Monday 2 December 2013

TEATER BANGSAWAN DIRAJA , ' SEMUT IDOLA PERJUANGAN CINTA IBU PERTIWI Karya Dr Rubianto Tanoto & Ratu Rimba Niagara


TEATER BANGSAWAN DIRAJA , ' SEMUT IDOLA PERJUANGAN CINTA IBU PERTIWI Karya Dr Rubianto Tanoto & Ratu Rimba Niagara

August 22 2013 - 5:30 AM at United Kingdom

when you care about the little things are trivial
certainly with greater you will be more concerned

ketika anda perduli dengan hal-hal kecil yang sepele
tentu dengan hal yang lebih besar anda akan lebih perduli

当你关心的小事是微不足道
肯定有更大的,你会更关注

original script by : Rubianto Tanoto — with Saraswathi Raman, Bunda Ratu Negari I, M Irawati Soemadi and 31 others in United Kingdom.
Unlike · · Unfollow Post · Share
You, Bunda Ratu Negari I and 101 others like this.
15 shares

Ratu Rimba Niagara posted a photo to Bunda Ratu Negari I's timeline.
TOLONG DECH JANGAN DIBIARIN AKU MENANGGUNG BEBAN SENDIRIAAN
SEDIH DECH...AKU DI RIMBA NIAGARA MENANTI BANTUAN DARIMU SAHABAT DUNIA AKHIRATKU....

Arie Rahmadani Gotong royong bersama -sama......
August 22 at 1:47pm via mobile · Like · 2

Arie Rahmadani Kegotong royongan dan keterbukaan dari hal hal kecil sampai besar jangan dianggap sepele....
August 22 at 1:50pm via mobile · Like · 2

Rubianto Tanoto yups team work that i mind
August 22 at 1:51pm · Like · 2

Arie Rahmadani Good .......siiiiippppp
August 22 at 1:59pm via mobile · Like · 2

Erwan Asmara gotong royong mandiri berdikari ekonomi dan politik
August 22 at 2:00pm · Like · 3

Pramesti Kumorotungga Kusumoh creativity thinking from the small thing
August 22 at 2:05pm · Like · 3

Dimas Haryo Notokoesomo the power full collectable from a small thing
August 22 at 2:24pm · Like · 6

Alice Wong we have teamwork only - i'm sorry we dont have super boy or superman (superman just on movie)
August 22 at 2:43pm · Edited · Like · 5

Alice Wong anybody agree with my comment give your sweet thumb
August 22 at 2:44pm · Like · 2

Rtb Hendra Bambang Wisanggeni You're right, I agree with U pak Rubianto... Be a wise man who always care and concern about everything being at your environment..
August 22 at 3:01pm · Like · 4

Mona J Zeney Aha funny hmmmm
August 22 at 3:21pm · Like · 1

Dandi Wijoyo Kusumoh yes me too agree with you we must care from small and simple thing
August 22 at 4:17pm · Edited · Like · 2

We Dala Uleng Etos Krja Yg Tinggi...
August 22 at 4:47pm via mobile · Like · 2

Halim Winata very very true can be biggest from the small think ,
August 22 at 4:49pm · Like · 2

Halim Winata you do not care about the little things - great things you are not able to manage
August 22 at 4:56pm · Like · 2

Halim Winata betul sekali YM Sultan Jambi Raden Abdurrahman Rahman saya sangat sependapat dengan anda terkadang kita lalai dengan hal hal kecil ,padahal hal itu yang mampu membesarkan kita
August 22 at 5:05pm · Like · 2

Halim Winata hahaha YM Sultan Jambi Raden Abdurrahman Rahman anda paham sekali tradisi Dagang Orang China - sebelum laku dagangan gak makan apa2 cukup makan bubur putih,
August 22 at 5:16pm · Like · 4

M Irawati Soemadi Bagus skali mas Tano.., yg dari kecil lama lama menjadi bukit besar, dan yg sdh sukses .. Ajarkan kami yg baru belajar tuk lebih bisa juga menjadi sukses..
August 22 at 5:19pm · Like · 4

Halim Winata mohon maaf kami orang china mampu dan siap untuk hidup prihatin - demi mengumpulkan keuntrungan
August 22 at 5:26pm · Like · 5

Poppy Rd yg kcil terus berkarya niscaya mndapatkan hasil yg tak terhingga...
August 22 at 5:30pm via mobile · Like · 4

Poppy Rd kecil -kecil tp kuat persatuan petttt,,,,
August 22 at 5:32pm via mobile · Like · 4

Halim Winata wah,,, YM Sultan Jambi Raden Abdurrahman Rahman siap siap jadi pengsuaha - ada suatu hal luar biasa dari sahabat kita Rubianto Tanoto - bahasa filosopi sampai sekarang saya belum mampu untuk melakukan nya, begini filosopinya - usahakan menangkap ikan namun Airnya jangan sampaii keruh,
August 22 at 5:51pm · Edited · Like · 5

Rubianto Tanoto ada apa nich.... (turun dech kalau udah nyerempet2 nama aku )
August 22 at 5:50pm · Like · 3

Halim Winata ha,,,ha,,ha... kalau gak dipanjing anda gak keluar dari persembunyian - #TANO
August 22 at 5:52pm · Like · 4

Rubianto Tanoto mohon maaf - saya lagi ada pekerjaan - jadi hanya bisa LIKE udah selesai pekeraan nanti saya jawab komen semuanya - gitu koh Halim Winata
August 22 at 5:55pm · Like · 1

Halim Winata ha,,ha,,ha,, iya dech maaf ya
August 22 at 5:55pm · Like · 2

M Irawati Soemadi Wow perlu tuh belajar "menangkap ikan tapi air jangan sampai keruh", walaah dibagi ilmunya dong..!! Jangan sampai yg kecil berjibaku tanpa arah (hehhehee istilah nya orang proyek..)
August 22 at 6:12pm · Like · 4

Ratu Rimba Niagara Tega kamu biarin aku memikul beban sendiriaan...sedangkan setahuku rakyat semut ni hidupnya bergotong royong barulah namanya ikatan persaudaraan yang membawa berkat. Iya kan sahabatku? hehehehe
August 22 at 6:24pm · Like · 6

Rubianto Tanoto sebentar lagi saya jawab semua ya komen temen2 sedikitttttt lagi selesai
August 22 at 6:49pm · Like · 3

Halim Winata ibu @M irawati soemadi silakan anda tanya langsung ke mas #TANO
August 22 at 6:57pm · Like · 4

Halim Winata Mohon izin permisi...
August 22 at 6:58pm · Like · 3

Goro Karsono kinerja semut patut dicontoh untuk membentuk team work yang handal dan itu layak dipakai untuk managemnet Moderen dan bagi anda yang pemikir Global - namun tidak layak jika anda seorang pemimpin ditaktor
August 22 at 7:24pm · Edited · Like · 4

Goro Karsono dan semua itu telah kami terapkan diperusahaan kami hasilnya luar biasa - karyawan berlombah lombah untuk mencari soulsi kebersamaan , couseling ,qoching, brain strorming berjalan sangat bagus
August 22 at 7:32pm · Edited · Like · 5

Claudia Lee Great quote very nice teamwork ant
August 22 at 8:08pm · Like · 4

Poppy Rd hal kecil untuk perubahan besar..
August 22 at 8:54pm via mobile · Like · 3

Tiffany Tan the small thing can be big changer - Very Great QUOTE
August 22 at 9:08pm · Like · 3

Tengku Subhan sbb mrk tak mengrti kjmnya korupsi n politk yg sllu mrejam negrinya ndri...
August 22 at 9:38pm · Like · 2

Miswati Eryuni Belajar dari semut. Patut ditiru semangat,usaha srta relationshipnya ...
Great
August 22 at 9:41pm · Like · 2

Isyfaudzilhaqi Faudz mari belajar dri semut sprti yg ALLOH SWT ingtkn pd kita hingga mahluk ini diberi kmulyaan dgn diabadikn dlm alqur'an sbg sbwh mau'idah yg sgt relevan dlm konteks qt sbg mahluk yg pny sisi sosial&individu bgmna m2bgun sbwh pradaban brdsr pd tingkt kdudukn qt msing2 yg qt diciptakn untk mglola alam raya sbaik&sbijksna mgkin dmi kbaikan smanya...
August 22 at 10:49pm · Like · 3

Ratu Rimba Niagara INDAHKAN KEHIDUPAN SEMUT!

AKU KESENDIRIAN MEMIKUL BEBAN KESETIAAN CINTA IBU PERTIWI

Aku ditakdirkan jatuh cinta kepada ibu pertiwi
pada 5 benua...

MALAYSIA INDONESIA BRUNEI SINGAPURA THAILAND

Aku tak punya harta dan kuasa untuk mencagarkan cinta
tapi aku punya banyak ide berpuisi untuk menyatakan
cintaku kepada kelima benua....

Hari-hari aku menulis...menulis terus menulis
Menulis adalah duniaku
Aku bersastera
Aku berpuisi
Aku berpujangga

Semuanya tentang kasih sayang
Kasih sayang pada Tuhan
Kasih sayang pada sesama manusia
Kasih sayang kepada haiwan
Kasih sayang semua yang diciptakan Allah swt
Kasih sayang kepada negara
Kasih sayang kepada raja dan nusantara,
Kasih sayang kepada semua rakyat di dunia ini

Bila aku menulsi tentang KETUHANAN
macamlah aku alim sangat
Bila aku tulis tentang cinta
dikatakan aku siperaih cinta
Bila aku tulis tentang negara-negara jiran
macamlah aku ini penulis hebat sangat
sedangkan namaku tiada tersenaraipun
di Malaysia jauh sekali di Indonesiam Brunei , Singapur dan
Thailand
puisi-puisi yang kutulis itu semuanya 'SALIN KARYA ORANG LAIN'
ada yang bilang banyaknya puisi yang aku siarkan macam pasir di pantai tapi tak berharga dan bagaikan kaca yang tak punyai nilai langsung...aku tidak sedih jika orang biasa yang mengatakan begitu ...ini penulis juga seperti...si penulis memberi cadangan kepadaku...tulis satu puisi selepas itu digilap...digilap...dengan puisi satu yang sudah digilap akan bertukar menjadi emas.
Dengan satu karya digilap....digilap ...digilap barulah boleh menjadi emas.
Bukan aku tak mahu terima cadangannya itu...
Dalam usiaku begini aku tak akan buat begitu...jika begitu setahun dengan 1 karya...asyik di gilap...digilap...boleh jadi emas harga karya yang kugilap....sebelum setahun jika ditakdirkan aku mati? pasti aku menyesal di hari matiku kerana aku berkarya mahukan habuan duniawi bukan mahukan saham akhiratku... ALLAHU AKBAR aku pasti menyesel mendengar usul darinya itu.

Kupikirkan jika aku terima idenya...
Dengan 1 puisi...kugilap...kugilap...
Jika puisi itu tidak juga bersinar malah terus malap
Gimana? pasti aku rugi besar...
Sedangkan yang aku tahu
Di fbku yang kuterima sebagai rakan fbku
Tidak pun hendak menyokong/mendukung karya-karyaku
Ada tu mula-mula selalu memberi komentar dan suka
akan karya-karyaku...like beri komentar
aku apa lagi semangatlah...
lepas tu entah dimana khilafnya teus senyap
macam aku tak wujud
ada tu semenjak aku terima dia sebagai rakan fbku
sebagai pemerhati aja ...like pun tidak ..komentar pun tidak
bener kaget aku terlu pelit ide
tiada yang sudi nak beri komentar
kalau ada komentar yang boleh melemahkan semangatku
sedangkan sejujurnya aku terima mereka sebagai rakan fbku untuk sentiasa bersedia memberi komentar karyaku...bukan sekadar like....aku lebih utamakan pendapat, komen dan komentar mereka sebagai rakan fbku.
Rakan fbku bukannya ramai adalah 40 orang yang hendak menjadi rakan fb lebih 1000 orang...bukan aku tak mahu terima sebab aku mahu tumpukan dunia karyaku saja...40 orang ini aku tapis dan tapis yang benar-benar boleh memberi impak yang besar kepada dunia sasteraku. Aku merayu-rayu pada mereka macam si pungguk rindukan bulan...mereka buat-buat tak tahu saja...dalam 40 orang itu cuma seorang saja yang menyahut cabaranku yang akan bersumpah setia menjadi kesatria sastra yang aku karangkan...bukan aku tak percaya dari pengalamanku semuanya pada awal saja begitu...tak sampai sebulan terus sepi kan karyaku..namun aku bersangka baik padanya...jikalah dia juga seperti yang lain aku pasrah ..terpulanglah kepada dia.
Semalam aku katakan kepada semua rakan fbku
aku kenakan syarat kepada mereka ..mereka dikehendaki pilih tiga syarat yang dikenakans ebagai rakan fbku

1. Sebagai pemberi komentar
2. Sebagai pemberi ide gimana karya-karya yang kutulis
dijadikan nilaian emas
3. Sebagai penyuntik dana untuk aku meneruskan sasteraku
agar dapat merjalan lancar

Dalam empat puluh orang itu seorang saja yang menjawab sebagai KESATRIA SASTRA ku ...aku senyum ...nak ikutkan hatiku rakan fbku yang ada kita cuma seorang selebihnya dalam pertimbangku untuk kugantikan dengan orang lain yang bener-benar memberi impak agar dunia sasteraku dapat menjadi kenyataan.

Aku sudah bilang kepada yang tak mahu mendukung sastraku...jika tidak mahu mendukung sasteraku jangan kata aku si pemutus talisiraturrahim , aku membuka akaun fb untuk mencari mereka yang sudi bergotong royong denganku untuk merelisasikan dunia sasteraku menjadi kenyataan.

Yang paling mengecewakan aku bukan mahu mendukung sasteraku ....like dan memberi komentar pada karyaku pun tidak.
Yang lebih pelik lagi yang memberi komentar karyaku mereka yang bukan rakan fbku....tertanya-tanya aku...adakah setelah karya-karyaku dikenali dan mempunyai jutaan peminat baru ramai hendak menyokong/mendukung sasteraku.

Jikalah aku sudah terkenal baru hendak memberi sokongan/dukungan barangkali mereka sudah kelewatan...kerana ketika itu aku udah sibuk dengan dunia realiti sasteraku ...mereka tidak dapat berkomunikasi denganku lagi di alam maya....atau pun andainya aku mati karyaku pun terhenti...namun dapt juga aku tinggalkan galeri sasteraku di alam maya yang sudah berjaya terbangkan ...ku layangkan bertebaran di seluruh dunia...In Shaa Allah terealiti juga cita-citaku untuk melayangkan karya-karyaku walaupun tanpa sokognan/dukungan daripada rakan fb atau pembaca alammya...

Sebab itu bila kulihat gambar semut memikul beban itu kena sangat dengan perjuanganku...wal hal aku berada dalam kumpulan semut yang dikenali semangat gotong royong tapi di gambar ini semut-semut yang lain terus berjalan menuju haluan masing-masing tanpa memperdulikan beban semut tanpa ehsanpun, mana perginya falasafah semut, BERAT SAMA DIPIKUL RINGAN SAMA DIJINJING? Cuma yang ku tahu di alam realiti semut mereka saling bergotong royong waima jika rakan mereka mati pun mereka bergotong royong mengangkat rakan mereka yang sudah mati itu untuk sama dipusarakan. INDAHKAN KEHIDUPAN SEMUT?

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
15 Syawal 1434H
22 Ogos 2013M
August 22 at 11:12pm · Like · 5

Mayumi Hayashi all from simple think - to the bigs
August 23 at 12:03am · Like · 3

Uus Kusnadi thx's boss tano
August 23 at 4:57am · Like · 3

(PETIKAN DARIPADA WALL DR RUBIANTO TANOTO & RATU RIMBA NIAGARA)
28 Muharram 1435H
2 Disember 2013M

HADIAHNYA ADALAH MENJAGA DAN MENGEKALKAN KEMERDEKAAN IBU PERTIWIMU IBU PERTIWIKU DAN IBU PERTIWI SENUSANTARA

Sent Today
Anesulthan Sulthan (friends with Bunda Ratu Negari I) likes your comment: "Tega kamu biarin aku memikul beban..." 10:04pm
Bunda Ratu Negari I likes your status: "TERIMA KASIH BUAT SEMUA RAKAN ALAMMAYA..." 10:00pm...Continue Reading
Like ·  ·  · 10 minutes ago · 
Kualitas pencahayaan adalah salah satu elemen yang paling penting dari setiap mencari proyek profesional. Pencahayaan memberikan kontribusi cukup dengan respons emosional penonton telah menonton film.
Like ·  ·  · about an hour ago · 
Pencahayaan merupakan salah satu faktor mendapatkan keadaan lingkungan yang aman dan nyaman dan berkaitan erat dengan produktivitas manusia
Like ·  ·  · about an hour ago · 
Open Water Diving Basic (khusus 6 orang) = 4 juta
Like ·  ·  · about an hour ago · 
  • Ratu Rimba Niagara
Sejujurnya saya pikir saya hanya mengangkatnya untukmendapatkan lebih banyak cahaya untuk eksposur dan kemudian matanya hanya menyala dengan sempurna.
Like ·  ·  · 2 hours ago · 
  • Ratu Rimba Niagara
1. Sistem Pencahayaan Langsung (direct lighting)Pada sistem ini 90-100% cahaya diarahkan secara langsung ke benda yang perlu diterangi. Sistem inidinilai paling efektif dalam mengatur pencahayaan, tetapi ada kelemahannya karena dapatmenimbulkan bahaya serta kesilauan yang mengganggu, baik karena penyinaran langsung maupunkarena pantulan cahaya. Untuk efek yang optimal, disarankan langi-langit, dinding serta benda yang adadidalam ruangan perlu diberi warna cerah agar tampak menyegarkan2. Pencahayaan Semi Langsung (semi direct lighting)Pada sistem ini 60-90% cahaya diarahkan langsung pada benda yang perlu diterangi, sedangkan sisanyadipantulkan ke langit-langit dan dinding. Dengan sistem ini kelemahan sistem pencahayaan langsungdapat dikurangi. Diketahui bahwa langit-langit dan dinding yang diplester putih memiliki effiesieanpemantulan 90%, sedangkan apabila dicat putih effisien pemantulan antara 5-90%3. Sistem Pencahayaan Difus (general diffus lig...Continue Reading
Like ·  ·  · about an hour ago · 

HADIAHNYA ADALAH MENJAGA DAN MENGEKALKAN KEMERDEKAAN IBU PERTIWIMU IBU PERTIWIKU DAN IBU PERTIWI SENUSANTARA

Sent Today
Anesulthan Sulthan (friends with Bunda Ratu Negari I) likes your comment: "Tega kamu biarin aku memikul beban..." 10:04pm
Bunda Ratu Negari I likes your status: "TERIMA KASIH BUAT SEMUA RAKAN ALAMMAYA..." 10:00pm
Bunda Ratu Negari I likes your link: "CAHAYA ALLAH CAHAYA MUHAMMAD CAHAYA..." 9:58pm
Bunda Ratu Negari I and Ubel Ubel Cinde like your link: "YA ALLAH AKU REDHA AKAN TAKDIR CINTAKU..." 9:58pm
Bunda Ratu Negari I and Lalu Rodi Septiadi like your status: "AKU TERSEKSA RINDU SAMA KAMU SELAMANYA ..." 9:57pm
Bunda Ratu Negari I likes your link: "MOGA BUKU CATATAN AMALKU DITERIMA..." 9:57pm
Bunda Ratu Negari I and Hudi Wantoro like your link: "TOLONG DECH JANGAN DIBIARIN AKU..." 9:57pm
Bunda Ratu Negari I likes a photo you are tagged in. 9:56pm
Piona Jazz commented on your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 9:56pm
Bunda Ratu Negari I, Robie Iean and MrUncle Jay like your status: "JANGAN BIARKAN AKU SENDIRIAAN..." 9:56pm
Piona Jazz likes your comment: "PIALA KEMENANGAN SOAL HATI IBU PERTIWI..." 9:55pm
Bunda Ratu Negari I, Ubel Ubel Cinde and 2 other people like your status: "ANDAI ESOK NADIKU MATI ANDAINYA ESOK..." 9:54pm
Piona Jazz likes your comment: "kalo di hati bisa mati jika di jantung..." 9:52pm
Piona Jazz likes your comment: "ini nadi robotlah ye...hehehe" 9:51pm
Piona Jazz likes your comment: "ini bukan sebarang robot ye ...diimpot..." 9:51pm
Piona Jazz likes your comment: "ibu pertiwi ada cermin ajaib bisa tahu..." 9:51pm
Piona Jazz likes your comment: "ini ramalan cuaca jingga jika terkena..." 9:51pm
Piona Jazz commented on your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 9:43pm
Piona Jazz, Adi Fa and Kembelly Masion like your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "TOLONG DECH JANGAN DIBIARIN AKU..." 9:39pm
Ferry Firman Haryadi likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "ANDAI ESOK NADIKU MATI" 9:37pm
Jodie Antakusuma and Rubianto Tanoto like your link on Rubianto Tanoto's timeline: "MOGA BUKU CATATAN AMALKU DITERIMA..." 9:31pm
Jodie Antakusuma and Rubianto Tanoto like your link on Rubianto Tanoto's timeline: "TOLONG DECH JANGAN DIBIARIN AKU..." 9:30pm
Bunda Ratu Negari I likes your status: "PANTUN KITA BERSANDING DI PELAMINAN..." 9:24pm
Bunda Ratu Negari I likes your status: "MATI DALAM TULANG BELULANG PENUH..." 9:24pm
Bustamin Muhammad likes your post in KOMUNITAS ADAT KERATON NUSANTARA: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'ASAL USUL..." 8:56pm
Rusdal Inayatsyah likes your comment: "BOSSKU MEROYAN SETIAP MASA Bossku..." 8:15pm
Rusdal Inayatsyah and Kesultanan Indrapura like your comment: "SATU PENGUMUMAN YANG BAGUS DAN MANTAP..." 7:53pm
Fasmadhy Deddi likes your comment: "Ubel Ubel Cinde (friends with..." 7:47pm
Al-Maleeq Faisal likes your link on his timeline: "MOGA BUKU CATATAN AMALKU DITERIMA..." 7:28pm
Al-Maleeq Faisal likes your link on his timeline: "TOLONG DECH JANGAN DIBIARIN AKU..." 7:28pm
Al-Maleeq Faisal likes your link on his timeline: "BUKU CATATAN SASTERA BUKU AMALAN..." 7:28pm
NuurQalisha Dikna (friends with MrUncle Jay) commented on your status: "Amin~~ amin~~ " 7:19pm
Robie Iean and Ubel Ubel Cinde like your status: "JIKA ANDA DITAKDIRKAN MENJADI BOSS..." 7:16pm
Hendri Jaya T (friends with Rusdal Inayatsyah) also commented on Rusdal Inayatsyah's photo: "Pak Rusdal ini suku apa...?" 7:04pm
Rubianto Tanoto likes your comment: "JANGAN BIARKAN AKU SENDIRIAAN..." 6:25pm
Fasmadhy Deddi likes your comment: "BOSSKU MEROYAN SETIAP MASA Bossku..." 6:18pm
Fasmadhy Deddi likes your comment: "JIKA ANDA DITAKDIRKAN MENJADI BOSS..." 6:16pm
Fasmadhy Deddi and Sugeng Sempana also commented on Fasmadhy Deddi's status. 5:41pm
Fasmadhy Deddi and Sugeng Sempana also commented on Fasmadhy Deddi's status. 5:41pm
Fasmadhy Deddi likes your comment: "HARAPAN SENTIASA ADA CUMA KITA YANG..." 5:41pm
Rubianto Tanoto likes your link on his timeline: "BUKU CATATAN SASTERA BUKU AMALAN..." 5:15pm
Rubianto Tanoto likes your link on his timeline: "JANGAN BIARKAN AKU SENDIRIAAN..." 5:15pm
Badar Al-ahmadi, Ubel Ubel Cinde and Imam Pujo Mulyatno Cipuk like your status: "SALING MENSEJAHTERAKAN HATI KENAPA..." 5:06pm
Indah Prameswary and Zalimar Slm also commented on Rubianto Tanoto's post. 4:56pm
Alang Bay and MrUncle Jay like your status: "MOGA BUKU CATATAN AMALKU DITERIMA..." 4:44pm
MrUncle Jay likes your status: "BUKU CATATAN SASTERA BUKU AMALAN..." 4:41pm
Gst Ozzy Izzy (friends with Maharaja Kutai Mulawarman) likes your status: "BUKU CATATAN SASTERA BUKU AMALAN..." 4:25pm
Tengku Mahkota Alam likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "BUKU CATATAN SASTERA BUKU AMALAN..." 4:19pm
Rubianto Tanoto likes your comment: "BERHAMPIRAH TUH DENGAN ISTANA RIMBA..." 4:17pm
Al-Maleeq Faisal likes your link on his timeline: "AKU TERSEKSA MERINDUIMU SELAMANYA" 3:03pm
Al-Maleeq Faisal likes your link on his timeline: "BOSSKU MEROYAN SETIAP MASA" 3:03pm
Al-Maleeq Faisal and Sha Ismadi also commented on Al-Maleeq Faisal's photo. 2:58pm
Rusdal Inayatsyah likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "CAHAYA ALLAH CAHAYA MUHAMMAD CAHAYA..." 2:24pm
Kesatria Kemuliaan likes your link on his timeline: "IZINKAN AKU MENJADI RATU PUJANGGA DUNIA..." 2:06pm
Kesatria Kemuliaan likes your link on his timeline: "BOSSKU MEROYAN SETIAP MASA" 2:06pm
Shahrul Anwar likes your post in DUNIA NUSANTARA BERSATU: "BOSSKU MEROYAN SETIAP MASA" 1:30pm
Pinky Tulip, Mia Sumarnak and 2 others like your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "MERAH PUTIH HARGA MATI DARAH JADI SAKSI..." 12:41pm
MrUncle Jay likes your link on his timeline: "BOSSKU MEROYAN SETIAP MASA" 12:24pm
Tengku Mahkota Alam commented on your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "Subhanallah Alhamduliillah Allahuakbar" 12:21pm
Tengku Mahkota Alam likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "CAHAYA ALLAH CAHAYA MUHAMMAD CAHAYA..." 12:21pm
Khairuddin Al-Young Riau II likes your link on his timeline: "WARKAH UNTUK ANAK MURIDKU SAYANG 'KU..." 12:11pm
Khairuddin Al-Young Riau II likes your link on his timeline: "HARI NUSANTARA 13 DISEMBER 2013 'PUISI..." 12:11pm
Fasmadhy Deddi likes your comment: "berlarilah sekuat mana mampumu tapi..." 11:59am
Fasmadhy Deddi likes your comment: "sutradara tanpa mu film jadi beku hehehe" 11:58am
Zul Fadli, Lalu Sofiyar Putrangga Muncar and Tengku Mahkota Alam like your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "BOSSKU MEROYAN SETIAP MASA" 11:30am
Rubianto Tanoto likes your link on his timeline: "BOSSKU MEROYAN SETIAP MASA" 11:04am
Rusdal Inayatsyah likes your comment: "SALING MENSEJAHTERAKAN HATI KENAPA..." 11:04am
Rusdal Inayatsyah likes your comment: "BOSSKU MEROYAN SETIAP MASA Bossku..." 11:04am
Ubel Ubel Cinde (friends with Masyarakat Adat Mataram) likes your status: "BOSSKU MEROYAN SETIAP MASA Bossku..." 10:12am
Ubel Ubel Cinde (friends with Masyarakat Adat Mataram) likes your status: "JIKA ANDA DITAKDIRKAN MENJADI BOSS..." 10:04am
Mia Sumarnak likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "GONG PERDAMAIAN MEMBUATKAN HATI JADI..." 9:06am
Mia Sumarnak likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "PANTUN PAHLAWAN MELAYU PANTANG DICABAR!.." 9:06am
Ubel Ubel Cinde and Francesco Paolo Scarciolla like your link on Maharaja Kutai Mulawarman's timeline: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'ASAL USUL..." 8:50am
Ubel Ubel Cinde and Francesco Paolo Scarciolla like your link on Maharaja Kutai Mulawarman's timeline: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'IBU-IBU..." 8:49am
Embun Diah Gayatri, Rudy Salakory and 17 others commented on Rubianto Tanoto's photo of you. 8:37am
Bunda Ratu Negari I likes your link on her timeline: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'MY PRESIDEN..." 8:08am
Bunda Ratu Negari I and Rubianto Tanoto like a photo you are tagged in. 8:04am
Badar Al-ahmadi likes your link on his timeline: "NEGARAMU KUCINTA NEGARAKU KAU KASIH..." 8:02am
Badar Al-ahmadi likes your link on his timeline: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'PUISI CINTA..." 8:01am
Badar Al-ahmadi likes your link on his timeline: "DI LAUT NAGA DI DARAT MACAN DI GUNUNG..." 8:01am
Badar Al-ahmadi likes your link on his timeline: "'MOGA AKU DIKURNIAKAN ALLAH SWT SAHABAT..." 8:01am
Badar Al-ahmadi likes your link on his timeline: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'ASAL USUL..." 8:01am
Badar Al-ahmadi, Rubianto Tanoto and Rostam Efendi Eskak like your status: "ISTANA JAMBATAN KE SYURGA UNTUK IBUKU..." 7:56am
Kostaman Widiantoro (friends with Bunda Ratu Negari I) commented on your status: "Siappp..mba qu..salam" 2:52am
Kostaman Widiantoro and Alam Lelana Lana like your status: "RAJA RAKYAT PEMIMPIN TIGA SERANGKAI TAK..." 2:51am
Kostaman Widiantoro and MrUncle Jay like your status: "MENDIDIK JIWA KEBANGSAAN MENCINTAI..." 2:33am
Tasha Farah and MrUncle Jay like your link on MrUncle Jay's timeline: "UCAPAN SELAMAT HARI KEPUTERAAN KDYMM..." 1:24am
MrUncle Jay likes your status: "YA ALLAH IZINKAN AKU BERPENA SELAGI..." 1:10am
Andi Mangkau Makkulau likes your post in Sri Pemangku Adat: "SATU PENCERAHAN ILMU YANG SANGAT..." 12:06am
Andi Mangkau Makkulau likes your post in Sri Pemangku Adat: "MERAH PUTIH HARGA MATI DARAH JADI SAKSI..." 12:05am
Sent Yesterday
Ila Ella (friends with MrUncle Jay) likes your link on MrUncle Jay's timeline: "'MOGA AKU DIKURNIAKAN ALLAH SWT SAHABAT..." 11:56pm
Piona Jazz likes your comment: "Itu Panglima Daek bisa menjawabnya..." 10:45pm
Kamal Subhan Qostholany, Syifaa Ayatusyifaa and Arumtiara Zulfa Larasati also commented on Kamal Subhan Qostholany's note ""SYA'IR ASMA' ALLOH SWT '99' , SERTA TERJAMAHAN DAN HIKMAH-NYA.''". 10:39pm
Piona Jazz commented on your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "gimana caranya kok bisa di katakan binatang..." 10:15pm
Piona Jazz likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "DI LAUT NAGA DI DARAT MACAN DI GUNUNG..." 10:14pm
Piona Jazz likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "SATU PENCERAHAN ILMU YANG SANGAT..." 10:14pm
Bunda Ratu Negari I and Alexander Johan Karundeng also commented on Bunda Ratu Negari I's photo. 7:08pm
Rubianto Tanoto and MrUncle Jay like your status: "TERIMA KASIH KIRIMAN MAWAR MERAH SYURGA..." 4:54pm
Rubianto Tanoto likes your comment: "ISTANA JAMBATAN KE SYURGA UNTUK IBUKU..." 3:53pm

(PETIKAN GALERI KESATRIA SASTERA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
28 Muharram 1435H2 Disember 2013M
Like ·  ·  · Unfollow Post

0 comments:

Post a Comment

 
;