Thursday 11 June 2020

CITA-CITAKU CITA-CITAMU (449) INTAN TERPILIH



CITA-CITAKU CITA-CITAMU (449)  INTAN TERPILIH
BOS PENYAYANG PEKERJA CEMERLANG
Aku masih ingat lagi suatu ketika dulu apabila aku menghadiri
kursus keusahawanan , ketika waktu minum pagi , datang salah seorang
peserta kursus yang sama denganku.
"Intan ...kenapa engkau suka banyak bertanya ha? Kau jangan nak
berlagak pandailah...engkau ingat peserta-perserta suka ke?
Meluat ...meluat...tahu tak?" katanya penuh marah.
Intan adalah nama usahawan aku. di awal kursus ketika minggu suai
kenal dengan semua peserta, penceramah memberitahu setiap peserta.
"Anda cari satu nama yang mana nama itu boleh memberi motivasi pada
diri anda setiap kali dipanggil oleh kawan-kawan anda."
Aku suka dipanggil Intan kerana ingin menjadi seperti Intan sentiasa
bersinar...menyinar diri sendiri dan menyinar orang lain juga, saling
berkongsi ilmu dalam suasana berkasih sayang tanpa ada cemburu apa tah
lagi iri hati.
Ketika aku dimarahi oleh rakanku...aku ketika itu sedang menjamah roti kaya
bakar , terhenti... air kopi yang kuminum rasa hendak tersembur, nasib baiklah
tak tersebur.
"Salah ke Intan bertanya? Dah Intan hendak bertanya nak buat macam mana?"
"Ye...lah kau suka...aku tak suka... tahu tak? Peserta lain pun tak suka...
Adakah kau tahu aku tak suka...mereka pun tak suka?"
"Tak tahu...."
"Ha....sekarang ni aku nak beritahu....mulai saat ini...mulai detik ini
kau jangan berlagak pandai....kau sedar tak diri kau siapa Intan?
Kau bukannya ada ijazah seperti kami tapi berlagak pandai macam kami?
Kau layak ke jadi seperti kami?"
"Intan memang tak layak jadi seperti kalian semua....kalian semua ada
ijazah...Intan tidak..tapi Intan datang ke sini Intan terpilih kerana mereka
tahu kebolehan Intan."
"Engkau ni berlagak pandai tapi habuk pun tak ada...sedarlah diri sikit ye....
kau ni tak setanding kami...kalau aku jadi Admin...sudah lama kau kusingkirkan dari sini...."
"Ye....aku memang tak setanding kalian...tapi tahukah kau...
Kau mohon kursus ini dengan ijazah kau dan kau diterima jadi peserta.
Aku juga memohon kursus ini tanpa ijazah tapi dengan rasa Tawakal pada Allah
Dengan izin Allah aku diterima jadi peserta," kataku menahan sebak...
air mataku tertakung.Menahan segala kata-kata berbisa yang dilemparkan padaku.
"Peringatan terakhir untuk kau ye Intan...mulai saat ini...kau jangan nak
berlagak pandai...aku yang dilantik sebagai ketua di sini memberi amaran pada
kau? Faham tak? Kalau engkau degil juga....Kami akan beritahu Admin agar kau
digugurkan sebagai peserta!"
Aku tergamam! Aku terus meninggalkan mereka dan terus masuk ke tandas.
Aku menangis semahunya.
"Ya Allah Kau berilah aku kesabaran... aku ingin menuntut ilmu ini sampai
habis Ya Allah...Jika Kau takdirkan aku menjadi seorang usahawan aku ingin
menjadi seorang usahawan yang berilmu kerana dengan adanya ilmu keusahawanan
aku dapat menjadi seorang usahawan yang semata-mata ingin mendapatkan redha-Mu."
Kerana tidak mahu disingkirkan sebagai peserta kursus... aku menjadi peserta
yang kaku dan bisu. Mereka semua bergelak ketawa sesama sendiri. Aku tidak.
Aku sedar siapa aku...memang tak setanding mereka yang mempunyai ijazah lagi
bijak pandai.
Berkat kesabaranku... aku berjaya menamatkan kursus selama tiga bulan.
Syukur Alhamdulillah. Walaupun dalam duka dan lara menjalani kursus aku telah
berjaya menyiapkan sebuah majalah istimewa untuk penganjur kursus, penceramah
dan semua peserta. Ilmu perniagaan yang diturunkan oleh penceramah
kuabadikan dalam majalah yang kuberi nama,"BOS PENYAYANG PEKERJA CEMERLANG"
Kulit majalah gambar aku bersama sahabatku Rohaya yang secara kebetulan
berpakaian seperti bos yang ketika itu kami di atas feri . Gambar itu
diambil ketika kami menghadiri Lawatan Sambil Belajar di Indonesia selama
Seminggu Anjuran Dewan Bahasa Dan Pustaka & GAPENA.
Karya Putri Rimba Niagara
12 Jun 2012

8 tahun yang lepas
KENAPA AKU BEGINI KENAPA KAU ANGGAP BEGITU?
Engkau ni keturunan puteri ke?
Engkau suka berlagak kan?
Meluat aku...
Weeii kau cermin sikit muka kau tu
Harap mekap je lebih
Buang mekap
Tengok...
Hodoh....
Maka dari itu cermin sikit
Engkau tu siapa...
Aku sentiasa sedar diri
Aku siapa
Yang tak secantikmu
Yang tak semudamu
Aku memang tak setandingmu
Ha sedar pun
Habis tu kenapa
Kau berlagak macam
Seorang puteri raja
Tak malu ke
Perasan?
Salah ke aku
Menghargai kecantikan
Kurniaan dari Allah
Kalau kau nak tahu
Jika aku tak bermekap
Wajahku hodoh
Kalau ditarik lapisan kulit
Wajahku ini lagi hodoh
Seperti tengkorak berjalan
Termasuk juga wajah
Engkau tanpa kulit di wajah
Engkau boleh bayangkan
Jadi apa nak dikesahkan
Pada kecantikan yang
Sementara ini...
Habis tu kenapa kau
Berwatak seperti puteri diRaja
Kau perasan nak jadi puteri ke
Putera mana yang hendak
Kau pikat dan
Putera mana yang akan terpikat
Denganmu
Lainlah aku cantik dan masih muda
Tak perlu mekap pun dah cantik
Sekali aku senyum 10 yang terpikat
Tapi aku tak semudah itu terpikat
Selagi dia itu bukan bergelar jutawan atau kerabat diRaja
Yelah kau cantik dan muda
Aku doakan apa yang kau impikan berjaya...
Tak perlu kau doakan sudah ada pun
Cinta gila-gila dengan aku
Kerana kecantikan aku
Aku pun anak orang berada
Makanya kenalah setaraf denganku
Syukur Alhamdulillah
Moga kau bahagia sahabatku
Tapi kenapa kau masih nak cemburu dengan aku
Kau sudah memiliki segalanya pesona dunia
Yang diimpikan oleh semua orang....
Habis yang kau berlagak macam puteri tu
Tak pesona dunia ke tu...
Teman...aku ini cuma
Menghayati watakku
Sebagai seorang puteri rimba
Yang tinggal bersama dengan
Penghuni rimba niagara
Takkanlah memegang watak
Sebagai puteri rimba pun
Nak cemburu....
Lainlah puteri untuk manusia
Bolehlah kau cemburu
Nasib baik puteri rimba
Kalau puteri istana memang aku cemburu
Dengan haiwan apa nak dicemburukan
Kalau cemburu juga aku lebih teruk daripada haiwan
Tak nak aku....
Tahu tak apa...
Mulai hari ini kau jangan cemburu ye
Kau beri saja sokongan/dukungan padaku
dunia sastraku agar aku dapat berpena
Dengan tenang tanpa ada rasa iri hati
Keikhlasan sokonganmu dalam karya
SASTERAKUDUNIAKU! amat kuharapkan darimu teman...
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
12 Jun 2012

8 tahun yang lepas
Komen
  • Werdy Kalbary salam takzimku tuanku ratu...
    2
  • GURINDAM PUISI QALBU  

    Salam puisi  

    Terima kasih karena sudi memahami apa yang tersirat di hatiku
    Lukanya terlalu parah dalam cinta puisi terluka
    Hingga kini lukanya masih sukar untuk diubati
    Selagi diingat selagi itulah airmata mengalir deras
    Mujurlah ada penghuni rimba yang setia
    Selalu memujuk pabila ku menangis hiba...

    Kenapa manusia begitu ?
    Setelah diberi hati dikecewakan
    Kenapa tak seperti Putera Duyung
    Sanggup memberi hati pada Mas Merah ...
    Manusia yang tidak pernah dikenalinya
    Alam yang berbeda tapi masih punya hati ehsan
    Kenapa manusia tak begitu kanda?
    Kenapa mesti ada cemburu dan sakit hati ?
    Memikirkan hal ini
    Kurindukan suasana duyung lautan
    Yang hidup saling
    Hormat menghormati
    Berkoban ...biarpun nyawa jadi taruhan
    Demi mempertahankan sebuah kasih sayang nan suci murni

    Alangkah bahagianya jika hidup ini
    Penuh dengan kasih sayang yang bersih
    Jiwa raga
    Tiada niat lain selain niat yang membahagiakan
    Roh dan jasad
    Berkasih sayang selari dengan Cinta Ilahi

    Setiap kali hamba pergi
    Ke pantai cinta ombak rindu
    Hamba selalu membayangkan putera duyung
    Menjelma dengan senyumannya yang berbunga pelangi cinta
    Menjemput hambaa ke istana lautannya
    Dan hamba dilayan seperti Tuan Puteri oleh semua penghuni
    Lautan....Penghuni lautan ...menyayangi hamba ....
    Hamba rasakan inilah dunia yang dinda dambakan...
    Ah! Itu cuma dunia illusi hamba saja tak akan jadi kenyataan!

    Tapi kehadiran mu  dalam hidup hamba
    Seolah sinar kebahagiaan pelangi cinta suci kerana-Nya
    Mula bertapak di hati...
    Mula keyakinan bunga-bunga Cinta Syurga
    Mewarnai cinta yang damai mendamai
    Yang indah mengindahkan suasana cinta bagaikan di alam Syurga
    Bahasa yang dituturkan nan indah tanpa ada hati terluka dilukai

    Percayalah  ...
    Cinta itu indah
    Bahasa puisi itu indah
    Kerana bahasa puisi adalah bahasa qalbu
    Bahasa qalbu datang dari Tuhan
    Makanya berjanjilah pada hamba
    Kamu akan selalu bertutur dalam bahasa puisi qalbu
    Jiwamu sesuci  bahasa puisi qalbu


    Aku bukanlah insan yang sempurna baik
    Tapi tak salahkan jika aku ingin menjadi hamba-Nya yang baik
    Karena Allah Azzawajalla suka yang baik-baik
    Makanya marilah kita bersama
    Berkata yang baik-baik
    Berpuisi nan indah-indah
    Seindah pelangi di malam hari
    Seindah bunga sakura
    Seindah bunga Cinta Syurga
    Indah....indah...indah....terlalu indah!
    Indah-Nya Hanya Allah Taala saja yang tahu


    Mulai saat ini dan detik ini
    Kita sama-sama berjanji
    Untuk menjadi hamba-Nya yang baik
    Berpuisi nan indah-indah
    Puisi qalbu yang ada nilaian di Sisi-Nya
    Insya-Allah Aamin Ya Rabbal A'Lamin

    LUAHAN HATI DARIPADA DINDA PUTRI RIMBA NIAGARA
    20 Mei 2012
    Like ·

    Wan Suwandy and Werdys Kalbary like this.

    (PETIKAN DARIPADA WALL WERDYS KALBARY_
    30 Mei 2012
  • Ahmad Fadli sipp..
    2
  • KURNIAAN YANG DIPINJAMKAN SEMENTARA DARI ILAHI.
  • Andi Aspar Arung Didi subhanallah..kesempurnaan adalah milik allah..tapi isingkan hamba yg paqir ini..mengatakan tuan pu3 ..ratu rimba niagara..cantik sekali..hehehe..salm kenal tuan pu3..
    2
  • Salam kenal untuk andi aspar arung didi...makasih karna sudi menjadi rakan fb ratu rimba ye...tapi janji tau rajin-rajinlah singgah di wall ratu tuk beri komentar yang mantap pada karya-karya ratu tuk dijadikan simfoni kasih kepada anak cucu nusantara tercinta nanti...kalo langgar janji paham-paham je lah ye...hehehe jangan marah...


  • 8 tahun yang lepas
PERJUANGAN SEORANG SENOPATI
Perjuangan seorang senopati
Bukan untuk mendapat sanjungan
Keringat darah airmata dan nyawa
Adalah untuk manabur bakti
Kepada ibu pertiwi
Agar pewaris bangsa
Dapat hidup aman...tenang
Dalam beribadat kepada Yang Maha Esa
Tanpa adanya huru hara dari musuh durjana
Tanpa ada penyelewengan cinta pemerintah kepada rakyatnya
Atas kerakusan berkuasa dengan kuku besinya
Dengan aman sedangkan rakyat menderita tanpa ehsan
Biarpun sebesar zahrah
Maka dari itu sedarlah pemerintah kekuasaanmu
Yang kau agungkan itu akan diharu-birukan
Oleh tangan-tangan rakyat
Yang pernah kau durkai cinta mereka
Digalaskan amanah ke kamu
Tapi kamu leka dengan pesona dunia tanpa penghujung...
Hingga sampai masa nanti
Jangan salahkan tangan-tangan yang pernah
Menadah tempurung padamu suatu ketika dulu dan kini...
Segalanya sudah terlambat
Untuk kau tebus kekecewaan hati-hati rakyat
Yang mahukan pembelaan kehidupan mereka
Mujurlah ada senopati
Yang berjuang bermati-matian
Mempertaruhkan nyawa untuk
Semua rakyat yang dalam
Kemiskinan dan kegetiran hidup mencengkam
Terima kasih senopati
Kau mengerti nasib kami
Kaulah pejuang
Nenek moyang kami
Yang sanggup
Pertaruhkan nyawa
Untuk kesejahteraan
Hidup kami
Di bumi Ibu Pertiwi
Yang bertuah ini
Moga Allah membalas
Segala kebaikan pada semua
Para Senopati Ibu Pertiwi
Aamin Ya Rabbal A'Lamin
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
12 Jun 2012
8 tahun yang lepas
TANGIS
Aku ingin menangis
Aku ingin mengirimkan penghormatanku kepada para Senopati Majapahit, Senopati Pajang, Senopati Demak, Senopat Pengging dan semua Senopat yang telah menumpahkan darahnya karena telah menaklukkan dirinya untuk kepentingan kemuliaan
Mengalah adalah jiwa mulia para Senopat sejati
Kematian yang tidak perlu dikenal dan diketahui adalah jalan hidupmu
Semata karena menyadari bahwa tugas hidupnya hanyalah untuk menghantarkan para calon-calon pemegang tampuk cahaya kehidupan yang akan memancar hingga semua galaksi menundukkan diri dan menangis merasakan kemuliaannya
Memegang teguh jiwa-jiwa luhur, tidak peduli orang lain akan menilainya atau tidak, tulusk ikhlas berkarya dan bedoa
Jasadnya mati dan menjdi debu akan tetapi ruh dan karyanya akan selalu didoakan oleh insan-insan yang mulia yang merasakan energi pengorbanannya
Biar generasi ini dan seluruh generasi dimana saja tidak kehilangan pegangan karena teladan yang telah engkau tinggalkan dalam sebuah berita langit yang terunduh oleh hati yang telah hakekat
Salam kemuliaan untuk semua Senopati yang perjungannya tidak pernah menghendaki pengakuan, karena perjuangan suci tidak membutuhkan pengakuan
Hanya mengharapakan cinta dan pertemuan saja dengan Dzat yang telah memberikan Ruh dengan tulus dan penuh cinta kasih serta kepercayaan yang Agung.
Wahai para Senopti, semoga engkau nyenyak dalam tidurmu disana atau jika engkau sedang terbang di Surga maka jangan lupa melihat anak cucumu yang masih berkarya di bumi yang indah ini.
Amin
by : wijanarko ( admin MAM )
Yogya, 12 Juni 2012
Komen
  • PERJUANGAN SEORANG SENOPATI

    Perjuangan seorang senopati

    Bukan untuk mendapat sanjungan

    Keringat darah airmata dan nyawa
    Adalah untuk manabur bakti
    Kepada ibu pertiwi
    Agar pewaris bangsa
    Dapat hidup aman...tenang
    Dalam beribadat kepada Yang Maha Esa
    Tanpa adanya huru hara dari musuh durjana
    Tanpa ada penyelewengan cinta pemerintah kepada rakyatnya
    Atas kerakusan berkuasa dengan kuku besinya
    Dengan aman sedangkan rakyat menderita tanpa ehsan
    Biarpun sebesar zahrah
    Maka dari itu sedarlah pemerintah kekuasaanmu
    Yang kau agungkan itu akan diharu-birukan
    Oleh tangan-tangan rakyat
    Yang pernah kau durkai cinta mereka
    Digalaskan amanah ke kamu
    Tapi kamu leka dengan pesona dunia tanpa penghujung...
    Hingga sampai masa nanti
    Jangan salahkan tangan-tangan yang pernah
    Menadah tempurung padamu suatu ketika dulu dan kini...
    Segalanya sudah terlambat
    Untuk kau tebus kekecewaan hati-hati rakyat
    Yang mahukan pembelaan kehidupan mereka

    Mujurlah ada senopati
    Yang berjuang bermati-matian
    Mempertaruhkan nyawa untuk
    Semua rakyat yang dalam
    Kemiskinan dan kegetiran hidup mencengkam

    Terima kasih senopati
    Kau mengerti nasib kami
    Kaulah pejuang
    Nenek moyang kami
    Yang sanggup
    Pertaruhkan nyawa
    Untuk kesejahteraan
    Hidup kami
    Di bumi Ibu Pertiwi
    Yang bertuah ini

    Moga Allah membalas
    Segala kebaikan pada semua
    Para Senopati Ibu Pertiwi
    Aamin Ya Rabbal A'Lamin

    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    12 Jun 2012
Tuliskan komen...


HIKMAH


Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diredhai, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajalla: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melJainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....aamiin
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
                                                   
 20  Syawal 1441H
12 Jun   2020 

0 comments:

Post a Comment

 
;