Sunday, 14 August 2016

HIDUP SATU PERJUANGAN (114) MENCARI SEGALA KEBAIKAN KERANA-NYA


HIDUP SATU PERJUANGAN (114) MENCARI SEGALA KEBAIKAN KERANA-NYA

Puteri Asiahtun Jannah
Jika kita bertanya di mana kedudukan kita di sisi Allah? Jawabnya, mudah... sejauh mana 'kedudukan' Allah di hati kita!
"...Dan jika dia mendekati kepadaKU sejengkal, DAKU akan mendekati kepadanya sehasta; Dan jika dia mendekati kepadaKU sehasta, DAKU akan mendekati kepadanya sedepa; Dan jika dia mendatangiKU sambil berjalan, DAKU akan mendatanginya dengan berlari.."
(Riwayat Bukhari)
Hajijah Hw bersama Duan Rangkuti dan 28 yang lain.
Begitu cepatnya masa berlalu. Ramadhan sudah sampai di penghujungnya. Rebutlah masa yang ada ini dengan sebaik baiknya mencari segala kebaikan yang ada di bulan Ramadhan yang mulia ini sebelum Ramadhan meninggalkan kita yang belum tentu lagi diketemukan pada tahun akan datang.
Selamat Malam dan Assalamualikum.
Komen
Rabeah Binti Mohd Ali MOGA TAMAN-TAMAN SYURGA KITA MILIKI AAMIIN

Ketupat rendang makanan melayu,

Dihidangkan di pagi Syawal;
Moga persahabatan tak pernah layu,
Bermaaf-maafan di pagi Syawal.

Indah berseri di pagi raya,
Sanak saudara kunjung mengunjung;
Jika ada salah dan silap saya,
Harap maafkan duhai sahabat yang disanjung.

Bermaaf-maafan amalan yang mulia,
Lupakan segala kekhilafan yang ada;
Allah suka amalan yang mulia,
Wajah berseri bak bulan purnama.

Budi bahasa budaya melayu,
Berkata indah seindah bahasa;
Beradap sopan bahasa melayu,
Menjadi kebanggaan pejuang bahasa.

Jangan malu berbahasa melayu,
Kerana itu bahasa moyang kita;
Marilah kita memartabatkan bahasa melayu,
Agar tak kecewa anak cucu kita.

Hidup biarlah berbudi,
Kerana kita akan tinggalkan dunia ini;
Budi disemai bukan untuk dibanggai,
Tanda kita pernah hidup di dunia ini.

Jadi apa nak dikisahkan hidup ini,
Kerana hidup setetes cuma;
Asalkan tenang roh dan jasad ini,
Apabila bertemu Ilahi yang tercinta.

Marilah kita sama-sama muhasabah diri,
Merebut peluang sementara nafas masih ada;
Jangan dengki mendengki sesama sendiri
Kerana itu akan memakan amalan kita.

Kaya macam mana pun mati.
Miskin macam mana pun mati;
Cantik macam mana pun mati,
Semuanya akan pasti mati.

Yang kaya mati tinggalkan harta,
Yang miskin mati tak ada apa-apa;
Dah mati yang cantik dah tak ada apa,
Yang dibawa ke kubur amalan juga.

Jadi apa nak dikisahkan dengan harta,
Jadi apa nak dikesahkan dengan kemiskinan;
Jadi apa nak dikesahkan dengan cantik yang ada,
Semuanya bernilai jika ada keinsafan dalaman.

Dah mati nak menyesal tak berguna,
Nak tebus kematian dengan harta dah terlambat;
Makanya tempuhlah juga dengan gundah gulana,
Apa nak buat semuanya sudah terlewat.

Menangis sepenuh bumi kerana penyesalan,
Mahu Allah kembalikan ke bumi semula;
Asalkan dapat beramal sebagai bekalan,
Sudah terlambat tiada peluang kedua.

Takutnya jika itu terjadi kepada kita semua,
Biarlah kita menangis merayu-rayu tika di dunia ini;
Pasti Allah dengari rayuan kita,
Kerana nyawa belum sampai di kerongkong ini.

Bahagianya jika kita semua dapat muhasabah diri,
Saling ingat mengingati di hari kematian;
Alam barzah tiada sahabat sejati,
Yang ada amalan peneman kesepian.

Tika hidup kita mulia,
Mulia pada pandangan Ilahi;
Mulia pada pandangan manusia tiada erti,
Kerana mati amalan juga yang dibawa pergi.

Kubur adalah tempat persinggahan kita,
Berihat di Taman-Taman Syurga;
Seksa menyesakan azab neraka,
Makanya kita sendiri yang membuat pilihannya.

Pastinya semua mahu ke Taman-Taman Syurga,
Pastinya kita mahu berubah dari sekarang ini;
Merebut peluang sebanyak-banyaknya,
Agar Taman-Taman Syurga kita miliki.

Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
14 Ogos 2012
25 Ramadan 1433H
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis komen...
Pasukan Anti UMNO
::MUNGKINKAH TELAH TIMBUL BIBIT AL-FATEH::
KENA SHARE!!!!!
Ma Sha Allah!! Perkongsian hebat dari seorang warga Kelantan, Wan Norhaziki Wan Halim:
Suatu hari ketika saya di tingkatan tiga, saya ke Masjid Muhammadi, Kota Bharu untuk mendirikan solat Jumaat.
Di dalam masjid, saya berasa hairan kerana para jemaah tidak berani menduduki beberapa helai sejadah kuning yang dihamparkan di belakang sejadah imam.
Tanpa mempedulikan orang lain, saya terus bersolat tahiyyatul masjid di atas sehelai sejadah kuning bersebelahan sehelai sejadah kuning empuk yang paling istimewa.
Ketika beri'tikaf, saya mula menyedari bahawa diri saya sedang diperhatikan oleh orang ramai termasuk tuan imam.
Tidak lama kemudian, beberapa individu berbaju Melayu kuning bersamping datang ke arah saya lalu duduk di atas sejadah-sejadah kuning berkenaan.
Baru saya menyedari bahawa Sultan Kelantan (Sultan Ismail Petra) duduk betul-betul di sebelah kiri saya di atas sejadah empuk tadi.
Ketika itu, saya mula rasa bersalah dan bertekad hendak mundur ke saf belakang kerana menyedari bahawa sejadah yang saya duduki di sebelah baginda sultan itu telah dikhaskan untuk seorang individu.
Ketika saya cuba berundur ke belakang, seorang pemuda yang saya yakini merupakan pemilik sejadah tersebut menghalang saya dari berundur dan beliau duduk bersebelahan saya.
Ketika bersalaman dengannya, beliau menghadiahkan senyuman manisnya kepada saya. Hari ini pemuda tersebut telah bergelar 'Sultan' bagi Negeri Serambi Mekah.
Jika dahulu semasa bergelar 'Raja Muda' baginda pernah membenarkan sejadahnya dipijak oleh saya, hari ini pula setelah bergelar 'Sultan' baginda telah membenarkan mahligainya diinapi oleh ribuan rakyatnya untuk berqiyamullail.
first time dlm malaysia pintu istana dibuka utk rakyat jelata bukan utk menerima anugerah, tapi utk menyembah Raja kpd segala raja.
Allahuakbar!!
Komen
Rabeah Binti Mohd Ali YA MARHABAN YA RAMADHAN UNTUK SULTAN KELANTAN

Ampun Tuanku sembah patik harap diampun...

Tuanku Yang DiSanjungi Lagi Dihormati,
Patik dari Rimba Niagara
Dan wakil dari seluruh penghuni rimba niagara
Mengucapkan selamat menyambut
Ya Marhaban Ya Ramadhan
Moga semua amalan ibadah Tuanku dan Seluruh rakyat Kelantan...
Di Terima Allah Azzawajallah Aamiin

Ampun Tuanku sembah patik harap diampun...
Tuanku Yang DiSanjungi Lagi Dihormati,
Patik mengambil kesempatan ini mengucapkan Tahniah kerana di sepanjang Tuanku Memerintah Kelantan...rakyat Kelantan hidup Dalam aman dan damai
Dan bersyukur dengan nikmat rezeki Kurniaan Allah Azzawajallah di bumi bertuah Kelantan Dapat dinikmati oleh semua rakyat tanpa Terkecuali, pemerintahan Tuanku yang adil Lagi saksama kepada rakyat Kelantan, Membuatkan setiap rakyat Kelantan rasa Dihargai dalam penuh kesyukuran kerana DiKurniakan Allah SWT seorang Raja yang taat Kepada Allah SWT dan amat utamakan Kepentingan rakyat baginda.

Ampun Tuanku sembah patik harap diampun...
Tuanku Yang DiSanjungi Lagi Dihormati...
Pemerintahan Tuanku yang penuh kasih dan Sayang kepada rakyat Kelantan menjadi idola Kepada semua Raja-Raja Melayu yang ada di Seluruh Malaysia.
Moga Rahmat dan Kasih Allah Robbul Idzati
DiLimpahi ke atas Tuanku sekeluarga dan Seluruh rakyat Kelantan...
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU!
DAULAT TUANKU!

Ingatan tulus ikhlas daripada patik:
Rabeah Mohd Ali
Putri Rimba Niagara
Istana Rimba Niagara
Malaysia/Indonesia.
22 Ramadan 1433H
11 Ogos 2012

RAKYAT KELANTAN AMAT SANJUNGI

Sultan Kelantan berhemah tinggi,
Memerintah Kelantan adil saksama;
Rakyat Kelantan amat sanjungi,
Raja dan rakyat saling bekerjasama.

PUTRI RIMBA NIAGARA
11 Ogos 2012
22 Ramadan 1433H

BALASLAH KASIH SAYANGNYA DENGAN RAHMAT KASIH-MU

Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Kelantan
Seorang hamba yang benar zuhud
Mengutamakan rakyat lebih daripada
Kepentingan sendiri
Segala masalah rakyat ingin dibantu
Sedaya mampu
Masalah rakyat masalah baginda juga
Hari-hari yang difikirkan
Rakyat...rakyat...rakyat...
Hidup baginda sepi tanpa rakyat
Kasih sayang baginda pada rakyat
Tidak berbelah bahagi
Duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi
Hinggakan rakyat tidak merasakan
Yang berada di sisi mereka seorang raja
Yang berkuasa memerintah seluruh negeri Kelantan
Namun apabila berbicara dengan baginda
Masih menjaga adap
Berbicara bahasa istana penuh sopan
Hinggakan seluruh rakyat Kelantan
Berasa amat terharu dengan
Sikap rendah diri raja mereka
Pada baginda
Apalah ertinya pangkat
Jika pangkat itu tidak memberi
Apa makna kepada rakyat
Dan baginda amat takut
Apabila tanggungjawabnya
Sebagai seorang raja akan
Dipertanggungjawabkan
Di akhirat kelak
Apa yang hendak
Dijawabkan nanti jika
Baginda lalai dengan tanggungjawabnya
Pada rakyat Kelantan

Ya Allah...
Kau Maha Penyayang
Kau Maha Memahami Isi Hati
Kau pandanglah kasih sayang raja kami ini
Kau balaslah kasih sayangnya pada kami
Dengan rahmat kasih-Mu
Dan balaskanlah dengan balasan Syurga
Dan kami jua mahu bersamanya
Menikmati Syurga-Mu
Penuh kasih sayang
Berkat ikhlasnya hidup berkasih sayang
Kerana-Mu tika di dunia
Aamin Ya Rabbal A'Lamin

KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
14 April 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL & KHAI NOOR & PUTRI RIMBA NIAGARA)
8 Mei 2012
(DISIARKAN PUISI SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN
MALAYSIA PADA 31 OGOS 2012/INDONESIA 17 AGUSTUS 2012)
6 Ogos 2012
17 Ramadan 1433H
Like · · Unfollow Post

Mbak Nur, Ahmad Tajuddin and Sri Prabu Bumi Kusuma like this.
Putri Rimba Niagara shared Jkkk Fan Club's photo.

(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
14 Ogos 2012 
25 Ramadan 1433H
Rabeah Binti Mohd Ali AGAR TAMAN-TAMAN SYURGA KITA MILIKI AAMIIN

Ketupat rendang makanan melayu,

Dihidangkan di pagi Syawal;
Moga persahabatan tak pernah layu,
Bermaaf-maafan di pagi Syawal.

Indah berseri di pagi raya,
Sanak saudara kunjung mengunjung;
Jika ada salah dan silap saya,
Harap maafkan duhai sahabat yang disanjung.

Bermaaf-maafan amalan yang mulia,
Lupakan segala kekhilafan yang ada;
Allah suka amalan yang mulia,
Wajah berseri bak bulan purnama.

Budi bahasa budaya melayu,
Berkata indah seindah bahasa;
Beradap sopan bahasa melayu,
Menjadi kebanggaan pejuang bahasa.

Jangan malu berbahasa melayu,
Kerana itu bahasa moyang kita;
Marilah kita memartabatkan bahasa melayu,
Agar tak kecewa anak cucu kita.

Hidup biarlah berbudi,
Kerana kita akan tinggalkan dunia ini;
Budi disemai bukan untuk dibanggai,
Tanda kita pernah hidup di dunia ini.

Jadi apa nak dikisahkan hidup ini,
Kerana hidup setetes cuma;
Asalkan tenang roh dan jasad ini,
Apabila bertemu Ilahi yang tercinta.

Marilah kita sama-sama muhasabah diri,
Merebut peluang sementara nafas masih ada;
Jangan dengki mendengki sesama sendiri
Kerana itu akan memakan amalan kita.

Kaya macam mana pun mati.
Miskin macam mana pun mati;
Cantik macam mana pun mati,
Semuanya akan pasti mati.

Yang kaya mati tinggalkan harta,
Yang miskin mati tak ada apa-apa;
Dah mati yang cantik dah tak ada apa,
Yang dibawa ke kubur amalan juga.

Jadi apa nak dikisahkan dengan harta,
Jadi apa nak dikesahkan dengan kemiskinan;
Jadi apa nak dikesahkan dengan cantik yang ada,
Semuanya bernilai jika ada keinsafan dalaman.

Dah mati nak menyesal tak berguna,
Nak tebus kematian dengan harta dah terlambat;
Makanya tempuhlah juga dengan gundah gulana,
Apa nak buat semuanya sudah terlewat.

Menangis sepenuh bumi kerana penyesalan,
Mahu Allah kembalikan ke bumi semula;
Asalkan dapat beramal sebagai bekalan,
Sudah terlambat tiada peluang kedua.

Takutnya jika itu terjadi kepada kita semua,
Biarlah kita menangis merayu-rayu tika di dunia ini;
Pasti Allah dengari rayuan kita,
Kerana nyawa belum sampai di kerongkong ini.

Bahagianya jika kita semua dapat muhasabah diri,
Saling ingat mengingati di hari kematian;
Alam barzah tiada sahabat sejati,
Yang ada amalan peneman kesepian.

Tika hidup kita mulia,
Mulia pada pandangan Ilahi;
Mulia pada pandangan manusia tiada erti,
Kerana mati amalan juga yang dibawa pergi.

Kubur adalah tempat persinggahan kita,
Berihat di Taman-Taman Syurga;
Seksa menyesakan azab neraka,
Makanya kita sendiri yang membuat pilihannya.

Pastinya semua mahu ke Taman-Taman Syurga,
Pastinya kita mahu berubah dari sekarang ini;
Merebut peluang sebanyak-banyaknya,
Agar Taman-Taman Syurga kita miliki.

Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
14 Ogos 2012
25 Ramadan 1433H
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis komen...


MOGA KASIH SAYANG KITA DIREDHAI DAN DIRAHMATI-NYA
Istimewa untuk rakan alam maya ku tersayang...diperkenalkan ini Si Kunta Si Kunte Buah Hatiku Pengarang Jantungku Yang Selalu bersamaku menyokong Perjuangan Seni Karyaku. Apa saja yang kuilhamkan merekalah yang akan memukul canang kepada semua penghuni rimba karyaku akan bersiaran dan meminta semua penghuni menghayati dan membaca serta melagukan setiap untaian kasih daripada Putri Rimba Kesayangan mereka...
Mereka semua membuatkan aku terharu ...setiap kali mereka membaca aku pasti menangis kerana mereka tak jemu menyokong dunia sasteraku...lambang kasih sayangku pada semua penghuni alam dan tanda Syukurnya aku kepada Kurniaan Allah Azzawajallah.
Terima kasih Kunta Kunte dan seluruh penghuni Rimba Niagara
Ku sayang kalian sampai kapan pun!
Hingga ke hujung nyawaku
Kehadiran kalian dalam hidupku
Bagaikan indahnya pelangi di malam hari
Moga kasih sayang kita Allah SWT Redhai dan Rahmati.
Aamin Ya Rabbal A'Lamin.
PUTRI RIMBA NIAGARA
8 Jun 2012
Saturday at 3:26pm · Like
TARIAN RIMBA DIIRINGI DENGAN SYAIR GURINDAM PUISI KARYA PUTRI RIMBA MENYAMBUT PARA TETAMU YANG DATANG KE ISTANA RIMBA NIAGARA
Pradita Fia:
salamku untuk kunta dan kunte...percalah pesut mahakam juga merindukan kalian...
Putri Rimba Niagara:
Duhai para tetamu yang disanjungi jika kalian datang ke istana rimba niagara...si kunta si kunte akan menyambut kalian dengan penuh hormat dan kasih sayang sejati..dan tarian rimba akan dipersembahkan pada kalian. Jika kalian menangis kerana terharu mendengar mereka mendendangkan syair puisi Putri Rimba...mereka segera mengusap air mata kalian dengan daunan kasih...pokok yang mereka sedang bergayut itu adalah pokok daunan kasih....
PUTRI RIMBA NIAGARA
9 Jun 2012
Saturday at 3:34pm · Like
TARIAN RIMBA DIIRINGI DENGAN SYAIR GURINDAM PUISI KARYA PUTRI RIMBA MENYAMBUT PARA TETAMU YANG DATANG KE ISTANA RIMBA NIAGARA
Pradita Fia:
salamku untuk kunta dan kunte...percalah pesut mahakam juga merindukan kalian...
Putri Rimba Niagara:
Duhai para tetamu yang disanjungi jika kalian datang ke istana rimba niagara...si kunta si kunte akan menyambut kalian dengan penuh hormat dan kasih sayang sejati..dan tarian rimba akan dipersembahkan pada kalian. Jika kalian menangis kerana terharu mendengar mereka mendendangkan syair puisi Putri Rimba...mereka segera mengusap air mata kalian dengan daunan kasih...pokok yang mereka sedang bergayut itu adalah pokok daunan kasih....
PUTRI RIMBA NIAGARA
9 Jun 2012
Saturday at 3:34pm · Like
DERUAN OMBAK!
Pagi begini Putri Rimba duduk
di salah satu ratusan batuan yang banyak itu
sambil bermain ombak kecil ...
dilepaskan pandangan ke laut luas
Suasana pagi yang mengegarkan
Dan mendiinginkan
Dia menarik nafas
Dan dilepaskan perlahan-lahan
Deruan ombak
Buat hatinya pilu
Mujurlah awan pagi
Cerah dengan kelompok-kelompak
Awan aktif
Kelihatan dari jauh di persisir pantai
Ombak rindu
Si Kuta Si Kunte
Berlari-lari datang kepadanya
"Tuan puteri sayang...Tuan Puteri kan tak
sihat kenapa nak datang juga ...nanti bertambah
sakit pula...kalau tuan puteri sakit kami juga
yang susah ...nanti macam mana
tuan puteri nak menghiburkan kami dengan gurindam
puisi pantun karya tuan puteri? Nah ...daunan ukiran kasih
kami bawa...tuan puteri tulislah apa yang tersirat di hati
tuan puteri kami suka mendengar apa yang ingin
tuan puteri sampaikan ...semuanya mengharu birukan
kalbu kami untuk terus mendengarnya
sehari tak mendengar karya tuan puteri
semacam dunia ini tak berpelangi cinta...
nah! cepat tulis," kata si kunta beria-ia benar.
Si Kunte menghulurkan pena dan mengambil
tangan kanan tuan puteri untuk terus menulis.
"Maaflah Kunta...maaflah Kunte...hamba tak ada
ilham hari ini nak menulis...lain kali sajalah ye...
hari ini hamba ingin menghayati deruan ombak rindu ini
untuk mendapat ilham yang segar sesegar di pagi ini...."
"Kami faham...kami pulang dulu...teruskanlah
menghayati deruan ombak kalau itu boleh mengubati
luka di hati tuan puteri..." kata si kunte sambil menyapu
air mata yang mengalir di pipi puteri rimba kesayangannya itu.
KARYA PUTRI RIMBA
9 Jun 2012
Saturday at 3:40pm · Like
SI KUNTA SI KUNTE AMAT PRIHATIN APABILA
PUTRI RIMBA NIAGARA SAKIT
Teman...
Orang gila tak kata dia gila
Makanya kau tak gila teman...
yang penting stresmu hilang
stres aku hilang
stres yang membaca pun hilang
itukan bahagia yang sebenarnya kan3
menurut pakar jiwa kata
orang yang nggak mahu senyum itulah
yang gila
dia sebenarnya stres
susah sangat hendak senyum
orang ketawa sikit kata gila
sebenarnya dia yang gila
seolah dia saja yang sempurna
karna tak ketawa
lainlah 24 jam ketawa
itu barulah bener-bener gila
kita tak macam itu kan3
Makanya kita ketawa
Untuk hilangkan stres
Engkau ingat kerja
Guna otak ini tak stres ke
Engkau sendiri tahu kerjanya macam mana
Ini ha...engkau tahu
kepala aku sedang pusing-pusing
sampai terpaksa rehat dari mengarang
Kepalaku tampal koyok
Untuk hilang sakit kepala yang pusing ini
Tapi bila baca puisi engkau yang gila-gila
Aku apa lagi ketawa
Sampai koyok aku berapa kali tercabut
Penghuni rimba apa lagi
Marahkan aku
Tambahan pula si kunta si kunte
Dayang aku yang setia gila tu
"Tuan Putri Rimba
Suda-sudah mengarang tu...
Kepalanya pusing
Mahu mengarang juga...
Nanti pitam kan susah kami ...."
"Kamu tengoklah puisi sahabat hamba ni...
kalau hamba tak balas
Nanti dia sakit karna rindukan
puisi hamba...kalau dia rindu nanti
dia akan sakit...hamba tak tega melihat
dia sakti kunta...kunte...."
"Kasihannya dia Tuan Putri...
Tuan Putri sakit juga...
Makan panadol ini dulu...
lepas itu baru mengarang..."
Si kunte mengambil segelas air manakala si kunta
masukkan ubat ke mulutku dan si kunte memberi
minuman kepadaku...kau nak tahu teman ...aku bukannya mahu
makan ubat itu karna aku penakut makan obat...kalau
aku tak makan ubat...naaslah aku dimarahi si kunta
si kunte...si kunta akan memegang kedua tanganku
manakala si kunte akan memasukan obat ke mulutku
secara paksa...gitu sekali teman....karna tak mahu
mereka memaksa aku...aku telan juga ...aku
di sini dilayan bagaikan Tuan Putri...
aku cuma mengarang....mengarang...mengarang...
sebab itu kalau aku sakit...mereka akan cuba menyembuhkan
aku agar aku bisa mengarang...mereka suka sangat
dengan karya-karya aku....sebab itu aku tak kisah
jika manusia di luar sana tak sudi membaca karya aku...
aku sedar dan sentiasa sedar siapa diri aku yang tidak
setanding mereka yang pandai membaitkan kata-kata
indah untuk dirangkaikan sebagai puisi nan indah...
Tapi aku percaya ada insan di luar sana yang minat
baca karya-karyaku...yang tak minat nak buat macam
mana kan3...jadinya teman siapa-siapa yang nak berkarya
denganku ....ayuh aku sentiasa sudi kok...tapi
mengikut rentak dan iramaku lah pujangga rimba
yang perasan sendiri....
Karya : Putri Rimba Niagara
9 Jun 2012
Saturday at 4:20pm ·
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
14 Ogos 2012
DAUNAN KASIH PUTRI RIMBA NIAGARA
Daunan kasih lambang kasih sayang sejati
Penghuni Rimba Niagara hidup berkasih sayang
Saling mempertahankan kasih sayang
Selagi nyawa di kandung badan
Kerana kasih setulus hati nan ikhlas kerana-Nya
Penting kerana kasih tak tersisih
Kasih bawa ke Syurga
Kasih dan cinta
Bukan berlandaskan
Kepentingan sendiri
Tak akan ada cemburu
Sakit hati
Luka dilukai
Yang ada kasih sejati
Berkorban jiwa
Demi kasih setulus ikhlas kerana-Nya
Jadinya
Seluruh penghuni Rimba Niagara
Pentingkan kasih dan sayang demi-Nya
Moga Allah SWT pelihara
Seluruh penghuni rimba niagara
Daripada mereka-mereka
Yang ada niat untuk
Memusnahkan kasih sejati kerana-Nya
Hidup ini cumalah setetes cuma
Apalah ada pada kami penghuni rimba ini lagi
Melainkan kami mahu kedamaian dan
Ketenangan jiwa yang abadi
Sebelum dijemput pulang ke pangkuan Ilahi
Ya Allah moga kedamaian seluruh penghuni
Rimba Niagara ini dapat bertumpang teduh
Di bumi-Mu dengan dengan aman dan bahagia
Tenang indah seperti hidup di alam Syurga-Mu
Aamin Aamin Aamin Ya Rabbal A'Lamin
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
12 Jun 2012
WAHAI JIWA YANG TENANG...
surat Al Fajr 27-30:
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masukah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
UKIRAN DAUNAN KASIH PUTRI RIMBA UNTUK SEMUA YANG DIKASIHI DAN DISAYANGI DUNIA AKHIRAT SAMADA YANG HIDUP ATAU YANG TELAH MENINGGAL DUNIA...SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI ..SEMOGA SEGALA NIAT MURNI DAN DOA YANG DIUKIRKAN DI DAUNAN KASIH PUTRI RIMBA NIAGARA DIMAKBULKAN ALLAH SWT AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN
12 Jun 2012
7 minutes ago ·
Putri Rimba Niagara shared SeNanDunG HaTi ::. LaGu JiWa's photo.
Putri Rimba Niagara shared SeNanDunG HaTi ::. LaGu JiWa's photo.
TITISAN EMBUN KUDUP MAWAR MERAH
Duhai titisan embun
Kudup mawar merah
Titisanmu
Suci
Murni
Wangi
Memenuhi seluruh alam ini
Titislah teruslah menitis
Biar titisan wangian embunanmu
Itu dapat meresap ke kalbuku
Yang kelam berjerubu
Berkat wangian
Titisan embunanmu
Tanpa jemu menitis
Biarpun mentari
Terik membakarmu
Kau tetap berembun
Dan terus menitis
Dan menitis
Setitis setitis
Menyirami
Kalbu-kalbu
Yang tandus
Dalam mencari
Nur Ilahi
Dan kedamaian
Roh dan jasadku
Tenang setenang
Air di kali Syurga
Berkat titisan
Embunan
Kudup mawar merah
Syukur Ya Allah
Setiap kejadian
Yang Kau Ciptakan
Tidak sia-sia
Semua-Nya bermakna
Dan memberi peringatan
Kepada yang mahu beringat
Tentang
KEBESARAN CIPTAAN ALLAH AZZAWAJALLAH
KARYA PUTRI RIMBA
7 Jun 2012
Saturday at 9:27am
Putri Rimba Niagara shared Ahmad Tajuddin's photo.
Unlike · · Share · Saturday at 9:08am ·
You like this.
Rabeah Mohd Ali surat Ar-Rad : 28:
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masukah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
Saturday at 9:09am · Like
Rabeah Mohd Ali BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Saturday at 9:23am · Like
Rabeah Mohd Ali DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
Saturday at 9:24am · Like
PENGHUNI RIMBA SELALU MENGHARGAI KARYA TUAN PUTRI RIMBA NIAGARA
Duhai sahabatku...
Di Istana Rimba sekarang semuanya sedang berduka
Segerhana cuaca yang gelap gulita menunggu hujan turun
Ribut petir tidak henti-henti menyabar kiri dan kanan.
Sudah jutaan kali penghuni rimba pesan jangan Tuan Puteri menyumbangkan karya pada mereka...mereka bukan hargai pun
malah satu kesalahan pula...membuat mereka sakit hati...
meluahkan dendam kesumat...
Kami si penghuni rimba ni...yang sentiasa menghargai
karya Tuan Puteri...sentiasa teruja dan ternanti karya tuan puteri
apa nak dihiraukan dengan mereka...biarpun kami cumalah haiwan
tapi kami faham apa itu kasih sayang semurni hati...
sebab itu di akhirat nanti kami tidak diseksa di neraka....
manusia ni tak habis-habis....dengki.....dengki...dengki...
dengki khianat...Tuan Putri berkarya tak henti-henti pun nak sakit hati...apatah dia orang ni ...ada otak letak kat lutut apa....tak nak baca dan like sudahlah ini kutuk dan hina Tuan Puteri habis-habis...
macam nak bunuh karya Tuan Puteri....duhai manusia di luar sana sebelum kalian mahu bunuh karya Tuan Puteri kami...langkah mayat kami dulu....Tuan Puteri kami rela pertaruhkan air mata dan darahnya untuk berkarya...kalian senang-senang saja nak hapuskan karya Tuan Puteri kami...tidak...tidakkk..kami pastikan tak akan terjadi!!!!!
Tuan Puteri bangunlah tuan Puteri...janganlah seksa kami begini...
Kami jumpa tuan puteri dihanyut di lautan asid bergelora dan selamatkan tuan puteri...tuan puteri gembira dan ceria pelangi cinta bersama kami...tapi semenjak bercampur dengan mereka-mereka yang berhati busuk itu...tuan puteri koma semula...kejamnya mereka...madu yang diberi racun yang dibalas...tunggulah...
tunggulah pembalasan dari Tuhan kerana doa orang yang teraniaya tanpa hijab....
Tuan...Puteri...bangun....bangun.... syair ombak rindu...yang tuan puteri karangkan ...kami bacakan ye....
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
13 Ogos 2012
24 Ramadan 1433H
Like · · Yesterday at 11:03am ·
Datuk Jem, Ahmad Tajuddin and Adel Fadel like this.
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
13 Ogos 2012
MAHKOTA PUTRI RIMBA NIAGARA DIBELI DENGAN UKIRAN DAUNAN KASIH
Tuan Putri semasa Tuan Putri ditabalkan menjadi Puteri Rimba Niagara
kami penghuni rimba telah bermuzakarah untuk melantik tuan puteri
sebagai ketua yang memerintah seluruh Rimba Niagara ini.
Kami ingin membuat sendiri mahkota tuan putri yang tiada tandingannya dengan buatan manusia tapi memandangkan asal usul tuan putri manusia makanya kami hormat tuan putri agar kami juga mahu menyokong institusi diRaja yang akan dihidupkan semula oleh mereka yang faham betapa pentingnya Institusi diRaja pada rakyat sekalian....seperti kami ...biarpun kami haiwan dan boleh melantik di kalangan haiwan....tapi kerana semangat kami untuk
menghidupkan institusi diRaja di kalangan manusia makanya kami lantik
Tuan Putri.
Makanya kami arahkan si kunta si kunte menggalas tanggungjawab untuk membeli mahkota Tuan Putri Rimba berbekalkan ukiran daunan kasih hasil karya tuan Putri.
Sudah serata pelosok dunia dijaja ukiran daunan kasih Putri Rimba
masih lagi tiada yang sudi membelinya ....malah mereka mengejek
dan mentertawakan si kunta si kunte....
"Hei...kamu gila ke apa?"
"Kenapa kamu kata kami gila ya....?"
"Nak beli mahkota yang harga berjuta ringgit ini dengan ukiran daunan kasih?
takkan gila namanya itu?"
"Dunia kami daunan ukiran kasih ini amat berharga daripada wang ringgit...."
"Dunia kamu lain? Dunia kami lain...dunia kamu penuh fantasi dan anggan-angan manakan sama dengan dunia kami yang realiti? Hahahaha dunia angan...angan..."
Mereka gelakkan si kunta si kunte semahunya.
"Duhai manusia ....begitu sekali kamu hina dunia kami yang mengagungkan kasih suci kerana-Nya...biarpun kamu rasa kamu berada di dunia realiti tapi pada kami dunia kamu penuh kepalsuan, kebencian, dendam membara, berkata-kata saling hina menghina serasa diri sempurna semuanya...makanya kami tak ingin sama sekali berurusan manusia seperti kamu yang berhati busuk...kalau kami bercampur dengan kamu kami berhati busuk juga...dan kami tak akan izinkan sama sekali tuan puteri kami berkawan dengan kamu dan kami yakin jika tuan puteri kami
mendengar setiap butiran kata-katamu ini pasti jantungnya akan berhenti berdetak!
Makanya kami akan jauhkan tuan puteri kami dari kamu...namanya manusia yang diberi akal untuk mengungkapkan kata-kata indah tapi tetap juga memilih kata-kata yang mengundang sakit hati manusia....jika manusia sakit hati lantas bergaduh pasti Tuhan akan murka....kamu tak tahu ke....jika kamu rasa kamu ini sudah sempurna segalanya teruskan saja kata-katamu ini hingga ke mati , cuma aku nak pesan sama kamu setiap kata-katamu ada malaikat mencatatnya dan catatan ini akan menjadi saksi di akhirat nanti...berwaspadalah dalam berkata-kata duhai manusia jika kamu mahu selamat dunia akhirat."
"Kamu ini siapa nak menasihatkan kami....sekadar haiwan yang tiada nilaipun pada kami...hahahaha"
"Duhai manusia....biarpun kami haiwan...tapi bila kami mati...di akhirat nanti ..kami tak dihitung dosa pahala....dan kami yakin jika kami berbuat baik pada manusia dan manusia menyayangi kami dan jika dia masuk Syurga dan mereka mendoakan kami untuk datang kepadanya ...kami akan ada di sisinya seperti kami berada di dunia kerana di Syurga apa saja kemahuan ahli Syurga sepantas kilat akan wujud...dan di Syurga bukan fantasi atau angan-angan....itulah sebenarnya alam realiti yang abadi selamanya....tidak seperti di dunia....kalau masih ragu lagi....tunggulah maut menjemputmu baru kamu tahu benar atau tidak kataku ini duhai manusia...."
"Marilah kita pergi tinggalkan manusia begini...kita cakap macam mana pun dia tetap menghina kita...biarlah Tuhan saja yang menyedarkannya."
Sudah sepurnama si kunta si kunte mencari siapakah yang sanggup membeli ukiran daunan kasih Tuan Putri Rimba....Untuk menghilangkan penat mereka singgah di sebuah pantai nan indah permai....terlihat dia seorang jejaka yang sejak tadi memerhatikan mereka....
"Kalian dari mana?"
"Rimba Niagara?"
"Apa yang kalian bawa itu?"
"Ukiran daunan kasih...."
"Boleh hamba tengok..."
"Silakan tuan hamba..."
"Suka hamba pada ukiran daunan kasih ini..."
"Siapakah yang mengarangnya?"
"Tuan Putri Rimba Niagara kami...."
"Boleh kah hamba memiliki ukiran daunan kasih ini...hamba amat sukakanya
membuatkan hati hamba jatuh cinta pada Pencipta hamba ...."
"Kata tuan putri kami itulah matlamat tuan putri berkarya agar karya yang ditulis
apabila dibaca mengundang Nur Hidayah Kasih Ilahi."
"Sejujurnya hamba memang suka ukiran daunan kasih Tuan Putri ..tuan hamba...
Sekarang ini apa syaratnya agar hamba dapat memiliki daunan ukiran kasih ini."
"Sudah serata tempat kami mencari pembeli daunan ukiran kasih putri rimba niagara tapi tiada seorangpun yang sanggup membelinya....jika tuan hamba sudi kami mahu sebuah mahkota untuk pertabalan tuan pueri kami sebagai tuan putri rimba niagara. Apakah tuan hamba sudi mencarikan mahkota tersebut sebagai pertukaran ukiran daunan kasih ini."
"Bisa aje dong...yuk kita pergi sekarang."
"Kamu rasa mahkota ini cantik tak untuk Tuan Putri Rimba kamu..."
"Tuan hamba pilih sajalah yang mana satu...tuan hamba suka kami pun suka...."
"Makanya hamba pilih yang ini....pasti Tuan Putri Rimba kamu sukakannya..."
"Terima kasih tuan hamba yang baik budi....moga Allah SWT saja yang dapat
membalas segala kebaikan tuan hamba kepada kami seluruh penghuni rimba Niagara..."
(PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NIAGARA)
14 Ogos 2012
25 Ramadan 1433H
SukaTunjukkan lagi reaksi

DAUNAN KASIH PUTRI RIMBA NIAGARA
Daunan kasih lambang kasih sayang sejati
Penghuni Rimba Niagara hidup berkasih sayang
Saling mempertahankan kasih sayang...
Teruskan Membaca
ALAM TEMAN KARIBKU BERPUISI
Sejak kecil aku minat sastera
Suka tengok bulan
Aku berkata-kata dengan bulan
Suka tengok bintang
Suka tengok taburan bintang yang bergemerlapan
Suka tengok laut
Rasa sayu sangat
Tapi bila setiap kali mendung datang
Aku pasti sedih
Tak tahu kenapa?
Tapi nak buat macam mana
Tuhan sudah takdirkan mendung
Pada langit
Tapi aku percaya langit sentiasa redha
Apa saja yang ditentukan oleh Pencipta-Nya
Aku bersyukur kerana bahasa alam
Membuatkan aku boleh berbahasa indah-indah
Walaupun tak seindah penyair ternama...
Terima kasih bulan bintang laut awan dan apa
Saja yang diciptakan Tuhanku
Bersyukur kerana kalian sudi berkawan
Denganku walaupun tanpa suara kalian
Tapi indahnya ciptaaan kalian
Membuatkan suara-suara kalian
Terdengar jelas di kalbuku
Aku teruja untuk terus
Mengakui betapa Bijaksanaan-NYa
Pencipta yang mencipta kalian
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Indah...indah...indah...sesungguhnya indah
Mendamaikan jiwa seniku agar terus menarikan
Pena membaitkan puisi-puisi indah betapa
Indahnya kejadian kalian dan betapa
Kebijaksanaan Allah Azzawajallah
Tiada tandingan-Nya
ALLAHU AKHBAR
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
1 Julai 2012
Komen
Rabeah Binti Mohd Ali TANGISAN SI PUJANGGA

aku ingin menulis

menulis yang
mengundang Nur Hidayah Kasih-NYa
tapi telah disalah artikan
katanya karyku menyakitkan hati
ALLAHU AKHBAR!
Telah kuberdoa pada Tuhan
Jika aku menulis karya yang menyakitkan hati
pembaca...rela kukakukan jemariku ini dari berpena ...tapi hingga sekarang Allah SWT sentiasa mencurah ilham kepadaku
SYUKUR YA ALLAH...Kau saja yang memahami aku yang suka menulis sejak kecil lagi...dan aku akan menulis sehingga terhenti nafas terhentilah pena Insya Allah Aamiin. Moga karya yang kutulis ada nilaian di Sisi-Mu. Aamin Ya Rabbal A'Lamin.

KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
30 Jun 2012
Rabeah Binti Mohd Ali
WARKAH UNTUK SAHABAT PUTRI RIMBA IRMA SRI KABULITIRIN
Kerana kita aneh irma
Makanya kita diketemukan
Di laman rimba niagara ini
Nasib baik si kunte si kunte
Faham belikan aku Laptop
Yang kelakarnya dia kata apa
Tuan putri kena canggih sikit
Kena tahu apa yang berlaku di alam
Manusia Tuan Putri
Gimana caranya mahu tahu alam mereka
Kami belikan Tuan putri
Alat yang canggih agar Tuan Putri
Tahu dan mengenali manusia di luar sana
Manalah hamba tahu menggunakan ini semua kunta kunte
Tak apa kami ajarkan Tuan Putri sampai faham....
Peliknya gimana kamu dapat uang dan mempelajarinya?
Itu Tuan Putri jangan tanya
Tapi yang belikan dan ajarkan kami
Peminat ukiran daunan kasih Tuan Putri....
Peminat ukiran daunan kasih hamba? Siapa dia? Bilang sama hamba...
Tak perlulah Tuan Putri tahu...
Tuan Putri meminati karya tak semestinya meminati Tuan Putri janganlah perasan ye...
Hee kamu ini buat hamba malu je....
Gurau aje pun tak boleh ke tuan Putri sayang....mari sini hamba ajarkan Tuan Putri
Begitulah ceritanya irma gimana aku boleh mengenali dunia maya ini
Mereka kata senang tuan putri nak siarkan karya tuan putri di alam maya
Dan tuan putri boleh mencari rakan yang seratus peratus menyokong
Dunia karya Tuan Putri....
Sebab itu irma kau tak boleh takut dengan si kunta si kunte aku...
Tika aku membaca warkahmu...aku menangis
Si kunta si kunte pun menangis
Kalau rumahmu berdekatan dengan istana rimbaku
Boleh kami menemanimu di kala kau derita
Boleh si Kunta si Kunte
Memicit kepalamu bila sakit
Tapi masalahnya kau pasti tak mahu
Maklumlah tangannya berbulu irma
Kau pejam je kan mata
Asalkan si kunta si kunte tak kecil hati
Kerana mereka ini bila-bila masa suka berbakti
Kepada kawan-kawan yang kusayang....
Yang bestnya kau pasti gembira apabila mereka
Buat persembahan tarian rimba di hadapanmu
Pasti kau akan tergelak habis...
Tapi sebelum kau saksikan persembahan mereka
Pastikan gigi palsumu digam betul-betul
Kalau tak terpelanting nanti irma....
Hehehehe salam ceria dariku irmaku sayang
Moga ceritaku ini dapat menceriakan hidupmu irmaku sayang....
Dengan ingatan tulus ikhlas,
Sahabatmu
Putri Rimba Niagara
1 Julai 2012
JANGAN TAKUT PADA SI KUNTA SI KUNTE
Duhai Irmaku sayang...
Janganlah kau takut
Dengan si Kunta si Kunte aku...
Tanpanya aku tak seceria ini
Tanpanya aku sudah lama
Hangus dilecur oleh lautan asid mengganas!
Yang mahu aku mati di muka bumi ini
Yang mahu menghapuskan aku di muka bumi ini
Walaupun kemahuan mereka begitu untuk memusnahkan aku
Tapi Tuhan masih mahu aku teruskan hidup
Untuk menyebarluaskaan kasih sayang sesama kerana-Nya
Dihadirkan si Kunta si Kunte
Untuk menyelamatkan aku
Insya-Allah berkat hatinya yang mulia
Sentiasa ingin aku ceria dan melupakan
Segala duka lara perbuatan mereka padaku
Aku kini bahagia bersama si Kuna si Kunte
Yang selalu ambil tahu
Akan diriku
Dan mereka suka sangat aku berkarya
Setiap hari hidupku teruja dengan dunia karya
Gara-gara sokongan mereka yang tak pernah putus padaku Irma ...
Si kunta si kunte pun sudah mengenalimu irma
Mereka bilang setiap rakan yang setulusnya menyayangiku kerana-Nya
Mereka pasti suka dan sayang sebagaimana aku sayang pada rakanku
Makanya janganlah kau takut pada si kunta si kunte irma....
Kalo kau datang ke istana rimba ini
Pasti kau akan lupa segala derita laramu
Kerana di sini semua bahasa-bahasa kasih sayang dari Syurga
Sehingga aku rasakan hidup di alam Syurga irma...
Ahhh! Indah...indah...! Sesangat!
Hatiku tak pernah dilukai ...
Makanya jika mereka tahu ada di luar sana
Yang cuba dan sengaja untuk menyakitkan hati ku
Katanya tinggalkan saja mereka itu tuan puteri
Mereka akan membawa virus membahaya dan akan membunuh
Bahasa-bahasa nan indah ini...
Aku pun pelik bagaimana mereka tahu hatiku disakiti
Rupanya jika aku berpuisi menggunakan bahasa yang tak indah
Pasti hatiku dikala itu sedang disakiti dan dilukai dengan sengaja oleh
Mereka yang khianat denganku
Yang aku peliknya aku tak pun kenal mereka
Apa tah lagi berjumpa di alam realiti
Kenapa sekadar berjumpa secara tak langsung di laman maya
Boleh sakiti hatikan aku
Memang aku pelik dan aku tak boleh terima sama sekali
Tapi kerana aku percayakan hari akhirat
Makanya apa jua umpat nista dan cemburu mereka padaku
Aku sudah maafkan
Kerana apa irma....
Berkat aku memaafkan mereka
Tuhan membalas Rahmat kasih-Nya padaku irma...
Makanya sampai kapanpun aku minta maaf
Sampai kapan pun aku memaafkan mereka
Semuanya kerana cintakan-Nya
Sehingga akhir hayatku....
Sahabatmu,
Rabeah Mohd Ali
Malaysia
1 Julai 2012
5 hours ago · Like · 1
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA & IRMA SRI KABULATIRIN
1 Julai 2012
(PETIKAN DRIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
14 Ogos 2012
25 Ramadan 1433H
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
RATU RIMBA NIAGARA
Boleh ku tanya tak?
Silakan...
Napa bukan putri lagi ratu pulak menyampah aku
engkau selalu perasan engkau ini hebat sangatkan?
detik hati aku
rasa meluap-luap
menyampah aku
engkau tak cermin ke engkau tu sapa?
tak punya apa-apa
tak punya harta
tak punya darjat
dan tak ada layak langsung
kalau aku layaklah semuanya ada
keturunan raja, jelitawan,kebijaksanaan
antara kau dan aku bagaikan langit dengan bumi
ingatlah engkau tak punya apa-apa sedarlah diri kau tu siapa
sebelum hendak menggelarkan diri Ratu
sejujurnya aku tak suka dengar ok?
Duhai kawan...
aku sentiasa sedar diri aku siapa
aku sentiasa cermin diri aku siapa
yang tak punya apa-apa
kerana aku lahir ke dunia ini pun tak punya apa-apa
dan tika mati... cuma kain kafan aje dibawa pergi
aku tak sesempurna hidup engkau
yang semuanya sempurna
engkaulah jelitawan
engkaulah bangsawan
engkaulah terpandai tiada terlawan
semuanya tertawan
Aku tak sehebatmu
Aku bersyukur apa adanya
aku bukan hendak sangat menjadi Ratu
tapi itu adalah kehendak penghuni rimba
mereka hendak aku menjadi Ratu Rimba Niagara
atas amanat si kunta si kunte
yang telah mati ditelan ombak rindu
tika mencari mahkota Putri Rimba
yang hilang di dasar lautan ombak rindu
Mereka berdualah yang beria-ia
sangat mengusulkan kepada
seluruh penghuni rimba
untuk melantik putri rimba
sebagai Ratu Rimba Niagara
semua penghuni rimba setuju
dengan cadangan itu
Duhai kawan...
Jika dibandingkan dengan kasih sayang
si kunta si kunte
yang hidupnya sentiasa
mahu aku bahagia
mahu aku tersenyum
mahu aku bersyukur
mereka sentiasa menyokong
dunia sasteraku
yang kuukirkan
di daunan kasih
Rimba Niagara
Tika mahu membeli mahkota
mereka sanggup mencari
pembeli daunan ukiran kasihku
sepanjang mencari pembeli
mereka sanggup dihina ditertawakan
oleh manusia di luar sana mengatakan
tiada siapa yang sudi membeli
kerana ukiran daunan kasih Putri Rimba Niagara
adalah dunia fantasi dan cuma angan-angan
yang tak akan jadi realiti
ukiran itu cuma omongan kosong
yang tak ada apa-apa arti
sesiapa yang membacanya
Si kunta si kunte
sanggup dihina dicerca oleh manusia di luar sana
demi mempertahankan daunan ukiran kasih Putri Rimba
mereka terus mencari dan mencari tanpa ada rasa putus asa
siapakah yang sanggup membeli daunan ukiran kasih putri rimba
di serata pelosok dunia tapi tidak juga yang sudi membelinya
Kerana tidak mahu berputus asa
akhirnya mereka berjaya mendapatkan seorang yang sanggup membeli
ukiran daunan kasih dan dengan wang itu mereka dapat membeli
mahkota putri rimba niagara
tapi mahkota itu hilang ditelan ombak rindu
ketika putri rimba sedang berlagu syair gurindam puisi
ombak rindu menerjang putri rimba hingga hilang mahkota
ditelan ombak rindu
si kunta si kunte mencari mahkota itu
setelah mencari mereka terus hilang hingga sekarang
tak timbul-timbul
Kalaulah aku tahu si kunta si kunte
akan mati kerana ingin mencari mahkota
aku rela mahkota itu hilang
aku rela tak ditabalkan menjadi Ratu Rimba
asalkan aku mendapat kasih sayang si kuna si kunte
kerana kasih sayang mereka tiada ternilai
jika hendak dibandingkan dengan
bernilainya mahkota
benilai darjat seorang ratu
itu bukan yang aku dambakan
yang aku dambakan kasih setulus hati kerana-Nya
Kata si kunta si kunte
mereka terlalu sayangkan aku
nyawa mereka jadi taruhan demi kasihkan aku
kalau boleh biarlah mereka yang mati dulu
kerana mereka tak sanggup menanggung kesedihan berpisah denganku
Masya-Allah itu yang membuat aku menangis
aku katakan pada mereka
kalau macam tu
biarlah kita sehidup semati
biarlah sama-sama mati
baru senang hati
tapi takdir Tuhan mesti diimani
mesti redha atas ketentuan-Nya
aku redha atas kematian si kunta si kunte
Kerana aku terlalu cinta kasih sayang
setulus hati kepada mereka
yang mahukan aku menjadi Ratu Rimba Niagara
agar terjaga keharmonian dan kedamaian Rimba Niagara
makanya aku akur dengan penuh rasa kerdil di hadapan-Nya
moga kau sudi faham kenapa aku
terima pertabalan aku sebagai
RATU RIMBA NIAGARA
pada 13 Ogos 2012
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
13 Ogos 2012
24 Ramadan 1433H
Like · · Unfollow Post
Adel Fadel likes this.
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA0
13 ogos 2012
24 Ramadan 1433H
MAHKOTA PUTRI RIMBA NIAGARA
Tuan Putri semasa Tuan Putri ditabalkan menjadi Ratu Rimba Niagara
kami penghuni rimba telah bermuzakarah untuk melantik tuan puteri
sebagai ketua yang memerintah seluruh Rimba Niagara ini.
Kami ingin membuat sendiri mahkota tuan putri yang tiada tandingannya
dengan buatan manusia tapi memandangkan asal usul tuan putri manusia
makanya kami hormat tuan putri agar kami juga mahu menyokong institusi
diRaja yang akan dihidupkan semula oleh mereka yang faham betapa pentingnya
Institusi diRaja pada rakyat sekalian....seperti kami ...biarpun kami haiwan dan
boleh melantik di kalangan haiwan....tapi kerana semangat kami untuk
menghidupkan institusi diRaja di kalangan manusia makanya kami lantik
Tuan Putri.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
13 Ogos 2012
24 Ramadan 1433H
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen

LASKAR MUDA ADEL FADEL RIMBA NIAGARA
Sahabatku yang dikasihi dunia akhirat
Biarpun kau ada di benua sana
Aku ada di benua sini
Biarpun kau berdarjat dan berpangkat
Tapi tidak kau hiraukan itu semua
Masih sudi berkawan denganku
Biarpun aku berada di rimba ini
Biarpun rakan-rakanku semuanya penghuni rimba
Tapi itu tidak menghalangmu untuk terus berkawan denganku
Yang lebih terharu lagi
Apabila kau sudi
Menyokong setiap perjuanganku di rimba ini
Kau dengan rela hati menyandang jawatan
Sebagai Laskar Muda
Untuk Putri Rimba Niagara
Yang kini sudah ditabalkan menjadi
RATU RIMBA NIAGARA
SEMPENA SAMBUTAN HARI KELAHIRANNYA
Pada 13 Ogos 2012
Jika ada si kunta si kunte
Pasti meriah majlis pertabalan ini
Merekalah yang beria-ia sangat
Mahu hamba di lantik menjadi
RATU RIMBA NIAGARA
Agar penghuni rimba
Hidup dalam aman dan sejahtera
Agar manusia di luar sana tidak berani
Mengganggu ketenteraman dan kedamaian
Rimba Niagara
Terima kasih Laskar muda Adel Fadel
Moga sentiasa sudi menyokong dunia karya hamba
Tanpa jemu
Moga segala kebaikanmu
Allah sahaja yang dapat membalas-Nya
Aamin Ya Rabal A'Lamin
INGATAN TULUS IKHLAS DARIPADA:
RATU RIMBA NIAGARA
ISTANA RIMBA NIAGARA
MALAYSIA/INDONESIA
13 Ogos 2012
24 Ramadan 1433H
22 hours ago · Like
PENGHUNI RIMBA SELALU MENGHARGAI KARYA TUAN PUTRI RIMBA NIAGARA
Duhai sahabatku...
Di Istana Rimba sekarang semuanya sedang berduka
Segerhana cuaca yang gelap gulita menunggu hujan turun
Ribut petir tidak henti-henti menyabar kiri dan kanan.
Sudah jutaan kali penghuni rimba pesan jangan Tuan Puteri menyumbangkan karya pada mereka...mereka bukan hargai pun
malah satu kesalahan pula...membuat mereka sakit hati...
meluahkan dendam kesumat...
Kami si penghuni rimba ni...yang sentiasa menghargai
karya Tuan Puteri...sentiasa teruja dan ternanti karya tuan puteri
apa nak dihiraukan dengan mereka...biarpun kami cumalah haiwan
tapi kami faham apa itu kasih sayang semurni hati...
sebab itu di akhirat nanti kami tidak diseksa di neraka....
manusia ni tak habis-habis....dengki.....dengki...dengki...
dengki khianat...Tuan Putri berkarya tak henti-henti pun nak sakit hati...apatah dia orang ni ...ada otak letak kat lutut apa....tak nak baca dan like sudahlah ini kutuk dan hina Tuan Puteri habis-habis...
macam nak bunuh karya Tuan Puteri....duhai manusia di luar sana sebelum kalian mahu bunuh karya Tuan Puteri kami...langkah mayat kami dulu....Tuan Puteri kami rela pertaruhkan air mata dan darahnya untuk berkarya...kalian senang-senang saja nak hapuskan karya Tuan Puteri kami...tidak...tidakkk..kami pastikan tak akan terjadi!!!!!
Tuan Puteri bangunlah tuan Puteri...janganlah seksa kami begini...
Kami jumpa tuan puteri dihanyut di lautan asid bergelora dan selamatkan tuan puteri...tuan puteri gembira dan ceria pelangi cinta bersama kami...tapi semenjak bercampur dengan mereka-mereka yang berhati busuk itu...tuan puteri koma semula...kejamnya mereka...madu yang diberi racun yang dibalas...tunggulah...
tunggulah pembalasan dari Tuhan kerana doa orang yang teraniaya tanpa hijab....
Tuan...Puteri...bangun....bangun.... syair ombak rindu...yang tuan puteri karangkan ...kami bacakan ye....
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
13 Ogos 2012
24 Ramadan 1433H
Like · · Yesterday at 11:03am ·
Datuk Jem, Ahmad Tajuddin and Adel Fadel like this.
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
13 Ogos 2012
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Adel Fadel
Adel Fadel sahabat tak dapat kupersembahkan oadamu sesuatu yg berharga,selain andaikan ku dpt meneteskan air mata ini hny ketukan ucapan terima kasihku buatmu sahabat putri rimba n ku mohon maaf bilamana ku dah salah n ku ucapkan mat aidil fitri khususan buatmu..amin
Rabeah Binti Mohd Ali Ala...ini cuma drama untuk pementasan Teater Bangsawan DiRaja 'Putri Rimba Niagara' 

Hamba ini bukanlah sapa-sapa ...hanyalah insan yagn kerdil mahu berbakti pada semua yang berhidup di muka bumi ini...Insya-Allah Aamiin...setida-tidaknya bila hamba t
iada di dunia ini ...daunan ukiran kasih hamba ini tanda hamba sayangkan penghuni bumi dan tanda hamba pernah berhidup di muka bumi ini. doakan hamba ye duhai sahabatku di benua saja. Apapun terima kasih atas sokonganmu.

Adel Fadel
Adel Fadel amin ya robbal alamin sama2
Rabeah Binti Mohd Ali Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.
Puteri Asiahtun Jannah
Jika kita bertanya di mana kedudukan kita di sisi Allah? Jawabnya, mudah... sejauh mana 'kedudukan' Allah di hati kita!
"...Dan jika dia mendekati kepadaKU sejengkal, DAKU akan mendekati kepadanya sehasta; Dan jika dia mendekati kepadaKU sehasta, DAKU akan mendekati kepadanya sedepa; Dan jika dia mendatangiKU sambil berjalan, DAKU akan mendatanginya dengan berlari.."
(Riwayat Bukhari)
Hajijah Hw bersama Duan Rangkuti dan 28 yang lain.
Begitu cepatnya masa berlalu. Ramadhan sudah sampai di penghujungnya. Rebutlah masa yang ada ini dengan sebaik baiknya mencari segala kebaikan yang ada di bulan Ramadhan yang mulia ini sebelum Ramadhan meninggalkan kita yang belum tentu lagi diketemukan pada tahun akan datang.
Selamat Malam dan Assalamualikum.
Komen
Rabeah Binti Mohd Ali MOGA TAMAN-TAMAN SYURGA KITA MILIKI AAMIIN

Ketupat rendang makanan melayu,

Dihidangkan di pagi Syawal;
Moga persahabatan tak pernah layu,
Bermaaf-maafan di pagi Syawal.

Indah berseri di pagi raya,
Sanak saudara kunjung mengunjung;
Jika ada salah dan silap saya,
Harap maafkan duhai sahabat yang disanjung.

Bermaaf-maafan amalan yang mulia,
Lupakan segala kekhilafan yang ada;
Allah suka amalan yang mulia,
Wajah berseri bak bulan purnama.

Budi bahasa budaya melayu,
Berkata indah seindah bahasa;
Beradap sopan bahasa melayu,
Menjadi kebanggaan pejuang bahasa.

Jangan malu berbahasa melayu,
Kerana itu bahasa moyang kita;
Marilah kita memartabatkan bahasa melayu,
Agar tak kecewa anak cucu kita.

Hidup biarlah berbudi,
Kerana kita akan tinggalkan dunia ini;
Budi disemai bukan untuk dibanggai,
Tanda kita pernah hidup di dunia ini.

Jadi apa nak dikisahkan hidup ini,
Kerana hidup setetes cuma;
Asalkan tenang roh dan jasad ini,
Apabila bertemu Ilahi yang tercinta.

Marilah kita sama-sama muhasabah diri,
Merebut peluang sementara nafas masih ada;
Jangan dengki mendengki sesama sendiri
Kerana itu akan memakan amalan kita.

Kaya macam mana pun mati.
Miskin macam mana pun mati;
Cantik macam mana pun mati,
Semuanya akan pasti mati.

Yang kaya mati tinggalkan harta,
Yang miskin mati tak ada apa-apa;
Dah mati yang cantik dah tak ada apa,
Yang dibawa ke kubur amalan juga.

Jadi apa nak dikisahkan dengan harta,
Jadi apa nak dikesahkan dengan kemiskinan;
Jadi apa nak dikesahkan dengan cantik yang ada,
Semuanya bernilai jika ada keinsafan dalaman.

Dah mati nak menyesal tak berguna,
Nak tebus kematian dengan harta dah terlambat;
Makanya tempuhlah juga dengan gundah gulana,
Apa nak buat semuanya sudah terlewat.

Menangis sepenuh bumi kerana penyesalan,
Mahu Allah kembalikan ke bumi semula;
Asalkan dapat beramal sebagai bekalan,
Sudah terlambat tiada peluang kedua.

Takutnya jika itu terjadi kepada kita semua,
Biarlah kita menangis merayu-rayu tika di dunia ini;
Pasti Allah dengari rayuan kita,
Kerana nyawa belum sampai di kerongkong ini.

Bahagianya jika kita semua dapat muhasabah diri,
Saling ingat mengingati di hari kematian;
Alam barzah tiada sahabat sejati,
Yang ada amalan peneman kesepian.

Tika hidup kita mulia,
Mulia pada pandangan Ilahi;
Mulia pada pandangan manusia tiada erti,
Kerana mati amalan juga yang dibawa pergi.

Kubur adalah tempat persinggahan kita,
Berihat di Taman-Taman Syurga;
Seksa menyesakan azab neraka,
Makanya kita sendiri yang membuat pilihannya.

Pastinya semua mahu ke Taman-Taman Syurga,
Pastinya kita mahu berubah dari sekarang ini;
Merebut peluang sebanyak-banyaknya,
Agar Taman-Taman Syurga kita miliki.

Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
14 Ogos 2012
25 Ramadan 1433H
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis komen...
Pasukan Anti UMNO
::MUNGKINKAH TELAH TIMBUL BIBIT AL-FATEH::
KENA SHARE!!!!!
Ma Sha Allah!! Perkongsian hebat dari seorang warga Kelantan, Wan Norhaziki Wan Halim:
Suatu hari ketika saya di tingkatan tiga, saya ke Masjid Muhammadi, Kota Bharu untuk mendirikan solat Jumaat.
Di dalam masjid, saya berasa hairan kerana para jemaah tidak berani menduduki beberapa helai sejadah kuning yang dihamparkan di belakang sejadah imam.
Tanpa mempedulikan orang lain, saya terus bersolat tahiyyatul masjid di atas sehelai sejadah kuning bersebelahan sehelai sejadah kuning empuk yang paling istimewa.
Ketika beri'tikaf, saya mula menyedari bahawa diri saya sedang diperhatikan oleh orang ramai termasuk tuan imam.
Tidak lama kemudian, beberapa individu berbaju Melayu kuning bersamping datang ke arah saya lalu duduk di atas sejadah-sejadah kuning berkenaan.
Baru saya menyedari bahawa Sultan Kelantan (Sultan Ismail Petra) duduk betul-betul di sebelah kiri saya di atas sejadah empuk tadi.
Ketika itu, saya mula rasa bersalah dan bertekad hendak mundur ke saf belakang kerana menyedari bahawa sejadah yang saya duduki di sebelah baginda sultan itu telah dikhaskan untuk seorang individu.
Ketika saya cuba berundur ke belakang, seorang pemuda yang saya yakini merupakan pemilik sejadah tersebut menghalang saya dari berundur dan beliau duduk bersebelahan saya.
Ketika bersalaman dengannya, beliau menghadiahkan senyuman manisnya kepada saya. Hari ini pemuda tersebut telah bergelar 'Sultan' bagi Negeri Serambi Mekah.
Jika dahulu semasa bergelar 'Raja Muda' baginda pernah membenarkan sejadahnya dipijak oleh saya, hari ini pula setelah bergelar 'Sultan' baginda telah membenarkan mahligainya diinapi oleh ribuan rakyatnya untuk berqiyamullail.
first time dlm malaysia pintu istana dibuka utk rakyat jelata bukan utk menerima anugerah, tapi utk menyembah Raja kpd segala raja.
Allahuakbar!!
Komen
Rabeah Binti Mohd Ali YA MARHABAN YA RAMADHAN UNTUK SULTAN KELANTAN

Ampun Tuanku sembah patik harap diampun...

Tuanku Yang DiSanjungi Lagi Dihormati,
Patik dari Rimba Niagara
Dan wakil dari seluruh penghuni rimba niagara
Mengucapkan selamat menyambut
Ya Marhaban Ya Ramadhan
Moga semua amalan ibadah Tuanku dan Seluruh rakyat Kelantan...
Di Terima Allah Azzawajallah Aamiin

Ampun Tuanku sembah patik harap diampun...
Tuanku Yang DiSanjungi Lagi Dihormati,
Patik mengambil kesempatan ini mengucapkan Tahniah kerana di sepanjang Tuanku Memerintah Kelantan...rakyat Kelantan hidup Dalam aman dan damai
Dan bersyukur dengan nikmat rezeki Kurniaan Allah Azzawajallah di bumi bertuah Kelantan Dapat dinikmati oleh semua rakyat tanpa Terkecuali, pemerintahan Tuanku yang adil Lagi saksama kepada rakyat Kelantan, Membuatkan setiap rakyat Kelantan rasa Dihargai dalam penuh kesyukuran kerana DiKurniakan Allah SWT seorang Raja yang taat Kepada Allah SWT dan amat utamakan Kepentingan rakyat baginda.

Ampun Tuanku sembah patik harap diampun...
Tuanku Yang DiSanjungi Lagi Dihormati...
Pemerintahan Tuanku yang penuh kasih dan Sayang kepada rakyat Kelantan menjadi idola Kepada semua Raja-Raja Melayu yang ada di Seluruh Malaysia.
Moga Rahmat dan Kasih Allah Robbul Idzati
DiLimpahi ke atas Tuanku sekeluarga dan Seluruh rakyat Kelantan...
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU!
DAULAT TUANKU!

Ingatan tulus ikhlas daripada patik:
Rabeah Mohd Ali
Putri Rimba Niagara
Istana Rimba Niagara
Malaysia/Indonesia.
22 Ramadan 1433H
11 Ogos 2012

RAKYAT KELANTAN AMAT SANJUNGI

Sultan Kelantan berhemah tinggi,
Memerintah Kelantan adil saksama;
Rakyat Kelantan amat sanjungi,
Raja dan rakyat saling bekerjasama.

PUTRI RIMBA NIAGARA
11 Ogos 2012
22 Ramadan 1433H

BALASLAH KASIH SAYANGNYA DENGAN RAHMAT KASIH-MU

Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Kelantan
Seorang hamba yang benar zuhud
Mengutamakan rakyat lebih daripada
Kepentingan sendiri
Segala masalah rakyat ingin dibantu
Sedaya mampu
Masalah rakyat masalah baginda juga
Hari-hari yang difikirkan
Rakyat...rakyat...rakyat...
Hidup baginda sepi tanpa rakyat
Kasih sayang baginda pada rakyat
Tidak berbelah bahagi
Duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi
Hinggakan rakyat tidak merasakan
Yang berada di sisi mereka seorang raja
Yang berkuasa memerintah seluruh negeri Kelantan
Namun apabila berbicara dengan baginda
Masih menjaga adap
Berbicara bahasa istana penuh sopan
Hinggakan seluruh rakyat Kelantan
Berasa amat terharu dengan
Sikap rendah diri raja mereka
Pada baginda
Apalah ertinya pangkat
Jika pangkat itu tidak memberi
Apa makna kepada rakyat
Dan baginda amat takut
Apabila tanggungjawabnya
Sebagai seorang raja akan
Dipertanggungjawabkan
Di akhirat kelak
Apa yang hendak
Dijawabkan nanti jika
Baginda lalai dengan tanggungjawabnya
Pada rakyat Kelantan

Ya Allah...
Kau Maha Penyayang
Kau Maha Memahami Isi Hati
Kau pandanglah kasih sayang raja kami ini
Kau balaslah kasih sayangnya pada kami
Dengan rahmat kasih-Mu
Dan balaskanlah dengan balasan Syurga
Dan kami jua mahu bersamanya
Menikmati Syurga-Mu
Penuh kasih sayang
Berkat ikhlasnya hidup berkasih sayang
Kerana-Mu tika di dunia
Aamin Ya Rabbal A'Lamin

KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
14 April 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL & KHAI NOOR & PUTRI RIMBA NIAGARA)
8 Mei 2012
(DISIARKAN PUISI SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN
MALAYSIA PADA 31 OGOS 2012/INDONESIA 17 AGUSTUS 2012)
6 Ogos 2012
17 Ramadan 1433H
Like · · Unfollow Post

Mbak Nur, Ahmad Tajuddin and Sri Prabu Bumi Kusuma like this.
Putri Rimba Niagara shared Jkkk Fan Club's photo.

(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
14 Ogos 2012 
25 Ramadan 1433H
Rabeah Binti Mohd Ali AGAR TAMAN-TAMAN SYURGA KITA MILIKI AAMIIN

Ketupat rendang makanan melayu,

Dihidangkan di pagi Syawal;
Moga persahabatan tak pernah layu,
Bermaaf-maafan di pagi Syawal.

Indah berseri di pagi raya,
Sanak saudara kunjung mengunjung;
Jika ada salah dan silap saya,
Harap maafkan duhai sahabat yang disanjung.

Bermaaf-maafan amalan yang mulia,
Lupakan segala kekhilafan yang ada;
Allah suka amalan yang mulia,
Wajah berseri bak bulan purnama.

Budi bahasa budaya melayu,
Berkata indah seindah bahasa;
Beradap sopan bahasa melayu,
Menjadi kebanggaan pejuang bahasa.

Jangan malu berbahasa melayu,
Kerana itu bahasa moyang kita;
Marilah kita memartabatkan bahasa melayu,
Agar tak kecewa anak cucu kita.

Hidup biarlah berbudi,
Kerana kita akan tinggalkan dunia ini;
Budi disemai bukan untuk dibanggai,
Tanda kita pernah hidup di dunia ini.

Jadi apa nak dikisahkan hidup ini,
Kerana hidup setetes cuma;
Asalkan tenang roh dan jasad ini,
Apabila bertemu Ilahi yang tercinta.

Marilah kita sama-sama muhasabah diri,
Merebut peluang sementara nafas masih ada;
Jangan dengki mendengki sesama sendiri
Kerana itu akan memakan amalan kita.

Kaya macam mana pun mati.
Miskin macam mana pun mati;
Cantik macam mana pun mati,
Semuanya akan pasti mati.

Yang kaya mati tinggalkan harta,
Yang miskin mati tak ada apa-apa;
Dah mati yang cantik dah tak ada apa,
Yang dibawa ke kubur amalan juga.

Jadi apa nak dikisahkan dengan harta,
Jadi apa nak dikesahkan dengan kemiskinan;
Jadi apa nak dikesahkan dengan cantik yang ada,
Semuanya bernilai jika ada keinsafan dalaman.

Dah mati nak menyesal tak berguna,
Nak tebus kematian dengan harta dah terlambat;
Makanya tempuhlah juga dengan gundah gulana,
Apa nak buat semuanya sudah terlewat.

Menangis sepenuh bumi kerana penyesalan,
Mahu Allah kembalikan ke bumi semula;
Asalkan dapat beramal sebagai bekalan,
Sudah terlambat tiada peluang kedua.

Takutnya jika itu terjadi kepada kita semua,
Biarlah kita menangis merayu-rayu tika di dunia ini;
Pasti Allah dengari rayuan kita,
Kerana nyawa belum sampai di kerongkong ini.

Bahagianya jika kita semua dapat muhasabah diri,
Saling ingat mengingati di hari kematian;
Alam barzah tiada sahabat sejati,
Yang ada amalan peneman kesepian.

Tika hidup kita mulia,
Mulia pada pandangan Ilahi;
Mulia pada pandangan manusia tiada erti,
Kerana mati amalan juga yang dibawa pergi.

Kubur adalah tempat persinggahan kita,
Berihat di Taman-Taman Syurga;
Seksa menyesakan azab neraka,
Makanya kita sendiri yang membuat pilihannya.

Pastinya semua mahu ke Taman-Taman Syurga,
Pastinya kita mahu berubah dari sekarang ini;
Merebut peluang sebanyak-banyaknya,
Agar Taman-Taman Syurga kita miliki.

Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
14 Ogos 2012
25 Ramadan 1433H
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis komen...
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
26 SYAWAL 1436H
11 OGOS 2015

Foto Tengku Mhd Saleh Anwar.

SukaTunjukkan lagi reaksi
    Komen
Komen
Jebat Adam Jay slmt ptg mem..muga sihat dn ceria..
Tak SukaBalasan16 jam
Rabeah Binti Mohd Ali Selamat mlm Jebat Adam pendekar melayu zaman moden abad ke 21 hehehe

TAK SIA-SIA AKU BELA KEMATIANMU TUAH!
Hang Jebat:
Hai Tuah...bukan ke kau yang kata aku ini penderhaka raja? Kau yang nak bunuh aku aku tahulah kau tu taat pada raja?
Raja adil raja disembah...
Aku yang membela kematianmu...aku yang hendak kau bunuh? Adakah ini sahabat namanya?
Katakan padaku Tuah?
Salah ke aku membela kematianmu?
Salah ke...salah ke?
Hang Tuah:
"Salah tu tak salah...tapi aku pantang rakyat menderhaka kepada raja?
Hang Jebat:
"Menderhaka apanya?"
Hang Tuah:
Haahahahaha
Hai Jebat aku bukan Tuah zaman yang kau katakan itulah...ini Tuah zaman moden zaman Raja sudah memerintah dengan adil dan saksama yang utamakan rakyat dari kepentingan sendiri...kau tahu tak Jebat?
Hang Jebat:
Hahahaha Tuah....Tuah...memang benarlah kau bertuah...namamu disanjung dari dulu hingga kini...makanya memang patutlah aku bela kematianmu....dengan terbelanya kematianmu itu makanya...sumpahan mu menjadi nyata ...apabila melayu terus hidup dan tak hilang di dunia....
Hang Tuah:
Hahahahha Jebat sahabatku sebenarnya kita sama-sama bertuahlah kerna kitalah penyambung warisan kepahlawanan moyang kita Hang Tuah dan Hang Jebat
HIDUP HANG TUAH ! HIDUP HANG JEBAT! HIDUP MELAYU!
Karya: Putri Rimba Niagara
13 Mei 2012
(PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2012/INDONESIA 17 AGUSTUS 2012)
9 Ogos 2012
20 Ramadan 1433H


CINTA KEKASIH ALLAH NABI MUHAMMAD S.A.W
Kau dilahirkan
untuk memberi
Rahmat Sekalian Alam
Berpekerti mulia
menempuh segala cabaran
dan dugaan semata-mata
untuk menyebar
Agama Suci Allah
Berkorban apa saja
demi umat sezamannya
dan akhir zaman
Sambil berdiri, duduk dan
berbaring sentiasa
mengingati umatnya
mencintai umatnya
sepenuh hati
sepenuh jiwa
Masya-Allah!
Sentiasa berdoa pada Tuhan
agar umatnya mati dalam
ucapan kalimah
LaaillaahaillAllahMuhammadaRasullullah
Risaunya Nabi terhadap umatnya
hingga nafas terakhir
menyebut-nyebut umatnya
‘Umatku! Umatku! Umatku!
Duhai Kekasih Allah
Nabi Muhammad S.A.W
Biarpun telah tiada jasadmu
Budimu…
Pengorbananmu…
Cintamu kepada umatmu
akan dikenang…
dihargai dan
disanjung tinggi hingga
ke akhir hayat kami
Kami tahu kau mencintai kami
ketika berdiri… duduk dan berbaring
hingga ke akhir hayatmu
Amatlah rugi dunia akhirat!
malang dunia akhirat!
Jika kami tidak membalas cintamu
Wahai Nabi Allah
Kekasih Allah
Sebagai balasan cintamu
pada kami umatmu
kami akan menjadi
pewaris setiamu
menyebarkan dakwahmu
Al-Quran dan Hadis
yang kau tinggalkan
untuk kami umatmu
Selawat untukmu
wahai kekasih Allah
terimalah kami
menjadi kekasihmu
sebagaimana kau
menjadi Kekasih Allah
Moga dengan cinta kami ini
dapatlah kami keberkatan
cintamu di dunia …
Di Padang Masyar
mendapat Syafaatmu
Amin Ya Rabbal A’lamin.
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
27 Mei 2012
MOHON SYAFAAT NABI MUHAMMAD S.A.W
Duhai kekasih Allah yang dicintai…
Balaslah cinta kami ini
satukan hati-hati kami untuk saling
ingat- mengingati
tentang pejuanganmu sentiasa diingati
kesyahduan cintamu pada kami umatmu kami tangisi
betapa tulus ikhlasnya cintamu pada kami
harusnya kami balasi
kami menanti penuh pengharapan
Ya Nabi Allah
Ya Kekasih Allah
yang kami cintai seutuhnya cintamu pada kami
pilihlah kami mendapat Syafaatmu di Mahsyar nanti.
Amin Ya Rabbal A’Lamin.
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
22 Mei 2012
MOHON SYAFAAT NABI MUHAMMAD S.A.W
Duhai kekasih Allah yang dicintai…
Balaslah cinta kami ini
satukan hati-hati kami untuk saling
ingat- mengingati
tentang pejuanganmu sentiasa diingati
kesyahduan cintamu pada kami umatmu kami tangisi
betapa tulus ikhlasnya cintamu pada kami
harusnya kami balasi
kami menanti penuh pengharapan
Ya Nabi Allah
Ya Kekasih Allah
yang kami cintai seutuhnya cintamu pada kami
pilihlah kami mendapat Syafaatmu di Mahsyar nanti.
Amin Ya Rabbal A’Lamin.
Karya Putri Rimba Niagara
27 Mei 2012

Laksamana Mas Kanda Putri Rimba Niagarai , Injih...Selamat Njih,..berkaryalah trus demi anak cucu tercinta, smoga slalu mendapatkan limpahan karunia dr ALLOH SWT, amien,...nuwun
Wednesday at 9:26am · Unlike · 1
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
Dinda antara ksatria yang mencetuskan inspirasi kanda berkarya tentang ksatria Indonesia. Terima kasih atas segalanya. Moga Allah SWT membalas-NYa atas segala kebaikan dinda pada kanda. Aamin.
Wednesday at 9:35am · Like · 1
Laksamana Mas Kanda Putri Rimba , Injih...sama2 ye,..amien...nuwun
Wednesday at 9:37am · Unlike · 1
Ryan Marley Davidson met berjuang sodaraku...
MERDEKA..!
Wednesday at 9:52am · Unlike · 2
Laksamana Mas Dimas Ryan Marley Davidson , Injih....mksih njih ats do'anya, amien, nuwun
Wednesday at 9:55am · Unlike · 2
(PETIKAN WALL LAKSAMANA MAS & PUTRI RIMBA NIAGARA)
3 Ogos 2012
14 Ramadan 1433H


Foto RINDU DALAM SEPI.
 
 
 
 

SukaTunjukkan lagi reaksi
                Komen
2 Comments
Komen
Jebat Adam Jay slmt ptg mem..apa kbar..ok aaa..
Tak SukaBalasan16 jam
Rabeah Binti Mohd Ali kabar baik boss ...macam mana dengan karya yang dibaca dan dihayati ok ke tak...
SukaBalasan6 jam
Rabeah Binti Mohd Ali kalo poneng tak dopek den nak nolong...hehehe
SukaBalasan16 jam
Jebat Adam Jay ok la..cuma x ada masa nk ulas..klau dok setempat kita boleh hasilkn bnyk novel...apa2 pun teruskn dulu..
Tak SukaBalasan16 jam
Rabeah Binti Mohd Ali Jebat Adam Jay terima kasih ..moga semua bahan karya dihasilkan dapat dijadikan novel pelbagai tema yang banyak sehingga satu rumah satu perpustakaan KARYA RATU RIMBA NIAGARA berada di lima benua itu yang dicitakan Insya-Allah jika izinNya jua kita usaha Allah tentukan...
SukaBalasan16 jam
Rabeah Binti Mohd Ali Insya-Allah Aamiin.
SukaBalasan5 jam
Rabeah Binti Mohd Ali

Tulis balasan...

Kasih Liza Saidin Selamat petang yunk
SukaBalasan6 jam
Rabeah Binti Mohd Ali selamat petang kembali sahabatku yang tersayang moga suka terima jambangan bunga kasihku untuk kalian berdua...hehehe
SukaBalasan16 jamTelah disunting
Kasih Liza Saidin Hehehe.... sukaaaaaa
Tak SukaBalasan16 jam
Rabeah Binti Mohd Ali tkasih ya kerana sudi terima ...simpan baik-baik jangan biarkan layu ye...jika layu...layulah kasih kita nanti...hehehe.

DARIPADA PEMBERITAHUAN
Kapal tidak tenggelam kerana air yang berada di sekelilingnya, sebaliknya kapal tenggelam disebabkan air yang berada didalamnya. Begitulah diri kita, janganlah disebabkan perkara yang berlaku disekeliling kamu, mengheret kamu jatuh tersungkur."
"Kapal akan tenggelam disebabkan air didalam kerana ada yang berhati dengki khianat merosakkan kapal hingga bocor lalu tenggelam moga kita dijauhkan orang yang berhati khianat dan hati kita juga jangan begitu. Aamiin."

Foto Rashid Kocai.
Rashid Kocai bersama Rashid Kocai.
Kapal tidak tenggelam kerana air yang berada di sekelilingnya, sebaliknya kapal tenggelam disebabkan air yang berada didalamnya. Begitulah diri kita, janganlah disebabkan perkara yang berlaku disekeliling kamu, mengheret kamu jatuh tersungkur.

SukaTunjukkan lagi reaksi
                        Komen
Rabeah Binti Mohd Ali



TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA KEPADA SEMUA SAHABAT ALAMMAYAKU YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT MOGA KASIH KITA DIALAMMAYA DAPAT DITERUSKAN HINGGA KE JANNAH AAMIIN
KEPADA SEMUA SAHABAT GRUP YANG SUDI LIKE DAN KOMENTAR KARYAKU , AKU AMAT MENGHARGAI MOGA SEMUANYA ADA NILAIAN DI SISI-NYA SEBAGAI SAHAM AKHIRAT KITA SEMUA AAMIIN.
AKU BUKAN MINTA DIHARGAI MEMADAI SAMA BERKONGSI PAHALA APA YANG ALLAH SWT KURNIAKAN KEPADA KITA TANDA SYUKUR.
"Apabila berada di alammaya aku bagaikan berada dunia ilmu lalu aku terpana dengan ilmuNya Yang Maha Luas dan Indah. Membaca dan nenghayati apa yang dipaparkan adalah saat indah aku mendapat ilham yang terlalu banyak tanpa had dariNya...terasa rugi untuk menghentikan pena ..siapalah yang tak gembira setiap hari setiap saat mengutip Permata-Permata Syurga yang berguguran bagaikan salji indah yang amat mengasyikkan.
Permata-permata Syurga kukutip lalu dibagi-bagikan kepada rakan-rakan
alammaya....ada yang suka ada juga yang tak suka lalu removekan aku dari teman fb dan juga teman grup. Aku tak kisah kerana aku sudah lali diremovekan diblok disekat daripada bersiaran karya di grup tak kurang juga menghina aku gara-gara aku bersiaran karya tanpa henti.
Hampir enam tahun aku di alammaya, Syukur Alhamdulillah dengan izinNya jua aku telah berjaya mengumpulkan ribuan karya yang bagiku AnugerahNya yang terindah dalam hidupku sepanjang aku bersastera yang mana dunia sastera yang kuminati sejak dari alam kanak-kanak. SesungguhNYa Allah SWT amat memahami minatku dengan mengurniakan aku ilham menulis tanpa henti tanpa had...apa saja tema yang hendak kutulis akan dinampakkan di skrin mindaku dengan jelas . SUBHANALLAH aku percaya tanpa izinNya sebaris ayat aku tak akan bisa menulis yang indah-indah. Syukur padaNya sebanyak-banyakNya. Adakalanya aku menangis muhasabah pada diriku sendiri...Maha BaikNya Allah padaku diberikan aku ujian yang hebat kemudian dihadirkan pelangi nan indah, pelangi indah itulah karya-karyaku....sebab itu hanya DIA yang layak kuCinta, kuPuji kuAgungkan pagi petang siang dan malam sepanjang hayat hidupku.
Sekalipun semua manusia dimuka bumi ini memulaukan karyaku aku tidak kisah asalkan DIA dan para malaikatNya menyokongku, itu adalah lebih berharga daripada alam dan seisinya itulah juga matlamat aku menulis.
Sebab itu juga aku hanya menfokaskan kepada rakan fb dan grup yang memberi like dan komentar karya yang aku siarkan. Bukan aku gilakan like dan komentar tapi setiap like dan komentar adalah bahan kajiselidik mutu tema sesebuah karya menjadi bahan bacaan peminat sastera RATU RIMBA NIAGARA untuk generasi masa kini dan akan datang.
Kini grup yang aku sertai melebih seratus grup , rasa hati semua grup hendak kukongsikan karyaku tapi apakan daya masa terlalu terhad untuk aku berbuat demikian, maka aku hanya siarkan pada grup yang aktif memberi komentar yang bernas sesuai dengan tema karya.
Moga dengan penjelasan ini semua rakan fb dan grup dapat memahami dan sedia memaafkanku andai ada sikap dan bahasa yang ditulis tidak menyenangkan kususun sepuluh jari memohon maaf dari hujung rambut hingga ke hujung kaki.
Aku amat memerlukan sokongan semua rakan fb dan rakan grup untuk memberi sokongan yang tidak berbelah bahagi dalam dunia sastera yang kuminati ini sehingga berjaya menghasilkan sebuat sastera dunia dan akhirat menjadi jambatan kita semua ke SyurgaNya Insya-Allah Aamiin.
TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA KEPADA SEMUA SAHABAT ALAMMAYAKU YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT MOGA KASIH KITA DIALAMMAYA DAPAT DITERUSKAN HINGGA KE JANNAH AAMIIN
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
27 Syawal 1437H 1 Ogos 2016

Foto Rashid Kocai.
Rashid Kocai bersama Rashid Kocai.
BILA X PANDAI JANGAN BUAT PANDAI..

SukaTunjukkan lagi reaksi
                        Komen
2 Comments
Komen
Abd Rahim Alhamdulillah anugerah dari allah swt.ilmu yg diilhamkan membuat kita faham akan anugerahnya....
Tak SukaBalasan14 jam
Rabeah Binti Mohd Ali Segala ilmu milik Allah saling berbagi ilmu tanda syukur, Syukur Alhamdulillah sama-sama faham ilmu anugerahNya...terima kasih sahabat...
SukaBalasan3 min
Rabeah Binti Mohd Ali

Tulis balasan...
                        
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
25 SYAWAL 1437H 30 JULAI 2016


           
Sparaxis Elegans
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad

Foto Sociedad Argentina de Horticultura.

Foto Sociedad Argentina de Horticultura.

Foto Sociedad Argentina de Horticultura.

SukaTunjukkan lagi reaksi
                          Komen
2 Comments
Komen
Emy Tarigan Kecantikkan bunga itu seiras dgn kata"Mu yg kian menusuk di Hati ini. Trima kasih sahabat kn mengungkit seleraku pd masa kini.
Tak SukaBalasan16 jam
Rabeah Binti Mohd Ali Indah hidup dikelilingi dengan sahabat-sahabat yang jujur sepertimu...
SukaBalasan5 jam
Emy Tarigan Ha hahhh emangnye kmu tau sy jujur?
SukaBalasan12 min
Rabeah Binti Mohd Ali bersangka baik adalah lebih baik sahabatku...iyakan?
SukaBalasan10 min
Rabeah Binti Mohd Ali

Tulis balasan...
                          
Jebat Adam Jay sama denganla..sya pun orang seni..boleh join ni..slmt tghari..
Tak SukaBalasan14 jam
Rabeah Binti Mohd Ali Insya-Allah kalau betul kita usahakan bersama sampai berjaya dan sesiapa sahabat lain yang berminat amat dialukan..
SukaBalasan9 min

KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
14 SYAWAL 1436H
30 JULAI 2015

Foto Sociedad Argentina de Horticultura.

Foto Sociedad Argentina de Horticultura.

Foto Sociedad Argentina de Horticultura.
Sociedad Argentina de Horticultura telah menambah 3 foto baru — bersama Elsa Amelia Ygich dan 70 yang lain.
Sparaxis Elegans
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad

SukaTunjukkan lagi reaksi
                            Komen
Komen

## Pray for the MUSLIMS of ROHINGYA ##
DISIARKAN OLEH PEJUANG FISABILILLAH RICKY IKHSAN KHAN
DARI GRUP MELA AYU RADIO ONLINE
9 Ramadhan 1433H
29 Julai 2012M

SukaTunjukkan lagi reaksi
                              Komen
SALAM SYAWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
20 SYAWAL 1437H 25 JULAI 2016

Foto Sweet Love.
Sweet Love bersama Zainab Majid dan Norman Hakim.
HATIKU....
biar setenang air di muara...
Iman...
ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
"SALAM SYAWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
21 SYAWAL 1437H 26 JULAI 2016

Foto Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali ツ.
Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali ツ
Hidup memerlukan perjuangan dan perjuangan memerlukan pengorbnan # Janji Allah itu pasti .

SukaTunjukkan lagi reaksi
                                     Komen
1 Comment
Komen
AlamPren AdniMpn setiap angan mu,adalah angan angan bagi rahmat yang di muliyakanNya
setiap jiwa mu,jiwanya setiap hari meng ukir kan,asraf rindu ramat muliya,meyertai,pejuwangan jiwa jiwa yang di rencanakanNya
hujut cita cita mu,adalah hujut cita cita rob nya,maka itulah setiap apa yang engkau rencanakan,dahulu nya,iya yang dahulu merencanakan dari pada kita,maka itulah semua itu ada dari tulisan lukisan takdir nya kepadamu,dan takdir mu kepadanya,setiap yang kau ingin kan,itu juga yang di inginkan oleh sang pencipta,kariya ratu rimba 5 benua nusantara menusantarakan bahagian ilmia rabeah ratu ibu nusantara di bagian sastara dunia,cinta mupadaNya cinta masyarakat dunia padamu,atas doa ku,untuk nya,doa nya tuhan untuk kita, masyah Allah

Tak SukaBalasan154 min
Rabeah Binti Mohd Ali Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar, semuaNya telah direncanakan oleh-Nya kita sebagai hamba-Nya berdoa agar dapat melalui jalan-jalan-Nya dengan sabar dan redha atas segala ujianNya. Moga Allah SWT memudahkan dan menjayakan segala niat suci murni kita sebelum dipanggil bertemu-Nya. Aamiin.
SukaBalasan1 min



SukaTunjukkan lagi reaksi
                                                                                                         Komen
256 Comments
Komen
Rabeah Binti Mohd Ali

Tulis komen...

Rabeah Binti Mohd Ali MAKRIFAT CINTA...

Makrifat cinta bermakna saling menyayangi kerana Allah SWT membuatkan hati ada taman berbunga iman menjadi hamba-Nya yang bertaqwa.

Ikatan silaturrahim dalam persahabatan sentiasa ikhlas dengan niat bersama menuju jalan-jalan ke SyurgaNya. 

Sentiasa redha apa jua takdirNya percaya setiap takdir pasti ada hikmahNya yang indah.

Jika hati dilukai tak akan ada rasa kecewa kerana yakin Allah akan menggantikan yang lebih baik.

Lalui hidup dengan sentiasa bersangka baik dengan Allah Azzawajallah kerana Allah SWT mengikut prasangka hambaNya

Memahami apa rencanaNya di situlah adanya Makrifat Cinta

"ALLAH TIDAK MEMBERI APA YANG KITA MAHUKAN TAPI ALLAH MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN,"

TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH

"HIKMAH"

Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.

JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .

ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !

SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI
KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'

MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH

'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'

As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)

WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).

BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)

Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.

Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin

YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

"SALAM RAMADHAN 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
18 Ramadan 1437H
23 Jun 2016

SukaBalasan11 min
Rabeah Binti Mohd Ali ALLAH MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG
kasih sayangNya kepada hambaNya melebihi kasih sayang
seorang ibu kepada anaknya Masya-Allah memang patutlah kita mesti menyayangi Allah SWT tempat pertama Rasulullah tempat kedua kemudian barulah kepada keluarga.

Setiap ahli keluarga yang hadir dalam hidup kita cumalah sebagai untuk menambah saham akhirat dan tanggungjawab yang akan dipertanggungjawabkan.

Di hari akhirat setiap ahli keluarga saling menuntut pahala kebaikan yang pernah dilakukan walaupun sebesar zarah tapi masing-masing sibuk menjaga pahala kebaikan untuk diri sendiri kerana terlalu berharganya pahala kebaikan walaupun sebesar zarah untuk menghadapi huru hara Hari Akhirat Yang Maha Dahsyat untuk dihadapi dengan rasa cemas dengan harapan pahala yang sebesar zarah dapat menyelamatkan daripada api neraka . Masya-Allah Allahu Akbar. Moga seluruh ahli keluarga kita terselamat daripada azab huru hara Hari Akhirat di padang Masyar.

Beruntungnya di padang masyar jika kita termasuk golongan yang mendapat minum Air Telaga Al-Khauthar daripada Rasulullah yang jika di minum akan menghilangkan dahaga buat selamanya. Tapi golongan yang dapat minum adalah mereka yang semasa hidup di dunia mengamalkan Al-Quran dan Sunnah.
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR moga kita termasuk golongan yang mengamalkan apa yang terdapat dalam Al-Quran dan Sunnah. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

17 Ramadan 1437H
22 Jun 2016

KARYA RATU RIMBA NIAGARA DISIARKAN DI PAGE KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH SEMPENA MERAIKAN HARI NUZUL AL-QURAN 1437H DENGAN DIIRINGI DOA MOGA ALLAH SWT MERAHMATI DUNIA AKHIRAT SILATURRAHIM NAN INDAH INI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

SukaBalasan42 min
Rabeah Binti Mohd Ali
السلام عليكم...ان شاء الله ،
 1 hari lagi NAFAS menjadi TASBIH.
 1 hari lagi TIDUR menjadi IBADAH.
 1 hari lagi DOA di IJABAH.
 1 hari lagi PAHALA di lipat gandakan.
Tapi, Itu semua tak akan terjadi tanpa maaf tulus dlm keikhlasan dari hati.
Izinkan kedua telapak tangan bertangkup memohon maaf utk;
 Lisan yg terlanjur.
 Janji yg terabaikan.
 Hati yg berprasangka. dan
 Semua sikap yg menyakitkan...
Tegur saya jika mulai sombong.
Tegur saya jika mulai angkuh.
Tegur saya jika salah.
Krn saya masih memerlukan saudara sperti Anda hari ini, esok dan selamanya.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا
كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Marhaban ya Ramadhan...


H.H Haji Hassanal Bolkiah Salam,
15 Ramadan and Nuzul Quran.Please Aaaamin for the betterment of all Ummah, and for the next remaining Ramadan.
Let us start as 'ROYALTIES' may Allah S W T grant us to share with all Citizens with our Dignity Contagious,a and protect us with Pea
...Lihat Lebih Banyak
Lihat Terjemahan
SukaBalasan5221 jam

Mohamad Shawal menyukai kiriman anda dalam SAHABAT HATI BERBICARA.: "SUBHANALLAH INDAHNYA MALAM NUZUL QURAN ..."
4 jam yang lalu
Waka Wm,Kaseh RohAya dan 5 yang lain menyukai siaran anda di TEAM SUTERA BIDADARI CINTA ALLAH S.W.T DAN RASULULLAH S.A.W: "SAHABAT YANG AKU CARI Yang kucari..."
4 jam yang lalu
Waka Wm menyukai kiriman anda dalam TEAM SUTERA BIDADARI CINTA ALLAH S.W.T DAN RASULULLAH S.A.W.: "SUBHANALLAH INDAHNYA MALAM NUZUL QURAN ..."
4 jam yang lalu
Waka Wm menyukai kiriman anda dalam TEAM SUTERA BIDADARI CINTA ALLAH S.W.T DAN RASULULLAH S.A.W.: "SUBHANALLAH INDAHNYA MALAM NUZUL QURAN ..."
Gymnastiar
·Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
17 RAMADAN 1437H
22 JUN 2016
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI
KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
KARYA RATU RIMBA NIAGARA DISIARKAN DI PAGE KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH SEMPENA MERAIKAN HARI NUZUL AL-QURAN 1437H DENGAN DIIRINGI DOA MOGA ALLAH SWT MERAHMATI DUNIA AKHIRAT SILATURRAHIM NAN INDAH INI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Ini adalah makam baginda Nabi Adam As.. yg mengetik 'aamiin' semoga bertemu Nabi di Surga AAMIIN..JANGAN LUPA SAHARE KAN



Ini adalah makam baginda Nabi Adam As.. yg mengetik 'aamiin' semoga bertemu Nabi di Surga AAMIIN..JANGAN LUPA SAHARE KAN
6B0AAEC521A3.DENVERHOTELDISCOUNTS.COM

Suka
                                                                                                         Komen
Komen
Siti Rosilah Amin
Tak SukaBalasan12 min


YA ALLAH JADIKANLAH KARYA SASTERAKU MENGALIR SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA YANG MENGALIR TERUS MENGALIR MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGA-MU

AKU MENULIS KERANA-MU
ILHAM YANG AKU TULIS DATANG DARI-MU
KAU HADIRKAN ILHAM TANPA HENTI PADAKU ATAS KEHENDAK-MU, AKU BERSYUKUR ILHAM DATANG TANPA HENTI-NYA , ALHAMDULILLAH SYUKUR YA ALLAH TANPA IZIN-MU AKU TIDAK DAPAT MENULIS BIARPUN SEBARIS AYAT, ALLAHU AKBAR KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA-NYA.

YA ALLAH KERANA KARYA SASTRA YANG KUTULIS ADALAH DARI-MU JADIKANLAH AKU DAN YANG MEMBACA KARYAKU
HAMBA-MU YANG SENTIASA REDHO ATAS TAKDIR-MU
PERCAYA SETIAP YANG DITAKDIRKAN ITU ADA HIKMAH DI SEBALIK-NYA

YA ALLAH JADIKAN KARYA SASTERA YANG KUTULIS SESUAI DENGAN ZAMAN WALAUPUN ZAMAN TERUS BERUBAH TAPI KARYAKU SENTIASA ADA DI JIWA SEMUA MANUSIA YANG MENGHAYATINYA KERANA SASTERAKU ADALAH ILHAM DARI-MU, JIKA ILHAM DARI-MU PASTI MEMBERI KEBAIKAN PADA DIRIKU DAN PADA SEMUA YANG MEMBACA KARYAKU.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

'SASTERAKU ILHAM DARI-NYA'

NAMA PENAKU INI ILHAM DARI-NYA JUGA
ADA YANG TERSIRAT DI SEBALIK YANG TERSURAT
ATAS NAMA PENAKU INI

RATU SEORANG RAJA/RATU ATAU PEMIMPIN ITU YANG TERSURAT YANG TERSIRAT MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA

RIMBA AGAR SENTIASA RASA MERENDAH DIRI MEMERINTAH DI KERAJAAN RAKYAT RIMBA JADI TIADA SIAPA HENDAK CEMBURU KERANA BUKAN MEMERINTAH KERAJAAN MANUSIA ,
TERSIRATNYA MAHU DAPATKAN INSPIRASI UNTUK MENJIWAI WATAK
RAJA DAN PEMERINTAH UNTUK DITUANGKAN ILHAM DALAM KARYA SASTERA.

NIAGARA KARYA SASTRA YANG DIHASILKAN SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA SENTIASA MENGALIR, SENTIASA BERSASTRA TANPA HENTI SEHINGGA TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA, BIARPUN NAFAS TERHENTI SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS-TERUSAN DIBACA OLEH YANG MASIH HIDUP ,

MOGA ILMU SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS MASUK KE AKAUN SAHAM AKHIRATKU SEPERTI MENGALIR AIR TERJUNAN NIAGARA MENYATU TERUS KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI
INSYA-ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'

MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH

'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'

As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)

WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).

BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)

Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.

Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin

YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

"SALAM  BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"

KH. Abdullah Gymnastiar

·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita

PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
                                       
12 ZULKAEDAH 1437H
14 OGOS 2016
 

0 comments:

Post a Comment