Thursday 28 November 2019

CITA-CITAKU CITA-CITAMU (91) NIATKAN HIDUP INI UNTUK AKHIRATMU



CITA-CITAKU CITA-CITAMU (90) NIATKAN HIDUP INI UNTUK AKHIRATMU

Ya ALLAH...
Yang maha Kuasa...
Jagalah saudara kami di palestina,
Aamiin Ya Robball Allamiin

7 tahun yang lepas

DARI DERMAGA KE DERMAGA
duhai si camar putih..
kau masih diawangan.
tak capai ke langit
tak cecah ke bumi..
dari dermaga ke dermaga..
di manakah perhentian mu...
aku masih menampi harap..
cuma mampu berpesan pada ombak
yang kadang mengerti..yang kadang membenci..
sesekali kau hinggap di pasiran putih..
mengutip butir harap ku..
sebelum kau kibarkan kembali sayap mu..
renunglah aku yang setia menunggu..
aku masih mengejar mu..
di persisiran pantai ini..
duhai camar
jangan biarkan aku lelah..
mengejar jejak mu...
imandamia
Like · · 12 minutes ago ·
3 people like this.
Ratu Rimba Niagara
KASEH DAN RINDUMU TETAP ABADI DI HATI INI
duhai sobat yang dikasihi
bukan aku tak kasih
bukan aku tak sayang padamu
tapi apa boleh buat
takdir telah memisahkan kita
kita tak bisa lagi bercanda bersama
biarpun dalam kelam hatiku
merinduimu
aku mahu berharap
kau sudi datang
bertandang di taman
puisi-puisi indahku
tapi aku takut
dengan bayangku sendiri
aku trauma dengan diriku
aku tak mahu
jika kau bersobat baik denganku
akan ramai yang tak suka padamu
nanti kau terluka
aku lebih terluka
daripada dua-dua terluka
biarlah jarak memisahkan kita
tapi hati kita masih dekat menyatu
jauh tapi dapat dirasakan
kasehmu di hatiku ini
telah berpintal-pintal
talinya sebati
hingga sukar dirungkaikan
itu tandanya
kaseh kita tak akan terpisah
kasehku kasehmu
tetap abadi selamanya
moga terpatri hingga ke Syurga...
di sini
jika kusinggah
meneguk seteguk kasehmu yang murni padaku
kita bisa berpuisi bersama
walaupun di balik mega senja
tapi amat membahagiakan
kerna kaseh dan rindumu
tiada yang mencemburui...
RATU RIMBA NIAGARA
12 Muharram 1434H
7 tahun yang lepas
CAMAR PULANG DI MEGA SENJA
Bayu Bisiklah Rindu ini... Melatiku...
Melatiku...
bersama senja ini
kulukis rindu dalam bayu yang resah
hadir dengan bisikkan gulana
mencari sepi camar yang gelisah...
Melatiku...
hanya bisikkan bayu kuutus pilu
menyapu setiap dedaun rindu yang gugur
biarpun kuketandusan kasehmu di birai duka
menanti belaian jiwa yang makin meruncing sembilunya.
Melatiku...
dalam gerimis senja yang menangis
kukucup pelangi yang tersenyum sendu
mencari birai-birai bebatu yang kaku
untuk kupancang tugu kaseh yang berpanjangan
agar camarmu tiada resah gelisah dalam kembaramu...
Dengarlah bisikkan suara hati untuk melatiku.
coretan, Lezaihasra Lm
Besut, Bumi Ulul Albab.
26.11.2012..
— with Damia Iman.
You and 8 others like this.
Ratu Rimba Niagara
CAMAR PULANG DI MEGA SENJA
Duhai putera Arjunaku.....
dimega senja yang berlabuh ini
jiwaku terlara perih luka
serasa dunia kelam bagiku
tak tahu ke arah mana
hendak kuletakkan
cinta kasih sayang ini
pada mereka
mereka masih tak mengerti
mereka tetap berbahasa jelek padaku
salahkah aku berpuisi nan indah-indah
tapi tak sepuitis mereka
seorang pujangga tersohor
Duhai putera Arjunaku
aku tahu puisiku tak seindahmu
sebab itu kau adalah idolaku
bahasa mu yang puitis lagi santun
membuatkan aku rasa tenang
setenang camar pulang di mega senja
Duhai putera Arjunaku
moga kau sudi
melakarkan hatiku
yang kelam ini
dengan puisi indahmu
agar aku juga boleh
berpuisi sepuitismu
barulah aku layak
berkawan denganmu
dan berkawan dengan kawan-kawamu
manalah tahu
jika izinNya
aku pandai sepertimu
boleh kita tubuhkan grup
DUNIA PUISI DUNIA KITA
berpuisilah semahu kita
seperti camar pulang di mega senja
itulah pengubat rindu dan sepiku padamu...
RATU RIMBA NIAGARA
12 Muharram 1434H
26 November 2012M
KARYA LEZAIHASRA LM & RATU RIMBA NIAGARA
12 Muharram 1434H
7 tahun yang lepas
DARI DERMAGA KE DERMAGA
duhai si camar putih..
kau masih diawangan.
tak capai ke langit
tak cecah ke bumi..
dari dermaga ke dermaga..
di manakah perhentian mu...
aku masih menampi harap..
cuma mampu berpesan pada ombak
yang kadang mengerti..yang kadang membenci..
sesekali kau hinggap di pasiran putih..
mengutip butir harap ku..
sebelum kau kibarkan kembali sayap mu..
renunglah aku yang setia menunggu..
aku masih mengejar mu..
di persisiran pantai ini..
duhai camar
jangan biarkan aku lelah..
mengejar jejak mu...
imandamia
Like · · 12 minutes ago ·
3 people like this.
Ratu Rimba Niagara
KASEH DAN RINDUMU TETAP ABADI DI HATI INI
duhai sobat yang dikasihi
bukan aku tak kasih
bukan aku tak sayang padamu
tapi apa boleh buat
takdir telah memisahkan kita
kita tak bisa lagi bercanda bersama
biarpun dalam kelam hatiku
merinduimu
aku mahu berharap
kau sudi datang
bertandang di taman
puisi-puisi indahku
tapi aku takut
dengan bayangku sendiri
aku trauma dengan diriku
aku tak mahu
jika kau bersobat baik denganku
akan ramai yang tak suka padamu
nanti kau terluka
aku lebih terluka
daripada dua-dua terluka
biarlah jarak memisahkan kita
tapi hati kita masih dekat menyatu
jauh tapi dapat dirasakan
kasehmu di hatiku ini
telah berpintal-pintal
talinya sebati
hingga sukar dirungkaikan
itu tandanya
kaseh kita tak akan terpisah
kasehku kasehmu
tetap abadi selamanya
moga terpatri hingga ke Syurga...
di sini
jika kusinggah
meneguk seteguk kasehmu yang murni padaku
kita bisa berpuisi bersama
walaupun di balik mega senja
tapi amat membahagiakan
kerna kaseh dan rindumu
tiada yang mencemburui...
RATU RIMBA NIAGARA
12 Muharram 1434H

HAMBAMU YANG INGIN MATI DALAM KALIMAH SYURGA-MU
La-ilaha-iLLaLLah- Muhammadur-Rasulullah (لا اله الا الله محمد رسول الله)
Dengan Belas EhsanMu makbulkanlah Ya Allah
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.
5 Muharram 1434H
KALI TERAKHIR KULIHAT WAJAHMU
Bila kutatap diriku di cermin yang kunampak
gimanakah wajahku di kala aku
berada dalam bungkusan kain kafan?
makanya setiap kehadiran rakan-rakanku
biarpun cuma di alam maya adalah permata Syurga ...
hatinya sewangi Syurga
bahasanya seperti ahli Syurga
moga dapat bertemu di Syurga
moga sebelum kain kafan menutup wajahku
itulah kali terakhir kulihat wajahmu
yang senyum padaku
dalam bicara bisu
di alam maya
tapi bicara bisumu itu
buat aku senyum
tika melafazkan
kalimah Syurga
LAILLAAHAILLALLAH MUHAMMADARASULULLAH
SUBHANALAH ALHAMDULILLAH ALAHU AKBAR
RATU RIMBA NIAGARA
11 November 2012
Dalam Hadits lain disebutkan:
"Di sekitar Arsy Allah ada menara-menara dari cahaya, di dalamnya terdapat orang-orang yang pakaiannya dari cahaya, wajah-wajah mereka bercahaya, mereka bukan Nabi atau pun syuhada. Para Nabi dan syuhada iri, kepada mereka."
Ketika ditanya sahabat, "Siapakah mereka itu ya Rasulullah?".
Rasulullah menjawab:
“Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai karena Allah".
SALAM KU DI INGATAN
8:38am Tue, 29 March
    
8 November 2019

HIKMAH


Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajalla: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melJainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....aamiin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
28 November 2019

0 comments:

Post a Comment

 
;