Tuesday 18 December 2018

BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (472) AKU REDHA AKU HAMBA CIPTAANMU



BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (472) AKU REDHA AKU HAMBA CIPTAANMU


Allah namaMu Maha Sempurna Indah

Foto Lisa Amat.
Lisa Amat


DUHAI JIWA YANG TENANG
SAHABAT ENGKAU DI ANTARA PILIHAN-NYA YANG TERPILIH UNTUK LIKE & KOMENTAR KARYA YANG KUSIARKAN. TERIMA KASIH SAHABAT KERANA HATIMU SELEMBUT SALJU APABILA MELIHAT KEBESARAN TUHAN YANG NYATA. MOGA LIKE DAN KOMEN MU ADA NILAIAN DI SISI-NYA AAMIIN.
اللّهُ
لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ
لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُِ
أَسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمِ اَلَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُوْمُ وَ أَتُوْبُ إِلَيْه
لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِمِ
اللهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَىٰ اٰلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّد
سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرَُ
سُبْحَانَ اللّهِ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللّهِ الْعَظِيم
حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيل نِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِيرُ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم ِ
ALLAH KUCINTA MUHAMMAD KUKASIH MOGA CINTA DAN KASIHKU TERPATRI SAMPAI SYURGA AAMIIN
MENCINTAI-MU ALLAH TIADA PENGHUJUNG-NYA
Akan selalu kusebut dan kusimpan dalam hati namaMu ya Allah,,,
hingga nafas ini tak lagi berjalan.........!!! — at اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ.




6 tahun yang lepas
Ustazah Norhafizah Musa (Official) sedang bersama Abu Ahmad dan 3 yang lain.
Sabda Rasulullah saw bermaksud:
"Tidaklah seorang hamba bersujud kepada Allah dengan ikhlas, kecuali Allah akan mengangkat darjatnya dan menghilangkan kesusahannya".
Ayuh....kita nikmati sujud kita kepada ALLAH.
BERHAYALLAH UNTUK MENYINTAI-NYA DIA PASTI DATANG PADAMU DI REALITI KALBUMU DAN BILA MENJADI REALITI HIDUP DAN MATIMU HANYA DISANDARKAN PADA-NYA SAJA. SEGALA TAKDIR KAU TERIMA DALAM PASRAH TAWAKAL DAN REDHA.

SEMUA RAKAN FBKU ADALAH PERMATA DARI SYURGA
BismillahirRohmanirRohim
Assalamualaikum wr wb
Kepada semua rakan fbku merangkap sahabat akhiratku...
Setiap rakan fbku adalah permata dari Syurga
Kurniaan-Nya untuk aku syukuri
Tak kira apa statusmu
Berdarjat atau pun tidak
Kalian semua kusanjungi dan kukasihi sepenuh jiwa
Melihat kalian hadir di wallku seperti aku
Melihat indahnya bintang-bintang di kanvas langit Ciptaan-NYa
Subhanallah terlalulah indah
Rasa tidak mahu aku lepaskan pandangan biarpun sekelip cuma
Begitu indahnya bintang-bintang
Pelbagai bentuk warna
Berkelipan
Masing-masing berkelipan
Bersinar-sinar
Terpesona aku menatap
Keindahanmu bintang
Syukur Ya Allah
Kau beri aku kesempatan
Melihat
KekuasaanMu KebijaksanaanMu KeindahanMu
Menghias langit malam
Yang begitu indah
Aku melihat bintang ciptaanMU
Seperti aku melihat permata-permata dari Syurga
Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar
Cukup sempurna indahNya Ya Allah...
Begitu jugalah Ya Allah
Sebagai mana indahNya
Bintang ciptaanMu
Sama seperti rakan-rakan fbku
Moga dengan belas ehsanMu Ya Allah
Pertemuanku di alam maya dengannya
Kau yang izinkan Ya Allah
Kau yang membuka hatiku
Untuk terima dia sebagai rakan fbku Ya Allah
Aku terima dengan hati yang setulus ikhlas Ya Allah
Dengan harapan mereka tak jemu
Memberi aku sokongan/dukungan
Dalam dunia sastera/sastraku
Tintaku ini adalah fisabilillahku untukMu Ya Allah
Makanya setiap rakan fbku begitu juga Ya Allah
Bukan sekadar wujud menjadi fbku
Senyap membisu kaku lesu sibuk hinggakan
Walau pun sekadar like pun dia tak sudi Ya Allah
Walau pun sekadar menulis sebaris ayat pun tidak Ya Allah
Sedangkan dia seorang yang bijak pandai
Mempunyai ijazah bergulung Ya Allah
Walaupun dia seorang hartawan jutawan Ya Allah
Walaupun ilmunya berpidato cukup tinggi Ya Allah
Walaupun ilmu kependekarannya serba mendalami Ya Allah
Tapi mereka semua tidak dapat membatu aku Ya Allah
Aku buntu Ya Allah untuk mempertahan mereka untuk menjadi rakan fbku Ya Allah
Yang aku sedihnya
Mereka pada mulanya mahu bersumpah setia untuk susah senang bersamaku
Tapi lagi mereka kenal aku lagi mereka bisu membisu sepi menyepi
Adakah mereka semakin kenal aku semakin benci padaku Ya Allah
Dulu dia like
Dulu dia beri komen
Dulu dia sudi memberi pandangannya kepada setiap karya yang aku siarkan
Tapi sekarang mereka diam membisu
Sedangkan setiap kali aku menyiarkan karya
Aku tertunggu-tunggu untuk mereka
Memberi pendapat mereka tentang karya aku
Aku bukan suruh mereka memuji karyaku hebat
Aku bukan suruh mereka mengutuk karyaku teruk
Cuma aku mahu mereka memberi pemikiran mereka
Apa yan ada di setiap karyaku
Adakah karyaku tinta kosong yang tak punyai mesej
Atau sekadar luahan perasaan peribadi yang kosong tanpa arti
Sebagaimana aku luahkan segala pemikiranku di karyaku
Begitulah aku mahu rakan fbku
Memberi buah fikirannya kepada karya-karyaku
Tak akan itu pun mereka tak mahu membantu aku Ya Allah
Itu belum lagi mahu mereka berkerjasama denganku
Untuk mengusahakan karya-karya
Dan perjanjian rakan kongsi aku dengannya
Adalah Allah Taala menjadi saksi
Jika mendatangkan keuntungan akan dibahagia dua
Andai kata aku meninggal dunia
Keuntunganku hendaklah diinfakkan ke jalan-jalan fisabilillah
Itu mahuku pada mereka yang mahu berkerjasama denganku
Hak cipta karya tetap milikku
Kerana jika milikku
Karya yang sama sesiapa yang berminat berkerjasama denganku
Boleh menerbitkan tapi dalam bentuk yang berbeda
Ini bermakna hak milik karya Allah Taala Yang Punya
Aku sebagai penghantara saja
Aku berbuat demikian dengan harapan
Ilmu Kurniaan Allah yang diberikan kepadaku
Dapat disebar-luaskan
Diserata pelosok dunia dengan diterjemahkan bahasa seluruh dunia
Rakan fbku aku berkawan denganmu
Bukan sekadar kosong
Tapi ada matlamat
Makanya siapapun kamu
Tolong jangan sepikan aku
Tolong berikan pemikiranmu
Ke atas setiap karya yang aku siarkan
Kerana pemikianmu itu terlalu amat berharga bagiku
Terlalu berharga
Sebagaimana indahnya bintang di langit
Sebagaimana berharganya permata paling mahal
Begitulah berharganya setiap pemikiranmu itu padaku
Jika komen itu bukan tertumpu pada karyaku
Tiada kena mengena dengan karyaku
Tolong tinggalkan aku
Jangan dipedulikan aku lagi
Kerana selama ini pun kau tak ambil peduli
Kau sentiasa sibuk dengan urusanmu yang tak pernah habis-habis
Kau biarkan aku berjuang sendirian
Dalam keadaan yang serba kepayahan
Makanya cukuplah sampai di sini
Urusanmu denganku
Maafkan aku jika bicaraku keterlaluan
Aku tiada masa lagi untuk menunggu
Aku tiada masa lagi untuk mengharap
Tapi aku tak akan berhenti mengharap
Allah SWT menggurniakan aku
Tentera-tentera fisabilillah-NYa
Yang sanggup memberikan
Segala pemikirannya
Membantu aku merealisasikan cita-citaku
Itu saja yang aku harapkan dariNya
Moga Allah SWT perkenankan segala cita-citaku
Insya-Allah Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
Luahan rasa yang terpendam dari rakan fbmu,
Ratu Rimba Niagara
191212


AKU REDHA AKU HAMBAMU
Ya Allah sebelum aku bertemuMu
izinkanlah aku melakukan amal soleh
yang ada Nilaian di SisiMu
Belas kasihanlah padaku Ya Allah..
kerana padamu saja yang kusandarkan harapan
hidup dan matiku adalah atas kehendakMu
andainya hari ini hari terakhirku hidup di bumiMu ini aku redha
Jikalah Kau panjangkan umurkan
berilah aku peluang untuk berbuat kebaikan yang Kau redhai...
capaikanlah segala cita-citaku...
cita-citaku adalah
lambang cintaku padaMu
Lambang kasihku pada semua makhluk ciptaanMu
maka makbulkanlah Ya Allah Yang Maha Berkuasa
atas setiap sesuatu yang Engkau kehendaki...
Kun Fayakun
maka jadilah atas izinMu dan kehendakMu
hambaMu yang kerdil merayu padaMu Ya Allah
yang menguasai seluruh alam semesta...
maka makbulkanlah doaku ini
aku redha aku hambaMu
aku redha aku dilahirkan ke dunia
atas kehendakMu
maka redhakanlah aku menjadi
khalifahMu menumpang di bumiMu ini
dengan melakukan amal soleh
yang ada nilaian di sisiMu
inilah perjanjianku denganMu
ketika aku di dalam kandungan ibuku
berilah kebajikan rahmat kasihMu kepada kedua orang tuaku
sebagaimana mereka telah memelihara dan mendidikku
sehingga aku kenal diriku
aku kenalMu Ya Allah
aku redha semua takdirMu ke atasku
Karya Ratu Rimba Niagara
17 Disember 2012
KAU DAN AKU MILIKNYA
Duhai si bunga nan menawan
Indahmu di sana
Cantikmu kutertawan
Harummu mewangi kalbu
Aku ingin miliki cintamu
Kerana cintamu suci dan murni
Sesuci embun pelangi cinta
Tapi bisakah aku
Miliki cintamu
Tempatmu jauh ku tak tahu
Di pergunungan pasir
Tempat tandus kemarau nan panjang
Biarpun kemarau nan panjang
Kau terus berjuang untuk hidup
Agar terus hidup
Kau terpaksa memijak duri-duri
Luka parah
Berdarah...darah...
Dalam sendu terpilu
Kau dibakar terik mentari
Kau tahankan juga
Mentari tak pernah jemu membakarmu
Dalam kedahagaan kau masih bertahan
Kau berdoa agar hujan turun
Menghilangkan dahagamu
Tapi mana bisa mungkin hujan turun
Di tempatmu yang kemarau
Tapi kau sabar...sabar...sabar
Hingga Tuhan kasihan padamu
Di setiap duri
Dikirimkan embun dari Syurga
Engkau bersyukur sebanyak-banyak-Nya
Syukur yang tak terhingga
Berkat kesabaranmu
Yang tak henti diuji
Lambang cinta Tuhan-Mu pada kamu
Dengan izin-Nya
Kamu berbunga indah
Indahmu di sana
Siapa yang melihat pasti ingin milikimu
Untuk dipetik diletak di sanubari
Memiliki cintamu seperti
Memiliki sekuntum bunga di Taman Syurga
Bersyukur aku pada-Nya
Andai engkau milikku
ITULAH TAKDIR YANG AKU IMANI
Duhai suara misteri di sana
Suaramu kudengar
Dengan jelas tanpa hijab
Semua-Nya dengan izin-Nya jua
Jika kau ingin memiliki
Jika kau ingin memetikku
Sanggup kau
Menempuh segala liku
Memijak-mijak duri
Yang akan melukakanmu
Dan akan melukakan hatimu
Sanggupkah kau dibakar terik mentari?
Hingga hatimu terbakar hangus?
Pastinya kau tak akan sanggup
Jika kau tak sanggup
Menempuh segala onak dan duri
Semata ingin memiliki
Padamkanlah saja niatmu
Untuk memiliki cintaku
Biarkan saja aku di sini
Bersama dengan Kekasihku
Yang menciptakan aku
Yang memberi kehidupan padaku
Apa saja dugaan yang diberikan padaku
Aku redha kerana itu lambang cinta-Nya padaku
Apa yang ditakdirkan padaku
Apa yang dikehendaki KUN FAYAKUN
Itulah takdir yang aku imani
Karya Ratu Rimba Niagara
18 Disember 2012
JADILAH AKU ATAS KEHENDAKNYA
Semuanya milik Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari
mak datuk kayanya dia
jadinya dia jutawan dunialah ye
tabiklah aku pada dia
aku pun nak jadi macam dia...
kaya....kaya....macam dia...
Heiii cermin sikit muka engkau tu siapa ye...
aku tengok engkau dari dulu hingga kini
miskin ladi dhaif
duit dalam bank tak ada
janganlah berangan nak jadi macam dia ye
aku tengok engkau tulis
berjela...jela...
setiap hari...
ada dapat duit?
orang menulis dapat duit
untuk menyara kehidupan...
tapi engkau
selalu kata duit tak penting
tapi engkau hidup
pakai apa?
Aku hidup...
apa adanya
mana tahu buah cempedak jadi nangka
Eeiii engkau jangan mimpilah
bulan jatuh ke riba
mati hidup semula pun
engkau tak akan kaya
seperti
-->Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari!
Tak akan aku miskin dan dhaif
aku tak redha pulak?
aku redhalah
sampai aku mati
aku miskin juga pun tak apalah
Engkau tak cemburu ke
dengan kekayaaan yang dimiiki
oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari!
semua kagum dengannya tau
sebab dia memiliki semua harta di dunia ini
hebathebat! dia tu...
Aku mahu tanya engkau...
harta di dunia ini semua milik dia
habis tu dia itu milik siapa?
Milik Tuhan...
jadinya Tuhan lebih
kaya daripada dia
itu maksudmu?
Iya ...
kaya macam mana pun
dia milik Tuhan
andaikata dia mati hari ini
semua hartanya bukan lagi
milik dia...
terus jadi miskin di kubur...
tapi ada satu perkara yang perlu engkau tahu
Apa dia?
katakan padaku...
apa yang aku tak tahu tentang dia
sebab dia idolaku
aset-asetnya semua dalam otak aku
aku dah kira
dah congak-congak
memang kaya gila-gila
dan hebat gila-gila....
kalau aku kaya macam tu
mesti aku suka
semua orang hormat dan
sanjungi aku...
barulah nikmat hidup namanya itu
semua hendak semua dapat...
tak payah susah-susah
terpaksa bermimpi nak dapatkan
sesuatu impianku
apa yang aku tak tahu tentang dia
cepat beritahu aku
kerana setahu aku
tentang dia selalu aku ambil peduli
Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari tu...
bukan saja kaya dunia je tau...
jutawan akhirat juga tu...
jutawan dunia
jutawan akhirat
Kalau begitu tak salah lah aku
memilih dia sebagai idolaku
jutawan dunia
jutawan akhirat
engkau tu jutawan apa?
Aku...aku...aku...
cuma milikNya
aku usaha selagi terdaya
Kalau DIA kata
Kun Fayakun
jadilah aku atas kehendakNya
Karya Ratu Rimba Niagara
12 Disember 2012


DOA KASIH UNTUK WAN UDA
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Salam sejahtera kepada Wan Uda
apa kabar Wan Uda di sana
maafkan puteri kerana tak dapat datang
di saat-saat Wan Uda tertunggu-tunggu
kedatangan puteri
Wan Uda kata
bila puteri nak datang
Wan Uda rindukan puteri
Wan Uda rindukan gurau senda puteri
Wan Uda sayangkan puteri
puteri saja yang faham Wan Uda
Wan Uda...
puteri pun sayangkan Wan Uda
puteri pun rindukan Wan Uda
kalau boleh puteri mahu menjaga Wan uda
tapi apakah daya puteri tiada daya
maafkan puteri Wan Uda
seronok bila bertemu Wan Uda
macam-macam yang Wan Uda ceritakan pada puteri
semuanya sedih-sedih kisah Wan Uda
semuanya buatkan puteri menangis Wan Uda
tapi sampai sekarang puteri belum pun dapat
mengarangkan cerita Wan Uda
Wan Uda sayang sabar ye...
nanti puteri datang bawakan
makanan untuk Wan Uda
Wan Uda doakanlah puteri dimurahkan rezeki
melimpah ruah dariNya In Shaa Allah bAamiin
boleh puteri binakan istana indah untuk
Wan Uda dan rakan sebaya Wan uda
kita hidup bersama
puteri siapkan makanan untuk Wan Uda
puteri ajar Wan Uda dan bunda Farihah
mengaji Al-Quran ...
kita bezikir bersama-sama
sembahyang bersama-sama
kita tak perlu lagi
ingatkan hal-hal dunia
yang semuanya membuatkan kita sedih...
kita gunakan masa kita untuk
beramal soleh
mana tahu kita mati dalam beramal soleh
Tak sanggup puteri lihat
Wan Uda tinggal keseorangan
di pondok terpencil itu
Wan Uda sudahlah sakit
jalan pun gunakan kerusi
masak pun tak mampu
Wan Uda cuma tunggu
menantu Wan uda
hantar makanan
itulah makanan semangkuk
yang dipanaskan
makan secara sedikit-sedikit berhari-hari
agar tahan seminggu
bila habis
Wan Uda tak makan
Wan Uda kelaparan
dulu masa ada anak Wan Uda masih hidup
bolehlah dia datang setiap hari menghantar makanan
kini dia sudah tiada lagi siapa yang hendak menghantar makanan
harap belas kasihan menantu ...
apalah sangat kasih menantu dengan anak
masa suaminya hidup kasihlah ibu mertuanya
suaminya sudah meninggal ibu mertuanya tidak dihiraukan
Wan Uda bukan tak ada anak
tapi anak macam tak ada perasaan belas kasihan
ada ke tapak rumah Wan Uda tinggal
hendak dijual
kalau dijual ke mana Wan Uda hendak tinggal?
anak tak mengenang budi...
Sabar ye Wan Uda
doakan puteri murah rezeki
puteri sedang berjuang bermati-matian
manalah tahu usaha puteri Allah perkenankan
di bayangan puteri kita tinggal bersama-sama
puteri masakkan apa makanan kegemaran Wan Uda
kalau Wan Uda sakit puteri suapkan Wan Uda
puteri bawa Wan Uda dan bonda Fatihah
jalan-jalan makan angin
melihat keindahan alam ciptaan Tuhan...
mesti bahagia kan Wan Uda
Puteri masih ingat lagi selepas hari raya
puteri bawa Wan Uda dan bonda Farihah
jalan-jalan dan kita makan di restoran
puteri pesan makanan yang Wan Uda suka
seronok makan sama-sama kan Wan Uda
lepas habis makan kita bersiar-siar di pantai
menghirup udara segar
Wan Uda kata, Wan Uda nak tukarkan nama
tanah Wan Uda kepada nama puteri
beria-ia Wan Uda mahu bagikan pada puteri
tapi puteri tidak mahu
kerana pasti nanti anak Wan Uda marahkan puteri
buat apa bagi anak yang tak kenang budi ..
ada ke patut ibunya dibuat macam sampah terbuang?
baik Wan Uda bagi pada puteri
kalau Wan Uda mati boleh puteri jual dan
gunakan wang itu untuk capaikan cita-cita puteri
menangis puteri Wan Uda
terlalu memahami puteri
tak tergamak puteri nak ambil harta Wan Uda
itu saja tanah yang Wan Uda miliki
puteri yang nak usahakan
menghadiah rumah indah untuk Wan Uda
dan mengambilkan pembantu rumah untuk menjaga
semua keperluan Wan Uda
tapi puteri tak beritahu Wan Uda
dikhuwatiri nanti Wan Uda mengharap pulak
tapikan Wan Uda...
dalam puteri sedang berangan-angan
untuk Wan Uda dan bonda Farihah
sampai hati Wan Uda
tinggalkan puteri tanpa pesan
tinggalkan puteri selamanya
puteri belum sempat untuk
menghadiahkan Wan Uda sebuah rumah
untuk persiapan jalan-jalan ke SyurgaNya
Wan Uda sudah pergi sebelum sempat
untuk puteri membahagiakan Wan Uda ...
tahukah Wan Uda saat ini
puteri menangis hiba
mengingati Wan Uda
tiada lagi tempat puteri
menceritakan masalah puteri pada Wan Uda
puteri benar-benr terasa kehilangan Wan Uda
benar-benar Wan Uda
manalah tahu Wan Uda
berkat kita saling berkasih sayang keranaNya
kita dapat bertemu di SyurgaNya
In Shaa Allah Aamiin
Ya Allah SesungguhNya Kau Maha Penyayang...
Kau sukakan kepada yang saling berkasih sayang
Saling berkasihan belas keranaMu
Ya Allah dengan belas kasihanMu
Kau ampunkan segala kesalahan ibu saudaraku
masukkanlah dia ke dalam roh-roh hambaMu
yang beramal soleh berkat dia berniat memberikan
tanah miliknya untuk aku usahakan ke jalanMu Ya Allah
Ya Allah biar pun tanah itu tidak dipindah milikkan
kepada namaku tapi nawaitunya sudah ada Ya Allah...
Kau mengira setiap amalan itu dengan niat hambaMu
maka Kau terimalah niatnya itu dengan ganjaran
pahala dariMu yang berlipat kali ganda atas niat
sedekah jariahnya dengan balasan SyurgaMu
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Karya Ratu Rimba Niagara
18 Disember 2012
6 Setahun yang lepas
Lihat Kenangan Andachevron-right
Rabbi najjinii minal qaumazhzhaalimiin.( QS:28/21)
ARTINYA;
Wahai Tuhanku,selamatkanlah aku dari orang2 yg zhalim
Rabbi innii limaa anzalta ilayya min khairin faqiir. (QS: 28/24)
ARTINYA :
Ya Tuhanku ,sesungguhnya ǎku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yg Engkau turunkan kepadaku.


TANGISAN EMBUN DI PAGI HARI
Menangislah engkau duhai embun
Jika tangisan mu itu dapat meredakan kesedihanmu
Kesedihanmu adalah kesedihanku jua
Setetes tangisanmu
Adalah tangisan Kekasih-NYa
Yang rindu akan suara-suara Syurga
Syurga...Syurga...Syurga...
Apa saja mengenai Syurga
Semuanya indah mempersonakan mengujakan
Semua mahu meraihkan Syurga
Tapi adakah amal yang setetes ini
Pencipta Syurga mengurniakan padamu duhai embun?
Iya kita bisa malu
Sekadar amal yang setetes ini
Kita mahu DIA mengurniakan Syurga untuk kita
Sedangkan selautan tetesan embun amal kita
Tidak dapat menebus Syurga...
Allahu Akhbar!
Amal tanpa redhaNya
Seperti amal memakan diri seindiri
Bermakna Allah SWT menerima hambaNya
Setelah DIA redha dengan hamba-Nya
Jika DIA redha
Biarpun sekadar dua rakaat solat sunat dilakukan hamba-Nya
Selautan tetesan embun ganjaran pahala untuk hamba-Nya
Allahu Akbar!
Betapa besarnya harga redha Allah SWT
Tak dapat dinilaikan dengan selautan tetesan embun pagi
Redha Allah biarpun sekadar setetes embun pagi
Boleh menjadi selautan tetesan embun pagi
Jika hamba-Nya benar-benar ikhlas untuk meraih ke darjat
Redha Allah SWT
Duhai embunan pagi ..
Menangislah kamu...menangislah kamu...menangislah kamu
Jika tangisanmu itu dapat meraih redha-Nya Allah
Dan sejujurnya aku cemburu padamu embun
Setiap bait syair gurindam pantun puisimu
Mengheret jiwaku sebak dalam jiwa terlara
Betapa terasa kerdilnya aku di hadapan-Nya
Duhai embunan pagi
Sebanyak mana tangisan mu yang kau teteskan
Sebegitu jugalah aku
Menangis ...merayu dalam sendu pada-NYa
Kurniakan aku redha-Mu Ya Allah
Bukakan mata hatiku
Jangan sesekali pesona dunia
Menggelapkan mata hatiku
Menutupkan mata hatiku
Membuatkan aku menjadi manusia yang sombong!
Sedangkan perjanjian di alam ruh ku dengan Mu
Mahu taat dan setia dengan Mu
Mengaku Tiada Tuhan Selain Engkau
Hanya Engkau Saja Yang Layak DiSembah
Dengan Ini Aku Naik Saksi Tiada Tuhan Selain Engkau
Nabi Muhammad Pesuruh-Mu
Maka terimalah syahidku ini hanyalah untuk-Mu
Insya-Allah Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin ..
Doa hamba-Mu yang kerdil di pagi hari,
5 Safar 1434H
19 Disember 2012 

BERSAMA KITA SYAHID KE JALAN-NYA
Buat kekandaku ...
Terima kasih atas sokonganmu pada adinda
Kekanda benar buat adinda terharu
Bila rela pertaruhkan nyawa demi cita-cita adinda...
Sampai saat ini masih terharu kekanda...
Kekandalah perwira
Yang adinda kagumi
Kekanda menyokong perjuangan adinda
Adinda menyokong perjuangan kekanda
Sama-sama suburkan semangat juang
Biarpun perjuangan kita berbeza
Tapi matlmatnya tetap sama
Mahu pulang ke Pangkuan-Nya
Dalam syahid ke jalan-jalan-Nya
Insya-Allah Aamiin.
Ratu Rimba Niagara
19 Disember 2012

6 tahun yang lepas
KAU DAN AKU MILIK-NYA
Duhai si bunga nan menawan
Indahmu di sana
Cantikmu kutertawan
Harummu mewangi kalbu
Aku pengen miliki cintamu
Karna cintamu suci dan murni
Sesuci embun pelangi cinta
Tapi gimana bisakah aku
Miliki cintamu
Tempatmu jauh ku tak tahu
Di lautan pergunungan pasir
Tempat tandus kemarau nan panjang
Biarpun kemarau nan panjang
Kau terus berjuang untuk hidup
Agar terus hidup
Kau terpaksa memijak duri-duri
Luka parah
Berdarah...darah...
Dalam sendu terpilu
Kau dibakar terik mentari
Kau tahankan juga
Mentari tak pernah jemu membakarmu
Dalam kedahagaan kau masih bertahan
Kau berdoa agar hujan turun
Menghilangkan dahagamu
Tapi mana bisa mungkin hujan turun
Di tempatmu yang beriklim kemarau
Tapi kau sabar...sabar...sabar
Hingga Tuhan kasihan padamu
Di setiap duri
Dikirimkan embun dari Syurga
Engkau bersyukur sebanyak-banyak-Nya
Syukur yang tak terhingga
Berkat kesabaranmu
Yang tak henti diuji
Lambang cinta Tuhan-Mu pada kamu
Dengan izin-Nya
Kamu berbunga indah
Indahmu di sana
Siapa yang melihat pasti ingin milikimu
Untuk dipetik diletak disanubari
Memiliki cintamu seperti
Memiliki sekuntum bunga di Taman Syurga
Bersyukur aku pada-Nya
Andai engkau milikku
ITULAH TAKDIR YANG AKU IMANI
Duhai suara misteri di sana
Suaramu kudengar
Dengan jelas tanpa hijab
Semua-Nya dengan izin-Nya jua
Jika kau ingin memiliki
Jika kau ingin memetikku
Sanggup kau
Menempuh segala liku
Memijak-mijak duri
Yang akan melukakanmu
Dan akan melukakan hatimu
Sanggupkah kau dibakar terik mentari?
Hingga hatimu terbakar hangus?
Pastinya kau tak akan sanggup
Jika kau tak sanggup
Menempuh segala onak dan duri
Semata ingin memiliki
Padamkanlah saja niatmu
Untuk memiliki cintaku
Biarkan saja aku di sini
Bersama dengan Kekasihku
Yang menciptakan aku
Yang memberi kehidupan padaku
Apa saja dugaan yang diberikan padaku
Aku redha karna itu lambang cinta-Nya padaku
Apa yang ditakdirkan padaku
Apa yang dikehendaki KUN FAYAKUN
Itulah takdir yang aku imani
Karya Ratu Rimba Niagara
181212
INILAH MACAM-MACAM SURGA:
1. SURGA FIRDAUS,
2. SURGA ’ADN,
3. SURGA NAIM,
4. SURGA MA’WA,
5. SURGA DARUSSALAM,
6. SURGA DARUL MUQAMAH,
7. SURGA AL-MAQAMUL AMIN,
8. SURGA KHULDI.
Keterangan:
1). SURGA FIRDAUS:
Surga yang diciptakan dari emas yang merah dan di peruntukan bagi orang yang khusyuk sholatnya,menjauhkan diri dari perbuataan sia-sia,aktif menunaikan zakat,menjaga kemaluaannya,memelihara amanah,menepatijanji dan memelihara sholatnya.
.
2). SURGA ‘ADN:
Surga yang di ciptakan dari intan putih dan di peruntukkan bagi orang yang bertakwa kepada ALLAH (An Nahl:30-31), benar-benar beriman dan beramal shaleh (Thaha:75-76), banyak berbuat baik (Fathir: 32-33), sabar,menginfaqkan hartanya dan membalas kejahatan dengan kebaikan (Ar-Ra’ad:22-23).
.
3). SURGA NAIM:
Surga yang diciptakan dari perak putih dan di peruntukkan bagi orang-orang yang benar-benar bertakwa kepada ALLAH dan beramal shaleh. Al Qalam: 34
.
4). SURGA MA’WA:
Surga yang diciptakan dari jamrud hijau dan di peruntukan bagi orang- orang yang bertakwa kepada ALLAH (An Najm: 15), beramal shaleh (As Sajdah: 19), serta takut kepada kebesaran ALLAH dan menahan hawa nafsu (An Naziat : 40-41)
.
5). SURGA DARUSSALAM:
Surga yang di ciptakan dari yakut merah dan di peruntukkan bagi orang yang kuat imannya dan Islamnya,memperhatikan ayat-ayat ALLAH serta beramal shaleh.
.
6). SURGA DARUL MUQAMAH:
Surga yang di ciptakan dari permataa putih dan di peruntukkan bagi orang yang bersyukur kepada ALLAH. Kata Darul Muaqaamah berarti suatu tempat tinggal di mana di dalamnya orang-orang tidak pernah merasa lelah dan tidak merasa lesu. Tempat ini diperuntukkan kepada orang-orang yang bersyukur sebagaimana yg di sebutkan di dalam surat Faathir ayat 35. Sedangkan surga Darul Muaqaamah ini terbuat dari permata putih.
.
7).SURGA AL-MAQAMUL AMIN:
Surga yang di ciptakan dari permata putih.
Kata Al-Maqamul Amin menurut Dr M Taquid-Din dan Dr M Khan berarti tempat yang dan di peruntukkan bagi orang-orang yang bertakwa sedangkan surga Al-MaqamulAmin ini terbuat dari permata putih.
.
8). SURGA KHULDI:
Surga yang diciptakan dari marjan merah dan kuning diperuntukkan bagi orang yang taat menjalankan perintah ALLAH dan menjauhi larangannya (orang-orang yang bertakwa).
.
MASYA'ALLAH…
Semoga Kita semua termasuk ke dalam salah satu dari 8 macam surga di atas.
.
Aamiin Ya Robbal'alamin..
Ya Allah, ampunilah dosaku, dosa ibu bapa ku, keluarga ku,saudaraku dan setiap orang yang meng-klik Suka, share & berkomentar "aamiin" dan jangan Engkau cabut nyawa kami saat tubuh kami tak pantas berada di SurgaMu. Aamiin...
Sobat sekarang anda memiliki dua pilihan ,
1. Membiarkan sedikit pengetahuan ini hanya dibaca disini
2. Membagikan pengetahuan ini kesemua teman facebookmu , insyallah bermanfaat dan akan menjadi pahala bagimu. Aamiin..

HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
11 RABIUL'AKHIR 1440H
19 DISEMBER  2018

0 comments:

Post a Comment

 
;