Wednesday 15 March 2017

KARYAKU DUNIAKU (298) WARNA WARNI PELANGI KEHIDUPAN


KARYAKU DUNIAKU (298) WARNA WARNI PELANGI KEHIDUPAN
I colori dell'arcobaleno.
Magnifici scatti.

YA ALLAH MATIKAN KAMI DALAM KHUSNUL KHOTIMAH AAMIIN
KU KARANGKAN PUISI CINTA UNTUK-MU ALLAH
ALLAH CINTA-MU TERLALULAH INDAH
TIDAK DAPAT DILAFAZKAN DENGAN KATA-KATA
AKU PENDAMBA CINTA DAN RINDU-MU
KUKARANGKAN PUISI CINTA TANDA LUAHAN HATIKU
KAU BALAS BERIBU-RIBU KARYA CINTA BERTEMAKAN PUISI-PUISI CINTA-MU HINGGA AKU TERUJA SETIAP HARI UNTUK TERUS MENULIS DAN MENULIS
MENULIS TANPA HENTI
ANDAI AKU KELELAHAN MAAFKAN AKU
AKU TERLALU SAYANG UNTUK MELEPASKAN BEGITU SAJA
ILHAM DARI-MU
AKU BERSYUKUR YA ALLAH TEMAN-TEMAN ALAMMAYAKU
MENYIARKAN GAMBAR DAN KATA-KATA MENYEJUKKAN IMANKU
SEHINGGA APA YANG MEREKA SIARKAN MENJADI
SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA
PASTINYA MEREKA JUGA INGIN
MERAIH CINTA DAN RINDU-MU
DENGAN BELAS KASIHAN-MU TANPA BATAS YA ALLAH
KAU BALASLAH CINTA DAN RINDU KAMI PADA-MU
DAN KEKASIH-MU NABI MUHAMMAD SAW
DENGAN NUR HIDAYAH KASIH-MU PADA KAMI SEMUA
DI KALA KAMI HIDUP DAN DI KALA KAMI MATI
BERIKAN NUR HIDAYAH KASIH-MU
KEPADA SEMUA YANG MEMBACA KARYA SASTERA
YANG KUTULIS , KARYA YANG KUTULIS MATLAMATNYA
CUMA SATU MAHUKAN CINTA-MU DAN REDHA-MU
CINTA DAN REDHA-MU ITU
MEMBUATKAN KAMI HIDUP DI DUNIA INI
BAGAIKAN TAMAN-TAMAN SYURGA
BERAMAL KERANA MAHUKAN PANDANGAN-MU
BERBUAT BAIK DAN BERBAKTI KEPADA MANUSIA SEMATA KERANA-MU. HIDUP DAN MATIKAN KAMI DALAM KEBAIKAN DALAM REDHA-MU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
RATU RIMBA NIAGARA
10 Muharram 1435H
14 November 2013M
GUBAHAN BUNGA-BUNGA SASTERAKU UNTUKMU PENGHUNI ALAMMAYA...
BUNGA-BUNGA SASTERAKU KUTERBANGKAN DI SUDUT HATIMU.INGIN KUTEMPA SASTERAKU AGAR MENJADI SERPIHAN HATI LALU MENELUSURI JIWAMU , JIKA KAU MULA MEMAHAMI DAN MERASAINYA DI SITULAH BERMULANYA DUNIA SASTERAKU DALAM JIWAMU...... ANDAINYA ADA YANG TIDAK BERKENAN DI HATIMU DALAM DUNIA SASTERAKU TEGURLAH AKU DENGAN KATA-KATA NAN INDAH KERANA KATA-KATA NAN INDAH ITULAH YANG AKAN MENGHIDUPKAN DUNIA SASTERAKU. SETIAP HARI AKU DILIMPAHI ILHAM YANG TAK PUTUS-PUTUS DARI-NYA. KERANA KETERUJAAN ITU AKU INGIN BERKONGSI DENGAN SELURUH PENGHUNI ALAMMAYA...TIADA NIAT SEBESAR ZAHRAH PUN UNTUK BERBANGGGA DIRI.
SETIAP KALI AKU MENGARANG MENGENAI KETUHANAN, ROH, ALAM BARZAH DAN LAIN-LAIN BUKAN NIATKU UNTUK MENGAJAR SESIAPA, ITU ADALAH UNTUK MUHASABAH DIRIKU SENDIRI YANG SENTIASA LUPA TANGGUNGJAWAB SEBAGAI KHALIFAH-NYA DI MUKA BUMI INI. JIKA KAU MASIH LAGI TIDAK MEMAHAMI DUNIA SASTERAKU MAKA JANGAN CEMUH DUNIA SASTERAKU BIARKAN SASTERAKU KESENDIRIAAN BARANGKALI SASTERAKU TIDAK DAPAT BERTAHTA DI HATIMU. NAMUN BEGITU DUNIA SASTERAKU TIDAK AKAN MENGALAH AKAN TERUS BERSASTERA, AKAN KUBIARKAN CURAHAN ILHAMKU MENGALIR DI DUNIA SASTERAKU TANPA ADA SEKATAN DARIPADA MEREKA YANG TIDAK MEMAHAMINYA KERANA ITU ADALAH DUNIA SASTERAKU. AKU YAKIN SATU SAAT NANTI AKAN HADIR PENGHUNI ALAMMAYA YANG MEMAHAMI DAN MERASAI KEINDAHAN DUNIA SASTERAKU....PENGAKHIRAN AKAN HANYA ADA SATU MATLAMAT KENAPA AKU BERSASTERA,,,,,, KERANA AKU MAHUKAN MENDAPAT KEREDHAAN DARI-NYA AGAR BERSAMA MEMBINA JAMBATAN KE SYURGA IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
10 Muharram 1435H
14 November 2013M
BAPAKU PERGI KETIKA SUJUD
Bapaku seorang hamba
hamba taatkan Allah
setiap masa tawaduk
menjaga solat
bersolat jemaah di
surau dan masjid
itu amalan bapaku.
Hujung minggu
kami sekeluarga
akan pergi
mencari surau lama
membawa peralatan pembersihan
membersihkan surau
sambil membersihkan
kami berselawat
kami berzikir
sungguh bahagia
kami sekeluarga
tika itu.
Sebelum bapaku
ke masjid pada malam Jumaat itu
bapaku berjubah dan berseban putih
berpakaian serba putih
mencalit minyak attar di jubah
dan bercelak di mata.
Malam Jumaat itu
selepas solat maghrib
bapaku meminta izin
dari imam untuk membuat
pengumuman kepada semua jemaah masjid
permintaannya dipenuhi
bapaku berkata dengan linangan air mata
kepada seluruh jemaah masjid
memohon maaf dari hujung rambut hingga ke hujung kaki
jika ada sebarang perbuatan dan perkataan yang telah
dilakukan samada secara sengaja atau tidak
dia memohon jika ada hutang-piutang yang belum dijelaskan
harap beritahunya agar dia dapat jelaskan hutangnya
dan akhir sekali dia memohon agar dia diizinkan
untuk melaungkan azan Isyak
permohonannya dipenuhi.
Bapaku melaungkan azan penuh syahdu
hinggakan semua jemaah masjid menitiskan air mata
setelah habis laungan kalimah
Asyhadu anlaa ilaha illallah,
wa asyhadu anna muhammadar rasulullah.
laungan azan terhenti
bilal naik ke menara
bapaku sedang bersujud
didapati bapaku telah pergi
berjumpa dengan Tuhannya
tika bersujud!
Karya: Ratu Rimba Niagara
19 Jun 2011
( Sempena Menyambut Hari Bapa )
PERGI ADIKKU IMAN KULAUNGKAN AZAN
Kata ibu aku anak yang nakal,
Pening kepala ibu melayani kerenahku;
Bukan niatku menjadi nakal,
Sudah lumrah kanak-kanak begitu.
Kesusahan keluarga tidak kupeduli,
Kerana ibu dan ayah terpisah sudah;
Aku bersedih kenapa nasibku begini,
Kebahagiaan keluarga semuanya musnah.
Biarpun ibu dan ayah tidak sehaluan,
Namun kumasih harap mereka bersatu;
Kuberjauahan setiasa rindu-rinduan,
Demi kasih dan sayang rasa tak jemu.
Rasa bahagia tinggal di sini,
Rumah Anak Yatim Madrasah Al-Taqwa;
Hidup kami saling sayang menyayangi,
Azam kami menjadi hamba bertaqwa.
Abang Zaid baik budi,
Kami dilayan seperti keluarga sendiri;
Hari-hari berbunga kasih suci,
Hingga ke mati tidak akan kulupai.
Kami bergurau senda setiap hari,
Bersenda gurau tidak terguris hati;
Bersahabat saling hormat menghormati,
Demi kerana Allah DiCintai.
Setiap hari membaca Kalam Allah,
Memejam mata menghafal Al-Quran;
Ayat dibaca hafallah sudah,
Gembiranya hati dalam kesyukuran.
Baca Al-Quran berjubah dan berserban putih,
Berwangi-wangian setiap hari;
Hafalan Al-Quran menjadi mudah,
Gembiranya hati tidak terperi.
Setiap waktu solat berjemaah,
Setiap seorang diberi peluang menjadi imam;
Gembiranya kami apabila sampai waktu,
Syahdu sungguh mendengar suara imam.
Waktu Maghrib aku mengalunkan azan,
Penghuni bumi dan langit syahdu mendengar;
Gembiranya aku mengalunkan azan,
Doa penghuni bumi dan langit aku bersyukur.
Ustaz mengajar demi penuh kasih sayang,
Kami dianggap seperti anak sendiri;
Dunia akhirat kami ingin cemerlang,
Belajar berlumba-lumba setiap hari.
Kusayang abang dan adik-adik,
Di rumah Anak Yatim dan Kebajikan Madrasah Al-Taqwa;
Hidup kami seperti adik beradik,
Moga kami menjadi insan bertaqwa.
Suatu hari Amizan menelefon bapa,
Minta belikan beg sandang;
Setiap hari menunggu bapa,
Redha Amizan bapa tak datang.
Bilik kami dihias indah,
Dipenuhi dengan kad ucapan Hari Ibu;
Kata-kata maaf dan sayang penuh bermadah,
Hingga ke Syurga kami sayangkan ibu.
Kusayang adikku Iman sepenuh hati,
Iman mahukan jam dan minyak wangi;
Kuhadiahkan Iman sukanya hati,
Dipakai Iman setiap hari.
Sukanya hati kami dapat perhatian,
Daripada Finas untuk raikan kami;
Kami gembira dalam kesyukuran,
Kerana ada yang sudi mengingati kami.
Berqiamulail kami di malam itu,
Syahdu sungguh abang Zaid membaca Al-Quran;
Menangis kami semua tersedu-sedu,
Menghayati Kalam Allah dalam keinsafan.
Selepas solat kami berzikir,
Sambil berzikir menangis hiba;
Hal dunia kami tak fikir,
Melainkan Allah yang dipuja.
Habis berzikir kami bermaaf-maafkan,
Sambil bermaafan berpelukan dalam tangisan;
Serasa kami tidak mahu dipisahkan,
Kalau sudah takdir kami redhakan.
Hari itu kami bersiap menyambut tetamu,
Tetamu yang dihormati lagi disayangi;
Sikap penyayang mereka sudahlah tentu,
Bertuahnya kami hidup disayangi.
Kemeriahan menyambut tetamu bertukar duka,
Kami berpelukan sesama sendiri;
Berzikir kami penuh hiba,
Rela kami sehidup semati.
Sahabatku separuh badan ditelan bumi,
Menyuruhku selamatkan diri;
Aku menangis melihat sahabatku mati,
Moga dirimu Syurga menanti.
Sahabatku ditelan bumi bersama adikku,
Kusempat mencapai tangan adikku iman,
Tapi apa nak buat cepatnya berlaku,
Pergi adikku Iman kulaungkan azan.
Duhai sahabat-sahabat dan adikku sayang,
Kalian dikebumikan dalam liang yang sama;
Kenangan bersama terbayang-bayang,
Tunggulah kedatangan ku ingin bersama.
Pemergian kalian kutangisi dalam redha,
Kenangan bersama kuabadikan hingga ke mati;
Gembiralah kalian menikmati Syurga,
Sesungguhnya Allah memberimu darjat yang tinggi.
Karya Ratu Rimba Niagara
24 Mei 2011
SYURGA MENANTI KITA ADIKKU! INDAHNYA SYURGA!
DUHAI ADIK KESAYANGANKU
KEKEJAMAN MANUSIA MEMBAWA KITA KE SYURGA
SYURGA MENANTI KITA ADIKKU
KELUARGA KITA SEMUA MENANTI KITA ADIKKU
KAIN KAFAN DAN WANGIAN SETANGGI DARI SYURGA MEMBALUTI JASAD KITA ADIKKU
KITA BERSAMA BERTEMU TUHAN
KITA BERSAMA DISAMBUT OLEH SELURUH PENGHUNI SYURGA
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
INDAHNYA SYAHID
BIARPUN MEREKA NAMPAK
BADAN KITA HANCUR BERKECAI
KERAS KAKU DAN MATI
SEBENARNYA KITA TIDAK MATI
TAPI MEREKALAH MATI HATI
SEMOGA ALLAH MEMBALAS KEKEJAMAN MEREKA
DAN ALLAH SELAMATKAN SAUDARA SEISLAMKU YANG DIZALIMI
PUAK SYIAH DAN YAHUDI LAKNATULLAH
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
RATU RIMBA NIAGARA
24 Ramadhan 1434H
2 Ogos 2013
PUISI DISIARKAH SEMPENA MERAIKAN ULANG TAHUN KE 81 ANGKATAN TENTERA MALAYSIA
Ya Allah.. Bantulah umat Islam di seluruh dunia ya Allah... Amin
"MOGA KITA DAPAT MENENUN KAIN KAFAN KITA DENGAN HATI
SEMURNI SYURGA SEHINGGA MENJADI TAKWA
BILA SAMPAI SAATNYA NANTI KAIN KAFAN YANG DITENUN KITA SENDIRI DIBALUT KE JASAD KITA DENGAN MUDAH DAN SENANG
WAJAH JENAZAH KITA BERSERI-SERI SESERI IMAN YANG KITA BAWA BERTEMU ALLAH AZZAWAJALLAH IN SHAA ALLAH AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN."
YA RASULULLAH KEKASIH ALLAH
Ya Rasululullah Kekasih Allah
berilah syafaatmu padaku
berkat aku menulis tentang perjuangan dakwahmu
tanda aku kasih dan sayang padamu Ya Rasulullah
aku mahu berdekatan denganmu di Syurgawi Ya Rasulullah
bersama memandang Wajah Allah Azzawajallah
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
.........................................................
24 Syawal 1435H
20 Ogos 2014
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH
"HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN BAHAGIA UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI
KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
"SALAM MAAL HIJRAH & MUHARRAM 1437H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
Maharaja Kutai Mulawarman's photo.
Maharaja Kutai Mulawarman with Muhammad Isma Asri and 5 others.
September 30, 2015
Napasmu Menghembus di 5 Benua Mengukir untaian Kata Seribu Makna Kujulang Tinggi Rasa Terima Kasih Kepada Sang Ratu Rimba Niagara Yang Disanjung Sebagai Ibunda Pemilik Jiwa Yang Iklas Berjuang dengan Kasih Sayang Dan Cinta..........................................
jComments
Rusli Saleh lebat sungguh ceri di lembah
pulau pauh di tngah lautan
hebat sungguh Ratu Rimba Niagara
merantau jauh ke Kalimantan, ,(,salut,,dgn saudari)
Unlike · Reply · 1 · March 3 at 8:19pm
Ratu Rimba Niagara Terima kasih sahabatku Rusli Saleh yang tak jemu memberi sokongan kepada hamba untuk terus bersastera.
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
4 JAMADILAKHIR 1437H
13 MAC 2016
Katsumi Suzika ke Islam Itu Indah & Lengkap
Seorang kakek meninggal dalam keadaan sujud setelah sholat..
Semoga yg like n komen aamiin meninggal dalam husnul khatimah aamiin..
Ratu Rimba Niagara berkongsi kenangan.
"Dik kita sehidup semati Syurga menanti kerana Allah lebih menyayangi kita,"
Innalillahiwainnailaihirojiun.. Luangkan waktu sebentar komen
AAMIIN.. Dua adik beradik ini terbunuh berikutan serangan
udara yang berterusan ke atas pekan Douma di
Damsyik.surga untuk mu wahai anak.. Ya Allah lindungilah
saudara-saudara kami di sana AAMIIN..
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Umi Kalthum Al fatihah

DARIPADA PEMBERITAHUAN
Ratu Rimba Niagara berkongsi kenangan.
CINTA SALING MELENGKAPI KEKURANGAN AGAR MENJADI SEMPURNA ITULAH CINTA SEJATI YANG TELAH DITAKDIRKAN-NYA
Minta berkat dari sahabat semua"
Mudah mudahan kami bahagia..
Suka
Komen
DARIPADA PEMBERITAHUAN
WARKAH PUISI YANG BERSTATUS SUAMI
Syukur Alhamdulillah
Allah SWT jodohkan
aku denganmu
kau terima cintaku kerana Allah
aku terima cintamu kerana Allah
matlamat kita sama
mahukan redha Allah
dalam setiap perkara
indah dapat beribadah bersama
solat berjemaah bersama
tadarus Al-Quran bersama
qiamulail bersama
menuntut ilmu bersama
sentiasa muhasabah diri bersama
mahligah indah dibina
mengharapkan redha dariNya
janji Allah atas pernikahan ini
ganjaran pahala yang berganda-ganda
buat suami dan isteri
atas apa yang dibaktikan kerana Allah
sepanjang perkahwinan
suami ... terima kasih kerana sudi menikahiku
seikhlas hati menerima aku sebagai isterimu
Allah satukan hatiku hatimu
dalam redhaNya kita bersatu
putera puteri anugerahNya
soleh soleha
menghiasi
rumahku Syurgaku
mawaddah warahmah
hidup bagaikan di Syurga
moga cinta yang indah ini
berkekalan hingga ke Jannah
saat yang paling indah
kita sekeluarga dapat berkumpul bersama di Syurga
Melihat Wajah Allah Azzawajallah Yang Maha Indah
berdekatan dengan Rasulullah Kekasih Allah
itulah hikmah kenapa Allah SWT
takdirkan kita berjodohan
"CINTA SAMPAI JANNAH"
Karya Ratu Rimba Niagara
29 Jamadil Awal 1437H
9 Mac 2016
ASSALAMUALAIKUM..
Suka
Komen
Aktiviti Terkini
Ratu Iman berasa positif.
Allahumma Aamiin Ya ROBBAL Aalamiin..
💜💜💚💚💗💗💙💙💜💚💗💙💖
Suka
Komen
I colori dell'arcobaleno.
Magnifici scatti.
Suka
Komen
Komen
Jalina Karim Cantik
Share ya..
Tak SukaBalasan11 jam
Ratu Rimba Niagara Silakan sahabatku share....
PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI
SUBHANALLAH INDAHNYA PELANGI CIPTAAN-MU TUHAN.
AKU BERKARYA TANDA AKU BERSYUKUR PADA-NYA
Di kala aku tidak diperdulikan...
aku meronta-ronta di manalah silapku
Puas kucari...cari....cari....
tiada terlintas di benak fikiranku
pabila ku berkarya adalah untuk
menempa nama
menjadi popular
disanjungi
mahukan pesona dunia
oh! tidak sama sekali!
tapi mereka bilang begitu
dan tahulah aku inikah puncanya
makanya mereka mahu menjauhkan diri
dari berkarya denganku
mereka bilang aku ini nak
berlagaklah...
macam pandai sangat
tapi karya tak puitis langsung
macam bukan puisi...bukan gurindam
berkarya perasan sendiri!
mahu aku laungkan pada ombak rindu...
aku berkarya bukan untuk menunjuk pandai
aku berkarya kerana aku suka dan minat....minat....minat...
aku akui aku memang tak sepandai mereka yang bijak pandai
aku akui aku memang tak pandai bermadah puitis seperti mereka
tapi aku menulis kerana tanda aku syukur pada Illahi
yang mengurniakan aku bakat menulis
salah ke aku menjadi hambaNya yang bersyukur?
aku menulis bukanlah untuk disanjungi
orang tak ingat aku tak kenal aku pun aku tak kisah
yang penting mereka sudi baca karyaku sampai
aku sudah tiada di dunia ini lagi
mungkin sekarang tiada yang suka ...
mana tahu setelah aku tiada ...
anak cucu cicit ku suka?
dan lebih utama lagi
pabila karyaku ada nilaian di sisiNya
Syukurku dalam sujudku...
Karya Ratu Rimba Niagara
15 Mac 2012
Teungku Sayyid Deqy Seindah bulan yang memisahkan diri dari bintang gemintang.
Itulah karyamu wahai Tuanku Putri Niagara...
Seindah sabit yang begitu cendikiawan laksana yusuf,
itulah rupawan sajakmu oh kanda ku yang amat kesturi.
Perasaanmu begitu dalam mengalung dalam palung kecintaan
Dan hatimu begitu membentang ibarat rindangnya pohon pohon kasih sayang.
Tak ada yg bisa mengelak dari busur keelokan kata katamu
Semuanya tampak tertegun ketika ia membaca, mengeja,dan menyusuri lekukan sungai puisimu,
yang amat tenang laksana liku sungai nil,
oh kakandaku yang amat jelita dan perasa,
usahlah memendam rindu yang terlalu dalam di relung jiwamu,
karena itu amatlah berat dan menyiksa.
Cairkanlah rindu dendammu dalam sujud pada ilahi.
Kerna aku pun demikian,meluahkan rindu berkasih hanya.untuk Nya.
Dan inilah sebuah altar paling lapang untukku berbicara pada tuhan ketika dinda terbuang oleh dunia,terhina oleh manusia,dan berlari hendak kemana.
Daku pun demikian oh kakanda...rindu yang tak kesampaian,amat menyakitkan.
Namun dakupun demikian o putri niagara...
Hanya bisa bertekuk dan bersujud dilembar bentang sejadah masa kecilku.
Inilah tempat terbaik dan ternyaman ketika tak ada satupun didunia ini yang mampu mendengar jerit derita jiwa raga kita...
Hanya pada Allah...kita menyerahkan semuanya.
pada 15hb Mac 2012 jam 11.12 ptg ·
Ratu Rimba Niagara Pabila pada Allah sudah ku serahkan padaNya
Tak kan kuhiraukan lagi cercaan dan penghinaan manusia
Kerana terlalu takut pabila di akhirat nanti jika terhinanya aku
Rayuanku penyesalanku esak tangisku tidak dipandang Allah
Itu adalah lebih hina ...lebih menyeksakan...lebih menyengsarakan
Satu penyesalan yang tidak tertebus dinda!
Maka sebelum itu terjadi akan diusahakan selagi larat...selagi mampu...
Apa saja yang boleh membawa kanda dalam redhoNya dalam cintaNya
Moga dinda dan kanda saling sokong menyokong ke arah satu matlamat menuju jalan-jalan yang diredhoiNya.
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
OMBAK RINDU MENYATUKAN KASIH KITA
Sahabat yang sentiasa terkasih di hati...
Kau hadir di kala aku hampir berputus asa
Di kala aku hampir kecewa
Di kala aku tidak percaya apa itu cinta sejati
Di kala aku hilang erti kasih sayang sahabat sejati
Di kala aku tidak percaya lagi erti kejujuran kata-kata
Di kala aku mati dengan harapan dan cita-cita
Tapi hadirmu membuatkan
Duniaku yang sepi jadi bak pelangi indah di waktu malam
Telah puluhan tahun senyumanku telah kubenamkan di ombak rindu
Kini ombak rindu mengirimkan semula senyumanku itu
Kerna ombak rindu tak tega aku bergundah gulana selamanya
Terima kasih ombak rindu kerna memahamiku
Kalau dulu aku amat membenci mu
Kerna kau menggheret senyumanku
Dalam bara ombak mengganas!
Lalu tanpa ehsanmu kau hempaskan aku ke pantai
Lalu aku terdampar
Di pantai tidak berpenghuni
Di Rimba Niagara
Penghuni rimbalah penawar dukaku
Mereka bergotong royong
Mendirikan istana indah untukku berteduh
Daripada hujan dan panas
Amat indah dan berseni istana yang didirikan untukku
Aku amat bahagia sekali tinggal di sini
Dilayani sebagai seorang puteri diRaja
Bagaikan mimpi aku
Apabila mereka suka dengan
Hasil syair dan gurindam
Karanganku
Setiap kali aku berlagu gurindam
Mereka menangis bila gurindamku bernada sedih
Dan mereka akan ketawa terbahak-bahak apabila gurindam jenaka
Habis saja aku berlagu gurindam mereka terkinja-kinja keseronokan
Yang bukan kepalang gembiranya
Aku teruja berkarya
Mereka teruja mendengar
Sama-sama teruja
Merekalah yang menyediakan kelengkapan penulisanku....
Bulu burung geroda sebagai penanya
Darah mereka sebagai dakwatnya
Setiap kali aku menulis aku menangis
Kerana aku bertintakan darah menghuni rimba tersayang
"Tuan puteri yang kami sayangi demi cita-cita Tuan Puteri
bukan setakat darah kami saja ...nyawa kami pun sanggup kami pertaruhkan
demi cia-cita tuan puteri ."
"Allahu Akhbar tak sanggup beta bertintakan darah rakyat beta yang terkasih di hati.
"Kami ikhlas tuan puteri...tuan puteri memperjuangkan kehidupan kami..kenapa tidak kami hargai....kami tidak mahu menjadi makluk Tuhan yang tidak bersyukur tuan puteri...."
Kerana ketulusan hati mereka dalam apa yang ingin aku perjuangkan...setiap kali berkarya aku pasti menangis...hingga kembang tulisan dengan titisan air mataku yang tak henti. Tulisan darah penghuni rimba bercampur dengan air mataku.
Duhai penghuni rimba pengorbananmu takkan kulupa
Duhai sahabatku sokonganmu kusanjungi di hati
Duhai ombak rindu ...kau menyatukan kasih sayangku dengan
penghuni rimba dan para sahabatku yang terkasih di hati
Moga kasih kita terpatri hingga ke Syurgawi!
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Karya Ratu Rimba Niagara
15 Mac 2012
"Bintang yang bergemerlapan adalah lambang kecemerlangan kejayaan segala apa yang kau usahakan. Syukur Alhamdulillah dan ucapan sekalung tahiah daripada sahabatmu di benua sini! Moga hidup matimu Allah SWT Redhoi Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin."
KAULAH PERMATA DALAM SEJUTA
Duhai sahabat permata hati...
Darimu aku belajar banyak perkara:
Berkasih sayang demiNya
Menjalinkan ukhuwah silaturrahim
Menghargai sahabat biarpun berlainan benua
Berkawan tidak memilih darjat keturunan
Mengalah demi menjaga hati
Tidak berputus asa
Erti sabar
Erti kehidupan
Erti kemanusiaan
Berlawak jenaka yang tidak mengguris hati
Sentiasa tenang
Kemurnian hati
Erti cinta
Saling membantu
Saling memahami
Kerendahan hati
Merendah diri
Bertolak ansur
Pemurah
Pemaaf
Tak sombong
Jiwa korporat
Jiwa kepahlawanan
Jiwa cintakan Agama Bangsa dan Negara
Tidak semua orang ada sikap seperti ini....
KAULAH PERMATA DALAM SEJUTA!
Moga dengan sikap-sikap mu Allah SWT meredhai hidup dan matimu.
Aamiin Ya Rabbal A"Lamiin
Karya Ratu Rimba Niagara
15 Mac 2012
OMBAK RINDU MENYATUKAN KASIH KITA
Sahabat yang sentiasa terkasih di hati...
Kau hadir di kala aku hampir berputus asa
Di kala aku hampir kecewa
Di kala aku tidak percaya apa itu cinta sejati
Di kala aku hilang erti kasih sayang sahabat sejati
Di kala aku tidak percaya lagi erti kejujuran kata-kaa
Di kala aku mati dengan harapan dan cita-cita
Tapi hadirmu membuatkan
Duniaku yang sepi jadi bak pelangi indah di waktu malam
Puluhan tahun senyumanku telah kubenamkan di ombak rindu
Kini ombak rindu mengirimkan semula senyumanku itu
Kerna ombak rindu tak tega aku bergundah gulana selamanya
Terima kasih ombak rindu kerna memahamiku
Kalau dulu aku amat membenci mu
Kerna kau menggheret senyumanku
Dalam bara ombak mengganas!
Lalu tanpa ehsanmu kau hempaskan aku ke pantai
Lalu aku terdampar
Di laut tidak berpenghuni
Di Rimba Niagara
Penghuni rimbalah penawar dukaku
Mereka bergotong royong
Mendirikan istana indah untukku berteduh
Daripada hujan dan panas
Amat indah dan berseni istana yang didirikan untukku
Dan aku amat bahagia sekali tinggal di sini
Dilayani sebagai seorang puteri diRaja
Bagaikan mimpi aku
Apabila mereka suka dengan
Hasil syair dan gurindam
Karanganku
Setiap kali aku berlagu gurindam
Mereka menangis bila gurindamku bernada sedih
Mereka akan ketawa terbahak-bahak apabila gurindam jenaka
Habis saja aku berlagu gurindam mereka terkinja-kinja keseronokan Yang bukan kepalang gembiranya
Aku teruja berkarya
Mereka teruja mendengar
Sama-sama teruja
Merekalah yang menyediakan kelengkapan penulisanku....
Bulu burung garuda sebagai penanya
Darah mereka sebagai dakwatnya
Setiap kali aku menulis aku menangis
Kerana aku bertintakan darah menghuni rimba tersayang
"Tuan puteri yang kami sayangi demi cita-cita Tuan Puteri
bukan setakat darah kami saja ...nyawa kami pun sanggup kami pertaruhkan demi cia-cita tuan puteri ."
"Allahu Akhbar tak sanggup beta bertintakan darah rakyat beta yang terkasih di hati.
"Kami ikhlas tuan puteri...tuan puteri memperjuangkan kehidupan kami..kenapa tidak kami hargai....kami tidak mahu menjadi makluk Tuhan yang tidak bersyukur tuan puteri...."
Kerana ketulusan hati mereka dalam apa yang ingin aku perjuangkan...setiap kali berkarya aku pasti menangis...hingga kembang tulisan dengan titisan air mataku yang tak henti. Tulisan darah penghuni rimba bercampur dengan air mataku.
Duhai penghuni rimba pengorbananmu takkan kulupa
Duhai sahabatku sokonganmu kusanjungi di hati
Duhai ombak rindu ...kau menyatukan kasih sayangku dengan
penghuni rimba dan para sahabatku yang terkasih di hati
Moga kasih kita terpatri hingga ke Syurgawi!
AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin
Karya Ratu Rimba Niagara
15 Mac 2012
DIRIKU HANYA MAKHLUK
By. Fia Pradita, 15 Maret 2012
Sahabat …
Betapa aku takut akan sanjungan
Betapa aku takut akan pujian
Kebaikan, kemuliaan bukanlah milikku
Namun kepunyaan Sang Pencipta Hidup
Diriku hanyalah makhluk yang penuh dengan kekurangan dan kealpaan
Jika ada kalimat dan syairku yang membuat terluka
Sejuta maaf kuhaturkan karena diriku adalah tempatnya khilaf
Sahabat…
Saat-saat kehadiranmu adalah bagian terindah dalam hidupku
Betapa damai rasa hati
Saat kau bisikan gelombang rindu diseberang lautan
Betapa bening qalbu kurasakan
Saat kalimat bijakmu mengalir dengan ikhlas
Sungguh..
Diri ini menjadi punya arti
Karena hadirmu bangkitkan gairahku yang mulai tenggelam
Lewat penamu kau kabarkan pada dunia
Bahwa sahabat seperti air yang mengalir
Dia akan terus mengalir walau batu karang menghadang
Dan akan menemukan jalan walau harus berliku
Karena dalam airnya yang ada hanyalah keikhlasan
Yang tanpa tuntutan…
By. Fia Pradita, 15 Maret 2012
SAHABAT KAU ADALAH PERMATA DALAM SEJUTA
Duhai sahabatku permata hatiku Jamhuri Abd Rahman,
Terima kasih sahabatku ....kehadiranmu biarpun cuma di alam maya...telah menjadi sumber inspirasiku untuk berkarya...secara tidak langsung kau telah memberi sokongan dan kerjasama biarpun dalam watakmu yang sempoi telah menghidupkan karya-karya dan aku suka watakmu yang sempoi itu ada kemurnian hati. Benarlah apa yang dikatakan rakan fbmu ,KAU ADALAH PERMATA DALAM SEJUTA' dan kuberdoa agar Allah SWT merahmati dan meredhai hidup dan matimu Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Sepanjang persahabatan kita jika ada bicaraku yang telah mengguriskan hatimu samada sengaja atau pun tidak...harap maafkan aku dan begitu juga kepada semua rakan fbmu...percayalah aku sentiasa insan yang tak pernah sempurna. Jika kau rakan fbmu tak sudi maafkan aku...sedihlah aku kerana mana tahu ini adalah hari terakhir. Justeru maafkanku.
Halalkan segala ilmu yang kuperolehi darimu walaupun secara tidak langsung ye dan begitu juga rakan-rakan fbmu... setiap ilmu amat berguna bagiku kerana aku boleh berbagi dengan orang lain juga.
'JANGAN LUPA KENANG DAKU DALAM DOAMU'
Ikhlas daripada sahabatmu yang menyanjungimu,
Puteri Rimba Niagara
Istana Rimba Niagara
15 Mac 2012
Maharaja Kutai Mulawarman with Muhammad Isma Asri and 5 others.
September 30, 2015
Napasmu Menghembus di 5 Benua Mengukir untaian Kata Seribu Makna Kujulang Tinggi Rasa Terima Kasih Kepada Sang Ratu Rimba Niagara Yang Disanjung Sebagai Ibunda Pemilik Jiwa Yang Iklas Berjuang dengan Kasih Sayang Dan Cinta..........................................
Rusli Saleh lebat sungguh ceri di lembah
pulau pauh di tngah lautan
hebat sungguh Ratu Rimba Niagara
merantau jauh ke Kalimantan, ,(,salut,,dgn saudari)
Ratu Rimba Niagara Terima kasih sahabatku Rusli Saleh yang tak jemu memberi sokongan kepada hamba untuk terus bersastera.
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA,
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ 
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ 
PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
16 JamadilAkhir 1438H
15 Mac 2017

0 comments:

Post a Comment

 
;