Tuesday 24 January 2017

KARYAKU DUNIAKU (101) JASA DAN BUDIMU BAK INDAHNYA BULAN PURNAMA



KARYAKU DUNIAKU (101) JASA DAN BUDIMU BAK INDAHNYA BULAN PURNAMA



Foto Manda Conai.
Manda Conai ke Islam Itu Indah & Lengkap
ASSALAMUALAIKUM WBT DUNIA ALLAH
HIT LIKE.AND TYPE ALLAH HU AKBAR



Kenangan Anda di Facebook
Rabeah, kami prihatin tentang anda dan kenangan yang anda kongsi di sini. Kami fikir anda ingin melihat kembali selepas ini dari 4 tahun lalu.
DI LUAR SANA ADA PENDEKAR NUSANTARA LAIN YANG SUDI MEMBACA KARYA-KARYAKU BERTEMAKAN KEPAHLAWANAN MELAYU
WAHAI SEMUA PENDEKAR YANG KUSANJUNGI
JASA DAN BUDI MU BAK INDAHNYA SINAR BULAN PURNAMA!Pendekar Temasek Wahai Ratu Rimba Niagara .... mahu kah kamu berjanji dgn Paman yang kamu tidak akan post apa sahaja yang terlalu panjang berkela-jela hingga mengganggu ruang2 comment saya?
8 minutes ago · Like
Pendekar Temasek Kalau yang singkat2 seperti yg di atas ini sangat bagus di baca dan tidak membosan kan berbanding sajak2 mu yang ber hela-hela.
5 minutes ago · Like
Pendekar Temasek Janji ya!!!
5 minutes ago · Like
Ratu Rimba Niagara Wahai pendekar temasek salahkah hamba mengkagumi semua pendekar yang menabur jasa di bumi Nusantara ini. Semua pahlawan di bumi Allah ini hamba kagumi dan tabik hormat hamba dengan jasa yang dicurahkan kepada anak bangsa. Kepahlawanannya kukagumi makanya ilmu kepahlawanannya ingin kusebarluaskan kepada generasi kini dan akan datang agar benarlah kata keramat Laksamana Hang Tuah Tak akan hilang melayu di dunia ini. Jika paman tidak berminat dengan penghargaan karya kepahlawananku ini rela aku menarik diri. Kerana di luar sana Inshaa Allah ada pahlawan Nusantara yang sudi membaca karya-karya pahlawan persilatan yang kukarangkan.
Kalau yang singkat2 seperti yg di atas ini sangat bagus di baca dan tidak membosan kan berbanding sajak2 mu yang ber hela-hela.
21 minutes ago · Like
Pendekar Temasek Janji ya!!!
20 minutes ago · Like
Sakkura Anas biarlah Bulan bicara
17 minutes ago · Like
Hendry Vagansa Elok nye rembulan ni
12 minutes ago · Like
Pendekar Temasek Boleh tak salah tapi jangan panjang2 sangat. Kalau yang panjang2 itu , awak bagi2kan lah posting nya satu persatu di waktu2 yang lain. Yang penting jangan sampai JADI SPAM, sebagaimana yang terjadi kepada posting2 awak di Wall saya sebelum ini. FB management dah hantar karya awak 2 kali dan saya dah kembalikan 2 kali itu juga. Ingat lah bukan saya mencegah tetapi memberi nasehat sahaja. JANGAN POST PANJANG2 DALAM SATU POSTING!
10 minutes ago · Like
Ratu Rimba Niagara Jika paman bertarung adakah separuh jalan?
Tentunya paman ingin berjuang hingga ke tetesan darah terakhir...begitu juga hamba jika berpena tentang ilmu kepahlawanan biar sampai datang semangat juang pahlawanan melayu yang tak takut mati bila turun ke gelanggang. Harap paman pendekar temasek faham.Jika tak faham cukuplah sekadar ini hamba berpena di wall paman. Kerana kita sama-sama tidak faham dan mengerti apa itu arti silat gayong makrifat apabila berpena di gelanggang pahlawan!
APAPUN TERIMA KASIH PAMAN PENDEKAR MELAYU AWAL DAN TERAKHIR...PERCAYALAH PERJUANGAN PAMAN DAN SEMUA PAHLAWAN MELAYU DI NUSANTARA INI AMAT HAMBA HARGAI SELAGI HAYAT DI KANDUNG BADAN.
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA & PENDEKAR TEMASEK)
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013M
ORANG YANG SOMBONG DAN MEMBANGGA DIRI NERAKA ADALAH LAYAK UNTUKNYA
Orang Sombong akan mendapat kehinaan dan tidak bisa menerima kebenaran
“Orang-orang yang bersikap sombong dimuka bumi tanpa alasan yang benar, mereka akan Aku palingkan dari kebenaran sehingga mereka tidak dapat memahami bukti-bukti kekuasaan-Ku. Sekalipun orang-orang yang sombong itu menyaksikan bukti-bukti kekuasaan-Ku, mereka tetap tidak mau beriman. Jika mereka melihat jalan sesat justru mereka mau mengikutinya. Begitulah karakter orang-orang yang sombong, mereka telah mendustakan agama Kami, dan mereka telah melalaikan bukti-bukti kekuasan Kami. (QS Al-A’raf : 146)
Yaitu Aku akan halangi mereka memahami hujjah-hujjah dan dalil-dalil yang menunjukan keagungan-Ku, syari’at-Ku, dan hukum-hukum-Ku pada hati orang-orang yang sombong untuk taat kepada-Ku dan sombong kepada manusia tanpa alasan yang benar. Sebagaimana mereka sombong tanpa alasan yang benar, maka Allah akan hinakan mereka dengan kebodohan.(Tafsir Ibn Katsir 2/228)
Pandangan seseorang terhadap dirinya sendiri dengan rasa bangga dan besar kepala, akan menjadikannya memandang orang lain dengan penuh kekurangan. Pada akhiranya, sedikit demi sedikit, sifat-sifat angkuh tersebut akan menjadi karakternya, sehingga menjadi orang yang sombong dan dimasukkan pada kelompok orang-orang yang zhalim.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Seseorang yang selalu angkuh (merasa tinggi) dengan dirinya sendiri, maka ia dicatat bersama orang-orang yang sombong, kemudian adzab yang menimpa mereka akan menimpanya juga (HR Tirmidzi)
Dalam hadits lain Rasulullah SAW telah bersabda:”Cukuplah seseorang dianggap melakukan kejelekan apabila ia meremehkan saudaranya sesama muslim” (HR Muslim)
Jadi sifat sombong merupakan salah satu buah yang dihasilkan oleh rasa angkuh dan bangga. Sombong adalah siifat yang sangat berbahaya.
Abu Hamid Al-Ghazali pernah mengatakan, “Sifat sombong menjadi penghalang untuk masuk surga, karena sifat inilah yang menghalangi seorang hamba dengan akhlak orang-orang yang beriman. Akhlak tersebut adalah bagaikan pintu-pintu surga. Sementara sombong dan membanggakan diri sendiri adalah dua perkara yang menutup semua pintu surga. Sifat sombong tidak bisa selaras dengan sifat rendah hati yang merupakan akhlak utama bagi orang-orang yang bertakwa, karena di dalamnya terdapat rasa bangga. Sifat sombong juga tidak bisa sejalan dengan kebenaran atau kejujuran, karena di dalamnya terdapat rasa bangga. Sifat sombong tidak bisa menghindarkan diri dari sifat dengki, karena di dalamnya terdapat rasa bangga. Sifat tersebut tidak bisa memberikan nasehat lemah lembut, karena di dalamnya ada rasa bangga. Begitu pula, sifat sombong inti tidak mau menerima nasehat-nasehat untuk dirinya, karena ia menyimpan rasa bangga. Bagitu pula, sifat sombong tidak akan pernah mau memandang rendah dan diremehkan oleh manusia lainnya, karena ia mempunyai rasa bangga terhadap dirinya sendiri. Atas setiap akhlak yang tercela, orang bangga dan sombong pasti menempuhnya untuk melanggengkan kemulian dirinya. Dan atas setuap akhlak yang terpuji, orang yang sombong pasti tidak bisa melakukannya, karena itu akan menggerus kemuliaan dirinya .”
Hatinya terkunci
Orang yang sombong terhadap dirinya sendiri atau menolak kebenaran dan merendahkan manusia, Allah akan kunci mati hatinya dari menerima kebenaran.
Demikianlah Allah mengunci mati hati orang yang sombong dan sewenang-wenang”
(QS Mukmin : 35)
Imam As Syaukani mengatakan : “Sebagaimana Allah mengunci mati hati orang-orang yang memperdebatkan ayat-ayat Allah, maka demikian pula Allah akan mengunci mati hati orang yang sombong lagi berbuat semena-mena” Lanjutnya lagi; “Yang demikian itu, karena hati merupakan sumber kesombongan. Sedangkan anggota badan yang lain tunduk mengikuti hati” (Fathul Qadir 4/492)
Mendapatkan tempat yang paling buruk
“Dikatakan (kepada mereka): “Masukilah pintu-pintu neraka Jahannam itu, sedang kamu kekal di dalamnya”. Maka neraka Jahannam itulah seburuk-buruk tempat bagi orang-orang yang menyombongkan diri” (QS AzZumar : 72)
Dalam hadits dari Haritsah bin Wahb Al Khuzai’i , Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :
“Maukah kamu aku beritahu tentang penduduk neraka? Mereka semua adalah orang-orang keras lagi kasar, tamak lagi rakus, dan takabbur (sombong).” (HR. Bukhari no. 4918 dan Muslim no. 2853)
MATAHARI ADA GELUNG DAN PELANGI
Jumaat 27 Mei 2011 bersamaan 23 Jamadil Akhir 1432H
pada pukul 1.15 tengahari berlaku kejadian Matahari
ada gelung dan pelangi.
ILHAM PENULIS KEJADIAN TERSEBUT:
Selalunya pelangi menampakkan diri di awan untuk
dilihat kecantikannya kepada penghuni bumi.
Sang Matahari sememangnya memancarkan sinarnya
di seluruh alam tanpa perlukan pertolongan cahaya
daripada planet manapun!
TAPI Sang Matahari tidak selamanya boleh ego dengan
terikkan sinarnya itu kerana Penciptanya menunjukkan
KuasaNya Yang Maha Bijaksana apabila DiPerintahkan
Pelangi mengelilingi Sang Matahari , Dikirimkan juga
gelungan cahaya yang lebih bersinar daripada Sang
Matahari.
SUBHANALLAH!
ALLAHU AKBAR!
Karya Putri Rimba Niagara
21 Mei 2011
(PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NIAGARA)
10 Ogos 2012
21 Ramadan 1433H
SANG MATAHARI TUNDUKKAN KEEGOANMU!
Sang Matahari setiap hari
ego dengan kekuasaan yang dimiliki
Menyinari bumi
tanpa sinarnya,
bumi ini akan bergelap!
tanpa sinarnya kehidupan
penghuni bumi tergendala,
ini membuatkan Sang Matahari ego!
Sinarnya amat dinantikan penghuni bumi…
Kerana terlalu sombong dengan keterikkan sinarnya itu,
kehadiran Sang Pelangi diperkecilkan,
” Sang Pelangi kau tak perlu muncul kerana
kehadiranmu tidak diperlukan penghuni bumi…
cahayaku sudah cukup menerangi penghuni bumi,”
kata Sang Matahari dengan egonya.
“Walaupun aku tidak diperlukan tapi kehadiranku dapat
memukau mata si penghuni bumi kerana warna
warni pelangiku yang cantik,” kata Sang Pelangi
membela dirinya.
“He… setakat cantik , selepas itu hilang… tiada
gunanya Sang Pelangi… hahaha … kau tengok aku
sentiasa bersinar tanpa henti, penghuni bumi
sentiasa perlukan aku!” kata Sang Matahari
penuh ego.
“Aku hadir atas kehendak Tuhanku,
Aku hilang pun atas kehendak Tuhanku,
dan aku redha asal kejadianku Sang Matahari,”
kata Sang Pelangi penuh kesyukuran.
Bersyukur kepada Tuhan yang menciptanya.
Pada hari Jumaat bertarikh 27 Mei 2011
pada pukul 1.15 tengahari keadaan telah
menundukkan Sang Matahari yang ego selama ini,
apabila Penciptanya menunjukkan kuasaNya
kepada Sang Matahari yang selama ini ego
dengan kekuasaannya, apabila Sang Pelangi
mengelilingi Sang Matahari dan Dikirimkan
juga bulatan cahaya yang lebih bersinar daripada
Sang Matahari!
Sang Matahari hilang egonya… dia bertaubat
kepada Allah kerana selama ini dia sombong
kepada Sang Pelangi dan Penghuni Bumi.
Sehebat mana pun Sang Matahari tidak boleh
menandingi kehebatan Yang Mencipta
kewujudannya !
Karya Putri Rimba Niagara
15 Jun 2011
(PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NIAGARA)
11 Ogos 2012
22 Ramadan 1433H
Kita tak dapat menjadi matahari cukuplah menjadi lilin yang dapat menerangi sekitar sini."
SUBHANALLAH, INILAH MUKJIZAT PENCIPTAAN MATAHARI
Matahari adalah unit terbesar dari sistem tata surya kita. Matahari sangatlah panas dan mengandung gas yang selalu terbakar.
Di permukaannya selalu terjadi ledakan bagaikan jutaan bom atom yang dijatuhkan tiap waktu. Ledakan ini menghasilkan lidah api raksasa yang ukurannya 40 atau 50 kali lebih besar dari bumi kita.
Matahari seperti bola api raksasa yang memberikan panas dan cahaya yang sangat besar dari permukaannya. Ruang angkasa, bagaimanapun, gelap gulita. Bumi kita adalah salah satu bagian yang indah dari kegelapan mutlak itu.
Dan, tidak ada unit lain selain matahari di tata surya kita yang mampu menyinari dan menghangatkan bumi kita. Apabila bukan dari matahari, maka akan terjadi malam selama-lamanya, dan setiap daerah akan terselimuti es. Kehidupan dengan begitu akan mustahil, dan kita pun tidak akan ada.
Panas yang diberikan matahari akan sangat tinggi selama musim panas. Namun, matahari jaraknya jutaan kilometer dari bumi, dan hanya 0,2 persen dari panasnya yang benar-benar mencapai bumi. Sejak suhu di bumi bisa sangat tinggi, meskipun matahari letaknya begitu jauh, bagaimana dengan suhu matahari itu sendiri?
Temperatur di permukaan matahari adalah 6.000 derajat Celcius, dan 12 juta derajat Celsius di dalamnya.
Allah telah menciptakan jarak yang sempurna antara bumi dan matahari. Apabila jarak matahari lebih dekat dengan kita, maka semua yang ada di bumi akan menguap dan terbakar. Begitu juga, apabila jaraknya lebih jauh dari saat ini, maka semua daerah akan tertutupi es. Dengan begitu, tentu saja, kehidupan akan mustahil.
Daerah kutub, daerah yang mendapatkan panas paling sedikit dari matahari, secara permanen diselimuti oleh es, sedangkan daerah ekuator, yang mendapatkan lebih banyak panas, selalu panas.
Namun, perbedaan suhu antara kutub dan ekuator ini yang menyebabkan terciptanya iklim moderat di bumi secara keseluruhan, dan iklim inilah yang menyokong terwujudnya kehidupan. Hal tersebut adalah salah satu tanda dari tidak terhitungnya bukti cinta Allah kepada manusia.
Bila matahari lebih besar atau lebih kecil, lebih jauh ataupun lebih dekat dengan bumi, maka sangat tidak mungkin terjadi kehidupan di planet kita.
Bagaimanapun juga, Allah menciptakan matahari, bumi dan sistem tata surya dengan sedemikian teraturnya agar kita dapat hidup dengan nyaman. Di ayat lain dalam Alquran tertera bagaimana matahari dan bulan selalu bergerak sesuai perintah Allah :
“Dan Dia menundukkan malam dan siang, matahari dan bulan untukmu, dan bintang-bintang dikendalikan dengan perintahNya. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang mengerti.” (Q.S.An-Nahl (16):12)
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
SAMPAI KAPAN PUN AKU ADALAH DIAN!
sampai kapan pun aku adalah dian
menerangi orang lain membakar diri sendiri
tapi sampai bila aku mahu menjadi dian
jika begitu aku mahu menjadi seperti matahari
menerangi seluruh alam
bahagia dapat menerangi seluruh alam
tapi seluruh alam bahagia
aku tetap juga kepanasan
jika begitu aku mahu menjadi seperti bulan
cahayaku indah berseri-seri
siapa yang melihat pasti terpegun akan
keserian cahayaku,
aku akan sentiasa berada dalam kebanggaan
jadi aku tak mahu dipuji dipuja
sedangkan yang layak dipuji dipuja cuma TUHAN
yang menciptakan bulan dan yang menciptakan aku
jika begitu aku mahu menjadi seperti bintang
bergemerlapan setiap masa
semua berlumba-lumba menggapai bintang
akan kuberikan bintang kepada mereka yang
suka berusaha menggapaiku penuh ikhlas
biarlah mereka gembira dan bahagia memilikiku
apapun biarlah aku menjadi seperti dian
dalam keadaan yang tak berdaya
akan kucuba sedaya upaya bercahaya
menerangi diriku sendiri dan yang ikhlas
menerima cahayaku dan sentiasa memberi
semangat agar aku terus bercahaya
sehingga sumbu dianku habis
bila sumbu dianku habis
berarti tamatlah baktiku untuk terus bercahaya lagi
moga cahaya dianku yang sedikit ini
menerangiku di alam barzah yang gelap gelita
tanpa satu pun cahaya yang dapat menerangiku
walaupun cahaya dari mana sekalipun...
andai cahaya dianku menerangiku
di alam barzah
SUBHANALLAH doaku termakbul
SUBANALLAH cahaya dian yang kutinggalkan di bumi
terus terpancar ke alam barzah
bergemerlapan setiap masa
seperti indahnya cahaya
matahari, bulan dan bintang
malah lebih indah dari itu
itulah cahaya dari Syurga
terpancar hingga ke alam barzahku
dinampak Allah swt
keindahan Syurga yang tiada tara-Nya indah
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
berkat cahaya dianku terus berbakti kepada manusia
yang masih hidup di bumi sehingga bumi ini tamat usianya
ALLAHU AKBAR
bertambah indah dan bahagianya aku
jika sekiranya cahaya dianku yang sedikit ini
menjadi cahaya lembayung menyejukkan kepanasan
di Padang Mahsyar kepada semua yang pernah
memberi dukungan/sokongan dalam apa jua bentuk pengorbanan
agar sumbu cahaya dianku terus bercahaya...bercahaya...
semuanya dengan izin-Nya jua
tiada daya upayaku melainkan dengan kehendak-Nya kemahuan-Nya,
kuserahkan segala-Nya kepada-Nya jua,
karena dari-Nya aku datang dari-Nya aku dikembalikan
moga aku dikembalikan dalam jiwa dan roh yang tenang
redho lagi diredhoi-Nya,
ALLAHU AKBAR Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Karya Ratu Rimba Niagara
26 Syawal 1435H
22 Ogos 2014
(MOGA DOA DALAM PUISI INI DIMAKBULKAN ALLAH SWT AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN)
TERIMA KASIH SAHABATKU ZUL HARDI ATAS CETUSAN IDE INI
SEGALA JASAMU AKAN DIKENANG SEHINGGA KE AKHIR HAYATKU,
MOGA SILATURAHMI NAN INDAH INI SAMPAI KE SYURGA AAMIIN.
MOGA SASTERA YANG KUKARANGKAN ADA NILAIAN DI SISI-NYA AAMIIN
PUISI OH! PUISI
Selamat siang yang terkasih...
Janganlah kasih mu tersisih dariku yang jauh ini....
Maklumlah aku berada di dasar lautan sendirian ....
Namun masih mendoakan agar dirimu sentiasa diRahmatiNya.Aamin
Yayuk Baskoro Adi ........sayang....aku ga bisa nuls puisi.....hehehe
PUISI OH! PUISI
hehehe
selamat siang mas....sayang...
aku nggak bisa nulis puisi...
tapi aku suka baca puisi...
puisi bikin hati ku senang
aku ketawa bila baca puisi
puisi bikin aku kenal diriku
puisi bikin aku kenal Tuhanku
puisi bikin aku sayang pada semua
puisi bikin aku sayang pada penulis puisi
hehehe aku suka...suka...suka banget...
hehehe
puisi....puisi...oh puisi ku sayang...
aku sayang kamu...
aku akan baca mu selalu
aku akan doakan si penulis puisi
diRahmati Allah dikala hidup dan matinya
Aamin Ya Rabbal A'Lamin
Karya Ratu Rimba Niagara
28 Mac 2012
(Istimewa buat Yayuk Baskoro Adi moga gembira selalu)
Yayuk Baskoro Adi terima kasih.....aku merasa sangat tersanjung dengan puisi anda.....sekali lagi terimakasih...selamat siang......
Ratu Rimba Niagara Terima kasih sayang...adikku manjaku...senyumanmu yang manja itu terus meresap dalam kalbuku...makanya terlahirlah puisi spontan ini sayang....moga kau menjadi anak yang soleh yang mendoakan kedua orang tua mu di kala hidup dan matinya sayang....
Yayuk Baskoro Adi amin...amin....ya robbal'alamin......
PENAMAT PELAYARAN
Hidup adalah satu pelayaran
Pasti ada persinggahan
Jika setiap persinggahan itu
Aku leka dengan pesona dunia
Hingga melupakan aku
Untuk meneruskan pelayaran
Tinggallah aku dalam pesona dunia
Amat rugilah aku
Malang nasibku dunia akhirat
Biarpun di dunia ini aku
Miliki segalanya
Kalau itulah matlamat aku
Berhidup di dunia ini
Makanya jadilah aku
Manusia yang rugi
Dan ruginya tak tertebus
Biarpun kucagarkan
Harta pesona dunia
Yang kumiliki
Tak akan dapat tertebus!
ALLAHU AKHBAR!
Moga Allah jauhkan
Aku daripada pesona dunia
Yang melalailkan
Yang melekakan
Ya Allah aku hambaMu
Yang lemah
Untuk menghadapi dugaan
Apabila diuji dengan pesona dunia
Janganlah pesona dunia ini
Melalaikan! Melekakan aku
Daripada terus menjadikan
Aku hambaMu yang tak tahu
Akan tanggung jawab
Sebagai seorang khalifahMu
Makanya izinkan aku
Untuk membawa bekalan
Amalan yang Kau terima
Untuk kubawa ke negeri
Pasti dan itulah
Penamat pelayaranku
Di dunia yang fana ini
Aamin Ya Rabbal A'Lamin
Karya Ratu Rimba Niagara.
10 April 2012
YA ALLAH HILANGKAN RASA SOMBONG DI HATI KAMI WALAUPUN SEBESAR ZARRAH KERANA HANYA ENGKAU YANG LAYAK MEMAKAI PAKAIAN KESOMBONGAN, AAMIIN
Your Notifications
Muhaimie Mie to KITA SEMUA MILIK ALLAH SWT
POHONAN PELANGI SASTRA ANUGERAH-NYA YANG TERINDAH INI KUHADIAHKAN TERISTIMEWA UNTUK SELURUH PENGHUNI BUMI TERCINTA
·
Salah satu hakikat hidup: SAYANG AKAN MENARIK SAYANG, & BENCI AKAN MENARIK BENCI. Mari kita berusaha utk sentiasa menarik sayang. Moga Allah mudahkan usaha kita. Aamiin.
By Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah
'Andai kasih bertukar benci '
kasih disisihkan
jika itu membuatkan kamu bahagia
biarlah kasih disisih aku rela
namun di suatu saat nanti
hatimu terbuka menyayangiku
kerana aku adalah takdir yang perlu disayangi
kasih tersimpul mati
sejati sampai Syurga,'
By Ratu Rimba Niagara.
" Tersenyumlah kerana pelangi nan indah akan memadamkan gerhana di hatimu...."
"Iya aku akan bisa tersenyum seindah pohonan pelangi sastramu sekalipun di musim tengkujuh,"
~ Saat Yang Paling Sempurna....
by Andi Medan
Mungkin ada sesuatu yang selalu anda ingin kerjakan. Sebuah hasrat untuk mengerjakan sesuatu yang anda cita-citakan. Mengapa anda tidak coba mengerjakannya hari ini? Hari ini adalah saat paling sempurna untuk memulainya. Dari semua hari yang tersedia, tidak ada yang lebih tepat daripada hari ini.
Anda menginginkan kesempurnaan?
Berangkatlah dari yang tidak sempurna terlebih dahulu. Perbaiki satu bagian demi satu bagian, maka apa yang anda inginkan akan terwujud di depan mata. Tidak ada karya besar yang muncul dengan sekali duduk.
Mengambil langkah pertama tidaklah sulit. Semuanya ada di dalam jangkauan anda, termasuk hari ini. Jadi tunggu apa lagi, yang terpenting adalah anda memulainya sekarang, karena anda adalah pemilik hari ini.
Mengapa tidak besok?
Karena hari esok belum tentu ada.
SubmitRatu Rimba Niagara Mengapa tidak besok?
Karena hari esok belum tentu ada.
(PETIKAN GURU ANDI MEDAN)
23 Mac 2012
MARHABAN YA RAMADHAN
BERMAAFAN MENYATUKAN IMAN
Marhaban Ya Ramadhan
Bermaafan menyatukan iman
Datanglah cahaya iman
Cahaya iman Nur-Nya Tuhan
Maafkanku duhai teman
Aku insan tak sempurnaan
Makanya maafkan segala kekhilafan
Agar matiku dalam ketenangan
Itulah lambang kesempurnaan iman
Marhaban Ya Ramadhan
Selamat menunaikan ibadah puasa
Moga amalan ibadat ditingkatkan
Segala pintu Syurga dibuka seluas-luas-Nya
Segala pintu neraka ditutup serapat-rapat-Nya
Semua perbuatan yang baik digandakan pahalanya
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Indahnya iman
Indahnya Syurga
Indahnya beramal soleh
Semuanya atas dasar ikhlas kerana-Nya
Moga kita dipilih menjadi hamba-Nya yang ikhlas
Dalam setiap amalan yang dilakukan
AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
RATU RIMBA NIAGARA
30 Syaaban 1436H
17 Jun 2015M
PESANAN TOKKU PALOH
"MAKA TINGGALKANLAH DUNIAMU DAN BELAYARLAH MENUJU TUHANMU. JANGANLAH SEKALI-KALI ENGKAU MELABUHKAN SAUH KETIDAKPASTIAN ITU BIARLAH APA KATA MEREKA PADA DIRIMU. BERHIJRAHLAH, BELAYARLAH MENUJU TUHANMU KERANA KAULAH MELAYU"
Cakarawala Sumber Inspirasi Saya Berkarya
Saya suka kepada bulan kerana
bulan suka senyum kepada saya
Saya suka bintang kerana
bintang tak jemu bersinar
Saya suka matahari kerana
tanpa matahari hidup saya
gelap gelita.
Saya suka pelangi kerana
pelangi menceriakan hidup saya
Saya suka semua yang ada di cakarawala
kerana semuanya telah memberi inspirasi
kepada saya untuk menghargai Pencipta saya!
Saya Bahagia
hidup saya indah…
seindah bulan di langit
Hidup saya terang
seterang bintang bergemerlapan.
Hidup saya ceria…
seceria pelangi yang berwarna-warni.
Hidup saya bahagia...
sebahagia matahari yang memancarkan
sinar untuk seluruh penghuni bumi.
Hidup saya setia...
sesetia pengedaran bumi berputar
mengikut paksinya.
Hidup saya aman...
seaman planet di galaksinya yang
berputar mengelilingi matahari mengikut
orbit masing-masing
Kalau planet tidak mengikut orbit masing-masing
sudah pasti berlakulah pelanggaran planet-planet
di cakarawala, akan musnahlah segalanya.
justeru saya tidak mahu begitu!
yang saya mahu penghuni bumi ini bahagia!
dan sentiasa bersyukur kepada
Tuhan saya Pencipta Semesta Alam!
Saya redha Allah Tuhan saya
Saya redha Islam agama saya
Saya redha Muhammad nabi saya
Saya percaya segala yang ada di langit dan di bumi
Allah Maha Pecipta Yang Maha Bijaksana
Saya percaya 100% tanpa meragui-Nya
Allah Maha Tahu Setiap Apa Yang Diciptakan
walaupun dengan sehelai daun yang gugur
tidak terlepas daripada pengetahuan-Nya
Setiap rezeki makhluk ciptaan-Nya
dalam ketentuan-Nya
waima seekor semut yang hidup di dalam batu!
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
MAHA HEBAT-NYA ALLAH TIADA TANDINGAN-NYA!
Karya Ratu Rimba Niagara
18 Rejab 1436H
7 Mei 2015
PERKAITAN ANTARA ISLAM DAN SAINS
Ramai antara kita yang percaya, bahawa Islam itu Agung, tidak mampu ditafsir sepenuhnya menggunakan akal dan logik. Malah, kita berpendapat bahawa Islam itu terdiri daripada perkara-perkara ghaib, yang tak diketahui.
Dan akhirnya, kita berpendapat bahawa Islam itu jauh dari Sains, dan Sains itu tidak akan dapat menerangkan keajaiban Islam.
Benar.
Akan tetapi, Sains itu tetap merupakan ilmu Allah S.W.T. dan Allah S.W.T. menggesa kita untuk sentiasa mendapatkan ilmu tak kira dimana kita berada.
InsyaAllah, saya akan memperjelaskan satu per satu ilmu Sains (yang telah ditemui) yang disampaikan oleh Allah S.W.T. supaya kita semua dapat memahaminya dan meningkatkan keimanan terhadap Nya.
(Saya hanya akan menggunakan dalil daripada Al-Quran sahaja.)
- – - – - – - – - -
1. Kandungan komposisi elemen dalam tubuh manusia.
Jika benar Sains itu terpesong daripada Islam, maka mengapakah Allah S.W.T. menerusi kitab suci Al-Quran menceritakan tentang kandungan elemen didalam tubuh badan kita yang sama dengan kandungan elemen yang dijumpai didalam tanah?
Al-Quran Surah Al-Muminun (23) ayat 12 :
“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah;”
Jadual 1 : Perbandingan komposisi elemen didalam badan dan didalam tanah
http://postimg.org/image/7p3nxh4rh/
Bukankah itu merupakan satu ilmu Kimia? Adakah ilmu ini memesongkan aqidah walhal Allah S.W.T. sendiri yang mengajarkannya kepada kita?
- – - – - – - – - -
2. Fasa pembentukan embrio (sebelum menjadi bayi)
Mengapakah Allah S.W.T. menerusi kitab suci Al-Quran menceritakan secara spesifik, satu demi satu proses penciptaan manusia (pembentukan embrionik manusia) dari dalam rahim? Daripada setitis air mani yang diletakkan di penempatan yang kukuh, yakni dinding rahim, yang kemudiannya menjadi segumpal darah beku, kepada segumpal daging yang dilapisi tulang yang kemudiannya dibalut dengan daging? Malah penggunaan kata yang berada didalam Al-Quran sesuai untuk definisi yang dinyatakan.
Al-Quran Surah Al-Muminun (23) ayat 13 – 14 :
[13]Kemudian Kami jadikan “pati” itu (setitis) air benih pada penetapan yang kukuh;
[14]Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku (alaqah). lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging (mudghah); kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta.
Alaqah yang dinyatakan didalam Al-Quran mempunyai 3 maksud, (1) lintah/pacat, (2) perkara yang tergantung, (3) darah beku.
Gambar 1 : Alaqah sebagai lintah/pacat (leech)
http://postimg.org/image/z6f4f688j/
Gambar 2 : Alaqah sebagai perkara yang tergantung (suspended thing)
http://postimg.org/image/izpore2dx/
Gambar 3 : Alaqah sebagai darah beku (blood clot)
http://postimg.org/image/itgl21imt/
Mudghah yang dinyatakan membawa maksud objek yang digigit (chewed substance)
Gambar 4 : Mudghah sebagai objek yang digigit (chewed substance)
http://postimg.org/image/tg48ljo2x/
http://postimg.org/image/hosm15g1h/
Bukankah ini semua satu ilmu didalam bidang embriologi, satu subset Sains? Mengapakah Allah S.W.T. mahu mengajarkan kita ilmu yang ‘kononnya’ memesongkan aqidah?
- – - – - – - – - -
3. Asal usul air dan besi
Pada mulanya ramai yang sangka air telah lama wujud di Bumi, malah ramai yang beranggapan bahawa air itu terbentuk bersama dengan Bumi. Walhal Bumi, pada mula pembentukannya, adalah sangat panas. Terlalu panas untuk mana-mana jasad air untuk bertahan disitu. Tambahan pula dengan suhu Matahari yang memancar kearah Bumi pada ketika itu. Maka dipersetujui ramai bahawa air itu datang daripada asteroid yang dinamakan sebagai carbonaceous chondrite yang melanggar Bumi pada era Late Heavy Bombardment, yang berlaku 3.8 billion juta tahun dahulu.
Al-Quran Surah Al-Furqan (25) ayat 48 :
“Dan Dia lah Tuhan yang menghantarkan angin sebagai berita gembira sebelum kedatangan rahmatNya, dan Kami menurunkan dari langit: air yang bersih suci,”
Menurut Kathrin Altwegg, pakar dari University of Bern, air yang dibawa oleh asteriod ini merupakan air yang bersih (pure water), yang terdiri daripada kandungan 2 atom hidrogen dan 1 atom oksigen (H20) berbanding komet lain, contohnya Komet Hailley yang membawa air berzarah hidrogen berat, zarah deuterium.
Pautan 1 : Penerangan mudah tentang asal usul air
https://www.youtube.com/watch?v=_LpgBvEPozk
Besi juga mempunyai kisah yang sama. Untuk membentuk besi (ferrite) memerlukan suhu yang sangat tinggi, iaitu kira-kira melebihi 100 juta *C. Semasa pembentukan sistem solar, Matahari kita masih tak mampu untuk membentukkan besi melalui perlakuran. Ini kerana suhu pada permukaan matahari adalah sebanyak 6000C sahaja, manakala suhu nukleus matahari adalah pada 20 juta C. Suhu pusat Bumi pula hanya mencecah kira-kira 5500C sahaja. Maka besi tidak berasal daripada Bumi atau sistem Solar kita. Ia berasal daripada angkasa lepas, dimana berlaku letupan nova atau supernova, yang menyebabkan besi terbentuk didalam meteorite, lalu jatuh ke Bumi, sesuai dengan ayat Al-Quran.
Al-Quran Surah Al- Hadid (57) ayat 25 :
“…dan kami telah menurunkan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia…”
Bukankah Allah S.W.T. sedang mengajarkan kita ilmu Astronomi dan Fizik? Bagaimana pula kita sebagai manusia kerdil ingin menentukan ilmu Allah itu memesongkan aqidah?
- – - – - – - – - -
4. Komunikasi angkatan semut berkenaan tentera Nabi Sulaiman.
Al-Quran Surah Al-Naml (27) ayat 18 :
(Maralah angkatan itu) hingga apabila mereka sampai ke “Waadin-Naml”, berkatalah seekor semut: “Wahai sekalian semut, masuklah ke sarang kamu masing-masing, jangan Sulaiman dan tenteranya memijak serta membinasakan kamu, sedang mereka tidak menyedari”.
Bukankah semut itu tidak mampu bersuara? Pada mulanya Sains mengatakan bahawa semut menggunakan feromon (bau-bauan) untuk berkomunikasi. Namun kini Sains mendapati bahawa semut sememangnya berkomunikasi, dan ia menggunakan gelombang bunyi, sama seperti manusia. Ia menghasilkan gelombang bunyi (getaran) dengan menggeselkan sesungut dikepalanya.
Dengarkan suara semut di : http://
"Awang Udin saya minta mana dalil ayat2 al-quran dan hadis dan ucapan salfussoleh kpd geng2 patriots dan penyokong2 teori bumi berpusing dan beredar di langit keliling matahari..langsung tak boleh bagi..minta bukti sains..duk ulang ada kajian2..dalili tak ada,bukti tak ada,teori je ada..huhuhu..lps tu duk pusing mcm2 nk menyedapkan hati..
Awang Udin Khalifah Abadi: Sy sudah baca posting tuan, sy sedar sy kurang ilmu. Bolekah tuan memberi pencerahan berkenaan ayat quran yg sy sertakan di bawah. Sy cuma nak tau "pegun" yg tuan maksudkan.
"(Dengan ketentuan yang demikian), matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing.
[Quran surah yasin 36:40]
Awang Udin: Khalifah Abadi saudara boleh baca tafsir ibnu kathir tentang ayat tersebut dan 3 4 ayat sebelumnya..panjang lebar dihuraikan ulasan para sahabat dan ulama salaf..namun yang boleh saya simpulkan ulasan merek adalah..mereka sepakat bahawa matahari dan bulan mengeliling bumi dalam tempoh sehari semalam mengikut kadar dan perhitungan yg Allah telah tetapkan bagi mereka dengan berterusan tanpa gagal sehingga suatu waktu ditetap iaitu sampai ketika matahari terbit dari barat (ada hadis tentang ini) dan sampai hari kiamat..kelilingnya matahari dan bulan pada bumi meyebabkan berlakunya siang dan malam silih berganti tanpa gagal dan adalah seperti saling mengejar/ingin mendapatkan..apabila matahari berjaya mendapatkan/mengejar (melintasi/pass by) bulan, maka berlaku lah gerhana matahari..malam tidak dapat mendahuli siang kecuali ketika matahari berjaya mendapatkan/mengejar(melintasi/pass by) bulan iaitu ketika gerhana matahari saja..gerhan bulan pula berlaku apabila kedudukan matahari bumi bulan adalah sejajar setentang..namun perkara ini..matahari berjaya mendapatkan/megejar bulan yg menyebabkan berlaku gerhana matahari adalah jarang2 berlaku kerana matahari dan bulan beredar keliling bumi pada tempat edaran/falak/orbit/laluan/trek masing2 yg berbeza..laluan trek/orbit matahari adalah naik turun dengan condong pada satu2 hemisfera dan pusat radius falak/orbit yg berubah sepanjang tahun..ini lah yg menyebabkan berlaku 4 musim dan kutub utara@selatan siang dan malam setiap 6 bulan period..sekian..mereka2 itu akan cakap saya syok sendiri tafsir sendiri..
kata yashbahoon dalam ayat itu walaupun merujuk kepada objek dalam kuantiti banyak(lebih dua),,namun ia bukan merujuk kepada bumi..ia merujuk kepada matahari, bulan, planet2 dan bintang2 dan apa2 objek yg beredar di langit..sama dengan ayat Allah menyuruh malaikat untuk sujud kepada Adam..Allah tak sebut pun iblis yg dari golongan jin..kerana bahasa arab memang begitu tatabahasa nya..hanya tumpu pada yg utama significant lagi penting shj.. harap saudara faham
apakah ayat..'langit dan bumi berdiri (taquuma)' dan ' Allah menahan langit dan bumi dari berganjak/bergeser'...tidak membawa maksud bumi pegun?...di tambah banyak lagi ayat2 di dalam al-quran yg boleh di jadikan indikator bumi itu pegun..adakah saudara minta saya bawa ayat al-quran yg berbunyi..'bumi itu pegun'..atau ayat yg berbunyi 'bumi tidak berpusing dan tidak mengelilingi matahari'..begitu kah saudara??
semua ayat2 yg sy sampaikan dalm post2 sy membawa maksud bumi itu pegun..saudara pergi la baca post2 saya dan komen2 nya yg terlalu banyak itu..reviews sy di patriots dan komen2nya sudah dipadam..tapi dlm post2 sy maseh ada lagi saki baki perbincangan..sy sudah hurai ayat yg saudara minta..sekian..
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI
KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
14 RABI'UL AKHIR 1437H
24 JANUARI 2016
KITA SEHATI SEJIWA DEMI-NYA
"SALAM MAULIDUR RASUL12 RABI'UL AWWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"


TEATER BANGSAWAN DIRAJA .'NUSANTARA KEMBALI BERJAYA DENGAN IZIN-NYA,' Karya Ratu Rimba Niagara, Sri Perabu Bumi Kusuma, Sri Pemangku Adat, Raden Baharin Raden Said,DoctorForex King & Sofyan Farid (Bhg 1)
Sri Perabu Bumi Kusuma
Salammunqaulammirrobbirrohim -"TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA"
ASAL USUL RAJA BENTAN,RAJA SINGAPURA,RAJA MELAKA
Sejarah Salakanegara,Tarumanegara,Sriwijaya(Palembang,Bintan,Singapura,Melaka)
Inilah Maqam Pangeran Sang Nila Utama di Bukit Larangan Singapura,Fort Canning(Foto Tengku Shawal Tengku Aziz)
Sang Nila Utama atau Nila=Bulan Utama=Kedudukan atau Sri Maharaja Sang Utama Parameswara Batara Sri Tri Buana artinya:. "Penguasa Tinggi Raja Batara dari Triloka dunia", menandakan pengusaan beliau Palembang, Bintan dan Singapura)1299-1347m
Dari Abad ke 1-7,Singapura di bawah pimpinan Salakanegara,Tarumanegara di babak oleh Sang Hyang Togog Mantri atau Janus atau Sri Baginda Umar Mahdi.
Dari abad 7 sampai abad ke-13, pulau Singapura dikendalikan oleh kerajaan Sriwijaya Raja Sri Hj Jayanasa Dapuhyantang yang di nobatkan oleh Maha Raja TARUMANEGARA Sri Baginda Maharaja Purnawarman(Sri Wijaya berkedudukan di Sumatera).
Sang Nila Utama memperkuat posisinya dengan membangun hubungan yang kuat dengan China, dan secara resmi diakui sebagai penguasa Singapura oleh utusan kaisar Cina di 1320. Dia meninggal pada 1347 dan digantikan oleh putranya, Paduka Seri Wikrama Wira
Paduka Seri Rana Wikrama ('Ranavikrama') adalah anak sulung dari Paduka Seri Wikrama Wira dengan istrinya Nila Panjadi, dan Raja ketiga Singapura. Dia dikenal sebagai Raja Muda sebelum aksesi dan menikah dengan seorang putri Bendahara Tun Perpatih Muka Berjajar. Pemerintahannya adalah 1362-1375
Paduka Seri Maharaja adalah anak sulung dari Wikrama Rana Seri Paduka Raja dan keempat Singapura. Dia dikenal sebagai Raja Damia sebelum ia.
Pemerintahan Paduka Sri Maharaja ditandai dengan peristiwa Ikan Todak melanda pantai Singapura. Seorang pemuda, Hang Nadim, memikirkan solusi cerdik untuk menangkis IKAN TODAK tersebut. Raja awalnya berterima kasih, tetapi merasa semakin terancam oleh kecerdasan anak itu, dan memerintahkan agar anak itu dieksekusi. Pada 1389, Paduka Sri Maharaja digantikan oleh putranya, Iskandar Shah.
Rangkaian serangan diluncurkan oleh Kekaisaran Chola pada abad ke-11 telah melemahkan kekaisaran Melayu sekali mulia Sriwijaya.
Raja Singapura - Melaka
Abad 14, kerajaan Sriwijaya berada dalam periode penurunan panjang.
Kota ini ditaklukkan oleh kerajaan Majapahit pada tahun 1401 dan berpindah tangan beberapa kali sebelum datang di bawah pengaruh Kesultanan Malaka, pada abad ke-15.
Parameswara (1344-1414), juga disebut Iskandar Shah (Jawi: إسكندر شه), adalah raja terakhir dari Singapura yang memerintah 1389-1398. Raja melarikan diri dari kerajaan pulau setelah invasi angkatan laut Majapahit di 1.398 dan mendirikan benteng barunya di mulut sungai Bertam tahun 1402. Dalam beberapa dekade, kota baru tumbuh pesat menjadi ibukota Melaka
Sisilah Sultan Melaka
sultan
- 1400-1414 Iskandar Shah
- 1414-1424 Megat Iskandar Shah
- 1424-1444 Muhammad Shah
- 1444-1446 Abu Syahid Shah
- 1446-1459 Muzaffar Shah
- 1459-1477 Mansur Shah
- 1477-1488 Alauddin Riayat Shah
- 1488-1511 Mahmud Shah
- 1511-1513 Ahmad Shah
Bendahara
- 1400-1412 (pertama) Tun Perpatih Permuka Berjajar
- 1445-1456 Tun Ali
- 1456-1498 Tun Perak
- 1500-1510 Tun mutahir
- 1510-1511 (terakhir) Paduka Tuan
— with Raja Syukri, Agus Cahyono, Sri Pemangku Adat and 23 others.
Like · Comment · Turn Off Notifications · Share · February 13, 2013
You, Sri Pemangku Adat, Mawar Bunga and 139 others like this.
24 shares
Comments
Sri Perabu Bumi Kusuma ASAL USUL RAJA BENTAN,RAJA SINGAPURA,RAJA MELAKA
Sejarah Salaknegara,Tarumanegara,Sriwijaya(Palembang,Bintan,Singapura,Melaka)
February 14, 2013 at 1:14am · Like
Sri Perabu Bumi Kusuma Inilah Maqam Pangeran Sang Nila Utama di Bukit Larangan Singapura(Foto Tengku Shawal Tengku Aziz)
February 14, 2013 at 1:15am · Like
Sri Perabu Bumi Kusuma Sang Nila Utama atau Nila=Bulan Utama=Kedudukan atau Sri Maharaja Sang Utama Parameswara Batara Sri Tri Buana artinya:. "Penguasa Tinggi Raja Batara dari Triloka dunia", menandakan pengusaan beliau Palembang, Bintan dan Singapura)1299-1347m
February 14, 2013 at 1:16am · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Dari Abad ke 1-7,Singapura di bawah pimpinan Salakanegara,Tarumanegara di babak oleh Sang Hyang Togog Mantri atau Janus atau Sri Baginda Umar Mahdi.
February 14, 2013 at 1:19am · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Dari abad 7 sampai abad ke-13, pulau Singapura dikendalikan oleh kerajaan Sriwijaya Raja Sri Hj Jayanasa Dapuhyantang yang di nobatkan oleh Maha Raja TARUMANEGARA Sri Baginda Maharaja Purnawarman(Sri Wijaya berkedudukan di Sumatera).
February 14, 2013 at 1:21am · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma SISILAH RAJA SINGAPURA:Sang Nila Utama memperkuat posisinya dengan membangun hubungan yang kuat dengan China, dan secara resmi diakui sebagai penguasa Singapura oleh utusan kaisar Cina di 1320. Dia meninggal pada 1347 dan digantikan oleh putranya, Paduka Seri Wikrama Wira
Paduka Seri Rana Wikrama ('Ranavikrama') adalah anak sulung dari Paduka Seri Wikrama Wira dengan istrinya Nila Panjadi, dan Raja ketiga Singapura. Dia dikenal sebagai Raja Muda sebelum aksesi dan menikah dengan seorang putri Bendahara Tun Perpatih Muka Berjajar. Pemerintahannya adalah 1362-1375
Paduka Seri Maharaja adalah anak sulung dari Wikrama Rana Seri Paduka Raja dan keempat Singapura. Dia dikenal sebagai Raja Damia sebelum ia.
Pemerintahan Paduka Sri Maharaja ditandai dengan peristiwa Ikan Todak melanda pantai Singapura. Seorang pemuda, Hang Nadim, memikirkan solusi cerdik untuk menangkis IKAN TODAK tersebut. Raja awalnya berterima kasih, tetapi merasa semakin terancam oleh kecerdasan anak itu, dan memerintahkan agar anak itu dieksekusi. Pada 1389, Paduka Sri Maharaja digantikan oleh putranya, Iskandar Shah.
February 14, 2013 at 1:22am · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Rangkaian serangan diluncurkan oleh Kekaisaran Chola pada abad ke-11 telah melemahkan kekaisaran Melayu yang mulia Sriwijaya.
February 14, 2013 at 1:24am · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Sultan Iskandar Shah atau Parameswara:Raja Singapura -MELAKA
February 14, 2013 at 1:27am · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma SETELAH JATUH SRI WIJAYA,SINGAPURA
Abad 14, kerajaan Sriwijaya berada dalam periode penurunan panjang.
Kota ini ditaklukkan oleh kerajaan Majapahit pada tahun 1401 dan berpindah tangan beberapa kali sebelum datang di bawah pengaruh Kesultanan Malaka, pada abad ke-15.
Parameswara (1344-1414), juga disebut Iskandar Shah (Jawi: إسكندر شه), adalah raja terakhir dari Singapura yang memerintah 1389-1398. Raja melarikan diri dari kerajaan pulau setelah invasi angkatan laut Majapahit di 1.398 dan mendirikan benteng barunya di mulut sungai Bertam tahun 1402. Dalam beberapa dekade, kota baru tumbuh pesat menjadi ibukota Melaka
February 14, 2013 at 1:30am · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Sisilah Sultan Melaka
sultan
- 1400-1414 Iskandar Shah
- 1414-1424 Megat Iskandar Shah
- 1424-1444 Muhammad Shah
- 1444-1446 Abu Syahid Shah
- 1446-1459 Muzaffar Shah
- 1459-1477 Mansur Shah
- 1477-1488 Alauddin Riayat Shah
- 1488-1511 Mahmud Shah
- 1511-1513 Ahmad Shah
Bendahara
- 1400-1412 (pertama) Tun Perpatih Permuka Berjajar
- 1445-1456 Tun Ali
- 1456-1498 Tun Perak
- 1500-1510 Tun mutahir
- 1510-1511 (terakhir) Paduka Tuan
February 14, 2013 at 1:34am · Like
Sri Perabu Bumi Kusuma Raja Singapura - Raja Melaka -Raja Perak
February 14, 2013 at 1:38am · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Raja Singapura -Raja Riau -Lingga (Penguasa)
February 14, 2013 at 1:40am · Like · 1
Manndzri Ajrekeb Konores Pengkisahan yang menakjubkan...sejarah Bani Melayu Nusantara...
February 14, 2013 at 2:00am · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Di Bukit larangan di Singapura terdapat Situs ..kerajaan Singapura..
February 14, 2013 at 2:05am · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Agama Tauhid sudah wujud di Nusantara pada abad ke 1,saudara Suffian Mohd Noor,,kita jgn terpengaruh sangat dengat POLITIK ARAB ISLAM https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/.../529186...
Sri Perabu Bumi Kusuma CATATAN DI ROMAWI OLEH PLOTEMY BAHASA MELAYU
Penggunaan kata Melayu, telah dikenal sekitar tahun 100-150 seperti yang tersebut dalam buku Geographike Sintaxis karya Ptolemy yang menyebutkan maleu-kolon..
February 14, 2013 at 11:13am · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Dalam kitab Hindu Purana pada zaman Gautama Buddha terdapat istilah Malaya dvipa yang bermaksud tanah yang dikelilingi air.
February 14, 2013 at 11:16am · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma KERAJAAN MELAYU
Nama "Malayu" berasal dari Kerajaan Malayu yang pernah ada di kawasan Sungai Batang Hari. Dalam perkembangannya, Kerajaan Melayu dari awalnya Kerajaan Salakanegara,Tarumanegara dan di nobatkan sri hj jayanasa dapuhyantang menjadi Kerajaan Sriwijaya. Pemakaian istilah Melayu-pun meluas hingga ke luar Sumatera, mengikuti teritorial imperium Sriwijaya yang berkembang hingga ke Jawa, Kalimantan, dan Semenanjung Malaya. Jadi orang Melayu Semenanjung berasal dari Sumatera.
February 14, 2013 at 11:32am · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Asal Usul Kerajaan Sriwijaya:" Keajayaan Sri Baginda Maha Raja Purnawarman Bhima Prakarma Sang Iswara Dig Wijaya Surya Maha Purusa Jagat Pati, Atau Sang Hyang Bhatara Surya atau Dewangga Sura Liman Gautama Sakti sebagai Raja Kuningan Agung Emas LIEM Yang Dimuliaakan sudah menguasai Dunia Barat dan Timur di jaman kala Brata berkisar 200 ~ 300 Saka Masehi. dan beliau dikenal sebagai Great Alexander I. Beliau adalah Penguasa Root Cosmologi ke beberapa Dinasti China yang nanti akan membukakan Kerajaan Melayu. Dimana Sri Baginda Maha Raja Purnawarman Sang Iswara atau Sang Hyang Bhatara Surya Ewangga Sura Liman Gautama Sakti sendiri sebagai Pendiri dan Pelaksana langsung Wilayah Ratu Melayu, yang pada saat itu beliau tempatkan berkedudukan di Swarna Bhumi tepatnya Pangkal Pinang atau Pulau Timah, yg sekarang menjadi nama Bangka Belitung... disitulah beliau menikah dengan RATU DEWI MUTIA SARIi. Beliau Sri Purnawarman Ewangga Bhatara Surya sebagai Jagat Pati Bhuana mempunyai seorang anak perempuan yg bernama Ratu Khandyawati atau Ratu Kaniya... Setelah berkuasa lama sebagai Raja Dunia...dalam waktu yg bersamaan Sri Baginda Maha Raja Purnawarman Ratu Ewangga menikah pula dengan Ratu Kahiyangan__ RATU DEWI KWAN IM atas segala petunjuk dan pemberian Sang Hyang Wenang Maha Mantri dan Sang Hyang Tunggal Raja Mantri, yang kemudian beliau bergelar Sang Sura Liman Gaung Utama Sakti Maha Purusha Jagat Pati. maka dari situlah kemudian Sri Baginda Maha Raja Purnawarman sebagai Penguasa Dunia Raja Sang Hyang Kuningan Agung Emas yang dimuliakan menunjuk __SRI JAYANASE dr Garis TAN dan CHAN Dinasti Kerajaan Besar China untuk memegang kendali dan menjadi Raja Pertama Melayu setelah ditikahkan dengan puterinya yg bernama Ratu Khandyawati sebagai penguasa laut merah. kemudia Sri Jayanase diberikan Gelar SRI HAJI JAYANASE PRAMESWARA yg berkedudukan di Pulau Timah atau Pangkal Pinang Swarna Bhumi atau Pulau Bangka. kemudian beliau Sri Baginda Maharaja Purnawarman Sang Hyang Bhatara Surya bersama Sang Maha Mantri dan Raja Mantri kembali lagi ke tempat yg disamarkan tepat'a di Medang kamuliaan Kuningan Agung Emas yang Dimuliakan sebagai tempat Sang Terbit dan terbenam'a Matahari...
February 14, 2013 at 11:38am · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Tertuliskan setelah 1600 tahun yang lalu, disaat Sang Raja Resi Dewa Raja Sura Liman Sakti Ewangga Sri Baginda Maha Raja Purna Warman Bhima Prakarma Sang Iswara Dig Wijaya Surya Maha Purusa sebagai Raja Dewa dari Medang Kamuliaan Kuningan Penguasa Sunda atau Moho-Sin sebagai Penguasa Asia Timur Raya dan Barat ...menginjakan kakinya di Pulau Swarna Bhumi Sumatera dan Semenanjung Malayu dan Cina.
Disaat Beliau Sang Raja Resi Dewa Raja Ewangga dan Sang Permaisuri Ratu Sri Dewi Quan Im bersama Sang Maha Mentri dan Raja Mentri menyaksikan keturunannya membuka wilayah Tepatnya sekarang yang dinamakan Palembang, Beliau berkata ..sebagai Sang Raja Resi Dewa Raja bersama Keturunnya para Prabu Raja-raja Medang Kuningan .. :
“ Aku datang untuk Cahayamu...Aku Buat Surga Indralaya untuk Keturunanmu.... dan Aku buat Tanda Kebesaran Prasasti-ku di Batu Raja. "
" Aku Panggil dia Pai Liem...dan Aku beri nama itu dari nama lain-ku sebagai Hamba Kesayangan-ku.... Sang Maha Mentri-ku memberi nama-mu .. Sri Haji Depuhyantang. "
" Aku Nikahkan dia dengan Ratu Soba Kancana yg sangat Cantik Jelita Putera dari Pangeran Lingga Kusuma Yudha Sang Lingga Warman Raja Kuningan. "
" Aku Nobatkan...Aku Angkat Pai Liem Sri Haji Depuhyantang sebagai Raja.... Kuberi nama dari Kejayaan-ku ..Moho-Sin Sunda.. menjadi.. : Sri Wijaya. "
Disaksikan Sang Raja Amartha Pura Sang Pandawa Raja Kuningan Sri Maha Prabu Rama Wijaya Sri Baginda Maha Raja Candra Warman sebagai Cucu-ku untuk Mengukuhkan mereka Sri Haji Depuhyantang dan Ratu Soba Kancana sebagai Raja dan Ratu Sri Wijaya.
Aku Bangun tempat-mu untuk menjadi satu tempat Pendidikan dan Tempat Beribadah terbesar di Asia Timur Raya sebagai satu Tanda Panji Kebesaran Yang Agung Yang Dimuliaakan untuk anak keturunan-mu kelak yang di Berkahi...
Semua sudah Ku-besarkan dan semua sudah Ku- jalankan sebagai Tanda Mulia-ku untuk anak keturunan-ku.... sehingga sudah waktunya aku Pergi Sang Hyang.. bersama para Prabu untuk kembali ke tempat Asalku ... Medang Kamuliaan Kuningan sebagai tempat Surga nya Para Dewata.....
Dan Ku-berikan nama tempat kepergian-ku itu dengan nama.." Prabu Mulih.”
Dari Sri Chandra Patikusuma..KUNINGAN
February 14, 2013 at 11:40am · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Pada 1398, Majapahit,Raja Hyam Wuruk,Maha Patih Gajah Mada, mengirim armada kapal perang tiga ratus utama dan ratusan kapal-kapal kecil, membawa tidak kurang dari 200.000 orang ke Singapura. Awalnya. tentara Jawa terlibat dengan pembela dalam pertempuran di luar benteng, sebelum memaksa mereka untuk mundur di belakang dinding. Kekuatan invasi mengepung kota dan berulang kali mencoba untuk menyerang benteng. Namun benteng terbukti ditembus(Bukit Terlarang/Fort Canning)
Setelah sekitar satu bulan berlalu, makanan di benteng mulai habis dan pembela berada di ambang kelaparan. Sang Rajuna Tapa kemudian diminta untuk mendistribusikan apapun gandum tersisa untuk orang-orang dari toko kerajaan. Melihat kesempatan ini untuk membalas dendam, menteri berbohong kepada Raja, mengatakan toko-toko yang kosong. Butir tidak didistribusikan dan orang-orang akhirnya kelaparan. Serangan terakhir datang ketika gerbang akhirnya dibuka atas perintah menteri berbahaya. Para prajurit Majapahit bergegas ke benteng dan pembantaian yang mengerikan terjadi
February 14, 2013 at 12:39pm · Like
Sri Perabu Bumi Kusuma Iskandar Shah atau Parameswara melarikan diri ke utara untuk mendirikan permukiman baru. Pada Muar, Parameswara merenungkan mendirikan kerajaan baru di kedua Biawak Busuk atau di Kota BURUK. Menemukan bahwa lokasi Muar tidak cocok, ia melanjutkan utara. Sepanjang jalan, dia dilaporkan mengunjungi Ujong Sening (nama mantan hari ini Sungai Ujong) sebelum mencapai sebuah desa nelayan di muara Sungai Bertam (nama mantan Sungai Malaka). Ini berkembang dari waktu ke waktu untuk menjadi lokasi kota modern Malaka. Menurut Annals Melayu, legenda mengatakan bahwa raja melihat Kancil mengecoh anjing pemburu ke dalam air ketika ia sedang beristirahat di bawah pohon Malaka. Dia pikir ini juga mengisyaratkan, berkomentar, 'tempat ini sangat baik, bahkan kancil yang tangguh, yang terbaik adalah bahwa kita membangun kerajaan di sini'. Tradisi mengatakan bahwa ia bernama pemukiman setelah pohon ia bersandar sambil menyaksikan acara dakwaan. Saat ini, kancil adalah bagian dari mantel yang modern Malaka senjata atau coat of Arms
February 14, 2013 at 12:43pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Hubungan dengan Ming China dimulai pada awal abad ke-15 ketika Parameswara memulai beberapa pelayaran untuk mengunjungi Kaisar Yongle. Pada 1403, resmi pertama perdagangan utusan Cina yang dipimpin oleh Laksamana Yin Qing tiba di Malaka. Kemudian, Parameswara dikawal oleh Cheng Ho dan utusan lainnya dalam kunjungan yang sukses. Hubungan Malaka dengan perlindungan menyerahkan kepada Ming ke Malaka terhadap serangan dari Siam dan Majapahit dan Malaka resmi diajukan sebagai protektorat Ming Cina. Ini mendorong perkembangan Malaka menjadi penyelesaian perdagangan utama di jalur perdagangan antara Cina dan India, Timur Tengah, Afrika dan Eropa.
Bagian dari salinan asli sejarah Dinasti Ming (1368-1644), pasal 325. Parameswara mengunjungi kaisar Yongle.
Pada 1411, Parameswara dan istrinya bersama-sama dengan 540 pejabat dari Malaka pergi ke China untuk memberi penghormatan kepada Kaisar Yongle (r. 1.402-1.424).
February 14, 2013 at 12:48pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma "Kau, Raja ( Parameswara), perjalanan puluhan ribu li seberang lautan ke ibukota, percaya diri dan tanpa kecemasan, karena kesetiaan dan ketulusan Anda meyakinkan Anda tentang perlindungan roh. Saya (Kaisar Yongle) telah senang bertemu dengan Anda, Raja, dan merasa bahwa Anda harus tinggal. Namun, orang yang Anda merindukan Anda dan sudah sepantasnya Anda kembali untuk menenangkan mereka. Cuaca semakin dingin dan angin yang cocok untuk berlayar Selatan. Ini adalah waktu yang tepat. Anda harus makan dengan baik dalam perjalanan Anda dan menjaga diri sendiri, sehingga mampu mencerminkan perasaan saya kekhawatiran untuk Anda. Sekarang saya berunding kepadamu, raja, sabuk emas dan batu giok, lencana seremonial, dua "kuda dibebani", 100 liang emas, 500 perak liang, 400.000 guan uang kertas, uang tunai 2.600 guan tembaga, 300 baut dari bordir baik sutra dan sutra gauzes, 1.000 baut dari sutra tipis ......
February 14, 2013 at 12:51pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Dalam dekade setelah berdirinya, Malaka tumbuh menjadi pelabuhan perdagangan internasional dan digembar-gemborkan zaman keemasan Alam Melayu. 80 bahasa dilaporkan diucapkan di Malaka. Malaka menjadi pelabuhan penting di timur jauh selama abad ke-16. Ini menjadi begitu kaya bahwa penulis Portugis dan Pires trader Tome mengatakan "Siapa pun penguasa Malaka akan memiliki tangannya di tenggorokan Venesia." Kesultanan Melayu baru muncul sebagai dasar utama dalam melanjutkan perjuangan bersejarah pendahulunya, Singapura dan Sriwijaya, melawan dan memberikan hukuman setimpal mereka Jawa(Majapahit)
February 14, 2013 at 1:03pm · Like
Sri Perabu Bumi Kusuma Pada pertengahan abad ke-15, Majapahit menemukan dirinya tidak mampu mengontrol kekuatan naiknya Malaka yang mulai mendapatkan kontrol yang efektif dari Selat Melaka dan memperluas pengaruhnya ke Sumatra
February 14, 2013 at 1:06pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Pada ketinggian dan kekuatannya, setelah aksesi ke tahta Shah Mansur Sultan di 1459, wilayah Malaka menutupi sebagian besar Semenanjung Malaya serta Riau-Lingga pulau dan bagian dari pantai timur Sumatera yakni Indragiri, Kampar, Siak , Rokan, Haru dan Siantan. Malaka masih ingin memperluas wilayahnya hingga akhir 1506 ketika menaklukkan Kelantan.
February 14, 2013 at 1:09pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Kemakmuran Malaka sebagai pelabuhan internasional mengubah Maritim seluruh Asia Tenggara dan keberhasilannya dikagumi oleh raja-raja dari kerajaan tetangga. Sebagai entrepot utama, Malaka menarik pedagang muslim dari berbagai bagian dunia dan menjadi pusat Islam, dissemanting agama di seluruh Maritim Asia Tenggara.
February 14, 2013 at 1:10pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Sama Sama Tuanku Azman..Aamiin..
February 14, 2013 at 1:14pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Peranan Sunan Bonang dan Sunan Kalijaga di Melaka:Proses Islamisasi di wilayah sekitarnya Malaka secara bertahap intensif antara abad 15 dan 16 melalui pusat studi di Upeh, distrik di tepi utara Sungai Malaka. Islam menyebar dari Malaka ke Jambi, Kampar, Bengkalis, Siak, Aru dan Kepulauan Karimun di Sumatera, di banyak Semenanjung Melayu, Jawa dan bahkan Filipina. The Annals Melayu bahkan mengungkapkan bahwa pengadilan Malaka dan Pasai mengajukan pertanyaan teologis dan masalah satu sama lain. Dari apa yang disebut Wali Sanga ('sembilan orang kudus') bertanggung jawab dalam menyebarkan Islam di Jawa, setidaknya dua, Sunan Bonang dan Sunan Kalijaga, dikatakan telah belajar di Malaka
February 14, 2013 at 1:15pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Sudah siap mas Cakra Bhuwana..ini sejarah kontroversi..harus di mulai dari abad 001..
February 14, 2013 at 1:18pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Kehancuran Melaka di awali dari Kedatangan Kebo Bule dan Monyet(pengkhianat) sesuai uga wangsit siliwangi abad ke 16...Eropa pertama kali datang ke Asia Tenggara pada abad ke-16. Itu adalah iming-iming perdagangan yang membawa Eropa ke Asia Tenggara, sementara para misionaris turut serta dalam kapal-kapal yang mereka harapkan untuk menyebarkan agama Kristen ke wilayah ini.
Portugis adalah kekuatan Eropa pertama yang membuka akses ke dalam jalur perdagangan menguntungkan ke Asia Tenggara dengan penaklukan Kesultanan Malaka pada tahun 1511. Belanda dan Spanyol mengikutinya dan segera saja mengatasi Portugis sebagai kekuatan Eropa utama di wilayah tersebut. Belanda mengambil alih Malaka dari Portugis di tahun 1641, sedangkan Spanyol mulai mengkolonisasi Filipina (dinamai Philip II dari Spanyol) sejak tahun 1560-an. Bertindak melalui Perusahaan India Timur Belanda, Belanda mendirikan kota Batavia (sekarang Jakarta) sebagai pusat perdagangan dan ekspansi ke bagian lain dari Jawa dan wilayah sekitarnya...WASSALAM..
February 14, 2013 at 1:25pm · Like · 2
Sri Pemangku Adat terima kasih Prabu Raksa Bumi Kusuma atas nukilan anda...amin.
February 14, 2013 at 3:29pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Sama sama saudara ku Sri Pemangku Adat..Aamiin..
February 14, 2013 at 3:49pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Bunda UI,tujuan utama mereka menyebarkan agama kristen,mereka asal dari suku Romawi.selebihnya mungkin sahabat yang lain bisa terangkan.
February 14, 2013 at 4:07pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Sejarawan sering menyebut 'Age of Discovery' Portugis dan Spanyol sebagai pelopor utama di maritim dlm perjalanan jarak jauh untuk mencari jalur perdagangan alternatif untuk "Hindia Timur", digerakkan oleh perdagangan emas, perak dan rempah-rempah.
February 14, 2013 at 4:12pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Benar Bonda UI,Romawi asal leluhur Portugal..hanya di rubah nama,benar ada sepekatan dalam Age of Discovery..Visi utama Agama Kristen,kedua kekayaan Timur.
February 14, 2013 at 4:33pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Megat Iskandar Shah adalah Sultan kedua Malaka dan juga anak Parameswara.
Sultan Muhammad Shah (1424-1444) adalah sultan ketiga Malaka. Dia adalah putra dari Megat Iskandar Shah (Sultan Malaka). Ia memerintah Malaka 1424-1444. Ia digantikan oleh Sultan Abu Syahid. Dia dikenal sebagai Raja Tengah.
Sultan Abu Syahid Shah adalah Sultan Malaka 1444-1446. Terlepas dari kenyataan bahwa Malaka adalah kerajaan Islam, Syahid Shah adalah Hindu.He berlatih menyebut dirinya sebagai Raja Shah Parameswara Sri Dewa. Pendahulunya, Sultan Muhammad Shah telah diduga bertemu dengan Nabi Muhammad dan Islam. Shah Syahid untuk mengambil judul Hindu mewakili reaksi tradisionalis di Malaka melawan Islam, agama baru. Ia memerintah hanya tujuh belas bulan, setelah itu ia dibunuh dalam sebuah plot diduga bersekongkol oleh Tamil Muslim Bendahara (Perdana Menteri), Tun Ali. Syahid Shah kemudian diberi gelar Abu Syahid yang berarti Raja Matyred.
Sultan Muzaffar Shah adalah Sultan kelima Malaka. Ia memerintah 1445-1459. Dia adalah putra dari Sultan Muhammad Shah.
February 14, 2013 at 4:37pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Sultan Mansur Shah adalah Sultan keenam Malaka. Ia memerintah Malaka 1459-1477. Ia naik tahta setelah kematian ayahnya, Muzaffar Shah.
February 14, 2013 at 4:37pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Sultan Mansur Shah menerapkan kebijakan ekspansionisme selama pemerintahannya. Banyak wilayah di Semenanjung Malaysia dan timur Sumatera dan pulau-pulau sekitarnya berada di bawah kendali Malaka selama pemerintahannya seperti Selangor, Bernam, Kampar, Siak, Manjung, Rupat, Singapura, dan Bintan. Mansur Shah juga memerintahkan serangan Pahang oleh Tun Perak, para Bendahara Malaka, untuk mengamankan pertahanan Malaka di pantai timur. Siantan dan Inderagiri di Sumatera juga diberikan ke Malaka sebagai mahar pernikahannya dengan putri Majapahit.
February 14, 2013 at 4:38pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Mansur Shah, yang memiliki minat yang besar dalam Islam, mendorong beasiswa dalam studi teologi Islam. Ia belajar tasawuf sendiri. Dia juga belajar di bawah Maulana Abu Bakar, yang membawa Ab Darul suci Manzum ke Malaka. Dia juga memerintahkan penerjemahan kitab suci ke Melayu oleh Makhdum Patakan. Shah Mansur disebut ulama dari Pasai pada isu-isu agama karena keahlian mereka.
February 14, 2013 at 4:44pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Alauddin Riayat Shah adalah seorang sultan dari Kesultanan Malaka 1477-1488.
Dia terkenal untuk pergi menyamar di malam hari untuk secara pribadi memeriksa kesejahteraan rakyatnya, serta pada kondisi kesultanan nya sendiri. Pada salah satu malam ia bahkan dilaporkan telah dijalankan setelah pencuri sendiri. Dia adalah penguasa yang sangat baik dan religius dan terkenal untuk menjadi seorang raja yang adil. Tapi posisinya yang dicemburui oleh saudaranya, Raja Ahmad (penguasa Pahang, sebuah wilayah di bawah kekuasaan Malaka), karena Raja Ahmad percaya bahwa pemerintahan Malaka adalah haknya. Sultan Alauddin memiliki banyak musuh, baik di dalam maupun di luar pengadilan
February 14, 2013 at 4:47pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Sultan Mahmud Shah (meninggal 1528) memerintah Malaka 1488-1528. Ia adalah anak dari Sultan Alauddin Riayat Shah.
Sultan Ahmad Shah Malaka (meninggal 1513) adalah seorang sultan yang sekarang Malaysia.
Putra Sultan Mahmud Shah, aturan Ahmad Shah dimulai pada tahun 1511 ketika ayahnya menyingkir. Itu berakhir pada tahun 1513 ketika ia meninggal selama perang kerajaan dengan Portugal: Ayahnya menusuknya setelah gagal serangan untuk menaklukkan Malaka. Ia berhasil pemerintahan oleh ayahnya.
Sultan Ahmad Shah juga terlibat dalam Mitos Gunung Putri Ledang mana putri meminta semangkuk darah Raja Ahmad dalam rangka untuk menikahinya.
Sultan juga dikelilingi oleh orang-orang mampu dan prajurit seperti Hang Tuah, Khoja Hassan dan Hang Nadim. Dia memiliki tiga putra, Sultan Ahmad Shah, Muzaffar I Perak dan Alauddin Riayat Shah II Johor. Ahmad Shah berhasil Mahmud ketika Mahmud keliru membunuh Tamil Bendahara Tun mutahir dan keluarga Bendahara setelah Raja Mudaliar menuduh mutahir merencanakan pemberontakan. Ahmad Shah dianggap tidak kompeten dan dibunuh oleh Shah Mahmud sendiri setelah usaha yang gagal untuk merebut kembali Malaka. Mahmud Shah kemudian mengambil kembali tahta. Muzaffar pergi ke utara untuk mendirikan Kesultanan Perak sementara Alauddin Riayat pergi ke Kesultanan Johor ditemukan.
February 14, 2013 at 5:00pm · Like · 2

Sri Perabu Bumi Kusuma Kerajaan Melayu Sriwijaya- Pangeran Sang Nila Utama atau Sri Maharaja Sang Utama Parameswara Batara Sri Tri Buana(SINGAPURA) cikal bakal Raja Raja Melayu di Malaya atau Sekarang Malaysia..
February 14, 2013 at 5:07pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma These are our ancestors "The Pure Malay King" who bring "Glory and Pride"..in the past..."TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA"SUMPAH SETIA HANG TUAH..
February 14, 2013 at 6:15pm · Like · 3
Husaini Mohdnoor ..Europe "Holland n Portuguese" come over here due to our government started practice corruption, no stability in ruling our country..."apabila kaum itu tidak menjalan kan yg sepatutnya...maka yg maha kuasa akan mendatangkan satu kaum lain untuk memberi peringatan...
February 14, 2013 at 6:51pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Benar sekali saudara ku Husaini Mohdnoor..Terimakasih..
February 14, 2013 at 6:53pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Dari sejarah europe..mereka dtg ke mari hanya satu tujuan menyebarkan agama kristen dan juga kekayaan hasil bumi,dan kemenanagan mereka lebih dimudahkan lagi apabila ada raja raja dan suku suku yg jadi laskar bayaran mereka yg bersekutu dgn mereka..
February 14, 2013 at 6:56pm · Like · 3
Sri Perabu Bumi Kusuma Wangsit Siliwangi:Sebuah nagara akan pecah, pecah oleh kerbau bule, yang digembalakan oleh orang yang tinggi dan memerintah di pusat kota. semenjak itu, raja-raja dibelenggu. Kerbau bule memegang kendali, dan keturunan kita hanya jadi orang suruhan. Tapi kendali itu tak terasa sebab semuanya serba dipenuhi dan murah serta banyak pilihan.
February 14, 2013 at 8:08pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Kesultanan Johor (atau kadang-kadang Johor-Riau atau Johor-Riau-Lingga atau lebih tepatnya Kekaisaran Johor) didirikan oleh putra Malaka Sultan Mahmud Shah, Sultan Alauddin Riayat Shah II pada tahun 1528. Johor adalah bagian dari Kesultanan Malaka sebelum Portugis menaklukkan ibukota Malaka pada tahun 1511. Pada puncaknya, kesultanan dikendalikan modern Johor, Riau, dan wilayah yang membentang dari sungai Klang ke Linggi dan Tanjung Tuan, Muar, Batu Pahat, Singapura, Pulau Tinggi, dan pulau-pulau lainnya di lepas pantai timur semenanjung Melayu, Karimun, pulau Bintan, Bulang, Lingga dan Bungaran, dan Bengkalis, Kampar dan Siak di Sumatera
February 14, 2013 at 9:52pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Perang segi Tiga:Johor-Portugese-Aceh..1613..1615..
February 14, 2013 at 10:00pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Bugis dan pengaruh Minangkabau di kerajaan Johor Abad ke 17
Bugis, yang memainkan peran penting dalam mengalahkan Jambi dua dekade sebelumnya, memiliki pengaruh besar di Johor. Terlepas dari Melayu, lain faksi berpengaruh di Johor pada waktu itu adalah Minangkabau. Baik Bugis dan Minangkabau menyadari bagaimana kematian Sultan Mahmud II telah memberi mereka kesempatan untuk mengerahkan kekuasaan di Johor. The Minangkabau memperkenalkan Minangkabau pangeran, Raja Kecil dari Siak yang mengaku dia adalah anak anumerta Sultan Mahmud II. Pangeran bertemu dengan Bugis dan berjanji kekayaan Bugis dan kekuasaan politik jika mereka membantu pangeran untuk memenangkan takhta. Namun, Raja Kecil ingkar janji dan diinstal dirinya sebagai Sultan baru Johor (Sultan Abdul Jalil Rahmat Shah) tanpa sepengetahuan orang Bugis. Sultan Abdul Jalil IV melarikan diri ke Pahang di mana ia kemudian dibunuh oleh seorang pembunuh yang disewa oleh Raja Kecil.
February 14, 2013 at 10:18pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Tidak puas dengan aksesi Raja Kecil, para putra Sultan Abdul Jalil IV, Raja Sulaiman, meminta Daeng Parani dari Bugis untuk membantu dia dalam usahanya untuk merebut kembali tahta. Pada 1722, Raja Kecil digulingkan oleh pendukung Raja Sulaiman dengan bantuan dari Bugis. Raja Sulaiman menjadi Sultan Johor baru, tapi ia adalah penguasa yang lemah dan menjadi boneka dari Bugis. Kakak Daeng Parani itu, Daeng Merewah, yang dibuat Yam Tuan Muda (putra mahkota) adalah orang yang benar-benar dikontrol Johor.
February 14, 2013 at 10:18pm · Like
Husaini Mohdnoor nusantara...rindu kan sultan yg berdaulat @ iman bulat...sama-sama berdoa Mas Prabu
February 14, 2013 at 10:27pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma "INILAH MELAYU SINGAPURA-Tak Akan Melayu Hilang Di Dunia" "Masih Setia di Tanah "Bapa' bagi Raja Raja Melayu Pangeran Sang Nila Utama"
1965..Perdana Menteri Malaysia Tengku Abdul Rahman(Bugis),melepaskan Singapura ke tangan Mr Lee Kuan Yew,dengan harapan Malaysia bisa aman dan terbebas dengan politik Mr Lee Kuan Yew yg begitu pengaruh di zaman tersebut.
Tengku Abdul Rahman tidak memerhatikan sejarah atau tidak mengenal sejarah Melayu yang sebenarnya meninggalkan dan melepaskan Singapura dengan segolongan Melayu yang masih minoritas di Singapura yang dahulunya nenek moyang Raja Raja Melayu.
Beliau tidak melihat ada hikmahnya di Singapura,atau mahu mencerminkan dahulu Singapura,Inilah Melayu Singapura yang masih setia dengan Pangeran Sang Nila Utama bapa dari Raja Raja Melayu.Tak Akan Hilang Melayu Di Dunia letaknya di Singapura.https://www.facebook.com/photo.php?fbid=408642912555690...
February 14, 2013 at 10:44pm · Like
Sri Perabu Bumi Kusuma Benar mas Husaini Mohdnoor..kalau kami yakin dgn wangsit siliwangi..menunggu Kehadiran President dari darah Keraton..
February 14, 2013 at 10:49pm · Like
Sri Perabu Bumi Kusuma Prabu Siliwangi berpesan pada warga Pajajaran yang ikut mundur pada waktu beliau sebelum menghilang :
“Perjalanan kita hanya sampai disini hari ini, walaupun kalian semua setia padaku! Tapi aku tidak boleh membawa kalian dalam masalah ini, membuat kalian susah, ikut merasakan miskin dan lapar.
February 14, 2013 at 10:52pm · Like
Sri Perabu Bumi Kusuma Kalian boleh memilih untuk hidup kedepan nanti, agar besok lusa, kalian hidup senang kaya raya dan bisa mendirikan lagi Pajajaran! Bukan Pajajaran saat ini tapi Pajajaran yang baru yang berdiri oleh perjalanan waktu! Pilih! aku tidak akan melarang, sebab untukku, tidak pantas jadi raja yang rakyatnya lapar dan miskin.”
February 14, 2013 at 10:53pm · Like
Fairuz Bin Kamarulzaman Tabek srimat sang prabhu yg mengalir darahnya sailendra warman. cuma tertinggal bendahara sebelum Tun Ali ialah bndahara Sri Wak Raja ayahandanya Tun Perak Paduka Raja
February 14, 2013 at 10:59pm · Like · 1
Fairuz Bin Kamarulzaman Tabek srimat sang prabhu yg mengalir darahnya sailendra warman. cuma tertinggal bendahara sebelum Tun Ali ialah bndahara Sri Wak Raja ayahandanya Tun Perak Paduka Raja
February 14, 2013 at 10:59pm · Like
Husaini Mohdnoor ...sejarah panjang nusantara...tidak lepas dari isi perjanjian antara sang sapurba bersama demang lebar daun...kuwala & gusti...rahayu mas Prabu
February 14, 2013 at 11:04pm · Like · 3
Sri Perabu Bumi Kusuma Terimakasih saudara Fairuz Bin Kamarulzaman,Husaini Mohdnoor,
February 14, 2013 at 11:07pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Mudah2an beliau mahu bersilaturrahmi di Singapura..saudara Fairuz Bin Kamarulzaman
February 14, 2013 at 11:27pm · Like
Sri Perabu Bumi Kusuma Benar saudara Husaini Mohdnoor..Melayu Singapura masih memegang pada sumpah setia..47 tahun Melayu Singapura masih taat pada Sang Raja..walaupun hanya menjadi minoritas di Singapura.ALLAH masih melindungi mereka yang setia..masih berikan rezki..
February 14, 2013 at 11:31pm · Like · 3
Sri Pemangku Adat negara beraja adalah negara berdaulat, selagi kita merajakan yang hak pastinya ALLAH memberkati kita dengan rahmatnya..Amin.
February 15, 2013 at 4:03pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Aamiin..kebenaran pasti akan muncul atas redho Allah..
February 15, 2013 at 4:04pm · Like · 3
Ahmad Arifin Semoga Allah meridhoi...
February 15, 2013 at 4:19pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Putera Al-banteni Leosjodhi..silakan simak..nuhun..
February 16, 2013 at 9:39am · Like
Sofyan Farid Lembah Sayang Singapura lebih dikuasai non melayu.
February 16, 2013 at 1:13pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Begitulah Bpk Sofyan Farid Lembah.. kalau tidak memahami sejarah..Tanah Pusaka Leluhur di gadaikan dengan mudah sekali..Terimakasih..Salam Rahayu...
February 16, 2013 at 1:19pm · Like · 2
Sofyan Farid Lembah Tapi keyakinan saya semuanya akan kembali. tak lama lagi bumi berguncang, banjir dimana-mana, rusuh dan air mata. hanya orang melayu beriman yang bertahan dalam kehidupan. Nusantara kembali berjaya...
February 16, 2013 at 1:29pm · Like · 1
Raden Baharin Raden Said
Raden Baharin Raden Said Inilah jadinya selepas border tercipta yang telah dinamakan Komanwell membeza-bezakan daratan dan lautan wal hal semua dari ajenda orang putih,mereka tahu kekayaan hasil bumi bertuah di asia oleh kerana dunia,Agih agihkanlah kekayaan kepada aq ini. Anak kecil main api terbakar hatinya yang sepi air mata darah percampur keringat bumi di pijak milik orang,nenek moyang kita kaya raya,yang tinggal hanya nama juga kerana bernama kehidupan.Kita semua adalah sama,Insan kepunyaan Allah.Siap yang kuat dialah kudrat.Ada Kuda hitam cuba mendalangi dan menghilangkan kekuasaan kekebalan Raja Nusantara.Bermaksud sistem Demokrasi,Republik atau apa pun fahaman dipercaturkan,ingatlah pada yang lemah.oleh kerana wang... Bersatu...
February 16, 2013 at 5:29pm · Like · 2
Rahman Fadli Hamid Rahman Melayu Di singapura tinggal kenangan yang menjadi Minoritas di tanahnya sendiri
February 17, 2013 at 10:55pm · Like · 2
Rahman Fadli Hamid Rahman kaum kafir berkuasa.
February 17, 2013 at 10:56pm · Like · 2
Rahman Fadli Hamid Rahman salah satu taktik kaum kafir memblokade Umat Islam Di asia
February 17, 2013 at 10:57pm · Like · 1
Sri Perabu Bumi Kusuma Melayu Singapura secara syariatnya benar minoritas..tapi melahirkan cikal bakal kaum Muslim Sejjati..minoritas inilah yang lebih di uji keimanannya dari negara dan majoritasnya muslim yg minoritas non muslim,di sinilah Singha Pura melahirkan manusia yang di sebut Muslim Sejati..cikal bakal Sang Nila Utama..Insyaallah..
February 17, 2013 at 11:17pm · Like · 2
Rahman Fadli Hamid Rahman Amin, Jayalah Selalu Bangsa Melayu
February 17, 2013 at 11:26pm · Like
Sri Perabu Bumi Kusuma Bu Rokiah Saad Md Usman..inilah maqam leluhur kita semua..Cikal Bakal Parameswara..
July 11, 2013 at 2:26pm · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Sang Sapurba Nila Pahlawan-nama asal Singa Pura..Kota Sunda..di Cirebon Kerajaan Surantaka..pindah nama jadi Kerajaan Singapura..tepatnya di cirebon..di bawah pimpinan Padjajaran..Singghora pecahan dari Majapahit..
July 11, 2013 at 2:28pm · Like · 1
Ratu Rimba Niagara SATU PENCERAHAN ILMU YANG SANGAT BERMANFAAT UNTUK SEMUA MENGHAYATI DENGAN TELITI. MAKASIH PRABU RAKSA BUMI KUSUMA ATAS PEMBAGIAAN/PENGKONGSIAN ILMU SEJARAH SINGAPURA. MOGA TERUS SUKSES APA YaNG DIPERJUANGKAN. AAMIIN.
November 30, 2013 at 8:50am · Edited · Like · 3
Hafidah Zainal Abidin Assalaamu'alaikum warahmatullahi wabarokatuh. Allahumma sholli 'alaa Sayyidina Muhammad wa'alaa aali Sayyidina Muhammad. Al-Fatehah. Aamiin.
June 5, 2014 at 11:31am · Like · 2
Sri Perabu Bumi Kusuma Waalaikumsalam..Hafidah Zainal Abidin
June 5, 2014 at 12:50pm · Like · 2
DoctorForex King Salasilah yang sangat tepat, saya sendiri juga membuat beberapa kajian berkenaan salahsilah keturunan sultan Abdullah II, Perak, kerana terdapat beberapa perselihan dikalangan kaum keluarga, ada yang menyatakan bahawa keturunan Sultan Abdullah adalah dari Raja Ali Acheh, tetapi setelah saya membuat kajian susurjalur keturunan ternyata Raja Ali hanya pengganti sementara, sedangkan susur sebenar adalah dari Parameswara
June 22, 2015 at 12:29am · Like · 2
Syeikh Wihdatul Wujud Bathara Semar Malaya
7 hours ago · Like
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI
KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
14 RABI'UL AKHIR 1437H
24 JANUARI 2016
KITA SEHATI SEJIWA DEMI-NYA
"SALAM MAULIDUR RASUL12 RABI'UL AWWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
Sri Perabu Bumi Kusuma bersama Sri Pemangku Adat dan 30 yang lain.
Salammunqaulammirrobbirrohim -"TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA"
ASAL USUL RAJA BENTAN,RAJA SINGAPURA,RAJA MELAKA
Sejarah Salakanegara,Tarumanegara,Sriwijaya(Palembang,Bintan,Singapura,Melaka)
Inilah Maqam Pangeran Sang Nila Utama di Bukit Larangan Singapura,Fort Canning(Foto Tengku Shawal Tengku Aziz)
Sang Nila Utama atau Nila=Bulan Utama=Kedudukan atau Sri Maharaja Sang Utama Parameswara Batara Sri Tri Buana artinya:. "Penguasa Tinggi Raja Batara dari Triloka dunia", menandakan pengusaan beliau Palembang, Bintan dan Singapura)1299-1347m
Dari Abad ke 1-7,Singapura di bawah pimpinan Salakanegara,Tarumanegara di babak oleh Sang Hyang Togog Mantri atau Janus atau Sri Baginda Umar Mahdi.
Dari abad 7 sampai abad ke-13, pulau Singapura dikendalikan oleh kerajaan Sriwijaya Raja Sri Hj Jayanasa Dapuhyantang yang di nobatkan oleh Maha Raja TARUMANEGARA Sri Baginda Maharaja Purnawarman(Sri Wijaya berkedudukan di Sumatera).
Sang Nila Utama memperkuat posisinya dengan membangun hubungan yang kuat dengan China, dan secara resmi diakui sebagai penguasa Singapura oleh utusan kaisar Cina di 1320. Dia meninggal pada 1347 dan digantikan oleh putranya, Paduka Seri Wikrama Wira
Paduka Seri Rana Wikrama ('Ranavikrama') adalah anak sulung dari Paduka Seri Wikrama Wira dengan istrinya Nila Panjadi, dan Raja ketiga Singapura. Dia dikenal sebagai Raja Muda sebelum aksesi dan menikah dengan seorang putri Bendahara Tun Perpatih Muka Berjajar. Pemerintahannya adalah 1362-1375
Paduka Seri Maharaja adalah anak sulung dari Wikrama Rana Seri Paduka Raja dan keempat Singapura. Dia dikenal sebagai Raja Damia sebelum ia.
Pemerintahan Paduka Sri Maharaja ditandai dengan peristiwa Ikan Todak melanda pantai Singapura. Seorang pemuda, Hang Nadim, memikirkan solusi cerdik untuk menangkis IKAN TODAK tersebut. Raja awalnya berterima kasih, tetapi merasa semakin terancam oleh kecerdasan anak itu, dan memerintahkan agar anak itu dieksekusi. Pada 1389, Paduka Sri Maharaja digantikan oleh putranya, Iskandar Shah.
Rangkaian serangan diluncurkan oleh Kekaisaran Chola pada abad ke-11 telah melemahkan kekaisaran Melayu sekali mulia Sriwijaya.
Raja Singapura - Melaka
Abad 14, kerajaan Sriwijaya berada dalam periode penurunan panjang.
Kota ini ditaklukkan oleh kerajaan Majapahit pada tahun 1401 dan berpindah tangan beberapa kali sebelum datang di bawah pengaruh Kesultanan Malaka, pada abad ke-15.
Parameswara (1344-1414), juga disebut Iskandar Shah (Jawi: إسكندر شه), adalah raja terakhir dari Singapura yang memerintah 1389-1398. Raja melarikan diri dari kerajaan pulau setelah invasi angkatan laut Majapahit di 1.398 dan mendirikan benteng barunya di mulut sungai Bertam tahun 1402. Dalam beberapa dekade, kota baru tumbuh pesat menjadi ibukota Melaka
Sisilah Sultan Melaka
sultan
- 1400-1414 Iskandar Shah
- 1414-1424 Megat Iskandar Shah
- 1424-1444 Muhammad Shah
- 1444-1446 Abu Syahid Shah
- 1446-1459 Muzaffar Shah
- 1459-1477 Mansur Shah
- 1477-1488 Alauddin Riayat Shah
- 1488-1511 Mahmud Shah
- 1511-1513 Ahmad Shah
Bendahara
- 1400-1412 (pertama) Tun Perpatih Permuka Berjajar
- 1445-1456 Tun Ali
- 1456-1498 Tun Perak
- 1500-1510 Tun mutahir
- 1510-1511 (terakhir) Paduka Tuan

LUKA PEJUANG TINTA BERDARAH
aku pejuang tinta berdarah
yang aku perjuangkan
semua jasa yang ditabur oleh pendekar di bumi Nusantara
aku mahu buktikan
kata-kata keramat Laksama Hang Tuah
Tak Akan Hilang Melayu Di Dunia
Makanya segala yang bersangkutan dengan dunia melayu
aku karang sepenuh jiwa dan ragaku
tanpa menghiraukan karya-karyaku
dikutuk
dihina
disepikan
diberi amaran
agar tidak bersiaran di wall mereka
jika dikutuk
di hina
disepikan aku tak kisah
jika diberi amaran tidak bersiaran di wall mereka
memang membuatkan hatiku luka
lukanya lebih parah darah luka pendekar
luka pendekar nampak dan nampak parut lukanya
tapi lukaku parahnya
jika kuturutkan hati mahu aku lupakan
perjuangan tinta berdarah ini
jika pejuang tinta berdarah
diinjak-injak oleh penderhaka bangsa adatlah
tapi pendekar sendiri menginjak-injakku
adakah adil bagiku pejuang tinta berdarah?
makanya aku mengambil keputusan tegas
tak akan aku bersiaran di wall mereka
kerana mereka adalah pendekar dayus!
tak tahu menilai arti sebuah penghargaan
daripada pejuang tinta berdarah...
biarkan si pungguk terus berlagu pilu
mendayu-dayu
melagukan lagu
perihnya luka
pejuang tinta berdarah!
Karya Ratu Rimba Niagara
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013M
DI LUAR SANA ADA PENDEKAR NUSANTARA LAIN YANG SUDI MEMBACA KARYA-KARYAKU BERTEMAKAN KEPAHLAWANAN MELAYU
WAHAI SEMUA PENDEKAR YANG KUSANJUNGI
JASA DAN BUDI MU BAK INDAHNYA SINAR BULAN PURNAMA!
10 minutes ago · Like · 1
Pendekar Temasek Wahai Ratu Rimba Niagara .... mahu kah kamu berjanji dgn Paman yang kamu tidak akan post apa sahaja yang terlalu panjang berkela-jela hingga mengganggu ruang2 comment saya?
8 minutes ago · Like
Pendekar Temasek Kalau yang singkat2 seperti yg di atas ini sangat bagus di baca dan tidak membosan kan berbanding sajak2 mu yang ber hela-hela.
5 minutes ago · Like
Pendekar Temasek Janji ya!!!
5 minutes ago · Like
Ratu Rimba Niagara Wahai pendekar temasek salahkah hamba mengkagumi semua pendekar yang menabur jasa di bumi Nusantara ini. Semua pahlawan di bumi Allah ini hamba kagumi dan tabik hormat hamba dengan jasa yang dicurahkan kepada anak bangsa. Kepahlawanannya kukagumi makanya ilmu kepahlawanannya ingin kusebarluaskan kepada generasi kini dan akan datang agar benarlah kata keramat Laksamana Hang Tuah Tak akan hilang melayu di dunia ini. Jika paman tidak berminat dengan penghargaan karya kepahlawananku ini rela aku menarik diri. Kerana di luar sana Inshaa Allah ada pahlawan Nusantara yang sudi membaca karya-karya pahlawan persilatan yang kukarangkan.
Kalau yang singkat2 seperti yg di atas ini sangat bagus di baca dan tidak membosan kan berbanding sajak2 mu yang ber hela-hela.
21 minutes ago · Like
Pendekar Temasek Janji ya!!!
20 minutes ago · Like
Sakkura Anas biarlah Bulan bicara
17 minutes ago · Like
Hendry Vagansa Elok nye rembulan ni
12 minutes ago · Like
Pendekar Temasek Boleh tak salah tapi jangan panjang2 sangat. Kalau yang panjang2 itu , awak bagi2kan lah posting nya satu persatu di waktu2 yang lain. Yang penting jangan sampai JADI SPAM, sebagaimana yang terjadi kepada posting2 awak di Wall saya sebelum ini. FB management dah hantar karya awak 2 kali dan saya dah kembalikan 2 kali itu juga. Ingat lah bukan saya mencegah tetapi memberi nasehat sahaja. JANGAN POST PANJANG2 DALAM SATU POSTING!
10 minutes ago · Like
Ratu Rimba Niagara Jika paman bertarung adakah separuh jalan?
Tentunya paman ingin berjuang hingga ke tetesan darah terakhir...begitu juga hamba jika berpena tentang ilmu kepahlawanan biar sampai datang semangat juang pahlawanan melayu yang tak takut mati bila turun ke gelanggang. Harap paman pendekar temasek faham.Jika tak faham cukuplah sekadar ini hamba berpena di wall paman. Kerana kita sama-sama tidak faham dan mengerti apa itu arti silat gayong makrifat apabila berpena di gelanggang pahlawan!
APAPUN ERIMA KASIH PAMAN PENDEKAR MELAYU AWAL DAN TERAKHIR...PERCAYALAH PERJUANGAN PAMAN DAN SEMUA PAHLAWAN MELAYU DI NUSANTARA INI AMAT HAMBA HARGAI SELAGI HAYAT DI KANDUNG BADAN.
a few seconds ago · Like
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA & PENDEKAR TEMASEK)
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013M
Komen
Ratu Rimba Niagara Terima kasih pendekar perajuritku Tuan Ahmad Tajuddin yang kukagumi kerana tak jemu membaca karya-karyaku yang panjang berjela-jela dan sentiasa sudi memberi sokongan padaku. Terharuku dan syukurku pada Tuhan dikurniakan rakan seperjuangan semurni hatimu.


RINDU DALAM SEPI bersama Ema Emilyn dan 12 yang lain.
Senyum itu murah,
senyum itu mudah,
senyum itu sedekah,
senyum itu ibadah ..
PANTUN PAHLAWAN MELAYU PANTANG DICABAR!
Batang jerami diberi madu
Rebung seiris dimakan kuda
Kalau kami diberi malu
Ujung keris menikam dada
By: Zairi Erie
Hujung keris menikam dada,
Rela kumati jika itu mahumu;
Niatku kepahlawananmu terus di persada.
Tapi api cemburumu memakan diriku.
"Silakan ...bunuhku segera...asal damai hatimu!!!!! i
" Pendekar yang gagah perkasa tak akan lari dari medan perjuangan...makanya aku akan kejar kau sampai dapat agar kau tidak boleh lari lagi ke mana!
Orang tua jangan disanggah,
Budi baik jadi sanjungan;
Kepahlawananmu aku bermegah,
Matimu dalam kenangan.
Jika dibiarkan keris bicara,
Makanya akal fikiran ditolak tepi;
Adat pahlawan membara-bara,
Pantang dimalu terbakarlah hati.
Pantang dimalu terbakar hati,
Sebelum menfitnah berfikir dulu;
Jangan diikut marah di hati,
Apapun masalah berbincanglah dahulu.
Bukankah kita sama se guru,
Tapi perbedaan fahaman buatku celaru;
Kau sentiasa perkasa selalu,
Rendah diriku tak setandingmu.
Merendahnya aku bukan bererti aku kalah,
Mahu kufikirkan dulu apa bicara Si Tuah;
Pahlawan Hang Tuah patut dimegah,
Kernanya Melayu aman di bumi bertuah.
Tanam pisang rapat-rapat,
Air diteguk di tepi kali;
Bersatu hati disetiap pendapat,
Kebalnya pahlawan menjadi lali.
Kepahlawan melayu sudah terbilang,
Tiada tandingan di serata dunia;
Pewaris melayu takkan hilang,
Nenek moyang menyayangimu sentiasa.
Makanya duhai pahlawan melayu,
Bangkitlah dengan semangat juang yang tinggi;
Jangan berleka dengan fikiran bercelaru,
Perjuangan membela anak bangsa jangan terhenti.
Biarpun tsunami datang membadai,
Teruskan segala niat yang murni;
Jiwa pejuang takkan terhenti,
Selagi ada denyutan nadi.
Malulah pahlawan jiwanya mati,
Semangatnya lemah pabila dikeji;
Apapun dihina tetap berjiwa pertiwi,
Demi anak bangsa tak pernah terhenti.
Pandainya kamu membalas pantun,
Buat hatiku rasa terpegun;
Budi bahasa mu penuh bersantun,
Marilah kita berbalas pantun.
Hari ini kata semangat,
Esok hilang segala semangat;
Budaya pantun harus diingat,
Kerna pantun lambang semangat.
Melayu juga bergurindam jiwa,
Hinggakan jiwa melayang-layang;
Gurindam jiwa mengusik jiwa,
Mengundang rindu mengundang sayang.
Bergurindam jiwa menyambung ukhwah,
Ukhwah kepahlawanan semangat melayu;
Keperkasaan pahlawan sentiasa dimegah,
Berperasangka baiklah itu dimahu.
Kenapa perlu kata begitu,
Kail sejengkal jangan diduga laut yang dalam;
Orang melayu selalu begitu,
Yang kuperlukan sokongan mendalam.
Tak kenal maka tak cinta,
Dah cinta baru tahu;
Bangsa melayu sentiasa kucinta,
Dalamnya cintaku kau tak tahu.
Aku berkarya berpantun sepenuh hati,
Berkarya bukan sesuka hati;
Jangan dipersendakan sama sekali,
Rela kujauhkan dirimu jika diulangi.
Kerna kurindu aku menulis,
Kerna kusayang aku berkarya;
Sayangku pada anak cucu setulus ikhlas,
Makanya fahami aku bila aku berkarya.
Jika benar kau pejuang bahasa melayu,
Ayuh mari kita turun ke gelanggang;
Gelanggang pantun budaya melayu,
Bersama mempertabatkan agar tak hilang.
Bahasa melayu tak akan hilang,
Jika bersatu hati mempertabatkannya:
Ditutur dan ditullis jangan ikut senang,
Moga menghasilkan kejayaan akhirnya.
Duhai rakan seperjuanganku kita ke sini,
Sekadar teman sehati sejiwa;
Bagi menyokong segala yang murni,
Bersama jalinkan ukhuwah sehati sejiwa.
Duhai sahabat yang bijak berpantun,
Jadilah dikau budayawan bangsa;
Bakat yang ada jangan dipendamkan,
Taburlah bakti pada anak bangsa.
Terima kasih rakan seperjuanganku,
Kerna sudi berkongsi karyamu;
Syukur kau sudi berjuang bersamaku,
Moga ikatan ukhuwah harum di kalbu.
Karya Ratu Rimba Niagara
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013
JAGAILAH WARISAN MOYANGMU
Tak akan sumbang langkah kakimu,
Kerna kepahlawananmu sudah terbilang;
Kau tak pernah jemu mendidik anak bangsamu,
Agar ilmu kepahlawanan melayu jadi terbilang.l
Tenaga sikit bisa menang,
Asalkan ikhlas dalam perjuangan;
Biar berputih mata jangan berputih tulang,
Bersatu hatilah demi perjuangan.
Melayu tak mudah layu,
Jangan iri sesama melayu;
Tingkahkan ukhuwah sesama melayu,
Berpadu pemikiran demi bangsa melayu.
Dari pagi hingga ke petang,
Mencari ilmu dibawa pulang;
Berkorban demi generasi mendatang,
Pusaka bangsa dijaga agar tak hilang.
Moyang kita selalu berpesan,
Sesama melayu seperti ikatan lidi;
Berpadu teguh demi sebuah perjuangan,
Hingga ke nafas terakhir dibawa pergi.
Pahlawan melayu bijak mengatur langkah,
Agar tak tersilap di kesani musuh ;
Pantang pahlawan melayu bermusuh,
Musuh dalam selimut itu yang susah.
Duri dalam daging.
Api dalam sekam;
Ada masalah kita berunding,
Menjadi indah tidak terakam.
Melayu jangan suka membanding.
Di depan manis di belakang menikam;
Melayu sedarah sedaging,
Sakit melayu semua mencengkam.
Tiada masa untuk menunggu,
Pada yang leka teruslah leka;
Perjuangan jangan mudah terganggu,
Masa berlalu pergi tak menunggu kita.
Jangan hari ini semangat besok dah layu,
Jiwa perjuangan tak pernah layu;
Makanya bangunlah bangsa melayuku,
Jangan berleka lagi masa tak menunggumu.
Sudah jauh perjalanan melayu,
Bangunlah demi anak bangsa;
Saling sokong menyokong demi melayu,
Agar terbinanya budaya bangsa.
Putra putriku kau pewaris bangsa,
Usia kami beransur senja kini,
Kelemahan kodrat kian terasa,
Kalianlah sandarkan harapan kami.
Ketiadaan kami jangan ditangisi,
Pengorbanan kami untuk kalian tercinta;
Kalian sentiasa kami sayangi,
Dalam doamu kenangilah kami.
Moyang mu ingin berpesan.
Kami tinggalkan warisan bangsa ;
Untuk kalian teruskan perjuangan,
Agar berkekalan sepanjang masa.
Hargailah peninggalan moyangmu ini,
Jagailah seperti menjaga nyawamu sendiri;
Begitulah perjuangan moyangmu selama ini,
Demi mu dilupakan kepentingan sendiri.
Senyuman anak cucu,
Kebahagian moyangmu;
Jagailah warisan moyangmu,
Itulah lambang cinta yang berpadu.
Karya Putri Rimba
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013M
KARYA INI DISIARKAN ISTIMEWA UNTUK:
SEMUA PAHLAWAN MELAYU RUMPUN MELAYU,
SEMUA PEJUANG BANGSA MELAYU;
SEMUA PEJUANG BAHASA MELAYU,
LAKSAMANA HANG TUAH BERSUMPAH TAK KAN HILANG MELAYU.
Karya Ratu Rimba Niagara
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013M
DIA SEDANG MERANCANG YANG TERBAIK UNTUKMU
Setiap pertemuan bukan perancangan kita
Setiap perpisahan bukan kehendak kita
Pertemuan membawa kesetiaan abadi pasti indah
Perpisahan pasti menyakitkan dan buat hati dirundung kesedihan
Pabila perpisahan terjadi bersangka baiklah dengan Allah Azzawajallah
Kerana DIA sedang merancang untuk menggantikanmu yang lebih baik untukmu makanya bersabarlah pasti jiwamu akan tenang.
RATU RIMBA NIAGARA
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013M

SAJAMBAK BUNGA CINTA MALIDUR RASUL UNTUK SEMUA RAKAN FB & GRUP YANG SUDI LIKE & KOMEN KARYA-KARYA RATU RIMBA NIAGARA
Laftenan Adam Sakeenah also commented on a post in MAJLIS PANGKUAN diRAJA KESULTANAN MELAYU ISLAM NUSANTARA: "ratu,hamba đalam perguruan.doakan hamba lulus..." 5:22pm
Asma Rona (friends with Datuk Jem) also commented on Datuk Jem's photo: "Salam maulidul rasul semua..." 5:10pm
Datuk Jem likes your comment: "Moga Datuk Jem bertambah iman dan..." 5:07pm
Naga Buana Gegar, Hijau Kuning and 2 other people like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 5:02pm
Naga Buana Gegar, Hijau Kuning and 3 other people like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 5:02pm
Sultan Hussin also commented on a post in MAJLIS PANGKUAN diRAJA KESULTANAN MELAYU ISLAM NUSANTARA: "makasih Putri ku yg di cinta Allah" 5:00pm
Hendry Vagansa commented on your status: "Setujuuuuu" 5:00pm
Datuk Jem likes your status: "JANJI ALLAH PASTI BENAR Pangeran..." 4:58pm
Putra Syeikh Muhammad likes your status: "SALAM MALIDUR RASUL semoga kita saling..." 4:57pm
Mira Anggun likes your comment: "SALAM MALIDUR RASUL Walaikummussalam..." 4:20pm
Mira Anggun also commented on a post in MAJLIS PANGKUAN diRAJA KESULTANAN MELAYU ISLAM NUSANTARA: "Alhamdullillah...:)" 4:20pm
Mira Anggun likes your comment: "CINTA YANG MENDEKATKAN DIRI KEPADA..." 4:18pm
Putra Syeikh Muhammad likes your link on his own timeline. 4:08pm
Prabu Raksa Bumi Kusuma, Rafiat Syed and 2 others commented on Prabu Raksa Bumi Kusuma's photo of you. 3:14pm
Prabu Raksa Bumi Kusuma mentioned you in a comment: "Terimkasih Ratu Rimba Niagara..Rafiat..." 3:12pm
Prabu Raksa Bumi Kusuma likes your comment: "CINTA KEKASIH ALLAH NABI MUHAMMAD S.A.W..." 3:11pm
Paradhya Lombok VIII posted in Keraton Keraton Pesona Wisata Nusantara Surga wisata Perdamaian Dunia: "MAULID CINTA Maulid cinta adalah hamparan..." 1:59pm
Mirza Rashid and Zack Kapcai also commented on Syiemma Hashim's photo. 1:12pm
Leftenan Adam Sakeenah posted in MAJLIS PANGKUAN diRAJA KESULTANAN MELAYU ISLAM NUSANTARA: "assalamualaikum salam sejahtera pejuang pejuang..." 12:22pm
Ahmad Tajuddin likes your link. 11:57am
Sultan Brotowijoyo Yosodipuro also commented on his photo. 10:52am
Syahadah Nur Qalbi, Bon Java and 3 others also commented on Haney Qaseh's photo. 10:43am
Ahmad Tajuddin likes your status: "PUTERA DUYUNG KISAH CINTA ABADI..." 10:32am
Ahmad Tajuddin and Jefry Al Bc like your status: "SEJAMBAK BUNGA KASIH DIKIRIMKAN DI..." 10:32am
Ahmad Tajuddin, Rasid Nodin and 4 other people like your status: "DIA BUKAN SHAH JEHAN KEKASIHMU DAN..." 10:15am
Fatimah Bt Husin Tim, Haney Qaseh and Lyn Sulaim like your comment: "CINTA KEKASIH ALLAH NABI MUHAMMAD S.A.W..." 9:27am
Adji Raden Menggala likes your status: "TEMAN KAU MENGINGATKAN AKU TENTANG..." 8:37am
Prabu Raksa Bumi Kusuma added a photo of you. 7:55am
Rasid Nodin, Jefry Al Bc and 3 other people like your status: "CINTA KEKASIH ALLAH NABI MUHAMMAD S.A.W..." 6:33am
Tengku Shawal Tengku Aziz, Jefry Al Bc and Suffian Mohd Noor like your link. 2:39am
Bonda Puteri Saadong, Munawar Ali Shahid and Perkumpulan Karaton Nusantara like your link on Perkumpulan Karaton Nusantara's timeline. 1:06am
Bonda Puteri Saadong (friends with Prabu Sri Narayana Kusuma) likes your link on Perkumpulan Karaton Nusantara's timeline. 1:05am
Pendekar Temasek also commented on his status: "kalau ke pasar terserempak dgn Pak Mertua, tak..." 12:40am
Sent Yesterday
Jefry Al Bc and Suffian Mohd Noor like your link. 11:52pm
Jefry Al Bc and Garjito Gondokusumo commented on your status. 11:34pm
Perkumpulan Karaton Nusantara and Karaton Nusantara like your post in MAJLIS PANGKUAN diRAJA KESULTANAN MELAYU ISLAM NUSANTARA. 11:29pm
Suffian Mohd Noor also commented on his link: "Subhana'allah...." 10:50pm
Suffian Mohd Noor likes your comment: "INDAH-NYA CINTA ALLAH" 10:48pm
Karaton Nusantara likes your post in MAJLIS PANGKUAN diRAJA KESULTANAN MELAYU ISLAM NUSANTARA. 10:39pm
Gibran Rachman likes your comment: "CINTA KEKASIH ALLAH NABI MUHAMMAD S.A.W..." 10:24pm
Suffian Mohd Noor, Ahmad Tajuddin and Elang Subantaka like your link. 10:20pm
Karaton Nusantara also commented on Silat Pengantin's photo: "wakil di Negeri Johor sudah ada, hanya kerana..." 10:15pm
Karaton Nusantara likes your comment: "Sekalung Tahniah Pemangku Adat ,..." 10:12pm
An Nissa (friends with Lezaihasra Lm) likes your comment: "Ratu Rimba Niagara CINTA KEKASIH ALLAH..." 10:07pm
Karaton Nusantara likes your comment: "TIADA KATA SECANTIK BAHASA BAHASA..." 10:02pm
K Ngah Ina, Syed Amran AlQadree and 2 others also commented on An Nissa's photo. 8:52pm
Zetty Endless Love posted in Zetty Endless Loves Fans Club: "http://myradiostream.com/sarawakfm" 7:23pm
Saodah Sarong (friends with Kesultanan Indrapura) likes your link on Kesultanan Indrapura's timeline. 6:11pm
Mohd Fauzi Ab Rahman, Zana Dhahran and 2 others also commented on An Nissa's photo. 5:59pm
Annz Semut (friends with Ahmad Tajuddin) also commented on Ahmad Tajuddin's photo: "~tp, p'juangan ttap diteruskan, dear..:)..." 5:54pm
Annz Semut (friends with Ahmad Tajuddin) also commented on Ahmad Tajuddin's photo: "*ensem.. ggrrrrr" 5:49pm
Putera Syah Ayawan, Jamaluddin Ahmad and 7 others also commented on Putera Syah Ayawan's status. 5:21pm
Tok Ayah Datuk Nahza and Ahmad Tajuddin like your link. 5:00pm
Tg Hamzah Alhaj (friends with Khai Noor) also commented on Khai Noor's status: "My dear ratu sungguh suci cinta mu." 4:41pm
Tg Hamzah Alhaj and Khai Noor like your comment: "KAU DAN AKU SUDAH DITAKDIRKAN MENJADI..." 4:40pm
Lurve Partzi Lurve Partzi (friends with Putera Syah Ayawan) likes your comment: "Moga mendapat ilham yang boleh..." 3:06pm
Lurve Partzi Lurve Partzi (friends with Putera Syah Ayawan) likes your comment: "tak apa jangan ribut-ribut...ye kerana..." 2:56pm
Lurve Partzi Lurve Partzi and Putera Syah Ayawan mentioned you in their comments. 2:54pm
Putera Syah Ayawan likes your comment: "nak dengar puisi indah dari baby mana..." 2:54pm
Putera Syah Ayawan likes your comment: "ok ditunggu dalam debaran...hehehe" 2:50pm
Lurve Partzi Lurve Partzi (friends with Putera Syah Ayawan) likes your comment: "di sini sentiasa memahami mu..." 2:43pm
Lurve Partzi Lurve Partzi (friends with Putera Syah Ayawan) likes your comment: "jika mahu maju... yuk jangan..." 2:43pm
Lurve Partzi Lurve Partzi (friends with Putera Syah Ayawan) likes your comment: "kalau gitu siarkan di sini sebuah puisi..." 2:41pm
Lurve Partzi Lurve Partzi (friends with Putera Syah Ayawan) likes your comment: "Terima kasih atas sokongan baby moga..." 2:32pm
Jefry Al Bc likes your comment: "Aamiin Ya Rabbal A'Lamin." 2:24pm
Rasid Nodin likes your link on his own timeline. 2:01pm
Ahmad Tajuddin likes your link. 1:59pm
Ahmad Tajuddin and Elang Subantaka like your link. 1:59pm
Ahmad Tajuddin likes your link. 1:58pm
Ahmad Tajuddin and Prabu Raksa Bumi Kusuma like your link. 1:54pm
Garjito Gondokusumo, Maya Koesoema Wardani and 2 others also commented on Garjito Gondokusumo's photo. 1:51pm
Putera Syah Ayawan and Lurve Partzi Lurve Partzi like your comment: "Jika semua komposer seperti putera syah..." 1:45pm
Keris Panjang and Anaknda Bertuah like your comment: "JIKA MANUSIA RASA DIRINYA SEMPURNA,..." 1:29pm
Keris Panjang and Anaknda Bertuah like your comment: "HANYA ALLAH SAHAJA YANG MAHA SEMPURNA!" 1:29pm
Lurve Partzi Lurve Partzi, Jake Sg and Putera Syah Ayawan like your comment: "APABILA TAPAK SULAIMAN MENJADI BINTANG..." 1:26pm
DJzan Iluvu (friends with Putera Syah Ayawan) likes your comment: "semuanya ada bakat...boleh ratu rimba..." 1:06pm
Lurve Partzi Lurve Partzi and Putera Syah Ayawan like your comment: "Kami sebagai rakan fb putera syah di..." 12:46pm
Lurve Partzi Lurve Partzi and Putera Syah Ayawan like your comment: "Tiada bakat tapi minat apa salahnya kan..." 12:46pm
Lurve Partzi Lurve Partzi and Putera Syah Ayawan like your comment: "bila aya dah ajar baby sampai jadi..." 12:37pm
Putera Syah Ayawan and Lurve Partzi Lurve Partzi like your comment: "Weeii...aku tabik lah sama lu...bikin..." 12:32pm
Hendry Vagansa also commented on your Wall post: "Sama2" 12:28pm
Garjito Gondokusumo and Jefry Al Bc like your status: "BERJASA TANDA KITA PERNAH BERHIDUP DI..." 11:49am
Garjito Gondokusumo likes your comment: "DIKAULAH IDOLA PEJUANG BANGSA INDONESIA..." 11:44am
Tengku Riansyah likes your post in KOMUNITAS ADAT KERATON NUSANTARA. 11:35am
Garjito Gondokusumo and Jefry Al Bc like your comment: "Aku doakan apa yang kau perjuangkan..." 10:59am
Elang Subantaka likes your link. 10:54am
Elang Subantaka, Jefry Al Bc and Prabu Raksa Bumi Kusuma like your status: "BANGSA INDONESIA YANG AKU CINTAI!.." 10:53am
Elang Subantaka and Khai Noor like your link. 10:53am
Tok Ayah Datuk Nahza likes your link. 10:30am
Jefry Al Bc commented on your status: "amin... ya robbal'alamin." 8:38am
Dtk Haji Ab Latiff commented on your post in Keraton Keraton Pesona Wisata Nusantara Surga wisata Perdamaian Dunia: "Semoga yang mulia menyukai komen-komen DH yg..." 7:13am
Liya Azalea, Matahati Siti and 2 others also commented on Nor Ani's photo. 6:45am
PadukaRatu ShazlinaDato'Shahrani SeridewiEndang Derajatkusuma and Prabu Sri Narayana Kusuma also commented on Prabu Sri Narayana Kusuma's photo. 3:48am
Hendry Vagansa posted on your timeline: "Terimakasih sudah di konfirmasi & salam kenal" 12:50am
Sent January 22
Prabu Sri Narayana Kusuma mentioned you in a comment: "Ratu Rimba Niagara : Salam sejahtera ...." 10:56pm
Asyraf Roslan likes your Wall post: "ANTARA ALAM GHAIB & NYATA & FANTASI &..." 9:48pm
Nor Ani (friends with Ahmad Tajuddin) likes your comment: "JIKA KEBAHAGIAAN DATANG SETELAH DERITA..." 9:31pm
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013M
SukaTunjukkan lagi reaksi

SALAM MALIDUR RASUL
semoga kita saling menjaga hati agar tiada hati-hati yang terluka dek kerana kata-kata kita yang kita rasa benar indah tapi ada hati terluka mendengarnya jika mereka terluka pasti Allah tidak suka. Bila Allah tidak suka malanglah kita.
Makanya di sini hamba mohon maaf kepada semua jika ada
yang tersalah bicara dalam kata-kata hamba.
Salam Malidur Rasul
Daripada hamba Ratu Rimba Niagara
Moga sukses dunia akhirat Aameen.
Dengan ingatan tulus ikhlas daripada,
Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013 M
Komen
Hendry Vagansa
Hendry Vagansa Setujuuuuu
Ratu Rimba Niagara Terima kasih Hendry Vagansa kerana sudi singgah di laman fb hamba.
Moga selalulah singgah untuk sama berbagi ilmu dunia akhirat.
Hendry Vagansa
Hendry Vagansa Amin ya rabbal alamin....sama2 ratu.
JANJI ALLAH PASTI BENAR
Pangeran Adipati Agong berdarah raja,
Namun hati berjiwa hamba;
Hamba yang taat segala perintah-Nya,
Ke mana pergi berjiwa hamba.
Amanah rakyat amanah Allah,
Dijaga dipelihara sebaik mungkin;
Berazam menjadi khalifah Allah,
Hak rakyat akan diperjuangkan.
Janji Allah pasti benar,
Jangan takut jika benar;
Allah sukakan hamba-Nya yang benar,
Balasan Syurga bagi hamba-Nya yang benar.
Karya Ratu Rimba Niagara
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013M
Komen
Ratu Rimba Niagara TEMAN KAU MENGINGATKAN AKU TENTANG AKHIRAT

Teman dari dirimu

aku belajar tentang kasih dan sayang kerana-Nya
terjelepuk aku di kawah padang pasir yang tandus kasih sayang
aku tak tahu apa maknanya kasih dan sayang
yang aku tahu adalah
kesempurnaan hidup dengan kemewahan
hidupku serba sempurna
sebab itu aku dihormati dan disanjungi semua
biarpun aku tidak mengenali mereka
mereka tetap melayani aku dengan penuh hormat
bahasa jelek yang kulemparkan
mereka tetap senyum
begitu hebatnya
bila punya kuasa dan kemewahan
aku membeli segalanya dengan kemewahan yang kumiliki

aku memiliki semua kesempurnaan yang menjadi igauan semua
tapi kenapa aku masih tidak tenang
kenapa jiwaku meronta-ronta?
aku buntu...

Teman...
kau penenangku
kata-katamu menyejukkan jiwa
sesejuk salji di pergunungan Himalaya
kebuntuan yang menghantuiku
pemikiranku yang berselirat dengan masalah dunia
terus tenang... tenang...tenang...
baru aku tahu betapa pentingnya ketenangan
ketenangan tidak dapat dibeli dengan kemewahan
aku mula belajar mengenal diriku yang alpa
selama ini aku alpa dengan diriku sendiri
biarpun orang kata hidupku telah sempurna
tapi rupanya segalanya aku kekurangan
aku jahil tentang ilmu kemanisan iman
yang aku tahu indahnya dunia
dunia mempesonakan aku....
aku terleka dengan pesona dunia...
dunia....dunia....dunia....
kau hadir mengajak aku terus lalai....leka...
tentang akhirat yang pasti aku tempuhi

Teman...
Terima kasih kerana mengingatkan aku
tentang akhirat yang telah lama terpadam di hati ini
kehadiranmu
adalah Kurniaan Ilahi yang kusyukuri
terima kasih teman....
moga Allah swt memberkati hidup matimu
Aameen Ya Rabbal A'Lameen

Karya Ratu Rimba Niagara
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013M
Ratu Rimba Niagara WARKAH KITA BERSAMA MENGGAPAI BINTANG HINGGA KE LANGIT KE TUJUH

BismillahirRohmanirRohim

Assalamualaikum wr wb

Ke hadapan YM Kedaton Kraton Wahyu Utama,

Sesungguhnya saya amat salut sama YM Wahyu Utama atas penganugerahan Sang Maestro Filosofi Genius Program daripada Maharaja Kutai Mulawarman. Sekalung tahniah untukmu duhai Sang Meastro Filosofi Genius! Moga sentiasa
sukses dalam menggapai bintang hingga di langit ke tujuh Inshaa Allah Aameen.

Untuk mencapai sesuatu cita-cita yang suci murni bukanlah sesuatu yang mudah...yang boleh dicapai dalam sekelip mata saja. Memerlukan masa bukan setahun dua...malah berpuluhan tahun. Jika tidak sanggup dilambung ombak tsunami lupakanlah segala cita. Dugaan yang datang bagaikan dilambung ombak tsunami jatuh terhempas jangan harap akan dapat bangun semula akan mati ditelan bumi, mati tanpa nesan. Begitulah hebatnya dugaan yang datang dari segenap penjuru.

Tapi saya penuh yakin YM Kedaton Wahyu Utama dapat mengatasi dugaan tersebut karena keinginan menggapai cita-cita mengatasi segalanya. YM tahu ke mana kita setelah mati. Berada di alam barzah seperti berada di Taman-taman Syurga,
beristirehat daripada segala kepenatan tika hidup di dunia.Roh tenang tika itu berehat diperlihatkan indahnya Syurga sehinggalah dibangunkan semula tika ditiup sangkakala menandakan Qiamat sudah tiba. Selamat di alam barzah selamatlah di Padang Mahsyar. Itulah matlamat kita semua selama kita berhidup di muka bumi ini.

Untuk mencapai matlamat itu, antara kita memerlukan hubungan baik dan saling bekerjasama tanpa mengira darjat bangsa dan keturunan ...asalkan semuanya kerana Allah swt Inshaa Allah semuanya berjalan dengan lancar. Jika ditakdirkan mati roh pun tenang tika pulang mengadap Alllah swt. Inshaa Allah Aameen.

Semuanya mahu pulang ke pangkuan Ilahi dalam keadaan tenang setenang Syurga. Tapi gimana jika kehidupan kita sendiri tidak setenang Syurga jika tenang pun hanyalah untuk diri sendiri dan keluarga sendiri sedangkan Tuhan suruh kita berhubung baik dengan Tuhan dan berhubung baik dengan manusia.

Dengan matlamat yang jelas lagi tepat inilah makanya YM Wahyu Utama berusaha gigih tanpa mengenal putus asa , tanpa ada rasa kelelahan mahu membangunkan Kota Budaya Dalam Segala Bidang Demi Perdamaian Dunia Akhirat. Bukanlah suatu perkara mudah untuk memasakkan di jiwa ilmu yang bersangkut paut dengan roh, tauhid, akidah,qada & qadar , syurga neraka.

Sudah menjadi hukum karma buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat
Beramal ikhlas karena-Nya dibalas Syurga

Saya penuh yakin kita mahu berbuat kebaikan bukan kerana Syurga
Tapi mahukan redhoNYa Allah agar terbalasNya cinta Allah kepada kita
Kita lakukan bukanlah mahukan kemuliaan daripada manusia tapi mahukan kemuliaan daripada Allah swt

Tapi mana bisa mungkin kita mendapat redho Allah jika kita hiduppun tak seperti ahli Syurga Berkata mengikut hati dan perasaan tanpa menghiraukan siapa yang sakit hati dan makan hati Tingkah laku tidak seperti ahli Syurga Biarpun seluruh manusia mengatakan kitalah ahli Syurga atas kebaikan yang diperlihatkan Sedangkan kita tiada Nilaian di Sisi Allah swt ...nauzubillah jika begitu.

Atas dasar mahu menghidupkan suasana Syurga seperti bermulanya kehidupan Adam dan Hawa tika di Syurga makanya antara kita saling bekerjasama dalam memberi dukungan/sokongan yang tidak berbelah bagi kepada setiap cita-cita yang suci murni karenaNya tanpa ada rasa iri hati hasad dan dengki.
Manalah tahu berkat kita saling bekerjasama , bantu membantu dan berkasih sayang karenaNya kita semua dapat balasan cinta dari Allah Azzawajallah dan bersama bertemu di Syurga nanti Inshaa Allah Aameen. Indahnya pertemuan di kala
itu hanya Tuhan saja yang tahu. Wajah kita berseri-seri dan apa yang kita perbualkan di dunia ini...kita perbualkan juga di Syurga.
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR INDAHNYA SYURGA SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA MENENTUKAN APA YANG KITA
PERKATAKAN INI ALLAH MENJADI SAKSI PERCAYALAH.

Duhai YM Kedaton Kraton Wahyu Utama...

Kami tahu niat dan cita-cita suci YM Wahyu Utama seiring dengan kami iaitu menyebarluaskan kasih sayang setulus hati demiNya makanya kami semua memberi dukungan/sokongan padu biarpun nyawa kami menjadi taruhan demi bersama menjayakan cita-cita yang suci murni karena bukan mudah kita bersama menggapai bintang sehingga ke langit ke tujuh. Jika tidak dibekalkan dengan
niat yang suci ikhlas karenaNya akan gagal .

Kita semua dikenalkan walaupun cuma di alammaya ...itulah KetentuanNya
agar kita bersama dapat menjayakan misi BERSAMA KE SYURGA-NYA , Inshaa Allah Ameen.

Dengan ingatan setulus ikhlas daripada,

Ratu Rimba Niagara,
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
18 Januari 2013
Like · · · January 18 at 10:07am




Tengku Shawal Tengku Aziz, Perkumpulan Karaton Nusantara and Pg Abd Rahim Pht like this.
Ratu Rimba Niagara SALAM DAMAI DARI KERABAT DIRAJA RATU KANGKATEN SAPULOH

Assalamualaikumwarohmatullohiwabarokatuh...salam damai dariku Pawang Diraja,pertabalan diTanjung Batu,riau oleh Ayahanda 'H'...izinkan hamba perkenalkan diri hamba yg hina ini,hamba berketurunan R
aden Fatah dan Kanjeng Sunan Kalijaga...almarhumah ibu hamba adalah Generasi ke empat dari Ratu kangkaten sapuloh,jaman majapahit hindu budha...dibawa lari keturunan hamba dibukit jugra,klang selangor saat negeri selangor masih lagi hutan belantara...lalu kemudian datanglah daeng lima saudara mau membuka negeri ditanah ini,lalu keturunan hamba yg cintakan kedamaian menyerahkannya pada mereka kerabat sultan selangor sekarang dgn sedikit perjanjian yg perlu dilakukan tiap muharam oleh Duli Yg Maha Mulia Sultan,yakni memberi zakat pada fakir miskin di kawasan sabak bernam,kerna setelah berundur dari jugra,moyangku Raden Teruno Joyo@Raden mangon@Raden mas mangon telah membuka kampung dikawasan sg air tawar,sabak bernam,selangor...dan alhamdulillah,hingga sultan selangor yg ketiga,zakat masih diberi sendiri oleh Sultan yg berkuasa,walau kini generasinya mungkin tak lagi tau asal usul dapatnya tanah selangor ini untuk dibuka negeri...apapun itulah pegangan keturunanku..Raja adil raja disembah,raja zalim raja disanggah...dan alhamdulillah,selangor masih punya daulat yg cukup kuat...Datuk Panglima Hitam masih setia menjaga pesisir pantainya...apapun,itulah serba sedikit tentang hamba yg hina ini...salam damai buat semuanya...amin
By: Datuk Panglima Demak.

Ratu Rimba Niagara 

Waalaikummussalam Datuk Panglima Demak...terima kasih atas kisah sejarah asal usul tuan hamba. Hamba amat suka mendengarnya.



Apatah lagi rakyat jelata selangor pasti mengemari mendengar cerita ini. Sungguh menarik untuk dijadikan cerita sejarah diRaja Selangor.



a few seconds ago · Like




ZAMAN FISABILILLAH

Assalam...wr...Hamba merasa dunia sudah lama menanti pd akhir zaman Akan kembali pd zaman fishabillilah kami menanti nya rindu dp percintaan Allah syurga yg di janji kan Amin hu ya Amin



Unlike · · · January 17 at 6:10pm via BlackBerry




You, Tengku Shawal Tengku Aziz and 2 others like this.



Ratu Rimba Niagara Waalaikumussalam Sultan Hussin...moga apa yang dicitakan Allah makbulkan. Aameen.



a few seconds ago · Like




MUTLAK

By: Zuriat Hang Tuah



Like · · · January 16 at 1:30am




Pangeran Adipati Agong YA atau TIDAK..urusan Allah semata...cuma jangan kita membuat sesuatu atas dasar kehendak diri..



January 16 at 7:55pm · Unlike · 5

Ratu Rimba Niagara KITA MEMBUAT SESUATU ATAS DASAR KERANA ALLAH



IN SHAA ALLAH BAHAGIA DUNIA AKHIRAT AAMEEN.



a few seconds ago · Like
(PETIKAN DARIPADA GRUP MAJLIS PANGKUAN DIRAJA KESULTANAN MELAYU ISLAM NUSANTARA)
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013M
Ratu Rimba Niagara
SALAM MALIDUR RASUL

semoga kita saling menjaga hati agar tiada hati-hati yang terluka dek kerana kata-kata kita yang kita rasa benar indah tapi ada hati terluka mendengarnya jika mereka terluka pasti Allah tidak suka. Bila Allah tidak suka malanglah k
ita.
Makanya di sini hamba mohon maaf kepada semua jika ada
yang tersalah bicara dalam kata-kata hamba.

Salam Malidur Rasul
Daripada hamba Ratu Rimba Niagara
Moga sukses dunia akhirat Aameen.

Dengan ingatan tulus ikhlas daripada,
Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013 M
Like · · Unfollow Post · Share · Promote




Putra Syeikh Muhammad likes this.



Hendry Vagansa Setujuuuuu



3 minutes ago via mobile · Unlike · 1



Ratu Rimba Niagara Terima kasih Hendry Vagansa kerana sudi singgah di laman fb hamba.



Moga selalulah singgah untuk sama berbagi ilmu dunia akhirat.



a few seconds ago · Like

(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013


 
Ratu Rimba Niagara DIA BUKAN SHAH JEHAN KEKASIHMU DAN AKULAH KEKASIHMU
DIA BUKAN SHAH JEHAN KEKASIHMU DAN AKULAH KEKASIHMU

Duhai kekasihku Shah Jehan...

akulah kekasihmu yang hadir dalam mimpimu
aku rindukanmu
kerana cintamu yang terlalu mendalam padaku
aku hadir dalam mimpimu

Kau kata kau cintakan aku
kau rela korbankan apa saja demi karna cintamu padaku
aku teruja untuk memiliki cintamu
kau telah mencuri hatiku
kerana rindukanmu Jehan....
aku hadir dalam mimpimu
selama 40 hari aku hadir dalam mimpimu
dalam mimpi kita bercinta
saling cinta mencintai
tapi....
bukankah Jehanku sudah lama pergi...
kenapa Jehanku masih hidup...
ye benar mimpi
aku jatuh cinta pada Jehan buat kali keduanya
dalam mimpi itu Jehan pertama datang....
kekasihku mumtaz mahal
kau adalah kekasih awal dan akhirku
kau tiada duanya bagiku
Jehan yang kau hadir dalam mimpinya
bukan Jehan kekasihmu yang setia
akulah kekasihmu
biarpun sudah mati
tapi cintaku tak pernah mati pada mu
aku tak akan pernah kecewakanmu
kerana cintaku suci dan murni
jangan kau samakan cintaku dengan cintanya
kau sendiri boleh bandingkan cintaku dengan cintanya
cintaku tak pernah mati padamu
tapi cintanya hanya sandiwara dunia melalaikanmu
maka tinggalkan dia
cintaku tak pernah mati untukmu
pulangkan cintanya
agar rohmu tenang di Syurga bersamaku

Karya Ratu Rimba Niagara
23 Januari 2014
Ratu Rimba Niagara CINTA MENDEKATKAN DIRI PADA ALLAH
CINTA dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih ke emas, sakit menjadi sembuh ...buat kerabat-kerabatku yg di ingati..usik mengusik di ptg hari moga membawa bahagia...
Unlike · · · January 18 at 6:44pm





You, Tengku Shawal Tengku Aziz and Syazwanee Rukiya Ghazali like this.



Ratu Rimba Niagara CINTA YANG MENDEKATKAN DIRI KEPADA ALLAH ITULAH CINTA SEBENAR CINTA.
Ratu Rimba Niagara MUTLAK
By: Zuriat Hang Tuah
Like · · · January 16 at 1:30am





Pangeran Adipati Agong YA atau TIDAK..urusan Allah semata...cuma jangan kita membuat sesuatu atas dasar kehendak diri..



January 16 at 7:55pm · Unlike · 5



Ratu Rimba Niagara KITA MEMBUAT SESUATU ATAS DASAR KERANA ALLAH IN SHAA ALLAH BAHAGIA DUNIA AKHIRAT AAMEEN.
Ratu Rimba Niagara MOGA SEGALA NIAT YANG BAIK DIMAKBULKAN ALLAH AAMEEN.

JALAN YANG LURUS ITU YANG DIDAMBAKAN

Apa guna kata dan bahasa..Jagalah amanah perintah dilaksana..
Ihdinassiratalmustakim..jalannya sehala..Tiada dua..
Allah hu akhbar
By: Pangeran Adipati Agong
Unlike · · · January 15 at 12:15am via mobile

You, Tengku Shawal Tengku Aziz and 3 others like this.

Ratu Rimba Niagara JALAN YANG LURUS ITULAH YANG DIDAMBAKAN OLEH SEMUA HAMBA-NYA.
Ratu Rimba Niagara MOGA KITA BERSAMA DI SYURGA-NYA AAMEEN

Assalam...wr...Hamba merasa dunia sudah lama menanti pd akhir zaman Akan kembali pd zaman fishabillilah kami menanti nya rindu dp percintaan Allah syurga yg di janji kan Amin hu ya Amin

Unlike · · Unfollow Post · January 17 at 6:10pm via BlackBerry




You, Tengku Shawal Tengku Aziz and 2 others like this.



Ratu Rimba Niagara Waalaikumussalam Sultan Hussin...moga apa yang dicitakan Allah makbulkan. Aameen.



59 minutes ago · Like



Sultan Hussin makasih Putri ku yg di cinta Allah



21 minutes ago via mobile · Like



Ratu Rimba Niagara Aameen Ya Rabbal A'Lamin.



a few seconds ago · Like
Rabeah Binti Mohd Ali SALAM MALIDUR RASUL

semoga kita saling menjaga hati agar tiada hati-hati yang terluka dek kerana kata-kata kita yang kita rasa benar indah tapi ada hati terluka mendengarnya jika mereka terluka pasti Allah tidak suka. Bila Allah tidak suka malanglah k
ita.
Makanya di sini hamba mohon maaf kepada semua jika ada
yang tersalah bicara dalam kata-kata hamba.

Salam Malidur Rasul
Daripada hamba Ratu Rimba Niagara
Moga sukses dunia akhirat Aameen.

Dengan ingatan tulus ikhlas daripada,
Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
12 Rabiulawwal 1434H
24 Januari 2013 M
Like · · Share · Promote · 52 minutes ago ·




Putra Syeikh Muhammad likes this.



Hendry Vagansa Setujuuuuu



40 minutes ago via mobile · Unlike · 1



Ratu Rimba Niagara Terima kasih Hendry Vagansa kerana sudi singgah di laman fb hamba.



Moga selalulah singgah untuk sama berbagi ilmu dunia akhirat.

SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI
KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
12 RABI'UL AKHIR 1437H
22 JANUARI 2016
KITA SEHATI SEJIWA DEMI-NYA
"SALAM MAULIDUR RASUL12 RABI'UL AWWAL 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
Here are some more memories that we hope you like.
UNTUK PEWARIS BANGSAKU YANG TERSAYANG
Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Kepada semua teman seperjuangan yang sentiasa terkasih di hati
Salam silaturrahim
Salam perkenalan
Salam perjuangan semurni hati
Salam kasih sayang sejati ku mohon maaf jika tersalah bicara
Aku menulis kerana aku minat menulis
Menulis telah sebati dalam hidupku
Dari kecil hingga ke usia ini aku menulis
Menulis dan terus menulis selagi ada kudrat pemikiran
Dulu semasa kecil aku berangan nak menjadi pengarang terkenal
Tapi sekarang aku tida bercita-cita ke arah untuk menjadi terkenal
Cukuplah sekadar karyaku sudi dibaca dan tanda kasih sayangku pada warisku
Setelah ketiadaanku nanti
Sebagaimana aku sayangkan diriku begitulah aku sayangkan pewaris bangsaku
"Pewarisku sayang.... bacalah semahumu apa yang kutulis sepanjang aku berhidup dimuka bumi ini...terimalah hasil karyaku tanda kasih sayangku pada kalian...tiada apa yang hendak kutinggalkan untuk kalian yang tersayang...kecuali karya-karyaku karya bertemakan dunia akhirat untuk kalian meneruskan kehidupan di muka bumi ini. Samaada kita kaya atau miskin kehidupan penuh ranjau berduri yang akan kita tempuh....tempuhilah dengan sabar pasrah dan redha....Insya-Allah Allah sentiasa bersama kalian untuk membantu kalian di kala susah dan senang.
Untuk pengetahun kalian urusan hidup dan mati adalah urusan Allah kita sebagai hambaNya berperanan sebagai kalifah memakmurkan bumi ini untuk mendapat redha dan kasih sayangNya." Inilah kata-kataku jika hari ini adalah hari terakhir aku hidup di dunia ini. Moga karya-karya yang kutinggalkan ada Nilaian Di Sisi Allah dan
mendapat balasan kasih sayang dari semua pewaris bangsaku dengan dihadiahkan sepotong Al-Fatehah untuk rohku sudah lebih berharga daripada segalaNya.
Karya Ratu Rimba Niagara
4 Januari 2012
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
25 RABIULAKHIR 1438H
24 Januari 2017

0 comments:

Post a Comment

 
;