam Kitab Bugis Tua yang bererti ‘Raja Perang’. Kesimpulannnya Opu Daeng Lima Bersaudara yang terkenal dalam sejarah nuasntara itu adalah ‘Raja Pemerintah’ atau juga disebut ‘Raja Bangsawan’. Mereka memerlukan khidmat Raja Pemgembara iaitu ‘Raja Penjejak’ dan Raja Perang untuk menakluki sesebuah Wilayah jajahan takluk. Catatan juga menjelaskan Raja Saudagar, Raja Alam, Raja Ibadat, Raja Adat dan lain-lain. Oleh yang demikian kita perlu memahami secara jelas apabila, menyemak suatu sejarah ‘Bangsa Manusia Bugis’ dan kita juga perlu mengetahui jenis-jenis Raja Bugis itu dalam suatu penceritaan. Kesimpulannya tidak semua Raja Bugis itu kedatangaannya hanya untuk menakluki atau berperang, contohnya ‘Raja Saudagar’ mereka berlayar jauh untuk menjalankan perniagaan/perdagangan sahaja dan penyampai maklumat/informasi tentang sesuatu negara yang mereka pernah sampai. RAJA ANDERIGURU pada dasarnya bukanlah ‘Raja Pemerintah’ seperti Opu Daeng Lima Bersaudara ia adalah bertanggunggjawab untuk mengembangkan Islam dan menyatupadukan rakyat selain, mengembangkan kebudayaan dan adat istiadat kebangsawanan Bugis. Di sini, contohnya nenek moyang (leluhur) YTM Sri Pemangku Adat adalah tergolong dalam warisan keturunan ‘Raja Anderiguru’. Semoga-moga penjelasan ini membuka jalan KEBENARAN dan KEADILAN sekiranya ada pihak yang merasakan kesangsian dalam angenda-agenda grup Sri Pemangku Adat.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Like ·  · 
WANGSA MELAYU BUGIS PENTINGKAN BUDI BAHASA SEBAB ITU MEREKA YANG BERDARAH WANGSA MELAYU BUGIS BERBUDI PEKERTI TINGGI PADA SEMUA DIHORMATI DAN DISANJUNGI SEPENUH HATI TANPA MENGENAL SIAPA. YANG PENTING BERBUDI BAHASA PENUH SOPAN DAN SANTUN.
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Muli Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
SISTEM PEMERINTAHAN ADAT KARAENG BAGI WANGSA BUGIS MELAYU.
Di Malaysia, umumnya Adat Karaeng itu terbahagi kepada empat (4) peringkat Sistem Pemerintahan Adat Karaeng iaitu Raja Betara Guru, Raja Anderiguru, Raja Penghulu dan Raja Penggawa.
Peringkat Pertama (1) iaitu Y.M.M. Raja Betara Guru adalah jawatan tertinggi sebagai Ketua Adat Utama bagi Wangsa Bugis Melayu. Kewajipan adalah memelihara perpaduan, keamanan dan kemakmuran hidup Wangsa Bugis Melayu. Bergelar Tuan Ku Sri Paduka Maharaja atau Tuan Ku Paduka Raja. Contohnya; Tuan Ku Sri Paduka Maharaja Indera Putra.
Peringkat Kedua (2) iaitu Y.T.M. Raja Anderiguru adalah jawatan sebagai Ketua Adat diperingkat Negeri-Negeri atau Wilayah-Wilayah atau Daerah-Daerah. Kewajipan memelihara, melindungi dan melestarikan Adat Karaeng. Bergelar Tuan Sri Paduka Maharaja atau Tuan Paduka Raja. Contohnya; Tuan Sri Paduka Maharaja Indera Putra.
Peringkat Ketiga (3) iaitu Y.A.M. Raja Penghulu adalah jawatan sebagai Ketua Suku Bugis atau Ketua Suku Melayu atau Ketua Waris. Kewajipan meliputi hal ehwal anak buahnya di dalam suku yang diwakilinya. Bergelar To’ Sri Paduka Maharaja atau To’ Sri Paduka Raja. Contohnya; To’ Sri Paduka Maharaja Indera Pahlawan.
Peringkat Keempat (4) iaitu Y.M. Raja Penggawa adalah jawatan sebagai Ketua suatu kaum keluarga dan kaum kerabat. Kewajipan menjadi tempat rujukan anak buahnya berkaitan adat dan hukum. Bergelar To’ Paduka Maharaja atau To’ Paduka Raja. Contohnya; To’ Paduka Maharaja Indera Perkasa.
PENERANGAN : Keempat-empat jawatan ini masih wujud dan diamalkan di dalam Adat Karaeng. Setiap pemegang jawatan disebutkan adalah berkuasa mutlak dalam Lembaga Adat Karaeng diperingkat masing-masing. Lembaga Adat Karaeng diwujudkan di dalam setiap Pertubuhan, Persatuan atau Badan Organisasi yang seumpamanya yang berkenaan kaum keluarga dan kaum kerabat bagi Wangsa Bugis Melayu.
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi sahaja.
Like ·  · 
ORANG BERBUDI KITA BERBAHASA ITULAH BUDAYA LELUHUR NENEK MOYANG KITA SEJAK DAHULU LAGI
Posts by my friends about His Majesty Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah
Ratu Rimba Niagaraposted toGarjito Gondokusumo
...Continue Reading

Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Muli Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
‘RAHSIA’ PENGANUGERAHAN DAN PENGURNIAAN ‘GELAR ADAT’ DALAM ADAT KARAENG BAGI WANGSA BUGIS MELAYU.
Di Malaysia, umumnya penganugerahan dan pengurniaan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat-Pingat Persekutuan dan Negeri-Negeri disampaikan oleh Sultan, Yang Di-Pertuan Besar, Raja Pemerintah dan Yang Di-Pertua Negeri adalah diiktiraf dan diperakui juga sah digunakan dalam apa jua urusan di dalam Malaysia. Manakala, ‘GELAR ADAT’ adalah suatu gelaran yang tiada diiktiraf dan diperakui juga tidak boleh digunakan untuk apa jua urusan di Malaysia. Ia hanya untuk digunakan dalam Adat Istiadat sahaja. Sungguhpun demikian, pengamal-pengamal Adat Karaeng bagi Wangsa Bugis Melayu. Memiliki ‘RAHSIA’ yang tersimpan yang menjadikan mereka lebih mengutamakan Gelar Adat daripada anugerah dan lain-lain kurniaan. Justeru itu, mereka kurang berminat atau menolak tawaran lain-lain anugerah dan kurniaan berkenaan. Pada tanggal 28 Februari 1985, Lembaga Adat Karaeng telah mengadakan suatu persidangan supaya kesan pemakaian gelaran kebesaran seperti Tun, Tan Sri, Dato’ Seri, Dato’ dan lain-lain itu TIADA menjejaskan gelar adat yang diterima oleh pengamal Adat Karaeng dan keputusan adalah positif. Penyampaian anugerah atau kurniaan gelar adat kepada seseorang individu adalah berdasarkan lima (5) kategori. Diperjelaskan seperti berikut:-
Pertama (1) : Penyampian Secara Terus Tanpa Syarat Iaitu;
Gelar Adat yang diberi kepada seseorang individu kerana menjalinkan hubungan baik dan silaturrahmi daengan Maharaja Pesaka Adat atau Raja Pesaka Adat dan diberi dalam apa cara jua sekalipun adalah sah dan dikitiraf Lembaga Adat Karaeng.
Kedua (2) : Penyampaian Secara Perjanjian Dengan Syarat iaitu;
Gelar Adat yang diberi kepada seseorang individu kerana berjanji berbuat jasa bakti yang bakal melakukan sesuatu, sedang melakukan sesuatu atau berjanji dalam sesuatau hal perkara untuk ia mencapai tujuan dan matlamat yang dijanjikan. Sekiranya ia gagal maka gelaran adat itu diluruhkan (digugurkan) dengan sendirinya.
Akan disambung…selanjutnya..
Gambar2 yang dipamerkan sekadar informasi.
Like ·  · 
TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'SILATURAHMI ANTARA DUA DARJAT.' Karya Ratu Rimba Niagara, Kdymm Maharaja Kutai Mulawarman, YAM Sultan Seghayo Dipuncak Nur, Prince Abdul Malik, Kedaton Kraton Wahyu Utama, Prabu Sri Narayana KusumaKuningan,Sultan Brotowijoyo Yosodipuro,YM Sri Pemangku Adat, Laksamana Mas, Wong Menak Datu Sasak, Andi Aspar Arung Didi, Fia Pradita, Arman Dub & Sri Mawar
WARKAH ISTIMEWA UNTUK ADMIN DAN SEMUA AHLI GROUP KOMUNITAS SULTAN & RAJA, KERATON/KEDATUN DAN KERAB...
Continue Reading
Assalamualaikum WMHWRKT & Salam Hormat Salam Sejahtera kepada rakan2 grup sekalian Yang Mulia Mulia ini, daripada Pentadbir; DEWAN ISTIADAT SAORAJA ADAT KARAENG (DISAKA) MALAYSIA.
Dengan perintah Yang Teramat Mulia Tuan Sri Pemangku Adat maka kami YMKaraton Nusantara dikehendaki MENGHAPUSKAN AHLI GRUP yang bercerita tanpa faedah dalam pos ini, Aamin Ya Allah.
Like ·  · 
SASTRAMU ADA KASIH SAYANG YANG TAK PERNAH PUTUS ...
ADA PERDAMAIAN...ADA KERINDUAN YANG TAK BERUJUNG
"Ada yang bilang duniaku dunia fantasi
tak akan menjadi kenyataan...
Continue Reading
¡Cuanta ternura! Buenas Noches Amigos SAH
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
Like ·  · 

PETIKAN WALL GROUP LOMBA PUISI & SAIR DOA KEDAMAIAN DUNIA SEDUNIA KEDATON KLRATON WAHYU UTAMA, GRUP SRI PEMANGKU ADAT  & RATU RIMBA NIAGARA
28 RABIULAWAL 436H
19 JANUARI 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;