Monday 28 September 2015

NUSANTARA SEHATI SEJIWA (246) BILAMANA TAKDIR ALLAH MENGATASI SEGALA-NYA TAK PERLU SALAH MENYALAH





MOGA KITA MENJADI SAHABAT DUNIA AKHIRAT SAHABAT SAMPAI JANNAH INSYA-ALLAH AAMIIN
Like   Comment   

News Feed

Makkah – Beberapa jemaah haji dari pelbagai negara menceritakan buruknya perkhidmatan kerajaan Arab Saudi sebelum maupun sesudah tragedi Mina. Beberapa jamaah bahkan menuding tragedi itu lantaran kelalaian kerajaan Saudi.
Penasihat operator pelancongan travel haji dan umrah Inggeris, Mohammed Jafari, mengecam Saudi kerana tragedi di Mina dianggap kesalahan keluarga kerajaan.
“Bercakap kepada para jamaah di lokasi, mereka mengatakan alasan utama untuk kemalangan ini adalah bahawa Raja dan istananya menerima pegawai termasuk menteri pertahanan dan anggota GCC (Majlis Kerjasama Teluk),” ujar Jafari Sabtu 26 September 2015.
“Untuk alasan ini, mereka menutup dua pintu masuk ke tempat (melempar jumrah) dan mereka menutup dua jalan yang membuat kesesakan,” lanjut beliau. “Ini adalah kesalahan dari Kerajaan Saudi kerana setiap saat pangeran datang, mereka menutup jalan dan tidak berfikir tentang bencana yang terjadi sedang menunggu.”
“Saya marah kerana dia (Falih) menyalahkan Tuhan. Dalam setiap bencana, Saudi mengatakan itu adalah takdir Tuhan. Hal ini bukan semata-mata kehendak Tuhan, ini adalah ketidakcekapan manusia, “tambah beliau.
Ahmed Abu Bakr, 45, jemaah haji Libya yang selamat dari tragedi Mina saat bersama ibunya, menyalahkan polis Saudi. “Mereka telah menutup semua pintu masuk dan keluar untuk para jamaah di kem, hanya meninggalkan satu,” katanya, seperti dikutip Daily Mail.
“Saya melihat jenazah di depan saya dan mangsa cedera dan yang sesak nafas,” ujarnya. Menurutnya, polis Saudi yang dikerahkan di lokasi musibah tidak berpengalaman. “Mereka juga tidak tahu jalan dan tempat-tempat di sekitar sini,” tambah beliau.
Irfan al-Alawi, co-founder Islamic Heritage Research Foundation yang berpusat di Mekah berkata, banyak pihak polis Saudi tidak terlatih, terutama dalam berkomunikasi dengan jamaah asing.
“Mereka tidak mempunyai petunjuk bagaimana untuk terlibat dengan orang-orang ini. Tidak ada kawalan terhadap orang ramai, “kata Alawi yang selama ini mengkritik keras projek-projek rumah api Saudi di sekitar tapak-tapak suci Nabi Muhammad.
Jamaah haji asal Mesir, Mohammed Hasan, 39, juga menyaksikan bahawa banyak aparat Saudi tidak cepat membantu. “Anda hanya mencari tentera berkumpul di satu tempat, tidak melakukan apa-apa,” katanya.
Dia mengaku telah dihina kerana asal-usul kebangsaannya ketika meminta aparat Saudi mengenalpasti jenazah asal Mesir. “Mengapa mereka menghina kami seperti ini? Kami datang sebagai jamaah tidak meminta apa-apa, “kesal Hasan.
Raja Arab Saudi, Salman bin Abdulaziz telah memerintahkan semakan organisasi kepengurusan haji selepas tragedi Mina. Sedangkan Putra Mahkota Saudi, Mohammed bin Nayyef, yang memimpin Jawatankuasa Haji Saudi mengarahkan siasatan. lapor Satu Islam.
Like   Comment   
  • You, Datuk Faiz and 31 others like this.
  • Comments
    • Rabeah Binti Mohd Ali Bilamana takdir Allah mengatasi segalanya tak perlu salah menyalah kerana kerajaan Arab Saudi sudah berbuat apa yang terbaik untuk semua jemaah haji yang datang daripada seluruh pelosok dunia.
      LikeReply3 mins
Datuk Faiz shared a post.
6 hrs
Salam Perantauan Aidiladha 1436H dari Tanah Haram Mekah,maaf zahir & batin dari saya dan roomate hotel saya di Mekah - YBhg. Dato' Tuan Haji Mohd Salim Bin Ali ( Orang kuat Universiti Pertahanan Malaysia ). Gambar selepas kami telah selamat menyempurnakan Ibadah Haji di sini dan baru lepas bercukur ( bertahalol) selepas Haji
( Orang kuat Universiti Pertahanan Malaysia ). Gambar selepas kami telah selamat menyempurnakan Ibadah Haji di sini dan baru lepas bercukur ( bertahalol) selepas Haji
Like   Comment   
Alfaqir Bin Muh updated his profile picture.
18 hrs

MOGA KITA MENJADI SAHABAT DUNIA AKHIRAT SAHABAT SAMPAI JANNAH INSYA-ALLAH AAMIIN
Like   Comment   

News Feed

Datuk Faiz updated his profile picture.
6 hrs
Like   Comment   

PETIKAN WALL DATUK FAIZ & RATU RIMBA NIAGARA
14 ZULHIJJAH 1436H
298 SEPTEMBER 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;