Wednesday 4 July 2018

BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (264) DIPAYUNGI NUR KASIH ILAHI



BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (264) DIPAYUNGI NUR KASIH ILAHI

Werdy Kalbary sedang bersama Ratu Rimba Niagara.
LANSKAP PAGI
/1/
cericit burung gemersik di muka air
membangunkan pagi bening;
gemanya larung antara kabut
embun luruh di atas sungai
pagi hanyut diam-diam
kelopak yang rekah tersingkap perlahan
/2/
menguning pagi di dada kota
burung-burung terbang di kelokan sungai
melayang dalam rafal doa dan wirid diam
semurni wajah fajar terbasuh embun
/3/
adakah kuningmu mengirim kuntum hasrat yang mekar ?
pada segaris awan putih yang mencari birunya di ambang fajar
sedang pagi masih merafal doa ma'tsur
mentari beranjak pergi
akan kemanakah kau alihkan pandang?
saat langit hanyalah tumpuan keluh terlupakan
-------
Sintang Kalbar, 04072012
Werdys Kalbary
kamera : Nikon D3000
lensa : Nikon AF-S 18-55 mm
speed : 1/125
diafragma : f/12
Fotoggrafer : Werdys Kalbary.

DIPAYUNGI NUR KASIH ILAHI

Dalam bicara kata yang bisu

Masih tercari-cari jawaban yang pasti
Menuju ke destinasi cinta berbunga rindu
Disulami cinta pasakan tauhid
Di kalbu pasrah dalam
Ketentuan takdir
Yang telah tercatat di Lauhmahfuz
Itulah jawapan yang pasti
Kuimani dalam lubuk hati
Dipayungi Nur Kasih Ilahi

PUTRI RIMBA NIAGARA
20 Jun 2012



Ratu Rimba Niagara Subhanallah...indah-Nya Ciptaan Ilahi
Jurufoto Kurniaan Allah SWT 
Bagaikan Permata Dari Syurga.

Moga ada Nilaian di Sisi-Nya. Aamiin.
Teruskanlah kanda...teruskan mengambil gambar-gambar kanvas Ciptaan Ilahi...agar dapat mengundang ilham dinda untuk mengilhamkan puisi Memuji Keagungan Allah SWT Mencipta Alam dengan ilmu-Nya yang bijaksana tiada siapa yang dapat tandingi-Nya.
Uruskan
6y
SukaTunjukkan lagi reaksi
Werdy Kalbary terima kasih ya Ratu Rimba Niagara:::
sungguh, keindahan yang dihamparkan Allah di hadapan kita ini hanyalah fana dan sementara,
dan kita hanyalah membaca jejak

yang menyurat dan menyiratkan kendahanNYA
selanjutnya menyimpan nya ke dalam frame keabadian
tuk di lafalkan sebagai jutaan tahmid ke haribaanNYA...
----- metsoredinda---
GERIMIS PELANGI CINTA
Biarpun gerimis buat hatiku pilu
Lalu aku menangis penuh hiba
Tiada siapa yang tahu
Kupujuk diriku sendiri
Ah! Malangnya aku...
Ditinggalkan dia
Dalam rindu bayangan
Yang kapan bila jadi pasti
Hanya takdir menentukan
Ombak rindu masih belum mengerti
Ombak rindu bilang...
Badai membadai tak pernah reda
Sentiasa bergelora
Menerjang rindu
Dihayun-hayun lalu dilambung
Nun...dihumbankan jauh rindu
Di pulau sepi ...bisu...kaku...
Dalam sepi....bisu....kaku...
Gerimis datang bersama bebayang
Yang dirindui dalam igauan
Yang sepi...bisu...kaku...
Terus jadi ceria
Setelah gerimis reda
Muncul pelangi nan indah
Bebayang yang mengekori gerimis
Menjelma di hadapan yang di rindui
Yang dirindui bersyukur
Dalam gerimis
Dikurniakan cinta yang
Dinantikan menjadi kenyataan!
Hebat-Nya gerimis pelangi cinta!
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
3 Julai 2012

6 tahun yang lepas
SIFU PUISI SUFI
Siarkan puisi sufimu...semua ahli grup mahu menghayatinya duhai yang berjiwa hamba...kami mahu menjadikanmu sifu puisi sufi kami duhai hamba yang berjiwa hamba...Syukur Ya Allah sifu yang dinantikan selama ini telah merelakan hatinya menjadi sifu sufi puisi kami makanya Ya Allah di bulan nisfu Sya'ban ini Kau limpahkan Kurniaan ilmu yang boleh melembutkan hati kami menuju ke jalan-Mu tanpa ada rasa ujub pada diri sendiri biarpun sebesar zarah pun kerana dengan adanya sifat ujub itu akan membakar segala amalan kami...sesungguh-Nya kami hamba-Mu yang hina Ya Allah. Aamin Ya Rabbal A'Lamin.
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
4 Julai 2012
Komen
 NUR HIDAYAH KASIH ILAHI

Kita menulis bukan menunjuk betapa hebatnya kita menulis

Kita menulis untuk mentarbiyahkan diri kita sendiri
Kita menulis tanda kita Syukur pada Kurniaan Allah SWT
Setiap yang kita tulis akan dipertanggungjawabkan

Jika kita menulis 
Untuk sengaja menyakitkan hati atau menyindir
Nauzubillah akan ditanya oleh Tuhanku nanti
Kerana itu biarlah aku tak perlu jadi penulis
Akan aku kakukan jemariku dari berpena

Matlamat aku menulis mahu mengundang
Nur Hidayah Kasih Ilahi
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
PUTRI RIMBA NIAGARA
4 Julai 2012



6 tahun yang lepas
MekNor Kelate sedang bersama Budin Mat Isa dan 39 yang lain.
salam Nisfu Sa`aban dari nor
Jangan Lupa Pakat baca Yasin ya,,,,,
6 tahun yang lepas
AKU DALAM ARCA KRISTAL KOSONG
Bila aku tersentak kaku
terpegun dengan sebuah kecantikkan abadi
baru aku mengerti
siapa aku
dalam arca kristal ini
sesungguhnya kosong
kosong dan lohong...
Baru di ufuk ini aku tersedar
sesungguh sombongnya aku
sedangkan...
aku seperti sampah
yang hanyut dilautan sendirian
tiada erti apa-apa
bagaikan setitik hitam di langit
tidak bermakna sedikit pun
seperti sebutir pasir di bumi
semua asing dan kerdil
bagai setitis zarah di udara
aku kelemasan..
sesungguhnya aku sendirian
di bumi Allah ini...
Aku tiada apa-apa, kosong dan likat kejahilan
kekuatanku hanya puing-puing buih dilautan
Sesungguhnya aku milik ALLAH...
by Lezaihasra...disubuh yang bening ini...
Besut, Terengganu.
21hb June 2012...6.00 pagi.. — with Ahmad Tajuddin and 44 others.
SUDI MENTARBIYAHKAN AKU DENGAN PUISI SUFIMU
Duhai hamba Allah yang berjiwa hamba...
Jiwamu tak kosong
Malah terisi dengan ilmu khasaf-Nya Ilahi
Lalu aku muhasabah diriku sendiri
Kenapa aku masih ego dengan diriku
Terpedaya dengan diriku sendiri
Kenapa tidak saja aku menuntut
Ilmu akhirat denganmu
Dan menjadikanmu idolaku
Mentarbiyahkan aku
Dengan puisi-puisi sufimu
Yang indah seperti bulan purnama malam
Duhai hamba Allah
Yang bersuarakan akhirat
Roh dan jasadku kini
Terperuk dikawah penjara
Paling dalam
Gelap
Dalam sinar iman
Yang mahu dilepaskan
Dari kegelapan
Yang tiada sifu agama
Yang sudi membimbingku
Makanya aku perlukanmu
Duhai suara akhirat
Puisi sufimu
Amat kuharapkan
Untuk menerangi
Ketandusan imanku
Yang mencengkam
Roh dan jasadku
Untuk keluar dari kepompong kejahilan
Moga kau terbuka hati menerimaku menjadi sifuku
Sifu aku untuk berpuisi sufi
Yang mengajak aku ke jalan-jalan
Syurga-Nya Ilahi
Ke jalan redhaNya Ilahi
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
21 Jun 2012
KARYA LEZAIHASRA & PUTRI RIMBA NIAGARA
4 Julai 2012

TIADA LAGI SINAR MENTARI MENIKAM
Sebuah hati...
Kehitaman menutupi di buritan langit
bukan siapa memaksa hadirnya
bukan kita rela menadah gelora
tiada lagi sinar mentari menikam
berubah muram wajah pemburu
Kesiangan merajuk duka
desiran angin henti menyapa
dikamar usang menggunung resah
menanti damai semakin menyepi
terdiam dalam derita sendiri
Dimana letak seribu janji
dilohong mimpi masih terkunci
bicara tanpa erti tersekat mati
tika penimbang akal bergelombang
terlontarlah caci, nista dalam lupa
kerana berkerak duka lama
sebuah hati...
Mokhtar Yusof
Cheyy....My.
3.Julai.2012.@
2026 hrs.
SEBUAH HATI YANG LUKA
Sebuah hati yang luka
Dipanah petir bertalu-talu
Terbakar hangus
Merintih meraung
Raungan tidak dikasihani
Dalam sabar
Mohon pada-Nya
Digantikan hati baru
Diserikan dengan sinar iman
Syukur Alhamdulillah
PUTRI RIMBA NIAGARA
4 Julai 2012
KARYA MOKHAR YUSOF & PUTRI RIMBA NIAGARA
4 Julai 2012
DI MANA LETAKNYA NILAI KEJUJURAN
Di mana letaknya nilai kejujuran
Untuk ku jadikan arah hidup
Mungkin ini hanya menguji ketabahan
Sebelum ku temui erti kebahagiaan
By: Mei Burn Mei
4 Julai 2012
BETAPA INDAHNYA KEJUJURAN
Kejujuran bukan pada kata-kata manis
Kejujuran dapat dirasa oleh hati
Biarpun mulut berkata lain hati berbicara lain
Akan dapat dirasai kecurigaannya
Kejujuran hanya yang mengerti
Betapa indahnya kejujuran
Akan rasa damai di hati...
Itulah kebahagiaan yang sebenar
PUTRI RIMBA NIAGARA
4 Julai 2012
SALAM UKHUWAH DOA KASIH ANTARA BRUNEI & MALAYSIA & INDONESIA

Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku!

Terima kasih kerana memerintah negara Brunei
Dengan adil dan saksama dapatlah rakyat
Berteduh di Negara Brunei dengan
Rasa aman dan damai untuk meneruskan
Perjuangan kehidupan yang sementara ini
Menuju ke Negeri Abadi dengan bekalan
Yang ada nilaian di Sisi-Nya 
Insya-Allah Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.

Doa daripada : Ratu Rimba Niagara

6 tahun yang lepas
AKU DALAM ARCA KRISTAL KOSONG
Bila aku tersentak kaku
terpegun dengan sebuah kecantikkan abadi
baru aku mengerti
siapa aku
dalam arca kristal ini
sesungguhnya kosong
kosong dan lohong...
Baru di ufuk ini aku tersedar
sesungguh sombongnya aku
sedangkan...
aku seperti sampah
yang hanyut dilautan sendirian
tiada erti apa-apa
bagaikan setitik hitam di langit
tidak bermakna sedikit pun
seperti sebutir pasir di bumi
semua asing dan kerdil
bagai setitis zarah di udara
aku kelemasan..
sesungguhnya aku sendirian
di bumi Allah ini...
Aku tiada apa-apa, kosong dan likat kejahilan
kekuatanku hanya puing-puing buih dilautan
Sesungguhnya aku milik ALLAH...
by Lezaihasra...disubuh yang bening ini...
Besut, Terengganu.
21hb June 2012...6.00 pagi.. — with Ahmad Tajuddin and 44 others.
SUDI MENTARBIYAHKAN AKU DENGAN PUISI SUFIMU
Duhai hamba Allah yang berjiwa hamba...
Jiwamu tak kosong
Malah terisi dengan ilmu khasaf-Nya Ilahi
Lalu aku muhasabah diriku sendiri
Kenapa aku masih ego dengan diriku
Terpedaya dengan diriku sendiri
Kenapa tidak saja aku menuntut
Ilmu akhirat denganmu
Dan menjadikanmu idolaku
Mentarbiyahkan aku
Dengan puisi-puisi sufimu
Yang indah seperti bulan purnama malam
Duhai hamba Allah
Yang bersuarakan akhirat
Roh dan jasadku kini
Terperuk dikawah penjara
Paling dalam
Gelap
Dalam sinar iman
Yang mahu dilepaskan
Dari kegelapan
Yang tiada sifu agama
Yang sudi membimbingku
Makanya aku perlukanmu
Duhai suara akhirat
Puisi sufimu
Amat kuharapkan
Untuk menerangi
Ketandusan imanku
Yang mencengkam
Roh dan jasadku
Untuk keluar dari kepompong kejahilan
Moga kau terbuka hati menerimaku menjadi sifuku
Sifu aku untuk berpuisi sufi
Yang mengajak aku ke jalan-jalan
Syurga-Nya Ilahi
Ke jalan redhaNya Ilahi
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
21 Jun 2012
KARYA LEZAIHASRA & PUTRI RIMBA NIAGARA
4 Julai 2012
Lisa Arif

pimpinlah aku
tunjukkan jalan benderang
6 tahun yang lepas
Lisa Arif sedang bersama Ahmad Tajuddin dan 38 yang lain.
cinta hatiku
genderang lantang
berdengung menagih bakti
engkau kepunyaan negara 
berbaktilah negarawanku
aku mengerti tanggunganmu
berat menggalas amanah
kudrat memakan masaku
demi hangat cintaku
aku iringi doa
aku bekalkan seluruh hatiku
walau hariharimu tanpa aku
aku setia di sini
mengempang buakan rindu
sematamata kasihku milikmu
kesateriaku
JALINAN PUISI CINTA BAWA KE SYURGA-NYA
Duhai sahabat yang kusayang dari dulu hingga kini...
Air matamu air mataku
Kita sama-sama ketawa dalam duka
Kita sama-sama berpuisi
Menyulam kata-kata indah
Ada kalanya kita terluka hati dek tersalah berbicara puisi
Kerna kita insan yang tak sempurna
Makanya maafkan aku
Sepanjang persahabatan kita
Buatkan mu terluka
Aku amat percaya
Luka didunia ini masih bisa dirawat kok
Dengan saling memaafkan
Justru salam damai sampai mati kita damai
Salam rindu yang telah lama terpendam
Salam sayang...
Sayang...sayang...sayang
Padamu...
Pada semua sahabat puisi tersayang
Biar di wall grup ini
Kita berkumpul semula
Berpuisi seperti
Di taman-taman Syurga
Berpuisi seolah esok akan mati
Mana tahu kita bisa senyum
Tika hari mati
Kerna masalah remeh-temeh dunia kita udah selesaikan
Sebelum mati
Dan Insya-Allah di akhirat nanti
Kita tidak akan ditanya
Segalanya sudah bersih hati tika di dunia
Kerna di Syurga diterima cuma amalan yang bersih
Kirim salam sayang aku pada semua sahabat
Puisi kita di sini yang pernah mengenaliku
Dan sahabat baikmu vra bella
Katakan aku minta maaf pada mereka semua
Kerna aku terdera rindu pada kawan-kawanku
Kawan-kawan puisiku
Mana tahu puisi kita yang lahir dari kalbu nan suci
Ini bisa dierima-Nya sebagai bekalan di Sana nanti
Dan sama-sama berpuisi di Di-Syurga-Nya juga
Alangkah bahagia...kekal abadi bersahabat
Berkat berkasih sayang atas nama jalinan
Puisi Cinta Bawa Ke Syurga-Nya
Allah Maha Pengasih Maha Penyayang
Berkat kasih yang tulus ikhlas kerna-Nya
Kita bersama mematri kasih persahabatan
Hingga ke Syurga-Nya
Aamin Aamin Aamin Ya Rabbal A'Lamin
Karya: Putri Rimba Niagara
17 Mei 2012
SENYUMMU PENGUBAT DI KALA DUKAKU
Duhai teman...
Mahalnya nilai senyummu
Mahalnya seperti berjuta ringgit
Wow...macam itu mahalnya
Aku tak mampu membeli senyum mu
Kerana aku cuma ada daunan kasih
Sebagai pengganti wang ringgit
Sampai kapan pun aku tak bisa memiliki senyummu
Sedangkan aku ingin sangat kau senyum padaku
Mujurlah gambarmu yang tersenyum manja itu
Pengobat dukaku di kala aku rindu padamu
Itulah mahalnya senyummu
Senyumanmu ikhlas
Seikhlas hatimu
Mengukirkan senyuman
Senyummu mahal daripada jutaan ringgit
Kerana
Senyum itu satu sedekah
Karya Putri Rimba Niagara
17 Mei 2012
3 TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
TANPA KITA SEDARI BUMI INI BERPUTAR SEDAR TAK SEDAR USIA KITA MENINGKAT SETIAP TAHUN SAMPAI SUATU SAATNYA PASTI AKAN MENINGGALKAN BUMI INI MAHU TIDAK MAHU BERSIAP ATAU TIDAK KEMATIAN PASTI MENJEMPUT KITA.MOGA KITA MENINGGALKA DUNIA DI KALA ALLAH REDHA AKAN KITA DAN SEMUA MANUSIA YANG MENGENALI KITA REDHA ATAS KEMATIAN KITA. BARULAH TENANG ROH DI KALA ITU. AAMIIN
Foto Kami taat setia Kdymm Sultan Kelantan dan Tengku Mahkota Kelantan.

PETIKAN PERPUSTAKAAN ALAM MAYA RATU RIMBA NIAGARA,

18 SYAWAL 1439H
4 JULAI 2018

0 comments:

Post a Comment

 
;