Monday 15 August 2016

HIDUP SATU PERJUANGAN (129) QADAR-NYA MEWANGI SEHARUM SETANGGI SYURGA


HIDUP SATU PERJUANGAN (129) QADAR-NYA MEWANGI SEHARUM SETANGGI SYURGA

www

Rabeah Binti Mohd Ali berkongsi kenangan.
QADAR-NYA MEWANGI SEHARUM SETANGGI SYURGA
QADAR-NYA MEWANGI SEHARUM SETANGGI SYURGA
Biar kau ditampar Kasih-Nya di dunia
Daripada disepikan kasihmu di akhirat-Nya
Jika kau disepikan di akhirat-Nya...
Makanya penyesalan tak tertebus
Biarlah bajumu berpeluh dengan Qadar-Nya...
Daripada ditenggelami peluh
Matahari sejengkal di kepala
Tak akan cintamu tersangkut di langit ke 7
Kerana kau tidak salah memilih
Pilihanmu tepat dan bermatlamat untuk
Jalan-jalan ke Syurga-Nya
Dan kau tersenyum
Penuh kesyukuran
Bilamana cintamu melepasi langit ke 7
Indahnya pertemuan di kala itu
Antara hamba dengan Pencipta-Nya.
Moga kau dan aku
Diterima-Nya
Sebagai Kekasih-Nya...
Qadar-Nya
Mewangi
Seharum setanggi Syurga
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
15 Ogos 2012
26 Ramadan 1433H
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Arjuna Mujahid AdXb Asalamualaikum wbrkth slmt pgi sahabat ku insan berilmu...
Tak SukaBalasan11 jam
Rabeah Binti Mohd Ali Waalaikummussalam wr wb sahabatku , moga kita sama-sama termaksuk golongan hambaNya pencinta ilmu dunia akhirat. Aamiin.


www

MOGA SASTERAKUDUNIAKU MAJU DAN BERKEMBANG DI NUSANTARA KHAZANAH SENI BUDAYA NUSANTARA YANG INDAH
WARKAH UNTUK GROUP KISAH-KISAH SEJARAH DI NUSANTARA
BismillahirRahmanirRahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Salam hormat dan salam kenal
Dari saya Putri Rimba Niagara
Saya ucapkan terima kasih kepada rakan saya
Mohamad Tedja Arum Rochematulloh
Kerana sudi menjemput saya di group Kisah-Kisah Sejarah Di Nusantara.
Saya bukanlah arif tentang sejarah Nusantara tapi minat berpuisi pelbagai tema
Antaranya sejarah....secara kebetulan rakan-rakan fb saya... asal Indonesia...
Hasil daripada artikel yang dikirimkan oleh rakan, saya banyak dapat ilham untuk Berpuisi mengenai Sejarah Nusantara....
Saya terpanggil untuk menyumbang bakti kepada rakyat Indonesia selagi mereka sudi menerima karya-karya saya sebagai tanda kasih sayang saya pada negara Indonesia dan seluruh rakyatnya
Tiada niat di hati saya untuk menyuburkan kebencian antara Raja, rakyat dan Pemerintah Indonesia...tapi yang ada di hati saya agar satu masa nanti kesemuanya Bersatu hati demi rakyat dan negara Indonesia agar sejahtera selamanya hingga ke Anak cucu selagi ada bulan dan matahari...
Saya mohonlah jasa baik rakan-rakan di sini jika setiap kali puisi saya bersiaran
Harap dapat memberi pendapat anda mengenai puisi yang dihasilkan dan jika ada bahasanya yang tidak betul atau ejaan harap dapat diperbetulkan agar puisi tersebut menepati kehendak pembaca Indonesia...jika tidak sesuai dengan kehendak pembaca Indonesia tentang puisi saya...saya boleh terima kok...
Moga jalinan ukhuwah ini membawa keberkatan dan redho Illahi. Aamin.
Yang Ingin Berbakti Pada Negaramu,
Putri Rimba Niagara Malaysia
29 April 2012
Seghayo SuttanPesirah Dipuncak Nur Putri Rimba Niagara,moga sastraku maju dan berkembang dan banyak penggemar di Nusantara,khasanah seni budaya Nusantara yang indah..
www.kedatunkeagungan.com/profil.php
Kedatun Keagungan
www.kedatunkeagungan.com
kedatun keagungan merupakan jeng jenganan kesuttanan lam adat lampung sai nasabn...
18 hours ago · Unlike · 3
Moch Supri Agus salam persaudaraan mbak.... .....?
18 hours ago via mobile · Unlike · 2
Putri Rimba Niagara:
Salam persaudaraan juga untukmu Moch Supri Agus.
3 hours ago · Like · 1
Moch Supri Agus bagaimana caranya/solusi di titik terbaiknya menuju msuk ke "ANUSWORONUSONTORO" yg berPERADABPAN TINGGI di kala itu ya ?
Putri Rimba Niagara:
Solusinya nggak ada selagi titik perbedaan pendapat tidak dapat diselarikan dengan matlamat hidup berjiran bernegara dalam penuh kesepakatan dengan rasa kerendahan hati semua pihak.
40 minutes ago · Like · 1
AGAR DAPAT MENGUNDANG RAHMAT DAN REDHO ILLAHI
Aku mahu tanya kepada mereka yang bergelar warga Indonesia?
Kenapa mereka begitu marah dengan pejuang yang rela mati demi kemerdekaan negara Indonesia?
Bilang sama aku?
Adakah perjuangan mereka tidak dikehendaki rakyat?
Karena tanpa ridho Illahi seperti yang dikatakan si pujangga?
Bilang sama aku?
Karena aku menulis setelah membaca kisah-kisah perjuangan
Pejuang Indonesia yang dikirimkan oleh rakan Indonesiaku seorang pecinta sejarah kemerdekaan Indonesia
Setelah aku hasilkan puisi untuk pejuang mereka yang gugur
Mereka kata pejuang itu pengkhianat bangsa Indonesia...
Aku enggak faham sama sekali ini...
Bangsa sendiri melawan pemerintah sendiri
Benarlah kata Bung Karno
Aku boleh usir penjajah di bumi Indonesia
Tapi bangsa sendiri melawan di luar kemampuanku
Kalau benar kau pembela rakyat tolong jelaskan
Apa sebenarnya sejarah pejuang Indonesia
Kenapa mereka tidak dihargai oleh bangsa Indonesia sendiri?
Aku bagi kalungan untaian bunga untuk ibu pertiwi pejuang Indonesia yang gugur di medan juang...dihina dipijak-pijak oleh mereka seolah-olah terlalu hina pejuang mereka...adakah darah pejuang yang gugur dibumi Indonesia tidak diRedhoi Tuhan?
Sedangkan setahu aku darah yang gugur di medan juang adalah darah syahid...darah syahid pasti-Nya diredhoi kerana balasannya Syurga!
Begitulah yang aku tahu...tentang nilaian darah seorang pejuang syahid yang gugur di medan juang..
Kalau mereka sendiri tidak hargai terpulanglah kerana itu hak mereka ke atas pejuang mereka... karena aku sedar siapakah aku tidak layak untuk menyatakan penghargaan aku kepada pejuang mereka barangkali aku bukan warga Indonesia makanya mereka memandang jelek pada karyaku...
Sekarang ini yang menyakitkan hati aku dan aku tak boleh terima sama sekali apabila bergema suara mereka mahu negaraku digayang habis-habisan? Kenapa ye?
Apa salah negaraku pada bangsa Indonesia?
Setahu aku kita adalah negara berjiran yang amat baik sudah terjalin sejak dulu hingga kini...tapi kenapa masih ada suara-suara sumbang seperti ini ye?
Sejujurnya aku mahu tanya sama kalian...benarkah itu yang ada di hati kalian mahu gayang negaraku...dendam kesumat apa yang ada di hatimu? Bilang sama aku?
Jika kamu tidak mahu bilang ...apa yang ada di hatimu tentang masalah ini...makanya aku terpaksa undur dari kalian...dan aku anggap kalian tidak pernah hadir dalam sejarahku.
Yang aku mahu bina sekarang sejarah masa lalu dijadikan iktibar kepada kita bagaimana mahu mengekalkan kemerdekaan negara masing-masing dan hidup saling harmoni di antara dua benua berjiran saling membantu dan menghormati sesama demi memakburkan bumi ini agar dapat mengundang Rahmat dan Redho Illahi.
Karya : Putri Rimba.
30 April 2012
39 minutes ago · Like · 1
Putri Rimba: Maafkan saya Moch Supri Agus...kalau kamu sudi jawablah puisi saya di atas...adakah kata-kata saya itu lahir dari hati yang bagaimana...saya kebingungan kini...moga jawapanmu dapat membantu persoalan yang selama ini menjadi tanda tanya saya...
18 minutes ago · Like
Moch Supri Agus hehehehe hehehehehe masalahnya kan HAQ patok jg HUKUM yg di TKI/TKW itu kan gak IMBANG di malasyia.... .....???? ?????
16 minutes ago via mobile · Like
Putri Rimba: Kenapa gak IMBANG? sekarang ni fikirkan bagi IMBANG...boleh nggak?
Bilang sama aku...?????? hehehehe
14 minutes ago · Like
(PETIKAN DARIPADA WALL KOMUNITAS KEDATUN KEAGUNGAN CINTA BUDAYA)
30 April 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
15 Ogos 2012
26 Ramadan 1433H
Kedatun Keagungan
www.kedatunkeagungan.com
Kedatun Keagungan merupakan jeng jenganan kesuttanan lem adat lampung sai nasab no anjak Kesuttanan Keratuan Dipuncak, kak bebidang jaman dilakuken peguwaian adat baik yo recako dan merwatin lem macem-macem peguwaian mulai yo jak muaghi, selamatan, penganggik, cangget, buseghak buasah, lajeu munih b...
Kedatun Keagungan merupakan jeng jenganan kesuttanan lem adat lampung sai nasab no anjak Kesuttanan Keratuan Dipuncak, kak bebidang jaman dilakuken peguwaian adat baik yo recako dan merwatin lem macem-macem peguwaian mulai yo jak muaghi, selamatan, penganggik, cangget, buseghak buasah, lajeu munih b...
KEDATUNKEAGUNGAN.COM
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Arjuna Mujahid AdXb Asalamualaikum wbrkth slmt pgi sahabat
Tak SukaBalasan11 jam
Rabeah Binti Mohd Ali Waalaikummussalam wr wb selamat pagi kembali sahabatku moga kita semua dirahmati Allah swt dunia akhirat. AAmiin.
SukaBalasan1 min
Rabeah Binti Mohd Ali



WWW

0 comments:

Post a Comment

 
;