Sunday 13 May 2018

BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (116) SELAMAT BERTUGAS MB KEDAH DATO' SERI MUKHRIZ TUN MAHATHIR



BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (116) SELAMAT BERTUGAS MB KEDAH DATO' SERI MUKHRIZ TUN MAHATHIR

Hari ini hari pertama Dato' Seri Mukhriz Mahathir masuk pejabatnya di Wisma Darul Aman selepas menjadi MB Kedah buat kali kedua..
Rare mesin punch kad tu..
Komen
Ratu Rimba Niagara Selamat bertugas MB Kedah menggalas tanggungjawab penuh adil jujur amanah , memenuhi segala harapan rakyat Kedah dan mengotakan setiap janji . Tabik hormat untuk MB Dato' Mukhriz Tun Mahathir. Roh perjuanganmu untuk membela rakyat sama seperti ayahanda Tun Mahathir. Tahniah! Sebuah sajak untuk dihayati seluruh rakyat Malaysia tercinta!

SAJAK UNTUK TUN MAHATHIR

Tun Mahathir...
apa yang terbuku di hatimu
kami seluruh rakyat Malaysia faham
betapa kau rela korbankan dirimu
demi kerana sayangkan rakyat dan negara

Tun Mahathir...
walaupun usiamu melewati senja
kau tetap bersemangat seperti seorang wira
walaupun kudratmu tinggal hanya sisa-sisa
kau terus kuat
sedangkan jiwamu terseksa
luka yang terlalu dalam
kau bebat lukamu sendiri
agar sentiasa kuat demi rakyat
yang kau kasihi sepenuh jiwa ragamu

Tun Mahathir...
kau ketepikan segala kepentingan sendiri
sedangkan kau boleh saja beristirahat bersama isteri tercinta
yang lebih menyayat hati
kau mengaku kesilapanmu
memohon maaf kepada semua kawan-kawan seperjuanganmu
dan seluruh rakyat Malaysia
air matamu tertumpah di hati kami

Tun Mahathir...
kerana kerendahan hatimu
kami seluruh rakyat Malaysia
bangkit bersama citamu
untuk menebus segala kekhilafan yang dilakukan
pemimpin terkini...
inilah masanya kita hidupkan
gelombang rakyat
dengan memberi kemenangan kepada PAKATAN HARAPAN

Tun Mahathir...
senyumlah...
gerhana di hatimu
kami balas dengan pelangi indah
seindah pelangi di malam hari
senyummu dan senyum seluruh rakyat Malaysia
terpatri hingga ke Syurga
insya-Allah Aamiin

Karya Ratu Rimba Niagara
19 Sya'ban 1439H
4 Mei 2018
(Sajak dikarangkan istimewa untuk Tun Mahathir yang dikasihi Dunia Akhirat, terima kasih kerana sudi menjadi Perdana Menteri kami buat kali keduanya. Amat terharu hingga saat ini, Tun M rela menjadi lilin seumur hidup kerana rakyat dan negara tercinta. Moga Allah SWT membalas Syurga Firdaus untukmu. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin) 

Norhaza Fazal Ratu Rimba Niagara..puisi yang Indah buat Ayahanda Dr. Mahathir menyatukan Nadi Suara Rakyat Untuk Menbina Malaysia Alaf Baru. Ayahanda Mahathir Dikagum Global Seluruh Dunia..

Ratu Rimba Niagara Sabarnya Tun Mahathir...demi rakyat dan negara...Tun M relakan dirinya menjadi lilin seumur hidup.

Azhar Mat Isa terbaik..

Kenny Lyt Bahasa yang cukup indah👍👍👍

Ratu Rimba Niagarai Kenny Lyt dan Azhar Mat Isa terima kasih atas komen yang mengobarkan semangatku untuk terus berpena, SASTERA RAKYAT DARI RAKYAT UNTUK RAKYAT dimartabatkan oleh PAKATAN HARAPAN salah satu cadangan untuk memenuhi harapan rakyat.

Ratu Rimba Niagara Ayuh rakyat Malaysia kita bersama 
Tun M dan barisan kabinetnya membantu memajukan dan memakmurkan Malaysia tercinta untuk dihadiahkan kepada generasi akan datang.

PETIKAN PERPUSTAKAAN ALAM MAYA 
RATU RIMBA NIAGARA
Pujangga Nusantara Cinta 5 Benua
28 Sya'ban 1439H
14 Mei 2018
Uruskan


Balasan4m
Watlek Watpeace Menarik utk dikupas kulit bawang....

Minta maaf la kalau pos saya ni tak relevan dengan group ni. Sori panjang menulisnya pos ni. 


Tuan admin boleh delete kalau rasa tak sesuai. 

Sedih dan terkilan saya rasa negeri Pahang telah lama berbelas tahun (mungkin lebih) berhutang dengan kerajaan pusat. Dengar cerita anggarannya sampai tiga bilion ringgit. 

Hal ini khabarnya menjadi punca yang menyebabkan pelantikan MB serta exco Pahang lambat diadakan seperti tiada siapa mahu menjadi MB. MB sebelumnya seperti berat untuk meneruskan perkhidmatan. 

Selama saya hidup, saya tengok dan tahu Pahang terlalu kaya dengan hasil bumi: balak, getah, sawit, bijih besi, timah, bauksit & emas.

Balak tak habis-habis ditebang. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini terdengar usul dan sememangnya telah berjalan projek membalak mega di kawasan lembangan Tembeling. Lebih daripada 100 ribu hektar hutan dibalak dan dicuci untuk membuka ladang sawit. Saya pernah masuk ke kawasan yang dinyatakan & menyaksikan dengan mata kepala sendiri, ternyata sedang sangat rancak dilaksanakan. 

Getah. Pahang ada banyak kebun getah saujana mata memandang. Walaupun harga getah murah sekarang tetapi yang nyata ia tetap menyumbang kepada pendapatan negara. Dan ia tak selalunya murah.

Sawit. Negeri Pahang berlambak sawit, daripada pekebun kecil, estet- estet, FELCRA sampai ke FELDA. Hampir 50% FELDA ada di Pahang sahaja. Jadi kita boleh fikirlah betapa banyaknya luasnya ladang kelapa sawit di Pahang.

Bijih besi. Sudah lebih 10 tahun saya tengok lori bijih besi bersusun di atas jalan raya. Ke hulu ke hilir mengangkut bijih amang. Sampai habis jem. Jalan pun rosak. Setakat yang saya nampak dari Kuala Lipis sampai ke Maran penuh dengan lori bijih besi.

Bijih timah dilombong secara komersial di Pahang sejak sekian lama. Lombong di Sungai Lembing pernah menjadi pengeluar bijih timah terbesar di dunia sehingga digelar penyelamat Ratu England. Terowongnya pernah menjadi terowong terpanjang dan terdalam di dunia. Bukit Ibam pernah muncul menjadi lombong bijih timah terbesar di Asia. Jika tidak silap, Rompin masih mengeluarkan bijih timah.

Emas. Kisah kekayaan negeri Pahang yang melimpah ruah dengan emas sudah termaktub di dalam sejarah sejak zaman berzaman. Lombong emas terdapat merata- rata. Selain banyak yang masih beroperasi, ada banyak lagi yang berpotensi untuk bakal dibuka. Antara lokasinya adalah Luit, Maran. Lombong emas paling besar bukan sahaja di negeri Pahang tetapi juga di Malaysia tentulah lombong emas di Penjom dan terbaru di Selinsing. Kedua- duanya terletak di Kuala Lipis. Pada hari ini, lebih daripada 90% emas negara Malaysia datangnya dari Pahang.

Pernah terdengar berita perairan laut Pahang juga tersimpan petroleum dan proses carigali telah dilakukan. Tak tahu bagaimana agihan royalti. Senyap macam tu je.

Kebanyakan hasil pertanian negara pun datangnya dari Pahang. Tak kira apa jenis sama ada buah-buahan atau sayur- sayuran. Tak kira sama ada bermusim atau tidak bermusim. Bukan sahaja untuk pasaran tempatan tetapi juga dieksport. 

Pahang ada pelabuhan paling besar di pantai timur iaitu Pelabuhan Kuantan. 

Kawasan- kawasan peranginan & pelancongan yang ternama pun banyak di Pahang seperti Genting Highlands, Bukit Fraser, Cameron Highlands, Cherating, Pulau Tioman dan sebagainya. Taman Negara pun ada dua. Tasik semulajadi terbesar & kedua terbesar pun ada di Pahang yakni Bera & Chini.

Pojek LYNAS yang pernah menjadi kontroversi tetapi tetap diteruskan atas dakwaan untung. Dan setahu saya memang untung sebab gaji pekerja pun mahal.

Hasil laut Pahang pun banyak kerana persisiran pantainya yang luas. Maka perairannya juga luas.

Itu belum kira lagi industri-industri lain seperti pengilangan dan pembinaan. Biarpun tidaklah serancak negeri maju lain, namun ia tetap ada.

Memang tepat sekali Pahang digelar sebagai Darul Makmur. 

Jadi mengapa Pahang yang kaya dengan hasil bumi begitu tenat sampai dikatakan hampir bankrap? 

Negeri-negeri lain yang didakwa miskin pun takdelah sampai menggunung hutangnya. Lagipun padanlah sebab ada di antara negeri- negeri itu kurang atau tiada hasil.

Betulke Pahang sebegitu miskin?

Kalau miskin mengapa orang luar tak mengira bangsa berduyun- duyun datang ke Pahang sejak dari merdeka sampai ke hari ini berterusan datang sehingga melebihi jumlah penduduk asal. Mereka datang mencari rezeki sama ada bekerja sendiri, bekerja dengan kompeni, menyertai FELDA, FELCRA & berkhidmat dengan kerajaan. Sehinggakan ramai di kalangan mereka memilik tanah sehingga ada di antaranya yang membuka kampung/ penempatan dan terus menetap di Pahang serta berkeluarga beranak-pinak.

Jika benar Pahang miskin, pasti tak berlaku macam tu.

Saya perhatikan, bagi anak jati atau penduduk asal Pahang, mereka masih sangat 'pasif': "Ah biorla....". Ramai yang masih sangat leka sampaikan ke taraf 'kurang cerdik' (maaf cakap). 

Bagi rakyat Pahang yang bukan asal Pahang pulak: "Lantaklah! Bukan negeri aku". 

Jadi secara keseluruhannya rakyat Pahang tak kisah pun apa jadi kepada negeri Pahang. 

Sepatutnya semua hasil itu patut dinikmati secara bersama. Bukan dinikmati rakyat Pahang semata- mata tapi seluruh rakyat Malaysia tak mengira bangsa, agama, status dan keturunan. 

Berlainan pula dengan rakyat negeri- negeri lain sibuk menuntut royalti. Dapat tak dapat belakang kira. Tuntut tetap tuntut.

Peluang inilah yang diambil pihak berkepentingan mengaut keuntungan daripada bumi Pahang semahu- mahunya.

Iyalah, takde siapa yang ambil peduli pun. Kalau ada pun setakat beberapa kerat jer. Itu pun setakat sembang bolehlah. 

Semoga pengurusan di Pahang bertambah baik dan lebih terkawal. Semoga hutang langsai. Semoga kita semua dapat nikmati hasilnya.

Nota kaki: Pos saya ni tak berniat apa pun. Cuma sekadar meluah rasa sedih sebagai rakyat negeri Pahang. Maaf kalau ada yang berasa kurang senang dengan pos ni.

Copy paste group WhatsApp

#Pahang
#Kuantan

Uruskan


Balasan1j
Komaran Narayanan Always listen to the poor rakyat ,please do what you can ....make them happy ,they will keep you like gold in hand
Copy paste group WhatsApp

#Pahang
#Kuantan

Uruskan


Balasan2j
Arief Zas Menyesal aku see more...pnjang sgt..
Uruskan


Balasan2j
Rahimahnor Mohd Taib Saya anak Pahang...'senang' mbaca penulisan tuan..membuatkan saya berfikir..kemanakah pergi nya hasil bumi kite menyebabkan menjadi negeri pembangkang termiskin
Uruskan


Suka
Balasan2j
Ab Jayz Rae Arief Zas membaca amalan mulia
Uruskan


Suka
Balasan1j
Zee Jay Jusoh Arief Zas 
Rajin
Tekun

Usaha
Tuk jd bangsa Malaysia yg berjaya...
Kipidap bro

Uruskan


Suka
Balasan1j
Noorhayati Hitam Rakyat sndiri tak inginkan PERUBAHAN. Nak buat macam mana. Nk tau ke mana perginya kekayaan Negeri Pahang, kenalah BERANI TUKAR tampuk pemerintahan. Cuba 5 tahun dulu, ada kemajuan tak. Itu pon tak boleh, Maka halalkan ajelah kekayaan negeri yg ilang tu yer🙄 #sudahgeharucendanapula
Uruskan


Suka
Balasan1j
Haidzir Rahman Kesihan org2 pahang..masih ramai yg dok bwh tempurung..di buai dgn janji2 manis..dan skrg jd negeri paling maju hutangnya..tahniah..
Uruskan


Suka
Balasan1j
Rose Heart Kuantan Pahang ada pantai yg cantik .. suka makan angin ke sana ..
Uruskan


Suka
Balasan1j
Amy Azman Najib menang di pahang..kena tanya najiblah..
Kilang cina pun baru ada kat pahangkan..semlm tun m pergi pantau.


Siapa yg benarkan cina luar negara kat situ..
Najib kan..

itu pun masih ramai yg masih undi najib agar menang...

Pahang sekrg dibawah perintah bn...siap sedialah pikul.
Uruskan


Balasan34m
Faridah Bahrom Ab Jayz Rae dia x peduli..dia bkn org Malaysia.. Sedih..
Uruskan


Suka
Balasan33m
Ratu Rimba Niagara Turut simpati pada rakyat Pahang tapi nak buat macam mana tak mahukan perubahan. Tunggulah PRU 15 pula yer...
Uruskan


Balasan1m
Komaran Narayanan Always listen to the poor rakyat ,please do what you can ....make them happy ,they will keep you like gold in hand
Uruskan


Balasan1j
Rohaizatrazman Rohaizat Mohon dato seri tukar lah punch card tu. Ni dah masuk MALAYSIA era baru.
Tmpt kerja saya pun dah guna thumb print..

Uruskan


Balasan2j

Paan SquallHanz Lmbt masuk,punchkad lmbt laa..adoiii korg tlg la jgn jd bodoh lepas abis cuti panjang ni..da tentu la kerajaan ade waktu anjal kerja/wp..ade yg masuk kul 7.30,8.00,8.30 &9.00 pagi...nak wat lawak bodoh pun jgn terlmpau bodoh amat..
Uruskan


Balasan1j
Wan Sheehan yang ni apa cerita?Uruskan

Balasan2j
Mat Lan Tengok tu wahai pembangkang, kerajaan baru hanya guna peti box punch card macam peti undi tau!.. jimat! 😂😂😂
Uruskan


Balasan2j
Acik Sofea Epy Mb selangor semangat...awl 15minit dh masuk.. Tahniah kedua2 menteri besar negeri... malaysia MemilihUruskan

Balasan1j
Muhammad Marwan bashah skrang msti masih lena xbangun2 lgi.. amboih nak lena sngat haa rakyat bagi lena puas2. haha.
Uruskan


Balasan1j
Rosyati Ali Bkn saja tun jadi perdana menteri 2 kali ,ank nya jgk ikut jejak ayah jd mb 2 kali.
PETIKAN PERPUSTAKAAN ALAM MAYA RATU RIMBA NIAGARA.
Pujangga Nusantara Cinta 5 Benua
28 Sya'ban 1439H
14 Mei 2018
Itu sahaja untuk 14hb Mei.
Berikut adalah beberapa lagi kenangan yang kami harap anda sukai.
Aku tak bercita menjadi Ratu memadailah menjadi Ratu Pujangga di hati semua.


KUASA-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
TERHANYUT AKU BETAPA INDAHNYA
KEJADIAN YANG DI LUAR PEMIKIRAN MANUSIA UNTUK MEMIKIRKANNYA AKAN TERJADI KEJADIAN YANG KAU TUNJUKKAN DENGAN JELAS DAN NYATA BAHAWA KUASA-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI.
SIMBAHAN AIR TERJUNAN TURUN DARI LANGIT
DEBURAN AIR TERJUNAN DARI LANGIT NAN INDAH ITU
BERDEBUR MENCICAH LAUT...
DI SEBELAH AIR TERJUNAN DARI LANGIT KAU PERLIHATKAN
BULAN BERADA DI PARAS LAUT...
MEMANG INDAH DI PANDANG MATA HATI
LALU AKU TAK HENTI MEMUJA-MU BETAPA BUKTI KEKUASAAN-MU
MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI...
BETAPA KAU SAHAJALAH YANG LAYAK DISEMBAH DAN DI-AGUNGKAN
DI SEBILANG MASA DAN KETIKA.
MEMANG BENARLAH KATA-MU TIDAK KAU CIPTAKAN JIN DAN MANUSIA ITU MELAINKAN UNTUK MENYEMBAH-MU
SEBAB ITU PAGI PETANG SIANG DAN MALAM SELURUH PENGHUNI BUMI INI MENG- AGUNGKAN-MU DI SEBILANG MASA DAN KETIKA...
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
KUASA-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
14 JAMADILAKHIR 1435H
14 APRIL 2014
Shahrol Shiro
Berapa Ramai Muslim yang Online untuk ucap ' SubhanAllah '
ALLAH YANG MAHA TEPAT TINDAKAN-NYA
DI BULAN IBU KIRIMKAN RINDU UNTUKMU NAK!
Jangan bersedih andai ibu tak mampu bersastera lagi....
bacalah karya sastera yang telah banyak ibu karangkan untukmu nak...
sastra yang ibu tinggalkan adalah tanda kasih sayang ibu 
tanpa penghujungnya padamu nak....
jika rindu pada ibu lihatlah bulan
telah ibu kirimkan rindu pada bulan
bahawa kasih kita tak pernah terpadam buat selamanya...
di Syurga kasih kita berpadu Insya-Allah AAmiin
Ibu yang menyayangimu nak,
Ibu Ratu Rimba Niagara
23 Rejab 1436H
12 Mei 2015
WALAUPUN DUNIA TAHU IBU INI GARANG TAPI SEBENARNYA IBU ADALAH SEORANG IBU YANG PENYAYANG PADA SELURUH ANAK-ANAK DI SELURUH DUNIA....hehehe
Project Happiness
"Do small things with great love." ~ Mother Theresa
Often it's the smallest things that take up the most room in our heart...a mother holds her child's hand for a moment and their heart for a lifetime. HAPPY MOTHER'S DAY TO ALL!
Ya Allah bentangkan aku jalan ke Syurga-Mu Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Vintage Belle Broken China Jewelry
A river of flowers - amazing!
More inspiring photos here: http://vbelleblog.com/?s=river
CINTA TUHAN ABADI SELAMA-NYA
Akademi Kajian Rantau Nusantara - AKAR
PESANAN TOKKU PALOH
"MAKA TINGGALKANLAH DUNIAMU DAN BELAYARLAH MENUJU TUHANMU. JANGANLAH SEKALI-KALI ENGKAU MELABUHKAN SAUH KETIDAKPASTIAN ITU BIARLAH APA KATA MEREKA PADA DIRIMU. BERHIJRAHLAH, BELAYARLAH MENUJU TUHANMU KERANA KAULAH MELAYU"
Ratu Rimba Niagara shared Emma Lieza's photo.
Assalamualaikum, Selamat pagi.. Ya Allah, keluarkan kami dari kesempitan dunia kepada keluasan akhirat, Teguhkan diri dan keimanan kami, Jangan Kau matikan kami kecualilah kami didalam iman dan islam, Selamatkan kami dari siksaan api neraka, Benarkan kami berbaris sebaris dengan mereka2 yang akan memenangkan agamaMu, Dan berkatilah hidup kami dan orang2 beriman
disekeliling kami, Aamiin Ya Rabb
'BANGUNLAH SATU DUNIA DI MANA SEMUA BANGSA HIDUP DALAM DAMAI DAN PERSAUDARAAN' BUNG KARNO
FOKUS DAN STRATEGI MESTI TEPAT PADA SASARAN BARU BERJAYA
INSYA-ALLAH AAMIIN
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
24 REJAB 1436H
13 MEI 2015

"NAMAMU KUUKIR DI BATU WALAUPUN DALAM SERIBU KEPAYAHAN...".


PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
22 REJAB 1436H
11 MEI 2015
      

PETIKAN PERPUSTAKAAN ALAM MAYA RATU RIMBA NIAGARA.
28 Sya'ban 1439H
14 Mei 2018

0 comments:

Post a Comment

 
;