Wednesday 3 April 2019

PERJUANGANKU PERJUANGANMU (158) INDAH BAHASA HATI



PERJUANGANKU PERJUANGANMU (158) INDAH BAHASA HATI


Subhanallah
Lisa Amat ke Himpunan Doa,Madah,Info (HDMI)☑️
SELAMAT MENUNAIKAN
SOLAT MAGHRIB...
اعوذ بالله من الشيطان الرجيـم.
بســــــم الله الرحمن الرحيــــــم.
SASTERAKU DUNIAKU SASTRAMU MINATKU
Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum pembuka bicara
Salam kenal buat rakan sastra yang tersanjung di hatiku
Dunia Sasteraku Duniaku Dunia Sastramu Minatku
Sudilah terima karyaku apabila bersiaran nanti
Sambil membaca boleh berpuisi, bergurindam, bersyair, berpantun bersama-samaku
Janganlah malu janganlah segan kita sama-sama minat dalam dunia yang sama
Janganlah disepikan dan berkomentar dalam suasana yang harmonis
Pastinya admin grup ini ada misi dan visi kenapa ditubuhkan
Grup Jaringan Sastra Indonesia
Makanya bersamalah kita saling sokong menyokong
Tanpa ada niat untuk membanggakan diri dalam berkarya
Saya pasti semua ahli di sini minat yang sama
Kerna dunia sastra adalah dunia kita
Hanya kita yang faham
Betapa dunia sastra
Penuh dengan untaian kata-kata meruntun jiwa
Saling berbakti...
Saling menghormati...
Saling berkasih sayang...
DemiNya
Demi Rumpun Melayu Sedunia
Demi Anak Bangsa Rumpun Melayu Sedunia
Khazanah Sastra Warisan Bangsa akan kita tinggalkan apabila nafas terhenti
Makanya tulislah yang terbaik untuk mereka
Agar senyuman mereka adalah senyuman kita juga...
Salam perjuangan sasteraku duniaku
Istimewa untuk sastramu minatku
Putri Rimba Niagara
Istana Rimba Niagara
3 April 2012


SEBELUM BERANGKAT PULANG KE SYURGA REALITI
Melayu penuh sopan santun beradat
Berkata seolah mahu mati esoknya
Berbudi seolah mahu hidup seribu tahun lagi
Generasi disayangi
Kerabat dikasihi
Serumpun Senusantara
Indahnya sebuah kehidupan
Tanpa hasad dan iri di hati
Semuanya mencari jalan-jalan pulang
Ke negeri abadi
Yang sentiasa menanti
Berjumpa Tuhan dengan hati yang tenang
Berkat tika hidup bersangka baik denganNya
Redha akan KetentuanNya
Sentiasa mahukan hidup di dunia bagaikan Syurga
Sebelum berangkat pulang ke Syurga realiti
Insya-Allah Aamin Ya Rabbal A'Lamin
Karya Rha NS
3 April 2012


JIKA SUDI TERANGKAN APA MAKNANYA BAHASA HATI
INDAHNYA BAHASA HATI BAHASA JIWA BAHASA KALBU
Indah bagi yang mengerti bahasa hati
bahasa jiwa bahasa bangsa
bahasa yang boleh mengusutkan fikiran
bahasa yang boleh menenangkan jiwa
tapi yang kupilih bahasa yang mententeramkan kalbu
mendamaikan roh dan jasad
moga pertemuan antara dua hati ini
kekal abadi disatukan di alam realiti
berbicara empat mata satu hati
sehati sejiwa mengungkap kata bahasa hati bahasa jiwa
indahnya pertemuan di kala itu
bagaikan hidup di alam fantasi tapi realiti
saling mengerti saling memahami
bahasa hati bahasa jiwa
cuma yang mengerti betapa indahnya
bahasa hati bahasa jiwa bahasa kalbu
bahasa yang mendamaikan roh dan jasad
bahagia...
Karya Rha NS
29 Julai 2011
Like · · Unfollow Post · 3 hours ago
Laksamana Mas and 3 others like this.
Rmb Martadi Kusumah .
.
Bahasa Hati
Berbicara tanpa kata-kata
.
.
Hanya yang mengerti ...
Bahagia roh dan jasad...

Bagaimanakah cara untuk mengerti itu?
.
.
Ratu Rimba Niagara Jika hatimu rasa tenang dan damai
Berarti kau mengerti....

 Kukira kau sudah mengerti kerana kita berkomunikasi pun gunakan
bahasa hati...dan kerna kau memahami di kalbu makanya kau suka puisiku...kalau kau tak ngerti masakan kau berkomunikasi denganku...
BAHASA HATI BAHASA JIWA BAHASA KALBU HANYA YANG MENGERTI TAHU ...


AGAR TENANG HIDUP MATIMU
Duhai saudaraku...
Apalah erti hidup ini
Apalah erti janji ini
Jika tidak disertai semangat juang yang tinggi
Mendahului kepentingan sendiri dari perjuangan sebenar...
Makanya dahului lah perjuangan daripada kepentingan sendiri
Agar hidup dan matimu tenang
Setenang air di kali Syorga
Karya Rha NS
3 April 2012

Duhai sahabatku...adakalanya kita terpaksa membela diri kita bukan untuk disanjung...tapi agar menjadi pengajaran kepada yang lain.... baik tak semestinya kita sewenang-wenangnya berkata tanpa menjaga perasaan....tegur boleh....tapi tegur cara kasih sayang....bagi saya amat menghargai sebuah persahabatan yang ikhlas tanpa ada prasangka apa-apa ...persahabatan bagi saya lebih berharga daripada permata yang berharga. Indahnyanya seperti indahnya pelangi di waktu malam. Makanya jagailah persahabatan yang setulus ikhlas tanpa menguris hati rakan-rakan yang dikasihi ....kalau boleh biarlah persahabatan yang indah ini kita bersama hingga ke SyurgaNya. Aamin.
Kita bukanlah orang yang baik 100% kerna kita insan yang tak sempurna...apa salahnya kita jadi manusia yang ingin selalu menjadi baik...hari ini lebih baik daripada semalam dan merasakan hidup ini seperti ahli Syurga yang inginkan hidup di dunia ini berkasih sayang dan berbuat baik sesama insan hanyalah semata keranaNya bukan untuk dipuji atau dipandang orang....mana tahu berkat kita berbuat baik dan tolong menolong sesama insan dibalas Allah dengan redhaNya tidak hidup dan mati...Aaamin...itulah yang kita dambakan sebagai seorang hambaNya.
(DI SINILAH MESEJ YANG INGIN SAYA SAMPAIKAN KEPADA PEMBACA YANG MEMBACA KARYA SAYA HARAP SAUDARA MARTADI KUSUMAH BOLEH MEMAHAMI JIKA MAHU LEBIH MEMAHAMI SECARA TERPERINCI BACALAH KARYA-KARYA YANG SAYA SIARKAN JIKA SUDI MEMBACANYA)

HATUR NUHUN/ TERIMA KASIH
.
.(PETIKAN DARIPADA GROUP WARKOP SOPONGIRO)
3 April 2012
Like · · Unfollow Post · 9 hours ago

Aidi Bonaparte "BAHASA HATI" bahasa tanpa kata, yg dpt membaca tanpa hurup, mendengar tanpa suara. bisa merasa bukan merasa bisa... "seruañya dpt didengar di sekalian alam"

7 tahun yang lepas
Aku tak rela mengerat dirimu,
Rela kumati pertahankan cinta;
Kutahu cintamu ikhlas padaku,
Kerna DIA tetap kau cinta.
Komen
  • Biarlah rindumu rinduku dibawa hanyut dalam rindu membara-bara ke jalan Ketuhanan yang meng-EsakanNya di sebilang masa waktu dan ketika. Aamin.


7 tahun yang lepas
Aku tak rela mengerat dirimu,
Rela kumati pertahankan cinta;
Kutahu cintamu ikhlas padaku,
Kerna DIA tetap kau cinta.
Komen
  • Biarlah rindumu rinduku dibawa hanyut dalam rindu membara-bara ke jalan Ketuhanan yang meng-EsakanNya di sebilang masa waktu dan ketika. Aamin.


SKRIP HEI AWAK! AWAK TAK TAHU MAKNA SEMPOY KE?
Putri Rimba:
Hei Awak! Awak tahu tak sahabat saya ni seorang yang sempoy...orang sempoy memang jiwa jiwang-jiwang..tapi percayalah tiada niat hatinya untuk berbangga...apa yang ditulis itu bukannya betul...sekadar sempoy aje...kalau betulah saya pun tak mahu menjadi kawannya...kalau dia tak mahu kawan dengan saya pun tak apa...sebagaimana dia sudi berkawan dengan saya seikhlasnya kerana Allah bergitu juga saya berkawan dengannya kerana Allah tiada fikirkan lain melainkan ingin menjadi kawan sejati selamanya...saya bukan menangkan dia ...saya cuma terang pada awak apa maknanya sempoy....awak tahu ke maknanya sempoy? Kalau awak tahu awak akan gelak macam kami juga...tak caya tanya kawan-kawan dia yang lain mereka boleh terangkan pada awak apa makna sempoy bukan serius...kerna dia sempoy saya sempoy juga dan kawan-kawannya sempoy juga kan3....orang sempoy ini dia nampak awek muda....tak caya cuba awak tengok muka dia dengan kawan-kawannya semuanya berjiwa sempoy... saya nak tanya awak...adakah hidup awak serius aje setiap saat...tiada gelak langsung? kalau macam itulah awak...saya rasa....kucing pun tak berani nak kawan dengan awak....bagaimana kalau kucing gelak dengan awak? pasti awak tergelak juga kan3 jika awak tergelak pastinya awak juga seperti dia berjiwa sempoy....hihihi
Nantilah kita tunggu jawapan daripada kawan-kawan daripada dia yang lain...kalau mereka juga sependapat dengan awak... makanya memanglah penglihatan nya sama macam awak....sabar dulu kita tunggu pendapat mereka semua...pendapat awak betul ke atau pendapat saya...kalau orang kata pendapat saya tak betul saya tetap kata betul ok...sekarang kita tunggu pendapat semua kawan-kawan dia... lagipun ini adalah wall dia..kawan-kawan dialah yang berhak memberi pendapat...saya tak mahu menegakkan benang yang basah kalau benang itu telah diikat dengan tali persahabatan yang suci murni ...
Weeii saya tak menggelabah lah...selagi orang itu kawan saya selagi itulah saya akan bela semampu daya...nasib baiklah awak ini bukan rakan fb saya....kalau rakan fb saya dah lama saya removekan ...saya paling tak suka rakan yang dalam hati ada prasangka...tak tahu apa makna sempoy dah terangkan berjela-jela masih tak faham lagi....patutlah tak mahu munculkan diri...saya ingat lagi datuk jem kata dia takkan berkawan dengan orang yang tak berwajah kerana dia bukan hendak berkawan dengan bunga ke pokok ke gunung ke...kerana mereka tak faham cakap saya...
Kawanku:
Salam dan selamat pagi Minah ..Saya rasa puan tak baca habis status saya dan tidak faham bahasa komen saya.itu sebab puan menbalas komen lain yang dimaksud lain dijawap.Status saya ini meminta pandangan rakan tentang diri saya,baik atau buruk nya...sekiranya sikap saya tak eluk saya akan ubah menjadi eluk dan sekiranya saya malas seperti kebanyakan orang melayu saya akan berubah untuk menjadi rajin.bukan soal tangan kanan memberi tangan kiri menyorok...Kalau soal hukum agama saya faham dan mengerti sebab saya asal nya dari sek pondok.kekadang itu demi dan mengajak sesama bangsa dan agama yang ada kemanpuan apa salah nya kita beritahu.Yang penting apa yang kita buat Allah itu tahu.Saya rasa puan beruntung kerana dapat seorang rakan bergelar dato'sri tetapi kemesraan yang dijalin sama sahaja tidak memilih darjat keturunan.Saya penting kan kawan yang baik dan boleh bertukar pandangan dan pendapat.bukan soal nama.Sebab nama baik saya buat Allah bukan buat manusia.Saya minta maaf sekiranya puan Minah rasa saay ini sombong atau bongkak boleh delete saya dari list friend buat kali kedua,dahulu pun puan pernah delete saya tetapi add semula dan saya terima.disitu lah puan boleh lihat dan pandang baik atau buruk nya sikap saya......Orang yang baik akan disayangi ramai.Betul tak sahabat baik ku Putri Rimba........??
Putri Rimba:
Salutku pada sahabat...adakalanya kita terpaksa membela diri kita bukan untuk disanjung...tapi agar menjadi pengajaran kepada yang lain.... baik tak semestinya kita sewenang-wenangnya berkata tanpa menjaga perasaan....tegur boleh....tapi tegur cara kasih sayang....bagi saya amat menghargai sebuah persahabatan yang ikhlas tanpa ada prasangka apa-apa ...persahabatan bagi saya lebih berharga daripada permata yang berharga. Indahnyanya seperti indahnya pelangi di waktu malam. Makanya jagailah persahabatan yang setulus ikhlas tanpa menguris hati rakan-rakan yang dikasihi ....kalau boleh biarlah persahabatan yang indah ini kita bersama hingga ke SyurgaNya. Aamin.
Kita bukanlah orang yang baik 100% kerna kita insan yang tak sempurna...apa salahnya kita jadi manusia yang ingin selalu menjadi baik...hari ini lebih baik daripada semalam dan merasakan hidup ini seperti ahli Syurga yang inginkan hidup di dunia ini berkasih sayang dan berbuat baik sesama insan hanyalah semata keranaNya bukan untuk dipuji atau dipandang orang....mana tahu berkat kita berbuat baik dan tolong menolong sesama insan dibalas Allah dengan redhaNya tidak hidup dan mati...Aaamin...itulah yang kita dambakan sebagai seorang hambaNya.
Tidak gitu sahabatku ?

TERPATRI CINTA KITA HINGGA DI SYURGAWI
Duhai kekasih hatiku
Aku tak pernah jemu mencintaimu
Sebagaimana bara cintamu padaku
Begitulah aku...
Kau selalu dalam igauanku
Kau selalu di hatiku
Bayanganmu selalu mengekoriku
Senyumanmu peneman di kala sepiku
Kenapa kau harus begini padaku
Tanpa mau mengerti aku
Perjuanganku masih belum selesai kasihku
Fikiranku bercelaru
Perjuanganku tetap terdahulu
Cintamu tetap di kalbu
Sabarlah sayangku
Kasihku tak pernah jemu
Padamu merindu selalu
Di ombak rindu kutunggu rindumu
Bayanganmu ada bersamaku
Aku rindu ...aku cinta padamu
Cinta kita dalam ketentuanNya
Moga DIA merestu
Terpatrilah cinta kita hingga di Syurgawi
Karya Rha NS
3 April 2012
SIAPAPUN KAMU TAK KIRA DI MANA KAMU BERADA KAMU TETAP SAUDARA SEISLAMKU YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT, DI DUNIA NYATA KITA TAK BERTEMU IN SHAA ALLAH DI SYURGA KITA BERTEMU BERSAMA MEMANDANG WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH. ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.'
SALAM CINTA KASIH DAN SAYANG UNTUK PERDAMAIAN SELURUH
DUNIA.
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,
Ratu Rimba Niagara Pujangga Seribu Zaman,
Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara @ Pujangga Nusantara
Cinta 5 Benua Malaysia,Indonesia, Brunei, Singapura, Thailand,
202 Negara Dunia & Seluruh Dunia Kecuali Israel,
20 JAMADIL'AWAL 1436H
11 MAC 2015

Imej mungkin mengandungi: teks
Majalah Ummi
Orang yang pertama kali dipanggil ke surga adalah orang-orang yang senantiasa banyak memuji Allah baik dalam keadaan lapang atau pun sempit
{HR Tirmidzi}


Cinta sahabat membawa keceriaan
Cinta disayangi di kala susah dan senang
Cinta sejati kebahagiaan dunia akhirat
Cinta Ilahi Cinta Yang Teratas!

PERTEMANAN TAK TERHINGGA NILAIANNYA SAMPAI ALAM BARZAH
Ratu Yang Bersemayam
aksara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu disaat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui
rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan disaat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah
apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
ratu rimba niagara tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara
sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia
siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
Ya Allah
keluarkan kami dari kegelapan ragu dan
muliakan kami dengan cahaya kefahaman
bukakanlah kami makrifat ilmu,
berilah cahaya pada hati kami
sebagaimana Engkau beri cahaya
kepada matahari dan bulan.
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks
MERDEKA.com sedang bersama Yuhardi dan 4 yang lain.
Mengertikah FPI perjuangan Tan Malaka demi Indonesia merdeka?
Jauh sebelum orang lain mengumandangkan Indonesia merdeka, Tan Malaka sudah melakukannya, hingga dia dibuang pemerintah kolonial Belanda karena dianggap berbahaya. Selama Orde Baru dia dicap komunis dan namanya seolah tenggelam. Rupanya, sampai sekarang sang pejuang itu masih tak boleh tampil di negerinya sendiri, setelah kemarin acara diskusi tentangnya dibubarkan FPI. Baca ulasan selengkapnya : http://mdk.to/oC7F

HIKMAH


Tak ada kejadian kebetulan

Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
27 Rejab 1440H
 3 April  2019

0 comments:

Post a Comment

 
;