Wednesday 1 March 2017

KARYAKU DUNIAKU (229) UCAPAN TERIMA KASIH BUAT RAJA SALMAN YANG BUDIMAN


KARYAKU DUNIAKU (229) UCAPAN TERIMA KASIH BUAT RAJA SALMAN YANG BUDIMAN


Kunjungan Raja Salman Ke Malaysia
KUNJUNGAN RAJA SALMAN KE MALAYSIA

Selamat Datang Raja Salman Abdulaziz Al Saud Ke Malaysia


Sejak ditabalkan menjadi Raja Arab Saudi yang ketujuh pada 25 Januari 2015, inilah kali pertama Baginda mengunjungi beberapa buah negara Asia termasuk Malaysia dan Indonesia. Baginda dijangka akan tiba ke Malaysia dalam rangka lawatan selama 3 hari bermula Ahad ini sehingga 1 Mac depan.
Pastinya, ketibaan Baginda Raja Salman akan disambut dengan besar-besaran oleh kerajaan Malaysia yang pastinya tertunggu-tunggu ketibaan Baginda. Ini adalah petanda betapa eratnya hubungan diplomatik antara Putrajaya dan Riyadh disamping mampu untuk mempertingkatkan imej Malaysia sebagai salah sebuah negara yang memperjuangkan perpaduan Ummah dan Islam secara amnya.
Sebelum ini, beberapa orang pemimpin negara telah mengunjungi Baginda di Riyadh bagi mengukuhkan hubungan dua hala antara kedua-dua buah negara. Malah, Baginda sendiri meperakui Malaysia adalah sebuah negara yang yang terbaik bagi menunjukkan imej Islam yang moden selain menjadi suara yang lantang dalam membela nasib umat Islam di seluruh dunia.
Dalam kunjungan buat julung-julung kali ini, Baginda dijangka bakal mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak bagi membincangkan pelbagai isu semasa berkaitan umat Islam. Ini sesuai dengan peranan Malaysia dalam menyuarakan permasalahan umat Islam di seluruh dunia termasuk apa yang berlaku di Palestin, Rakhine, Syria, Iraq dan beberapa buah negara Islam yang lain.
Pertemuan ini mungkin akan dijadikan sebagai satu medium terbaik buat Datuk Seri Mohd Najib bagi mengeratkan lagi hubungan dua hala. Baginda juga mungkin akan diberi taklimat tentang kemajuan Malaysia dan sekaligus menampakkan betapa seriusnya Malaysia dalam membentuk sebuah negara Islam yang komprehensif.
Untuk rekod, ini adalah lawatan rasmi Raja Salman ke Malaysia sejak ditabalkan pada 25 Januari 2015. Kali terakhir Malaysia menerima kunjungan Raja Arab Saudi adalah pada tahun 2006 apabila Allahyarham Raja Abdullah Abdulaziz Al Saud tiba di Kuala Lumpur untuk bertemu dengan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Sebelum itu, Allahyarham Raja Al Malik Faisal pernah melawat Malaysia pada tahun 1970 dan telah mengadakan pertemuan dengan Allahyarham Tun Abdul Razak di Kuala Lumpur. Pada kunjungan berkenaan, ianya telah berjaya meletakkan hubungan diplomatik antara Kuala Lumpur – Riyadh pada tahap terbaik.
Dengan lawatan buat julung-julung kalinya ini, pastinya ia merupakan satu penghormatan tertinggi buat negara setelah hampir 47 tahun sejak kali terakhir seorang King of the King tiba ke Kuala Lumpur. Seperti tetamu-tetamu asing yang lain, Malaysia mengalu-alukan ketibaan Raja Salman Abdulaziz Al Saud ke negara.

Malaysia sambut kedatangan Raja Salman

 | 3.615 Views
Malaysia sambut kedatangan Raja Salman
Raja Salman dari Arab Saudi setelah memeriksa pasukan kehormatan dengan Perdana Menteri Malaysia Najib Razak (kanan) dan Raja Muhammad V dari Malaysia (kiri) di Gedung Parlemen di Kuala Lumpur, Malaysia, Minggu (26/2/2017). (REUTERS/Edgar Su )
Sepang (ANTARA News) - Malaysia menghamparkan karpet merah untuk Raja Arab Saudi Salman Abdulaziz Al-Saud, yang hari ini tiba di negara itu untuk melakukan kunjungan empat hari.

Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Pertahanan Malaysia Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menyambut kedatangan Raja Salman di Bunga Raya Complex, Kuala Lumpur International Airport (KLIA).

Malaysia adalah negara Asia Tenggara pertama yang dikunjungi Raja Salman sejak naik takhta tahun 2015. Dia datang bersama delegasi beranggotakan 600 orang yang meliputi bagian dari rumah tangga kerajaan dan menteri-menteri kabinet dalam kunjungan yang akan berakhir 1 Maret.

Lebih dari 100 kendaraan disiapkan untuk menyambut kedatangan rombongan Raja Salman, yang datang ke Malaysia untuk memenuhi undangan Yang di-Pertuan Agung Sultan Muhammad V.

Raja Arab Saudi yang terakhir mengunjungi Malaysia pada 2006 adalah Raja Abdullah Abdulaziz Al-Saud. Raja Faisal Abdulaziz Al-Saud mengunjungi Malaysia tahun 1970.


KUNJUNGAN RAJA SALMAN KE MALAYSIA
Hujung minggu ini, kita akan menyambut Baginda Raja Salman Abdulaziz Al-Saud, Penjaga Dua Masjid Suci untuk Kunjungan Rasmi ke Malaysia atas jemputan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XV, Sultan Muhammad V.
Malaysia dan Arab Saudi berkongsi hubungan persaudaraan yang kukuh dan kita amat berbangga bahawa Baginda Raja Salman – yang turut diiringi oleh Putera Mahkota Mohammad bin Salman dan kerabat lain – sudi memilih Malaysia sebagai destinasi pertama negara Islam dikunjungi Baginda di rantau ini, dan juga yang pertama di Asia Tenggara sejak Baginda mengambil alih tampuk pemerintahan.
Hubungan keagamaan kedua-dua negara kita telah terjalin berabad lamanya. Bagi umat Islam di Malaysia, Arab Saudi di mana terletaknya Dua Masjid Suci adalah bumi suci dan mengerjakan Haji adalah rukun Islam yang menjadi impian hidup.
Hubungan kedua-dua negara juga terjalin erat dengan hubungan dagangan yang kukuh selain kerjasama antara rakyat kedua buah negara yang meningkat dari hari ke hari.
Dagangan dua hala antara Arab Saudi dan Malaysia berkembang kukuh dari tahun ke tahun, meningkat sebanyak 27.8 peratus pada tahun 2016 berjumlah RM13.99 bilion. Hari ini, Arab Saudi adalah antara rakan dagangan terbesar buat Malaysia.
Pelaburan Arab Saudi di Malaysia dijangka akan mewujudkan beribu pekerjaan dan kita berbangga bahawa syarikat Malaysia telah terpilih untuk melaksanakan projek-projek di lokasi-lokasi berprestij di Arab Saudi. Ini termasuk operasi Metro Southern Al Masheer Mugaddassah di Mekah – tren khusus untuk jemaah Haji – dan juga kerja-kerja di Jambatan Jamarat dan kawasan sekitar di Mina. Malah, kita juga amat berbangga bahawa seorang rakyat Malaysia adalah sebahagian daripada pasukan yang merekabentuk Menara Jam Hotel Diraja Mekah yang tersergam indah menghadap Masjid al-Haram.
Dalam lawatan Baginda Raja Salman kali ini, kita akan menandatangani beberapa perjanjian dan memorandum persefahaman baharu. Salah satu daripadanya akan melibatkan dua syarikat milik negara terbesar, Saudi Aramco dan PETRONAS. Perjanjian ini akan memanfaatkan kedua-dua negara dan juga rakyatnya.
Hubungan mesra antara kedua-dua buah negara juga dapat dilihat daripada kunjungan lebih 100,000 pelancong daripada Arab Saudi tahun lalu, jumlah tertinggi dalam rekod, manakala pelajar daripada Malaysia dan Arab Saudi menerima manfaat belajar di negara masing-masing.
Kita juga berbangga dengan keutuhan kerjasama Arab Saudi dan Malaysia dalam memastikan kelestarian dan juga memberi kepimpinan kepada Ummah.
Komitmen kukuh kita bersama dalam memerangi fahaman ekstremis didasarkan kepada kepercayaan kita terhadap toleransi, kesederhanaan dan keamanan dalam ajaran Islam sebenar. Kunjungan Baginda Raja Salman ini mengukuhkan lagi hubungan persahabatan dan persaudaraan yang dibina daripada rasa saling hormat-menghormati dan percaya- mempercayai – hubungan yang mampu menjadi contoh buat dunia Islam dan juga dunia luar, bagi manfaat rakyat, rantau dan juga dunia.
DATO’ SRI NAJIB TUN RAZAK
PERDANA MENTERI MALAYSIA



KARYA RATU RIMBA NIAGARA
1 November 2012
Vai Donk Crue mungkin admin nya blom paham tentang karya sastra, jadi karya sastra yg anda tulis hanya di anggap coretan dinding belaka yg gak punya arti dan makna yg kamu sampai kan. tapi jangan berkecil hati mungkin di luar sana masih banyak yg akan menyukai dan menghargai karya sastra kamu
Ratu Rimba Niagara Terima kasih atas sokongan anda dan memahami dunia sasteraku.
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH
"HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.

JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN BAHAGIA UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .

ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !

SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI
KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH

'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'

As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)

WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).

BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Ertinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

DUNIA YANG HINA
Ertinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)

Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.

Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin

YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

"SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"

Foto Katsumi Suzika.
Katsumi Suzika ke Islam Itu Indah & Lengkap
Jangan abaikan gambar ini tanpa mengetik Subhanallah
Indahnya silaturrahim sehingga ke liang lahad membantu saudara seislamnya penuh kasih sayang yang tak terlafaz mendoakan saudaranya ditempatkan di Firdausi paling tinggi. Mulianya hatimu saudaraku moga Allah makbulkan doamu, persaudaraan yang indah ini atas dasar kerana Allah Taala dapat kita teruskan di Firdausi AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin

SukaTunjukkan lagi reaksi

Aswady Dy Aamiin...
SukaBalasan41 min
KITA SEHATI SEJIWA DEMI-NYA
"SALAM MAULIDUR RASUL12 RABI'UL AWWAL 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita

PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
2 JamadilAkhir  1438H
1 Mac  2017

0 comments:

Post a Comment

 
;