Wednesday 31 May 2017

JIWA PATRIOTIK NUSANTARA (135) NUSANTARA RUMPUN MELAYU

HADIRLAH ALLAH DALAM HATIKU HATIMU SEHINGGA KE NAFAS TERAKHIR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

YA ALLAH JADIKANLAH AL-QURAN SEBAGAI PEGUAMBELAKU PENERANG KUBURKU DAN MENYELAMATKANKU DI PADANG MAHSYAR NANTI. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
10 FAKTA MENGENAI AL-QURAN YANG SETIAP UMAT ISLAM HARUS TAHU
Sila Like: Selim The 3rd
1. Surah terpanjang dalam Al-Quran ialah Surah Al-Baqarah iaitu 286 ayat dan merangkumi 3 juzu'. Tiada Surah lain yang sampai lebih dari 3 juzu' melainkan Surah Al-Baqarah.
2. Ayat terpanjang dalam Al-Quran ialah Surah Al-Baqarah ayat 282, ia mengisahkan tentang cara-cara membayar dan menguruskan perhutangan.
3. Surah An-Nisa ialah Surah kedua terpanjang dalam Surah-Surah Madiniyyah, iaitu 176 ayat.
4. Selain Surah Yusuf yang menceritakan tentang kisah Nabi Yusuf A.S. Surah Al-Qasas (75% ayat dari Surah itu) menceritakan kisah Nabi Musa A.S.
5. Surah Al-Fatihah adalah Surah pertama ayatnya bawah dari 100, Surah An-Nas adalah Surah yang terakhir ayatnya bawah dari 100.
6. Surah Al-Baqarah adalah Surah yang pertama ayatnya lebih daripada 100 dan Surah As-Saffat adalah Surah yang terakhir ayatnya lebih dari 100 (182 ayat)
7. Imalah dan Ishmam adalah dua hukum tajwid yang unik. Imalah anda perlu membaca antara bahasa atas (aa) dan Bahasa bawah (ee), jika membaca antara bahasa atas dan bawah ia menjadi (ea). Bukak Surah Hud, Surah yang ke-11 ayat 41. Ishmam ialah anda membaca dengan memuncungkan bibir anda. Check Surah Yusuf Surah ke-12 ayat 11.
8. Surah At-Taubah adalah Satu-satunya Surah yang tiada Bismillahirahmanirahim pada permulaan Surah.
9. Surah As-Syuura adalah satu-satunya Surah ada dua Mad Lazim Mukhafaf Harfi. Contoh: Ha mim, ain sin qaf.
10. Surah As-Syuara adalah surah kedua terpanjang dalam Al-Quran, iaitu 227 ayat diikuti dengan Surah Al-A'raf 206 ayat dan Surah Al-Imran 200 ayat.
YA ALLAH JADIKANLAH AL-QURAN SEBAGAI PEGUAMBELAKU PENERANG KUBURKU DAN MENYELAMATKANKU DI PADANG MAHSYAR NANTI. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Your Notifications
Hamba Yang Penyayang, Ahmad B. Jafar and 5 others like your post in Melayu bani jawi: "ALLAHU AKBAR!!!...
Teruskan Membaca

Kenangan Anda di Facebook
Ratu Rimba Niagara, kita mengambil berat tentang anda dan kenangan anda berkongsi di sini. Kami fikir anda akan suka untuk melihat kembali profil foto ini daripada 5 tahun lalu.
5 Setahun yang lepas
Ini tidak akan ditunjukkan dalam Suapan Berita orang lain melainkan anda mengongsinya
2 TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
Allah itu indah suka bahasa yang indah-indah , apa pun bahasa asalkan dalam hati ada iman dan takwa itu lah yang dipandang Allah. Moga dalam situasi apapun kita tetap menjadi hamba-Nya yang beriman dan bertakwa sehingga ke akhir nafas kita. Aamiin.
ALLAHU AKBAR!!!
ALLAHU AKBAR!!!
ALLAHU AKBAR!!!
YA ALLAH BUKAKANLAH HATI SAUDARA SEISLAMKU DI SELURUH DUNIA MENYELAMATKAN KAMI DARIPADA KEZALIMAN INI...KAMI RELA MATI DIBAKAR HANGUS DARIPADA DITARIK IMAN KAMI BIARLAH KAMI TERBAKAR HANGUS DI DUNIA DARIPADA DIBAKAR API NERAKA YANG MAHA DAHSYAT PANASNYA...TUNGGULAH HARI PEMBALASAN NANTI DUHAI BUDDHA LAKNATULLAH!!!
(Kepanasan api di dunia ini cuma 1% dan 99% ada di neraka)


ALLAHU AKBAR!!!
ALLAHU AKBAR!!!
ALLAHU AKBAR!!!
YA ALLAH BUKAKANLAH HATI SAUDARA SEISLAMKU DI SELURUH DUNIA MENYELAMATKAN KAMI DARIPADA KEZALIMAN INI...KAMI RELA MATI DIBAKAR HANGUS DARIPADA DITARIK IMAN KAMI BIARLAH KAMI TERBAKAR HANGUS DI DUNIA DARIPADA DIBAKAR API NERAKA YANG MAHA DAHSYAT PANASNYA...TUNGGULAH HARI PEMBALASAN NANTI DUHAI BUDDHA LAKNATULLAH!!!
(Kepanasan api di dunia ini cuma 1% dan 99% ada di neraka)
Ayah Muhammad Mizan ke Info Lowongan Kerja & Jual Beli Barang Khusus TKI Malaysia
Buat apa klu cuma mngutuk ke kejaman myanmar pd rohinya
APA PENDAPAT TEMAN SEMUA
MOHON KERAJAAN MALAYSIA ,,HANTAR PULANG SEMUA PEKERJA KAFIR MYANMAR,,GANTI DGN PELARIAN ROHINYA,,KLUAR KN PARMIT KERJA DIA
SAYA RASA GAJI MURAH PUN MAU,,,,SETUJU TAK....??,,,


INDAHNYA HIDUP DAN MATI DALAM REDHA ILAHI
INDAHNYA HIDUP DAN MATI DALAM REDHO ILAHI

SAYA BANGGA JADI MELAYU
Saya dengan rendah diri ingin memberitahu bahawa saya BANGGA MENJADI MELAYU. Walaupun arwah atuk saya bernama J.Kumar (dalam IC ditulis Jacomah), seorang Benggali yang berasal daripada Dhaka, Bangladesh. Manakala arwah nenek pula berasal daripada Jawa Barat Indonesia, namanya Yem Binti Wongsotarno. (Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya). Di sebelah ibu, kami berketurunan Jawa dan ada sikit-sikit darah Siam.
Sebelum merdeka, British tidak memanggil orang Melayu sebagai Melayu. Jika kamu orang Kedah, akan dipanggil Kedahan. Jika kamu orang Kelantan, kamu akan dipanggil Kelantanese dan jika berasal dari Johor akan dipanggil Johorian. British mengamalkan dasar Pecah Dan Perintah supaya orang Melayu tidak bersatu dan kekal dengan semangat KEKITAAN negeri yang menebal. Dengan cara ini, orang Melayu tidak fokus untuk bersatu menolak British.
Hanya selepas orang-orang Melayu daripada seluruh Tanah Melayu mulai sedar dengan ancaman Malayan Union, Pendeta Za’ba mencadangkan agar slogan HIDUP MELAYU diperkenalkan untuk membawa kesatuan orang-orang Melayu.
Persoalannya, siapakah itu ORANG MELAYU?
Petikan sajak bertajuk MELAYU tulisan Allahyarham Usman Awang ada menceritakan ;
“Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mua’alaf bertakrif Melayu”
Dalam lagu UMNO terdapat satu baris lirik yang berbunyi “Kita RUMPUN Melayu”. Mengapa tidak ditulis “Kita ORANG Melayu”? Jawapannya ada di atas ; “Melayu itu luas maknanya.”
Saya walaupun seorang yang berketurunan Benggali, tetapi tidak banyak budaya Benggali yang dipraktikan dalam hidup. Hanya beberapa sahaja yang masih diamalkan seperti gemar memakan capati, kuah dhal dan pantang jumpa kari kambing! Budaya-budaya lain dah ikut cara orang Melayu.
Saya tidak berapa faham dengan segelintir orang yang bertungkus-lumus mahu menghilangkan “Melayu” dalam hidupnya yang dikatakannya tidak membawa kepada syurga. Mereka ini suka mengikut cara Arab dengan mahu berkahwin dengan orang Arab, memaksa diri menjadikan Nasi Mandy sebagai makanan kegemaran, cakap dah macam ala Arab P.Ramlee dengan tujuan mahu mengikut kehidupan Nabi.
Saya berasa lucu, saya tidak fikir bahawa Islam itu datang adalah untuk menghapuskan budaya sesebuah bangsa secara total. Islam itu datang meng-Esakan Allah dan mengubah budaya yang buruk kepada baik. Dan saya fikir orang Melayu sudah pun membuang sedikit demi sedikit budaya yang khurafat dan bertentangan dengan Islam.
Orang Melayu kaya dengan sopan santun yang bertepatan dengan Islam. Orang Melayu juga gemar pulang ke kampung menziarahi orang tua yang dituntut Islam. Banyak lagi budaya Melayu yang baik dan tidak ditolak Islam.
Mengikut sunnah Nabi sangatlah dituntut, tetapi cuma jangan kita berlebih-lebih dan menghina orang lain yang tak berjubah. Saya pernah dengar orang kata ; “Masa pagi raya mesti pakai jubah baru ikut Sunnah, pakai baju Melayu bersamping ni tak bawa kepada Iman dan Taqwa”. Saya tidak pernah dengar Nabi bersabda begitu, yang kita tahu pakaian orang beriman adalah menutup aurat dan tidak semestinya berjubah.
Keghairahan ‘membuang’ budaya Melayu kerana nak ikut Nabi mungkin ada sedikit salah faham. Orang kita gemar bersandarkan bahawa sunnah Nabi adalah pakai jubah, serban, dan celak. Tetapi jarang untuk mencontohi sunnah Nabi yang lebih besar dengan berkata jujur, berhikmah, pembersih, menepati waktu, tidak menipu, sayang anak yatim, sayangi fakir miskin, sayangi anak kecil, bersedekah, senyum dan kuat berusaha.
Bukankah budaya Melayu banyak mengajar tentang akhlak ;
★ Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama mencuri.
★ Hancur badan dikandung tanah, budi yang baik dikenang juga.
★ Yang tua dihormati, yang muda disayangi.
Kita harus bijak memelihara budaya kita agar bertepatan dengan agama Islam dan bukan cara Islam untuk membuang budaya bangsa yang baik. Kita harus dapat bezakan yang mana budaya Arab dan yang mana sunnah Rasulullah. Hisap Syisha bukan sunnah Nabi tetapi budaya orang Arab. Itulah penyakit kita, asal orang Arab buat, semua nak kata sunnah Nabi.
Orang India tetap pasang lagu Hindustan di kedainya walaupun mereka Islam. Orang Cina tetap dengan Mee Tarik China dan reka bentuk masjid mereka mirip tamadun Cina walaupun mereka Islam.
Budaya Melayu yang baik perlu dipelihara. Percayalah, budaya dan bangsa adalah salah satu tanda KEKUASAAN Allah Subhanahu Wa Taa’la yang mencipta manusia pelbagai rupa, bahasa dan berbangsa-bangsa.
Saya berbangga (nada bersyukur) menjadi Melayu kerana Allah muliakan Melayu dengan Islam.
Tidak lengkap busana pendekar tanpa tanjak.
The Patriots
KOD BUSANA MELAYU ERA KESULTANAN MELAYU MELAKA
1. Pemakaian Baju Melayu telah di ‘ kuat-kuasa ’ kan sewaktu pemerintahan Sultan Muhammad Syah (1424-1444) – Sultan ketiga dari empayar Kesultanan Melayu Melaka.. Beliau telah mengeluarkan satu bentuk titah yang melarang orang-orang Melayu memakai cara Atas Angin (Arab, India & Eropah) serta cara Bawah Angin (China & Khmer).. Pada hari Jumaat juga semua lelaki Melayu di kehendaki pergi ke Masjid dengan memakai sepersalinan bersih dan cantik lengkap bertanjak dengan wangian kasturi.. Pemakaian serban Arab bagi lelaki Melayu hanya dibenarkan di dalam masjid sahaja..
2. Asal baju Melayu & baju sikap / layang adalah berlengan pendek (3 suku). Ada juga baju Melayu yang di buat tidak berlengan.. Asal seluar Melayu juga adalah pendek separas betis kaki.. Pada zaman Bendahara Paduka Raja Abdul Jalil diangkat menjadi Sultan Johor setelah mangkatnya Sultan Mahmud II (Mangkat dijulang ) pada tahun 1699, beliau telah mengubah pemakaian baju dan seluar dengan memanjangkan kain sehingga ke pangkal lengan (baju) dan ke pangkal buku lali (seluar).. Semua buatan baju Melayu dan seluar adalah berkekek dan berpesak..
3. Baju sikap / baju layang pula hanya boleh dipakai oleh golongan Bangsawan yang berdarah Raja dan juga orang-orang yang di anugerahi gelaran seperti Datuk, Tun dan sebagainya.. Jadinya bukan semua orang boleh memakai baju sikap ini..
4. Pemakaian tanjak / destar / ikat kepala juga telah ditetapkan mengikut darjat dan pangkat masing-masing dari jenis kain yang digunakan sehingga cara ikatan dan lipatan.. puncak tanjak yang dipanggil ‘Daun’ pula dihalakan ke sebelah kiri bagi rakyat biasa dan ke sebelah kanan (atau duduk) di tengah-tengah bagi golongan bangsawan dan Di Raja.. Manakala ekor tanjak yang disebut ‘pucuk’ pula perlu disimpan ke dalam bagi semua lapisan rakyat jelata melainkan 2 golongan sahaja iaitu Raja (termasuk ahli keluarga) dan Laksamana.. Pucuk ini adalah lambang kuasa yang ada pada seseorang.. Begitu juga dengan lapisan ‘ tingkat ’ lipatan.. makin besar darjat dan pangkat seseorang, makin tinggi lipatan tanjaknya..
5. Baju Melayu asalnya semua dicipta dengan gaya leher ‘ teluk belanga ’.. Baju cekak musang hanya boleh dipakai oleh Raja atau Sultan sahaja..
6. Bagi jenis-jenis seluar pula, terdapat pelbagai rekaan dalam alam Melayu.. golongan panglima, pahlawan dan sebagainya gemar mengenakan seluar dari gaya ‘ Gunting Aceh ’ yang mempunyai buatan kekek yang amat besar (kelihatan seperti kain sarung), manakala bagi orang-orang lain termasuk Sultan, mereka hanya mengenakan seluar biasa dari gaya ‘ Gunting Cina ’
7. Pemakaian sampin pula adalah wajib bagi semua golongan di dalam istana.. di luar istana pula adalah ‘optional’.. Bagi penduduk asal kawasan-kawasan tertentu, kebanyakkan mereka mengenakan sampin dengan cara ‘Berdagang Dalam’ (kain sampin dipakai di bawah baju Melayu macam style Orang Johor sekarang – Baju di luar) manakala bagi golongan pedagang yang bukan berasal dari situ pula mengenakan sampin cara ‘Berdagang Luar’ (kain sampin dipakai di atas baju Melayu – Baju di selit ke dalam kain).. Dengan cara ini orang-orang Melayu dahulu kala dengan mudah mengenali siapa pedagang luar dan siapa penduduk asal sesuatu tempat.. Cara mengikat sampin juga dibahagikan dalam 3 cara mengikut pangkat dan darjat iaitu:
a. Ikatan pancung (Raja, Sultan dan Kerabat sahaja)
b. Ikatan kembung (Pembesar dan orang-orang bergelar)
c. Ikatan lingkup (orang kebanyakkan)
Begitulah unik dan indahnya kod-kod dan etika pemakaian Melayu bilamana kita terus dapat mengenali status seseorang, asal usulnya dengan hanya melihat cara ia berpakaian..
* Hangpcdua Malaya *

'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA ATAU USIA'
@ IDE DAN STRATEGI MEMUPUK KEMAKMURAN.
ANTARA WANG DAN ILHAM SASTERA
...Teruskan Membaca
'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA ATAU USIA'
@ IDE DAN STRATEGI MEMUPUK KEMAKMURAN.
ANTARA WANG DAN ILHAM SASTERA
ada yang bertanya bagaimana aku mendapat rezeki untuk meneruskan perjuanganku dan kehidupan
wang sumber kehidupan
tiada wang perjuangan tidak akan diteruskan
jadi wang nadi perjuanganku
tanpa wang perjuanganku terhenti
bagaimana aku mendapatkan wang sedangkan karya yang dihasilkan
tidak menghasilkan wang...
jika diberi pilihan mahukan wang atau ilham
pasti aku akan pilih ilham
ilham banyak tapi tidak menghasilkan wang
bagaimana hendak meneruskan kehidupan
bagaimana aku mendapat wang seperti
aku mengguncangkan pokok yang tak berbuah
ketika aku mengguncangkan pokok tersebut
aku bayangkan aku mengutip buah yang gugur sebanyak-banyaknya
buah yang gugur itu adalah ilhamku
bilamana ilham Kurniaan-Nya bertukar menjadi wang
dengan mudah aku mengutip wang seperti aku memetik buah mangga yang hidup didahan mati tapi berbuah lebat hingga ke tanah.
SUBHANALLAH BENARLAH ALLAH ITU MAHA PEMBERI REZEKI
yang penting usaha tawakal doa
Ditakdirkan aku mati
ilham bertukar menjadi wang yang banyak
pastinya wang tak kubawa ke kubur
tapi ilham sastera menjadi saham akhirat
menjadi peneman setiaku di kubur
moga ilham sastera Anugerah-Nya
menjadikan kuburkan
Taman-Taman Syurga nan Indah
bercahaya-cahaya sehingga aku dibangkitkan semula
iaitu HARI PEMBALASAN DI PADANG MAHSYAR
semua-Nya dengan izin Allah jua
kerana aku bukanlah siapa-siapa
untuk menentukan Syurga itu milikku
aku seperti kamu juga
mengharap terus mengharap
agar menjadi hamba-Nya
yang diredhai ketika hidup dan mati
Aamiin AAmiin AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Ilham Sastera Anugerah-Nya disyukuri ,
Ratu Rimba Niagara sekadar nama pena dalam berkarya
ada yang tersirat di sebalik tersurat
14 Syaaban 1436H
1 Jun 2015
Ratu Rimba Niagara JKA KITA YAKIN REZEKI ALLAH, TIADA YANG MUSTAHIL ASALKAN USAHA PENUH TEKUN BERGANTUNG HARAP REZEKI DATANGNYA DARI ALLAH BUKAN MANUSIA.
"Tuhan tidak merobah nasibnya sesuatu bangsa sebelum bangsa itu
merobah nasibnya” Bung Karno.
POKET KOSONG MENGAJAR ARTI SEJUTA KEHIDUPAN
UANG PENUH DI POKET HANYA UNTUK KEPENTINGAN SENDIRI
MINDA YANG SIHAT MELANGKAUI USIA DAN ZAMAN
ALLAHU AKBAR
MEMANDANG NAMA-MU SAJA
BUAT HATI TERUS JATUH CINTA
CINTA SEJAK AZALI HINGGA KE SYURGAWI
MEMANDANG WAJAH-MU BERSAMA KEKASIH-MU
NABI MUHAMMAD SAW DAN UMMATNYA YANG DICINTAI LAGI DIKASIHI
AAMMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
I Love Allah
(ALLAH DAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT PERJUANGAN KITA BERHIDUP DI MUKA BUMI INI)
JIKA KITA TAHU HAKIKAT HIDUP
PANDANGAN MANUSIA PADA KITA , KITA SUDAH TIDAK HIRAUKAN
YANG PENTING PANDANGAN TUHAN PADA KITA, ALLAH REDHO AKAN HIDUP MATI KITA ITU SUDAH LEBIH BERHARGA DARI ALAM DAN SEISINYA.
YA ALLAH YA TUHAN KAMI ENGKAULAH TUHAN YANG MAHA AGUNG
TUHAN SEKALIAN ALAM YANG MENGUASAI SELURUH ALAM YANG MENGUSAI DI HARI AKHIRAT
MASUKKANLAH KAMI KE DALAM GOLONGAN HAMBA-HAMBA-MU YANG BERAMAL SOLEH KERANA-MU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Alam menjadi guru untuk muhasabah/koreksi diri betapa kerdilnya kita di Sisi Allah Taala .Aamiin.
'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA ATAU USIA'
INDONESIA ADALAH BANGSA PEJUANG
BANGSA INDONESIA ADALAH BANGSA PEJUANG , SEMANGAT PERJUANGAN INI HARUS DIWARISKAN KEPADA GENERASI MENDATANG.' SUSILO BAMBANG YUDHOYONO
SYI'AH BANGSA YANG KEJAM!!! SEPERTIMANA BUDDHA PERLAKUKAN KEZALIMAN PADA ROHINGYA. TIDAK MUSTAHIL PERKARA KEKEJAMAN YANG TAK MASUK AKAL INI BERLAKU DI INDONESIA DAN MALAYSIA , JIKA KITA TIDAK MENGHARGAI NIKMAT KEMERDEKAAN NEGARA SENDIRI.
'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA ATAU USIA'
@ IDE DAN STRATEGI MEMUPUK KEMAKMURAN.
KARYA YANG DIHASILKAN ,'PEMIKIRAN ARAS TINGGI,' @
'CRITICAL THINKING,'
PERANG SARAF MINDA MEMBENTUK GENERASI PATRIOTIK
Your Notifications
Cikal Ilham, Muhammad Amin Syahiran and 2 others asked to join Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia.
Khairuddin Nasti and Mutiara Kejora like your post in Batu Bara Mengayak (BBM): "INDONESIA BISA SUKSES TAMPA KORUPTOR ...".
3 minutes ago
Wak Fe'i, Reyki Khan and 8 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "SESUDAH MATI DAPAT MENJAWAB SOALAN...".
4 minutes ago
Ma Hen Ndra, Nurulazmiyah Nurulazmiyah and Reyki Khan like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "INDONESIA BISA SUKSES TAMPA KORUPTOR ...".
6 minutes ago
Ma Hen Ndra and Nurulazmiyah Nurulazmiyah like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "SYI'AH BANGSA YANG KEJAM!!! SEPERTIMANA...".
6 minutes ago
Mohd Azlan Ibrahim likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "SYI'AH BANGSA YANG KEJAM!!! SEPERTIMANA...".
11 minutes ago
Tentera Panji-Panji Hitam likes your post in Melayu bani jawi: "SYI'AH BANGSA YANG KEJAM!!! SEPERTIMANA...".
12 minutes ago
Reyki Khan, Ok Muhammad Ridho and 3 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "ASAL USUL KITA DARI ADAM BAPA KITA HAWA...".
23 minutes ago
Reyki Khan likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA...".
23 minutes ago
Reyki Khan, Bahri Merdeka and 4 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
23 minutes ago
Reyki Khan, Alam Pren Adni Mpn and 4 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "TAK AKAN ADA UNSUR FITNAH JIKA ILMU...".
24 minutes ago
Reyki Khan, Oyoung Mukhairi and 4 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
24 minutes ago
Mutiara Kejora, Lestari Devianda and 5 others posted in Batu Bara Mengayak (BBM).
34 minutes ago
Cikal Ilham, Muhammad Amin Syahiran and 2 others asked to join Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia.
56 minutes ago
Ayidy Ayid, Mohd Azlan Ibrahim and Dewata Majnun like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "INDONESIA BISA SUKSES TAMPA KORUPTOR ...".
about an hour ago
Tee Oh Bengh Fhanash commented on your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia.
about an hour ago
Yogi Induk Setan Ise, Adifudan Fudan and Henry Child Baringbieng asked to join ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.
about an hour ago
Nurdin Jiwanq and Glen Andesgen like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "INDONESIA BISA SUKSES TAMPA KORUPTOR ...".
about an hour ago
Ayidy Ayid likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "JKA KITA YAKIN REZEKI ALLAH, TIADA YANG...".
about an hour ago
Galih Witama likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "INDONESIA BISA SUKSES TAMPA KORUPTOR ...".
about an hour ago
Cahya Adinda Nrc and Bambang Ari Setiawan asked to join *Rumpun Melayu Bersatu*.
about an hour ago
Tee Oh Bengh Fhanash commented on your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia.
about an hour ago
Adira Adi likes your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "INDONESIA BISA SUKSES TAMPA KORUPTOR ...".
about an hour ago
Tee Oh Bengh Fhanash likes your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "INDONESIA BISA SUKSES TAMPA KORUPTOR ...".
2 hours ago
Reyki Khan, Oyoung Mukhairi and 3 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
2 hours ago
Siti Hafsah commented on your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia.
2 hours ago
Anton Btr and Nurulazmiyah Nurulazmiyah like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "AKU CINTA MELAYU DEMI-NYA".
2 hours ago
Alfiza Aqma and Daniel Hikmat asked to join THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia.
4 hours ago
Khairul Izwan, Norfadzly Ridzuan Mohd Azlee and 8 others like your post in Melayu bani jawi: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
5 hours ago
Reyki Khan and Vishal Salvi like your cover photo.
7 hours ago
Reyki Khan, Oyoung Mukhairi and 4 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "ILMU MENDEKATKAN DIRI KEPADA TUHAN...".
7 hours ago
Reyki Khan, OK Fahrur Roza and 6 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "GERAK ILHAM SASTERA GERAK ILHAM SILAT...".
7 hours ago
Putra Melayu Sumatra made you an admin of the group *Rumpun Melayu Bersatu*.
7 hours ago
Putri Pubian likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "ASAL USUL KITA DARI ADAM BAPA KITA HAWA...".
9 hours ago
Adnan Affandy, Mohd Fauzi and 54 others like your post in Melayu bani jawi: "MANA PERGINYA MELAYU TATKALA SAUDARAMU...".
9 hours ago
Putri Pubian and Liem Tiang Memehan like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "SEDEKAH ITU MEMBAWA RAHMAT DUNIA...".
9 hours ago
Putri Pubian and Liem Tiang Memehan like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "MOGA KITA TERPILIH DIKURNIAKAN ALLAH...".
9 hours ago
RahsiaUntukmoe Laila, Alam Pren Adni Mpn and 3 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
9 hours ago
RahsiaUntukmoe Laila, SauQi Heriyanto and 7 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "GERAK ILHAM SASTERA GERAK ILHAM SILAT...".
9 hours ago
RahsiaUntukmoe Laila, Rini Warni and 4 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "ILMU MENDEKATKAN DIRI KEPADA TUHAN...".
9 hours ago
Tee Oh Bengh Fhanash posted in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia.
10 hours ago
Amin Bob, Mohd Makkawy and 9 others like your post in Melayu bani jawi: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
10 hours ago
Qi Ferro, Dhien Jamal and 10 others like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU...".
10 hours ago
Qi Ferro, Alam Pren Adni Mpn and 2 others like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
10 hours ago
Qi Ferro, Dhien Jamal and 2 others like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
10 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Dewata Majnun like your comment: "Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary jutawan...".
10 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Dewata Majnun like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary jutawan...".
10 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Cahaya Iman and Dewata Majnun like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "SESUDAH MATI DAPAT MENJAWAB SOALAN...".
10 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Dewata Majnun like your comment: "Itu memang tak dinafikan.".
10 hours ago
Qi Ferro likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
10 hours ago
Qi Ferro, Andi Rosdiana and 4 others like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
10 hours ago
Cang Kopis and Dewata Majnun like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
10 hours ago
Kartika Ayu and Alam Pren Adni Mpn like your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "SESUDAH MATI DAPAT MENJAWAB SOALAN...".
10 hours ago
Rini Warni, SauQi Heriyanto and 2 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "SESUDAH MATI DAPAT MENJAWAB SOALAN...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary jutawan...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia: "SESUDAH MATI DAPAT MENJAWAB SOALAN...".
11 hours ago
Arin Balboll, Mehmet Al-Sufi and Alam Pren Adni Mpn like your post in Melayu bani jawi: "Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary jutawan...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "MUDAHAN MENDAPAT HIDAYAH, HIDAYAH ...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Tee Oh Bengh Fhanash like your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "MOGA KITA TERPILIH DIKURNIAKAN ALLAH...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "SEDEKAH ITU MEMBAWA RAHMAT DUNIA...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Tee Oh Bengh Fhanash like your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "ASAL USUL KITA DARI ADAM BAPA KITA HAWA...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Tee Oh Bengh Fhanash like your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Tee Oh Bengh Fhanash like your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "TAK AKAN ADA UNSUR FITNAH JIKA ILMU...".
11 hours ago
Imam Wibowo is following you.
11 hours ago
Odon Habib likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "MELAYU AKAN SENTIASA HIDUP DIHIDUPKAN...".
11 hours ago
Nurul Wahieda and Dewata Majnun also commented on a photo in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
11 hours ago
Jejaka Malaya, Suhadi Lukas and 3 others like your post in Melayu bani jawi: "ILMU MENDEKATKAN DIRI KEPADA TUHAN...".
12 hours ago
Norfadzly Ridzuan Mohd Azlee, Amin Shahnan Mansor and 5 others like your post in Melayu bani jawi: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
15 minutes ago
Mutiara Kejora, Lestari Devianda and 5 others posted in Batu Bara Mengayak (BBM).
18 minutes ago
Ayidy Ayid, Mohd Azlan Ibrahim and Dewata Majnun like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "INDONESIA BISA SUKSES TAMPA KORUPTOR ...".
18 minutes ago
Tee Oh Bengh Fhanash commented on your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia.
34 minutes ago
Yogi Induk Setan Ise, Adifudan Fudan and Henry Child Baringbieng asked to join ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.
35 minutes ago
Nurdin Jiwanq and Glen Andesgen like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "INDONESIA BISA SUKSES TAMPA KORUPTOR ...".
38 minutes ago
Ayidy Ayid likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "JKA KITA YAKIN REZEKI ALLAH, TIADA YANG...".
40 minutes ago
Galih Witama likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "INDONESIA BISA SUKSES TAMPA KORUPTOR ...".
45 minutes ago
Cahya Adinda Nrc and Bambang Ari Setiawan asked to join *Rumpun Melayu Bersatu*.
47 minutes ago
Nurulazmiyah Nurulazmiyah and Reyki Khan like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "INDONESIA BISA SUKSES TAMPA KORUPTOR ...".
about an hour ago
Tee Oh Bengh Fhanash commented on your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia.
about an hour ago
Adira Adi likes your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "INDONESIA BISA SUKSES TAMPA KORUPTOR ...".
about an hour ago
Mutiara Kejora likes your post in Batu Bara Mengayak (BBM): "INDONESIA BISA SUKSES TAMPA KORUPTOR ...".
about an hour ago
Tee Oh Bengh Fhanash likes your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "INDONESIA BISA SUKSES TAMPA KORUPTOR ...".
about an hour ago
Reyki Khan, Oyoung Mukhairi and 3 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
about an hour ago
Siti Hafsah commented on your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia.
about an hour ago
Anton Btr and Nurulazmiyah Nurulazmiyah like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "AKU CINTA MELAYU DEMI-NYA".
2 hours ago
Alfiza Aqma and Daniel Hikmat asked to join THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia.
3 hours ago
Khairul Izwan, Norfadzly Ridzuan Mohd Azlee and 8 others like your post in Melayu bani jawi: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
5 hours ago
Reyki Khan and Vishal Salvi like your cover photo.
6 hours ago
Reyki Khan, Oyoung Mukhairi and 4 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "ILMU MENDEKATKAN DIRI KEPADA TUHAN...".
6 hours ago
Reyki Khan, OK Fahrur Roza and 6 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "GERAK ILHAM SASTERA GERAK ILHAM SILAT...".
6 hours ago
Reyki Khan, Nurulazmiyah Nurulazmiyah and 7 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "SESUDAH MATI DAPAT MENJAWAB SOALAN...".
6 hours ago
Putra Melayu Sumatra made you an admin of the group *Rumpun Melayu Bersatu*.
6 hours ago
Putri Pubian likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "ASAL USUL KITA DARI ADAM BAPA KITA HAWA...".
8 hours ago
Adnan Affandy, Mohd Fauzi and 54 others like your post in Melayu bani jawi: "MANA PERGINYA MELAYU TATKALA SAUDARAMU...".
8 hours ago
Putri Pubian and Liem Tiang Memehan like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "SEDEKAH ITU MEMBAWA RAHMAT DUNIA...".
8 hours ago
Putri Pubian and Liem Tiang Memehan like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "MOGA KITA TERPILIH DIKURNIAKAN ALLAH...".
8 hours ago
RahsiaUntukmoe Laila, Alam Pren Adni Mpn and 3 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
9 hours ago
RahsiaUntukmoe Laila, SauQi Heriyanto and 7 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "GERAK ILHAM SASTERA GERAK ILHAM SILAT...".
9 hours ago
RahsiaUntukmoe Laila, Rini Warni and 4 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "ILMU MENDEKATKAN DIRI KEPADA TUHAN...".
9 hours ago
Tee Oh Bengh Fhanash posted in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia.
9 hours ago
Amin Bob, Mohd Makkawy and 9 others like your post in Melayu bani jawi: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
9 hours ago
Qi Ferro, Dhien Jamal and 10 others like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU...".
9 hours ago
Qi Ferro, Alam Pren Adni Mpn and 2 others like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
9 hours ago
Qi Ferro, Dhien Jamal and 2 others like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
9 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Dewata Majnun like your comment: "Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary jutawan...".
9 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Dewata Majnun like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary jutawan...".
9 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Cahaya Iman and Dewata Majnun like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "SESUDAH MATI DAPAT MENJAWAB SOALAN...".
9 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Dewata Majnun like your comment: "Itu memang tak dinafikan.".
9 hours ago
Qi Ferro likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
9 hours ago
Qi Ferro, Andi Rosdiana and 4 others like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
9 hours ago
Cang Kopis and Dewata Majnun like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
9 hours ago
Kartika Ayu and Alam Pren Adni Mpn like your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "SESUDAH MATI DAPAT MENJAWAB SOALAN...".
9 hours ago
Rini Warni, SauQi Heriyanto and 2 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "SESUDAH MATI DAPAT MENJAWAB SOALAN...".
10 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary jutawan...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia: "SESUDAH MATI DAPAT MENJAWAB SOALAN...".
11 hours ago
Arin Balboll, Mehmet Al-Sufi and Alam Pren Adni Mpn like your post in Melayu bani jawi: "Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary jutawan...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "MUDAHAN MENDAPAT HIDAYAH, HIDAYAH ...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Tee Oh Bengh Fhanash like your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "MOGA KITA TERPILIH DIKURNIAKAN ALLAH...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "SEDEKAH ITU MEMBAWA RAHMAT DUNIA...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Tee Oh Bengh Fhanash like your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "ASAL USUL KITA DARI ADAM BAPA KITA HAWA...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Tee Oh Bengh Fhanash like your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
11 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Tee Oh Bengh Fhanash like your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "TAK AKAN ADA UNSUR FITNAH JIKA ILMU...".
11 hours ago
Imam Wibowo is following you.
11 hours ago
Odon Habib likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "MELAYU AKAN SENTIASA HIDUP DIHIDUPKAN...".
11 hours ago
Nurul Wahieda and Dewata Majnun also commented on a photo in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
11 hours ago
Jejaka Malaya, Suhadi Lukas and 3 others like your post in Melayu bani jawi: "ILMU MENDEKATKAN DIRI KEPADA TUHAN...".
11 hours ago
Norfadzly Ridzuan Mohd Azlee, Amin Shahnan Mansor and 5 others like your post in Melayu bani jawi: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
11 hours ago
Oyoung Mukhairi, Alam Pren Adni Mpn and 3 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
11 hours ago
Zul Sarjana, Ros Li and 6 others like your post in Melayu bani jawi: "YA ALLAH AMBILLAH NYAWAKU DI KALA KAU ...".
12 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Iwan Wahab and 3 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "TAK AKAN ADA UNSUR FITNAH JIKA ILMU...".
12 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Akbar Muhammad commented on your post in *Rumpun Melayu Bersatu*.
12 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "Makanya kamu lengkapkan...barulah...".
12 hours ago
Alam Pren Adni Mpn commented on your post in *Rumpun Melayu Bersatu*.
12 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Lendra Wati and 5 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "ASAL USUL KITA DARI ADAM BAPA KITA HAWA...".
12 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Mas Giand Syahputra and 2 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
12 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Syahrul Assirwan and 2 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "TAK AKAN ADA UNSUR FITNAH JIKA ILMU...".
12 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Ricko Ricko and 5 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
12 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
12 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary jutawan...".
12 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "SESUDAH MATI DAPAT MENJAWAB SOALAN...".
12 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "SESUDAH MATI DAPAT MENJAWAB SOALAN...".
12 hours ago
Muhammad Saleh and Alam Pren Adni Mpn like your post in Komonitas KAB.batu bara,modernnisasi..pembangunan SDM: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
13 hours ago
Muhammad Saleh, Alam Pren Adni Mpn and Ryan Rusmansyah like your post in Komonitas KAB.batu bara,modernnisasi..pembangunan SDM: "SEDEKAH ITU MEMBAWA RAHMAT DUNIA...".
13 hours ago
Muhammad Saleh likes your post in Komonitas KAB.batu bara,modernnisasi..pembangunan SDM: "MUDAHAN MENDAPAT HIDAYAH, HIDAYAH ...".
13 hours ago
Suttan Seghayo posted in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya.
13 hours ago
Bajang Laut and Alam Pren Adni Mpn like your post in Melayu bani jawi: "MOGA KITA TERPILIH DIKURNIAKAN ALLAH...".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn posted in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.
14 hours ago
Tuah Bugis, Dewata Majnun and Nain Rizal like your comment: "Tiada siapa yang pandai jika pandai pun...".
15 hours ago
Dewata Majnun, Nain Rizal and Tuah Bugis like your comment: "Moga Asus Panglima menerangkan hujahan...".
15 hours ago
Dewata Majnun, سيريه امس and Tuah Bugis like your comment: "Karya yang saya hasilkan selalunya...".
15 hours ago
Dewata Majnun likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "ILMU MENDEKATKAN DIRI KEPADA TUHAN...".
15 hours ago
Muhammad Fadhli, Tuah Bugis and 2 others commented on a post you are following in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
15 hours ago
Blarek Sineret and Sri Pemangku Adat like your post in Sri Pemangku Adat: "TAK AKAN ADA UNSUR FITNAH JIKA ILMU...".
16 hours ago
Bajang Laut, Ayidy Ayid and Suhadi Lukas like your post in Melayu bani jawi: "TAK AKAN ADA UNSUR FITNAH JIKA ILMU...".
16 hours ago
Bajang Laut likes your post in Melayu bani jawi: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
16 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "ILMU MENDEKATKAN DIRI KEPADA TUHAN...".
16 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "ILMU MENDEKATKAN DIRI KEPADA TUHAN...".
16 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "ILMU MENDEKATKAN DIRI KEPADA TUHAN...".
16 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
16 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "TAK AKAN ADA UNSUR FITNAH JIKA ILMU...".
16 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
16 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
16 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Subhanallah indah ciptaan-Mu Tuhan".
16 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "JANGAN ADA ALASAN UNTUK BERJAYA DAN...".
16 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
16 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
16 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "GERAK ILHAM SASTERA GERAK ILHAM SILAT...".
16 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "ILMU MENDEKATKAN DIRI KEPADA TUHAN...".
16 hours ago
Cha Cha commented on your post in *Rumpun Melayu Bersatu*.
16 hours ago
Amin Shahnan Mansor likes your comment: "Cuba cari carian Group Sri Pemangku...".
16 hours ago
Bajang Laut and Alam Pren Adni Mpn like your post in Melayu bani jawi: "GERAK ILHAM SASTERA GERAK ILHAM SILAT...".
17 hours ago
Muhamad Ezuan, Dewata Majnun and 3 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Subhanallah indah ciptaan-Mu Tuhan".
17 hours ago
سيريه امس, Tuah Bugis and Dewata Majnun like your comment: "Dalam memberi pendapat bukanlah...".
17 hours ago
سيريه امس and Dewata Majnun like your comment: "Jika ilmu berdasarkan Al-Quran dan...".
17 hours ago
Zie Arbycesta, Saliawati Salam and 16 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "YA ALLAH AMBILLAH NYAWAKU DI KALA KAU ...".
17 hours ago
Tuah Bugis mentioned you in a comment in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
17 hours ago
Alam Pren Adni Mpn posted in Melayu bani jawi.
17 hours ago
Alam Pren Adni Mpn posted in PEMBARA ALAM "Pemuda dan Masyarakat Batubara Beralamat Medan".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "TAK AKAN ADA UNSUR FITNAH JIKA ILMU...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "Pendekar Bugis Silatnya Bagaikan...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "GERAK ILHAM SASTERA GERAK ILHAM SILAT...".
18 hours ago
Dewata Majnun likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "GERAK ILHAM SASTERA GERAK ILHAM SILAT...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "GERAK ILHAM SASTERA GERAK ILHAM SILAT...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Kartika Ayu like your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Mega Silvia Tanjung like your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
18 hours ago
Suttan Seghayo posted in FORUM CINTA TANAH AIR INDONESIA (FCTAI).
18 hours ago
Suttan Seghayo posted in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "Subhanallah indah ciptaan-Mu Tuhan".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "Subhanallah indah ciptaan-Mu Tuhan".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Blarek Sineret and Sri Pemangku Adat like your post in Sri Pemangku Adat: "Subhanallah indah ciptaan-Mu Tuhan".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Fahmi Effendi like your post in Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia: "TAK AKAN ADA UNSUR FITNAH JIKA ILMU...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Bintang Chandra and Melhaini Marhani like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Blarek Sineret and Sri Pemangku Adat like your post in Sri Pemangku Adat: "JANGAN ADA ALASAN UNTUK BERJAYA DAN...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "JANGAN ADA ALASAN UNTUK BERJAYA DAN...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
18 hours ago
Andi Aspar Arung Didi, Blarek Sineret and 2 others like your post in Sri Pemangku Adat: "MELAYU BUGIS TERKENAL DENGAN...".
19 hours ago
Andi Aspar Arung Didi, Blarek Sineret and Sri Pemangku Adat like your post in Sri Pemangku Adat: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
19 hours ago
Andi Aspar Arung Didi likes your post in Sri Pemangku Adat: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
19 hours ago
Andi Aspar Arung Didi likes your post in Sri Pemangku Adat: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
19 hours ago
Blarek Sineret and Sri Pemangku Adat like your post in Sri Pemangku Adat: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
19 hours ago
Akbar Muhammad, Paytren Medan and 7 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "YA ALLAH AMBILLAH NYAWAKU DI KALA KAU ...".
19 hours ago
Dewata Majnun likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
19 hours ago
Dewata Majnun likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
19 hours ago
Blarek Sineret commented on your post in Sri Pemangku Adat.
19 hours ago
Blarek Sineret commented on your post in Sri Pemangku Adat.
19 hours ago
Sri Pemangku Adat and Andi Aspar Arung Didi also commented on a photo in Sri Pemangku Adat.
19 hours ago
Sri Pemangku Adat, Andi Aspar Arung Didi and Tauhid Muhd like your comment: "MELAYU BUGIS TERKENAL DENGAN...".
19 hours ago
Sri Pemangku Adat and Blarek Sineret like your post in Sri Pemangku Adat: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
19 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
19 hours ago
Dewata Majnun and Nain Rizal like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "JANGAN ADA ALASAN UNTUK BERJAYA DAN...".
20 hours ago
Dewata Majnun likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'PENDEKAR...".
20 hours ago
Bajang Laut, Amirul Sadon and 2 others like your post in Melayu bani jawi: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
20 hours ago
Dewata Majnun likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
20 hours ago
Dewata Majnun and Tuah Bugis like your comment: "makasih ya Laksamana Tuah Bugis atas ,...".
21 hours ago
Dewata Majnun, سيريه امس and 2 others like your comment: "KAN KUBUKTIKAN PADA DUNIA KATA MOYANGKU...".
21 hours ago
Dewata Majnun, سيريه امس and 2 others like your comment: "SENYUMAN ANAK CUCU ADALAH SENYUMAN
AMAT...".
21 hours ago
Dewata Majnun, سيريه امس and 2 others like your comment: "AKU BERJUANG BUKAN DI DALAM GELANGGANG!..".
21 hours ago
Dewata Majnun, سيريه امس and 2 others like your comment: "UKIRAN NYA JUGA BERTERASKAN ILMU ...".
21 hours ago
Dewata Majnun, سيريه امس and 2 others like your comment: "Ilmu tiada adap seperti pahlawan yang...".
21 hours ago
سيريه امس, Nain Rizal and 2 others like your comment: "Asus Panglima kita disini berkongsi...".
21 hours ago
Amin Shahnan Mansor and Alam Pren Adni Mpn commented on your post in Melayu bani jawi.
21 hours ago
Amin Shahnan Mansor likes your comment: "Jika mahu belajar jadilah ahli grup Sri...".
22 hours ago
Zie Bechik commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
22 hours ago
Ujang Basar, Asrol Khalil and 10 others like your post in Melayu bani jawi: "MELAYU BUGIS TERKENAL DENGAN...".
22 hours ago
Paytren Medan, Reyki Khan and 5 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "Moga kita dijauhkan teman yang buruk...".
22 hours ago
May Angkar Dee commented on your post in BERSATU untuk KETAPANG.
23 hours ago
May Angkar Dee likes your post in BERSATU untuk KETAPANG: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
23 hours ago
Mohd Khairil Abd Rahim, Daing Din Mohd Amin and 4 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "MELAYU BUGIS TERKENAL DENGAN...".
23 hours ago
Bahri Merdeka, Zulfikri Adnan and 3 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
Yesterday at 10:25am
Bahri Merdeka, Muhammad Agus Dianda and Cwok Jomblo Jomblo like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "MELAYU AKAN SENTIASA HIDUP DIHIDUPKAN...".
Yesterday at 10:25am
Fahmi Effendi, Muhammad Rizky and Yadi Saputra like your post in Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia: "ASAL USUL KITA DARI ADAM BAPA KITA HAWA...".
Yesterday at 9:56am
Fahmi Effendi likes your post in Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia: "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
Yesterday at 9:56am
Fahmi Effendi likes your post in Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
Yesterday at 9:56am
Rafik Mbhozo likes your post in LOMBA PUISI & SAIR DOA KEDAMAIAN DUNIA SEDUNIA KEDTON KRATON WAHYU UTAMA: "KELUARGA MAWADDAH WARAHMAH IMPIAN SEMUA...".
Yesterday at 9:37am
Tamrin Ude, Alam Pren Adni Mpn and 2 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Moga kita dijauhkan teman yang buruk...".
Yesterday at 9:27am
Today is Pradita Fia's birthday.
Yesterday at 9:21am
Zulfikri Adnan, Ok Muhammad Ridho and 2 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA...".
Yesterday at 8:49am
E Hasyim Yahya, Kiagus Muhammad Syukri and 9 others like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA...".
Yesterday at 8:43am
Mohd Azlan Ibrahim and Dewata Majnun like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "TAK AKAN ADA UNSUR FITNAH JIKA ILMU...".
Yesterday at 8:38am
Paytren Medan, Ok Muhammad Ridho and 4 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "MANA PERGINYA MELAYU TATKALA SAUDARAMU...".
Yesterday at 8:10am
Tuah Bugis mentioned you in a comment in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
Yesterday at 8:08am
Muhamad Riduan Saragih, Muhammad Agus Dianda and 2 others commented on your post in *Rumpun Melayu Bersatu*.
Yesterday at 7:52am
Daing Din Mohd Amin, Alam Pren Adni Mpn and 2 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "SEDEKAH ITU MEMBAWA RAHMAT DUNIA...".
Yesterday at 7:42am
Dewata Majnun and Daing Din Mohd Amin like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "MENJALINKAN UKHUWAH MENEBAR MANFAAT ...".
Yesterday at 7:39am
Asus Panglima, Bajau Laut and 5 others also commented on a post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
Yesterday at 7:20am
Tee Oh Bengh Fhanash commented on your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia.
Yesterday at 7:12am
Ok Muhammad Ridho, Bude Nya Al Rizky and 2 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "ASAL USUL KITA DARI ADAM BAPA KITA HAWA...".
Yesterday at 7:11am
Heniy Astiyanto Sh posted in CURHAT GAYA MATARAM.
Yesterday at 6:39am
Muhammad Agus Dianda commented on your post in *Rumpun Melayu Bersatu*.
Yesterday at 5:25am
Muhammad Agus Dianda and Martua Raja Lubis commented on your post in *Rumpun Melayu Bersatu*.
Yesterday at 5:22am
Blarek Sineret, Alam Pren Adni Mpn and Sri Pemangku Adat like your post in Sri Pemangku Adat: "INDAHNYA TANGAN UKIRAN CITA-CITA MENUJU...".
Yesterday at 5:18am
Muhammad Agus Dianda, Yohanita Tengku and 7 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "SELAGI MELAYU ADA DI DUNIA INI SELAGI...".
Yesterday at 5:12am
Aan Carter, Seri Risky and 7 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "mana letaknya hati kemanusiaan manusia...".
Yesterday at 3:54am
Aan Carter, Kepp Poul and 3 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "MOGA KITA TERPILIH DIKURNIAKAN ALLAH...".
Yesterday at 3:54am
Aan Carter, Ricko Ricko and 3 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "SEDEKAH ITU MEMBAWA RAHMAT DUNIA...".
Yesterday at 3:54am
Aan Carter, Kepp Poul and 8 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "INDAHNYA TANGAN UKIRAN CITA-CITA MENUJU...".
Yesterday at 3:54am
Aan Carter, Kepp Poul and 4 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "Moga kita dijauhkan teman yang buruk...".
Yesterday at 3:54am
Aan Carter, Kepp Poul and 4 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "Moga kita dijauhkan teman yang buruk...".
Yesterday at 3:54am
Aan Carter, Kepp Poul and 8 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "KARYA SASTERA RATU RIMBA NIAGARA...".
Yesterday at 3:54am
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "ASAL USUL KITA DARI ADAM BAPA KITA HAWA...".
Yesterday at 3:13am
Alam Pren Adni Mpn, Azlee Aluwi and 3 others like your post in Sri Pemangku Adat: "INDAH BUNGA SASTERA ANUGERAH ILAHI...".
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "Allah bersama hamba-Nya yang berusaha ...".
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
13 SYAABAN 1436H
31 MEI 2015

Aktiviti Terkini
     
Habib MA Assaggaf telah mengemaskini foto kumpulan itu .
Suka
     
Komen
Komen
Ratu Rimba Niagara GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA

Terima kasih Habib MA Assaggaf


Duhai Habib
Yang berbintang Leo
Kau memang cerdik
Kau memang pandai
Kau memang kreatif

Apa yang kumahukan
Apa yang kuimaginasikan
Semuanya kau laksanakan 
Dengan begitu baik sekali
Setiap yang kau lakarkan
Ada makna yang tersurat dan tersirat

Grup yang ada di mindaku 
Sejak berkurun lamanya
Kau jelmakan dalam realiti
Hebat kamu!
Imaginasi yang tinggi
Kau realitikan dengan imaginasimu
Pemikiran tahap minda mu 
Kuberikan taraf 5 bintang 5 benua
Kerana apa yang kumahu
Kau lakarkan di kanvas 
Grup PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
Kau lakarkan dengan jelas 
Tanpa satu pun tercicir

Biarlah grup
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
yang di bina
Atas dasar mencintai 
Sastra Sampai Mati
Menjadi wadah perjuangan
Semua pencinta-pencinta
Sastra SeNusantara
5 Benua 5 Samudra
Dapat dipadukan
Dengan jayanya
Dengan rasa jiwa
Yang terlalu hamba
Tiada mahu mendabik dada
Akulah yang terhebat bersastra

Yang ada di Grup
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 Benua
Adalah menjadi moyang yang 
Pengasih Pengayang
Kepada Anak Cucu
SeNunsantara
Kerana 
Sastra SeNusantara
Moyang tinggalkan 
Untukmu duhai 
Cucunda tersayang!
Kenangilah moyang-moyangmu
Di grup
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
Dalam doamu...

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
20 Sept 2012
(ADMIN GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
September 20 at 11:57am · Like
pada 5hb Oktober 2012 jam 12.00 ptg
SukaTunjukkan lagi reaksi
1
Khaifan Syahputra Ifan
Khaifan Syahputra Ifan 😍
6 jam
SAAT ITULAH KELOPAK CINTA BERTABURAN
Cinta....
Aku mencoba memberanikan diri bicara cinta....
menyatunya hasrat dan asa dalam peraduan berselambu sutra,
Bagai diri yang tegak tanpa bayang.....
Tapi sayang ada kalanya hasrat dan asa saling meninggikan,..
saat itulah kelopak cinta bertaburan.....
Karenanya, tanpa memahami hasrat dan asa maka cinta ibarat
Kuntum bunga yang kehilangan harumnya....
Cinta.....
By: Laksamana Mas
ANTARA CINTA DAN CITA-CITA
Oh! Cinta ....
Antara cinta dan cita-cita
Aku cuba menafikan cinta demi cita-cita
Lantas aku terdera dalam cinta demi cita-cita
Moga cintaku seiring dengan cita-cita
Dan dia sentiasa mengerti
Cuma aku menunggu takdir-Nya
Cinta milik aku dan dia
Moga Allah meredhoi...
Karya: Putri Rimba Niagara
29 Mei 2012
Laksamana Mas:
Maafkan aku Kanda,..bertaburan kelopak bunga itu manakala hasrat dan asa saling meninggikan tapi yang sudah terjadi adalah takdir, semoga takdir yang baru akan lebih baik, sehingga kuntum bunga itu tak kehilangan harumnya,.
Putri Rimba Niagara:
Kelopak bunga cinta sudah kutaburkan di hati semua mereka yang tersayang
moga cinta aku dan mereka semua sentiasa mewangi biarpun aku telah tiada di dunia ini....itulah lambang cinta sejatiku...pada mereka yang terkasih sepenuh jiwa dan ragaku...dinda Laksamana Mas.
KARYA : PUTRI RIMBA NIAGARA & LAKSAMANA MAS
29 Mei 2012

WARNA KULIT TIDAK SEKALI MEMBEZAKAN KITA!
PERBEZAAN PENDAPAT ITU BIASA TAPI MATLAMATNYA TETAP SAMA
AGAR KITA SAMA PERTAHANKAN KEMERDEKAAN INI SEHINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR.
JADILAH KITA SEPERTI POHONAN YANG MENJULANG TINGGI UNTUK MERENDANGI POHONAN YANG RENDAH DAN JANGAN JADI SEPERTI RUMPUT SESUKA HATI DIPIJAK ORANG! BARULAH ANAK BANGSA 
BERBANGGA DENGAN PERJUANGAN LELUHUR MOYANG MEREKA KERANA TIADA AKAN BERLAKU KEZALIMAN OLEH BANGSA ASING YANG CUBA MERAMPAS KUASA!
Foto Sociedad Argentina de Horticultura.
Sociedad Argentina de Horticultura bersama Mariola Tyniec dan 40 yang lain.
Buenos días amigos de SAH!
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
      
      
      
      
      
SETULUSNYA KASIH PADA SEMUA
Kita bertinta seolah kita mahu mati esoknya
Kita bertinta untuk mengundang Rahmat Kasih Ilahi
Kita bertinta agar sahabat-sahabat kita menyayangi kita kerna-Nya
Indahnya jika
Kita dapat mengalunkan bahasa indah
Bahasa yang mententeramkan roh dan jasad
Bahasa yang mendamaikan jiwa
Tika menulisnya tenang
Yang membacanya pun tenang
Setenang air di kali Syurga
Moga tinta-tinta nan indah
Permai kita terus mengalir
Seperti air terjunan Niagara
Sama-sama menghilangkan
Dahaga iman yang yang kian tandus
Ditelan kesibukan masa pesona dunia
Bersamalah kita mencerna
Bahasa-bahasa
Yang mengundang rindu
Mengundang Rahmat Kasih-Nya
Agar di dunia kita dapat bersama
Di Syurga menanti
Aamin Ya Rabbal A'Lamin
Setulusnya Kasih Pada Semua
Putri Rimba Niagara
18 Mei 2012
      
      
      
      
      
AKU MENULIS BUKAN UNTUK MENCIPTA NAMA
Aku menulis sejak dulu,
Karyaku tersimpan di galeriku,
Bila kutiada untuk generasiku,
Lambang cinta abadi dariku untukmu.
Aku menulis bukan kerana nama,
Tapi mahukan karyaku ternama,
Aku dan pembaca saling bekerjasama,
Agar penulisanku senada seirama.
Karya Ratu Rimba Niagara,
20 Mac 2012

SukaTunjukkan lagi reaksi
       Komen
KITA BERSAHABAT UNTUK BERSAMA MENCARI JALAN-JALAN PULANG KE PANGKUAN-NYA
Wajahmu wajahku bersama memandang Wajah Allah Azzawajallah di Syurga Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin berkat persahabatan atas niat suci murni kerana -Nya.
Aamin YRA. Allahu Akbar..
Ya Allah ...redhakan persahabatan kami ini
Moga persahabatan kami seperti persahabatan ahli-ahli Syurga
Tiada akan ada kerapuhan kasih dan sayang
Semakin hari semakin sayang
Bukan semakin hari semakin rapuh
Tiada apa yang ingin kami fokuskan dalam persahabatan yang suci ini
Melainkan ingin mencari jalan-jalan pulang bertemu-Mu
Menyebarluaskan ilmu dunia akhirat agar hanya Engkaulah
Menjadi tumpuan semua hambaMu
Untuk Meng-AgungkanMu
Di sebilang masa dan ketika...
Ya Allah...Jauhkan kami...
Daripada segala yang membuatkan
Hatiku terluka
Hatinya terluka
Suburkan hati kami
Saling bekerjasama dalam
Melakukan segala kerja kebajikan
Yang Kau redhai tanpa ada niat sebesar zarahpun atas
Kerja kebajikan dilakukan
Biarlah kami tidak dikenali di dunia ini
Asalkan hanya Engkau sajahalah yang tahu
Biarlah sampai kami mati pun tidak diketahui
Kerana bukan nama untuk mempopularkan kami
Biarlah kami melenyap di bumi ini tanpa dikesan
Asalkan cita-cita kami untuk menjayakan perjuangan suci ini
Kau makbulkan...Kami sepenuh yakin pertemuan kami ini adalah atas KehendakMu maka kami Syukuri dan hargai sehingga akhir nafas kami...kami tak mahu berpisah hanya kematian yang memisahkan kami
Andainya salah seorang di antara kami yang pergi dulu bertemuMu kami sebagai kumpulan persahabatan ini akan terus menerus menyambungkan perjuangan suci murni ini tanpa henti agar dapat diwariskan kepada generasi pelapis
sehingga dunia ini sampai waktunya tamat
Ya Allah dengan niat persahabatan ini hanyalah keranaMu
kerana mahu menuju jalan-jalan pulang bertemuMu
Kau simpulmatikan persahabatan ini
dengan wangian cinta dari SyurgaMu
agar sentiasa mewangi di hati kami
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Aamin YRA. Illahi anta maqsudi waredho kamatlubi.. Ya Tuhan hanya Engkaulah tujuanku dan hanya keredhaanMu yang sentiasa menjadi cita-citaku. Berkatilah persahabatan ini wahai kekasihku Yang Satu lindungilah kami didunia dan diakhirat.
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Hakikatnya dengan persahabatan ini kita telah ditemukan sejak Azali lagi.
Sahabat Dunia Akhiratmu,
Ratu Rimba Niagara
16 Sya'ban 1438H
13 Mei 2017
AKU DICIPTAKAN UNTUKMU
Allah ciptakan aku untuk kamu syukuri
Allah ciptakan kamu untuk aku syukuri
sama-sama menghargai.
KurniaanNya persahabatan yang indah ini
sama-sama harumkan hati
semurni hati Syurgawi
sama-sama berjanji
merealisasikan
hasrat murni
mahu hidup dan mati
sentiasa Allah redhai
agar bila sampai saatnya nanti
dijemputi Ilahi
dalam jiwa dan roh yang tenang diredhai Ilahi
Aamiin moga Allah kabuli
doa ini
Subhanallah indahnya persahabatan ini
semuanya suci ikhlas kerana Ilahi.
Aku diciptakan untukmu,
Ratu Rimba Niagara
16 Sya'ban 1438H
13 Mei 2017
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al Fajr
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
Wahai jiwa yang tenang (27), Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya (28). Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku (29) dan masuklah ke dalam Syurga-Ku (29) - (Al Fajr:27, 28, 29)

SukaTunjukkan lagi reaksi
             Komen
Komen
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
27 REJAB 1436H
16 MEI 2015
(SELAMAT HARI GURU KEPADA SEMUA GURU-GURU DI DUNIA NYATA MAHUPUN DI DUNIA MAYA TERIMA KASIH CIKGU YANG TIDAK JEMU MEMBERI ILMU DUNIA AKHIRAT KEPADA KAMI MOGA ALLAH SWT MERAHMATI HIDUP DUNIA AKHIRAT CIKGU AAMIIN)

Foto Najib Razak.
Najib Razak
"Penat lelah jerih payah guru hanyalah kerana mereka menginginkan yang terbaik bagi kita." http://najibrazak.com/…/ucapan-hari-guru-yab-perdana-mente…/

SukaTunjukkan lagi reaksi
              Komen
Komen
SALAM ISRAK MIKRAJ 27 REJAB 1438H & SELAMAT HARI GURU KEPADA SEMUA GURU-GURU DI DUNIA NYATA MAHUPUN DI DUNIA MAYA TERIMA KASIH CIKGU YANG TIDAK JEMU MEMBERI ILMU DUNIA AKHIRAT KEPADA KAMI MOGA ALLAH SWT MERAHMATI HIDUP DUNIA AKHIRAT CIKGU AAMIIN)
BANGUNLAH SATU DUNIA DI MANA SEMUA BANGSA HIDUP DALAM DAMAI DAN PERSAUDARAAN' BUNG KARNO
PETIKAN PAGE PRINCE ABDUL MALIK , WALL RATU RIMBA NIAGARA &
GROUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
14 REJAB 1436H
3 MEI 2015
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
14 REJAB 1436H
3 MEI 2015



Lagu: Adai-Adaina Laila Cinta Pengantin Diraja Ciptaan: Pg Hj Mohd Khairul Amilin bin Pg Hj Yahya Senikata: Hajah Aminah binti Haji Momin Susunan muzik: Pg H...
YOUTUBE.COM
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
22 JAMADIL'AKHIR 1436H
12 APRIL 2015



Now this is how you do a wedding, you guys. The Sultan of Brunei's youngest son, Prince Abdul Mal...
EONLINE.COM

SukaTunjukkan lagi reaksi
                                           Komen
AKU CINTA KAMU MERAH PUTIH  BHG 4
                                      
Ratu  Rimba Niagara mengirim dalam 5 kumpulan.

Foto Garudaku, Garudamu, Garudakita.
  • GARUDAKU, GARUDAMU,GARUDAKITA
    GARUDAKU
    GARUDAMU
    GARUDAKITA
    BIARPUN BERBEDA PENDAPAT
    CITA-CITA TETAP SAMA
    DISAMAKAN OLEH IKATAN
    JARINGAN LABA-LABA
    SALING BEKERJASAMA
    MENDUKUNGI CITA CITA ANAK BANGSA
    GENERASI DULU, KINI DAN AKAN DATANG
    DISATUKAN CITA-CITA DAN HASRAT MURNI
    MEMBINA JARINGAN LABA-LABA NAN INDAH
    PENUH STRATEGI DALAM KEINDAHAN
    KASIH SAYANG
    DIPADAMKAN SEGALA KEEGOAN
    SEKALIPUN PUNYA SEGALA
    BARULAH SEMPURNA JARINGAN
    LABA- LABA NAN INDAH
    BARULAH
    GARUDAKU
    GARUDAMU
    GARUDAKITA
    BISA TERBANG
    MENGGAPAI BINTANG
    DI LANGIT KE TUJUH
    INSYA-ALLAH AAMIIN
    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
    26 JAMADILAWAL 1435H
    28 MARET 2014

    SukaTunjukkan lagi reaksi
                                             

Ratu Rimba Niagara mengirim dalam 5 kumpulan.

Foto Garudaku, Garudamu, Garudakita.

AKU CINTA KAMU MERAH PUTIH  BHG 3
                                      
PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA KE-71 TAHUN

Foto Rashid Kocai.
Rashid Kocai
KHAS UNTUK SAHABAT SEBERANG
Selamat hari merdeka. Selamat mencipta mimpi dan membuka jalan bagi harapan-harapan. 📷)Terima kasih


Foto Dinda Astri.
                                              
14 JAMADIL'AKHIR 1436H
4 APRIL 2015

Foto Veterinaria.

SukaTunjukkan lagi reaksi
                                                        Komen
Komen
Siti Hajar, Amnah Majid dan Saniah Masri menyukai siaran anda dalam Meja Ekspresi Puisi: "PERANCANGAN ALLAH YANG TERINDAH MOGA..."
pada 23hb Mac jam 4.02 pagi
Abe Lie Lie menyukai kiriman anda dalam 💓💞~BICARA HTI K€ HTI~💞💓.: "ALLAH DI KALA AKU DISEPIKAN KAU TAK..."
pada 23hb Mac jam 2.29 pagi
Aisha Jeanny menyukai kiriman anda dalam Sri Pemangku Adat.: "ALLAH DI KALA AKU DISEPIKAN KAU TAK..."
pada 23hb Mac jam 12.24 pagi
Amnah Majid menyukai kiriman anda dalam Meja Ekspresi Puisi.: "SAHABAT YANG SUDI LIKE DAN KOMENTAR..."
pada 23hb Mac jam 12.11 pagi
Bambang Ahmad telah menambah satu foto di Sahabat Setia Sehati Sejiwa pada hari Selasa: "Selamat malam".
pada 22hb Mac jam 11.09 ptg
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH
"HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN BAHAGIA UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA. BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
"SALAM MAAL HIJRAH 1438H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
Maharaja Kutai Mulawarman with Muhammad Isma Asri and 5 others.
September 30, 2015
Napasmu Menghembus di 5 Benua Mengukir untaian Kata Seribu Makna Kujulang Tinggi Rasa Terima Kasih Kepada Sang Ratu Rimba Niagara Yang Disanjung Sebagai Ibunda Pemilik Jiwa Yang Iklas Berjuang dengan Kasih Sayang Dan Cinta..........................................
Rusli Saleh lebat sungguh ceri di lembah
pulau pauh di tngah lautan
hebat sungguh Ratu Rimba Niagara
merantau jauh ke Kalimantan, ,(,salut,,dgn saudari)
Ratu Rimba Niagara Terima kasih sahabatku Rusli Saleh yang tak jemu memberi sokongan kepada hamba untuk terus bersastera.
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA,
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
6 Ramadan  1438H
1 Jun 2017

0 comments:

Post a Comment

 
;