Sunday 23 December 2018

BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (482) ISTANA SYURGA MILIK-NYA

BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (482)  ISTANA SYURGA MILIK-NYA







AWAN MEMBIRU DI MALAM PURNAMA
'ISTANA SYURGA MILIK-MU'
Subhanallah
Terlalu indah malam ini ...
Sinar purnama terang benderang
Sinar purnama biru membiru
Semuanya membiru
Menenangkan tenang syahdu
Allahu Akbar...
Tenang...tenang...tenang...
Syahdu...syahdu...syahdu...
Aku terpesona Kebesaran-MuTuhan...
Sesungguh-Nya Engkau Maha Bijaksana
Mencipta alam ini sebegini indah ....
Aku menyaksikan panorama amat indah
Mempesona ....terasa diri ini terlalu kerdil
Di sana kulihat awan berarak lalu
Sekali kupandang kulihat Istana Kayangan di sana
Adakah itu Istana di Syurga ...
Allahu Akbar terlalu indah istana itu
Adakah aku layak mendiami Istana Syurga itu
Alangkah bahagia jika itu
Allah Kurniakan kepadaku...
Pasti aman bahagia
Yang tak dapat dilafazkan dengan kata-kata melainkan
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Aku yakin Istana Syurga
Boleh dimiliki semua hamba-Nya
Asalkan hidup di dunia ini
Berpandukan Al-Quran dan Hadis...
Insya-Allah semua-Nya boleh memiliki
Istana Syurga
Syukur Ya Allah Kau izinkan aku
Melihat panorama purnama malam
Biru membiru yang amat indah ini
Bersama Istana Syurga milik-Mu
Karya Ratu Rimba Niagara
22 Disember 2012

wwww

Putra Cijulang II sedang bersama Mawar Bunga dan 33 yang lain.
Ayat Tentang Ujian Keimanan
Sahabats…
Dalam perjalanan suluk, cara Allah menguatkan keimanan kita adalah dengan mengirimkan berbagai ujian kehidupan kepada kita.
Mari kita renungkan ayat2 berikut ini, dan kita persiapkan diri kita untuk me
nerima ujian2 kehidupan tersebut dengan sabar.
Semoga Allah membimbing kita. amien.
[2:155] Dan sungguh akan Kami berikan ujian kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (AL BAQARAH (Sapi betina) ayat 155)
[2:214] Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.
[3:186] Kamu sungguh-sungguh akan diuji terhadap hartamu dan dirimu. Dan (juga) kamu sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan dari orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak yang menyakitkan hati. Jika kamu bersabar dan bertakwa, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan.
[5:48] Dan Kami telah turunkan kepadamu Al Qur’an dengan membawa kebenaran, membenarkan apa yang sebelumnya, yaitu kitab-kitab (yang diturunkan sebelumnya) dan batu ujian terhadap kitab-kitab yang lain itu; maka putuskanlah perkara mereka menurut apa yang Allah turunkan dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu. Untuk tiap-tiap umat diantara kamu, Kami berikan aturan dan jalan yang terang. Sekiranya Allah menghendaki, niscaya kamu dijadikan-Nya satu umat (saja), tetapi Allah hendak menguji kamu terhadap pemberian-Nya kepadamu, maka berlomba-lombalah berbuat kebajikan. Hanya kepada Allah-lah kembali kamu semuanya, lalu diberitahukan-Nya kepadamu apa yang telah kamu perselisihkan itu,
[8:28] Dan ketahuilah, bahwa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai ujian dan sesungguhnya di sisi Allah-lah pahala yang besar.
[21:35] Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai ujian (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.
[29:2] Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?
[29:3] Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
[25:20] Dan Kami tidak mengutus rasul-rasul sebelummu, melainkan mereka sungguh memakan makanan dan berjalan di pasar-pasar. Dan kami jadikan sebahagian kamu ujian bagi sebahagian yang lain. Maukah kamu bersabar?; dan adalah Tuhanmu maha Melihat.
[47:31] Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ihwalmu.

Nyanyian Jiwa Sang Penyair Turin sedang bersama Ilalang Rimba dan 5 yang lain.
"Cinta Adalah Kasih Sayang"
Pada setiap pendar purnamamu
ingin kulabuhkan cinta selamanya
tidurlah kau dalam jubah kasihku
sampai malam kan mengantarmu pada binar
fajar
karna pada pagi pun aku selalu menunggumu
tahukah kau....
ketika mimpi malam tengah menemani
lelapmu
sewaktu angin berhembus dingin
dan menggigilkan tulang-tulangku
pada saat itu embun mulai berjatuhan
tirta bening pun telah mengalir dari pelupuk
sunyiku
tahukah kau....
kita adalah sepasang cinta yang bernyanyi
bersama air mata
jiwa kita telah dicuci dalam setiap lirik
ditembangnya
dan hanya kita yang mengerti tentang
senandungnya
dengarlah sayang....
Jiwa yang mengenal cinta
tak perna berharap untuk dicinta
karna cinta sejati
tak perna terikat dengan dirinya
yang menginginkan pertemuan akan
berpisah
yang menginginkan bahagia kelak menderita
karna harapan dan keinginan adalah palsu
belaka
yang ditimbulkan nafsu serta perasaan hiba
akan dirinya
maka cintailah cinta sewajarnya
dengarlah sayang....
cinta itu tak mengenal pertemuan jua perpisahan
tak mengenal kata bahagia dan derita
karna cinta adalah kasih sayang yang akan selalu ada selamanya
walaupun takdir membuat cinta tak perna bisa bersama
¤Indra Signora¤

 GELOMBANG DI LAUHMAHFUZ

Duhai bulan nan indah...

aku selalu merinduimu
lagi aku ingin mendekatimu lagi kau menjauh
kau selalu bilang...
tunggulah dinda...
kanda akan menjemputmu
kanda ada urusan paling mustahak untuk dilunasi....

itulah janji-janji yang pernah kanda lafazkan pada dinda
tapi dinda tunggu penuh harap
kanda wujud
seperti melihat bulan di sana...
ingin dinda gapai tapi tak sampai

gaun pengantin yang kanda kirimkan
beserta warkah cinta kanda untuk melamar dinda
setiap malam ada bersama dinda

setiap malam purnama dinda
pakai gaun pengantin
menunggu kanda menjemput dinda
penuh pengharapan...
dinda nyanyikan syair indah
yang kanda suka dengar

sambil dinda baca si pungguk yang menangis
sambil memujuk dinda
"Tuan Putri Alam Nilam Purnama..."
bersabar lah tuan putri tapi patik
amat simpati dengan tuan putri
setiap malam purnama datang
dengan pakaian pengantin ratu
menunggu Tuanku diRaja Istana Kayangan
yang telah lupakan tuan putri....lupakan saja
tuan putri...cintanya palsu...kalau benar cinta
dia pasti akan datang...pasti akan menepati janji...."

"Duhai pungguk peneman setiaku....engkau manalah tahu
akan arti cinta sejati...cinta hamba...cinta kerna-Nya
DIA yang kurniakan cinta pada hamba...makanya hamba
amat percaya akan janji-Nya ...janjiNya pasti..."

"Begitu kuat tauhid cinta tuan putri kepada Tuhan....beruntunglah
Tuanku diRaja Merak Kayangan memiliki cinta Tuan Putri ...apa yang membuatkan tuan putri percaya cinta kerana-Nya ...hamba kurang memahaminya, sebab hamba tak sampai ke tahap itu..."

"Duhai pungguk...gelombong di Lauh Mahfuz terdengar di kalbu beta...buktinya pakaian pengantin ini sudah Tuanku diRaja kirimkan ..cuma menunggu kedatangan Tuanku DiRaja mengambil hamba
menjadi bidadari Tuanku diRaja...."

"Tuan putri andainya tiada juga Tuanku diRaja datang gimana Tuan Putri...tak akan tuan putri asyik begini menanti dan menunggu tanpa jemu.... tak sampai hati hamba melihat keadaan tuan putri merindu begini....

"Duhai pungguk....janganlah dikau risau....hamba sudah sandarkan
cinta hamba pada Tuhan tempat yang teratas makanya hamba redha jika Tuanku diRaja tak juga datang-datang."

"Tuan Putri Alam Nilam Purnama hamba doakan moga cinta tuan putri dengan Tuanku DiRaja Merak Kayangan dimakbulkan Tuhan. Aamiin"

"Aamiin Ya Rabbal A'Lamin, terima kasih pungguk kerana sudi mendoakan hamba. Moga Allah membalas segala kebaikanmu pada hamba."

"AAmiin Ya Rabbal A'Lamin"

Karya Ratu Rimba Niagara
22 Disember 2012
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
22 JAMADIL'AKHIR 1436H
12 APRIL 2015



Now this is how you do a wedding, you guys. The Sultan of Brunei's youngest son, Prince Abdul Mal...
EONLINE.COM



AKU MENULIS KERANA AKU CINTA
aku menulis kerana aku cinta
cinta akan Allah Azzawajallah
cinta akan Rasulullah dan Nabi-Nabi utusan Allah
cinta semua yang diciptakan Allah di muka bumi ini
aku menulis tanda aku syukur Kurniaan Ilahi
tapi yang aku sedih dan kecewa
mereka bilang aku menulis kerana
mahukan sanjungan manusia
sanggup mengunakan kalimah Allah
setiap kali penulisanku
mereka hina aku
mereka kutuk karyaku
sedangkan setahu aku
semuanya mengajak mengagungkan Tuhan
tapi mereka bilang aku menggunakan agama
untuk mencipta nama
Allahu Akbar
tak terfikirpun untuk mendapat mana-mana
sanjungan
tahukah kalian
nama aku tak terkenal pun di mana-mana negara
atau pun di negara sendiri
bayaran hasil royalti penulisanku pun amatlah menyedihkan
kalau aku ini terkenal pasti mereka kenal aku
ini tidak...selalunya penulisanku pakai nama samaran
nama samaran pun bukanlah nak tunjuk aku golongan bangsawan
itu pun kerana mahu mengarangkan kisah-kisah diRaja
itu pun gunakan nama Ratu Rimba Niagara
sebuah kerajaan Sastra Nusanta yang ingin kuwujudkan
jika Allah izinkan...
itu pun dengan harapan jika jadi kenyataan dapat kuwariskan
kepada anak cucu Nusantara hasil karya-karyaku
yang telah aku hasilkan sejak 30 tahun dahulu...
kejam...mereka ini...
terlalu kejam...
sudahlah tak nak sokong aku
kutuk habis-habisan pulak
dengan niat mahu semua orang
kutuk aku dan pandang hina aku
bila seorang sudah kutuk semuanay mengutuk
seoalh aku tiada perasaan ...seolah aku ini robot...
mereka tak sedar ke mereka kutuk siapa sebenarnya...
bakat menulis aku Allah yang kurniakan
ilham yang aku tulis semua Allah yang izinkan
kalau Allah kakukan otak aku
gimana?
pasti aku tak dapat menulis...
semuanya Allah yang izinkan aku menulis...
Allah beri aku peluang menulis
kenapa aku mahu lepaskan begitu saja...
maka-Nya aku kena bersyukur sebanyak-banyak-Nya
kerana ilham yang aku dapat dari Allah
makanya puisi-puisi untuk menganggungkan Allahlah yang kutulis
sejujurnya aku hendak memberitahu kamu
aku ini bukannya insan yang pandai dalam segala bidang
tambah-tambahan ilmu agama mengenai alam roh , tasauf, makrifat, khashaf
semuanya aku tak tahu
tapi seingat aku semasa aku remaja aku suka sangat
membaca buku-buku yang bertemakan
alam roh, tasauf, makrifat, khashaf, tafsir Al-Quran,
alam Syurga , alam neraka, alam kubur dan pelbagai tajuk mengenai agama
sejujurnya aku, aku tak faham apa yang ingin disampaikan kepada
pembaca...tapi aku minat membaca tajuk-tajuk tersebut...
aku tak tahu kenapa...
aku suka baca tajuk-tajuk itu...
kerana minat membaca buku-buku tersebut sampai aku bercita-cita
hendak menjadi seperti penceramah yang ada di tv
ah ...jawapan aku tak mungkin
aku bukan ustazah...
tak tahu ilmu setinggi ustazah atau ustaz...
aku suka lihat pemandangan pantai, ombak, bintang, bulan , matahari
haiwan, tumbuh-tumbuhan....
aku selalu berbual dengan mereka...rasa bahagia berbual dengan alam...
dalam berbual dengan alam aku memuji Kebesaran Tuhan.
dan aku ini suka sangat tolong orang
kalau boleh nak tolong selesaikan masalah mereka sampai berjaya...
tapi kebanyakan yang aku tolong semuanya seperti melepaskan anjing tersepit...
tak apalah itu dugaan untuk aku...Insya-Allah jika aku diberi peluang untuk
membantu akan kubantu selagi daya.......buat masa sekarang ini sekadar tolong
memberi idea dan kelebihan ku yang ada apalah salahnya....jika aku terdaya
kan kucuba selagi daya....
dari pengalaman pembacaan penghayatan mata hati
makanya di usia sebegini Allah Kuniakan bakat menulisku wallahualam
tapi yang peliknya aku siar karya mereka kutuk
aku siar mereka caci
mereka tak tahu ke apa yang aku tulis itu dari keizinanNya
kenapa mereka mahu kutuk aku ....
mereka sebenarnya ada penyakit hati perlu dirawat segera
kalau tak dirawat mahu jadi barah ....
sudahlah aku siarkan secara percuma tanpa bayaran
senang-senang saja kata nak tentang aku habis-habisan
kerana gunakan Kalimah Allah untuk sanjungan dan mencipta nama
memanglah mereka ini dengki khianat
kalau dengki khinat dengan aku tak apalah
ini dengki khianat dengan Tuhan
biar Tuhan sajalah yang membalasNya
aku sudah tiada daya upaya lagi...
mahu berurusan dengan orang yang macam itu...
biarlah dia dengan urusan dia
aku dengan urusan aku
nasib baiklah dia tak menjadi rakan fb aku
kalau tidak malanglah aku seumur hidup
nasib baik aku sudah terus terus dengan semua teman fb aku
kalau kau nak jadi teman fb aku
jaga tutur kata
dan sekadar suka-suka saja nak jadi teman fbku
tinggalkan saja aku...sebab setiap teman fbku
nilai harganya bak permata berharga
indahnya bak pelangi di malam hari
kalau dia wujud macam tak wujud
tinggalkan saja aku
kerana aku tak perlukan teman fb yang tak memahami aku...
aku boleh terima jika teman fbku itu seorang yang bisu
tak pandai hendak menulis atau memang jenis tak tahu menulis...
itu lain cerita....ini minda kelas pertama tu...ijazah bergulung-gulung
boleh jadi tikar ...ha...banyaknya ijazah mereka...
faham-fahamlah hidup ini mesti menang...menang...
ini asyik aku saja nak bertolak ansur...
hingga buntu aku....
hendak lepaskan sayang ...kasihan....
tapi mereka tak kasihan pun aku...kedekut sangat ide walaupun
dua perkataan hendak tulis....macam jari jadi patah kalau menulis
pelik aku....hai...nak buat macam mana...tengok keadaanlah jika
aku undur diri dari pertemanan dengan mereka ...kerana aku tak boleh
berpura-pura lagi...rakan-rakan fbku maafkan aku jika aku terpaksa
mengundur diri dari kalian...fahamilah aku...aku tak tahan terseksa
begini jika rakan fbku sepikan aku.... kerana aku suah anggap rakan fbku
seperti saudara kandungku sendiri....tapi yang aku sedihkan tidak dengan mereka
maafkanlah aku....mungkin di alam maya kita terputus hubungan Insya-Allah
di Syurga kita ketemu. Insya-allah Aamiin.
Karya Ratu Rimba Niagara,
22 Disember 2012


Warkah Untuk Kanda Yang Tiada....


Kanda...
semalam adalah tarikh kita disatukan
cinta kita dalam redhaNya
direstui oleh seluruh keluarga kita

Kanda...
kenduri perkahwinan kita
bertukar menjadi kenduri tahlil
pemergian kanda meninggalkan dinda
bagaikan kaca terhempas di batu
cinta kita tak kesampaian

Kanda...
amat perit untuk dinda
menerima kenyataan ini
tapi siapalah dinda
untuk menolak
qada dan qadarNya
jodoh pertemuan
DIA yang tentukan
maka dinda redha


Kanda...
cincin pertunangan
masih di jari dinda
rindukan kanda dalam kering air mata
menangis air mata darah pun
kanda tak akan hidup semula
takdirNya mengatasi segalanya
dinda yakin takdirNya
pasti yang terindah
kanda di temani bidadari Syurga
sebagai balasan syahid kanda
dalam menjalankan tugas kanda
kematian kanda akan dibela
mereka yang mencederakan kanda
sehingga kanda koma dan akhirnya meninggal
akan mendapat hukuman atas kezalimannya

Kanda...
walaupun kita tahu tarikh perkahwinan kita
tapi jodoh kita tak kesampaian
pastinya kanda pun tidak menduga
kerana ajal maut di tangan Tuhan


Kanda...
dinda yakin perancangan Allah
adalah yang terindah untuk setiap hambaNya
takdir di Lauh Mahfuz
adalah rahsiaNya
yang sama kita imani
kita tiada berjodohan di dunia
di Syurga Allah tunaikan hajat kita
menjadi pasangan pengantin yang bahagia
bagaikan pasangan pengantin Adam dan Hawa


Kanda
moga kanda tenang di alam Sana
sebagaimana kita telah berjanji
andai kanda yang pergi dulu
tunggulah dinda di pintu Syurga



Karya Ratu Rimba Niagara
14 Rabiul Akhir 1440H
22 Disember 2018
(Puisi diilhamkan istimewa untuk tunang Allahyarham Muhammad Adib
Nurul Najihah moga tabah menerima ujian dariNya)



 HERO BOMBAKU MUHAMMAD ADIB
Pemergianmu masih lagi terasa
serasa macam mimpi kehilanganmu
senyumanmu sentiasa kuukir di hati
sebagaimana setiap hari kau ceriakan
hidupku dengan senyuman ikhlasmu
suka duka kita bersama sebagai rakan
seperjuangan yang menyandang jawatan
anggota bomba Malaysia.
Pekerjaan yang sama kita minati
cita-cita kau dan aku sejak
dari bangku sekolah lagi.
Membantu mereka yang ditimpa musibah
itulah yang membuatkan kita rasa bahagia
bergelar seorang khalifahNya.
Kau dan aku akan pulang ke kampungmu bersama
bagi meraikan majlis perkahwinanmu dengan
tunangmu gadis yang kau cintai sepenuh hati
aku akan menjadi pengapit pengantin lelaki,
tak sabar menanti saat bahagia kau bersanding di pelaminan
kad jemputan kahwin telahpun diedarkan kepada sanak saudara
dan sahabat handai.
"Abang ...jaga diri abang yer...janji dengan sayang abang akan
jadi suami yang soleh membimbing sayang bersama menuju jalan
ke SyurgaNya..." kata tunangmu yang membuatkan kau selalu tersenyum di kala sendirian .
Kusangkakan panas hingga ke petang tapi hujan di tengah hari.
Hati manusia mana yang tidak sedih apabila rakan karib pergi meninggalkanku terlebih dahulu, apatah lagi apabila pemergianmu berpunca daripada insiden yang tidak pernah diduga.
Ketika kau bertugas untuk memadamkan api di sebuah kuil.
Niatmu untuk membantu bertukar menjadi trajis apabila sekumpulan perusuh membelasahmu tanpa ehsan!
Akibat dari itu kau cedera parah dirawat di IJN (Institut Jantung Negara).
Dalam tenatpun kau masih sempat terseyum redha atas kesakitan yang kau alami. Ibu dan ayahmu sentiasa berada di sisimu mendoakanmu.
Tunangmu menangis dalam hiba menangis dalam sendu dan membisikan ke telingamu, "Abang segera sembuh yer untuk menunaikan janji abang menjadi suami sayang...apa pun keadaan abang, sayang terima dengan redha...segera sembuh yer bang..."
Hati mana yang tak remuk redam apabila tunang yang tercinta berada dalam keadaan kritikal...baru semalam mendengar suaranya tapi hari ini terlantar koma. Kejamnya manusia budi yang diberi racun yang dibalas.
Selepas 20 hari bertarung nyawa, sahabatku Muhammad Adib
akhirnya kembali menemui Ilahi, sebak sayu hatiku malah
seluruh rakyat Malaysia turut berduka atas kematiannya.
Tenanglahmu duhai sahabatku...kau pergi meninggalkan kami
tanpa sempat mengucapkan selamat tinggal kepada kami,
tanpa sempat meraikan majlis perkahwinanmu...takdir Tuhan
mengatasi segalanya, Allah adalah perencana takdir yang terbaik
buat kita semua.
Terima kasih buat yang dikasihi Timbalan Perdana Menteri Datuk
Seri Wan Azizah yang akan memberi jaminan bahawa kematian
Muhammad Adib akan mendapat pembelaan yang seadilnya agar
mereka yang bersalah tidak terlepas daripada hukuman atas kesalahan
yang telah dilakukan.
Moga Syurga Firdaus tempatmu atas balasan kebaikan yang telah
kau baktikan kepada seluruh rakyat Malaysia. Kaulah hero bombaku
Muhammad Adib. Namamu sentiasa terpahat di hati seluruh rakyat
Malaysia!
Karya Ratu Rimba Niagara
11 Rabiul ' Akhir 1440H
18 Disember 2018
(Puisi dikarangkan istimewa buat seluruh keluarga, tunang Nurul Najihah dan semua sahabat bomba Allahyarham Muhammad Adib. Moga Syurga Firdaus sebagai balasan pengorbananmu pada seluruh rakyat Malaysia. Aamiin)





INILAH MACAM-MACAM SURGA:
1. SURGA FIRDAUS,
2. SURGA ’ADN,
3. SURGA NAIM,
4. SURGA MA’WA,
5. SURGA DARUSSALAM,
6. SURGA DARUL MUQAMAH,
7. SURGA AL-MAQAMUL AMIN,
8. SURGA KHULDI.
Keterangan:
1). SURGA FIRDAUS:
Surga yang diciptakan dari emas yang merah dan di peruntukan bagi orang yang khusyuk sholatnya,menjauhkan diri dari perbuataan sia-sia,aktif menunaikan zakat,menjaga kemaluaannya,memelihara amanah,menepatijanji dan memelihara sholatnya.
.
2). SURGA ‘ADN:
Surga yang di ciptakan dari intan putih dan di peruntukkan bagi orang yang bertakwa kepada ALLAH (An Nahl:30-31), benar-benar beriman dan beramal shaleh (Thaha:75-76), banyak berbuat baik (Fathir: 32-33), sabar,menginfaqkan hartanya dan membalas kejahatan dengan kebaikan (Ar-Ra’ad:22-23).
.
3). SURGA NAIM:
Surga yang diciptakan dari perak putih dan di peruntukkan bagi orang-orang yang benar-benar bertakwa kepada ALLAH dan beramal shaleh. Al Qalam: 34
.
4). SURGA MA’WA:
Surga yang diciptakan dari jamrud hijau dan di peruntukan bagi orang- orang yang bertakwa kepada ALLAH (An Najm: 15), beramal shaleh (As Sajdah: 19), serta takut kepada kebesaran ALLAH dan menahan hawa nafsu (An Naziat : 40-41)
.
5). SURGA DARUSSALAM:
Surga yang di ciptakan dari yakut merah dan di peruntukkan bagi orang yang kuat imannya dan Islamnya,memperhatikan ayat-ayat ALLAH serta beramal shaleh.
.
6). SURGA DARUL MUQAMAH:
Surga yang di ciptakan dari permataa putih dan di peruntukkan bagi orang yang bersyukur kepada ALLAH. Kata Darul Muaqaamah berarti suatu tempat tinggal di mana di dalamnya orang-orang tidak pernah merasa lelah dan tidak merasa lesu. Tempat ini diperuntukkan kepada orang-orang yang bersyukur sebagaimana yg di sebutkan di dalam surat Faathir ayat 35. Sedangkan surga Darul Muaqaamah ini terbuat dari permata putih.
.
7).SURGA AL-MAQAMUL AMIN:
Surga yang di ciptakan dari permata putih.
Kata Al-Maqamul Amin menurut Dr M Taquid-Din dan Dr M Khan berarti tempat yang dan di peruntukkan bagi orang-orang yang bertakwa sedangkan surga Al-MaqamulAmin ini terbuat dari permata putih.
.
8). SURGA KHULDI:
Surga yang diciptakan dari marjan merah dan kuning diperuntukkan bagi orang yang taat menjalankan perintah ALLAH dan menjauhi larangannya (orang-orang yang bertakwa).
.
MASYA'ALLAH…
Semoga Kita semua termasuk ke dalam salah satu dari 8 macam surga di atas.
.
Aamiin Ya Robbal'alamin..
Ya Allah, ampunilah dosaku, dosa ibu bapa ku, keluarga ku,saudaraku dan setiap orang yang meng-klik Suka, share & berkomentar "aamiin" dan jangan Engkau cabut nyawa kami saat tubuh kami tak pantas berada di SurgaMu. Aamiin...
Sobat sekarang anda memiliki dua pilihan ,
1. Membiarkan sedikit pengetahuan ini hanya dibaca disini
2. Membagikan pengetahuan ini kesemua teman facebookmu , insyallah bermanfaat dan akan menjadi pahala bagimu. Aamiin..

HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
14 RABIUL'AKHIR 1440H
22 DISEMBER  2018

0 comments:

Post a Comment

 
;