Monday 19 May 2014

ANTARA CINTA DAN CITA-CITA



AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

RENUNGAN N KISAH INSPIRATIF's photo.
Like ·  · 
  1. KREATIF, UNIK, MEMPESONAKAN ADA YANG TERSURAT DI SEBALIK YANG TERSIRAT. TAHNIAH UNTUK YANG MEREKACIPTA LOGO ,'MAJELIS PEMANGKU ADAT NUSANTARA,' MOGA SEGALA MISI DAN VISI MAJELIS PEMANGKU ADAT NUSANTARA DIMAKBULKAN ALLAH SWT . ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

    Photo
    Like ·  · 
  2. KOTA BUKU SASTRA DIRAJA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA

    SELAMAT HARI BUKU NASIONAL

    'PENGALAMAN INDAH TENTANG DUNIA BUKU DI ZAMAN SEKOLAHKU'

    Teringat saya di zaman sekolah. Macam-macam cerita lucu mengenai buku. Rupanya semua ada kaitan dengan dunia cita-cita buku karya saya.

    Tika umur 9 tahun. Cikgu tanya apakah cita-cita saya bila dewasa nanti,
    saya jawab nak jadi, 'Pengarang Terkenal' saya diketawakan oleh kawan-kawan saya sebab saya bukanlah murid yang pandai. Cikgu pujuk saya dan yakinkan saya,

    "Putri jangan nangis ya...cikgu yakin putri akan berjaya suatu hari nanti jadi seorang pengarang tapi jadilah pengarang untuk rakyat ya...bela nasib rakyat." pujuk cikgu saya sambil menyapukan airmata saya yang mengalir di pipi.

    Esoknya tanpa saya sadar ketika masuk ke kelas , saya lihat di dinding bilik kelas, karangan saya bertajuk, "PAK DELI PENJUAL SATE" . Saya senyum sampai ke telinga. Hari itu adalah merupakan hari yang paling indah buat saya.

    Ketika saya tingkatan empat. Saya dilantik menjadi pengawas. Saya tidak percaya saya dilantik sebagai pengawas. Sejujurnya saya bukanlah pelajar yang pandai tapi guru-guru memilih saya sebagai pengawas.

    Saya berasa rendah diri apabila bercampur dengan semua pengawas-pengawas. Bagi saya merekalah pelajar yang bijak pandai tapi tidak saya.

    Kawan-kawan kelas selalu memujuk saya, "Putri ...karena cikgu yakin dengan putri sebab itu putri dilantik sebagai pengawas...kami pun yakin putri boleh menjalankan tanggungjawab putri sebagai seorang pengawas...yakinlah putri dengan sifat kepimpinan putri..." pujuk Norlaila rakan sekelas yang dilantik pengawas seperti saya juga.

    Pengalaman menjadi pengawas, saya telah mengarangkan sebuah cerpen bertajuk, 'RATINA'. Habis saja mengarang kawan-kawan sekelas saya yang baca. Yang mengharu birukan saya lihat mereka membaca sambil teresak menangis. Mereka suruh saya sambung cerita Ratina, katanya tak puas nak baca ....dan nak tahu kisah selanjutnya. Saya apa lagi hari-hari kisah Ratina saya kembangkan . Sedar tak sedar selepas tamat belajar saya masih sambungkan cerita Ratina menjadi sebuah novel remaja. Ambil masa 5 tahun menghabiskan Ratina.

    Saya Ingat lagi...ketika pelajaran Bahasa Malaysia. Saya selalu dilantik menjadi pembangkang pada TOPIK YANG INGIN DIBAHASKAN.

    Skrip yang saya ingat. " Saya bagi pihak pembangkang ...membangkang 100% topik ini karena....."

    Guru Bahasa Malaysia saya selalu kata...Putri kamu ini jika menulis berbunga-bunga bahasa surat yang dihantar kepada kerajaan bagaikan hendak hantar pada kekasih. Saya diketawakan. Saya pun ketawa juga....hehehe

    Minat saya pada alat-alat tulis memang tidak dapat dinafikan. Sampai sekarang saya dikelilingi dengan ratusan pen dan kertas. Ada pen, ada kertas dan sekarang kertas saya adalah laptop...berkaryalah semahu saya. Saya suka dan saya bersyukur Allah swt izinkan saya menulis dan terus menulis.

    Soal cita-cita saya hendak menjadi pengarang sudah tak saya fikirkan lagi. Yang saya fikirkan sekarang bagaimana saya mahu jayakan cita-cita saya untuk mengujudkan dunia sastra saya ke dunia nyata. Jika terujud dunia buku karya saya, jiwa saya minat saya dapatlah saya kongsi/bagikan dengan seluruh penghuni dunia. Itulah kepuasan saya sebagai seorang pengarang . "KOTA BUKU SASTRA DIRAJA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA" itulah cita-cita saya sekarang ini. Moga Allah swt makbulkan. In Shaa Allah Aamiin.

    RATU RIMBA NIAGARA
    SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA@ PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPUR/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
    18 REJAB 1435H
    18 MEI 2014
    Hari ini saya teringat, dulu saat saya kecil ayah saya Prof. Sumitro Djojohadikusumo tidak pernah lupa mengingatkan saya untuk baca buku, baca buku dan baca buku.

    Selamat Hari Buku Nasional. Semoga dengan adanya media sosial seperti Facebook ini tidak mengurangi waktu kita untuk membaca buku dan mempelajari hal-hal baru.

    Photo: Hari ini saya teringat, dulu saat saya kecil ayah saya Prof. Sumitro Djojohadikusumo tidak pernah lupa mengingatkan saya untuk baca buku, baca buku dan baca buku.

Selamat Hari Buku Nasional. Semoga dengan adanya media sosial seperti Facebook ini tidak mengurangi waktu kita untuk membaca buku dan mempelajari hal-hal baru.
    Like ·  · 
    • Sri Pemangku Adat and Khalid Hamzah like this.


      Like ·  · 



      KASIH SAYANG MOYANG PUJANGGA NUSANTARA MENYATU DI ALAM SANA WALAUPUN 1000 TAHUN TIADA DI DUNIA
      SEJUJURNYA DARI SEKOLAH LAGI
      AKU UDAH JATUH HATI PADA INDONESIA
      TAK TAHU KENAPA
      BACA SEJARAH MATARAM
      KISAH PAHLAWAN INDONESIA
      SEMUANYA AKU SUKA
      INGATKAN SUKA AKU SAMPAI DI SITU SAJA
      TAMAT SEKOLAH TAMATLAH SUDAH SUKAKU ITU
      TAPI TIDAK RUPANYA
      BILA MASUK KE DUNIA MAYA
      SEJARAH INDONESIA YANG UDAH LAMA TERPADAM
      HIDUP KEMBALI
      JIKA AKU TAK MINAT
      JIKA CINTAKU SUDAH TERPADAM
      MASAKAN AKU MAHU LIKE PAGE , 'AKU CINTA INDONESIA'
      MASAKAN AKU MAHU SETIA DENGAN GROUP YANG AKU SERTAI
      MASAKAN AKU MAHU BERKAWAN DENGAN RAKYAT INDONESIA
      MEREKA YANG TIDAK SUKA AKU KARENA BUAT PUISI
      TENTANG NEGARA MEREKA LALU REMOVEKAN AKU
      AKU TAK KISAH MALAH AKU BERSYUKUR
      DIJAUHKAN ORANG YANG TAK SUKA DENGANKU
      TAK PERLULAH LAGI AKU SIMPAN ORANG YANG TAK SUKA
      PERASAAN EMANG TAK BOLEH DIPAKSA
      MEREKA TAK SUKA AKU
      TAK APA
      ASALKAN AKU TAK GANGGU KETENANGAN MEREKA
      BILA DIJAUHKAN DENGAN ORANG YANG TAK SUKA AKU BERPUISI
      AKU TENANG BERPUISI
      YANG KAGETNYA
      LAGI RAMAI YANG TAK SUKA AKU MENGARANG PUISI TENTANG INDONESIA LAGILAH BANYAK IDE YANG DATANG TAK PUTUS-PUTUS
      LAGI PUN YANG AKU KARANG
      BUKAN JELEK-JELEKKAN NEGARA ATAU PEMIMPIN MEREKA
      AKU MENGARANG YANG INDAH-INDAH TENTANG NEGARA MEREKA
      MEREKA TAK SUKA JUGA TAK APALAH
      LAGIPUN AKU TIADA HAK UNTUK MEMAKSA MEREKA SUKA AKAN KARYAKU...KALAU SUKA BACA...BACALAH TAK SUKA...TAK APA...
      SETIAP KALI BERKARYA
      AKU AKAN SEGERA SIMPAN DI KHAZANAH SASTRA PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA...MANALAH TAHU SETELAH AKU TIADA NANTI ANAK CUCU NUSANTARA AKAN SUKAKANNYA KARENA MOYANG MEREKA DARI NEGARA SEBERANG KARANGKAN PUISI INDAH UNTUK MEREKA BACA DAN KENANGI SEPANJANG HAYAT MEREKA.
      MEREKA SAYANGKAN NEGARA MEREKA DAN HORMATI NEGARA MOYANG NUSANTARA MEREKA ITU SUDAH LEBIH MEMBERI KEBAHAGIAAN BAGIKU SEBAGAI MOYANG NUSANTARA MEREKA...PASTI AKAN TERDETIK DI HATI MEREKA UNTUK MENYAYANGI MOYANG MEREKA YANG SENTIASA SAYANGKAN MEREKA SEHINGGA AKHIR HAYAT....ALLAHU AKBAR INDAHNYA KASIH SAYANG WALAUPUN SUDAH TIADA DI DUNIA TAPI DAPAT DIRASAKAN DI DUNIA GHAIB ALAM BARZAH... HEBATNYA KASIH SAYANG JIKA ATAS DASAR KARENA ALLAH TAALA KASIH TAK AKAN TERPUTUS WALAUPUN SUDAH MENINGGAL DUNIA 1000 TAHUN LAMANYA ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
      MOYANG PUJANGGA NUSANTARA @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA YANG SENTIASA SETIA MENYAYANGI WALAUPUN DISEPIKAN LAYU DI OMBAK RINDU...hehehe
      MOYANG RATU RIMBA NIAGARA
      18 REJAB 1435H
      18 MEI 2014
      Saya Berasal Dari Propinsi ________
      Like · 

      PINNED POST
      Assalamaualaikum WRMWBRKT & Salam Sejahtera dengan hormat pada rakan2 grup ini; Pertukaran gambar baru untuk kesinambungan grup ini, selamanya hayat dikandung jasad, insyallah.
      GELARAN BANGSAWAN DARI MALAYSIA & INDONESIA YANG PERNAH DI-TERIMA;
      -Karaeng Sri Maharaja Wangsabugis Melayu (Malaysia)
      -Arung Ujung Padang, Datu,Opu Daeng Anreguru Anakarung Taruna, Datuk Mangku Bumi, Megat Segentar Alam, Kanjeng Pangeran Sri Adipati , Raja Sriwa Adat Penugo Sri Yang Tawa Sari, Urang Kayo-Kayo Sutan Mudo, Rang Kayo Datuak Maharajo Mudo (Indonesia). Semua Anugerah Gelaran ini diterima dari Pendeta-Pendeta Adat Nusantara dan Raja-Sultan Nusantara.
      KEDUDUKAN TARAF DALAM MASYARAKAT ADAT;
      -Raja Adat Jajahan Daerah/Wilayah/Negeri, Undang Luak Adat/Wilayah/Negeri dan yang setaraf dengannya. (dimaksudkan bukan Sultan atau Raja Pemerintah)
      GELARAN KHAS ADAT : Ketua Adat Tanah Air Wangsa Bugis Melayu
      GELARAN KEHORMAT ADAT : Sri Pemangku Adat
      GELARAN ADAT-ISTIADAT : Tuan Sri Paduka Raja
      GELARAN ADAT RESAM : Datuk Seri Paduka Raja
      PANGGILAN UMUM : Tuan Sri atau Datuk Paduka Raja
      TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB;
      -Menjalankan kewajipan-kewajipan bagi memelihara, melindungi, mengembang dan melistarikan Adat Istiadat Nenek Moyang dan Budaya Leluhur.
      HAK DAN KUASA-KUASA MUTLAK;
      -Boleh mengurniakan/menganugerahkan gelaran-gelaran adat kepada sesiapa jua yang difikirkan layak menerimanya setelah, diluluskan oleh Dewan Adat Istiadat Adat Sri Karaengan (DISAKA) dan berkebolehan/berkelayakan bagi mengiktiraf/memperakui seseorang individu mengikut darjat darah keturunannya. Dan selagi ia berkenaan adat yang tersurat mahupun yang tersirat.
      SEJARAH PERMULAAN MENERIMA GELARAN ADAT;
      -Mula menerima gelaran adat pada usia 14 tahun (1986) dan usia kini 42 tahun (2014)
      PENGALAMAN DALAM MASYARAKAT ADAT;
      -Sepanjang hidup/hayat dalam lingkungan masyarakat adat (disesuaikan dengan situasi masyarakat moden di Malaysia) dan secara langsung mewarisi pusaka turun-temurun nenek moyang atau apa jua segala warisan stambol, hingga kini.
      SEMOGA-MOGA DENGAN INFORMASI/MAKLUMAT INI TIADA LAGI SALAH FAHAM ATAU SALAH TAFSIRAN. Amin Amin Amin Ya Allah.

      Assalamaualaikum WRMWBRKT & Salam Sejahtera dengan hormat pada rakan2 grup ini; Pertukaran gambar baru untuk kesinambungan grup ini, selamanya hayat dikandung jasad, insyallah.

GELARAN BANGSAWAN DARI MALAYSIA & INDONESIA YANG PERNAH DI-TERIMA;
-Karaeng Sri Maharaja Wangsabugis Melayu (Malaysia)
-Arung Ujung Padang, Datu,Opu Daeng Anreguru Anakarung Taruna, Datuk Mangku Bumi, Megat Segentar Alam, Kanjeng Pangeran Sri Adipati , Raja Sriwa Adat Penugo Sri Yang Tawa Sari, Urang Kayo-Kayo Sutan Mudo, Rang Kayo Datuak Maharajo Mudo (Indonesia). Semua Anugerah Gelaran ini diterima dari Pendeta-Pendeta Adat Nusantara dan Raja-Sultan Nusantara.

KEDUDUKAN TARAF DALAM MASYARAKAT ADAT;
-Raja Adat Jajahan Daerah/Wilayah/Negeri, Undang Luak Adat/Wilayah/Negeri dan yang setaraf dengannya. (dimaksudkan bukan Sultan atau Raja Pemerintah)

GELARAN KHAS ADAT : Ketua Adat Tanah Air Wangsa Bugis Melayu

GELARAN KEHORMAT ADAT : Sri Pemangku Adat

GELARAN ADAT-ISTIADAT : Tuan Sri Paduka Raja

GELARAN ADAT RESAM : Datuk Seri Paduka Raja

PANGGILAN UMUM : Tuan Sri atau Datuk Paduka Raja

TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB;
-Menjalankan kewajipan-kewajipan bagi memelihara, melindungi, mengembang dan melistarikan Adat Istiadat Nenek Moyang dan Budaya Leluhur.

HAK DAN KUASA-KUASA MUTLAK;
-Boleh mengurniakan/menganugerahkan gelaran-gelaran adat kepada sesiapa jua yang difikirkan layak menerimanya setelah, diluluskan oleh Dewan Adat Istiadat Adat Sri Karaengan (DISAKA) dan berkebolehan/berkelayakan bagi mengiktiraf/memperakui seseorang individu mengikut darjat darah keturunannya. Dan selagi ia berkenaan adat yang tersurat mahupun yang tersirat.

SEJARAH PERMULAAN MENERIMA GELARAN ADAT;
-Mula menerima gelaran adat pada usia 14 tahun (1986) dan usia kini 42 tahun (2014)

PENGALAMAN DALAM MASYARAKAT ADAT;
-Sepanjang hidup/hayat dalam lingkungan masyarakat adat (disesuaikan dengan situasi masyarakat moden di Malaysia) dan secara langsung mewarisi pusaka turun-temurun nenek moyang atau apa jua segala warisan stambol, hingga kini.

SEMOGA-MOGA DENGAN INFORMASI/MAKLUMAT  INI TIADA LAGI SALAH FAHAM ATAU SALAH TAFSIRAN. Amin Amin Amin Ya Allah.
      Unlike ·  ·  · 127
      RECENT POSTS

      Sri Pemangku Adat's photo.
      Unlike ·  · 
      • Kerajaan Tallo terimakasih saudaraku sri pemangku adat.....
      • Sri Pemangku Adat salam, andaika mahukan DYMM Sri Paduka Baginda bagi Kerajaan Tallo dapat diperkenalkan pada grup ini, dengan sewajarnya kerana di Malaysia ini kurang popular lagi, jadi mulakan rakan2 kita dalam grup ini mengenali terlebih dahulu, sebagai SOKONGAN untuk Tuanku ke Malaysia kelak, amin ya allah.
      • Ratu Rimba Niagara KERAJAAN TALLO & KARAENG SRI MAHARAJA WANGSABUGIS MELAYU (KING OF THE KING)

        Bismillahirrahmanirrahim
        Assalamualaikum wr wb

        DYMM Sri Paduka Baginda bagi Kerajaan Tallo 
        & Karaeng Sri Maharaja Wangsabugis Melayu (King Of The King)

        Syukur kepada Allah swt sebanyak-banyak-Nya 
        ditemukan kita di grup SRI PEMANGKU ADAT
        pertemuan di alammaya bukan rancangan kita 
        tapi adalah rancangan Allah swt 
        jika rancangan kita
        kita tidak pernah terfikir akan ditemukan
        begitulah kerdilnya kita di sisi-Nya
        bilamana Allah swt temukan kita
        bukan tidak disengajakan
        tapi disengajakan
        pasti ada hikmah yang tersurat di sebalik yang tersirat

        Pertemuan kita adalah rancangan-Nya Allah swt
        maka patik bersyukur 
        Allah swt temukan patik untuk menyambung silaturahmi
        moyang hulubalang patik yang pernah berkhidmat 
        sebagai Hulubalang Raja Bugis
        pasti hubungan kasih taat setia seorang 
        hulubalang kepada raja
        terlalu mendalam
        atas dasar rasa taat setia moyang patik
        patik terpanggil untuk menyertai 
        apa jua perjuangan semua 
        Raja-Raja Nusantara dan Ksatria diRaja Nusantara... 
        demi Agama Bangsa dan Negara.

        Patik bukanlah siapa-siapa 
        tapi sudilah menyokong perjuangan sastra patik
        karena dengan bersastra pelbagai tema 
        patik dapat mencurahkan bakti kepada 
        seluruh penghuni bumi 
        selagi hayat di kandung badan..
        In Shaa Allah Aamiin.

        Sejujurnya patik berasa malu untuk menyiarkan karya
        di mana-mana group yang patik sertai
        atas siapalah patik untuk bercerita berpuisi bergurindam berpantun
        tentang 
        KETUHANAN
        ALAM CIPTAAN TUHAN
        KERABAT DIRAJA NUSANTARA 
        PEMIMPIN DUNIA
        KESATRIA DIRAJA NUSANTARA
        YANG HIDUP ATAU YANG TELAH GUGUR DI MEDAN JUANG
        PEPERANGAN
        PERCINTAAN ADAM & HAWA
        RAKYAT NUSANTARA YANG PERLUKAN PEMBELAAN

        Sepanjang bersiaran karya di group atau di page yang patik sertai
        di remove dihina sehina-hinanya patik oleh mereka yang tidak berpuas hati dengan kebanjiran karya-karya patik bersiaran tanpa henti dan had banyaknya adalah sudah menjadi perkara biasa. Patik sudah terlali dengan penghinaan. 

        Sebagai manusia biasa air mata untuk ditangisi sudah kering dan hati bagaikan dihiris-hiris lantaran penghinaan mereka , tapi difikirkan apalah ada artinya penghinaan manusia jika dibandingkan penghinaan di hari Akhirat yang tidak dapat diperbaiki lagi apa lagi untuk disesali.
        Maka atas dasar menulis bukan mahukan redho manusia tapi mahukan redho-Nya Allah pada semua hasil karya sastra maka diteruskan perjuangan misi dan visi cita-cita sastra agar suatu saat nanti berjaya diizinkan Allah swt. In Shaa Allah Aamiin.

        Kepada mereka yang pernah berjanji untuk memberi kerjasama bagi menjayakan cita-cita sastra Ratu Rimba Niagara tapi atas sesuatu hal yang tidak diketahui apakah sebabnya tidak mengotakan janji...tak apalah...barangkali anda tidak terpilih untuk menyertai misi dan visi sastra ini dan kuredho tanpa dendam dan kecewa pada kalian. Percayalah kita tetap saudara seislam sampai kapan pun itu. 
        Ku tak mahu gara-gara cita-cita sastra yang tak tertunai janji kita berduka dan kecewa merana lara disakiti hati sampai mati...tidak sama sekali...ku amat yakin pada setiap qada dan qadar. 
        Setiap yang baik itu datang-Nya dari Allah swt yang kurang itu adalah dari kekhilafanku sendiri maka maafkan daku ya...teman-teman alammaya merangkap saudara seislam yang kukasihi dunia akhirat.

        Karena misi dan visi sastra patik jelas...In Shaa Allah selagi hayat di kandung badan patik akan cuba sedaya upaya untuk taat setia kepada Raja dan Negara di 5 benua Nusantara dengan berkarya sastra...sehingga terhenti nafas terhentilah pena. In Shaa Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

        Sekian. Wassalam.

        Dengan Ingatan Tulus Ikhlas,

        Ratu Rimba Niagara
        Pujangga Nusantara Cinta 5 Benua
        MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
        202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
        17 Rejab 1435H
        17 Mei 2014
        May 17 at 7:15am · Edited · Like · 3
      • Ratu Rimba Niagara DYMM SRI PADUKA BAGINDA KERAJAAN TALLO

        Bismillahirrahmanirrahim
        Assalamualaikum wr wb

        DYMM Sri Paduka Baginda Kerajaan Tallo 

        Syukur kepada Allah swt sebanyak-banyak-Nya 
        ditemukan kita di grup SRI PEMANGKU ADAT
        pertemuan di alammaya bukan rancangan kita 
        tapi adalah rancangan Allah swt 
        jika rancangan kita
        kita tidak pernah terfikir akan ditemukan
        begitulah kerdilnya kita di sisi-Nya
        bilamana Allah swt temukan kita
        bukan tidak disengajakan
        tapi disengajakan
        pasti ada hikmah yang tersurat di sebalik yang tersirat

        Pertemuan kita adalah rancangan-Nya Allah swt
        maka patik bersyukur 
        Allah swt temukan patik untuk menyambung silaturahmi
        moyang hulubalang patik yang pernah berkhidmat 
        sebagai Hulubalang Raja Bugis
        pasti hubungan kasih taat setia seorang 
        hulubalang kepada raja
        terlalu mendalam
        atas dasar rasa taat setia moyang patik
        patik terpanggil untuk menyertai 
        apa jua perjuangan semua 
        Raja-Raja Nusantara dan Ksatria diRaja Nusantara... 
        demi Agama Bangsa dan Negara.

        Patik bukanlah siapa-siapa 
        tapi sudilah menyokong perjuangan sastra patik
        karena dengan bersastra pelbagai tema 
        patik dapat mencurahkan bakti kepada 
        seluruh penghuni bumi 
        selagi hayat di kandung badan..
        In Shaa Allah Aamiin.

        Sejujurnya patik berasa malu untuk menyiarkan karya
        di mana-mana group yang patik sertai
        atas siapalah patik untuk bercerita berpuisi bergurindam berpantun
        tentang 
        KETUHANAN
        ALAM CIPTAAN TUHAN
        KERABAT DIRAJA NUSANTARA 
        PEMIMPIN DUNIA
        KESATRIA DIRAJA NUSANTARA
        YANG HIDUP ATAU YANG TELAH GUGUR DI MEDAN JUANG
        PEPERANGAN
        PERCINTAAN ADAM & HAWA
        RAKYAT NUSANTARA YANG PERLUKAN PEMBELAAN
        Sepanjang bersiaran karya di group atau di page yang patik sertai
        di remove dihina sehina-hinanya patik oleh mereka yang tidak berpuas hati dengan kebanjiran karya-karya patik bersiaran tanpa henti dan had banyaknya adalah sudah menjadi perkara biasa. Patik sudah terlali dengan penghinaan.

        Sebagai manusia biasa air mata untuk ditangisi sudah kering dan hati bagaikan dihiris-hiris lantaran penghinaan mereka , tapi difikirkan apalah ada artinya penghinaan manusia jika dibandingkan penghinaan di hari Akhirat yang tidak dapat diperbaiki lagi apa lagi untuk disesali.

        Maka atas dasar menulis bukan mahukan redho manusia tapi mahukan redho-Nya Allah pada semua hasil karya sastra maka diteruskan perjuangan misi dan visi cita-cita sastra agar suatu saat nanti berjaya diizinkan Allah swt. In Shaa Allah Aamiin.

        Kepada mereka yang pernah berjanji untuk memberi kerjasama bagi menjayakan cita-cita sastra Ratu Rimba Niagara tapi atas sesuatu hal yang tidak diketahui apakah sebabnya tidak mengotakan janji...tak apalah...barangkali anda tidak terpilih untuk menyertai misi dan visi sastra ini dan kuredho tanpa dendam dan kecewa pada kalian. Percayalah kita tetap saudara seislam sampai kapan pun itu. 
        Ku tak mahu gara-gara cita-cita sastra yang tak tertunai janji kita berduka dan kecewa merana lara disakiti hati sampai mati...tidak sama sekali...ku amat yakin pada setiap qada dan qadar. 

        Setiap yang baik itu datang-Nya dari Allah swt yang kurang itu adalah dari kekhilafanku sendiri maka maafkan daku ya...teman-teman alammaya merangkap saudara seislam yang kukasihi dunia akhirat.

        Karena misi dan visi sastra patik jelas...In Shaa Allah selagi hayat di kandung badan patik akan cuba sedaya upaya untuk taat setia kepada Raja dan Negara di 5 benua Nusantara dengan berkarya sastra...sehingga terhenti nafas terhentilah pena. In Shaa Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

        Sekian. Wassalam.

        Dengan Ingatan Tulus Ikhlas,
        Ratu Rimba Niagara
        Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara 
        @ Pujangga Nusantara Cinta 5 Benua

        MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
        202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
        17 Rejab 1435H
        17 Mei 2014
      • Kerajaan Tallo As wr wb...... wahai hawa ratu rimba niagara kata yang indah diukir oleh jemari yang berzikir.....
        Membuat adam tak hentinya membaca sair hawa dengan nafas yang bezikir pula.....
        Zikir terbalas zikir..... sehingga adam dan hawa kan dipertemukan di dunia alam fana ini....
        Wahai hawa Ratu Rimba Niagara adam nak bercita cita kan bertemu di alam nyata....
        Wahai hawa ratu rimba niagara bercita citalah pula engkau untuk bertemu adam di alam nyata ini....
        Mudah mudahan cita cita yang sama dapat mempertemukan adam dan hawa dalam alam cinta sair yang sama....
        10 hrs · Unlike · 1
      • Ratu Rimba Niagara Waalaikummussalam wr wb..
        Duhai kanda tuanku Adam yang beriman lagi budiman
        Terima kasih atas kesudiaan 

        Membaca semua syair-syair dinda Hawa 
        Yang ditulis penuh rasa teruja-NYa pada cinta Allah Azzawajallah
        Biarkan saja takdir menemukan Adam dan Hawa...
        Rahsia di Lauhmahfuz semua-Nya 
        Telah dipasrahkan kepada Allah swt...
        Segala yang tersurat dan tersirat
        Telah tercatat sejak Azali
        Takdir Allah jua 
        Yang dipasrahkan tika ini...
        Tiada daya upayaku melainkan dengan izin-Nya jua
        Allahu Akbar....Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin. 

        Bukan tak sudi diketemukan di alam nyata...
        tapi apakan daya kanda tuanku Adam 
        hadir setelah Adam Kurniaan Ilahi 
        sedang bertarung nyawa antara hidup dan mati
        dinda Hawa sudah berjanji padanya
        menantinya yang hingga kini masih 
        tanpa kabar berita...
        andai benarlah apa yang dikatakannya
        akan mengotakan janji untuk merealitikan cita-cita sastra
        dinda Hawa sedang menantinya sedar dari koma...
        andai penantian tanpa penghujungnya
        tanpa kabar beritanya
        janji tinggal janji 
        biarkan saja Allah swt
        menentukan segala takdir
        apapun takdir dari-Nya
        diterima dengan redha
        Tiada Daya Upayaku Melainkan Dengan Izin-Nya jua
        Allahu Akbar Aamiin Ya Rabbak A'Lamiin
        9 hrs · Like · 1
      • Kerajaan Tallo Amin......... yarab........
        9 hrs · Unlike · 1
      MEKARLAH DIKAU MAWAR KUNING DIRAJA DI TAMAN SYURGAWI
      ALLAHU AKBAR AAMIIN.
      BELLEZAS ๑۞๑ SAH
      Like ·  · 
      ORKID SASTERA NAN INDAH KURNIAAN ILAHI PADA RATU RIMBA NIAGARA ALLAHU AKBAR AAMIIN.

      Suhaimi Latif's photo.
      Like ·  · 
      BILAMANA KUASA ALLAH MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI . ALLAHU AKBAR AAMIIN.
      2

      Princess Rossa Massmia Alexandrea's photo.
      Like ·  · 
      SUBHANALLAH ALLAH SWT TIMBULKAN KARANGAN BUNGA KARANG SASTERA RATU RIMBA NIAGARA UNTUK SEDIA DIPETIK OLEH SELURUH PENGHUNI BUMI TERCINTA SEKALIPUN SERIBU TAHUN BUNGA KARANG SASTERA TIDAK AKAN HABIS MALAH MERIMBUN BANYAK-NYA ALLAHU AKBAR KUASA-NYA MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI. ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

      BISMILLAAHI TAWAKKALTU ALLALLOOH; WA LAA HAULA WA LAA QUWWATA ILLAA BILLAAH;
"Dengan nama Allah aku bertawakal kepada Allah; Dan tidak ada daya upaya dan tidak ada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah."

As sallamu 'alaikum wa rohmatulloohi wa baarokaatuh,
SELAMAT SIANG, SELAMAT BERAKTIVITAS SAHABAT!... SEMOGA TETAP SEHAT, TETAP SEMANGAT & SUKSES SELALU... INSYAA ALLAH.

[Foto: Super beautiful photos by David Doubilet - Crystal Clear Water of PAPUA NEW GUINEA | BH 190514 JKT]
      BISMILLAAHI TAWAKKALTU ALLALLOOH; WA LAA HAULA WA LAA QUWWATA ILLAA BILLAAH;
      "Dengan nama Allah aku bertawakal kepada Allah; Dan tidak ada daya upaya dan tidak ada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah."
      As sallamu 'alaikum wa rohmatulloohi wa baarokaatuh,
      SELAMAT SIANG, SELAMAT BERAKTIVITAS SAHABAT!... SEMOGA TETAP SEHAT, TETAP SEMANGAT & SUKSES SELALU... INSYAA ALLAH.
      [Foto: Super beautiful photos by David Doubilet - Crystal Clear Water of PAPUA NEW GUINEA | BH 190514 JKT]
      Like ·  · 

      KEINDAHAN ALAM CIPTAAN-NYA UNTUK MENUJU KE KOTA SASTRA DIRAJA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA. ALLAHU AKBAR AAMIIN

      Road on Kangaroo Island, Australia
      Road on Kangaroo Island, Australia
      Like ·  · 
      ISTANA INDAH ADAM & HAWA...ALLAHU AKBAR AAMIIN.

      home sweet home..
      home sweet home..
      Like ·  · 
      SUBHANALLAH KEINDAHAN TAMAN KOTA SASTRA RATU RIMBA NIAGARA KURNIAAN DARI ILAHI UNTUK DISYUKURI SEPANJANG HAYAT HIDUPKU ALLAHU AKBAR AAMIIN.

      ‎حدائق المعجزات بدبي , روعه جدا , اليس كذلك ؟‎
      حدائق المعجزات بدبي , روعه جدا , اليس كذلك ؟
      Like ·  · 
      TEATER BANGSAWAN DIRAJA , 'PUTRA DUYUNG' 'CINTA SI NAGA SAKTI DENGAN SI PUTRI BUNIAN, PUTRA SANG KURIANG & 'PUTRI RIMBA NIAGARA' Karya Ratu Rimba Niagara.

      Objek wisata taman laut ______ terletak di propinsi Sulawesi Utara
      Objek wisata taman laut ______ terletak di propinsi Sulawesi Utara
      Like ·  · 
      HULUBALANG RAJA BUGIS GAGAH PERKASA BAGAIKAN LAKSAMANA HANG TUAH & HANG JEBAT ALLAHU AKBAR AAMIIN
      catat dalam askara lontar di Balai Adat Karaeng (Malaysia) ia lebih suatu kisah PERANG SUDARA atas campur tangan penjajahan Belanda dan akibat Perang Sudara itu menjadikan pelarian sebahagian besar golongan Bangsawan (itulah permulaan kisah cerita nenek moyang kami di Malaysia pada masa dahulu), amin ya allah.
      Like ·  · 
      KEBANGKITAN ROH PERJUANGAN SUCI LAKSAMANA HANG TUAH & HANG JEBAT DI ERA MODEN DI JIWA PENDEKAR MELAYU NUSANTARA ALLAHU AKBAR AAMIIN
      A disini; suatu pencerahan asal usul TANJAK bagi masyarakat Adat Karaeng yang digunapakai di Malaysia dan asal ususl dari Sulawesi Indonesia, gambar2 yang dipamerkan sebagai asas pengenalan sahaja, amin ya allah.
      Like ·  · 
      Assalamualaikum WRMHWRKT & Salam Sejahtera untuk rakan2 grup ini:-
      PENUTUP KEPALA iaitu TANJAK adalah suatu MAHKOTA bagi SESEORANG INDIVIDU yang MENCINTAI BUDAYA disini; suatu pencerahan asal usul TANJAK bagi masyarakat Adat Karaeng yang digunapakai di Malaysia dan asal ususl dari Sulawesi Indonesia, gambar2 yang dipamerkan sebagai asas pengenalan sahaja, amin ya allah.
        — withPemangku Adat.
      Unlike ·  · 

      The Smiling Pansies - such a "happy" looking plant.
      The Smiling Pansies - such a "happy" looking plant.
      Unlike ·  · 



      Amazing Japanese Bonsai Tree.
      Amazing Japanese Bonsai Tree.
      Unlike ·  · 


0 comments:

Post a Comment

 
;