Monday 2 October 2017

HIJRAH (55) ISTIQOMAH


HIJRAH (55) ISTIQOMAH

PANDANGLAH AKU DALAM RAHMAT KASIH-MU



Foto Hadith of the Day.

Sutera Riz ke TEAM SUTERA RIZ CINTA ALLAH DAN RASULULLAH S.A.W

ASSALAMUALAIKUM,BISMILLAH,SALAM ZOHOR,SELAMAT PETANG DAN
SALAM MAAL HIJRAH JUGA.Sutera Bidadari DAN SEMUA ADMIN INGIN
MENGUCAPKAN SELAMAT TAHUN BARU KEPADA SEMUA AHLI TEAM
MOHON KEMAAFAN JIKA ADA KESALAHAN DAN TERKASAR BAHASA.
YANG BAIK SEMUA DATANG DARIPADA ALLAH DAN LEMAH DAN JAHIL
SEMUA DARI SAYA SENDIRI.maaf ya sibuk berapahari ini.Azma Chik,
Seorang Hamba,NORIZAN CEK NOR,RIZMAN



SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H
SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H
MAAF ZAHIR BATIN KEPADA SAHABAT YANG SENTIASA TERSANJUNG DI HATI.
"SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
AWAL MUHARRAM (DOA akhir dan awal tahun)
INDAHNYA PERSAHABATAN ATAS DASAR KERANA-NYA
MOGA KITA BERSAHABAT SAMPAI SYURGA AAMIIN
DOA AKHIR DAN AWAL TAHUN
MOGA AMALAN KITA DITERIMA-NYA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN
Doa Akhir Tahun:
Maksudnya:
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.
Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu.
Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.
MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.
Pada asasnya, Muharam membawa maksud ‘diharamkan’ atau ‘dipantang’, iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.
Peristiwa-peristiwa penting:
1 Muharam – Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan dalam Hijrah.
10 Muharam – Dinamakan juga hari ‘Asyura’. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran.
Pada 10 Muharam juga telah berlaku:
Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
Hari pertama Allah menciptakan alam.
Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
Hari pertama Allah menurunkan hujan.
Allah menjadikan ‘Arasy.
Allah menjadikan Luh Mahfuz.
Allah menjadikan alam.
Allah menjadikan Malaikat Jibril.
Nabi Isa diangkat ke langit.
DOA AKHIR TAHUN HIJRAH
Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.
Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
“Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun”
DOA AWAL TAHUN
Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram.
Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
“Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan”.
Amalan-amalan sunat:
Antara amalan disunatkan pada bulan Muharam:
Berpuasa. Maksud Hadis: Barang siapa berpuasa satu hari dalam bulan Muharam pahalanya seumpama berpuasa 30 tahun.Maksud Hadis: Barang siapa yang berpuasa tiga hari dalam bulan Muharam, iaitu hari Khamis, Jumaat dan Sabtu, Allah tulis padanya pahala seperti mana beribadat selama 2 tahun.
Banyakkan amal ibadat seperti solat sunat, zikir dan sebagainya.
Berdoa akhir tahun pada hari terakhir bulan Zulhijah selepas Asar sebanyak 3X
Berdoa awal tahun pada 1 Muharram selepas Maghrib 3X
Empat belas perkara sunat dilakukan pada hari Asyura (10 Muharram):
Melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadilatnya – Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.
Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya – Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.
Menahan marah. Fadilatnya – Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.
Menunjukkan orang sesat. Fadilatnya – Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.
Menyapu/mengusap kepala anak yatim. Fadilatnya – Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang disapunya.
Bersedekah. Fadilatnya – Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.
Memelihara kehormatan diri. Fadilatnya – Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.
Mandi Sunat. Fadilatnya – Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu. Lafaz niat: “Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala.”
Bercelak. Fadilatnya – Tidak akan sakit mata pada tahun itu.
Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000X. Fadilatnya – Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.
Sembahyang sunat empat rakaat. Fadilatnya – Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat: “Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala.” Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Qulhuwallah 11X.
Membaca “has biallahhu wa nik mal wa keel, nikmal maula wa nikmannaseer”. Fadilatnya – Tidak mati pada tahun ini.
Menjamu orang berbuka puasa. Fadhilat – Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.
Puasa. Niat – “Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala.” Fadilat – Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.
Kisah Hijrah:
RASULULLAH (SAW) berusia 40 tahun apabila malaikat Jibrail (as) melawat baginda ketika baginda sedang berkhalwat di Gua Hira. Jibrail memberitahu Nabi Muhammad, baginda diangkat oleh Allah SWT sebagai rasul untuk seluruh umat manusia.
Pada peringkat awal, Rasulullah hanya memperkenalkan Islam kepada sahabat terdekat dan ahli keluarga baginda. Apabila baginda menerima perintah daripada Allah SWT supaya berdakwah secara terbuka, baginda segera akur.
Baginda mengumpul beberapa pengikut di Makkah. Begitupun, kumpulan kecil Muslim itu terdedah kepada maut berikutan ancaman daripada kaum kafir, terutama bangsa Quraish, yang menyeksa mereka dengan teruk.
Bagi mengelakkan ancaman itu, Rasulullah SAW mengarahkan pengikutnya supaya keluar dari Makkah secara senyap-senyap ke Madinah (ketika itu dikenali sebagai Yathrib). Mereka meninggalkan keluarga yang kafir dan harta benda dan disambut dengan mesra oleh penduduk Madinah.
Satu hari pada tahun 622SM, iaitu kira-kira 12 selepas berdakwah di Makkah, Rasulullah SAW diberitahu kaum kafirun Makkah merancang membunuh baginda untuk memusnahkan Islam. Rasulullah menunggu perintah daripada Allah SWT. Malaikat Jibrail (as) menemui baginda untuk memberitahunya Allah SWT mengarahkan baginda supaya meninggalkan Madinah pada waktu malam.
Berikutan itu, baginda menemui sahabat baiknya Abu Bakar as-Siddiq (ra) dan memintanya supaya menemani baginda dalam perjalanan itu. Rasulullah juga memberitahu rancangan baginda kepada Ali bin Abi Talib (ra). Baginda memberitahunya: “Saya akan berhijrah tetapi anda perlu mengambil tempat saya di rumah.” Ali (ra) tanpa banyak soal menuruti permintaan Rasulullah (SAW) walaupun menyedari bahaya bakal dihadapinya.
Malam itu, sekumpulan Quraish mengepung rumah Rasulullah (SAW). Mengintai melalui lubang di pintu, mereka nampak seseorang sedang tidur di atas katil Rasulullah (SAW). Mereka begitu yakin Rasulullah tidak dapat melepaskan diri dan mereka pasti dapat membunuh baginda. Apabila fajar menjelang, mereka terperanjat melihat Ali (as) dan bukannya Rasulullah (SAW) bangun dari katil itu.
Mereka terpinga-pinga memikirkan bila Rasulullah (SAW) keluar dari rumah itu.
Rasulullah (SAW) dan Abu Bakr (as) keluar dari Makkah pada malam itu juga. Tiada siapa mengetahui arah tujuan mereka dan tiada siapa tahu tempat persembunyian mereka kecuali Abdullah dan anak-anak Abu Bakr, Aishah dan Asma, serta orang gaji mereka, Abdullah. Rasulullah (SAW) dan Abu Bakr bersembunyi dalam sebuah gua di Gunung Thaur. Selama tiga hari mereka berada dalam gua itu.
Apabila kaum Quraish menghampiri gua itu untuk mencari Rasulullah (SAW) tetapi mereka tidak memasukinya. Mereka yakin Rasulullah (SAW) dan Abu Bakr (as) tidak berada di dalam kerana mulut gua itu dilitupi oleh benang sarang labah-labah dan sepasang burung merpati. Allah SWT membantu dua insan ini, melindungi mereka daripada bahaya. Kumpulan Quraish kemudian meninggalkan gua itu dan bersetuju untuk pulang ke Makkah.
Yakin musuh sudah beredar, Rasulullah (SAW) dan Abu Bakr (as) meneruskan perjalanan dengan menaiki unta dibawa oleh orang gaji mereka, Abdullah. Ketiga-tiga mereka menggunakan laluan tidak diketahui ramai untuk ke Madinah bagi mengelakkan kumpulan pemburu Quraish. Mereka meredah gunung, bukit dan gurun di bawah perit matahari tetapi mereka tidak pernah berputus asa. Mereka meletakkan segala kepercayaan kepada Allah SWT.
Sementara itu, kaum Quraish di Makkah semakin marah dengan kehilangan Rasulullah (SAW). Mereka menawarkan hadiah kepada sesiapa yang dapat menangkap Rasulullah (SAW). Ramai yang mencuba nasib tetapi semuanya gagal.
Akhirnya dengan perlindungan Allah SWT, Rasulullah (SAW) dan sahabatnya tiba perkampungan kaum Bani Sabin yang menyambut mereka dengan gembira. Setelah sekian lama, Rasulullah (SAW) dan sahabatnya akhir merasakan kehadiran harapan untuk masa depan.
Ketika Rasulullah (SAW) dan sahabatnya dalam perjalanan, penduduk Islam yang sudah berpindah ke Madinah sebelum ini mendengar berita mengenai kedatangan pemimpin mereka itu. Malah penduduk Madinah yang baru memeluk Islam juga gembira dapat bertemu Rasulullah (SAW). Jelaslah, sebelum tibanya Rasulullah di Madinah, Islam semakin kukuh di tempat baru itu, sesuatu yang tidak berlaku ketika berada di Makkah.
Maka pada satu hari Jumaat yang ceria, Rasulullah (SAW) akhirnya diumumkan sudah tiba di Madinah. Kaum Muslim semua keluar untuk menyambut baginda. Rasulullah (SAW) menunaikan solat di sebuah masjid di Lembah Ranuqna, tempat semua umat Islam berkumpul untuk melihat kelibat lelaki mereka sanjungi itu.
Bertitik tolak dari itu, Rasulullah (SAW) mula membina sebuah negara Islam yang megah. Baginda memupukkan persaudaraan di kalangan umat Muslim dan menyeru mereka supaya menegakkan yang hak dan mengikut segala perintah Allah SWT.
Kesan daripada penghijrahan Rasulullah (SAW) dari Makkah ke Madinah adalah satu catatan penting sehingga umat Islam menjadikan peristiwa bersejarah ini sebagai permulaan kalendar Islam.
Tentang Kaabah:
Kaabah: Saiz dan Sejarahnya
Saiz Kaabah: Tinggi Kaabah ialah 39 kaki, 6 inci dan keseluruhannya saiznya ialah 627 kaki persegi.
Bilik di dalam Kaabah ialah 13X9 meter. Dinding Kaabah adalah seluas satu meter. Lantai di dalam ialah 2.2 meter lebih tinggi daripada tempat orang ramai mengerjakan tawaf.
Siling dan bumbung diperbuat daripada kayu.
Dindingnya diperbuat daripada batu. Dinding di dalam tidak dikilat manakala yang di luar adalah berkilat.
Bangunan kecil ini dibina dan dibina semula oleh Rasul-rasul Adam, Ibrahim, Ismail dan Muhammad. Tiada bangunan lain mempunyai penghormatan ini.
Adakah anda mengetahui Kaabah pernah dilanda oleh malapetaka seperti bah selain serangan manusia?
Klik untuk tutup...
Nama-nama Kaabah:
Nama-nama Kaabah:
Dalam bahasa Arab, Kaabah bermakna sebuah tempat tinggi yang dihormati dan penuh kebesaran. Perkataan Kaabah boleh juga bermakna kiub.
Nama-nama lain adalah:
Bait ul Ateeq – bermakna paling awal dan lama. Ia juga bermakna bebas dan merdeka. Kedua-dua makna boleh diterima.
Bayt ul Haram – rumah dihormati.
Kaabah dibina semula 12 kali.
Para akademik dan sejarahwan berkata Kaabah dibina semula antara lima hingga 12 kali.
Pembinaan pertama Kaabah dilakukan oleh Nabi Adam (as). Allah SWT menyatakan dalam al-Quran Kaabah adalah rumah pertama dibina untuk manusia menyembah Allah SWT.
Selepas itu, Nabi Ibrahim (as) dan Ismail (as) membina semula Kaabah. Ukuran Kaabah diasaskan oleh Ibrahim adalah seperti berikut:
- Dinding Timur adalah 48 kaki dan 6 inci
- Dinding Hatim adalah 33 kaki
- Dinding antara hajar aswad dan sudut Yamani adalah 30 kaki
- Dinding Barat adalah 46.5 kaki
Selepas ini berlaku beberapa pembinaan semula sebelum masa Rasulullah (SAW). Nama-nama Kaabah:
Dalam bahasa Arab, Kaabah bermakna sebuah tempat tinggi yang dihormati dan penuh kebesaran. Perkataan Kaabah boleh juga bermakna kiub.
Nama-nama lain adalah:
Bait ul Ateeq – bermakna paling awal dan lama. Ia juga bermakna bebas dan merdeka. Kedua-dua makna boleh diterima.
Bayt ul Haram – rumah dihormati.
Kaabah dibina semula 12 kali.
Para akademik dan sejarahwan berkata Kaabah dibina semula antara lima hingga 12 kali.
Pembinaan pertama Kaabah dilakukan oleh Nabi Adam (as). Allah SWT menyatakan dalam al-Quran Kaabah adalah rumah pertama dibina untuk manusia menyembah Allah SWT.
Selepas itu, Nabi Ibrahim (as) dan Ismail (as) membina semula Kaabah. Ukuran Kaabah diasaskan oleh Ibrahim adalah seperti berikut:
- Dinding Timur adalah 48 kaki dan 6 inci
- Dinding Hatim adalah 33 kaki
- Dinding antara hajar aswad dan sudut Yamani adalah 30 kaki
- Dinding Barat adalah 46.5 kaki
Selepas ini berlaku beberapa pembinaan semula sebelum masa Rasulullah (SAW).
Pembinaan semula Kaabah oleh kaum Quraish
Rasulullah mengambil bahagian dalam salah satu daripada pembinaan semula ini sebelum baginda menjadi Rasul. Selepas satu banjir kilat, Kaabah mengalami kerosakan dan dindingnya retak. Ia perlu dibina semula. Tugas ini dibahagikan antara empat puak Quraish. Rasulullah turut membantu dalam usaha pembinaan semula ini. Setelah dinding-dindingnya dibina semula, tiba masanya batu hajar aswad diletak semula di tempatnya di dinding Timur Kaabah.
Pertelingkahan berlaku apabila tiba masa untuk menentukan siapa mendapat penghormatan meletakkan batu hajar aswad itu. Apabila pertelingkahan hampir bertukar menjadi pergaduhan, Abu Umayyah, penduduk tertua Makkah, mencadangkan agar lelaki pertama yang memasuki pagar masjid pagi keesokkannya akan menentukan perkara berkenaan. Lelaki itu ialah Rasulullah. Penduduk Makkah bergembira. “Ia adalah al-Amin. Ia adalah Muhammad,” jerit mereka. Baginda menghampiri mereka lalu mereka memintanya supaya memutuskan perkara itu. Baginda bersetuju.
Rasulullah mencadangkan agar batu hitam itu diletak di atas sehelai kain, setiap bucu kain dipegang oleh seorang pemimpin puak. Kain itu diangkat ke tempat batu itu hendak diletak. Rasulullah kemudian mengambil batu itu dan meletakkannya di tempatnya di dinding Kaabah.
MA'AL HIJRAH MENUJU CINTA-MU
Ya Allah ...
Aku sepi tanpa perhatian-Mu
Aku pilu tanpa hidayah-Mu
Amalanku pasti tak bersinar
Sepertimana mahu-Mu
Malanglah aku jika begitu
Kerana terpedaya
Dengan diri sendiri
Betapa taksubnya aku dengan amalan tak bererti
Kebanggaan memakan amalanku
Ya Allah...
Pakaian kebanggaan
Pakaian kesombongan
Hanyalah layak untuk-Mu
Bukan untukku
Hinanya aku Ya Allah...
Menjadi hamba-Mu
Yang baru diberi
Setitis ilmu sudah sombong
Diberi kekayaan sudah bongkak
Diberi darjat lagilah aku sombong bongkak
Ya Allah...
Aku hamba-Mu
Yang tak sempurna Ya Allah...
Pesona dunia
Darjat...
Kekayaan...
Kebijaksanaan..
Telah memperdayakan imanku yang tandus...
Ya Allah...
Aku datang kepada-Mu Ya Allah..
Merayu pada-Mu
Agar Kau ampunkan
Segala kekhilafanku pada-Mu
Jika Kau tak ampunkan
Tiadalah bererti lagi hidupku ini
Kerana
Darjatku kekayaanku kebijaksanaanku
Telah menzalimi diriku sendiri
Sedangkan darjat kekayaan kebijaksanaan
Adalah untuk bertambah zuhudku pada-Mu
Ya Allah...
Aku sudah sedar kekhilafanku
Menjadi seorang hamba-Mu
Sepertimana mahu-Mu
Makanya ampunkan segala
Kekhilafanku
Ya Allah...
Sempena Maal Hijrah 1438H..
Dengan Rahmat Kasih-Mu Tanpa Batas...
Kau bersihkan catatan buku amalanku
Yang akan diangkat ke langit ke tujuh
Disimpan menjadi saksi di Neraca Timbangan nanti
Di hari itu segala darjat kekayaan kebijaksanaan
Sudah tidak bererti dan membantu walau sebesar zahrahpun
Yang ada amalan yang Kau terima walaupun sebesar zahrah
Makanya dengan amalanku yang sebesar zahrah ini
Kau pandanglah dengan Belas Kasihan dan Rahmat Kasih-Mu
Ampunkan aku
Ampunkan keluargaku
Ampunkan sahabat-sahabatku
Ampunkan pembaca karya-karyaku
Ampunkan semua saudara seislamku
Samada yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia
Semoga kami semua diberi buku amalan diterima dengan tangan kanan dan ringan timbangan buku amalan kami
Insya-Allah Aamiin
Ya Allah,
aku beramal soleh bukan kerana Syurga
tapi kerana-Mu...
aku mahu ditempatkan di Syurga kerana di situlah
tempat melihat Wajah-Mu...
Subhanallah itulah yang aku citakan dan semua hamba-Mu citakan amat rugilah umur kami yang tersisa ini
dibiarkan sia-sia tanpa memikir
Hari Akhirat
Hari Pembalasan segala yang dilakukan tika hidup di dunia
maka atas kesedaran dan keinsafan diri hamba-Mu yang kerdil ini
berilah kami peluang melakukan segala amal soleh dan kebaikan
yang Engkau redhai
izinkanlah Ya Allah AAmiin
Ya Allah...
Sempena Maal Hijrah 1438H
Sinarkan Nur Hidayah Kasih-Mu
Sehingga akhir hayat kami
Satukan hati-hati kami
Untuk kembali
Ke jalan-jalan sebenar
Menuju cinta-Mu
Maal Hijrah Menuju Cinta-Mu
Doa hamba-Mu yang kerdil..
Dengan Belas Kasihan Dan Rahmat Kasih-Mu
Makbulkanlah doaku dan doa semua yang
Membaca karya doaku ini
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
1 Muharram 1438H
2 Oktober 2016
"SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
SAHABAT PERSAHABATAN KITA INDAH KERANA ALLAH SWT YANG TEMUKAN WALAUPUN CUMA DI ALAMMAYA TAPI BESAR ERTINYA AGAR KITA SALING MUHASABAH DIRI DALAM MENUJU JALAN-JALAN PULANG BERTEMU-NYA DALAM JIWA YANG TENANG REDHA LAGI DIREDHAI-NYA INSYA-ALLAH AAMIIIN
DUHAI JIWA YANG TENANG KEMBALILAH KEPADA TUHAMMU DENGAN IKHLAS DAN DIREDHAI, MASUKLAH KE DALAM GOLONGAN HAMBA-KU DAN MASUKLAH KE DALAM SYURGA-KU...' SURAH AL-FAJR
INSYA-ALLAH DI SYURGA MENANTI
Rakan fbku
Kau adalah sahabat dunia akhiratku
Di kala aku terlena
Kau yang kejutkan aku dari lena
Agar aku bangun
Mengejar masa yang tertinggal
Masa yang tak akan dapat kuraih kembali
Terima kasih rakan fbku
Rakan fbku
Di kala aku berduka
Kaulah penyembuh dukaku
Dukaku kau rawat dengan benang kasih sucimu
Aku menangis hiba
Aku menangis syahdu
Aku menangis dalam sendu
Aku terharu
Sejujur terharu
Rakan fbku
Bagiku kau permata Syurga
Kiriman dari-Nya untukku Syukuri
Kau pelangi indah yang kutunggu-tunggu
Indahmu bagaikan pelangi di malam hari
Indah....indah....indah...
Terlalulah indah
Tak dapat dilafazkan dengan kata-kata
Melainkan
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Rakan fbku
Kehadiranmu kusambut
Dengan segala ketulusan jiwa kasih murni
Sesuci embunan pelangi cinta di pagi hari
Kerana hatimu suci murni bak embunan pelangi cinta
Rakan fbku
Kerana hadirmu adalah
Sumber inspirasiku berkarya
Agar aku dapat berkarya
Memuji Tentang Kebesaran Tuhan
Mahu mendalami pelbagai ilmu
Ilmu ....
Ketuhanan
Kerohanian
Kemanusiaan...
Kemanisan iman
Berkasih sayang kerana-Nya
Berukhuwah kasih kerana-Nya
Mengingati mati
Azab sengsara di alam barzah
Kenikmatan Syurga Firdausi ...
Makanya aku perlukan
Rakan fb ke arah
Ke jalan-jalan
Ke negeri Abadi...
Yang mana bila sudah sampai
Waktu dan ketikanya
Kita tak akan diberi peluang kali kedua
Untuk hidup di bumi semula
Subanallah Alhamdulillah Allahu Akbar
Aku tak mahu sampai
Aku menyesal yang sesungguhnya
Kerana nasi sudah menjadi bubur
Aku tak bisa dihidupkan kembali
Walaupun hanya sekadar ..
Mengucapkan Ya Allah...
Ya Allah ampunkan aku
Hidupkan aku semula
Biarpun aku meraung semesta alam
Biarpun aku menangis seluas samudera
Merayu...rayu...kepada Tuhanku...
Agar dapat dikembalikan semula ke bumi
Tapi rayuanku sudah terlambat untuk dikesali
Masa untuk kubertaubat sudah tamat....
Syukur Ya Allah....
Kau masih memberi aku kesempatan...
Pada waktu yang tersisa ini
Kau berilah aku kesempatan
Membawa sebanyak mana amal soleh
Yang Kau redhai
Itu saja yang aku dambakan pada-Mu
Ya Allah...
Dikala nyawa di kandung badan
Pintu taubat , Kau masih
Memberi aku peluang...
Makanya berilah aku peluang Ya Allah...
Belas Ehsanlah padaku Ya Allah...
Aku tahu jika nafas belum sampai di kerongkong
Kau akan terima taubatku
Setitis air mataku saja jika ikhlas merayu pada-MU
Dapat memadamkan api neraka-Mu
Allahu Akbar
Betapa Maha Pengasih Penyayang-Nya Engkau Ya Allah...
Amalanku sedikit
Rayuanku dengan tangisan hiba mahu pulang kepada-Mu
Kau terima tanpa mengira siapa aku....
Sesungguh-Nya
Akulah manusia yang paling rugi
Jika kesempatan hidup yang tersisa ini
Aku biarkan percuma tanpa perhatian-Mu Ya Alllah...
Makanya Ya Allah...
Izinkanlah aku berbuat segala amalan soleh
Bukan untuk dipandang manusia
Tapi hanyalah untuk mendapat keredhaan-Mu
Bantulah aku jika aku buntu
Bantulah aku jika aku dianiaya manusia yang mendengki
Mudahkanlah aku untuk ke jalan-jalan-Mu
Tanpa dihalang oleh sesiapa melainkan-Mu
Kerana hidup dan matiku sudah kuserahkan pada-Mu
Moga Kau makbulkan segala cita-citaku yang Kau Redhai
Aamiin Aamiin Amiin Ya Rabbal A'Lamin ...
Rakan fbku
Kerana hidup matiku hanyalah untuk-Nya
Dan tak akan kufikirkan masalah yang remeh temeh
Fikiranku hanya terfokus kepada matlamatku
Matlamat mencapai segala cita-citaku
Makanya aku sudi menjadi rakan fbmu
Niatku sentiasa baik padamu
Sayangku padamu kerana-Nya
Tolong tinggalkan aku
Jika kamu berniat tak baik padaku
Tolong tinggalkan aku jika kamu wujud tapi tak wujud difbku
Tolong tinggalkan aku jika kamu mahu menfitnahku
Tolong tinggalkan aku jika kamu sengaja mahu menyakitkan hatiku
Tolong tinggalkan aku jika kamu berdengki hati denganku
Tolong tinggalkan aku jika kamu jenis yang sibuk selalu
Tolong tinggalkan aku jika tak mahu berkomunikasi denganku
Jika kau tak mahu tinggalkan aku kerana sebab-sebab tertentu
Maafkan aku jika aku tinggalkan kamu...
Anggaplah kita bertemu kerana Allah
Kita berpisah kerana Allah juga...
Maaf...maaf ...maaf kupinta...
Andainya berpisahan terjadi jua...
Tak bertemu di alam maya
Insya-Allah di Syurga menanti....
Luahan rasa rakan fbmu,
Ratu Rimba Niagara
1 Muharram 1438H
2 Oktober 2016
"SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
ERTI KEBAHAGIAAN DALAM BERSAHABAT DI ALAM MAYA
biarpun alammaya ini cumalah laman sosial
saja santaikan minda
canda...canda...
suka...suka...
tapi bagiku
terlalu serius
terutama laman fbku
medan juangku bersastera
segala pemikiran
segala idea
segala ilham
dicurah di laman fbku
yang ku namakan laman fbku
KERAJAAN RIMBA NIAGARA
AKU SEBAGAI RATU MEMERINTAH KERAJAAN RIMBA NIAGARA
rakyatku adalah rakan-rakan fbku
rakyatku tidaklah ramai
lebih kurang 20 orang saja
sebagai menyandang jawatan rakyat rimba niagara
mereka juga merangkap kesatria sastera RATU RIMBA NIAGARA
kesatria sastraku jika tidak aktif
malas untuk berbakti pada KERAJAAN RIMBA NIAGARA
akan dilucutkan kerakyatannya sebagai rakyat rimba niagara
kerana telah derhaka kepada Kerajaan Rimba Niagara
tidak mahu menyumbang bakti tanda kesetiaan kepada Kerajaan Rimba Niagara.
Andai mereka yang telah kulucutkan kerakyatan
janganlah berkecil hati atau marah....anggaplah ini sandiwaraku sandiwaramu
kita sama-sama sandiwara...kau dengan sandiwaramu kenapa mahu jadi rakyat rimba niagara dan aku dengan sandiwaraku menjadi RATU RIMBA NIAGARA
jadi kita sama-sama faham dan tidak akan kecil hati jika kita tidak memahami sandiwara masing-masing.
Hiduppun satu sandiwara....kita sebagai pelakonnya...kita hendak melakonkan watak yang disenangi atau tidak terpulang kepada kita tiada siapa yang memaksanya.
Semua hidup bermatlamat...
Waima pun bersahabat dalam fb...
Jika kita hendak berkawan dalam fb kita tanya diri kita terlebih dahulu
Adakah kita berkawan ini untuk saling membahagiakan atau saling melukakan
Jika kita rasa kita tidak dapat membahagiakan kawan kita saja canda-canda
Itu satu keputusan yang silap yang perlu diperbetulkan....
Agar kita tidak saling menyalahkan kawan kita....
Moga kita bisa menjadi seorang sahabat saling membahagiakan dan memahami
Kehendak sahabat kita jika kehendaknya boleh mewangikan silaturahim sampai ke kubur sampai ke Syurga. ITULAH SAHBAT ALAMMAYA SALING MEMBAHAGIAKAN KERANA MENJAGA HUBUNGAN SILATURRAHIM AGAR TIADA KERETAKAN...ITULAH SEBENARNYA ERTI KEBAHAGIAAN DALAM BERSAHABAT DI ALAM MAYA INI.
RATU RIMBA NIAGARA
1 Muharram 1438H
2 Oktober 2016
DENGAN PENUH KEINSAFAN AKU MEMOHON KEMAAFAN KEPADA SEMUA YANG MENGENALIKU DI ALAM MAYA ATAU DI ALAM REALITI KERANA AKU TAK MAHU MATI SEBAGAI ROH YANG RUGI TIKA BERTEMU TUHANKU.
AKU BUKANLAH ORANG YANG BAIK
TAPI AKU BERCITA-CITA MENJADI ORANG YANG TERBAIK
HUBUNGAN BAIK DENGAN ALLAH
HUBUNGA BAIK DENGAN MANUSIA
JIKA AKU BERBUAT BAIK TAPI DIBALAS RACUN AKU TETAP JUGA MEMBALAS DENGAN KEBAIKAN TANPA DENDAM DI HATI
JIKA MASIH LAGI TIDAK DISUKAI OLEH MANUSIA PADAKU AKU PERLU MUHASABAH DIRI KENAPA MANUSIA TIDAK SUKAKAN AKU...BARANGKALI AKU SEORANG YANG SOMBONG LAGI BONGKAK DENGAN MERASAKAN KESEMPURNAAN DIRIKU
MALANGLAH JIKA AKU BEGITU MANUSIA BENCIKAN AKU KERANA AKU MANUSIA YANG SOMBONG ..MEMANG PATUTLAH MANUSIA BENCIKAN AKU KERANA PAKAIAN SOMBONG ADALAH HANYA LAYAK UNTUK ALLAH SWT SAHAJA... DAN SYURGA TIDAK LAYAK BAGI MEREKA YANG SOMBONG LAGI BONGKAK..
DAN LEBIH AKU KUATIRI JIKA SEKIRANYA ALLAH JUGA MEMBENCI AKU KERANA AKU DIBENCI OLEH MANUSIA...
ALLAHU AKBAR BUMI MANA LAGI HENDAK KUTUMPANGKAN USIAKU YANG TERSISA INI....
JIKA SEBENTAR LAGI AKU DIPANGGIL TUHAN BERTEMUNYA PASTI AKU MENYESAL BILA ALLAH TAK SUDI TERIMA ROHKU ...
DAN DI KALA ITU ROHKU DICAMPAKKAN KE DALAM API NERAKA PALING HINA....ALLAHU...AKBAR.. AMPUNKAN AKU YA ALLAH KERANA AKU TIDAK MENJAGA HUBUNGAN BAIK DENGAN MANUSIA AKU MENERIMA AZAB YANG PEDIH....!!!!
SYUKUR AKU MASIH DIBERI KESEMPATAN ALLAH SWT UNTUK MEMOHON MAAF KEPADA SEMUA MANUSIA YANG TELAH KUSAKITKAN HATINYA DEMI MENJAGA SILATURRAHIM DI ALAM MAYA MAHUPUN DI ALAM REALITI.
1 MUHARRAM 1438H YANG MULIA INI DAN SAMPAI AKHIR NAFASKU ...KU MENGHULURKAN SEPULUH JARI MEMOHON MAAF DARI HUJUNG RAMBUT HINGGA KE HUJUNG KAKI KEPADA SEMUA SAUDARA SEISLAMKU DI ALAM MAYA INI ATAU DI ALAM REALITI SUDI MEMAAFKAN AKU AGAR AKU DAPAT MENJAWAB SOALAN DI KUBUR ....AGAR ALLAH SUDI MENERIMA ROHKU SEBAGAI ROH-ROH YANG DIMASUKKAN KEDALAM ROH-ROH YANG BERAMAL SOLEH KERANA-NYA AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'SAMPAI KAPANPUN AKU TETAP MINTA MAAF KEPADA SEMUA RAKAN-RAKAN ALAMMAYAKU KERANA AKU ADALAH INSAN YANG TIDAK SEMPURNA MAKA SUDILAH MAAFKAN AKU'
RATU RIMBA NIAGARA
1 MUHARRAM 1438H
2 OKTOBER 2016
BELAIAN KASIH PERTEMANAN TERHINGGA NILAINYA SAMPAI ALAM BARZAH
Ratu Yang Bersemayam
aksara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu disaat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui
rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan disaat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah
apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
ratu rimba niagara tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara
sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia
siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
Pradita Fia Bundaku sayang / parasmu yang cantik/melambangkan hatimu yang dermawan/kalimatmu yang menyejukan/ untaian kata yang selalu kurindu/ saat kugundah/percikan nadamu/bangkitkan hati yang terluka/ sejukan jiwa yang kerontang/ dan memberikan semangat/ seperti mentari yang tak bosan berkunjung....
MARI BERSAMA KITA KEJAR AKHIRAT
Sahabatku....
Doakan saja agar dia diberi pertunjuk dari-Nya
Lupakan setiap apa yang dilakukan ke atasmu
Hanya yang harus sahabat fikirkan sekarang
Adalah apa yang sahabat mahu dalam hidup ini
Jika semua sudah sempurna dimiliki dengan rasa syukur
Syukurlah sahabat masih lagi diberi kesempatan
Untuk mengumpul sebanyak mungkin
Bekalan untuk dibawa ke alam Abadi
Moga bekalan kita semua ada Nilaian Di Sisi-NYa Aamiin
Dan persahabatan kita yang suci murni ini
Dapat diteruskan hingga ke Syurgawi Aamin Ya Rabbal A'Lamin
"JIKA KITA KEJAR DUNIA... DUNIA AKAN TINGGALKAN KITA
JIKA KITA KEJAR AKHIRAT...DUNIA AKAN MENGIKUTI KITA"
RATU RIMBA NIAGARA
1 MUHARRAM 1438H
2 OKTOBER 2016
SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1437H MAAF ZAHIR BATIN KEPADA SAHABAT YANG SENTIASA TERSANJUNG DI HATI.
"SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"

SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Norhaza Manda Conai ALHAMDULILLAH SYUKUR PENGESIAN HEBAT JOM MENPERKASA BULAN MUHARAM GAJARAN HEBAT DARI ALLAH

KENAPA KITA DIHANTAR KE DUNIA?
"Kita dihantar ke dunia ini harus bersedia berjuang di medan perang
Kita juga harus bersedia jika Tuhan memanggil kita kembali pulang kepada-Nya"
PETIKAN DARIPADA KATA-KATA MUTIARA USTAZ
2 Okt 2012
JIKA KITA DIBERI UJIAN
Kenali siapa kita
kita adalah hamba-Nya
Apa yang kita faham makna hamba-Nya
kita kena terima apa saja yang diberi ujian kepada kita
kasih sayang-Nya melebihi kasih sayang seorang ibu
kepada anaknya
bila diuji hamba-Nya
berarti DIA sayangkan kita untuk menguji sejauh mana
kasih sayang hamba-Nya
dan jika kita sabar dalam segala ujian
itulah kejayaan seseorang hamba
tepatlah akan janji Allah
"AKU TIDAK AKAN MEMBERI UJIAN KEPADA HAMBA-KU
MELAINKAN MENGIKUT KEMAMPUANNYA"
Apakh hikmah di sebalik ujian itu
jika kita tahu hikmahnya kita akan rasa syukur
ditimpakan ujian kalau tidak ditimpakan ujian
pasti kita masih tidak berubah...pasti ktia
tidak kenal Tuhan ...pasti kita masih
lagi leka dengan pesona dunia yang melalaikan
pasti kita masih lagi hidup dalam kelekaan
tanpa sedar kita akan pulang ke Pangkuan-Nya
rugilah kita bila bertemu-Nya dalam bekalan yang kosong
"JANGAN KITA CUBA MENGUBAH ARAH TUJU ANGIN
KERANA KITA TIADA DAYA UNTUK MENGUBAHNYA
KITA CUMA HANYA BOLEH MENGELAK ...
KITA UMPAMA NAKHODA YANG BOLEH MENGUBAH PELAYARANNYA UNTUK
MENUJU KE DESTINASI DAN DESTINASI ITULAH AKHIRAT."
RATU RIMBA NIAGARA
2 Oktober 2012
Kongsi
BUKAN AKU TAK PUNYA HATI
bukan aku tak punya hati
telah kuberikan hati
telah ku balas cinta
yang mulanya cinta
yang mulanya sayang
menjadi benci akhirnya
makanya cinta dan sayang
mana lagi yang hendak
kupercaya
semuanya membuatkan
jiwa terlara
membuatkan aku tak yakin lagi
apa itu makna cinta dari
mereka yang suka jatuh cinta
tapi mudah melupakan cinta yang dilafazkan
aku bukan jenis
yang tak menghargai cinta
kerana cinta adalah kurniaan dari-Nya
tapi baginya cumalah
cinta sandaran
cinta palsu
hanya sementara
hanya pura-pura
dan aku
tak suka yang pura-pura
makanya aku lupakan cinta
cintaku hanyalah untuk-Nya
dan daripada seorang hamba-Nya
yang telah diuntukkan untukku
ku tunggu dalam kesabaran
ku tunggu dalam keimanan
dan ku yakin
cinta itulah yang boleh
membawaku jalan-jalan
ke Syurga
menjadikan aku bidadari
dunia akhiratnya
bercinta di dunia
dipatrikan sehingga ke Syurga
bahagia dunia bahagia akhirat
jika cinta itu milikku
barulah aku ada hati ada cinta
RATU RIMBA NIAGARA
2 Okt 2012
DIA MENDUGA KERANA SAYANG
duhai fatma apa kabarmu
adakah ok ke hari ini
atau dah lupa samaku
atau sudah hilang rindumu padaku
Ratu Rimba Niagara
2 Okt 2012
Unlike · · Unfollow Post · about an hour ago
You, Fatma Wati and Waris Manan like this.
Ratu Rimba Niagara kalau rindumu sudah hilang
aku akan pergi darimu
kerana kau dah tak sayang
biarlah kubawa laraku tanpamu
about an hour ago · Like · 1
Ratu Rimba Niagara dulu bilang cinta dan sayang
sekarang sudah tiada lagi
tak apalah dah tak sayang
izinkan aku pergi
about an hour ago · Like · 1
Ratu Rimba Niagara izinkan aku pergi
bawa rindumu
biar sentiasa mewangi
dihatiku
about an hour ago · Like · 1
Ratu Rimba Niagara maafkan aku
tiada lagi kutertunggu-tunggu
kasihmu itu
di ombak rindu
jadilah si pungguk berlagu rindukanmu
about an hour ago · Like · 1
Fatma Wati Ratu Rimba Niagara aku selalu ada untukmu....aku juga ada masalah....di mana aku mencari rezeki di situ aku dikucilkan.....
about an hour ago · Like
Ratu Rimba Niagara si pungguk berlagu dirindu
tak terbalas rindu
hingga jemu
kumenantimu
ku tahu kau sudah tak sayang padaku
biarlah cinta yang lain bertahta di hatimu
aku rela begitu
about an hour ago · Like · 1
Fatma Wati Ratu Rimba Niagara aku sedang difitnah orang....
makanya aku sepi tanpa berita.....sememangnya kamu tak tahu deritaku.....
about an hour ago · Like
Ratu Rimba Niagara dulu di mana aku aku
di situ ada kamu
sekarang tidak lagi begitu
kau biarkan aku sepi tanpa rindumu
jangan ditanya kenapa cinta berlalu
dan ku tak mahu ingatmu
sedih pilu hatiku tanpa cintamu
about an hour ago · Edited · Like
Ratu Rimba Niagara Dulu kau tak macam ni
Selalu bilang sayang bilang cinta
Sekarang bilang benci
Aku tak suka
Biarlah aku pergi
Tak akan kembali lagi
Kerna kehadiranku tak kau pedulikan aku hingga kini
about an hour ago · Like
Ratu Rimba Niagara
Maafkan aku kasih
Jika aku yang bersalah
Aku sudah cuma membahagiakanmu
Aku sudah cuba memahamimu
Tapi apakah daya
Kau sudah tidak percaya pada kulagi
Maka kau pergi tinggalkan aku
Dan kuterima perpisahan ini
Dan tak akan kuingat mu lagi
Biarlah aku sendiri
Sendiraan begini....
Moga kau bahagia
Di samping dia yang kau cintai...
about an hour ago · Like
Ratu Rimba Niagara
KANDA SAYANG KAMU ADINDA PUTRI FATMA WATI
Dikuncil itu apa fatma
Sejujurnya aku tak mahu
Senyumanmu yang ayu itu
Dibiarkan diheret ke dalam bara gelombang ombak mengganas...!
Biarkan mereka begitu fatma
Jika kau benar Tuhan sentiasa ada bersamamu fatma
Jika kau mengalah gara-gara mereka
Rugilah kau fatma
Mereka akan tepuk tangan
Di atas kekalahanmu fatma
Percayalah ini semua dugaan untukmu fatma
Tuhan mendugamu sesuai dengan kemampuanmu fatma
Makanay bersabar ye
Mari ke mari bersamaku
Ku hiburkanmu sebuah puisi
Tentang Kasih Sayang Tuhan
Melebihi Kasih Sayang seorang ibu kepada anaknya
Dengar dengan teliti jika aku siarkan...
Moga kau tenang dan bisa senyum kembali
Aku tak suka kau sedih dan berair mata
Hidup sudahlah terlalu singkat
Kenapa mahu dipenuhi dengan kesedihan
Yang tak memberi apa-apa makna pada akhirat kita
Jika kita menangis memberi impak pada akhirat kita
Menangislah sampai buta pun tak apa fatma
Kerana setitik air mata kita boleh memadamkan
Api neraka Insya-Allah Aamiin
Moga kita bisa menangis hanya untuk Allah
Bukan kerana manusia yang sia-sia....
Percayalah aku sayang kamu demi-Nya...
Sayangku padamu di dunia ini moga
Terpatri hingga ke Syurgawi AAmiiin.
Dari sahabatmu yang ingin setia padamu,
Kanda Ratu Rimba Niagara kepada adinda
Putri Fatma Wati yang disayangi dunia akhirat...
2 Okt 2012
about an hour ago · Like
Ratu Rimba Niagara KENAPA KITA DIHANTAR KE DUNIA?
"Kita dihantar ke dunia ini harus bersedia berjuang di medan perang
Kita juga harus bersedia jika Tuhan memanggil kita kembali pulang kepada-Nya"
PETIKAN DARIPADA KATA-KATA MUTIARA USTAZ
2 Okt 2012
JIKA KITA DIBERI UJIAN
Kenali siapa kita
kita adalah hamba-Nya
Apa yang kita faham makna hamba-Nya
kita kena terima apa saja yang diberi ujian kepada kita
kasih sayang-Nya melebihi kasih sayang seorang ibu
kepada anaknya
bila diuji hamba-Nya
berarti DIA sayangkan kita untuk menguji sejauh mana
kasih sayang hamba-Nya
dan jika kita sabar dalam segala ujian
itulah kejayaan seseorang hamba
tepatlah akan janji Allah
"AKU TIDAK AKAN MEMBERI UJIAN KEPADA HAMBA-KU
MELAINKAN MENGIKUT KEMAMPUANNYA"
Apakh hikmah di sebalik ujian itu
jika kita tahu hikmahnya kita akan rasa syukur
ditimpakan ujian kalau tidak ditimpakan ujian
pasti kita masih tidak berubah...pasti ktia
tidak kenal Tuhan ...pasti kita masih
lagi leka dengan pesona dunia yang melalaikan
pasti kita masih lagi hidup dalam kelekaan
tanpa sedar kita akan pulang ke Pangkuan-Nya
rugilah kita bila bertemu-Nya dalam bekalan yang kosong
"JANGAN KITA CUBA MENGUBAH ARAH TUJU ANGIN
KERANA KITA TIADA DAYA UNTUK MENGUBAHNYA
KITA CUMA HANYA BOLEH MENGELAK ...
KITA UMPAMA NAKHODA YANG BOLEH MENGUBAH PELAYARANNYA UNTUK
MENUJU KE DESTINASI DAN DESTINASI ITULAH AKHIRAT."
RATU RIMBA NIAGARA
2 Oktober 2012
about an hour ago · Like
Ratu Rimba Niagara Adindaku putrri fatma...diammu adalah lebih baik bagimu
jika kau bersuara akan mengundang kekeruhan yang maha dahyat
dan kau pasti akan kecewa...maka diamlah dikau fatma...diam mu itu bukanlah berarti kau kalah fatma...kau menang kerana Allah sentiasa bersama dengan orang yang benar...jika kau fikirkan itu pasti jiwamu tak galau lagi dan ketenangan itu adalah milikmu ..Insya-Allah Aamiin.
38 minutes ago · Like · 1
Ratu Rimba Niagara Itu yang terbaiknya fatma.
Aku doakan kemenangan dan ketenangan
Milikmu yang abadi fatma
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
14 minutes ago · Like
Fatma Wati Ratu Rimba Niagara aku akan diam sehingga aku tenang...aku tahu tak guna bersuara dan tak guna berkata-kata.....
35 minutes ago · Unlike · 1
Fatma Wati Ratu Rimba Niagara aku dalam dilema....karena aku tahu semua fatamorgana, aku terdiam ketika diingatkan apa yang telah aku kerjakan, aku terdiam ketika diamku disalah artikan....aku terdiam seribu bahasa....karena tak tahu apa yang nak dikata....
46 minutes ago · Unlike · 1
Ratu Rimba Niagara MOGA DIAMMU ALLAH MEMBERKATI MU
AAMIIN YA RABBA A'LAMIN
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP LUAHKAN HATIMU SEHINGGA KAU TENANG)
2 Okt 2012
PELANGI REMANG SENJA
Aku tak akan menahan remang senja yang hadir
Kerana remang itulah yang mengingat aku arti rindu
Rindukanmu yang telah kau sepikan sejak sekian dulu
Biarlah pelangi itu datang
Kerana telah lama kunantikan
Pelangi remang senja
Bawa ke malam
Indahnya pelangi malam
Begitulah indahnya
Rinduku padamu
Biarpun rinduku tak terbalas rindu
Siapalah aku di hatimu
Yang tak setanding cinta dan rindunya
Yang kau cinta dan kau rindu
Aku tersipu malu
Ahh! malu dong.....
(hehehehe)
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
2 Okt 2012


ILMU ALLAH TIADA PENGHUJUNG
Alhamdulillah...
Syukur Ke Hadrat Ilahi...
Segala Pujian Anya Bgi Allah...
Betapa Dasyatnya Allah S.W.T...
Ilmu Allah Yg Tiada Penghujung...
Ilmu Allah Yg Tiada Batasannn...
Ilmu Allah Yg Tiada Akhirnyaaa...
Ilmu Allah Yg Luas Dan Besarrr...
Pergh...Terbaik Derrr...(n_n)...
YMTT...OMG...Fisabilillah...///...
Oleh:Acap Taddo
Muhammad Umar Affan Alhamdulillah. .
Acap Taddo He3...Syukur...Pada msa yg sma mengeratkan siratulrahim...amin...
Ratu Rimba Niagara Acap Taddo
Jika mengeratkan talisiraturrahim kenapa berpaling wajahmu ye...
macam tak nak kawan je...hehehe
kalau nggak mahu nggak apalah...
biarkan ku pergi darimu...
maafkan daku acap taddo...
kalau benar menganggap aku ini rakan fbmu
jangan palingkan wajahmu itu ye...
rakan-rakan fbku semuanya berwajah
tanda syukurnya pada Allah SWT
Kurniakan wajah yang serba sempurna
begitulah hebat-Nya Allah SWT
KARYA ACAP TADDO & RATU RIMBA NIAGARA
1 Okt 2012
~~Di Langkah ini...~~
Biar berderu
awan dan ombak
memegang angin
memecah jendela hati
di sebalik namamu kuseru..
Biar gegar geger memecah kata
gunung sipu tetap tersenyum
terpacak dalam buai mimpi
coretlah kicau puisi di daerah hati
biar gunung langkah termati...dalam kata-kata
Lezaihasra Lm..
besut, t'ganu.
1hb sept. 2012
TAMATLAH SEGALA SERU
Namaku tak kau seru
nama melati putih kau seru
makanya aku terlara dalam sepi tanpa seru
aku berseru namamu tanpa kau menjawab seru
aku takkan berseru
selagi kau tak jawab seru
seru menyeru
tak berbalas seru
makanya biarlah namamu kuseru
bersama ombak menderu-deru
tiada di hatimu menyeru namaku
hinggalah aku putus asa untuk menyeru
itu maknanya sudah berakhirnya untuk menyeru
aku telah dijemput pulang kerana DIA menyeru
sudah sampai waktu pulang ke Pangkuan-Nya tamatlah segala seru
RATU RIMBA NIAGARA
1 Okt 2012
HATI PUJANGGA SESEJUK SALJI DI PERGUNUNGAN HIMALAYA
Hati pujangga
memang sukar diramal
ramalan kaji cuaca pun tak bisa meramalnya
diri sendiri pun tak bisa meramalnya
kerana hati pujangga
terlalu cepat terguris
terlalu sensitif
bagaimana dia peka dengan keadaan sekeliling
begitu juga dengannya
hati pujangga lekas panas
hati pujangga lekas sejuk
sesejuk salji di pergunungan himalaya
tapi jika hati pujangga lekas panas
dan panasnya tidak juga reda-reda
ini pasti awan kepanasannya sentiasa bergerak aktif
diaktifkan oleh kelompok-kelompok awan hitam
yang membaluti hati panasnya
agar panasnya kian membahang-bahang
jika tidak dirawat segera dengan kelompok awan putih
akan beruwap-wap lantas meletus
seperti letusan gunung berapi
berapi mengeluarkan lahar
dan laharnya akan merosakkan
sungai-sungai yang mengalir tenang
semuanya musnah dalam sekelip mata
dan tiada akan lagi kuntuman-kuntuman
bunga-bunga Syurga yang hidup di kiri kanan sungai
sungai-sungai nan indah di pandang mata
menjadi tandus
mati lesu dan hambar
Hati pujangga
terkesima
melihat alam yang indah
musnah sekelip masa
gara-gara hati pujangga
yang panasnya menjadi letusan lahar
Hati pujangga
bermuhasabah diri
menginsafi diri
hidup tak pernah sempurna
menyempurnakan kehidupan orang lain
kehidupan sendiri terabai
kezaliman diri sendiri
yang tak dapat dimaafkan
Hati pujangga
dikurniakan bakat
bukan untuk menyakat
bukan untuk menyakiti
bukan untuk berdengkian
kerana hati pujangga
pabila dia berkarya
adalah dari kalbu
bukan dari hati panas membara-bara
jika dari kalbu
karya nukilannya sentiasa bertenaga
apa yang dikaryakan
adalah untuk muhasabah dirinya sendiri
kerana merasakan dirinya hamba-Nya
yang terlalu kerdil
dan sentiasa menghargai Kurniaan bakat dari-Nya
tanda Syukur dia bergelar pujangga
Pujangga Tuhan
Pujangga insan
yang mahu mempersembahkan karya-karyanya
di hadapan Robbul Idzati
dengan sepenuh harapan karyanya diterima
sebagai bekalan di akhirat nanti
sebab itu hati pujangga mesti sesejuk salji di pergunungan Himalaya
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
1 Okt 2012
TIADA KATA SEINDAH BAHASA
tiada kata seindah bahasa
bahasa bukan dipertuturkan
mengikut rasa lidah
tapi mengikut bahasa hati
tidak juga mengikut bahasa hati
kerana bahasa hati jiwa jadi celaru
tiada kata seindah bahasa
kata datang dari jiwa yang dimahu
jiwa yang datang dari cahaya
cahaya Nur Ilahi
berkemilau
menyilau
meresap ke hati meresap ke jiwa
rasa aman tenteram jiwa
rasa bahagia mendengar
tiada kata seindah bahasa
ditulis bukan mengikut rasa
ditulis mengikut gerak jiwa rasa
penuh berhati penuh daya fikir
agar ditulis diiringi doa pada yang Esa
moga apa yang ditulis
memberi manfaat buat diri sendiri
buat mereka yang membaca
tiada kata seindah bahasa
jika semua pujangga
menulis gaya tersendiri
memeriahkan warna-warni hati
berpelangi-pelangi cintakan Ilahi
berseri-seri di laman hati
indah...lindah...indah...
seindah Taman-Taman Syurga
bilamana berpadunya warna-warni hati
pujangga di laman maya
sedia berbakti
pada Ilahi
pada apa yang DiCipta-Nya
di langit dan di bumi
pasti di langit dan di bumi menyayangi
indahnya bahasa indahnya semai bakti tanpa henti
bila pasti terhenti.....di Sana menanti pasti
Cinta Abadi Seabadi Cintamu pada-Nya
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
1 Okt 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
1 Okt 2012
MAAFKAN SAYA JIKA TERSALAH DALAM BERKATA-KATA
yang penting hati mau baik...
baik pada pandangan Allah
baik pada nilaian manusia yang selalu bersangka baik...
kelemahan saya apabila saya bersahabat fb
sepi menyepi seolah saya tak wujud
sedangkan Allah itu wujud dapat dirasakan kehadiran-Nya
walaupun tak nampak pada zahir-Nya
Jika saya diberi piihan
samada batu permata berharga
atau rakan fb
saya akan memilih rakan fb
kerana bagi saya rakan fb terlalu berharga daripada permata berharga kehadirannya di fb saya memberi impak yang paling berharga untuk kebahagiaan dunia dan akhirat saya...
makanya setiap rakan fb saya terlalu bermakna
jika mereka tidak memberi apa-apa makna
sejujurnya saya minta maaf
kerana saya tak dapat pertahankan dia sebagai rakan fb
tapi di hati masih mengaku sahabat
kerana takut memutuskan talisiraturrahim
kerana tidak akan masuk Syurga
jika seseorang hamba memutuskan talisiraturrahim
maka itulah prinsip saya
harap boleh faham apa maksud saya ye
maafkan saya jika tersalah dalam berkata-kata...
RATU RIMBA NIAGARA
1 Okt 2012
SEPIMU MEMBUATKAN AKU RINDU
Sahabatku Emalia...
kemarilah ke laman fbku ...
kerana aku rindu sama kamu...
kamulah penawar sepiku...
kamu jualah yang membalut luka di hatiku
dengan benang kasihmu yang setulus hati
aku kangen sama kamu Emalia...
jika kau sudi sambutlah kasih yang teramat kasih dariku
sabahabatmu di benua Malaysia
bukankah kita sudah berjanji mahu menjadi sahabat yang setia?
tidak saling sepi menyepikan
sepimu membuatkan aku rindu...
RATU RIMBA NIAGARA
1 Okt 2012
REMBULAN MENGAJAR ERTI KEISTIMEWAAN
Kau mengajar sang pencinta erti sebuah keistimewaan
bahawa cinta luhur itu tidak semurah di pasar lelong
ia sukar dimiliki lantaran memiliki suatu keberuntungan
ia sukar dimiliki lantaran memiliki suatu anugerah
cinta menemui rahsia sebuah kerahsiaan
cinta seiring peradaban kemanusiaan
dan cinta bagaikan nelayan jauh melaut menemui pantainya
rembulan, kau mengajar makna martabat cinta
sukarnya memiliki
namun memilikinya bagaikan menemui kembali permata yang hilang.
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
ANEHKAH DIA?
Anehkah
bila dia berzikir kasih
bila dia bertasbih sayang
bila dia beratib rindu
bila dia berwirid pilu
bila cinta disurahkan
bertahajud pada rasa cinta
di daerah kasih
sesama manusia
dia mencari sakral
suluhan wahyu
semoga terminologi alam tinggi
menyuluh alam manusiawi
dia mewaraskan cinta
pada jalanNya.
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
SASTERAWAN MENCATAT SEMUA
Laut ketika tenang dan geloranya
daratan ketika damai dan ributnya
ruang angkasa ketika cerah dan mendungnya
hati ketika suka dan dukanya
isteri ketika sayang dan bencinya
suami ketika kasih dan hambarnya
pepohon ketika segar dan layunya
kisah hidup dan berita kematiannya
sasterawan mencatat
lagi dan lagi..
rajinnya sasterawan
rajinnya sasterawan
rajinnya mencatat
rajinnya mencatat.
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
◦˚☆☆ — Kata Mutiara ◦˚☆☆ —
Orang pandai dan beradab tak kan diam di kampung halaman..
Tinggalkan negerimu dan merantaulah ke negeri orang...
Pergilah, kan kau dapatkan pengganti dari kerabat dan teman..
Berlelah-lelahlah, manisnya hidup terasa setelah lelah berjuang..
Aku melihat air yang diam menjadi rusak karena diam tertahan
Jika mengalir menjadi jernih jika tidak dia kan keruh menggenang....
Singa tak kan pernah memangsa jika tak tinggalkan sarang...
Anak panah jika tidak tinggalkan busur tak kan kena sasaran
Jika saja matahari di orbitnya tak bergerak dan terus diam
Tentu manusia bosan padanya dan enggan memandang...
Rembulan jika terus-menerus purnama sepanjang zaman...
Orang-orang tak kan menunggu saat munculnya datang..
Biji emas bagai tanah biasa sebelum digali dari tambang
Setelah diolah dan ditambang manusia ramai memperebutkan
Kayu gaharu tak ubahnya kayu biasa di dalam hutan...
Jika dibawa ke kota berubah mahal jadi incaran hartawan...
Salam Ukhuwah fillah selalu.....
SALAM CINTA SASTRA NUSANTARA
·
KITA PEWARIS LELUHUR
Kita pewaris leluhur
kita pewaris perjuangan
kita pewaris peradaban
dan kita pewaris tamadun besar
warisan leluhur
perjuangan!
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
SASTRA YANG DIMATLAMATKAN BERSASTERA
Terima kasih kerana sudi memahamiku
dunia sasteraku sastramu
pasti kamu peminat karyaku
pasti juga aku peminat karyamu
kamu faham duniaku kerana
dunia aku adalah dunia mu juga
Sama-sama pengabdi sastra
kerana sastralah kita disatukan hati
kerana jiwa kita sastra
tanpa sastra jiwa hambar tak berarti
Sastra yang dimatlamatkan bersastera
mahu Memuja-Nya
Meng-Agungkan-Nya
lantas jatuh cinta pada-Nya
Moga setiap baris sastra kita
dapat mengundang Rahmat Kasih Ilahi
ada kita dan pada semua yang membaca karya kita
Moga berkat bersastra kasih kita semua terpatri hingga ke Syurgawi
AAmiin Ya Rabbal A'Lamin
RATU RIMBA NIAGARA
30 Sept 2012
KITA JADI SEPI DALAM BERKARYA
KITA HIDUP APA YANG KITA MATLAMATKAN
WALAUPUN SEKADAR RAKAN FB
KENAPA KITA MEMBUKA AKAUN FB
KALAU KITA MEMBUKA AKAUN FB SEKADAR SUKA-SUKA
SUKA-SUKALAH MATLAMATNYA
KITA BERKARYA TAKUT ORANG KATA RIAK
KITA LIKE TAKUT ORANG MENYAMPAHKAN KITA
KITA KOMEN TAKUT SALAH
SEMUANYA TAKUT...TAKUT ORANG KATA
MAKANYA KITA JADI BISU DAN SEPI
DALAM BERKARYA
JANGAN MENGUBAH DIRIMU HANYA KERANA PENDAPAT
ORANG LAIN TENTANGMU
JANGAN BIARKAN MEREKA BAHAGIA TAPI SENDIRI TERSEKSA
RATU RIMBA NIAGARA
12 SEPT 2012
PUISI OH! PUISI
hehehehe
selamat siang mas....sayang...
aku nggak bisa nulis puisi...
tapi aku suka baca puisi...
puisi bikin hati ku senang
aku ketawa bila baca puisi
puisi bikin aku kenal diriku
puisi bikin aku kenal Tuhanku
puisi bikin aku sayang pada semua
puisi bikin aku sayang pada penulis puisi
hehehehe aku suka...suka...suka banget...
hehehehe
puisi....puisi...oh puisi ku sayang...
aku sayang kamu...
aku akan baca mu selalu
aku akan doakan si penulis puisi
diRahmati Allah dikala hidup dan matinya
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
Karya Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2013
(KARYA DISIARKAN SEMPENA MENYAMBUT HARI GURU UNTUK TATAPAN SEMUA PEMBACA SETIA KARYA SASTRA/SASTERA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA DI ALAMMAYA...KUSAYANG KALIAN SELAGI NYAWAKU ADA IN SHAA ALLAH SAMPAI SYURGA KUBAWA KASIH SAYANGMU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN)
SALAM CINTA SASTRA 5 BENUA
Kepada Admin yang budiman sekiranya puisi-puisi hamba ada menimbulkan huru ara harap dilupuskan dengan segera kerana tujuan hamba berpuisi mahukan saling berbagi ilmu dalam suasana yang harmonis dan sejahtera...jika tak sejahtera... hamba nggak bisa berpuisi lagi... kepada rakan-rakan lama sastra hamba maafkan hamba jika tidak menjadi rakan fb hamba lagi...kerana rakan fb hamba terlalu terhad cuma mereka yang sentiasa memberi dukungan/sokongan pada hamba sepenuhnya saja diutamakan...faham ajelah dunia hamba dunia sastra dan puisi...mereka yang sepi menyepi terpaksa diundurkan walaupiun hati terdera rindu....hhehehe di grup kita tetap menjalinkan silaturrahim. Harap sudi memaafkan hamba dan sudi memahami dunia hamba.
Hamba sentiasa menyayangi semua sahabat sastra hamba
di 5 benua di 5 samudra. Cinta 5 benua tu...hehehe
SALAM KEMAAFAN
SALAM SASTRA
SALAM UKHUWAH KASIH 5 BENUA
SALAM RINDU DAN SAYANG
DARI HAMBA
RATU RIMBA NIAGARA
18 Sept 2012
AKU JEMPUT REMBULAN KE KAMAR HATIKU
Sudah lama kujemput rembulan singgah ke kamar hatiku
akan kuhampar permaidani rindu menunggu kedatanganmu
akan kuhias tirai bercorak reranting meranti tempat pungguk merindu
dan kurenjis kasturi biar semerbak sewangi kasihku
namun rembulan tetap bermusafir di angin lalu
kamar hatiku sepi seperti selalu.
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
AKU CUMA MAHU JADI RATU DI HATI RAKYAT
AKU CUMA MAHU MENJADI RATU DI HATI RAKYAT
DAN RATU DI HATIMU
BIARPUN AKU BUKAN SEORANG RATU
CUMA RATU DI HATIMU
JIKA RAKYAT TAK SUDI
KAMU TAK SUDI
IYALAH TAK APA
ASALKAN ALLAH SUDI ITU SUDAH LEBIH BERMAKNA
DARI ALAM DAN SEISI-NYA
IN SHAA ALLAH AAMIIIN
RATU RIMBA NIAGARA
15 April 2013
DARI ALLAH AKU DATANG KEPADA ALLAH AKU DIKEMBALIKAN
JANGAN KITA HALANG ORANG MEMBUAT KEBAIKAN
SEDANGKAN KITA LANGSUNG TIDAK MAHU BERBUAT KEBAIKAN
INI BERMAKNA DI PEMIKIRAN KITA MAHUKAN KEHANCURAN SEBUAH NEGARA JIKA KITA BERSIKAP BEGITU LEBIH BAIK SEGERA MATI DARIPADA HIDUP KERANA HIDUP TIDAK MEMBERI ERTI PADA DIRI KITA SENDIRI APATAH LAGI PADA ORANG LAIN....
BUKANKAH ALLAH SURUH KITA BERAMAL KEPADA TUHAN DAN BERBAKTI KEPADA MANUSIA BERBEZAAN PENDAPAT ITU BIASA TAPI MATLAMATNYA TETAP SAMA MAHU MENJADI KHALIFAH DI MUKA BUMI INI YANG ALLAH REDHA SEBELUM DIJEMPUT PULANG KE PANGKUAN-NYA.
KAMU HARUS INGAT MANUSIA ITU HIDUP ATAS NIATNYA
JIKA KITA NIAT JAHAT PASTI MATI DALAM KEJAHATAN
JIKA KITA NIAT BAIK PASTI MATI DALAM KEBAIKAN KERANA SETIAP KEBAIKAN ITU
ADALAH DATANG DARI ALLAH ....
DARI ALLAH AKU DATANG KEPADA ALLAH AKU DIKEMBALIKAN
MOGA AKU MATI DALAM KEBAIKAN MEMBAWA NIAT-NIATKU YANG BAIK-BAIK
IN SHAA ALLAH AAMIIN.
RATU RIMBA NIAGARA
15 April 2013
AKU BUKAN KATAK DI BAWAH TEMPURUNG
aku bukan katak di bawah tempurung
aku adalah katak di bawah tempurung lut sinar
yang membolehkan aku memerhatikan seluruh dunia
apabila aku keluar dari tempurung lut sinar
aku tahu keadaan seluruh dunia
makanya kejayaan aku
benar-benar Allah yang ciptakan
DIA yang kehendaki takdirku begitu
berjaya atas usaha sendiri
dan Allahlah yang menentukan
usahaku berjaya atau tidak
bagaimana hebatpun aku bersastera
aku tetap hamba-Nya yang kerdil
kerana tanpa izin-Nya
aku cumalah hamba Allah yang tak tahu apa-apa
tentang ilmu dunia dan akhirat...
makanya tidak layaklah aku memakai pakaian sombong
seorang ratu... kerana aku bukan bercita-cita hendak menjadi ratu
aku hanya mahu menjadi hamba Allah dengan pakaian iman dan takwa
Moga Allah Perkenankan segala cita-citaku yang murni ini
Kepada agama bangsa dan negara jua di seluruh dunia
Bumi Allah tempat persinggahan untuk mempersiapkan bekalan ke negeri abadi
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
KARYAKU ASET NEGARAKU TERCINTA
KARYAKU ASET BUMI NUSANTARA TERSAYANG
MOGA KARYAKU MENJADI ASET AKHIRATKU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
9 April 2013
MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA ATAU USIA
ALLAH RAHMATILAH HIDUP MATIKU DAN SEMUA MEREKA YANG MENGENALI KARYAKU DI ALAMMAYA INI.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Ruhut Ricky Karya sastramu adalah obat paling ampuh utk mengobati jiwa2 nazak sperti yg kumiliki... Alhamdulillah... Allahu Akbar... Sejuta syukurku untuk Sang Khalik yang telah mengutusmu sebagai Penyembuh, Pemberkat, dan yang tak kalah pentingnya juga sebagai Cinta dan Kasih Sayang... Biarkan aku tenggelam dalam indahnya lautan sastramu yang sakral...
YANG KITA CARI ADALAH KETURUNAN / NASAB .... YANG DI DALAM BADAN / HATINYA TERTANAM RUH ALLAH .....YAITU ORANG - ORANG YANG BERIMAN KEPADA ALLAH ROBBUL'IZZATI
Yang Aku Cari Rakan Yang Bisa Menambahkan Saham Akhiratku jika itu ada padamu aku ingin menjadi teman dunia akhiratku seumur hidupku.
CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
Ya Allah kuburku sempit
Engkau luaskanlah sebagaimana Engkau luaskan karyaku seluas-luasnya
Ya Allah kuburku gelap gelita
Engkau indahkanlah sebagaimana Engkau izinkan aku berkarya yang indah-indah seindah Taman Syurga
Ya Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Menepati Janji
Engkau luaskanlah kuburku seluas-luasnya jadikanlah kuburku Taman-Taman Syurga tempat istirahatku yang bahagia abadi sehingga hari KEBANGKITAN. Termasuk juga mereka yang menyokong perjuangan sasteraku, AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
1 MUHARRAM 1438H
2 OKTOBER 2016

ILMU ALLAH TIADA PENGHUJUNG
Alhamdulillah...
Syukur Ke Hadrat Ilahi...
Segala Pujian Anya Bgi Allah...
Betapa Dasyatnya Allah S.W.T...
Ilmu Allah Yg Tiada Penghujung...
Ilmu Allah Yg Tiada Batasannn...
Ilmu Allah Yg Tiada Akhirnyaaa...
Ilmu Allah Yg Luas Dan Besarrr...
Pergh...Terbaik Derrr...(n_n)...
YMTT...OMG...Fisabilillah...///...
Oleh:Acap Taddo
Muhammad Umar Affan Alhamdulillah. .
Acap Taddo He3...Syukur...Pada msa yg sma mengeratkan siratulrahim...amin...
Ratu Rimba Niagara Acap Taddo
Jika mengeratkan talisiraturrahim kenapa berpaling wajahmu ye...
macam tak nak kawan je...hehehe
kalau nggak mahu nggak apalah...
biarkan ku pergi darimu...
maafkan daku acap taddo...
kalau benar menganggap aku ini rakan fbmu
jangan palingkan wajahmu itu ye...
rakan-rakan fbku semuanya berwajah
tanda syukurnya pada Allah SWT
Kurniakan wajah yang serba sempurna
begitulah hebat-Nya Allah SWT
KARYA ACAP TADDO & RATU RIMBA NIAGARA
1 Okt 2012
~~Di Langkah ini...~~
Biar berderu
awan dan ombak
memegang angin
memecah jendela hati
di sebalik namamu kuseru..
Biar gegar geger memecah kata
gunung sipu tetap tersenyum
terpacak dalam buai mimpi
coretlah kicau puisi di daerah hati
biar gunung langkah termati...dalam kata-kata
Lezaihasra Lm..
besut, t'ganu.
1hb sept. 2012
TAMATLAH SEGALA SERU
Namaku tak kau seru
nama melati putih kau seru
makanya aku terlara dalam sepi tanpa seru
aku berseru namamu tanpa kau menjawab seru
aku takkan berseru
selagi kau tak jawab seru
seru menyeru
tak berbalas seru
makanya biarlah namamu kuseru
bersama ombak menderu-deru
tiada di hatimu menyeru namaku
hinggalah aku putus asa untuk menyeru
itu maknanya sudah berakhirnya untuk menyeru
aku telah dijemput pulang kerana DIA menyeru
sudah sampai waktu pulang ke Pangkuan-Nya tamatlah segala seru
RATU RIMBA NIAGARA
1 Okt 2012
HATI PUJANGGA SESEJUK SALJI DI PERGUNUNGAN HIMALAYA
Hati pujangga
memang sukar diramal
ramalan kaji cuaca pun tak bisa meramalnya
diri sendiri pun tak bisa meramalnya
kerana hati pujangga
terlalu cepat terguris
terlalu sensitif
bagaimana dia peka dengan keadaan sekeliling
begitu juga dengannya
hati pujangga lekas panas
hati pujangga lekas sejuk
sesejuk salji di pergunungan himalaya
tapi jika hati pujangga lekas panas
dan panasnya tidak juga reda-reda
ini pasti awan kepanasannya sentiasa bergerak aktif
diaktifkan oleh kelompok-kelompok awan hitam
yang membaluti hati panasnya
agar panasnya kian membahang-bahang
jika tidak dirawat segera dengan kelompok awan putih
akan beruwap-wap lantas meletus
seperti letusan gunung berapi
berapi mengeluarkan lahar
dan laharnya akan merosakkan
sungai-sungai yang mengalir tenang
semuanya musnah dalam sekelip mata
dan tiada akan lagi kuntuman-kuntuman
bunga-bunga Syurga yang hidup di kiri kanan sungai
sungai-sungai nan indah di pandang mata
menjadi tandus
mati lesu dan hambar
Hati pujangga
terkesima
melihat alam yang indah
musnah sekelip masa
gara-gara hati pujangga
yang panasnya menjadi letusan lahar
Hati pujangga
bermuhasabah diri
menginsafi diri
hidup tak pernah sempurna
menyempurnakan kehidupan orang lain
kehidupan sendiri terabai
kezaliman diri sendiri
yang tak dapat dimaafkan
Hati pujangga
dikurniakan bakat
bukan untuk menyakat
bukan untuk menyakiti
bukan untuk berdengkian
kerana hati pujangga
pabila dia berkarya
adalah dari kalbu
bukan dari hati panas membara-bara
jika dari kalbu
karya nukilannya sentiasa bertenaga
apa yang dikaryakan
adalah untuk muhasabah dirinya sendiri
kerana merasakan dirinya hamba-Nya
yang terlalu kerdil
dan sentiasa menghargai Kurniaan bakat dari-Nya
tanda Syukur dia bergelar pujangga
Pujangga Tuhan
Pujangga insan
yang mahu mempersembahkan karya-karyanya
di hadapan Robbul Idzati
dengan sepenuh harapan karyanya diterima
sebagai bekalan di akhirat nanti
sebab itu hati pujangga mesti sesejuk salji di pergunungan Himalaya
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
1 Okt 2012
TIADA KATA SEINDAH BAHASA
tiada kata seindah bahasa
bahasa bukan dipertuturkan
mengikut rasa lidah
tapi mengikut bahasa hati
tidak juga mengikut bahasa hati
kerana bahasa hati jiwa jadi celaru
tiada kata seindah bahasa
kata datang dari jiwa yang dimahu
jiwa yang datang dari cahaya
cahaya Nur Ilahi
berkemilau
menyilau
meresap ke hati meresap ke jiwa
rasa aman tenteram jiwa
rasa bahagia mendengar
tiada kata seindah bahasa
ditulis bukan mengikut rasa
ditulis mengikut gerak jiwa rasa
penuh berhati penuh daya fikir
agar ditulis diiringi doa pada yang Esa
moga apa yang ditulis
memberi manfaat buat diri sendiri
buat mereka yang membaca
tiada kata seindah bahasa
jika semua pujangga
menulis gaya tersendiri
memeriahkan warna-warni hati
berpelangi-pelangi cintakan Ilahi
berseri-seri di laman hati
indah...lindah...indah...
seindah Taman-Taman Syurga
bilamana berpadunya warna-warni hati
pujangga di laman maya
sedia berbakti
pada Ilahi
pada apa yang DiCipta-Nya
di langit dan di bumi
pasti di langit dan di bumi menyayangi
indahnya bahasa indahnya semai bakti tanpa henti
bila pasti terhenti.....di Sana menanti pasti
Cinta Abadi Seabadi Cintamu pada-Nya
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
1 Okt 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
1 Okt 2012
MAAFKAN SAYA JIKA TERSALAH DALAM BERKATA-KATA
yang penting hati mau baik...
baik pada pandangan Allah
baik pada nilaian manusia yang selalu bersangka baik...
kelemahan saya apabila saya bersahabat fb
sepi menyepi seolah saya tak wujud
sedangkan Allah itu wujud dapat dirasakan kehadiran-Nya
walaupun tak nampak pada zahir-Nya
Jika saya diberi piihan
samada batu permata berharga
atau rakan fb
saya akan memilih rakan fb
kerana bagi saya rakan fb terlalu berharga daripada permata berharga kehadirannya di fb saya memberi impak yang paling berharga untuk kebahagiaan dunia dan akhirat saya...
makanya setiap rakan fb saya terlalu bermakna
jika mereka tidak memberi apa-apa makna
sejujurnya saya minta maaf
kerana saya tak dapat pertahankan dia sebagai rakan fb
tapi di hati masih mengaku sahabat
kerana takut memutuskan talisiraturrahim
kerana tidak akan masuk Syurga
jika seseorang hamba memutuskan talisiraturrahim
maka itulah prinsip saya
harap boleh faham apa maksud saya ye
maafkan saya jika tersalah dalam berkata-kata...
RATU RIMBA NIAGARA
1 Okt 2012
SEPIMU MEMBUATKAN AKU RINDU
Sahabatku Emalia...
kemarilah ke laman fbku ...
kerana aku rindu sama kamu...
kamulah penawar sepiku...
kamu jualah yang membalut luka di hatiku
dengan benang kasihmu yang setulus hati
aku kangen sama kamu Emalia...
jika kau sudi sambutlah kasih yang teramat kasih dariku
sabahabatmu di benua Malaysia
bukankah kita sudah berjanji mahu menjadi sahabat yang setia?
tidak saling sepi menyepikan
sepimu membuatkan aku rindu...
RATU RIMBA NIAGARA
1 Okt 2012
REMBULAN MENGAJAR ERTI KEISTIMEWAAN
Kau mengajar sang pencinta erti sebuah keistimewaan
bahawa cinta luhur itu tidak semurah di pasar lelong
ia sukar dimiliki lantaran memiliki suatu keberuntungan
ia sukar dimiliki lantaran memiliki suatu anugerah
cinta menemui rahsia sebuah kerahsiaan
cinta seiring peradaban kemanusiaan
dan cinta bagaikan nelayan jauh melaut menemui pantainya
rembulan, kau mengajar makna martabat cinta
sukarnya memiliki
namun memilikinya bagaikan menemui kembali permata yang hilang.
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
ANEHKAH DIA?
Anehkah
bila dia berzikir kasih
bila dia bertasbih sayang
bila dia beratib rindu
bila dia berwirid pilu
bila cinta disurahkan
bertahajud pada rasa cinta
di daerah kasih
sesama manusia
dia mencari sakral
suluhan wahyu
semoga terminologi alam tinggi
menyuluh alam manusiawi
dia mewaraskan cinta
pada jalanNya.
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
SASTERAWAN MENCATAT SEMUA
Laut ketika tenang dan geloranya
daratan ketika damai dan ributnya
ruang angkasa ketika cerah dan mendungnya
hati ketika suka dan dukanya
isteri ketika sayang dan bencinya
suami ketika kasih dan hambarnya
pepohon ketika segar dan layunya
kisah hidup dan berita kematiannya
sasterawan mencatat
lagi dan lagi..
rajinnya sasterawan
rajinnya sasterawan
rajinnya mencatat
rajinnya mencatat.
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
◦˚☆☆ — Kata Mutiara ◦˚☆☆ —
Orang pandai dan beradab tak kan diam di kampung halaman..
Tinggalkan negerimu dan merantaulah ke negeri orang...
Pergilah, kan kau dapatkan pengganti dari kerabat dan teman..
Berlelah-lelahlah, manisnya hidup terasa setelah lelah berjuang..
Aku melihat air yang diam menjadi rusak karena diam tertahan
Jika mengalir menjadi jernih jika tidak dia kan keruh menggenang....
Singa tak kan pernah memangsa jika tak tinggalkan sarang...
Anak panah jika tidak tinggalkan busur tak kan kena sasaran
Jika saja matahari di orbitnya tak bergerak dan terus diam
Tentu manusia bosan padanya dan enggan memandang...
Rembulan jika terus-menerus purnama sepanjang zaman...
Orang-orang tak kan menunggu saat munculnya datang..
Biji emas bagai tanah biasa sebelum digali dari tambang
Setelah diolah dan ditambang manusia ramai memperebutkan
Kayu gaharu tak ubahnya kayu biasa di dalam hutan...
Jika dibawa ke kota berubah mahal jadi incaran hartawan...
Salam Ukhuwah fillah selalu.....
SALAM CINTA SASTRA NUSANTARA
·
KITA PEWARIS LELUHUR
Kita pewaris leluhur
kita pewaris perjuangan
kita pewaris peradaban
dan kita pewaris tamadun besar
warisan leluhur
perjuangan!
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
SASTRA YANG DIMATLAMATKAN BERSASTERA
Terima kasih kerana sudi memahamiku
dunia sasteraku sastramu
pasti kamu peminat karyaku
pasti juga aku peminat karyamu
kamu faham duniaku kerana
dunia aku adalah dunia mu juga
Sama-sama pengabdi sastra
kerana sastralah kita disatukan hati
kerana jiwa kita sastra
tanpa sastra jiwa hambar tak berarti
Sastra yang dimatlamatkan bersastera
mahu Memuja-Nya
Meng-Agungkan-Nya
lantas jatuh cinta pada-Nya
Moga setiap baris sastra kita
dapat mengundang Rahmat Kasih Ilahi
ada kita dan pada semua yang membaca karya kita
Moga berkat bersastra kasih kita semua terpatri hingga ke Syurgawi
AAmiin Ya Rabbal A'Lamin
RATU RIMBA NIAGARA
30 Sept 2012
KITA JADI SEPI DALAM BERKARYA
KITA HIDUP APA YANG KITA MATLAMATKAN
WALAUPUN SEKADAR RAKAN FB
KENAPA KITA MEMBUKA AKAUN FB
KALAU KITA MEMBUKA AKAUN FB SEKADAR SUKA-SUKA
SUKA-SUKALAH MATLAMATNYA
KITA BERKARYA TAKUT ORANG KATA RIAK
KITA LIKE TAKUT ORANG MENYAMPAHKAN KITA
KITA KOMEN TAKUT SALAH
SEMUANYA TAKUT...TAKUT ORANG KATA
MAKANYA KITA JADI BISU DAN SEPI
DALAM BERKARYA
JANGAN MENGUBAH DIRIMU HANYA KERANA PENDAPAT
ORANG LAIN TENTANGMU
JANGAN BIARKAN MEREKA BAHAGIA TAPI SENDIRI TERSEKSA
RATU RIMBA NIAGARA
12 SEPT 2012
PUISI OH! PUISI
hehehehe
selamat siang mas....sayang...
aku nggak bisa nulis puisi...
tapi aku suka baca puisi...
puisi bikin hati ku senang
aku ketawa bila baca puisi
puisi bikin aku kenal diriku
puisi bikin aku kenal Tuhanku
puisi bikin aku sayang pada semua
puisi bikin aku sayang pada penulis puisi
hehehehe aku suka...suka...suka banget...
hehehehe
puisi....puisi...oh puisi ku sayang...
aku sayang kamu...
aku akan baca mu selalu
aku akan doakan si penulis puisi
diRahmati Allah dikala hidup dan matinya
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
Karya Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2013
(KARYA DISIARKAN SEMPENA MENYAMBUT HARI GURU UNTUK TATAPAN SEMUA PEMBACA SETIA KARYA SASTRA/SASTERA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA DI ALAMMAYA...KUSAYANG KALIAN SELAGI NYAWAKU ADA IN SHAA ALLAH SAMPAI SYURGA KUBAWA KASIH SAYANGMU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN)
SALAM CINTA SASTRA 5 BENUA
Kepada Admin yang budiman sekiranya puisi-puisi hamba ada menimbulkan huru ara harap dilupuskan dengan segera kerana tujuan hamba berpuisi mahukan saling berbagi ilmu dalam suasana yang harmonis dan sejahtera...jika tak sejahtera... hamba nggak bisa berpuisi lagi... kepada rakan-rakan lama sastra hamba maafkan hamba jika tidak menjadi rakan fb hamba lagi...kerana rakan fb hamba terlalu terhad cuma mereka yang sentiasa memberi dukungan/sokongan pada hamba sepenuhnya saja diutamakan...faham ajelah dunia hamba dunia sastra dan puisi...mereka yang sepi menyepi terpaksa diundurkan walaupiun hati terdera rindu....hhehehe di grup kita tetap menjalinkan silaturrahim. Harap sudi memaafkan hamba dan sudi memahami dunia hamba.
Hamba sentiasa menyayangi semua sahabat sastra hamba
di 5 benua di 5 samudra. Cinta 5 benua tu...hehehe
SALAM KEMAAFAN
SALAM SASTRA
SALAM UKHUWAH KASIH 5 BENUA
SALAM RINDU DAN SAYANG
DARI HAMBA
RATU RIMBA NIAGARA
18 Sept 2012
AKU JEMPUT REMBULAN KE KAMAR HATIKU
Sudah lama kujemput rembulan singgah ke kamar hatiku
akan kuhampar permaidani rindu menunggu kedatanganmu
akan kuhias tirai bercorak reranting meranti tempat pungguk merindu
dan kurenjis kasturi biar semerbak sewangi kasihku
namun rembulan tetap bermusafir di angin lalu
kamar hatiku sepi seperti selalu.
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
AKU CUMA MAHU JADI RATU DI HATI RAKYAT
AKU CUMA MAHU MENJADI RATU DI HATI RAKYAT
DAN RATU DI HATIMU
BIARPUN AKU BUKAN SEORANG RATU
CUMA RATU DI HATIMU
JIKA RAKYAT TAK SUDI
KAMU TAK SUDI
IYALAH TAK APA
ASALKAN ALLAH SUDI ITU SUDAH LEBIH BERMAKNA
DARI ALAM DAN SEISI-NYA
IN SHAA ALLAH AAMIIIN
RATU RIMBA NIAGARA
15 April 2013
DARI ALLAH AKU DATANG KEPADA ALLAH AKU DIKEMBALIKAN
JANGAN KITA HALANG ORANG MEMBUAT KEBAIKAN
SEDANGKAN KITA LANGSUNG TIDAK MAHU BERBUAT KEBAIKAN
INI BERMAKNA DI PEMIKIRAN KITA MAHUKAN KEHANCURAN SEBUAH NEGARA JIKA KITA BERSIKAP BEGITU LEBIH BAIK SEGERA MATI DARIPADA HIDUP KERANA HIDUP TIDAK MEMBERI ERTI PADA DIRI KITA SENDIRI APATAH LAGI PADA ORANG LAIN....
BUKANKAH ALLAH SURUH KITA BERAMAL KEPADA TUHAN DAN BERBAKTI KEPADA MANUSIA BERBEZAAN PENDAPAT ITU BIASA TAPI MATLAMATNYA TETAP SAMA MAHU MENJADI KHALIFAH DI MUKA BUMI INI YANG ALLAH REDHA SEBELUM DIJEMPUT PULANG KE PANGKUAN-NYA.
KAMU HARUS INGAT MANUSIA ITU HIDUP ATAS NIATNYA
JIKA KITA NIAT JAHAT PASTI MATI DALAM KEJAHATAN
JIKA KITA NIAT BAIK PASTI MATI DALAM KEBAIKAN KERANA SETIAP KEBAIKAN ITU
ADALAH DATANG DARI ALLAH ....
DARI ALLAH AKU DATANG KEPADA ALLAH AKU DIKEMBALIKAN
MOGA AKU MATI DALAM KEBAIKAN MEMBAWA NIAT-NIATKU YANG BAIK-BAIK
IN SHAA ALLAH AAMIIN.
RATU RIMBA NIAGARA
15 April 2013
AKU BUKAN KATAK DI BAWAH TEMPURUNG
aku bukan katak di bawah tempurung
aku adalah katak di bawah tempurung lut sinar
yang membolehkan aku memerhatikan seluruh dunia
apabila aku keluar dari tempurung lut sinar
aku tahu keadaan seluruh dunia
makanya kejayaan aku
benar-benar Allah yang ciptakan
DIA yang kehendaki takdirku begitu
berjaya atas usaha sendiri
dan Allahlah yang menentukan
usahaku berjaya atau tidak
bagaimana hebatpun aku bersastera
aku tetap hamba-Nya yang kerdil
kerana tanpa izin-Nya
aku cumalah hamba Allah yang tak tahu apa-apa
tentang ilmu dunia dan akhirat...
makanya tidak layaklah aku memakai pakaian sombong
seorang ratu... kerana aku bukan bercita-cita hendak menjadi ratu
aku hanya mahu menjadi hamba Allah dengan pakaian iman dan takwa
Moga Allah Perkenankan segala cita-citaku yang murni ini
Kepada agama bangsa dan negara jua di seluruh dunia
Bumi Allah tempat persinggahan untuk mempersiapkan bekalan ke negeri abadi
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
KARYAKU ASET NEGARAKU TERCINTA
KARYAKU ASET BUMI NUSANTARA TERSAYANG
MOGA KARYAKU MENJADI ASET AKHIRATKU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
9 April 2013
MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA ATAU USIA
ALLAH RAHMATILAH HIDUP MATIKU DAN SEMUA MEREKA YANG MENGENALI KARYAKU DI ALAMMAYA INI.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Ruhut Ricky Karya sastramu adalah obat paling ampuh utk mengobati jiwa2 nazak sperti yg kumiliki... Alhamdulillah... Allahu Akbar... Sejuta syukurku untuk Sang Khalik yang telah mengutusmu sebagai Penyembuh, Pemberkat, dan yang tak kalah pentingnya juga sebagai Cinta dan Kasih Sayang... Biarkan aku tenggelam dalam indahnya lautan sastramu yang sakral...
YANG KITA CARI ADALAH KETURUNAN / NASAB .... YANG DI DALAM BADAN / HATINYA TERTANAM RUH ALLAH .....YAITU ORANG - ORANG YANG BERIMAN KEPADA ALLAH ROBBUL'IZZATI
Yang Aku Cari Rakan Yang Bisa Menambahkan Saham Akhiratku jika itu ada padamu aku ingin menjadi teman dunia akhiratku seumur hidupku.
CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
Ya Allah kuburku sempit
Engkau luaskanlah sebagaimana Engkau luaskan karyaku seluas-luasnya
Ya Allah kuburku gelap gelita
Engkau indahkanlah sebagaimana Engkau izinkan aku berkarya yang indah-indah seindah Taman Syurga
Ya Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Menepati Janji
Engkau luaskanlah kuburku seluas-luasnya jadikanlah kuburku Taman-Taman Syurga tempat istirahatku yang bahagia abadi sehingga hari KEBANGKITAN. Termasuk juga mereka yang menyokong perjuangan sasteraku, AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
1 MUHARRAM 1438H
2 OKTOBER 2016


5 TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
PANTUN ISTIMEWA UNTUK DJ RAMZ
Dj Ramz semakin popular,
Membaca sajak penuh emosi;
Pendengar rasa terhibur,
Mendengar lagu menikmati puisi.
Ramlee Wahab ..
populariti itu bukan dicari...
memartabat seni sajak & puisi tuntunan naluri....!
Ratu Rimba Niagara
Popular itu sebagai sokongan
Dari hamba di rimba niagara
Buat pejuang seni budiman
Naluri senimu sentiasa membara
Memartabatkan seni sajak
Hati gembira bagai nak rak
Tak dengar sehari sajak
Hatiku bagaikan menggelegak
Dj Ramz berkerja penuh komitmen
Sukarelawan sastra yang dikagumi
Menabur jasa bukan minta penghargaan
Hanya ingin berbakti dalam seni
Telah serata tempat ku promosi
Radio alam maya kelolaan nakhoda
Semuanya suka mendengar puisi
Puisi menjadi kebanggaan semua
Sastra SeNusantara sentiasa diminati
Satu suara satu dunia
Tak dengar memanglah rugi
Menimba ilmu manfaat untuk semua
Karyawan lama tidak dilupakan
Disatukan dengan karyawan baru
Asalkan ianya dimartabatkan
Diminati generasi lama juga baru
Setiap karya semuanya seni
Ada gaya penyampaian tersendiri
Semuanya lahir dari kalbu hati
Pastinya indah bak pelangi
Karya yang jelek tak akan kupersembahkan
Kerana akan mencacatkan dunia sastra
Dunia sastera dunia bahasa keindahan
Hati rasa tenang berbahasa sastera
Duniaku dunia sastera
Tanpa sastera jiwaku lesu
Kuminat berkawan orang sastera
Kerana sastranya sasteraku
Tiada kata secantik bahasa
Indah bahasa kerana budi
Kuhadiahkan segugus bahasa
Buatmu Dj Ramz yang banyak budi
Budi mu pada dunia sastra amat dihargai
Dihargai dan seluruh warga sastera
Moga misi dan visimu dapat digapai
Maka berbahagialah sastra SeNusantara
7 minutes ago · Like
Ratu Rimba Niagara Sekian sahaja pantun buat dj ramz
Kukarang pantun istimewa buatmu
Moga perjuanganmu berjaya duhai dj ramz
Kudoakan moga Allah membalas kebaikanmu
(Aamiin Ya Rabba A'Lamin)
Rakan sasteramu yang menyanjungimu:
Ratu Rimba Niagara
Istana Rimba Niagara
Malaysia/Indonesia
2 Okt 2012
(GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
PELANGI REMANG SENJA
Aku tak akan menahan remang senja yang hadir
Kerana remang itulah yang mengingat aku arti rindu
Rindukanmu yang telah kau sepikan sejak sekian dulu
Biarlah pelangi itu datang
Kerana telah lama kunantikan
Pelangi remang senja
Bawa ke malam
Indahnya pelangi malam
Begitulah indahnya
Rinduku padamu
Biarpun rinduku tak terbalas rindu
Siapalah aku di hatimu
Yang tak setanding cinta dan rindunya
Yang kau cinta dan kau rindu
Aku tersipu malu
Ahh! malu dong.....
(hehehehe)
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
2 Okt 2012
Lezaihasra Lm sedang bersama Ahmad Tajuddin dan 58 yang lain.
~~Remang Senja~~
Senja ini senja yang setia
jingga menjilat mata
tapi masih seperti dulu
cuma berbeza bila hujan hadir
senja tetap datang
masa tetap pergi
tapi..jangan berdiri megah
menahan remang senja yang hadir
meskipun ada pelangi...
nukilan:Lezaihasra Lm ( 2.10,2012 )
INDAHNYA CINTA LIMA BENUA
BAHAGIA BILAMANA CINTA LIMA BENUA LIMA SAMUDRA BERPADU SEHATI SEJIWA SENADA SEIRAMA SEPERTI KUNTUMAN BUNGA-BUNGA DI TAMAN SYURGA MEWANGI DI HATIMU DI HATIKU DI HATI DI LIMA BENUA LIMA SAMUDRA MENEROBOS KE ANGKASARAYA MENYATAKAN INDAHNYA CINTA LIMA BENUA LIMA SAMUDRA
BERTABURAN PERMATA-MATA SYURGA
DI LIMA BENUA LIMA SAMUDRA
DI DARAT MENJADI BUNGA-BUNGA SYURGA
DI LAUTAN MENJADI PULAU DAMBAAN HAMBA YANG MENCINTAI-NYA
CINTA- NYA MENJADI BURUAN PENCINTA-NYA
CINTA-NYA MENJADI DAMBAAN PENCINTA-NYA
JIKA SYURGA MENJADI DAMBAAN
MAKA RUGILAH MATLAMAT HIDUP SEBENAR
SYURGA TANDA CINTA YANG DICINTAI DIBALAS-NYA
KERANA ITU PASTI
KERANA JANJI-NYA ADALAH PASTI
TAPI YANG PASTI KITA SALING SAYANG DAN KASIH DEMI-NYA
KITA BERSAMA MENUJU KE JALAN-NYA
DAN KITA SAMA-SAMA DAPAT BERTEMU DI SYURGA-NYA
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN
INDAHNYA CINTA LIMA BENUA LIMA SAMUDRA
MERENTANG BUMI MERENTANG LANGIT YANG TERBENTANG LUAS
SELUAS CINTA-NYA SELUAS SYURGA-NYA...
DI LIMA BENUA LIMA SAMUDRA
KASIHKU KASIH LIMA BENUA
SENTIASA MEWANGI
SEWANGI SETULUS CINTA LIMA BENUA
SEWANGI KUNTUMAN-KUNTUMAN BUNGA-BUNGA SYURGA
SYUKUR YA ALLAH KAMI MAHU PULANG KEPADA-MU
DALAM HATI YANG SUCI BERSIH
SALING SAYANG MENYAYANGI KERANA-MU
TIADA YANG LAIN DIFIKIRKAN HANYALAH
MAHUKAN RAHMAT DAN NUR KASIH-MU
YANG ABADI HINGGA KE NAFAS TERAKHIR
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
2 Okt 2012


Kedaton Kraton Wahyu Utama ke Wisuda ParaPangeran Duta Budaya Perdamaian Dunia Kedaton Kraton Wahyu Utama
Kepada Yang mulia Seghayo SuttanPesirah Dipuncak Nur di Istana Kemulyaan Kegungan YM ....Salam kasih dan penuh cinta perdamaian penuh kasih membangun ukwawah persaudaraan persahabatan saling men suport kebahagian kedamaian kesejahteran hidup penuh kasih sayang dan cinta damai cinta perdamaian dunia bila mana berkenan jadikanlah salam kami kedamaian kami pagi hari ini sungguh merupakah ukuwah pesona Cahaya Kehidupan Perdamaian Dunia menju keAgungan kemulyaan Kedamain Di Ajkirat kelak ........Yang Mulia Berkali kali yang mulia memberikan Pusaka kata kata nan indah Agung dan sangat kami Mulyakan -..tersirat dari kata sambutan yang mulia ada cahaya kemulyaan kemurnian hidup bagaikan Cahya Nur Illahi sunngguh menyilaukan Roh Suci hati nuraniku hingga setiap saat membuat aku termenung ........mengendap persaan rasa Hormat kami ini .....hingga sekian waktu ....didalam saya berkelana di alam pesona wisata Dunia Maya ini .....baru pertama kali mungking kami menyapa yang mulia penuh Takzim kami persembahkan hartur rasa hormat kami kami yang sederhana ini ...........Untuk memperearat persahabatan persaudaraan dan membangun jaringan jaringan persahabatan persaudaraan nan agung penuh kasih sayang dan cinta kedamain Dunia ahkirat kami berharap bila mana ber kenan Yang Mulia Seghayo SuttanPesirah Dipuncak Nur kami pilih menjadi salah satu Pablik Figur Pimpinan pimpinan Dunia Yaitu berkenanlah kiranya yang mulia kami junjung derajat keagunag kemulyaan yang mulia Dalam Persambahan Hadiah Penobatan Hadiah Wisuda Agung Raja Raja Sultan Sultan Pangeran Pangeran Filosof filosofi Budayawan Cendikiawan Duta Duta Budaya Perdamain Dunia Duta duta Budaya Pesona Wisata Nusantara Gelar Kehormatan Kemuyaan Keagung jiwa dan pribadi yang mulia untuk berkenan bersama sama kami pilih untuk mimpin dunia Pesona Budaya Perdamaian Dunia - yang sangat kami butuhkan ...sangat kami muliakan dalam mengembangkan Pusat Pusat Jaringan Jaringan Komonitas Kominitas Pesona Budaya nan agung nan Mulya cahaya Yng Dimulyakan Seghayo Suttan Pesirah Dipuncak Nur Perdamain dunia penghantar kehidupan kedamain dihkirat kelak .....Untuk itu Berkenan lah Yang Mulia kami muliakan Dan kami haturkan persembahan Gelar Kehormatan sebagai Yang Di mulaikan Seghayo SuttanPesirah Dipuncak Nur "Khalifahtullah Cahaya Pesona Wisata Budaya Nusantara Peradamian Dunia '' Suttan Duta Budaya NUR Cahaya Pesona wisata Nusantara Perdamain Dunia ".. dan bila mana diperkenan kan kami EXpo PubliKasi Besar Besaran melalui media Online Semua sistim Jaraingan Publikasi Pesona Dunia Komonikasi Informatika Internet di ke seluruh Penjuru Dunia , mas maedia Grup maupun TV MEDIA GRUp -- sekaligus didalam Publiksai tersebut - kami EXpos Istana Yang Mulia Sebagai salah satu Kraton Pesona Wisata Klasik Gaya Baru Klasik Moderent - Istana Kraton Pesona Wisata Kedtutaan Agung Duta Besar Perdamaian Dunia Duta Agung Pesona Wisata Nusantara... .............. dan kami Expo Sabagai salah Tujuan Utama Tamu Tamu Wisata Wisata Turis turis Filosof Filosofi Budayawan Cendikiawan Duta duta budaya Perdamain Dunia Pesona Wisata Nusantar - menuju Lokasi Kawasan Kraton Pesona Wisata Duta Agung Perdamaian Dunia Pesona wisata Nusantara Yang Mulia Pimpim Diman Yang Mulai Bertahtah Dalam Karya KeAgungan Cahay nur Kemuliaan nya Cahaya Data budaya perdamain Dunia Pesoan wisata nusantara .........................................................Semua ini merupakan Bagian Persiapan kami Kita dalam menjaring potensi potensi pesona budaya wisata Nusantara central Perdamain Dunia .......dalam rangka persiapan besar besaran akan kita Selengarakan / penyelenggaraan..FESTIFAL -KONFRENSI DUTA DUTA BUDAYA PERDAMAIN DUNIA -DUTA DUTA BUDAYA PESONA WISATA NUSANTARA DI selengarakan pertamakali di Yogyakarta Kota Pesoan wisata dunia Kiblat Filosofi Budaya Pesona wisata Perdamain Dunia .........dalam konfresi tersebuat kami mengundanbg dan untuk ikut berperan sertanya Lembaga UNECO/PBB Lemabaga NOBEL PERDAMAIN DUNIA , MOSIUM REKOT MURI DAN SELURUH RAJA RAJA SULTAM SULTAN DUTA DUTA BUDAYA NUSANTARA PERDAMAIN DUNIA daru seluruh Kraton Keraton Pesona Wisata Nusantara Yang Kami Mulia kan dan Kami Mengudang Perwakilan Umat Umat Rakyat Rakyat Bangsa Bangsa NegaraNegara dari sreluruh penjuru dunia ......sukur ber jkenan Kepala Kepala Negara Seluruh Penjuru dunia Pun Kami Undang Peran Serta dan kehadiran nya miniman Wakilnya atau yang mewakilinya .......Juga Kata Sambutan Para Yang Mulia Kepala Kepala negara dalam misi bersama mewujutkan pimpinan pimpinan Geraka Jaringan jaringan Komonitas komonitas perdamian dunia Diseluruh Penjuru Dunia diseluruh Penjuru Nuisantara ...... kami sangat mohonkan untuk kami terbitkan kusus sebagai tanda tanda zaman terciptanya sejarah Gerakan perdamain dunia besar besaran ini ......sedemikian pula kami harapkan Dukungan dan peran Serta sukur juga ber kenan menjadi seponsor / donatur tetap / tidak tetap menujang misi misi Grakan Perdamain Dunia ini . Yang Mulia Seghayo SuttanPesirah Dipuncak Nur bila man di jinkan nama yang mulia akan kami cetak juga kami expo publikasi besar besaran sebagai salah satu Pengudanbg / ikiut mengundang ...sehingga dapat men suport kesuksesan pagelaran Acara dan misi misi Persiapan Penyelenggaraan Fesifal = Konfrensi duta duta Budaya Perdamain Dunia Duta Duta Pesona Wisata Pesona Wisata Nusantara ini ............seakali lagi kami ucapkan rasa beribu ribu terimakasih atas berkenanperhatian membaca permohonan kami ini ....dengan segala penuh harapkan dikabulkannya permohonan ini mernjadi Pusaka AmanaH suport semangat keyakinan kerja kami .....yang Luar biasa semoga semua ini kareana Karunia Kehendak ALLah swt Allah Al Aminnn........kami sdegera mohon yang mulia berkenan menjawab sukur mengabulkan permohoinan kami atas peran serta totalitas yang mulia dai dalam persiapan F K DDBPD DDBPWN ini Amin Amin amin Ya Robil Alamin .... Ohya Bila mana berkenan Kami Mohon Nomer Telpon Yang Mulia yang Bisa kami Hubungi Setiap saat menujang kegiatan besar besaran ini No Hp kami 081227888199 087738154701 / Bila man berkenan memberikan seponsor kegiatan ini dapat kiranya mengirimkan dana sponsor menujang dana persiapan pengambangan pembangunan Gerakan perdamaian Dunia Pesona Wisata nusantara dalam rangka menujang dana persiapan penyelengaraan Festifal KonFrensi Duta Duta Budaya Perdamain Dunia Duta Duta Budaya Pesona Wisata Nusantara .....Pada Kas Rekening Bank Mandiri No 1370007658178 atas nama Wahyu utama Bank Mandiri cabang UGM yogyakarta ..........
MUNGKIN INI DUGAANKU DALAM BERSAHABAT


MUNGKIN INI DUGAANKU DALAM BERSAHABAT
aku cinta padamu.....
Like · · Unfollow Post · See Friendship
Ratu Rimba Niagara Aku sayang dan kasih padamu kerana-Nya
Moga kasih dan sayang ini membawa ke Syurga-Nya.
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.
September 14 at 12:37pm · Like · 1
Fatma Wati Bolehkah aku bertanya....? sayangku Rabeah Mohd Ali.....?
September 14 at 12:40pm · Unlike · 1
Temul Amsal tanya apa Fatma....hehehe
September 15 at 12:48pm · Unlike · 1
Ratu Rimba Niagara Dah jawapkan fatma...hehehe soalan cuma sekali saja dong...jika banyak kali udah basi...hehehe
September 15 at 12:57pm · Like
Temul Amsal dinda...karyamu tak kujumpai hahaha...
September 15 at 12:58pm · Unlike · 1
Ratu Rimba Niagara dah jumpa kata tak jumpa...kalau tak napa gelak ye...hehehe cari sampai dapat ...siap ada gambar Ratu Rimba Lagi tu...hehehe
September 15 at 1:09pm · Like
Temul Amsal hai...ketawapon tak boleh kah.....
September 15 at 1:12pm · Unlike · 1
Ratu Rimba Niagara Sejujurnya dah jumpa ke belum..kalau belum hamba siarkan di wall tuan hamba ye...hehehe
pastikan janji ditepati ok...
kerana selepas ini cerita lain menanti
maaf mendera tuan hamba
hehehehe
September 15 at 1:14pm · Like
Temul Amsal aduuuuh...masakan nak main2 pulak. dah cakap tak jumpe....tak jumpe lah.
September 15 at 1:16pm · Like
Ratu Rimba Niagara Jangan marah ye...mungkin ada kesilapan mata hamba...cepat marah lekas tua dah...hehehe
September 15 at 1:31pm · Like
Temul Amsal hamba sekarang tak lagi memerlukan kata itu...karena memang sudah tua. makanya hamba berani marah dan marah.
September 15 at 1:36pm · Like
Ratu Rimba Niagara marahlah jika itu pengobat marah...
mak buat marah mana dah marah-marah...
September 15 at 1:37pm · Like
Temul Amsal zodiak Leo ku yang membuat aku cepat meradang. toloooong..jangan permainkan aku.
September 15 at 1:38pm · Like
Ratu Rimba Niagara kenapa pulak bilang gitu ye..
setiap apa yang kukatakan adalah serius...
apapun terpulanglah ye...
aku redho itu itu keputusanmu
September 15 at 1:40pm · Like
Ratu Rimba Niagara kerana aku risau menghadapi kemarahan oleh teman fbku
biarpun bukan salahku untuk sengaja berkata tidak benar...
apa yang kukata adalah benar...ini adalah dugaanku dalam
bersahabat ....moga Tuhan memberi kesabaran...
September 15 at 1:42pm · Like
Temul Amsal hahahaha.....sabar adalah jalan terbaik dan itu bahagian dari iman.
hanya orang yg selalu sabarlah yg mampu meraih apa yg dicita-citakannya.
September 15 at 1:44pm · Like
Ratu Rimba Niagara hahaha...sekali lagi tuan hamba coba pekenakan kesabaran beta
akan beta kerahkan Laksamana Cheng Ho memenggal kepala tuan hamba...
kerana tuan hamba sudah derhaka pada beta....hehehehe
September 15 at 1:46pm · Like
Temul Amsal .
adat muda menahan rindu
adat tua menahan ragam
Pantang Panglima Melayu menolak cabaran....Sebanyak apapun pengawalmu, cukuplah hamba seorang yang datang menaklukkanmu....tak perlu pakai pedang dan senapag...cukup dengan sebilah keris dipinggang.
September 15 at 1:49pm · Like
Ratu Rimba Niagara HAYATI BANGSAWAN DIRAJA PUTRI RIMBA NIAGARA
KALAU NAK BACA PENUHH SUDAH HAMBA SIARKAN DI WALLFB HAMBA
MEMANDANGKAN TAK JUMPA HAMBA SIARKANLAH DIKIT2 DULU YE
BERMULANYA KISAH PUTRI RIMBA NIAGARA
Maka tersebutlah kisahnya
Di mana bermulanya kisah
Putri Rimba Niagara
Disebuah pantai yang terpencil
Sekujur tubuh terdampar
Dibawa arus ombak
Lautan asid bergelora
Seluruh tubuh
Melecur tiada berkulit
Tiada bergerak
Tapi masih bernyawa
Sekumpulan penghuni rimba
Yang ketika itu sedang bernyanyi-nyanyi
Terjumpa si Putri Rimba...
Dibawa ke rimba
Dirawat Putri Rimba
Menggunakan sumber-sumber asli
Yang diperolehi dari rimba
Sudah hampir
Tiga purnama koma
Barulah putri rimba sedar
Dari koma dan pulih seperti sediakala
Seluruh tubuhnya tiada kesan lecur lagi
"Di manakah hamba?"
"Syukur Alhamdulillah Tuanku Putri sudah sedar
Setelah tiga purnama Tuanku Putri koma
Kami adalah penghuni Rimba Niagara
Menjumpai tuanku putri
Terdampar di pantai dengan lecuran
Keseluruhan tubuh
Kami bergotong royong merawat
Dan mengobati Tuanku Putri
Di samping berusaha kami
Membuat sembahyang hajat bermunajat
Kepada Ilahi agar Allah menyembuhkan
Kecederaan Tuanku Putri
Dengan izin Allah
Tuanku Putri sembuh dan sedar dari koma
Mendengar cerita penghuni rimba yang baik budi itu
Putri Rimba menangis hiba
Lama putri rimba menangis
Penghuni rimba juga menangis
"Tuanku Putri hiba benar kami semua
Mendengar tangisan hiba Tuanku Putri
Pasti perjalanan kehidupan tuanku putri
Diselubungi dengan gerhana mendung
Pasti hati tuanku putri luka berdarah....darah...
Di sini gerhana akan bertukar menjadi pelangi cinta
Agar tuanku putri ceria dan bahagia penuh
Kasih dan sayang daripada kami setulus ikhlas
Luka di hati tuanku putri
Kami jahit dengan benang cinta
Agar sesudah ini tuanku putri tidak bersedih lagi
Buat selamanya Insya-Allah Aamin"
Putri rimba menangis hiba
Setelah mendengar pengakuan penghuni rimba
Betapa sayangnya penghuni rimba kepadanya
Hatinya bagaikan disayat-sayat
Seolah tidak percaya
Seolah berada di alam fantasi tapi realiti
"Kami suka melihat tuanku purtri menangis hiba
Tapi kalau tanpa henti sejak tadi kami pun tak tega...
Izinkan kami sapukan air mata tuanku putri dengan
Daunan kasih."
Setelah disapu air mata tuanku putri rimba dengan
Daunan kasih...tuanku putri tidak menangis lagi
Dan senyum meleret
"Ha macam itulah...Syukur Alhamdulillah kali pertama
Melihat senyuman tuanku putri...tenang rasa hati kami....
Istana rimba ini kami bina isimewa untuk tuanku putri
Suka tak?"
"Suka banget...unik dan fantastik!
Hamba amat hargai seumur hidup hamba."
Hari-hari yang dilalui bersama dengan penghuni rimba
Amat membahagiakan...
Saling menyayangi
Saling menghormati
Saling memahami
Saling berkorban
Berkata-kata dalam bahasa nan indah-indah
Tiada rasa disakiti dan menyakiti hati
Tiada rasa sedikitpun cemburu
Coma yang ada
Sayang....sayang...sayang...
Kasih...kasih...kasih....
Kasih demi-Nya
Inilah dunia yang diimpikan putri rimba
Tuhan memakbulkan doa putri rimba
Tinggal bahagia selamanya bersama penghuni rimba yang penyayang
Karena telalu bersyukurnya putri rimba kepada Tuhan Yang Maha Esa
Setiap kata-kata yang diluahkan adalah
Suara-suara hati semurni kasih
Bicaranya adalah bait-bait syair ,puisi, gurindam dan pantun
Setiap kali putri rimba berkarya
Penghuni rimba akan terharu
Mereka sama-sama menangis hiba
Bersama Putri Rimba ....
Putri Rimba menulis menggunakan
Bulu burung garuda diRaja
Tinta pula adalah campuran
Darah penghuni rimba dengan Putri Rimba
Setiap kali berkarya
Putri Rimba menulis dengan
Sepenuh jiwa sepenuh kasih sayang
Menulis diiringi dengan tangisan hiba
Ukiran karya-karya Putri Rimba di daunan kasih
Setelah dibaca penghuni rimba
Disimpan rapi serapinya
Agar satupun tidak terbuang dalam simpanan
Khazanah Rimba Niagara
Begitulah bermulanya kisah asal usul hamba
Bergelar Putri Rimba Niagara
PUTRI RIMBA NIAGARA
MALAYSIA
11 Mei 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NIAGARA)
15 Sept 2012
·
September 15 at 1:53pm · Like
Temul Amsal inikan dah bagus....mahu diapakan lagi..?
September 15 at 1:56pm · Like
Temul Amsal Kamu menilisnya dalam bentuk 'monolog' ya....bagus ni...!
September 15 at 2:00pm · Like
Ratu Rimba Niagara WARKAH RINDU TIADA PENGHUJUNGNYA BUAT KANDA
Allahu Akhbar
Sudah lama kanda sepikan dinda
Duhai kandaku nun di benua sana
Adakah kanda sudah lupakan persahabatan kita
Apakah khilaf yang dinda lakukan hingga tega
Kanda sepikan rinduku ini
Siang dan malam dinda menanti
Kiriman warkah rindumu di ombak sepi
Tapi masih sepi
Sesepi pantai di rimba ini
Cuma yang kedengaran
Hempasan ombak menghempas pantai
Dinda rasa terhibur pabila
Deruan ombak menyanyikan lagu rindu
Dinda teruja mendengarnya
Dan dinda teringat akan Kebesaran Tuhan
Mencipta lautan sebegini indah
Dinda duduk di atas batu yang di kelilingi
Bebatuan yang banyak
Sambil melemparkan pandangan
Di lautan yang terbentang luas
Dan teringat dengan janjimu
Untuk datang ke Istana Rimba ini
Setiap kali bahtera yang datang
Gembira hati dinda
Kerana salah satu bahtera yang banyak
Itu adalah bahtera diRaja kanda
Tapi hampa...
Dinda pulang dengan hampa...
Sampai di istana
Dayang-dayang
Menghidangkan
Pelbagai juadah
Tapi tiada selera untuk
Dinda menjamahnya
Mereka tetap juga memaksa
Agar dinda hingga
Mereka juga tidak mahu santapan
Dan mereka menyuap dinda santapan
Sambil menyapu air mata dinda
Dengan daunan kasih
"Tuanku Putri Rimba...
Tak usahlah ditunggu lagi...
Mungkin Kanda Tuanku terlalu sibuk menguruskan negaranya...
Bukankah Tunku Putri mengajarkan pada kami bahawa
Urusan negara adalah lebih penting daripada kepentingan sendiri
Makanya Tuanku Putri fahamlah keadaan Tuanku diRaja."
pujuk dayang penghuni rimba yang sangat sayang pada Putri Rimba.
"Betul katamu dayang...tapi beta ini terlalu percaya akan
janji Tuanku diRaja...kalau satu purnama tak apa beta menunggu
ini sudah berpurnama-purnama masih lagi tidak ada tanda-tanda kehadiran Tuanku DiRaja. Adakah Tuanku DiRaja sudah lupakan beta?"
"Patik rasa tuanku Putri ini sedang di lamun rindu..adakah Tuanku rindukan Tuanku diRaja?"
"Bukan begitu beta maksudkan...karna hubungan kami tidak lebih daripada persahabatan di antara dua benua...rindu dan kasih beta
hanyalah kasih seorang sahabat ....salah ke ?"
"Tak salah Tuanku Putri....bersahabat biar ramai...berkasih biar satu..."
"Apa maksudmu dayang?"
"Tuanku Putri....jawab sendirilah...."
Suasana Istana Rimba hiruk pikuk dengan gelak ketawa penghuni rimba apabila Putri Rimba kesayangan mereka hilang daripada rasa dukacita.
Beginilah keadaan dinda setiap hari kanda...sentiasa bergurau senda
dengan penghuni rimba tanpa ada hati-hati terluka ...sentiasa menyayangi di antara satu sama lain. Inilah kehidupan yang dinda dambakan dan Allah SWT telah mengurniakan. Mana bisa mungkin dinda akan tinggalkan kehidupan yang aman dan harmonis ini.
Makanya demi persahabatan kita yang ikhlas ini dinda akan setia menunggu kanda...di ombak rindu ini jika kanda tidak datang juga kerana kesibukan urusan negara... dinda faham kerana dinda pun begitu mengutamakan penghuni rimba daripada kepentingan dinda sendiri....biarlah rindu ini menjadi perindu setia pada ombak rindu yang tiada penghujungnya.
WARKAH RINDU TIADA HUJUNGNYA BUAT KANDA DI INDONESIA
DARIPADA DINDA PUTRI RIMBA NIAGARA DI MALAYSIA
16 April 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA)
21 hours ago · Like
September 15 at 2:11pm · Like
Ratu Rimba Niagara LALU JIWAKU BUNTU MERANA DALAM SEPI
Duhai kekasih hati penyejuk imanku di kala sepi...
Hadirmu bagaikan dibuai dalam mimpi tapi realiti
Serasa degupan jantungmu berdetak kencang kudengari
Tapi aneh ...begitu aneh...setiap kali bayanganmu datang
ingin kudekati agar hilangkan rindu di kalbu...
pasti bayanganmu hilang disapu ombak membadai
dan aku termangu sendiri
menunggumu di pesisir pantai
bayanganmu seolah merajuk
tak mahu datang ke aku
lalu jiwaku buntu...merana dalam sepi
dan ku tak pasti rajuk mu sampai bila pada ombak
yang sentiasa menghalang keakraban kita
entah apa salahku...entah apa salahmu pada ombak
hingga sama sekali tidak mengizinkkan kau
bersamaku untuk sentiasa ceria bercanda
namun begitu apapun yang dilakukan ombak padamu
ku pasti kau akan tetap mengunjungiku
biarpun tidak dalam bayangan
memadailah dalam mimpi
dan pabila kau hadir dalam mimpiku
setiap kali itulah kita bisa bercanda
bermain ombak kecil di tepian pantai
tanpa diganggu gugat lagi
dan kita bahagia bersama
mengecapi panorama pantai yang mengasyikkan
mendengar deruan ombak
deruan angin
berzikir memuji Tuhan tanpa jemu
dan kita juga turut sama berzikir
tanda syukur kita kepada Ilahi.
Karya Putri Rimba Niagara
9 Jun 2012
SETIANYA OMBAK PADA PANTAI
Setianya ombak pada pantai
melagukan ombak rindu diiringi desiran ombak
yang mendayu-dayu
menghargai cinta pantai yang setia padanya
biarpun ombak menghempas pantai
namun disambut dengan senyuman
dan masih setia menanti dan menanti
cinta ombak cinta pantai yang tak pernah jemu-jemu
bersatu dalam restu-Nya
ombak tidak kan setia
hanya pantai menanti hiba
ombak melambung ke seberang sana
pantai melihat dengan sayu
ombak datang hanya sementara
bertemu pantai menghempas rengus
mata melihat penuh mengerti
ombak ganas membadai pantai
pantai mengapa masih merindu..??
Pantai masih merindu ...
biarpun ombak membadai lalu menghempasnya ke pantai
namun pantai tetap setia dalam redha
karna pantai memahami ombak membadai atas kehendakNya
sekalipun berlaku tsunami
pantai tetap setia...
Setia ombak dan pantai sudah terpatri di LauhMahfuz
Kesetiaan mereka lambang cinta yang membawa ke Syurga-Nya
PUTRI RIMBA NIAGARA
8 Jun 2012
September 15 at 2:14pm · Like
Ratu Rimba Niagara SAAT LANGIT MELAMBAI RINDU
saat langit melambai rindu
hatiku tak keharuan
bayangan rindumu
ada di mana-mana
di setiap langkahku
sentiasa mengekoriku
aku rindu serindu rindunya
rindukanmu
rindu bayangan
rupanya aku
lagi dikejar
lagi menghilang
entah di mana
kucari kemana-mana
tak ditemui
rupanya
bayanganmu hilang
ditelan kabus senja
aku merindu lagi dan lagi terus merindu
aku pergi ke ombak rindu
berlagu rindu
bersyair rindu
rindukan kamu
duhai bayangan cinta
yang tidak sudi
mengekoriku lagi
dalam tangisan hiba
mengenangkan rindu bayangan
yang tak terbalas rindu
ombak menderu-deru
memujukku
"Duhai Tuan Putri kesayangan rimba niagara
siapalah yang Tuan Putri rindu itu..."
"Bayangan kekasih hamba..menghilang
ditelan kabus senja...hamba rindukannya
rindu serindu..."
"Duhai Tuan Putri kesayangan rimba niagara...
Kenapa kekasih yang cuma bayangan saja
yang tuan putri rindu....kenapa tak rindu pada
yang lebih berhak dirindu?
"Apa maksudmu?"
"Cuba Tuan Putri fikir...sekadar bayangannya Tuan Putri rindu
lepas itu bayangannya hilang...maknanya itu cuma sementara rindu
rindu yang tak terbalas rindu ....rindu yang tak kekal ...yang tak bawa
ke Syurga Cinta.."
"Apa maksud mu ...hamba tak faham...beritahulah hamba agar
hamba faham rindu yang berbalas Syurga Cinta."
"Rindulah pada Pencipta Alam Semesta ini yang mencipta Tuan Putri
dan hamba juga..termasuk kekasih Tuan Putri...
Tuan Putri rindu cuma bayangannya saja tapi jika Tuhan yang dirindui
rindu Tuan Putri pasti akan dibalas rindu dan cinta-Nya SUBHANALLAH
Tuan Putri jikalah rindu dan cinta tuan putri telah dibalas-Nya
ALLAHU AKHBAR tiada apa yang lebih berharga di dunia ini melainkan
Redha dan Cinta-Nya....Syurga adalah balasan cinta suci Tuan Putri
tak mahu ke tuan putri? Bukan itu saja...jikalah Tuan Putri yakin
cinta Tuan Putri yang utuh padu pada-Nya...kekasih yang cuma
bayangan itu pun akan dikurniakan kepada tuan putri tapi bukan
bayangan... realiti tuan putri tak perlu dirindu sudah ada di depan mata untuk cinta dan rindu dalam redha-Nya...dan dengan Rahmat Kasih-Nya cinta tuan putri bukan sekadar di dunia saja akan diteruskan hingga ke Syurga-Nya dengan syarat saling mencintai kerana-Nya dan
mencari jalan-jalan ke Syurga dengan hati yang ikhlas kerana-Nya."
Setelah habis berkata-kata ....kata-kata permata daripada deruan ombak rindu hilang entah di mana....
Putri Rimba Niagara menangis hiba dan mendongak ke langit
Dan di langit amat indah diindahkan dengan warna warni pelangi memancar ke laut ombak rindu... ke seluruhan ombak rindu berwarna warni pelangi ALLAHU AKHBAR AMAT INDAH
Melihat kejadian yang amat menakjubkan itu tak henti-henti Putri Rimba
berzikir dan bermunajat pada-Nya... didongak ke langit lambang cinta yang berkalimah Allah Azzawajallah tertera dengan jelas dan bawah cinta kalimah Allah Azzawajallah tuan putri rimba dan kekasihnya bergandingan menjadi pasangan pengantin yang diredhai Allah dan diaminkan oleh seluruh penghuni langit dan bumi.
SEMUA ALAM GHAIB ADALAH DALAM RAHSIA ALLAH AZZAWAJALLAH
CINTA DALAM KETENTUANNYA
Karya Putri Rimba Niagara
9 Jun 2012
3 hours ago · Like
RAKYAT RIMBA NIAGARA MENGUCAPKAN TAHNIAH!
SEMPENA MENDAPAT GELARAN RATU DUNIA SANG PUJANGGA!
Apa yang semerbak mewangi ini kunta kunte...
Entah... Tuan Putri nanti hamba pergi tengok
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR
Rakyat jelata sedang menanti untuk mengucapkan
tahniah kepada Tuan Putri dengan membawa jambangan bunga-
bungaan yang cantik sekali...
Tuan putri terasa terharu yang amat sangat
kerana tanpa duganya begitu cepat sekali
seluruh penghuni rimba datang mengucapkan tahniah
dan mereka menyatakan akan melantik tuan putri rimba
sebagai Ratu Istana Rimba Niagara yang memerintah
Rimba Niagara.
Si kunta si kunte di amanahkan untuk mendapatkan mahkota di hari pertabalan Ratu Rimba Niagara nanti.
Kerana kepercayaan seluruh penghuni rimba kepadanya Tuan Putri
Rimba terima dengan rela hati dan ingin mencurahkan bakti pada seluruh penghuni rimba dan seluruh penghuni bumi.
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
2$ Julai 2012
September 15 at 2:15pm · Like
Ratu Rimba Niagara RAKYAT RIMBA NIAGARA MENGUCAPKAN TAHNIAH!
SEMPENA MENDAPAT GELARAN RATU DUNIA SANG PUJANGGA!
Apa yang semerbak mewangi ini kunta kunte...
Entah... Tuan Putri nanti hamba pergi tengok
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR
Rakyat jelata sedang menanti untuk mengucapkan
tahniah kepada Tuan Putri dengan membawa jambangan bunga-
bungaan yang cantik sekali...
Tuan putri terasa terharu yang amat sangat
kerana tanpa duganya begitu cepat sekali
seluruh penghuni rimba datang mengucapkan tahniah
dan mereka menyatakan akan melantik tuan putri rimba
sebagai Ratu Istana Rimba Niagara yang memerintah
Rimba Niagara.
Si kunta si kunte di amanahkan untuk mendapatkan mahkota di hari pertabalan Ratu Rimba Niagara nanti.
Kerana kepercayaan seluruh penghuni rimba kepadanya Tuan Putri
Rimba terima dengan rela hati dan ingin mencurahkan bakti pada seluruh penghuni rimba dan seluruh penghuni bumi.
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
2$ Julai 2012
September 15 at 2:30pm · Like
Ratu Rimba Niagara MAHKOTA PUTRI RIMBA NIAGARA DIBELI DENGAN UKIRAN DAUNAN KASIH
Tuan Putri semasa Tuan Putri ditabalkan menjadi Puteri Rimba Niagara
kami penghuni rimba telah bermuzakarah untuk melantik tuan puteri
sebagai ketua yang memerintah seluruh Rimba Niagara ini.
Kami ingin membuat sendiri mahkota tuan putri yang tiada tandingannya dengan buatan manusia tapi memandangkan asal usul tuan putri manusia makanya kami hormat tuan putri agar kami juga mahu menyokong institusi diRaja yang akan dihidupkan semula oleh mereka yang faham betapa pentingnya Institusi diRaja pada rakyat sekalian....seperti kami ...biarpun kami haiwan dan
boleh melantik di kalangan haiwan....tapi kerana semangat kami untuk
menghidupkan institusi diRaja di kalangan manusia makanya kami lantik
Tuan Putri.
Makanya kami arahkan si kunta si kunte menggalas tanggungjawab untuk membeli mahkota Tuan Putri Rimba berbekalkan ukiran daunan kasih hasil karya tuan Putri.
Sudah serata pelosok dunia dijaja ukiran daunan kasih Putri Rimba
masih lagi tiada yang sudi membelinya ....malah mereka mengejek
dan mentertawakan si kunta si kunte....
"Hei...kamu gila ke apa?"
"Kenapa kamu kata kami gila ya....?"
"Nak beli mahkota yang harga berjuta ringgit ini dengan ukiran daunan kasih? takkan gila namanya itu?"
"Dunia kami daunan ukiran kasih ini amat berharga daripada wang ringgit...."
"Dunia kamu lain? Dunia kami lain...dunia kamu penuh fantasi dan anggan-angan manakan sama dengan dunia kami yang realiti? Hahahaha dunia angan...angan..."
Mereka gelakkan si kunta si kunte semahunya.
"Duhai manusia ....begitu sekali kamu hina dunia kami yang mengagungkan kasih suci kerana-Nya...biarpun kamu rasa kamu berada di dunia realiti tapi pada kami dunia kamu penuh kepalsuan, kebencian, dendam membara, berkata-kata saling hina menghina serasa diri sempurna semuanya...makanya kami tak ingin sama sekali berurusan manusia seperti kamu yang berhati busuk...kalau kami bercampur dengan kamu kami berhati busuk juga...dan kami tak akan izinkan sama sekali tuan puteri kami berkawan dengan kamu dan kami yakin jika tuan puteri kami mendengar setiap butiran kata-katamu ini pasti jantungnya akan berhenti berdetak!
Makanya kami akan jauhkan tuan puteri kami dari kamu...namanya manusia yang diberi akal untuk mengungkapkan kata-kata indah tapi tetap juga memilih kata-kata yang mengundang sakit hati manusia....jika manusia sakit hati lantas bergaduh pasti Tuhan akan murka....kamu tak tahu ke....jika kamu rasa kamu ini sudah sempurna segalanya teruskan saja kata-katamu ini hingga ke mati , cuma aku nak pesan sama kamu setiap kata-katamu ada malaikat mencatatnya dan catatan ini akan menjadi saksi di akhirat nanti...berwaspadalah dalam berkata-kata duhai manusia jika kamu mahu selamat dunia akhirat."
"Kamu ini siapa nak menasihatkan kami....sekadar haiwan yang tiada nilaipun pada kami...hahahaha"
"Duhai manusia....biarpun kami haiwan...tapi bila kami mati...di akhirat nanti ..kami tak dihitung dosa pahala....dan kami yakin jika kami berbuat baik pada manusia dan manusia menyayangi kami dan jika dia masuk Syurga dan mereka mendoakan kami untuk datang kepadanya ...kami akan ada di sisinya seperti kami berada di dunia kerana di Syurga apa saja kemahuan ahli Syurga sepantas kilat akan wujud...dan di Syurga bukan fantasi atau angan-angan....itulah sebenarnya alam realiti yang abadi selamanya....tidak seperti di dunia....kalau masih ragu lagi....tunggulah maut menjemputmu baru kamu tahu benar atau tidak kataku ini duhai manusia...."
"Marilah kita pergi tinggalkan manusia begini...kita cakap macam mana pun dia tetap menghina kita...biarlah Tuhan saja yang menyedarkannya."
Sudah sepurnama si kunta si kunte mencari siapakah yang sanggup membeli ukiran daunan kasih Tuan Putri Rimba....Untuk menghilangkan penat mereka singgah di sebuah pantai nan indah permai....terlihat dia seorang jejaka yang sejak tadi memerhatikan mereka....
"Kalian dari mana?"
"Rimba Niagara?"
"Apa yang kalian bawa itu?"
"Ukiran daunan kasih...."
"Boleh hamba tengok..."
"Silakan tuan hamba..."
"Suka hamba pada ukiran daunan kasih ini..."
"Siapakah yang mengarangnya?"
"Tuan Putri Rimba Niagara kami...."
"Boleh kah hamba memiliki ukiran daunan kasih ini...hamba amat sukakanya membuatkan hati hamba jatuh cinta pada Pencipta hamba ...."
"Kata tuan putri kami itulah matlamat tuan putri berkarya agar karya yang ditulis apabila dibaca mengundang Nur Hidayah Kasih Ilahi."
"Sejujurnya hamba memang suka ukiran daunan kasih Tuan Putri ..tuan hamba...Sekarang ini apa syaratnya agar hamba dapat memiliki daunan ukiran kasih ini."
"Sudah serata tempat kami mencari pembeli daunan ukiran kasih putri rimba niagara tapi tiada seorangpun yang sanggup membelinya....jika tuan hamba sudi kami mahu sebuah mahkota untuk pertabalan tuan putri kami sebagai tuan putri rimba niagara. Apakah tuan hamba sudi mencarikan mahkota tersebut sebagai pertukaran ukiran daunan kasih ini."
"Bisa aje dong...yuk kita pergi sekarang."
"Kamu rasa mahkota ini cantik tak untuk Tuan Putri Rimba kamu..."
"Tuan hamba pilih sajalah yang mana satu...tuan hamba suka kami pun suka...."
"Makanya hamba pilih yang ini....pasti Tuan Putri Rimba kamu sukakannya..."
"Terima kasih tuan hamba yang baik budi....moga Allah SWT saja yang dapat membalas segala kebaikan tuan hamba kepada kami seluruh penghuni rimba Niagara..."
(KARYA PURTI RIMBA NIAGARA)
4 Julai 2012
Like · · Unfollow Post · July 4 at 12:09pm
Naga Pamungkas likes this.
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP CERPEN DALAM ASIA TENGGARA)
8 Julai 2012
Yesterday at 8:06am · Like · 3
September 15 at 2:39pm · Like
Ratu Rimba Niagara PUTRI RIMBA MAHU MEMULANGKAN MAHKOTA
Di jendela kamar istana rimba niagara..putri rimba memandang ke laut ombak rindu.
Si kunta si kunte dayangnya mengetuk pintu kamar. Dan masuk setelah mendapat keizinan.
"Tuan puteri rimba...kenapa ni...semenjak kebelakangan ini putri gundah gulana....kenapa tuan putri...adakah dia telah melukakan hati tuan putri," kata si kunta
"Sejak semalam tuan putri tak santapan. Santap sikit ye...hamba suapkan...nani tuan putri sakit...seluruh penghuni rimba yang susah...
tak lama lagi tuan putri akan ditabalkan menjadi ratu. Ratu kena kuat semangat untuk memerintah rakyat rimba. Tuan putri tak boleh berterusan begini...susah hati kami berdua," si Kunte menyuapkan bubur kegemaran tuan Putri ke mulut putri rimba yang terlalu lemah."
Putri Rimba akur , membuka mulut menerima suapan dari si kunte sambil tersenyum. Untuk menelan bubur nasi itu seperti ada duri di anak tekaknya...sakit sangat tapi demi menjaga hati si kunta si kunte ditelan jua dalam keadaan yang amat sakit. Air matnya mengalir deras sambil tersenyum. Si kunte mengusap air mata Putri Rimba.
"Boleh tuan putri beritahu apa yang perlu kami lakukan ...agar boleh mengembirakan hati tuan putri seperti sedia kala...?"
" Hamba rasa dia sudah tak berminat dengan ukiran daunan kasih hamba lagi...dulu dia tak macam ni...selalu berjanji bersumpah setia akan sentiasa menyokong minat hamba berkarya...dan mahu setia dengan cintanya pada hamba.....maka hamba anggap dia sudah tiada hati pada hamba lagi....maka dari itu hamba mengambil keputusan untuk kalian memulangkan semula mahkota ini padanya. Hamba tak mahu memakainya. Mungkin hamba tak layak menerima pemberian darinya."
"Tuan putri...sabarlah sedikit masa lagi ye tuan putri...mungkin dia dalam situasi yang tekanan ...hingga dia tak mampu untuk berterus terang dengan Tuan Putri....tapi hamba percaya dengan cinta sucinya hanya untuk tuan putri seorang. Dia jatuh cinta dengan karya tuan putri bertemakan Ketuhanan...dari karya tuan putri dia jatuh cinta dengan tuan putri...berarti dia jatuh cinta dengan tuan putri kerana-Nya...kita tunggu sedikit masa lagi....kami berdua akan menyokong percintaan tuan putri," jelas si kunta bersungguh-sungguh.
"Memandangkan kamu pesuruh hamba yang setia yang hamba percaya dan sayangi dunia akhirat....hamba sabar menantikan apa yang ditentukan oleh Allah Azzawajallah pada hamba."
"Ha begitulah tuan putri...senyum ye ...jangan gundah gulana lagi...
Esok pagi-pagi kita pergi pantai ombak rindu ye...sudah lama kita tak bergurindam berpuisi bersama."
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
10 Julai 2012
Like · · Yesterday at 9:55am ·
Tengku Zubir and Jefry Al Bc like this.
3 hours ago · Like
Rabeah Mohd Ali MUZIK DERUAN OMBAK RINDU
Pagi itu Putri Rimba duduk di salah sebuah ratuan berbatuan.
Sambil melemparkan pandangannya di lautan ombak rindu...
Sungguh syahdu ..rindu yang dirindui datang semula setelah
Diyakinkan oleh si kunta si kunte.
Dari jauh kelihatan si kunta si kunte...terkinja-kinja sambil
Membawa ukiran daunan kasih yang di ambil dari Galeri
Khazanah Warisan Bangsa Istana Rimba Niagara.
Dari jauh si kunta si kunte sudah melambai-lambaikan tangan seolah-olah tak pernah berjumpa seribu tahun.
"Tuan putri rimba...bahagia kami lihat tuan Putri sudah kembali
pulih sedia kala....macam ni kan bagus...biarpun terjangan ombak
tak jemu memukul kita ...namun kasih kita tetap abadi selamanya tiada siapa yang dapat memisahkan kita kecuali kematian." Akui si kunta.
Diakui si kunte.
"Kami nak bacakan ukiran daunan kasih yang kami ilhamkan istimewa untuk tuan Putri Rimba Kesayangan kami...dengar ya...dan diiringi muzik deruan ombak rindu."
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
10 Julai 2012
September 15 at 2:42pm · Like · 1
Ratu Rimba Niagara MUZIK DERUAN OMBAK RINDU
Pagi itu Putri Rimba duduk di salah sebuah ratuan berbatuan.
Sambil melemparkan pandangannya di lautan ombak rindu...
Sungguh syahdu ..rindu yang dirindui datang semula setelah
Diyakinkan oleh si kunta si kunte.
Dari jauh kelihatan si kunta si kunte...terkinja-kinja sambil
Membawa ukiran daunan kasih yang di ambil dari Galeri
Khazanah Warisan Bangsa Istana Rimba Niagara.
Dari jauh si kunta si kunte sudah melambai-lambaikan tangan seolah-olah tak pernah berjumpa seribu tahun.
"Tuan putri rimba...bahagia kami lihat tuan Putri sudah kembali
pulih sedia kala....macam ni kan bagus...biarpun terjangan ombak
tak jemu memukul kita ...namun kasih kita tetap abadi selamanya tiada siapa yang dapat memisahkan kita kecuali kematian." Akui si kunta.
Diakui si kunte.
"Kami nak bacakan ukiran daunan kasih yang kami ilhamkan istimewa untuk tuan Putri Rimba Kesayangan kami...dengar ya...dan diiringi muzik deruan ombak rindu."
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
10 Julai 2012
3 hours ago · Like
GURINDAM PUISI KASIH SEPENUH JIWA
UNTUK PUTRI RIMBA NIAGARA
"Tuan Putri Rimba...kami berdua ada mengarangkan
gurindam istimewa untuk Tuan Putri."
"Iye ke ...sejak bila ni pandai bergurindam , bersyair,
berpuisi ni kunta kunte..."
"Setiap hari membaca dan menghayati karya tuan putri dari pagi ke petang...petang ke malam setiap hari...ilmu bergurindam berpuisi berpantun dapatlah ke kami Tuan Putri. Tuan Putri asyik mengarang puisi untuk kami...kami juga hendak mengarangkan puisi untuk Tuan Putri..jom kita pergi ke pantai ombak rindu.... di sana nanti banyak ilham dan penuh penghayatan..."
"Wow hebat kalian berdua ye..."
Mereka bertiga pergi ke pantai ombak rindu rimba niagara.
Si Kunta Si Kunte membaca bergilir-gilir. Puisi gurindam kunta kinte
Diringi muzik deruan ombak yang menderu-deru..amat syahdu dialun-alun oleh ombak rindu...
GURINDAM PUI SAYANG SEPENUH JIWA UNTUK PUTRI RIMBA NIAGARA
Terima kasih Tuhan
Hadirkan kami hamba-Mu
Tuan Putri tuk kami
Kami syukuri dalam iman
Kami dapat menumpang kasih
Kami sayang Tuan Putri kami Tuhan
Kami bahagia hidup bersamanya Tuhan
Hari-hari hidup kami bahagia
Dibajai dengan kasih sepenuh kasih
Hari-hari semakin kasih
Hari-hari semakin sayang
Jika berjauahan kami rindukannya Tuhan
Kami rindukan candanya
Kami rindukan puisinya
Maka kami tak sanggup berjauhan
Darinya Tuhan
Melalui tinta yang dicurahkan
di kanvas daunan ukiran kasih
kami baca kami hayati
Lagi kami baca
Lagi kami teruja
Untuk merindui dan mencintai-Mu Tuhan
Syukur kami Tuhan
Kau kurniakan kami
Tuan Putri yang
Tak lelah tuk
Berbahasa indah
Mengajak kami
Mencintai-Mu Merindui-Mu Tuhan
Syukur Syukur Syukur
Pada-Mu Tuhan
Kurniakan kami Tuan Putri
Yang sayangkan kami demi-Mu Tuhan
Syukur kami Tuhan
Karya yang ditulis oleh tuan putri rimba
Membuatkan manusia di luar sana
Menghargai kami dan menyayangi kami
Tiada siapa yang menzalimi kami Tuhan
Kami hidup aman damai di rimba ini
Tanpa ada rasa takut dan bimbang Tuhan
Syukur kami Tuhan
Tuan Putri sanggup pertaruhkan nyawanya
Tuk melindungi kami Tuhan
Makanya kami juga begitu juga Tuhan
Akan pertahankannya
Kami saling sayang menyayangi karena-Mu Tuhan
Makanya berkatilah hidup kami sehingga akhir hayat kami
Dan kami ingin hidup bersamanya di Syurga-Mu juga Tuhan
Makanya makbulkanlah doa kami ini Tuhan
Duhai Maha Pengurnia Cinta
Duhai Maha Pengurnia Rindu
Cinta dan rindu kami kerana-Mu Tuhan
Kurniakanlah kebahagiaan milik kami selamanya
Di dunia jua di akhirat
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
Putri Rimba yang dari tadi menangis mendengar Si Kunte
Si kunte membaca gurindam puisi yang ditujukan kepadanya
Si kunta si kunte pun membaca dengan esakan tangis syahdu
Dan mereka sama-sama menangis hingga tak sedar ombak
Rindu menerjang mereka bertiga...dan mereka bertiga
terperanjat...
"Terjangan sayang Tuan Putri" kata si kunta.
Mereka bertiga ketawa.
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
10 Julai 2012
September 15 at 2:43pm · Like · 1
Ratu Rimba Niagara SELURUH PENGHUNI RIMBA BERDUKACITA
"Mahkota hamba? Mahkota hamba sudah tiada Kunta! Kunte!
Terjangan ombak rindu telah membuatkan mahkota hamba hilang...
Macam mana ni....?"
"Tak apa.. kami akan mencarinya sampai dapat...kami tak mahu melihat tuan putri bersedih...mahkota iu terlalu bermakna bagi tuan putri dan seluruh penghuni rimba niagara. Jaga diri baik-baik ya...kami sayang tuan putri..." Si kunta si kunte menyelam ke laut ombak rindu untuk mencari mahkota putri rimba yang hilang akibat terjangan ombak rindu.
Tuan putri meratap hiba setelah si kunta si kunte tak muncul-muncul lagi.
"Kunta kunte...muncullah kalian...jangan buatkan hati hamba bimbang...jangan tinggalkan hamba...hamba rela kehilangan mahkota itu daripada kehilangan kalian berdua...jangan....jangan tinggalkan hamba....kasih kalian sudah cukup untuk hamba merasai hidup ini penuh kasih sayang setulusnya...tolonglah...tolonglah jangan tinggalkan hamba kunta...kunte....hamba sudah lupakan cintanya tapi kalian hendak juga hamba yakin dengan cintanya...kalian hendak sangat hamba bahagia sedangkan kalian tahu hamba dilukainya tanpa ehsan...sekarang ni hamba tak mahu fikirkan dia lagi...yang hamba mahu kalian hidup bersama hamba itu sudah memadai....tak menjadi ratu rimba niagara pun tak apa asalkan hamba ada kalian berdua....tolonglah kasihani hamba kunta kinte....Ya Allah tolong jangan pisahkan kasih kami Ya Allah....Kau hadirkan mereka padaku biarpun cuma haiwan tapi mereka punya hati dan perasaan setulusnya....izinkan aku menumpangkan kasih sayang mereka Ya Allah...tolong Ya Allah...tolonglah hamba-Mu ini Ya Allah." Putri rimba menangis hiba tanpa henti.
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
10 Julai 2012
MENCARI KUNTA KUNTE DI LAUTAN OMBAK RINDU
Sudah tiga hari tiga malam pakar penyelam dari rimba niagara
mencari kunta kunte tapi tak berjumpa.
Putri rimba tidak putus-putus berdoa agar kunta kunte selamat dan dapat hidup bahagia semula. Dalam linangan air mata putri rimba tertidur.
"Putri...kami dah jumpa mahkota itu ...tuan putri...dan kami ikut kata tuan putri supaya mahkota itu dipulangkan kepada mantan kekasih tuan putri itu dan kami redha sebagaimana tuan putri redha yang dia bukanlah Cinta Ketentuan-Nya untuk tuan putri. Maaflah kami tak dapat pulang...kerana kita sudah berada di alam lain....Percayalah kami sayangkan Tuan Putri....sayang kami hingga ke mati...betul tak kami kata hanya kematian memisahkan kita.....kalau tuan putr rindukan kami datanglah selalu ke pantai ombak rindu kami menanti tuan putri di sana ... kami nampak tuan putri tapi tuan putri tak nampak kami...jangan lupa bacakan kami puisi yang kami karangkan untuk tuan putri ya...
Sampai kapan pun kami sayangkan tuan putri....love u forever n ever..."
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
10 Julai 2012
ADAKAH BENAR ATAU MIMPI ILUSI
Salam sejahtera buat putri rimba yang kami sayangi
Dunia akhirat...biar pun kita sudah berada di alam lain
Kasih kita tetap abadi selamanya...
Untuk pengetahuan putri rimba...
Kami sekarang ini hidup di dasar lautan
Kami diselamatkan oleh keluarga diRaja duyung
Selepas berlaku pembedahan hati
Di antara duyung dengan kami
Kami telah berubah menjadi duyung yang cantik
Secantik tuan putri
Kami berada di kelahiran baru
Di alam baru
Kami berdua kembar seiras
Kami di panggil
Putri Mas Ayu dan Putri Mas Merah
Betullah kata tuan putri rimba
Kehidupan alam duyung
Amat membahagiakan
Saling sayang menyayangi
Dan saling hormat menghormati di antara satu sama lagi
Kehidupan di sini seperti kehidupan kita di Istana Rimba Niagara
Kami saling bertukar-tukar cerita
Amat mengujakan
Mereka menceritakan kisah cinta
Putera Duyung yang sungguh menyayat hati
Dan kami melihat pusara Mas Merah
Amat cantik di kelilingi dengan taman karang pelbagai warna
Pusara tersebut tidak jemu-jemu didatangi oleh seluruh penghuni
Lautan di seluruh benua lautan
Mereka tak jemu-jemu mendoakan Mas Merah
Dicucuri Rahmat Kasih dari Ilahi
Mas Merah seakan bayangan Tuan Putri Rimba
Watak Mas Merah sama dengan watak Tuan Putri Rimba
Kami amat teruja mendengar kisah cerita Mas Merah
Yang menjadi lagenda di alam duyung ini
Kisah lagenda ini sudah melewati tiga ratus tahun yang lalu
Sama dengan kisah lagenda alam kami
Pengantin Raja Rimba dan Putera Sang Kuriang.
Tuan putri nak tahu mereka amat teruja mendengar
Cerita Tuan Putri Rimba Niagara...
Memandangkan Tuan Putri Rimba adalah bayangan
Ratu Mas Merah bintang legenda Percintaan Alam Duyung
Mereka ingin menghadiah sebuah mahkota Mas Merah
Yang telah mereka simpan 300 tahun dahulu
Dan menurut pendeta duyung
Sudah tiba masanya mahkota yang lama tersimpan
Di serahkan kepada bayangan jelmaan Mas Merah
Mahkotanya terlalulah sangat cantik Tuan Putri
Buatannya penuh seni dan bersama mahkota itu nanti
Dihadiahkan juga kalungan rantai bertahtakan berlian
Hadiah dari putera duyung kepada Mas Merah
Esok tuan putri rimba datang ke pantai ombak rindu
Tempat tuan putri selalu duduk di atas batu dan di situ kami
Akan letakkan mahkota dan kalungan bertahtakan berlian
Hadiah istimewa untuk Tuan Putri Rimba dari alam duyung.
Putri Rimba terjaga dari lenanya.
Dia termenung memikirkan apa maksud yang tersirat
Atas mimpinya itu. Adakah benar atau cuma mimpi ilusinya saja.
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
12 Julai 2012
September 15 at 2:46pm · Edited · Like · 1
Ratu Rimba Niagara HADIAH MAHKOTA DARIPADA KERABAT DIRAJA DUYUNG
Putri Rimba pergi ke pantai laut ombak rindu
Jantungnya berdegup kencang
Langkahnya laju
Serasa ingin terbang sampai
Putri rimba percaya dengan mimpinya
Kerana mimpinya bersangkut paut
Dengan kasih sayang setulus hati
Dan dia percaya pada suara hati
Suara hati tak pernah menipu
Dari jauh bermilauan menyilaukan
Mata Putri Rimba Niagara
Rupanya memang benarlah mimpinya
Apa yang dikatakan oleh
Putri Duyung Mas Ayu & Putri Duyung Mas Merah
Putri Rimba menangis hiba sambil mengucup
Mahkota dan kalungan bertahtakan berlian
Hadiah dari kerabat diRaja duyung lautan
Tiba-tiba kelihatan
Putri Duyung Mas Ayu dan Putri Mas Merah
Mereka berdua seiras cantik rupawan
Tiada tandingannya
Mereka berdua menghampiri Putri Rimba
Yang duduk di batu
Masih tergamam
Apakah yang dilihat ini
Cuma ilusi dalam mimpi atau realiti
"Tuan Putri Rimba...ini kami...
Kami rindu sangat-sangat pada Tuan Putri"
"Apakah ini ilusi dalam mimpi?"
"Tidak Tuan Putri ini realiti
bukan mimpi bukan fantasi bukan angan-angan
Mahkota dan kalungan rantai pemberian dari
Kerabat diRaja duyung pun ada digenggaman
Tuan Putri dan kehadiran kami di hadapan
tuan Putri pun realiti....semuanya realiti Tuan Putri...
Percayalah Tuan Putri bilama mana Allah cuma
Berkata KUN FAYAKUN maka jadilah yang
CINTA ILUSI DALAM MIMPI REALITI jadi realiti
Dalam Kamus ROBBUL IZDZATII tiada yang
Mustahil Semua-Nya atas Kemahuan-Nya
Yang Bijaksana."
"SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR"
"Tuan Putri berjanjilah dengan kami...setelah
Ditabalkan menjadi Ratu Rimba Niagara pada 13 hb Ogos 2012
Nanti jadilah Ratu yang memerintah Rimba Niagara penuh adil dan
Saksama...jangan sekali rasa ujub riak kuasa mengaburi hati memerintah semata-mata ingin mendapat Redha Ilahi dan berkat nawaitu Tuan Putri yang ikhlas lagi suci murni itu...jangan lupa doakan kami dan seluruh penghuni lautan ini dapat hidup bersama tuan putri di Syurga ...kerana doa orang yang ikhlas ke jalan-jalan-Nya dimakbulkan Robbul Idzatii Insya-Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamin."
"AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN"
"Masih ingat kah lagi puisi yang kami karangkan untuk Tuan Putri Rimba ye..boleh bacakan untuk kami buat kali terakhirnya...dengan puisi ini jugalah kerabat diRaja Duyung mengatakan Putri Rimba adalah jelmaan Ratu Mas Merah yang wujud 300 tahun dahulu... makanya mahkota Ratu Mas Merah dihadiahkan kepada Tuan Putri Rimba dan kalung bertahtakan berlian itu adalah kalung pusaka Putera Duyung yang ingin dihadiahkan kepada Ratu Mas Merah di hari lamaran cintanya kepada Mas Merah. Cintanya tak kesampaian kerana Mas Merah mati tika mahu menyelamatkan nyawa Putera Duyung kekasih hatinya. Kami mendengar kisah cinta mereka sungguh tersayat hati kami Tuan Putri...Moga Tuan Putri diketemukan dengan cinta seperti Putera Duyung..yang setia rela nyawa jadi taruhan demi cinta sejati...berkahwin dengan puteri duyung pun atas permintaan terakhir Ratu Mas Merah. Antara Puteri Duyung dan Ratu Mas Merah tiada rasa cemburu dan tamak kasih sayang...masing-masing saling merelakan kerana mereka tahu cinta adalah Kurniaan dari-Nya yang harus diimani itulah adalah KETENTUAN TAKDIR CINTA DARI-NYA."
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
12 Julai 2012
GURINDAM PUISI KASIH SEPENUH JIWA
UNTUK PUTRI RIMBA NIAGARA
Terima kasih Tuhan
Hadirkan kami hamba-Mu
Tuan Putri tuk kami
Kami syukuri dalam iman
Kami dapat menumpang kasih
Kami sayang Tuan Putri kami Tuhan
Kami bahagia hidup bersamanya Tuhan
Hari-hari hidup kami bahagia
Dibajai dengan kasih sepenuh kasih
Hari-hari semakin kasih
Hari-hari semakin sayang
Jika berjauhan kami rindukannya Tuhan
Kami rindukan candanya
Kami rindukan puisinya
Maka kami tak sanggup berjauhan
Darinya Tuhan
Melalui tinta yang dicurahkan
di kanvas daunan ukiran kasih
kami baca kami hayati
Lagi kami baca
Lagi kami teruja
Untuk merindui dan mencintai-Mu Tuhan
Syukur kami Tuhan
Kau kurniakan kami
Tuan Putri yang
Tak lelah tuk
Berbahasa indah
Mengajak kami
Mencintai-Mu Merindui-Mu Tuhan
Syukur Syukur Syukur
Pada-Mu Tuhan
Kurniakan kami Tuan Putri
Yang sayangkan kami demi-Mu Tuhan
Syukur kami Tuhan
Karya yang ditulis oleh tuan putri rimba
Membuatkan manusia di luar sana
Menghargai kami dan menyayangi kami
Tiada siapa yang menzalimi kami Tuhan
Kami hidup aman damai di rimba ini
Tanpa ada rasa takut dan bimbang Tuhan
Syukur kami Tuhan
Tuan Putri sanggup pertaruhkan nyawanya
Tuk melindungi kami Tuhan
Makanya kami juga begitu juga Tuhan
Akan pertahankannya
Kami saling sayang menyayangi karena-Mu Tuhan
Makanya berkatilah hidup kami sehingga akhir hayat kami
Dan kami ingin hidup bersamanya di Syurga-Mu juga Tuhan
Makanya makbulkanlah doa kami ini Tuhan
Duhai Maha Pengurnia Cinta
Duhai Maha Pengurnia Rindu
Cinta dan rindu kami kerana-Mu Tuhan
Kurniakanlah kebahagiaan milik kami selamanya
Di dunia jua di akhirat
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
Putri Rimba membaca dalam keadaan tersekat-sekat
Kerana lagi dibaca lagi tersayat hatinya bagaikan
Ditusuk sembilu pilu...
Putri Duyung Mas Ayu dan Putri Duyung Mas Merah
Juga menangis penuh hiba....
Masing-masing tidak dapat membendung perasan
Sedih yang amat sangat memilukan...
Biarpun mereka telah terpisah alam
Tapi hati masih lagi bersatu
Ibarat Cinta Ilusi Dalam Mimpi Realiti
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
12 Julai 2012
3 hours ago · Like
HARI PERTABALAN PUTRI RIMBA MENJADI RATU RIMBA NIAGARA
Istana Rimba dihias indah kerana seluruh penghuni rimba akan meraikan hari paling bersejarah di Rimba Niagara iaitu Pertabalan Putri Rimba Niagara sebagai Ratu Rimba Niagara. Dengan pertabalan itu nanti maka termetrilah sudah Ratu Rimba sebagai Ratu yang memerintah seluruh Rimba Niagara.
Seluruh Penghuni Rimba menyambut berita ini dengan gembira dan berita gembira inilah yang ditunggu-tunggu sejak berkurun lamanya.
Mereka semua bergotong royong untuk meraikan majlis paling bersejarah itu.
Di hari tersebut Putri Rimba didandan indah oleh jurusolek yang terkenal dan pakaian Tuan Putri ditaja oleh seorang hamba Allah yang meminati ukiran daunan kasih Tuan Putri dan sentiasa menyokong Tuan Putri dari mula mengenali hingga ke akhirnya.
Hari Pertabalan tersebut di adakan pada Tanggal 13 hb Ogos 2012.
Semua mata tertumpu kepada Tuan Putri Rimba Niagara tika itu.
Ketika mahkota di letakkan di atas kepala Tuan Putri Rimba Niagara
bergema...ALLAHU AKHBAR ALLAHU AKHBAR ALLAHU AKHBAR
Putri Rimba yang sudah bergelar Ratu Rimba Niagara tertunduk
sambil menitiskan airmata. Ratu Rimba Niagara bertitah ...
BismillahirRahmanirRahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Kepada seluruh penghuni rimba yang beta kasihi dunia akhirat.
Beta bersyukur ke hadrat Ilahi dengan pengurniaan ini kepada
beta.
Biarpun sudah ditabalkan menjadi Ratu untuk
memerintah seluruh Rimba Niagara ini...beta tetaplah seorang
hamba-Nya yang kerdil di Sisi-Nya.
Beta ditabalkan menjadi Ratu di Rimba Niagara ini adalah atas Ketentuan Ilahi makanya beta terima dengan redha dengan harapan semoga beta dapat menjalankan tanggungjawab beta sebagai seorang Ratu yang bertanggungjawab kepada semua rakya di Rimba Niagara ini. Jika beta mengabaikan tanggungjawab beta sebagai seorang Ratu pasti di akhirat nanti beta akan ditanya oleh Allah Azzawajallah maka dengan ini beta merayu kepada seluruh penghuni Rimba Niagara memberi kerjasama kepada beta untuk melestarikan keamanan dan kemakmuran Rimba Niagara ini demi seluruh rakyat Rimba Niagara agar dapat hidup aman damai tenteram bahagia dalam Redho Ilahi berkekalan selama-Nya selagi ada bulan dan matahari. Aammin Ya Rabbal A'Lamin.
Setelah Ratu Rimba Niagara habis bertitah bergemalah suara seluruh rakyat Rimba Niagara.
DAULAT TUANKU RATU! DAULAT TUANKU RATU!
DAULAT TUANKU RATU!
KARYA: PUTRI RIMBA NIAGARA
12 Julai 2012
September 15 at 2:51pm · Edited · Like · 1
(PETIKAN DARIPADA GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
2 Okt 2012

DIA MENDUGA KERANA SAYANG
duhai fatma apa kabarmu
adakah ok ke hari ini
atau dah lupa samaku
atau sudah hilang rindumu padaku
Ratu Rimba Niagara
2 Okt 2012
Unlike · · Unfollow Post · about an hour ago
You, Fatma Wati and Waris Manan like this.
Ratu Rimba Niagara kalau rindumu sudah hilang
aku akan pergi darimu
kerana kau dah tak sayang
biarlah kubawa laraku tanpamu
about an hour ago · Like · 1
Ratu Rimba Niagara dulu bilang cinta dan sayang
sekarang sudah tiada lagi
tak apalah dah tak sayang
izinkan aku pergi
about an hour ago · Like · 1
Ratu Rimba Niagara izinkan aku pergi
bawa rindumu
biar sentiasa mewangi
dihatiku
about an hour ago · Like · 1
Ratu Rimba Niagara maafkan aku
tiada lagi kutertunggu-tunggu
kasihmu itu
di ombak rindu
jadilah si pungguk berlagu rindukanmu
about an hour ago · Like · 1
Fatma Wati Ratu Rimba Niagara aku selalu ada untukmu....aku juga ada masalah....di mana aku mencari rezeki di situ aku dikucilkan.....
about an hour ago · Like
Ratu Rimba Niagara si pungguk berlagu dirindu
tak terbalas rindu
hingga jemu
kumenantimu
ku tahu kau sudah tak sayang padaku
biarlah cinta yang lain bertahta di hatimu
aku rela begitu
about an hour ago · Like · 1
Fatma Wati Ratu Rimba Niagara aku sedang difitnah orang....
makanya aku sepi tanpa berita.....sememangnya kamu tak tahu deritaku.....
about an hour ago · Like
Ratu Rimba Niagara dulu di mana aku aku
di situ ada kamu
sekarang tidak lagi begitu
kau biarkan aku sepi tanpa rindumu
jangan ditanya kenapa cinta berlalu
dan ku tak mahu ingatmu
sedih pilu hatiku tanpa cintamu
about an hour ago · Edited · Like
Ratu Rimba Niagara Dulu kau tak macam ni
Selalu bilang sayang bilang cinta
Sekarang bilang benci
Aku tak suka
Biarlah aku pergi
Tak akan kembali lagi
Kerna kehadiranku tak kau pedulikan aku hingga kini
about an hour ago · Like
Ratu Rimba Niagara
Maafkan aku kasih
Jika aku yang bersalah
Aku sudah cuma membahagiakanmu
Aku sudah cuba memahamimu
Tapi apakah daya
Kau sudah tidak percaya pada kulagi
Maka kau pergi tinggalkan aku
Dan kuterima perpisahan ini
Dan tak akan kuingat mu lagi
Biarlah aku sendiri
Sendiraan begini....
Moga kau bahagia
Di samping dia yang kau cintai...
about an hour ago · Like
Ratu Rimba Niagara
KANDA SAYANG KAMU ADINDA PUTRI FATMA WATI
Dikuncil itu apa fatma
Sejujurnya aku tak mahu
Senyumanmu yang ayu itu
Dibiarkan diheret ke dalam bara gelombang ombak mengganas...!
Biarkan mereka begitu fatma
Jika kau benar Tuhan sentiasa ada bersamamu fatma
Jika kau mengalah gara-gara mereka
Rugilah kau fatma
Mereka akan tepuk tangan
Di atas kekalahanmu fatma
Percayalah ini semua dugaan untukmu fatma
Tuhan mendugamu sesuai dengan kemampuanmu fatma
Makanay bersabar ye
Mari ke mari bersamaku
Ku hiburkanmu sebuah puisi
Tentang Kasih Sayang Tuhan
Melebihi Kasih Sayang seorang ibu kepada anaknya
Dengar dengan teliti jika aku siarkan...
Moga kau tenang dan bisa senyum kembali
Aku tak suka kau sedih dan berair mata
Hidup sudahlah terlalu singkat
Kenapa mahu dipenuhi dengan kesedihan
Yang tak memberi apa-apa makna pada akhirat kita
Jika kita menangis memberi impak pada akhirat kita
Menangislah sampai buta pun tak apa fatma
Kerana setitik air mata kita boleh memadamkan
Api neraka Insya-Allah Aamiin
Moga kita bisa menangis hanya untuk Allah
Bukan kerana manusia yang sia-sia....
Percayalah aku sayang kamu demi-Nya...
Sayangku padamu di dunia ini moga
Terpatri hingga ke Syurgawi AAmiiin.
Dari sahabatmu yang ingin setia padamu,
Kanda Ratu Rimba Niagara kepada adinda
Putri Fatma Wati yang disayangi dunia akhirat...
2 Okt 2012
about an hour ago · Like
Ratu Rimba Niagara KENAPA KITA DIHANTAR KE DUNIA?
"Kita dihantar ke dunia ini harus bersedia berjuang di medan perang
Kita juga harus bersedia jika Tuhan memanggil kita kembali pulang kepada-Nya"
PETIKAN DARIPADA KATA-KATA MUTIARA USTAZ
2 Okt 2012
JIKA KITA DIBERI UJIAN
Kenali siapa kita
kita adalah hamba-Nya
Apa yang kita faham makna hamba-Nya
kita kena terima apa saja yang diberi ujian kepada kita
kasih sayang-Nya melebihi kasih sayang seorang ibu
kepada anaknya
bila diuji hamba-Nya
berarti DIA sayangkan kita untuk menguji sejauh mana
kasih sayang hamba-Nya
dan jika kita sabar dalam segala ujian
itulah kejayaan seseorang hamba
tepatlah akan janji Allah
"AKU TIDAK AKAN MEMBERI UJIAN KEPADA HAMBA-KU
MELAINKAN MENGIKUT KEMAMPUANNYA"
Apakh hikmah di sebalik ujian itu
jika kita tahu hikmahnya kita akan rasa syukur
ditimpakan ujian kalau tidak ditimpakan ujian
pasti kita masih tidak berubah...pasti ktia
tidak kenal Tuhan ...pasti kita masih
lagi leka dengan pesona dunia yang melalaikan
pasti kita masih lagi hidup dalam kelekaan
tanpa sedar kita akan pulang ke Pangkuan-Nya
rugilah kita bila bertemu-Nya dalam bekalan yang kosong
"JANGAN KITA CUBA MENGUBAH ARAH TUJU ANGIN
KERANA KITA TIADA DAYA UNTUK MENGUBAHNYA
KITA CUMA HANYA BOLEH MENGELAK ...
KITA UMPAMA NAKHODA YANG BOLEH MENGUBAH PELAYARANNYA UNTUK
MENUJU KE DESTINASI DAN DESTINASI ITULAH AKHIRAT."
RATU RIMBA NIAGARA
2 Oktober 2012
about an hour ago · Like
Ratu Rimba Niagara Adindaku putrri fatma...diammu adalah lebih baik bagimu
jika kau bersuara akan mengundang kekeruhan yang maha dahyat
dan kau pasti akan kecewa...maka diamlah dikau fatma...diam mu itu bukanlah berarti kau kalah fatma...kau menang kerana Allah sentiasa bersama dengan orang yang benar...jika kau fikirkan itu pasti jiwamu tak galau lagi dan ketenangan itu adalah milikmu ..Insya-Allah Aamiin.
38 minutes ago · Like · 1
Ratu Rimba Niagara Itu yang terbaiknya fatma.
Aku doakan kemenangan dan ketenangan
Milikmu yang abadi fatma
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
14 minutes ago · Like
Fatma Wati Ratu Rimba Niagara aku akan diam sehingga aku tenang...aku tahu tak guna bersuara dan tak guna berkata-kata.....
35 minutes ago · Unlike · 1
Fatma Wati Ratu Rimba Niagara aku dalam dilema....karena aku tahu semua fatamorgana, aku terdiam ketika diingatkan apa yang telah aku kerjakan, aku terdiam ketika diamku disalah artikan....aku terdiam seribu bahasa....karena tak tahu apa yang nak dikata....
46 minutes ago · Unlike · 1
Ratu Rimba Niagara MOGA DIAMMU ALLAH MEMBERKATI MU
AAMIIN YA RABBA A'LAMIN
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP LUAHKAN HATIMU SEHINGGA KAU TENANG)
2 Okt 2012


Rabeah Binti Mohd Ali telah ditag di nota.
Apa yang dimaksud kesampaian
Tak terlerai karena dusta tiada
Dalam sepi kurajut hati hingga tak bertepi
Padamu kurayu kasih berkecai sepi

Lara dipinggir sepi ketika duka datang
Seandainya kau kasih aku tak mengapa
Aku hanya merajut mimpi sendiri
Menenangkan hati supaya tak mati
Karena sadar itulah kekurangan diri
Aku si pungguk rindukan hatimu
Merajut benang basah sehingga lelah
Kuterdampar dalam kenyataan
Kaulah yang kudambakan hadir dalam lena
Walau dalam mimpi kau bertanya
Masihkah aku ragu bahwa semua sudah suratan Nya
Komen
Fatma Wati Bapak Mohd Yusop insya Allah saya akan selalu memuji ke ESA an Allah.....semoga Allah tak jauh dariku.....
pada 18hb Oktober 2012 jam 12.15 ptg
SukaTunjukkan lagi reaksi
Urus
Ratu Rimba Niagara WARKAH UNTUK PUTRI FATMA WATI
'SENYUMMU INDAH SEINDAH SEKUNTUM BUNGA SYURGA'


Jika senyummu buatmu berduka baik tak usah senyum
Jika tangismu tak meredakan sedih baik hentikan tangisan
Senyumlah jika senyum itu buatmu bahagia
Menangislah jika tangisanmu dapat meredakan kesedihan
Capailah cinta yang terimamu seadanya
Raihlah cinta-NYa
Pasti cinta seadanya mendekatkan dirimu kepada-Nya
Itulah hakikat cinta yang kau dambakan 
Dalam hidupmu yang cuma sekelip mata saja
Kerana kita tak tahu esok 
Pastikah sempat kita meraih cinta-Nya
Tanamkanlah tiga prinsip ini sahabatku 
SYUKUR REDHO SABAR
Inya-Allah jiwamu tenang setenang air di kali Syurga
Senyummu indah seindah sekuntum bunga Syurga

KANDA RATU RIMBA NIAGARA
18 Oktober 2012

pada 18hb Oktober 2012 jam 1.47 ptg
SukaTunjukkan lagi reaksi
1
Urus
Fatma Wati Kanda Ratu Rimba Niagara cintaku hanya pada yang sudi....jika dia tak sudi hilanglah juga cintaku....tapi cintaku pada Allah takkan pernah mati.....salam sayang dari adikmu Putri Fatmawati......
pada 18hb Oktober 2012 jam 1.52 ptg
SukaTunjukkan lagi reaksi
1
Urus
Mohd Yusop Bunga2 mekar ditaman nanindah
Embun pagi terasa dinginnya
Dalam perjalanan yg penuh onak & duri

Tidak semudah jalan dipagi hari...ya, dingin
Oh, ALLAH yg maha pencipta mudahkankah 



perjalanan hamba munuju gerbang MU 
Hamba yg kerdil ini tida upaya kiranya tanpa
MU menunjukkan cahaya kearah mana jalan
Redza MU...



KENAPA KITA DIHANTAR KE DUNIA?
"Kita dihantar ke dunia ini harus bersedia berjuang di medan perang
Kita juga harus bersedia jika Tuhan memanggil kita kembali pulang kepada-Nya"
PETIKAN DARIPADA KATA-KATA MUTIARA USTAZ
2 Okt 2012
JIKA KITA DIBERI UJIAN
Kenali siapa kita
kita adalah hamba-Nya
Apa yang kita faham makna hamba-Nya
kita kena terima apa saja yang diberi ujian kepada kita
kasih sayang-Nya melebihi kasih sayang seorang ibu
kepada anaknya
bila diuji hamba-Nya
berarti DIA sayangkan kita untuk menguji sejauh mana
kasih sayang hamba-Nya
dan jika kita sabar dalam segala ujian
itulah kejayaan seseorang hamba
tepatlah akan janji Allah
"AKU TIDAK AKAN MEMBERI UJIAN KEPADA HAMBA-KU
MELAINKAN MENGIKUT KEMAMPUANNYA"
Apakh hikmah di sebalik ujian itu
jika kita tahu hikmahnya kita akan rasa syukur
ditimpakan ujian kalau tidak ditimpakan ujian
pasti kita masih tidak berubah...pasti ktia
tidak kenal Tuhan ...pasti kita masih
lagi leka dengan pesona dunia yang melalaikan
pasti kita masih lagi hidup dalam kelekaan
tanpa sedar kita akan pulang ke Pangkuan-Nya
rugilah kita bila bertemu-Nya dalam bekalan yang kosong
"JANGAN KITA CUBA MENGUBAH ARAH TUJU ANGIN
KERANA KITA TIADA DAYA UNTUK MENGUBAHNYA
KITA CUMA HANYA BOLEH MENGELAK ...
KITA UMPAMA NAKHODA YANG BOLEH MENGUBAH PELAYARANNYA UNTUK
MENUJU KE DESTINASI DAN DESTINASI ITULAH AKHIRAT."
RATU RIMBA NIAGARA
2 Oktober 2012
BUKAN AKU TAK PUNYA HATI
bukan aku tak punya hati
telah kuberikan hati
telah ku balas cinta
yang mulanya cinta
yang mulanya sayang
menjadi benci akhirnya
makanya cinta dan sayang
mana lagi yang hendak
kupercaya
semuanya membuatkan
jiwa terlara
membuatkan aku tak yakin lagi
apa itu makna cinta dari
mereka yang suka jatuh cinta
tapi mudah melupakan cinta yang dilafazkan
aku bukan jenis
yang tak menghargai cinta
kerana cinta adalah kurniaan dari-Nya
tapi baginya cumalah
cinta sandaran
cinta palsu
hanya sementara
hanya pura-pura
dan aku
tak suka yang pura-pura
makanya aku lupakan cinta
cintaku hanyalah untuk-Nya
dan daripada seorang hamba-Nya
yang telah diuntukkan untukku
ku tunggu dalam kesabaran
ku tunggu dalam keimanan
dan ku yakin
cinta itulah yang boleh
membawaku jalan-jalan
ke Syurga
menjadikan aku bidadari
dunia akhiratnya
bercinta di dunia
dipatrikan sehingga ke Syurga
bahagia dunia bahagia akhirat
jika cinta itu milikku
barulah aku ada hati ada cinta
RATU RIMBA NIAGARA
2 Okt 2012


6 TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
KUSAMBUT KEDATANGANMU DENGAN IKAN SIAKAP 3RASA
Aku agak sibuk menguruskan bunda yang datang ke rumah saya ...melayani makan minumnya. Memasakkan segala gemaran yang disukainya. Syukurlah apa yang dimasak di sukai sangat bunda. Masakan yang digemari bunda sambal jering ikan bilis, masak asam rebus, kerabu peraga, ayam goreng KFC, nasi lemak. Bunda begitu berselera makan. Suka sangat tengok bunda makan masakanku.
Yang peliknya adik beradik lainku masak bunda tak suka. Bundaku memang seorang yang amat cerewet tentang masakan. Kalau makan di mana-mana kedai makan bunda tak akan makan. "Katanya tak boleh masuk...tekaknya kembanglah...nak loyalah ...tak lalulah..."
Nak masakkan untuk lauknya mesti basuh ikan bersih-bersih hendak hilangkan bau hanyirnya ikan dicuci dengan limau kasturi dan direndam dengan air garam. Ayam pula dicusi dengan sedikit tepung gandum.Dan tika cuci dan tika masak banyakkan berselawat , berzikir dan berdoa agar siapa yang makan masakkanku mendapat hidayah dari Allah, lembutkan hati-hati, sembuhkan segala penyakit.
Setelah makanan terhidang....bunda akan mengangkat tangan berdoa,Ya Allah Ya Tuhanku apa yang kumakan ni sihatkan tubuh badanku...jauhkan segala penyakit...janganlah apa yang hambaMu makan ini memberi kemudaratan pada hamba, berkat apa yang hamba makan ini dapatlah hamba beribadat padaMu Ya Allah. Amin Ya Rabbal A'Lamin.
Nak tahu bunda selera makan atau tak...kalau dia selalu cuci tangan...
itu bermakna masakan tidak memenuhi citarasanya. Bekas air basuh tangan ada berdekatan dengan tangan kanannya. Bila sesuap nasi dimasukkan ke mulut dah masuk ke tekak... bila rasa tak sedap...mulalah dia makan sesuap... basuh tangan, sesuap basuh tangan lagi. Kalau tekaknya selera makan...bertambah-tambah...tiada cuci tangan.
Satu lagi bundaku kalau hendak hidangkannya makanan ...pinggan mangkuk tak boleh campur-campur warna bunganya. Kalau warnya biru...biru semuanya...jangan campur warna lain.Ketika bapaku masih hidup pinggan hidangan mesti 1 set. Begitulah bundaku seorang yang cerewet tentang makan minum. Kena banyak bersabar tika melayaninya. Namun kurasa amat bahagia kerana bunda suka masakanku yang dapat memenuhi citarasanya. Syukur Alhamdulillah.
Ada peristiwa yang tak dapat dilupakan ketika malam di malam itu...tika kedatangan kawan Zana. Aku memasakkan Ikan Siakap
3 Rasa. Dihias dengan daun salat...hirisan tomato.
"Engkau tengok Pah....ikan berselimut lada....ha kau tengok matanya tu...kalau nenek tak boleh makan....sebab matanya tu ..."
Semuanya tergelak. Pah tergelak...aku tergelak...Zana tergelak....
"Pah kau tengok tu...matanya sedang memandang kau Pah...." kataku pada Pah sambil tergelak.
"Ye lah kak...." Pah tergelak.
"Dia ucapkan selamat makan duhai tetamu Rabeah Mohd Ali..."
Semuanya tergelak . Suasana makan malam ketika itu amat meriah sekali!
Karya Rha NS
2 Oktober 2011
Itu sahaja untuk 2hb Oktober.
Berikut adalah beberapa lagi kenangan yang kami harap anda sukai.
SALAM CINTA SASTRA 5 BENUA
Kepada Admin yang budiman sekiranya puisi-puisi hamba ada menimbulkan huru ara harap dilupuskan dengan segera kerana tujuan hamba berpuisi mahukan saling berbagi ilmu dalam suasana yang harmonis dan sejahtera...jika tak sejahtera... hamba nggak bisa berpuisi lagi... kepada rakan-rakan lama sastra hamba maafkan hamba jika tidak menjadi rakan fb hamba lagi...kerana rakan fb hamba terlalu terhad cuma mereka yang sentiasa memberi dukungan/sokongan pada hamba sepenuhnya saja diutamakan...faham ajelah dunia hamba dunia sastra dan puisi...mereka yang sepi menyepi terpaksa diundurkan walaupiun hati terdera rindu....hhehehe di grup kita tetap menjalinkan silaturrahim. Harap sudi memaafkan hamba dan sudi memahami dunia hamba.
Hamba sentiasa menyayangi semua sahabat sastra hamba
di 5 benua di 5 samudra. Cinta 5 benua tu...hehehe
SALAM KEMAAFAN
SALAM SASTRA
SALAM UKHUWAH KASIH 5 BENUA
SALAM RINDU DAN SAYANG
DARI HAMBA
RATU RIMBA NIAGARA
18 Sept 2012
HIDUP DAN MATIKU HANYALAH KARENA-MU ALLAH
Waalaikummussalam Wr Wb
HIDUP ITU DALAM GENGGAMAN ALLAH
hidup itu dalam genggaman Allah...
Teruskan Membaca
DENGAN BERSASTERA AKU DAPAT BERBAKTI
Aku tak punya wang untuk berbakti
aku tak punya pangkat untuk berbakti
aku tak punya kuasa untuk berbakti
aku tak punya darjat untuk berbakti
aku tak punya kepandaian untuk berbakti
aku tak punya segalanya untuk berbakti
tapi aku suka berbakti
rasa bahagia
rasa tenang
rasa aman damai
rasa tenteram
mereka bilang aku tak boleh berbakti pada siapapun
sebab aku tak punya segala untuk berbakti
aku tak layak...aku tak layak ...aku tak layak
lantas aku jadi sedih
aku jadi pilu
lantas aku sebak lalu aku nangis
yang bertambah-tambah aku sedih
apabila ada yang bilang
aku tak akan bisa berbakti sampai kapanpun
pada sesiapa pun
apa lagi aku bicara tentang
kedamaian ketenteraman kesejahteraan penghuni dunia
sedangkan kebathinan dipenuhi kebusukan hati
lalu aku nangis seharian berhari-hari
terlalu pedih kata-katanya itu
aku tidak menjawab apa yang dibilang
untuk meredakan kesedihan
aku mengadu pada bulan
bulan...
aku suka memandangmu
makin kupandang makin bercahaya
makin indah
engkau memang cantik diciptakan
kerana terpegun dengan keindahanmu
aku memuji Penciptamu Penciptaku jua
semua yang diciptakan Tuhan semuanya cantik
kita saling menyempurnakan
dengan kecantikanmu
kau mengindahkan bumi
begitu juga aku mahu mengindahkan bumi ini
dengan berkata nan indah-indah kepada seluruh penghuni bumi
itu cara kau berbakti
ini cara aku berbakti
walaupun berbeza cara
tapi motifnya sama mahu seluruh penghuni bumi
menghargai keindahan bumi tanda bersyukur kepada Pencipta bumi
Allah Tuhanku
terlalu memahamiku
kerana jiwaku terlalu meronta untuk membakti kepada
seluruh penghuni bumi dan langit
DIA kurniakan aku ilham tanpa had
aku syukur banyak-banyak-Nya
dengan izin-Nya aku dapat bersastera
dengan bersastera aku dapat berbakti kepada seluruh penghuni bumi , keindahan alam yang diciptakan-Nya adalah sumber inspirasiku berkarya..
Syukur Alhamdulillah...
Karya Ratu Rimba Niagara
13 Zulhijjah 1436H
27 September 2015

HIDUP DAN MATIKU HANYALAH KARENA-MU ALLAH
Waalaikummussalam Wr Wb
HIDUP ITU DALAM GENGGAMAN ALLAH
hidup itu dalam genggaman Allah
diberi tempuh
tak siapapun tahu bila maut menjemput
andainya tahu
pasti kita berlumba lumba buat kebaikan
beramal soleh karena sebentar lagi mati
mahu mati dalam kebaikan dalam redho Ilahi
pasti semua yang mengaku hamba-Nya...
hidup dan mati karena Allah
tiada keikhlasan dalam beribadat
beribadat karena sebentar lagi aku akan mati
makanya aku infakkan semua hartaku ke jalan jalan Allah
jika dulunya seorang yang pelit bin bakhil tidak lagi
karena tahu harta yang ditinggalkan tidak akan menolong kita
kita tahu hartalah yang akan menolong kita sesudah mati...
jadi mana ada keikhlas jika begitu
baru tahu hendak mati baru hendak berubah
jika tak tahu nak mati tak akan berubah walaupun usia
sudah mengingati mati sebentar lagi...
Syurga hanya untuk mereka yang ikhlas dalam beribadat
sebab itu jika hendak dinilaikan dengan nikmat sebiji mata dengan amalan ibadat yang dilakukan walaupun 500 tahun masih tidak menyamai dengan nikmat sebiji mata yang diKurniakan Allah jika disyukuri sebenar iman.
mati tak kira tua atau muda
muda pun mati
tua pun mati
yang penting masa hidup
diisikan dengan usia yang paling berarti dalam hidup
hidup adalah penentu nasib kita di akhirat
mana satu hendak kita pilih
kita sendiri yang membuat keputusan memilih
jika kita memilih dunia melupakan akhirat
makanya itulah pilihan takdir kita
kita tak boleh salahkan Tuhan
Tuhan berikan kita akal membuat keputusan
moga keputusan kita seiring dengan Takdir Allah swt
untuk kita
mereka yang sudah bergelar aruah
jika diberi peluang walaupun sesaat
mahu dikembalikan di dunia ini
walaupun hanya sekadar menyebut
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
karena pahalanya amatlah besar
setiap kali alunan zikir dilantunkan
sepohon pokok Syurga sudah ada di Syurga
jika beribu ribu berjuta juta kali kita berzikir
bayangkanlah berapa pohon Syurga yang telah kita tanam
sedangkan 1 pohon Syurga untuk kita mengelilinginya 100 perjalanan masih belum habis ALLAHU AKBAR akar pohon Syurga menunjang ke tujuh petala bumi jalaran rantingnya ke tujuh petala langit itu baru sepohon pokok Syurga bayangkanlah pula seluas mana Syurga dan nikmat-nikmat yang Allah sediakan pada hamba-Nya yang diKurniakan Syurga...ALLAHU AKBAR
selagi kita hidup selagi kita bernafas selagi itu TUHAN memberi peluang kita menebus Syurga yang telah teruntuk untuk kita...tepuk dada tanyalah iman....
jika kita beramal mahukan Syurga itu adalah satu kekhilafan karena Syurga juga tidak sudi menerima kita...
moga kita membuat sesuatu amalan bukan karena Syurga dan bukan juga karena manusia.
apa yang kita usahakan hanyalah untuk Allah swt lambang kita mensyukuri cinta Allah swt kepada kita.
hanya yang perlu kita faham hidup dan matiku hanyalah karena-Mu Allah.
'SETIAP YANG BAIK ITU DATANG DARI ALLAH
YANG KHILAF ITU DATANGNYA DARI DIRI SENDIRI
MAKANYA ALLAH AKU SENTIASA MEMOHON NUR HIDAYAH KASIH-MU SEHINGGA AKHIR HAYATKU ,
AAMIIN'
Karya Ratu Rimba Niagara
10 Safar 1435H
13 Disember 2013
(SETIAP KARYA YANG DIHASILKAN ADALAH MUHASABAH UNTUK DIRIKU SENDIRI)


KERANA DIA KAU DAN AKU SALING CINTA
Selamat pagi sayang
Selamat pagi cinta
Kusayang kucinta kamu
Kerana di hatimu ada cinta DIA
Kerana itu aku jatuh cinta padamu
Aku sayang kamu
Aku cinta kamu
Kerana DIA kau dan aku saling cinta
Sepenuh hati hingga ke mati
Melafazkan
Tuhan aku cinta pada-Mu
Tuhan kami sama-sama Cinta pada-Mu
Selagi nafas ada
Selagi jantung berdegup
Selagi roh ada di jasad
Selagi itulah cinta kami hanyalah untuk-Mu
Makanya balaslah cinta kami ini
Dengan redha-Mu dan Rahmat Kasih-Mu
Di kala kami hidup dan mati
Indahnya pertemuan di kala itu
Apabila cinta kami pada-Mu
Melepasi hingga langit ke tujuh
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR
Karya Putri Rimba Niagara
18 Julai 2012
MAHU PULANG KE PANGKUAN ILAHI DALAM JIWA YANG TENANG REDHA LAGI DIREDHAI-NYA
Hidup hanya sementara Akhirat negeri kekal abadi
Moga kita tergolong dalam golongan yang mahu pulang ke Pangkuan Ilahi
dalam jiwa yang tenang redha lagi diredhai-Nya
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
PUTRI RIMBA NIAGARA
18 Julai 2012.
PUTRI RIMBA NIAGARA
18 Julai 2012.
RINDU BAYANG DI ILUSI MIMPI ATAS IZIN-NYA MENJADI REALITI
ku cintakanmu kasih...
tapi kasih tersisih
kurindukanmu kasih
tapi rinduku tak berbalas rindu
rupanya kurindu bayanganmu
yang wujud tapi cuma di ilusi mimpi
hanya DIA ku pasrah menjadikan realiti
bagiNya tiada yang mustahil jika DIA kehendaki
kau milikku kerana kau dan aku diciptakan untuk bersama...
hatimu hatiku dalam genggamanNya...
Karya Ratu Rimba Niagara,
18 Zulkaedah 1437H
21 Ogos 1437H
INDAHNYA PURNAMA MALAM
Kekasihku yang bernama purnama malam
Indahmu menawan kalbu
Aku terpesona keindahanmu
Dari dulu aku memujimu
Aku jatuh cinta padamu
Sejak kau senyum padaku
Senyummu menikam tangkai jantung hatiku
Selagi aku menatap wajah serimu
Selagi itu jantungku berdetak kencang
Biarpun kau tanpa suara
Tapi bicaramu nan indah itu
Selalu mengundang rinduku padamu
Sehari kau tak menjelma
Seakan seribu tahun aku kehilanganmu
Makanyanya menjelmakan dikau
Sepanjang malam...
Sepanjang malam itulah aku
Setia menanti kemunculanmu penuh sabar
Agar dapat kudengar bicaramu
Nan indah-indah
SUHBANALLAH
Melihat keindahanmu bercahaya-cahaya
Terus aku memuji Tuhan betapa Tuhan
Menjadikanmu begini indah!
Dan aku bersyukur kepada Tuhan
Kurniakan aku cinta untuk aku
Terus menerus mencintaimu
Seumur hidupku
Di kala aku sepi begini
Memandang wajahmu
Sudah cukup membahagiakan
Hilang segala sepi dan rindu
Biarpun kau jauh di langit sana
Tapi biasmu di tasik cinta rindu ini
Boleh kucapai dengan tanganku
Dan bila kucapai dengan tanganku
Bias cahaya serimu rasa kau membalas cinta suciku...
Sepi dan rinduku hilang
Bahagia sepanjang malam
Kau sudi menemani sepiku
Duhai kekasihku purnama malam
Serasa tak mahu berpisah denganmu
Tapi aku harus akur
Kau akan tinggalkan aku
Karna sudah kehendak Tuhan
Kau akan lenyap
Bila sampai waktunya
Aku redho
Esok aku akan tunggu dikau
Di tempat yang sama
Moga kau sudi menjelma lagi
Untuk meneman sepiku
Dan mengubat rinduku
Padamu duhai...purnama malam
SUBHANALLAH indahnya kamu
Terlalu indah dan terus aku
Mencintai-Nya mengatasi segala-Nya
Dan mencintaimu selagi izin-Nya
Dan doakan moga
Allah merestu cinta kita
Duhai purnama malam
Kekasih yang kucinta dan kupuja
Dari dulu hingga kini
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
12 Jun 2012
KEKASIHKU SI PUTERI CENDANA
Sewaktu ombak hadir membadai
duyung akan pergi jauh meninggalkan pantai
terpaksa berpisah dengan kekasihnya
si Puteri Cendana
bukan
tak cinta
tak rindu
tak sayang
tapi apa nak buat
bercinta antara dua alam
alam duyung alam manusia
manakan sama
tapi hatimu hatiku
telah berpadu cinta
makanya usahlah kau
bimbang dan ragu
biarpun kita
berlainan alam
kau tetap
kucinta seumur hidupku
percayalah
lafaz ini lahir
dari lubuk hatiku yang dalam
Lihatlah keindahan pantai itu
airnya tenang membiru
ombak kecil tak jemu
mengheret pepasir putih
di persisir pantai
Bagimana ombak tak jemu mengheret
pepasir putih di persisir pantai nan indah
begitulah cintaku pada mu duhai kekasihku Si Puteri Cendana
begitu jugalah aku tak jemu-jemu merinduimu dan
mencintaimu seumur hidupku
Indah deretan pepohon kelapa di persisir pantai
melambai-lambai dituip angin sepoi-sepoi bahasa
begitulah indahnya cintaku padamu
duhai Si Puteri Cendana
Setialah menantiku
di persisir pantai pasirnya yang memutih itu
bila sampai waku dengan izin-Nya jua
aku akan melamarmu
menjadi bidadari dunia akhiratku
pasti cincin permata Syurga
yang kau impikan itu
menjadi milikmu
Insya-Allah sayang
kekasihku Si Puteri Cendana
yang cantik jelita mempesonakan imanku
cantiknya kamu bak Bidadari Syurga
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
12 Jun 2012
RAJA RIMBAKU
Duhai Raja Rimbaku...
Kau setia padaku...
Di kala aku berduka kau menceriakan hatiku
Di kala aku disepikan kau ingatkan aku pada Tuhan
Kau gunakan kuasamu untuk membantu semua penghuni rimba
Sifat kepahlawananmu itu membuatkan aku jatuh cinta padamu
Terima kasih kerana sudi mencintaiku kerana-Nya
Moga percintaan kita yang suci ini diteruskan hingga ke Syurgawi
PUTRI RIMBA NIAGARA
12 Jun 2012
INDAHNYA PURNAMA MALAM
SUBHANALLAH
Amat indah sekali
Kanvas malam purnama Ciptaan Ilahi
Kita pun tersenyum
Purnama pun tersenyum
Karena dia tahu
Kita sedang memuji keindahannya
Bila kita memuji keindahannya
Kita terus memuji
Kebijaksanaan Tuhan Mencipta
Betapa indahnya purnama malam
PUTRI RIMBA NIAGARA
8 Jun 2012
SAAT LANGIT MELAMBAI RINDU
saat langit melambai rindu
hatiku tak keharuan
bayangan rindumu
ada di mana-mana
di setiap langkahku
sentiasa mengekoriku
aku rindu serindu rindunya
rindukanmu
rindu bayangan
rupanya aku
lagi dikejar
lagi menghilang
entah di mana
kucari kemana-mana
tak ditemui
rupanya
bayanganmu hilang
ditelan kabus senja
aku merindu lagi dan lagi terus merindu
aku pergi ke ombak rindu
berlagu rindu
bersyair rindu
rindukan kamu
duhai bayangan cinta
yang tidak sudi
mengekoriku lagi
dalam tangisan hiba
mengenangkan rindu bayangan
yang tak terbalas rindu
ombak menderu-deru
memujukku
"Duhai Tuan Putri kesayangan rimba niagara
siapalah yang Tuan Putri rindu itu..."
"Bayangan kekasih hamba..menghilang
ditelan kabus senja...hamba rindukannya
rindu serindu..."
"Duhai Tuan Putri kesayangan rimba niagara...
Kenapa kekasih yang cuma bayangan saja
yang tuan putri rindu....kenapa tak rindu pada
yang lebih berhak dirindu?
"Apa maksudmu?"
"Cuba Tuan Putri fikir...sekadar bayangannya Tuan Putri rindu
lepas itu bayangannya hilang...maknanya itu cuma sementara rindu
rindu yang tak terbalas rindu ....rindu yang tak kekal ...yang tak bawa
ke Syurga Cinta.."
"Apa maksud mu ...hamba tak faham...beritahulah hamba agar
hamba faham rindu yang berbalas Syurga Cinta."
"Rindulah pada Pencipta Alam Semesta ini yang mencipta Tuan Putri
dan hamba juga..termasuk kekasih Tuan Putri...
Tuan Putri rindu cuma bayangannya saja tapi jika Tuhan yang dirindui
rindu Tuan Putri pasti akan dibalas rindu dan cinta-Nya SUBHANALLAH
Tuan Putri jikalah rindu dan cinta tuan putri telah dibalas-Nya
ALLAHU AKHBAR tiada apa yang lebih berharga di dunia ini melainkan
Redha dan Cinta-Nya....Syurga adalah balasan cinta suci Tuan Putri
tak mahu ke tuan putri? Bukan itu saja...jikalah Tuan Putri yakin
cinta Tuan Putri yang utuh padu pada-Nya...kekasih yang cuma
bayangan itu pun akan dikurniakan kepada tuan putri tapi bukan
bayangan... realiti tuan putri tak perlu dirindu sudah ada di depan mata untuk cinta dan rindu dalam redha-Nya...dan dengan Rahmat Kasih-Nya cinta tuan putri bukan sekadar di dunia saja akan diteruskan hingga ke Syurga-Nya dengan syarat saling mencintai kerana-Nya dan
mencari jalan-jalan ke Syurga dengan hati yang ikhlas kerana-Nya."
Setelah habis berkata-kata ....kata-kata permata daripada deruan ombak rindu
hilang entah di mana....
Putri Rimba Niagara menangis hiba dan mendongak ke langit
Dan di langit amat indah diindahkan dengan warna warni pelangi memancar ke laut ombak rindu... ke seluruhan ombak rindu berwarna warni pelangi ALLAHU AKHBAR AMAT INDAH
Melihat kejadian yang amat menakjubkan itu tak henti-henti Putri Rimba
berzikir dan bermunajat pada-Nya... didongak ke langit lambang cinta yang berkalimah Allah Azzawajallah tertera dengan jelas dan bawah cinta kalimah Allah
tuan putri rimba dan kekasihnya bergandingan menjadi pasangan pengantin yang diredhai Allah dan diaminkan oleh seluruh penghuni langit dan bumi.
SEMUA ALAM GHAIB ADALAH DALAM RAHSIA ALLAH AZZAWAJALLAH
CINTA DALAM KETENTUANNYA
Karya Putri Rimba Niagara
9 Jun 2012
LALU JIWAKU BUNTU MERANA DALAM SEPI
Duhai kekasihku...
hadirmu bagaikan dibuai-buai dalam mimpi tapi realiti
serasa setiap jantungmu berdegup kencang kudengari
tapi aneh ...begitu aneh...setiap kali bayanganmu datang
ingin kuhampiri agar hilangkan rindu di kalbu...
pasti bayanganmu hilang disapu ombak membadai
dan aku termangu sendiri
menunggumu di persisir pantai
bayanganmu seolah merajuk
tak mahu datang ke aku
lalu jiwaku buntu...merana dalam sepi
dan ku tak pasti rajuk mu sampai bila pada ombak
yang sentiasa menghalang keakraban kita
entah apa salahku...entah apa salahmu pada ombak
hingga sama sekali tidak mengizinkkan kau
bersamaku untuk sentiasa ceria bercanda
namun begitu apapun yang dilakukan ombak padamu
ku pasti kau akan tetap mengunjungiku
biarpun tidak dalam bayangan
memadailah dalam mimpi
dan pabila kau hadir dalam mimpiku
setiap kali itulah kita bisa bercanda
bermain ombak kecil di tepian pantai
tanpa diganggu gugat lagi
dan kita bahagia bersama
mengecapi panorama pantai yang mengasyikkan
mendengar deruan ombak
deruan angin
berzikir memuji Tuhan tanpa jemu
dan kita juga turut sama berzikir
tanda syukur kita kepada Ilahi.
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
12 Jun 2012
KUJAHIT LUKAMU DENGAN BENANG CINTAKU
Oh kekasihku...
Jika teramat parah lukamu
Terlalu mendalam dek kerana kekasihmu itu
Biarkan kujahit lukamu dengan benang cintaku
Agar boleh kulihat senyumanmu.
Jika air matamu tidak berhenti merinduinya
Aku tak boleh menghentikan
Kecuali terhenti sendiri atas kemahuanmu.
Aku yang jauh di sini
Mendoakan kau tidak bermuram durja
Selalu tersenyum
Menjadi penyeri di laman cinta
Sentiasa mewangi
Di waktu pagi petang dan malam
Teman-teman di sekelilingmu pasti bahagia
Melihatmu sentiasa ceria menghadapi hari-hari mendatang.
Jika kau terasa rindu padaku
Pandanglah bulan purnama
Di situ aku melemparkan senyuman sayang untukmu.
Jika kau tak sudi membalas senyumanku itu
Bermimpilah tentang aku
Aku sedia mendengar rintihan kalbumu
Kerana aku teramat menyayangimu
Tanpa jemu menyintaimu seumur hidupku.
Karya: Putri Rimba Niagara
8 Jun 2012
DINDA BUKAN BAYANGAN LONGLAI
Duh kanda...
Jangan dibuai perasaan kecewa mu itu
Nanti merana jiwa mu yang suci
Yang mahukan hidup dan mati
Dalam ketenangan
Duh kanda...
Tenangkan jiwa mu yang galau itu
Dengan mengingati hari matimu
Pasti kekecewaan tak akan kau rasai
Duh kanda...
Apalah ada pada
Cinta pesona dunia
Hanyalah mainan mimpi dalam tidur
Bila terjaga dari mimpi hilanglah bayangan longlai
Duh kanda...
Setiap yang datang padamu
Adalah dugaan untukmu
Agar membijaksanakanmu lagi
Dalam arti cinta yang sebenarnya
Cinta yang membuatkan
Roh dan jasadmu
Mengingati tentang
Negeri abadi
Duh kanda...
Jika selamat kita dari seksa kubur
Makanya selamatlah kita
Di negeri abadi
Makanya...
Di situlah
Cinta kita akan terpatri
Tak akan rasa
Perihnya penantian cinta
Yang ada Cinta Sesuci Syurga
Tempat segala nikmat
Yang dibalas oleh Pencipta Syurga
Kepada para hamba-Nya
Yang sabar pabila diuji
Dengan pesona dunia
Duh kanda ...
Makanya
Mulai saat ini dan detik ini
Buanglah segala bayangan longlai
Agar jiwamu tenang
Setenang air di kali Syurga
Duh kanda...
Apalah maknanya cinta di dunia ini
Jika tidak disandarkan dengan
Keselarian cinta pada-Nya
Makanya berazamlah
Untuk menjadi
Hamba-Nya yang
Hanya mahu terus mencintai
Cinta hati kanda hanyalah
Semata kerana-Nya
Duh kanda...
Percayalah dengan cinta
Kurniaan Tuhan padamu
Kerana itulah cinta
Yang menenangkan
Dan membahagiakan
Roh dan jasadmu
Duh kanda...
Hidup setetes cuma...
Jika masih berleka
Masa tidak menunggu kita
Makanya teruskanlah
Langkahmu
Dengan gunakan
Mata hatimu
Berfaktakan imanmu
Dan keteguhan tauhidmu
Pada-Nya
Pasti tiadalah
Gundah gulana jiwamu
Duh kanda...
Jangan kecewa lagi
Lupakanlah bayangan longlai
Yang telah membuatkan jiwamu longlai
Pandanglah dengan mata hatimu
Di sebalik kejadian rindu perihmu itu
Allah telah merencanakan
Sesuatu yang indah untukmu kanda
Duh kanda...
Kanda merancang untuk memiliki bayangan longlai
Tapi Allah juga merancang sesusatu yang lebih baik dari itu
Makanya sentiasa berprasangka baik pada-Nya
Makanya kanda akan dapati betapa indahnya hidup
Apabila diuji dan berkat kesabaranmu
Allah balas yang terbaik
Untuk dunia akhiratmu
Duh kanda...
Penantianmu
Dari liku pantai laut cina selatan
Cuma di sebalik samudra saja
Bayangan rinduku
Yang selama ini
Cuma cinta illusi
Datang membalut
Luka yang parah di hatimu
Dengan menjahit luka itu
Dengan benang cintaku
Duh kanda...
Deruan ombak dan pekik camarmu
Telah kedengaran
Hingga di pantai ombak rindu
Di persisir pantai rimba niagara
Duh kanda...
Tika dinda
Sedang duduk di berbatuan
Di kelilingi ombak kecil
Dinda terjumpa
Helaian saputangan
Berukiran cinta
Kasih sayang setulus
Hati daripadamu
Putra Rimba
Duh kanda...
Seakan bermimpi dinda
Apabila terjumpa
Saputanganmu itu
Dinda menangis semahunya
Sambil berdoa kepada Tuhan
Yang mengirimkan
Cinta kanda ke dinda
Cinta yang selama ini cuma
Ada dalam illusi bukan realiti
Duh kanda...
Saputangan ukiran cinta itu
Dinda bingkaikan di kalbu hati
Agar tak hilang
Dan dijaga penuh
Kasih sayang
Setulus hati
Agar kanda mengerti
Betapa bermaknanya
Cinta anugerah Ilahi
Duh kanda...
Syukur dinda
Dalam sujud
Pada-Nya
Moga cinta ini
Terpatri hingga ke Syurgawi
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
Dinda setulus ikhlas mencintaimu kerana-Nya
PUTRI RIMBA NIAGARA
5 Jun 2012


Aku kirimkan secangkir kopi cinta buatmu untuk semua peminat sastera
RATU RIMBA NIAGARA tanda terima kasih kerana sudi baca like dan komentar karyaku suka tak? hehehe
"ILMU DIKAJI TELITI
SUNGAI CABARAN SEDIA DI TITI"
ALLAH SENTIASA ADA DI KALA KITA HILANG KEYAKINAN MAKA YAKINLAH

Wisata Hati Ustadz Yusuf Mansur
[JANGAN MENGELUH]
"SEPELE, TAPI MARI BUKTIKAN KEBENARANNYA"
1) Ketika kita mengeluh :
“Ah mana mungkin…. ”
Allah menjawab :
“Jika AKU menghendaki, cukup Aku berkata “Jadi”, maka jadilah (QS. Yasin ; 82)
2) Ketika kita mengeluh :
“Wah, letih sekali….”
Allah menjawab :
“…dan KAMI jadikan tidurmu untuk istirahat.” (QS.An- Naba :9)
3) Ketika kita mengeluh :
“Berat sekali ya, gak sanggup rasanya…"
Allah menjawab :
“AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai dgn kesanggupan.” (QS. Al-Baqarah : 286)
4) Ketika kita mengeluh :
“Stress nich, bingung?!"
Allah menjawab :
“Hanya dengan mengingatKu hati akan menjadi tenang”. (QS. Ar-Ra’d :28)
5) Ketika kita mengeluh :
“Yah, ini mah bakal sia-sia..deh!”
Allah menjawab :
”Siapa yg mengerjakan kebaikan sebesar biji dzarahpun, niscaya ia akan melihat balasannya”. (QS. Al- Zalzalah :7)
6) Ketika kita mengeluh :
“saya sendirian, gak ada seorgpun yang mau membantu…”
Allah menjawab :
“Berdoalah (mintalah) kepadaKU, niscaya Aku kabulkan untukmu”. (QS. Al-Mukmin :60)
7) Ketika kita mengeluh :
“Sedih sekali rasanya…”
Allah menjawab :
“La Tahzan,..Innallaha Ma’ana... Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah beserta kita:. (QS. At-Taubah :40)
8) Ketika kita mengeluh :
“Ampun..susah banget ini kerjaan…”
Allah menjawab : “sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan” (QS. Al-Insyirah:6-7)
Selalu ada hari baru untuk perubahan, dan perubahan itu akan terjadi jika kita MAU dan BERUSAHA untuk merubahnya.
Manfaatkan INFORMASI dan PELUANG sesegera mungkin karena KESEMPATAN tidak akan datang untuk kedua kalinya.
Be Positive Thinking, ALWAYS!!
SEPIMU MEMBUATKAN AKU RINDU
Sahabatku Emalia...
kemarilah ke wall ku ...
kerana aku rindu sama kamu...
kamulah penawar sepiku...
kamu jualah yang membalut luka di hatiku
dengan benang kasihmu yang setulus hati
aku kangen sama kamu Emalia...
jika kau sudi sambutlah kasih yang teramat kasih dariku
sabahabatmu di benua Malaysia
bukankah kita sudah berjanji mahu menjadi sahabat yang setia?
tidak saling sepi menyepikan
sepimu membuatkan aku rindu...
RATU RIMBA NIAGARA
1 Okt 2012

Be Positive Thinking, ALWAYS!!



PUNGGUK DI ILUSI MIMPI REMBULAN
duhai pungguk
kau tak perlu tinggalkan aku
betapapun kau telah melukakan hatiku
kutetap memaafkanmu
kerana kutahu
bukan sengajamu begitu
menzalimi kesetiaan cintaku
keterpesonaanmu pada rembintang
rindu cinta kasih berubah arah
hinggakan engkau kemabukan cinta
dan akhirnya kau dikecewakan
atas perbedaan darjat....
duhai pungguk...
lihatlah rembulan berada hampir denganmu
sedia mendengar keluh kesahmu
rindukan si pungguk berlagu rindu
agar terus merindukan rembulan
duhai pungguk...
lupakah kau pada janjimu
bahawa biar apapun terjadi tetap setia
untuk sama realitikan cita yang murni
dan inilah masanya
kita jayakan cita dan cintamu,
"PUNGGUK DI ILUSI MIMPI REMBULAN,"
KARYA RATU RIMBA NIAGARA,
19 Dzulhijjah 1437H
21 September 2016.
'NO MATTER WHAT HAPPENS, I WILL ALWAYS BE THERE FOR YOU,'
"Duhai seluruh kanak-kanak mangsa kekejaman bassad & yahudi laknatullah derita tangismu deritaku jua, kerana aku cintai kamu seluruh jiwa ragaku kutuliskan puisi,'derita dan airmatamu,' agar seluruh mujahid fisabilillah membantumu dengan apa cara sekalipun , agar kamu bisa tersenyum indah seindah pelangi di malam hari, Allahu Akbar Aamiin,"
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Moga Allah swt terima amalan kita AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin
Komen
Ratu Rimba Niagara Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
pada 20hb September 2015 jam 1.08 pagi
SukaTunjukkan lagi reaksi


YA ALLAH TERIMALAH PENGORBANAN KAMI SEPANJANG KAMI BERHIDUP MENJADI KHALIFAH-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN


                                       Comment

News Feed

app-facebookFacebook
Merdeka!
Today we come together to celebrate the spirit and beauty of Malaysia. Happy National Day, Ratu Rimba, from all of us at Facebook.

                                       
Kan ku biar segalanya berlabuh..akan ku kembali pada rindu bertahun...sisa hidup sudah dibayangi detik penghujung...sudah sampai tikanya aku di suruh pulang...lalu ...redhalah dengan kepulangn ini.
SANG MENTARI IKUT MENGHANTAR
indah bagai gelombang ombak dipesisir
sang mentari ikut menghantar ....
batu karang pun ikut terkelupas ...
By: Aay Gmai
28 Agustus 2012
INDAHNYA GELOMBANG OMBAK DI PERSISIR
indah....indah....indah...
jika dilukiskan di kanvas kalbu cinta
tentang ombak
tentang badai
tentang sang mentari
tentang batu karang
tika gelombang di persisir
tika sang mentari ikut menghantar...
batu karang pun ikut terkelupas
dan batu karang itu diheret ombak rindu
hingga terdampar di persisir pantai
lalu dipungut Tuan Putri Rimba Niagara
menjadi sumber inspirasi
Putri Rimba Niagara berkarya
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
28 Ogos 2012
KARYA AAY GMAI & RATU RIMBA NIAGARA
28 Ogos 2012
(PETIKAN DARIPADA GRUP PUISI LOVERS)
28 Ogos 2012
Like · · Tuesday at 9:17am
Fatimah Bt Husin Tim likes this.
Fatimah Bt Husin Tim Indahnya kamu di situ,tak mcm kami perperang dgn waktu,
balari mengejar nasfu,hanya kerana ingin sesuatu,yg direbut dinilaikan dgn warna biru,hijau,merah dan unggu.
Tuesday at 9:34am · Unlike · 1
WARNA BIRU HIJAU MERAH DAN UNGGU
SEBAGAI KAIN KAFANKU
Apalah ada pada warna biru, hijau, merah dan unggu
andainya warna biru. hijau, merah dan unggu
berjutaan keping-keping itu dijahit dijadikan kain kafanku
hingga sesak nafas jenazahku yang tak bernafas itu
membalut jenazahku tidak habis-habis tiga hari tiga malam
membalut kain kafan wang kertas biru , hijau, merah dan unggu
kerana sepanjang aku berhidup itulah matlamatku hingga
infakpun aku tak mahu, wang mahu dibawa ke kubur dan
hajatku disampaikan-Nya ...
tapi jika benarlah jenazahku dibalutkan dengan wang kertas biru,hijau , merah dan unggu...mahu si pembalut kain kafan mengambil kesemua wangku lalu diinfakkan kerana mengasihani aku...itu kalau yang jujur kalau yang tak jujur berulatlah jenazahku tanpa dikebumikan....
andainya sipembalut kain kafanku membalutkan juga jenazahku dengan wang kertas biru hijau merah dan unggu kerana menuruti amanahku aku yakin tiada siapa mahu mencium jenazahku kerana memandang hina aku kerana sifat tamakku hingga mahu membawa wang hingga ke kubur sama tapi yang aku pelik kenapa masa aku hidup mereka begitu sanjungi aku dan sayangi aku kerana aku jutawan kaya raya ...dan merekalah pengikut setiaku yang setia tapi bila aku dah mati mereka terus mencemikkan muka padaku semacamlah aku ini menjijikkan pada mereka ....pelik...pelik...tubuhku yang berkain kafankan jutaaan wang ringgit tidak pun mereka pandang sebelah mata....
Bertambah pelik lagi belum sempat seminit jenazahkan di kebumikan si penyangak-penyangak membuka balutan kain kafanku sehingga sekepingpun tak tinggal di balutan jenazahku...hinggakan jenazahku tanpa ditutupi apa-apa dengan Kuasa Allah jenazahku berkain kafan juga tapi masih lagi berbalut wang kertas biru, hijau, merah dan unggu tapi amat busuk dan menjijikkan aku dan panasnya meruap-ruap hingga berasap-asap dengan membakar seluruh tubuhku hinggakan aku menjerit-jerit kesakitan tanpa suara...
"Rasakan dengan azab yang pedih pada harta yang kau tamakkan semasa di dunia dulu...kau tak percaya tentang azab Allah SWT...rasakan...rasakan...kerana sifat tamakmu itu rasakan azab sengsara ini!"
"Aku taubat....Aku taubat...Aku taubat....walau pun wang yang kubawa ke kubur ini telah terbakar hangus bersama jasadku...wang di bank-bank masih banyak lagi tak terkira...izinkan aku infakkan ke jalan Allah sebagai penebus dosaku ini...."
"Sudah terlambat...peluangmu cuma di dunia saja...sekarang ini rasakan azab ini."
ALLAHU AKBAR ! SYUKUR ALHAMDULILLAH
aku masih diberi kesempatan untuk menginfakkan hartaku
ke jalan-Nya...
Ya Allah aku perlukan wang kertas biru,hijau, merah dan unggu
Aku mencari rezeki kerana-Mu
Untuk meneruskan kehidupan ini ...
Andainya rezekiku melimpah ruah
Jangan kau patrikan hatiku dengan sifat tamak haloba
Bukakan khashaf kedermawan untuk aku menginfakkan hartaku
Ke jalan-Mu
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
28 Ogos 2012
10 Syawal 1433H
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP PUISI ILAHI)
31 Ogos 2012
                                       
WARNA BIRU HIJAU MERAH DAN UNGU
SEBAGAI KAIN KAFANKU
Apalah ada pada warna biru, hijau, merah dan ungu
andainya warna biru. hijau, merah dan ungu
berjutaan keping-keping itu dijahit dijadikan kain kafanku
hingga sesak nafas jenazahku yang tak bernafas itu
membalut jenazahku tidak habis-habis tiga hari tiga malam
membalut kain kafan wang kertas biru , hijau, merah dan unggu
kerana sepanjang aku berhidup itulah matlamatku hingga
infakpun aku tak mahu, wang mahu dibawa ke kubur dan
hajatku disampaikan-Nya ...
tapi jika benarlah jenazahku dibalutkan dengan wang kertas biru,hijau , merah dan unggu...mahu si pembalut kain kafan mengambil kesemua wangku lalu diinfakkan kerana mengasihani aku...itu kalau yang jujur kalau yang tak jujur berulatlah jenazahku tanpa dikebumikan....
andainya sipembalut kain kafanku membalutkan juga jenazahku dengan wang kertas biru hijau merah dan unggu kerana menuruti amanahku aku yakin tiada siapa mahu mencium jenazahku kerana memandang hina aku kerana sifat tamakku hingga mahu membawa wang hingga ke kubur sama tapi yang aku pelik kenapa masa aku hidup mereka begitu sanjungi aku dan sayangi aku kerana aku jutawan kaya raya ...dan merekalah pengikut setiaku yang setia tapi bila aku dah mati mereka terus mencemikkan muka padaku semacamlah aku ini menjijikkan pada mereka ....pelik...pelik...tubuhku yang berkain kafankan jutaaan wang ringgit tidak pun mereka pandang sebelah mata....
Bertambah pelik lagi belum sempat seminit jenazahkan di kebumikan si penyangak-penyangak membuka balutan kain kafanku sehingga sekepingpun tak tinggal di balutan jenazahku...hinggakan jenazahku tanpa ditutupi apa-apa dengan Kuasa Allah jenazahku berkain kafan juga tapi masih lagi berbalut wang kertas biru, hijau, merah dan unggu tapi amat busuk dan menjijikkan aku dan panasnya meruap-ruap hingga berasap-asap dengan membakar seluruh tubuhku hinggakan aku menjerit-jerit kesakitan tanpa suara...
"Rasakan dengan azab yang pedih pada harta yang kau tamakkan semasa di dunia dulu...kau tak percaya tentang azab Allah SWT...rasakan...rasakan...kerana sifat tamakmu itu rasakan azab sengsara ini!"
"Aku taubat....Aku taubat...Aku taubat....walau pun wang yang kubawa ke kubur ini telah terbakar hangus bersama jasadku...wang di bank-bank masih banyak lagi tak terkira...izinkan aku infakkan ke jalan Allah sebagai penebus dosaku ini...."
"Sudah terlambat...peluangmu cuma di dunia saja...sekarang ini rasakan azab ini."
ALLAHU AKBAR ! SYUKUR ALHAMDULILLAH
aku masih diberi kesempatan untuk menginfakkan hartaku
ke jalan-Nya...
Ya Allah aku perlukan wang kertas biru,hijau, merah dan unggu
Aku mencari rezeki kerana-Mu
Untuk meneruskan kehidupan ini ...
Andainya rezekiku melimpah ruah
Jangan kau patrikan hatiku dengan sifat tamak haloba
Bukakan khashaf kedermawan untuk aku menginfakkan hartaku
Ke jalan-Mu
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
28 Ogos 2012
10 Syawal 1433H




Kerana kau mahu menjadi hati putih
Kerana itu kau lahir ke dunia ini
Tapi kenapa cuma tika di alam kanak-kanak saja
Hatimu putih
Tika kau mula mengenal dunia
Kau dilalaikan dengan pesona dunia
Hatimu sudah berjelaga berdebu-debu
Membuatkan kau menjadi
Munafik!
Penipu!
Sombong!
Membangga diri!
Menzalimi!
Merasakan dirimu yang sempurna orang lain hina di matamu...
Izinkan ku ketuk dinding hatimu yang kebal itu
Agar kau berpulang ke pangkal jalan
Agar hatimu yang berdebu-debu itu
Putih bersih kembali
Kerana DIA MAHA PENGASIH MAHA PENYAYANG
Sentiasa menerima kemaafan hamba-Nya
DIA MAHA PEMAAF
SEBANYAK MANA PUN KESALAHANMU PADA-NYA
DIA MEMAAFKAN
Jika ada kekhilafan sesama manusia
Mohon maaflah segera
Barulah hatimu bersih dengan Tuhan bersih dengan manusia
'ALLAH TIDAK MENGIRA BERMULANYA KAMU
ALLAH MENGIRA BERAKHIRNYA KAMU'
Bukalah mata hatimu
Demi akhiratmu
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
28 Ogos 2012
10 Syawal 2012



Foto Farouq Hadi.
Farouq Hadi bersama Adeeb Hasan dan 25 yang lain.
10hb Ogos 2012
                                                                           
ALLAHUAKBAR !
Steady Big Boss KLATE..
melemparkan senyuman macho utk ambo.. hehe.
Al-Sultan Kelantan,
Sultan Muhammad ke 5.
@QIAM WITH ME 2012.

BANGUNLAH SATU DUNIA DI MANA SEMUA BANGSA HIDUP DALAM DAMAI DAN PERSAUDARAAN' BUNG KARNO
PETIKAN PAGE PRINCE ABDUL MALIK , WALL RATU RIMBA NIAGARA &
GROUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
14 REJAB 1436H
3 MEI 2015
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
14 REJAB 1436H
3 MEI 2015



Lagu: Adai-Adaina Laila Cinta Pengantin Diraja Ciptaan: Pg Hj Mohd Khairul Amilin bin Pg Hj Yahya Senikata: Hajah Aminah binti Haji Momin Susunan muzik: Pg H...
YOUTUBE.COM


Now this is how you do a wedding, you guys. The Sultan of Brunei's youngest son, Prince Abdul Mal...
EONLINE.COM

SukaTunjukkan lagi reaksi
                                                                                                                                          Komen
AKU CINTA KAMU MERAH PUTIH  BHG 
                                   
  • GARUDAKU, GARUDAMU,GARUDAKITA
    GARUDAKU
    GARUDAMU
    GARUDAKITA
    BIARPUN BERBEDA PENDAPAT
    CITA-CITA TETAP SAMA
    DISAMAKAN OLEH IKATAN
    JARINGAN LABA-LABA
    SALING BEKERJASAMA
    MENDUKUNGI CITA CITA ANAK BANGSA
    GENERASI DULU, KINI DAN AKAN DATANG
    DISATUKAN CITA-CITA DAN HASRAT MURNI
    MEMBINA JARINGAN LABA-LABA NAN INDAH
    PENUH STRATEGI DALAM KEINDAHAN
    KASIH SAYANG
    DIPADAMKAN SEGALA KEEGOAN
    SEKALIPUN PUNYA SEGALA
    BARULAH SEMPURNA JARINGAN
    LABA- LABA NAN INDAH
    BARULAH
    GARUDAKU
    GARUDAMU
    GARUDAKITA
    BISA TERBANG
    MENGGAPAI BINTANG
    DI LANGIT KE TUJUH
    INSYA-ALLAH AAMIIN
    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
    26 JAMADILAWAL 1435H
    28 MARET 2014

    SukaTunjukkan lagi reaksi
                                                                                                                            

Ratu Rimba Niagara mengirim dalam 5 kumpulan.


                                         


PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA KE-71 TAHUN
KHAS UNTUK SAHABAT SEBERANG
Selamat hari merdeka. Selamat mencipta mimpi dan membuka jalan bagi harapan-harapan. 📷)Terima kasihSiti Hajar, Amnah Majid dan Saniah Masri menyukai siaran anda dalam Meja Ekspresi Puisi: "PERANCANGAN ALLAH YANG TERINDAH MOGA..."
pada 23hb Mac jam 4.02 pagi
Abe Lie Lie menyukai kiriman anda dalam 💓💞~BICARA HTI K€ HTI~💞💓.: "ALLAH DI KALA AKU DISEPIKAN KAU TAK..."
pada 23hb Mac jam 2.29 pagi
Aisha Jeanny menyukai kiriman anda dalam Sri Pemangku Adat.: "ALLAH DI KALA AKU DISEPIKAN KAU TAK..."
pada 23hb Mac jam 12.24 pagi
Amnah Majid menyukai kiriman anda dalam Meja Ekspresi Puisi.: "SAHABAT YANG SUDI LIKE DAN KOMENTAR..."
pada 23hb Mac jam 12.11 pagi
Bambang Ahmad telah menambah satu foto di Sahabat Setia Sehati Sejiwa pada hari Selasa: "Selamat malam".
pada 22hb Mac jam 11.09 ptg
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH
"HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN BAHAGIA UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA. BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
"SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN 
YA RABBAL A'LAMIIN,"
Maharaja Kutai Mulawarman with Muhammad Isma Asri and 5 others.
September 30, 2015
Napasmu Menghembus di 5 Benua Mengukir untaian Kata Seribu Makna Kujulang Tinggi Rasa Terima Kasih Kepada Sang Ratu Rimba Niagara Yang Disanjung Sebagai Ibunda Pemilik Jiwa Yang Iklas Berjuang dengan Kasih Sayang Dan Cinta..........................................
Rusli Saleh lebat sungguh ceri di lembah
pulau pauh di tngah lautan
hebat sungguh Ratu Rimba Niagara
merantau jauh ke Kalimantan, ,(,salut,,dgn saudari)
Ratu Rimba Niagara Terima kasih sahabatku Rusli Saleh yang tak jemu memberi sokongan kepada hamba untuk terus bersastera.


PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA,



TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
7 September 2017
16 Zulhijjah 1438H

TEATER BANGSAWAN DIRAJA , ' GOTONG ROYONG SEMUT ' Karya Dr Rubianto Tanoto & Ratu Rimba Niagara
August 22 2013 - 5:30 AM at United Kingdom
when you care about the little things are trivial
certainly with greater you will be more concerned
ketika anda perduli dengan hal-hal kecil yang sepele
tentu dengan hal yang lebih besar anda akan lebih perduli
当你关心的小事是微不足道
肯定有更大的,你会更关注
original script by : Rubianto Tanoto — with Saraswathi Raman, Bunda Ratu Negari I, M Irawati Soemadi and 31 others in United Kingdom.
Unlike · · Unfollow Post · Share
You, Bunda Ratu Negari I and 101 others like this.
15 shares
Ratu Rimba Niagara posted a photo to Bunda Ratu Negari I's timeline.
TOLONG DECH JANGAN DIBIARIN AKU MENANGGUNG BEBAN SENDIRIAN
SEDIH DECH...AKU DI RIMBA NIAGARA MENANTI BANTUAN DARIMU SAHABAT DUNIA AKHIRATKU....
Arie Rahmadani Gotong royong bersama -sama......
Arie Rahmadani Kegotong royongan dan keterbukaan dari hal hal kecil sampai besar jangan dianggap sepele....
Rubianto Tanoto yups team work that i mind
Arie Rahmadani Good .......siiiiippppp
Erwan Asmara gotong royong mandiri berdikari ekonomi dan politik
Pramesti Kumorotungga Kusumoh creativity thinking from the small thing
Dimas Haryo Notokoesomo the power full collectable from a small thing
Alice Wong we have teamwork only - i'm sorry we dont have super boy or superman (superman just on movie)
Alice Wong anybody agree with my comment give your sweet thumb
Rtb Hendra Bambang Wisanggeni You're right, I agree with U pak Rubianto... Be a wise man who always care and concern about everything being at your environment..
Mona J Zeney Aha funny hmmmm
Dandi Wijoyo Kusumoh yes me too agree with you we must care from small and simple thing
We Dala Uleng Etos Krja Yg Tinggi...
Halim Winata very very true can be biggest from the small think ,
Halim Winata you do not care about the little things - great things you are not able to manage
Halim Winata betul sekali YM Sultan Jambi Raden Abdurrahman Rahman saya sangat sependapat dengan anda terkadang kita lalai dengan hal hal kecil ,padahal hal itu yang mampu membesarkan kita
Halim Winata hahaha YM Sultan Jambi Raden Abdurrahman Rahman anda paham sekali tradisi Dagang Orang China - sebelum laku dagangan gak makan apa2 cukup makan bubur putih,
M Irawati Soemadi Bagus skali mas Tano.., yg dari kecil lama lama menjadi bukit besar, dan yg sdh sukses .. Ajarkan kami yg baru belajar tuk lebih bisa juga menjadi sukses..
Halim Winata mohon maaf kami orang china mampu dan siap untuk hidup prihatin - demi mengumpulkan keuntrungan
Poppy Rd yg kcil terus berkarya niscaya mndapatkan hasil yg tak terhingga...
Poppy Rd kecil -kecil tp kuat persatuan petttt,,,,
Halim Winata wah,,, YM Sultan Jambi Raden Abdurrahman Rahman siap siap jadi pengsuaha - ada suatu hal luar biasa dari sahabat kita Rubianto Tanoto - bahasa filosopi sampai sekarang saya belum mampu untuk melakukan nya, begini filosopinya - usahakan menangkap ikan namun Airnya jangan sampaii keruh,
Rubianto Tanoto ada apa nich.... (turun dech kalau udah nyerempet2 nama aku )
August 22 at 5:50pm · Like · 3
Halim Winata ha,,,ha,,ha... kalau gak dipanjing anda gak keluar dari persembunyian - #TANO
Rubianto Tanoto mohon maaf - saya lagi ada pekerjaan - jadi hanya bisa LIKE udah selesai pekeraan nanti saya jawab komen semuanya - gitu koh Halim Winata
Halim Winata ha,,ha,,ha,, iya dech maaf ya
M Irawati Soemadi Wow perlu tuh belajar "menangkap ikan tapi air jangan sampai keruh", walaah dibagi ilmunya dong..!! Jangan sampai yg kecil berjibaku tanpa arah (hehhehee istilah nya orang proyek..)
Ratu Rimba Niagara Tega kamu biarin aku memikul beban sendiriaan...sedangkan setahuku rakyat semut ni hidupnya bergotong royong barulah namanya ikatan persaudaraan yang membawa berkat. Iya kan sahabatku? hehehehe
Rubianto Tanoto sebentar lagi saya jawab semua ya komen temen2 sedikitttttt lagi selesai
Halim Winata ibu @M irawati soemadi silakan anda tanya langsung ke mas #TANO
Halim Winata Mohon izin permisi...
Goro Karsono kinerja semut patut dicontoh untuk membentuk team work yang handal dan itu layak dipakai untuk managemnet Moderen dan bagi anda yang pemikir Global - namun tidak layak jika anda seorang pemimpin ditaktor
Goro Karsono dan semua itu telah kami terapkan diperusahaan kami hasilnya luar biasa - karyawan berlombah lombah untuk mencari soulsi kebersamaan , couseling ,qoching, brain strorming berjalan sangat bagus
Claudia Lee Great quote very nice teamwork ant
Poppy Rd hal kecil untuk perubahan besar..
Tiffany Tan the small thing can be big changer - Very Great QUOTE
Tengku Subhan sbb mrk tak mengrti kjmnya korupsi n politk yg sllu mrejam negrinya ndri...
Miswati Eryuni Belajar dari semut. Patut ditiru semangat,usaha srta relationshipnya ...
Great
Isyfaudzilhaqi Faudz mari belajar dri semut sprti yg ALLOH SWT ingtkn pd kita hingga mahluk ini diberi kmulyaan dgn diabadikn dlm alqur'an sbg sbwh mau'idah yg sgt relevan dlm konteks qt sbg mahluk yg pny sisi sosial&individu bgmna m2bgun sbwh pradaban brdsr pd tingkt kdudukn qt msing2 yg qt diciptakn untk mglola alam raya sbaik&sbijksna mgkin dmi kbaikan smanya...
Mayumi Hayashi all from simple think - to the bigs
Uus Kusnadi thx's boss tano
Ratu Rimba Niagara Sebab itu bila kulihat gambar semut memikul beban itu kena sangat dengan perjuanganku...wal hal aku berada dalam kumpulan semut yang dikenali semangat gotong royong tapi di gambar ini semut-semut yang lain terus berjalan menuju haluan masing-masing tanpa memperdulikan beban semut rakannya tanpa ehsanpun, mana perginya falasafah semut, BERAT SAMA DIPIKUL RINGAN SAMA DIJINJING? Cuma yang ku tahu di alam realiti semut mereka saling bergotong royong waima jika rakan mereka mati pun mereka bergotong royong mengangkat rakan mereka yang sudah mati itu untuk sama dipusarakan. INDAHKAN KEHIDUPAN SEMUT?
PETIKAN DARIPADA WALL DR RUBIANTO TANOTO & RATU RIMBA NIAGARA
28 Muharram 1435H
2 Disember 2013M
'SELAMAT HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA & INDONESIA TERCINTA!'
'KUCINTA DAN SAYANGIMU SAMPAI HUJUNG NYAWA!
' NYAWAKU INI JADI TARUHAN DEMI CINTAKU PADAMU'
'INILAH HADIAHKU UNTUK GENERASI KINI DAN AKAN DATANG MALAYSIA & INDONESIA.
UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MERAIKAN HARI KEPUTERAAN KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH KE 69 , HARI KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O15, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2015 DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2015'
Nur Linda Rosli likes your post: "PAKAIAN SOMBONG HANYA LAYAK UNTUK ALLAH..."
August 15 at 1:40am
Norhaza Manda Conai commented on your post.
August 14 at 10:38pm
Mustika Hati likes your post: "TANPA IZIN ALLAH AZZAWAJALLAH AKU TIDAK..."
August 14 at 6:57pm
Mustika Hati likes your post: "PANTUN TERPISAH KASIH KUTERDERA RINDU..."
August 14 at 6:34pm
Bonda Chewan, Puteri Teja Cintaku and Aria Arjuna Sakti like your post: "ASAL USUL KISAH PUTRI RIMBA NIAGARA..."
August 14 at 10:38am
SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN
YA RABBAL A'LAMIIN,"
Maharaja Kutai Mulawarman
September 30, 2015
Napasmu Menghembus di 5 Benua Mengukir untaian Kata Seribu Makna Kujulang Tinggi Rasa Terima Kasih Kepada Sang Ratu Rimba Niagara Yang Disanjung Sebagai Ibunda Pemilik Jiwa Yang Iklas Berjuang dengan Kasih Sayang Dan Cinta..........................................
Rusli Saleh lebat sungguh ceri di lembah
pulau pauh di tngah lautan
hebat sungguh Ratu Rimba Niagara
merantau jauh ke Kalimantan, ,(,salut,,dgn saudari)
Ratu Rimba Niagara Terima kasih sahabatku Rusli Saleh yang tak jemu memberi sokongan kepada hamba untuk terus bersastera.
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA,
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
11 Muharram 1439H
2 Oktober 2017

        
              

Foto drtuah.

0 comments:

Post a Comment

 
;