Saturday 10 October 2020

SASTERAKU ANUGERAH-NYA TERINDAH (446) TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA


SASTERAKU ANUGERAH-NYA TERINDAH (446) TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA


Subhanallah
Tiada penerangan foto disediakan.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيـم.
بســــــم الله الرحمن الرحيــــــم.
(Dengan) itulah Allah memberi khabar gembira kepada hamba-hambaNya yang beriman dan ber'amal salih. Katakanlah: Aku tiada meminta upah (gaji) kepadamu atas seruan ini, kecuali untuk berkasih sayang dalam kekariban. Barang siapa memperbuat kebaikan, Kami tambahi kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah Pengampun lagi berterima kasih.
(Surat Asy-Syuuraa: Ayat 23)
--------------------------------------------
Keterangan ayat 23 hal. 716-717.
Berulang-ulang Nabi Muhammad menerangkan, bahwa dia tidak meminta upah (gaji), karena menyampaikan agama Islam kepada manusia, malahan yang dimintanya, supaya mereka berkasih-kasihan (bersayang-sayangan) sesama keluarga, karib kerabat dan teman sejawat. Disini dapatlah kita ketahui, bahwa agama Islam mementingkan sekali dari hal pergaulan sesama famili, tetangga dan sesama kaum Muslimin. Tidak boleh hina menghinakan, tuduh menuduh, umpat mengumpat (gunjing-mengunjing), sakit menyakiti antara satu dengan yang lain. Nabi Muhammad ada pula bersabda: "Orang Muslimin ialah orang yang memeliharakan lidahnya dan tangannya, sehingga kaum Muslimin sejahtera (selamat, terpelihara) dari padanya. Artinya lidahnya tidak menyakiti hati orang dan tangannya tidak mengambil hak orang. Inilah orang yang sebenarnya Islam. Jadi berarti, bahwa agama Islam, bukanlah sembahyang, puasa ('ibadat) saja, melainkan perlu pula menjaga pergaulan dan perhubungan silaturahim sesama kaum Muslimin. Kalau begitu sudahkah kita sekarang menurut ajaran agama Islam? Penjawabannya kita serahkan kepada tuan-tuan pembaca. Sebab itu selidikilah diri kita sendiri.
Tetapi kebanyakan orang hanya menampak 'aib orang lain, sedang ia lupa akan 'aibnya sendiri, sebagai pepatah: "Gajah dipelupuk (dikelupak) mata tidak kelihatan, tetapi tuma disebaberang lautan kelihatan". Insaflah hai kaum Muslimin! Janganlah banyak menyebut 'aib orang, melainkan ingatlah akan 'aib kita sendiri.


Allahu Akbar
Imej mungkin mengandungi: malam
SELAMAT MENUNAIKAN
SOLAT SUBUH...
اعوذ بالله من الشيطان الرجيـم.
بســــــم الله الرحمن الرحيــــــم.
Janganlah kamu terhalang oleh syetan, sesungguhnya dia musuh yang nyata bagimu. (Surat Az-Zukhruf: Ayat 62)




PADA HARI INI
8 tahun yang lepas

 2012

 
Dikongsi dengan Hanya saya
Hanya saya
Tiada penerangan foto disediakan.

8 Oktober 2012

 














































KITA BERSAMA MENGGAPAI BINTANG!

DUHAI CINTA
HARI INI INDAH BUAT MU
DAN SETERUSNYA INDAH...INDAH BUAT KAU DAN AKU
KITA MERPATI SEJOLI TERBANG TINGGI DI AWAN BIRU
HATIKU HATIMU
AKAR-AKAR RINDUMU
TELAH KULILIT BELITKAN DI HATIKU
AGAR CINTA KITA TAK BISA TERPISAH LAGI
APAPUN ALASAN MU UNTUK MEMBENCIKU
KAN KUPERTAHANKAN SEHINGGA NAFAS TERAKHIRKU

HATIKU HATIMU
LUKAMU LUKAKU
SEHATI SEJIWA
SENADA SEIRAMA
BERKASIH SAYANG
DALAM IKATAN UKHUWAH TALISIRATURRAHMI SEJATI
AGAR IKATAN KITA MEWANGI SAMPAI KUBUR SAMPAI SYURGA

HATIKU HATIMU
BERTEMU DI ALAMMAYA
MENJADI REALITI DI ALAMNYATA
KUKIRIMKAN SAYAP INI
AGAR KAU BISA TERBANG BERSAMAKU KANDA
MARILAH KITA TERBANG BERSAMA
LUPAKAN SEGALA DERITA LARA MENCENGKAM JIWA
KITA TERBANG MEMBELAH ANGKASA
MENIKMATI SUASANA AWAN NAN INDAH YANG SENTIASA
MENYAMBUT KITA DENGAN BAHASA-BAHASA SANTUN
TAK AKAN TERGURIS HATI
TAK AKAN MENYAKITKAN HATI KITA
KEPULAN-KEPULAN AWAN SENTIASA
MENDUKUNG PERJUANGAN KITA AGAR TERBANG TINGGI
TERBANG SETINGGI YANG BOLEH
KITA BERSAMA MENGGAPAI BINTANG
UNTUK KITA HADIAHKAN KEPADA
BUAT YANG TERSAYANG
ANAK CUCU KITA
YANG MENGHARAP KITA PULANG
MEMBAWAKAN BINTANG UNTUK MEREKA

DUHAI BINTANG SUDILAH KONGSI
KEGEMILANGAN MU PADA KAMI
KAMU SELALU MENJADI SEJUTA IMPIAN
SEMUANYA MAHU MEMILIKIMU
AGAR KEGEMILANGANMU
MEMBERI KEBAHAGIAAN SEMUA
YANG MENANTIKAN KEPULANGAN KAMI
UNTUK MEMBAWAMU PULANG KE BUMI
REHDOKANLAH KAMI MEMILIKIMU DUHAI BINTANG

DUHAI MANUSIA YANG KUAT BERUSAHA
DUHAI MANUSIA YANG YAKIN DENGAN JANJINYA TUHAN
JIKA MAHU BEROBAH MAKA KAMU AKAN BEROBAH
ITU JANJI TUHAN
MAKA HARI INI TUHAN TELAH MENEPATI JANJI-NYA
PADA HAMBA-NYA YANG KUAT BERUSAHA...
MAKANYA KARENA INI ADALAH PERINTAH TUHANKU
DAN AKU ADALAH MAKHLUK CIPTAAN-NYA
AKU REHDO KAU MEMIMILIKU
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
SYUKUR ALHAMDULILLAH KITA BERJAYA MEMILIKI BINTANG DINDA

DUHAI PENGHUNI DUNIA
SAKSIKANLAH KEBESARAN TUHAN INI
DENGAN KEIZINAN-NYA KAMI BERJAYA
MEMBAWA BINTANG KE BUMI
KAMI MEMILIKI BINTANG ADALAH DENGAN IZIN-NYA JUA
TANPA IZIN-NYA BINTANG BUKAN MILIK KAMI
DAN SEKARANG SUDAH MENJADI MILIK KAMI
JIKA MILIK KAMI ...MILIK KALIAN JUGA...
SYUKURLAH SEBANYAK-BANYAK-NYA ATAS KURNIAAN-NYA INI

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
CETUSAN IDE DARI GAMBAR KIRIMAN NYAI RATU LEGENDA
30 Jun 2013



MOGA DI DUNIA SAMPAI SYURGA KITA BERTALISIRATURRAHIM

TERBANG AKU MENCARI KAWAN
BUKAN TERBANG AKU MENCARI LAWAN
AKU BERPASAK DI TUJUH PETALA BUMI
AKU MENJUJUNG TUJUH PETALA LANGIT

AKU BER FB MENCARI PEJUANG
PEJUANG KSATRIA SASTRAKU
JIKA MEREKA TAK MAHU BERJUANG
DENGAN HORMATNYA TINGGALKAN SASTRAKU

HIDUPLAH APA PILIHAN KITA
KITA BERKAWAN IKUT RENTAK KAWAN
TAK SUKA TINGGALKAN KAWAN KITA
KAWAN TAK AKAN MAKAN KAWAN

BUAT APA KITA BERKAWAN
MULA SUKA KEMUDIAN BENCI
JANGAN JADI KAWAN MAKAN KAWAN
NANTI PASTI ALLAH BENCI

PEJUANG SASTRAKU TIDAK BERDIAM DIRI
BUKAN MEMBATU MEMBISU LESU LESI
DIA TAK AKAN SENGAJA MELARIKAN DIRI
KE GELANGGANG SASTRA MEMBELA DIRI

JANGAN PANDAI BERCAKAP SUKA KARYAKU
TAPI BILA MINTA KERJASAMA MENYEPI DIRI
KALAU BEGITU KENAPA SUKA BERJANJI DENGANKU
KEMUDIAN KAU TERUS MENYEPIKAN DIRI

PEJUANG SASTRAKU JANGAN MENDIAMKAN DIRI
MANA JANJI-JANJIMU MEREALISASIKAN CITA-CITAKU
TAK AKAN JANJI TINGGAL JANJI
MANUSIA MUNAFIK NAMANYA ITU

SEBELUM BERJANJI PIKIRLAH DULU
JIKA TAK MAMPU TUNAIKAN JANGAN BERJANJI
KARENA AKU TAK MAHU MENUNGGU JANJIMU
BIARLAH JANJI TINGGAL JANJI

KEPADA SEMUA RAKAN FB KU YANG SEPI MENYEPI
MAAFKAN AKU JIKA SASTRAKU PERGI
KAU MAHU KAWAN DAN BACA KARYAKU
AKU PULA MAHUKAN KOMENTARMU TAPI MENGHAMPAI

KARENA KAMU PELIT SANGAT IDEMU
KAU TAK TEPATI JANJI TINGGAL JANJI
MAKANYA IJINKAN AKU PERGI DARIMU
APAPUN KAU TETAP RAKAN SEJATI

JANGAN BILANG AKU MEMUTUSKAN TALISIRATURRAHIM
TIDAK AKAN MASUK SYURGA SI PEMUTUS TALISIRATURRAHIM
KARYA SASTRA MENYATUKAN TALISIRATURRAHIM
MOGA DI DUNIA SAMPAI SYURGA KITA BERTALISIRATURRAHIM

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
26 Jun 2013

*Perhatian kepada semua rakan fbku jika terus mahu menjadi rakan fbku
jawablah karya pantun ini tanda setuju jadi pejuang sastraku. Jika tak setuju
terus undurkan diri atau maafkan aku jika aku undurkan karya-karyaku dari skrinmu.
Siapalah aku di hatimu untuk menambat hatimu menjadi pejuang sastraku
Selamat menyambut Ramadhan Maaf Zahir & Bathin kepada semua teman alammaya
yang mengenali karyaku samada bekas rakan fbku , bekas rakan grup kususunkan sepuluh jari memohon kemaafan dari kalian semua. Tiada niat untuk memutuskan persahabatan ...moga dapat memahami dunia sastra yang kudambakan hanya untuk mereka yang aktif dan sanggup susah senang dengan karya-karyaku saja agar aku dapat meneruskan perjuanganku selain daripada itu tidak...masaku sudah terlalu suntuk untuk merealisasikan cita-cita. Karena aku telah diperlekehkan oleh seorang kerabat diraja nusantara punya ide banyak tapi tak punya uang makanya aku sahut cabarannya...mencari rakan seperjuangan yang punya uang untuk merealitikan karya-karyaku yang banyak itu menjadi uang. Kerana aku dicabar dan juga mencabar makanya aku mencabar hanya menerima rakan fbku yang punya uang dan sanggup melabur dana demi melihat aku berjaya meneruskan perjuangan sastraku. Kepada yang pelit uang...selamat tinggal di dunia maya ini teruslah kita sepi menyepi tanpa karya-karyaku lagi...'MAAF ZAHIR BATHIN'

AKU MENULIS SELAGI MANA ALLAH SWT IZINKAN
Aku memang suka berkarya...
Tak kira pagi petang siang malam
Aku berkarya...berkarya...berkarya...tanpa jemu tanpa penat
Sebagai manusia biasa aku tak boleh memaksa diriku untuk tak berehat
Aku akur itu...bila dah tak mampu meneruskan baru aku berehat...
Dalam sesuatu topik yang hendak ditulis bukan mudah kerana bidang itu
Bukanlah aku arif untuk menulis...
Allah tak pernah mengecewakan aku
Idea datang di pemikiran
Aku syukur...syukur sangat....sangat....
Syukur Ya Allah Kau tak pernah biarkan aku tanpa ilham...
Kerana terlalu bersyukur padaNya aku menangis setelah habis aku berkarya
Mana tidaknya tanpaNya sebaris ayat aku tidak dapat menulis
TanpaNya satu ilhamku pun tak akan bertandang di pemikiranku
Kalau difikirkan secara lojik aku bukan pandai seperti orang bijak pandai
Tapi bagi Allah SWT jika DIA izinkan tidak perlu aku pertikaikan dan aku syukur
Kerna terlalu bersyukur aku berkarya...berkarya...
dunia karya yang amat mengujakan!
Jika tak berkarya jiwaku mati rasanya nafasku seakan sesak...
Apa saja yang bahan kubaca ...kudengar....kupandang...
semuanya sumber inspirasi dunia karyaku...
Dan aku cukup tak gemar jika yang aku baca itu berbaurkan menghina...
mengeji...membangga diri....
aku suka ilmu yang mendidik dan bukan mengajar....
jika mendidik ilmu terus lekat di hati....
jika mengajar mereka terlebih tahu segala ilmu
makanya ilmu yang ingin disampaikan pastinya akan disepikan...
Kerna terlalu taksub dengan duniaku aku hanya terima rakan-rakan fbku
yang sentiasa memberi kerjasama sokongan dengan duniaku...
kalau dia membisu dan hanya sekadar teman fb tanpa memberi inspirasi dan menyepikan karyaku dan dia dengan dunianya seolah aku tiada wujud sebagai
rakan fbnya ...makanya aku terpaksa undur diri....
tapi bukanlah bermakna aku memutuskan talisiraturrahimi
mereka semua sentiasa di hatiku...lagi pula sebelum persahabatan di alam maya aku sudahpun berterus terang kenapa aku begini taksub dengan duniaku....
makanya setiap rakan fbku amat berharga lebih berharga daripada permata berharga...indahnya seperti indahnya pelangi di malam hari...
sebagaimana mereka terima karyaku apa adanya dan aku akan
terimanya lebih adanya.
Selagi mana Allah SWT izinkan aku menulis
Aku akan terus menulis ....sehingga terhenti nafas terhentilah pena.
KARYA Rha Ns
1 April 2012
Unfollow Post · April 4 at 10:48am
Prabu Sri Narayana Kusuma and 3 others like this.
Putra Syeikh Muhammad 🙂..,♥
47 minutes ago




SAHABATMU YANG INGIN SETIA SAMPAI MATI
aku mahu setia di sini dan berbakti disini... bukan buat kalian marahkan aku...itukan sekadar puisi ...kita di sini sekadar berbagi ilmu dengan pelbagai tema tak semestinya hidup kita indah saja...dan kita harus menyelami hati mereka jika diduga dengan takdir adakalanya bukan kita pinta ....seperti juga cinta kita tak paksa orang mencintai kita dan mereka tak boleh paksa kita mencintai mereka ...sesiapa pun berhak jatuh cinta pada sesiapa yang mereka suka ...cinta tak semestinya kita miliki ...sekadar simpan perasaan .... dan kita sebagai pemuisi kita adunkan perasaan-perasaan itu di sini ...setidak-tidaknya kita dapat menenangkan pembaca yang dalam cinta bergelora dan menenangkan jiwa kita juga kerana sebagai seorang penulis puisi dapat menyampaikan apa yang tersurat dan tersirat dalam bentuk pelbagai gaya penyampaian seseorang penulis seperti kita yang mahu belajar menulis biarpun kita penulis tak bernama dan kita di sini pun bukan hendak mencipta nama apalah ada pada karya kita ini jika dibandingkan dengan mereka yang sudah ternama ....kita bersahabat dan berpuisi sama-sama dalam penuh rasa kasih dan sayang demi-Nya dan tak akan ada untuk sengaja menyakiti dan mengundang perselisihan sesama grup yang muia di sini jika sesama grup ada yang terasa hati cepat-cepat minta maaf dan saling memaafkan kerana tak mahu masalah sekecil ini akan dibawa hingga ke akhirat nanti ..alangkah ruginya kalau itu terjadi sudahlah berkenalan di alam maya tapi kesalahan yang tak banyak mana dibawa hingga ke mati dan paling menyedihkan dibawa hingga ke akhirat...Allahu Akbar! Aku tak mahu sampai terjadinya begitu.... jika kalian semua ikhlas ingin menyayangiku kerana-Nya sampai mati aku ingin setia menjadi sahabat mu di sini sayang Insya-Alllah Aamiin kita di sini ditemukan untuk saling sayang....sayang...sayang kerana-Nya sampai mati....moga di Syurga terpatri cinta kita semua...alangkah indahnya begitu kan3....
DIRIKU MEMANGLAH TAK SEMPURNA BAIK
TAPI AKU INGIN MENJADI BAIK
BAIK PADA MANUSIA
BAIK PADA TUHAN
MOGA ALLAH MAKBULKAN
APA YANG ADA DI DALAM HATIKU INI
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN
Yang ingin setia padamu sampai mati
Sahabatmu dari Rimba Niagara
RATU RIMBA NIAGARA
10 Oktober 2012

Penelitian membuktikan bahwa 24-36 jam pertama mayat dikuburkan, maka bola mata mulai menonjol dan kornea menghitam. Cabang-cabang urat nadi mulai terlihat di perut dan dada. 2-5 hari berikutnya, wajah dan seluruh tubuh menggelembung, dari tubuh mayat keluar bau busuk. Setelah melewati 5-10 hari, kulit mulai rapuh dan tubuh dilitupi larva. Organ-organ tubuh meleleh ke tanah dan mulai menyisakan tulang saja. (dinukil dari buku Ushuluth Thibbisy Syar’i, Dr. Muhammad Ahmad Sulaiman) CATATAN
Ya Allah,,, Ampunilah dosa-dosa kami, dosa ke 2 Orang Tua kami, saudara2 kami, sahabat2 kami, jadikan kami orang-orang yang beriman, jadikan kami Hamba yang terpilih,
آمــــــــــــــــــين آَمِيْن يَارَبَّ الْعَالَمِيْن
Rabbana Atinna fiddunya hasanah, wafil akhirati hasanah, wakina Adzabannar.....
"YA ALLAH SINARKAN NUR HIDAYAH KASIH-MU PADAKU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN'
Ya Allah,,, peliharalah kami dalam belaian kasihMu, jagalah kami di setiap langkah berIkhtiar mencari kebajikan untuk Dunia dan Akhirat, berikanlah kami ilham / petunjuk kebahagiaan dalam meraih Surga ( Jannah ). Hanya kepadamulah kami meminta, bersujud dan berserah diri.
Rabbighfirli.... War'hamni.... Waj'burni.... War'fani.... Warjukni.... Wah'dini.... Wa'afini.... Wa'fuanni......
آمــــــــــــــــــين آَمِيْن يَارَبَّ الْعَالَمِيْن
Selamat Menunaikan Shalat Dhuha.....
YA ALLAH DEMI-MU AKU RELA MENJADI SI PUNGGUK RINDUKAN BULAN
MENYERU MENDAYU-DAYU ROHKU DAN ROH-ROH YANG MEMBACA
KARYA-KARYAKU AGAR BERSAMA MENCINTAI-MU MELEBIHI SEGALA-NYA
SUBHNALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
'YA ALLAH DEMI-MU KURELA MENJADI SI PUNGGUK RINDUKAN BULAN
SEHINGGA TIADA SUARAKU MENYERU ROHKU DAN ROH PARA SAUDARA SEISLAMKU
AGAR SENTIASA INGAT AKAN HARI PEMBALASAN AKHIRAT NANTI MOGA KAMI MENDAPAT BALASAN RAHMAT KASIH-MU DI DUNIA DAN DI AKHIRAT . BERSAMA MENATAP WAJAH-MU DI SYURGAWI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN'
YA ALLAH TERIMALAH AKU DAN YANG MEMBACA KARYA-KARYAKU
MENJADI KEKASIH-MU KEKASIH NABI-MU MUHAMMAD SAW AAMIIN'
'HATIMU HATIKU ADA CINTA DIA'
YA ALLAH APA YANG KAU CIPTAKAN ALAM SEMESTA INI
SEMUA-NYA MEMBUATKAN BERASA KERDIL-NYA AKU
DI SISI-MU MAKANYA IZINKAN AKU MENUJU KE JALAN-JALAN
FISABILILLAH-MU TIADA YANG LEBIH BERHARGA DI DUNIA INI MELAINKAN
CINTA DAN REDHA-MU, JANGAN KAU AMBIL NYAWAKU SELAGI AKU
TIDAK FISABILILLAH KE JALAN-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN."
AKU SEDEKAHKAN FATEHAH INI
Yuk sahabat yang baik kita baca Al Faatihah ya ....
YA ALLAH AKU SEDEKAHKAN FATEHAH INI
KEPADA ROH YANG MENULIS DAN
YANG MENYOKONG PERJUANGAN
SI PENULIS SETIAP KALI BERSIARAN KARYA AAMIIN
TANDA KASIHNYA PADA KAMI DIA MENULIS YA ALLAH
TANDA KASIHNYA KAMI PADANYA KAMI MEMBALAS
DENGAN SEDEKAHKAN FATEHAH INI PADANYA
AGAR KAMI DAPAT BERSAMANYA DAN SEMUA YANG MENYOKONG
PERJUANGANNYA DI SYURGAWI MEMANDANG WAJAH-MU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
1 Muharram 1435H
5 November 2013M
IZINKAN AKU MENJADI KEKASIH-MU
'PABILA KUTERPANDANG KALIMAH-MU
NAMA-NAMA-MU YANG MAHA AGUNG
AKU TERPANA DALAM DZAT CINTA-MU
CINTA-MU MAHA AGUNG
TERLALU INDAH
HINGGA TAK TERLAFAZ DENGAN KATA-KATA
KAU MAHA PENGASIH
KAU MAHA PENYAYANG
SEKALI AKU JATUH CINTA PADA-MU
BERKALI-KALI KAU BALAS CINTA-MU PADAKU
SEKALI AKU MERINDU-MU
BERJUTA KALI KAU MEMBALAS RINDU-MU
BILAMANA KAU MEMBALAS CINTA DAN RINDUKU PADA-MU
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
ADALAH LEBIH BERHARGA DARI ALAM DAN SEIISI-NYA
HANYA ENGKAU YANG KUPUJA PAGI PETANG SIANG DAN MALAM
MEMANG BENARLAH CINTA-MU TIADA PENGHUJUNG-NYA
HANYA TERUNTUK PADA HAMBA-MU
YANG IKHLAS MENCINTAI-MU KERANA-MU
MOGA KAU SUDI MEMBERI NUR HIDAYAH KASIH-MU PADAKU
AGAR AKU TERUS MENERUS MENCINTAI-MU SAMPAI SYURGAWI
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
HAMBA-MU YANG MENYINTAI-MU SAMPAI SYURGAWI,
...........................................................................
1 Muharram 1435H
CINTA ALLAH
"DI ANTARA CINTA ALLAH IALAH DIA MENJADIKAN HAMBA-NYA HAMBA YANG SOLEH
JIKA KITA DAPATI DIRI KITA MENUJU KEPADA KESOLEHAN, MESKI DI TITIK AWAL KESOLEHAN TETAPI KITA SETIAP HARI KITA SELANGKAH MAJU MENUJU KESOLEHAN ITU MAKA ITU ADALAH TANDA CINTA ALLAH SWT"
"DUNIA CUMA MIMPI
AKHIRAT ADALAH REALITI
MENGEJAR MIMPI SEAKAN MENGEJAR BAYANG-BAYANG
MEMILIKI AKHIRAT DI SITULAH CINTA ALLAH DIMILIKI SAMPAI SYURGA AAMIIN"
(PETIKAN GALERI SASTERA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
3 Muharram 1435H
7 November 2013M

HEBATNYA CINTA KEKASIH KEPADA PARA KEKASIH-NYA
Kekasihku...
Kekasihku Allah SWT Tuhanku
Kekasihku Nabi Muhammad SAW
Kekasihku amal penemanku di kuburan
Kekasihku adalah hamba-Nya pilihan Allah di Lauhmahfuz
Kekasihku mengajar aku erti hidup berkasih sayang kerana-Nya
Syurga ditempatkan kepada hamba-Nya
Bukanlah kerana banyaknya amalan hamba-Nya
Tapi dengan Rahmat Kasih-Nya
Yang penting sentiasa bersangka baik dengan-Nya
Beramal ikhlas semata kerana-Nya
Tiada niat lain ikhlas kerana-Nya
Kekasih segala kekasih
DIA lah Tuhanku
Yang setia
Membalas cinta hamba-Nya yang ikhlas
Janji-Nya pasti benar
Sesungguh-Nya
DIAlah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Tidak akan pernah meninggalkan hamba-Nya
Biarpun sedetik
Terlalu hampir
Kemana kita berada DIA berada
Tak pernah tidur dan lalai
Bersama kita
Sejak Azali Lagi
Hingga nafas terhenti
Syurga adalah balasan
Yang terindah buat para kekasih-Nya
Yang Dicintai
Selagi berdetak jantung
Yang tiada penghujung-Nya
Biarpun sudah bergelar roh
Begitulah
Cinta-Nya Allah kepada para kekasih-Nya
Maka berlumba-lumbalah kita untuk
Menjadi kekasih-Nya
Kerana
DIA Maha
Penyayang
Memahami
Setia
Memakbulkan doa
Janji-Nya pasti ditepati
Kita tak akan dikecewakan
Selagi mana kita beramal
Ikhlas kerana-Nya
Andainya semua hamba-Nya
Masuk ke Syurga
Masih lagi ada ruang untuk para kekasih-Nya
Menghuni Syurga
Kerana Syurga itu
Luas seluas -luas-NYa
Begitulah pemurah dan penyayang-Nya Kekasih
Membalas cinta kepada semua para kekasih-Nya
Yang hidup di muka bumi
Dari wujudnya Nabi Adam as
Hinggalah bumi ini qiamat
SUBHANALLAH BEGITU HEBATNYA CINTA KEKASIH
KEPADA PARA SEMUA HAMBA-NYA YANG BERGELAR
KEKASIH-NYA
Moga kita semua tergolong menjadi kekasih-Nya
Aamin
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
13 Ogos 2012
24 Ramadan 1433H
POHONAN PELANGI SASTERA ANUGERAH-NYA
Subhanallah ketenangan yang menenangkan jiwa.
Mencintai-Mu Allah satu ketenangan Allahu Akbar.
Aku mendapat ilham bagaikan mengutip Permata Syurga berguguran dengan banyaknya lagi kukutip lagi banyak tak terkata . Allahu Akbar. Syukur Alhamdulillah. Aamiin
POHONAN PELANGI SASTRA ANUGERAH-NYA YANG TERINDAH INI KUHADIAHKAN TERISTIMEWA UNTUK SELURUH PENGHUNI BUMI TERCINTA
SAKSIKAN KEINDAHAN ALAM DENGAN IMAN PASTI KAMU AKAN PERCAYA KEWUJUDAN TUHAN
ALLAH KUCINTA MUHAMMAD KUKASIH
ALLAH KUCINTA MUHAMMAD KUKASIH
MOGA CINTA DAN KASIH INI
MENGUNDANG RINDU MEMBARA
TANPA JEMU TANPA NOKHTAH
HINGGA KE AKHIR HAYATKU MENCINTAI-NYA
DI PADANG MAHSYAR MENDAPAT
SYAFAAT NABI MUHAMMAD SAW
DI SYURGA BERSAMA NABI MUHAMMAD SAW
DAN SELURUH UMMAT RASULULLAH BERSAMA
MEMANDANG WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
LIHATLAH KEBESARAN TUHAN SUBHANALLAH
'hamba-Ku yang mencintaimu adalah kekasih-Ku,'
KU MILIK ORANG YANG BERSELAWAT KE ATASMU
Ketika di Mikraj di Sidratul Muntaha, Allah swt bertanya kepada Nabi saw, Milik siapakah seluruh langit ini? Nabi saw menjawab, milikMu Ya Allah. Allah swt bertanya lagi kepada Rasulullah saw, Milik siapakah dirimu? Nabi saw menjawab, MilikMu Ya Allah. Kemudian, Allah swt bertanya lagi, Milik siapakah diriKu? Nabi saw diam tersipu-sipu tidak menjawab. Kemudian Allah swt sendiri menjawabnya, Sesungguhnya Aku milik orang yang berselawat ke atasmu.
Allahummassolli wa sallim wa baarik alaih!
Allahumma solli wa sallim 'alaih
Maha Suci Tuhan Pemilik langit dan Bumi, Tuhan Pemilik ‘Arsy, dari apa yang mereka sifatkan itu.’
(QS. Az-Zukhruf: Ayat 82)
MAKRIFAT CINTA
Makrifat cinta bermakna saling menyayangi kerana Allah SWT membuatkan hati ada taman berbunga iman menjadi hamba-Nya yang bertaqwa.
Ikatan silaturrahim dalam persahabatan sentiasa ikhlas dengan niat bersama menuju jalan-jalan ke SyurgaNya.
Sentiasa redha apa jua takdirNya percaya setiap takdir pasti ada hikmahNya yang indah.
Jika hati dilukai tak akan ada rasa kecewa kerana yakin Allah akan menggantikan yang lebih baik.
Lalui hidup dengan sentiasa bersangka baik dengan Allah Azzawajalla kerana Allah SWT mengikut prasangka hambaNya memahami apa rencanaNya di situlah adanya Makrifat Cinta.
"ALLAH TIDAK MEMBERI APA YANG KITA MAHUKAN TAPI ALLAH MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN,"
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH
HIKMAH
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al Fajr
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati.”
Wahai jiwa yang tenang (27), Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhaiNya (28). Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hambaKu (29) dan masuklah ke dalam SyurgaKu (29) - (Al Fajr:27, 28, 29)
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Ertinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajalla: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Ertinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....aamiin
Ratu Rimba Niagara Aamin Ya Rabbal A'Lamiin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA
@ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/
THAILAND, 202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
11 Oktober 2020

0 comments:

Post a Comment

 
;