Tuesday 17 January 2017

KARYAKU DUNIAKU (86) BERKARYA JIWAKU JADI TENANG


KARYAKU DUNIAKU (86)  BERKARYA JIWAKU JADI TENANG


KOTA SASTERA RATU RIMBA NIAGARA DENGAN IZINNYA JUA


YA ALLAH JADIKAN KARYA SASTERA YANG KUTULIS BAGAIKAN AIR TERJUN NIAGARA YANG MENGALIR TERUS KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
ALLAH PANDANGLAH AKU DENGAN PENUH RAHMAT KASIH-MU
ALLAH...ALLAH...ALLAH
KAU YANG KUCINTA
KAU YANG KUPUJA...
Teruskan Membaca

Foto Manda Conai.
 ke Islam Itu Indah & Lengkap
ASSALAMUALAIKUM WBT DUNIA ALLAH
ASMA UL. HUSNA YA ALLAH. YA RAHMAN. YA RAHIM
KEBESARAN MU. YA ALLAH
HIT LIKE AND TYPE ALLAH HU AKBAR


KARYAKU DUNIAKU (74) TAKDIR TERINDAH

PUISI HAMBA MENCINTAI ALLAH ANTARA DUA BENUA


Foto Manda Conai.
 ke Islam Itu Indah & Lengkap
ASSALAMUALAIKUM WBT DUNIA ALLAH.HIT LIKE AND TYPE ALLAH HU AKBAR
PABILA TUHAN MENJADIKAN SEGALANYA INDAH PADA WAKTUNYA TIADA YANG DIFIKIRKAN LAGI MELAINKAN KEBESARAN KEKUASAAN-NYA MENGATASI SEGALA-NYA KERANA DIALAH YANG MAHA MENENTUKAN SEGALA QADA & QADAR SETIAP HAMBA-NYA.
KETIKA ITU APA YANG DILIHAT ADALAH ZAT CINTA-NYA.

    Terima kasih Allah kerana izinkan aku menjagi Ratu Pujangga di hati
    semua yang kusayangi keranaMu. Allahu Akbar AAmiin
    ASSALAMUALIKUM WBT DUNIA ALLAH
    HIT LIKE AND TYPE SUBHANALLAH /ALLAH HU AKBAR

    Foto Manda Conai.

    ALHAMDULILLAH ALLAH AKBAR

    Foto Temul Amsal.
    PERTOLONGAN ALLAH ITU SELALU DATANG PADA SAAT YANG TEPAT KERANA DIA MAHA MENEPATI JANJI. BILA DIA BERKATA KUN FAYAKUN ITULAH JANJI-NYA.
    PABILA TUHAN MENJADIKAN SEGALANYA INDAH PADA WAKTUNYA TIADA YANG DIFIKIRKAN LAGI MELAINKAN KEBESARAN KEKUASAAN-NYA MENGATASI SEGALA-NYA KERANA DIALAH YANG MAHA MENENTUKAN SEGALA QADA & QADAR SETIAP HAMBA-NYA.
    KETIKA ITU APA YANG DILIHAT ADALAH ZAT CINTA-NYA.


    PABILA SUATU HARI NANTI JADI KENYATAAN... APA YANG DIMILIKI ADALAH KEPUNYAAN-NYA ...HANYA YANG DIUCAPKAN SYUKUR SEBANYAK-BANYAK-NYA ATAS KURNIAAN-NYA MEMBUAT HATI JADI TENANG SETENANG MELIHAT BINTANG-BINTANG BERGEMERLAPAN DI LANGIT MALAM, SETENANG DERUAN OMBAK MENZIKIRKAN KALIMAH-NYA.SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAH AKBAR

    YA ALLAH KAU TERIMALAH ILMU YANG KAMI BERBAGI-BAGI KEPADA SAUDARA SEISLAM YANG KAMI KASIHI DUNIA AKHIRAT SEBAGAI SEDEKAH JARIAH SETELAH KAMI MENINGGAL NANTI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
    #Subhanallah #Alhamdulillah #Allahuakbar , Laa illaha illallah , Astagfirullah al'azim

    Foto Syah Rizal.

    Suka
    INDAHNYA TERMASUK DALAM GOLONGAN AHLI SYURGA ALLAHU AKBAR AAMIIN
    SEBAKUL BUNGA BUDI KASEH UNTUK SEMUA YANG DIKASIHI RAKAN FB DAN GRUP RATU RIMBA NIAGARA YANG SUDI LIKE DAN KOMEN KARYA RATU RIMBA NIAGARA MOGA ALLAH SWT MEMBALAS SEGALA KEBAIKAN KALIAN AMEEN.
Ya Allah, mengalun lembut menyebut asmaMu, ku meresapkan cintaku padaMu dalam hati hingga ke ubun-ubun, rasa syukur disetiap tarikan napasku, bagai daun yang rimbun karena ku yakin hari esok kan lebih, lebih indah, seindah embun dipagi hari..
 
 
 
 
BAHAGIA ITU BERMULA APABILA MENGENAL DIRI SENDIRI
MENGENAL DIRI SENDIRI BARULAH MENGENAL ALLAH SWT
ITULAH MAKNA BAHAGIA NAN ABADI INSHAA ALLAH AAMIIN.

Kedaton Kraton Wahyu Utama Terima kasih ku mendalam Kepada YM Ratu Rimba yang selalu menyokong mendukung mengembangkan Kegiatan Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratorium Pesona Wisata Dunia Yogyakarta Indonesia Nusantara Center mercusuar Perdamaian Dunia Kedamaian Dunia nan maha damai kekal Abadi salam kasih untuk kedamaian YM ...

Ratu Rimba Niagara WARKAH KITA BERSAMA MENGGAPAI BINTANG HINGGA KE LANGIT KE TUJUH

BismillahirRahmanirRahim

Assalamualaikum wr wb

Ke hadapan YM Kedaton Kraton Wahyu Utama,

Sesungguhnya saya amat salut sama YM Wahyu Utama atas penganugerahan Sang Maestro Filosofi Genius Program daripada Maharaja Kutai Mulawarman. Sekalung tahniah untukmu duhai Sang Meastro Filosofi Genius! Moga sentiasa
sukses dalam menggapai bintang hingga di langit ke tujuh Inshaa Allah Aameen.

Untuk mencapai sesuatu cita-cita yang suci murni bukanlah sesuatu yang mudah...yang boleh dicapai dalam sekelip mata saja. Memerlukan masa bukan setahun dua...malah berpuluhan tahun. Jika tidak sanggup dilambung ombak tsunami lupakanlah segala cita. Dugaan yang datang bagaikan dilambung ombak tsunami jatuh terhempas jangan harap akan dapat bangun semula akan mati ditelan bumi, mati tanpa nesan. Begitulah hebatnya dugaan yang datang dari segenap penjuru.

Tapi saya penuh yakin YM Kedaton Wahyu Utama dapat mengatasi dugaan tersebut karena keinginan menggapai cita-cita mengatasi segalanya. YM tahu ke mana kita setelah mati. Berada di alam barzah seperti berada di Taman-taman Syurga,
beristirehat daripada segala kepenatan tika hidup di dunia.Roh tenang tika itu berehat diperlihatkan indahnya Syurga sehinggalah dibangunkan semula tika ditiup sangkakala menandakan Qiamat sudah tiba. Selamat di alam barzah selamatlah di Padang Mahsyar. Itulah matlamat kita semua selama kita berhidup di muka bumi ini.

Untuk mencapai matlamat itu, antara kita memerlukan hubungan baik dan saling bekerjasama tanpa mengira darjat bangsa dan keturunan ...asalkan semuanya kerana Allah swt Inshaa Allah semuanya berjalan dengan lancar. Jika ditakdirkan mati roh pun tenang tika pulang mengadap Alllah swt. Inshaa Allah Aameen.

Semuanya mahu pulang ke pangkuan Ilahi dalam keadaan tenang setenang Syurga. Tapi gimana jika kehidupan kita sendiri tidak setenang Syurga jika tenang pun hanyalah untuk diri sendiri dan keluarga sendiri sedangkan Tuhan suruh kita berhubung baik dengan Tuhan dan berhubung baik dengan manusia.

Dengan matlamat yang jelas lagi tepat inilah makanya YM Wahyu Utama berusaha gigih tanpa mengenal putus asa , tanpa ada rasa kelelahan mahu membangunkan Kota Budaya Dalam Segala Bidang Demi Perdamaian Dunia Akhirat. Bukanlah suatu perkara mudah untuk memasakkan di jiwa ilmu yang bersangkut paut dengan roh, tauhid, akidah,qada & qadar , syurga neraka.

Sudah menjadi hukum karma buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat
Beramal ikhlas karena-Nya dibalas Syurga

Saya penuh yakin kita mahu berbuat kebaikan bukan kerana Syurga
Tapi mahukan redhoNYa Allah agar terbalasNya cinta Allah kepada kita
Kita lakukan bukanlah mahukan kemuliaan daripada manusia tapi mahukan kemuliaan daripada Allah swt

Tapi mana bisa mungkin kita mendapat redho Allah jika kita hiduppun tak seperti ahli Syurga Berkata mengikut hati dan perasaan tanpa menghiraukan siapa yang sakit hati dan makan hati Tingkah laku tidak seperti ahli Syurga Biarpun seluruh manusia mengatakan kitalah ahli Syurga atas kebaikan yang diperlihatkan Sedangkan kita tiada Nilaian di Sisi Allah swt ...nauzubillah jika begitu.

Atas dasar mahu menghidupkan suasana Syurga seperti bermulanya kehidupan Adam dan Hawa tika di Syurga makanya antara kita saling bekerjasama dalam memberi dukungan/sokongan yang tidak berbelah bagi kepada setiap cita-cita yang suci murni karenaNya tanpa ada rasa iri hati hasad dan dengki.
Manalah tahu berkat kita saling bekerjasama , bantu membantu dan berkasih sayang karenaNya kita semua dapat balasan cinta dari Allah Azzawajallah dan bersama bertemu di Syurga nanti Inshaa Allah Aameen. Indahnya pertemuan di kala
itu hanya Tuhan saja yang tahu. Wajah kita berseri-seri dan apa yang kita perbualkan di dunia ini...kita perbualkan juga di Syurga.
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR INDAHNYA SYURGA SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA MENENTUKAN APA YANG KITA
PERKATAKAN INI ALLAH MENJADI SAKSI PERCAYALAH.

Duhai YM Kedaton Kraton Wahyu Utama...

Kami tahu niat dan cita-cita suci YM Wahyu Utama seiring dengan kami iaitu menyebarluaskan kasih sayang setulus hati demiNya makanya kami semua memberi dukungan/sokongan padu biarpun nyawa kami menjadi taruhan demi bersama menjayakan cita-cita yang suci murni karena bukan mudah kita bersama menggapai bintang sehingga ke langit ke tujuh. Jika tidak dibekalkan dengan
niat yang suci ikhlas karenaNya akan gagal .

Kita semua dikenalkan walaupun cuma di alammaya ...itulah KetentuanNya
agar kita bersama dapat menjayakan misi BERSAMA KE SYURGA-NYA , Inshaa Allah Ameen.

Dengan ingatan setulus ikhlas daripada,

Ratu Rimba Niagara,
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
18 Januari 2013
BERKARYA HANYA MAHU MENDAPAT PANDANGAN ALLAH
Selamat berkarya
Berkaryalah yang ada isi
Berkaryalah yang ada kualiti
Berkaryalah yang lahir dari hati nan suci
Berkarya bukan mahu mendapat pujian manusia
Berkarya hanya mahu mendapat pandangan Allah
Moga ada Nilaian Di SisiNya
Dan menjadi bekalan Di Negeri Abadi
Aamin Ya Rabbal A'Lamiin
Karya Ratu Rimba Niagara
18 Januari 2012
PENA CERIA UNTUK SEMUA
Dan aku mahu pastikan kau jangan selalu merendah diri kerana seorang pejuang tak akan ada merendah diri untuk melemahkan semangatnya menulis...dan aku mahu kau terus..dan terus bersemangat menulis di samping meniupkan api perjuangan kepada semua rakan di kumpulan Karya Kita tanpa mengira siapapun mereka..kerana semuanya matlamat yang sama tanpa terkecuali...karya mereka adalah permata untuk cucu cicit kita..fahamkah kamu duhai pena ceria ku pena ceria untuk semua ????
Ratu Rimba Niagara
18 Januari 2012
KARYAMU KARYAKU KARYA KITA
Duniamu duniaku dunia mereka
Karyamu karyaku karya kita
Minat yang sama
Perjuangan yang sama
Sama matlamat
Seiring sekata
Sehati sejiwa
Senada seirama
Bersumpah setia
Mengikat janji
Untuk merealisasikan impian jadi nyata
Bahasa Bangsa Untuk Diwariskan Pada Cucu Cicit Kita
Justeru jangan mudah berputus asa
Teruskan teruskan azammu azamku azam kita semua!
Ratu Rimba Niagara
18 Januari 2012
MENULIS SEPENUH JIWA MENUSUK KE KALBU
Pena ini akan kutulis dan tulis dan tulis
Akan kularikkan pena ini terus dan terus
Takkan pernah jemu
Takkan pernah berhenti
Selagi nafasku ada selagi itulah aku menulis
Kerna karyaku duniaku
Karyamu minatku
Karya Kita Karya Kita Semua
Menulis sepenuh jiwa menusuk ke kalbu
Menulis berdakwatkan kasih sayang, air mata dan
darah pekat merah membara-bara sentiasa membara
untuk dipersempahkan kepada mereka yang tercinta
Moga ada Nilaian Di SisiNya!
Ratu Rimba Niagara
18 Januari 2012 
MOGA ILUSI JADI REALITI
Bersatu semua karya kalbu kumpulan KARYA KITA adalah kunci kejayaan misi dan visi kumpulan Karya Kita ditubuhkan...saya yakin dan yakin dan yakin...Insya-Allah berjaya sampai ke mercu kejayaan!
Dan senyuman mereka adalah kepuasan buat kita yang telah tiada. Insya-Allah kalungan bunga-bunga bahasa akan bertaburan di pusara tak bernesan tapi harumnya seharum ambar kasturi dapat di hidu di seluruh pelosok bumi dan alam semesta. Moga ilusi jadi realiti. Amin.
Ratu Rimba Niagara
18 Januari 2012
UNTUK PEWARIS BANGSAKU YANG TERSAYANG
Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Kepada semua teman seperjuangan yang sentiasa terkasih di hati
Salam silaturrahim
Salam perkenalan
Salam perjuangan semurni hati
Salam kasih sayang sejati ku mohon maaf jika tersalah bicara
Aku menulis kerana aku minat menulis
Menulis telah sebati dalam hidupku
Dari kecil hingga ke usia ini aku menulis
Menulis dan terus menulis selagi ada kudrat pemikiran
Dulu semasa kecil aku berangan nak menjadi pengarang terkenal
Tapi sekarang aku tida bercita-cita ke arah untuk menjadi terkenal
Cukuplah sekadar karyaku sudi dibaca dan tanda kasih sayangku pada warisku
Setelah ketiadaanku nanti
Sebagaimana aku sayangkan diriku begitulah aku sayangkan pewaris bangsaku
"Pewarisku sayang.... bacalah semahumu apa yang kutulis sepanjang aku berhidup dimuka bumi ini...terimalah hasil karyaku tanda kasih sayangku pada kalian...tiada apa yang hendak kutinggalkan untuk kalian yang tersayang...kecuali karya-karyaku karya bertemakankan dunia akhirat untuk kalian meneruskan kehidupan di muka bumi ini. Samaada kita kaya atau miskin kehidupan penuh ranjau berduri yang akan kita tempuh....tempuhilah dengan sabar pasrah dan redha....Insya-Allah Allah sentiasa bersama kalian untuk membantu kalian di kala susah dan senang.
Untuk pengetahun kalian urusan hidup dan mati adalah urusan Allah kita sebagai hambaNya berperanan sebagai kalifah memakmurkan bumi ini untuk mendapat redha dan kasih sayangNya." Inilah kata-kataku jika hari ini adalah hari terakhir aku hidup di dunia ini. Moga karya-karya yang kutinggalkan ada Nilaian Di Sisi Allah dan
mendapat balasan kasih sayang dari semua pewaris bangsaku dengan dihadiahkan sepotong Al-Fatehah untuk rohku sudah lebih berharga daripada segalaNya.
Karya Ratu Rimba Niagara
4 Januari 2012
SAHABAT SEPERJUANGAN SALING SOKONG MENYOKONG DEMI SEBUAH KEJAYAAN
Aku masih ingat lagi di kala itu seorang sahabat penulisanku beria-ia sangat
mempelawaku untuk di temuramah di radio fm Seremban.
"Aku tak macam engkaulah..engkau dah banyak karya tersiar di akbar dan novel-novel kau dapat sambutan dan diulang cetak...aku habuk pun tak ada..."
"Beah...engkau ada potensilah ..aku yakin dengan bakat engkau....kalau ditanya engkau jawablah apa yang patut...."
"Aku ...tawakal aje...ye...engkau jangan gelakkan aku...aku ni darah gemuruh engkau tahu tak...aku bukannya suka dikenali orang...."
"Ala....orang bukan kenal engkau...sebab dengar suara engkau je... cakap tanpa henti berjela-jela boleh pulak..."
"Itu tulisan bukan cakap...tulis orang bukan dengar suara aku...tulisan yang bercakap bagi pihak aku...."
"Apapun alasan engkau...engkau mesti dengar cakap aku...ye beah..."
"Ada aje alasan engkau nak suruh aku pergi...mengenangkan engkau ni ...kawan baik aku yang dah lama kukenal hati budimu dan tak mahu menghampakanmu aku sedia untuk ditemuramah."
Sahabatku itu tersengih-sengih apabila aku setuju mendengar katanya. Entah
apa yang penting baginya aku pun tak tahu.
Darah gemuruhku mulalah datang...apa tidaknya ditemuramah oleh DJ fm radio Seremban sebagai "PENULIS TAMU" yang disiarkan secara langsung .
"Setakat ni berapa novel yang telah berada di pasaran.." tanya Dj itu...
Aku tergelak sambil memandang sahabatku...
"Baru dua..."
"Bagaimana dengan sambutan pembaca...."
"Tak pasti itu...maklumlah penulis tak dikenali...."
"Itu bukan menjadi masalah....yang penting semangat menulis dan berbakat..."
"Kita perdengarkan sebuah puisi dari penulis tamu kita minggu ini Rabeah Mohd Ali..dengar ye...jangan tak dengar...."
Setelah sampai di rumah. Sahabatku memanggilku.
"Beah...tak sangkalah engkau...penulis rupanya...hi...sampai hati engkau tak beritahu aku engkau ni penulis..."kata Siti Norbaya rakan sebayaku di masa sekolah rendah.
"Hai...takkan engkau tak ingat apa cita-cita aku masa sekolah dulu...masa cikgu Mariam tanya apa cita-cita aku..."
"Ahaa baru aku teringat...."
"Tercapai juga cita-cita engkau kan beah..."
"Aku macam nilah jadi suri rumah tangga walaupun belajar tinggi."
"Ala...engkau ni...aku belum jadi penulislah baru ditemuramah aje..."
"Ah...penulis le tu....kalau sudah diterbitkan "
Itulah kenanganku yang masih kuingat. Di sini aku mengucapkan jutaan terima kasih kepada sahabatku itu. Moga dia terbaca curahan tulisan ku ini agar dia boleh mengingati kenangan bersahabat seperjuangan yang saling sokong menyokong demi sebuah kejayaan bersama. Moga Allah membalas segala kebaikannya dari dunia bawa ke akhirat. Amin Ya Rabbal A'Lamin.
Ratu Rimba Niagara
16 Januari 2012
YA ALLAH BALASLAH CINTA BONDA HANNA
TERIMALAH IBADAH UMRAHNYA
Allahu Akhbar!
Terharuku bonda Hanna ku sayang...
Siang malam terbayang-bayang
Biarpun wajahmu sejelita Zulaikha tidak kupandang
Tapi kutahu jelita imanmu buat ku tersungkur
Menyembah Tuhanku dalam rindu membara
Syukurku Ya Allah Kau kurniakan cinta Bonda Hanna
padaku...
Balaslah cintaNya Ya Allah
Balaslah cintaku juga
Balaslah cinta semua yang mencintaiMU
Kami percaya wujudMU Allah
Kami percaya Sifat Pengasih PenyayangMU Allah
Kami rindu kami cinta padaMU Allah
Satukan hati-hati kami Ya Allah
Saling menyayangi keranaMU Allah
Kerana kami takut padaMU Allah
Satukan cinta kami dalam redhaMu Allah
Kerana kami mahu balasan cintaMU Allah
Ya Allah
Bonda Hannaku ingin ke RumahMU Allah
Limpahilah ia dengan rahmatMu
Terimalah segala amalannya
Berikanlah kekuatan dan kesihatan tika mengejakan ibadah umrahnya
Ampunkan segala khilafnya Allah
Kabulkan segala doanya Allah
Terimalah ibadah umrahnya Allah
Dengan balasan umrah mambrur Allah
Limpahkan cintaMu di hatinya tanpa had Allah
Agar kepulangannya nanti dapat dikongsikan
Sinarnya bersama semua sahabat-sahabatnya di bumiMu ini
Amin Ya Rabbal A'Lamin.
Karya Ratu Rimba Niagara
14 Januari 2012

MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
Mahasuci Tuhan Pemilik langit dan Bumi, Tuhan Pemilik `Arsy, dari apa yang mereka sifatkan itu.""
(QS. Az-Zukhruf: Ayat 82)
SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
YA ALLAH JADIKANLAH KARYA SASTERAKU MENGALIR SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA YANG MENGALIR TERUS MENGALIR MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGA-MU
AKU MENULIS KERANA-MU
ILHAM YANG AKU TULIS DATANG DARI-MU
KAU HADIRKAN ILHAM TANPA HENTI PADAKU ATAS KEHENDAK-MU, AKU BERSYUKUR ILHAM DATANG TANPA HENTI-NYA , ALHAMDULILLAH SYUKUR YA ALLAH TANPA IZIN-MU AKU TIDAK DAPAT MENULIS BIARPUN SEBARIS AYAT, ALLAHU AKBAR KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA-NYA.
YA ALLAH KERANA KARYA SASTRA YANG KUTULIS ADALAH DARI-MU JADIKANLAH AKU DAN YANG MEMBACA KARYAKU
HAMBA-MU YANG SENTIASA REDHO ATAS TAKDIR-MU
PERCAYA SETIAP YANG DITAKDIRKAN ITU ADA HIKMAH DI SEBALIK-NYA
YA ALLAH JADIKAN KARYA SASTERA YANG KUTULIS SESUAI DENGAN ZAMAN WALAUPUN ZAMAN TERUS BERUBAH TAPI KARYAKU SENTIASA ADA DI JIWA SEMUA MANUSIA YANG MENGHAYATINYA KERANA SASTERAKU ADALAH ILHAM DARI-MU, JIKA ILHAM DARI-MU PASTI MEMBERI KEBAIKAN PADA DIRIKU DAN PADA SEMUA YANG MEMBACA KARYAKU.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'SASTERAKU ILHAM DARI-NYA'
NAMA PENAKU INI ILHAM DARI-NYA JUGA
ADA YANG TERSIRAT DI SEBALIK YANG TERSURAT
ATAS NAMA PENAKU INI
RATU SEORANG RAJA/RATU ATAU PEMIMPIN ITU YANG TERSURAT YANG TERSIRAT MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA
RIMBA AGAR SENTIASA RASA MERENDAH DIRI MEMERINTAH DI KERAJAAN RAKYAT RIMBA JADI TIADA SIAPA HENDAK CEMBURU KERANA BUKAN MEMERINTAH KERAJAAN MANUSIA ,
TERSIRATNYA MAHU DAPATKAN INSPIRASI UNTUK MENJIWAI WATAK RAJA DAN PEMERINTAH UNTUK DITUANGKAN ILHAM DALAM KARYA SASTERA.
NIAGARA KARYA SASTRA YANG DIHASILKAN SEPERTI
AIR TERJUN NIAGARA SENTIASA MENGALIR, SENTIASA BERSASTRA TANPA HENTI SEHINGGA TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA, BIARPUN NAFAS TERHENTI SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS-TERUSAN DIBACA OLEH YANG MASIH HIDUP ,
MOGA ILMU SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS MASUK KE AKAUN SAHAM AKHIRATKU SEPERTI MENGALIR AIR TERJUNAN NIAGARA MENYATU TERUS KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI INSYA-ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
SETIAP YANG BAIK DATANG DARI-NYA
YANG KHILAF ITU DARI HAMBA SENDIRI
MAKANYA MAAFKAN HAMBA JIKA ADA
YANG TERSALAH BICARA
HAMBA BUKANLAH SESIAPA
JIKA TIDAK IZINNYA HAMBA
TIDAK DAPAT MENULIS
BIARPUN SEPATAH PERKATAAN...
Siapalah hamba di hatimu
Siapalah hamba di Sisi-Nya
Yang hamba mahu sahabat semurni kasihmu
Agar dipermudahkan jalan-jalan menuju ke Syurga-Nya
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin ...
Sahabatmu Dari Rimba Niagara,
Ratu Rimba Niagara
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
21 Muharram 1434H
5 Disember 2012M
PERTEMANAN NILAINYA SAMPAI ALAM BARZAH
Ratu Yang Bersemayam
aksara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu disaat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui
rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan disaat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah
apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
ratu rimba niagara tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara
sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia
siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
Pradita Fia Bundaku sayang / parasmu yang cantik/melambangkan hatimu yang dermawan/kalimatmu yang menyejukan/ untaian kata yang selalu kurindu/ saat kugundah/percikan nadamu/bangkitkan hati yang terluka/ sejukan jiwa yang kerontang/ dan memberikan semangat/ seperti mentari yang tak bosan berkunjung....
SAHABAT DUNIA AKHIRAT
Yang membuat kita rasa sempurna bilamana sahabat kita ikhlas bersahabat kerana Allah Taala dan setiap kali berkata-kata menenangkan roh dan jasad.
Itulah sahabat sejati berazam bersama mematrikan persahabatan hingga ke Syurgawi. Insya-Allah Aamiin.
14 Muharram 1434H
28 November 2012M
Di saat terakhir aku memandang wajahmu ibu... bagaikan memandang indahnya purnama...
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
moga Syurga lah tempatmu ibu Aamiin.
MAKRIFAT CINTA
Makrifat cinta bermakna saling menyayangi kerana Allah SWT membuatkan hati ada taman berbunga iman menjadi hamba-Nya yang bertaqwa.
Ikatan silaturrahim dalam persahabatan sentiasa ikhlas dengan niat bersama menuju jalan-jalan ke SyurgaNya.
Sentiasa redha apa jua takdirNya percaya setiap takdir pasti ada hikmahNya yang indah.
Jika hati dilukai tak akan ada rasa kecewa kerana yakin Allah akan menggantikan yang lebih baik.
Lalui hidup dengan sentiasa bersangka baik dengan Allah Azzawajallah kerana Allah SWT mengikut prasangka hambaNya
Memahami apa rencanaNya di situlah adanya Makrifat Cinta
"ALLAH TIDAK MEMBERI APA YANG KITA MAHUKAN TAPI ALLAH MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN,"
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI
DENGAN IZIN ALLAH
"HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
16 RABIULAKHIR 1438H
15 Januari 2017

YA ALLAH JIKA ADA PAHALA DI SETIAP PENULISANKU SAMPAIKANLAH PAHALA ITU KEPADA KEDUA ORANG TUAKU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

Sangat sukaTunjukkan lagi reaksi
     Komen
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
19 RABIULAKHIR 1438H
18 Januari 2017
YA ALLAH JIKA ADA PAHALA DI SETIAP PENULISANKU SAMPAIKANLAH PAHALA ITU KEPADA KEDUA ORANG TUAKU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
                
SubhanAllah










Suka6 min


Suka3 min

Utami Utami Aamiin Allahuma Aamiin...

0 comments:

Post a Comment

 
;