Friday 21 April 2017

KARYAKU DUNIAKU (477) JIWA PAHLAWAN



KARYAKU DUNIAKU (477) JIWA PAHLAWAN

TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'HANG TUAH ABAD KE-21'



Teungku Sayyid Deqy
YANG MULIA DULI TUANKU SULTAN MUHAMAD V KELANTAN DARUL NAIM
SELAMAT DAN SEJAHTERA TUANKU SULTAN,SEMOGA ALLAH SWT SENANTIASA MERAHMATIMU DAN JUGA MELINDUNGI RAKYAT KELANTAN.AMIN
  
  
  
  
  
Komen
Ratu Rimba Niagara BALASLAH KASIH SAYANGNYA DENGAN RAHMAT KASIHMU

Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Kelantan

Seorang hamba yang benar zuhud
Mengutamakan rakyat lebih daripada 
Kepentingan sendiri
Segala masalah rakyat ingin dibantu
Sedaya mampu
Masalah rakyat masalah baginda juga
Hari-hari yang difikirkan 
Rakyat...rakyat...rakyat...
Hidup baginda sepi tanpa rakyat
Kasih sayang baginda pada rakyat
Tidak berbelah bahagi
Duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi 
Hinggakan rakyat tidak merasakan 
Yang berada di sisi mereka seorang raja 
Yang berkuasa memerintah seluruh negeri Kelantan
Namun apabila berbicara dengan baginda
Masih menjaga adap 
Berbicara bahasa istana penuh sopan
Hinggakan seluruh rakyat Kelantan
Berasa amat terharu dengan 
Sikap rendah diri raja mereka
Pada baginda
Apalah ertinya pangkat
Jika pangkat itu tidak memberi
Apa makna kepada rakyat
Dan baginda amat takut 
Apabila tanggungjawabnya 
Sebagai seorang raja akan
Dipertanggungjawabkan
Di akhirat kelak
Apa yang hendak
Dijawabkan nanti jika
Baginda lalai dengan tanggungjawabnya 
Pada rakyat Kelantan

Ya Allah...
Kau Maha Penyayang
Kau Maha Memahami Isi Hati
Kau pandanglah kasih sayang raja kami ini
Kau balaslah kasih sayangnya pada kami
Dengan rahmat kasihMu 
Dan balaskanlah dengan balasan Syurga
Dan kami jua mahu bersamanya
Menikmati SyurgaMu
Penuh kasih sayang
Berkat ikhlasnya hidup berkasih sayang
KeranaMu tika di dunia 
Aamin Ya Rabbal A'Lamin 

KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
14 April 2012

Ratu Rimba Niagara mengirim dalam 22 kumpulan.
Debu Pawana
PEMANAH HANDALAN ZAMAN KESULTANAN MELAYU MELAKA DAN BUSUR SAKTI
Kitab Sejarah Melayu susunan Tun Sri Lanang menyatakan sebuah kisah…
Maka kedengaranlah ke Melaka (akan) Cau Pandan anak Bubunya akan dititahkan menyerang Melaka.Maka ada seorang hamba Allah diam di Melaka, bangsanya Arab, Sidi Arab namanya disebut orang. Maka tuan itu senantiasa bermain panah lasykar, seperti dewal orang berzikir. Barang ke mana tuan itu pergi, panah itu dibawanya.
Maka tatkala itu tuan Sidi Arab itu pun menghadap Sultan Muzaffir Syah. Telah tuan itu mendengar khabar Cau Pandan akan datang ke Melaka itu, maka tuan itu pun berdiri di hadapan baginda. Maka dihalakannya panahnya itu ke benua Siam. Maka kata Tuan Sidi Arab sambil menarik panahnya itu, “Mati engkau Cau Pandan!”
Maka Sultan Muzaffir Syah pun tersenyum, maka titah baginda pada Tuan Sidi Arab, “Jikalau sungguh mati Cau Pandan, sungguhlah tuan keramat.”
Adapun Cau Pandan itu lagi di benua Siam, maka berasa kepada dadanya seperti kena panah, maka Cau Pandan pun sakit muntahkan darah lalu mati. Maka tidaklah jadi Siam menyerang Melaka, sebab mati Cau Pandan itu. Maka itulah diperbuat orang nyanyi :
Cau Pandan anak Bubunya,
Hendak menyerang negeri Melaka;
Ada cincin berisi bunga,
Bunga berladung si air mata.
Syahadan maka kedengaranlah ke Melaka bahawa Cau Pandan sudah mati, sakitnya muntahkan darah, dadanya seperti kena panah. Telah Sultan Muzaffir Syah mendengar khabar itu, maka titah baginda, “Sungguhlah Tuan Sidi Arab ini hamba Allah keramat.”
Khabarnya, tiga minggu selepas kematian Cau Pandan di Siam, cerita kekeramatan Sidi Arab pun sampai ke pendengaran Raja Bubunya. Raja Bubunya sangat murka lalu meminta agar didatangkan beberapa orang sami yang mahir dengan ilmu-ilmu luar biasa. Dia memerintahkan mereka membalas perbuatan Sidi Arab dengan menghantar pukulan jarak jauh juga agar nyawa Sidi Arab terpisah daripada tubuhnya. Namun begitu para sami pilihan itu menyatakan keengganan mereka kerana khuatir seandainya Sidi Arab mengetahui lebih awal ataupun terselamat, pasti dia ‘memanah’ Raja Bubunya pula. Raja Bubunya terpaksa membatalkan rancangannya.
Atas nasihat para pembesar, dia menghantar panglimanya yang bernama Cau Santan ke Melaka untuk membunuh Sidi Arab. Cau Santan singgah di Kedah, sebuah negeri naungan Raja Bubunya lalu mengambil tiga orang pendekar Melayu Kedah sebagai ahli pasukannya. Cau Santan terpaksa mengambil orang Melayu Kedah kerana ketidakfasihannya berbahasa Melayu. Mereka berempat pun menyamar sebagai pedagang lalu belayar ke Melaka.
Tiba di Melaka, mereka terus mencari maklumat tentang keberadaan Sidi Arab. Mereka mendapat tahu yang Sidi Arab biasanya akan duduk berzikir dan membaca Al-Quran selepas solat fardhu Asar di masjid. Sebaik-baik sahaja jemaah bersurai, mereka berempat menyerbu masuk menyerang Sidi Arab.
Sidi Arab tidak terlawan keempat-empat orang sekaligus dan hampir-hampir berjaya dibunuh. Sungguhpun begitu, dia berjaya mencederakan salah seorang Melayu Kedah. Dengan kuasa Allah, Tun Umar lewat datang berjemaah pada hari itu. Tun Umar terdengar ribut-ribut dalam masjid. Dia pun melompat masuk. Terpandang sahaja ‘hidangan’ di depan matanya, Tun Umar pun menggila dengan ilmu perangnya. Siapa tidak kenal Tun Umar, orang yang pergi berseorangan pada waktu malam menterbalikkan perahu-perahu angkatan Siam yang mahu menyerang Melaka.
Tun Umar berjaya membunuh seorang Melayu Kedah menggunakan pedang yang dibuat tongkat oleh khatib ketika berkhutbah pada hari Jumaat. Melihat keadaan yang semakin berpihak kepada Sidi Arab dan Tun Umar, Cau Santan dan seorang lagi melarikan diri.
Sidi Arab turut mendapat kecederaan tetapi tidaklah parah.Dia cuba mendapatkan maklumat daripada seorang penyerang yang cedera tetapi Tun Umar yang sudah hilang pertimbangan terus sahaja menebaskan pedang khatib ke arah leher penyerang. Sidi Arab agak kecewa kerana gagal mengenali penyerang-penyerangnya namun sangat bersyukur kepada Tuhan dan berterima kasih kepada Tun Umar yang memperjudikan nyawanya membantu.
Selepas bersoal-jawab dengan orang ramai yang datang mengerumuni masjid, barulah Sidi Arab tersedar bahawa busurnya sudah hilang. Tidak lain tentunya kerja dua penyerang yang melarikan diri tadi. Oleh kerana tidak tahu identiti para penyerangnya, Sidi Arab menganggap busur itu tidak akan dapat dimilikinya lagi.
Dua pekan kemudian, Sidi Arab sudah bersiap untuk meninggalkan bumi Melaka. Sebelum itu dia menghadap sultan buat kali terakhir. Ketika itulah dia membuka cerita tentang keajaiban busur dan anak panahnya.
Menurut Sidi Arab, kantong anak panahnya berisi dua puluh satu bilah anak panah pada satu-satu masa. Dalam dua puluh satu anak panah itu, hanya sebatang sahaja anak panah sebenar kepada busur saktinya. Maksudnya pasangan busur itu hanyalah sebatang anak panah. Jika anak panah yang sebatang itu dikenakan pada busurnya dan dimaksudkan kepada sesiapa sahaja di dunia ini, panahan itu akan kena, tidak kira di mana orang itu berada. Masalahnya, apabila anak panah yang sebatang itu dilepaskan, ia akan ghaib dan muncul di tempat asalnya.
Di manakah tempat asal busur dan anak panah itu?
Busur dan anak panah itu sebenarnya pernah digunakan oleh Arjuna. Kedua-duanya dikatakan milik seorang utusan Tuhan yang diutuskan ke benua India, jauh lebih lama daripada zaman Arjuna. Busur dan anak panah sebatang itu diberikan kepada Arjuna oleh Dewa Varuna, dewa lautan. Pada penghujung umur Arjuna, senjata itu dikembalikan ke laut agar ia tidak disalahgunakan oleh orang yang tidak bertanggungjawab.
Ketika kerajaan Islam memerintah India, seorang ulama sufi bernama Syeikh Abdul Rahman mendapat mimpi yang meminta dia pergi mendapatkan busur dan anak panah itu di tepi sebuah lautan yang hampir kering. Senjata itu hendaklah disembunyikannya di lokasi yang sesuai agar tidak ditemui oleh orang-orang jahat. Akhirnya dia mengambil keputusan meletakkannya di sebuah lembah di utara India.
Cerita tentang senjata misteri itu diturunkan secara rahsia dari satu generasi ke satu generasi Syeikh Abdul Rahman, sampailah ke telinga salah seorang keturunannya iaitu datuk kepada Sidi Arab. Datuknya berusaha keras dan berjaya menemui senjata rahsia itu. Apabila datuknya sudah tua, senjata itu dihadiahkan kepada cucunya yang terpilih lagi soleh iaitu Sidi Arab. Sidi Arab membawa senjata itu ke mana-mana. Oleh kerana rupa senjata itu tidak menarik dan cerita tentangnya pun tidak diketahui orang, Sidi Arab bebas membawanya dengan selamat.
Sudah beberapa kali Sidi Arab menggunakan panah itu pada jalan yang benar, menyebabkan sudah banyak kali juga dia terpaksa pergi ke India bagi mendapatkan kembali anak panahnya. Sekali dilepaskan anak panah sebatang itu, sekali terpaksa pergi ke lembah di India. Sekarang anak panah itu berada di India, kerana sudah dilepaskan oleh Sidi Arab ketika menyerang Cau Pandan tempoh hari.
Sidi Arab pun belayar meninggalkan Melaka, membuang dirinya. Sehinggalah ke akhir hayatnya Sidi Arab tidak tahu yang kehilangannya busurnya adalah angkara Siam.
Selang tiga bulan kemudian, cerita yang disampaikan Sidi Arab di Melaka tentang hal ehwal busur dan anak panah itu tersebar sampai ke Siam. Raja Bubunya sangat menyesal kerana terlalu cepat memusnahkan busur Sidi Arab. Tapi sekurang-kurangnya dia berasa lega memandangkan tidak ada sesiapa lagi yang dapat menggunakan panah sakti itu, terutamanya terhadap dirinya sendiri. Hebohlah di seluruh selatan Siam tentang sejarah dan asal-usul panah sakti Sidi Arab itu.
Imbas kembali… pembakaran busur sakti dibuat di pekarangan istana Raja Bubunya dengan disaksikan oleh raja dan beberapa orang pembesarnya. Dua hari kemudian salah seorang pembesarnya bernama Awi Taucu tergerak hati untuk pergi melihat kesan-kesan pembakaran. Setibanya dia di situ, dia sangat terperanjat apabila mendapati busur itu langsung tidak terjejas. Keadaannya langsung tidak terusik. Ternyatalah busur sakti itu tidak lut api. Senyap-senyap Awi Taucu menyorokkan busur itu lalu membawanya keluar dari kawasan istana.
Dengan senjata sakti di tangannya, Awi Taucu mula merancang sesuatu ke atas kerajaan Siam. Dia yang sudah lama mendendami Raja Bubunya merancang untuk merampas kuasa. Dia yakin raja pasti akan menurut segala kemahuannya jika busur dan anak panah sakti itu berada di tangannya, kerana dia boleh membunuh raja pada bila-bila masa dari jarak jauh. Masalahnya sekarang… bagaimana hendak mendapatkan anak panah sakti itu di India?
Awi Taucu mengerahkan sepuluh orang pilihannya menyamar sebagai sami dan pergi ke India. Selepas melalui pelbagai cabaran yang hebat-hebat lagi ganjil-ganjil, empat bulan selepas itu mereka berjaya tiba di lembah yang dikatakan tempat anak panah sakti. Selepas sesat selama lima hari di lembah itu dan hampir-hampir kehabisan air dan makanan, bertemulah mereka dengan anak panah itu lalu bersegera pulang ke Siam.
Gembiranya hati Awi Taucu bukan kepalang. Dia mula mencongak-congak langkah yang bakal diambilnya dalam usaha untuk menduduki takhta Raja Bubunya. Dia bercadang menempatkan tenteranya di sebuah kuil di atas sebuah bukit, yang sesuai dijadikan kubu pertahanan. Kemudian dia akan mengutus surat kepada Raja Bubunya menuntut agar Raja Bubunya menyerahkan takhta kerajaan kepadanya. Jika tidak, dia akan melepaskan anak panah sakti dari jauh untuk membunuh Raja Bubunya.
Sedang Awi Taucu berangan-angan, sepasukan pengawal peribadi Raja Bubunya yang diketuai oleh Cau Santan memecah masuk ke istananya, membunuh tiga orang pengawal peribadi dan menangkap Awi Taucu. Semuanya berlaku begitu pantas sehinggakan Awi Taucu yang dalam kebingungan dapat diberkas dengan mudah. Busur dan anak panah saktinya dirampas.
Sebenarnya ada utusan dari sebuah kerajaan di India yang masuk menghadap Raja Bubunya. Para utusan itu memberitahu tentang kehadiran sepuluh orang sami dari Siam ke sana. Raja Bubunya berasa pelik kerana setahunya tidak ada sebarang rombongan penting dari Siam diutus ke India. Dia pun membuat siasatan. Dengan bantuan para utusan dari India, salah seorang perajurit yang menyamar sebagai sami ke India sebelum itu berjaya ditangkap dan dihadapkan kepada Raja Bubunya. Perajurit itu dipaksa menceritakan segala-galanya. Ganjaran emas yang sangat tinggi, lapan kali lebih tinggi daripada bayaran Awi Taucu membuatkan dia bercerita dari alif hingga ya.
Awi Taucu diseret ke hadapan Raja Bubunya. Dia tidak dapat berhelah lagi lalu dihukum bunuh dengan cara dikelar dari atas tubuh hingga ke bawah. Raja Bubunya juga hendak membunuh anak lelaki Awi Taucu iaitu Awi Cokia yang sedang bertugas sebagai panglima di perbatasan Siam-Burma. Inilah masanya untuk Raja Bubunya mencuba kesaktian panah Sidi Arab. Dia pun melepaskan anak panahnya ke arah sempadan dengan meniatkan Awi Cokia sebagai sasarannya. Matikah Awi Cokia?
Ternyata anak panah itu jatuh tidak jauh dari istana, tidak ghaib sebagaimana yang diceritakan orang. Cau Santan pun memeriksa anak panah itu. Setelah ditelitinya, ternyata anak panah itu ialah anak panah biasa yang matanya daripada besi murahan dan batangnya pula daripada kayu yang tidak kukuh. Di manakah anak panah sebenar?
Raja Siam mengutus satu rombongan yang agak besar ke India untuk mencari anak panah sakti kalau-kalau ia muncul di lembah asalnya. Hasilnya… hampa. Tidak ada sebarang anak panah di sana.
Oleh kerana busur itu tidak dapat dimusnahkan, Raja Bubunya pun menyimpannya dalam sebuah peti besi bersalut emas tulen dan diletakkan di tempat rahsia di istananya. Bersemadilah busur itu di sana dalam tempoh yang sangat lama.
Sumber petikan artikel : www.thepatriots.my
  • TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'HANG TUAH ABAD KE-21' Karya Ratu Rimba Niagara & Ayah Muz Ilyashah
    PART 1
    PENDEKAR WAN PERKASA:
      ...



  • PAHLAWAN & SRIKANDI SASTRA RATU RIMBA NIAGARA

    HANYALAH UNTUK-MU ALLAH

    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIIN.
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    DARI ALLAH KITA DATANG DARI ALLAH JUA KITA DIKEMBALIKAN
    TERIMA KASIH SAHABATKU YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT
    SABARIAH AWANG ABDULLAH
    ATAS DOAMU DAN KATA-KATA SEMANGAT UNTUK AKU TERUS
    BERKARYA...BERKARYA...BERKARYA...IN SHAA ALLAH AAMIIN
    MOGA ALLAH MERAHMATIMU SEKELUARGA MERAHMATIKU SEKELUARGA DAN MERAHMATI SEMUA SAUDARA SEISLAM KITA AAMIIN

    SAHABATKU SABARIAH....
    MENDENGAR DOA INDAHMU
    TERASA DI HATI INI BERBUNGA-BUNGA KASIH YANG TAK TERHINGGA SERASA PERSAHABATAN KITA BERADA DI SYURGA
    WALAUPUN DI UNGKAPKAN DI ALAM MAYA BUKAN DI ALAM REALITI
    TAPI TERASA SAPAANMU SEPERTI AHLI SYURGA
    BARANGKALI INILAH BAHASA-BAHASA AHLI SYURGA TIKA BERADA DI SYURGA....SETIAP SAPAAN SESAMA AHLI SYURGA
    ADALAH INDAH SALING MENGHARGAI SALING MEMBAHAGIAKAN
    TIDAK AKAN TERGURIS WALAUPUN SEBESAR ZARRAH
    BENARLAH SETIAP KALI KITA MENDENGAR SAPAAN AHLI SYURGA NAN INDAH KITA SEAKAN TERLUPA BAHAWA KITA BERADA DI SYURGA AMAT BENARLAH SYURGA ITU NEGERI KASIH SAYANG ABADI YANG DITEMPATKAN ALLAH AZZAWAJALLAH KEPADA SEMUA HAMBA-HAMBA-NYA YANG TERPILIH.

    MENYEBUT SYURGA MEMANGLAH MUDAH
    TAPI UNTUK MENGGAPAINYA
    SEGALA UJIAN AKAN KITA TEMPUHI
    JAMBATAN UNTUK KITA KE SYURGA
    KITA AKAN DIUJI TERUS DIUJI SEHINGGA KE AKHIR HAYAT KITA
    JIKA KITA TABAH SABAR BILA DIUJI
    TANPA BERKELUH KESAH
    YANG ADA SYUKUR REHDA TAWAKAL PASRAH
    SENTIASA BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH APABILA DIUJI
    KERANA TIDAK DIDUGA SESEORANG HAMBA ITU MENGIKUT KEMAMPUANNYA, ALLAH TAHU KITA MAMPU MENGATASI UJIAN ITU SEBAB ITU DIA PILIH KITA MENERIMA UJIAAN DARI-NYA
    SEMUA HAMBA-NYA AKAN DIUJI
    TANDA DIA CINTA PADA SEMUA HAMBA-NYA
    MOGA KITA TAHAN DAN REDHA APABILA MENERIMA
    SETIAP UJIAN-NYA AAMIIN

    YA... DI SINI BUKAN TEMPAT KITA
    TEMPAT KITA ADALAH NEGERI ABADI
    JIKA KITA DITEMPATKAN DI SYURGA
    KITA AKAN LUPA SEGALA UJIAAN YANG KITA TEMPUHI
    MALAH BERSYUKUR DITIMPAKAN UJIAN DARI ALLAH
    JIKA KITA DITEMPATKAN DI NERAKA
    KITA AKAN LUPAKAN SEGALA NIKMAT DUNIAWI YANG PERNAH KITA KECAPI AKAN MERASA MENYESAL
    MERAYU-RAYU PADA ALLAH UNTUK DIPULANGKAN KEMBALI KE DUNIA AGAR BOLEH BERBUAT AMALAN SOLEH SEBANYAK-BANYAKNYA KERANA BETAPA DAHSYATNYA SEKSAAN NERAKA
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR

    DUHAI SAHABATKU YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT
    SYURGA ITU RAHSIA ALLAH
    SEMUA ORANG TIDAK TAHU DI MANA AKAN DITEMPATKAN
    SESUDAH MATI ...HANYA KUASA ALLAH YANG MENENTUKAN
    BIARPUN SELURUH MANUSIA BERANGGAPAN DIA ITU AHLI SYURGA
    TAPI TIDAK ALLAH IZINKAN BUKANLAH DIA AHLI SYURGA,
    BIARPUN SELURUH DUNIA BERANGGAPAN DIA ITU AHLI NERAKA TAPI ALLAH TAHU SIAPA DIA SEBENARNYA SYURGALAH TEMPATNYA
    ALLAHU AKBAR!
    BETAPA KERDILNYA MANUSIA UNTUK MENGHUKUM
    DIA ITU AHLI SYURGA DIA ITU AHLI NERAKA
    SYURGA NERAKA MILIK ALLAH
    CUMA KITA BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH
    YANG MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA MENGASEHANI
    TELAH MENYIAPKAN SYURGA UNTUK SEMUA HAMBA-NYA
    ANDAI SEMUA HAMBA-NYA DI MASUKKAN KE SYURGA
    MASIH ADA LAGI RUANG KOSONG
    KERANA SYURGA ITU AMATLAH LUAS
    SELUAS LANGIT DAN BUMI
    MALAH LEBIH LUAS DARI ITU

    SUBHANALLAH SEGALA PUJI HANYA UNTUK ALLAH
    ALANGKAH INDAHNYA JIKA TIKA HIDUP DI DUNIA INI
    KITA SESAMA KITA
    SENTIASA SALING HORMAT MENGHORMATI
    SEHATI SEJIWA
    SENADA SEIRAMA
    SALING MENYOKONG PERJUANGAN
    DALAM KEIKHLASAN DAN BERKASIH SAYANG KERANA-NYA
    PERJUANGAN AKHIRAT HINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR
    BERSAMA KITA BERGANDINGAN
    MENCARI MENUJU UNTUK MENGGAPAI
    SEMUA YANG KITA PERJUANGKAN AMALKAN
    ADALAH HANYA UNTUK-MU ALLAH KERANA KAU YANG KUCINTA
    SELURUH HIDUPKU SEPANJANG HAYAT HIDUPKU
    HANYALAH UNTUK-MU ALLAH
    PERMUDAHKAN AKU DAN SEMUA HAMBA-MU
    MENUJU KE KE JALAN SYURGA-MU
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIIN

    .......................................................................................
    ku Milik-Mu ALLAH
    2 Jamadilakhir 1435H
    2 April 2014


    • TEATER BANGSAWAN DIRAJA , 'HULUBALANG DIRAJA NUSANTARA' TENGKU BADAR AL-AHMADI, ANAKANDA PUTERA RAJA BONGSU, PUTRI RIMBA NIAGARA, PANGLIMA IWAN TIRTA DAN DAENG ANGGUN (1)
      BERSAMA REALITIKAN CITA MOYANG HULUBALANG KITA
      Duhai hulubalangku...
      Sudah lama ku nantikan kedatanganmu
      Allah telah memakbulkan doaku
      Mengirimkan rakan seperjuangan
      Untuk susah senang bersama
      Duhai hulubalangku
      Adakah kau ingat sumpah setia
      Moyang hulubalangmu moyang hulubalangku
      Agar jangan sesekali aku dan kau menjadi
      Pendekar derhaka kepada Raja Bugis
      Tidak akan izinkan mana-mana rakyat
      Menjadi rakyat derhaka yang pasti membawa padah
      Makanya jangan sesekali kau mahu berpaling tadah
      Dalam perjuangan yang penuh berliku ini
      Duhai hulubalangku
      Jangan kau herankan perjuanganku
      Aku sudah terbiasa berjuang kesendiriaan
      Mencapaikan hasrat nenek moyangku yang tak tercapai
      Tapi andainya kau sanggup
      Melupakan kepentinganmu demi merealitikan
      Hasrat dan cita-cita moyang hulubalangmu
      Sudilah bersamaku
      Susah senang kita bersama
      Andainya aku gugur dulu sebelummu
      Kau teruskanlah perjuangan ini
      Aku sentiasa bersamamu
      Kerana setiap langkah perjuanganmu
      Adalah bayanganku
      Roh perjuanganku telah bersemadi di jiwamu
      Bersemadi juga di jiwa anak bangsa....
      Kerana kau dan aku telah ditakdirkan
      Untuk mencapaikan hasrat moyang hulubalang kita...
      Rakan seperjuanganmu,
      PUTRI RIMBA NIAGARA
      AKULAH SANG PUTERI YANG DIKATAKAN HILANG ITU
      AYUH BERSAMAKU TERUSKAN PERJUANGAN....
      4 September 2013
      28 Syawal 1434H
      Joshua Josyffa Allah telah makbulkn doamu
      namun doaku masih menunggu
      penderhaka bukan darah daging ku
      andai kau sudi brjuang brsamaku
      jua begitulah dengan diriku
      mnyusun langkah dan tapak
      mncari hilangnya jejakmu
      kini telah brsua kita dialam maya ini
      mencurahkn bakti memujuk hati
      semoga kembalinya sekali ini
      memberi semangat jiwa dan hati
      Ratu Rimba Niagara Terima kasih hulubalangku
      Aku tabik pahlawan padamu
      Kehadiranmu dalam membantu perjuanganku
      Selalu kunantikan dalam mimpi
      Bertahun lama kunanti
      Dalam penuh sabar
      Akhirnya Tuhan makbulkan doaku
      Mengirimkan rakan seperjuangan
      Untuk bersama susah senang
      Mengharungi liku-liku perjuangan yang penuh berliku
      Joshua Josyffa liku itu pasti ku harungi
      utk smp ke satu destinasi
      semoga segala yg trbuku dihati
      bisa trlerai dlm prjuangan ini
      darah pahlawan sentiasa mngalir
      mngingat pada hulubalang yg lain
      teruskan perjuangan
      walaupun getir...kerana sang puteri telah hadir
      bersama semangat yg selama ini trpinggir....bangkit sudah semangat pahlawan ku
      maka bangkit jualah semangat seluruh hulubalangku....
      Ratu Rimba Niagara HULUBALANG DIRAJA NUSANTARA AKAN PERTAHANKAN INSTITUSI DIRAJA MELAYU NUSANTARA
      Takkan hilang melayu di dunia,
      Itu sumpah Laksamana Hang Tuah;
      Bersatulah Melayu sedunia,
      Itulah jiwa Laksamana Hang Tuah.
      Pendekar melayu menjadi sanjungan,
      Dulu kini dan selamanya;
      Perdekar melayu tak akan diperlekehkan,
      Disanjungi kerana kekuatan makrifatullahnya.
      Melayu sakit semuanya sakit,
      Kerana jiwa melayu berakar umbi;
      Bersatu berpadu melayu hilanglah sakit,
      Itulah bukti melayu sudah satu hati.
      Melayu pencetus kebangkitan ummah,
      Jiwa islam mahu mati fisabilillah;
      Pendekar melayu akan satukan ummah,
      Kerana mahu mati dalam fisabilillah.
      Jiwa pendekar melayu tak takut mati,
      Anak jantan melayu pantang dicabar;
      Akan bertarung tak undur walaupun seinci,
      Nyawa jadi taruhan jika dicabar.
      Melayu hina melayu kepantang melayu,
      Pahlawan melayu akan turun ke gelanggang;
      Bermandikan darah hebatnya pahlawan melayu,
      Nyawa jadi taruhan tanda kasih dan sayang.
      Melayu kuat kerana bersatu,
      Kutuk mengutuk hina menghina;
      Bukan jiwa pendekar melayu,
      Yang ada membela yang teraniaya.
      Institusi Raja melayu dipertahankan rakyat,
      Raja sekarang selalu muafakat;
      Muafakat Raja bersama rakyat,
      Raja dan rakyat hidup penuh berkat.
      Hulubalang sultan sedia berbakti,
      Pada raja berjiwa hamba-Nya;
      Rela pertaruhkan nyawa demi raja dikasihi,
      Laksamana lambang kepahlawanan sejati.
      Nusantara bumi bertuah dihuni bangsa melayu,
      Raja dan rakyat saling menyanjungi;
      Kata sepakat semua rumpun melayu,
      Barulah mengundang Rahmat Kasih Ilahi.
      Melayu oh! melayu
      Perwira oh! perwira
      Pahlawan oh! pahlawan
      Pendekar oh! pendekar
      Laksamana oh! laksamana
      Hulubalang oh! hulubalang
      Berjuanglah kalian
      Hingga ke titisan darah terakhir
      Fisabilillah lah kamu jangan jemu
      Syahidmu di medan juang
      Allah sayang padamu
      Syurga Firdausi tempatmu
      SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
      Syukurlah olehmu kerana Allah memilihmu
      Syahid ke jalan-Nya
      Pendekarku kau adalah TENTERA ALLAH
      Aku bangga denganmu
      Sekalung bunga Syurga kukirimkan padamu
      Percayalah bidadari menantimu di Syurga Firdausi
      Balasan syahidmu ikhlas kerana-Nya
      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      29 Syawal 1434H
      5 September 2013
      (PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA KEPADA SEMUA YANG BERGELAR BERGELAR HULUBALANG DIRAJA NUSANTARA)
      like · · Promote · Share
      Rasid Nodin, Iwan Tirta, Kiddzharai Seven Fold and 3 others like this.
      Iwan Tirta Amin Allahuma Amin Yaa Robbal A'lamiiin.
      Iwan Tirta Kami Kesatria Rimba Niagara Akan Selalu Siap Membantu, Menjaga Dan Melindungi Yang Mulia Ratu Rimba Niagara Sang Puteri Yang Dikatakan Hilang Itu.. AMIN AMIN ALLAHUMA AMIN.
      Ratu Rimba Niagara AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin. Jasa baik para kesatria semua amat beta hargai sampai hujung nyawa beta. In Shaa Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
      JAMBANGAN UCAPAN JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA KESATRIA SEMUA.
      TERIMA KASIH DUHAI KESATRIA DIRAJA NUSANTARAKU,
      SOKONGANMU MEMANG KUNANTIKAN,
      KERANA KAU PENIUP OBOR API PERJUANGANKU,
      TANPA SOKONGANMU SASTRAKU DI PINGGIRAN.
      KETULUSAN HATIMU AMAT KUHARAPKAN,
      CINTA IBU PERTIWI BUKAN GURAUAN,
      KUBERBAKTI BUKAN HARAP BALASAN,
      HANYA SEGUGUS DOA TANDA INGATAN.
      DI TUGU INGATAN CINTA KITA BERSEMI,
      JURAIAN AIR MATA BERGUGURAN,
      DIIRINGI DOA RESTU TANDA MENCINTAI,
      PADA KESATRIA YANG GUGUR DALAM PERJUANGAN.
      HIDUP ADALAH SATU PERJUANGAN,
      TAKKAN BERHENTI SELAGI NYAWA ADA,
      KEPADA SEMUA JASAMU DALAM KENANGAN,
      KULIPAT KEMAS DIHATI SELAGI HAYAT KU ADA.
      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      5 SEPTEMBER 2013
      29 SYAWAL 1434h
      (PETIKAN DARIPADA GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
      28 Syawal 1434H
      4 September 2013M
      1Like · · Promote · Share
      Kiddzharai Seven Fold and Sharifah Norsiha Syed Kamal like this.
      Joshua Josyffa Ketulusan hati yg amat ku harapkn..
      Utk mnghapus air mata yg brguguran...
      Meneruskn perjuangan walau dlm seribu kepayahan..
      Mampukah sesiapa yg faham
      Mngubati segala kedukaan
      Mncari sang puteri yg telah hilang dr pandangan
      Andai dpt kuhimpunkn semua hulubalang....
      Jiwa dan raga sanggup ku korbankn
      Demi mncari sang puteri yg telah hilang...
      Demi Allah yg tlh memberiku kekuatan..
      Semoga dapat aku meneruskn perjuangan...
      10 hours ago via mobile · Unlike · 1
      Ratu Rimba Niagara BERSAMA REALITIKAN CITA MOYANG HULUBALANG KITA
      Duhai hulubalangku...
      Sudah lama ku nantikan kedatanganmu
      Allah telah memakbulkan doaku
      Mengirimkan rakan seperjuangan
      Untuk susah senang bersama
      Duhai hulubalangku
      Adakah kau ingat sumpah setia
      Moyang hulubalangmu moyang hulubalangku
      Agar jangan sesekali aku dan kau menjadi
      Pendekar derhaka kepada Raja Bugis
      Tidak akan izinkan mana-mana rakyat
      Menjadi rakyat derhaka yang pasti membawa padah
      Makanya jangan sesekali kau mahu berpaling tadah
      Dalam perjuangan yang penuh berliku ini
      Duhai hulubalangku
      Jangan kau herankan perjuanganku
      Aku sudah terbiasa berjuang kesendiriaan
      Mencapaikan hasrat nenek moyangku yang tak tercapai
      Tapi andainya kau sanggup
      Melupakan kepentinganmu demi merealitikan
      Hasrat dan cita-cita moyang hulubalangmu
      Sudilah bersamaku
      Susah senang kita bersama
      Andainya aku gugur dulu sebelummu
      Kau teruskanlah perjuangan ini
      Aku setiasa bersamamu
      Kerana setiap langkah perjuanganmu
      Adalah bayanganku
      Roh perjuanganku telah bersemadi di jiwamu
      Bersemadi juga di jiwa anak bangsa....
      Kerana kau dan aku telah ditakdirkan
      Untuk mencapaikan hasrat moyang hulubalang kita...
      Rakan seperjuanganmu,
      PUTRI RIMBA NIAGARA
      AKULAH SANG PUTERI YANG DIKATAKAN HILANG ITU
      AYUH BERSAMAKU TERUSKAN PERJUANGAN....
      4 September 2013
      28 Syawal 1434H
      Joshua Josyffa Telah hadir moyang hulubalang di sekeliling ku
      Membawa dingin deru angin laut
      pendekar Raja Bugis tdk akn pernah mnderhaka
      Disisip semangat waja
      Yg dikendong dr zaman ke zaman..
      Mncari seluruh keturanan
      Derap langkah tak pernah sunyi
      Kala deru angin semangat laut mnyapa pipi
      Telah lama aku mncari
      Gerombolan pendekar ku yg tlh hilang..
      Hadirlah puteri bintang hati
      Kembali menerangi mlm sunyi
      Aku hanyalh penyambung tradisi
      Mngutip sisa peejuangan yg kian pasti
      Kembalilah puteri belahan hati
      Hiupkn kembali semangat yg hampir mati....
      9 hours ago via mobile · Unlike · 1
      Ratu Rimba Niagara Hadirlah kanda hulubalangku Daeng Anggun
      Hadirlah bersama semangat juang dinda
      Dinda kesendiriaan berjuang selama ini
      Turunkanlah segala ilmu kependekaran kanda kepada dinda
      Dinda selama ini hanya berbekal semangat juang
      Tanpa ada kekuatan kependekaran seperti kanda hulubalang Daeng Anggun....
      Bisakah kanda mengajar dinda yang lemah
      Dalam selok belok ilmu kependekaran
      Dinda mahu jadi seperti Tun Teja
      Yang perkasa di medan juang
      Dinda percaya kanda adalah hulubalang
      Yang terhandal dalam ilmu persilatan melayu nusantara
      Sebab itu kanda dilantik menjadi hulubalang Raja Bugis...
      Dinda amat hargai jasa baik kanda
      Dinda mahu benar-benar mengusai ilmu kependekaran
      Selama ini dinda cuma mengarangkan pantun. gurindam, puisi , Syair kependekaran...dalam karya dinda ...dinda bayangkan Dindalah pendekarnya....makanya dinda mencabar diri dinda Sendiri mahu menjadi pendekar seperti kanda...bisakah kanda hulubalang Daeng Anggun?
      Joshua Josyffa menjadi hulubalang tdk semudah kata
      darah yg mngalir hendaklh dikota
      bkn hanya puisi syair dan gurindam mnjadi senjata
      hadirkn lah dlm hatimu
      duhai dinda
      semangat pendekar pahlawan kita
      Raja Bugis tak pernah mnyimpan penderhaka
      andai malu dimuka
      matilah natijahnya
      kini perjuangan kita brdua
      seiring semangat indera mahkota
      bangkit lah hadirlah seluruh semangat waja
      dinda tidak lg sendirian bersenjata
      kanda kan brsama mngajar dinda
      mnjadi hulubalang trkemuka..andai itu
      harapan dan cita cita....
      Ratu Rimba Niagara terima kasih kanda hulubalang
      kerana sudi turunkan ilmu kependekaran pada dinda
      kependekaran kanda memang menjadi kebanggaan dinda
      tidak salah dinda memilih kanda sebagai rakan seperjuangan
      tapi sebelum kanda menurunkan ilmu kependekaran kanda pada dinda
      kanda hendaklah bertarung dengan dinda dulu
      menjawab semua pantun , syair . gurindam dan puisi
      kerana syair, gurindam , puisi pantun bertemakan kependekaran
      jika lulus ujian kanda bertarung di medan juang pantun kependekaran
      barulah kanda boleh turunkan ilmu kependekaran kanda pada dinda
      barulah win win iya kan kanda hulubalangku Daeng Anggun yang tercinta
      buah hati pengarang jantungku di kala sepi mencengkam jiwa....
      Ratu Rimba Niagara GURINDAM & PANTUN RAJA DENGAN HULUBALANG RAJA (Bhg 1)
      RAKYAT SENTIASA MENJUNJUNG KASIH DITAATI SEGALA TITAH
      Daulat Tuanku...
      Raja adil raja disanjung
      Raja mengasihi rakyat raja disayang
      Rakyat sentiasa menjunjung kasih
      Ditaati segala titah
      Raja dan rakyat tak akan terpisah
      Saling bekerjasama demi memakmurkan
      Hidup dalam negara yang aman lagi permai
      Elok rupa elok bahasa
      Bahasa istana penuh santun
      Raja dan rakyat saling berbahasa
      Membudayakan sentiasa bahasa nan santun
      Raja dan rakyat berpisah tiada
      Saling kasih mengasihi demi meraih Rahmat Ilahi
      Aman damailah negeri diperintah
      Raja yang mementingkan rakyat
      Daripada kepentingan sendiri
      Moga Allah merahmati hidup dan mangkat tuanku
      Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
      Sembahan gurindam dari patik,
      Ratu Rimba Niagara
      Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
      Malaysia/Indonesi/Brunei/Singapura/Thailand
      24 Jun 2013
      Ratu Rimba Niagara REVOLUSI BERTANJAK
      Revolusi bertanjak
      Raja bertanjak
      Pemimpin bertanjak
      Tak akan berlaku revolusi
      jika cuma Raja dan pemimpin bertanjak
      Suka tak suka
      akan berlaku revolusi
      jika sekiranya
      seluruh rakyat bertanjak
      dan memahkotakan
      tanjak yang terbaik
      bertahtakan
      kekuasaan rakyat memilih
      siapakah pemimpin yang terbaik untuk mereka
      dan memartabatkan Raja
      untuk mengukuhkan lagi
      sesebuah negara
      yang sentiasa mengutamakan rakyat
      daripada kepentingan sendiri
      kerana kekuasaan rakyat
      sentiasa dijunjung pada
      tanjak anugerah rakyat
      untuk pemimpin dan Raja
      itulah revolusi yang sebenarnya!
      jika itu terealiti
      makanya
      antara rakyat pemerintah dan Raja
      berpisah tiada
      kerana senada seirama
      memajukan negara
      dalam suasana
      aman harmoni
      tanpa
      mengundang
      ketidakadilan
      dalam memegang tampuk kekuasaan
      kekuasaan adalah milik semua
      dan semua berhak
      untuk hidup dalam
      negara sendiri yang merdeka!
      Revolusilah rakyat
      Revolusilah pemerintah
      Revolusilah Raja
      Revolusilah negara
      Barulah negaraku akan terus merdeka
      Dalam ertikata yang sebenarnya
      Negaraku yang merdeka dan berdaulat!
      Merdeka!Merdeka!Merdeka!
      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      31 Ogos 2012
      (PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA KE-55 TAHUN PADA 31 OGOS 2012/INDONESIA 17 AGUSTUS 2012 & MEMBERI SOKONGAN KEPADA INSTITUSI DIRAJA DAN SEMUA PAHLAWAN MELAYU RUMPUN NUSANTARA)
      Ratu Rimba Niagara TENTERA GERILA RIMBA NIAGARA BERANI MATI DI MEDAN JUANG!
      PUTRA ARJUNA DATANGMU DI MEDAN PERANG SASTRA NUSANTARAKU DATANG DISAMBUT DIRAIKAN OLEH GERILA TENTERA GORILA RIMBA NIAGARA TENTERA-TENTERA GERILA, KOMANDO KU SUDAH DILATIH TERLATIH DALAM ILMU
      PERANG...SETIAP HARI KAMI ADA KOMANDO-KOMANDO TENTERA MELATIH PASUKAN TENTERA KAMI...TENTERA KAMI SEMUANYA HATI KERING TAK TAKUT MATI...JIKA SEINCIPUN BUMI RIMBA NIAGARA DICEROBOH MUSUH DURJANA SENGAJA MAHU MEMBUAT BENCANA BERARTI MAUT SEDANG MENUNGGU MEREKA. MEREKA BILANG MEREKA BERANI MATI DAN TENTERA KAMI PUN BERANI MATI.....MATI MEREKA MATI KATAK...TAPI MATI KAMI MATI SYAHID ...ITU BEZANYA KAMI DENGAN MEREKA WALAUPUN KAMI DAN MEREKA BERAGAMA ISLAM...BUKAN KAMI TAK AJAK BERUNDING CARA BAIK CARA PALING SANTUN TAPI MEREKA TERGAMAK MEMBUNUH TENTERA GERILA KAMI BEGITU KEJAM! TAHAP KESABARAN KAMI HILANG...DAN KAMI BUKAN PENGECUT...MAKANYA KAMI ISTIHARKAN PERANG SYAHID....TENTERA RIMBA NIAGARA SEMUANYA PAKAR DALAM PENGGUNAAN SENJATA CANGGIH...SETAKAT TENTERA MEREKA YANG ADA ITU...IN SHAA ALLAH MEREKA AKAN MENYERAH DIRI DALAM MASA TERDEKAT INI...JIKA MEREKA MASIH BERDEGIL TIDAK MAHU TINGGALKAN RIMBA NIAGARA BERARTI MAUT MENANTI MEREKA...!
      MULAI HARI INI DAN DETIK INI...KAMU ADALAH SALAH SEORANG DISAHKAN MENJADI TENTERA GERILA KAMI...JIKA KAMU SUDAH MASUK DI KEM TENTERA KAMI JANGAN NGGAK-NGGAK KAMU CUBA PERSENDAKAN SETIAP SYARAT-SYARAT YANG TELAH RATU RIMBA NIAGARA KENAKAN ATAS KAMU...JIKA KAMU MELANGGARNYA MAKANYA HUKUMAN PANCUNG SAMPAI PUTUS LEHERMU...ADAKAH KAMU SANGGUP DUHAI PUTRA ARJUNA? JIKA KAMU NGGAK SANGGUP LEBIH BAIK KAMU MUNDUR SEKARANG!
      RATU RIMBA NIAGARA
      RATU YANG MEMERINTAH RIMBA NIAGARA
      6 Mac 2013
      BERSAMA REALITIKAN CITA MOYANG HULUBALANG KITA
      Duhai hulubalangku...
      Sudah lama ku nantikan kedatanganmu
      Allah telah memakbulkan doaku
      Mengirimkan rakan seperjuangan
      Untuk susah senang bersama
      Duhai hulubalangku
      Adakah kau ingat sumpah setia
      Moyang hulubalangmu moyang hulubalangku
      Agar jangan sesekali aku dan kau menjadi
      Pendekar derhaka kepada Raja Bugis
      Tidak akan izinkan mana-mana rakyat
      Menjadi rakyat derhaka yang pasti membawa padah
      Makanya jangan sesekali kau mahu berpaling tadah
      Dalam perjuangan yang penuh berliku ini
      Duhai hulubalangku
      Jangan kau herankan perjuanganku
      Aku sudah terbiasa berjuang kesendiriaan
      Mencapaikan hasrat nenek moyangku yang tak tercapai
      Tapi andainya kau sanggup
      Melupakan kepentinganmu demi merealitikan
      Hasrat dan cita-cita moyang hulubalangmu
      Sudilah bersamaku
      Susah senang kita bersama
      Andainya aku gugur dulu sebelummu
      Kau teruskanlah perjuangan ini
      Aku sentiasa bersamamu
      Kerana setiap langkah perjuanganmu
      Adalah bayanganku
      Roh perjuanganku telah bersemadi di jiwamu
      Bersemadi juga di jiwa anak bangsa....
      Kerana kau dan aku telah ditakdirkan
      Untuk mencapaikan hasrat moyang hulubalang kita...
      Rakan seperjuanganmu,
      PUTRI RIMBA NIAGARA
      AKULAH SANG PUTERI YANG DIKATAKAN HILANG ITU
      AYUH BERSAMAKU TERUSKAN PERJUANGAN....
      4 September 2013
      28 Syawal 1434H
      Joshua Josyffa Allah telah makbulkn doamu
      namun doaku masih menunggu
      penderhaka bukan darah daging ku
      andai kau sudi brjuang brsamaku
      jua begitulah dengan diriku
      mnyusun langkah dan tapak
      mncari hilangnya jejakmu
      kini telah brsua kita dialam maya ini
      mencurahkn bakti memujuk hati
      semoga kembalinya sekali ini
      memberi semangat jiwa dan hati
      9 hours ago via mobile · Like
      Ratu Rimba Niagara Terima kasih hulubalangku
      Aku tabik pahlawan padamu
      Kehadiranmu dalam membantu perjuanganku
      Selalu kunantikan dalam mimpi
      Bertahun lama kunanti
      Dalam penuh sabar
      Akhirnya Tuhan makbulkan doaku
      Mengirimkan rakan seperjuangan
      Untuk bersama susah senang
      Mengharungi liku-liku perjuangan yang penuh berliku
      9 hours ago · Like · 1
      Joshua Josyffa liku itu pasti ku harungi
      utk smp ke satu destinasi
      semoga segala yg trbuku dihati
      bisa trlerai dlm prjuangan ini
      darah pahlawan sentiasa mngalir
      mngingat pada hulubalang yg lain
      teruskan perjuangan
      walaupun getir...kerana sang puteri telah hadir
      bersama semangat yg selama ini trpinggir....bangkit sudah semangat pahlawan ku
      maka bangkit jualah semangat seluruh hulubalangku....
      9 hours ago via mobile · Unlike · 1
      Ratu Rimba Niagara HULUBALANG DIRAJA NUSANTARA AKAN PERTAHANKAN INSTITUSI DIRAJA MELAYU NUSANTARA
      Takkan hilang melayu di dunia,
      Itu sumpah Laksamana Hang Tuah;
      Bersatulah Melayu sedunia,
      Itulah jiwa Laksamana Hang Tuah.
      Pendekar melayu menjadi sanjungan,
      Dulu kini dan selamanya;
      Perdekar melayu tak akan diperlekehkan,
      Disanjungi kerana kekuatan makrifatullahnya.
      Melayu sakit semuanya sakit,
      Kerana jiwa melayu berakar umbi;
      Bersatu berpadu melayu hilanglah sakit,
      Itulah bukti melayu sudah satu hati.
      Melayu pencetus kebangkitan ummah,
      Jiwa islam mahu mati fisabilillah;
      Pendekar melayu akan satukan ummah,
      Kerana mahu mati dalam fisabilillah.
      Jiwa pendekar melayu tak takut mati,
      Anak jantan melayu pantang dicabar;
      Akan bertarung tak undur walaupun seinci,
      Nyawa jadi taruhan jika dicabar.
      Melayu hina melayu kepantang melayu,
      Pahlawan melayu akan turun ke gelanggang;
      Bermandikan darah hebatnya pahlawan melayu,
      Nyawa jadi taruhan tanda kasih dan sayang.
      Melayu kuat kerana bersatu,
      Kutuk mengutuk hina menghina;
      Bukan jiwa pendekar melayu,
      Yang ada membela yang teraniaya.
      Institusi Raja melayu dipertahankan rakyat,
      Raja sekarang selalu muafakat;
      Muafakat Raja bersama rakyat,
      Raja dan rakyat hidup penuh berkat.
      Hulubalang sultan sedia berbakti,
      Pada raja berjiwa hamba-Nya;
      Rela pertaruhkan nyawa demi raja dikasihi,
      Laksamana lambang kepahlawanan sejati.
      Nusantara bumi bertuah dihuni bangsa melayu,
      Raja dan rakyat saling menyanjungi;
      Kata sepakat semua rumpun melayu,
      Barulah mengundang Rahmat Kasih Ilahi.
      Melayu oh! melayu
      Perwira oh! perwira
      Pahlawan oh! pahlawan
      Pendekar oh! pendekar
      Laksamana oh! laksamana
      Hulubalang oh! hulubalang
      Berjuanglah kalian
      Hingga ke titisan darah terakhir
      Fisabilillah lah kamu jangan jemu
      Syahidmu di medan juang
      Allah sayang padamu
      Syurga Firdausi tempatmu
      SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
      Syukurlah olehmu kerana Allah memilihmu
      Syahid ke jalan-Nya
      Pendekarku kau adalah TENTERA ALLAH
      Aku bangga denganmu
      Sekalung bunga Syurga kukirimkan padamu
      Percayalah bidadari menantimu di Syurga Firdausi
      Balasan syahidmu ikhlas kerana-Nya
      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      29 Syawal 1434H
      5 September 2013
      (PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA KEPADA SEMUA YANG BERGELAR BERGELAR HULUBALANG DIRAJA NUSANTARA)
      a few seconds ago · Like
      Ratu Rimba Niagara REVOLUSI BERTANJAK
      Revolusi bertanjak
      Raja bertanjak
      Pemimpin bertanjak
      Tak akan berlaku revolusi
      jika cuma Raja dan pemimpin bertanjak
      Suka tak suka
      akan berlaku revolusi
      jika sekiranya
      seluruh rakyat bertanjak
      dan memahkotakan
      tanjak yang terbaik
      bertahtakan
      kekuasaan rakyat memilih
      siapakah pemimpin yang terbaik untuk mereka
      dan memartabatkan Raja
      untuk mengukuhkan lagi
      sesebuah negara
      yang sentiasa mengutamakan rakyat
      daripada kepentingan sendiri
      kerana kekuasaan rakyat
      sentiasa dijunjung pada
      tanjak anugerah rakyat
      untuk pemimpin dan Raja
      itulah revolusi yang sebenarnya!
      jika itu terealiti
      makanya
      antara rakyat pemerintah dan Raja
      berpisah tiada
      kerana senada seirama
      memajukan negara
      dalam suasana
      aman harmoni
      tanpa
      mengundang
      ketidakadilan
      dalam memegang tampuk kekuasaan
      kekuasaan adalah milik semua
      dan semua berhak
      untuk hidup dalam
      negara sendiri yang merdeka!
      Revolusilah rakyat
      Revolusilah pemerintah
      Revolusilah Raja
      Revolusilah negara
      Barulah negaraku akan terus merdeka
      Dalam ertikata yang sebenarnya
      Negaraku yang merdeka dan berdaulat!
      Merdeka!Merdeka!Merdeka!
      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      31 Ogos 2012
      (PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA KE-55 TAHUN PADA 31 OGOS 2012/INDONESIA 17 AGUSTUS 2012 & MEMBERI SOKONGAN KEPADA INSTITUSI DIRAJA DAN SEMUA PAHLAWAN MELAYU RUMPUN NUSANTARA)
      HULUBALANG BERAZAM MENDAULATKAN RAJA BUGIS
      Koleksi Setanjak, Tengkolok & Destar
      Updated 8 hours ago · Taken in Kampung Lajau, Labuan, Malaysia
      Koleksi-koleksi setanjak,tengkolok & destar milik hamba sendiri. Sekiranya ada kekurangan dalam nama-nama dan solekan hamba ini, hamba baru belajar ttg perkara ni. harap maaf.
      Unlike · · Unfollow Post · Share
      You, Badar Al-ahmadi, Kesatria Kemuliaan and 2 others like this.
      Ratu Rimba Niagara DAULAT TUANKU
      TUANKU LAH RAJA BERJIWA HAMBA ALLAH
      RAJA BERJIWA RAKYAT
      RAJA BERJIWA PATRIOTIK
      MOGA TUANKU DIRAHMATI RAHMAT KASIH ILAHI AAMMIIN.
      Badar Al-ahmadi Ratu Rimba Niagara...hamba x layak memakai gelaran Raja...walaupun hamba dri kerabat raja...
      Ratu Rimba Niagara Tuanku layak ..patik yang tak layak..
      Sebab itu patik menggelarkan diri patik Ratu...
      Mengarangkan kisah-kisah DiRaja Melayu Nusantara
      Agar Raja-Raja Melayu Nusantara suatu masa nanti di Martabatkan Kedaulatannya..Aamiin.
      Patik ditakdirkan menjadi KARYAWAN PUJANGGA SASTERA DIRAJA NUSANTARA
      Harap sudi memberi sokongan kepada patik Tuanku.
      Badar Al-ahmadi hamba tetap memberi sokongan karya-karya Ratu Rimba Niagara dlm Pujangga Sastera Diraja Nusantara...
      Ratu Rimba Niagara PATIK REHDA APA YANG DITAKDIRKAN KE ATAS PATIK!
      Jika tuanku mahu memberi sokongan pada karya-karya Sastra DiRaja Nusantara yang patik karangkan .mulai detik ini Tuanku...jangan segan untuk meletakkan gelaran Tuanku sebagai Tuanku DiRaja..
      dan sudilah tuanku ceritakan salasilah tuanku berasal dan kerabat Raja dari mana
      patik ingin sekali mengetahuinya dan rakyat jelata juga mahu mengetahui kisah susur galur Raja mereka tuanku...
      Untuk pengetahuan tuanku
      patik ini seorang rakyat yang terlalu rendah diri
      jika boleh tidak mahu dikenali oleh sesiapapun
      siapa patik...tapi dek kerana semangat juang yang tinggi
      ingin memartabatkan Institusi diRaja Melayu Nusantara.....
      patik lawan segala benteng yang menyekat diri patik untuk berteleku sendiri
      memang menjadi hobi patik menyendiri bersama alam ...alamlah teman patik berbicara kerana bahasa alam indah ..menenangkan...
      tapi patik tidak pula terfikir
      patik akan menggalas tanggungjawab untuk bersama perjuangan Raja-Raja Melayu Nusantara...
      Memartabatkan Institusi DiRaja menjadi kenyataan...
      Allah Kurniakan patik rakan-rakan fb dan grup yang kebanyakannya terdiri daripada Raja dan bangsawan...
      sebelum ini patik cuma mengarang kisah diRaja dogengan, dengan perkenalan membaca berita-berita yang tersiar
      di fb patik...patik dapat ilham yang tak henti-henti bertandang di fikiran patik...patik teruja mengarangkan sepenuh jiwa .
      yang menjadi misteri walaupun patik mengarangkan kisah diRaja dongengan kerabat diRaja bilang itu adalah kisah benar
      yang pernah terjadi berkurun lamanya dulu...Allahu Akbar segalanya Allah jua yang tahu. Lebih membuatkan patik terkaku apabila mereka mengatakan patik adalah berasal dari Putri Raja Mataram ..cuma yang patik tahu
      moyang patik adalah hulubalang Raja Bugis...semua-Nya Allah yang tahu...patik tak tahu ...yang patik tahu semangat patik
      untuk mengarangkan kisah-kisah diRaja begitu menebal di jiwa patik.
      Kerana terlalu teruja dengan dunia diRaja ...patik wujudkan Kerajaan Rimba Niagara agar patik dapat inspirasi berkarya
      mengenai Kisah-Kisah diRaja. In Shaa Allah ...Allah swt memberikan ilham sebanyak-banyak-Nya hinggakan patik terharu
      bersyukur atas belas Kasihan Allah pada perjuangan patik. Jika tanpa kekuatan daripada Allah Azzawajallah sudah lama patik
      tidak dapat meneruskan perjuangan ini.
      Doakan patik agar tabah dan sabar menghadapi segala dugaan untuk menjayakan cita-cita patik MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA
      menjadi kenyataan. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
      Tanjak yang Tuanku hasilkan itu seolah menguatkan semangat patik untuk terus mengarang kisah-kisah DiRaja dan Kesatria DiRaja yang gagah berani menentang musuh durjana . Patik benar-benar terpegun...andainya tidak keberatan tuanku sudilah hadiahkan kepada patik untuk patik letakkan di GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA RATU PUJANGGA CINTA 5 BENUA' menjadi sumber inspirasi patik mengarang dan menjadi bahan
      KHAZANAH WARISAN BANGSA HADIAH DARIPADA TENGKU BADAR AL-AHMADI KERABAT DIRAJA BUGIS.
      Untuk pengetahun tuanku ...patik ini minat juga mengarangkan pantun, syair, gurindam dan puisi bertemakan 'PENDEKAR LAKSAMANA HANG TUAH' jika disiarkan tuanku sudilah beri komentar ya...bila ada yang sudi memberi komentar patik lebih semangat lagi...semangat patik mengatasi semangat pendekar ....hehehe jika tuanku sibuk dengan kerjaya tuanku...patik amatlah faham walau pun terdetik hati ini rasa disepikan ...tapi demi perjuangan sabar sajalah. Tuhan bersama dengan hamba-Nya yagn sabar.
      Cumanya bila patik merasakan rakan fb patik yang patik anggap sebagai rakyat Kerajaan Rimba Niagara tidak memberi apa-apa impak dalam perjuangan patik...sejujurnya patik terpaksa mencari kesatria yang lain. Rakyat patik sebagai rakan fb bukan ramai pun sekadar 40 orang....jika mereka tidak mahu memberi kerjasama atas alasan yang tersendiri...patik harap mereka boleh terima dengan redho jika patik mencari pejuang yang lain...begitulah patik tuanku demi sebuah perjuangan yang digalaskan patik terpaksa serius tentang rakyat patik yang tak sudi memberi kerjasama. Moga Allah ampunkan patik ...moga rakan fb patik samada pernah menjadi rakan fb atau yang sedang menjadi rakan fb sentiasa sudi memahami dan memaafkan patik. Bukan sengaja patik mahu jadi begini...tapi ini adalah takdir patik hidup sebagai DIAN MEMBAKAR DIRI SENDIRI MENERANGI ORANG LAIN makanya patik redha dan kawan fb patik juga redha juga jika tak terpilih menjadi rakyat Rimba Niagara. Rakyat Rimba Niagara semuanya berjiwa Kesatria mengutamakan perjuangan yang diamanahkan rakyat Nusantara daripada kepentingan sendiri walau rakyat patik berdarjat Raja sekalipun ...jika mereka tidak mahu menyokong perjuangan patik sekali lagi patik minta maaf. Moga mereka sudi memahami dunia perjuangan patik di bidang Sastra yang mempunyai agenda yang tersurat di sebalik yang tersirat...semua-NYa Dalam ATURAN ALLAH SWT. PATIK REDHA APA JUA TAKDIR YANG DITAKDIRKAN KE ATAS PATIK TUANKU
      Sekian. Wassalam,
      Patik yang berjawatan
      RATU RIMBA NIAGARA
      PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
      MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
      28 Syawal 1434H
      4 September 2013M
      about an hour ago · Like
      PATIK REHDA APA YANG DITAKDIRKAN KE ATAS PATIK!
      Jika tuanku mahu sokong karya-karya Sastra DiRaja Nusantara yang patik karangkan .
      mulai detik ini Tuanku...jangan segan untuk meletakkan gelaran Tuanku sebagai Tuanku DiRaja..dan sudilah tuanku ceritakan salasilah tuanku berasal dan kerabat Raja dari mana patik ingin sekali mengetahuinya dan rakyat jelata juga mahu mengetahui kisah susur galur Raja mereka tuanku...
      Untuk pengetahuan tuanku
      patik ini seorang rakyat yang terlalu rendah diri
      jika boleh tidak mahu dikenali oleh sesiapapun
      siapa patik...tapi dek kerana semangat juang yang tinggi
      ingin memartabatkan Institusi diRaja Melayu Nusantara.....
      patik lawan segala benteng yang menyekat diri patik untuk berteleku sendiri
      memang menjadi hobi patik menyendiri bersama alam ...alamlah teman patik berbicara kerana bahasa alam indah ..menenangkan...
      tapi patik tidak pula terfikir
      patik akan menggalas tanggungjawab untuk bersama perjuangan Raja-Raja Melayu Nusantara... Memartabatkan Institusi DiRaja menjadi kenyataan...
      Allah Kurniakan patik rakan-rakan fb dan grup yang kebanyakannya terdiri daripada Raja dan bangsawan...sebelum ini patik cuma mengarang kisah diRaja dogengan, dengan perkenalan membaca berita-berita yang tersiar di fb patik...patik dapat ilham yang tak henti-henti bertandang di fikiran patik...patik teruja mengarangkan sepenuh jiwa... yang menjadi misteri walaupun patik mengarangkan kisah diRaja dongengan kerabat diRaja bilang itu adalah kisah benar yang pernah terjadi berkurun lamanya dulu...Allahu Akbar segalanya Allah jua yang tahu. Lebih membuatkan patik terkaku apabila mereka mengatakan patik adalah berasal dari Putri Raja Mataram ..cuma yang patik tahu moyang patik adalah hulubalang Raja Bugis...semua-Nya Allah yang tahu...patik tak tahu ...yang patik tahu semangat patik
      untuk mengarangkan kisah-kisah diRaja begitu menebal di jiwa patik.
      Kerana terlalu teruja dengan dunia diRaja ...patik wujudkan Kerajaan Rimba Niagara agar patik dapat inspirasi berkarya mengenai Kisah-Kisah diRaja. In Shaa Allah ...Allah swt memberikan ilham sebanyak-banyak-Nya hinggakan patik terharu
      bersyukur atas Belas Kasihan Allah pada perjuangan patik. Jika tanpa kekuatan daripada Allah Azzawajallah sudah lama patik
      tidak dapat meneruskan perjuangan ini.
      Doakan patik agar tabah dan sabar menghadapi segala dugaan untuk menjayakan cita-cita patik MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA
      menjadi kenyataan. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
      Tanjak yang Tuanku hasilkan itu seolah menguatkan semangat patik untuk terus mengarang kisah-kisah DiRaja dan Kesatria DiRaja yang gagah berani menentang musuh durjana . Patik benar-benar terpegun...andainya tidak keberatan tuanku sudilah hadiahkan kepada patik untuk patik letakkan di GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA RATU PUJANGGA CINTA 5 BENUA' menjadi sumber inspirasi patik mengarang dan menjadi bahan
      KHAZANAH WARISAN BANGSA HADIAH DARIPADA TENGKU BADAR AL-AHMADI KERABAT DIRAJA BUGIS.
      Untuk pengetahun tuanku ...patik ini minat juga mengarangkan pantun, syair, gurindam dan puisi bertemakan 'PENDEKAR LAKSAMANA HANG TUAH' jika disiarkan tuanku sudilah beri komentar ya...bila ada yang sudi memberi komentar patik lebih semangat lagi...semangat patik mengatasi semangat pendekar ....hehehe jika tuanku sibuk dengan kerjaya tuanku...patik amatlah faham walau pun terdetik hati ini rasa disepikan ...tapi demi perjuangan sabar sajalah. Tuhan bersama dengan hamba-Nya yang sabar.
      Cumanya bila patik merasakan rakan fb patik yang patik anggap sebagai rakyat Kerajaan Rimba Niagara tidak memberi apa-apa impak dalam perjuangan patik...sejujurnya patik terpaksa mencari kesatria yang lain. Rakyat patik sebagai rakan fb bukan ramai pun sekadar 40 orang....jika mereka tidak mahu memberi kerjasama atas alasan yang tersendiri...patik harap mereka boleh terima dengan redho jika patik mencari pejuang yang lain...begitulah patik tuanku demi sebuah perjuangan yang digalaskan patik terpaksa serius tentang rakyat patik yang tak sudi memberi kerjasama. Moga Allah ampunkan patik ...moga rakan fb patik samada pernah menjadi rakan fb atau yang sedang menjadi rakan fb sentiasa sudi memahami dan memaafkan patik. Bukan sengaja patik mahu jadi begini...tapi ini adalah takdir patik hidup sebagai DIAN MEMBAKAR DIRI SENDIRI MENERANGI ORANG LAIN makanya patik redha dan kawan fb patik juga redha juga jika tak terpilih menjadi rakyat Rimba Niagara. Rakyat Rimba Niagara semuanya berjiwa Kesatria mengutamakan perjaungnan yang diamanahkan rakyat Nusantara daripada kepentingan sendiri, walau rakyat patik berdarjat Raja sekalipun ...jika mereka tidak mahu menyokong perjuangan patik sekali lagi patik minta maaf. Moga mereka sudi memahami dunia perjuangan patik di bidang Sastra yang mempunyai agenda yang tersurat di sebalik yang tersirat...semua-NYa Dalam ATURAN ALLAH SWT. PATIK REDHA APA JUA TAKDIR YANG DITAKDIRKAN KE ATAS PATIK TUANKU
      Sekian. Wassalam,
      Patik yang ditabalkan sebagai,
      RATU RIMBA NIAGARA
      PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
      MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
      28 Syawal 1434H
      4 September 2013M
      like this.
      3 shares
      Cirebon Heritage benar2 seperti namanya ratu... cantik bersinar
      February 3 at 4:45am ·
      Cirebon Heritage bagus utk profil picture
      February 3 at 4:48am ·
      Ratu Rimba Niagara Senyuman istimewa untuk peminat karya-karya Ratu Rimba Niagara...
      February 3 at 4:50am ·
      (PETIKAN DARIPADA GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTRA PUJANGGA RATU
      RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
      28 Syawal 1434H
      4 September 2013M
      Like · · Unfollow Post · Share · Promote
      Putri Danggan Rejanges Remandung, Kiddzharai Seven Fold and 2 others like this.
      Redonda Kasih · Friends with Putri Danggan Rejanges Remandung
      Mantap.....!!!
      Ratu Rimba Niagara Makasih Redonda Kasih.
      Redonda Kasih · Friends with Putri Danggan Rejanges Remandung
      Sama sama.Ratu Rimba Negara.....fikiran yg bernas baik utk semua dan negara.....
      Ratu Rimba Niagara Alhamdulillah moga Allah swt makbulkan segala apa yang diperjuangkan demi kebaikan semua dan negara Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
      Redonda Kasih · Friends with Putri Danggan Rejanges Remandung
      Amin....ya Rabbal A.lamiin....
      PATIK REHDA APA YANG DITAKDIRKAN KE ATAS PATIK!
      Jika tuanku mahu sokong karya-karya Sastra DiRaja Nusantara yang patik karangkan .
      mulai detik ini Tuanku...jangan segan untuk meletakkan gelaran Tuanku sebagai Tuanku DiRaja..dan sudilah tuanku ceritakan salasilah tuanku berasal dan kerabat Raja dari mana patik ingin sekali mengetahuinya dan rakyat jelata juga mahu mengetahui kisah susur galur Raja mereka tuanku...
      Untuk pengetahuan tuanku
      patik ini seorang rakyat yang terlalu rendah diri
      jika boleh tidak mahu dikenali oleh sesiapapun
      siapa patik...tapi dek kerana semangat juang yang tinggi
      ingin memartabatkan Institusi diRaja Melayu Nusantara.....
      patik lawan segala benteng yang menyekat diri patik untuk berteleku sendiri
      memang menjadi hobi patik menyendiri bersama alam ...alamlah teman patik berbicara kerana bahasa alam indah ..menenangkan...
      tapi patik tidak pula terfikir
      patik akan menggalas tanggungjawab untuk bersama perjuangan Raja-Raja Melayu Nusantara... Memartabatkan Institusi DiRaja menjadi kenyataan...
      Allah Kurniakan patik rakan-rakan fb dan grup yang kebanyakannya terdiri daripada Raja dan bangsawan...sebelum ini patik cuma mengarang kisah diRaja dogengan, dengan perkenalan membaca berita-berita yang tersiar di fb patik...patik dapat ilham yang tak henti-henti bertandang di fikiran patik...patik teruja mengarangkan sepenuh jiwa... yang menjadi misteri walaupun patik mengarangkan kisah diRaja dongengan kerabat diRaja bilang itu adalah kisah benar yang pernah terjadi berkurun lamanya dulu...Allahu Akbar segalanya Allah jua yang tahu. Lebih membuatkan patik terkaku apabila mereka mengatakan patik adalah berasal dari Putri Raja Mataram ..cuma yang patik tahu moyang patik adalah hulubalang Raja Bugis...semua-Nya Allah yang tahu...patik tak tahu ...yang patik tahu semangat patik
      untuk mengarangkan kisah-kisah diRaja begitu menebal di jiwa patik.
      Kerana terlalu teruja dengan dunia diRaja ...patik wujudkan Kerajaan Rimba Niagara agar patik dapat inspirasi berkarya mengenai Kisah-Kisah diRaja. In Shaa Allah ...Allah swt memberikan ilham sebanyak-banyak-Nya hinggakan patik terharu
      bersyukur atas Belas Kasihan Allah pada perjuangan patik. Jika tanpa kekuatan daripada Allah Azzawajallah sudah lama patik
      tidak dapat meneruskan perjuangan ini.
      Doakan patik agar tabah dan sabar menghadapi segala dugaan untuk menjayakan cita-cita patik MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA
      menjadi kenyataan. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
      Tanjak yang Tuanku hasilkan itu seolah menguatkan semangat patik untuk terus mengarang kisah-kisah DiRaja dan Kesatria DiRaja yang gagah berani menentang musuh durjana . Patik benar-benar terpegun...andainya tidak keberatan tuanku sudilah hadiahkan kepada patik untuk patik letakkan di GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA RATU PUJANGGA CINTA 5 BENUA' menjadi sumber inspirasi patik mengarang dan menjadi bahan
      KHAZANAH WARISAN BANGSA HADIAH DARIPADA TENGKU BADAR AL-AHMADI KERABAT DIRAJA BUGIS.
      Untuk pengetahun tuanku ...patik ini minat juga mengarangkan pantun, syair, gurindam dan puisi bertemakan 'PENDEKAR LAKSAMANA HANG TUAH' jika disiarkan tuanku sudilah beri komentar ya...bila ada yang sudi memberi komentar patik lebih semangat lagi...semangat patik mengatasi semangat pendekar ....hehehe jika tuanku sibuk dengan kerjaya tuanku...patik amatlah faham walau pun terdetik hati ini rasa disepikan ...tapi demi perjuangan sabar sajalah. Tuhan bersama dengan hamba-Nya yang sabar.
      Cumanya bila patik merasakan rakan fb patik yang patik anggap sebagai rakyat Kerajaan Rimba Niagara tidak memberi apa-apa impak dalam perjuangan patik...sejujurnya patik terpaksa mencari kesatria yang lain. Rakyat patik sebagai rakan fb bukan ramai pun sekadar 40 orang....jika mereka tidak mahu memberi kerjasama atas alasan yang tersendiri...patik harap mereka boleh terima dengan redho jika patik mencari pejuang yang lain...begitulah patik tuanku demi sebuah perjuangan yang digalaskan patik terpaksa serius tentang rakyat patik yang tak sudi memberi kerjasama. Moga Allah ampunkan patik ...moga rakan fb patik samada pernah menjadi rakan fb atau yang sedang menjadi rakan fb sentiasa sudi memahami dan memaafkan patik. Bukan sengaja patik mahu jadi begini...tapi ini adalah takdir patik hidup sebagai DIAN MEMBAKAR DIRI SENDIRI MENERANGI ORANG LAIN makanya patik redha dan kawan fb patik juga redha juga jika tak terpilih menjadi rakyat Rimba Niagara. Rakyat Rimba Niagara semuanya berjiwa Kesatria mengutamakan perjaungnan yang diamanahkan rakyat Nusantara daripada kepentingan sendiri, walau rakyat patik berdarjat Raja sekalipun ...jika mereka tidak mahu menyokong perjuangan patik sekali lagi patik minta maaf. Moga mereka sudi memahami dunia perjuangan patik di bidang Sastra yang mempunyai agenda yang tersurat di sebalik yang tersirat...semua-NYa Dalam ATURAN ALLAH SWT. PATIK REDHA APA JUA TAKDIR YANG DITAKDIRKAN KE ATAS PATIK TUANKU
      Sekian. Wassalam,
      Patik yang ditabalkan sebagai,
      RATU RIMBA NIAGARA
      PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
      MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
      28 Syawal 1434H
      4 September 2013M
      like this.
      3 shares
      Cirebon Heritage benar2 seperti namanya ratu... cantik bersinar
      February 3 at 4:45am ·
      Cirebon Heritage bagus utk profil picture
      February 3 at 4:48am ·
      Ratu Rimba Niagara Senyuman istimewa untuk peminat karya-karya Ratu Rimba Niagara...
      February 3 at 4:50am ·
      (PETIKAN DARIPADA GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTRA PUJANGGA RATU
      RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
      28 Syawal 1434H
      4 September 2013M
      Like · · Unfollow Post · Share · Promote
      Putri Danggan Rejanges Remandung, Kiddzharai Seven Fold and 2 others like this.
      Like · · Share · Promote · See Friendship
      Anaknda PuteraRaja Bongsu likes this.
      Anaknda PuteraRaja Bongsu emas intan permata, karya Ratu...berbudi berbahasa amat lah tinggi, anaknda teringin karya ratu di panjangkan...
      Ratu Rimba Niagara KITALAH PEWARIS WARISAN BANGSA NUSANTARA TERCINTA!
      Terima kasih anakanda Putera Raja Bongsu atas kesudian Anakanda Putera Raja menyokong perjuangan bonda . Dengan syarat anakanda sudi tuangkan idea anakanda sebagai komen untuk karya bonda ..boleh kah anakanda. Jika anakanda sibuk atas tugas ...In Shaa Allah bonda paham yang bonda tak paham jika anakanda tega sepikan karya bonda. Penat tau perah otak untuk hasilkan sesuatu karya sastera....adakala sampai kebas otak bonda anakanda sebab itu jika rakan fb bonda tidak memberi kerjasama untuk memberi komentar bonda tak ada masa nak menunggu mereka moga mereka faham betapa serius bonda pada perjuangan bonda ...harap anakanda sudi faham begitu juga rakan fb bonda faham jika sudah dilantik sebagai rakan fb mereka adalah rakyat bonda merangkap pejuang sastera bonda. Jika tak sudi menggalas tanggungjawab saja hendak menghampakan hati bonda....sejujurnya bonda tak mampu untuk menanggung luka berpanjangan. Bonda rela menjadi lilin membakar diri sendiri menerangi orang lain tapi bonda tak rela menjadi si pungguk rindukan bulan yang tak sudi mendengar rayuan bonda tanpa ehsan. Cuba anakanda berada di tempat bonda. Kawan sejati ke namanya jika sengaja membuat hati kawannya terluka. Jika sukakan karya bonda katakan suka jika tak suka katakan tak suka senang cerita. Untuk pengetahuan anakanda bonda suka berterus terang ...suka kata suka tak suka bilang saja tak suka ...ini bonda tak tahu samada suka atau tak suka karya bonda. Like pun tidak komentar pun tidak...jika begitu bonda terpaksa mencari rakyat dan kesatria sastra diRaja Nusantara yang lain. Apa pendapat anakanda dalam masalah bonda ini. Adakah patut bonda cari rakyat lain? Rakyat bonda bukanlah ramai sangat untuk dijadikan kesatria sastra kalau dulu dihadkan 50 orang sekarang dihadkan 40 orang. Terlalu terhad anakanda. Masa untuk menjadi si pungguk rindukan bulan sudah kesuntukan masa untuk bonda realitikan cita-cita moyang dan anak cucu Nusantara. Makanya bonda mahu pastikan 40 orang rakyat bonda 100% memberi sokongan kepada perjuangan bonda yang tak sanggup bonda merayu untuk mereka memberi peluang kepada rakyat lain untuk bersama bonda merealitikan cita-cita bonda di bidang sastera. Bonda bukan gila kuasa, darjat , apapun yang bentuk material yang bonda gilakan sekarang gilakan cita-cita tapi taklah sampai jadi gila. Makanya rakyat bonda pastinya gila-gila macam bonda juga gilakan cita-cita untuk merealitikan cita moyang dan anak cucu kerana kitalah pewaris warisan bangsa Nusantara Tercinta.
      Bonda yang ingin menggapai bintang dan bulan,
      BONDA RATU RIMBA NIAGARA
      PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
      MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
      29 Syawal 1434H
      5 September 2013M
      Iwan Tirta likes this.
      Iwan Tirta Subhanallah , kami para Kesatria Rimba Niagara siap mendampingi dan membantu Yang Mulia Ratu Rimba Niagara , . Amin Amin Allahuma Amin.
      Ratu Rimba Niagara Allahu Akbar. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin. Moga Allah sajalah yang dapat membalas segala kebaikan Para Kesatria Rimba Niagara.
      Ratu Rimba Niagara
      KERANA-MU ALLAH AKU BERSASTRA MOGA KAU REDHAI PERJUANGANKU
      MOGA SASTERAKU MEMBERI MANFAAT DUNIA AKHIRAT BUAT DIRIKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYAKU. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
      Like · · Unfollow Post · Share · 29 minutes ago
      Seen by 1
      Iwan Tirta likes this.
      Iwan Tirta Subhanallah Amin Allahuma Amin.
      Ratu Rimba Niagara AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
      KERANA-MU ALLAH AKU BERSASTERA MOGA KAU REDHAI PERJUANGANKU
      MOGA SASTERAKU MEMBERI MANFAAT DUNIA AKHIRAT BUAT DIRIKU DAN SEMUA YANG MEMBACA KARYA-KARYAKU. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
      Redonda Kasih · Friends with Putri Danggan Rejanges Remandung
      Ya Allah..sesungguhnya engkau maha besar maha agung perkenankan doa sahabat ku ini Amin..Ya..Rabbalamin....
      Ratu Rimba Niagara AAmiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin. Terima kasih sobatku.
      (PETIKAN DARIPADA WALL TENGKU BADAR AL-AHMADI & RATU RIMBA NIAGARA DAN ANAKANDA PUTERA RAJA BONGSU)
      28 Syawal 1434H
      4 September 2013M
      • BUNG KARNO PEJUANG KEAMANAN RAKYAT INDONESIA

        Duhai Bung Karno...
        Kau pejuang rakyat sejati
        Kau rela derita demi rakyat Indonesia
        Hidupmu adalah perjuangan
        Tiada hari tanpa perjuangan
        Kau kata...
        Berikan aku 1 pemuda
        Niscaya akan kuguncangkan dunia!

        Kau kata lagi...
        Biarpun aku seorang presiden
        Rakyat tetap berkuasa menentukan
        Siapa pemimpin yang layak untuk mereka naungi

        Kau kata lagi...
        Jangan pernah malu berbuat kebaikan
        Kerna kemajuan tidak akan dicapai!

        Kau kata lagi...
        Bangsa yang besar
        Adalah bangsa yang menghormati jasa pahlawannya

        Kau kata lagi...
        Kau lebih mudah mengusir penjajah
        Tapi akan menjadi sulit jika bangsamu sendiri melawan

        Jika mahu kekal merdeka
        Mesti percaya dengan kekuataan bangsanya sendiri

        Kita belum hidup dalam bulan purnama
        Kerana banyaknya pancaroba
        Tapi tetaplah bersemangat elang rajawali

        Selama masih ada ratap tangis di gubuk-gubuk pekerjaan kita selesai !
        Berjuanglah terus dengan mengucurkan sebanyak-banyak keringat.

        Tuhan tidak merobah nasibnya sesuatu bangsa sebelum bangsa itu merobah nasibnya”

        Janganlah melihat ke masa depan dengan mata buta!
        Tapi pandanglah dengan mata hati demi pada masa akan datang.

        Kenapa kita masih tidak mempercayai bangsa sendiri?
        Tidak mempercayai satu sama lain!
        Pada hal kita adalah berasal
        Rakyat Gotong Royong

        Putra dan putri Indonesia
        Adalah dua sayap Garuda Indonesia
        Jika dua sayap sama kuat
        Maka terbanglah Garuda
        Sampai ke puncak yang setinggi-tingginya
        Jika patah satu daripada dua sayap Garuda itu
        Maka tidak akan dapatlah terbang Garuda itu sama sekali !

        Makanya ...
        Demi Indonesia
        Putra putri Indonesia
        Harus bersemangat waja menerbangkan
        Sayap Garuda
        Agar bisa terbang setinggi-tingginya
        Hingga mencapai bintang
        Untuk dihadiahkan kepada rakyat Indonesia
        Dan diwariskan bintang itu
        Kepada anak cucu Indonesia
        Dan bergemerlapanlah bintang itu
        Selagi ada bulan dan matahari!

        Makanya bangunlah bangsa Indonesia ku
        Sama-sama memperkokohkan kedua sayap Garuda
        Untuk mencapai bintang
        Demi sebuah senyuman kehidupan
        Seluruh rakyat Indonesia tercinta!

        Bangunlah satu dunia!
        Di mana semua bangsa hidup
        Dalam damai dan persaudaraan!

        KARYA RATU RIMBA NIAGARA
        28 April 2012
        (UKIRAN DAUNAN KASIH PUTRI RIMBA INI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA PEJUANG RAKYAT INDONESIA YANG TERCINTA)
        Like ·  · 
        • DewhCiiereuwog Nyattu ForeverLekdutt Hihihihi gimana mau kuat toh generasi bangsa indonesia itu sekarang banyak yg krisis pendidikan gimana bisa toh untuk melanjutkan sekolah para orang tua murid itu engap2an untuk beli ini itu ene ono hahahaha apalagi dengan kurangnya pembina'an orang tua yg kurang peduli akan anak2nya dia lebih mementingkan menyampaikan kasih sayang dengan materi ketimbang pendidikan ,,, jadi jangan salahkan kami para pemuda jika pada akhirnya bangsa dan negara ini hancur karna kami ,,, hihihihi
        • Ratu Rimba Niagara kaulah penghianat bangsa nyah kau dari sini!
        • Ratu Rimba Niagara Jika Indonesia punyai generasi seperti kamu ...tak sampai setahun Indonesia hancur dihancurkan generasi seperti kamu.
        • Secangkir GreenApple Qies insha Allah,jika pemuda pemudi di indonesia bangkit bersamaku,semuanya aku mau jiwa ,hati,nyawa mereka hanya untuk perjuangaan bangsa,agama,dan negara..asalkan punya hati pejuang





    KEMENANGAN KASATRIA BERTEMPUR DI MEDAN JUANG
    UNTUK BERJAYA STRATEGI DAN FOKUS KENA TEPAT
    Ya Allah hantarkan bantuan tentera fisabilillah berkuda-Mu untuk membela nasib saudara seisslamku yang dizalimi tanpa perikemanusiaan oleh rejim yahudi . bashad assad dan mereka yang anti dengan Islam AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
    KEMENANGAN KASATRIA BERTEMPUR DI MEDAN JUANG
    Busur yang terentang sejenak tertahan...
    Sri Krisnapun membeberkan sgala kejahatan dan kelicikan
    dan anak panah pun di lepaskan
    By: : Laksamana Mas
    20 Mei 2012
    .
    KEMENANGAN KESATRIA BERTEMPUR DI MEDAN JUANG
    Apabila anak panah dilepaskan
    itu bermakna darah kasatria
    membara terus mara memusnahkan
    musuh yang berani menentang negara
    kasatria yang aman damai...
    makanya bergelimpangan tubuh musuh-musuh
    yang tak bernyawa lagi
    medan pertempuran yang amat dahsyat itu
    menjadi lautan darah
    darah....darah...darah....
    merah...merah...merah...
    pekat....pekat...pekat...
    Kemenangan para kasatria
    bertempur di medan juang
    yang berani mati
    mempertahankan negara tercinta
    agar negara kesatria kekal
    merdeka selagi
    ada bulan dan matahari
    Tahniah kasatria
    jasamu sentiasa
    mewangi di hati
    anak bangsamu
    Di tugu kasatria
    akan kukalungkan
    kalungan bunga ibu pertiwi
    tanda kasihnya anak bangsa
    pada jasamu membela ibu pertiwi
    moga kau sejahtera di alam Sana
    dikelilingi bidadari Syurga
    Tanah warisan yang ditinggalkan
    para kasatria
    kami bersumpah atas nama
    curahan bakti kasatria
    kami rela pertaruhkan nyawa
    hingga ke tetesan darah terakhir
    tuk pertahankan
    kemerdekaan ibu pertiwi
    sampai kapan pun!
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    20 Mei 2012
    Laksamana Mas:
    Kanda Rabeah Mohd Ali , Injih....indah karya mu,..menjadi semangat juang kami,...sugeng ndalu...nuwun,.
    Putri Rimba:
    Moga semangat juangmu tak pernah padam duhai Laksamana Mas sesuai dengan jiwa kepahlawanan mu. Dan kepahlawanan mu akan diwarisi oleh Mbak Sekar Tanjung...Insya-Allah Aamin.
    Laksamana Mas:
    Kanda Rabeah Mohd Ali , Injih.....amin3,...nuwun..
    KARYA : PUTRI RIMBA NIAGARA & LAKSAMANA MAS
    26 Mei 2012
    DALAM UNTAIAN TAKDIRNYA IA ADALAH SENOPATI PEREMPUAN
    Dinda Sri Kandi...
    coba kau bentang busur mu...
    mari Kanda ajari memanah...
    (dalam untaian takdirnya ia adalah senopati perempuan)
    Dinda Sri Kandi...
    inilah saat kita ke tengah palagan,
    berperanglah dengan gagah brani
    meski perempuan Dinda adalah Senopati...
    Kanda akan selalu ada di samping mu...
    dengan ribuan anak panah dan busur sakti ini,
    Kandapun akan berperang bersama mu dan akan
    melindungi mu dengan sgala kesaktian dan kadigjayaan ku,
    ayo jangan ragu....
    LAKSAMANA MAS,-
    IBU PERTIWIMU IBU PERTIWIKU
    Kanda Laksamana Mas
    Di segenap penjuru
    Ke mana dinda berada
    Ribuan anak panah
    Bersiap sedia dilepaskan
    Keseluruh tubuh dinda
    Hinggakan dinda rasakan
    Dunia ini tiada yang selamat
    Untuk dinda bersembunyi
    Jika salah satu anak panah itu
    Terkena ke jantung dinda
    Ketika berdetak kencang
    Dalam bara api perjuangan yang meledak
    Dinda sudah bersedia ke arah itu
    Karena ini adalah jalan yang dinda pilih
    Jalan yang seiring kehendak rakyat Nusantara tercinta
    Rela dinda pertaruhkan airmata, darah dan nyawa
    Demi ibu pertiwimu dan ibu pertiwiku tercinta
    Jika kehadiran kanda sudah terlambat
    Untuk bersama dinda menghadapi musuh durjana
    Atas kesibukan kanda itu...
    Dinda amat memahaminya
    Setidak-tidaknya kanda sudi
    Melindungi dinda dengan segala kesaktian yang ada
    Pada kanda...
    Moga di hari kematian dinda nanti...
    Jangan sekali diratapi
    Dengan airmatamu kanda
    Tapi kirimkan doamu untukku kanda...
    Kunantikan doamu di tugu
    Ibu pertiwimu ibu pertiwiku
    Bawalah anak panah dan busur sakti
    Letakkan di pusara ku nanti
    Sebagai lambang kau menghargai
    Jasa baktiku pada ibu pertiwimu!
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    24 Mei 2012
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA & LAKSAMANA MAS
    26 Mei 2012
    TERUS BERBAKTI PADA IBU PERTIWI TANPA HARAP BALASAN
    Laksamana Mas:
    Kanda Rabeah Mohd Ali , nun injih,....ketulusan dan keihklasan pada sebuah pemahaman yang seperti itu sangat dinda rakan-rakan butuhkan dalam tugas ini,...Och,...untaian kata-kata Kanda adalah dian yang tak kan pernah padam dalam jiwa kami,.........tidak banyak yang kami butuhkan selain doa dan pengertian,................mungkin hari ini apa-apa yang kami lakukan belum bisa dimengerti dan dipahami,...tapi sebentar lagi ia ibarat purnama yang hadir seketika di saat gelap gulita,.....amin,.....salam hormat ku untuk seluruh penghuni Rimba Niagara,......nuwun...
    Rabeah Mohd Ali:
    Aamin Terima kasih dinda...kerna sudi menghargai karya kanda...berkat perkenalan kita yang tanpa dirancang semuanya atas kehendak Ilahi....kita saling memberi dukungan dalam sebuah perjuangan suci yang takkan pernah jemu dan ada sangsi pun melainkan ingin berbakti pada ibu pertiwi tanpa mengharapkan balasan. Moga dinda terus mencurahkan baktimu selagi daya demi ibu pertiwimu dan sebuah senyuman anak cucu rumpun nusantara.
    Laksamana Mas:
    Kanda Rabeah Mohd Ali , Injih..amin..nuwun..
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA & LAKSAMANA MAS
    26 Mei 2012
    ANAK PANAHMU SAMPAI TEPAT PADA TARGETNYA
    Jangan kau maknai kata-kata ku seperti apa tampaknya...
    karna aku tidak pernah mengarahkan anak panah ku pada sasaranya, bukan itu caraku membidik,..............
    meski aku membidik kelain arah tapi target sudah ku
    kunci di Batin ku...
    Itulah yang diajarkan kepada ku supaya target tidak pernah menyadari bahwa ia sedang ku kehendaki...
    LAKSAMANA MAS,
    26 Mei 2012
    AGAR HARI-HARI PERJUANGANMU TERUS SEMANGAT!
    Duhai Laksamana Mas...
    Masih belum kah tercapai apa yang kau targetkan
    Kamu harus tahu perjuanganmu masih belum selesai
    Percayalah anak panah perjuanganmu
    Sentiasa kena pada sasarannya
    Karna sebelum dilepaskan
    Kau telah fokuskan dalam mata fikirmu
    Makanya targetmu mengena sasaran
    Syabas duhai Laksama Mas yang sentiasa
    Hebat di medan juang!
    Sokonganku tak pernah terhenti padamu
    Agar hari-hari perjuanganmu terus semangat!
    Dalam api perjuangan yang nggak pernah padam!
    KANDA PUTRI RIMBA NIAGARA
    26 Mei 2012
    MENYUBURKAN SEMANGAT PATRIOTIK DI JIWA ANAK
    BANGSAMU ANAK BANGSAKU
    Laksamana Mas:
    Kanda Rabeah Mohd Ali , Injih,.....duh Kanda, trimakasih telah mengingatkan Dinda,......yach,..terkadang darah ini masih suka berdesir ketika telinga mendengar dan mata melihat sesuatu yang tidak pada tempatnya.
    Putri Rimba Niagara :
    Melihat dan mendengar apa tu dinda...ye...kasi tau sama kanda...boleh kanda bantu selagi daya ye...
    Macam mana dah banyak skrip siap ke?
    Laksamana Mas:
    Kanda Rabeah Mohd Ali , Inijh.....hahahaha sudah ku buang ke laut,......nuwun
    Laksamana Mas:
    Kanda Rabeah Mohd Ali , Injih...skrip belum siap, sedang sibuk Kanda,...nuwun..
    Putri Rimba Niagara :
    Waduh! Kenapa sih! Kata mahu dibukukan untuk dibaca anak cucu?
    Sedih hati kanda mendengarnya dinda...apa yang menyebabkan
    Rajukmu itu sampai begitu sekali...biarlah kanda kutip dan Insya-Allah dibukukan...jadi bahan bacaan yang indah-indah dibaca untuk menyuburkan semangat patriotik di jiwa anak bangsa negaramu negaraku.
    KARYA PUTRI TIMBA NIAGARA & LAKSAMANA MAS
    26 Mei 2012
    TABIKKU DINDA DEWI
    Ketika semua telah mengalir,
    berpadu dengan mantram-matram sakti dan
    terpusat pada satu titik....
    tinggal menunggu detik-detik ledakan yang tidak seorangpun
    tahu akan apa akibatnya....
    Engkau yang datang dengan kesederhanaan dan kesahajaan tanpa merapal aji kesaktian dan kadigjayan
    dan hanya dengan sentuhan kelembutan
    ternyata engkau mampu meredam dan menetralkanya
    kembali...
    Salam hormatku Dinda Dewi...
    trimakasih, engkau benar tidak ada satupun kekuatan yang bisa berjalan dan digunakan tanpa izin dari Yang Maha Kuasa
    (hmmmm,.....tidak percuma dan tiada pula kosong nama besar yang kau sandang,....Tabik ku dinda Dewi)
    By: LAKSAMANA MAS
    26 Mei 2012
    DEMI SENYUMAN ANAK CUCU IBU PERTIWI TERCINTA
    Salam perjuangan untuk kanda Arjunaku...
    Dinda akan selalu menyokong kanda
    Jika kanda lemah untuk meneruskan perjuangan
    Dindalah yang akan meniupkan bara api perjuanganmu
    Agar kanda tak mudah tewas
    Biarpun terjangan tsunami datang melanda
    Yang penting kanda bersama kasatria yang lain
    Berjuang-terus berjuang tanpa hiraukan
    Kepentingan sendiri
    Demi sebuah perjuangan suci ibu pertiwi
    Demi kebahagian anak cucumu
    Yang sentiasa mengharapkan ehsan darimu
    Jangan sekali menghampakan harapan anak cucu ibu pertiwi
    Percayalah anak cucu sentiasa
    Mendoakan kanda nanti
    Mengirimkan doa kepadamu
    Tanda kasih sayang mereka
    Yang tidak berbelah bagi
    Di purnama berpelangi malam nan indah syahdu
    Mereka akan melambaikan tangan kepadamu
    Menyatakan kami sayang dan rindukan
    Moyang Laksamana Mas
    Yang tersayang hingga ujung nyawa kami
    Di kala itu kanda pasti akan tersenyum
    Bangga atas jasa bakti yang pernah
    Diperjuangkan tika hidup di dunia...
    Duh kanda Arjunaku
    Sentiasalah bersemangat
    Demi senyuman anak cucu ibu pertiwi tercinta!
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    26 Mei 2012
    INDAHNYA MALAM PELANGI CINTA
    BismillahirRahmanirRahim
    Assalamualaikum wr wb
    Selamat menyambut ulang tahun kelahiran
    Kepada Laksamana Mas
    Pahlawan melayu nusantara
    Yang berhati cekal
    Penuh kesabaran
    Penuh sikap tanggungjawab
    Menghormati sesama
    Bertutur semurni hati
    Mengutamakan rakyat daripada kepentingan sendiri
    Berjiwa patriotik
    Laksamana Mas...
    Moga apa yang kau perjuangkan
    Sepanjang kau berhidup di muka bumi ini
    Terlaksana sudah
    Jika ada yang belum terlaksana
    Anggaplah itu adalah satu
    Cabaran buatmu
    Untuk kau terus berusaha
    Menggapainya
    Insya-Allah berkat
    Kesabaranmu akan tercapai
    Dengan izin-Nya jua
    Laksamana Mas...
    Jangan pernah ada terdetik di hatimu
    Untuk berundur daripada
    Medan juang
    Karena harapan
    Anak cucu
    Terpikul di bahumu
    Biarlah kau
    Memamah segala sengsara jiwa
    Asalkan senyuman anak cucu
    Dapat kau bawa
    Tika kau tiada
    Di muka bumi ini nanti
    Anak cucu pasti
    Membalas senyuman deritamu
    Dengan airmata penuh syahdu
    Menyayangimu setulus kasih
    Sebagaimana kau
    Menyayangi mereka
    Setiap kali mereka melihat pelangi cinta
    Di situ ada senyumanmu
    Yang tak bisa dipadamkan sampai kapan pun!
    Indahnya pelangi cinta itu sehingga
    Muncul di malam hari
    Indahnya malam pelangi cinta
    Diserikan sinar rang purnama
    Kerdipan bintang
    Mengindahkan lagi suasana pelangi cinta
    Terlalu indah dan berseri-seri
    Sang pungguk memerhatikan
    Keindahan malam pelangi cinta
    Karena di purnama itu ada wajah kamu
    Tersenyum membalas senyuman anak cucu mu
    Lalu berkata,
    "Syukur Ya Allah anak cucuku membalas
    jerih perihku sepanjang aku mengorbankan
    seluruh hidupku demi senyuman pelangi cinta anak cuccuku."
    Dan dijawab oleh anak cucumu
    "Moyangku yang tercinta...tanpamu kami tak dapat membalas
    senyumanmu pada di malam yang indah...keindahan malam ini
    adalah pelangi cinta yang moyang perjuangkan pada kami...
    terima kasih moyang...di malam yang syahdu ini kami bersumpah
    akan meneruskan perjuangan moyang hingga ke tetesan darah
    yang teakhir kami....itu janji kami ...itu sumpah kami pada moyang...sekarang ini bolehlah moyang berada dalam keadaan aman damai dan tenang di Sana setenang air di kali Syurga
    damai dan indah seperti malam berpelangi cinta ini"
    Cetusan ilham puisi ini sempena meraikan ulang tahun kelahiran
    LAKSAMANA MAS daripada kanda Putri Rimba Niagara
    25 Mei 2012
    SEINDAH SEAGUNG WANGIAN AROMA MELATI PUTIH
    Melati putih yang terindah di hari ulang tahun ku...
    diantara rasa yang sulit ku lukiskan dengan kata-kata atas anugrah yang Gusti Sang Moho Agung berikan di hari ultah ku ini,..amin...
    Duhai Melati Putih....
    trimakasih atas hadirmu di hari ultahku, yang laksana diutus turun dari nirwana untuk memberikan pencerahan kepada ku ....
    Trimakasih, dikau telah memberikan yang terindah di hari ini dengan mengikis dan meleburkan segala kebencian dan dendam dari dalam hati ini,.....
    dikau menggantinya dengan keagungan sebuah pemahaman tentang hakekat keberadaan....
    Dikau begitu agung duhai Melati Putih....
    jika diantara irama takdir yang mengalun lembut nan syahdu ini,...aku diperkenankan meminta, maka izinkanlah aku menyentuh mu dengan kelembutan yang masih tersisa pada kedua belah telapak tangan ku,...
    Untuk menyunting mu dan lembut meletakanya untuk kuselipkan di atas telinga kanan ku, agar selalu ku dengar tutur mu yang lembut pada hati ku....
    agar setiap langkah dan ditiap kebijakan yg ku ambil
    seindah dan seagung wangi aroma mu.....
    Di hari Ulang Tahun ku....
    BY: LAKSAMANA MAS
    25 Mei 2012
    TERIMA KASIH MELATI PUTIH
    Di hari Ulang Tahun kelahiranku
    Aku menerima ucapan hari lahir
    Yang indah dari Melati Putih teman seperjuanganku
    Aku rasa terharu
    Perjuanganku sentiasa mendapat perhatian dan sokongan
    Terima kasih Melati Putih
    Karna sudi bersamaku
    Meniupkan api perjuanganku
    Dan aku amat hargai
    Perjuanganku perjuanganmu
    Senada seirama
    Tak pernah terhenti
    Demi perjuangan anak bangsa tercinta
    Moga kau tak jemu
    Menyokongku di setiap langkah kasatriaku
    Karna kesatriaku ada kesatriamu
    Duhai Melati Putih yang kusanjungi
    Sejak dulu hingga kini
    Moga kasatria kita ini adalah pengorbanan suci
    Tuk diwariskan ke anak cucu tercinta!
    Indah bait syairmu
    Kubingkaikan dalam lubuk hati
    Agar menjadi wadah perjuanganku
    Sehingga nafasku terhenti!
    Terima kasih Melati Putih!
    Hari kelahiranku yang amat indah
    Ucapan syair indah darimu Melati Putih
    Yang lahir dari lubuk hatimu yang suci murni
    Ucapan hari kelahiranku
    Kan dikenang oleh anak cucuku anak cucumu
    Pabila kita tiada nanti
    Semuanya terharu
    Dalam hiba penuh syahdu...
    Terima kasih Melati Putihku
    Persahabatan perjuangan ini kan berkekalan
    Selagi hayatku masih ada....
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    26 Mei 2012
    26 Mei 2012 pukul 17:05 · Suka
    Rabeah Binti Mohd Ali Dinda Laksamana Mas...nak buat koleksi karya kasatria untuk anak cucu kita katakan....mestilah kuat semangat penuh penghayatan...masih banyak lagi bahan yang hendak dicari ni..sampai otak kanda pun dah kebas-kebas hendak memikirin bahan yang hendak dimasukkan ini....hendaknya dapatlah bahan-bahan penulisan dinda dimasukkan ke sini...boleh nggak ye...hehehehe ...
    26 Mei 2012 pukul 22:05 · Suka
    Rabeah Binti Mohd Ali Moga dinda dapat selesaikan tugas-tugas dinda dengan jaya dan cemerlangnya...terima kasih kerana sudi menyelesaikan ulisan-tulisan itu...moga Allah mudahkan segala hajat yang murni. Aamin Ya Rabbal A'Lamin.
    27 Mei 2012 pukul 7:53 · Suka
    SENYUMAN ANAK CUCU ADALAH SENYUMAN
    AMAT BERMAKNA BUAT LAKSAMANA MAS
    Laksamana Mas...
    Darahmu adalah darah kepahlawanan
    Kepahlawanan Laksamana Hang Tuah
    Biarpun Laksamana Hang Tuah telah lama bersemadi
    Tapi roh perjuangan sucinya hidup bersama semangatmu
    Biarpun rintangan
    Datang dari segenap penjuru
    Tak akan kau hiraukan lagi
    Rakyat dan Raja di bumi pertiwimu
    Adalah lambang kekuatan untuk kau berjuang
    Memperjuangkan hak mereka yang selayaknya
    Mereka kecapi
    Bagimu keamanan ibu pertiwi Indonesia
    Adalah matlamat perjuangan mu
    Dan semangat itu
    Tak akan luntur
    Sampai kapan pun!
    Hidup mu adalah perjuangan
    Perjuangan
    Hak Rakyat
    Hak Raja
    Hak Pemerintah
    Semuanya ingin kau gabungkan
    Agar tiada yang rasa terpencil
    Pabila bergabung ...ibu pertiwi pasti aman
    Pembangunan akan pesat membangun
    Dan boleh bersaing di persada dunia
    Hari-hari adalah perjuangan
    Tiada hari melainkan perjuangan
    Di mana kau pergi dan ke mana kau berada
    Adalah perjuangan
    Demi membela
    Agama, bangsa dan ibu pertiwi Indonesia
    Darah dan keringatmu
    Pasti akan terbayar juga
    Samada kau masih hidup
    Atau kau telah tiada di bumi ini
    Karena Allah sentiasa bersamamu
    Allah sentiasa bersama semangatmu
    Dan Allah memakbulkan doamu
    Yang mahu melihat anak cucumu
    Tersenyum ikhlas menerima pengorbananmu
    Senyuman anak cucu adalah senyuman
    Yang amat bermakna buatmu
    LAKSAMANA MAS!
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    26 April 2012
    (KARYA INI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK RAKAN SEPERJUANGANKU LAKSAMANA MAS MOGA BAHAGIA DUNIA AKHIRAT AAMIIN)
    27 Mei 2012 pukul 7:58 · Suka
    PUTRI DEWI SEKAR TANJUNG KAU HARAPAN IBU PERTIWI
    Putri Dewi Sekar Tanjung
    Kau harapan ayahanda bunda
    Kau harapan ibu pertiwi
    Milikilah ilmu dunia akhirat
    Ilmu yang mesti
    Dipasakkan dalam pegangan imanmu
    Yang bisa membawamu ke Syorga-Nya
    Yang bisa membawa ayahanda dan bundamu ke Syorga-Nya
    Yang bisa membawa seluruh umat Nabi Muhammad SAW.a.w.
    ke Syorga-Nya
    Hidup berkasih sayang karena-Nya
    Berjasa bukan untuk mengharap pangkat dan ganjaran dunia
    Ayahandamu mesti berbangga denganmu
    Bundamu mesti berbangga denganmu
    Eyang Uti dan Eyang Kakung pun berbangga denganmu
    Malah seluruh rakyat Indonesia berbangga denganmu
    Karena memiliki seorang Putri Bidadari Syorga
    Menabur bakti pada ibu pertiwi
    Makanya senyummu adalah
    Senyuman Srikandi Indonesia
    Untuk dititipkan
    Pada semua anak cucu
    Setelah kau tiada
    Di dunia ini nanti
    Makanya
    Selagi ayahanda
    Dan bundamu masih ada
    Teruskan perjuangan mereka sayang
    Jangan pernah berputus asa
    Dalam meniti hari-hari
    Yang masih panjang buatmu
    Duhai Peri kecil
    Yang paling cantik di bumi ini...
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    15 April 2012
    (KARYA PUISI INI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK PERI KECIL YANG PALING CANTIK DI BUMI INI, ' DEWI ARUM AYU LAKSMI LAKSITARUKMI KUSUMONINGRAT DEWI SEKAR TANJUNG)
    27 Mei 2012 pukul 8:04 · Suka
    SEKALI LAYAR TERKEMBANG PANTANG SURUT KE BELAKANG!
    Hidup Tidak Mundur Ke belakang Tuanku
    Jangan salah Tuan Putri...
    jika engkau melihat wujud luar maka
    engkau tidak akan pernah menemukan
    Sang Damarwulan diantara Layang Seta dan Layang Kumitir
    karena ia sedang menjalani lakon sebagai seorang Pekatik kuda
    tapi jika engkau sedikit saja engkau berkaca pada kelembutan hati mu,
    maka...
    engkau akan melihat gemilangnya sinar yang coba
    disembunyikan oleh awan
    engkau lebih mementingkan ego mu atau
    darah yang akan mengalir pada keturunan mu
    hidup tidak mundur ke belakang tuanku.....
    karena ego mu sudah dilahirkan puluhan bahkan
    mungkin ratusan tahun yang lalu.
    by: Laksamana Mas
    10 Mei 2012
    Putri Rimba:
    Betul ke laksamana aku pentingkan egoku?
    Bilang sama aku kenapa kau setega itu kata aku ego?
    Laksamana Mas:
    Apa kabar mu, kemana aja, selamat pagi.....
    Putri Rimba:
    Kabar baik...sedang menghayati panorama yang indah di ombak rindu...
    Laksamana Mas:
    Tuan Putri...pagi begini suasananya pasti sejuk di pantai ombak rindu,
    tapi jangan lama-lam di sana kerna udaranya bisa menyesakkan dada,...
    Putri Rimba:
    Udaranya amat aman banget sedang duduk di batu sambil bermain ombak tiba-tiba datang ombak agak sederhana menghempas ke batu hinggakan terpercik ombak ke tuan putri...aku tergelak kerana ku tahu ombak sedang bersenda gurau denganku dengan ketawanya yang melucukan hatiku sedang aku bergelak ketawa di pukul ombak tiba-tiba di tanganku ada sebuah cengkerang yang sangat cantik dan kubuka cengkerang itu...di dapati ada sebutir mutiara yang bersinar...kemilau sinarnya dan kubawa pulang ke istana dengan rasa syukur. Penghuni rimba pun bersyukur melihat aku mendapat sebutir mutiara hadiah dari Ilahi DiKirimkan melalui Sang Ombak Rindu.
    ILMU IBARAT SEBUTIR MUTIARA
    Pabila aku berjaya mengambil mutiara dari cengkerangnya
    Bermakna aku berjaya miliki ilmu yang setitis cuma
    Ilmu ibarat
    Titisan titisan yang jatuh sedikit-sedikit
    Lama-lama menjadi mutiara yang cantik bersinar
    Begitulah ilmu jika dituntut secara berterusan
    Menyinarkan iman yang kelam dan sangsi
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    10 Mei 2012
    Laksamana Mas:
    Putri Rimba , .syukurlah jika mutiara itu sudah didapatkan,....
    Putri Rimba:
    JIKA KITA KEJAR DUNIA, DUNIA AKAN TINGGALKAN KITA
    JIKA KITA KEJAR AKHIRAT DUNIA AKAN MENGIKUT KITA
    MOGA KITA DIJAUHI DENGAN PESONA DUNIA
    KITA BURU AKHIRAT KERANA AKHIRAT NEGERI ABADI
    YANG SAMPAI BILA....BILA TANPA NOKHTAHNYA
    Laksamana Mas:
    Putri Rimba....hamba bukan mengejar dunia,..tapi , Titah harus mampu mengendalikan dunia,..agar sifat dasar yang semena-mena tidak merusaknya.
    Putri Rimba:
    Duhai Laksamana Mas...cintakan negara itu separuh daripada iman...ini berarti kamu mengejar akhirat. Jika negaramu terbela akan terbelalah agamamu...
    KATA-KATA DI ATAS BUKAN DITUJUKAN KEPADAMU
    KEPADA DIRIKU SENDIRI DAN KEPADA KAWAN-KAWAN FBKU
    HAI TAK BACA KE WALL KU YE LAKSAMANA MAS?
    KALAU KAU BACA KAU TAHU KENAPA AKU MAHU
    MEJADI RAKAN FBMU...OK....
    Laksamana Mas:
    Putri Rimba....nanti akan hamba kunjungi wall mu, dan hamba akan membacanya,...
    Putri Rimba:
    Kalau kau baca jangan nangis ye...kerna sudah terlambat...untuk memujuk aku...kerana aku sudah kembali ke rimba bersama penghuni rimba bersyair, berpuisi . bergurindam dengan mereka saja...kerana mereka saja yang sudi setia mendengar karya-karyaku.....
    Laksamana Mas:
    Tuan Putri.. jangan marah ye,..hamba mo nanya,..apakah leluhur-leluhur kita yang hebat-hebat itu pernah mengajarkan kepada kita untuk merajuk di tengah-tengah medan laga,....., Tuan Putri yang hamba ingat ; Sekali layar terkembang pantang surut kebelakang,...
    Putri Rimba:
    Duhai Laksamana Mas...
    Aku berundur bukan bererti aku kalah
    Tapi aku mahu memantapkan lagi strategi ilmu kembangkan layar
    Agar layarku bila bertarung di samudra berjaya sampai ke destinasi
    Walaupun tsunami datang membadai
    Tapi semuanya dapat kutempuhi dengan izin-Nya jua
    Laksamana Mas:
    Tuan Putri,..nah...itu baru saudara ku,...amin..
    Putri Rimba:
    Nah itu barulah Laksamana Mas ku yang sentiasa yakin dengan janji-janji Allah kenapa dia diwujudkan di dunia ini kerna mahu menjalankan tanggungjawabnya sebagai khalifah Allah SWT
    Aamin Ya Rabbal A'Lamin
    Laksamana Mas amin.........
    KARYA : PUTRI RIMBA & LAKSAMANA MAS
    10 Mei 2012
    JANGANKAN MUNDUR BERGESER SEJENGKALPUN TIDAK BAGIKU!
    ITULAH SUMPAH KAMI
    Putri Rimba Niagara:
    Ok...panglima...hamba paham dengan tugas mu itu... tapi walaupun sibuk gimana pun di hati mu mesti ada senyuman pelangi ok!!! baru nampak awet muda...
    Laksamana Mas:
    Siap,..Daulat Tuan Putri,..akan saya laksanakan,..
    Putri Rimba Niagara:
    Duhai ...Laksamana Mas anak jantan yang paling berani di Indonesia...
    Jika Laksamana tidak menjalankan tugas mu membela rakyat akan beta
    Jatuh hukuman tidak makan selama sepurnama....ada faham....
    Laksamana Mas:
    Hahaha terlalu berlebihan , tugas hamba hanya membuka jalan untuk perang,..itu saja koq,..
    Putri Rimba Niagara:
    Jaman sekarang tak ada perang lah...jaman sekarang berperang dengan otak gimana mahu fikirkan rakyat beta di Indonesia sejahtera segalanya dong....
    Laksamana Mas:
    PERANG DENGAN KEMISKINAN.........
    Laksamana Mas:
    AKU INGIN SEMUA SEJAHTERA TIDAK MENDERITA......
    AKU INGIN SEMUA ANAK-ANAK BISA SEKOLAH, BISA MERAIH CITA-CITANYA,..BISA BERBUAT YANG TERBAIK UNTUK KEHIDUPANNYA,,,
    Putri Rimba Niagara:
    Sebab jiwa mu beginilah makanya beta senang banget tauliahkan tuan hamba pangkat Laksamana Yang Terhormat!...
    Kalau itu pengakuan mu pada anak bangsa...jangan sekali kau mundur biar pun setapak!
    Laksamana Mas:
    TIDAK..JANGANKAN MUNDUR,..BERGESER SEJENGKALPUN TIDAK BAGI KU,...ITULAH SUMPAH KAMI.....
    Putri Rimba Niagara:
    Jika kau mundur setapak bererti apa yang di usahakan comalah tinggal angan-angan yang nggak bisa jadi realiti...pastinya kau akan menyesal seumur hidup mu Laksamana Mas...
    Jika sumpah mu sama seperti moyang mu sejak ratusan tahun dahulu...makanya aku lah orang yang pertama mengkalungkan kalungan bunga-bunga merah putih ibu bertiwi padamu dan menganugerah selendang merah putih ibu pertiwi kepada mu tanda aku hargai pengorbanan mu pada ibu pertiwi dan anak bangsa Indonesia...duhai Laksamana Mas...tak sia-sialah aku memberi gelaran Laksamana pada mu...kerana gelaran itu amat tepat sekali pada mu.
    Laksamana Mas:
    Perintah dijunjung di atas batu gemala patik Tuanku Putri.
    DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU!
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA & LAKSAMANA MAS
    27 Mei 2012
    27 Mei 2012 pukul 10:23 · Suka
    Rabeah Binti Mohd Ali
    Rabeah Binti Mohd Ali LAKSAMANA MAS ADA POTENSI MERAIH LAKSAMANA SASTRA NUSANTARA
    MINTEN
    (Sebuah prosa)
    Oleh : Laksamana Mas
    Minten adalah nama ku...
    Aku tinggal di sebuah dusun di ujung desa ku,
    Bersama ibu dan si mbah putri ku.
    Sejak kecil aku sering ditinggal oleh ayah ku,
    Mengabdi pada kepentingan yang lebih tinggi,
    Begitu kata ibu pada ku.
    Minten adalah nama ku...
    Aku dibesarkan di tengah kesederhanaan dan kesahajaan,
    Sejak kecil ibu ku selalu mengidungkan kidung-kidung tentang ketabahan hati
    Dan puja-puji pada Illahi, ketika menina bobokkan ku.
    Minten adalah nama ku...
    Aku pemalu, jarang keluar rumah jika tidak sedang disuruh oleh ibu ku,
    Kerja ku di rumah membantu ibu di dapur dan juga di kebun belakang rumah ku.
    Mencari daun-daun ramuan untuk mbah putri ku, mbah putri adalah tabib yang sering menyembuhkan penyakit.
    Suatu hari kata ibu ku, kepada ku; enduk, kamu itu sudah besar, sudah dewasa,ndak seharusnya hanya diam di rumah membantu ibu, lihat teman-teman mu,
    Bermain dan saling silaturrahmi. Kamu itu cantik, siapa pun pemuda yang melihat mu pasti akan langsung jatuh hati pada mu, kata ibu ku sambil mencubit hidung ku.
    Minten adalah nama ku...
    Ibu ku benar, karena setelah mandi sore ini, aku menyisir rambut ku di depan cermin.
    Rambut ku panjang sampai sebatas pinggang, bagus, lebat dan hitam.
    Hidung ku mancung seperti hidung ibu, alis ku, melengkung indah,
    Dan bulu mata ku panjang serta lentik....... bibir ku mungil dengan dagu yang kata teman-teman ku bak lebah bergantung. Dan, lesung pipi ku, Ah! Ibu ku benar, ibu ku benar, ibu benar. Aku memang cantik !! Tapi,.......... mengapa semua orang di dusun ku memanggil ku “Jeng Minten” ???
    Nama ku; Dewi Sri Prameswari Puji Astuti Hanyocrowati Suryo Negoro,
    Di depan nama ku ada huruf BRAy. Kata ibu ku itu artinya “Bendoro Raden Ayu”,
    Ibu ku bernama; Dyah Ayu Padmasari, dan ayah ku, yang fhotonya sangat gagah, ku letakkan di meja kamar ku dan selalu ku pandangi, bernama; Suryo Negoro.
    Si mbah putri ku, orang-orang memanggilnya mbok denok,
    Beliau abdi-emban setia kedua orang tua ku.
    Minten adalah nama ku...
    Waktu ku tanya ibu ku, sambil ku peluk dari belakang, ketika ibu ku
    Sedang meracik ramuan obat-obatan untuk mbok denok, si mbah putri ku.Ibuuuuu, mengapa orang-orang di dusun kita ini memanggil ku “Jeng minten” ?
    Ibu ku tersenyum...Ooo, itu nama pemberian almarhum mbah Lurah
    Wirotomo nduk, dulu, kamu itu waktu kecil, kerjaan mu nyanyi sambil menari.
    Pokoknya ndak bisa diam, selalu saja bikin semua orang tertawa...
    Almarhum mbah Lurah wirotomo itu kalau sehari saja ndak menggendong mu
    Beliau sakit, meriang katanya. Dulu setiap hari beliau kesini menemui ayah mu. Sambil bertanya ketika masih di depan pintu; “endi minten putu ku seng ayu dewe” ?
    (mana minten cucu saya yang cantik sendiri/sekali) begitu cerita ibu ku,
    Sambil menghentikan pekerjaannya. Ibu ku menatap jauh kemasa lalu...Sepertinya tidak ingin melewatkan satu persatu kejadian dalam ingatan beliau,....
    Aku jadi sedih melihat ibu. Cinta dan kesetiaannya begitu dalam pada ayah ku. Ibu ku tidak pernah mengeluh ataupun marah pada ku, baru kali ini ibu ku diam, dan tersenyum meski beliau tidak bisa menyembunyikan perasaannya,
    Oh, ibuuu...
    Minten adalah nama ku,...
    Mbah putri ketika bersama ku, selalu mengatakan pada ku;
    Nduk, suatu hari nanti, kamu akan dijemput oleh ayah mu ke kota raja,
    Kelak kamu akan menjadi perempuan hebat. Yang sabar ya nduk
    Begitu selalu kata si mbah putri sambil mengelus rambut ku.
    Minten adalah nama ku,...
    Nama pemberian almarhum mbah Lurah Wirotomo kepada ku,
    Yang jika sehari tidak menggendong ku, beliau akan sakit, meriang kata ibu ku.
    Mbah Lurah, Minten sudah besar, Minten berdo’a semoga mbah lurah selalu, Berada dalam limpahan rahmat serta karunia dari Gusti Alloh di alam kelanggengan.
    Amin.
    Minten adalah nama ku, .
    BY: LAKSAMANA MAS
    PUTRI RIMBA NIAGARA:
    Mantapppp banget ....ada potensi meraih laksamana sastra Nusantara!!!!!
    (PETIKAN DARIPADA WALL LAKSAMANA MAS & PUTRI RIMBA NIAGARA)
    27 Mei 2012
    27 Mei 2012 pukul 10:41 · Suka
    LAKSAMANA MAS KENAPA AKU PILIH KAMU SEBAGAI RAKAN FBKU
    Aku pengen jadi kawan yang setia
    Tapi kawanku tak setia
    Gimana aku mahu setia
    Mula-mula semasa ingin menjadi kawanku
    Dia bilang mahu akan setia menjadi kawanku
    Setia sampai kapan pun
    Setia sampai mati
    dia bilang ....
    dia akan faham aku
    dia akan sokong aku
    dia akan beri seratus pratus dukungan pada cita-citaku
    dia akan memberi kerjasama denganku
    dia akan membaca semua karya-karya yang kutulis
    dia akan memberi pendapatnya yang bernas pada karyaku
    agar aku terus semangat menulis dan menulis sehingga terhenti nafas
    kerana janji-janjinya itu
    aku terimanya sebagai teman fbku
    yang akan menyokongku dalam keadaan apa pun...
    dan aku hanya perlu kawan-kawan fb yang setulus ikhlas
    menerima aku apa adanya tapi menerima karyaku lebih adanya
    sekarang ni karya-karyaku disepikan oleh mereka
    Hai kawan...
    Setelah aku terimamu sebagai rakan fbmu
    Kau lupa segala janji-janjimu padaku
    Terlalu sibuk sangat ke hidupmu sampai
    Melupakan janjimu padaku?
    Kenapa sebelum mahu menjadi rakan fbku...
    Kau tak fikir banyak...banyak kali
    Setelah kuterimamu dengan seikhlasnya
    Kau sepikan aku dan karyaku
    Aku ini seolah tak wujud sebagai rakan fbmu di alam maya
    Sudahlah alam maya ini tak nampak
    Kelibat dan suaramu...
    Jika kau masih lagi dengan duniamu
    Izinkan aku pulang semula ke duniaku
    Bersama dengan penghuni-penghuni rimba
    Yang sentiasa setia dengan duniaku dunia karyaku
    Maafkan aku teman kerna berterus terang
    Biarpun pahit untuk diterima
    Tapi percayalah yang pahit itu ada hikmahnya
    Berjauhan memanglah kita berjauhan
    Kita seolah hidup dalam semuanya berjauhan
    Berjauhan hati....
    Kita yang menjauhkan hati kita sendiri
    Di dunia alam maya ini....
    Sedangkan kita tak rancang pun untuk
    Menjadi kawan fb
    Tapi setelah Allah Kurniakan
    Kenapa kita harus abaikan?
    Makanyanya maafkan aku jika
    Aku terpaksa undurkan diri dari kalian
    Yang terus-terusan sepi dari teman fbku....
    Maafkan aku...maafkan aku....maafkan aku...
    Bukan kehendakku begini...
    SEPI KEBAHAGIAANMU
    SEPI ITU DERITAKU
    KARYAKU ADA DI SETIAP DETAK JANTUNGMU
    DI SITULAH BERMULANYA KARYAKU MENULIS RIWAYAT HIDUPMU
    KERNA SETIAP RAKAN FBKU ADALAH SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA
    MOGA KAU MENGERTI KENAPA AKU MEMILIHMU MENJADI RAKAN FBKU
    BUKAN MAHU BERBUAL KOSONG....
    BUKAN MAHU BERCANDA
    TAPI SERIUS BERUSAHA BERSUNGGUH-SUNGGUH
    BERMATI-MATIAN MENCARI JALAN-JALAN PULANG
    SEBAGAI BEKALAN KE NEGERI ABADI
    YANG KEKAL SAMPAI BILA-BILA TANPA NOKHTAH!
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    10 Mei 2012
    Like ·
    Laksamana Mas likes this.
    Laksamana Mas:
    Injih,..trimakasih,..kau tlah mengingatkan ku,..tapi ketahuilah bahwa saat ini hati kurang tentram, karena tugas kami di sudah sampai pada puncaknya,..ibarat bagaimana menyelamatkan telur di ujung tanduk,..karenanya aku tidak berani memberi komen pada karya yang ditulis dngan kesungguhan hati,..tiada lain aku takut kata2 ku tidak berkenan, makanya aku memilih diam, dan menuliskan keadaan kami pada wall ku sendiri,...aku mohon maaf yang sebesar-besarnya,...bukan janji yang tidak bisa ditepati tetapi, pengabdian ini menuntut lebih berhati-berhati,..nuwun,..semoga kebahagian selalu bersama mu,.....amin,.
    Putri Rimba Niagara:
    Aamiin. Ku bisa memahami kok...buatlah yang terbaik untuk negaramu dan bangsamu...
    Jika ada kelapangan dan sudah selamat telur di ujung tanduk....
    Kiranya ok lah ye baru bisa sambung semula sebagai rakan fbku ye ....
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA & LAKSAMANA MAS
    27 Mei 2012
    27 Mei 2012 pukul 11:48 · Suka
    AKU MAHU TERBANG SEPERTI ELANG RAJAWALI
    KEGAGAHANMU DIKAGUMI ANAK BANGSA
    kasihmu tak kan ku timbang-timbang lagi malah terus terpatri di kalbuku comanya satu kupinta harap dapat hargai kasihku jika kau sudi terima dengan seikhlas hatimu...
    Laksamana Mas apa kabar mu di sana,
    Napa lama tak dengar berita;
    Kegagahanmu dikagumi anak bangsa,
    Moga kau terus gagah perkasa di persada dunia.
    Pabila gugusan cinta mawar putih ada di hatimu makanya rinduku dan rindumu akan tersirna di pelangi cinta di malam bulan purnama
    anak cucu menyaksikan senyumanmu senyumanku dan anak cucu membalas senyuman itu...saling berbalas senyuman antara anak cucu dan moyang mereka tercinta biarpun sudah terpisah alam.
    Pabila impian jadi kenyataan kamulah wiranya kerana kamu adalah guruku yang memberi semangat keberanian itu!!!
    PUTRI RIMBA NIAGARA
    28 Mei 2012
    28 Mei 2012 pukul 16:19 · Suka
    Rabeah Binti Mohd Ali Damailah negeriku damailah negerimu damailah bumi ini dan damailah semuanya berkat kasih sayang sejati demi-Nya.
    28 Mei 2012 pukul 21:38 · Suka
    PEMIMPIN DAN RAKYAT BERJIWA REVOLUSI
    Yang penting dalam sesuatu yang ingin dicapai matlamatnya agar berjaya...
    1. Matlamat harusnya jelas
    2. Fokus pada matlamat
    3. Berbahas dalam sesuatu isu jangan beremosi
    4. Berkata gunakan kebijaksanaan akal
    5. Mengeluarkan ide yang berfakta dan bernas
    6. Jangan merendah-rendahkan individu walau siapa pun mereka
    7. Saling berbahas dalam suasana yang harmonis
    8. Ide yang dilontarkan seharusnya diterima pakai oleh semua
    9. Masalah pasti ada tapi cari jalan yang terbaik untuk mengatasinya
    10. Perbedaan pendapat itu biasa tapi matlamat tetap sama
    iaitu mahu pemimpin dan rakyat berjiwa revolusi
    punya jati diri yang teguh demi ibu pertiwi Indonesia
    PUTRI RIMBA NIAGARA
    26 Mei 2012
    PANGLIMA BESAR JENDRAL SUDIRMAN
    Jendral Sudirman...
    Kau adalah idola pahlawan sejati Indonesia
    kau juga adalah idola pahlawan sejati dunia
    kau berjuang tanpa gentar dan takut
    kau adalah jendral yang berbintang 5
    kau suri teladan pada patinggi di militer
    jiwamu besar
    rela berkoran harta dalam berjuang
    rela pertaruhkan nyawa di setiap penjuru waktu
    demi nusa dan bangsa
    biarpun dalam tenat kau terus berjuang di medan perang
    rela bermandikan peluru
    rela dihujani peluru
    rela ditembusi peluru
    sungguh engkaulah yang pantas
    dijulang namamu sebagai,
    PANGLIMA BESAR JENDRAL SUDIRMAN
    kerana jasamu pada rakyat Indonesia ...
    SeIndonesia kini makmur sejahtera!
    Syukur Alhamdulillah
    Moga Allah SWT membalas Syorga untukmu
    Berkat keikhlasan syahidmu ke jalanNya
    Amin Ya Rabbal A'Lamin
    Karya Putri Rimba
    8 Mac 2012
    (PETIKAN DARIPADA PAGUYUBAN KELUARGA PAHLAWAN INDONESIA)
    15 April 2012
    Like · · 20 hours ago ·
    Teratai Abadi, Wan Suwandy and 2 others like this.
    Werdys Kalbary dinda Rabeah :::
    inilah dia Panglima Besar Jenderal Soedirman
    pahlawan yang sebenar-benarnya pahlawan
    kepada rakyat jelata belas kasihan
    berkorban harta dan jiwa tiada pernah segan...
    By: Werdys Kalbary
    Putri Rimba Niagara:
    Kanda...
    Apa pendapatmu tentang puisi karangan dinda ni ye...
    Maklumlah dinda ni kan rakyat Malaysia manakan sama karangan rakyat Indonesia pabila
    Menulis pahlawan mereka...
    Werdys Kalbary:
    terima kasih ya dinda..
    puisimu telah mewakili perasaan kanda sebagai putra Indonesia yang sangat bangga kepada pahlawannya
    puisimu penuh kobaran semangat membakar jiwa-jiwa lena putra Indonesia
    puisimu telah membangkitkan kembali kerinduan kami kepada tangan2 perkasa yang penuh kasih dari pahlawan kami Jenderal Sudirman
    puisimu mengembalikan semangat juang kami untuk terus mempertahankan ibu pertiwi...
    terima kasih ya dindaku Rabeah Mohd Ali...
    Putri Rimba Niagara:
    Syukur Alhamdulillah
    Putra Putri Indonesia
    Udah bangun dari lena
    Mahu mempertahankan ibu pertiwi Indonesia
    Tiada apa yang lebih bermakna
    Bagi sesebuah negara
    Melainkan mempunyai rakyatnya
    Yang cintakan negara
    Melebihi daripada kepentingan sendiri...
    .
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA & WERDYS KALBARY
    26 Mei 2012
    26 Mei 2012 pukul 13:58 · Suka
    LAMBAIAN IKHLAS SEORANG PRESIDEN INDONESIA
    Lambaian seorang presiden Indonesia
    Susilo Bambang Yudhoyono
    Yang cintakan negara dan rakyatnya
    Senyuman ikhlas diberikan seiring dengan
    Jasa dan baktinya kepada ibu pertiwi Indonesia tercinta
    PUTRI RIMBA NIAGARA
    25 Mei 2012
    26 Mei 2012 pukul 14:06 · Suka
    LAMBAIAN IKHLAS SEORANG PRESIDEN WANITA INDONESIA
    Lambaian ikhlas ini ...
    Adalah bukti presiden Indonesia Megawati Soekarno Putri
    Menyayangi rakyat Indonesia melebihi kepentingan sendiri
    Jiwa kepahlawananmu
    Aku tabik hormat
    Dan tanda aku tabik hormat padamu
    Kukarangkan puisi indah buatmu presiden wanita
    Yang anggun menawan!
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    25 Mei 2012
    26 Mei 2012 pukul 14:10 · Suka · 1
    ITULAH SUMPAH SETIA PUTRA PUTRI INDONESIA
    Duhai...
    Putra putri Indonesia
    Kalian adalah anak pasca merdeka
    Indonesia bumi yang bertuah ini
    Telah diwariskan pada kalian
    Untuk memakmurkan dan
    Melestarikan segala
    Perjuangan moyangmu
    Duhai...
    Putra Putri Indonesia
    Dikaulah pejuang sejati
    Bukan penghianat terdahulu
    Maju terus pantang mundur
    Lanjutkan perjuangan ini
    Brani bela bumi pertiwi
    Dengan senyum jiwa merdeka
    Duhai...
    Putra Putri Indonesia
    Semangatmu sentiasa bergelora
    Membela ibu pertiwi
    Dengan sesungguhnya merdeka
    Makanya siapkan barisan
    Kerna langkah masih panjang
    Jika dipersiakan dan terlalai
    Maka sia-sialah perjuangan terdahulu!
    Justru setiap langkah
    Mesti bijak dan berstrategi
    Duhai...
    Putra Putri Indonesia
    Indonesia harus merdeka
    Dalam erti sesungguhnya
    Makanya satukan hati
    Segenap elemen bangsa
    Dengan kesucian
    Saling bersatu hati
    Saling mengerti
    Dalam ikatan
    Terpatri
    MEMERDEKAKAN IBU PERTIWI
    dari sebarang kemunafikan
    Sumpah setia pejuang terdahulu
    Duhai...
    Putra Putri Indonesia
    Lanjutkan perjuangan ini
    Brani bela ibu periwi
    Kerna kemerdekaan
    Ini hanya dikekalkan
    Di tangan rakyat
    Yang berjiwa merdeka
    Hanya mahukan
    Seluruh kehidupan rakyat
    Indonesia terjamin
    Bisa semua rakyat
    Rasa syukor dalam redho Illahi
    Itulah erti sebenarnya kemerdekaan
    Yang didambakan perjuang terdahulu
    Hingga dilanjutkan pada semua
    Putra Purtri INDONESIA
    Sejak dulu hingga kini
    Dan perjuangan ini tak akan
    Pernah terpadam
    Selagi ada bulan dan Matahari!
    Merdekalah Indonesia tanpa penjajahan asing
    Merdekalah rakyat Indnesia tanpa penindasan
    Merdekalah bahasa Indonesia tanpa kemunafikan
    Makanya senyuman pejuang terdahulu
    Akan terpatri bersama senyuman anak cucu
    Abadi selamanya!
    Itulah sumpah setia Putra Putri INDONESIA!
    Karya Putri Rimba Niagara
    14 April 2012
    (PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NIAGARA)
    25 Mei 2012
    TERIMA KASIH GARUDAKU
    Terbanglah garudaku
    Terbanglah setinggi awan
    Demi ibu pertiwimu
    Terbanglah sampai matlamatmu
    Membawa amanah ibu pertiwi
    Membawa cita anak bangsa
    Menggapai awan
    Memetik bintang
    Untuk dibawa pulang
    Dihadiahkan pada ibu pertiwimu
    Bersoraklah semua
    Tanda kejayaanmu milik semua
    Ibu pertiwimu Indonesia
    Terima kasih Garudaku ...
    Jasa baktimu
    Sentiasa mewangi di hati kami
    Kami sayangi kamu
    Karenamulah kami
    Bisa tersenyum
    Dalam nikmat syukur
    Pada Ilahi.
    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    26 Mei 2012
    MAHU TERBANG SEPERTI ELANG RAJAWALI
    Apabila aku berteriak
    Dikatakan teriakanku percoma saja
    Tak akan siapa yang sudi mendengarnya
    Di pikiran mereka... mahu memadamkan sejarah
    Para pejuang kemerdekaan Indonesia
    Karena terlalu kecewa pada mereka itu
    Aku padamkan saja namanya
    Dia pengkhinat bangsa sendiri
    Aku menanam azam baru
    Mahu terbang seperti elang rajawali
    Membantu garuda mencapai
    Segala cita ibu pertiwi Indonesia
    Moga Allah bersamaku
    Biarpun mereka tak sudi terimaku
    Namun aku percaya
    Masih ada yang sudi terimaku
    Sebagai rakan seperjuangan mereka
    Yang sedia berbakti
    Melayangkan daunan ukiran-ukiran
    Cinta untuk rakyat Indonesia tersayang
    Karya Putri Rimba.
    30 April 2012
    Ya Allah jl jlạlh aku tahu ini rencanamu hanya membantu saya melalui itu
    ·
    GUGUSAN BUNGA SASTRA BUAT SEMUA PEJUANG YANG CINTAKAN KEDAMAIAN DI BUMI ALLAH SWT YANG TERCINTA INI.
    DI MANA ADA LAUNGAN AZAN DI SITU TANAHAIRKU TAKBIR....'ALLAHU AKBAR'
     



    TAHNIAH UNTUKMU KESATRIA RIMBA NIAGARA!
    "Tahniah kamu sudah sampai ke mercu kejayaan
    kutabik hormat pada kamu kerana mencapai kejayaan
    dengan segala daya usaha tanpa putus asa
    sehingga berjaya sampai ke puncak sedangkan aku
    sentiasa berjaya tanpa usaha kerana aku diberi kelebihan
    ada kepak itulah beza aku dengan kamu
    kamu berusaha untuk berjaya sampai ke puncak jaya
    pasti ada misi dan visi tapi hidupku hanya mencari makan
    makanya kamu adalah santapan untukku pada hari ini.
    Oleh kerana aku kagum dengan usahamu, aku mahu jadikan
    kau sahabatku .
    Aku punya banyak kelebihan dan kau pula punya banyak idea
    dan semangat untuk hidup bukan untuk kepentingan
    sendiri tapi untuk kepentingan semua rakyat Rimba Niagara ini, kaulah kesatria Rimba Niagara, Puteri Arnab pasti bangga sama kamu duhai kesatria Rimba Niagara.... "
    Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,
    Ratu Rimba Niagara Pujangga Seribu Zaman @ Toh Puan Ratu Kencana Sari, Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara @ Pujangga Nusantara
    Cinta 5 Benua Malaysia,Indonesia, Brunei, Singapura, Thailand,
    202 Negara Dunia & Seluruh Dunia Kecuali Israel,
    10 Zulhijjah 1436H
    24 September 2015

    Foto drtuah.
    drtuah
    Hari ini jam 7.30 pagi, secara langsung drtuah di Selangor FM. Jom dengar untuk memerahkan motivasi anda.

    SukaTunjukkan lagi reaksi

           
    KAU PELANGI INDAHKU
    KULIHAT PELANGI INDAH DI ATAS KEPALAMU
    KULIHAT PELANGI INDAH DI MATAMU
    KULIHAT PELANGI INDAH DI SENYUMANMU
    KULIHAT PELANGI INDAH DI HATIMU
    KUDENGAR PELANGI INDAH DI SETIAP BICARAMU
    BEGITU INDAH PERKENALAN KITA
    SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    INDAHNYA MENJADI SAHABATMU....
    SEINDAH DIRIMU YANG SENTIASA
    SENYUM DALAM SETIAP TUTUR KATA
    TENANG JIWA MENDENGAR
    SANTUN BICARAMU
    SENTIASA TERAKAM DI KALBU
    SYUKUR AKU PADA-NYA
    DIKURNIAKAN RAKAN ALAMMAYA
    YANG BERKATA INDAH
    SEINDAH PELANGI DI TERJUNAN NIAGARA
    KASIH SAYANGKU SENTIASA MEMBARA
    UNTUK SETIAP HARI
    BERKATA INDAH DENGANMU
    TANPA MENGGURIS SEDIKIT PUN HATIMU
    AGAR HATIMU HATIKU
    SENTIASA BERADA DALAM RAHMAT KASIH ILAHI
    ALLAH TEMUKAN KITA DI ALAMMAYA
    MOGA ALLAH TEMUKAN KITA DI ALAM REALITI JUA DI SYURGAWI
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
    RAKAN ALAMMAYAMU YANG DITAKDIRKAN TUHAN MENJADI SAHABAT DUNIA AKHIRATMU IN SHAA ALLAH AAMIIN
    MOGA KAU DAN AKU MENDAPAT HIKMAH DI SEBALIK PERTEMUAN INI UNTUK BERSAMA MENCARI JALAN-JALAN PULANG
    KE PANGKUAN-NYA DALAM JIWA YANG TENANG...
    REDHO LAGI DIREDHOI-NYA
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
    DENGAN INGATAN TULUS IKHLAS DARIPADA,
    SAHABAT DUNIA AKHIRATMU,
    RATU RIMBA NIAGARA
    PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
    27 JAMADIL'AKHIR 1436H
    17 APRIL 2015·
    KEINDAHAN AIR TERJUN NIAGARA MENJADI SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA . SYUKUR PADA-MU ALLAH TANPA-MU AKU TAK DAPAT BERSASTERA WALAUPUN SEBARIS AYAT. ALLAHU AKBAR.
    Air Terjun Niagara terkenal dengan ukurannya yang terbesar di dunia, namun rupanya juga menyimpan keunikan lainnya. Seorang fotografer asal Connecticut, Amerika Serikat, mengabadikan fenomena pertunjukan cahaya malam hari di Niagara. Berbagai macam warna secara alami menyelimuti tirai air terjun.
    Rajeev Nair menghabiskan waktu berjam-jam untuk memotret pertunjukan cahaya tahunan di lokasi populer dunia itu. Setiap malam, fotografer berusia 34 tahun ini menunggu dengan sabar saat yang tepat untuk mendapatkan gambar sempurna. Ia harus menunggu sampai satu jam setelah matahari terbenam untuk memotret fenomena alam ini.
    "Kupikir pertunjukan cahaya Niagara adalah salah satu atraksi yang paling indah dan aku bertekad untuk mengabadikannya," ujar Rajeev. "Setelah mengambil beberapa foto, aku mulai mendapatkan efek yang diinginkan dan komposisinya. Perubahan warna yang terjadi itu hanya masalah pengambilan gambar."
    Fenomena iluminasi air terjun yang terbentang di Kanada itu telah diketahui pejabat setempat sejak 1925. Dengan teknik foto yang tepat, Rajeev membuat air terjun terlihat lembut seperti sutra dengan efek kabut. Butiran air terjun yang jatuh berpadu dengan udara malam menghasilkan pelangi alami berwarna-warni.
    Berikut ini foto fenomena pertunjukan cahaya air terjun Niagara:
    PELANGI AIR TERJUN NIAGARA
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    INDAHNYA SUASANA AIR TERJUN NIAGARA
    BERPELANGI INDAH DI SINARI CAHAYA RANG BULAN
    TIRAI AIR TERJUN NIAGARA BERWARNA WARNI
    DERAS MENJUNAM KE BAWAH
    BERTINGKAT-TINGKAT
    BERWARNA-WARNI
    BERCAHAYA-CAHAYA
    WARNA-WARNI PELANGI
    MENYELIPUTI TIRAI AIR TERJUN NIAGARA
    PEMANDANGAN AIR TERJUN NIAGARA
    BERTAMBAH INDAH APABILA WAKTU TERBENAMNYA MATAHARI
    AIR TERJUN TERLIHAT LEMBUT SEPERTI SUTRA DENGAN EFEK KABUT, BUTIRAN AIR TERJUN JATUH BERPADU DENGAN UDARA MALAM MENGHASILKAN PELANGI ALAMI BERWARNA-WARNI
    INDAHNYA ALLAHU AKBAR TAK TERLAFAZ DENGAN KATA-KATA
    HANYA YANG PATUT DIPUJI TUHAN PENCIPTA ALAM NAN INDAH INI SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
    13 Jamadilawal 1435H
    15 Mac 2014

    SukaTunjukkan lagi reaksi
              Komen

    PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
    SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
    PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
    22 JAMADIL'AKHIR 1436H
    12 APRIL 2015



    Now this is how you do a wedding, you guys. The Sultan of Brunei's youngest son, Prince Abdul Mal...
    EONLINE.COM

    SukaTunjukkan lagi reaksi
                        Komen
    AKU CINTA KAMU MERAH PUTIH  BHG 4
                   
    Ratu  Rimba Niagara mengirim dalam 5 kumpulan.

    Foto Garudaku, Garudamu, Garudakita.
    • GARUDAKU, GARUDAMU,GARUDAKITA
      GARUDAKU
      GARUDAMU
      GARUDAKITA
      BIARPUN BERBEDA PENDAPAT
      CITA-CITA TETAP SAMA
      DISAMAKAN OLEH IKATAN
      JARINGAN LABA-LABA
      SALING BEKERJASAMA
      MENDUKUNGI CITA CITA ANAK BANGSA
      GENERASI DULU, KINI DAN AKAN DATANG
      DISATUKAN CITA-CITA DAN HASRAT MURNI
      MEMBINA JARINGAN LABA-LABA NAN INDAH
      PENUH STRATEGI DALAM KEINDAHAN
      KASIH SAYANG
      DIPADAMKAN SEGALA KEEGOAN
      SEKALIPUN PUNYA SEGALA
      BARULAH SEMPURNA JARINGAN
      LABA- LABA NAN INDAH
      BARULAH
      GARUDAKU
      GARUDAMU
      GARUDAKITA
      BISA TERBANG
      MENGGAPAI BINTANG
      DI LANGIT KE TUJUH
      INSYA-ALLAH AAMIIN
      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA
      MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
      202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
      26 JAMADILAWAL 1435H
      28 MARET 2014

      SukaTunjukkan lagi reaksi
                        

    Ratu Rimba Niagara mengirim dalam 5 kumpulan.

    Foto Garudaku, Garudamu, Garudakita.

    AKU CINTA KAMU MERAH PUTIH  BHG 3
                   
    PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA KE-71 TAHUN

    Foto Rashid Kocai.
    Rashid Kocai
    KHAS UNTUK SAHABAT SEBERANG
    Selamat hari merdeka. Selamat mencipta mimpi dan membuka jalan bagi harapan-harapan. 📷)Terima kasih


    Foto Dinda Astri.
                           
    14 JAMADIL'AKHIR 1436H
    4 APRIL 2015

    Foto Veterinaria.

    SukaTunjukkan lagi reaksi
                                     Komen
    Komen
    Siti Hajar, Amnah Majid dan Saniah Masri menyukai siaran anda dalam Meja Ekspresi Puisi: "PERANCANGAN ALLAH YANG TERINDAH MOGA..."
    pada 23hb Mac jam 4.02 pagi
    Abe Lie Lie menyukai kiriman anda dalam 💓💞~BICARA HTI K€ HTI~💞💓.: "ALLAH DI KALA AKU DISEPIKAN KAU TAK..."
    pada 23hb Mac jam 2.29 pagi
    Aisha Jeanny menyukai kiriman anda dalam Sri Pemangku Adat.: "ALLAH DI KALA AKU DISEPIKAN KAU TAK..."
    pada 23hb Mac jam 12.24 pagi
    Amnah Majid menyukai kiriman anda dalam Meja Ekspresi Puisi.: "SAHABAT YANG SUDI LIKE DAN KOMENTAR..."
    pada 23hb Mac jam 12.11 pagi
    Bambang Ahmad telah menambah satu foto di Sahabat Setia Sehati Sejiwa pada hari Selasa: "Selamat malam".
    pada 22hb Mac jam 11.09 ptg
    TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH
    "HIKMAH"
    Tak ada kejadian kebetulan
    Tak ada kejadian sia-sia
    Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
    Dan semuanya pasti penuh hikmah
    Hikmah tak akan terbaca
    Oleh orang yg sarat emosi
    Sibuk memanjakan perasaan
    Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
    Langka berzikir
    Tak mau sungguh-sungguh tafakur
    Hikmah yg terbaca
    akan merubah suasana hati
    Akan mudah merubah perilaku
    Dari pedih menjadi syukur
    Dari melankolis menjadi semangat
    Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
    Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
    JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN BAHAGIA UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
    ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA. BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
    SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
    'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
    MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
    'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
    As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
    WAHAI JIWA YANG TENANG
    Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
    “Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
    (wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
    YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
    "SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
    Maharaja Kutai Mulawarman with Muhammad Isma Asri and 5 others.
    September 30, 2015
    Napasmu Menghembus di 5 Benua Mengukir untaian Kata Seribu Makna Kujulang Tinggi Rasa Terima Kasih Kepada Sang Ratu Rimba Niagara Yang Disanjung Sebagai Ibunda Pemilik Jiwa Yang Iklas Berjuang dengan Kasih Sayang Dan Cinta..........................................
    Rusli Saleh lebat sungguh ceri di lembah
    pulau pauh di tngah lautan
    hebat sungguh Ratu Rimba Niagara
    merantau jauh ke Kalimantan, ,(,salut,,dgn saudari)
    Ratu Rimba Niagara Terima kasih sahabatku Rusli Saleh yang tak jemu memberi sokongan kepada hamba untuk terus bersastera.
    PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA,
    TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
    PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
    24 Rejab 1438H
    21 April  2017

    0 comments:

    Post a Comment

     
    ;