Sunday 26 May 2013

RATU BERPUISIAN DALAM AKSARA PUISIKU



  • Ratu Yang Bersemayam

    akasara puisimu menderu bagaikan
    angin ternado menghempaskan rasa
    rindu disaat aku duduk termenung
    di malam sepi terurai dalam kalbu
    walaupun hanya sebatas impian kulalui

    rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
    menjelma bersemayam dalam setiap bait
    kubacakan disaat aku menghirup udara segar
    dengan cappucino panas menghangat sekujur
    tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
    menantikan belaian kasih pertemanan tak
    terhingga nilainya sampai alam barzah

    apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
    ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
    di mana aku terkapar di batu karang menjulang
    di atas langit menyambut kedatangan seorang
    ratu rimba niaga tercantolkan di sebuah batang
    pohon di sebuah hutan belantara

    sungguh kata dan kalimat terurai 
    terlukiskan dengan nada mengharukan hati
    nan permai kucetuskan bahwa penyair
    sementara terpesona akan kata semanis madu
    terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia

    siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
    Photo



  • Percikan Ombak

    ombak bergumul sepertinya
    menghanyutkan rasa kerinduan
    kutelan sepanjang usia senja
    pada masa lalu,seiring aku terhempas
    oleh bayangan kepercikan ombak
    sampai ke tepian

    betahun sudah kusandang petualangan
    di ujung jalan tak bertuan berputar sampai
    ke ujung dunia tapi aku yakin percikan
    ombak memutih sebening impian kau
    semayamkan dalam kalbuku membuat
    tubuhku terkulai di atas pasir pantai
    menantikan impian kau lukiskan dengan
    airmata memandang walaupun aku
    di seberang lautan luas kau impikan

    dunia maya meyakini percikan kau
    hempaskan ke tepian menggeliat di sekujur
    tubuhku jadi rohku tersentak, tertegun
    dengan rasa gembira bahwa harapan
    kuemban terbawa arus ombak lautan
    ke tepian

    siamir marulafau 27052013>DSJ
    Attachment Unavailable
    This attachment may have been removed or the person who shared it may not have permission to share it with you.
    Unlike · · · · 11 hours ago

    • You and 4 others like this.
    • Ratu Rimba Niagara BERTEMU DAN BERPISAH KARNA ALLAH TAALA

      kan ku hanyutkan rindu ini ke ombak rindu
      biar diheret ke gelombang tsunami yang membadai
      adakah setega itu untuk aku lakukan duhai yang dirindui

      makanya jangan biarin aku terdera rindu
      untuk mendengar sapaan mu di angin lalu
      jangan bisukan suaramu aku nggak tega dong...

      aku nggak tega memadamkan rindumu rinduku
      yang sudah kuikat dengan tali kasih abadi sampai akhir hayatku...
      tolong fahami daku
      aku sayang kamu
      aku kasih kamu
      aku cinta kamu
      kita berkasih sayang semuanya karna-Nya

      kita jadikan persahabatan ini
      talisiraturrahim ini
      sentiasa dalam redho Ilahi
      tiada saling melukakan
      tiada saling menyakitkan hati
      tiada mengecewakan
      saling menyempurnakan yang tak sempurna
      saling bekerjasama
      atas kelebihan yang ada
      tiada rasa syak wasangka
      sentiasa redha akan apa yang ditakdirkan Ilahi

      tidak akan mendendami dan kecewa
      jika terpisah akhirnya

      bertemu dan berpisah karna Allah
      karena kita paham dan sentiasa paham
      akan arti Qada & Qadar
      yang ditetapkan kepada setiap hamba-Nya

      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      26 Mei 2013
    • Siamir Marulafau Makasih Bu, Ratu atas atensinya membaca puisi saya dan saya sangat kagum dengan karya Ibu sebagai balasan karya saya.Salam Kenal.
    • Ratu Rimba Niagara Makasih...sejujurnya saya amat berminat untuk membalas semua puisi-puisi rakan-rakan di sini...memandangkan komitmen saya begitu terhad..saya coba sedaya mampu...di sini adalah tempat kita berbagi ilmu kepujanggaan...pasti semuanya peminat sastra ...dan ibu amat paham orang yang berjiwa sastra...sama seperti ibu...minat seminatnya sejak dijaman anak-anak lagi sehiggalah sekarang...bila kita bersastra adalah satu kepuasan...dan kedamaian hati karna bahasa sastra adalah ilham dari Ilahi...ilham dari Ilahi pastilah semuanya yang indah-indah dan baik-baik semuanya...sebab itu ibu amat menghargai mereka yang bergelar pujangga.
RATU YANG BERSEMAYAM KARYA SIAMIR MARULAFAU

Ratu Yang Bersemayam

akasara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu disaat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui

rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan disaat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah

apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
ratu rimba niaga tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara

sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia

siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
Photo
5Share
3 people like this.
Rinto Kusharjo Nonot Sempurna . . .
10 minutes ago · 1

MOGA ADA SINAR PELANGI DI DAPUR SASTRA JAKARTA

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wr wb
Terima kasih kepada Achunk Cina Betawi
Karna sudi menjemput hamba ke Group Dapur Sastra Jakarta
Moga semua ahli group di sini sudi menerima hamba sebagai rakan group
Yang sedia berbagi ilmu apa adanya
Dan ahli group sedia memberi tunjuk ajar
Jika terdapat bahasa atau ayat yang tidak puitis
Sejujurnya hamba dengan rasa rendah diri
Mahu belajar ilmu kepujanggaan di group ini
Makanya sudilah memberi tunjuk ajar pada hamba
Tak like karya hamba tak apa tapi komentar itu yang diharapkan
Dan dinantikan daripada para ahli group Dapur Sastra Jakarta...

Minat hamba adalah bersastra
Makanya
Barangkali di group ini
Hamba dapat menuntut ilmu kesusasteraan
Daripada para penulis dan pujangga di sini
Makanya sudilah memberi tunjuk ajar ya

Hamba ini bila bersastra agak emosi
Jika ada bahasa yang keterlaluan emosinya
Faham-faham saja lah
Jika menulis tanpa emosi
Karya yang hamba hasilkan jadi kaku
heheheehe
Hamba menulis dari hati dan bahasa yang bersahaja
Kadang kala gunakan bahasa Indonesia campur Malaysia
Yang lucunya orang Malaysia ingat hamba orang Indonesia
Yang lebih melucukan orang Indonesia ingat hamba orang Indonesia
Ah! Emangnya memang lucu banget...
Itulah dunia sastra nusantara yang amat hamba suke banget....
hehehehe

SALAM SASTRA
SALAM PUJANGGA
SALAM SILATURRAHIM
MOGA MEWANGI DI HATIMU DI HATIKU
ABADI SELAMANYA
IN SHAA ALLAH AAMIIN

Rakan Group Dapur Sastra Jakarta,
RATU RIMBA NIAGARA
26 Mei 2013
Like · · · Share · Yesterday at 1:20am

Seen by 34
2 people like this.
Adri Sandra Selamat berkarya, kami tunggu karya anda. Salam kreatif.
Yesterday at 1:34am · Unlike · 2
Ratu Rimba Niagara Makasih Adri Sandra...atas penerimaan untuk karya-karyaku bersiaran di sini. Boleh tak diketahui siapakan admin di sini dan apakah misi dan visi grup Dapur sastra jakarta ditubuhkan.
Yesterday at 9:18am · Like

Options
Siamir Marulafau
Percikan Ombak

ombak bergumul sepertinya
menghanyutkan rasa kerinduan
kutelan sepanjang usia senja
pada masa lalu,seiring aku terhempas
oleh bayangan kepercikan ombak
sampai ke tepian

betahun sudah kusandang petualangan
di ujung jalan tak bertuan berputar sampai
ke ujung dunia tapi aku yakin percikan
ombak memutih sebening impian kau
semayamkan dalam kalbuku membuat
tubuhku terkulai di atas pasir pantai
menantikan impian kau lukiskan dengan
airmata memandang walaupun aku
di seberang lautan luas kau impikan

dunia maya meyakini percikan kau
hempaskan ke tepian menggeliat di sekujur
tubuhku jadi rohku tersentak, tertegun
dengan rasa gembira bahwa harapan
kuemban terbawa arus ombak lautan
ke tepian

siamir marulafau 27052013>DSJ
Attachment Unavailable
This attachment may have been removed or the person who shared it may not have permission to share it with you.
Unlike · · · Share · 11 hours ago

Seen by 15
You and 4 others like this.
Ratu Rimba Niagara BERTEMU DAN BERPISAH KARNA ALLAH TAALA

kan ku hanyutkan rindu ini ke ombak rindu
biar diheret ke gelombang tsunami yang membadai
adakah setega itu untuk aku lakukan duhai yang dirindui

makanya jangan biarin aku terdera rindu
untuk mendengar sapaan mu di angin lalu
jangan bisukan suaramu aku nggak tega dong...

aku nggak tega memadamkan rindumu rinduku
yang sudah kuikat dengan tali kasih abadi sampai akhir hayatku...
tolong fahami daku
aku sayang kamu
aku kasih kamu
aku cinta kamu
kita berkasih sayang semuanya karna-Nya

kita jadikan persahabatan ini
talisiraturrahim ini
sentiasa dalam redho Ilahi
tiada saling melukakan
tiada saling menyakitkan hati
tiada mengecewakan
saling menyempurnakan yang tak sempurna
saling bekerjasama
atas kelebihan yang ada
tiada rasa syak wasangka
sentiasa redha akan apa yang ditakdirkan Ilahi

tidak akan mendendami dan kecewa
jika terpisah akhirnya

bertemu dan berpisah karna Allah
karena kita paham dan sentiasa paham
akan arti Qada & Qadar
yang ditetapkan kepada setiap hamba-Nya

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
26 Mei 2013
11 hours ago · Like
Siamir Marulafau Makasih Bu, Ratu atas atensinya membaca puisi saya dan saya sangat kagum dengan karya Ibu sebagai balasan karya saya.Salam Kenal.
11 hours ago · Unlike · 1
Ratu Rimba Niagara Makasih...sejujurnya saya amat berminat untuk membalas semua puisi-puisi rakan-rakan di sini...memandangkan komitmen saya begitu terhad..saya coba sedaya mampu...di sini adalah tempat kita berbagi ilmu kepujanggaan...pasti semuanya peminat sastra ...dan ibu amat paham orang yang berjiwa sastra...sama seperti ibu...minat seminatnya sejak dijaman anak-anak lagi sehiggalah sekarang...bila kita bersastra adalah satu kepuasan...dan kedamaian hati karna bahasa sastra adalah ilham dari Ilahi...ilham dari Ilahi pastilah semuanya yang indah-indah dan baik-baik semuanya...sebab itu ibu amat menghargai mereka yang bergelar pujangga.
11 hours ago · Like

Ratu Rimba Niagara SALAM KEMAAFAN UNTUK GRUP DAPUR SASTRA JAKARTA

Ratu Rimba Niagara shared a group post: Dapur Sastra Jakarta.
Dapur Sastra Jakarta

MENGINGATKAN. Untuk anggota baru di Dapur Sastra Jakarta ini, saya memberitahukan, pengiriman karya atau teks puisi 1 hari hanya 1 karya. Tujuannya adalah, memberikan kesempatan kepada teman lainnya, dan juga teman lain dapat membaca lebih fokus. Pembahasan pun dapat lebih mendalam, tidak hanya pada masalah teknis semata.

Salam....
By: Remmy Novaris DM

SALAM KEMAAFAN UNTUK GRUP DAPUR SASTRA JAKARTA

Kepada admin grup Dapur Sastra Jakarta...
Saya mohon maaf karena terhantar lebih karya
Memandangkan saya ini sudah terbiasa menghantar karya dalam kadar banyak
Mengikut gerak hati saya ...
Karna saya teruja untuk berkongsi karya dengan grup yang saya sertai
Makanya maafkan saya...
Memandangkan saya sudah terhantar lebih tujuh buah puisi
Makanya saya tidak akan menyiarkan selama seminggu..atau tak tahu bila
Moga ahli di sini dapat memberi komentar...
Jika tiada komentar...
Berarti cukuplah sekadar ini saya menghantar ya...
Harap dapat dimaafkan
Harap dapat perhatian untuk kita saling memahami....
Saya rela mengundur diri
Jika kehadiran karya-karya saya di sini
Mengganggu karya-karya ahli yang lain

DUNIA SAYA ADALAH SASTRA
JIKA SAYA DIJEMPUT KE SESUATU GRUP
SAYA AKAN SIARKAN SESUKA HATI SAYA SIARKAN
JIKA DIHADKAN
SEJUJURNYA SAYA TAK MAMPU NAK TERUSKAN
KARENA SAYA AKTIF BERSIARAN KARYA DI GRUP SASTRA ATAU PUJANGGA
MENGANGGU AHLI-AHLI LAIN UNTUK BERSASTRA
MAKANYA BANYAK GRUP SASTRA & PUJANGGA MEREMOVEKAN SAYA ATAU SAYA
MEREMOVEKAN GROUP TERSEBUT...
HARAP MAAF JIKA SAYA UNDUR DARI SINI YA...
ANGGAPLAH SAYA TIDAK MAHU MENGGANGGU KELANCARAN GRUP INI...
SALAM KEMAAFAN DARI SAYA

RATU RIMBA NIAGARA
27 Mei 2013
12 minutes ago · Like
TERIMA KASIH RAKAN ALAMMAYAKU KARNA SUDI MEMAHAMI DUNIA SASTRAKU!

Ratu boleh aku tanya?

Silakan sahabat akhiratku...

Kenapa ratu kata keluarkan singa dalam diri anda...kaget bener nich...

Kata-kata itu ditujukan kepada diri ratu sendiri...

Bukankah ratu seorang yang berani bersuara...ratu bagaikan singa di rimba ...

Tahukah kau sahabatku...aku seorang yang suka kesenderiaan...
keyakinan aku untuk bersuara apatah lagi berkawan sudah lama lupus....

Tapi aku tengok kawan-kawan ratu di alammaya hampir ratusan ribu yang membaca karta-karya ratu...bagiku ratu hebat ...seorang yang berani bersuara melalui karya...
kenapa ratu masih bilang ratu seorang yang pengecut...aku bener kaget nich...ayuh ratu bicara denganku sejujurnya....

Sejujurnya aku bukanlah sebegitu berani.....aku lebih aman dengan duniaku sendiri...mencipta duniaku sendiri di rimba...tanpa kudengar suara-suara yang melukakan hati aku atau membuatku marah atau aku membuatkan orang sakit hati...sebab itu aku coba elakkan daripada membuatkan aku tidak aman atau mereka tidak aman...

Kamu selalu bilang, kamu aman di dunia yang kamu ciptakan sendiri...dunia niagara...habis tu kenapa kamu bersiaran karya di merata-rata group dalam kadar banyak dan panjang berjela-jela...mereka sendiri bilang mereka bosan dan tak ada masa nak baca yang berjela-jela tu...hingga mereka buatkan tangga tinggi berjela-jela...ratu tak ke rasa tersindir bila mereka katakan karya ratu mereka tak suka dan lihat apatah lagi nak baca....

Kalau lah ratu siarkan karya karena sindiran mereka itu...sudah lama ratu tak bersiaran karya...selagi nama ratu tak di gugurkan di grup oleh admin atau mereka mencabar ratu akan diremovekan dari grup tersebut...barulah ratu akan hentikan siaran dan keluar dari grup tersebut...orang tak sudi buat apa hidung tak mancung pipi tersorong-sorong...

Ratu ni berani bagaikan singalah...salut sama kamu ratu...

Berani macam ini pun karena mau memberi sokongan pada diri ratu sendiri dan mahu dikongsi dengan rakan alam maya yang sudi nak baca...yang tak sudi tu tak paksa pun....

Macam merajuk je...janganlah macam tu...

Iyalah siapa tak merajuk...sudahlah rakan grup sindir dan sepikan karya-karyaku...
Kamu yang menjadi rakan fb pun sama macam mereka memanglah tak sindir tapi sepikan karyaku....nanti kalau aku remove ...kau marah pulak kata aku sombonglah ...putus talisiraturrahimlah .....

Ala...ratu aku terlalu sibuk dengan kerjayaku....

Alasan aja tu...takkanlah semenjak kuterima menjadi rakan fbku 24 jam sibuk hingga berbulan-bulan malah bertahun kau mendiamkan diri tanpa menyapa karya-karyaku.....kawan ke namanya tu....kecewa dengan kamu tahu nggak?

Ok aku mengaku aku salah...lain kali bila aku tak sibuk ada masa terluang aku beri komentar karyamu ya...tapi kamu janganlah ketawakan aku ya...bahasaku tak sehebatmu ratu...ahh malu dong....

Apa dimalukan ...sebenarnya engkau yang lebih pandai dari aku...kau kelulusan ijazah aku nggak...aku yang malu dengan engkau teman....

Aku ijazah bukan bidang bahasa ...bidang lain dari bahasa....itu yang buat aku malu dong....

Habis engkau ingat aku ada ke ijazah bidang bahasa...tak ada...aku berbahasa melayu...kau pun berbahasa melayu...bahasa nenek moyang kita serumpun melayu iyakan....?

Aku...nak macam kamu pandai berpantun...tapi puas aku coba tak juga menjadi-jadi...makanya aku malulah nak tulis...nanti bukan kamu saja yang ketawakan aku...kawan-kawan fbmu pun ketawakan aku....

Ala hai engkau ingat aku pandai sangat ke....aku buat pantun tu...janji ada bunyi dah lah...mereka nak tegur ke ...nak gelak ke....aku tak kisah...kadang kala aku pun tergelak dengan karya pantun aku....apakah apa yang aku karang ini betul ke...adooi hai janji ada bunyi sekadar canda-canda sesama rakan alam maya....

Yelah nanti aku coba ya....coba karangkan pantun untukmu ratu sahabatku....aku seneng banget menjadi sahabat fbmu....bolehlah aku belajar pantun dan bahasa pujangga dengan mu...boleh ke ratu....

Kalau kau sudi besar tapak tangan selautan kasih sastra nusantara aku tadahkan...tapi dengan syarat bila aku berpantun kau balas pantun aku dan bila aku berpujangga kau balas pujangga aku....boleh....

In Shaa Allah kan ku coba jika itu boleh membahagiakan dan mengeratkan tali siraturrahim kita ratu....aku tak tega kau atau aku memutuskan talisiraturrahim ini gara-gara aku sepikan karyamu atas kesibukkan aku dengan duniaku dan membiarkan kau dengan dunia sastra nusantara mu tanpa dukungan daripada aku sahabat dunia akhiratmu....kan kucoba ya....

Syukur Alhamdulillah kau sudi memahami duniaku sahabatku ...moga Allah merahmati hidup dan matimu atas kebaikanmu padaku. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
26 Mei 2013
Like · · · Share · 15 hours ago

Seen by 16

SAYA DITAKDIRKAN MENJADI AHLI GRUP YANG BUKAN RANCANGAN SAYA SEMUANYA SUDAH TERTULIS SAYA REDHO DITEMUKAN & REDHO JUGA BILA DISINGKIRKAN. BERTEMU DAN BERPISAH KARNA ALLAH TAALA.

Saya di Malaysia...tak tahu gimana tersesat terdampar di grup ini...bukan satu grup hampir 30 grup ...kebanyakkannya dari Indonesia...secara kebetulan saya ini suka menyiarkan karya dan suka memberi ide kepada rakan-rakan grup. Ada yang suka dan ada yang tak suka. Yang tak suka itu removekan saya dari menjadi ahli group atau saya yang undur kan diri. Adatlah kita sebagai orang asing kepada bukan tanah air kita sendiri. Tapi bila kenangkan kita ini serumpun senunsantara ..apalah salahnya kita bertalisiraturrahim walaupun cuma di alam maya iyakan? setidak-tidaknya kita tahu kehidupan di Indonesia walaupun kita cuma tinggal di rimba ....sepanjang saya menjadi ahli grup telah banyak karya-karya yang dapat saya hasilkan mengenai pejuang-pejuang Indonesia. Ini yang membuatkan saya suka banget. Disamping bertalisiraturrahim saya dapat ilham yang saya suka semuanya. Sejak dijaman sekolah saya telah jatuh cinta dengan Indonesia. Cintakan para pejuang yang memerdekakan Indonesia. Sebab itu saya masih bertahan di mana-mana grup yang saya sertai walaupun sudah banyak kali dilukai oleh ahli-ahli grup yang tak suka akan kebanjiran karya-karya saya yang banyak dan panjang berjela-jela. Jika ada yang tak suka ...saya dengan berat hati rela mengundurkan diri...maklumlah saya bukan warga Indonesia tapi hendak mengarangkan kisah yang berkait dengan Indonesia...malu dong ...sudah lama saya cerminkan diri saya...tapi setidak-tidaknya saya minat dengan dunia saya dan saya tidak mengganggu urusan hidup orang lain. Kalu suka dengan karya-karya saya...saya akan cuba bertahan di grup ini...kalau ramai yang nggak suka ...saya akan berundur dari grup ini....di rimba niagara rakyat rimba sentiasa ada cintanya untuk saya menerima karya-karya sanstra nusantara saya. Apa yang saya tulis semuanya mereka suka....bila bilang sekali jatuh cinta dengan karya-karya saya...selamanya cinta....

RATU RIMBA NIAGARA
27 Mei 2013
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP DAPUR SASTRA JAKARTA & GROUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)

0 comments:

Post a Comment

 
;