Wednesday 25 April 2018

BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (58) SALAM MENYATUKAN HATI



BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (58) SALAM MENYATUKAN HATI

6 TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
HANYA DENGAN PRASANGKA YANG BIJAKSANA
PRASANGKA SUCI
Tebing karang harapan sedang aku daki
Jiwa-jiwa pengendali yang telah terpatri
Jati diri dan hakekatnyapun telah dipahami
Prasangka yang tulus ikhlas terhadapNya
Janji-janjiNya yang telah kita syukuri
Setiap detik, jam, hari telah dilalui nyata
Pelanginya kegunaan kelapa yang dirasa
Kearifan alam yang menohok hati gundah
Ilmu dan doa senantiasa jalan bersaudara
Tapi tidaklah cukup untuk taklukkan angkuh
Tunduk menyelam didalam kolam kerinduan
Hanya dengan prasangka yang bijaksana
Maka tergapailah harapan yang dijagaNya.
by : admin MAM
15 April 2012.
Like · · Unfollow Post · 45 minutes ago near Yogyakarta, Indonesia
Bu Anna Nana Suryana likes this.
HANYA DENGAN PRASANGKA YANG BIJAKSANA
Ilmu dan doa senantiasa jalan bersaudara
Tapi tidaklah cukup untuk taklukkan angkuh
Tunduk menyelam didalam kolam kerinduan
Hanya dengan prasangka yang bijaksana
Maka tergapailah harapan yang dijagaNya.
Ilmu dunia akhirat menunduk jiwa
Jiwa yang berpasakkan ilmu penunduk hati
Hati-hati yang ingin memadamkan segala keangkuhan
Kerana keangkuhan memakan alaman
Jika itu terjadi
Makanya jadilah aku hambaNya yang rugi dunia akhirat
Allahu Akhbar
Malanglah nasib diri
Moga aku kau dan semua
Dijauhkan sifat
Membangga diri
Menyombong diri
Keangkuhan dengan kuasa dimiliki
Kerna pakaian Kesombongan Hanya Layak Untuk Allah SWT
Karya Putri Rimba & Admin Masyarakat Adat Mataram (MAM)
15 April 2012
(PETIKAN DARIPADA GROUP PAGUYUBAN KELUARGA PAHLAWAN INDONESIA)
15 April 2012
Like · · Unfollow Post · April 15 at 10:04am near Kuala Lumpur
Bu Anna Nana Suryana likes this.
Masyarakat Adat Mataram  Terimakasih atas pencerahannya yang indah
April 15 at 10:05am · Unlike · 1
Putri Rimba:
Terima kasih kembali atas pengkongsian ilmu untuk semua. Moga memberi manfaat kapada kita semua yang membacanya. Aamin
April 15 at 10:11am · Like
(PETIKAN DARIPADA WALL GROUP PAGUYUBAN KELUARGA PAHLAWAN INDONESIA)
26 April 2012
Komen
SEBAGAI ROH DI KALANGAN HAMBAMU YANG BERIMAN

Sahabat...

Biarpun nyawamu sudah habis 
Tapi roh kita masih hidup 
Hidup dan terus hidup
Tika jasad kita hidup...
Kita tahu wujudnya roh
Tapi kita tiada rasa kehadirannya hidup bersama kita 
Selama kita hidup
Pabila kita solat bertemu Tuhan
Allah nampak kita 
Dan kita rasakan kehadiran Tuhan
Cumanya jika kita tidak lalai dalam solat

Bila kita sudah bergelar roh
Roh cuma melihat jasad yang terbaring kaku 
Sebelum dimandikan dikafankan disembahyangkan dikebumikan
Kini barulah kita yakin seratus peratus kita adalah roh
Bukan manusia lagi yang hidup
Mereka yang hidup tak nampak kita
Tapi kita nampak mereka 
Sedang meratapi kematian kita
Kita ...bercakap-cakap dengan mereka
Tapi mereka tidak mendengar apa yang kita cakapkan
Semuanya sudah tiada apa-apa makna lagi...

Yang bermakna sekarang...
Bekalan yang di bawa...
Ye bekalan...
Allahu Akhbar ....
Adakah aku sudah bersedia untuk bertemu dengan Tuhanku
Yang menciptakan aku...
Yang memberi peluang ketika aku hidup di dunia
Ya Allah berkat aku bersangka baik dengaMu Ya Allah
Terimalah segala bekalan yang kubawa ini
Biarpun bekalan ini... malu untuk aku persembahkan padaMu
Serasa mahu aku dihidupkan semula 
Agar aku masih berkesempatan mengumpul lagi sebanyak bekalan
Walaupun dengan menyebut sepatah perkataan Allahu Akhbar
Tapi mana bisa mungkin aku dihidupkan semula
Masa untukku sudah tamat
Sudah tercatat aku ditakdirkan hari ini adalah hari terakhir aku
Berhidup di bumi Tuhan.
Hari ini mahu tak mahu aku akan berjumpa dengan Tuhanku
Aku akan ditanya soalan kubur dan hari ini bersedia atau tidak aku mesti bersedia apa saja yang berlaku ke atas aku ...tak boleh sebut redho kerna redho itu hanya diberi peluang tika hidup di dunia saja. 
Apa saja setelah mati adalah balasan yang setimpal dengan amalan ketika berhidup di dunia....
Allahu Akbar semasa hidupku yang aku pasakkan di kalbu bahawa
Kau sentiasa mengikut prasangka hambaNya...aku selalu berperasangka baik padaMu Ya Allah makaNya terimalah rohku ini
Sebagai roh-roh di kalangan hambaMu yang beramal soleh.
Aamin Aamin Aamin Ya Rabbal A'Lamin.

Karya Putri Rimba.
16 April 2012
Like · · Unfollow Post · April 16 at 8:27pm near Kuala Lumpur
Masyarakat Adat Mataram likes this.
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP PAGUYUBAN KELUARGA PAHLAWAN INDONESIA)
26 April 2012
Uruskan

6y
SukaTunjukkan lagi reaksi
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH SWT

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w. bersabda, "Berfirman Allah Azzawajalla : 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku . Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (berzikir kepada-K
u)"
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Kiriman Daunan Kasih Daripada: Putri Rimba Untuk Semua Rakan FB
& Group Yang Tersayang
12 April 2012
Like · · Unfollow Post · April 12 at 8:47pm near Kuala Lumpur
Masyarakat Adat Mataram likes this.
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP PAGUYUBAN KELUARGA PAHLAWAN INDNESIA)
26 April 2012
Uruskan

6y
SukaTunjukkan lagi reaksi
HIDUP ADALAH BELAJAR

Hidup adalah belajar

belajar bersyukur meski kekurangan
belajar memahami meski tak sehati
belajar ikhlas meski tak rela
belajar bersabar meski tak kuat
belajar introspeksi meski tak salah
maka dari itu tetaplah belajar untuk tetap berada di jalan yang benar,belajar lebih baik utk menjadi yang terbaik (Habib Saqof al Aydrus /Gus Atho' )
Like · · Unfollow Post · April 13 at 7:30am near Kuala Lumpur

Masyarakat Adat Mataram and Bu Anna Nana Suryana like this.
(PETIKAN DARIPADA GRUP PAGUYUBAN KELUARGA PAHLAWAN INDONESIA)
26 April 2012
Uruskan

6y
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Ya Allah aku hamba-Mu yang berdosa maka ampunnilah daku
Ya Allah Kau Maha Penyayang maka sayangilah daku
Ya Allah aku hamba-Mu yang banyak kekurangan 

maka Kau cukupkanlah aku
Ya Allah aku hamba-Mu yang hina maka naikkanlah darjatku
Ya Allah Kau Maha Pemberi Rezeki maka limpahkan rezeki yang halal untukku
Ya Allah aku selalu lalai maka sinarkanlah Nur Hidayah Kasih-Mu padaku
Ya Allah sembuhkan segala penyakit lahir batin padaku agar memudahkan aku beramal ibadat yang Kau terima sebagai bekalanku
Ya Allah aku banyak melakukan kesilapan maka maafkanlah aku 

Ya Allah Kau Maha Mendengar rintihan semua hamba-Mu
Maka Kau kabulkan doa ku ini
Aamin Aamin Aamin Ya Rabbal A'Lamin
Uruskan

5y
SukaTunjukkan lagi reaksi
SALAM SILATURRAHIM ANTARA DUA BENUA BERJIRAN
MEMBAWA KEMANFAATAN HAKIKI
Mohamad Tedja Arum Rochematulloh:
Salam silaturahmi... __/\__
Putri Rimba:
Salam silaturrahim antara dua benua berjiran
senada seirama saling memahami dalam ikatan ukhwah
membawa jalan-jalan ke Syurga-Nya. Aamin.
Mohamad Tedja Arum Rochematulloh:
Alhamdulilah semoga silaturahmi ini dapat membawa kemanfaatan hakiki amieeen __/\__
Putri Rimba:
Aamin Ya Rabbal A'Lamin.
(PETIKAN DARIPADA WALL MOHAMaD TEDJA ARUM ROCHEMATULLOH
& PUTRI RIMBA)
26 April 2012
PABILA SETETES CINTA ADA DI DALAM RELUNG HATI
DEBURAN AIR TERJUN PELANGI MENENGGELAMKAN
KEBENCIAN DI HATI!
Pabila setetes cinta ada di dalam relung hati
Dunia nampak seperti berpelangi indah
Sepanjang waktu...
Sepanjang masa...tak kira masa...
Siang dan malam
Sentiasa berbunga-bunga pelangi indah
Seperti rintik-rintik hujan
Ke tasik pelangi nan indah
Deburan air terjun pelangi
Mengindahkan
Suasana hati yang disaluti kebencian
Yang membawa penderitaan tenggelam
Dibawa arus air terjun pelangi cinta nan indah
Kini tiada apa yang dapat dilafazkan
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Karya Putri Rimba.
26 April 2012
Islam Cara Hidupku sedang bersama Langlayangan Bodas dan 36 yang lain.
Bukti kebesaran Allah SWT batu tempat duduk Nabi Muhammad SAW sewaktu Israk Mikraj sampai kini masih tetap terapung di udara.
Pada saat Nabi Muhammad hendak Mikraj batu tersebut nak ikut bersama, tetapi Nabi SAW menghentakkan kakinya pada batu tersebut, maksudnya agar batu tersebut tidak dibenarkan ikut.
Kisah Israk Mikraj Nabi Muhammad SAW tentang batu gantung tersebut yang berada dalam masjid Umar (Dome of the Rock) di Lingkungan Masjidil AL AQSA di Yarusalem (Baitulmuqadis).
Foto ini dari teman (nama dirahsiakan) sewaktu melawat Al Aqsa (yg sebenarnya) di Jerusalem, Subhanallah ... !! Foto ini dapat dibolosi kerana tidak diketahui oleh pihak Israel yang berkawal dan menjaga tempat tersebut dengan ketat.
Sampai sekarang masjid 揹ome of rock� ditutup untuk umum, dan Yahudi membuat masjid lain Al Sakhra tak jauh disebelahnya dengan kubah "emas" (yg sering terlihat di poster2 yg disebarkan ke seluruh dunia dimana2) dan disebut sebagai Al Aqsa, untuk mengelabui ummat Islam dimana masjid Al Aqsa yang sebenarnya, yang Nabi Muhammad SAW pernah sebutkan Al Aqsa sebagai "masjid kubah biru".
Sekarang ini masjid Al Aqsa yg sebenarnya sudah diambil alih oleh Israel dan merancang untuk dihancurkan untuk diganti sebagai tempat ibadah mereka kerana bersebelahan dengan tembok ratapan bangsa Yahudi.
PABILA SETETES CINTA ADA DI DALAM RELUNG HATI
Pabila setetes cinta ada di dalam relung hati
Dunia nampak seperti berpelangi indah
Sepanjang waktu...
Sepanjang masa...tak kira masa...
Siang dan malam
Sentiasa berbunga-bunga pelangi indah
Seperti rintik-rintik hujan
Ke tasik pelangi nan indah
Deburan air terjun pelangi
Mengindahkan
Suasana hati yang disaluti kebencian
Yang membawa penderitaan tenggelam
Dibawa arus air terjun pelangi cinta nan indah
Kini tiada apa yang dapat dilafazkan
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Karya Putri Rimba.
26 April 2012

SALAM MENYATUKAN HATI
Ingin kukirim rindu
Di ombak rindu
Takut tak terbalas rindu
Ingin kukirim kasih
Takut tak terbalas kasih
Lalu tersisih
Ingin kukirim salam
Pasti terjawab salam
Salam menyatukan hati
Menyatukan rindu
Menyatukan kasih
Kasih tak tersisih
Karya Putri Rimba.
23 April 2012
Zairi Erie :
Ingin Ku kirim Cinta.
Takut tak diterima
Ingin ku kirim sayang
Takut Terbuang
Ingin ku kirim diriku
Tapi tak laku......
Putri Rimba:
Dirimu memang tak laku
Tapi cinta mu terlalu mahal
Harganya melambung di bursa saham
Hingga tak mampu nak dimiliki...
(PETIKAN DARIPADA WALL ZAIRI ERIE & PUTRI RIMBA)
26 April 2012

PETIKAN DARIPADA WALL SAID IBRAHIM)
18 April 2012
Seloka gurindam pantun akan disuburkan,
Pada anak muda agar tidak melupai;
Pusaka bangsa moyang diperjuangkan,
Ayuh bersama mewariskan agar diminati.
MOHON SOKONGAN RAKAN FB & GRUP TERCINTA
Assalamualaikum semua rakan fb dan grup yang dikasihi sepenuh jiwaku.
Dalam masa terdekat ini, Ratu Rimba Niagara buku Ratu Rimba Niagara diterbitkan, Tajuk:
1. Antolongi Puisi Allah Kau kuCinta - 347 mukasurat
2. Gema Puisi Sekali Merdeka! Merdeka Selamanya! 319 ms
3. Dimensi Karya Pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara 348 mukasurat
4. Novel Ratina - 159 mukasurat
Harya untuk 4 buku RM 100.00 (Tidak termasuk pos)
Berminat whatsapp ke 017 2559582
E-mail: raturimbaniagara2014@gmail.com
Moga mendapat sambutan daripada semua rakan fb dan
grup yang dikasihi sepenuh jiwaku.
Berminat sila sertakan no telefon sahabat tercinta...
"Manalah tahu dengan sokongan sahabat semua tercapailah cita-cita untuk mendirikan, "KOTA SASTERA RATU RIMBA NIAGARA,' menjadi realiti dengan izinNya jua. Aamiin.

RATU RIMBA NIAGARA & CITA-CITA
Menulis sejak 1975 hingga sekarang
Menulis di alam maya 2011 hingga sekarang.
Kursus Penulisan Yang Dihadiri Anjuran:
Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN), DBP, GAPENA, Persatuan Karyawan Nusantara, ASWARA, KALAM Dan PENA.
Minat berkarya sejak usia 9 tahun hingga kini, karya bertemakan KETUHANAN, Kemanusiaan, Alam, Kenegaraan, Peperangan, Kesatria, Kerohanian dalam bentuk Puisi, Pantun, Gurindam, Syair, Teater Bangsawan DiRaja, Novel,Cerpen dan Buku Kreatif Kanak-Kanak Sesuai Dijadikan Filem Animasi
Nusantara dan Antarabangsa.
Bercita-cita Mempunyai Kota Sastera ,
‘KOTA PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA, Galeri RATU RIMBA NIAGARA Dan Perpustakaan RATU RIMBA NIAGARA.’
Semua bahan sastera Ratu Rimba Niagara
dijadikan produk pelancongan yang diminati semua Rakyat Nusantara sebagai tanda kasih sayang Ratu Rimba Niagara kepada semua generasi kini dan akan datang!
KARYAKU DI PERPUSTAKAANMU IMPIANKU
Alangkah bahagianya jika karya sasteraku
menjadi koleksi perpustakaan di rumah
peminatku di seluruh dunia
aduhai! kasih sayangku
ada di hati mereka.
Ada juga di perpustakaan sekolah dan pusat
pengajian tinggi IPTA dan IPTS di seluruh dunia
itulah matlamat aku berkarya
dunia karya duniaku
peminat karyaku kesayanganku!
Kasih sayangku pada peminat karya-karyaku
sentiasa hidup walaupun aku sudah tiada di dunia ini.
Duhai yang meminati karyaku
jutaan terima kasih kuucapkan padamu
kerana sudi membaca karyaku
ketahuilah olehmu setiap karyaku adalah lambang
kasih sayangku pada seluruh penghuni bumi tercinta.
Minat kalian pada karyaku amat aku terharu
teringat aku di zaman remaja
apabila melihat remaja membaca, ‘ANTOLOGI PUISI ’
kubayangkan buku yang dibaca itulah karyaku
bahagia sangat teringat di kala itu
rasanya dunia ini aku yang punya
biarpun itu cuma fantasi di kala itu
tapi dengan izinNya karya-karyaku dibaca
di alam maya, Allahu Akbar tak pernah terfikir
olehku karya-karyaku dibaca di alam maya dengan
jumlah pembaca ratusan ribu mungkin berjuta,
diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa dunia
itulah yang aku cita-citakan.
Biarlah aku tak terkenal di luar sana atau
di mana-mana, aku menulis bukan kerana nama
bukan mahu penghargaan atau mahukan pujian
aku menulis tanda aku syukur padaNya
aku menulis tanda aku sayangkan semua
penghuni bumi dan langit
semuanya aku sayang tanpa terkecuali.
Moga Allah SWT sudi membalas cintaku
dan moga semua yang membaca karyaku
sudi menyayangiku juga keranaNya.
Percayalah kasih kita tetap mekar semekar
bunga-bunga di Taman-Taman Syurgawi
berkat kita saling berkasih sayang keranaNya
kasih kita walaupun tak pernah bertemu
di alam nyata cuma di alam maya
cuma melalui karya-karyaku
kita berbicara bagaikan saudara kandung
bagaikan rakan dunia Akhirat
kita bisa menyambungkan tali ukhuwah kasih ini
sampai ke Syurga insya-Allah
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Yang menyayangi semua pembaca karya sasteraku,
aku sayang kamu sesungguh sayang
aku sayang kamu kerana sejak Azali lagi
kita punyai niat yang sama saling
berkasih sayang keranaNya.
‘Karyaku Duniaku Peminatku Kesayanganku’
Yang ingin sentiasa di hatimu,
Ratu Rimba Niagara
2 Syaaban 1438H
18 April 2018
               

PETIKAN PERPUSTAKAAN ALAM MAYA RATU RIMBA NIAGARA
9 Syaaban 1439H
25 April 2018

0 comments:

Post a Comment

 
;