Sunday 6 September 2015

NUSANTARA SEHATI SEJIWA (109) MONOLOG YANG DIKARANG RATU RIMBA NIAGARA




NUSANTARA SEHATI SEJIWA (109) MONOLOG YANG DIKARANG RATU RIMBA NIAGARA

FROM NOTIFICATIONS
ATAS BELAS KASIHAN-NYA
"Inilah masanya untuk kita sama buktikan bahasa melayu adalah bahasa indah yang dikagumi oleh seluruh dunia."
"Hebat sangat ke bahasa melayu yang engkau karangkan tu ratu?
Cermin diri kau siapa...engkau bukan siapa-siapa , engkau bukan penulis ternama jauh sekali sasterawan negara. Tiada siapa pun yang kenal engkau di Malaysia apa tah lagi di Indonesia , Brunei ataupun mana-mana negara dunia. Sebab itu aku katakan pada engkau jangan nak berangan tinggi sangat nanti kalau jatuh mati terus....hahaha ada hati konon...."
"Aku tak bercita-cita pun untuk menandingi mana-mana penulis yang terkenal yang sudah ada nama kerana aku sentiasa sedar siapa diriku...kerana itu juga aku bersastera kesendirian ..duniaku sasteraku...laman fbku adalah tempat aku bersastera semahuku. Saat paling bahagia apabila selesai bersastra aku siarkan di laman grup-grup yang aku sertai.
Berkongsi karya bukanlah untuk menunjukkan aku hebat bersastera tapi itulah aku apa yang Allah kurniakan ilham padaku aku kongsikan kepada rakan-rakan alammayaku. Tak salahkan?"
"Tak salah engkau kata? Tahu tak ramai yang meluat dengan karyamu...sudahlah panjang berjela-jela...kerap pula kau siarkan ..engkau tahu tak semak...engkau ni mengarang macam tak ingat dunia kan...macamlah engkau ini hebat bersastera. Engkau tak rasa malu ke bila engkau diusir dari grup , engkau dihina gara-gara engkau menyiarkan karya. Orang dah tak suka faham-faham ajelah ini tetap juga buat muka tak tahu malu...apa orang kata engkau buat tak tahu jer...hai pelik aku dengan orang macam engkau ni...berubahlah jangan asyik berlagak dan taksub sangat dengan dunia sastera engkau yang picisan tu. Sastera yang engkau karangkan tu tahap bacan budak-budak tadika...hahaha..ada hati nak jadikan sasteramu hingga ke peringkat antarabangsa. Cermin diri ok..cermin diri setiap hari...hahaha lawak jenakanya...."
"Engkau nak kata apa pun katalah nak ketawakan aku seperti mereka yang tak suka aku berkarya ...ada aku kisah janji dalam berkarya aku tak buruk-burukkan orang lain. Orang hina aku dah lama aku maafkan. Aku dapat bersastera pun dah Syukur Alhamdulillah. Kini apa pun terjadi aku sedang memburu cita-citaku untuk merealitikan cita-cita sastera di alammayaku ke dunia realiti. Akhirnya cita-citaku mengujudkan KOTA SASTRA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA dimakbulkan Tuhan."
"Engkau ini memang kuat berangan kan? Bersastera karya picisan ada hati hendak mengujudkan KOTA SASTRA, jangan nak bermimpi di siang hari...sampai engkau mati hidup semula tak akan berjaya. Setakat angan-angan Mat Jenin bolehlah...hahaha"
"Yang engkau sakit hati dengan aku kenapa? Sedangkan aku kenal engkau pun tidak. Kalau kenal pun sekadar dialammaya itupun engkau berwajahkan pokok bukan gambar sebenar...itu lagi lawak kan2 seakan aku sedang berkomunikasi dengan pokok yang pandai berkata2 menyakitkan hati orang...pokok...pokok...kasihan engkau pokok...pokoknya haru ditebang agar tak merusakkan fikiranku"
"Aku berwajah pokok agar aku boleh berkata sesuka hati aku...orang sakit hati lagi aku suka terutama orang macam engkau ni yang suka berangan2 tinggi akan aku cantas habis-habisan ...hahaha engkau tak malu ke apa yang engkau citakan tu cuma mimpi di siang hari..."
"Aku bukan mimpi di siang hari... setidak-tidaknya aku sudah berusaha dan buktikan usaha aku ...hanya pada Tuhan aku sandarkan harapan menentukan kejayaan apa yang aku usahakan...moga akan hadir pejuang sasteraku yang seikhlas hati merealitikan sasteraku ke dunia nyata atas belas kasihan-Nya jua dihadirkan menjayakan segala usaha dan cita-citaku. AAmiin."
Karya Ratu Rimba Niagara.
22 Zulkaedah 1436H
6 September 2015
APM™® - 2623 : HUBUNGAN
Posting admin terdahulu menyatakan berkenaan Hubungan Kesultanan Kelantan dengan Empayar Melaka pada zaman pemerintahan Sultan Mahmud.
Pada 1499 Kelantan telah ditawan oleh Melaka dan ada beberapa versi tentang Kelantan tunduk kepada Melaka pada waktu itu. Sulalatus Salatin menyebut bahawa Kelantan dan Melaka berperang bagi mempertahankan tanah daulatnya. Namun, Kelantan tewas dalam peperangan dengan Melaka yang diterajui oleh Tun Mutahir.
Seorang Putera dan tiga orang Puteri telah ditawan, dalam perjalanan ke Melaka Putera Kelantan, Raja Gombak berjaya melarikan diri. Hanya Puteri Onang Kening, Puteri Chupan dan Puteri Chupak di bawa ke Melaka. Puteri Onang Kening telah diperisterikan oleh Sultan Mahmud Syah.
Hikayat Kelantan pula menyebut, peperangan ini tidak berlaku, tetapi Kelantan tetap tunduk kepada Melaka dengan Kebijaksanaan Tun Mutahir dan Sultan Mansur Syah. Sebagai tanda akur, baginda menyerahkan tiga puterinya untuk di bawa ke Melaka.
Puteri Onang Kening yang berkahwin dengan Sultan Mahmud Syah telah dikurniakan tiga orang cahaya mata iaitu dua orang puteri dan seorang putera. Mereka adalah Raja Mah, Raja Muzzafar dan Raja Dewi.
Ringkasnya:
Sultan Mahmud Syah (Melaka) + Puteri Onang Kening (Kelantan) dikurniakan:
• Raja Mah,
• Raja Muzzafar,
• Raja Dewi.
Diantara tiga puteri puteri ini, Raja Muzzafar lah yang terlibat dalam beberapa konflik yang berkaitan dengan Melaka dan Johor Lama... Hinggalah Portugis menawan Melaka pada 1511.
1511 Portugis menawan Melaka dan Sultan Mahmud Syah terpaksa melarikan diri ke Kampar. Di Kampar, Sultan Mahmud telah ditabal menjadi Sultan Kampar di Sumatera. Baginda diriwayatkan mempunyai tiga orang Putera berlainan ibu iaitu:
• Raja Alauddin Riayat Shah,
• Raja Muzaffar Shah dan
• Raja Ahmad Shah
• Raja Alauddin Riayat Shah mendirikan Kesultanan Johor Lama
• Raja Muzzafar Shah* dijemput untuk memerintah Perak dan menjadi sultan pertama dari Kesultanan Perak.
*Titihan daripada Raja Kelantan sebelah ibunya.
Menjadi Sultan Perak
Berikut kami kongsikan bagaimana Raja Muzzafar Syah ditabal menjadi Sultan Perak dan Pengasas kepada Kesultanan Perak.
“Gambaran sejarah Negeri Perak bertambah jelas lagi apabila Melaka jatuh ke tangan Portugis dalam tahun 1511 dan Sultan Mahmud Shah melarikan diri dan akhirnya menetap diKampar (Sumatera) dan ditabalkan sebagai Sultan Kampar.
Kewibawaan Raja-Raja Melayu Melaka serta struktur pentadbiran Kesultanan Melayu Melaka yang begitu sesuai dan berpengaruh di kalangan Negeri-negeri Melayu ketika itu telah mendorongkan orang-orang Perak untuk mengutuskan Tun Saban yang memerintah kawasan Hulu Sungai Perak hingga ke Kuala Temong, bersama-sama Nakhoda Kassim pergi mengadap Sultan Mahmud Shah di negeri Kampar untuk memohonkan agar seorang daripada putera baginda menjadi Sultan Perak.
Permohonan itu telah diperkenankan oleh Sultan Mahmud Shah dan baginda telah menitahkan putera baginda, Raja Muzzafar supaya berangkat ke Perak dengan dikurniakan segala alat kebesaran warisan kerajaan Negeri Melaka untuk menjadi Raja di Perak. Daripada keturunan Sultan Muzzaffar Shah inilah wujudnya jurai keturunan Kesultanan Negeri Perak yang terus menerus memerintah hingga ke zaman sekarang.
Pusat-pusat pemerintahan Sultan-Sultan Negeri Perak tidak menetap di suatu tempat sahaja bahkan sering bertukar dari suatu tempat ke suatu tempat jika keadaan memaksa atau ada tempat-tempat lain yang lebih sesuai.
Sultan Mudzaffar Shah I Ibni Almarhum Sultan Mahmud Shah I adalah Sultan Perak yang pertama yang memerintah daipada tahun 1528 sehingga tahun 1549. Baginda adalah putera Sultan Mahmud Shah, Sultan Melaka yang terakhir, hasil perkahwinan dengan puteri Onang Kening anak Raja Kelantan. Baginda dimakamkan di Kampung Padang Marhum, Lambor.
Ulasan : Kelantan - Perak - Melaka mempunyai pertalian darah. Mungkin ini susur galur Sultan-Sultan Melayu silam. Namun, ini menunjukkan bahawa negeri kita ini mempunyai pertalian dengan saudara-saudara kita di negeri lain. Kenapa anda merasa rendah diri di kalangan kawan-kawan dari negeri lain. Kita punyai sejarah yang panjang, negeri kita juga pernah melalui zaman yang gemilang. Utuk itu kita perlu mengembleng tenaga dan berusaha menjadikan negeri kita gemilang kembali. Yang penting usaha......
SEKIAN.
Artikel ini pernah disiarkan di : http://goo.gl/UrrysH

APM™® - 2623 : HUBUNGAN

Posting admin terdahulu menyatakan berkenaan Hubungan Kesultanan Kelantan dengan Empayar Melaka pada zaman pemerintahan Sultan Mahmud.

Pada 1499 Kelantan telah ditawan oleh Melaka dan ada beberapa versi tentang Kelantan tunduk kepada Melaka pada waktu itu. Sulalatus Salatin menyebut bahawa Kelantan dan Melaka berperang bagi mempertahankan tanah daulatnya. Namun, Kelantan... See More
Unlike · Comment · Share · 6 hrs
  • You and 167 others like this.
  • Rabeah Binti Mohd Ali
    Write a comment...
  • Ratu Rimba Niagara ATAS BELAS KASIHAN-NYA 

    "Inilah masanya untuk kita sama buktikan bahasa melayu adalah bahasa indah yang dikagumi oleh seluruh dunia."


    "Hebat sangat ke bahasa melayu yang engkau karangkan tu ratu?
    Cermin diri kau siapa...engkau bukan siapa-siapa , engkau bukan penulis ternama jauh sekali sasterawan negara. Tiada siapa pun yang kenal engkau di Malaysia apa tah lagi di Indonesia , Brunei ataupun mana-mana negara dunia. Sebab itu aku katakan pada engkau jangan nak berangan tinggi sangat nanti kalau jatuh mati terus....hahaha ada hati konon...."

    "Aku tak bercita-cita pun untuk menandingi mana-mana penulis yang terkenal yang sudah ada nama kerana aku sentiasa sedar siapa diriku...kerana itu juga aku bersastera kesendirian ..duniaku sasteraku...laman fbku adalah tempat aku bersastera semahuku. Saat paling bahagia apabila selesai bersastra aku siarkan di laman grup-grup yang aku sertai. 
    Berkongsi karya bukanlah untuk menunjukkan aku hebat bersastera tapi itulah aku apa yang Allah kurniakan ilham padaku aku kongsikan kepada rakan-rakan alammayaku. Tak salahkan?"

    "Tak salah engkau kata? Tahu tak ramai yang meluat dengan karyamu...sudahlah panjang berjela-jela...kerap pula kau siarkan ..engkau tahu tak semak...engkau ni mengarang macam tak ingat dunia kan...macamlah engkau ini hebat bersastera. Engkau tak rasa malu ke bila engkau diusir dari grup , engkau dihina gara-gara engkau menyiarkan karya. Orang dah tak suka faham-faham ajelah ini tetap juga buat muka tak tahu malu...apa orang kata engkau buat tak tahu jer...hai pelik aku dengan orang macam engkau ni...berubahlah jangan asyik berlagak dan taksub sangat dengan dunia sastera engkau yang picisan tu. Sastera yang engkau karangkan tu tahap bacan budak-budak tadika...hahaha..ada hati nak jadikan sasteramu hingga ke peringkat antarabangsa. Cermin diri ok..cermin diri setiap hari...hahaha lawak jenakanya...."

    "Engkau nak kata apa pun katalah nak ketawakan aku seperti mereka yang tak suka aku berkarya ...ada aku kisah janji dalam berkarya aku tak buruk-burukkan orang lain. Orang hina aku dah lama aku maafkan. Aku dapat bersastera pun dah Syukur Alhamdulillah. Kini apa pun terjadi aku sedang memburu cita-citaku untuk merealitikan cita-cita sastera di alammayaku ke dunia realiti. Akhirnya cita-citaku mengujudkan KOTA SASTRA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA dimakbulkan Tuhan."

    "Engkau ini memang kuat berangan kan? Bersastera karya picisan ada hati hendak mengujudkan KOTA SASTRA, jangan nak bermimpi di siang hari...sampai engkau mati hidup semula tak akan berjaya. Setakat angan-angan Mat Jenin bolehlah...hahaha"

    "Yang engkau sakit hati dengan aku kenapa? Sedangkan aku kenal engkau pun tidak. Kalau kenal pun sekadar dialammaya itupun engkau berwajahkan pokok bukan gambar sebenar...itu lagi lawak kan2 seakan aku sedang berkomunikasi dengan pokok yang pandai berkata2 menyakitkan hati orang...pokok...pokok...kasihan engkau pokok...pokoknya haru ditebang agar tak merusakkan fikiranku"

    "Aku berwajah pokok agar aku boleh berkata sesuka hati aku...orang sakit hati lagi aku suka terutama orang macam engkau ni yang suka berangan2 tinggi akan aku cantas habis-habisan ...hahaha engkau tak malu ke apa yang engkau citakan tu cuma mimpi di siang hari..."

    "Aku bukan mimpi di siang hari... setidak-tidaknya aku sudah berusaha dan buktikan usaha aku ...hanya pada Tuhan aku sandarkan harapan menentukan kejayaan apa yang aku usahakan...moga akan hadir pejuang sasteraku yang seikhlas hati merealitikan sasteraku ke dunia nyata atas belas kasihan-Nya jua dihadirkan menjayakan segala usaha dan cita-citaku. AAmiin."

    Karya Ratu Rimba Niagara.
    22 Zulkaedah 1436H
    6 September 2015

    "SELAMAT HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA & INDONESIA TERCINTA!'
    'KUCINTA DAN SAYANGIMU SAMPAI HUJUNG NYAWA!
    ' NYAWAKU INI JADI TARUHAN DEMI CINTAKU PADAMU'
    'INILAH HADIAHKU UNTUK GENERASI KINI DAN AKAN DATANG MALAYSIA & INDONESIA.

    UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MERAIKAN HARI KEPUTERAAN KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH KE 69 , HARI KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O15, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2015 DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2015'

    KH. Abdullah Gymnastiar
    ·
    Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terima kasih atas sebesar apapun amal kita

    PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
    TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
    22 ZULKAEDAH 1436H
    6 SEPTEMBER 2015
  • Zahin Ikram Informasi yg ckup menarik . terima kasih admin kerana sudi berkongsi ilmu.
  • Diri Saya Berkata Terima kasih admin..
  • Mohd Ridhuan Ibrahim Mcmana pula dgn kerajaan langkasuka.?
  • Hulubalang Terbilang Betul lah... sebab moyang saya pnh cerita tok dio salah seorang pembesar perak dan asal kelantan..
  • Naz Ceria Rx Ingatkan asal usul pulau melaka..
  • محمد زهیر مت یوسف dr dlu lg darah2 klate dh mnglir ke byk ngri..maka x hairan la kajian mengatakan malayu kelate kn tkluk msia...hehe..
    Like · Reply · 3 · 5 hours ago
  • Ave Trigona ..bugis jakun
PETIKAN PAGE PENCINTA SEJARAH KELANTAN , GRUP KEBANGKITAN BANI JAWI NUSANTARA & GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
22 ZULKAEDAH 1436H
6 SEPTEMBER 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;