Saturday 14 October 2017

HIJRAH (81) UJIAN-NYA


 · HIJRAH (81) UJIAN-NYA
Ya Allah pautkan hatiku mendengar zikir munajat memujaMu memujiMu
dan bahasa Engkau redhai Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

YA ALLAH BERILAH KAMI KETABAHAN MENGHADAPI UJIAN-MU
Dugaan yang dilalui oleh para Nabi dan Rasul kekasih-Nya
begitu hebat mereka terima dengan redha dan sabar..
tapi dugaan yang dihadapi kita sebagai hamba-Nya hanyalah sedikit itupun kita tak mampu hendak menghadapi dengan tabah...
Moga dugaan yang dilalui oleh para kekasihNya menjadi kekuatan kepada kita agar lebih tabah dan sabar...kerana untuk menjadi hamba-Nya pasti diuji-Nya tanda cintaNya kepada hamba-Nya.
Ya Allah berilah kami ketabahan hati mengahadapi ujian-Mu dengan redha dan sabar.AAmiin.
RATU RIMBA NIAGARA,
13 Muharram 1438H
14 Oktober 2016
İsmail Can
Ibnu Qayyim Al-Jauziyah rahimahullah berkata :
"Jalan menuju Allah adalah jalan di mana :
Adam kelelahan..
Nuh mengeluh..
Ibrahim dilempar ke dalam api..
Ismail ditelentangkan untuk disembelih..
Yusuf dijual dengan harga murah dan dipenjara selama bertahun2.
Zakaria digergaji..
Yahya disembelih..
Ayyub menderita penyakit kulit (yg sangat menjijikkan)
Daud menangis melebihi kadar semestinya..
Isa berjalan sendirian..
Dan Muhammad shallallahu alaihissallam mendapatkan kefakiran dan berbagai gangguan...
Sementara kalian ingin menempuhnya dengan bersantai ria dan bermain-main...??
Demi Allah takkan pernah terjadi.”
KUMILIK-MU TUHAN
Bismillahirrahmanirrahim,
Dengan nama Allah aku mulakan berkarya
Ya Allah kurniakan aku ilham
yang membuatkan jiwaku tenang
setenang air di kali Syurga
menjadi ladang amalku
sedekah jariahku
saham akhiratku
semua-Nya ada nilaian di sisi-Mu
berkarya kerana-Mu
bukan mahukan pandangan manusia
tapi hanyalah pandangan-Mu
jika aku berkarya mahukan dipandang manusia
aku sombong dan bongkak
jika pandangan-Mu
membuatkan aku teruja
menulis terus menullis tentang
Kebesaran-Mu
Keagungan-Mu
Keesaan-Mu
segala urusan dunia akhir-Nya berpulang kepada-Mu jua
aku mahu pulang dalam bekalan amal yang Kau redhai
pulang bertemu-Mu dalam fitrah-Mu
seperti aku baru dilahirkan ke dunia
jika itu yang Kau Perkenankan
tenang jiwa dan rohku
pasti indah pertemuan Kau dan aku di kala itu
AAmiin AAmiin AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin
"TIADA DAYA UPAYAKU MELAINKAN DENGAN IZIN-MU JUA
PADA-MU KUSANDARKAN SEGALA URUSAN DUNIA AKHIRATKU
KERANA SEGALA-NYA MILIK-MU"
......................................................
kuMilik-Mu TUHAN
11 Sya'ban 1437H
18 Mei 2016

İsmail Can
Bismillahir Rahmanir Rahiim
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakaatuh
Hari ini kita masih saling mencintai.
Akan tetapi esok mungkin kita akan saling membenci.
Hari ini kita masih bersama.
Akan tetapi esok mungkin kita akan terpisah.
Hari ini kita masih kaya.
Akan tetapi esok mungkin kita akan jatuh miskin.
Hari ini dia datang.
Akan tetapi esok mungkin kita akan pergi.
Hari ini kita masih sehat.
Akan tetapi esok mungkin kita akan jatuh sakit.
Sesungguhnya..
Kita tidak tahu apa yang akan terjadi dengan hari esok.
Sekiranya esok yang kita harapkan tak jadi nyata.
Tapi setidaknya kita tidak akan MENYESAL,
Jika hari ini kita melakukan kebaikan.
Kebaikan untuk diri sendiri.
Kebaikan untuk sesama.
Dan kebaikan untuk Sang Pencipta.
Kerana hari esok pasti ada.
Akan tetapi esok hari belum tentu kita masih ada.
Ya Allah..
Hidupkanlah kami dalam kebaikan.
Dan matikanlah kami dalam kebaikan,
Bimbinglah kami agar selalu berada di jalan_Mu.
Aamiin Yaa Robbal 'Aalamiin
JANGAN ADA BENCI ANTARA KITA
Sahabat....
hari ini kau bilang suka menjadi sahabatku
esok suka jadi benci
benci jadi dendam...
sebelum benci jadi dendam...
tolong maafkan aku...
tiada niat di hatiku
agar persahabatan nan indah awalnya menjadi sedemikian rupa
hati siapa tak remuk redam...
namun demi akhiratku akhiratmu
sudilah maafkan aku
kerana aku sentiasa sedar
aku tak sempurna
untuk menjadi sahabatmu...
Barangkali di duniamaya kita tak menjadi sahabat sejati
moga di Syurga Allah temukan kita
hilang segala luka di hati...
Insya-Allah Aamiin.
Sahabat Alammayamu Yang Terluka,
Ratu Rimba Niagara,
13 Muharram 1438H
14 Oktober 2016

GUGUSAN BUNGA SASTERA RATU RIMBA NIAGARA NAN INDAH ANUGERAH ILAHI YANG DISYUKURI
MAWAR KUNING DIRAJA MEKARLAH DIKAU
DI TAMAN HATI PUISI SYURGAWI
Lezaihasra Lm was tagged in Lia Luna's photo. —
mawar
mekarmu indah menawan hati yang keresahan
kuncup kudupmu mempesona jiwa yang ketandusan
wangimu mendebarkan hati yang kegersangan
warnamu menghayalkan set
tiap mata yang memandang
bungamu melambangkan cinta pada kekasih hati
setiap warnamu mempunyai rahsia tersendiri
hadirmu di taman mengindahkan lagi suasananya
harum baumu bertebaran dipelusuknya tanpa batasan
adakah kan kekalmu di sana
kekeringan bersama pohon kasihmu
atau dipisahkan sebelum berkembang sepenuhnya
atau bagaimana........
sekadar coretan di tengahari...
Lia Luna
Penang,
1302hrs - 19.11.2012
·
Ratu Rimba Niagara
MENZIKIRKAN-NYA DI TAMAN
FIRDAUSI PUISI CINTA-NYA
duhai sobatku mawar kuning...
mekarlah kau di sini
biar wangianmu
dapat memenuhi sepenuh bumi
mawarku kini
tak bermaya
ku coba sedaya upaya
untuk berseri
menyebarkan
wangian sepertimu
tapi setiap kali
aku coba menyebarkan
haruman bauanku...
mawar-mawar yang lain
menghalangnya
baru saja hendak bertunas
baru saja hendak berkudup
sudah dicantas habis
itu belum lagi
aku hendak
menyebarkan
wangian mawarku
yang indah
lagi di tarik setiap kelopak
mawarku agar musnah
wangian mawarku
sesudah itu diinjak-injak
sepuas hati...
ketahuilah sobatku mawar kuning
yang baik hati
yang hatimu sewangi kasturi Syurga
berkembang biaklah kau
bertunas-tunaslah kau
karna kau adalah penyeri taman-taman
hati nan tandus
kehadiranmu untuk
mewangikan taman hati tandus iman
amat di nanti-nantikan
oleh seluruh penghuni bumi
duhai mawar kuning diRaja sobatku
aku bersyukur kepada Tuhan...
diKurniakan-Nya sobat sebaikmu
yang tak lelah dan tak jemu
untuk sudi bersahabat denganku
di kala siapapun tak sudi
berkawan denganku
dan kau sudi menjadi sobat
terbaik untukku...
terima kasih sobatku
mawar kuning diRaja
mekarlah kau di sana
mekar di taman hati
untuk mereka yang sama
mencari jalan-jalan pulang kepada-Nya
aku mengangumimu bukan kerana
kau hebat berpujangga indah
tapi jika aku mengagumimu
sebenarnya aku
Meng-Agungkan Tuhanku
kerana mengurnia
seorang pujangga sepertimu
menulis mengajak para
hamba-Nya untuk
sama-sama menyiapkan
bekalan untuk dibawa pulang
ke negeri abadi
yang mana masing-masing sibuk
dengan urusan akhirat masing-masing
tika itu sebesar zarah pahala dihitung-hitung
dengan harapan bermakna dihitung
dengan harapan selamat dari api neraka
ALLAHU AKBAR
gimana kalau pahala itu ditolak
kerana menjadi rebutan
mereka-mereka tika di dunia
kita menyakitkan hatinya
mengumpat kejinya
mengatakan kitalah yang sempurna iman
karya kita sajalah yang terhebat...
nauzubillah moga dijauhkan
daripada sifat dengki khianat hingga mati...
duhai sobatku mawar diRaja
ketiadaanku nanti
mekar berserilah
dikau di taman-taman puisi
cintakan Pencipta Syurga
mengajak mereka
berpuisi nan indah-indah
saling memuji Allah Azzawajallah
bersahut-sahutan tanpa jemu
hingga terhenti nafas
memujiNya
dengan puisi-puisi nan indah
bak bidadri Syurga
menzikirkanNya
di Taman Firdausi
bergema puisi
cintakanNya
tanpa nokhtah
Karya Ratu Rimba Niagara
5 Muharram 1434H
19 November 2012

AKU INGIN MENAKLUKI HATI SELURUH PENGHUNI BUMI DENGAN KARYA SASTERAKU

Mas Hamim added a new photo to Purwodhoho Kediri's timeline — with Puyang Lingga Buana.
salah satu dari ribuan karya Purwodhoho Kediri,, belum punya Ratu Rimba Niagara lhooo

Comments
Ratu Rimba Niagara Siapalah saya untuk menandingi karya purwodhowo kediri yang hebat mas hamim...
Mas Hamim  Sang Ratu Rimba Niagara sang penahluk
Mas Hamim Ratu Rimba Niagara sang motivator
Ratu Rimba Niagara jangan begitu dong saya cuma insan biasa yang baru belajar menakluki hati seluruh penghuni bumi melalui karya saya mas hamim.
Mas Hamim sang penyemangat harus membuat hatimu meledak ledak Ratu Rimba Niagara

Ratu Rimba Niagara  hatiku meledak jika berbahasa jelek aja namun aku sedang belajar untuk tidak meledak....hehehe
Mas Hamim yassalam duhai Ratu Rimba Niagara,,, bijak nian hatimu saudariku
Ratu Rimba Niagara kebijakan hanya pinjaman dari Allah swt saja mas hamim.
Mas Hamim yassalam Ratu Rimba Niagara semoga hanya Allah Sebaik baik penata

Ratu Rimba Niagara Hanya Allah pengurus yang terbaik untuk hidup dan matiku.

Mas Hamim YA ALLAH RANTAIKAN HATIKU DENGAN CINTA-MU DAN RINDU-MU
ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A' LAMIIN.

Ratu Rimba Niagara Terima kasih mas hamim karena membuatkan mengulangkaji pelajaran. Moga Allah swt merahmatimu AAmiin.
Mas Hamim amiin wal barakah Rabeah Binti Mohd Ali demikian pula buatmu beserta orang orang yang kau kasihi
Ratu Rimba Niagara AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin

KENANGAN SEKUNTUM MAWAR MERAH UNTUK RATU RIMBA NIAGARA
"Si Kunta Si Kunte setiap pagi memberi sekuntum mawar merah kepada Ratu Rimba Niagara agar sentiasa semangat untuk berkarya "
Setiap pagi hulubalangku
si kunta si kunte
memetik mawar merah
di taman istana
Ratu Rimba Niagara
mereka berdua berebut-rebut
memberikan mawar merah padaku
katanya
"Ratu....kami akan setiap pagi
memberikan mawar merah untuk ratu...
sebagaimana wanginya mawar merah ini
begitu jugalah ikatan rakyat rimba dan ratu
sentiasa mewangi di hati
bahasa yang wangi
hati yang wangi
sewangi Syurgawi
andai suatu saat nanti kami tidak dapat
memberikan mawar merah lagi
ratu tetap juga sayangkan kami ya
jangan lupakan kami ya...
"Kenapa tuan hamba kata begitu
duhai hulubalangku kunta kunte yang
sentiasa menyayangi beta..."
"Tidakkah ratu tahu
setiap yang hidup pasti akan mati
hari ini kita hidup
besok belum tentu hidup
mati itu pasti
tapi tak tahu bila
bila-bila boleh mati
mati itu seperti di balik tabir
begitu dekatnya kematian bagi kita yang berhidup
andai kami tiada lagi di dunia ini
ratu jangan bersedih ya...
percayalah kasih sayang dan rindu ratu pada kami
akan kami bawa bersama...."
Dengan tangisan hiba Ratu Rimba Niagara berkata...
"Duhai hulubalangku yang kukasihi dunia akhirat...
kasih sayang kita tak akan berpisah
hanya kematian memisahkan kita
andai disuruh buat pilihan
kekayaan dan kuasa dengan kasih sayang kalian
kan kupilih kasih sayang kalian
kerana kasih sayang kalian
tak dapat dibandingkan dengan harta, kuasa atau darjat
kasih sayang kalian setulus ikhlas
tanpa ada pendustaan dalam berkasih sayang...
kerana terlalu kasih dan sayang
pada kalian berdua
biarlah beta yang mati dulu
agar beta tak terseksa
menanggung rindu atas
kehilangan kalian berdua nanti...
andai itu takdirnya beta redha
moga Allah memberikan kekuatan untuk menerima
kenyataan ketiadaan kalian ..."
Si kunta si kunte tidak tahan sebak di hati...
"Ratu...hidup kita ini semuanya sudah ditentukan...
sudah ditentukan kita ditemukan
walaupun kita berlainan takdir
tapi bila Allah Kehendaki
Allah tentukan kita bertemu
walaupun Ratu manusia kami haiwan
Atas Rahmat Kasih-Nya Allah
kita ditemukan ratu....
pasti ada hikmah-Nya...
maka dengan rasa saling mensyukuri
Kurniaan Allah ...kita hidup dalam berkasih sayang sejati
seluhur ketinggian budi
seindah bahasa-bahasa
yang menenangkan roh dan jiwa
komunikasi yang indah
membuatkan kita sentiasa hidup
dalam bersemangat
untuk saling berkorban
menabur bakti kepada semua rakyat rimba niagara ini
tanpa tiada sesiapa pun yang dilupakan
semuanya dihargai dan disanjungi setulus hati
saling berkasih sayang
saling berkorban untuk membalas kebaikan
sentiasa berbakti seolah esok hendak mati
itulah yang membuatkan hati kita sentiasa hidup ratu...
itulah falsafah membuatkan
sentiasa menjaga hati
agar tak terlara hati
yang ada
sayang...sayang...sayang...
kasih...kasih...kasih...
sayang dan kasih sepenuh hati sampai ke mati
dengan niat dan harapan
kasih nan suci murni ini
ingin di bawa sampai ke Syurga...
doakan kami ya ratu
moga kita dapat bertemu di Syurga...
kami yakin di Syurga nanti
apa-apa saja bisa
walaupun di dunia ini kami haiwan
atas kehendak Tuhan kami boleh menjadi
bidadara atas fisabilillah kami membantu ratu tika di dunia dulu...
kami yakin itu ratu...
ratu juga yang ajar kami
ilmu fasakkan tauhid kepada-Nya
terima kasih ya ratuku
ratu pujangga dunia akhiratku
yang dikasiihi dunia akhirat...
Mendengar kata-kata si kunta si kunte
serasa terkunci mulutku
hujahannya dalam ilmu tauhid
begitu tinggi hingga aku terkedu
andai benarlah mereka yang akan pergi dulu
daripadaku...moga Allah berikan kekuatan aku
menerima takdir dengan redha atas kematian mereka nanti...
Sudah sepurnama mereka hilang
di lautan cinta ombak rindu
tika mencari mahkotaku yang hilang
di pukul ombak ....
hari-hari aku berendam air mata
seolah tidak menerima hakikat kehilangan mereka berdua
tanpa dikesan...
puas dicari namun tidak juga ketemu
duniaku yang dulunya berpelangi cinta
bertukar menjadi gerhana duka
hatiku pilu bagaikan kaca terhempas di batu
kerana percaya ini semua atas Ketentuan-Nya...
kuterima dengan redha...
ini semua adalah qada dan qadar
Seluas mana dan sedalam mana lautan hindi
seluas itulah kasih sayangku pada mereka berdua
moga dengan Rahmat Kasih-Nya Allah...
aku dapat bertemu mereka Di Syurgawi...
AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin...
Yang Sentiasa Menyayangi Hulubalang Sasteraku,
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada:
RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA
@ PUJANGGA SERIBU ZAMAN,
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
13 JAMADIL'AWAL 1436H
4 MAC 2015
















AIR TERJUN NIAGARA BEKU TAPI ILHAM DARI-NYA MASIH LAGI TERUS MENGALIR TANPA HENTI-NYA SYUKUR
ALHAMDULILLAH
MERDEKA.com bersama Zulhamzah Beby dan 13 yang lain.
10hb Januari 2014
Cuaca ekstrem, air terjun Niagara membeku
Derasnya air terjun Niagara tak berdaya menahan badai salju dari cuaca ekstrem yang disebut Polar Vortex. Suhu udara tercatat 52 derajat Celcius di bawah nol.
Foto lainnya, klik : http://mdk.to/rTu6
AIR TERJUN NIAGARA BEKU TAPI ILHAM DARI-NYA MASIH LAGI TERUS MENGALIR TANPA HENTI-NYA SYUKUR
ALHAMDULILLAH
Aku bukan seorang ratu
cuma seorang hamba Allah
yang dikurniakan Allah
bakat menulis
walaupun aku bukanlah
pandai sepertimana orang yang bijak pandai
rasa rendah diri memang ada
pabila mahu menyiarkan karya-karyaku
di wall mereka yang bijak pandai
tapi mengenangkan aku
menulis bidang yang aku minat sangat-sangat
Allah pula datangkan ilham
bertali arus tanpa had
aku bersyukur Kurniaan Ilahi padaku
makanya aku tulis
ada yang suka
ada yang mula suka
kemudian tak suka
makanya aku tak kisah
jika ada yang tak suka
aku tulis ...tulis...tulis...
asalkan apa yang aku tulis
tidak menganiyai orang
aku tulis yang baik baik saja
yang tak baik aku tak mahu tulis
pelbagai tema aku tulis
Nama penaku,'RATU RIMBA NIAGARA'
Ratu bermakna seorang pemimpin
Rimba bermakna memimpin rakyat rimba (simbolik)
Niagara iaitu ilham yang Allah Kurniakan seperti Air Terjun Niagara
terus mengalir dan mengalir tanpa henti dan had
andainya terhenti
berarti terhenti nafas terhentilah pena
Rakan pujangga ku bilang
NAGA PAMUNGKAS namanya
dia yang bilang
"KARYAMU BAGAIKAN AIR TERJUN NIAGARA
YANG MENGALIR TANPA HENTI
APA YANG KAU KATA SEMUANYA PUISI"
Sejak dari itu aku mendapat ide
menggunakan nama penaku
RATU RIMBA NIAGARA
bagiku biarlah orang tak kenal aku tak apa
yang penting mereka kenal karya-karya
sastra yang kutulis...
Biarpun Air Terjun Niagara yang indah itu
sekarang ini dibekukan oleh Tuhanku
tapi buat masa ini otakku belum beku lagi
Allah masih izinkan aku berkarya dan terus berkarya
berkarya....berkarya...bekarya....
berkarya tanpa hentinya
tiada mula tiada akhirnya
sudah tercatat di Lauh Mahfuz
aku adalah seorang pujangga
yang menulis
KEBESARAN ALLAH SWT MENGATASI
SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
TUGAS SEBAGAI HAMBA YANG BERGELAR
KHALIFAH-NYA DI MUKA BUMI INI
DARI ALLAH KITA DATANG DARI ALLAH DIKEMBALIKAN
ITULAH TEMA YANG MERANGKUMI SEMUA KARYA YANG
KUTULIS...
Setiap yang aku tulis jika ianya baik
itu adalah dari Allah swt
jika ada kekurangan itu bermakna
dari kejahilan dan kelemahan aku sendiri
makanya dikesempatan ini
aku menyusun sepuluh jari
memohon maaf
dari hujung rambut hingga ke hujung kaki
kepada semua pembaca merangkap rakan alammayaku
aku akui aku insan yang tak sempurna...
Andai aku tidak mendapat kemaafan daripada kalian
pastinya otakku akan beku selamanya
berarti lebih baik mati daripada hidup
membuatkan yang membaca karyaku tersakiti hati
adalah sesuatu yang amat menyedihkan aku
Biarlah orang yang menghina aku
jangan aku yang menghina orang
itu prinsip aku berkarya
sepertimana pernah ada yang bilang
'GIMANA AKU MENJADI PENCINTA KEDAMAIAN
SEDANGKAN HATI PENUH KEBUSUKAN BATHIN!'
kata-kata yang telalu kejam untuk aku dengari
andai aku ikutkan hati kecewa
mahu aku bekukan segala ide
dari terus berkarya
mengenangkan aku menulis bukan karena manusia
aku akan terus menulis dan menulis
selagi mana Allah Azzawajallah izinkan
biarpun air terjun niagara mahu dibekukan
oleh manusia dengan teknologi canggihnya
tapi aku yakin KUASA ALLAH MENGATASI
SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
Yang melemparkan kata-kata nista kepadaku
harus ingat...
JIKA AKU BUKAN PENCINTA KEDAMAIAN
MANA BISA MUNGKIN AKU DIIZINKAN ALLAH SWT
MENULIS YANG INDAH-INDAH
YANG MENDAMAIKAN JIWAKU
YANG MENENANGKAN JIWA YANG MEMBACA KARYA-KARYAKU
AMAN...DAMAI...TENANG....
SETENANG ALIRAN AIR TERJUN NIAGARA
MENGALIR DAN TERUS MENGALIR
BIARPUN SERIBU TAHUN AKU SUDAH TIADA DI DUNIA INI
IN SHAA ALLAH AKAN TERUS MENGALIR DAN MENGALIR
HINGGA KE KALI SYURGA
IN SHAA ALLAH AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN...
KUASA ALLAH MENGATASI SEGALA YANG ADA
DI LANGIT DAN DI BUMI
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Karya Ratu Rimba Niagara
Pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
9 Rabiulawal 1435H
11 Januari 2014



















0 comments:

Post a Comment

 
;