Tuesday 16 October 2018

BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (343) TAHTA


BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (343) TAHTA

TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'ASAL USUL RAJA BENTAN, RAJA SINGAPURA DAN MELAKA Karya Prabu Raksa Bumi Kusuma, Paduka Seri Rana Wikrama, Paduka Seri Maharaja, Sri Pemangku Adat & Ratu Rimba Niagara (Part 1)
ASAL USUL RAJA BENTAN,RAJA SINGAPURA,RAJA MELAKA
Sejarah Salaknegara,Tarumanegara,Sriwijaya(Palembang,Bintan,Singapura,Melaka)
Inilah Maqam Pangeran Sang Nila Utama di Bukit Larangan Singapura(Foto Tengku Shawal Tengku Aziz)
Sang Nila Utama atau Nila=Bulan Utama=Kedudukan atau Sri Maharaja Sang Utama Parameswara Batara Sri Tri Buana artinya:. "Penguasa Tinggi Raja Batara dari Triloka dunia", menandakan pengusaan beliau Palembang, Bintan dan Singapura)1299-1347m
Dari Abad ke 1-7,Singapura di bawah pimpinan Salakanegara,Tarumanegara di babak oleh Sang Hyang Togog Mantri atau Janus atau Sri Baginda Umar Mahdi.
Dari abad 7 sampai abad ke-13, pulau Singapura dikendalikan oleh kerajaan Sriwijaya Raja Sri Hj Jayanasa Dapuhyantang yang di nobatkan oleh Maha Raja TARUMANEGARA Sri Baginda Maharaja Purnawarman(Sri Wijaya berkedudukan di Sumatera).
SISILAH RAJA SINGAPURA:Sang Nila Utama memperkuat posisinya dengan membangun hubungan yang kuat dengan China, dan secara resmi diakui sebagai penguasa Singapura oleh utusan kaisar Cina di 1320. Dia meninggal pada 1347 dan digantikan oleh putranya, Paduka Seri Wikrama Wira
Paduka Seri Rana Wikrama ('Ranavikrama') adalah anak sulung dari Paduka Seri Wikrama Wira dengan istrinya Nila Panjadi, dan Raja ketiga Singapura. Dia dikenal sebagai Raja Muda sebelum aksesi dan menikah dengan seorang putri Bendahara Tun Perpatih Muka Berjajar. Pemerintahannya adalah 1362-1375
Paduka Seri Maharaja adalah anak sulung dari Wikrama Rana Seri Paduka Raja dan keempat Singapura. Dia dikenal sebagai Raja Damia sebelum ia.
Pemerintahan Paduka Sri Maharaja ditandai dengan peristiwa Ikan Todak melanda pantai Singapura. Seorang pemuda, Hang Nadim, memikirkan solusi cerdik untuk menangkis IKAN TODAK tersebut. Raja awalnya berterima kasih, tetapi merasa semakin terancam oleh kecerdasan anak itu, dan memerintahkan agar anak itu dieksekusi. Pada 1389, Paduka Sri Maharaja digantikan oleh putranya, Iskandar Shah.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Rangkaian serangan diluncurkan oleh Kekaisaran Chola pada abad ke-11 telah melemahkan kekaisaran Melayu yang mulia Sriwijaya.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Sultan Iskandar Shah atau Parameswara:Raja Singapura -MELAKA
Prabu Raksa Bumi Kusuma SETELAH JATUH SRI WIJAYA,SINGAPURA
Abad 14, kerajaan Sriwijaya berada dalam periode penurunan panjang.
Kota ini ditaklukkan oleh kerajaan Majapahit pada tahun 1401 dan berpindah tangan beberapa kali sebelum datang di bawah pengaruh Kesultanan Malaka, pada abad ke-15.
Parameswara (1344-1414), juga disebut Iskandar Shah (Jawi: إسكندر شه), adalah raja terakhir dari Singapura yang memerintah 1389-1398. Raja melarikan diri dari kerajaan pulau setelah invasi angkatan laut Majapahit di 1.398 dan mendirikan benteng barunya di mulut sungai Bertam tahun 1402. Dalam beberapa dekade, kota baru tumbuh pesat menjadi ibukota Melaka
Prabu Raksa Bumi Kusuma Sisilah Sultan Melaka
sultan
- 1400-1414 Iskandar Shah
- 1414-1424 Megat Iskandar Shah
- 1424-1444 Muhammad Shah
- 1444-1446 Abu Syahid Shah
- 1446-1459 Muzaffar Shah
- 1459-1477 Mansur Shah
- 1477-1488 Alauddin Riayat Shah
- 1488-1511 Mahmud Shah
- 1511-1513 Ahmad Shah
Bendahara
- 1400-1412 (pertama) Tun Perpatih Permuka Berjajar
- 1445-1456 Tun Ali
- 1456-1498 Tun Perak
- 1500-1510 Tun mutahir
- 1510-1511 (terakhir) Paduka Tuan
Prabu Raksa Bumi Kusuma Raja Singapura - Raja Melaka -Raja Perak
Prabu Raksa Bumi Kusuma Raja Singapura -Raja Riau -Lingga (Penguasa)
Manndzri Ajrekeb Konores Pengkisahan yang menakjubkan...sejarah Bani Melayu Nusantara...
Prabu Raksa Bumi Kusuma Di Bukit larangan di Singapura terdapat Situs ..kerajaan Singapura..
Prabu Raksa Bumi Kusuma Agama Tauhid sudah wujud di Nusantara pada abad ke 1,saudara Suffian Mohd Noor,,kita jgn terpengaruh sangat dengat POLITIK ARAB ISLAM https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/.../529186...
Prabu Raksa Bumi Kusuma CATATAN DI ROMAWI OLEH PLOTEMY BAHASA MELAYU
Penggunaan kata Melayu, telah dikenal sekitar tahun 100-150 seperti yang tersebut dalam buku Geographike Sintaxis karya Ptolemy yang menyebutkan maleu-kolon..
Prabu Raksa Bumi Kusuma Dalam kitab Hindu Purana pada zaman Gautama Buddha terdapat istilah Malaya dvipa yang bermaksud tanah yang dikelilingi air.
Prabu Raksa Bumi Kusuma KERAJAAN MELAYU
Nama "Malayu" berasal dari Kerajaan Malayu yang pernah ada di kawasan Sungai Batang Hari. Dalam perkembangannya, Kerajaan Melayu dari awalnya Kerajaan Salakanegara,Tarumanegara dan di nobatkan sri hj jayanasa dapuhyantang menjadi Kerajaan Sriwijaya. Pemakaian istilah Melayu-pun meluas hingga ke luar Sumatera, mengikuti teritorial imperium Sriwijaya yang berkembang hingga ke Jawa, Kalimantan, dan Semenanjung Malaya. Jadi orang Melayu Semenanjung berasal dari Sumatera.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Asal Usul Kerajaan Sriwijaya:" Keajayaan Sri Baginda Maha Raja Purnawarman Bhima Prakarma Sang Iswara Dig Wijaya Surya Maha Purusa Jagat Pati, Atau Sang Hyang Bhatara Surya atau Dewangga Sura Liman Gautama Sakti sebagai Raja Kuningan Agung Emas LIEM Yang Dimuliaakan sudah menguasai Dunia Barat dan Timur di jaman kala Brata berkisar 200 ~ 300 Saka Masehi. dan beliau dikenal sebagai Great Alexander I. Beliau adalah Penguasa Root Cosmologi ke beberapa Dinasti China yang nanti akan membukakan Kerajaan Melayu. Dimana Sri Baginda Maha Raja Purnawarman Sang Iswara atau Sang Hyang Bhatara Surya Ewangga Sura Liman Gautama Sakti sendiri sebagai Pendiri dan Pelaksana langsung Wilayah Ratu Melayu, yang pada saat itu beliau tempatkan berkedudukan di Swarna Bhumi tepatnya Pangkal Pinang atau Pulau Timah, yg sekarang menjadi nama Bangka Belitung... disitulah beliau menikah dengan RATU DEWI MUTIA SARIi. Beliau Sri Purnawarman Ewangga Bhatara Surya sebagai Jagat Pati Bhuana mempunyai seorang anak perempuan yg bernama Ratu Khandyawati atau Ratu Kaniya... Setelah berkuasa lama sebagai Raja Dunia...dalam waktu yg bersamaan Sri Baginda Maha Raja Purnawarman Ratu Ewangga menikah pula dengan Ratu Kahiyangan__ RATU DEWI KWAN IM atas segala petunjuk dan pemberian Sang Hyang Wenang Maha Mantri dan Sang Hyang Tunggal Raja Mantri, yang kemudian beliau bergelar Sang Sura Liman Gaung Utama Sakti Maha Purusha Jagat Pati. maka dari situlah kemudian Sri Baginda Maha Raja Purnawarman sebagai Penguasa Dunia Raja Sang Hyang Kuningan Agung Emas yang dimuliakan menunjuk __SRI JAYANASE dr Garis TAN dan CHAN Dinasti Kerajaan Besar China untuk memegang kendali dan menjadi Raja Pertama Melayu setelah ditikahkan dengan puterinya yg bernama Ratu Khandyawati sebagai penguasa laut merah. kemudia Sri Jayanase diberikan Gelar SRI HAJI JAYANASE PRAMESWARA yg berkedudukan di Pulau Timah atau Pangkal Pinang Swarna Bhumi atau Pulau Bangka. kemudian beliau Sri Baginda Maharaja Purnawarman Sang Hyang Bhatara Surya bersama Sang Maha Mantri dan Raja Mantri kembali lagi ke tempat yg disamarkan tepat'a di Medang kamuliaan Kuningan Agung Emas yang Dimuliakan sebagai tempat Sang Terbit dan terbenam'a Matahari...
Prabu Raksa Bumi Kusuma Tertuliskan setelah 1600 tahun yang lalu, disaat Sang Raja Resi Dewa Raja Sura Liman Sakti Ewangga Sri Baginda Maha Raja Purna Warman Bhima Prakarma Sang Iswara Dig Wijaya Surya Maha Purusa sebagai Raja Dewa dari Medang Kamuliaan Kuningan Penguasa Sunda atau Moho-Sin sebagai Penguasa Asia Timur Raya dan Barat ...menginjakan kakinya di Pulau Swarna Bhumi Sumatera dan Semenanjung Malayu dan Cina.
Disaat Beliau Sang Raja Resi Dewa Raja Ewangga dan Sang Permaisuri Ratu Sri Dewi Quan Im bersama Sang Maha Mentri dan Raja Mentri menyaksikan keturunannya membuka wilayah Tepatnya sekarang yang dinamakan Palembang, Beliau berkata ..sebagai Sang Raja Resi Dewa Raja bersama Keturunnya para Prabu Raja-raja Medang Kuningan .. :
“ Aku datang untuk Cahayamu...Aku Buat Surga Indralaya untuk Keturunanmu.... dan Aku buat Tanda Kebesaran Prasasti-ku di Batu Raja. "
" Aku Panggil dia Pai Liem...dan Aku beri nama itu dari nama lain-ku sebagai Hamba Kesayangan-ku.... Sang Maha Mentri-ku memberi nama-mu .. Sri Haji Depuhyantang. "
" Aku Nikahkan dia dengan Ratu Soba Kancana yg sangat Cantik Jelita Putera dari Pangeran Lingga Kusuma Yudha Sang Lingga Warman Raja Kuningan. "
" Aku Nobatkan...Aku Angkat Pai Liem Sri Haji Depuhyantang sebagai Raja.... Kuberi nama dari Kejayaan-ku ..Moho-Sin Sunda.. menjadi.. : Sri Wijaya. "
Disaksikan Sang Raja Amartha Pura Sang Pandawa Raja Kuningan Sri Maha Prabu Rama Wijaya Sri Baginda Maha Raja Candra Warman sebagai Cucu-ku untuk Mengukuhkan mereka Sri Haji Depuhyantang dan Ratu Soba Kancana sebagai Raja dan Ratu Sri Wijaya.
Aku Bangun tempat-mu untuk menjadi satu tempat Pendidikan dan Tempat Beribadah terbesar di Asia Timur Raya sebagai satu Tanda Panji Kebesaran Yang Agung Yang Dimuliaakan untuk anak keturunan-mu kelak yang di Berkahi...
Semua sudah Ku-besarkan dan semua sudah Ku- jalankan sebagai Tanda Mulia-ku untuk anak keturunan-ku.... sehingga sudah waktunya aku Pergi Sang Hyang.. bersama para Prabu untuk kembali ke tempat Asalku ... Medang Kamuliaan Kuningan sebagai tempat Surga nya Para Dewata.....
Dan Ku-berikan nama tempat kepergian-ku itu dengan nama.." Prabu Mulih.”
Dari Sri Chandra Patikusuma..KUNINGAN
Prabu Raksa Bumi Kusuma Pada 1398, Majapahit,Raja Hyam Wuruk,Maha Patih Gajah Mada, mengirim armada kapal perang tiga ratus utama dan ratusan kapal-kapal kecil, membawa tidak kurang dari 200.000 orang ke Singapura. Awalnya. tentara Jawa terlibat dengan pembela dalam pertempuran di luar benteng, sebelum memaksa mereka untuk mundur di belakang dinding. Kekuatan invasi mengepung kota dan berulang kali mencoba untuk menyerang benteng. Namun benteng terbukti ditembus(Bukit Terlarang/Fort Canning)
Setelah sekitar satu bulan berlalu, makanan di benteng mulai habis dan pembela berada di ambang kelaparan. Sang Rajuna Tapa kemudian diminta untuk mendistribusikan apapun gandum tersisa untuk orang-orang dari toko kerajaan. Melihat kesempatan ini untuk membalas dendam, menteri berbohong kepada Raja, mengatakan toko-toko yang kosong. Butir tidak didistribusikan dan orang-orang akhirnya kelaparan. Serangan terakhir datang ketika gerbang akhirnya dibuka atas perintah menteri berbahaya. Para prajurit Majapahit bergegas ke benteng dan pembantaian yang mengerikan terjadi
Prabu Raksa Bumi Kusuma Iskandar Shah atau Parameswara melarikan diri ke utara untuk mendirikan permukiman baru. Pada Muar, Parameswara merenungkan mendirikan kerajaan baru di kedua Biawak Busuk atau di Kota BURUK. Menemukan bahwa lokasi Muar tidak cocok, ia melanjutkan utara. Sepanjang jalan, dia dilaporkan mengunjungi Ujong Sening (nama mantan hari ini Sungai Ujong) sebelum mencapai sebuah desa nelayan di muara Sungai Bertam (nama mantan Sungai Malaka). Ini berkembang dari waktu ke waktu untuk menjadi lokasi kota modern Malaka. Menurut Annals Melayu, legenda mengatakan bahwa raja melihat Kancil mengecoh anjing pemburu ke dalam air ketika ia sedang beristirahat di bawah pohon Malaka. Dia pikir ini juga mengisyaratkan, berkomentar, 'tempat ini sangat baik, bahkan kancil yang tangguh, yang terbaik adalah bahwa kita membangun kerajaan di sini'. Tradisi mengatakan bahwa ia bernama pemukiman setelah pohon ia bersandar sambil menyaksikan acara dakwaan. Saat ini, kancil adalah bagian dari mantel yang modern Malaka senjata atau coat of Arms
Prabu Raksa Bumi Kusuma Hubungan dengan Ming China dimulai pada awal abad ke-15 ketika Parameswara memulai beberapa pelayaran untuk mengunjungi Kaisar Yongle. Pada 1403, resmi pertama perdagangan utusan Cina yang dipimpin oleh Laksamana Yin Qing tiba di Malaka. Kemudian, Parameswara dikawal oleh Cheng Ho dan utusan lainnya dalam kunjungan yang sukses. Hubungan Malaka dengan perlindungan menyerahkan kepada Ming ke Malaka terhadap serangan dari Siam dan Majapahit dan Malaka resmi diajukan sebagai protektorat Ming Cina. Ini mendorong perkembangan Malaka menjadi penyelesaian perdagangan utama di jalur perdagangan antara Cina dan India, Timur Tengah, Afrika dan Eropa.
Bagian dari salinan asli sejarah Dinasti Ming (1368-1644), pasal 325. Parameswara mengunjungi kaisar Yongle.
Pada 1411, Parameswara dan istrinya bersama-sama dengan 540 pejabat dari Malaka pergi ke China untuk memberi penghormatan kepada Kaisar Yongle (r. 1.402-1.424).
Prabu Raksa Bumi Kusuma "Kau, Raja ( Parameswara), perjalanan puluhan ribu li seberang lautan ke ibukota, percaya diri dan tanpa kecemasan, karena kesetiaan dan ketulusan Anda meyakinkan Anda tentang perlindungan roh. Saya (Kaisar Yongle) telah senang bertemu dengan Anda, Raja, dan merasa bahwa Anda harus tinggal. Namun, orang yang Anda merindukan Anda dan sudah sepantasnya Anda kembali untuk menenangkan mereka. Cuaca semakin dingin dan angin yang cocok untuk berlayar Selatan. Ini adalah waktu yang tepat. Anda harus makan dengan baik dalam perjalanan Anda dan menjaga diri sendiri, sehingga mampu mencerminkan perasaan saya kekhawatiran untuk Anda. Sekarang saya berunding kepadamu, raja, sabuk emas dan batu giok, lencana seremonial, dua "kuda dibebani", 100 liang emas, 500 perak liang, 400.000 guan uang kertas, uang tunai 2.600 guan tembaga, 300 baut dari bordir baik sutra dan sutra gauzes, 1.000 baut dari sutra tipis ......
Prabu Raksa Bumi Kusuma Dalam dekade setelah berdirinya, Malaka tumbuh menjadi pelabuhan perdagangan internasional dan digembar-gemborkan zaman keemasan Alam Melayu. 80 bahasa dilaporkan diucapkan di Malaka. Malaka menjadi pelabuhan penting di timur jauh selama abad ke-16. Ini menjadi begitu kaya bahwa penulis Portugis dan Pires trader Tome mengatakan "Siapa pun penguasa Malaka akan memiliki tangannya di tenggorokan Venesia." Kesultanan Melayu baru muncul sebagai dasar utama dalam melanjutkan perjuangan bersejarah pendahulunya, Singapura dan Sriwijaya, melawan dan memberikan hukuman setimpal mereka Jawa(Majapahit)
Prabu Raksa Bumi Kusuma Pada pertengahan abad ke-15, Majapahit menemukan dirinya tidak mampu mengontrol kekuatan naiknya Malaka yang mulai mendapatkan kontrol yang efektif dari Selat Melaka dan memperluas pengaruhnya ke Sumatra
Prabu Raksa Bumi Kusuma Pada ketinggian dan kekuatannya, setelah aksesi ke tahta Shah Mansur Sultan di 1459, wilayah Malaka menutupi sebagian besar Semenanjung Malaya serta Riau-Lingga pulau dan bagian dari pantai timur Sumatera yakni Indragiri, Kampar, Siak , Rokan, Haru dan Siantan. Malaka masih ingin memperluas wilayahnya hingga akhir 1506 ketika menaklukkan Kelantan.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Kemakmuran Malaka sebagai pelabuhan internasional mengubah Maritim seluruh Asia Tenggara dan keberhasilannya dikagumi oleh raja-raja dari kerajaan tetangga. Sebagai entrepot utama, Malaka menarik pedagang muslim dari berbagai bagian dunia dan menjadi pusat Islam, dissemanting agama di seluruh Maritim Asia Tenggara.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Sama Sama Tuanku Azman..Aamiin..
Prabu Raksa Bumi Kusuma Peranan Sunan Bonang dan Sunan Kalijaga di Melaka:Proses Islamisasi di wilayah sekitarnya Malaka secara bertahap intensif antara abad 15 dan 16 melalui pusat studi di Upeh, distrik di tepi utara Sungai Malaka. Islam menyebar dari Malaka ke Jambi, Kampar, Bengkalis, Siak, Aru dan Kepulauan Karimun di Sumatera, di banyak Semenanjung Melayu, Jawa dan bahkan Filipina. The Annals Melayu bahkan mengungkapkan bahwa pengadilan Malaka dan Pasai mengajukan pertanyaan teologis dan masalah satu sama lain. Dari apa yang disebut Wali Sanga ('sembilan orang kudus') bertanggung jawab dalam menyebarkan Islam di Jawa, setidaknya dua, Sunan Bonang dan Sunan Kalijaga, dikatakan telah belajar di Malaka
Prabu Raksa Bumi Kusuma Sudah siap mas Cakra Bhuwana..ini sejarah kontroversi..harus di mulai dari abad 001..
Prabu Raksa Bumi Kusuma Kehancuran Melaka di awali dari Kedatangan Kebo Bule dan Monyet(pengkhianat) sesuai uga wangsit siliwangi abad ke 16...Eropa pertama kali datang ke Asia Tenggara pada abad ke-16. Itu adalah iming-iming perdagangan yang membawa Eropa ke Asia Tenggara, sementara para misionaris turut serta dalam kapal-kapal yang mereka harapkan untuk menyebarkan agama Kristen ke wilayah ini.
Portugis adalah kekuatan Eropa pertama yang membuka akses ke dalam jalur perdagangan menguntungkan ke Asia Tenggara dengan penaklukan Kesultanan Malaka pada tahun 1511. Belanda dan Spanyol mengikutinya dan segera saja mengatasi Portugis sebagai kekuatan Eropa utama di wilayah tersebut. Belanda mengambil alih Malaka dari Portugis di tahun 1641, sedangkan Spanyol mulai mengkolonisasi Filipina (dinamai Philip II dari Spanyol) sejak tahun 1560-an. Bertindak melalui Perusahaan India Timur Belanda, Belanda mendirikan kota Batavia (sekarang Jakarta) sebagai pusat perdagangan dan ekspansi ke bagian lain dari Jawa dan wilayah sekitarnya...WASSALAM..
Sri Pemangku Adat terima kasih Prabu Raksa Bumi Kusuma atas nukilan anda...amin.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Sama sama saudara ku Sri Pemangku Adat..Aamiin..
Prabu Raksa Bumi Kusuma Bunda UI,tujuan utama mereka menyebarkan agama kristen,mereka asal dari suku Romawi.selebihnya mungkin sahabat yang lain bisa terangkan.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Sejarawan sering menyebut 'Age of Discovery' Portugis dan Spanyol sebagai pelopor utama di maritim dlm perjalanan jarak jauh untuk mencari jalur perdagangan alternatif untuk "Hindia Timur", digerakkan oleh perdagangan emas, perak dan rempah-rempah.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Benar Bonda UI,Romawi asal leluhur Portugal..hanya di rubah nama,benar ada sepekatan dalam Age of Discovery..Visi utama Agama Kristen,kedua kekayaan Timur.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Megat Iskandar Shah adalah Sultan kedua Malaka dan juga anak Parameswara.
Sultan Muhammad Shah (1424-1444) adalah sultan ketiga Malaka. Dia adalah putra dari Megat Iskandar Shah (Sultan Malaka). Ia memerintah Malaka 1424-1444. Ia digantikan oleh Sultan Abu Syahid. Dia dikenal sebagai Raja Tengah.
Sultan Abu Syahid Shah adalah Sultan Malaka 1444-1446. Terlepas dari kenyataan bahwa Malaka adalah kerajaan Islam, Syahid Shah adalah Hindu.He berlatih menyebut dirinya sebagai Raja Shah Parameswara Sri Dewa. Pendahulunya, Sultan Muhammad Shah telah diduga bertemu dengan Nabi Muhammad dan Islam. Shah Syahid untuk mengambil judul Hindu mewakili reaksi tradisionalis di Malaka melawan Islam, agama baru. Ia memerintah hanya tujuh belas bulan, setelah itu ia dibunuh dalam sebuah plot diduga bersekongkol oleh Tamil Muslim Bendahara (Perdana Menteri), Tun Ali. Syahid Shah kemudian diberi gelar Abu Syahid yang berarti Raja Matyred.
Sultan Muzaffar Shah adalah Sultan kelima Malaka. Ia memerintah 1445-1459. Dia adalah putra dari Sultan Muhammad Shah.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Sultan Mansur Shah adalah Sultan keenam Malaka. Ia memerintah Malaka 1459-1477. Ia naik tahta setelah kematian ayahnya, Muzaffar Shah.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Sultan Mansur Shah menerapkan kebijakan ekspansionisme selama pemerintahannya. Banyak wilayah di Semenanjung Malaysia dan timur Sumatera dan pulau-pulau sekitarnya berada di bawah kendali Malaka selama pemerintahannya seperti Selangor, Bernam, Kampar, Siak, Manjung, Rupat, Singapura, dan Bintan. Mansur Shah juga memerintahkan serangan Pahang oleh Tun Perak, para Bendahara Malaka, untuk mengamankan pertahanan Malaka di pantai timur. Siantan dan Inderagiri di Sumatera juga diberikan ke Malaka sebagai mahar pernikahannya dengan putri Majapahit.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Mansur Shah, yang memiliki minat yang besar dalam Islam, mendorong beasiswa dalam studi teologi Islam. Ia belajar tasawuf sendiri. Dia juga belajar di bawah Maulana Abu Bakar, yang membawa Ab Darul suci Manzum ke Malaka. Dia juga memerintahkan penerjemahan kitab suci ke Melayu oleh Makhdum Patakan. Shah Mansur disebut ulama dari Pasai pada isu-isu agama karena keahlian mereka.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Alauddin Riayat Shah adalah seorang sultan dari Kesultanan Malaka 1477-1488.
Dia terkenal untuk pergi menyamar di malam hari untuk secara pribadi memeriksa kesejahteraan rakyatnya, serta pada kondisi kesultanan nya sendiri. Pada salah satu malam ia bahkan dilaporkan telah dijalankan setelah pencuri sendiri. Dia adalah penguasa yang sangat baik dan religius dan terkenal untuk menjadi seorang raja yang adil. Tapi posisinya yang dicemburui oleh saudaranya, Raja Ahmad (penguasa Pahang, sebuah wilayah di bawah kekuasaan Malaka), karena Raja Ahmad percaya bahwa pemerintahan Malaka adalah haknya. Sultan Alauddin memiliki banyak musuh, baik di dalam maupun di luar pengadilan
Prabu Raksa Bumi Kusuma Sultan Mahmud Shah (meninggal 1528) memerintah Malaka 1488-1528. Ia adalah anak dari Sultan Alauddin Riayat Shah.
Sultan Ahmad Shah Malaka (meninggal 1513) adalah seorang sultan yang sekarang Malaysia.
Putra Sultan Mahmud Shah, aturan Ahmad Shah dimulai pada tahun 1511 ketika ayahnya menyingkir. Itu berakhir pada tahun 1513 ketika ia meninggal selama perang kerajaan dengan Portugal: Ayahnya menusuknya setelah gagal serangan untuk menaklukkan Malaka. Ia berhasil pemerintahan oleh ayahnya.
Sultan Ahmad Shah juga terlibat dalam Mitos Gunung Putri Ledang mana putri meminta semangkuk darah Raja Ahmad dalam rangka untuk menikahinya.
Sultan juga dikelilingi oleh orang-orang mampu dan prajurit seperti Hang Tuah, Khoja Hassan dan Hang Nadim. Dia memiliki tiga putra, Sultan Ahmad Shah, Muzaffar I Perak dan Alauddin Riayat Shah II Johor. Ahmad Shah berhasil Mahmud ketika Mahmud keliru membunuh Tamil Bendahara Tun mutahir dan keluarga Bendahara setelah Raja Mudaliar menuduh mutahir merencanakan pemberontakan. Ahmad Shah dianggap tidak kompeten dan dibunuh oleh Shah Mahmud sendiri setelah usaha yang gagal untuk merebut kembali Malaka. Mahmud Shah kemudian mengambil kembali tahta. Muzaffar pergi ke utara untuk mendirikan Kesultanan Perak sementara Alauddin Riayat pergi ke Kesultanan Johor ditemukan.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Kerajaan Melayu Sriwijaya- Pangeran Sang Nila Utama atau Sri Maharaja Sang Utama Parameswara Batara Sri Tri Buana(SINGAPURA) cikal bakal Raja Raja Melayu di Malaya atau Sekarang Malaysia..
Prabu Raksa Bumi Kusuma These are our ancestors "The Pure Malay King" who bring "Glory and Pride"..in the past..."TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA"SUMPAH SETIA HANG TUAH..
Husaini Mohdnoor ..Europe "Holland n Portuguese" come over here due to our government started practice corruption, no stability in ruling our country..."apabila kaum itu tidak menjalan kan yg sepatutnya...maka yg maha kuasa akan mendatangkan satu kaum lain untuk memberi peringatan...
Prabu Raksa Bumi Kusuma Benar sekali saudara ku Husaini Mohdnoor..Terimakasih..
Prabu Raksa Bumi Kusuma Dari sejarah europe..mereka dtg ke mari hanya satu tujuan menyebarkan agama kristen dan juga kekayaan hasil bumi,dan kemenanagan mereka lebih dimudahkan lagi apabila ada raja raja dan suku suku yg jadi laskar bayaran mereka yg bersekutu dgn mereka..
Prabu Raksa Bumi Kusuma Wangsit Siliwangi:Sebuah nagara akan pecah, pecah oleh kerbau bule, yang digembalakan oleh orang yang tinggi dan memerintah di pusat kota. semenjak itu, raja-raja dibelenggu. Kerbau bule memegang kendali, dan keturunan kita hanya jadi orang suruhan. Tapi kendali itu tak terasa sebab semuanya serba dipenuhi dan murah serta banyak pilihan.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Kesultanan Johor (atau kadang-kadang Johor-Riau atau Johor-Riau-Lingga atau lebih tepatnya Kekaisaran Johor) didirikan oleh putra Malaka Sultan Mahmud Shah, Sultan Alauddin Riayat Shah II pada tahun 1528. Johor adalah bagian dari Kesultanan Malaka sebelum Portugis menaklukkan ibukota Malaka pada tahun 1511. Pada puncaknya, kesultanan dikendalikan modern Johor, Riau, dan wilayah yang membentang dari sungai Klang ke Linggi dan Tanjung Tuan, Muar, Batu Pahat, Singapura, Pulau Tinggi, dan pulau-pulau lainnya di lepas pantai timur semenanjung Melayu, Karimun, pulau Bintan, Bulang, Lingga dan Bungaran, dan Bengkalis, Kampar dan Siak di Sumatera
Prabu Raksa Bumi Kusuma Perang segi Tiga:Johor-Portugese-Aceh..1613..1615..
Prabu Raksa Bumi Kusuma Bugis dan pengaruh Minangkabau di kerajaan Johor Abad ke 17
Bugis, yang memainkan peran penting dalam mengalahkan Jambi dua dekade sebelumnya, memiliki pengaruh besar di Johor. Terlepas dari Melayu, lain faksi berpengaruh di Johor pada waktu itu adalah Minangkabau. Baik Bugis dan Minangkabau menyadari bagaimana kematian Sultan Mahmud II telah memberi mereka kesempatan untuk mengerahkan kekuasaan di Johor. The Minangkabau memperkenalkan Minangkabau pangeran, Raja Kecil dari Siak yang mengaku dia adalah anak anumerta Sultan Mahmud II. Pangeran bertemu dengan Bugis dan berjanji kekayaan Bugis dan kekuasaan politik jika mereka membantu pangeran untuk memenangkan takhta. Namun, Raja Kecil ingkar janji dan diinstal dirinya sebagai Sultan baru Johor (Sultan Abdul Jalil Rahmat Shah) tanpa sepengetahuan orang Bugis. Sultan Abdul Jalil IV melarikan diri ke Pahang di mana ia kemudian dibunuh oleh seorang pembunuh yang disewa oleh Raja Kecil.
February 14 at 10:18pm · Like · 2
Prabu Raksa Bumi Kusuma Tidak puas dengan aksesi Raja Kecil, para putra Sultan Abdul Jalil IV, Raja Sulaiman, meminta Daeng Parani dari Bugis untuk membantu dia dalam usahanya untuk merebut kembali tahta. Pada 1722, Raja Kecil digulingkan oleh pendukung Raja Sulaiman dengan bantuan dari Bugis. Raja Sulaiman menjadi Sultan Johor baru, tapi ia adalah penguasa yang lemah dan menjadi boneka dari Bugis. Kakak Daeng Parani itu, Daeng Merewah, yang dibuat Yam Tuan Muda (putra mahkota) adalah orang yang benar-benar dikontrol Johor.
Husaini Mohdnoor nusantara...rindu kan sultan yg berdaulat @ iman bulat...sama-sama berdoa Mas Prabu
Prabu Raksa Bumi Kusuma "INILAH MELAYU SINGAPURA-Tak Akan Melayu Hilang Di Dunia" "Masih Setia di Tanah "Bapa' bagi Raja Raja Melayu Pangeran Sang Nila Utama"
1965..Perdana Menteri Malaysia Tengku Abdul Rahman(Bugis),melepaskan Singapura ke tangan Mr Lee Kuan Yew,dengan harapan Malaysia bisa aman dan terbebas dengan politik Mr Lee Kuan Yew yg begitu pengaruh di zaman tersebut.
Tengku Abdul Rahman tidak memerhatikan sejarah atau tidak mengenal sejarah Melayu yang sebenarnya meninggalkan dan melepaskan Singapura dengan segolongan Melayu yang masih minoritas di Singapura yang dahulunya nenek moyang Raja Raja Melayu.
Beliau tidak melihat ada hikmahnya di Singapura,atau mahu mencerminkan dahulu Singapura,Inilah Melayu Singapura yang masih setia dengan Pangeran Sang Nila Utama bapa dari Raja Raja Melayu.Tak Akan Hilang Melayu Di Dunia letaknya di Singapura.https://www.facebook.com/photo.php?fbid=408642912555690...
Prabu Raksa Bumi Kusuma Benar mas Husaini Mohdnoor..kalau kami yakin dgn wangsit siliwangi..menunggu Kehadiran President dari darah Keraton..
February 14 at 10:49pm · Like · 1
Prabu Raksa Bumi Kusuma Prabu Siliwangi berpesan pada warga Pajajaran yang ikut mundur pada waktu beliau sebelum menghilang :
“Perjalanan kita hanya sampai disini hari ini, walaupun kalian semua setia padaku! Tapi aku tidak boleh membawa kalian dalam masalah ini, membuat kalian susah, ikut merasakan miskin dan lapar.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Kalian boleh memilih untuk hidup kedepan nanti, agar besok lusa, kalian hidup senang kaya raya dan bisa mendirikan lagi Pajajaran! Bukan Pajajaran saat ini tapi Pajajaran yang baru yang berdiri oleh perjalanan waktu! Pilih! aku tidak akan melarang, sebab untukku, tidak pantas jadi raja yang rakyatnya lapar dan miskin.”
Fairuz Bin Kamarulzaman Tabek srimat sang prabhu yg mengalir darahnya sailendra warman. cuma tertinggal bendahara sebelum Tun Ali ialah bndahara Sri Wak Raja ayahandanya Tun Perak Paduka Raja
Husaini Mohdnoor ...sejarah panjang nusantara...tidak lepas dari isi perjanjian antara sang sapurba bersama demang lebar daun...kuwala & gusti...rahayu mas Prabu
February 14 at 11:04pm via mobile · Like · 3
Prabu Raksa Bumi Kusuma Terimakasih saudara Fairuz Bin Kamarulzaman,Husaini Mohdnoor,
Prabu Raksa Bumi Kusuma Mudah2an beliau mahu bersilaturrahmi di Singapura..saudara Fairuz Bin Kamarulzaman
Prabu Raksa Bumi Kusuma Benar saudara Husaini Mohdnoor..Melayu Singapura masih memegang pada sumpah setia..47 tahun Melayu Singapura masih taat pada Sang Raja..walaupun hanya menjadi minoritas di Singapura.ALLAH masih melindungi mereka yang setia..masih berikan rezki..
Sri Pemangku Adat negara beraja adalah negara berdulat, selagi kita merajakan yang hak pastinya ALLAH memberkati kita dengan rahmatnya..Amin.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Aamiin..kebenaran pasti akan muncul atas redho Allah..
Ahmad Arifin Semoga Allah meridhoi...
Prabu Raksa Bumi Kusuma Putera Al-banteni Leosjodhi..silakan simak..nuhun..
Sofyan Farid Lembah Sayang Singapura lebih dikuasai non melayu.
Prabu Raksa Bumi Kusuma Begitulah Bpk Sofyan Farid Lembah.. kalau tidak memahami sejarah..Tanah Pusaka Leluhur di gadaikan dengan mudah sekali..Terimakasih..Salam Rahayu...
Sofyan Farid Lembah Tapi keyakinan saya semuanya akan kembali. tak lama lagi bumi berguncang, banjir dimana-mana, rusuh dan air mata. hanya orang melayu beriman yang bertahan dalam kehidupan. Nusantara kembali berjaya...
Raden Baharin Raden Said Inilah jadinya selepas border tercipta yang telah dinamakan Komanwell membeza-bezakan daratan dan lautan wal hal semua dari ajenda orang putih,mereka tahu kekayaan hasil bumi bertuah di asia oleh kerana dunia,Agih agihkanlah kekayaan kepada aq ini. Anak kecil main api terbakar hatinya yang sepi air mata darah percampur keringat bumi di pijak milik orang,nenek moyang kita kaya raya,yang tinggal hanya nama juga kerana bernama kehidupan.Kita semua adalah sama,Insan kepunyaan Allah.Siap yang kuat dialah kudrat.Ada Kuda hitam cuba mendalangi dan menghilangkan kekuasaan kekebalan Raja Nusantara.Bermaksud sistem Demokrasi,Republik atau apa pun fahaman dipercaturkan,ingatlah pada yang lemah.oleh kerana wang... Bersatu...
Rahman Fadli Hamid Rahman Melayu Di singapura tinggal kenangan yang menjadi Minoritas di tanahnya sendiri
Rahman Fadli Hamid Rahman kaum kafir berkuasa.
Rahman Fadli Hamid Rahman salah satu taktik kaum kafir memblokade Umat Islam Di asia
Prabu Raksa Bumi Kusuma Melayu Singapura secara syariatnya benar minoritas..tapi melahirkan cikal bakal kaum Muslim Sejjati..minoritas inilah yang lebih di uji keimanannya dari negara dan majoritasnya muslim yg minoritas non muslim,di sinilah Singha Pura melahirkan manusia yang di sebut Muslim Sejati..cikal bakal Sang Nila Utama..Insyaallah..
Rahman Fadli Hamid Rahman Amin, Jayalah Selalu Bangsa Melayu
Prabu Raksa Bumi Kusuma Bu Rokiah Saad Md Usman..inilah maqam leluhur kita semua..Cikal Bakal Parameswara..
Prabu Raksa Bumi Kusuma Sang Sapurba Nila Pahlawan-nama asal Singa Pura..Kota Sunda..di Cirebon Kerajaan Surantaka..pindah nama jadi Kerajaan Singapura..tepatnya di cirebon..di bawah pimpinan Padjajaran..Singghora pecahan dari Majapahit..
Rmd Ramanda Ramanda numpang share Datukwass
Ratu Rimba Niagara SATU PENCERAHAN ILMU YANG SANGAT BERMANFAAT UNTUK SEMUA MENGHAYATI DENGAN TELITI. MAKASIH PRABU RAKSA BUMI KUSUMA ATAS PEMBAGIAAN/PENGKONGSIAN ILMU SEJARAH SINGAPURA.
MOGA TERUS SUKSES APA YaNG DIPERJUANGKAN. AAMEEN.
REVOLUSI PENDEKAR TEMASEK
Sungguhpun telah berlalu lebih 400 tahun namun Tanjak Bangsawan Wangsa Bugis Melayu Nusantara ini masih kekal ciri-cirinya iaitu KAIN berwarna MERAH dan mempunyai jalur EMAS hingga saat ini dan Adat Budaya terpelihara hingga kini.
By: Sri Pemangku Adat
KEJAYAAN FISABILILLAH ABANG & ADEK PENDEKAR TEMASEK
ADEK DI TEMASEK TAK SIAPA YANG NAK AMBIL TAHU
JANGAN BILANG GITU WAHAI ADEKKU
ABANG DI SINI SENTIASA AMBIL TAHU
DIAMNYA ABANG BUKAN MEMBISU DI KALBU
TAHUKAH DIKAU ADEKKU...
KALIAN SENTIASA ADA DI INGATANKU
DIAM BUKAN SEBARANG DIAM
DIAM BERISI SEPERTI UBI KAYU
KARNA ABANG BUKAN TUNGGUL KAYU
ABANG ADALAH PAHLAWAN MELAYU
ADEK PUN PAHLAWAN MELAYU
PAHLAWAN MELAYU TAKKAN BIARKAN ADEKNYA LAYU
DARAH PERJUANGAN KITA ADALAH SAMA
DARAH MOYANG KITA LAKSAMANA HANG TUAH
SAKIT ADEK SAKITLAH ABANG
KITA AKAN SEHATI SEJIWA
KITA AKAN SENADA SEIRAMA
TUNGGULAH DI SANA ADEKKU
TUNGGULAH KABAR BERITA GEMBIRA DARI ABANG
KITA AKAN BERSATU KEPAHLAWANAN
BIARPUN NYAWA ABANG JADI TARUHAN
LAMBANG CINTA ABANG PADA ADEK YANG TERANIAYA
KITA GEGARKAN
KITA LAUANGKAN
BANGSA MELAYU
JANGAN DIPANDANG SEBELAH MATA
TAK AKAN DIBIARIN
DIINJAK-INJAK SESUKA HATI
INILAH SUMPAH ABANG PADA ADEK TERCINTA
PADA SEMUA GENERASI NUSANTARA TERSAYANG
KITA BERPADU SEMANGAT JUANG
KITA BERSATU HATI
BAGI MEREALISASIKAN
SEBUAH IMPIAN MOYANG KITA LAKSAMANA HANG TUAH
BAHAWA MELAYU TAK AKAN HILANG DI DUNIA
BARULAH KITA
BUKTIKAN KATA KERAMAT MOYANG KITA
ITULAH JIWA ADEK
ITULAH JIWA ABANG
DEMI CINTA ABANG PADA ADEK
NYAWA ABANG JADI TARUHAN
KARNA HATI KITA SENTIASA BERBUNGA CINTA SYURGA
MAHU MATI SYAHID KE JALAN-NYA
KITA ADALAH PENDEKAR ALLAH
KITA ADALAH PENDEKAR SENUSANTARA
JIWA KITA SENTIASA BERGELORA MEMBARA
MENYATU DI ALAM ROH MOYANG KITA LAKSAMANA HANG TUAH
DEMI AGAMA DAN ANAK CUCU SENUSANTARA
ABANG BERSUMPAH
DEMI CINTA KARNA-NYA
DEMI KASEH PADA SEMUA RAKYAT SENUSANTARA
AKAN ABANG PERJUANGKAN UNTUK MENYELAMATKAN ADEK
DI BUMI TEMASEK
ADEK TUNGGULAH ABANG DI SANA
DOAKAN ABANG MOGA SEGALA STRATEGI ABANG
DIPERMUDAHKAN DAN DIMAKBULKAN ALLAH
TUNGGULAH DALAM SABAR
PENUH KETAWAKALAN
DEMI MEMBUKTIKAN CINTA KITA
ADALAH CINTA PAHLAWAN NUSANTARA
TAK TAKUT MATI DI MEDAN JUANG
ANDAINYA KITA MATI DALAM PERJUANGAN
PERCAYALAH AKAN BANGUN SEMUA RAKYAT SENUSANTARA
MENEBUS KEMATIAN KITA NANTI
KEMATIAN KITA BERARTI
DI SISI-NYA
SAMPAI SYURGA KITA BERSAMA MERAIKAN
KEJAYAAN FISABILILLAH
IN SHAA ALLAH AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN
Karya Ratu Rimba Niagara
7 Rabiulakhir 1434H
17 Febuari 2013M
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA PENDEKAR TEMASEK
& SEMUA PENDEKAR SENUSANTARA & ANAK CUCU SENUSANTARA YANG DIKASIHI DEMI-NYA)
MERAH PUTIH HARGA MATI
MERAH PUTIH HARGA MATI
TIDAK BOLEH DITAWAR LAGI
DARAH JADI SAKSI
NUSANTARA BUKAN KAMBING HITAM LAGI
MAJAPAHIT BANGKIT SETELAH JATUH DIZALIMI
SEMARAKKAN CINTA IBU PERTIWI
KARENA ERA MAJAPAHIT SELAMA LIMA GENERASI
PENERUS TAHTA KERAJAAN AKAN DITERUSKAN LAGI
TANPA HENTI
DIPERJUANGKAN
SEHINGGA KE TETESAN DARAH TERAKHIR
AGAR ANAK CUCUKU TAHU
AKULAH PENYAMBUNG WARISAN
GENERASI PENERUS TAHTA KERAJAAN MAJAPAHIT
MOGA ALLAH SWT PERKENANKAN
SEGALA USAHAKU TERMAKBUL
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
23 Muharram 1435H
27 November 2013M
(PETIKAN DARIPADA WALL PRABU RAKSA BUMI KUSUMA & GALERI PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
26 Muharram 1435H
30 November 2013

TEATER BANGSAWAN DIRAJA,' THESIS KERAJAAN MANDAILING' & 'KERAJAAN RIMBA NIAGARA,' Karya Raja Panusunan Godang Mandailing, Ratu Rimba Niagara, Tengku Mahkota Alam , Senopati Darmaningrat Daulay. Daeng Suriani Nasution, YM Patuan Nasution, YM Raja Nasution, YM Putri Ellyana Nasution, Sang Aduka Raja,Tengku Alyisa Dalimunthe, Angku Wahyu Jay, Raja Taquddin Garuda Simbolon, Rusdal Fajr St Inayatsyah, Dr Rubianto Tanoto & Dr Zawari Pulungan
BABAK 1
KERAJAAN MANDAILING (MANDAILING ITU BUKAN BATAK)
Raja Panusunan Godang Mandailing
Mr. Dirk Fock,Gabenor Jenderal East Indies Campanie adalah orang yang bertanggungjawab memanggil H.V. Wageningen seorang pakar antropologi yang mengetahui asal usul bangsa bangsa diIndonesia untuk memberikan keterangan mengenai isu Peristiharan Batak Maninggoring 1922 diKayu Laut,Panyabungan kepada Volkstraad Batavia 1926. Setelah mengumpulkan semua bukti,fakta dari segi sejarah dan antropologi maka Volkstraad Batavia telah memutuskan bahawa Mandailing itu bukan Batak,bukan sebahagian dari wilayah Batak dan tidak pernah ditakluki oleh Batak. Perkara ini telah diumumkan oleh Mr. Dirk Fock didalam semua akhbar diIndonesia pada masa itu.
Mr. Dirk Fock,Gabenor Jenderal East Indies Campanie adalah orang yang bertanggungjawab memanggil H.V. Wageningen seorang pakar antropologi yang mengetahui asal usul bangsa bangsa diIndonesia untuk memberikan keterangan mengenai isu Peristiharan Batak Maninggoring 1922 diKayu Laut,Panyabungan kepada Volkstraad Batavia 1926. Setelah mengumpulkan semua bukti,fakta dari segi sejarah dan antropologi maka Volkstraad Batavia telah memutuskan bahawa Mandailing itu bukan Batak,bukan sebahagian dari wilayah Batak dan tidak pernah ditakluki oleh Batak. Perkara ini telah diumumkan oleh Mr. Dirk Fock didalam semua akhbar diIndonesia pada masa itu.
Unlike · · Unfollow Post · October 13 at 1:16pm
You, Rusdal Fajr St Inayatsyah and 30 others like this.
Tengku Mahkota Alam Alhamdulillah InsyaAllah
Senopati Darmaningrat Daulay Isu Mandailing bukan Batak ini telah dibahaskan secara panjang lebar pada 1922 - 1926 diSumatera dan diBatavia,yang berahkir dengan keputusan Volkstraad Batavia 1926 bahawa Mandailing itu bukan Batak
Daeng Suriani Nasution Jelas sekali Mandailing itu bukan Batak,ini telah diperjuangkan dari dahulu sebelum Merdeka, anehnya Pemerintah Indonesia yang merdeka kini telah tunjuk kepada tuntutan Batak-Nasrani yang menuntut supaya Mandailing itu diletakkan sebagai sub-etnis Batak.....tidak masuk akal
Sang Aduka Raja Didukung kenyataan nya Daeng Suriani Nasution,sayang nya orang Mandailing diMadina hanya mendiamkan diri sahaja.......tidak ada seorang pun yang protes seolah olahnya semuanya membisu seribu bahasa
Angku Wahyu Jay-Raorao Sebenarnya orang-orang Mandailing sudah protes, tetapi orang-orang Batak tetap saja berusaha menempatkan orang-orang Mandailing sebagai sub etnis nya, dalam berbagai media massa. Untungnya sekarang tak ada kolom suku bangsa di Indonesia pada KTP, bila ada mungkin baru orang-orang Mandailing ribut jika diberi embel-embel Batak.
Raja Taqyuddin Garuda Simbolon MENGAPA PERCAYA PADA PENJAJAH???APAKAH ITU BUKAN BAGIAN DARI DEVIDE ET IMPERA???
Raja Taqyuddin Garuda Simbolon BATAK ATAU TIDAK BATAK MENGAPA MENJADI MASALAH???APAKAH TIDAK LEBIH PENTING MELAWAN PENJAJAH DAN MENGHAPUSKAN PENJAJAHAN???APAKAH ORANG MANDAILING TIDAK JUGA MERASA DIJAJAH???ASTAGFIRULLAH.....KALIAN SIBUK MEMPERMASALAHKAN YANG TIDAK MANFAAT!!!!!
Ratu Rimba Niagara KITA HIDUP JANGAN PERLEKEHKAN SESUATU ISU KERANA SESUATU ISU ITU ADA MANFAATNYA UNTUK DIBINCANGKAN BERSAMA BUKAN DICANTAS UNTUK MEMATIKAN PERBINCANGAN..NAMAPUN PERBINCANGAN JIKA PERBINCANGAN ADA BUDAYA KUTUK MENGUTUK SAMPAI BILA PUN TAK AKAN ADA TITIK PERSAMAAN . JIKA KITA RASA KITA PANDAI SANGAT BUATLAH WALL KITA SENDIRI AJAK MEREKA BINCANGKAN APA YANG HENDAK DIBINCANGKAN . KITA JAWAB AJALAH APA YANG DITANYAKAN MEREKA. BILA KITA BERADA DI WALL YANG MEMBINCANGKAN APA YANG HENDAK DIUTARAKAN IDEANYA KITA SEBAGAI TETAMU DI WALL TERSEBUT BERILAH BAHASA YANG SANTUN DIDENGAR WALAUPUN SIAPA DARJAT KITA. KITA SEBAGAI MELAYU PENUH DENGAN ADAP DAN SANTUN. MAKA BERADAP SANTUNLAH SESAMA KITA DEMI MENJAGA SILATURRAHIM DI GROUP YANG AMAT MENJAGA HUBUNGAN SILATURRAHIM.
JANGAN KERANA KELANCANGAN BERKATA IKUT SEDAP MULUT ADA HATI-HATI YANG TERSAKITI LALU AKAN MENGUNDANG PERBALAHAN BILA MENGUNDANG PERBALAHAN AKAN MENIMBULKAN PERPECAHAN SESAMA AHLI DAN TERPUTUS PULA IKATAN SILATURRAHIM GARA-GARA KITA SALING TIDAK MENJAGA HATI KAWAN-KAWAN KITA DI GROUP INI. MAKANYA SAYA UCAPKAN SALAM SANTUN UNTUK SEMUA SAUDARA SEISLAMKU YANG ADA DI GROUP INI.
Raja Taqyuddin Garuda Simbolon Populasi Malaysia yang 26,6 juta orang itu terdiri dari 60 persen Melayu muslim, tapi perekonomiannya secara luas dikendalikan oleh 26 persen populasi etnis Cina.
Malaysia Tuntut Lee Kuan Yew Minta Maaf | dunia | Tempo.co
www.tempo.co
Lee mengatakan Malaysia dan Indonesia telah meminggirkan minoritas etnis Cina
Raja Taqyuddin Garuda Simbolon PADUKA RATU, BERITA seperti Tempo.co.tersebut bukanlah issu.Keadaan tersebut tidak jauh dari fakta yang juga terjadi di Indonesia.Penjajahan itulah yang terjadi dan berlangsung hingga kini.
Raja Taqyuddin Garuda Simbolon Sehubungan dengan peristiwa tersebut saya berkirim surat Kepada Perdana Menteri Malaysia melalui Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia yang intinya mengajak agar Malaysia dan Indonesia bekerja sama melawan kelompok yang disebut oleh Lee Kuan Yew disebut "kaum cina yang sukses".
Ratu Rimba Niagara Raja Taqyuddin Garuda Simbolon jika kita berada di pihak yang benar pastilah Allah bersama dengan perjuangan yang benar...percayalah. Moga apa yang diperjuangkan berjaya ye. Aamiin.
Angku Wahyu Jay-Raorao sebetulnya bila tidak ada asap, maka tidak ada api. bila orang Batak tidak memberi embel-embel Mandailing sebagai Batak tentu tak ada persoalan, bukan soal manfaat atau tidak bermanfaat, tapi mengenai jati diri. urusan melawan penjajah sudah dari jaman Perang Padri, termasuk penolakan secara administrasi pada tahun 1920-an masuk ke dalam kategori Batak, yang sengaja dilakukan oleh Belanda di Sumatera Timur. padahal di gouvernemen pesisir barat sumatera yang berpusat di padang, tak pernah ada Mandailing diadministrasikan sebagai batak.ini salah satu aksi menolak penjajahan atas jati diri orang Mandailing..
Raja Taqyuddin Garuda Simbolon JIKA MENGANGGAP DAN YAKIN BAHWA DIRI BUKAN MASUK GOLONGAN SUKU/BANGSA BATAK, maka TAK SEORANGPUN DAPAT MEMAKSA KECUALI KEBENARAN ITU SENDIRI.UNTUK ITU TUNJUKKANLAH KEBENARAN ITU.
Angku Wahyu Jay-Raorao itu lah kebenaran yang tertulis pada thread di atas oleh Raja Panusunan Godang Mandailing. silakan simak kembali apa yang dikatakan oleh Mr Dirk Ford, dan tulisan seperti ini sebagai anti thesis orang2 yang menyatakan Mandailing itu Batak. Mandailing secara ilmu anthropolog dipastikan bukan Batak.
Raja Taqyuddin Garuda Simbolon JIKA ITU SUDAH DIANGGAP DAN YAKIN KEBENARAN, MAKA LAKUKANLAH, TIDAK ADA PIHAK MANAPUN YANG MEMAKSA MANDAILING MENJADI ATAU DIANGGAP/DIJADIKAN SUKU/BANGSA BATAK.MESKI DEMIKIAN ADA YANG LEBIH PENTING YAKNI MELAWAN PENJAJAH DAN PENJAJAHAN YANG DILAKUKAN TERHADAP BANGSA INDONESIA tidak kecuali BATAK, MANDAILING, JAWA, BANTEN, BADUI, ASMAT, DLL MASYARAKAT ADAT NUSANTARA.
Raja Taqyuddin Garuda Simbolon SAYA SUDAH BACA APA YANG DIKATAKAN OLEH MR.DIRK FOCK (status diatas).MASIH SANGAT LEMAH APABILA ITU MENJADI ACUAN/DASAR SEBAGAI KEBENARAN, NAMUN APABILA ANDA MEYAKINI ITU MAKA ITU ADALAH PILIHAN ANDA.
Angku Wahyu Jay-Raorao lemah kan menurut anda, menurut orang Mandailing adalah benar. thesis anda seperti inilah yang memicu konflik. Ingat ibu si raja batak adalah dari Mandailing. jadi sebelum batak ada sudah ada Mandailing (Mandala Kalingga). Tuntunan adat Mandailing bernama Surat Tumbaga Holing (Serat Tembaga Kalingga). Mandailing adalah sebuah Kesultanan dari sejak masa Si Baroar gelar Sutan Di Aru yang menggantikan Sutan Pulungan (Sutan Kumpulan). peninggalan sejarah di Mandailing banyak sekali dan jauh lebih tua dari di Batak yang paling tua baru 300 tahun lalu.
BABAK 2
DALAM PERJUANGAN MEMBANTU MEREKA YANG TERTINDAS
INDAHNYA KEHIDUPAN SEMUT SALING BERGOTONG ROYONG SEHINGGA NAFAS TERAKHIR'
Rubianto Tanoto added a photo from August 22, 2013 at 12:40am to his timeline.
August 22 2013 - 5:30 AM at United Kingdom
when you care about the little things are trivial
certainly with greater you will be more concerned
ketika anda perduli dengan hal-hal kecil yang sepele
tentu dengan hal yang lebih besar anda akan lebih perduli
当你关心的小事是微不足道
肯定有更大的,你会更关注
original script by : Tanoto
M Irawati Soemadi Wow perlu tuh belajar "menangkap ikan tapi air jangan sampai keruh", walaah dibagi ilmunya dong..!! Jangan sampai yg kecil berjibaku tanpa arah (hehhehee istilah nya orang proyek..)
Ratu Rimba Niagara Tega kamu biarin aku memikul beban sendiriaan...sedangkan setahuku rakyat semut ni hidupnya bergotong royong barulah namanya ikatan persaudaraan yang membawa berkat. Iya kan sahabatku?
Sebab itu bila kulihat gambar semut memikul beban itu kena sangat dengan perjuanganku...wal hal aku berada dalam kumpulan semut yang dikenali semangat gotong royong tapi di gambar ini semut-semut yang lain terus berjalan menuju haluan masing-masing tanpa memperdulikan beban semut tanpa ehsanpun, mana perginya falasafah semut, BERAT SAMA DIPIKUL RINGAN SAMA DIJINJING? Cuma yang ku tahu di alam realiti semut mereka saling bergotong royong waima jika rakan mereka mati pun mereka bergotong royong mengangkat rakan mereka yang sudah mati itu untuk sama dipusarakan. INDAHKAN KEHIDUPAN SEMUT?
(PETIKAN DARIPADA GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
16 Syawal 1434H
August 23 at 4:35pm · Like
(PETIKAN DARIPADA GALERI SASTRA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
13 Oktober 2013
Rusdal Fajr St Inayatsyah Berjuang Atau Tertindas
Tengku Alyisa Dalimunthe Sungguh mengujakan dan membuat kita semua berfikiran sejenak terhadap kata kata Ratu Rimba Niagara,sangat bagus
Tengku Alyisa Dalimunthe's photo.
Drs Zawari Pulungan Komen Ratu Rimba telah muncul kembali,sebenarnya ia hilang sementara sahaja.........welcome back Ratu Rimba Niagara
Drs Zawari Pulungan's photo.
YM Patuan Nagagah Nasution Satu pencerahan yang berkualitas
BABAK 3
KERAJAAN ALAM GHAIB YANG ALLAH ILHAMKAN
Benar apa yang dikatakan ini...
ini adalah pengalaman hamba sendiri...
kehidupan hamba dari kecil selalu berada di alam fantasi
seolah hamba ini dari keturunan dari raja-raja kayangan
dengan izin Allah swt diturunkan ke bumi memegang jawatan
sebagai RATU RIMBA NIAGARA
memerintah sebuah kerajaan rimba
yang mana rakyat rimbanya semua hatinya seperti hati Syurga
maka di Rimba Niagara ini Syurga bagi hamba
saling berkasih sayang dengan semua rakyat hamba
demi kebahagiaan dan kesejahteraan rakyat hamba
rela nyawa dipertaruhkan untuk mereka
begitu juga rakyat hamba sanggup menggadaikan nyawa
demi kebahagiaan hamba sebagai Ratu/Raja mereka
rakyat Niagara amatlah paham hamba minat mengarang
makanya segala karangan hamba dihargai dan di simpan di Galeri
Perpustakaan Istana Ratu Rimba Niagara...
mereka amat sayangkan karya-karya hamba mahukan hamba menulis selagi nyawa ada di badan...yang lebih mengharu birukan hamba apabila mereka sanggup mendermakan darah mereka sebagai tinta hamba menulis...begitu sekali mereka memberi sokongan/dukungan kepada hamba...makanya mereka tidak akan benarkan mana-mana pihak cuba dengan niat jahatnya untuk menghina karya-karya yang hamba tulis...dan lebih mengharu birukan hamba apabila mereka sanggup menggadaikan nyawa demi mendapatkan mahkota hamba yang hilang di lautan luas ...katanya mahkota itu adalah lambang kekuasaan hamba sebagai RATU RIMBA NIAGARA yang memerintah rakyat rimba niagara...jika hilang akan hilanglah kuasa sebagai Ratu. Hamba bilang pada mereka...hamba rela hilang mahkota diRaja dan kuasa daripada kehilangan mereka buat selamanya kerana kasih sayang mereka pada hamba lebih berharga daripada kuasa dan darjat....kerana menghargai pengorbanan mereka yang rela mati demi melihat hamba memerintah Rimba Niagara ...hamba redha ditakdirkan menjadi RATU RIMBA NIAGARA." Itulah serba sedikit kenapa hamba gunakan nama RATU RIMBA NIAGARA walaupun itu cuma kerajaan Alam Ghaib Yang Allah Ilhamkan di pemikiran hamba.
Waallahualam.
RATU RIMBA NIAGARA
12 Ramadhan 1434H
21 Julai 2013M
Like · · Unfollow Post · Share · July 21 at 2:41pm
Sri Pemangku Adat likes this.
Sri Pemangku Adat Drpd. Karaton Nusantara adakah kerajaan alam ghaib itu wujud??? atau sesiapa yang boleh memberikan jawapan sebelum kami AJK Karaton Nusantara mempertanyakan kepada YTM Sri Pemangku Adat, amin ya Allah.
Ratu Rimba Niagara HANYA MEREKA YANG DIBUKAKAN KHASHAF MEMAHAMI.
(PETIKAN DARIPADA GALERI SASTERA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA DAN GROUP SRI PEMANGKU ADAT)
26 Ramadhan 1434H
4 Ogos 2013M
MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
BABAK 4
SELURUH PELOSOK BUMI NUSANTARA BERGEMALAH DAULAT DIRAJA NUSANTARA!
Assalamualaikum kekanda-kekanda diRaja,
Darah Kepahlawananmu lambang kesatria diRaja;
Rakyat jelata pasti gembira menantikan gema diRaja,
Di seluruh pelosok bumi Nusantara bergemalah daulat diRaja.
Dari dulu ditunggu kabar berita,
Agar Institusi diRaja dimartabatkan;
Dimartabatkan seluruh bumi Nusantara,
Maka bergembiralah seluruh rakyat jelata.
Perjuangan kanda sentiasa dinda dukungi,
Agar kanda tak mudah berputus asa;
Percayalah kanda telah ditakdirkan sejak Azali,
Untuk memerintah rakyat di bumi Nusantara.
Allah melantik kekanda menjadi raja di bumi ini,
Pasti ada hikmah di sebalik takdir ini;
Agar sentiasa membela nasib rakyat dizalimi,
Maka itulah hikmah kenapa Allah memilih kanda terajui.
Jika sebenar suci bersih niat kanda membela rakyat jelata,
Dan kanda yakin ini adalah tanggungjawab kanda;
Pasti kanda tidak mudah berputus asa,
Akan memperjuangkan hingga berjaya.
Percayalah kanda di setiap langkah kanda,
Allah sentiasa menyertai niat suci kanda;
Untuk membela hamba-hamba-Nya,
Moga kanda selalu berada dalam Rahmat kasih-Nya.
Jangan sekali menjadi raja penakut,
Takut mengaku raja kerana tak mahu dipulaukan;
Dinda tak suka raja yang penakut,
Sedangkan kanda adalah kerabat yang dimuliakan.
Dinda ditakdirkan menjadi pejuang diRaja,
Jika kanda berputus asa memperjuangkan hak kanda;
Tak apalah biarlah dinda perjuangkan bagi pihak kanda,
Mungkin ada sebab tersendiri remuknya hati kanda.
Kepada kekanda-kekanda di Raja yang lain,
Adinda tabik dengan perjuangan kanda;
Biarpun remuk dilambung tsunami sekalipun,
Kekanda-kekanda tetap berjuang selagi hayat ada.
Perjuangan kekanda adalah perjuangan adinda,
Perjuangan adinda adalah perjuangan rakyat jelata;
Makanya matlamat yang jelas itu adinda menyokong kanda,
Harap kanda jangan sekali berundur demi harapan rakyat jelata.
Kemenangan kekanda-kekanda adalah kebanggaan rakyat,
Rakyat pasti berbangga punyai raja sehebat kanda;
Matlamat kanda menjadi raja adalah untuk rakyat,
Makanya rakyat jelata akan menyokong perjuangan kanda.
Jangan kanda lupakan sejarah diRaja,
Mempertaruhkan nyawa demi rakyatnya;
Itulah jiwa kesatria sebenar diRaja,
Rela gugur di medan juang demi rakyatnya.
Inilah di sebalik hikmah takdir Ilahi,
Memilih kanda sebagai kerabat diRaja;
Untuk membela rakyat dizalimi,
Maka rakyat mensyukuri Kurniaan dari-Nya.
Moga doa rakyat dimakbulkan Tuhan,
Institusi diRaja dimartabatkan;
Maka bergemalah suara rakyat penuh kesyukuran,
Daulat diRaja & Ketinggian Islam dimartabatkan.
(Aamiin Ya Rabbal A'Lamin)
Karya Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
13 Agustus 2013
MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
BABAK 5
MARILAH BERSAMA BETA SUSAH SENANG KITA BERSAMA
TUANKU DIRAJA NUSANTARA BERJIWA KEPERWIRAAN
DEMI AGAMA RAKYAT DAN NEGARA NUSANTARA AKAN
DIPERJUANGKAN HINGGA KE TETESAN DARAH TERAKHIR...
DI SYURGA KASIH TERSIMPUL MATI
RAKYAT BETA YANG DIKASIHI,
MARILAH BERSAMA BETA;
PERTAHANKAN BUMI NUSANTARA INI,
SUSAH SENANG KITA BERSAMA.
BETA PERTARUHKAN NYAWA,
DEMI RAKYAT NUSANTARA TERCINTA;
INILAH TANDA CINTA BETA,
PADA RAKYAT & NUSANTARA TERCINTA.
TAK AKAN BERUNDUR BIARPUN SEINCI,
DI BUMI BERTUAH NUSANTARA INI;
KITA LAYARKAN PERJUANGAN ILAHI,
AGAR KITA SEMUA DIBERKATI.
USAHLAH DIBIMBANG DUHAI RAKYAT,
KASIH BETA ADALAH MENGUTAMAKAN RAKYAT;
KERANA ITU TANGGUNGJAWAB BETA PADA RAKYAT,
BERUSAHA SELAGI DAYA MAJUKAN RAKYAT.
JANGANLAH DARJAT MEMISAHKAN KITA,
DARAH KITA WARNA YANG SAMA;
BERSAMALAH MAJUKAN NEGARA KITA,
SUSAH SENANG KITA BERSAMA.
ANDAI KATA BETA DIJEMPUT ILAHI,
JAGALAH BUMI BERTUAH NUSANTARA INI;
AGAR DAPAT GENERASI WARISI,
BARULAH TENANG DI SANA NANTI.
KIRIMAN DOA AMAT DINANTI,
JANGAN DILUPAI SAMA SEKALI;
ALAM BARZAH TEMPAT ABADI,
SEMENTARA QIAMAT DATANGI.
MOGA KITA BERTEMU LAGI,
DI SYURGA NEGERI ABADI;
SEGALA KEINDAHAN DIKECAPI,
DI SYURGA KASIH TERSIMPUL MATI.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA KERABAT DI RAJA NUSANTARA & RAKYAT NUSANTARA TERCINTA)
13 Agustus 2013
MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013.
BABAK 6
TAHTA UNTUK RAKYAT
Jiwa seorang raja
adalah untuk rakyat
tiada difikirkan
kepentingan sendiri
tahta yang dimiliki
hak rakyat
bahagia rakyat
bahagia raja
derita rakyat
terseksa raja
harta yang dipunyai
adalah harta rakyat
diagih-agih
pada rakyat
memerlukan
karna dia tahu
harta
yang diberikan
itulah
harta sebenarnya
milik abadi
dibawa pulang
ke negeri abadi
tahta raja
bukan untuk
kemegahan
kebanggaan
untuk
direbut-rebut
kekuasaan
tapi
yang ada
dijiwa raja
tahtanya
adalah untuk
berbakti pada
rakyat sepenuh
jiwa dan raga
karna
jika salah
gunakan tahta diRaja
akan dipertanggungjawabkan
kepada Yang Maha Berkuasa
Daripada Segala Yang Berkuasa
Raja Segala Raja,
Yang Menguasai
Hari Pembalasan
Allah Robbul Idzatii
tahta raja
adalah untuk rakyat
karna
jiwa dan raganya
dipikiran
rakyat...rakyat...rakyat...
mahukan rakyat hidup
sejahtera
di bumi bertuah SeNusantara
karna itu
tahta raja adalah untuk rakyat
SeNusantara tercinta
dan demi rakyat
bukan setakat tahta
diberikan untuk rakyat
malah nyawanya
menjadi taruhan
untuk rakyat
SeNusantara tercinta...
Itulah raja dambaan rakyat
yang mahu dimartabatkan oleh
seluruh rakyat SeNusantara
biarpun nyawa jadi taruhan
demi raja berjiwa hamba
ALLAH ROBBUL IDZATII
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
13 Agustus 2013
MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
BABAK 7
BERAKHIR SUDAH SUMPAHAN PUTRI ARNAB
Duhai Putri Arnabku sayang
Janganlah menangis sayang
Siapakah yang telah melukakan hatimu sayang
Mari sini sayang...
Kanda bawakan lobak kuning kegemaranmu
Yang kanda ambil dari di Taman Istana Merak Kayangan...
Sesudah dinda Putri Arnab makan lobak kuning diRaja ini
Tamatlah sumpahan tuan putri
Akan menjadi putri nan jelita....
Jangan merajuk lagi ya...
Kesedihanmu telah dapat dirasai oleh semua
Yang menyayangimu di luar istana....
Apa yang Tuan Putri Arnab perjuangkan
Untuk memartabatkan Institusi diRaja
Sedikit masa lagi akan menjadi kenyataan
Dengan tamatnya sumpahan
Tuan Putri menjadi arnab
Sejak sekian lama
Oleh mereka yang menafikan hak pemerintahan diRaja
Untuk memerintah rakyat dengan adil dan saksama
Akan menjadi kenyataan...
Makanlah lobak kuning diRaja
Duhai Putri Arnab
Jika mahukan sumpahan ini
Ditamatkan segera...
Bertawakallah setelah Tuan Putri berusaha sedaya upaya
Manalah tahu Tuhan kasihan
Menamatkan sumpahan ini
Rakyat di luar sana
Sedang menantikan
Berita gembira ini,,,
Moga Allah makbulkan
Institusi diRaja SeNusantara
Dimartabatkan segera
Sumpahan ini juga ditamatkan segera
Insya-Allah Aamiin.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
13 Agustus 2013
MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
TENTERA BERKUDA INDONESIA YANG MENJADI KEBANGGAAN INDONESIA. NAMPAK KEPERKASAAN PERAJURIT BERKUDA APABILA BERADA DI MEDAN PERANG! SEKALUNG BUNGA IBU PERTIWI BUAT SEMUA PERAJURIT INDONESIA.
BABAK 8
ANGSA PUTIH KAU AKAN DINOBATKAN MENJADI RATU DI ISTANA RAJA SULAIMAN & RATU BALQIS
duhai angsa putih di tasik rindu
janganlah kau berduka dan sepi
mari ke mari terbang bersamaku dan kawan-kawanku
jangan terlalu rendahkan dirimu
hingga kau anggap kaulah paling malang di dunia ini
jangan menangis lagi sayang....
hentikan tangisanmu itu
kebahagiaan sudah menantimu di sini bersama-sama kami
jangan kau hukum dirimu
karna ketidak sempurnaan takdirmu
yakinlah itu semua adalah untuk menyempurnakan imanmu
setiap titisan airmata yang mengalir menjadi lautan
adalah lautan cinta menuju jalan-jalan ke Syurga-Nya
yakinlah Allah menduga kamu
tanda Allah cinta
Allah mendugamu
mengikut kemampuanmu
karna kesabaranmu
atas segala penghinaan cercaan ke atasmu
selama kau berhidup di tasik rindu
akan berubah menjadi cinta istana bahagia
Istana Raja Sulaiman sedang menunggumu di merak kayangan
Kami diutuskan untuk menjemputmu ke istana Ratu Balqis
Yang Allah takdirkan kaulah yang akan menjadi ratu
Di istana Raja Sulaiman & Ratu Balqis
Tepat bulan mengambang penuh
Kau akan ditabalkan menjadi Ratu untuk Pangeran Nusantara...
Ditakdirkan itulah cintamu yang Allah redha...
Maka bersiap sedialah duhai angsa putih kesayangan semua
Kami sedang menjemputmu ke istana Raja Sulaiman & Ratu Balqis
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
13 Agustus 2013
MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
October 18 at 11:35pm · Like · 11
BABAK 9
PEWARIS LAKSAMANA HANG TUAH & HANG JEBAT
Badar Al-ahmadi Ratu Rimba Niagara...Patik waris daripada Daeng Ahmad(anak raja BUGIS CHEMPA) Penghulu Bukit Mor & Datu Pabitah (Penghulu Padang, Muar) sebelah Bonda patik..
Ratu Rimba Niagara Masya-Allah pastinya kita saling berkenalan sejak zaman nenek moyang kita...kerana ratu rimba adalah cucu cicit kepada hulubalang Raja Bugis sebelah bonda.Itulah kebesaran Tuhan.
Badar Al-ahmadi Ya..Walaupun patik berdarah anak raja dri bonda..patik tetap manusia biasa yg akan kembali kpdNYA...
Ratu Rimba Niagara sebenarnya tuankulah raja yang sejati yang didambakan oleh rakyat jelata...dan tuanku berhak dimartabatkan sebagai raja untuk memerintah negara tuanku patik doakan...cumanya patik saja yang bukan berdarah diraja tapi menyamar sebagai ratu di alam fantasi sebuah kerajaan yang diinginkan oleh patik...patik wujudkan kerajaan rimba niagara...penghuni rimba adalah rakyat patik yang setia sentiasa prihatin dengan patik menyokong perjuangan patik ...mengajar patik apa itu arti nilai kasih sayang sejati karna Allah Taala...sebab itu patik mencari kawan-kawan sejati walaupun sekadar rakan alammaya. Tapi jika rakan alammaya yang diharapkan tidak memperdulikan cita-cita patik dalam dunia sastra patik...patik akan kecewa dan patik dengan berat hati meninggalkan mereka...bukan patik sombong...tapi itulah patik...andainya Allah izinkan cita-cita patik berjaya...patik akan menetap sehingga akhir hayat di rimba niagara kehidupannya seperti alam kayangan penuh dengan bahasa-bahasa Syurga tidak akan ada lagi kecewa dikecewakan semuanya berkasih sayang demi-Nya seolah berada di Syurga Firdausi...manalah tahu semua rakyat Rimba Niagara di alam realiti semua nya ditulis Allah sebagai penghuni Syurga Firdausi. In Syaa Allah . AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Badar Al-ahmadi Patik x layak sbenarnya mjdi Pemerintah Negara, sekadar rakyat biasa yg x gilakan Pangkat @ Darjat..Patik syg dgn wilayah Nusantara, tanah tumpah nenek moyang kita turun-menurun..Teruskan usaha murni itu...patik menyukai sastera2 yg didendangkan oleh tuanku Ratu Rimba Niagara...Patik akan menyokong Sastera Ratu..Allah SWT amat sayang pd org yg perjuangkan Niat keranaNYA.Jika diizinkan olehNya, satu hari kita berdua akan bertemu di alam realiti..Amiin Ya Rabbal A'Lamiin.....
Ratu Rimba Niagara Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin. Terharu rasa patik mendengarnya tuanku. Moga Allah sahaja yang dapat membalas-Nya. AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
PETIKAN DARIPADA GALERI SASTRA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
8 Syawal 1434H
15 Ogos 2013
MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
October 18 at 11:36pm · Like · 10
BABAK 10
MENGHARGAI MERAH PUTIH BIARPUN NYAWA JADI TARUHAN
Ooo nanda...
Bunda kangen sama kalian
Bunda terharu kalian masih sudi ingati bunda
Kalian datang di pusara bunda
Mendoakan bunda
Roh bunda terasa aman dan bahagia
Bilamana doamu dengan ijin-Nya dapat bunda terima baroqah-Nya
Allahu Akbar doa yang bunda tunggu-tungu dari nanda
Karna doa itu lebih berharga daripada alam dan seiisinya
Nanda yang bunda kasihi
Semasa bunda hidup di dunia dulu
Segala sengsara bunda alami
Bunda sabar demi masa depanmu
Dan demi merah putih tercinta...
Bunda bangga dengan
Semangatmu menjaga merah putih
Sebaik mungkin agar tak jatuh kepada musuh durjana
Itulah matlamat bunda
Dalam perjuangan bunda
Mahu seluruh generasi Indonesia
Menghargai merah putih
Biarpun nyawa jadi taruhan...
Ingat itu pesanan bunda... nanda....
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
13 Agustus 2013
MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
BABAK 11
RATU RIMBA NIAGARA WISUDA PADA TANGGAL 1 JUNI 2012
Ratu Rimba Niagara shared Kedaton Kraton Wahyu Utama's photo.
Yesterday
Ratu Rimba Niagara Wisuda Pada Hari ini tgl 1juni 2012,
Jumat Legi , 11 Rajab 1433
Pesona Berita Mahgema Maha Cahaya Wahyu Utama Pesdona Filosofi Perdamaian Dunia Pesdona Kehidaupan Alam Semesta Raya Nan Maha damai kekal Abadi '' Kraton Kerajaan Surga alam pesona wisata dunia Maya '' Kedaton Kraton Wahyu Utama '' Pusat nagari dongen Pesona wisata rakyat Sejagat Kehidupan Alam Pesona Wisata Kebudayaan Zaman Damai Kekal Abadi Seru Sreluruh Semesta Alam raya nan mempesona nan menakjubkan Mosium Lukisan Raja Raja SeNusantara Se Dunia central publikasi Pesona Wisata Nusantara Pesona Wisata Dunia.
Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratorium Pesona Wisata Dunia Wahyu Utama Filosofi Center Genius Program ...
Sesungguh Nya Pada Hari Ini Pun Aku Wisuda Putri Istana Rimba Niagara Adindaku Kekasih Hatiku dalam pesona sair sair Lukisan Karya Ratu Rimba Niagara ....Sebagai Bidadari Duta Budaya Pesona Wisata Nusantara Ratu Dunia penyair Sang Pujangaga Putri Rimba Puisi Pesona Maha Karya Agung Kedaton Kraton Kerajan Surga Alam Pesona Wisata Dunia Maya Kedaton Kraton Pesona Wisata Wahyu Utama Pusata Nagari Dongeng Pesona Wisata Rakyat Sejagat Central Laboratorium Pesona Wisata Dunia.'
MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
CERTIFICATE SEBAGAI PUJANGGA NUSANTARA DUTA BUDAYA PERDAMAIAN DUNIA DARIPADA YM KEDATON KRATON WAHYU UTAMA
SEKALUNG BUNGA SATRIA/SENOPATI NUSANTARA KEPADA YM KEDATON KRATON WAHYU UTAMA KARNA MENGURNIAKAN CERTIFICATE KEPADA RATU RIMBA NIAGARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
CERTIFICATE YANG DIIKTIRAFKAN SEBAGAI PUJANGGA NUSANTARA DUTA BUDAYA PERDAMAIAN DUNIA YANG DIANUGERAH INI DITERIMA DENGAN RASA SYUKUR SEBANYAK-BANYAK-NYA KEPADA ALLAH AZZAWAJALLAH YANG MENGURNIAKAN BAKAT DAN ILHAM TANPA IZIN-NYA SUDAH PASTI SAYA TIDAK DAPAT BERKARYA WALAUPUN SEPATAH PERKATAAN.
DARI-NYA AKU DATANG DARI-NYA AKU AKAN DIKEMBALIKAN MAKANYA CERTIFICATE YANG DITERIMA INI LAMBANG KEJAYAAN ANAK CUCU SENUSANTARA KARENA MEREKALAH LAMBANG KEKUATAN AKU MENULIS.
SEMUA KARYA SASTRA NUSANTARA YANG DITULIS DENGAN PELBAGAI TEMA ADALAH BAKAL DITINGGALKAN UNTUK ANAK CUCU NUSANTARA TERSAYANG. SAYANG...SAYANG...SAYANG DEMI-NYA.
YANG MENYAYANGI ANAK CUCU NUSANTARA,
RATU RIMBA NIAGARA
9 Jamadilawwal 1434H
21 Mac 2013M
21 Maret 2013M
MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
October 18 at 11:38pm · Like · 11
BABAK 12
'PARA RAJA SE DUNIA BERKUMPUL DI KOTA BANGSAWAN DIRAJA'
"Para Raja se Dunia Kumpul di Malang"
MALANG - Ratusan raja, sultan dan bangsawan dari seluruh Indonesia dan berbagai belahan dunia, bakal hadir di Malang. Mereka akan menghadiri Silaturahmi Nasional (silatnas) raja-raja dan sultan nusantara yang dijadwalkan di gelar Juni mendatang di Malang. Presiden RI, Susilo Bambang Yudhoyono dijadwalkan membuka kegiatan tersebut.
Hal ini dijelaskan Sekjen Badan Pengurus (BP) Silatnas Raja dan Sultan Nusantara Indonesia, Raja Samu Samu VI, Upu Latu ML Benny Ahmad Samu Samu, di balai kota kemarin. Dia menyampaikan rencana tersebut kepada Wali Kota Malang Peni Suparto.
Sebelumnya Upu Latu ML Benny Ahmad Samu Samu, yang merupakan raja asal Maluku itu, juga menyampaikan rencana tersebut kepada Bupati Malang, H Rendra Kresna. Hal yang sama juga disampaikan kepada Wali Kota Batu, Eddy Rumpoko, tadi malam.
Rencananya yang hadir dalam silatnas III ini sebanyak 220 raja dan sultan dari seluruh Indonesia. 40 sampai 50 raja dan sultan dari negara sahabat serta 50 bangsawan dari seluruh dunia, jelasnya.
Upu Latu ML Benny Ahmad Samu Samu merinci,  utusan dari 80 negara dijadwalkan hadir dalam kegiatan ini. Diantaranya dari belahan Asia, Eropa dan Timur Tengah. Sedangkan para bangsawan asal luar negeri yang bakal hadir diantaranya berasal dari Spanyol, Brazil, Inggris, Monaco dan beberapa negara lainnya.
Kegiatan kami di Malang direncanakan diadakan pada 21 sampai 23 Juni. Rencananya dibuka Presiden Susilo Bambang Yudhoyono. Kami sudah menyampaikan rencana ini kepada presiden, jelasnya dengan dialek Maluku.
Ia menyampaikan apresiasi kepada para kepala daerah di Malang Raya yang memberi perhatian khusus terhadap Silatnas III raja-raja dan sultan. Saudara-saudara beta (saya) disini menyambut positif, ucapnya bangga.
Malang dipilih sebagai tempat berlangsungnya Silatnas III raja-raja dan sultan, bukan tanpa alasan. Menurut Upu Latu ML Benny Ahmad Samu Samu, Malang dipilih karena ada catatan sejarah.
Kami memilih Malang karena ada sinkronisasi sejarah. Malang punya sejarah yang sangat tinggi. Kerajaan-kerjaan besar di Jawa berasal dari Malang, ucapnya bersemangat.
Sejumlah kegiatan bakal dihelat dalam even ini. Diantaranya menggelar festival Rakyat Malang sebagai tanda kebersamaan. Selain itu menyebar pesan perdamaian kepada seluruh elemen masyarakat.
Ia menegaskan, mereka tak pernah menghidupkan sistem feodalisme. Namun melalui para raja dan sultan seluruh Indonesia inilah, pesan perdamaian, kebersamaan dan melestarikan adat istiadat terus dikobarkan.
Kami hanya pemegang dan penerus ada dan budaya. Kami bagian dari Republik Indonesia, aset bangsa dan negara. Kami sudah sepakat berada dalam NKRI, tandas Upu Latu ML Benny Ahmad Samu Samu.
Wali Kota Malang, Peni Suparto pun antusias menyambut para raja dan sultan di Kota Malang. Inep, sapaan akrab Peni Suparto mengatakan, bahwa kerajaaan di seluruh negeri ini menjadi bagian dari sejarah bangsa dan elemen pemersatu bangsa.
Dia lantas mengingatkan bahwa kerajaan dan kesultanan sudah berdiri sejak jauh hari sebelum Indonesia merdeka. Namun ketika Indonesia  memproklamasikan diri sebagai negara yang berdaulat, para raja dan sultan itu bersatu dalam NKRI.
Inep lantas mencontohkan eksistensi kerajaan di Yogyakarta, Solo, Kutai hingga Maluku yang masih bertahan sampai sekarang. Pertemuan ini mengharukan. Saya dengan hati yang tulus menyampaikan terima kasih. Karena nilai historisnya sangat tinggi, Kota Malang siap untuk ditempati kegiatan Silatnas dan saya siap membantu, katanya bersemangat.
Mantan anggota DPR RI ini memastikan siap menampilkan berbagai jenis tarian saat silatnas berlangsung. Dan tentu, puluhan ribu, bahkan ratusan ribu masyarakat akan turun karena filosofi kegiatan ini sangat tinggi. Yakni persatuan dan perdamaian, tandas Inep yang dalam pertemuan itu beberapa kali berkata menggunakan bahasa Sansekerta. (van/avi)
-------------------------------------------------------------------------------------------------
SMS Raja Samu Samu IV (21Maret2013):
“Silatnas Raja & Sultan Nusantara I - 2009, dibuka oleh Presiden RI, di Istana Merdeka - Jakarta, Silatnas Raja & Sultan Nusantara II - 2011, dibuka oleh Wapres RI, di Bandung, Insya Allah Silatnas Raja & Sultan Nusantara III -2013, juni 2013 mendatang, rencana akan dibuka Presiden RI, di Malang.
DUM.
Wassalam (Raja Samu Samu VI)
Cc.: Bestdaya Bdg”. — with Rusdal Fajr St Inayatsyah and 34 others at Istana Negara RI.
MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
October 18 at 11:43pm · Like · 10
BABAK 13
KOTA WISATA BAGAIKAN KOTA KAYANGAN TURUN KE BUMI
Kota Wisata di Jawa Timur
Bagaikan Kota Kayangan Turun Ke Bumi...
Mengindahkan bumi
Di malam hari bercahaya bergemerlapan
Bagaikan bermandikan cahaya bintang-bintang di langit
Di siang hari berwarna-warnikan bunga-bungaan
Bauan wangiannya
Mengharum di setiap penjuru
Kota Wisata Kayangan
Kota Wisata Kayangan
Sebuah istana tersergam indah
Di kelilingi pelbagai Universitas, Politeknik Kesehatan
Dan punyai ratusan PTS
Kota Wisata Kayangan
Digelar juga Kota Militer terpilih sebagai Kota Satria
Didirikan tempat pelatih militer
Agar rakyat berjiwa satria
Demi mengekalkan kemerdekaan Indonesia
Kota Wisata Kayangan
Kota segala cita dan cinta
Bersemi di situ
Semuanya bercita-cita murni semurni hati Syurga
Semuanya punyai cinta untuk saling menyayangi
Mengasihi sepenuh hati yang ikhlas karena Allah Azzawajallah
Pengurnia Cinta Dan Rindu
Karena Cintakan hamba-Nya Diciptakan Adam...
Adam tidak dibiarkan hidup tanpa cinta
Makanya DiKurniakan Hawa untuk Adam cintai sepanjang hayat
Bermula cinta di Syurga
Berakhir cinta di Syurga yang tidak bernoktah
Indahnya cinta di Syurga
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Begitulah bermulanya cinta
Untuk semua anak cucu Adam Dan Hawa contohi
Adam Dan Hawa idola cinta
Karena mensyukuri Cinta Kurniaan Ilahi
Di Kota Wisata kayangan
Penghuninya sentiasa berbahasa santun
Saling menghormati
Saling menghargai bakat Kurniaan Ilahi
Saling mendukungi cita dan perjuangan
Tiada dibiarkan tersisih
Walau siapa pun mereka
Darjat tidak pernah untuk saling menyisihkan
Tapi untuk mentautkan kasih tersisih demi meraih redho Ilahi
Kota Wisata bagaikan kayangan yang indah mempersonakan
Mengingatkan kita Kebesaran Tuhan betapa indah-Nya Syurga
Sesungguhnya Syurga itu Indah-Nya tidak terjangkau oleh pemikiran
Manusia tak pernah terdengar tak sama yang dibayangkan
Karena terlalu indah-Nya Syurga
Hanya mereka yang telah diizinkan Allah SWT menjadi penghuni Syurga
Segala keindahan di dunia ini Allah SWT cuma perlihatkan 1%
99% ada di Syurga SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Keindahan 1% yang Allah perlihatkan sudah cukup cantik dan indah
Inikan pula 99% SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Sesunguh-Nya Allah Azzawajallah sajalah yang layak Di-Agungkan
Segala Kesempurnaan Milik-Nya
Segala Kekayaan Milik-Nya
Segala kebijaksanaan Milik-Nya
Kita didatangkan ke dunia ini
Hanyalah titipan untuk menyemarakkan
Cinta Suci Allah Azzawajallah kepada segenap sanubari manusia
Perjuangan kita untuk saling memberi manfaat kepada yang memerlukan
Sebagai bekalan kita untuk Alam Akhirat Dipersembahkan kepada Allah Azzawajallah
Moga bekalan kita mendapat Pandangan Rahmat Kasih dari-Nya
In Shaa Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Kota Wisata Kota Kayangan Syurga
Biarpun indahnya cuma 1% dibandingkan Keindahan Syurga tapi sudah cukup
Menginsafkan satu keindahan di dunia ini cumalah sementara
Apalah yang hendak dibanggakan dengan darjat , pangkat, harta dan ilmu dimiliki
Semua-Nya bersifat sementara yang kekal hanya milik Allah Azzawajallah
Yang Dikurniakan di dunia ini kita Syukuri
Hidup saling menghargai di antara satu sama lain
Saling menyayangi hanyalah untuk meraih cinta dan redho Allah Azzawajallah
Kita saling menjalinkan talisiraturrahim sesama Islam seiring hati berbunga Syurga
Di Kota Wisata bagaikan Kota Kayangan dari Syurga yang turun ke bumi
Menginsafkan kita tentang Kebesaran Tuhan
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Indah-Nya Kota Wisata Kota Kayangan Syurga Kurniaan dari Ilahi untuk semua
Yang Mensyukuri Kurniaan Ilahi
Karya Ratu Rimba Niagara @ Puteri Alam Nilam Purnama
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
Malaysia/Indonesia/Brunei/Singapura/Thailand
8 Syaaban 1434H
18 Juni 2013
(PUISI DIILHAMKAN SEMPENA MERAIKAN JALINAN TALISIRATURAHMI NASIONAL RAJA SULTAN NUSANTARA III JUNI DI KOTA MALANG)
BABAK 14
Ratu Rimba shared Datuk Mohd Faiz Abdullah Bokhari'sphoto.
Monday baru belajar membela monyet comel ini
Ratu Rimba Niagara INI LAH PENGGANTI SI KUNTA SI KUNTE KU YANG TELAH MATI LEMAS DI OMBAK RINDU TIKA MAHU MENCARI MAHKOTAKU YANG HILANG. ALLAH SWT TELAH MENGGANTIKAN YANG LAIN UNTUK MENYOKONG PERJUANGAN SASTERAKU. APA NAK BUAT NAK HARAPKAN RAKAN FB TAK ADA YANG SUDI NAK MENYOKONG...SEDIH HATIKU BUKAN KEPALANG...TENGAH PIKIR NAK BAGI NAMA APA NICH ...
Ratu Rimba Niagara KU BERI NAMA
SATRIA DIRAJA NUSANTARA ...
BABAK 15
Kedaton Kraton Wahyu Utamaposted toRatu Rimba Niagara
March 21
Sertifikat kerabat kedaton kraton Wahyu Utama dianugerahkan kepada Ratu Rimba Niagara
Hendra Ibrahim Bangsa melayu bukan hanya sekadar menjaga kebudayaan dan adat istiadat Melayu saja, Bangsa Melayu adalah Bangsa yang besar yang dikenal diseluruh dunia dengan semua kemampuan dan potensinya, serta adat istiadat yang sangat santun dan bermartabat, Bangga dan berusahalah membesarkan dan membangkitkan Melayu yg telah pudar dan jangan lemah menghadapi arus zaman, karena melayu tak kan hilang ditelan zaman. Bangsa yang besar ditentukan oleh para satria dan pemimpin2 nya. kalau sudah memegang nama melayu, berjuanglah, jgn bermalas2an. karena melayu itu sangat Agung dan Mulia.
Daulat Tuanku...
Ampun Tuanku beribu ampun,
Mohon patik masuk mengadap
Mohon patik merangkai khilaf
Mohon patik persembah rasa
Tuanku pelindung keluhuran
Tuanku Payung kesejahteraan
(DANA KARYA SASTRA NUSANTARA DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN JALINAN TALISIRATURAHMI NASIONAL RAJA SULTAN NUSANTARA III JUNI DI KOTA MALANG SALAM SUKSES SEMUA YANG HADIR DARIPADA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA HAMBA SAYANG SEMUA DEMI-NYA SELAGI HAYAT DI KANDUNG BADAN)
23 Juni 2013
INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA DIMARTABATKAN MELALUI KARYA-KARYA TEATER BANGSAWAN DIRAJA KARYA RATU RIMBA NIAGARA IN SHAA ALLAH AAMIIN.
MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
(PETIKAN DARIPADA WALL MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN & RATU RIMBA NIAGARA)
13 Zulhijjah 1434H
18 Oktober 2013M
BABAK 16
YA ALLAH AKU MAHU PULANG KE PANGKUAN-MU DALAM JIWA DAN ROH YANG TENANG REDHO LAGI DIREDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
SEGALA PUJI HANYA UNTUK ALLAH SWT
TIADA APA YANG BERHARGA DI DUNIA INI
DIIZINKAN ALLAH SWT BERHIDUP DI KELILINGI DENGAN BAKAL AHLI-AHLI SYURGA
WALAUPUN SEKADAR SAHABAT DUNIA AKHIRAT DI ALAM MAYA
BIARPUN JAUH DIPISAHKAN OLEH SAMUDRA
NAMUN BAYU DI ALAMMAYA MENYATUKAN HATIMU HATIKU HATI SEMUA YANG MEMAHAMI
BAGAIKAN BERADA DI SEBALIK DINDING HATI
TERDENGAR JELAS SEAKAN BERBISIK
MARILAH KITA BERSAMA MENJAGA TALISIRATURRAHIM
YANG AKAN MEMBERI BANYAK MANFAAT KEPADA KITA
AGAR KITA SALING BERMUHASABAH DIRI
BERSIAP SIAGA
KEMATIAN BERADA DI SEBALIK TABIR
DI SITULAH RUMAH ABADI YANG SEMPIT
DAN KITA SENDIRI YANG MELUASKANNYA
KITA TANYA SAMA HATI
KARNA HATI YANG MEMBUAT KEPUTUSAN
SAMADA MAHU MATI DALAM KEADAAN TENANG ATAU KERUH
JIKA KETENANGAN YANG KITA PILIH ...ITU ADALAH PILIHAN YANG TEPAT JIKA KERUH YANG KITA PILIH ...TUNGGUHLAH AZAB YANG PEDIH MEMEDIHKAN KITA DIBERI AKAL PIKIRAN KITA PIKIRLAH SEBELUM KHASHAF ALAM BARZAH DINAMPAKKAN
SEBAB ITU PENTINGNYA PERPADUAN PERASAAN DISATUKAN
AGAR SAMA-SAMA MERASA KEBESARAN KEKUASAAN TUHAN MENGATASI SEGALA YANG ADA
DI LANGIT DAN DI BUMI
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
TUHAN TIDAK MENCIPTAKAN SESUATU ITU DENGAN SIA-SIA
MELAINKAN UNTUK SEMUA HAMBA-NYA BERPIKIR
BETAPA BESARNYA KEKUASAAN TUHAN MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
YA ALLAH AKU MAHU PULANG KE PANGKUAN-MU
DALAM JIWA DAN ROH YANG TENANG REDHA LAGI DIREDHOI
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
BABAK 17
MOGA BERSAMA KITA DI SYURGA FIRDAUSI MEMANDANG ALLAH AZZAWAJALLAH
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
الله الله الله يا الله
لا إله إلاَّ الله محمد رسول الل
لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلَّا بِاللّهِ
سُبْحَانَ اللَّهِ ♤  الْحَمْدُ للَّهِ ♤  لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ♤  اللَّهُ أَكْبَرُ♤ 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد
أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله
~آمِيّنْ... آمِيّنْ.... آمِيّنْ.. يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ ~
KUASA-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
TERHANYUT AKU BETAPA INDAHNYA
KEJADIAN YANG DI LUAR PEMIKIRAN MANUSIA UNTUK MEMIKIRKANNYA AKAN TERJADI KEJADIAN YANG KAU TUNJUKKAN DENGAN JELAS DAN NYATA BAHAWA KUASA-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI.
SIMBAHAN AIR TERJUNAN TURUN DARI LANGIT
DEBURAN AIR TERJUNAN DARI LANGIT NAN INDAH ITU
BERDEBUR MENCICAH LAUT...
DI SEBELAH AIR TERJUNAN DARI LANGIT KAU PERLIHATKAN
BULAN BERADA DI PARAS LAUT...
MEMANG INDAH DI PANDANG MATA HATI
LALU AKU TAK HENTI MEMUJA-MU BETAPA BUKTI KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI...
BETAPA KAU SAHAJALAH YANG LAYAK DISEMBAH DAN DI-AGUNGKAN DI SEBILANG MASA DAN KETIKA.
MEMANG BENARLAH KATA-MU TIDAK KAU CIPTAKAN JIN DAN MANUSIA ITU MELAINKAN UNTUK MENYEMBAH-MU
SEBAB ITU PAGI PETANG SIANG DAN MALAM SELURUH PENGHUNI BUMI INI MENG- AGUNGKAN-MU DI SEBILANG MASA DAN KETIKA...SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
KUASA-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
RATU RIMBA NIAGARA
12 Ramadhan 1434H
21 July 2013M
BABAK 18
DOA KERAJAAN MANDAILING UNTUK KEJAYAAAN PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA
YM Raja Nasrul Nasution Amin ya robbal alamin,semoga sahaja doperkenankan doanya
Ratu Rimba Niagara Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Ratu Rimba Niagara YM Raja Nasrul Nasution makasih atas doa dan sokongan dari semua kerabat diRaja Mandailing.Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
YM Puti Ellyana Nasution Semoga dikabulkan semua doa dan cita cita YM Ratu Rimba Niagara,Amin ya robbal alamin
YM Puti Ellyana Nasution's photo.
Ratu Rimba Niagara AAmiin Ya Rabal A'Lamiin.
Terima kasih YM Putri Ellyana Nasution.
Moga persaudaraan antara kerabat diRaja dan rakyat abadi selamanya. AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
TERIMA KASIH KERAJAAN MANDALING ATAS DUKUNGAN DAN DOA TUANKU DIRAJA & PUTRI DIRAJA MANDALING PADA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA MOGA ALLAH MERAHMATI SILATURRAHIM KITA AAMEEN.
BABAK 19
SAHABAT DUNIA AKHIRATKU
Sahabat dunia akhiratku...
di kala gerhana melanda hatiku
di kala lukaku parah
di kala aku disepikan
kau hadir bawakan pelangi untukku senyum
kau jahit lukaku dengan benang cintamu
kau ceriakan aku dengan senyuman pesonamu
kehadiranmu bagaikan indahnya pelangi di malam hari
aku rasakan berada di istana kayangan nan indah
kita sama-sama senyum
kita sama-sama memintal pelangi
menjadi cinta kasih nan indah
berpadu di hatimu di hatiku
lalu aku terlena di purnama malam
bersama rindu dan kasihmu nan tulus ikhlas
tanpa ada kepuraan menyayangiku
terlalu murninya kasihmu
sewangi mawar unggu yang selalu kau kirimi
bahagia aku dalam bayangan senyummu
amat mempesonakan
senyummu selalu memujuk hatiku
kau tak akan membenciku setelah hatiku kau curi
deritaku ingin kau kongsi sama
bahagiaku selalu kau doakan
segala cita-citaku kau yang sudi realitikan
kaulah srikandiku
kau pengarang jantungku
jantungku terus berdetak
sekencang
bara api perjuanganmu
bara api perjuanganku
semuanya telus setulus ikhlas
berkata dari hati bukan dari
hanya menanam tebu di tepi bibir
semuanya berkata
atas dasar iman
itulah yang mengikat kasihmu kasihku
selagi hayat ku ada
sudilah kau terima aku menjadi rakan seperjuanganmu
tolong jangan sepikan aku dalam kesibukanmu
karena ku tak tega kehilanganmu
kau terlalu bermakna bagiku
moga kau dan aku
setia bersahabat sampai hujung nyawa
karena persahabatan kita nan ini
adalah atas kehendak Allah swt
DIA yang mengaturkan pertemuan kita
DIA yang melembutkan hatimu
untuk sama-sama memiliki CINTA-NYA
itulah hikmat di sebalik pertemuan kita sayang...
sahabatku YM PUTRI ELLYANA NASUTION
SRIKANDI INDONESIA
yang dikagumi oleh
anak bangsa ibu Pertiwi Nusantara...
AKAR-AKAR RINDUMU TELAH
MELILIT DIHATIKU
DENGAN LAFAZ BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
KAU LAH SAHABAT DUNIA AKHIRATKU
IZINKAN AKU BERTEDUH DI HATIMU
DI BAWAH BAYANGAN PELANGI INDAHMU
KITA SAMA SAMA MENGUCAPKAN SYUKUR
KAU MILIKKU AKU MILIKMU
BERKASIH SAYANG KARENA-NYA
HANYA MAUT YANG MEMISAHKAN KITA
ANDAI AKU PERGI DULU
JANJI DENGAN KU KAU MESTI TERUSKAN PERJUANGAN
ANAK BANGSA IBU PERTIWI NUSANTARA INI
AGAR PERJUANGAN INI TIDAK AKAN TERHENTI
BIARPUN AKU SUDAH TIADA
BIARPUN KAU SUDAH TIADA
AKAN TERUS DISAMBUT SILIH BERGANTI
OLEH PEWARIS ANAK BANGSA IBU PERTIWI NUSANTARA
MOGA ALLAH SWT MEMAKBULKAN
DOAKU DOAMU DOA SEMUA
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
RAKAN SEPERJUANGANMU MERANGKAP SAHABAT DUNIA AKHIRATMU
RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
14 Muharram 1435H
18 November 2013M
·
(PETIKAN DARIPADA WALL GROUP RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NASIONAL GATHERING & RATU RIMBA NIAGARA)
14 Muharram 1435H
18 November 2013
AKU TERSEKSA MERINDUIMU SELAMANYA
DUHAI OMBAK RINDU
BISAKAH KAU SAMPAIKAN
RINDUKU PADA DIA
DIA SEPIKAN AKU
AKU JADI RINDU GILA DENGANNYA
RINDU SERINDU RINDU
AKAR AKAR RINDUNYA
MELILIT BELIT HATIKU
LIHATLAH GUGUSAN OMBAK ITU
MELAMBAI LAMBAI
AGAR KAU SUDI
MEMBALAS RINDUNYA
TAPI KAU MASIH TIDAK PEDULIKAN
DULU KAU BALAS RINDUKU
TAPI KINI HAMPA
SETELAH HATIKU KAU CURI
SEHINGGA AKU GILA BAYANG SAMA KAMU
KAMU TEGA SEPIKAN RINDUKU
SETELAH ADA DIA
KAU TERUS LUPAKAN AKU
SERASA AKU SUDAH PUTUS ASA
MENANTI RINDUMU
TAPI ANDAI MASIH ADA
TERSISA KASIH DI HATIMU LAGI PADAKU
AKU MASIH MENGHARAP KASIHMU
AKU MENANTIMU DI OMBAK RINDU
JIKA BENAR KASIHKU SUDAH KAU SISIHKAN
AKU RELAKAN KAU HANYUTKAN RINDUKU
AGAR TERUS BERLALU DIHERET
KE TENGAH LAUTAN BARA GELOMBANG OMBAK MENGGANAS...
ANDAI ITU YANG KAU MAHU
AKU TERSEKSA MERINDUIMU SELAMANYA...
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
24 Muharram 1435H
29 November 2013


BUKAN DARJAT DAMBAAN CINTA
aku bukan ratu
aku bukan bangsawan
habis tu mengapa
mengaku ratu jika bukan ratu
mengapa megaku bangsawan jika bukan bangsawan
cerminlah pada diri sendiri jika mengaku ratu mengaku bansawan
sedangkan hidup dalam golangan kelas bawahan
adakah gelaran ratu dan bangsawan
telah membuatkan hatimu tersakiti
iya memang aku sakit hati
jika kamu mengaku ratu mengaku bangsawan
tapi cuma topeng untuk gilakan darjat kebangsawanan
aku benci kepura-puraan topeng kegilaan darjat yang kau dambakan
mengaburi mata hati orang lain kelas atasan dan kelas bawahan
kelas bawahan seperti kamu bolehlah percaya
tapi kelas bangsawan seperti kami tidak
malah kamu bagi kami
paling hina dan menjijikkan
pada kami kamu kelas bawahan adalah sampah
yang harus di hanyutkan
sampah tetap sampah
sampah yang disumpahkan
selamanya menjadi sampah
itulah hukum karma
mengaku bangsawan karena gilakan darjat bangsawan
agar dihormati dan disanjungi manusia
kelas bawahan tetap kelas bawahan
manakah sama dengan kelas bangsawan
walaupun kau laungkan seluruh benua
kau adalah ratu golongan bangsawan
itu cuma anganan mu yang tak akan jadi kenyataan...
duhai ratu golongan bangsawan
aku memang bukan seorang ratu bangsawan seperti kamu
tapi aku tidaklah sampah sepertimana yang kamu bilang
adakah kamu tahu di akhir hayatku menjadi sampah
sebagai hukum karma aku mengaku ratu golongan bangsawan
terlalu agungkah darjat bangsawanmu itu
sampai kamu hinakan aku seperti sampah
adakah kamu yakin selamanya kamu berstatus ratu bangsawan
yang punyai darjat dan harta bertimbun sehingga tujuh keturunan
tidak habis habis hartamu?
sedarjat mana pun kamu
adakah kamu yang petah berbicara ini
apabila dimatikan kamu perintahkan agar
semua pangkat harta dan darjat kamu di kuburkan sekali
jenazahmu dikafankan dengan kain sutera yang diimpot dari
luar negara dengan harga jutaan ringgit agar tidak dimakan
ulat-ulat dan diseksa dalam kubur?
jika kamu yakin kamu mati dalam redho Allah
aku redha kamu hina aku
hinalah aku semahumu andai itu bisa membahagiakan hatimu
biarkan saja aku terima hukum karma yang sepertimana kamu bilang
ke aku, sejujurnya aku tidak layak mengaku ratu golongan bangsawan
karena aku golongan bawahan yang tak punya kecantikan jauh sekali
harta bertimbun seperti golongan bangsawan
aku memang tak layak apa lagi mengaku bangsawan
aku malu pada diriku sendiri
mengaku ratu golongan bangsawan
dengan pengakuanku itu
aku terhegeh-hegeh
bercampur gaul dengan golongan bangsawan
mereka hormatiku dan sanjungi aku
karena mereka ingatkan aku golongan bangsawan seperti mereka
dengan memanggilku Yang Mulia Ratu pujaan hati
kecuali kamu saja yang tidak menerima aku sebagai ratu...
tapi tahukah kamu ratu bangsawan
betapa aku terpaksa memecahkan tembok
jurang darjat di antara golongan bangsawan dengan kelas bawahan
semata-mata mahu kesamarataan taraf di antara bangsawan dan bawahan
aku mahu golongan bangsawan dan bawahan
rasakan mereka tiada jurang perbedaan status
berdiri sama tinggi
duduk sama rendah
golongan bangsawan menghormati kelas bawahan
tiada rasa untuk saling menjelekkan menghinakan atas darjat...
golongan bawahan bukan pandang betapa tingginya darjat golongan bangsawan
tapi memandang budi bahasa yang santun menghormati golongan bawahan
andai bahasamu membuatkan hati kami golongan bawahan terluka
akan ada hukum karma
makanya hukum karma itu
mahu diperbaiki
saling memperbaiki
agar hukum karma
menjadi
buat baik dibalas baik
buat jelek dijauhkan
yang ada hati semurni Syurga
itulah yang didambakan oleh kita semua
dan karena itu juga
RATU RIMBA NIAGARA berkarya
ratu sebagai watak dalam karya saja
bukan RATU yang datang dari golongan bangsawan
makanya maafkan aku jika buatkan hatimu tersakiti
ayuh mari kita berdamai bagi mengelakkan hukum karma
aku bukan ratu
memadailah aku ratu pujangga di hatimu sayang....
sayang dunia akhirat
agar kita dapat bersaudara di dunia bersaudara di Syurga
AAmeen Ya Rabbal A'Lameen
Karya Ratu Rimba Niagara
12 Safar 1435H
15 Desember 2013


TEATER BANGSAWAN DIRAJA , 'KOTA SASTRA DIRAJA NUSANTARA' Karya Ratu Rimba Niagara, Kdymm Sultan Hassanal Bolkiah , Raja Panusunan Godang Mandailing ,Maharaja Kutai Mulawarman, Suttan Seghayo DiPuncak Nur II, YM Kedaton Katon Wahyu Utama ,Kesultanan Indrapura , Raja Star Samu Samu, Presiden Susilo Bambang Yudhoyono, Jenderal Meoldoko, Bapak Prabowo Subianto , Iwan Tirta , Bunda Ratu Negari 1, Rostam Effendi Eskak , Nana Manti & Merdeka.com
TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'BUNGA BUNGA CINTA ANAK BANGSA IBU PERTIWI NUSANTARA.' KARYA PRESIDEN SUSILO BAMBANG YUDHOYONO, RATU RIMBA NIAGARA, BUNDA RATU NEGARI 1, STAR SAMU SAMU, KEDATON KRATON WAHYU UTAMA & IWAN TIRTA
Ratu Rimba Niagara and Star Samu Samu commented on a photo.
Star Samu Samu
Meeting Raja Samu Samu VI - YM. Upu Latu M.L. Benny Ahmad Samu Samu with Director General of the Political unity of the Nation of Ministry of Home Affairs of Republic of Indonesia - YM. Major General.TNI. A. Tanribali Lamo, discusses the results of the meeting was BP. Silatnas Raja - Sultan of Nusantara of Indonesia with coordinating Minister of people's welfare of the Republic of Indonesia, and the situation as well as the presence of the Kings and the Sultanates, on Monday, October 7, 2013, in Jakarta.
HIDUP DAN BANGKITLAH DIRAJA DAN SULTAN NUSANTARA!
Iwan Tirta Merdeka... HIDUP DAN BANGKITLAH DIRAJA DAN SULTAN NUSANTARA, ALLAHU AKBAR . Dirgahayu Kemerdekaan INDONESIA DAN MALAYSIA TAHUN 2013, Amin Amin Allahuma Amin.
DUHAI RAJAKU! DUHAI RAKYATKU!
BANGKITLAH RAJA MELAYU NUSANTARA DARI LENAMU
RAKYAT SEDANG MENUNGGUMU
UNTUK MENDAULATKANMU
SUDAH LAMA BERADUMU
DALAM DERITA DI KALBU
RAKYAT MEMAHAMIMU
RAKYAT MENGASIHIMU
JASA KESATRIA DIRAJA MENGALIR DI SETIAP PERJUANGANKU
DARAH KESATRIA DIRAJA MENYATU DI BUMI PERTIWIKU DEMI KEMERDEKAAN IBU PERTIWIKU MASIH MENGALIR PEKAT DI URAT NADIKU
BERGELORA MEMBARA-BARA MAHU MENGHARGAIMU
MAHU MEMARTABATKAN MENDAULATKAN INSTITUSI DIRAJAKU DI SETIAP BENUA NUSANTARA TANPA JEMU AGAR BERGEMA DAULAT TUANKU!
SELURUH RAKYAT NUSANTARA MENDAUALATKAN TUANKU! MAKA BERGEMALAH DAULAT TUANKU!
DI SELURUH NUSANTARA
BERBANGGANYA RAKYAT NUSANTARA
MEMILIKIMU
SEBAGAI RAJAKU
TAAT SETIAKU
PADAMU RAJAKU
SEHINGGA NAFAS TERAKHIRKU
BAGAIMANA SAMPAI NAFAS TERAKHIR TUANKU
MENGASIHI DAN MENYAYANGI RAKYATMU
HINGGA RELA PERTARUHKAN NYAWA UNTUK RAKYAT TUANKU
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
MOGA KASEH SAYANG RAJA & RAKYAT DAPAT BERSATU
DI SYURGAWI BERSAMA MEMANDANG WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH
ITULAH MATLAMAT PERJUANGANMU PERJUANGANKU
DUHAI RAJAKU DUHAI RAKYATKU
MOGA ALLAH MENGAKABULKAN NIAT SUCIMU NIAT SUCIKU
AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
'RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA'
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
6 Syawal 1434H
13 Agustus 2013M
RAJA BERJIWA HAMBA ALLAH
RAJA YANG BERJIWA HAMBA ALLAH
DIBERI DARJAT DIRAJA
TAPI MASIH MAHU
MENUNDUKKAN DARJAT
DI HADAPAN RAJA SEGALA RAJA
YANG MEMERINTAH ALAM SEMESTA INI!
KARENA TAHU TANGGUNGJAWAB SEBAGAI SEORANG KHALIFAH ALLAH SWT MAKANYA BAGINDA YANG BERJIWA HAMBA ALLAH SELALU AMBIL PEDULI SEMUA MASALAH RAKYAT UNTUK DIBAGI/KONGSI SAMA.
SUSAH SENANG KITA BERSAMA!
BERAT SAMA DIPIKUL RINGAN SAMA DIJINJING
DAULAT TUANKU! PATIK TERHARU DENGAN SIFAT MERENDAH DIRINYA TUANKU
DI HADAPAN ALLAH AZZAWAJALLAH
DAN PADA SEKALIAN
HAMBA-NYA JUGA...
MOGA ALLAH AZZAWAJALLAH LIMPAHKAN RAHMAT KASEH-NYA TANPA BATAS KEPADA TUANKU HINGGA KE NAPAS TERAKHIR TUANKU. AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN.
Karya Ratu Rimba Niagara
17 Agustus 2013
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA KERABAT DIRAJA & RAKYAT INDONESIA YANG MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA PADA 17 AGUSTUS 2013 YANG KE-68 TAHNIAH MOGA MERDEKA SELAMANYA DALAM KESEJAHTERAAN AAMIIN )
YA ALLAH JANGAN MEMBIARKAN AKU MENENTUKAN TAKDIRKU SENDIRI
YA ALLAH SEGALA TAKDIRKU DALAM KETENTUAN-MU
SEGALA-NYA KAU YANG TENTUKAN
AKU TIADA DAYA UPAYA MELAINKAN IZIN-MU JUA
WAIMA MATAKU TERPEJAM PUN DALAM KEHENDAK-MU
TANPA IZIN-MU AKU ADALAH ROBOT MENGIKUT ARAHAN MANUSIA
TANPA ARAH TUJUAN
AKU MAHU YANG TERARAH YA TUHANKU
TERARAH YANG KAU REDHAI
TANPA REDHA-MU
HIDUPKU MENJADI SIA
AKU TAK LAYAK HIDUP DI MUKA BUMI-MU INI
ATAUPUN DI MANA-MANA PLANET YANG KAU CIPTAKAN
BEGITULAH HINANYA AKU JIKA AKU MENJADI HAMBA-MU YANG HINA LEBIH HINA DARIPADA SEGALA-GALA YANG HINA DI DUNIA INI ANDAINYA AKU MENJADI HAMBA-MU YANG KAU HINA
LEBIH BAIKLAH AKU MATI
AKU TAK SANGGUP LEBIH LAMA HIDUP DI MUKA BUMI-MU INI
MAKANYA YA ALLAH YA TUHANKU
BERILAH AKU PELUANG UNTUK BERHIDUP DI MUKA BUMI-MU INI
DALAM KAU REDHA LAGI DIREDHAI DAN MATIKU JUGA KAU REDHA ITULAH YANG AKU DAMBAKAN YA ALLAH YA TUHANKU
SEBELUM MATAKU TERPEJAM BUAT SELAMANYA
KAU PINJAMKAN KASIH SAYANG HAMBA-MU YANG MENCINTAI-MU MELEBIHI SEGALA-NYA UNTUK MENYOKONG DUNIA SASTERAKU. SASTERAKU ADALAH LAMBANG KECINTAANKU PADA-MU DAN KASIH SAYANGKU KEPADA SEMUA YANG KAU CIPTAKAN DI BUMI DAN DI PLANET ...HADIRKAN YA ALLAH SWT KERANA TIADA DAYA UPAYAKU MELAINKAN DENGAN IZIN-MU JUA.
BAGI-MU TIADA YANG MUSTAHIL ANDAI KAU MAHU
KEMAHUAN-MU TANPA DI ARAH ATAU DIPENGARUHI
KAU TAK MEMERLUKAN HAMBA-MU
ANDAI SEMUA HAMBA-MU DI BUMI INI TIDAK MENYEMBAH-MU
TIDAK MENJADI KEKURANGAN SEDIKIT PUN BUAT-MU
KAU TETAP MAHA AGUNG
KAU TETAP MAHA BERKUASA ATAS SEGALA SESUATU
SUBHANALLAH ALLAHU AKBAR
BEGITULAH KEHEBATAN-MU KEAGUNGAN-MU KE-ESAAN-MU
TIADA SIAPA YANG DAPAT TANDINGI
HAMBA-MU YANG MENGHARAPKAN RAHMAT KASIH-MU
RAHMATILAH HIDUP MATIKU YA ALLAH YA TUHANKU
TANAMKAN SIFAT KETAKWAAN DALAM DIRIKU, KELUARGAKU,
PEMBACA KARYAKU DAN SAUDARA SEISLAMKU
AGAR KAMI SENTIASA MENJADI HAMBA-MU YANG BERTAKWA PADA-MU DI SEBILANG MASA DAN KETIKA . KAMI MAHU SETIAP PEKERJAAN KAMI DAN PERJUANGAN KAMI ADALAH KERANA-MU BUKAN KERANA MAHUKAN PANDANGAN MANUSIA. IZINKAN KAMI HIDUP DALAM KEBAIKAN DAN MATI DALAM KEBAIKAN DALAM REDHA-MU DALAM RAHMAT KASIH-MU.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
RATU RIMBA NIAGARA
3 Zulhijjah 1434H
8 Oktober 2013M
Star Samu Samu Amin Ya Robbal Alamin, bilapun beta melakukan adalah tidak untuk kepentingan pribadi, tetapi semua untuk menuju mencapai cita-cita bersama Sdr'ku YM. Ustd. Ustadz Azmi Ulim,; dan terima kasih syair syiar dinda Ratu Rimba Niagara, Salam dan hormat dari Jakarta. Wassalam
Ratu Rimba Niagara Moga kanda tuanku selalu sukses dunia akhirat Aamiin.
Star Samu Samu Amin YA Robbal Alamin, terima kasih atas do'a dari dinda Ratu Rimba Niagara, dan semoga dinda juga selalu berjaya dalam berssyair dan bersyiar dalam group ini ya. Wassalam
Ratu Rimba Niagara In Shaa Allah Aamiin.
Terima kasih kanda tuanku karena sudi mengijinkan dinda
bersiaran karya di group kanda tuanku.
Dinda amat rasa terharu...walau ada ketikanya dinda rasa malu terpaksa menyiarkan karya sastra dalam kadar yang banyak dikuatiri m...See More
MENGGENGGAM IMPIAN SEPERTI MEMINTAL ILUSI MENJADI REALITI
Semua orang ada impian...
Impianku tinggi menggunung
Sudah puluhan tahun aku mendaki
Terlalu banyak onak dan duri kulalui
Biarpun onak dan duri sudah sebati dalam diriku
Adakalanya aku putus asa untuk menggapai impian
Ribut petir selalu membunuh anganku menggapai impian
Hinggakan aku tak mampu untuk bertahan lagi...
Tapi karena misi dan visi ku yang sudah lama kudambakan
Ku terus...dan terus...memburu impian ....
Biarpun datang berjuta halangan tak kupedulikan lagi
Karena ku sudah kesuntukan masa untuk berleka memburu impian
Impian...oh! Impian....
Impianku menjadi bahan lawak
Karena impianku di luar kotak pemikiran
Karena siapalah aku untuk menggapai impian itu
Mana mungkin aku seorang untuk merealisaikan impianku itu
Karena impian ku tak pernah padam
Hingga saat ini ku masih pertahankan impianku biarpun
Berseorangan terkial-kial dalam pendakian yang entah bila Penghujungnya
Biarpun hangus terbakar jemariku...
Ku tetap menggenggam impian
Hingga sampai penghujungnya
Menggenggam impian seperti, ' Memintal Ilusi Menjadi Realiti
Mana tahu hadirmu tanpa dugaku...
Berganding bahu denganku...
Berkongsi segala bebanan yang kupikul
Bagaikan sinar pelangi yang takkan padam...
Mengiringi pendakianku memburu impianku
Karena impianku seiring dengan impianmu
Karena kita punyai minat yang sama
Matlamat yang sama
Ingin jadikan impian menjadi kenyataan
Terima kasih pelangiku karena sudi berganding bahu bersamaku
Moga indah warna-warni pelangimu takkan hilang hingga bila-bila
Selagi nafasku ada...Syukurku pada Alllah
Kehadiranmu selalu kunantikan dalam illusiku
Tapi kini bukan illusi lagi
Berkat keikhlasan hatimu padaku
Amat mengharukan aku...
Moga kau dan aku seia sekata
Senada seirama
Sama-sama menggenggam impian
Impianku impianmu berpadu menjadi realiti
Biarpun tak menjadi realiti
Setidaknya kita telah mempunyai impian yang sama
Ayuh...sama-sama kita jayakan
Mana tahu...impian jadi kenyataan!
Aku mesti bersangka baik dengan Tuhanku
Dia Maha Berkuasa Untuk Menjadikan Impianku Satu Realiti
Jika ianya satu realiti kusyukur dalam sujudku
Karena tiada daya upayaku melainkan dengan Ijin-Nya
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas ,
Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA.INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
3 Zulhijjah 1434H
8 Oktober 2013M
DUHAI ANAKKU PEWARIS BANGSAKU
BUNDA SENTIASA DI HATIMU SAYANG
Duhai anakku sayang
pewaris bangsaku
suatu hari pasti
bunda akan tinggalkan dunia ini
pasti...pasti...pasti...
karena yang hidup pasti mati
tiada yang hidup tak mati....mati...
berdarjat pun mati
tak berdarjat pun mati
yang hidup pasti mati
tua mati
muda pun mati
tapi tak tahu bila dan saat ketikanya
itu rahsia Allah Taala
itu sudah ada dalam percaturan takdir
yang mesti kita imani
Duhai anakku sayang
Pewaris bangsaku
Karena tak tahu
waktunya bila dan saatnya mati
dan semua sudah sedia maklum
hidup ini setetes coma
hidup adalah senda gurau yang menipu
jika kita masih lagi leka
dengan pesona dunia yang melalaikan
dan hidup cuma difokuskan kepada dunia
makanya apa yang berlaku di sekeliling kita
tidak akan kita endahkan
tidak kita ambil peduli
hidup kita sudah cukup sempurna!
dunia ini akulah yang punyai segalanya!
peduli apa aku dengan masalah dunia
peduli apa aku dengan masalah manusia
yang penting aku hidup bahagia dan sempurna
di mataku manusia semuanya tak sempurna
makanya hidup aku adalah aku
aku yang mencaturkan takdirku
itulah bicara seorang hamba yang sombong lagi bongkak
makanya jauhkan dari sikap begitu anakku
Duhai anakku sayang
Pewaris bangsaku
Bila-bila masa bunda akan pergi dijemput Ilahi
bunda tahu bunda tak layak
untuk menasihati kamu
yang sempurna akalmu yang tinggi
apatah lagi darjatmu yang berketurunan bangsawan
bunda cuma seorang yang tak berkedudukan tinggi
dan tak punyai apa-apa kelulusan tinggi
untuk membicarakan soal-soal ilmu yang tinggi
bunda malu...bunda malu...bunda malu...
malu untuk meninggalkan ilmu-ilmu yang tak seberapa ini
bunda sentiasa cermin diri
bunda sentiasa tahu di mana kedudukan bunda di hati mu
Duhai anakku sayang
Pewaris bangsaku...
Ketahuilah kamu...
bunda terlalu sayang....sayang....sayang...
pada semua anak bangsa Rumpun Melayu Nusantara...
karena sayang teramat sayang...
sayang mengatasi segalanya
bunda rela dihina...dikutuk...sentiasa dipandang rendah
lantaran itu bunda sedih dan kecewa
atas penghinaan mereka
kata-kata mereka itu
seolah duri-duri halus
yang masuk kekerongkong bunda
sakitnya...bisanya...bagaikan racun
berbisa...bisa...
mematikan urat saraf minda bunda
untuk terus mengarang dan terus mengarang
mereka mahu biar bunda
hentikan segala apa mesej yang bunda ingin sampaikan
Duhai anakku sayang
Pewaris bangsaku...
Karena sayang bunda padamu tanpa penghujung
selagi hayat bunda ada akan menyayangimu
bunda relakan segala derita sengsara dihadapi dilalui
setiap kata-kata mereka biarpun sakit terlara
bunda akan tabah hadapi demi kasih sayang bunda padamu
Apa hendak dikisahkan dengan mereka itu semua
lagipun bunda bukan kenal mereka
lagi mereka kata bunda lagi bunda dapat pahala percoma apapun bunda sudah memaafkan semua yang mengata bunda, moga bunda dan mereka semua diberi hidayah kaseh-Nya Aamiiin.
Duhai anakku sayang
Pewaris bangsaku...
Karena menyayangimu
sayang teramat sayang
bunda akan terus menulis...dan menulis...
tanpa bunda hiraukan lagi apa kata-kata mereka
Bunda akan tulis pelbagai tema ....
biarpun bunda bukanlah arif dalam sesuatu tema itu
tapi karena kaseh dan sayang teramat sayang
Allah SWT kasehan pada bunda
mengilhamkan apa yang hendak bunda tulis
dengan ijin-Nya bunda dapat menulis
tanpa ijin-Nya bunda tak dapat menulis
makanya setiap penulisan bunda adalah lebih
berharga dari permata berharga
karena tinta-tinta bunda
adalah datang dari-Nya
tanpa-Nya
penulisan bunda
pasti kaku
pasti bunda tak dapat menulis satu baris ayat pun
Subhanallah
sesungguh-Nya Allah Maha Berkasehan Belas
sesungguh-Nya Allah Maha Pengasih Lagi Penyayang
Syukur Ya Allah
Syukur atas kurniaan-Mu ini
Duhai anakku sayang
Pewaris bangsaku...
Karena setiap ilmu kepujanggaan
ada tersirat mesej-Nya di sebalik
kata-kata pujangga yang bunda tulis
itu semua adalah lambang cinta-Nya
itu semua tanda syukur bunda pada-Nya
mengijinkan bunda berkata pujangga
untuk bunda tinggalkan pada
anak-anak tercinta
Pewaris Seluruh Nusantara di bumi-Nya
yang bertuah ini
Duhai anakku sayang
Pewaris bangsaku...
Berjanjilah pada bunda
akan sudi dan sentiasa sudi
menyokong/mendukung perjuangan tinta-tinta bunda
andaikata belum sempat perjuangan bunda direalitikan
berjanjilah untuk merealitikan
karena karya-karya bunda inilah
hadiah dari bunda untuk anak-anak tercinta
yang ada di seluruh bumi Nusantara...
inilah lambang cinta bunda
pada semua biarpun bunda sudah tiada lagi di dunia ini
tapi bunda ada di hatimu sayang....
Luahan hati bunda untuk anakku pewarisku tersayang,
Bunda Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
Istana Rimba Niagara
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
4 Zulhijjah 1434H
9 Oktober 2013
TERIMA KASIH NUSANTARA KARENA SUDI HARGAI KARYA SASTRA NUSANTARA
KARYA RATU RIMBA NIAGARA & BUNDA RATU NEGARI 1
Kedaton Kraton Wahyu Utama Kepada Adinda YM Ratu Rimba Niagara YM Bunda Ratu Negeri Yang Kami muliakan Puisi Puisi indah Yang Mulia dalam karya yang Spesial Untuk Mendukung semanagat karya karya Maha Karya agung Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratorium Pesona Wisata Dunia Yogyakarta Center Kiblat Filosofi Perdaban Dunia Nan maha damai Kekal abadi Indonesia Nusantara Mercusuar Kedamaian Dunia Perdamaian dunia , dalam Acara Memperingati HARI WAHYU UTAMA REUNI BAYAI BAYI PANTI RAPIH REUNI LAHIRNYA BAYI BAYI UMAT MANUSIA SEDUNIA dalam kasih penuh kedamaian ,,, AKAN KAMI PAMERKAN DALAM BINKAI BIMGKAI LUKISAN FOTOSHOP UKURAN 70 x 90 cM Dan akan kami pamerkan dalam acara acara tsb serta kami abadikan mengisi diding diding pameran Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratorium Pesona Wisata Dunia ......kakanda mohon dibantu untuk mendata Puisi Puisi adinda yang sepesial ada tertera kalimat menyokong mendukung kegiatan Kedaton Kraton Wahyu Utama bisa YM Kirimkan secara Kusus istimewa ....atas keagungan karya karya puisi puisi yg indah agung dan penuh cahaya kasih dan kedamaian dunia ahirat kususnya untuk menujang pesona ke giatan Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratorium Pesona Wista Dunia segera adinda yang Mulia segera kelompokkan dan kirimkan kusus spesial ke situs situs kami ...... sekali lagi kami ucapkan beribi ribu terimakasih selamat berkarya penuh kasih dan kedamaian dunia dan ahirat.... Kedaton Kraton Wahyu Utama.
18 menit yang lalu · Suka
Kedaton Kraton Wahyu Utama Sedemikian pula Kepada para Sahabat sahabat saudara saudaraku terkasih didalam alam kehidupan pesona dunia maya YM Para Raja Raja Senusantara Sedunia Tokoh Tokoh Genius Filosof Filosof Seni8man Budayawan Cendikiawan Duta duta Budaya Perdamain Dunia Kedamaian dunia ....
segala tulisan dan dukungan YM semua nya mohon Ijin kami Pamerkan
Dalam EVent Event Memperingati
HARI WAHYU UTAMA REUNI BAYI BAYI PANTI RAPIH REUNI LAHIRNYA BAYI BAYI UMAT MANUSIA SEDUNIA KARNA KARUNIA KASIH KEHENDAK ALLAH CAHAYA KEAGUNGAN KEDAMAIAN DUNIA AHIRAT dalam kasih dan kedamaian Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratoratorium Pesona Wisata Dunia Yagyakarta Center Kiblat Filosofi Peradaban dunia Nan Maha damai abadi Indonesia Nusantara Center Mercusuar Kedamaian Dunia .... mohon ijin dan kirim kan kusus karya karya tulisan lukisan ungkapan yang Mulia Kususnya mendukung Semua Kegiatan Kemulyaan Kami Impikan.. Salam Kasih penuh Kedamaian Untuk semuanya ....MOHON IJIN UNTUK KAMI PAMERKAN DALAM KARYA EVENT EVENT AKBAR KAMI ..saat ini dalam seleki pengumpulan karya karya YM yang akan kami pamerkan dan kami abadikan didalam Pameran pameran Pembangunan Kawasan Alam Pesona Wisata Dunia Maya KEDATON KRATON WAHYU UTAMA LABORATORIUM PESONA WISATA DUNIA PUSAT PERADAPAN DUNIA NAN MAHA DAMAI KEKAL ABADI KIIBLAT FILOSOFI MERCUSUAR KEDAMAIAN DUNIA PERDAMAIAN DUNIA....atas segala ketuluasan mendukung Pesona Kemuliaan kE Agungan tujuan Luhur Kegiatan Kami Kami Ucapkan rasa terimakasih yang sebesar besarnya ...penuh kasih dan kedamaian dunia ahirat karena ALLah Yang Maha Pengasih dan Penyayang .
Unlike · · Unfollow Post · Share · 9 hours ago
You, Bunda Ratu Negari I and 20 others like this.
Kedaton Kraton Wahyu Utama Terima kasih Bunda telah ber kenan menyebarkan berita mulya ini ....
Bunda Ratu Negari I sama" Kanjeng , Berkat Bunda Ratu Rimba Niagara juga berita ini tersiar ,,,
You, Bunda Ratu Negari I and 4 others like this.
SEKALUNG TAHNIAH UNTUK YM KEDATON KRATON WAHYU UTAMA
Sekalung tahniah atas kejayaan YM Kedaton Kraton Wahyu Utama
dalam segala usaha yang tak pernah pambrih memartabatkan
para budayawan Nusantara semuanya YM Kedaton Wahyu Utama
hargai dan martabatkan untuk dihargai generasi kini dan akan datang Nusantara
tabik budayawan 3kali buat kanda Kedaton Kraton Wahyu Utama.
Bagi kami pencinta seni sastra amat rasa bertuah dan bersyukur karena ada pihak yang sudi menghargai bakat sastra yang kami minati ini.
Moga sastra Nusantara demi anak bangsa dan ibu pertiwi Nusantara memberi impak yang besar kepada Nusantara dan seluruh dunia.
Melalui sastra banyak mesej kedamaian yang pengen disampaikan penulis begitu juga pelukis begitu juga penggiat budayawan yang lain walaupun bidang berbeda tapi matlamatnya tetap sama mahu melihat dunia ini aman damai dan sejahtera untuk di diami penghuni bumi tanpa ada peperangan dan hidup dibela oleh pemimpin yang mereka amanahkan tanggujawab dan Raja yang selalu ambil peduli tentang rakyat. Semuanya saling bergotong royong dalam satu ikatan persaudaraan Internasional karena Islam itu indah sukakan saling bergotong royong dalam sesuatu misi dan visi yang hendak dilaksanakan seperti falsafah semut, ' BERAT SAMA DIPIKUL RINGAN SAMA DIJINJING,' . Jika falsafah itu dalam diterapkan di setiap penggiat budayawan In Shaa Allah semuanya sukses.
Didoakan moga kanda Kedaton Kraton Wahyu Utama berjaya dalam mencapai cita-cita yang suci murni demi Anak Bangsa dan Ibu Pertiwi Nusantara.
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas ,
Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
3 Zulhijjah 1434H
8 Oktober 2013M
Ratu Rimba Niagara shared Susilo Bambang Yudhoyono's photo.
October 7
·
Presiden Susilo Bambang Yudhoyono menjadi inspektur upacara Hari Ulang Tahun (HUT) ke-68 Tentara Nasional Indonesia (TNI) di Skuadron 2, Pangkalan Udara TNI-AU Halim Perdanakusuma, Jakarta, Sabtu (5/10) pagi.
Presiden SBY : TNI adalah komponen utama dalam sistem pertahanan Indonesia, ini sesuai dengan amanat konstitusi dan undang-undang. Tema yang diangkat pun jelas menunjukkan sikap TNI dalam menjalankan tugas negara menjaga NKRI dari Sabang hingga Merauke.
Ratu Rimba Niagara shared a status.
October 7
KAU KOMANDOKU AKU KOMANDOMU
kau komando
aku salut 10x
aku komando
kau tak salut pun 1x
kau komando makan biawak karena darurat
aku komando makan pucuk paku karena tinggal di rimba
kau komando tahan lasak mental dan fizikal
walaupun kita berbeda cara komando
tapi matlamat kita tetap sama
semuanya demi agama bangsa dan negara
sebab itu perjuanganmu adalah perjuanganku
setiap langkah perjuanganmu
adalah perjuanganku
bayanganmu adalah bayanganku
kau komandoku aku komandomu
kita sama-sama berjuang tanpa lelah
sehingga ke tetesan darah terakhir
aku tahu kau komando gagah perkasa
aku komando tak seperkasamu
aku tak cemburu
sebab kau
emang kuat, emang perkasa, emang luarbiasa
kebraniaanmu tak takut mati berada di medan juang
rela nyawa jadi taruhan demi agama bangsa dan negara
sebab itu aku salut 10x atas jasamu itu
walaupun aku tak seperkasamu duhai komandoku
ijinkan aku meniupkan obor api perjuanganmu
di sebilang masa
agar kau tahu akulah
yang sentiasa menyanjungi menghargai
jasa baktimu pada anak bangsa ibu pertiwi nusantara tercinta.
RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
2 Zulhijjah 1434H
7 Oktober 2013M
'MARI LESTARIKAN BUDAYA KITA SEBAGAI WUJUD PENGHARGAAN DAN PERWUJUDAN CINTA TANAH AIR,' SUSILO BAMBANG YUDHOYONO
Brabowo Subianto
Kemarin TV Nasional Belanda menayangkan sebuah film dokumenter singkat: "Gegijzeld in Indonesie / Disandera di Indonesia". Film ini adalah tentang operasi pembebasan sandera "Ekspedisi Lorentz" oleh KOPASSUS di Mapenduma, Papua tahun 1996 - sebuah operasi yang saya pimpin.
Tayangan ini sekarang sudah dapat sahabat saksikan di alamat YouTube berikut, dengan subtitle bahasa Indonesia: http://youtu.be/1lESjEr54-o
Kang Ibink Koswara Hidup prabowo aku mendukungmu.
Ratu Rimba Niagara TABIK HORMAT 3 KALI PADA PANGLIMA TNI JENDERAL MOELDOKO ATAS KATA KATA ,' KAMI TETAP NETRAL." AMAT TEPAT SEKALI! MANTAP GITU! MOGA TERUS SUKSES DAN DAPAT TERUSKAN PERJUANGAN MEMBELA IBU PERTIWI HINGGA KE TETESAN DARAH TERAKHIR!
Kesuksesan ini merupakan kerja keras semua elemen bangsa. Kita hormat pada Bung Karno dan pendahulu yang menyatukan keragaman kita dengan Pancasila.
- Susilo Bambang Yudhoyono -
TEATER BANGSAWAN DIRAJA , 'INDONESIA BISA RUSAK JIKA TNI TERLIBAT POLITIK
Karya Ratu Rimba Niagara, Panglima TNI Jenderal Moeldoko & Rostam Efendi Eskak
Panglima TNI Jenderal Moeldoko saat menggelar rapat Pimpinan TNI di Markas Besar TNI, Cilangkap, Jakarta Timur. http://mdk.to/w8Qj — with King Muara, Candra Aditya, Syech Puji Anata, Epy Pohan, Saka Wuni, Jeffrey Titahalawa, Leandra and Mayi Nidhanam.
Unlike · · Share
Top Comments
You and 2,988 others like this.
194 shares
Rostam Efendi Eskak NETRAL TAPI TETAP TEGAS.
Terutama kepada Agen Asing yg nyusup jd LSM dan PENGUSAHA yg melakukan Gratifikasi, Bandar Narkoba jg Politisi.
Mereka akan selalu meniupkan DEMOKRASI LIBERAL.
Kembalikan Kejayaan Nusantara spt era Gadjahmada, Soekarno dan Suharto.
Tegakkan Kembali Demokrasi Panca Sila.
Rakyat sudah Merindukannya.
Ratu Rimba Niagara INDAH JIKA KITA SALING MENGHARGAI WALAUPUN PADA HAIWAN DI RIMBA
Raja Panusunan Godang Mandailing
Biasanya manusia melawat singa didalam kandang diZoo tetapi kali ini singa pula yang melawat manusia didalam kandang......macam macam kisah aneh yang terdapat.
MAKANYA JANGAN PANDANG SEBELAH MATA PADA HAIWAN
BILA KITA RAMAI BERSATU MENGHARGAI KEHIDUPAN MEREKA DIRIMBA PASTILAH MEREKA AKAN HARGAI KITA BIARPUN KITA BERADA DIRIMBA MEREKA AKAN TETAP MENGHORMATI KITA
KERANA KITA MENGHARGAI MEREKA.
ADA DUA SKRIP YANG BERBEZA UNTUK KITA HAYATI BERSAMA
(1) AKU INI SUDAH DITAKDIRKAN MENJADI HAIWAN AKU REDHO DENGAN ASAL KEJADIAN AKU, AKU CARI MAKAN SENDIRI TANPA MENGHARAPKAN BELAS KASIHAN MANUSIA UNTUK MENCARI MAKAN AKU TERPAKSA BERTARUNG NYAWA.
TAPI KALIAN LEBIH BERUNTUNG DARIKU KALIAN DIMULIAKAN TUHANKU KURNIAKAN AKAL TAPI MASIH MENCURI, KORUPSI, SANGGUP BERBUNUHAN, BERMUSUHAN SESAMA SENDIRI UNTUK MENCARI REZEKI TAHUKAH KALIAN KAMU ADALAH LEBIH JELEK DARIPADA AKU MAKA TAK HAIRANLAH JIKA KAMU MENJADI HABUAN UNTUK MAKANAN AKU...HAHAHAHA DASAR MANUSIA YANG TAMAK DIBERI AKAL TAPI MASIH LAGI NGGAK SYUKUR.
(2) DUHAI MANUSIA YANG BAIK HATI...SELALUNYA AKU DIPERTONTONKAN KEPADA KALIAN. SEKARANG INI KALIAN PULA MENJADI BAHAN TONTONAN KAMI. JANGANLAH TAKUT KAMI TIDAK AKAN MEMAKAN KALIAN KARENA KALIAN ADALAH KAWAN BAIK KAMI YANG KAMI HARGAI SEUMUR HIDUP KAMI. ANDAI KALIAN SUDI DOAKANLAH KAMI MERAIKAN ALAM SYURGA KARENA TANPA DOA KALIAN KAMI TIDAK DAPAT BERSAMA KALIAN DI SYURGA KARENA SYURGA ITU HANYA UNTUK MANUSIA YANG DITERIMA AMALAN SOLEHNYA. KAMI DICIPTAKAN BUKAN UNTUK BERAMAL TAPI KAMI DICIPTAKAN UNTUK MENYEMPURNAKAN KEINDAHAN BUMI NAN INDAH INI.MAKANYA JANGAN ZALIMI KAMI DAN HARGAILAH KAMI DENGAN SEPATUTNYA. JIKA KAMU BERBUAT BAIK PADA KAMI ALLAH SWT AKAN MENGIRA PAHALA UNTUKMU DAN JIKA KAMU MENZALIMI KAMI ALLAH AKAN MELAKNATI KAMU DAN AKAN KAMI TUNTUT DI AKHIRAT NANTI ATAS KEZALIMAN KAMU PADA KAMI. INGAT ITU MANUSIA BUAT BAIK PASTI DIBALAS BAIK JIKA KAMU BUAT BAIK KEPADA KAMI MAKA 10 KEBAIKAN ALLAH BALAS KEPADA KAMU PERCAYALAH CAKAP KAMI INI YA MANUSIA YANG BAIK BUDI...
MAKA TERPULANGLAH KEPADA KITA MAHU SKRIP YANG PERTAMA ATAU KEDUA.
TANYALAH PEMIKIRAN SENDIRI...
JANGAN MEMBUATKAN DIRI KITA LEBIH RENDAH DARI HAIWAN
KARENA HAIWAN PUN TAHU ARTI SYUKUR INIKAN KITA MANUSIA...MANUSIA YANG TAK BERSYUKUR TERMASUKLAH DALAM GOLONGAN YANG RUGI DUNIA AKHIRAT NAUZUBILLAH
KATA-KATA INI ADALAH MUHASABAH DIRI SENDIRI LALU DIBAGIKAN/DIKONGSIKAN KEPADA RAKAN ALAMMAYAKU
RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
2 Rabiulawal 1435H
4 Januari 2014M
Panglima TNI Jenderal Moeldoko saat menggelar rapat Pimpinan TNI di Markas Besar TNI, Cilangkap, Jakarta Timur. http://mdk.to/w8Qj — with Syech Puji Anata and 7 others.
By: MERDEKA.com
Panglima: Indonesia bisa rusak jika TNI terlibat politik. Dia memerintahkan agar prajurit TNI tak menggunakan atribut parpol apapun.
"DEMOKRASI INDONESIA BISA RUSAK JIKA KAMI TERLIBAT POLITIK PRAKTIS YAKINLAH KEPADA KAMI AKAN TETAP NETRAL," JENDERAL MEOLDOKO
"LAYAKKAH SBY JADI JENDERAL BESAR SEPERTI SOERDIRMAN," MERDEKA.COM
Ratu Rimba Niagara via MERDEKA.com
PANGLIMA BESAR JENDERAL SEODIRMAN
Jenderal Seodirman...
kau adalah idola pahlawan sejati Indonesia
kau juga adalah idola pahlawan sejati dunia
kau berjuang tanpa gentar dan takut
kau adalah jendral yang berbintang 5
kau suri teladan pada patinggi di militer
jiwamu besar
rela berkoran harta dalam berjuang
rela pertaruhkan nyawa di setiap penjuru waktu
demi nusa dan bangsa
biarpun dalam tenat kau terus berjuang di medan perang
rela dihujani peluru
rela ditembusi peluru
rela bermandikan darah
sungguh engkaulah yang pantas
dijulang namamu sebagai,
PANGLIMA BESAR JENDERAL SEODIRMAN
karena jasamu pada rakyat Indonesia ...
Indonesia kini makmur sejahtera!
Syukur Alhamdulillah
Moga Allah SWT membalas Syurga untukmu
Berkat keikhlasan syahidmu ke jalan-Nya
Amin Ya Rabbal A'Lamin
Karya Ratu Rimba Niagara
8 Mac 2012
(DANA KARYA SASTRA NUSANTARA DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN JALINAN TALISIRATURAHMI NASIONAL RAJA SULTAN NUSANTARA III JUNI DI MALANG SALAM SUKSES SEMUA YANG HADIR DARIPADA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA HAMBA SAYANG SEMUA DEMI-NYA SELAGI HAYAT DI KANDUNG BADAN)
22 Juni 2013
(PETIKAN GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA)
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
8 Rabiulawal 1435H
10 Januari 2014M
TEATER BANGSAWAN DIRAJA, ' MACAN ASIA BERKOBAR! MERAH PUTIH BERKIBAR!
MAJU GERINDRA! BERSAMA PRABOWO KITA PASTI BISA! MERDEKA,' Karya Ratu Rimba Niagara, Prabowo Subianto, Masyarakat Adat Mataram, Nana Manti & Melanessia Brata Razchool
TEATER BANGSAWAN DIRAJA , 'HILANG RAJA BERGANTI RAJA ' Karya Ratu Rimba Niagara & Kesultanan Indrapura Bhg (1)
·
Contoh Amplop UNDANGAN KONVENSI NASIONAL ADAT, ADAB, DAN BUDAYA NUSANTARA 2014
Susilo Bambang Yudhoyono
Mari lestarikan budaya kita sebagai wujud penghargaan dan perwujudan cinta tanah air.
- Susilo Bambang Yudhoyono -
'RAKYAT INDONESIA DIJAJAH OLEH BANGSANYA SENDIRI,' NANA MANTI
Nana Manti · Friends with Kesultanan Indrapura
Sekarang rakyat Indonesia di jajah oleh bangsanya sendiri,bu......
(˘̩̩̩ε˘̩̩̩ƪ):'(нΰά˚°º:'(нΰά˚°º:'(нΰά˚°
Ratu Rimba Niagara Makanya kewajibanmu untuk bersama rakyatmu
memikirin apakah baktimu pada negaramu tercinta ...
jangan kita tanya apa negara boleh berikan kepada kita
tanyakan pada diri sendiri apa yang boleh dibaktikan kepada negara tercinta
demi agama bangsa dan negara...
jika tidak kita siapa lagi
karena mahu tak mahu kita akan tinggalkan dunia ini
moga kita dapat tinggalkan ibu pertiwi dalam sejahtera untuk
diwarisi generasi yang bakal kita tinggalkan di bumi-Nya ini nanti
kita tanya diri kita sendiri
mahu mati dalam tenang
atau mati dalam azab sengsara
karena gagal atas tanggungjawab kita sebagai khalifah di bumi-Nya ini
'MENCINTAI NEGARA TERMASUK DALAM YANG DITUNTUT ISLAM'
Moga kita mati dalam kebaikan yang diredhoi-Nya Aameen Ya Rabbal A'Lameen.
RATU RIMBA NIAGARA & NANA MANTI
8 Rabiulawal 1435H
10 Januari 2014M
You and Bunda Ratu Negari I like this.
Bunda Ratu Negari I mari kita berjuang , menyuarakan kebenaran , keadilan , kedamaian dan kebesaran Sang pemberi hidup . jangan hiraukan orang yang tidak mau mendengar , jangan bersedih karena orang mencaci apa yang kita lakukan , biar Allah swt yang menilai apa yg kita perbuat dan kerjakan tampa pambrih ,,,,
October 7 at 11:06am · Unlike · 1
Bunda Ratu Negari I saya akan menyusun satu persatu dan semoga berkenan untuk di bukukan nantinya ,,,, Bunda suatu saat saya akan menemui bunda di Malaysia , doakan saja agar semua di beri kemudahan yaa ,,,,
October 7 at 11:09am · Unlike · 1
Ratu Rimba Niagara MOGA KASIH SAYANG KITA BERPADU SAMPAI SYURGA
Bunda Ratu Negari I
sobat seperjuangan yang aku kasihi dunia akhirat
di kala aku terlara
diheret ombak rindu tanpa ehsannya
diseret rinduku ke tengah lautan bergelora
lautan bara api yang membahang
tahunya aku, aku sudah berada dalam
gulungan ombak yang membara-bara
aku menjerit minta dikasihi
agar jangan biarin aku berjuang kesendiriaan
tanpa ehsannya
dihempaskan jua aku di ke dasar lautan
aku terpenjara di situ
dirantai jemariku
dirantai penaku
Karyaku nazak
tanpa seorang pun sudi mengerti
sudi ambil tahu betapa deritanya aku berjuang kesendiriaan tanpa apa-apa harta pesona dunia untuk aku cagarkan cinta pada ibu pertiwi nusantara
Dalam aku berada di dasar lautan itu
tak henti aku berdoa
meratap hiba pada Tuhan,
"Tuhan kasihanilah aku
Kau panjangkanlah usiaku
Kau pinjamkan kasih sayang hamba-Mu untukku
walaupun seketika seikhlas hati berjuang bersamaku
bagaimana aku rela korbankan segala jiwa ragaku demi-Mu begitu juga dia tak punya pesona dunia pun tak apa asalkan kami berhidup ini adalah mengabdikan diri untuk-Mu dan berbuat baik kepada semua saudara seislamku selagi hayat di kandung badan itulah yang aku dambakan Ya Allah maka izinkanlah Ya Allah. Aamiiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Dalam aku lemah tidak bermaya di dasar lautan yang gelap gelita, ku terpandang ada satu cahaya dari tujuh petala langit menembus tujuh petala bumi
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
indahnya tak dapat kulafazkan dengan kata-kata...dasar laut yang mulanya gelap gelita terus terang benderang aku berada di sebuah taman karang nan indah seolah berada di Taman-Taman Syurga.
Aku dikelilingi penghuni laut yang semuanya memberikan Salam Sejahtera kepadaku, tanpa aku sadar... aku dihampiri Ratu Negari I yang amat rupawan. Dia memandangku dengan senyumannya Allahu Akbar seperti bidadari Syurga cantiknya.
"Salam sejahtera sahabatku Ratu Rimba Niagara...Allah swt temukan aku denganmu bukanlah sia-sia ...segala puisi , pantun, gurindam dan syairmu semuanya aku baca dan hayati dan aku paham apa yang tersurat di sebalik yang tersirat semuanya amat bermakna dunia akhiratmu, aku dan semua yang percaya hidup ini cumalah mimpi dan akhirat itulah yang realiti dan abadi selamanya. Mulai detik ini ....mulai saat ini kaulah rakan seperjuanganku ..sahabat dunia akhiratku Ratu Rimba Niagara...sekarang dengan rasa kasih sayang yang Allah pinjamkan aku untukmu. kau untukku...kita sama-sama syukur dalam pasrah dan redho sama-sama perjuangkan sastra yang kau tulis yang aku tulis untuk semua penghuni bumi yang tercinta ini. Kita menulis tanda kita syukur pada Tuhan karena dalam seramai-ramainya manusia di muka bumi ini kita terpilih untuk menjadi pejuang-Nya, pejuang diri sendiri, pejuang keluarga, pejuang saudara seislam sedunia sehingga nyawa kita selesai. Yuk kita realitikan bersama Ratu Rimba Niagara tanpa ada rasa ragu lagi bahawa janji Allah itu benar...janji Allah itu pasti pada hamba-Nya yang benar-benar ikhlas dalam melakukan sesuatu perjuangan dan matlamat berhidup di muka bumi ini."
"Duhai Ratu Negari yang memerintah penghuni lautan yang indah permai ini...rasa Syukurku kepada Tuhan yang memakbulkan doaku di kala aku terpenjara di dasar lautan ini dikirimi kamu melepaskan aku dari segala sengsara yang menyeksakan jiwa sastraku hingga jadi nazak . Di saat aku lemah tidak berdaya tiada seorang pun yang ehsan , sastraku terus menerus disepikan tanpa ehsan walaupun kumerayu-rayu minta dikasihani sudilah menjadi rakan seperjuanganku tetap juga menyepikan diri tanpa rasa terpanggil untuk membantuku meringankan beban yang kutanggung berjuang kesendirian. Baru kutahu bergantung harap pada manusia memang tak boleh harap. Bergantung haraplah kepada Tuhan karena Tuhan Maha Mendengar, Maha Memahami Maha Tahu yang Tersurat dan Tersirat waima daun sehelai yang gugur ke bumi tak terlepas dari pengetahuan-Nya ...inikan aku hamba-Nya pasti DIA tahu sebelum aku lahir ke dunia ini lagi DIA sudah tahu bermula takdirku di mana berakhir takdirku di mana. Moga takdirku takdirmu dan takdir semua yang kusayangi berakhir dengan kebaikan Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Ratu Negari sobat dunia akhiratku..merangkap rakan seperjuanganku...kau sumber inspirasiku ...kau peniup obor api perjuangan untuk aku terus bersatra ...kau menghargai semua karya yang kutulis dan begitu juga aku meminati dan menghargai semua karya sastra yang kau tulis begitu membangkitkan semangatku, kata-katamu membuatkan aku terus mahu menulis dan menulis tanpa henti serasa segala cita yang kutulis kaulah yang sudi merealitikan bersamaku.
Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar
serasa dunia sastra yang selama ini aku dambakan
kian hampir menjadi realiti
andai menjadi kenyataan
akulah gembira sekali
bersyukur kupanjatkan kepada Allah swt
karena mengurniakan rakan seperjuangan
sebaikmu
secantikmu
seanggunmu
serupawanmu
semurni hatimu
semurni hati Syurga
yang selalu kudambakan dalam setiap doaku
agar hadirlah pejuang-pejuang Sastraku
yang sudi susah senang bersamaku
di saat akhir aku bernafas
wajah-wajah pejuang sastrakulah
yang mengajarkan kalimah Syurga
LAAILAHAILLALLAH MUHAMMADDARRASULULLAH
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
indahnya persahabatan dalam perjuangan tulus ikhlas Karena Allah Taala
dunia akhirat
kasih sayangmu kasih sayangku
berpadu di hatimu
berpadu di hatiku
dengan ikatan setulus kasih dan sayang demi-Nya..
makanya Ratu Negari sobat seperjuanganku
ku amat hargai persahabatan ini
ku amat hargai pengertianmu dan
segala pengorbananmu ke aku
di kala aku terlara
dalam sepi menyepi tanpa
sapaan yang pasti menanti pasti
yang pastinya Allah swt telah mengirimi kau
untukku syukuri karena meminjamkan kasih sayang dan pengorbananmu untukku Ratu Negariku yang kukasih dan sayangi dunia akhirat...moga persahabatan antara dua benua ini dapat kita menyatukan dua negara berjiran baik selamanya selagi ada bulan dan matahari, biarlah ketiadaan kita di dunia ini nanti kitalah penyambung khazanah warisan bangsa Nusantara untuk dua negara malah di seluruh dunia kitalah pejuang kedamaian dunia bersastra kedamaian ...
yuk kita sama terbangkan puisi-puisi kedamaian dunia di seluruh dunia tanpa ada pambrih!
Ratu Negari sobatku
ku menantimu di Taman pelangi nan indah
agar bersama memetik bintang
untuk dihadiahkan kepada semua
penghuni bumi yang dambakan KEDAMAIAN...
aku menantimu RATU NEGARI 1
penuh tawakal dan pasrah
moga kasih dan sayang kita
terus berpadu sampai Syurgawi
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
2 Zulhijjah 1434H
7 Oktober 2013M
Ratu Rimba Niagara KUASA ALLAH MENGATASI SEGALA-NYA
BILA KITA YAKIN AKAN KEKUASAAN-NYA
SENTIASA BERSANGKA BAIK KEPADA-NYA
MAKA TIADA YANG MUSTAHIL BAGI-NYA
UNTUK MEMAKBULKAN DOA HAMBA-NYA
YANG PENUH YAKIN DAN TAWAUDUK
KUN FAYAKUN UNTUK HAMBA-NYA
YANG YAKIN KUASA-NYA MENGATASI
SEGALA-NYA.
ALLAHU AKBAR!
October 7 at 10:16pm ·
Ratu Rimba Niagara KOTA SASTRAKU SASTERAMU MEREALITIKAN KESUSASTERAAN MELAYU NUSANTARA'
Aduhai Ratu Negari 1 rakan seperjuanganku...
Tak sakit kepala ke mereka yang membaca karya-karya ini ye
Baca satu nafas tanpa henti
Langsung mereka malas mahu baca
Tapi tak apa andai ada yang menyunting karya ini
Pasti ramai yang mahu baca sampai habis
Agak-agak ada ke penerbit yang mahu
Mementaskan ,"TEATER BANGSAWAN DIRAJA YANG DIAKARANGKAN BERSAMA INI YE.'
Jika ada pastilah dunia sastra nusantara yang selama ini cuma imaginasi jadi realiti ya...
Bukan setiap bulan satu Teater Bangsawan dipentaskan barangkali seminggu sekali...
Waduh akan terujud , 'PENTAS BANGSAWAN DIRAJA NUSANTARA DI LIMA BENUA'
hehehe senyum sendiri nich Ratu Negari 1....hehehe
Tugas kita berkarya...tugas mereka mementaskan karya...
Pasti hari-hari hidup kita bersastra
Tanpa memperdulikan halangan lagi
Indahnya hidup penuh sastramu sasteraku
Bunga-bunga sastramu sasteraku
Berpadu melingkari hatimu hatiku...
Indahnya sastramu sasteraku.
Malam nanti bila bulan mengambang penuh
Pasti ku terpandang wajahmu
Senyum padaku
Sambil menghulurkan tangan
Sahabat sastraku Ratu Rimba Niagara
Tunggulah kedatanganku menjemputmu
Ke negeri Sastra
Yang kita jadikan KOTA SASTRAKU SASTERAMU
Maka pasti kau tak kesendiriaan lagi berjuang
Karena aku sentiasa ada untuk merealitikan impian dan cita-cita sasteramu sastraku
Agar dunia tahu Kesusasteraan Melayu Nusantara bakal menjadi popular di serata dunia
In Shaa Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Karya Ratu Rimba Niagara
2 Zulhijjah 1434H
7 Oktober 2013M
'SAHABAT SEJATI NILAIANNYA LEBIH BERHARGA DARIPADA PERMATA BERHARGA YANG ADA DI DUNIA INI DAN INDAH KEHADIRANNYA SEPERTI INDAHNYA PELANGI DI MALAM HARI KARENA DIALAH SAHABAT SEJATI DUNIA AKHIRATKU.KURNIAAN DARI ALLAH AZZAWAJALLAH UNTUK AKU SYUKURI SEBANYAK-BANYAK-NYA ALHAMDULILLAH.
MOGA KASIH SAYANG KITA BERPADU SAMPAI SYURGA'
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
(PETIKAN DARIPADA GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
4 Zulkaedah 1434H
9 Oktober 2013M
TEATER BANGSAWAN DIRAJA , 'HILANG RAJA BERGANTI RAJA ' Karya Ratu Rimba Niagara & Kesultanan Indrapura Bhg (1)
RAJA DAMBAAN RAKYAT ADALAH RAJA BERJIWA HAMBA ALLAH WALAUPUN BERDARAH RAJA TIDAK ADA RASA SOMBONG SEDIKITPUN KERANA PAKAIAN KESOMBONGAN HANYALAH UNTUK ALLAH SWT SAHAJA.
HILANG RAJA BERGANTI RAJA
Kesultanan Indrapura with Patryk Kolumnia and 3 others
“Raja Indrapura adalah Raja Syarak Patah Tumbuh Hilang Berganti, Hilang Raja Berganti Raja. Beredar Raja dengan Syarak, Berdestar Syahid Syabilillah, Bersatu Sultan dengan Rakyat, Beredar Sultan dengan Adat, Beredar Sanak Kemenakan dengan Adat Pusaka. Mengitari Bumi se-Petalo Langit, ke Bawah Dalam, ke Awang Tinggi , Pergi Satu, Tumbuh Seribu, Sebanyak Pasir di tepi laut, Hati bagai Sega! Air Laut kan ganti Tintanya, Air Tawar kan ganti Gencunya, kan pembuat Riwayat Tanah Alam, untuk diingat-ingatkan dikala sekarang, dikala nanti, karena syarak punya Bersama, Allah Ta’ala menjadikannya.”
Ratu Rimba Niagara PATIK BUKAN BANGSAWAN DIRAJA TAPI PATIK PENGARANG TEATER BANGSAWAN DIRAJA NUSANTARA
KESULTANAN INDRAPURA & RATU RIMBA NIAGAA
9 Rabiulawal 1435H
11 Januari 2014M
AKU BUKAN RATU BANGSAWAN
aku bukan ratu
aku bukan bangsawan
habis tu mengapa
mengaku ratu jika bukan ratu
mengapa mengaku bangsawan jika bukan bangsawan
cerminlah pada diri sendiri jika mengaku ratu mengaku bansawan sedangkan hidup dalam golangan kelas bawahan
adakah gelaran ratu dan bangsawan
telah membuatkan hatimu tersakiti
iya memang aku sakit hati
jika kamu mengaku ratu mengaku bangsawan
tapi cuma topeng untuk gilakan darjat kebangsawanan
aku benci kepura-puraan topeng kegilaan darjat yang kau dambakan mengaburi mata hati orang lain kelas atasan dan kelas bawahan
kelas bawahan seperti kamu bolehlah percaya
tapi kelas bangsawan seperti kami tidak
malah kamu bagi kami
paling hina dan menjijikkan
pada kami kamu kelas bawahan adalah sampah
yang harus di hanyutkan
sampah tetap sampah
sampah yang disumpahkan
selamanya menjadi sampah
itulah hukum karma
mengaku bangsawan karena gilakan darjat bangsawan
agar dihormati dan disanjungi manusia
kelas bawahan tetap kelas bawahan
manakah sama dengan kelas bangsawan
walaupun kau laungkan seluruh benua
kau adalah ratu golongan bangsawan
itu cuma anganan mu yang tak akan jadi kenyataan...
duhai ratu golongan bangsawan
aku memang bukan seorang ratu bangsawan seperti kamu
tapi aku tidaklah sampah sepertimana yang kamu bilang
adakah kamu tahu di akhir hayatku menjadi sampah
sebagai hukum karma aku mengaku ratu golongan bangsawan
terlalu agungkah darjat bangsawanmu itu
sampai kamu hinakan aku seperti sampah
adakah kamu yakin selamanya kamu berstatus ratu bangsawan
yang punyai darjat dan harta bertimbun sehingga tujuh keturunan tidak habis habis hartamu?
sedarjat mana pun kamu
adakah kamu yang petah berbicara ini
apabila dimatikan kamu perintahkan agar
semua pangkat harta dan darjat kamu di kuburkan sekali
jenazahmu dikafankan dengan kain sutera yang diimpot dari
luar negara dengan harga jutaan ringgit agar tidak dimakan
ulat-ulat dan diseksa dalam kubur?
jika kamu yakin kamu mati dalam redho Allah
aku redha kamu hina aku
hinalah aku semahumu andai itu bisa membahagiakan hatimu
biarkan saja aku terima hukum karma yang sepertimana kamu bilang ke aku, sejujurnya aku tidak layak mengaku ratu golongan bangsawan karena aku golongan bawahan yang tak punya kecantikan jauh sekali harta bertimbun seperti golongan bangsawan
aku memang tak layak apa lagi mengaku bangsawan
aku malu pada diriku sendiri
mengaku ratu golongan bangsawan
dengan pengakuanku itu
aku terhegeh-hegeh
bercampur gaul dengan golongan bangsawan
mereka hormatiku dan sanjungi aku
karena mereka ingatkan aku golongan bangsawan seperti mereka dengan memanggilku Yang Mulia Ratu pujaan hati
kecuali kamu saja yang tidak menerima aku sebagai ratu...
tapi tahukah kamu ratu bangsawan
betapa aku terpaksa memecahkan tembok
jurang darjat di antara golongan bangsawan dengan kelas bawahan semata-mata mahu kesamarataan taraf di antara bangsawan dan bawahan
aku mahu golongan bangsawan dan bawahan
rasakan mereka tiada jurang perbedaan status
berdiri sama tinggi
duduk sama rendah
golongan bangsawan menghormati kelas bawahan
tiada rasa untuk saling menjelekkan menghinakan atas darjat...
golongan bawahan bukan pandang betapa tingginya darjat golongan bangsawan
tapi memandang budi bahasa yang santun menghormati golongan bawahan andai bahasamu membuatkan hati kami golongan bawahan terluka
akan ada hukum karma
makanya hukum karma itu
mahu diperbaiki
saling memperbaiki
agar hukum karma
menjadi buat baik dibalas baik
buat jelek dijauhkan
yang ada hati semurni Syurga
itulah yang didambakan oleh kita semua
dan karena itu juga
RATU RIMBA NIAGARA berkarya
ratu sebagai watak dalam karya saja
bukan RATU yang datang dari golongan bangsawan
makanya maafkan aku jika buatkan hatimu tersakiti
ayuh mari kita berdamai bagi mengelakkan hukum karma
aku bukan ratu memadailah aku ratu pujangga di hatimu sayang....
sayang dunia akhirat
agar kita dapat bersaudara di dunia bersaudara di Syurga
AAmeen Ya Rabbal A'Lameen
Karya Ratu Rimba Niagara
14 Safar 1435H
17 Desember 2013
CINTA RUBY
cintamu
cintaku
bersemadi
dalam jiwa
anak merdeka
kasihmu
kasihku
hidup selamanya
selagi ada purnama dan mentari
sayangmu
sayangku
sejujur sayang
lahir dari lubuk hati yang dalam
sayang selamanya sayang
rindumu
rinduku
sentiasa membara
walaupun ombak tsunami
datang membadai
cinta kasih sayang rindu kita
tak kan terpisah
sentiasa hidup
biarpun zaman berganti zaman
diwariskan cinta kasih sayang rindu
sehinga dunia belum qiamat
hiduplah....hiduplah ...hiduplah
cinta kasih sayang rindu
dalam darahmu
dalam jiwamu
dalam ingatanmu
bahawa darahmu darahku darah anak cucu nusantara
bersemadi di jiwa kita serumpun melayu nusantara
ALLAHU AKBAR
indahnya cinta kasih sayang rindu kita
seindah Permata Ruby gugur dari Syurga
Kurniaan Ilahi
yang sama kita syukuri
Syukur Ya Allah
Kurniakan kami
CINTA RUBY
Semurni Syurga
Karya Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
10 Safar 1435H
13 Desember 2013M
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA RAJA,, KESATRIA,
PEMIMPIN DAN RAKYAT NUSANTARA SEMPENA SAMBUTAN
HARI NUSANTARA 13 DESEMBER 2013 ,'SAYANG KALIAN SAMPAI SYURGA')
MERDEKA.com shared a link.
MERDEKA.com
Cuaca ekstrem, air terjun Niagara membeku
Derasnya air terjun Niagara tak berdaya menahan badai salju dari cuaca ekstrem yang disebut Polar Vortex. Suhu udara tercatat 52 derajat Celcius di bawah nol.
Foto lainnya, klik : http://mdk.to/rTu6
AIR TERJUN NIAGARA BEKU TAPI ILHAM DARI-NYA MASIH LAGI TERUS MENGALIR TANPA HENTI-NYA SYUKUR ALHAMDULILLAH
Aku bukan seorang ratu
cuma seorang hamba Allah
yang dikurniakan Allah
bakat menulis
walaupun aku bukanlah
pandai sepertimana orang yang bijak pandai
rasa rendah diri memang ada
pabila mahu menyiarkan karya-karyaku
di wall mereka yang bijak pandai
tapi mengenangkan aku
menulis bidang yang aku minat sangat-sangat
Allah pula datangkan ilham
bertali arus tanpa had
aku bersyukur Kurniaan Ilahi padaku
makanya aku tulis
ada yang suka
ada yang mula suka
kemudian tak suka
makanya aku tak kisah
jika ada yang tak suka
aku tulis ...tulis...tulis...
asalkan apa yang aku tulis
tidak menganiyai orang
aku tulis yang baik baik saja
yang tak baik aku tak mahu tulis
pelbagai tema aku tulis
Nama penaku,'RATU RIMBA NIAGARA'
Ratu bermakna seorang pemimpin
Rimba bermakna memimpin rakyat rimba (simbolik)
Niagara iaitu ilham yang Allah Kurniakan seperti Air Terjun Niagara
terus mengalir dan mengalir tanpa henti dan had
andainya terhenti
berarti terhenti nafas terhentilah pena
Rakan pujangga ku bilang
NAGA PAMUNGKAS namanya
dia yang bilang
"KARYAMU BAGAIKAN AIR TERJUN NIAGARA
YANG MENGALIR TANPA HENTI
APA YANG KAU KATA SEMUANYA PUISI"
Sejak dari itu aku mendapat ide
menggunakan nama penaku
RATU RIMBA NIAGARA
bagiku biarlah orang tak kenal aku tak apa
yang penting mereka kenal karya-karya
sastra yang kutulis...
Biarpun Air Terjun Niagara yang indah itu
sekarang ini dibekukan oleh Tuhanku
tapi buat masa ini otakku belum beku lagi
Allah masih izinkan aku berkarya dan terus berkarya
berkarya....berkarya...bekarya....
berkarya tanpa hentinya
tiada mula tiada akhirnya
sudah tercatat di Lauh Mahfuz
aku adalah seorang pujangga
yang menulis
KEBESARAN ALLAH SWT MENGATASI
SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
TUGAS SEBAGAI HAMBA YANG BERGELAR
KHALIFAH-NYA DI MUKA BUMI INI
DARI ALLAH KITA DATANG DARI ALLAH DIKEMBALIKAN
ITULAH TEMA YANG MERANGKUMI SEMUA KARYA YANG
KUTULIS...
Setiap yang aku tulis jika ianya baik
itu adalah dari Allah swt
jika ada kekurangan itu bermakna
dari kejahilan dan kelemahan aku sendiri
makanya dikesempatan ini
aku menyusun sepuluh jari
memohon maaf
dari hujung rambut hingga ke hujung kaki
kepada semua pembaca merangkap rakan alammayaku
aku akui aku insan yang tak sempurna...
Andai aku tidak mendapat kemaafan daripada kalian
pastinya otakku akan beku selamanya
berarti lebih baik mati daripada hidup
membuatkan yang membaca karyaku tersakiti hati
adalah sesuatu yang amat menyedihkan aku
Biarlah orang yang menghina aku
jangan aku yang menghina orang
itu prinsip aku berkarya
sepertimana pernah ada yang bilang
'GIMANA AKU MENJADI PENCINTA KEDAMAIAN
SEDANGKAN HATI PENUH KEBUSUKAN BATHIN!'
kata-kata yang telalu kejam untuk aku dengari
andai aku ikutkan hati kecewa
mahu aku bekukan segala ide
dari terus berkarya
mengenangkan aku menulis bukan karena manusia
aku akan terus menulis dan menulis
selagi mana Allah Azzawajallah izinkan
biarpun air terjun niagara mahu dibekukan
oleh manusia dengan teknologi canggihnya
tapi aku yakin KUASA ALLAH MENGATASI
SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
Yang melemparkan kata-kata nista kepadaku
harus ingat...
JIKA AKU BUKAN PENCINTA KEDAMAIAN
MANA BISA MUNGKIN AKU DIIZINKAN ALLAH SWT
MENULIS YANG INDAH-INDAH
YANG MENDAMAIKAN JIWAKU
YANG MENENANGKAN JIWA YANG MEMBACA KARYA-KARYAKU
AMAN...DAMAI...TENANG....
SETENANG ALIRAN AIR TERJUN NIAGARA
MENGALIR DAN TERUS MENGALIR
BIARPUN SERIBU TAHUN AKU SUDAH TIADA DI DUNIA INI
IN SHAA ALLAH AKAN TERUS MENGALIR DAN MENGALIR
HINGGA KE KALI SYURGA
IN SHAA ALLAH AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN...
KUASA ALLAH MENGATASI SEGALA YANG ADA
DI LANGIT DAN DI BUMI
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Karya Ratu Rimba Niagara
Pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
9 Rabiulawal 1435H
11 Januari 2014M
Foto : Cuaca ekstrem, air terjun Niagara membeku| merdeka.com
www.merdeka.com
Let's be smart. Derasnya air terjun Niagara tak berdaya menahan badai salju dari cuaca ekstrem yang disebut Polar Vortex.
Karya Ratu Rimba Niagara
Pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
9 Rabiulawal 1435H
11 Januari 2014M
HILANG RAJA BERGANTI RAJA
Kesultanan Indrapura with Patryk Kolumnia and 3 others
“Raja Indrapura adalah Raja Syarak Patah Tumbuh Hilang Berganti, Hilang Raja Berganti Raja. Beredar Raja dengan Syarak, Berdestar Syahid Syabilillah, Bersatu Sultan dengan Rakyat, Beredar Sultan dengan Adat, Beredar Sanak Kemenakan dengan Adat Pusaka. Mengitari Bumi se-Petalo Langit, ke Bawah Dalam, ke Awang Tinggi , Pergi Satu, Tumbuh Seribu, Sebanyak Pasir di tepi laut, Hati bagai Sega! Air Laut kan ganti Tintanya, Air Tawar kan ganti Gencunya, kan pembuat Riwayat Tanah Alam, untuk diingat-ingatkan dikala sekarang, dikala nanti, karena syarak punya Bersama, Allah Ta’ala menjadikannya.”
Ratu Rimba Niagara PATIK BUKAN BANGSAWAN DIRAJA TAPI PATIK PENGARANG TEATER BANGSAWAN DIRAJA NUSANTARA
KESULTANAN INDRAPURA & RATU RIMBA NIAGAA
9 Rabiulawal 1435H
11 Januari 2014M
UNDANGAN KOVENSI NASIONAL ADAT, ADAB DAN BUDAYA NUSANTARA 2014
Contoh Amplop UNDANGAN KONVENSI NASIONAL ADAT, ADAB, DAN BUDAYA NUSANTARA 2014
Ratu Rimba Niagara CANTIK CONTOH UNDANGAN YANG DIILHAMKAN.
KLASIK DAN MANTAP ...
ANDAI RATU RIMBA NIAGARA
DIUNDANG PASTI BAGAIKAN INDAHNYA PELANGI DI MALAM HARI...
TAPI JIKA TAK DIUNDANG KARENA TAK LAYAK MENGHADIRINYA
BISA NGGAK DAPAT KAD UNDANGAN ITU UNTUK DISIMPAN
DI GALERI KESATRIA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA . AMAT BANGGA JIKA DAPAT UNDANGAN ITU UNTUK DIPAMIRKAN KEPADA GENERASI NUSANTARA YANG BERKUNJUNG DI GALERI RATU RIMBA NIAGARA ...JIKA TAK DAPAT KAD UNDANGAN TAK APALAH...BISA FAHAM KOK...hehehe
DIDOAKAN SEMUGA SEMUANYA SUKSES APA YANG DIRENCANAKAN AAMEEN.
Raja Gontar likes this.
Star Samu Samu Bila dinda berkenan hadir di KONVENSI NASIONAL ADAT,A DAB, DAN BUDAYA NUSANTARA 2014 ini, beta sangat senang dan menyambut baik.; jadi dinda Ratu Rimba Niagara bisa ikut dan hadir jua, silakan like "KAN HADIR" pada dinding pengumuman KONVENSI NASIONAL yang terletak disebelah kiri atas dinding itu nanti. dengan demikian dinda akan tercatat sebagai pesertanya jua.; Namun bila dinda tidak berkenan hadir dan ingin menyimpan UNDANGAN ini, kirimlah alamat dinda ke inbox beta, biar nanti beta minta ada yang kirim ke alamat dinda jua. Wassalam
Ratu Rimba Niagara Terima kasih kepada kanda tuanku Star Samu Samu atas kesudian menjemput dinda amatlah berbesar hati
mengenangkan dinda tidak dapat menghadirinya makanya amat bangga dapat menyimpan undangan itu sebagai koleksi di galeri PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA untuk tatapan anak cucu Nusantara nanti In Shaa Allah. Aameen.
TERIMA KASIH KEPADA SEMUA KERABAT DIRAJA NUSANTARA DAN SEMUA RAKYAT NUSANTARA YANG SUDI MENDUKUNG/MENYOKONG KARYA YANG DIHASILKAN BAGI MEMARTABATKAN KESUSASTERAAN MELAYU NUSANTARA UNTUK MENYAHUT SUMPAH KERAMAT LAKSAMANA HANG TUAH, 'TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA.' MAKA SAMA KITA LESTARIKAN MENJADI KENYATAAN. SEMUA-NYA DENGAN IZIN ALLAH JUA.AAMEEN.
Rostam Efendi Eskak likes this.
Rostam Efendi Eskak Ratu.
Kerna yang Ratu tulis mencakup banyak aspek yang berbeda- beda.
Sebelumnya mohon ijin, tulisan Ratu akan saya share kepada group/ komunitas dan person yang berbeda pula sesuai thema yang Ratu angkat.
Terima kasih.
Ratu Rimba Niagara Terima kasih sahabatku...
kaulah Kurniaan Ilahi yang aku syukuri
apalah dayaku untuk berjuang keseorangan
di luar kebatasan ku
jiwa ayahmu
yang meminati sastera melayu
telah menyatu di jiwamu
inilah masanya kamu
merealitikan cita-cita ayahmu
mahu memartabatkan
Sastera Melayu
SASTERAKU SASTRAMU
SENADA SEIRAMA
MENYATU SAMPAI SYURGA
IN SHAA ALLAH AAMEEN
KASIH AYAHMU KASIHKU KASIHMU KASIH SEMUA
PENCINTA SASTERA MELAYU
IN SHAA ALLAH DIMAKBULKAN ALLAH AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN
KUASA ALLAH MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR!
KASIH AYAHMU KASIHKU KASIHMU KASIH SEMUA PENCINTA SASTERA MELAYU SASTERAKU SASTRAMU SENADA SEIRAMA MENYATU SAMPAI SYURGA AAMEEN
Rostam Efendi Eskak Ternyata seorang Sasterawan seperti Ratu tanpa terasa membekali Ilmu dari berbagai Disiplin Ilmu.
Ratu pantas jadi Pengamat Ahli, dari mulai masalah Lingkungan Hidup, Sejarah Puak Melayu, Militer, Politik, Agama dan banyak lain.
Suatu hari nanti akan ada Universiti atau Lembaga Ilmiah lain yang akan manganugerahi Ratu dengan Gelar Doktor.
Insyaa Alloh.
Ratu Rimba Niagara GELARAN ADALAH HADIAH UNTUK ANAK BANGSA IBU PERTIWI NUSANTARA TERCINTA
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
SEGALA PUJI HANYA UNTUK ALLAH AZZAWAJALLAH
JIKA BENAR APA YANG DIKATAKAN
ITU SEBENARNYA DENGAN IZIN ALLAH JUA
GELARAN ITU ADALAH HADIAH
UNTUK SEMUA GENERASI KINI DAN AKAN DATANG
ANAK BANGSA IBU PERTIWI NUSANTARA YANG TERCINTA
IN SHAA ALLAH AAMEEN
KEPUASAN BAGI SEORANG PENULIS APABILA DAPAT BERBAKTI
KEPADA SEMUA YANG BERHIDUP DI MUKA BUMI INI KARENA ALLAH TAALA.
YAKIN SETIAP YANG BAIK ITU PASTI DARI ALLAH
MAKA YANG BAIK SAJA DIFIKIRKAN
POSITIFLAH PEMIKIRAN KITA
MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA ATAU USIA
IN SHAA ALLAH SELAGI HAYAT ADA INGIN BERBAKTI KEPADA SEMUA MAKHLUK CIPTAAN-NYA KARENA-NYA
AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN.
'TIADA DAYA UPAYAKU SEMUA DENGAN IZIN-NYA JUA'
RATU RIMBA NIAGARA
7 Rabiulawal 1435H
9 Januari 2014M
SUARA GENERASIKU CITAMU CITAKU
MENGGAPAI BINTANG KEJORA
GENARASIKU SUARAMU AMAT BERHARGA
TERLALU BERNILAI
LEBIH BERNILAI DARIPADA PERMATA BERHARGA
LUAHKAN APA YANG TERSIRAT DI HATIMU
BAGAIMANA AKU BOLEH MEMBANTUMU
MENGGAPAI BINTANG KEJORA
JIKA KAMU LUAHKAN APA YANG KAMU CITAKAN
PASTI BINTANG KEJORA ITU MILIKMU MILIKKU
KARENA KAMU ADALAH ESET NEGARA
SUDILAH BERSAMAKU
KARENA AKU MAHU MEMBANTUMU SEDAYA MAMPUKU
AKU SAYANG KAMU GENERASIKU
KARENA TANPAMU
IBU PERTIWI INI
BERGERHANA
SEGERHANA HATIMU YANG PUTUS ASA ATAS SEGALA CITAMU
AYUH MARI BERSAMAKU
KITA JAYAKAN SAMA-SAMA CITA-CITAMU ITU
AGAR SATU DUNIA INI TAHU
KAULAH NADI DAN NYAWA UNTUK IBU PERTIWI
AYUH KITA BERSAMA JAYAKAN CITA MURNIMU ITU
DI MANA ADA KEMAHUAN
DI SITU ADA JALAN
BERSUARALAH BERSUARALAH BERSUARALAH
KAMI SEDIA MENDENGAR
MENDENGAR MENDENGAR MENDENGAR
MENGHAYATI
MEMAHAMI SETIAP APA YANG KAU SUARAKAN
AKAN KAMI REALISASIKAN
KARENA IMPIANMU ADALAH IMPIANKU
IMPIAN IBU PERTIWI TERCINTA...
RATU RIMBA NIAGARA
24 April 2013
ANUGERAH YANG DITERIMA DARIPADA KERABAT DIRAJA NUSANTARA
BAGI MENDUKUNG SASTRA MELAYU NUSANTARA UNTUK DIMARTABATKAN
AGAR SUMPAH KERAMAT LAKSAMANA HANG TUAH, 'TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA MENJADI KENYATAAN IN SHAA ALLAH AAMEEN.'
RATU RIMBA NIAGARA PUJANGGA NUSANTARA
KEDATON KRATON WAHYU UTAMA
YOGYAKARTA CENTER LABORATORIUM PESONA WISATA DUNIA
DIANUGERAKKAN KEPADA RATU RIMBA NIAGARA SEBAGAI
PUJANGGA NUSANTARA DUTA BUDAYA PERDAMAIAN DUNIA
By Kedaton Kraton Wahyu Utama
KEDAMAIAN DUNIA AKAN BERPATUT DALAM SYAIR GURINDAM
By Maharaja Kutai Mulawarman
Kami Persembahkan Penghargaan Termatrai Bagi Penyair Ulung Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua//////////////kedamaian dunia akan berpatut dalam syair gurindam..............
By Maharaja Kutai Mulawarman
MAJU TERUS SASTRAWAN RATU RIMBA NIAGARA
By Suttan Seghayo Dipuncak Nur II
Maju terus Sastrawan Ratu Rimba Niagara,
Kami mendukung Karya Yg Indah ini,
Masyarakat banyak membutuhkannya,
Budaya merupakan bagian dari pembinaan Ruhani,
Salam....Salam bahagia,
Hidup ini banyak manfaatnya,
Sepanjang kita jalani dengan ikhlas
Terimakasih kami ucapkan,
Untuk sahabat Ratu Rimba Niagara ,
Banyak berbuat untuk kemajuan,
Dibidang sastra n budaya kita....
Kata indah n bijak banyak tertera,
Mari kita manfaat untuk untuk semua,
Masyarakat beriman,maju n Sejahtera,...
Lanjutkan karya indah ini,
Tentu bermanfaat untuk generasi,
Kita tinggalkan sesuatu yg berarti,
Guna kejayaan Sastra n budaya Ibu Pertiwi
Kedatun Keagungan Desember 2013,
MOGA DOA KITA SEMUA DIMAKBULKAN ALLAH SWT AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Sultan Hasanal Bolkiah
Allaahumma innii auudzu bika min ‘ilmin laa yanfa’,
wa min qalbin laa yakhsya’, wa min nafsin laa tasya’,
wa min da’watin laa yustajaabulahaa”
“Ya Allah,
aku berlindung kepada-MU dari ilmu yang tidak bermanfaat,
hati yang tidak khusyu,
jiwa yang tidak pernah puas, dan doa yang tidak terkabulkan”
You and 249 others like this.
Ratu Rimba Niagara آمين آمين اللهمَّ آمين يارب العالمين
Sultan Hasanal Bolkiah
Aamiin-kan doa ini:
Ya Allah,
baguskan agamaku karena ia menjadi peganganku.
Baguskan duniaku karena disitulah kehidupanku dan baguskan akhiratku karena ia itu tempat aku kembali.
Jadikan kehidupanku ini sebagai kesempatan untuk memperbanyak amal soleh dan jadikanlah kematianku sebagai tempat istirahat dari semua keburukan.
(HR. Muslim)
You and 249 others like this.
Ratu Rimba Niagara آمين آمين اللهمَّ آمين يارب العالمين
(PETIKAN PAGE SULTAN HASANAL BOLKIAH, RATU RIMBA NIAGARA,SUSILO BAMBANG YUDHOYONO, YM KEDATON KRATUN WAHYU UTAMA, GROUP RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NASIONAL GATHERING & GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA)
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
10 Rabiulawal 1435H
12 Januari 2014


TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'KITA SEMUA BERSAUDARA KARENA KITA KETURUNAN ADAM DAN HAWA. Karya Ratu Rimba Niagara, Kdymm Sultan Hassanal Bolkiah, Susilo Bambang Yudhoyono, Yeti Yulita & Doni Aprimarizal
Susilo Bambang Yudhoyono
Dalam era globalisasi kita harus cerdas untuk bersahabat.
Bangsa yang merugi adalah yang melihat semuanya sebagai lawan.
- Susilo Bambang Yudhoyono -
'DALAM DUNIA POLITIK TAK SEMUA TEMAN ADALAH KAWAN DAN TAK SEMUA KAWAN ADALAH SAHABAT'
- Doni Aprimarizal Doni-
Yeti Yulita Kita semua bersaudara, keturunan adam dan hawa
KEPADA YANG DIMULIAKAN BAPAK SUSILO BAMBANG YUDHOYONO TERIMA KASIH KERANA SUDI IZINKAN SAYA BERSIARAN KARYA DI LAMAN MAYA BAPAK YANG INDAH BAK TAMAN-TAMAN SYURGA. MOGA DENGAN PENGKONGSIAN ILMU DUNIA AKHIRAT INI MEMBERI KEBAIKAN DUNIA AKHIRAT SAYA, BAPAK PRESIDEN DAN SEMUA YANG MEMBACANYA. YANG BAIK ITU DATANG DARIPADA ALLAH SWT YANG KURANG ITU ATAS KEJAHILAN SAYA SENDIRI MOHON DIMAAFKAN ATAS KEKHILAFAN DALAM BERSASTRA. MOGA BERKAT BERBAGI ILMU TANPA JEMU ALLAH SWT KIRA SEBAGAI SAHAM AKHIRAT WALAUPUN CUMA DENGAN SATU PATAH PERKATAAN YANG BAIK-BAIK ADA NILAIAN DI SISI-NYA. MOGA KITA SEMUA DAPAT BERKUMPUL DI SYURGAWI BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH BERSAMA MENATAP WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'SALAM MALIDURRASUL 12 RABIULAWAL 1435H'
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas ,
Ratu Rimba Niagara
Pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
11 Rabiulawal 1435H
13 Januari 2014M
TABIK HORMAT PADA SEMUA PEMIMPIN DUNIA YANG MEMENTINGKAN RAKYAT DARIPADA KEPENTINGAN SENDIRI
KEPADA SEMUA PEMIMPIN DUNIA YANG DIHORMATI DAN DISANJUNGI
TUGASMU SEBAGAI PEMIMPIN NOMBOR SATU NEGARAMU AMATLAH DIHORMATI MOGA MENJADI PEMIMPIN YANG BERTANGGUNGJAWAB DAN ADIL PADA RAKYAT YANG MENGHARAP SEORANG PEMIMPIN BERHATI MULIA MEMENTINGKAN RAKYAT DARIPADA KEPENTINGAN SENDIRI. TABIK HORMAT PADA SEMUA PEMIMPIN YANG BERJIWA RAKYAT. MOGA SUKSES SEMUANYA. SUKSES NEGARA DAN SAKSES SEMUA RAKYAT DI DUNIA INI. AAMEEN.
Tuah Bugis likes this.
Susilo Bambang Yudhoyono
Dalam era globalisasi kita harus cerdas untuk bersahabat.
Bangsa yang merugi adalah yang melihat semuanya sebagai lawan.
- Susilo Bambang Yudhoyono -
Wiko Rianto Tapi ingat pak Negara Australia yg dulunya kita anggap teman...malah teryata #MusuhDalamSelimut....
Ratna Dira Assalamualaikum pk sby di pengadegan jaksel banjir trus cawang aktifitas jd trhambat bagaiman dengan janji pk sby mw mmbnahi jakarta spya tdk banjir tp knyataan mpe saat ini banjir msh ttp melandA di mana2
Radius Ardanias Hadariah bersahabat itu saling menghargai, pak. bukan bentar2 embargo senjata dan menyadap atau memperlakukan buruh migran kita sebagai budak
Roni Lov Vindi Tp kalo negara slalu diejek negara lain. Karna masih banyak rakyat yg masih kekurangan. Apa pemimpinnya harus berlenggang tangan. Dn memikirkan persahabatan antar negara. Apa dgn kayak sekutu. Rakyat bs makmur Dn bs kecukupan. Jd pemimpin harus bs membawa negaranya maju, sekian trima kasih.
Srimah Dewi Rangkuti Bapak President Pagi Ginie Sudah Banyak Activities ??
Kaisar Hafit Saya kira itu merupakan suatu bagus.
Taufiq Majibu Ok cocok...
Tp hrus tetap waspada..
Ahahay
Kikuk Masberto tp menurut saya lebih baik jd negara mandiri daripada jd penjilat negara negara barat... hehe..
Lendas Smith Ape nak jadi.negeri ku semakin susah je ni.
Santi Suhaila Waaah bapak yg paling subur.
Ma'mun Yusuf mantab lawan kita australia.....sekarang
Llx Azaa Klu gk ada koruptor diindonesia mukin rakyat udh makmur
Fitrina Eka Rahmi Betul bgt Pak...
Arifa Rifa Baik bpk
Aliem Zain D'jibril Betul skali bapak president
Wildan Hasani Betul pak kita harus cerdas,
n bangsa yg rugi adalh bangsa yang tidak mampu mengelola kekayaan alamnya sendiri,!!!
Ina Ingiend Dicayank'i Syeilalhu gmana sih pak ....cari kerja di mana" di tolak.......msak ank bangsa di tolak gmana llo kerja di luar negri palah do injak"
Poetrabungsu Nak SinkeR's Jujur adil & tegas, &
X-code Injector'Eror hemmmmmmmm
Rochim Nakz Barcalonista Liat Susilo Bambang Yudhoyono bikin status ,gw yg tadinya ngantuk jadi semangat dech hihii..??? ???
Yaya Rusyana Bersahabatpun bukan berarti menjual HARGA DIRI .......
Yaya Rusyana bersahabat BUKAN MENGOBRAL TANAH DAN AIR ya Pak ......
Jero Alit Bangah dlm dunia politik yg carut marut, bim salabim, sedetik lawan jadi kawan-kawan jadi lawan. Semoga NKRI semakin sukses. Selamat berjuang Pak Presiden tercinta.
Ary Wong Deso km rakyat kecil hanya bisa menurut atas semuany ny
Leo Manggala Rakyat menunggu seorang presiden yang brani membuat UU tentang para koruptor tembak mati..!!!.
Najib Abdu Tuanany I love pak presiden.. .
Wlau tak sdikit yg mencela mu, namu hati teta mencintai dan mengidolakan mu. ..
Moga anda senantiasa dlm rahmat dan lindungan-Nya
Aamiien yaa rabb.. .
Aan Arema Dewata Indonesia perlu bukti nyata dn fakta
Bkn hnya gembar gembor obral omongan
Dan buktikan jika anda mmag pemimpin yg tegas brani dan cerdas
Yeti Yulita Kita semua bersaudara, keturunan adam dan hawa
Fadhlal Bin Muhammad Kirom sangat sependapat dengan pendapat bapak, bahkan rosulullah menganjurkan untuk berbaik sangka kepada siapapun, untuk itu sebagai anak bangsa kita harus mengupayakan terwujudkan persatuan dan kesatuan bangsa melalui prilaku santun dan saling menghargai sesama umat manusaia.............. selamat berjuang mewujudkan Indonesia yang lebih sejahtera
Riswan Efendi Hasibuan I like it!!!
Syiffa Aulia Dewi Iya pak benar sx..
Semoga Allah senantiasa memberi kita keselamatan dan kebahagiaan dunia akhirat. Aamiin..
Sulai Man :: Selagi ⇨ Saya ⇨ Mampu ⇨ Bernafas ⇨ Untuk ⇨ Mencintai dan Menyayangi ⇨ Awak ⇨ Saya ⇨ Akan ⇨ Terus ⇨ Cuba ⇨ Dan ⇨ Cuba ⇨ Untuk ⇨ Terus ⇨ Berada ⇨ Disamping ⇨ Awak ::
Azlyna Fendy Ooo yingluck lari ke indon ya pak...
Arif Luiz percuma kalian pd coment... ampe botak juga kga bkalan d blz comenant lu semua...
Haris Backhome Bpk presiden, jangan status aja yg mantap, tp jg harus hasilnya yg mantap,
Semoga indonesia jd bangsa yg makmur
Kentut Dagen Pak bade tanglet pak ANAS sios d GANTUNG mboten ???
Herni Nur Hayanti ok pak laksanakan
Yulia Kartika Pratiwi Btul itw
Ifan Igor Reiffai Omong opo enak,e
Addy Class Kita bisa bersama dgn negara lain selama saling menguntungkan,,
Marsudi Kdm Lanjut
Doni Aprimarizal Doni Tapi dlm dunia politik tak semua teman adalah kawan, dan begitu juga tak semua kawan adalah sahabat.
Putra S M how ar u today Mr.sby
Pettir Menyambar Pak presiden itu yg sebelah bapak presiden najib y pak
Agus Yudi hati2 dimanfaatkan "sahabat", Indonesia harus mengalah demi "sahabat"
Arga Checowok Setia Luar biasa bapak
WARKAH UNTUK KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH
KEPADA KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH TERIMA KASIH KERANA SUDI IZINKAN PATIK BERSIARAN KARYA DI LAMAN MAYA TUANKU YANG INDAH BAK TAMAN-TAMAN SYURGA. MOGA DENGAN PENGKONGSIAN ILMU DUNIA AKHIRAT INI MEMBERI KEBAIKAN DUNIA AKHIRAT PATIK, TUANKU DAN SEMUA YANG MEMBACANYA. YANG BAIK ITU DATANG DARIPADA ALLAH SWT YANG KURANG ITU ATAS KEJAHILAN PATIK SENDIRI MOHON DIMAAFKAN ATAS KEKHILAFAN DALAM BERSASTERA. MOGA BERKAT BERBAGI ILMU TANPA JEMU ALLAH SWT KIRA SEBAGAI SAHAM AKHIRAT WALAUPUN CUMA DENGAN SATU PATAH PERKATAAN YANG BAIK-BAIK ADA NILAIAN DI SISI-NYA. MOGA KITA SEMUA DAPAT BERKUMPUL DI SYURGAWI BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH BERSAMA MENATAP WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'SALAM MALIDURRASUL 12 RABIULAWAL 1435H'
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas ,
Ratu Rimba Niagara
Pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
11 Rabiulawal 1435H
13 Januari 2014M
Like · Reply · 13 minutes ago
Ratu Rimba Niagara WARKAH UNTUK PERDANA MENTERI MALAYSIA YAB DATO' SERI NAJIB RAZAK
KEPADA YAB DATO' SERI NAJIB RAZAK TERIMA KASIH KERANA SUDI IZINKAN SAYA BERSIARAN KARYA DI LAMAN MAYA YAB DATO' SERI YANG INDAH BAK TAMAN-TAMAN SYURGA. MOGA DENGAN PENGKONGSIAN ILMU DUNIA AKHIRAT INI MEMBERI KEBAIKAN DUNIA AKHIRAT SAYA, YAB DATO' SERI DAN SEMUA YANG MEMBACANYA. YANG BAIK ITU DATANG DARIPADA ALLAH SWT YANG KURANG ITU ATAS KEJAHILAN SAYA SENDIRI MOHON DIMAAFKAN ATAS KEKHILAFAN DALAM BERSASTERA. MOGA BERKAT BERBAGI ILMU TANPA JEMU ALLAH SWT KIRA SEBAGAI SAHAM AKHIRAT WALAUPUN CUMA DENGAN SATU PATAH PERKATAAN YANG BAIK-BAIK ADA NILAIAN DI SISI-NYA. MOGA KITA SEMUA DAPAT BERKUMPUL DI SYURGAWI BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH BERSAMA MENATAP WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'SALAM MALIDURRASUL 12 RABIULAWAL 1435H'
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas ,
Ratu Rimba Niagara
Pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
11 Rabiulawal 1435H
13 Januari 2014M
·
Like · Reply · 15 minutes ago
Ratu Rimba Niagara WARKAH UNTUK PRESIDEN INDONESIA BAPAK SUSILO BAMBANG YUDHOYONO
KEPADA YANG DIMULIAKAN BAPAK SUSILO BAMBANG YUDHOYONO TERIMA KASIH KERANA SUDI IZINKAN SAYA BERSIARAN KARYA DI LAMAN MAYA BAPAK YANG INDAH BAK TAMAN-TAMAN SYURGA. MOGA DENGAN PENGKONGSIAN ILMU DUNIA AKHIRAT INI MEMBERI KEBAIKAN DUNIA AKHIRAT SAYA, BAPAK PRESIDEN DAN SEMUA YANG MEMBACANYA. YANG BAIK ITU DATANG DARIPADA ALLAH SWT YANG KURANG ITU ATAS KEJAHILAN SAYA SENDIRI MOHON DIMAAFKAN ATAS KEKHILAFAN DALAM BERSASTRA. MOGA BERKAT BERBAGI ILMU TANPA JEMU ALLAH SWT KIRA SEBAGAI SAHAM AKHIRAT WALAUPUN CUMA DENGAN SATU PATAH PERKATAAN YANG BAIK-BAIK ADA NILAIAN DI SISI-NYA. MOGA KITA SEMUA DAPAT BERKUMPUL DI SYURGAWI BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH BERSAMA MENATAP WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'SALAM MALIDURRASUL 12 RABIULAWAL 1435H'
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas ,
Ratu Rimba Niagara
Pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
11 Rabiulawal 1435H
13 Januari 2014M
'KU MAHU HADIAHKAN PENGHUNI BUMI DENGAN KEDAMAIAN DAN KETENANGAN'
RAKYAT RIMBA NIAGARA
SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA
WALAUPUN CUMA KERAJAAN ILUSI DI MINDAKU
TAPI BAGIKU ITU ADALAH DUNIA SASTRAKU YANG REALITI
DI RIMBA NIAGARA
TAK AKAN ADA BAHASA BAHASA NEGATIF SEMUANYA POSITIF
TAK AKAN ADA HATI KEJAM
TAK AKAN ADA BERPURA-PURA DALAM BERKATA-KATA
TAK AKAN ADA SANDIWARA DALAM BERJANJI
SEMUA JANJI LAHIR DARI HATI DIKOTAKAN
SEMAKIN HARI SEMAKIN SAYANG
BUKAN SEMAKIN KENAL SEMAKIN BENCI
SENTIASA MENGHARGAI IDE SETIAP PENGHUNI RIMBA
IDE YANG DIBERIKAN ADALAH TERLALU BERHARGA
KARENA IDE ITU DIANGGAP SEPERTI WASIAT YANG MAHU DITINGGALKAN
KEPADA GENERASI YANG BAKAL DITINGGALKAN
IDE ITU SEPERTI KATA-KATA TERAKHIR KARENA MATI TAK TAHU BILA
BILA-BILA BOLEH MATI
KEMATIAN SEPERTI DI BALIK TABIR
HARI INI BERGELAR MANUSIA YANG ADA ROH
KELUAR ROH DARI JASAD BERGELAR ARUAH
BILA KELUAR ROH DARI JASAD
YANG DIBAWA BUKAN HARTA YANG BERTIMBUN BUKAN DARJAT DIRAJA
YANG DIBAWA ADALAH HATI
DAH MATI TAPI HATI TAK MATI-MATI
HATI YANG DINILAI
JIKA MATI DIBAWA HATI YANG
JAHAT
KEJAM
DENDAM KESUMAT
TAMAK HALOBA
BERBURUK SANGKA
MENGUMPAT
MENFITNAH
BERBANGGA DIRI
MERASAKAN DIRI HEBAT DAN SEMPURNA
ORANG SEMUANYA JAHAT
DIRI SENDIRI SAJA YANG BAIK
UJUB DENGAN DIRI SENDIRI
MOGA DIJAUHKAN DARI SIFAT-SIFAT YANG TERCELA INI
YANG DIINGINKAN
MATI DALAM JIWA DAN ROH YANG TENANG LAGI DIREDHOI-NYA
MAKANYA SEBELUM MATI DATANG MENJEMPUT
SEBELUM ROH DIPERINTAHKAN KELUAR DARI TUBUHKU
MAKANYA
RAKYAT RIMBA MENJADI KEKUATANKU UNTUK MENERUSKAN MATLAMATKU
RAKYAT RIMBA PUNYAI SIFAT
PENYAYANG
PEMURAH
MENGHARGAI
SALING MENYOKONG/MENDUKUNG PERJUANGAN
SENTIASA BERNIAT BAIK
SEIKHLAS HATI
SENTIASA SALING AMBIL PEDULI
TIADA MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI
NIAT YANG BAIK AKAN DIPERJUANGKAN
SEKALIPUN NYAWA JADI TARUHAN
JIKA SIFAT-SIFAT RAKYAT RIMBA NIAGARA INI
ADA DI JIWA MU
SAMA DENGAN MATLAMATKU
DENGAN SEGALA HORMATNYA
DIJEMPUT MENJADI RAKAN FBKU
BILA SUDAH JADI RAKAN FBKU
JANGAN SEKALI CUBA MELANGGAR JANJI
JIKA ADA NIAT UNTUK MELANGGAR JANJI
TINGGALKAN AKU TERUS
KARENA KAU TAK SALAH
AKU TAK SALAH
KITA DIKENALKAN TUHAN BUKAN UNTUK
SALING MEMAHAMI
TAPI SALING TIDAK MEMAHAMI
KARENA YANG ADA DIRIMBA NIAGARA
INI SALING MEMAHAMI
SALING BERTOLAK ANSUR
DUNIA RIMBA NIAGARA
YANG KUIMPI INILAH
MENJADI DUNIA SASTRAKU
YANG INGIN KUREALITIKAN
MENJADI KOTA
'SASTRA DIRAJA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA'
SEBAB ITU RAKAN FBKU
ADALAH SEMUA PEJUANG SASTRAKU
YANG AKAN
MENDUKUNG
MENYOKONG
TANPA PAMRIH
TANPA JEMU
SEHINGGA
SASTRAKU DUNIAKU MENJADI REALITI
ATAS DUKUNGAN RAKAN FB DAN RAKAN ALAMMAYA
YANG SEIKHLAS HATI KARENA ALLAH TAALA
NIATKU KERANA ALLAH TAALA
NIATMU KARENA ALLAH TAALA
IN SHAA ALLAH ALLAH SWT MAKBULKAN AAMEEN
KEAMANAN
KEDAMAIAN
BUMI ALLAH SWT INI
KITA HADIAHKAN
KEPADA ANAK CUCU KITA TERCINTA
DAN SELURUH PENGHUNI BUMI TERSAYANG
CINTA DAN SAYANG KARENA ALLAH TAALA
ADALAH KEBAHAGIAN DAN KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
RAKYAT RIMBA KAU SUMBER INSPIRASIKU
RAKYAT RIMBA KAU KEKUATAN CITA-CITAKU
RAKYAT RIMBA KAU KUCINTA KAU KUKASIH DEMI-NYA
RAKYAT RIMBA KAU SENTIASA KURINDU DALAM BAYANGAN
RAKYAT RIMBA KAU TERLALU ISTIMEWA BAGIKU
RAKYAT RIMBA KAU PERMATA IMAN DUNIA AKHIRATKU
RAKYAT RIMBA KAU KURNIAAN ILAHI YANG KUSYUKURI HINGGA MATI
RAKYAT RIMBA MOGA KASIH DAN SAYANG KITA INI SAMPAI SYURGA AAMEEN
RAKYAT RIMBA KAU YANG KUCARI MENJADI RAKAN FBKU
AKU BUKAN MENCARI KUANTITI RAMAINYA RAKAN FBKU
AKU MENCARI KUALITI MINDA RAKAN FBKU YANG MEMAHAMI DUNIA SASTRAKU
JIKA SALING TAK MEMAHAMI
MENJADI RAKAN FB SEKADAR
SUKA SUKA
TIDAK SERIUS DALAM BERTEMAN FB
SALING TIDAK KENAL MENGENAL
SENGAJA UNTUK SALING SEPI MENYEPI
SENGAJA UNTUK SALING MENYAKITI HATI
BIARKAN AKU KESENDIRIAAN DALAM BERSASTRA
BILA BERPISAH KITA TIDAK AKAN SALAH MENYALAH
MALAH KITA AKAN MERASA TENANG
KARENA KITA REDHO
ATAS PERTEMUAN
ATAS PERPISAHAN DI ALAMMAYA INI
TERPUTUS RAKAN DI ALAMMAYA
TIDAK BERARTI KITA TERPUTUS SILATURRAHIM
DI ALAM REALITI KITA TETAP BERSILATURRAHIM
KARENA KITA TAK MAHU MATI MEMBAWA HATI
DALAM TERPUTUSNYA SILATRURAHIM
DIKHUATIRI MATI NANTI
DALAM MURKA-NYA ALLLAH
KARENA DI ALAM SYURGA
TIADA DITEMPATKAN ORANG YANG MEMUTUSKAN SILATURRAHIM
TIADA DITEMPATKAN ORANG BERHATI PENUH DENDAM KESUMAT
SETIAP YANG BAIK ITU DATANG DARI ALLAH SWT
TIADA RAKMAT-NYA KITA TAK AKAN BISA BERBUAT KEBAIKAN
WALAUPUN SEBESAR ZARAH
SEBELUM MAUT MENJEMPUTKU
MAKA DIKESEMPATAN INI
KUMEMOHON AMPUN DAN MAAF KEPADA SEMUA RAKAN ALAMMAYA
DAN ALAM REALITI YANG MENGENALIKU
DENGAN KEMAAFANMU
AKU DAPAT BERKARYA DENGAN TENANG
IN SHAA ALLAH MATIPUN DALAM KEADAAN TENANG LAGI DIREDHOI-NYA AAMEEN
AKU MAHU HIDUP DAN MATI DALAM REDHO ILAHI
BERAMAL KEPADA TUHAN
BERBAKTI KEPADA SEMUA MAKHLUK CIPTAAN-NYA
KARENA-NYA TANPA TERKECUALI
IN SHAA ALLAH AAMIIN
'MAAF ZAHIR BATHIN'
'SALAM MALIDUR RASUL 12 RABIULAWAL 1435H'
DENGAN INGATAN TULUS IKHLAS,
PUJANGGA ALAMMAYAMU
RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
11 Rabiulawal 1435H
13 Januari 2014M
AKU MAHU H
MOGA DOA KITA SEMUA DIMAKBULKAN ALLAH SWT AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Sultan Hasanal Bolkiah
Allaahumma innii auudzu bika min ‘ilmin laa yanfa’,
wa min qalbin laa yakhsya’, wa min nafsin laa tasya’,
wa min da’watin laa yustajaabulahaa”
“Ya Allah,
aku berlindung kepada-MU dari ilmu yang tidak bermanfaat,
hati yang tidak khusyu,
jiwa yang tidak pernah puas, dan doa yang tidak terkabulkan”
You and 249 others like this.
Ratu Rimba Niagara آمين آمين اللهمَّ آمين يارب العالمين
Sultan Hasanal Bolkiah
Aamiin-kan doa ini:
Ya Allah,
baguskan agamaku karena ia menjadi peganganku.
Baguskan duniaku karena disitulah kehidupanku dan baguskan akhiratku karena ia itu tempat aku kembali.
Jadikan kehidupanku ini sebagai kesempatan untuk memperbanyak amal soleh dan jadikanlah kematianku sebagai tempat istirahat dari semua keburukan.
(HR. Muslim)
You and 249 others like this.
Ratu Rimba Niagara آمين آمين اللهمَّ آمين يارب العالمين
(PETIKAN PAGE SULTAN HASANAL BOLKIAH, RATU RIMBA NIAGARA,SUSILO BAMBANG YUDHOYONO, YM KEDATON KRATUN WAHYU UTAMA, GROUP RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NASIONAL GATHERING & GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA)
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
10 Rabiulawal 1435H
12 Januari 2014M
(PETIKAN PAGE SUSILO BAMBANG YUDHOYONO & RATU RIMBA NIAGARA)
11 Rabiulawal 1435H
13 Januari 2014


Biarlah kau semakin tak mengerti jika kau mengerti
kau tak akan memikirkan dirimu sendiri yang kau fikirkan
orang lain yang tak memberi arti padamu
cuma yang mengerti saja yang memahamimu dan begitu juga kau memahaminya dan pasti diingat cuma Tuhan saja yang mengerti dirimu siapa krana DIA yang mengatur hidup matimu jika kau fikir itu kau tak perlu berkeluh kesah lagi yang kau tahu hidup matimu hanyalah untuk DIA yang meciptamu dan kau terima dalam syukur kenapa kau dihidupkan ke dunia ini...itulah yang harus kau mengerti dan aku mengerti dan semua mengerti barulah berarti dunia akhirat wallahualam.
16 Oktober 2012






WARKAH UNTUK PUTERI DI RINDU
'KITA ADALAH BAKAL MAYAT-MAYAT YANG BERJALAN'
Apalah ada bosan di dunia ini
jika hendak dibandingkan haru biru akhirat
yang kau aku dan semua bakal tempuhi
kita di dunia ini adalah bakal mayat-mayat yang berjalan
ke manakah yang hendak kita bawa bakal mayat kita ini
jalan ke kiri ke atau jalan ke kanan
jalan ke kiri pasti neraka menanti
jalan ke kanan Insya-Alllah Syurga menunggu
kita ada akal kita sendiri fikirkan
mana halu tuju hidup kita
apa-apa yang kita buat kita sandarkan pada-NYa
pasti kita tak berkeluh kesah lagi sepanjang 
perjalannan hidup kita 
walaupun kita diuji di setiap penjuru iman
kita memang hendak menjadi insan yang sempurna baik
tapi kita bukan hidup dalam kelompok penghuni Syurga
dan kita pun bukan ahli Syurga 
cuma semuanya mahu menjadi ahli Syurga itu sudah pasti
betapa jahatnya seorang itu pasti mahukan Syurga
sebab kita tak sempurnalah makanya
Allah SWT memberi keampunan kepada hamba-Nya
sebelum nyawa sampai di kerongkong
dan harus diingat DIA masukkan Syurga pada hamba-Nya 
bukanlah kerana banyaknya amalan hamba-Nya
tapi kerana dengan Rahmat Kasih-Nya
sebab itu kita mahukan sepanjang hidup ini
RAHMAT KASIH-NYA sehingga nafas terakhir
dan berfikir sejenak adalah lebih baik beribu solat sunat
bilamana kita berfikir 
dalam bermuhasabah diri
kita akan kenal diri kita
bila kita kenal diri kita barulah kita kenal Allah
jika kita kenal Allah 
kita akan menjadi hamba-Nya
yang pemaaf
tidak berdendam
tidak bercakap mengikut sesuka hati menyakitkan hati
hidup yang kita fikirkan
hanya untuk mendapat redha-Nya
tanpa memikirkan masalah 
remeh temeh perkara dunia yang melalaikan 
daripada kita untuk membuat kebaikan
mengingati hari mati
seolah kita rasakan
kita tidak akan mati...mati...
sedangkan mati itu pasti
dan kita pastikan kita mati
dalam kalimah Syurga
LailllahaillaAllah MuhammadurrRasullulaAllah
AAmiiin Ya Rabbal A'Lamin
Sahabatmu dari rimba niagara
16 Oktober 2012


WARKAH UNTUK PUTERI DI RINDU II
'DALAM BALUTAN KAIN KAFAN'
Pendengaran selalu mempedayakan hingga kita tak berdaya
Pennglihatan selalu saja terhalang jika tak punya mata hati
Apa yang kau rasa
Apa yang kau inginkan
Bukan kau menentukan apa yang kau inginkan
Kerana kau hanya bisa merancang
dan rancangan kau
tak semestinya berjalan lancar tanpa izin-Nya
bila kau berjalan terus ditepi harapan
harapan siapa yang kau sandarkan
jika manusia kau akan kecewa
jika pada Tuhanmu
DIA tak kan pernah mengecewakan
jika pun tidak dapat di dunia
di akhirat pasti dibalas jua
cuma yang harus ada padamu
sandarkanlah segala pergantungan harapanmu
hanya pada-Nya
bukan pada manusia
yang tak akan memberi arti
cuma yang benar-benar ikhlas padamu saja yang mengerti
dan itulah hamba kiriman Tuhan untukmu
memahami hidup ini cumalah sekelip mata
bilamana sekelip mata terpejam
dan bila membuka mata
dalam balutan kain kafan
kita sudah berada di alam barzah
dan kita terpana
antara dua perasaan
samada kita
haru-biru azab sengsara alam barzah
atau taman-taman Syurga di kuburan yang kita diami
hingga terjadinya Qiamat
bagi yang merasa nikmat Syurga Kuburan akan bahagia
bagi azab sengsara kuburan penantian Qiamat lagi menakutkan!
sama-sama kita muhasabah diri
moga kita selamat dunia dan akhirat
Aaamiin Ya Rabbal A'Lamin
Sahabatmu dari rimba niagara
16 Oktober 2012
WARKAH PUTERI DI RINDU III
TANPA CINTA-MU AKU KAKU BISU LESU
Sayang...
Puteri Di Rindu selalu
Allah sentiasa bersamamu
Mendengar rintihanmu
Mendengar keluh kesahmu
Jangan kau bimbang
Jangan kau risau
Apalah artinya kasih sayang manusia ini
Jika hendak dibandingkan dengan kasih sayang-Nya
Kasih sayang-Nya padamu melebihi kasih sayang ibu pada anaknya
DIA mengujimu
disetiap penjuru
adalah lambang kasih-Nya padamu
samada benarkah kau ikhlas menyayangi-Nya
sebagaimana yang kau lafazkan berulang-ulang kali
apalah maknanya sayang jika tak diuji
kekebalan kau menempuh segala ujian itulah
lambang cinta kau pada-Nya
yang kau cintakan-Nya
yang kau tahan diuji
tanpa mahu mengaku kalah
tanpa mahu meratah derita ujian dalam kekesalan
yang kau mahu aku adalah hamba-Nya
aku tahan diuji
DIA menguji aku kerana DIA sayangkan aku
kerana DIA cintakan aku
Ya Allah aku bersyukur dengan ujian-Mu ini
tanpa ujian-Mu ini
aku masih lalai
aku masih leka dengan pesona dunia
aku masih berkeluh kesah tentang masalah dunia
sedangkan selangkah lagi aku menuju
ke alam barzah
dan KAU menantiku
melepasi hingga ke langit ke tujuh
itulah hikmah-Nya di sebalik ujian yang kau berikan padaku
Syukur Ya Allah
Tanpa cinta-Mu
aku kebisuan kaku lesu
dalam menghadapi hidup ini
yang penuh lalai melalaikan...
yang kupinta dari-Mu Tuhan
hidup dan matikanlah aku
dalam cinta-Mu dan redha-Mu ...
Aamiiin Ya Rabbal A'Lamin
Sahabatmu dari rimba niagara
16 Oktober 2012

REVOLUSI & TRANSFORMASI TANJAK VERSI INDONESIA & MALAYSIA
Ratu Rimba Niagara TRANSFORMASI TANJAK YANG INDAH DAN HEBAT DIPAKAI OLEH PAHLAWAN NUSANTARA YANG HEBAT JUGA.
PERJUANGANMU SASTRAKU.
DEMI DUA SUKU KATA "MERDEKA INDONESIAKU!"...
Partai Gerakan Indonesia Raya (Gerindra)'s photo.
Partai Gerakan Indonesia Raya (Gerindra)
Yesterday at 10:45am ·
Segenap keluarga besar Partai Gerakan Indonesia Raya (Gerindra)mengucapkan Dirgahayu TNI yang Ke-70, terus mengabdi untuk bangsa dan tanah air, menegakkan kedaulatan negara, mempertahankan keutuhan NKRI, serta melindungi segenap bangsa dan seluruh tumpah darah Indonesia.
“Bersama Rakyat TNI Kuat, Hebat, Profesional, Siap Mewujudkan Indonesia yang Berdaulat, Mandiri, dan Berkepribadian.”
Swa Bhuwana Paksa, Jalesveva Jayamahe Kartika Eka Paksi.
PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA MENGUCAPKAN DIRGAHAYU TNI (TENTERA NASIONAL INDONESIA) KE-70 MOGA TERUS SUKSES MEMPERTAHANKAN KEMERDEKAAN NEGARA DAN SELURUH RAKYAT INDONESIA) SALUT UNTUKMU 3 KALI ATAS JASA BAKTI YANG DICURAHKAN.
DISIARKAN PUISI BAGI MERAIKAN HARI DIRGAHAYU TNI KE 70
DEMI DUA SUKU KATA "MERDEKA INDONESIAKU!"
Karya: Pelangi Jingga & Ratu Rimba Niagara
Indonesia ...
Merah Darahku, Putih Tulangku
Bersatu Dalam Semangatmu
Indonesia ...
Debar Jantungku, Getar Nadiku
Berbaur Dalam Angan-anganmu
Kebyar-kebyar, Pelangi Jingga
Biarpun Bumi Bergoncang
Kau Tetap Indonesiaku
Andaikan Matahari Terbit Dari Barat
Kaupun Tetap Indonesiaku
Tak Sebilah Pedang Yang Tajam
Dapat Palingkan Daku Darimu
Kusingsingkan Lengan
Rawe-rawe Rantas
Malang-malang Tuntas
Denganmu ...
Indonesia ...
Merah Darahku, Putih Tulangku
Bersatu Dalam Semangatmu
Indonesia ...
Debar Jantungku, Getar Nadiku
Berbaur Dalam Angan-anganmu
By: Pelangi Jingga
CINTAKU PADA INDONESIA SEJUJURNYA CINTA
SUKA BANGET CANTIK SEKALI TULISAN YANG TERTERA INDONESIA.
ENTAH KENAPA AKU SAYANG DAN KASIH PADA INDONESIA
SEJAK DULU KINI SELAMANYA
AKU BERKAWAN DENGAN RAKYAT INDONESIA BUKAN KARENA RAKYATNYA TAPI KARENA SAYANGKU PADA INDONESIA
KAGETKAN!
PASTI KAMU KAGET DENGAN CINTAKU PADA INDONESIA
AKU PUN TAK TAHU KENAPA AKU JADI BEGINI...
SEDANGKAN AKU BUKAN RAKYAT INDONESIA
AKU TAK TAHU SAMA SEKALI SEJARAH INDONESIA
YANG AKU TAHU AKU ...
CINTA...CINTA...CINTA...SAMA INDONESIA
BILA DENGAR SAJA NAMA INDONESIA
JANTUNGKU BERDETAK KENCANG
SERASA DARAH SATRIA PEJUANG INDONESIA BERANI MATI
MEMANGGIL-MANGGIL AKU BERJUANG BERSAMA MEREKA
"Duhai Putri Kesayangan Indonesia
syair, pantun, gurindam puisi Tuan Putri karangkan
telah meniup bara api perjuangan kami
cinta Tuan Putri kepada Ibu Pertiwi Indonesia
telah membuatkan kami sentiasa membara-bara dan terus
semangat untuk mempertahankan Indonesia
biarpun nyawa kami jadi taruhannya...
jangan sesekali Tuan Putri bilang mahu berpisah dengan kami
kami tak akan relakan karena kami juga sayang dan kasih pada
Tuan Putri yang rela renjiskan tinta-tinta berdarah di jiwa semua anak-anak bangsa Indonesia yang lemah untuk menyayangi negara mereka sendiri...tulislah tuan putri tulislah semahumu ..semampumu...kami amat nantikan dan kami amat hargai dan menyukainya sepanjang hayat kami...semua karya-karya Tuan Putri mengenai kasatria berani mati Indonesia baik keturunan raja dan pahlawan ..kami bukukan untuk dibaca anak bangsa kami sebagai semangat juang untuk selamanya mencintai Indonesia ...Kami doakan Tuan Putri diRahmati Allah tika hidup dan mati atas sumbang bakti tuan Putri kepada kami semua...bagaimana Tuan Putri seikhlasnya mencintai negara dan anak bangsa kami begitulah kami ikhlas membalas cinta dan kasih kepada Tuan Putri yang tercinta yang lahir dari lubuk hati yang amat dalam. "
"Duhai rakyat Indonesia yang tersayang
sayang sebener sayang
yang lahir dari lubuk hati
bukan sekadar perayu kasihmu
bukan sekadar canda-candaan
bukan sekadar dipersendakan
kasih sayangku pada Indonesia dan bangsanya
setulus hati karena Allah Taala
Allah yang Kurniakan kasih sayangku pada Indonesia
makanya aku amat hargai kasih sayang itu
In Shaa Allah selagi mampu akan kutulis
syair, pantun, gurindam dan puisi untuk Indonesia
selagi hayat di kandung badan
andainya aku dijemput Ilahi
kirimilah sepotong doa untukku
sebagai balasan cinta kamu ke aku....
doa kalian itulah pengikat kasihmu kasihku
In Shaa Allah sampai ke aku di alam Sana nanti
doa kalian adalah lebih berharga dari alam dan seisinya...
jangan lupa doakan untukku ya sayangku semua...
manalah tahu berkat silaturahmi kita di dunia ini
kita bisa bertalisiraturahim di Syurga kelak
In Shaa Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
itulah hikmah kenapa Allah tumbuhkan
kasih sayangku pada Indonesia
semuanya ada hikmah disebaliknya..
percayalah kesayanganku semua rakyat Indonesia
makanya tolong hargai kasih sayangku ini
jangan dibiarin sepi karya-karyaku
dilambung ombak tsunami kesendirian untuk melawannya
tolong ehsan samaku
karena cintaku ke kamu Indonesia sejujurnya cinta....
Karya Ratu Rimba Niagara
25 Jun 2013
Androgini Asmaragama Luar biasa....
penyatuan atma yang sempurna....
Ratu Rimba Niagara Makasih ya yang sudi menghargai
cintaku pada Indonesia...
Syukur Alhamdulillah...
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
7 Julai 2013
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP SRI PEMANGKU ADAT,
GRUP KHAIRUDDIN AL-YONG RIAU II & RATU RIMBA NIAGARA)
29 Syaban 1434H
8 Julai 2013
JENDRAL SUDIRMAN
PANGLIMA BESAR JENDRAL SUDIRMAN
Jendral Sudirman...
Kau adalah idola pahlawan sejati Indonesia
kau juga adalah idola pahlawan sejati dunia
kau berjuang tanpa gentar dan takut
kau adalah jendral yang berbintang 5
kau suri teladan pada patinggi di militer
jiwamu besar
rela berkoran harta dalam berjuang
rela pertaruhkan nyawa di setiap penjuru waktu
demi nusa dan bangsa
biarpun dalam tenat kau terus berjuang di medan perang
rela dihujani peluru
rela ditembusi peluru
rela bermandikan darah
sungguh engkaulah yang pantas
dijulang namamu sebagai,
PANGLIMA BESAR JENDRAL SUDIRMAN
karena jasamu pada rakyat Indonesia ...
Indonesia kini makmur sejahtera!
Syukur Alhamdulillah
moga Allah SWT membalas Syurga untukmu
berkat keikhlasan syahidmu ke jalan-Nya
Aamin Ya Rabbal A'Lamiin
Karya Ratu Rimba Niagara
17 Agustus 2012
Masyarakat Adat Mataram
Jenderal Soedirman dan Blangkon
Nurhasim Wingon Pahlawan sejati.... andai pemimpin bangsa indonesia skrng memiliki jiwa seperti beliau.... inshaAllah negeri kita rakyatnya makmur sejahtera merata... sekarang ini njomplang kabeh.....
Masyarakat Adat Mataram Orang-orang pandai itu berani enggak berjuang seperti Jenderal Sudirman yang berjuang tanpa pamrih ?
Hoeda Noer Ibnu Mufid jendral berbintang 5
Andar Van JoGya contoh suri tauladan bg kt n khususnya pd ptinggi2 di militer , yg dgn jiwa bsr rela brkorban hrta n bnda dlm brjuang demi nusa n bngsa walaupun dlm keadaan sakit n hrus brgrilya ....sungguh engkaulah yg pntas tuk disebut seorang Pahlawan n Jendral Besar...Panglima Besar jendral Sudirman....
"TABIK HORMAT SEORANG JENDRAL"
Tabik hormat seorang Jendral kepada semua :
Raja
Pemimpin
Rakyat
Rakan Seperjuangan
Para tetamu dari seluruh dunia
Seluruh penghuni dunia yang cintakan kemerdekaan negara!
Karya Ratu Rimba Niagara
17 Agustus 2012
Gembong Amijoyo ......tidak melupakan......jawinipun...
(DANA KARYA SASTRA NUSANTARA DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN JALINAN TALISIRATURAHMI NASIONAL RAJA SULTAN NUSANTARA III JUNI DI MALANG SALAM SUKSES SEMUA YANG HADIR DARIPADA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA HAMBA SAYANG SEMUA DEMI-NYA SELAGI HAYAT DI KANDUNG BADAN)
22 Juni 2013
13 hours ago · Like · 1
BANGSAWAN DIRAJA,'SUNAN PAKUBUWONO VI."
Ratu Rimba Niagara,
MALAM TAK BERBINTANG
MALAM TAK BERPURNAMA
YANG ADA BINTANG-BINTANG
DI ATAS PENTAS BANGSAWAN DIRAJA
DARI NEGARA-NEGARA SAHABAT DALAM RANGKA KEGIATAN
SILATURAHMI NASIONAL RAJA DAN SULTAN NUSANTARA III-2013
DI MALANG. 21 Juni 2013
MOGA SEMUANYA SUKSES
MEMBAWA ARTI YANG BESAR KEPADA SELURUH RAKYAT
DAN RAJA NUSANTARA. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Alang Azmi Yusuf
takan melayu hilang didunia......
raja zalim raja ku sanggah raja adil raja ku sanjung..............
Ratu Rimba Niagara
Rajaku sentiasa adil
karna dia ditakdirkan menjadi raja
untuk menabur bakti pada rakyatnya yang perlu dibantu...
karna jasa rajalah makanya Indonesia ini meraih kemerdekaan.
Pahlawan raja rela mati demi menghadiahkan kemerdekaan Indonesia
kepada rakyatnya...makanya Institusi diRaja Nusantara mesti dimartabatkan oleh semua rakyat Nusantara sebagai menghargai jasa raja yang rela gugur di medan juang demi rakyat tercinta.
SUNAN PAKUBUWONO VI ,"WAHAI KAWULAKU, WARGA NUSANTARA AKU RAJAMU..."
Sunan Pakubuwono VI...
demi Nusantara tercinta kau rela
pertaruhkan nyawamu di setiap penjuru waktu
tubuhnmu di hujani peluru
ditembusi peluru di segenap tubuhmu
ketika peluru tepat terkena di atas pelupuk mata
sebelah kanan dan pada dahimu sebelah kanan
tertembus peluru senjata, "Banker Rifle"
tubuhmu bermandikan
darah...darah...darah...
merah...merah...merah...
pekat...pekat...pekat...
mengalir deras tanpa henti
wajahmu tersenyum tenang
lalu berkata,
"Wahai kawulaku, warga Nusantara...
aku Rajamu...
aku rela pecahkan kepalaku
dan tumpahkan darahku
lewat senapang Banker Rifle dari
tangan angkara penjajah Belanda,
demi cita-cita kemerdekaanmu !”.
Setelah habis berkata nafas pun terhenti
dan mata pun terpejam rapat tapi masih
tersenyum indah untuk diwariskan
kepada seluruh rakyat Indonesia
dengan harapan wasiatnya didengari
lalu dipertahankan kemerdekaan
Indonesia hingga ke tetesan darah terakhir!
Biarpun hampir seratus delapan tahun
pemergian Sunan Pakubuwono VI
jasa kepahlawananmu masih diingat
hingga ke saat ini dan tidak akan dilupa
sampai kapan pun!
Memang selayaknyalah Pemerintah Republik Indonesia
mengangkat mu sebagai ,
'PAHLAWAN kEMERDEKAAN NASIONAL REPUBLIK INDONESIA!'
Karya Ratu Rimba Niagara Rimba Niagara
17 Agustus 2012
DISIARKAN PUISI BAGI MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA PADA
17 AGUSTUS 2012/ MALAYSIA 31 OGOS 2012
8 Ogos 2012
19 Ramadan 1433H
SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN INDONESIA TERCINTA!
Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Indonesia Tercinta
Sekalung tahniah buatmu
Merah putih sentiasa berkibar megah
Semegah rakyat Indonesia
Semegah ibu pertiwi Indonesia
Setiap 17 Agustus kau sentiasa
diraikan seluruh rakyat Indonesia
penuh bangga
penuh megah
menyanjungimu menyayangimu
karena memiikimu bukanlah mudah!
darah para ksatria diRaja
sebati di bumi
tuk pertahankan ibu pertiwi
nyawa jadi taruhan
karna kebranian
para ksatria diRaja
rela mati di medan juang
meraih kemerdekaan tuk Indonesia
makanya Indonesia
akan terus merdeka
dalam arti kata yang sebenar-benarnya
mengikut kehendak rakyat dan ibu pertiwi
tak akan ada penyelewengan cinta
pada ibu pertiwi
karena segala pengorbanan ksatria diRaja
akan menjadi percoma
makanya Indonesia harus bersatu
bagi pertahankan bumi bertuah
Indonesia daripada dijajah kembali
kemerdekaan Indonesia
adalah hadiah daripada tetesan darah ksatria diRaja
tuk anak bangsa dan ibu pertiwi Indonesia!
Berkibarlah! Berkibarlah! Berkibarlah Merah Putih!
dengan penuh rasa megah dan bangga
Garuda diRaja di angkasa raya berterbangan
sambil mengibarkan merah putih
lambang kemegahan Indonesia
Merah putih akan sentiasa berkibar megah
dikibarkan oleh semua rakyat Indonesia
yang cintakan Indonesia
lambang cinta pada Indonesia
tanda menghargai jasa para ksatria diRaja
rela gugur di medan juang!
'SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN INDONESIA TERCINTA!'
'KUCINTA DAN SAYANGIMU SAMPAI KAPAN PUN!
' NYAWAKU INI JADI TARUHAN DEMI CINTAKU PADAMU'
'INILAH HADIAHKU UNTUK GENERASI SENUSANTARA MASA HADAPAN'
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
17 Agustus 2012
28 Ramadan 1433H
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SELURUH RAKYAT INDONESIA TERCINTA SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA KE-67 PADA 17 AGUSTUS 2012)
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP KOMUNITAS KEDATUN KEAGUNGAN CINTA BUDAYA & WALL DEN MAT MANGKUBUMI & WALL GARIJITO GONDOKUSUMO & WALL RATU RIMBA NIAGARA)
17 Agustus 2012
28 Ramadan 1433H
13 hours ago · Like · 1
Perkumpulan Karaton Nusantara karya Sang Ratu Rimba Niagara masih anggun dan unggul dalam grup ini, makanya harus wajar berkarya, nanti Yang Dipertuan Sri Pemangku Adat sudah kembali berarena bisa saja, kulo dipersalahkan kerana tida satu pun karya disini..siapa? yang mahu begitu..loh
13 hours ago · Like · 1
(PETIKAN DARIPADA GRUP SRI PEMANGKU ADAT & RATU RIMBA NIAGARA)
30 September 2013
Ratu Rimba Niagara shared Purwodhoho Kediri's photo.
Purwodhoho Kediri
Rahayu sahabat ........ Semoga besuk bisa mengawali langkah memasuki gapura raghta ,,,,,,, meski masih sangat sempit ........ aamiin
Mas Hamim likes this.
Comments
Mas Hamim aminn
Ratu Rimba Niagara Salut 3 kali untuk dua pahlawan tanjak nusantara...
Ratu Rimba Niagara Salut 3 kali untuk dua pahlawan tanjak yang perkasa..
Mas Hamim yassalamm dini hari Ratu Rimba Niagara menghadiahi kawibawan ''' makasihh
Ratu Rimba Niagara mas hamim dan purwodhoho kediri emangnya pahlawan nusantara yang perkasa...salut 3 kali
Mas Hamim makasih kamulyan dan kawibawan kesakten NusantaranyaRatu Rimba Niagara kobilto,,, barakah dan kabulnya doamu saudariku
Ratu Rimba Niagara AAmiin.
Ratu Rimba Niagara Jika sukses jangan lupakan ratu rimba niagara ya....
Ratu Rimba Niagara jika lupa ratu rimba niagara gak apa asalkan diterima karya sastra ratu rimba niagara itu udah membahagiakan sekali...
Ratu Rimba Niagara Moga misi dan visi ke gapura raghta ,sukses aamiin
Mas Hamim aminn ya mujibassailiin
Ratu Rimba Niagara moga sukses semuanya Aamiin.
Mas Hamim aminn
Mas Hamim barakallah Ratu Rimba Niagara
Ratu Rimba Niagara AAmiin.
You, Mas Hamim and 80 others like this.
Mas Hamim TURUT BANGGA KANG Purwodhoho Kediri
Ratu Rimba Niagara TRANSFORMASI TANJAK YANG INDAH DAN HEBAT DIPAKAI OLEH PAHLAWAN NUSANTARA YANG HEBAT JUGA.
Mas Hamim salam mantaff Ratu Rimba Niagara
Ratu Rimba Niagara RAJA, PEMIMPIN DAN RAKYAT BERSAMA MEMAKMURKAN BUMI TERCINTA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
PEMIMPIN BERJIWA RAKYAT IDAMAN RAKYAT
Mas Hamim buat makom liker's makasih salam IDAMAN dariku Mas Hamim calon RW 11 di bukit alam Sukorejo Pasuruan Jatim''' tetaplah menjadi IDAMAN setiap INsan
Ratu Rimba Niagara PEMIMPIN BERHATI MULIA IDAMAN RAKYAT
Mas Hamim banyak karyanya yang menginspirasi Ratu Rimba Niagara
Ratu Rimba Niagara Hamim sumber inspirasiku berkarya. Terima kasih mas hamim karena sudi menghargai karya Ratu Rimba Niagara.
Mas Hamim amiin maju terus pantang mundur Ratu Rimba Niagara
Ratu Rimba Niagara Aamiin. Makasih Mas Hamim atas kata semangatmu.
Ratu Rimba Niagara PUISI UNTUKMU BUNG KARNO
Andai Bung Karno masih hidup dia suka gak puisi yang kukarangkan ini istimewa untuknya... duhai bangsa Indonesia yang ada di benua sana...
hayati puisi untukmu Bung Karno.
BUNG KARNO PRESIDEN BERJIWA RAKYAT
Duhai Bung Karno...
kau pejuang rakyat sejati
kau rela derita demi rakyat Indonesia
hidupmu adalah perjuangan
tiada hari tanpa perjuangan
Kau bilang...
berikan aku 1 pemuda
niscaya akan kuguncangkan dunia!
Kau bilang lagi...
biarpun aku seorang presiden
rakyat tetap berkuasa menentukan
siapa pemimpin yang layak untuk mereka naungi
Kau bilang lagi...
jangan pernah malu berbuat kebaikan
karena kemajuan tidak akan dicapai!
Kau bilang lagi...
bangsa yang besar
adalah bangsa yang menghormati jasa pahlawannya
Kau bilang lagi...
kau lebih mudah mengusir penjajah
tapi akan menjadi sulit jika bangsamu sendiri melawan
Jika mahu kekal merdeka
mesti percaya dengan kekuataan bangsanya sendiri
Kita belum hidup dalam bulan purnama
karena banyaknya pancaroba
tapi tetaplah bersemangat elang rajawali
Selama masih ada ratap tangis di gubuk-gubuk pekerjaan kita selesai !
berjuanglah terus dengan mengucurkan sebanyak-banyak keringat.
Tuhan tidak merobah nasibnya sesuatu bangsa sebelum bangsa itu merobah nasibnya”
Janganlah melihat ke masa depan dengan mata buta!
tapi pandanglah dengan mata hati demi pada masa akan datang.
Kenapa kita masih tidak mempercayai bangsa sendiri?
tidak mempercayai satu sama lain!
pada hal kita adalah berasal
rakyat gotong royong
Putra putri Indonesia
adalah dua sayap Garuda Indonesia
jika dua sayap sama kuat
maka terbanglah Garuda
sampai ke puncak yang setingginya
jika patah satu daripada dua sayap Garuda itu
maka gak bisa terbang Garuda itu sama sekali !
makanya ...
demi Indonesia
Putra putri Indonesia
harus kuat dan berani menerbangkan
sayap Garuda
agar bisa terbang tinggi
hingga menggapai bintang
untuk dihadiahkan kepada rakyat Indonesia
diwariskan bintang itu
kepada anak cucu Indonesia
bergemerlapanlah bintang itu
selagi ada bulan dan matahari!
Makanya bangunlah bangsa Indonesiaku
sama-sama memperkokohkan kedua sayap Garuda
untuk menggapai bintang
demi sebuah senyuman kehidupan
seluruh rakyat Indonesia tercinta!
Bangunlah satu dunia!
di mana semua bangsa hidup
dalam damai dan persaudaraan!
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
28 April 2012
(UKIRAN DAUNAN KASIH RATU RIMBA INI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA PEJUANG RAKYAT INDONESIA YANG TERCINTA)
PETIKAN GALERI KESATRIA SASTRA PUJANGGGA NUSANTARA
RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
2 JAMADILAKHIR 1435H
2 APRIL 2014
·
Indra Utama Nasution and 2 others like this.
Bunk Arazh i love it. thank you Yang Mulia Ratu Rimba Niagara
Ratu Rimba Niagara Sama-sama ya atas sudi suka karya puisi untuk Bung Karno...
Bunk Arazh saya banyak membaca karya Yang Mulia Ratu Rimba Niagara, dapat memperkaya saya dalam dunia sastra, terima kasih banyak Yang Mulia. selamat berkarya dan happy weekend Yang Mulia Ratu Rimba Niagara.
Ratu Rimba Niagara Terima kasih kerana sudi memberi sokongan yang tidak berbelah bahagi. Jika ada ide yang mantap sudilah berikan komentar ya...bisa dibagikan dengan anak cucu kita akan datang. Komentarmu itu amat berharga lho...
(PETIKAN GROUP RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NASIONAL GATHERING & RATU RIMBA NIAGARA)
5 JAMADILAKHIR 1435H
5 APRIL 2014
Mas Hamim moga panjang umur,, serta manfaat Ratu Rimba Niagara,, tetap cantik dan murah senyum
Ratu Rimba Niagara Cantik hanya sementara
Murah senyum murah rezeki
Moga kita sama murah rezeki atas silaturahmi yang ikhlas ini aamiin.
Mas Hamim yassalam,, santun nian Ratu Rimba Niagara
Ratu Rimba Niagara Moga kita dapat bersahabat hingga ke ujung nyawa Insya-Allah sampai Syurga kita bersahabat Aamiin.
Mas Hamim doa men doakan Ratu Rimba Niagara
Ratu Rimba Niagara AAmiin.
Mas Hamim cantik adalah modal, kekuatan adalah modal, keimanan adalah modal yang pantas kita pertanggung jawabkan,,,,,,,,,,,, ya hannanu ya mannanu
Ratu Rimba Niagara Di dunia yang sementara ini kita belajar dan berlatih berbahasa indah karena di Syurga semuanya berbahasa indah lagi santun tiada saling melukakan dan menghampakan. Allahu Akbar indahnya Syurga Allah indahnya bahasa penghuni Syurga Allah...
tenang dan bahagia yang abadi. Moga kita terpilih menjadi penghuni Syurga-Nya AAmiin.
Mas Hamim yang dulu dianggap boneka kini telah bernyawa dan melangkah menuai arah
Mas Hamim kulo salab ngeriki Satrio Pinayungan Jagad sae
Ratu Rimba Niagara Jangan jadikan diri boneka karena boneka gak punya akal
Jadikanlah diri mu yang dibanggakan oleh Allah swt di hadapan para malaikat-Nya.
Mas Hamim apalah arti kita menamai diri bagi mereka yang menyangka para diantara yang lemah adalah boneka,,, kalau kita tak bangkit menjadikannya boneka
Mas Hamim waww yang disangka boneka itu bak roda yang menggelinding meraih kemenangan
Ratu Rimba Niagara Jangan biarin orang mengatakan kita boneka ...
boneka itu patung
mana ada patung bernyawa...
Mas Hamim bisa saja orang menyangka pudak adalah buah nangke,,, buaya pun di sangka kura Ratu Rimba Niagara
Mas Hamim biarlah sangkaan itu bergulir yang jelas waktu yang menjawabnya
Ratu Rimba Niagara Selagi kita hiraukan sangkaan manusia selagi itu kita gak bisa berjaya kerana manusia suka sekali buruk sangka dan bersangka-sangka.
Ratu Rimba Niagara Yang penting mas hamim yakin akan kebolehan sendiri dan usaha untuk merealitikan cita-cita .
REVOLUSI & TRANSFORMASI TANJAK VERSI MALAYSIA
Kita cetuskan GELOMBANG KEBANGKITAN MELAYU. Kembalikan identiti Melayu itu sendiri.
InsyaAllah pad 8 September 2012 ini, Aktivis Busana Melayu dengan kerjasama Persatuan Alam Warisan, Pechak Pukulan 13, UTAG
dan PUSAKA, akan melancarkan R&T Tanjak secara rasminya.
LIKE, SHARE & TUKAR GAMBAR PROFILE ANDA SEBAGAI TANDA SOKONGAN ATAS USAHA MEMARTABAT DAN MENGEMBALIKAN SEMULA IMEJ MELAYU.
You and 108 others like this.
Mentary Merah cantik LOGO....
Shahrul Fadzly warna BENDERA MALAYSIA 
Bergenang air mata... Allahuakbar
Bendahara Alam Warisan Hahahaha terbaik...macam mega ad lak sessikit
Pangeran Nur Satria Aduka Terbaikk.... Kita hidupkan kembali... Ada program jgn lupa bgtau kat sy Tuan Shahrul 
Pangeran Nur Satria Aduka 8/9 on....
Mohd Khairil Amil Jom bawak songket ramai2, Tuan Shahrul Fadzly boleh ajar ikat tanjak.. 
Paduka Major TERBAIK...
Zulkifli AP 8/9/2012 ingin turut serta.
15 hours ago · Like
ڤوترا دان ڤوتري خلافه hadoi..untunglah ada songket..kekeke..hambo dtg ngan belangkon je nanti..hehehe..
Ahmad Mustaqim Hj Rodzuan Allahu akbar !! sokong 1000% !!
Gusti Carma Dwi Husada Masyarakat Melayu West Borneo ikut menyokong gerakan Revolusi dan Transformasi Tanjak...Taniah
REVOLUSI BERTANJAK
Revolusi bertanjak
Raja bertanjak
Pemimpin bertanjak
Tak akan berlaku revolusi
jika cuma Raja dan pemimpin bertanjak
Suka tak suka
akan berlaku revolusi
jika sekiranya
seluruh rakyat bertanjak
dan memahkotakan
tanjak yang terbaik
bertahtakan
kekuasaan rakyat memilih
siapakah pemimpin yang terbaik untuk mereka
dan memartabatkan Raja
untuk mengukuhkan lagi
sesebuah negara
yang sentiasa mengutamakan rakyat
daripada kepentingan sendiri
kerana kekuasaan rakyat
sentiasa dijunjung pada
tanjak anugerah rakyat
untuk pemimpin dan Raja
itulah revolusi yang sebenarnya!
jika itu terealiti
makanya
antara rakyat pemerintah dan Raja
berpisah tiada
kerana senada seirama
memajukan negara
dalam suasana
aman harmoni
tanpa
mengundang
ketidakadilan
dalam memegang tampuk kekuasaan
kekuasaan adalah milik semua
dan semua berhak
untuk hidup dalam
negara sendiri yang merdeka!
Revolusilah rakyat
Revolusilah pemerintah
Revolusilah Raja
Revolusilah negara
Barulah negaraku akan terus merdeka
Dalam ertikata yang sebenarnya
Negaraku yang merdeka dan berdaulat!
Merdeka!Merdeka!Merdeka!
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
31 Ogos 2012
(PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA KE-55 TAHUN PADA 31 OGOS 2012/INDONESIA 17 AGUSTUS 2012 & MEMBERI SOKONGAN KEPADA INSTITUSI DIRAJA DAN SEMUA PAHLAWAN MELAYU RUMPUN NUSANTARA)
14 hours ago · Like · 7
Bgx Ezmal Rhiza Mokhtar BANGKIT.....(macam lagu altimet dan salam)...
Alang Kepalang tanjak dendam tak sudah...
Shahrul Fadzly Tahniah Ratu Rimba Niagara!!! Ayuh bersama-sama kami Keluarga Aktivis Busana Melayu menyokong dan menyahut slogan ini...
14 hours ago · Unlike · 3
Shahrul Fadzly nama tanjak yang digunakan adalah Solok Timbo, iaitu versi DTS untuk rakyat
PUISI PAHLAWANKU
Pahlawanku…
kau gagah perkasa
mempertahankan negaramu
tanpa jemu…
rela bermandikan darah…! Dihujani peluru!
pertaruhkan nyawamu di setiap penjuru
demi keamanan negara dan generasimu.
kau juga menyumbang kepada
keamanan dunia!
jasamu sentiasa di hatiku
di pusaramu nanti kukalungkan
bunga-bunga cinta perjuangan
kubertafakur mendoakan
rohmu mendapat ganjaran Syurga!
Aamin Ya Rabbal A’ Lamiin.
Karya: Ratu Rimba Niagara
26 Ogos 2012
9 Syawal 1433H
PUISI PERWIRAKU
Duhai perwiraku…
perjuanganmu aku kagumi,
moga semangat dan perjuanganmu
takkan pernah luntur…
piarpun tsunami datang membadai!
biarpun nyawa jadi taruhan!
kerana dirimu adalah penyambung WARISAN,
namamu akan terpahat di hati WARISAN,
generasi kini dan akan datang.
selagi ada bulan dan matahari
namamu tetap gah!
perjuanganmu tetap megah!
Karya: Ratu Rimba Niagara
26 OGOS 2012
9 Syawal 1433H
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA TERCINTAKU YANG KE-55 TAHUN
TABURAN BUNGA-BUNGA CINTA KEMERDEKAAN!
Ingin kutaburkan benih-benih cinta kemerdekaan
di serata pelosok bumi Malaysia
Biarpun kumengerti menempuh gelombang
ombak mengganas! Lalu menghempas ke pantai!
Tergiang bapa kemerdekaan tercinta berpesan,
“Jagalah kemerdekaan ini sampai bila-bila pun!
Untuk anak cucu kita menumpang teduh!
Terima kasih Bapa Kemerdekaan!
Akan kuingat pesananmu itu!
Akan kusebarkan bunga-bunga cinta kemerdekaan
di lubuk sanubari rakyat Malaysia tercinta!
Demi cintaku pada Malaysia
akan kuperjuangkan untuk mempertahankanmu!
Biarpun ke titisan darah terakhir!
Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!
Karya : Ratu Rimba Niagara
31 Ogos 2007
(Sempena Meraikan Hari Kemerdekaan Malaysia Tercinta Yang Ke-55
Pada 31 Ogos 2012)
HARGAI KEMERDEKAAN! MERDEKA SELAMANYA!
Rakyat Malaysia Yang Berjiwa Patriotik Kusanjungi,
Alangkah bahagia negara ini jika rakyat sepertimu;
Menghargai Kemerdekaan Negara yang dikecapi,
Merdeka! Merdeka! Merdeka! Dilafazkan tanpa jemu.
Salam Kemerdekaan dariku untukmu
dan untuk semua rakyat Malaysia yang cintakan negara ini
Merdeka! Merdeka! Merdeka! Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!
Dilaungkan sebanyak 7 kali oleh Tunku Abdul Rahman
Bapa Kemerdekaan Negara Kita pada 31 Ogos 1957 dan
diteruskan oleh semua Perdana Menteri Malaysia.
Laungan Keramat ini akan bergema setiap kali
Menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia .
"Hargai Kemerdekaan Merdeka Selamanya!"
Selagi Ada Bulan Dan Matahari Negaraku Terus Merdeka!"
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
29 Ogos 2012
(SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA NEGARAKU YANG TERCINTA YANG KE-55 PADA 31 OGOS 2012)
14 hours ago · Like · 2
SYAIR BAPA KEMERDEKAAN MALAYSIA TUNKU ABDUL RAHMAN
Tersebutlah kisah seorang putera,
Tunku Abdul Rahman diberi nama;
Dikasihi semua rakyat jelata,
Baik budinya tidak terkira.
Menyayangi rakyat sepenuh hati,
Perjuangannya tidak pernah terhenti;
Disambung oleh pemimpin terkini,
Cintakan perjuangan tidak bertepi.
Sokongan rakyat Tunku gembira,
Rela berkorban harta dan nyawa;
Demi kerana negara tercinta,
Asalkan rakyat hidup bahagia.
Bersama Tun Razak Tunku ke London,
Untuk bincangkan tentang kemerdekaan;
Penat dan lelah tidak dihiraukan,
Asalkan pulang membawa kejayaan.
Tanggal 31 Ogos 1957 diumumkan kemerdekaan,
Disambut penuh dengan kegembiraan;
Ribuan rakyat ceria bersorakkan,
Tersenyum Tunku tanda kepuasan.
Tunku laungkan merdeka penuh membara,
Rakyat menyambut laungan membara-bara;
Demi kerana negara merdeka,
Untuk diwarisi rakyat jelata.
Kemerdekaan dituntut bukannya mudah,
Penuh dengan penat dan lelah;
Walaupun tiada pertumpahan darah,
Agar generasi dapat berteduh.
Pemimpin dan rakyat harus bersatu,
Pertahankan negara tanpa jemu;
Rakyat aman sudahlah tentu,
Generasi mendatang mendapat restu.
Tanpa diduga komunis bertandang,
Menceroboh masuk terus meradang;
Tunku memikir merasa bimbang,
Keselamatan negara tidak tergoyang.
Tunku berbincang secara aman,
Dengan Chin Peng membuat keputusan;
Komunis berundur dengan aman,
Terima kasih Tunku Abdul Rahman.
Jepun menyerang ke negara kita,
Ingin berkuasa merebut tahta;
Kekejaman Jepun rakyat sengsara,
Makan dan minum berair mata.
Sana sini mayat bergelimpangan,
Jepun mengganas tanpa kemanusiaan;
Asalkan hati penuh kepuasan,
Kerana hati bertuhankan syaitan.
Para perajurit ramai terkorban,
Mempertahankan negara habis-habisan;
Nyawa di badan jadi taruhan,
Asalkan negara menjadi aman.
Perajurit dibantu tentera Inggeris,
Jepun terus bermuka bengis;
Berlawan mereka terus menerus,
Gugurnya perajurit terus ditangis.
Pergilah perajuritku dengan aman,
Perjuanganmu menjadi kenangan;
Kau gugur dalam kemenangan,
Kuingat dikau di tugu kepahlawanan.
Jepun mengalah lalu berundur,
Hiroshima dan Nagasaki bom digugur;
Sudah terlambat Jepun nak sedar,
Rakyat mereka ramai yang gugur.
Tunku hargai jasa perwira,
Pertahankan negara ke hujung nyawa;
Rakyat juga amat berbangga,
Kerana jasamu rakyat terbela.
Tungku memerintah penuh berhati,
Rakyat hidup bersatu hati;
Ke mana pergi Tunku dihormati,
Pengorbanamu Tunku terus diingati.
Sekian sahaja kisah Bapa Kemerdekaan,
Memerdekakan negara demi keamanan;
Agar generasi turut pertahankan,
Menjadi warisan sejak berzaman.
Karya: Ratu Rimba Niagara
31 Ogos 2011
(PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA NEGARAKU YANG TERCINTA KE -55 TAHUN PADA 31 OGOS 2012)
APABILA TAKDIR MENGATASI SEGALA-NYA
Duhai Pendekar Temasek...
Pendekar melayu yang disanjungi
Sejarah tetap sejarah
Sejarah tak boleh nak diubah
Tapi apabila takdir mengatasi segala-Nya
Sejarah boleh berubah dengan izin-Nya
Makanya siapkan strategi rapatkan barisan
Apabila semboyan kepahlawanan melayu telah berbunyi
Bertindak bukan mahu menunjukkan kekuatan
Tapi menggunakan kebijaksanaan akal untuk bertindak
Tanpa berlaku persengketaan atau pertumpahan darah
Seperti menarik rambut dalam tepung
Sebagaimana yang dilakukan oleh
Tunku Abdul Rahman ketika mendapatkan kemerdekaan Malaysia
Singapura adalah takdir bukan milik Malaysia lagi
Mana tahu berkat kesepaduan kepahlawanan melayu
Di Singapura kerajaan Singapura berjaya diperintah
Oleh Pewaris Raja berkat sokongan daripada pahlawan
Rumpun Melayu Nusantara...
Insya-Allah Aamin Ya Rabbal A'Lamiin
PUTRI RIMBA NIAGARA
3 Ogos 2012
14 Ramadan 1433H
(DISIARKAN PUISI SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA
17 AGUSTUS 2012/MALAYSIA 31 OGOS 2012)
8 Ogos 2012
19 Ramadan 1433H
14 hours ago · Like · 1
AKU BERJUANG DI LUAR GELANGGANG
Tika aku terlantar parah begini...
Mana pergi anak-anak muridku...
Yang mengaku akan menuntut bela
Darahku yang jatuh ke bumi
Walaupun setitis!
Ini bukan setitis...
Tubuhku dipenuhi darah....
Sesuka hati mereka
Menetak ...menghentak
Memukul ...menyepak terajangku
Bukan aku tidak boleh melawan mereka
Mereka terlalu ramai
Kalau benar mereka anak jantan
Kenapa tidak satu lawan satu?
Biarpun begitu pantang
Anak jantan lari di medan juang
Biarpun mereka ramai
Aku seorang
Aku kerahkan segala tenaga kejantananku
Hingga tak kuhiraukan
Darahku merecik sana sini
Lagi kuat hayunan parangnya
Lagi kuat hayunan
Sepak terajangku
Karena mereka bersenjatakan parang tukul dan besi
Aku tidak bersenjata
Karena
Aku bukan dicabar di tengah gelanggang
Aku diserang hendap tika di luar gelanggang
Karena aku percaya
Tuhan Mahu Mengujiku
Kerana adalah suratan takdirku
Aku terima dengan redha
Cuma jika dipanggil Ilahi
Adakah anak-anak jantan melayu
Di luar sana masih membisu dan kaku
Aku tidak minta ditebus kematianku
Tapi jagalah bangsa melayuku
Agar tidak menerima nasib sepertiku
Diserang hendap tanpa dugaku
Pantang aku
Bangsa aku ditindas dan tertindas
Tanpa sebab musabab....
Apa hina sangat ke jadi bangsa melayu?
Makanya bangsaku
Kalau melayu tak sokong melayu
Siapa lagi?
Pahlawanku yang teraniaya...
Sabarlah...
Tuhan bersamamu tika ini
Andai kau sembuh ...sembuhmu pasti merawat duka...
Andai kau dijemput Ilahi...
Syurga menantimu
Insya-Allah Aamiin
Karya : Putri Rimba Niagara
24 April 2012
(DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA PADA 17 AGUSTUS 2012/ MALAYSIA PADA 31 OGOS 2012)
14 hours ago · Like · 1
PENDEKAR MELAYU TAK MUDAH MENGAKU KALAH
Melayu hina melayu,
Takkan kubiarkan;
Kerana aku jiwa melayu,
Kusahut segala cabaran.
Melayu sentiasa hidup,
Takkan kubiarkan diinjak-injak;
Kerana kumahu bangsa ku terus hidup,
Makanya bangsaku mestinya bijak.
Pendekar melayu pantang dicabar,
Turun ke gelanggang berbekalkan ilmu;
Di gelanggang ini setapak pun takkan kuundur,
Biar kepahlawanan melayu satu dunia tahu.
Sedikit ilmu badan binasa,
Akan kusahut cabaranmu itu;
Bertulangkan besi beruratkan suasa,
Satu lawan satu aku sedang menunggu.
Satu lawan satu itulah anak jantan,
Pukulan maut takkan ku gentar;
Ayuh! Maju cepat kita berlawan,
Biar apa terjadi jangan undur.
Pendekar melayu tak mudah mengaku kalah,
Ayuh yakin pada dirimu sendiri;
Ingat pesanan guru jangan mengalah,
Kerana pendekar melayu tak takut mati.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
9 Ogos 2012
20 Ramadan 1433H
(DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2012/MALAYSIA 31 OGOS 2012)
14 hours ago · Like · 1
JAGAILAH WARISAN MOYANGMU
Tak akan sumbang langkah kakimu,
Kerna kepahlawananmu sudah terbilang;
Kau tak pernah jemu mendidik anak bangsamu,
Agar ilmu kepahlawanan melayu jadi terbilang.l
Tenaga sikit bisa menang,
Asalkan ikhlas dalam perjuangan;
Biar berputih mata jangan berputih tulang,
Bersatu hatilah demi perjuangan.
Melayu tak mudah layu,
Jangan iri sesama melayu;
Tingkahkan ukhuwah sesama melayu,
Berpadu pemikiran demi bangsa melayu.
Dari pagi hingga ke petang,
Mencari ilmu dibawa pulang;
Berkorban demi generasi mendatang,
Pusaka bangsa dijaga agar tak hilang.
Moyang kita selalu berpesan,
Sesama melayu seperti ikatan lidi;
Berpadu teguh demi sebuah perjuangan,
Hingga ke nafas terakhir dibawa pergi.
Pahlawan melayu bijak mengatur langkah,
Agar tak tersilap di kesani musuh ;
Pantang pahlawan melayu bermusuh,
Musuh dalam selimut itu yang susah.
Duri dalam daging.
Api dalam sekam;
Ada masalah kita berunding,
Menjadi indah tidak terakam.
Melayu jangan suka membanding.
Di depan manis di belakang menikam;
Melayu sedarah sedaging,
Sakit melayu semua mencengkam.
Tiada masa untuk menunggu,
Pada yang leka teruslah leka;
Perjuangan jangan mudah terganggu,
Masa berlalu pergi tak menunggu kita.
Jangan hari ini semangat besok dah layu,
Jiwa perjuangan tak pernah layu;
Makanya bangunlah bangsa melayuku,
Jangan berleka lagi masa tak menunggumu.
Sudah jauh perjalanan melayu,
Bangunlah demi anak bangsa;
Saling sokong menyokong demi melayu,
Agar terbinanya budaya bangsa.
Putra putriku kau pewaris bangsa,
Usia kami beransur senja kini,
Kelemahan kodrat kian terasa,
Kalianlah sandarkan harapan kami.
Ketiadaan kami jangan ditangisi,
Pengorbanan kami untuk kalian tercinta;
Kalian sentiasa kami sayangi,
Dalam doamu kenangilah kami.
Moyang mu ingin berpesan.
Kami tinggalkan warisan bangsa ;
Untuk kalian teruskan perjuangan,
Agar berkekalan sepanjang masa.
Hargailah peninggalan moyangmu ini,
Jagailah seperti menjaga nyawamu sendiri;
Begitulah perjuangan moyangmu selama ini,
Demi mu dilupakan kepentingan sendiri.
Senyuman anak cucu,
Kebahagian moyangmu;
Jagailah warisan moyangmu,
Itulah lambang cinta yang berpadu.
Karya Putri Rimba
5 April 2012
KARYA INI DISIARKAN ISTIMEWA UNTUK:
SEMUA PAHLAWAN MELAYU RUMPUN MELAYU,
SEMUA PEJUANG BANGSA MELAYU;
SEMUA PEJUANG BAHASA MELAYU,
LAKSAMANA HANG TUAH BERSUMPAH TAK KAN HILANG MELAYU.
SEMUA AHLI GROUP YANG SENTIASA TERSANJUNG DI HATI.
DISIARKAN JUGA UNTUK SEMUA:
KERABAT DIRAJA MALAYSIA
KERABAT DIRAJA INDONESIA
PEMIMPIN MALAYSIA
PEMERINTAH INDONESIA
RAKYAT MALAYSIA
RAKYAT INDONESIA
BANGSA MELAYU SELURUH DUNIA
PENCINTA BAHASA MELAYU
PENCINTA SASTRA MELAYU
PENCINTA SASTERAKU DUNIAKU
WARGA DUNIA YANG MEMINATI BAHASA MELAYU
PEWARIS ANAK CUCUKU TERCINTA
RAKAN FB DAN GROUP YANG TAK JEMU MEMBERI SOKONGAN
UNTUK HAMBA BERKARYA SEHINGGA TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA...
MEREKA YANG TELAH TERLIBAT SECARA LANGSUNG ATAU TIDAK DALAM MEMBERI SOKONGAN DALAM PERJUANGAN KHAZANAH SASTRA UNTUK DIWARISKAN PADA ANAK CUCU BANGSA MELAYU RUMPUN MELAYU SEDUNIA.
SEKALUNG BUDI DAUNAN KASIH SETULUSNYA DARIPADA,
RABEAH MOHD ALI
RATU RIMBA NIAGARA
ISTANA RIMBA NIAGARA
MALAYSIA
7 Ogos 2012
18 Ramadan 1433H
(DISIARKAN KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA PADA 17 AGUSTUS 2012/ 31 OGOS 2012)
Like · · Unfollow Post
Adel Fadel, Ahmad Tajuddin and Khai Noor like this.
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
27 Ogos 2012
9 Syawal 1433H
14 hours ago · Like · 1
Alang Kepalang ohhhh...ingt ke tanjak dendam xsdah..solok timbo ye.maafkan sye
October 13 at 5:15pm
Mas Hamim likes your comment: "MERAH PUTIH BISA SENYUM PUNYAI PEMIMPIN..."
PEMINPIN BERJIWA RAKYAT, 'RAKYAT MAJU NEGARA SEJAHTERA'
Sahabat Karib KD: "Belajarlah Mencintai, Yakin Kita Akan Dicintai ! Tapi, Jangan Menunggu Dicintai, Baru Mencintai", Salam Semangat Ketum DPP.Gema Independent Berseri KHAIRUDDIN (Al-Young Riau), . .
DUHAI PEMIMPIN BELAJARLAH MENCINTAI RAKYAT MISKIN MAKA KAMU AKAN BERUSAHA MEMBELA NASIB RAKYAT MISKIN. BARULAH INDEPENDENT BERSERI.....!!! ...
'SELAMAT HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA & INDONESIA TERCINTA!'
'KUCINTA DAN SAYANGIMU SAMPAI HUJUNG NYAWA!
' NYAWAKU INI JADI TARUHAN DEMI CINTAKU PADAMU'
'INILAH HADIAHKU UNTUK GENERASI KINI DAN AKAN DATANG MALAYSIA & INDONESIA.
UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MERAIKAN HARI KEPUTERAAN KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH KE 69 , HARI KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O15, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2015 DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2015'
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
1 MUHARRAM 1437H
14 OKTOBER 2015

CINTA SI NAGA SAKTI DENGAN SI PUTERI BUNIAN
Si Puteri bunian
gembira setiap hari
bermain di tepian Pantai Cinta Rindu
menyanyi lagu rindukan kekasih
yang dia sendiri tidak tahu
siapakah gerangan kekasihnya itu
tapi di hatinya asyik berbunga-bunga
kasih dan rindu yang tak terungkap
kata-kata yang diungkap
hanyalah rindu dan cinta
cinta bertapak di hati
seolah dirasakan hatinya
sudah dimiliki cinta
tapi masih tidak tahu siapakah
gerangannya kekasih
misterinya itu
Puteri Bunianku
Sebenarnya akulah kekasihmu
yang selalu mengekorimu
ke mana saja kau pergi
aku bahagia melihat
senyuman manismu
duhai kekasihku
aku wujud di sisimu
tapi kau tidak
diberi Khashaf Allah
untuk melihatku
duhai kekasih hatiku
cinta yang kau rasakan tika ini
adalah cintaku yang tak pernah
padam padamu duhai kekasihku
Si Puteri Bunian
Sifat kasih sayangmu
yang menyanyangi
semua makluk Tuhan
membuatkan aku jatuh cinta padamu
beruntunglah aku mencintaimu
kerana selama ini
aku tak pernah jatuh cinta
dan tak pernah pun
kenal apa itu erti cinta sebenarnya
Hakikatnya kekasihku
kaulah yang telah membuatkan
hatiku berbunga-bunga cinta
sejujurnya kukatakan
aku telah jatuh cinta padamu
cinta...cinta...cinta sepenuh hati
kau telah membuatkan aku taksub
dengan dunia cinta
Setiap waktu kau datang
ke Pantai Cinta Rindu ini
ku tunggumu dalam
rindu yang membara
Aku suka nyanyian syair-syair
karanganmu yang menghiburkan
hati seluruh penghuni lautan
cinta dan rinduku ini
terlalu membara-bara
Setiap kali syairmu kau lagukan
dengan suaramu yang merdu bak buluh perindu
mereka semuanya gembira dalam syukur pada Illahi
bilamana syair-syairmu mendayu-dayu memuji Illahi
semua penghuni lautan termasuk aku meratap pilu
sebagaimana air matamu berjuraian
begitu juga aku dan penghuni lautan semuanya
akulah yang menyapu air matamu
duhai kekasihku Si Puteri Bunian
Tak usahlah kau bersedih kekasihku
aku selalu menyokongmu
meniupkan semangatmu jika kau lemah tak bermaya
melindungi kau jika ada yang ingin mendatangkan
musibah padamu aku rela pertaruhkan nyawaku
demi cinta suciku padamu duhai
kekasihku Si Puteri Bunian
yang kucintai seumur hidupku
Saat-saat paling gembira ketika
kau berlari-lari di gigi pantai
aku di lautan mengekorimu
sehingga air di laut membiru berkocak
deras tapi tenang mengekori seiring
larianmu di gigi pantai
kau gembira
aku ceria
kau sedih
aku berduka
cintaku telah bertahta di hatimu
tanpa kau sedari tapi dapat merasakan
kehadiran cintaku
kasihan kau tidak dapat melihatku
tapi aku dapat melihatmu dengan jelas
sabarlah suatu masa nanti
jika Allah bukakan khashafNya padamu
kau akan dapat melihatku sejelasnya
tika itu cinta kita dalam RestuNya
Di pagi Jumaat itu
amat syahdu!
Si Puteri Bunian rasa tak tenteram
Pantai Cinta Rindu
Memanggil-manggilnya
"Tuan Puteri nak ke mana ya pagi-pagi ini..."
tanya dayang istana dengan penuh hormat.
"Beta hendak pergi ke Pantai Cinta Rindu,"
jawab Si Puteri Bunian penuh tegas tapi gelisah.
"Tapi Tuan Puteri ...Ayahanda Tuan Puteri telah berpesan tidak membenarkan Tuan Puteri pergi ke Pantai Cinta Rindu kerana terlalu berbahaya,
Demi keselamatan Tuan Puteri janganlah pergi ye Tuan Puteri,"
"Tidak beta mesti pergi juga walau apapun
terjadi...rahsiakan permergian beta ini
daripada pengetahuan ayahanda beta," kata
Si Puteri Bunian lalu terus menghilang
dalam sekelip mata.
Si Puteri telah berada di Pantai Cinta Rindu
Dia melemparkan pandangannya ke
lautan yang terbentang luas
saujana mata memandang
sambil menyanyikan syair cinta untuk kekasih misterinya yang tidak pernah dia kenali asal usul kekasihnya tapi dia dapat
merasakan cinta yang terlalu amat mendalam antaranya dengan kekasihnya
siapa namanya bagaimana wajahnya
siapakah gerangannya itu
dia tak tahu tapi hatinya benar-benar
merasai cintanya telah dimiliki
sedangkan ketika dia berfikir-fikir
siapakah gerangan kekasih misterinya itu
kekasihnya itu ada di sebelahnya di temani
dengan pengawal istana
Duhai Si Puteri Bunian
Jika kau nak tahu
Usul asal kekasih misterimu itu
Dia adalah merupakan
seekor naga yang gagah perkasa
mempunyai kesaktian yang luar biasa
mengusai seluruh penghuni lautan Cinta Rindu
biarpun dia berkuasa dan mempunyai kesaktian
kepada seluruh penghuni lautan
kekecil mana pun dan serendah mana pun darjat dia tetap menghormati dan menyayangi sepertimana dia sayangkan dirinya sendiri hinggakan semuanya penghuni laut menyayangi dia
Dialah yang mengilangkan sepimu di kala kau berduka dia menyanjungimu... melindungimu ...menerimamu apa adanya
mencintaimu seumur hidupnya
sekarang dia ada di sebelahmu Si Puteri Bunian Memandangmu dengan penuh kasih sayang . Sedang si Puteri Bunian keasyikkan memandang keindahan ciptaan Allah sambil bersyair cinta keluar seekor dinosaur rasaksa dari dasar lautan
ingin menyerang Si Puteri Bunian
Sepantas kilat Si Naga Sakti meletakkan
cengkerang siput di sisi Si Puteri Bunian
dan mengilhamkan Si Puteri Bunian meniup
cengkerang siput tersebut
setelah ditiup timbullah seluruh penghuni lautan berenang-renang dengan laju meluru ke arah dinosaur rasaksa
Si Puteri Buniaan meniup cengkerang siput
dalam keterujaan dan kegembiraan melihat
segala haiwan dan karangan laut pelbagai
bentuk dan rupa timbul di permukaan laut
berenang-renang pantas meluru ke arah
dinosaur rasaksa indahnya permandangan laut Cinta Rindu di kala itu hanya Tuhan saja yang tahu tapi penuh debaran yang menakutkan sesiapa yang melihatnya tapi tidak dengan Si Puteri Bunian
dia suka dirasakan penghuni laut mengikuti
perintahnya....
Ketika perlawanan penuh dramatik itu antara
penghuni lautan dengan dinosaur rasaksa
pepasir di dasar lautan berterbangan ke udara dan kocakan air laut amat dahsyat sekali perlawanan berlarutan hingga ke petang suara dinosaur bagaikan halilintar...
kekuatannya tiada tandingan tapi akhirnya
kalah ditewaskan oleh penghuni lautan
yang banyaknya tak terkira
Gembiralah tidak terkata Si Puteri Bunian
melihat kekalahan dinosaur rasaksa
lautan bertukar menjadi merah
darah dinosaur rasaksa hanyir pekat
amat meloyakan Si Puteri Bunian
Si Puteri Bunian memejamkan mata
ketakutan melihat pemandangan
lautan yang dipenuhi darah memekat
Apabila dibukakan mata
alangkah terperanjat Si Puteri Bunian
apabila didapati lautan Cinta Rindu
telah menjadi sedia kala
indah aman tenang
Lagi memeranjatkan apabila
didapati di sebelahnya ada
seekor naga tersenyum
melemparkan senyumannya
"Sudikah kau menjadi suri hidupku
wahai Si Puteri Bunian yang kucinta."
Si Puteri Bunian tidak menjawab.
Dia menadah tangan ke langit lalu berdoa,
"Ya..Allah siapalah aku untuk menolak
apa yang telah Kau telah takdirkan padaku
aku terima dengan redha apa saja aturanMu
kerana hidup dan matiku sudah kepasrahkan
padaMu sejak azali lagi."
"Duhai Cinta Kalbuku kerana keikhlasanmu
pada Tuhammulah maka dibukakan Khashaf
Dzat cintaNya padamu dan kerana itu juga
kau dapat melihatku," Habis saja Si Naga
Sakti berkata-kata dia bertukar menjadi
seorang teruna gagah perkasa.
Mereka berdua menadah tangan ke langit,
"Ya Allah Ya Tuhanku Yang Maha Agong Lagi
Maha Berkuasa Dengan kurniaan cinta yang
Kau limpahkan kepada kami berdua berilah
kami peluang untuk melakukan amal kebaikan yang kau redhai agar kami dapat sama-sama menyambung percintaan suci ini hingga ke SyurgawiMu
Amin Ya Rabbal A'Lamin
DiAminkan juga seluruh penghuni lautan
dengan rasa kesyukuran tidak terucap!
Bergema suara lautan yang menakjubkan
di kala itu!Membahagiakan!Subhanallah!
Syukur tak terucap padaMu Tuhanku.
Karya: Ratu Rimba Niagara
16 Oktober 2012

TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'TINTA BERDARAH DEMI NUSANTARA TERCINTA' (1)
LUKA PEJUANG TINTA BERDARAH
aku pejuang tinta berdarah
yang aku perjuangkan
semua jasa pendekar di bumi Nusantara
aku mahu buktikan
kata-kata keramat Laksama Hang Tuah
'Tak Akan Hilang Melayu Di Dunia' menjadi kenyataan
makanya segala yang bersangkutan dengan dunia melayu
aku karang sepenuh jiwa dan ragaku
tanpa menghiraukan karya-karyaku
dikutuk
dihina
disepikan
diberi amaran
agar tidak bersiaran di wall mereka
jika dikutuk
di hina
disepikan aku tak kisah
jika diberi amaran tidak bersiaran di wall mereka
memang membuatkan hatiku luka
lukanya lebih parah darah luka pendekar
luka pendekar nampak dan nampak parut lukanya
tapi lukaku parahnya
jika kuturutkan hati mahu aku lupakan
perjuangan tinta berdarah ini
jika pejuang tinta berdarah
diinjak-injak oleh penderhaka bangsa adatlah
tapi pendekar sendiri menginjak-injakku
adakah adil bagiku pejuang tinta berdarah
makanya aku mengambil keputusan tegas
tak akan aku bersiaran di wall mereka
karna mereka adalah pendekar dayus
tak tahu menilai arti sebuah penghargaan
daripada pejuang tinta berdarah...
biarkan si pungguk terus berlagu pilu
mendayu-dayu di purnama malam.
Karya Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
2 Julai 2013
(PETIKAN DARIPADA GALERI SASTERA RATU RIMBA NIAGARA)
5 Syawal 1434H
12 Ogos 2013M
SELURUH BENUA INI AKAN KURENJISKAN TINTA BERDARAH
DEMI SYAHIDNYA KE JALAN ILAHI
JANGAN BERPAYUNG DI BAWAH MENTARI,
JIKA TAK BERANI MEMIJAK BARA DI BUMI;
HANG TUAH RELA KORBANKAN DIRI SENDIRI,
DEMI SYAHIDNYA KE JALAN ILAHI.
BERPANTANG MAUT SEBELUM AJAL,
ITU PRINSIP HANG JEBAT HANG TUAH;
HANG TUAH HANG JEBAT RELA BERDEPAN AJAL,
ASALKAN BUMI PERTIWI TIDAK DIJAJAH MUSUH.
AYUH PAHLAWAN MELAYU BERSIAP SIAGA,
MENENTANG MUSUH DURJANA;
DI MANA-MANA MUSUH SENTIASA ADA,
MENUNGGU MASA MERAMPAS KUASA.
JANGAN LEKA JANGAN LALAI,
DUHAI SEMUA PAHLAWAN NUSANTARA;
KERANA MUSUH TAK PERNAH LALAI,
SENTIASA MENCARI PELUANG MEMERINTAH NUSANTARA.
NUSANTARA INI KITA YANG PUNYA,
MOYANG KITA TINGGALKAN UNTUK KITA;
TAK SEMUDAH ITU MEREKA NAK AMBILNYA,
LANGKAH MAYATKU DULU SEBELUM NIATMU BERMULA.
BIARPUN BUMI NUSANTARA INI BERMANDIKAN DARAH,
AKAN KUTUNTUT BIARPUN SEINCI TANAH MOYANGKU;
DI SELURUH BENUA INI AKAN KURENCISKAN TINTA BERDARAH,
AGAR MEREKA TAHU BETAPA AKU CINTA AKAN NUSANTARAKU.
SUDAH LAMA AKU HIDUP DI DUNIA INI,
TIADA APA SEMAI BAKTIKU PADA NUSANTARA TERCINTA;
KAN KUPERAH KERAHKAN OTAKKU INI;
MENIUPKAN BARA PERJUANGAN SEMUA WIRA TERCINTA.
PERJUANGAN INI TIDAK AKAN PERNAH PADAM DI HATIKU,
BIARPUN SELURUH PENDEKAR TIDAK MENDENGAR PUISIKU;
BERJUANGLAH DIKAU DENGAN KEPERKASAANMU,
SIAPALAH AKU HENDAK DIBANDINGKAN KEPAHLAWANANMU.
CUMA HARAPAN KU SATU,
JANGAN KAU LUPA PESANAN HANG TUAH;
MELAYU ITU CUMA SATU;
MAKANYA TAK AKAN HILANG MELAYU DI BUMI BERTUAH.
MARILAH KITA BERSATU DEMI KEPENTINGAN MELAYU,
MARILAH KITA BERSATU HATI DEMI TUNTUTAN ISLAM;
BERKONGSI KUASALAH DEMI ANAK CUCU MELAYU,
KERANA BEGITU INDAH-NYA KESUCIAN ISLAM.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
5 Syawal 1434H
11 Ogos 2013M
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA PAHLAWAN NUSANTARA)
SUNAN PAKUBUWONO VI ,"WAHAI KAWULAKU, WARGA NUSANTARA AKU RAJAMU..."
Sunan Pakubuwono VI...
demi Nusantara tercinta kau rela
pertaruhkan nyawamu di setiap penjuru waktu
tubuhnmu di hujani peluru
ditembusi peluru di segenap tubuhmu
ketika peluru tepat terkena di atas pelupuk mata
sebelah kanan dan pada dahimu sebelah kanan
tertembus peluru senjata, "Banker Rifle"
tubuhmu bermandikan
darah...darah...darah...
merah...merah...merah...
pekat...pekat...pekat...
mengalir deras tanpa henti
wajahmu tersenyum tenang
lalu berkata,
"Wahai kawulaku, warga Nusantara...
Aku Rajamu...
Aku rela pecahkan kepalaku
dan tumpahkan darahku
lewat senapang Banker Rifle dari
tangan angkara penjajah Belanda,
demi cita-cita kemerdekaanmu !”.
Setelah habis berkata nafas pun terhenti
dan mata pun terpejam rapat tapi masih
tersenyum indah untuk diwariskan
kepada seluruh warga Indonesia
dengan harapan wasiatnya didengari
lalu pertahankan kemerdekaan
Indonesia hingga ke tetesan darah terakhir!
Biarpun hampir seratus delapan tahun
pemergian Sunan Pakubuwono VI
jasa kepahlawananmu masih diingat
hingga ke saat ini dan tidak akan dilupa
sampai kapan pun!
Memang selayaknyalah Pemerintah Republik Indonesia
mengangkat mu sebagai ,
'PAHLAWAN kEMERDEKAAN NASIONAL REPUBLIK INDONESIA!'
Karya Ratu Rimba Niagara
5 Syawal 1434H
12 Agustus 2013M
DISIARKAN PUISI BAGI MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA PADA
17 AGUSTUS 2013/ MALAYSIA 31 OGOS 2013
RAJA BERJIWA HAMBA
RAJA YANG BERJIWA HAMBA
DIBERI DARJAT DIRAJA
TAPI MASIH MAHU
MENUNDUKKAN DARJAT
DI HADAPAN RAJA SEGALA RAJA
YANG MEMERINTAH ALAM SEMESTA INI!
KARENA TAHU TANGGUNGJAWAB SEBAGAI SEORANG KHALIFAH-NYA
MAKANYA BAGINDA YANG BERJIWA HAMBA SELALU AMBIL
PERHATIAN DENGAN MASALAH RAKYAT UNTUK DIKONGSI SAMA
SUSAH DAN SENANG!
DAULAT TUANKU!
PATIK TERHARU DENGAN SIFAT MERENDAH DIRINYA TUANKU
DI HADAPAN ALLAH AZWAJALLAH DAN PADA SEKALIAN HAMBA-NYA JUGA...
MOGA ALLAH LIMPAHKAN RAHMAT KASIH-NYA TANPA BATAS KEPADA TUANKU HINGGA KE NAFAS TERAKHIR TUANKU
AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN.
Daripada Ratu Rimba Niagara @ Putri Alam Nilam Purnama ...
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
5 Syawal 1434H
12 Ogos 2013M
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN & SEMUA RAKYAT INDONESIA YANG AKAN MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN PADA 17 AGUSTUS 2013 YANG KE-68 TAHNIAHMOGA MERDEKA SELAMANYA DALAM KESEJAHTERAAN AAMIIN )
MARILAH BERSAMA BETA SUSAH SENANG KITA BERSAMA
TUANKU DIRAJA NUSANTARA BERJIWA KEPERWIRAAN
DEMI AGAMA RAKYAT DAN NEGARA NUSANTARA AKAN
DIPERJUANGKAN HINGGA KE TETESAN DARAH TERAKHIR...
DI SYURGA KASIH TERSIMPUL MATI
RAKYAT BETA YANG DIKASIHI,
MARILAH BERSAMA BETA;
PERTAHANKAN BUMI NUSANTARA INI,
SUSAH SENANG KITA BERSAMA.
BETA PERTARUHKAN NYAWA,
DEMI RAKYAT NUSANTARA TERCINTA;
INILAH TANDA CINTA BETA,
PADA RAKYAT & NUSANTARA TERCINTA.
TAK AKAN BERUNDUR BIARPUN SEINCI,
DI BUMI BERTUAH NUSANTARA INI;
KITA LAYARKAN PERJUANGAN ILAHI,
AGAR KITA SEMUA DIBERKATI.
USAHLAH DIBIMBANG DUHAI RAKYAT,
KASIH BETA ADALAH MENGUTAMAKAN RAKYAT;
KERANA ITU TANGGUNGJAWAB BETA PADA RAKYAT,
BERUSAHA SELAGI DAYA MAJUKAN RAKYAT.
JANGANLAH DARJAT MEMISAHKAN KITA,
DARAH KITA WARNA YANG SAMA;
BERSAMALAH MAJUKAN NEGARA KITA,
SUSAH SENANG KITA BERSAMA.
ANDAI KATA BETA DIJEMPUT ILAHI,
JAGALAH BUMI BERTUAH NUSANTARA INI;
AGAR DAPAT GENERASI WARISI,
BARULAH TENANG DI SANA NANTI.
KIRIMAN DOA AMAT DINANTI,
JANGAN DILUPAI SAMA SEKALI;
ALAM BARZAH TEMPAT ABADI,
SEMENTARA QIAMAT DATANGI.
MOGA KITA BERTEMU LAGI,
DI SYURGA NEGERI ABADI;
SEGALA KEINDAHAN DIKECAPI,
DI SYURGA KASIH TERSIMPUL MATI.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA KERABAT DI RAJA
NUSANTARA & RAKYAT NUSANTARA TERCINTA)
5 Syawal 1434H
12 Ogos 2013M
HANG TUAH & HANG JEBAT KISAH PENDEKAR MELAYU YANG TAK LAPUK DEK HUJAN YANG TAK LEKANG DEK PANAS
Hang Tuah dihukum mati oleh Sultan Melaka tanpa usul periksa
Hang Jebat memberontak atas kematian Hang Tuah sahabatnya
Lalu menjadi derhaka kepada Sultan Melaka...
Sultan Melaka menitahkan Hang Tuah membunuh Hang Jebat setelah tahu Hang Tuah masih hidup.
Hang Tuah patuh pada perintah Sultan Melaka walaupun tahu Hang Jebat jadi begitu untuk membela kematiannya.
"Tuah adakah ini balasan engkau? Aku membela kematianmu
engkau pula mahu membunuhku?"
"Pantang anak melayu menderhaka kepada raja?
Aku dihukum bunuh oleh raja kerana difitnah?"
"Haa.... tahu pun engkau?
Adakah raja yang zalim mahu ditaat setia lagi
Menghukum tanpa bukti?
Makanya salahkan aku sahabat pendekarmu membela engkau?"
"Memanglah tak salah tapi aku pantang anak melayu menderhaka
kepada raja?"
"Tuah raja apa namanya itu tuah?
Raja adil raja disanjung
Raja zalim wajib diderhaka..."
"Cukup....! Cukup...! Cukup....!
Sekarang ini aku terpaksa hapuskan engkau dengan keris taming sari ini kerana ternyata engkau anak melayu yang derhaka ..."
"Silakan tuah...! Jika itu membuatkau engkau rasa bahagia sebagai pendekar melayu yang menyokong raja yang zalim...silakan...silakan bunuh aku sahabatmu yang membelamu tapi ini balasanmu. apa yang kau dapat daripada raja? Selepas kematianku ini ...aku pasti raja akan kurniakan engkau darjah kebesaran yang dibanggai oleh semua pendekar melayu."
"Ciss Jebat! Jaga tutur katamu itu...bukan nama dan sanjungan yang aku harapkan tapi...aku pantang anak melayu derhaka kepada raja tak kira apa alasan pun!"
"Kalau begitu cepat bunuhlah akan Tuah. Dengan kematianku nanti ...namamu akan dikenang sebagai pendekar melayu yang terbilang dan termahsyur di bumi Nusantara ini....dan aku digelar penderhaka raja selamanya tapi aku yakin akan wujud pendekar melayu anak cucuku yang membersihkan namaku bukan sebagai penderhaka raja tapi pendekar yang taat setia kepada sahabatnya dan membela rakyat yang dizalimi sultan.Jika aku berada dipihak yang benar aku bersumpah di Melaka ini tak akan ada Raja buat selamanya."
"Jebat...engkau bukan penentu takdir....di Melaka ini aku akan pastikan tiada siapa yang akan menghapuskan Raja di Melaka ini kerana Raja adalah lambang kewujudan melalyu di tanah melayu. Aku tak mahu melayu hilang di dunia..."
Perlawanan silat yang hebat di antara hang tuah dan hang jebat memakan masa yang begitu lama...dan akhirnya hang jebat sengaja memberi peluang kepada hang tuah membunuhnya kerana dia tidak sampai hati membunuh sahabat baiknya hang tuah yang sudah dianggap sahabat dunia akhiratnya.
Sehingga sekarang kisah hang tuah dan hang jebat menjadi perbualan kisah pendekar melayu yang paling popular hingga ke abad ini.Dan hingga kini Sultan Melaka masih lagi tiada wujud di melaka. Sedangkan sejarah sultan bermulanya di melaka. Kenapa jadi begini. Adakah sumpah Hang Jebat telah termakbul atau menunggu Doa Hang Tuah temakbul wujudnya kembali Sultan Melaka?
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
4 Syawal 1434H
11 Ogos 2013M
Ratu Rimba Niagara SKRIP HANG JEBAT & HANG TUAH ERA MODEN
HANG JEBAT :
Apa salahnya kita bermaaf-maafan...
kalau kubunuh kau sia-sialah perjuanganku selama ini membela kau.
HANG TUAH :
Ya...betul katamu Jebat...
kita bermaaf-maafan demi rakyat dan Raja kita.
Aku tak mahu menjadi rakyat yang derhaka!
Aku tak mahu menjadi sahabat yang tak mengenang budi!
Nanti kukabarkan kepada Raja bahawa kau dan aku adalah rakyat yang setia ...
Apa yang terjadi selama ini adalah cuma salah faham saja angkara fitnah.
Raja pasti boleh terima apa yang kukatakan.
HANG JEBAT:
Betul ke Tuah.
HANG TUAH :
Raja sekarang Raja berjiwa rakyat. Sayangkan rakyat dan negara melebihi kepentingan sendiri.
Begitu juga rakyat sayangkan Raja dan negara melebihi kepentingan sendiri.
HANG JEBAT:
Kalau begitu ayuh kita pergi mengadap Sultan.
HANG TUAH :
Sultan pasti gembira mendengar kabar berita ini.
Barulah kita tidak rasa bersalah hingga ke mati.
Tiadalah sesal di hati baik Raja, rakyat dan generasi akan
datang pastinya semua gembira kerana tidak akan hilang melayu di dunia!
HANG TUAH/HANG JEBAT:
DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!
RAJA:
SAYANG RAKYAT!
Karya: Ratu Rimba Niagara
30 Jun 2011
(PETIKAN DARIPADA GALERI SASTRA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA)
5 Syawal 1434H
12 Ogos 2013M
AKU TAK MAHU MENJADI PENDERHAKA RAJA
"Raja adil raja disembah...Penderhaka Raja mesti kubunuh!"
"Engkau pengampu Raja...apa yang engkau dapat? Kurniaan diRaja!"
"Bukan itu yang aku mahukan...cuma aku mahu menjadi rakyat yang setia...setia kepada Raja."
"Setia...sebelum berkuasa bolehlah! Dah berkuasa tengok...rakyat ditindas?"
"Bedebah! Bukan Raja yang menindas rakyat tapi pemerintah !Engkau tahu tak? Tak akan rakyat hendak menindas rakyat..."
"Kalau pemerintah menindas rakyat mana buktinya?"
"Buktinya engkaulah yang menafikan kedaulatan diRaja!!!"
"Kedaulatan diRaja? Macam mana tu?"
"Pemerintah mengiktirafkan institusi diRaja...rakyat pun aman ."
"Kenapa engkau kata macam tu?"
"Sebab tiada Raja tiada negara tiada negara tiada rakyat ...ada rakyat ada pemerintah kerana rakyat adalah pemerintah...."
"Engkau ini cakap berbelit-belit bikin aku nggak faham!Cakap bikin aku faham bisa nggak?"
"Senang cerita lah...sebab apa aku kata rakyat itu pemerintah...siapa yang memilih pemerintah?
"Rakyatlah!"
"Pandaipun engkau....makanya pemerintah itu rakyat...rakyat itu pemerintah...makanya rakyat perlukan Raja yang adil barulah negara jadi sempurna...ada negara ada rakyat ada rakyat ada Raja..."
"Itu macam kah...baru aku faham....betul kata engkau .....kalau macam ini tak jadi gaduhlah...kita bisa jadi kawan boleh nggak?"
"Tentulah boleh...sebab engkau tidak jadi penderhaka...aku suka."
"Hehehehehe"
"Sukalah tu!"
"Pastilah suka...."
"Kenapa suka?"
"Perjuangan kau sudah tercapai"
"Maksud engkau?"
"Engkau sudah berjaya menyedarkan aku makanya aku tak mahu lagi jadi rakyat penderhaka kepada Raja."
"DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!"
Karya RATU RIMBA NIAGARA
23 Mac 2012
Like · · Unfollow Post · 3 hours ago near Melaka, Malaysia
6 hours ago · Like · 1
PENDERHAKA ITU APA MAKNANYA
Erwin Agus Pengelana penderhaka itu artiya apa ya ?
Ratu Rimba Niagara Yang menentang atau tidak taat perintah raja
Erwin Agus Pengelana sedang pengampu apa non ?
Ratu Rimba Niagara Suka puji-puji raja
Erwin Agus Pengelana terima kasih non .......
salam persahabatan dalam kedamaian.....
Ratu Rimba Niagarai Kalau di Indonesia apa pula bahasanya...boleh bilang sama ratu...ratu pun mahu belajar ni...
agar boleh ditukar bahasanya....hihihihi
Ratu Rimba Niagara Salam damai juga...jadinya apa pendapatmu tentang apa yang ditulis di atas...adakah sudah kau memahaminya 100%
Erwin Agus Pengelana pemerintah=rakyat, rakyat butuh seorang raja ?.....bentuk Negara Malaysia = perdana menteri yang menjalankan roda pemerintahan dengan restu raja atas pilihan rakyat banyak ?......atau bagaimana non, belum 100% saya tahu.....
Ratu Rimba Niagara Betul maksudnya itu Erwin...cumanya di Malaysia Institusi DiRaja diiktirafkan pemerintah dan rakyat tapi Indonesia gimana pula...? Tujuan ditulis agar rakyat dan pemerintah Malaysia sentiasa menghargai Institusi diRaja.
Erwin Agus Pengelana Indonesia menganut sistem Presiden sebagai Kepala Negara dan Kepala Pemerintahan yang dibantu tugasnya oleh seorang Wakil Presiden dan beberapa Pembantu Presiden (Kementrian) atas pilihan rakyat, dan setiap penduduk (warga negara/orang yang telah lama tinggal di Indonesia/Pribumi asli) mempunyai kedudukan yang sama dimata hukum dan setiap penduduk berhak mencalonkan diri menjadi Presiden dan Wapres dengan memenuhi ketentuan-ketentuan yang diatur dalam perundang-undangan......Pilpres = Pemilihan Presiden-Wapres yang diadakan 5 tahun sekali, atas dasar Pilpres inilah (proses demokrasi Pancasila), seorang Presiden memiliki hak penuh sebagai Kepala Negara sehingga berhak pula menjalankan roda pemerintahannya selama periode (masa bhaktinya).......
Erwin Agus Pengelana dan apabila seseorang Presiden mengingkari janji dan sumpah jabatan, maka selaku presiden bertanggung jawab pada Majelis Permusyawatan Rakyat (MPR), yang mana MPR ini adalah suatu lembaga tertinggi negara sebagai pelaksana dari pemegang kedaulatan tertinggi (rakyat).........
Ratu Rimba Niagara Jadinya...apa yang ditulis oleh saya di atas...gimana pula...ada persamaan tak di Indonesia?
Erwin Agus Pengelana ada....hanya bentuknya berbeda....bila tulisan diatas itu adalah berbicara tentang seorang raja yang kedudukannya dapat diwarisi oleh anak kandungnya (putra mahkota) secara silsilah kerajaan, sedang sistem di Indonesia tidak terwarisi secara kedarahan (silsilah keluarga)......kesamaannya : seorang raja dan seorang presiden adalah kedudukan sebagai Kepala Negara.....perbedaannya : dalam bentuk kerajaan yang menjalankan roda kepemerintahan adalah seorang Perdana Menteri yang dipilih oleh rakyat, sedang dalam sistem republik seorang kepala negara yang syah (memenangkan pilpres da sudah dilantik oleh MPR) berhak pula menjalankan roda pemerintahan selama kurun waktu 5 (lima) tahun masa jabatannya.......salam damai dalam persahabatan......
Laksamana Mas Kepada Raja yang bijak, salam hormat ku kepada Paduka,.....
Ratu Rimba Niagara Salam damai juga untuk kedua rakan seperjuangan yang dihormati lagi disanjungi di benua sana...moga negaramu kekal aman merdeka semerdeka negaraku yang mengiktirafkan sistem diRaja bersilsilah.Aamin
RAJA RAKYAT PEMERINTAH 3 SERANGKAI TIDAK DAPAT DIPISAHKAN SAMPAI KAPAN PUN! DUNIA PASTI AKAN TERSENYUM BANGGA!
(PETIKAN DARIPADA GROUP KERAGAMAN BUDAYA LELUHUR INDONESIA)
23 Mac 2012
DI SELURUH PELOSOK BUMI NUSANTARA BERGEMALAH DAULAT DIRAJA NUSANTARA!
Assalamualaikum kekanda-kekanda diRaja,
Darah Kepahlawananmu lambang kesatria diRaja;
Rakyat jelata pasti gembira menantikan gema diRaja,
Di seluruh pelosok bumi Nusantara bergemalah daulat diRaja.
Dari dulu ditunggu kabar berita,
Agar Institusi diRaja dimartabatkan;
Dimartabatkan seluruh bumi Nusantara,
Maka bergembiralah seluruh rakyat jelata.
Perjuangan kanda sentiasa dinda dukungi,
Agar kanda tak mudah berputus asa;
Percayalah kanda telah ditakdirkan sejak Azali,
Untuk memerintah rakyat di bumi Nusantara.
Allah melantik kekanda menjadi raja di bumi ini,
Pasti ada hikmah di sebalik takdir ini;
Agar sentiasa membela nasib rakyat dizalimi,
Maka itulah hikmah kenapa Allah memilih kanda terajui.
Jika sebenar suci bersih niat kanda membela rakyat jelata,
Dan kanda yakin ini adalah tanggungjawab kanda;
Pasti kanda tidak mudah berputus asa,
Akan memperjuangkan hingga berjaya.
Percayalah kanda di setiap langkah kanda,
Allah sentiasa menyertai niat suci kanda;
Untuk membela hamba-hamba-Nya,
Moga kanda selalu berada dalam Rahmat kasih-Nya.
Jangan sekali menjadi raja penakut,
Takut mengaku raja kerana tak mahu dipulaukan;
Dinda tak suka raja yang penakut,
Sedangkan kanda adalah kerabat yang dimuliakan.
Dinda ditakdirkan menjadi pejuang diRaja,
Jika kanda berputus asa memperjuangkan hak kanda;
Tak apalah biarlah dinda perjuangkan bagi pihak kanda,
Mungkin ada sebab tersendiri remuknya hati kanda.
Kepada kekanda-kekanda di Raja yang lain,
Adinda tabik dengan perjuangan kanda;
Biarpun remuk dilambung tsunami sekalipun,
Kekanda-kekanda tetap berjuang selagi hayat ada.
Perjuangan kekanda adalah perjuangan adinda,
Perjuangan adinda adalah perjuangan rakyat jelata;
Makanya matlamat yang jelas itu adinda menyokong kanda,
Harap kanda jangan sekali berundur demi harapan rakyat jelata.
Kemenangan kekanda-kekanda adalah kebanggaan rakyat,
Rakyat pasti berbangga punyai raja sehebat kanda;
Matlamat kanda menjadi raja adalah untuk rakyat,
Makanya rakyat jelata akan menyokong perjuangan kanda.
Jangan kanda lupakan sejarah diRaja,
Mempertaruhkan nyawa demi rakyatnya;
Itulah jiwa kesatria sebenar diRaja,
Rela gugur di medan juang demi rakyatnya.
Inilah di sebalik hikmah takdir Ilahi,
Memilih kanda sebagai kerabat diRaja;
Untuk membela rakyat dizalimi,
Maka rakyat mensyukuri Kurniaan dari-Nya.
Moga doa rakyat dimakbulkan Tuhan,
Institusi diRaja dimartabatkan;
Maka bergemalah suara rakyat penuh kesyukuran,
Daulat diRaja & Ketinggian Islam dimartabatkan.
(Aamiin Ya Rabbal A'Lamin)
Karya Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
27 Jun 2013
PANTUN PERTAHANKAN INSTITUSI DIRAJA MELAYU NUSANTARA!
Tangan berjabat senyuman terukir,
Terjalin sudah ikatan dua negara;
Dunia bersorakkan kedamaian terukir,
Ikatan raja dan rakyat sentiasa mesra.
Senyuman terukir seikhlas hati,
Nampak menawan mendamaikan jiwa;
Pengorbanan raja sentiasa disanjungi,
Dihargai sepenuh jiwa dan raga.
Raja adil Raja berdaulat,
Disanjungi rakyat di mana berada;
Raja berjasa sentiasa didaulat,
Karena pengorbanan Raja rakyat sejahtera.
Rakyat sayangkan Institusi DiRaja,
Raja pertaruhkan nyawa demi kemerdekaan;
Lambang kasihnya Raja kepada rakyatnya,
Makanya Institusi DiRaja akan dipertahankan.
Tiada Raja tiada negara,
Tiada negara tiada rakyat;
Bersatu hati demi negara,
Majulah negara demi rakyat.
Walaupun sejarah telah lama ditinggalkan,
Tapi sejarah tidak akan dilupakan;
Makanya jasa bakti Raja tidak akan dilupakan,
Dunia akhirat mendapat ganjaran.
Raja dan rakyat bersatu hati,
Saling faham memahami;
Berkorban demi rakyat dikasihi,
Ikatan raja dan rakyat kekal di hati.
Rakyat hargai raja,
Raja hargai rakyat;
Saling menghargai jasa,
Demi negara dan rakyat.
Negara aman rakyat sejahtera,
Institusi DiRaja sentiasa didaulatkan;
Dipertahankan hingga ke akhirnya,
Agar sejarah kesultanan melayu dimartabatkan.
Sejarah kesultanan melayu dimartabatkan,
Akan majulah bangsa melayu di seluruh dunia;
Raja melayu sentiasa didaulatkan,
Negara asing memartabatkan jua.
Dunia melayu dunia kita,
Rumpun nusantara melayu;
Bersatu hati untuk Raja kita,
Raja kita memartabatkan hak melayu.
Hak melayu hak rumpun nusantara,
Saling mempertahankan demi melayu;
Sumpah Hang Tuah kian membara,
Pertahankan Institusi DiRaja melayu.
Selagi nyawa di kandung badan,
Akan dipertahankan Institusi DiRaja;
Karena itu lambang perpaduan,
Raja dan rakyat berpisah tiada.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
1 Syawal 1434H
8 Ogos 2013M
(PETIKAN DARIPADA GALERI SASTERA/SASTRA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
1 Syawal 1434H
8 Ogos 2013M
HULUBALANG TAK TAKUT MATI DI MEDAN PERANG!
demi tanahairku yang tercinta
aku akan perang habis-habisan
darahku
nyawaku
perjuanganku
hidup matiku hanya untuk Allah
tak akan aku gentar
walau beribu datang menyerang
akan aku tentang habis-habisan
aku hidup untuk Allah
aku mati untuk Allah
aku berjuang kerana Allah
aku cumalah hamba Allah
yang dipilih Allah untuk ke jalan-Nya
perjuangan demi kerana Agama Bangsa & Negara adalah duniaku
makanya aku tak takut mati jika aku mati di medan juang
aku adalah tentera Allah yang berani mati demi-Nya
aku redha hidupku sebagai seorang pejuang
sudah tercatat di Azali aku seorang pejuang-Nya
aku syukur sebanyak-banyak-Nya
kerana aku berjuang demi agama bangsa dan tanahair
untuk meraih cinta-Nya
moga perjuanganku dibalas syahid...
AAmeen Ya Rabba A'Lameen.
Karya Ratu Rimba Niagara
1 Ogos 2013
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK PARA HULUBALANG & SEMUA TENTERA FISABILILLAH YANG MAHU SYAHID KE-JALAN-NYA)
·
KERIS MENJADI SAKSI BISU HEBATNYA PERTEMPURAN!
Keris menjadi saksi bisu
hebatnya pertempuran mu duhai keris
kehebatan mu di gelanggang pertempuran di akui sejak berzaman
kau sentiasa dikenang sepanjang zaman
kau sentiasa di hatiku
kan ku perjuangkan kepahlawananmu
hingga ke titisan darah terakhir
biarpun nyawaku jadi taruhan
agar kau mengerti
yang aku cintakan mu
selagi nafas ku ada
lambang cinta
lambang setiaku
padamu keris....
yang tak pernah jemu
mencintaimu
untuk mempertabatkanmu
agar dicintai juga anak bangsa
sejak zaman berzaman
Karya Ratu Rimba Niagara
31 Ogos 2012
KERIS LAMBANG KEPAHLAWANAN MELAYU
Keris lambang kepahlawanan melayu,
Keris juga lambang kekuasaan Kesultanan Melayu;
Kepahlawan dan kedaulatan sultan tak pernah layu,
Akan di pertahankan hingga ke titisan darah terakhir generasi melayu.
Tak akan hilang melayu di dunia,
Itulah sumpah Laksamana Hang Tuah;
Kepahlawanan melayu terkenal di serata dunia,
Berbangga menjadi bangsa melayu di bumi bertuah.
Ilmu persilatan diminati sejak dahulu,
Diperturunkan hingga ke generasi baru;
Bersama mempertahankan kedaulatan kesultanan melayu,
Akan dibanggai sehingga ke anak cucu.
Pahlawan melayu sudah terbilang,
Kepahlawanannya demi agama bangsa dan negara;
Ilmu persilatan tak akan hilang,
Akan diperturunkan dengan semangat yang membara.
Salam silaturrahim salam kepahlawanan,
Kepada semua pejuang bangsa yang tersanjung di hati;
Kukagumi kalian kerana semangat perjuangan,
Yang tak jemu berbakti dan menabur budi.
AKU BERSYUKUR KERANA AKU MELAYU
Aku bersyukur karena aku MELAYU
Aku redho karena aku MELAYU
Aku gembira karena aku MELAYU
Aku bangga karena aku MELAYU
Karena aku cuma mendengar satu saja bangsa yang
tak akan hilang di dunia yaitu BANGSA MELAYU ( Kata Wakil Anak Melayu Seluruh Dunia)
Takkan hilang melayu di dunia,
Ini sumpah pahlawan Hang Tuah;
Melayu bersatu bermuafakat bersama,
Itulah matlamat pewaris Hang Tuah.
Berjuang tetaplah berjuang jua,
Pantang undur sebelum berjuang;
Kepahlawanan melayu terkenal di serata dunia,
Gagahnya pahlawan terus gilang-gemilang.
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
31 Ogos 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP TENTERA FISABILILLAH & RATU RIMBA NIAGARA)
4 Syawal 1434H
11 Ogos 2013M
TITAH RAJA SENTIASA TERJUNJUNG UNTUK DILAKSANAKAN
Ratu Rimba Niagara BIARPUN ILMU PERSILATAN DITAKLUKI TAPI TIDAK PERNAH WUJUD RASA UNTUK MEMBANGGAKAN DIRI TETAP BERADAT DAN BERADAP. TITAH RAJA SENTIASA TERJUNJUNG UNTUK DILAKSANAKAN.
Sri Pemangku Adat drpd. Karaton Nusantara jika seseorang Gelar Darjat Penggawa @ Penghulu Adat Istiadat bersikap sentiasa rendah diri dikalangan rakyat/masyarakat adat dan sentiasa taat setia kepada raja dan negaranya maka HARMONIlah hidup kita semua, Amin Ya Allah.
Ratu Rimba Niagara DEMI RAJA DAN PEWARIS BANGSA NUSANTARA TERCINTA
RAJA BERJIWA RAKYAT
MENGUTAMAKAN RAKYAT
MEMAHAMI PENDERITAAN RAKYAT
MEMBANTU SELAGI DAYA DEMI RAKYAT
TAK PERNAH SOMBONG PADA RAKYAT
TIADA RAKYAT TIADA RAJA TIADA RAJA TIADA RAKYAT
RAJA BERKORBAN UNTUK RAKYAT
RAJA DIKASIHI RAKYAT
RAKYAT OH! RAKYAT
BETA SENTIASA BERSAMAMU RAKYAT
CUMA YANG BETA MAHU PADA RAKYAT
JANGAN PERNAH LUPA , BETA SENTIASA DI HATIMU RAKYAT
SELAGI NYAWA BETA ADA BETA PERJUANGANKAN UNTUK MU RAKYAT
AYUH KITA BERSAMA MERAIH KEGEMILANGAN DUNIA AKHIRAT
AGAR KITA TIDAK MERANA DI AKHIRAT
MAKA DARI ITU KITA BERSAMA MEMIKUL TANGGUNGJAWAB BERAT
RINGAN SAMA DIJINJING
BERAT SAMA DIPIKUL
AMANAH DIJUJUNG
PENGORBANAN DISANJUNG
ITU AMALAN KITA
BUDAYA MELAYU
TAK PERNAH LUPA SEJARAH
SEJARAH DIRAJA DIMARTABATKAN
DEMI RUMPUN MELAYU NUSANTARA
DEMI PEWARIS BANGSA
TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA
ITU SUMPAH LAKSAMANA HANG TUAH
TAAT SETIA HANG TUAH KEPADA RAJA
RELA PERTARUHKAN NYAWA DEMI RAJA
ASALKAN INSTITUSI DIRAJA DIHORMATI DISANJUNGI
PANTANG PAHLAWAN MELAYU NUSANTARA
MENJADI RAKYAT DERHAKA
RELA NYAWA DIPERTARUHKAN
DEMI RAJA DAN PEWARIS BANGSA NUSANTARA TERCINTA
DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU!
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
25 Febuari 2013
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK RAJA NOOR JAN SHAH PEWARIS KERABAT DIRAJA SULTAN MELAKA)
(PETIKAN DARIPADA GALERI SASTERA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
23 Ramadhan 1434H
1 Ogos 2013M
Ratu Rimba Niagara TERUSKAN PERJUANGANMU NUSANTARA DICINTAI
Sekalung bintang emas diterima,
Daripada Keraton Nusantara;
Syukur Allahamdulillah dari-Nya,
Berkat berbakti pada semua.
Karang mengarang minat hamba,
Bangsawan diRaja amat diminati;
Dikarangkan penuh suka,
Hingga tak ingat berhenti.
Telah banyak kisah bangsawan diRaja,
Hamba karangkan untuk rakyat dan Raja;
Dengan harapan terealisasilah Institusi diRaja,
Itulah matlamat dikarang bangsawan diRaja.
Bahagia rasa hati matlamat tercapai,
Bilamana dipentaskan dipertontonkan;
Pada raja dan rakyat yang dikasihi,
Dipanjatkan kesyukuran kepada Tuhan.
Pelbagai tema ditulis bangsawan diRaja,
Agar rakyat tahu pengorbanan Raja;
Menghormati menyanjungi institusi diRaja,
Raja perlukan rakyat , rakyat perlukan Raja.
Nusantara milik kita bersama,
Negaraku negaramu seia sekata;
Senada seirama merealisasikan bersama,
Ke puncak jaya demi nusantara tercinta.
Nusantara oh! nusantara tercinta,
Bumi melayu adalah nusantara;
Tak akan hilang melayu di dunia,
Itulah sumpah Hang Tuah tercinta.
Tak akan hilang melayu di dunia,
Jika melayu bersatu hati;
Kikiskan budaya buruk sangka,
Kita berusaha menyatukan hati.
Andainya hari ini nafasku terhenti,
Perjuangan jangan terhenti;
Teruskan perjuanganmu nusantara dicintai,
Barulah aman rohku di sana nanti.
Karya Ratu Rimba Niagara
25 Febuari 2013
PETIKAN DARIPADA WALL GALERI SASTERA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
1 Ogos 2013.
August 1 at 12:43pm · Like · 1
PENDEKAR MELAYU TAK MUDAH MENGAKU KALAH
Melayu hina melayu,
Takkan kubiarkan;
Kerana aku jiwa melayu,
Kusahut segala cabaran.
Melayu sentiasa hidup,
Takkan kubiarkan diinjak-injak;
Kerana kumahu bangsa ku terus hidup,
Makanya bangsaku mestinya bijak.
Pendekar melayu pantang dicabar,
Turun ke gelanggang berbekalkan ilmu;
Di gelanggang ini setapak pun takkan kuundur,
Biar kepahlawanan melayu satu dunia tahu.
Sedikit ilmu badan binasa,
Akan kusahut cabaranmu itu;
Bertulangkan besi beruratkan suasa,
Satu lawan satu aku sedang menunggu.
Satu lawan satu itulah anak jantan,
Pukulan maut takkan ku gentar;
Ayuh! Maju cepat kita berlawan,
Biar apa terjadi jangan undur.
Pendekar melayu tak mudah mengaku kalah,
Ayuh yakin pada dirimu sendiri;
Ingat pesanan guru jangan mengalah,
Kerana pendekar melayu tak takut mati.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
9 Ogos 2012
20 Ramadan 1433H
(DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2012/MALAYSIA 31 OGOS 2012)
July 31 at 7:23pm · Like · 1
Ratu Rimba Niagara BANGKITLAH SEMUA PAHLAWAN MELAYU DEMI FISABILILAH MEMBELA SAUDARA SEISLAMMU YANG DIZALIMI SYIAH TANPA EHSAN!
Takkan hilang melayu di dunia,
Itu sumpah Laksamana Hang Tuah;
Bersatulah Melayu sedunia,
Itulah jiwa Laksamana Hang Tuah.
Pendekar melayu menjadi sanjungan,
Dulu kini dan selamanya;
Perdekar melayu tak akan diperlekehkan,
Disanjungi kerana kekuatan makrifatullahnya.
Melayu sakit semuanya sakit,
Kerana jiwa melayu berakar umbi;
Bersatu berpadu melayu hilanglah sakit,
Itulah bukti melayu sudah satu hati.
Melayu pencetus kebangkitan ummah,
Jiwa islam mahu mati fisabilillah;
Pendekar melayu akan satukan ummah,
Kerana mahu mati dalam fisabilillah.
Jiwa pendekar melayu tak takut mati,
Anak jantan melayu pantang dicabar;
Akan bertarung tak undur walaupun seinci,
Nyawa jadi taruhan jika dicabar.
Melayu hina melayu kepantang melayu,
Pahlawan melayu akan turun ke gelanggang;
Bermandikan darah hebatnya pahlawan melayu,
Nyawa jadi taruhan tanda kasih dan sayang.
Melayu kuat kerana bersatu,
Kutuk mengutuk hina menghina;
Bukan jiwa pendekar melayu,
Yang ada membela yang teraniaya.
Institusi Raja melayu dipertahankan rakyat,
Raja sekarang selalu muafakat;
Muafakat Raja bersama rakyat,
Raja dan rakyat hidup penuh berkat.
Hulubalang sultan sedia berbakti,
Pada raja berjiwa hamba-Nya;
Rela pertaruhkan nyawa demi raja dikasihi,
Laksamana lambang kepahlawanan sejati.
Nusantara bumi bertuah dihuni bangsa melayu,
Raja dan rakyat saling menyanjungi;
Kata sepakat semua rumpun melayu,
Barulah mengundang Rahmat Kaseh Ilahi.
Melayu oh! melayu
Perwira oh! perwira
Pahlawan oh! pahlawan
Pendekar oh! pendekar
Laksamana oh! laksamana
Hulubalang oh! hulubalang
Berjuanglah kalian
Hingga ke titisan darah terakhir
Fisabilillah lah kamu jangan jemu
Syahidmu di medan juang
Allah sayang padamu
Syurga Firdausi tempatmu
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Syukurlah olehmu kerana Allah memilihmu
Syahid ke jalan-Nya
Pendekarku kau adalah TENTERA ALLAH
Aku bangga denganmu
Sekalung bunga Syurga kukirimkan padamu
Percayalah bidadari menantimu di Syurga Firdausi
Balasan syahidmu ikhlas kerana-Nya
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
23 Ramadhan 1434H
1 Ogos 2013M
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA KEPADA SEMUA YANG BERGELAR PENDEKAR MELAYU YANG RELA SYAHID KE JALAN-NYA)
August 1 at 2:38pm · Edited · Like ·
(PUISI-PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN ULANGTAHUN KELAHIRAN PUAJNGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA PADA 13 OGOS 2013, KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 & KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013)
KU MENULIS KARNA KUSAYANG SEMUA DEMI-NYA
Ku menulis tanda aku Syukuri Kurniaan Allah Azzawajallah padaku yang mengurniakan aku bakat menulis mana bisa mungkin aku biarkan tanpa memberi manfaat dunia akhirat buat diriku dan yang membaca karya-karyaku.
Ku menulis tanda aku cintakan semua yang DiiCiptakan Allah swt di langit dan di bumi
Ku menulis tanda aku pernah berhidup di muka bumi ini dan tanda aku sayang dan kasih sepenuh jiwa pada semua insan di dunia ini kasihku kasih dunia akhirat.
Semua hamba Allah kusayang tanpa terkecuali kerana semuanya adalah saudara seislamku, moga kasihku tersimpul mati di Syurgawi dan bersama memandang Allah Azzawajallah di Syurgawi. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin. SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR.
Indahnya tali persaudaraan atas dasar semua-Nya setulus ikhlas karena Allah Taala
keuntungan dunia tidak akan difikirkan sama sekali melainkan keuntungan dunia untuk dibawa ke Akhirat . Itulah harta kita yang abadi bekalan kita di Padang Mahsyar di Hari yang tiada jual beli lagi yang ada saham akhirat penebus kita ke Syurga-Nya
SUBHANALLAH ALAHMDULILLAH ALLAHU AKBAR
moga kita tergolong dalam hamba-Nya yang sentiasa bersiap sedia membawa bekalan akhirat yang DiTerima-Nya. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
AKU BUKANLAH SEORANG RATU
MEMADAILAH AKU RATU PUJANGGA DI HATIMU
SENTIASA BERPUJANGGA NAN INDAH-INDAH
SEHINGGA TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA.
RATU PUJANGGAMU SETULUS IKHLAS MENGASIHIMU DEMI-NYA,
RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
6 Syawal 1434H
13 Ogos 2013M
PUISI-PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN ULANGTAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA PADA 13 OGOS 2013, KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 & KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013)
"MOHON MAAF ZAHIR & BATHIN JIKA ADA KEKHILAFAN DALAM BERSASTERA"
6 Syawal 1434H
13 Ogos 2013

Ini bukan kacang lupakan kulit
Ini adalah kulit yang tak lupakan isi sentiasa serasi bersama
Bukan maling tau...hehehe
BELAIAN KASIH PERTEMANAN TERHINGGA NILAINYA SAMPAI ALAM BARZAH
Ratu Yang Bersemayam
aksara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu disaat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui
rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan disaat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah
apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
ratu rimba niagara tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara
sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia
siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
"SALAM MAAL HIJRAH 1440H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA
AAMIIN 
     
    YA RABBAL A'LAMIIN,"

7 Safar 1440H
17 Oktober  2018

0 comments:

Post a Comment

 
;