Friday 15 March 2019

PERJUANGANKU PERJUANGANMU (120) AKU BERKARYA TANDA AKU SYUKUR PADA-NYA


PERJUANGANKU PERJUANGANMU (120) AKU BERKARYA TANDA AKU SYUKUR PADA-NYA
4 tahun yang lepas
PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI
SUBHANALLAH INDAHNYA PELANGI CIPTAAN TUHAN.

4 tahun yang lepas
PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI
SUBHANALLAH INDAHNYA PELANGI CIPTAAN TUHAN.
6 Februari 2015 jam 5:00 PGKebahagiaan terletak di hati
Jika hati bahagia walau dugaan datang melanda tetap bahagia
Moga kita bahagia dunia akhirat. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
JANGANLAH BUANG SEPIMU DI OMBAK RINDU!
Teungku Sayyid Deqy
Salam ku untuk Sang Melati yang menjuntai indah di ranah melayu...
Salam wahai bulanku yang nun berjauhan,
Seri mu indah bestari laksana kencana tersematkan ruby,
Oh duhai wajah yang mempesona hati yang semedi...
Apakah sudah dikau temukan bulanmu di petang ini?
Mengapakah kanda begitu risau tiada terperi, sedang malam akanlah bertandang,
angin malam pun begitu kencang sedang badan masihlah bersedu sedan,
Wahai Tuanku Putri kerabat diRaja,
Izinkan dinda mencungkil sepi kanda diufuk timur senja,
Usahlah bersusah gulana, sebab bentang lazuardi masihlah berwarna warni,
Inginkah kita bersukacita penuh haru laksana bidadari,
Wahai kandaku yang amat penyantun nan penyayang,
usahlah merajuk sebab kecantikanmu akan lah hilang,
Tersenyumlah seperti permaisuri kelantan atau pun mataram,
Usungkan cinta kasih sepanjang hayat dikandung badan.
Oh kekasih yang mewangi nan berseri,
Jangan fikirkan masa yang telah berlalu,
Semua telah terhimpun kedalam sunyi dan
biarkan angin membuangnya ke tepi ngarai,
mari kita sambut kebahagiaan diri,
dengan cintakan Allah dan baginda rasulullah juga
ayah bunda yang mengandung,
O kandaku yang jelita ibarat purnama,
janganlah bermuram apalagi gundah gulana,
doakanlah diri dan juga sesama,
Agar tenang menaungi senantiasa,
dinda di hulu atau di hilir
Dihujung ataukah ditepi
Dinda dimata ataupun dalam mimpi,
tetaplah dekat berkat du'a kanda yang mulia.
Kanda di sisi atau terhijabkan
Kanda menangis ataupun bersenda guraukan
Kanda lupa atau terfikirkan
Bahkab kanda lena atau pun terjaga
Tetaplah lekat dalam hati dinda apapun masanya
Sebab kita dipersatukan du'a.
Senantiasa bertasbih dalam tengadah.
Tak terbelenggu oleh malam atau pun ataupun
bulan yang pencemburu.
Kita ibarat perahu-perahu biru,
yang mendendangkan luka semacam lagu,
kadang mengigau dengan syahdu,
rindukan kawan dan kekasih di tanah melayu.
Wahai bunga pinus yang merekah ditengah salju,
Rasanya dinda ingin menemani sepimu di petang ini,
Dinda rela terdampar kelaut mati atau pun terhimpit penjara kata2 tak bertepi,
Wahai kanda yang indah seperti kembang matahari,
Janganlah buang sepi mu ke ombak biru
Sebab lautan tiada berhulu
Cumalah keluasan yg maha cemburu...
Namun dinda inginlah tetap berlayar,
mengembara dalam keterasingan diri,
Mengayu perahu usia yang mensenja
Menuju istana kanda yang amat megah mulia
Namun sayang oh kekanda,
ombak selalulah datang menghentak bagai serdadu,
dinda pun terguling tak kuasa,ditelan badai ke dasar samudra biru...
Salam hormat kakanda ku...
Ratu Rimba Niagara:
Duhai dinda yang tersanjung di hati
kasihmu kujunjung di lubuk hati
dinda bersenandung buat hati kanda
menanggung beban ombak rindu membara
air mata kanda yang bertakung sejak berkurun lamanya
terus deras membanjiri Istana Rimba Niagara ini
mujurlah penghuni rimba memujuk
dan menyapu air mata kanda dengan dedaunan
yang dipetik hingga habis gondol dikerjakan daunan kasih cinta rimba
daunan itu ajelah yang masih berbaki lagi ...
selepas ini dengan daunan apa yang hendak disapukan air mata
kanda ini...tapi kanda percaya dengan kehadiran dinda...
air mata ini tak akan mengalir lagi...
kerna kanda percaya kasih sayang dinda suci murni sesuci
embun di waktu pagi...
bilamana dinda sanggup bertarung nyawa untuk
menyelamatkan kanda
aduhai...rasanya seakan mimpi...
dan kanda yakin bukan mimpi tapi ini adalah satu keajaiban cinta
yang dikurniakan Allah pada kanda...
membukakan hati dinda untuk menyelamatkan kanda dari hati
yang selalu menjeruk rasa...
lukanya terlalu dalam hingga kanda datang menyepikan
diri tinggal di Istana Niagara disebuah rimba yang terpencil
yang tidak diduduki manusia melainkan haiwan-haiwan buas tapi
mengerti erti kasih sayang setulus hati...
merekalah yang setia mendengar karya-karya kanda ..
tak jemu-jemu memberi sokongan tanpa penat tanpa dipujuk ...
dirayu...dipaksa untuk menyukai karya yang kanda hasilkan...
hinggakan kanda teruja untuk menulis dan terus menulis...
walaupun cuma haiwan tapi mereka seolah faham apa yang
kanda ingin sampaikan tidaklah disepikan seperti sampah terbuang...
kerna mereka saja yang menghargai karya kanda kerana itulah kanda setia pada penghuni rimba ini dan bersumpah setia tidak akan keluar dari istana rimba ini..
dan kami bersumpah setia tidak akan berpisah untuk selamanya dan tidak akan siapa lagi yang cuba untuk sengaja menyakiti hati kanda lagi...dan sejujur kanda katakan ...
kanda tenang di sini bersama-sama penghuni rimba yang setia dan sayang setulusnya pada kanda dan menghargai karya kanda apa adanya...Syukur pada Tuhan dibukakan hati untuk disayangi oleh penghuni Rimba Niagara ini...
mereka melayani kanda seperti seorang puteri gamaknya ..
biarpun berlainan alam...tapi kerna memahami makanya terikatlah kasih sayang sejati di antara kanda dengan penghuni rimba yang sentiasa menjadi pengikat kasih sayang...
dan terima kasih juga pada dinda yang sudi memahami keadaan kanda biarpun kita terpisah benua...
Jabal Nur Hasan
Muhammad Agung.
"Jadilah orang
Yang selalu bertanya.
Sesulit apa pun hidup,
Akan selalu ada
Sesuatu
Yang bisa kamu kerjakan
Dan
Mengantarkan
Pada keberhasilan.
Penting bagimu
Untuk tidak menyerah."
Stephen Hawking Legacy
#RIP
7 tahun yang lepas
AKU BERKARYA TANDA AKU BERSYUKUR PADANYA
Di kala aku tidak diperdulikan...
Aku meronta-ronta di manalah silapku
Puas kucari...cari....cari....
Tiada terlintas di benak fikiranku
Pabila ku berkarya adalah untuk
menempa nama
menjadi popular
disanjungi
mahukan pesona dunia
oh!t idak sama sekali!
tapi mereka bilang begitu
dan tahulah aku inikah puncanya
makanya mereka mahu menjauhkan diri
dari berkarya denganku
mereka bilang aku ini nak
berlagaklah...
macam pandai sangat
tapi karya tak puitis langsung
macam bukan puisi...bukan gurindam
berkarya perasan sendiri!
mahu aku laungkan pada ombak rindu...
aku berkarya bukan untuk menunjuk pandai
aku berkarya kerana aku suka dan minat....minat....minat...
aku akui aku memang tak sepandai mereka yang bijak pandai
aku akui aku memang tak pandai bermadah puitis seperti mereka
tapi aku menulis kerana tanda aku syukur pada Illahi
yang mengurniakan aku bakat menulis
salah ke aku menjadi hambaNya yang bersyukur?
aku menulis bukanlah untuk disanjungi
orang tak ingat aku tak kenal aku pun aku tak kisah
yang penting mereka sudi baca karyaku sampai
aku sudah tiada di dunia ini lagi
mungkin sekarang tiada yang suka ...
mana tahu setelah aku tiada ...
anak cucu cicit ku suka?
dan lebih utama lagi
pabila karyaku ada nilaian di sisiNya
Syukurku dalam sujudku...
Karya Rha NS
15 Mac 2012
Komen
Teungku Sayyid Deqy Seindah bulan yang memisahkan diri dari bintang gemintang.
Itulah karyamu wahai Tuanku Putri Niagara...
Seindah sabit yang begitu cendikia laksana yusuf,

itulah rupawan sajakmu oh kanda ku yang amat kesturi.

Perasaanmu begitu dalam mengalung dalam palung kecintaan
Dan hatimu begitu membentang ibarat rindangnya pohon pohon kasih sayang.
Tak ada yg bisa mengelak dari busur keelokan kata katamu
Semuanya tampak tertegun ketika ia membaca, mengeja,dan menyusuri lekukan sungai puisimu,
yang amat tenang laksana liku sungai nil,
oh kakandaku yang amat jelita dan perasa,
usahlah memendam rindu yang terlalu dalam di relung jiwamu,
karena itu amatlah berat dan menyiksa.
Cairkanlah rindu dendammu dalam sujud pada ilahi.
Kerna aku pun demikian,meluahkan rindu berkasih hanya.untuk Nya.
Dan inilah sebuah altar paling lapang untukku berbicara pada tuhan ketika dinda terbuang oleh dunia,terhina oleh manusia,dan berlari hendak kemana.
Daku pun demikian oh kakanda...rindu yang tak kesampaian,amat menyakitkan.
Namun dakupun demikian o putri niagara...
Hanya bisa bertekuk dan bersujud dilembar bentang sejadah masa kecilku.
Inilah tempat terbaik dan ternyaman ketika tak ada satupun didunia ini yang mampu mendengar jerit derita jiwa raga kita...
Hanya pada Allah...kita menyerahkan semuanya.
Uruskan
7thn
SukaTunjukkan lagi reaksi
Pabila pada Allah sudah ku serahkan padaNya
Tak kan kuhiraukan lagi cercaan dan penghinaan manusia
Kerana terlalu takut pabila di akhirat nanti jika terhinanya aku 

Rayuanku penyesalanku esak tangisku tidak dipandang Allah
Itu adalah lebih hina ...lebih menyeksakan...lebih menyengsarakan
Satu penyesalan yang tidak tertebus dinda!
Maka sebelum itu terjadi akan diusahakan selagi larat...selagi mampu...
Apa saja yang boleh membawa kanda dalam redhoNya dalam cintaNya
Moga dinda dan kanda saling sokong menyokong ke arah satu matlamat menuju jalan-jalan yang diredhoiNya.
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

7 tahun yang lepas
OMBAK RINDU MENYATUKAN KASIH KITA
Sahabat yang sentiasa terkasih di hati...
Kau hadir di kala aku hampir berputus asa
Di kala aku hampir kecewa
Di kala aku tidak percaya apa itu cinta sejati
Di kala aku hilang erti kasih sayang sahabat sejati
Di kala aku tidak percaya lagi erti kejujuran kata-kata
Di kala aku mati dengan harapan dan cita-cita
Tapi hadirmu membuatkan
Duniaku yang sepi jadi bak pelangi indah di waktu malam
Telah puluhan tahun senyumanku telah kubenamkan di ombak rindu
Kini ombak rindu mengirimkan semula senyumanku itu
Kerna ombak rindu tak tega aku bergundah gulana selamanya
Terima kasih ombak rindu kerna memahamiku
Kalau dulu aku amat membenci mu
Kerna kau menggheret senyumanku
Dalam bara ombak mengganas!
Lalu tanpa ehsanmu kau hempaskan aku ke pantai
Lalu aku terdampar
Di pantai tidak berpenghuni
Di Rimba Niagara
Penghuni rimbalah penawar dukaku
Mereka bergotong royong
Mendirikan istana indah untukku berteduh
Daripada hujan dan panas
Amat indah dan berseni istana yang didirikan untukku
Dan aku amat bahagia sekali tinggal di sini
Dilayani sebagai seorang puteri diRaja
Bagaikan mimpi aku
Apabila mereka suka dengan
Hasil syair dan gurindam
Karanganku
Setiap kali aku berlagu gurindam
Mereka menangis bila gurindamku bernada sedih
Dan mereka akan ketawa terbahak-bahak apabila gurindam jenaka
Habis saja aku berlagu gurindam mereka terkinja-kinja keseronokan
Yang bukan kepalang gembiranya
Aku teruja berkarya
Mereka teruja mendengar
Sama-sama teruja
Merekalah yang menyediakan kelengkapan penulisanku....
Bulu burung geroda sebagai penanya
Darah mereka sebagai dakwatnya
Setiap kali aku menulis aku menangis
Kerana aku bertintakan darah menghuni rimba tersayang
"Tuan puteri yang kami sayangi demi cita-cita Tuan Puteri
bukan setakat darah kami saja ...nyawa kami pun sanggup kami pertaruhkan
demi cia-cita tuan puteri ."
"Allahu Akhbar tak sanggup beta bertintakan darah rakyat beta yang terkasih di hati.
"Kami ikhlas tuan puteri...tuan puteri memperjuangkan kehidupan kami..kenapa tidak kami hargai....kami tidak mahu menjadi makluk Tuhan yang tidak bersyukur tuan puteri...."
Kerana ketulusan hati mereka dalam apa yang ingin aku perjuangkan...setiap kali berkarya aku pasti menangis...hingga kembang tulisan dengan titisan air mataku yang tak henti. Tulisan darah penghuni rimba bercampur dengan air mataku.
Duhai penghuni rimba pengorbananmu takkan kulupa
Duhai sahabatku sokonganmu kusanjungi di hati
Duhai ombak rindu ...kau menyatukan kasih sayangku dengan
penghuni rimba dan para sahabatku yang terkasih di hati
Moga kasih kita terpatri hingga ke Syurgawi!
Amin Amin Amin Ya Rabbal A'Lamin
Karya Rha NS
15 Mac 2012
i
7 tahun yang lepas
Bintang yang bergemerlapan adalah lambang kecemerlangan kejayaan segala apa yang kau usahakan. Syukur Alhamdulillah dan ucapan sekalung tahiah daripada sahabatmu di benua sini! Moga hidup matimu Allah SWT Redhoi Amin Amin Amin Ya Rabbal A'Lamin
SIAPAPUN KAMU TAK KIRA DI MANA KAMU BERADA KAMU TETAP SAUDARA SEISLAMKU YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT, DI DUNIA NYATA KITA TAK BERTEMU IN SHAA ALLAH DI SYURGA KITA BERTEMU BERSAMA MEMANDANG WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH. ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.'
SALAM CINTA KASIH DAN SAYANG UNTUK PERDAMAIAN SELURUH
DUNIA.
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,
Ratu Rimba Niagara Pujangga Seribu Zaman,
Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara @ Pujangga Nusantara
Cinta 5 Benua Malaysia,Indonesia, Brunei, Singapura, Thailand,
202 Negara Dunia & Seluruh Dunia Kecuali Israel,
20 JAMADIL'AWAL 1436H
11 MAC 2015
Majalah Ummi
Orang yang pertama kali dipanggil ke surga adalah orang-orang yang senantiasa banyak memuji Allah baik dalam keadaan lapang atau pun sempit
{HR Tirmidzi}
Cinta sahabat membawa keceriaan
Cinta disayangi di kala susah dan senang
Cinta sejati kebahagiaan dunia akhirat
Cinta Ilahi Cinta Yang Teratas!

PERTEMANAN TAK TERHINGGA NILAIANNYA SAMPAI ALAM BARZAH
Ratu Yang Bersemayam
aksara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu disaat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui
rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan disaat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah
apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
ratu rimba niagara tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara
sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia
siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
Ya Allah
keluarkan kami dari kegelapan ragu dan
muliakan kami dengan cahaya kefahaman
bukakanlah kami makrifat ilmu,
berilah cahaya pada hati kami
sebagaimana Engkau beri cahaya
kepada matahari dan bulan.
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks
MERDEKA.com sedang bersama Yuhardi dan 4 yang lain.
Mengertikah FPI perjuangan Tan Malaka demi Indonesia merdeka?
Jauh sebelum orang lain mengumandangkan Indonesia merdeka, Tan Malaka sudah melakukannya, hingga dia dibuang pemerintah kolonial Belanda karena dianggap berbahaya. Selama Orde Baru dia dicap komunis dan namanya seolah tenggelam. Rupanya, sampai sekarang sang pejuang itu masih tak boleh tampil di negerinya sendiri, setelah kemarin acara diskusi tentangnya dibubarkan FPI. Baca ulasan selengkapnya : http://mdk.to/oC7F

HIKMAH


Tak ada kejadian kebetulan

Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
8 Rejab 1440H
15 
 MAC 2019

0 comments:

Post a Comment

 
;