Wednesday 22 July 2020

SASTERAKU ANUGERH-NYA TERINDAH (101) BERJUANG DENGAN KASIH SAYANG DAN CINTA


SASTERAKU ANUGERH-NYA TERINDAH (101) BERJUANG DENGAN KASIH SAYANG DAN CINTA


BILA SAAT AKU TIBA, MAAFKAN AKU TEMAN, MOGA SILATURAHIM NAN INDAH INI BERTERUSAN HINGGA KE JANNAH AAMIIN
ALLAH KAU KUCINTA
KAMI KHALIFAH-MU
ORANG YANG PALING MENGAGUMKANKU ADALAH ORANG YANG MENGENAL CINTA ALLAH KEMUDIAN MENGAJAK AKU JALAN-JALAN KETUHANAN BERDASAR AL-QURAN DAN HADIS
AGAR SEJAHTERA DIKAU DI ALAM SANA
Selamat sejahtera Kekasih Allah
Titisan air matamu buat hatiku remuk seremuk hatimu
Perjuanganmu penuh duri yang melukakan hatimu
Tapi engkau tetap tabah
Tetap berdiri kukuh
Tetap tidak berganjak dari penderianmu
Kau tetap berdakwah
Menyebarkan agama Allah
Biarpun halangan bak tsunami datang membadai
Duhai Kekasih Allah
Hentikan tangisanmu
Selagi kau terus-terusan menangis
Selagi itu hatiku remuk
Biarlah aku yang menangis
Jangan kau yang menangis
Sudah cukup derita yang kau tanggung
Sudah cukup perih perit tak tertanggung
Dalam keadaan lemah yang tak berdaya
Kau masih lagi hendak meneruskan dakwahmu
Mahukan semua manusia mencintai Allah
Mengatasi segalaNya
Cintakan Allah Cinta Yang Teratas
Tiada pernah niat di hatimu
Menumbuhkan permusuhan di hati sesama insan
Yang ada di hati adalah kedamaian
Mahu manusia saling berdamai demi keranaNya
Hentikan tangisanmu kekasih Allah
Percayalah andai kata kau dijemput Ilahi
Allah telah sediakan Syurga untukmu Insya-Allah
Kerana berkat kepercayaanmu dan ilmu
Yang telah kau pasakkan ke kalbu
Insan-insan yang sentiasa mahukan
Nur hidayah kasih dariNya
Moga Nur di wajahmu dan Nur di kalbumu
Terpancar Nur Hidayah Kasih dariNya
Terpancar juga di hati kami
Hentikan tangisanmu duhai Kekasih Allah
Titisan air matamu wanginya bak setanggi
Yang merenjis di kalbu semua
Terpasaklah tauhid Meng-EsakanNya
Di kalbu semua
Kau telah menjalankan tanggungjawabmu
Sebagai khalifah Allah
Moga pergimu membawa seribu rahmat
Mengiringi rohmu bertemu dengan TuhanMu
Kami yang kau tinggalkan di bumi sementara ini
Sentiasa Mendoakanmu Agar Sejahtera Dikau di Alam Sana.
Karya Putri Rimba Niagara.
9 April 2012
IZINKAN LILINKU BERCAHAYA BIARPUN TERLUKA
Lilin...
kau adalah aku
aku sedia berbakti dengan karyaku demi-Nya
tanpa menghiraukan diriku kian malap dimamah usia
jika api lilinku
bertambah malap izinkan lilinku bercahaya
Duhai angin...ku merayu padamu
jangan kau tega menuipnya bagi padam
aku ingin terus bercahaya
biarpun dalam keadaan terseksa
tapi aku ingin berjuang juga
untuk menerangi diriku sendiri
dan menerangi mereka yang sudi dengan cahaya
yang cuma tinggal berbaki ini
Duhai angin jika kau tiup
kerana marahmu padaku
apalah salahku....
apalah dosaku padamu
kerana aku cumalah lilin
yang berjuang bersedirian
ingin mencari jalan-jalan pulang
biarpun hati terluka
diitupmu tanpa henti
kucuba pertahankan juga
agar terus menyala..menyala apinya
menerangi diriku sendiri dan di sekelilingku yang sudi
dengan harapan hadirlah
Cahaya dari segala Cahaya
Cahaya dari segenap penjuru
Cahaya Nur Hidayah Kasih dari Ilahi
Cahaya yang terus menerus meresap
ke kalbu roh dan jasad
inilah Cahaya yang kudambakan seumur hidupku
Maka dari itu duhai angin...
aku tahu aku tak sehebatmu
aku tak sesempurna imanmu
aku cumalah hamba
yang hanya ingin
menghabiskan usiaku
bersama-sama mereka
yang ingin pulang ke Pangkuan Ilahi
Dan dengan belas ehsanmu
izinkan aku menjadi lilin
biarpun masih malap apinya dan terseksa
jangan diseksa aku lagi dengan tiupanmu yang menyakitkan aku
kerana sepanjang kau bertiup kencang tak pernah pun aku
menghalangmu kerana aku sentiasa cerminkan diriku tak sesempurnamu...dan aku mengalah pada kesempurnaamu itu
kerana jika aku menghalangmu berdosalah aku pada Allah SWT
kerana apa yang kau miliki itu adalah kurniaan dari-Nya
makanya bertiuplah bertiuplah hingga kau tenang
tapi janganlah sesekali kau tiupkankan api lilinku
yang malap ini..izinkanlah api malapnya bercahaya
biarpun dalam keadaan derita dan terseksa
tanda kau juga menghargai Kurniaan Allah Azzawajallah padaku
Karya Putri Rimba Niagara
19 Julai 2012
Pradita Fia SubhanAllah terima kasih Ya Rab kau hadirkan sahabat yg selalu mengagungkan- Mu dan terima kasih karena diberi kesempatan mengenal pribadi yang indah ini...
BIAR AKU MENGHUKUM DIRIKU TERDERA RINDUKANMU DUHAI BULAN
Aku rindukan negaramu bulan ...
Negaramu mengajar aku arti kesetiaan kerinduan keperibadian tinggi
Sehingga aku malu dengan diriku sendiri
Adakah aku layak menjadi teman sejatimu
Kau sentiasa bersantun tinggi
Sedangkan aku selalu beremosi
Terlalu sensitif dengan jiwa seniku yang aku sendiri
Belum pasti apakah jiwa ku ini tak sekuatmu
Yang pertahankan uhkuwah sejati
Aku hukum diriku sendiri
Terpenjara dalam rinduku padamu
Sejujurnya berkata seiring hati
Tapi aku?
Ahh...demi kerana aku tak setanding kesetiaan dan kejujuranmu
Biarlah aku menghukum diriku terdera rindukanmu duhai bulan
Biarlah kita saling bersahut-sahutan di balik awal tebal
Jika itu boleh mendamaikan semua hati-hati yang merindu...
PUTRI RIMBA NIAGARA
15 Julai 2012
JIKA PUISIKU MENYAKITKAN HATI BIARKAN KU UNDUR DIRI
Princess Flavia Itu puisinya Putri Rimba copy aja,,,jadi semua terus ikutan aja masuk copy nya,,,,kerna ga bikin sndrian,,,
maaf,,,,mengapa buat onar di pautan sesama insan,,,,? apa kah itu juga di bilang mulia disisi,,agama,,,,puisi juga cuma copy ga asli,,,maaf ya,,bukan apa cuma ga suka sakit menyakit disini,,,itu saja
Putri Rimba Niagara Duhai Princess Flavia...jika hadir puisiku menyakiti di wall ini...tak apalah...kuundur diri...kerana ini bulan puasa tak baik aku meyakiti hati insan-insan yang mulia dan baik-baik di sini...siapalah aku di hatimu...muhasabah diriku pada Tuhan pun dikatakan menyakitkan ...tapi harus kau ingat aku cuma berpuisi menyebut Tuhan itupun menyakitkan hati? Pelikkan..lainlah aku bercinta dengan manusia...Yelah aku ini tak sebaikmu...tapi aku amat percaya...Cinta Tuhan adalah milik semua...Tuhan adalah Kekasih untuk semua ...semua hamba-Nya berhak jatuh cinta dengan-Nya dan Dengan sifat Dia Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...Dia akan membalas cinta para hamba-Nya tanpa mengira siapa...jadi apa yang menjadi masalahmu aku mahu jatuh cinta dengan Allah SWT ...kau katakan menyakitkan? Aku tak boleh terima sama sekali tapi jika aku jatuh cinta dengan manusia dan berpuisi memuji-muji kekasihku itu bolehlah kau cemburu dan gara-gara cemburumu itu aku berpisah dengannya dan kau suka ...aku boleh terima...dan aku mengerti aku taklah sehebat kau dan kawan-kawanmu yang hebat berpuisi puitis tak perlu copy kerna ga bikin sendiran....kuucapkan selamat berpuisi padamu dan kawan-kawan dan aku biarlah berpuisi bersama dengan penghuni rimba saja.
SALAM PUISI
SALAM KEMAAFAN KERANA AKU BERPUISI TELAH MENYAKITKAN HATIMU DAN TEMAN-TEMANMU YANG HEBAT BERPUISI PUITIS
SALAM PERPISAHAN PUISI
KUSENTIASA CERMINKAN PUISIKU TAK SEHEBATMU BERPUISI BERSAMA TEMAN-TEMANMU ITU
KARYA: PUTRI RIMBA NIAGARA
22 Julai 2012
YA ALLAH JADIKAN KAMI HAMBA-MU YANG SABAR APABILA DIUJI-MU AAMIIN ·
KAMI PERLUKAN CAHAYA HIDAYAH-MU YA ALLAH
YA ALLAH ENGKAU TAK JEMU UNTUK MENYAKINKAN KEPADA SEMUA MANUSIA BUKTI KEWUJUDAN-MU AGAR BERIMAN KEPADA-MU. SYUKUR ALHAMDULILLAH KERANA SEJAK AZALI LAGI KAMI TERPILIH UNTUK BERIMAN KEPADA-MU , MOGA KEIMANAN KAMI INI DAPAT DIJAGA SEHINGGA KE NAFAS TERAKHIR KAMI. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Tuhan sentiasa ada untuk hambaNya DIA tidak pernah menolak cinta hambaNya. Berbual denganNya terasa tenang di jiwa. Tuhan tidak akan menampakkan diriNya kecuali di Syurga nanti di mana semua ahli Syurga dapat melihat Allah Azzawajallah tanpa hijab ...melihat Allah seperti kita melihat bulan...begitu jelas sekali...dan tika ..itulah nikmat yang tak dapat digambarkan oleh ahli Syurga.Melihat Allah di Syurga itulah nikmat segala nikmat yang ada di Syurga. Moga kita terpilih untuk melihat Allah nanti. Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
Ratu Rimba Niagara telah berkongsi foto Kami taat setia Kdymm Sultan Kelantan dan Tengku Mahkota Kelantan.
pada 21hb Julai 2015 jam 9.41 pagi ·
Di sisi manusia darjat dipandang tinggi dan didambakan oleh manusia
Di sisi Allah ketakwaan hamba-Nya yang membawa ke Syurga
Allahu Akbar mulianya raja berjiwa hamba Allah menghormati dan memuliakan rakyat dengan rasa rendah hati tanpa merasakan sebesar zarah untuk berbangga diri dengan darjat dimiliki. Moga Allah swt merahmati dunia akhirat tuanku. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Orang yang paling mengagumkan adalah yang kita tahu bahwa mereka yang telah mengenal kekalahan, mengenal penderitaan, mengenal perjuangan, mengenal kehilangan, dan telah menemukan jalan keluar dari itu semua. Orang-orang ini memiliki apresiasi, sensitivitas, dan pemahaman tentang kehidupan yang mengisi diri mereka dengan kasih sayang, kelembutan, dan cinta kasih yang mendalam. Orang-orang mengagumkan tidak hadir begitu saja. - Elisabeth Kübler-Ross
MAKRIFAT CINTA
Makrifat cinta bermakna saling menyayangi kerana Allah SWT membuatkan hati ada taman berbunga iman menjadi hamba-Nya yang bertaqwa.
Ikatan silaturrahim dalam persahabatan sentiasa ikhlas dengan niat bersama menuju jalan-jalan ke SyurgaNya.
Sentiasa redha apa jua takdirNya percaya setiap takdir pasti ada hikmahNya yang indah.
Jika hati dilukai tak akan ada rasa kecewa kerana yakin Allah akan menggantikan yang lebih baik.
Lalui hidup dengan sentiasa bersangka baik dengan Allah Azzawajallah kerana Allah SWT mengikut prasangka hambaNya
Memahami apa rencanaNya di situlah adanya Makrifat Cinta
"ALLAH TIDAK MEMBERI APA YANG KITA MAHUKAN TAPI ALLAH MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN,"
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI
DENGAN IZIN ALLAH
"HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
Indah jika kita sama memahami hikmah-Nya
Cinta, Biarkan Aku Menyambut Cinta-Nya ~
YA ALLAH JADIKAN AKU HAMBA-MU YANG BERANI MEMBUAT KEPUTUSAN JIKA KEPUTUSAN ITU BOLEH MENDEKATKAN DIRIKU PADA-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Ya Allah buangkanlah sifat pemarah yang ada dalam diriku jadikan aku hamba-Mu yang sabar apabila berhadapan dengan mereka yang pemarah dan membuatkan ku marah. Aamiin
Doa adalah senjata mukmin. Doa adalah bicara kita dengan Allah, Yang Maha Mendengar. Doakan yang baik-baik, semoga yang terhasil adalah yang baik-baik. #doa #muhasabah #saujana #akucintaAllah
BERSAMA MENUJU KE DESTINASI KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT
ADA HIKMAH DI SEBALIK KEGAGALAN.
KEJAR AKHIRAT TAK AKAN KECEWAKAN KITA,
KEJAR DUNIA AKAN TINGGALKAN KITA.
ITULAH HIKMAH-NYA BERJAYA DUNIA AKHIRAT.
INSYA-ALLAH AAMIIN

www

JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN BAHAGIA UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA. BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
"SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
Maharaja Kutai Mulawarman with Muhammad Isma Asri and 5 others.
September 30, 2015
Napasmu Menghembus di 5 Benua Mengukir untaian Kata Seribu Makna Kujulang Tinggi Rasa Terima Kasih Kepada Sang Ratu Rimba Niagara Yang Disanjung Sebagai Ibunda Pemilik Jiwa Yang Iklas Berjuang dengan Kasih Sayang Dan Cinta..........................................
Rusli Saleh lebat sungguh ceri di lembah
pulau pauh di tngah lautan
hebat sungguh Ratu Rimba Niagara
merantau jauh ke Kalimantan, ,(,salut,,dgn saudari)
Ratu Rimba Niagara Terima kasih sahabatku Rusli Saleh yang tak jemu memberi sokongan kepada hamba untuk terus bersastera.
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA,
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
23 Julai 2020
1


0 comments:

Post a Comment

 
;