Wednesday 15 March 2017

KARYAKU DUNIAKU (296) TELAH KUPASRAHKAN HIDUP MATIKU HANYA KEPADA-NYA


KARYAKU DUNIAKU (296) TELAH KUPASRAHKAN HIDUP MATIKU HANYA KEPADA-NYA

Cuba sentuh gambar ni. Hati kita akan rasa tenang sangat
Ratu Rimta Niagara berkongsi kenangan.
Ya Allah berilah aku ketabahan menghadapi ujian-Mu
kesedihan seorang ibu melihat anaknya cedera parah akibat serangan udara assad syiah
hasbunallah wani'mal wakil
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Sazh Shah mudahan2 adik cepat sembuhh aminn
SukaBalasan10 jam
JIKA SUBUH ...
Jika subuhnya sentiasa dipelihara
Tanda akan selamat dari neraka
Jika subuhnya tiada dia tinggal
Allah melindunginya dari aral
Jika subuhnya didahului sunat
Berganda isi dunia dia mendapat
Jika subuhnya bergelapan ke musolla
Di kegelapan akhirat mendapat cahaya
Jika subuh ke cerah berwirid lagi
Mendapat pahala umrah dan haji
Namun...
Jika subuhnya tiada dijaga
Pada wajahnya tiada cahaya
Jika subuhnya sengaja terlupa
Tanda imannya tiada bernyawa
Jika subuhnya terasa berat
Tanda munafik sudah mendekat
Jika subuh tiada dipeduli
Tanda iman menghampiri mati
Jika subuhnya tiada berjama’ah
Tanda hidupnya akan hilang barakah
Jika subuhnya tiada ke masjid
Tanda imannya ada penyakit
Jika subuhnya selalu terlewat
Tanda imannya semakin cacat
Jika subuhnya di akhir waktu
Tanda iman semakin kelabu
Jika subuhnya hari dah siang
Tanda rezekinya sudah hilang
Jika di subuh masih berdengkur
Tanda syaitan memeluknya tidur
Dan...
Jika subuh berjama’ah diringan-ringan
Dapatkah dia memimpin perjuangan
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komenmen...
RENUNGAN PAGI
Surah Al-Munāfiqūn : 9 - 11
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). Dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi.
- Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: " Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku - ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh ".
- Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya; dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
“bila sakit, berbaik sangkalah.
jangan hanya mengeluh,
ya Allah,
susahnya,
payahnya,
rumitnya,
deritanya.
Ya Allah,
moga sakit ini menjadi kafarah,
penghapus dosa-dosa,
yang kian hari bertambah.
sakit?
berharaplah untuk sihat,
tapi jangan mempersoal mengapa, dan sampai bila.
makan ubat, iktihar, usaha dan tawakkal.
jangan lupa redha.
Allah, mudah-mudahan,
DIA ampunkan dosa.
tambah iman, tambah sabar,
tambah syukur dalam diri.
Sesungguhnya sakit, musibah, ujian itu adalah kafarah dosa.
sakit?
sabarlah.
mudah-mudahan, Allah bertambah sayang!”
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
SukaBalasan11 jam

Jika semua perbuatan baik mesti diceritakan di mana indahnya nilai keikhlasan?
Nikmatilah ketenangan dengan membuat kebaikan tanpa diketahui orang.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Awie Saha Aamiin yarabbalalamiin
SukaBalasan1 jam
Comelnya...untung la kecil2 dah dimurahkan rezeki. Semoga kita semua pun dimurahkan rezeki untuk sampai ke Tanah Suci. Aamiin
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Kijoi Damak Aminn
SukaBalasan11 jam
SukaBalasan11 jam

.
Kita kalau terbangun tengah malam tak tahu nak buat apa smpai masuk waktu subuh.
.
Orang soleh, kalau mereka berjaga malam , waktu itu mereka merasa berjalan terlalu pantas kerana mereka begitu asyik munajatnya dengan Allah, merasa tak puas.
.
Moga moga Allah pilih kita jadi hambanya yg soleh.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Awie Saha Cantik keindahan semulajadi Aamiin yarabbalalamiin
SukaBalasan5 jam

"Bagaimana membuat anak2 solat dengan kesedaran mereka sendiri tanpa perlu disuruh dan dimarah?
""Seorang sahabat
bercerita: "Aku menceritakan satu kisah yg terjadi
padaku "
"Anak perempuanku yg berumur 16 tahun, solat baginya adalah hal yang sangat berat ..
Pada suatu hari aku berkata kepadanya :
"Bangun solat subuh..
dan aku mengintainya dengan ekor mataku.
"Aku melihatnya mengambil sajadah, kemudian
melemparkannya ke lantai sudut biliknya... Lama kemudian ia keluar.
Aku bertanya kepadanya : "Apakah kamu sudah solat .. ?"
Ia menjawab : "Sudah"
Kemudian aku mencubitnya.
Kerana berbohong
Aku benar2 marah padanya, aku denda dia dan aku menakut2kannya akan siksa Allah ..tapi ternyata semua kata2ku itu tidak ada yang menakutkannya...
Suatu hari, seorang sahabatku bercerita suatu kisah...
""Suatu ketika ia berkunjung ke rumah seorang saudara dekatnya, ketika datang waktu solat, semua anak2nya langsung bersegera melaksanakan solat tanpa diperintah
Ia berkata :
Aku berkata padanya "Bagaimana anak2 kamu solat dengan kerelaan mereka tanpa disuruh.
"Ia menjawab :
Ada satu doa, sebelum aku menikah aku selalu amalkan
dan sampai saat ini pun aku masih tetap berdoa dengan doa tersebut dalam... Sujudku ..
Saat sebelum salam ..
Ketika solat witir ..
Dan di setiap waktu2 yang mustajab ..
Demi Allah wahai saudara2ku ..
Anakku saat ini telah bekerja sejak aku berdoa dengan doa itu, anakku itulah
yg rajin membangunkan kami dan mengingatkan
kami dan adik2nya utk solat
Alhamdulillah .. Mereka semua selalu menjaga solatnya.
Sampai2 .. neneknya bertandang ke rumah kami, ia tercengang melihat anak perempuanku bangun pagi, kemudian membangunkan kami untuk solat subuh....... jadi doa apa yg di baca...
..........doa dari surahIbrahim ayat 40
رب اجعلني مقيم الصلاة ِﻭَﻣِﻦ ﺫُﺭِّﻳَّﺘِﻲ ﺭَﺑَّﻨَﺎ ﻭَﺗَﻘَﺒَّﻞْ ﺩُﻋَﺎﺀ )
Rabbij'alni muqimassolati wamin zurriyati rabbana wataqobbal du'a e.....
"Ya Robbku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang yg tetap melaksanakan
solat .. Ya Robb kami , perkenankanlah doaku"
(QS. Ibrahim : 40 )
Ye saudara2ku semua berdoalah untuk anak kita semua... Sebagaimana kita semua tahu bahwa doa adalah senjata seorang mukmin.
"Kirimkan tulisan ini agar lebih ramai orang yang mengambil iktibar..
"Semoga Allah merahmati orang yang bersedia untuk dishare bersama....
☑Baca selalu doa ini untuk anak2mu, biidznillah mereka akan selalu berada dalam penjagaan dan perlindungan Allah Ta'ala .. Aamiin Allaahumma Aamiin
_Jangan hanya dibaca sendiri, sebarkan dan rasakan manfaat kebaikan demi kebaikan_
Foto Mahadi Razak.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Jariah Ne kongsi
SukaBalasan8 jam
Katsumi Suzika ke Islam Itu Indah & Lengkap
Seorang kakek meninggal dalam keadaan sujud setelah sholat..
Semoga yg like n komen aamiin meninggal dalam husnul khatimah aamiin..
PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI
SUBHANALLAH INDAHNYA PELANGI CIPTAAN TUHAN.
Scienze Fanpage telah menambah 4 foto baru
I colori dell'arcobaleno.
Magnifici scatti.


Kenangan Anda di Facebook
Ratu rimba Niagara, kami prihatin tentang anda dan kenangan yang anda kongsi di sini. Kami fikir anda ingin melihat kembali selepas ini dari 5 tahun lalu.
OMBAK RINDU MENYATUKAN KASIH KITA
Sahabat yang sentiasa terkasih di hati...
Kau hadir di kala aku hampir berputus asa
Di kala aku hampir kecewa
Di kala aku tidak percaya apa itu cinta sejati
Di kala aku hilang erti kasih sayang sahabat sejati
Di kala aku tidak percaya lagi erti kejujuran kata-kata
Di kala aku mati dengan harapan dan cita-cita
Tapi hadirmu membuatkan
Duniaku yang sepi jadi bak pelangi indah di waktu malam
Telah puluhan tahun senyumanku telah kubenamkan di ombak rindu
Kini ombak rindu mengirimkan semula senyumanku itu
Kerna ombak rindu tak tega aku bergundah gulana selamanya
Terima kasih ombak rindu kerna memahamiku
Kalau dulu aku amat membenci mu
Kerna kau menggheret senyumanku
Dalam bara ombak mengganas!
Lalu tanpa ehsanmu kau hempaskan aku ke pantai
Lalu aku terdampar
Di pantai tidak berpenghuni
Di Rimba Niagara
Penghuni rimbalah penawar dukaku
Mereka bergotong royong
Mendirikan istana indah untukku berteduh
Daripada hujan dan panas
Amat indah dan berseni istana yang didirikan untukku
Dan aku amat bahagia sekali tinggal di sini
Dilayani sebagai seorang puteri diRaja
Bagaikan mimpi aku
Apabila mereka suka dengan
Hasil syair dan gurindam
Karanganku
Setiap kali aku berlagu gurindam
Mereka menangis bila gurindamku bernada sedih
Dan mereka akan ketawa terbahak-bahak apabila gurindam jenaka
Habis saja aku berlagu gurindam mereka terkinja-kinja keseronokan
Yang bukan kepalang gembiranya
Aku teruja berkarya
Mereka teruja mendengar
Sama-sama teruja
Merekalah yang menyediakan kelengkapan penulisanku....
Bulu burung geroda sebagai penanya
Darah mereka sebagai dakwatnya
Setiap kali aku menulis aku menangis
Kerana aku bertintakan darah menghuni rimba tersayang
"Tuan puteri yang kami sayangi demi cita-cita Tuan Puteri
bukan setakat darah kami saja ...nyawa kami pun sanggup kami pertaruhkan
demi cia-cita tuan puteri ."
"Allahu Akhbar tak sanggup beta bertintakan darah rakyat beta yang terkasih di hati.
"Kami ikhlas tuan puteri...tuan puteri memperjuangkan kehidupan kami..kenapa tidak kami hargai....kami tidak mahu menjadi makluk Tuhan yang tidak bersyukur tuan puteri...."
Kerana ketulusan hati mereka dalam apa yang ingin aku perjuangkan...setiap kali berkarya aku pasti menangis...hingga kembang tulisan dengan titisan air mataku yang tak henti. Tulisan darah penghuni rimba bercampur dengan air mataku.
Duhai penghuni rimba pengorbananmu takkan kulupa
Duhai sahabatku sokonganmu kusanjungi di hati
Duhai ombak rindu ...kau menyatukan kasih sayangku dengan
penghuni rimba dan para sahabatku yang terkasih di hati
Moga kasih kita terpatri hingga ke Syurgawi!
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Karya Ratu Rimba Niagara
15 Mac 2012


2 TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
Semoga ditempatkan ruhnya bersama dengan ruh-ruh hamba-Nya yang beramal soleh lagi beriman. Aamiin.

Prabowo Subianto
Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un. Selamat jalan, bung Haryanto Taslam. Seorang nasionalis, patriot, pejuang rakyat Indonesia. Anggota Dewan Pembina Partai Gerakan Indonesia Raya (Gerindra). Sahabat, mari kita sama-sama mendoakan agar amal ibadah beliau diterima oleh Allah SWT.
MAHA PEMURAH-NYA ALLAH KEPADA HAMBA-NYA
SENYUM PUN DIKIRA SEDEKAH ALLAHU AKBAR MANISNYA SENYUMAN SESAMA ISLAM MENGERATKAN TALISILATURRAHAHIM.
MAHA PEMURAH-NYA ALLAH KEPADA HAMBA-NYA
SENYUM PUN DIKIRA SEDEKAH
ALLAHU AKBAR MANISNYA SENYUMAN SESAMA ISLAM MENGERATKAN
TALISILATURRAHAHIM.
SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA MEMANG YANG TERBAIK. TAHNIAH PM ATAS SOKONGAN YANG DIBERIKAN KEPADA SELURUH RAKYAT MALAYSIA.
MOGA ALLAH SWT MEMBALAS KEBAIKAN PM DENGAN NUR RAHMAT KASIH-NYA. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Najib Razak telah menambah 2 foto baru
Sistem pendidikan tertua di negara kita adalah pengajian pondok, dan kerajaan telah mengumumkan dalam Bajet 2015 peruntukan sebanyak RM 25 juta supaya sistem pendidikan ini tidak tenggelam malah terus maju di samping arus pembangunan moden.
Alhamdulillah pagi ini saya telah menyaksikan penandatanganan memorandum persefahaman antara Kolej Universiti Insaniah (KUIN) dan Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM). Melalui persefahaman ini, Pusat Kajian Pondok akan ditubuhkan di KUIN dan saya yakin ia akan membawa kepada kemajuan sistem pengajian pondok dan memainkan peranan penting di masa hadapan, insya-Allah.
Kebahagiaan terletak di hati
Jika hati bahagia walau dugaan datang melanda tetap bahagia
Moga kita bahagia dunia akhirat. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI
SUBHANALLAH INDAHNYA PELANGI CIPTAAN TUHAN.
2

5 TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
AKU BERKARYA TANDA AKU BERSYUKUR PADANYA
Di kala aku tidak diperdulikan...
Aku meronta-ronta di manalah silapku
Puas kucari...cari....cari....
Tiada terlintas di benak fikiranku
Pabila ku berkarya adalah untuk
menempa nama
menjadi popular
disanjungi
mahukan pesona dunia
oh!t idak sama sekali!
tapi mereka bilang begitu
dan tahulah aku inikah puncanya
makanya mereka mahu menjauhkan diri
dari berkarya denganku
mereka bilang aku ini nak
berlagaklah...
macam pandai sangat
tapi karya tak puitis langsung
macam bukan puisi...bukan gurindam
berkarya perasan sendiri!
mahu aku laungkan pada ombak rindu...
aku berkarya bukan untuk menunjuk pandai
aku berkarya kerana aku suka dan minat....minat....minat...
aku akui aku memang tak sepandai mereka yang bijak pandai
aku akui aku memang tak pandai bermadah puitis seperti mereka
tapi aku menulis kerana tanda aku syukur pada Illahi
yang mengurniakan aku bakat menulis
salah ke aku menjadi hambaNya yang bersyukur?
aku menulis bukanlah untuk disanjungi
orang tak ingat aku tak kenal aku pun aku tak kisah
yang penting mereka sudi baca karyaku sampai
aku sudah tiada di dunia ini lagi
mungkin sekarang tiada yang suka ...
mana tahu setelah aku tiada ...
anak cucu cicit ku suka?
dan lebih utama lagi
pabila karyaku ada nilaian di sisiNya
Syukurku dalam sujudku...
Karya Ratu Rimba Niagara
15 Mac 2012
Komen
Teungku Sayyid Deqy Seindah bulan yang memisahkan diri dari bintang gemintang.
Itulah karyamu wahai Tuanku Putri Niagara...
Seindah sabit yang begitu cendikia laksana yusuf,

itulah rupawan sajakmu oh kanda ku yang amat kesturi.

Perasaanmu begitu dalam mengalung dalam palung kecintaan
Dan hatimu begitu membentang ibarat rindangnya pohon pohon kasih sayang.
Tak ada yg bisa mengelak dari busur keelokan kata katamu
Semuanya tampak tertegun ketika ia membaca, mengeja,dan menyusuri lekukan sungai puisimu,
yang amat tenang laksana liku sungai nil,
oh kakandaku yang amat jelita dan perasa,
usahlah memendam rindu yang terlalu dalam di relung jiwamu,
karena itu amatlah berat dan menyiksa.
Cairkanlah rindu dendammu dalam sujud pada ilahi.
Kerna aku pun demikian,meluahkan rindu berkasih hanya.untuk Nya.
Dan inilah sebuah altar paling lapang untukku berbicara pada tuhan ketika dinda terbuang oleh dunia,terhina oleh manusia,dan berlari hendak kemana.
Daku pun demikian oh kakanda...rindu yang tak kesampaian,amat menyakitkan.
Namun dakupun demikian o putri niagara...
Hanya bisa bertekuk dan bersujud dilembar bentang sejadah masa kecilku.
Inilah tempat terbaik dan ternyaman ketika tak ada satupun didunia ini yang mampu mendengar jerit derita jiwa raga kita...
Hanya pada Allah...kita menyerahkan semuanya.
Ratu Rimba Niagara Pabila pada Allah sudah ku serahkan padaNya
Tak kan kuhiraukan lagi cercaan dan penghinaan manusia
Kerana terlalu takut pabila di akhirat nanti jika terhinanya aku 

Rayuanku penyesalanku esak tangisku tidak dipandang Allah
Itu adalah lebih hina ...lebih menyeksakan...lebih menyengsarakan
Satu penyesalan yang tidak tertebus dinda!
Maka sebelum itu terjadi akan diusahakan selagi larat...selagi mampu...
Apa saja yang boleh membawa kanda dalam redhoNya dalam cintaNya
Moga dinda dan kanda saling sokong menyokong ke arah satu matlamat menuju jalan-jalan yang diredhoiNya.
Amin Ya Rabbal A'Lamin.
OMBAK RINDU MENYATUKAN KASIH KITA
Sahabat yang sentiasa terkasih di hati...
Kau hadir di kala aku hampir berputus asa
Di kala aku hampir kecewa
Di kala aku tidak percaya apa itu cinta sejati
Di kala aku hilang erti kasih sayang sahabat sejati
Di kala aku tidak percaya lagi erti kejujuran kata-kata
Di kala aku mati dengan harapan dan cita-cita
Tapi hadirmu membuatkan
Duniaku yang sepi jadi bak pelangi indah di waktu malam
Telah puluhan tahun senyumanku telah kubenamkan di ombak rindu
Kini ombak rindu mengirimkan semula senyumanku itu
Kerna ombak rindu tak tega aku bergundah gulana selamanya
Terima kasih ombak rindu kerna memahamiku
Kalau dulu aku amat membenci mu
Kerna kau menggheret senyumanku
Dalam bara ombak mengganas!
Lalu tanpa ehsanmu kau hempaskan aku ke pantai
Lalu aku terdampar
Di pantai tidak berpenghuni
Di Rimba Niagara
Penghuni rimbalah penawar dukaku
Mereka bergotong royong
Mendirikan istana indah untukku berteduh
Daripada hujan dan panas
Amat indah dan berseni istana yang didirikan untukku
Dan aku amat bahagia sekali tinggal di sini
Dilayani sebagai seorang puteri diRaja
Bagaikan mimpi aku
Apabila mereka suka dengan
Hasil syair dan gurindam
Karanganku
Setiap kali aku berlagu gurindam
Mereka menangis bila gurindamku bernada sedih
Dan mereka akan ketawa terbahak-bahak apabila gurindam jenaka
Habis saja aku berlagu gurindam mereka terkinja-kinja keseronokan
Yang bukan kepalang gembiranya
Aku teruja berkarya
Mereka teruja mendengar
Sama-sama teruja
Merekalah yang menyediakan kelengkapan penulisanku....
Bulu burung geroda sebagai penanya
Darah mereka sebagai dakwatnya
Setiap kali aku menulis aku menangis
Kerana aku bertintakan darah menghuni rimba tersayang
"Tuan puteri yang kami sayangi demi cita-cita Tuan Puteri
bukan setakat darah kami saja ...nyawa kami pun sanggup kami pertaruhkan
demi cia-cita tuan puteri ."
"Allahu Akhbar tak sanggup beta bertintakan darah rakyat beta yang terkasih di hati.
"Kami ikhlas tuan puteri...tuan puteri memperjuangkan kehidupan kami..kenapa tidak kami hargai....kami tidak mahu menjadi makluk Tuhan yang tidak bersyukur tuan puteri...."
Kerana ketulusan hati mereka dalam apa yang ingin aku perjuangkan...setiap kali berkarya aku pasti menangis...hingga kembang tulisan dengan titisan air mataku yang tak henti. Tulisan darah penghuni rimba bercampur dengan air mataku.
Duhai penghuni rimba pengorbananmu takkan kulupa
Duhai sahabatku sokonganmu kusanjungi di hati
Duhai ombak rindu ...kau menyatukan kasih sayangku dengan
penghuni rimba dan para sahabatku yang terkasih di hati
Moga kasih kita terpatri hingga ke Syurgawi!
Amin Amin Amin Ya Rabbal A'Lamin
Karya Ratu Rimba Niagara
15 Mac 2012
Bintang yang bergemerlapan adalah lambang kecemerlangan kejayaan segala apa yang kau usahakan. Syukur Alhamdulillah dan ucapan sekalung tahiah daripada sahabatmu di benua sini! Moga hidup matimu Allah SWT Redhoi Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin


Sartaz Zatras dan Nooraini Abu Hassan menyukai siaran anda dalam InDAHnya ISLam MANisNYA IMaN & RASHID KOCAI: "TERIMA KASIH LELAKI KERANA MENYOKONG,..."
Semalam pada pukul 1.19 pagi
Sartaz Zatras, Nooraini Abu Hassan dan Husairi Hailin menyukai siaran anda dalam InDAHnya ISLam MANisNYA IMaN & RASHID KOCAI: "KEKASIH HALALMU Kekasih... terima kasih..."
Semalam pada pukul 1.19 pagi
Aboh Yie komen tentang Kirim di dalam Sahabat Setia Sehati Sejiwa.
Semalam pada pukul 1.15 pagi
Awie Saha komen tentang Kirim di dalam Jom berubah kerana allah.
Semalam pada pukul 12.22 pagi
Eina Zafrina mengesahkan post anda di ~BICARA HTI K€ HTI~.
Semalam pada pukul 12.17 pagi
Eina Zafrina mengesahkan post anda di ~BICARA HTI K€ HTI~.
Semalam pada pukul 12.16 pagi
Eina Zafrina mengesahkan post anda di ~BICARA HTI K€ HTI~.
Semalam pada pukul 12.15 pagi
Eina Zafrina mengesahkan post anda di ~BICARA HTI K€ HTI~.
Semalam pada pukul 12.14 pagi
Nur Afidatul Jannah dan Raja Rafeah menyukai siaran anda dalam Puisi Cinta: "Sekalipun ribut taufan datang melanda..."
pada 13hb Mac jam 11.57 ptg
Rimia Wisarah,Mohdzamrimohamad Zamri dan 115 yang lain baru sahaja menyukai kirim anda dalam Jom berubah kerana allah: "MOGA KITA TERPILIH MENJADI AHLI..."
pada 13hb Mac jam 11.53 ptg
ITULAH SESUATU ..
Dalam pecah warna itu
Nampak warna baru
Dalam pecah wajah itu
Lahirlah rupa baru
Dalam pecah diri itu
Adanya rahsia itu
Itulah sesuatu
Yang makin ingin tahu
Itulah sesuatu
Yang lama menunggu
Itulah sesuatu
Dari Tuhanku..
SUBHANALLAH
ALHAMDULILLAH
ALLAHU AKBAR
By Ismail Can
'Aku mempunyai impian yang tinggi menggunung dalam sasteraku walaupun tidak berjaya aku redha namun aku tidak berputus asa kerana telah kupasrahkan kepada Allah swt untuk merealitkan impianku menjadi nyata Insya-Allah Aamiin.;
By Ratu Rimba Niagara
"BERTERUS TERANG ADALAH LEBIH BAIK DARIPADA MENJADI TEKA TEKI ITU CIRI ORANG YANG JUJUR,"
İsmail Can to KITA SEMUA MILIK ALLAH SWT
·
Sahabat yang sejati adalah orang yang dapat berkata benar kepada anda, bukan orang yang hanya membenarkan kata-kata anda.
BERERTINYA KEJUJURAN
Sesiapa saja boleh melafazkan jujur,
Mulut berkata lain hati bicara lain;
Jadi mana letaknya jujur,
Sejujurnya tanya hati tanyalah iman.
Kejujuran terletak pada hati,
Hati yang ikhlas tersirna kejujuran;
Orang yang jujur sentiasa dihormati,
Sahabat sejati selalu memberi sokongan.
Hati tak nampak kerana terselindung,
Perselindungan yang penuh teka teki;
Orang yang ikhlas tak perlu bimbang,
Kerana mata batin nampak di hati.
Kejujuran terserlah di hati,
Bila berkata lahir dari sanubari;
Mata berkaca sejernih air di kali,
Senyuman terukir wajah berseri.
Bila kejujuran nampak di hati,
Semua janji akan ditepati;
Bukan seindah menabur janji,
Memakan diri tak tertunai nanti.
Orang jujur ramai yang menyukai,
Bila bercakap seikhlas hati;
Bukan kejujuran sampai memakan diri,
Diperkotak katikkan sesuka hati.
Bila berkata asyik membangga diri,
Kerana rasakan hidup serba sempurna;
Perasaan orang lain tidak diambil peduli,
Sahabat menjauhkan diri kerana hati terluka.
Kejujuran buat hati jadi tenang,
Segala urusan dipermudahkan Tuhan;
Ditempuhi segala dugaan yang datang,
Moga mendapat redhaNya Tuhan.
Berertinya kejujuran dalam setiap kehidupan,
Hidup dilalui bagaikan sinar ketenangan;
Wajah berseri-seri hati penuh keceriaan,
Tiada langsung berdengki-dengkian .
Teman menyelewang hati tak keharuan,
Bila berkata tiada kebenaran;
Perkataan yang sia-sia yang diluahkan,
Persahabatan hambar tiada kekekalan.
Hati terhiris bak sembilu pilu,
Kata-kata diluahkan bagaikan hirisan;
Hirisan hati penuh pilu,
Biarkan kuundur diri jangan aku dipersalahkan.
Jangan aku dipersalahkan,
Kesan dari ketidakjujuran;
Mulut mengiyakan hati menafikan,
Itu tandanya orang mempersendakan kejujuran.
Tiada guna harta tinggi menggunung,
Hasil dari ketidakjujuran;
Hidup mewah hati tak tenang,
Bila menghadapi sakaratulmaut pasti dalam kesukaran.
Tiada ego biarpun ilmunya tinggi,
Tiada mahu membangga diri;
Kadang kala keegoaan menguji diri,
Hinggakan terlupa muhasabah diri.
Hinggakan terlupa muhasabah diri,
Merasakan hidup semuanya dimiliki;
Bila berkata semuanya meninggi diri,
Ingin hidup tak ingat mati.
Sahabat yang jujur sentiasa dicari,
Terbawa-bawa di dalam mimpi;
Bersahabat dengannya ketenangan di hati,
Persahabatan terjalin mohon diberkati.
Karya: Ratu Rimba Niagara
20 Julai 2011
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH
"HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN BAHAGIA UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA. BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
"SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
Maharaja Kutai Mulawarman with Muhammad Isma Asri and 5 others.
September 30, 2015
Napasmu Menghembus di 5 Benua Mengukir untaian Kata Seribu Makna Kujulang Tinggi Rasa Terima Kasih Kepada Sang Ratu Rimba Niagara Yang Disanjung Sebagai Ibunda Pemilik Jiwa Yang Iklas Berjuang dengan Kasih Sayang Dan Cinta..........................................
Rusli Saleh lebat sungguh ceri di lembah
pulau pauh di tngah lautan
hebat sungguh Ratu Rimba Niagara
merantau jauh ke Kalimantan, ,(,salut,,dgn saudari)
Ratu Rimba Niagara Terima kasih sahabatku Rusli Saleh yang tak jemu memberi sokongan kepada hamba untuk terus bersastera.
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA, TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA
5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
16 JamadilAkhir 1438H
15 Mac 2017

0 comments:

Post a Comment

 
;