Thursday 5 November 2020

BERTABURAN BUNGA-BUNGA SYURGA (52) HARUMAN CINTAMU YA RASULULLAH



BERTABURAN BUNGA-BUNGA SYURGA (52) HARUMAN CINTAMU YA RASULULLAH

Allahu Akbar
Imej mungkin mengandungi: ‎lautan, malam, air dan luar, ‎teks yang berkata '‎الله SALAM MALAM JUMAAT‎'‎‎
Aku berlindung kepada Allah daripada syaitan.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
 
Lihat yang asal
 

ALLAH ENGKAU RAJAKU ALLAH ENGKAU KEKUATANKU
Allah Kau Penciptaku
Allah Kau Rajaku
Raja Yang Menguasai Kerajaan Langit dan Bumi
Raja Yang Menguasai Di Hari Pembalasan Hari Akhirat
kusembah-Mu kerana Kau Tuhanku
kusembah-Mu kerana Kau Rajaku
hanya Engkau saja yang layak disembah
hanya Engkau saja yang layak memakai pakaian kesombongan
kerana segala yang hidup di muka bumi ini Engkaulah yang ciptakan
seindah kejadian dan Engkaulah yang berkuasa mematikan yang hidup
sehebat manapun manusia tidak layak disembah kerana manusia
tidak berupaya mencipta walaupun seekor nyamuk
dan manusia akan mati
Segala takdir manusia dalam genggaman-Mu
sebab itu Engkau Pengurus takdir hidup matiku
yang
terbaik
...
takdirkan hidup matiku ke jalan yang Kau redhai
agar hidup matiku dalam kebaikan
beramal dalam redha-Mu...
mencurahkan bakti kepada manusia ikhlas hati kerana-Mu...
bukan untuk dibanggakan bukan untuk mendapat pujian manusia...
Allah hanya Engkau tempat aku meminta pertolongan
Allah hanya Engkau tempat aku meminta segala hajat
sebelum aku dijemput-Mu abadi di alam akhirat...
berilah aku kesempatan menjadi hamba-Mu...
sepertimana sumpah setiaku ketika aku berada
di alam rahim ibuku
mengaku Engkau Tuhanku
hanya Engkau saja yang layak disembah
Tiada Tuhan lain kecuali Engkau
apa saja yang Engkau takdirkan padaku aku redha
dengan harapan Engkau redhai hidup matiku
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
...................................................................
aku hamba-Mu Allah Engkau Tuhanku Engkau Rajaku
9 Syawal 1435H
5 Ogos 2014
YA RASULULLAH KEKASIH ALLAH AKU CINTAMU DEMI-NYA
Ya Rasulullah hadirmu menyemarakkan bumi ini
penuh dengan kasih sayang semurni hati Syurga
kaulah kekasih Allah
kaulah yang menyelamatkan kami dunia akhirat
ilmu yang kau sampaikan
ilmu Al-Quran dan Hadis,
akhlakmu akhlak Al-Quran
kata-katamu adalah kata-kata Al-Quran
kesabaranmu bila diuji redha dalam syukur
Allahu Akbar memang layaklah engkau menjadi kekasih Tuhan
Ya Rasulullah kekasih Allah
kasihanilah kami
mendapat syafaatmu
agar kami bersamamu
memandang Wajah Allah Azzawajallah di Syurgawi
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
............................................................................
aku ummatmu yang mencintaimu demi-Nya Ya Rasulullah Kekasih Allah
25 Syawal 1435H
21 Ogos 2014


ALLAH DZUL JALAALI WAL IKROOM YANG MAHA PEMILIK KEBESARAN DAN KEMULIAAN
Dzul Jalaali Wal Ikroom ذو الجلال و الإكرام = Yang Maha Pemilik Kebesaran dan Kemuliaan
Di manakah Tujuh Langit Itu?
T. Djamaluddin
(Staf Peneliti Bidang Matahari dan Lingkungan Antariksa, LAPAN, Bandung)
Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya (Nabi Muhammad SAW) pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsha yang telah Kami berkahi sekelilingnya, agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (Q.S. Al-Isra' : 1).
Dan sesungguhnya dia (Nabi Muhammad SAW) telah melihat Jibril itu (dalam rupanya yang asli) pada waktu yang lain, di Sidratul Muntaha. Di dekat (Sidratul Muntaha) ada syurga tempat tinggal. (Dia melihat Jibril) ketika Sidratul Muntaha diliputi oleh suatu selubung. Penglihatannya tidak berpaling dari yang dilihatnya itu dan tidak (pula) melampauinya. Sesungguhnya dia telah melihat sebahagian tanda-tanda (kekuasaan) Tuhannya yang paling besar. (Q.S. An-Najm:13-18).
Ayat-ayat itu mengisahkan tentang peristiwa Isra' Mi'raj Nabi Muhammad SAW. Isra' adalah perjalanan Nabi Muhammad SAW dari Masjidil Haram di Mekkah ke Masjidil Aqsha di Palestina. Mi'raj adalah perjalanan dari masjidil Aqsha ke Sidratul Muntaha. Sidratul muntaha secara harfiah berarti 'tumbuhan sidrah yang tak terlampaui', suatu perlambang batas yang tak ada manusia atau makhluk lainnya bisa mengetahui lebih jauh lagi. Hanya Allah yang tahu hal-hal yang lebih jauh dari batas itu. Sedikit sekali penjelasan dalam Al-Qur'an dan hadits yang menerangkan apa, di mana, dan bagaimana sidratul muntaha itu.
Di dalam kisah yang agak lebih rinci di dalam hadits disebutkan bahwa Sidratul Muntaha dilihat oleh Nabi setelah mencapai langit ke tujuh. Dari kisah itu orang mungkin bertanya- tanya di manakah langit ke tujuh itu. Mungkin sekali ada yang mengira langit di atas itu berlapis-lapis sapai tujuh dan Sidratul Muntaha ada di lapisan teratas. Benarkah itu? Tulisan ini mencoba membahasnya berdasarkan perkembangan ilmu pengetahuan saat ini.
Sekilas Kisah Isra' Mi'raj
Di dalam beberapa hadits sahih disebutkan bahwa Nabi Muhammad SAW melakukan isra' dan mi'raj dengan menggunakan "buraq". Di dalam hadits hanya disebutkan bahwa buraq adalah 'binatang' berwarna putih yang langkahnya sejauh pandangan mata. Ini menunjukkan bahwa "kendaraan" yang membawa Nabi SAW dan Malaikat Jibril mempunyai kecepatan tinggi.
Apakah buraq sesungguhnya? Tidak ada penjelasan yang lebih rinci. Cerita israiliyat yang menyatakan bahwa buraq itu seperti kuda bersayap berwajah wanita sama sekali tidak ada dasarnya. Sayangnya, gambaran ini sampai sekarang masih diikuti oleh sebagian masyarakat, teruatam di desa-desa.
Dengan buraq itu Nabi melakukan isra' dari Masjidil Haram di Mekkah ke Masjidil Aqsha (Baitul Maqdis) di Palestina. Setelah melakukan salat dua rakaat dan meminum susu yang ditawarkan Malaikat Jibril Nabi melanjutkan perjalanan mi'raj ke Sidratul Muntaha.
Nabi SAW dalam perjalanan mi'raj mula-mula memasuki langit dunia. Di sana dijumpainya Nabi Adam yang dikanannya berjejer para ruh ahli surga dan di kirinya para ruh ahli neraka. Perjalanan diteruskan ke langit ke dua sampai ke tujuh. Di langit ke dua dijumpainya Nabi Isa dan Nabi Yahya. Di langit ke tiga ada Nabi Yusuf. Nabi Idris dijumpai di langit ke empat. Lalu Nabi SAW bertemu dengan Nabi Harun di langit ke lima, Nabi Musa di langit ke enam, dan Nabi Ibrahim di langit ke tujuh. Di langit ke tujuh dilihatnya baitul Ma'mur, tempat 70.000 malaikat salat tiap harinya, setiap malaikat hanya sekali memasukinya dan tak akan pernah masuk lagi.
Perjalanan dilanjutkan ke Sidratul Muntaha. Dari Sidratul Muntaha didengarnya kalam-kalam ('pena'). Dari sidratul muntaha dilihatnya pula empat sungai, dua sungai non-fisik (bathin) di surga, dua sungai fisik (dhahir) di dunia: sungai Efrat di Iraq dan sungai Nil di Mesir.
Jibril juga mengajak Nabi melihat surga yang indah. Inilah yang dijelaskan pula dalam Al-Qur'an surat An-Najm. Di Sidratul Muntaha itu pula Nabi melihat wujud Jibril yang sebenarnya. Puncak dari perjalanan itu adalah diterimanya perintah salat wajib.
Mulanya diwajibkan salat lima puluh kali sehari-semalam. Atas saran Nabi Musa, Nabi SAW meminta keringan dan diberinya pengurangan sepuluh-sepuluh setiap meminta. Akhirnya diwajibkan lima kali sehari semalam. Nabi enggan meminta keringanan lagi, "Saya telah meminta keringan kepada Tuhanku, kini saya rela dan menyerah." Maka Allah berfirman, "Itulah fardlu-Ku dan Aku telah meringankannya atas hamba-Ku."
Di manakah Tujuh Langit
Konsep tujuh lapis langit sering disalahartikan. Tidak jarang orang membayangkan langit berlapis-lapis dan berjumlah tujuh. Kisah isra' mi'raj dan sebutan "sab'ah samawat" (tujuh langit) di dalam Al-Qur'an sering dijadikan alasan untuk mendukung pendapat adanya tujuh lapis langit itu.
Ada tiga hal yang perlu dikaji dalam masalah ini. Dari segi sejarah, segi makna "tujuh langit", dan hakikat langit dalam kisah Isra' mi'raj.
Sejarah Tujuh Langit
Dari segi sejarah, orang-orang dahulu --jauh sebelum Al- Qur'an diturunkan-- memang berpendapat adanya tujuh lapis langit. Ini berkaitan dengan pengetahuan mereka bahwa ada tujuh benda langit utama yang jaraknya berbeda-beda. Kesimpulan ini berdasarkan pengamatan mereka atas gerakan benda-benda langit. Benda-benda langit yang lebih cepat geraknya di langit dianggap lebih dekat jaraknya. Lalu ada gambaran seolah-olah benda-benda langit itu berada pada lapisan langit yang berbeda-beda.
Di langit pertama ada bulan, benda langit yang bergerak tercepat sehingga disimpulkan sebagai yang paling dekat. Langit ke dua ditempati Merkurius (bintang Utarid). Venus (bintang kejora) berada di langit ke tiga. Sedangkan matahari ada di langit ke empat. Di langit ke lima ada Mars (bintang Marikh). Di langit ke enam ada Jupiter (bintang Musytari). Langit ke tujuh ditempati Saturnus (bintang Siarah/Zuhal). Itu keyakinan lama yang menganggap bumi sebagai pusat alam semesta.
Orang-orang dahulu juga percaya bahwa ke tujuh benda-benda langit itu mempengaruhi kehidupan di bumi. Pengaruhnya bergantian dari jam ke jam dengan urutan mulai dari yang terjauh, Saturnus, sampai yang terdekat, bulan. Karena itu hari pertama itu disebut Saturday (hari Saturnus) dalam bahasa Inggris atau Doyoubi (hari Saturnus/Dosei) dalam bahasa Jepang. Dalam bahasa Indonesia Saturday adalah Sabtu. Ternyata, kalau kita menghitung hari mundur sampai tahun 1 Masehi, tanggal 1 Januari tahun 1 memang jatuh pada hari Sabtu.
Hari-hari yang lain dipengaruhi oleh benda-benda langit yang lain. Secara berurutan hari-hari itu menjadi Hari Matahari (Sunday, Ahad), Hari Bulan (Monday, Senin), Hari Mars (Selasa), Hari Merkurius (Rabu), Hari Jupiter (Kamis), dan Hari Venus (Jum'at). Itulah asal mula satu pekan menjadi tujuh hari.
Jumlah tujuh hari itu diambil juga oleh orang-orang Arab. Dalam bahasa Arab nama-nama hari disebut berdasarkan urutan: satu, dua, tiga, ..., sampai tujuh, yakni ahad, itsnaan, tsalatsah, arba'ah, khamsah, sittah, dan sab'ah. Bahasa Indonesia mengikuti penamaan Arab ini sehingga menjadi Ahad, Senin, Selasa, Rabu, Kamis, Jum'at, dan Sabtu. Hari ke enam disebut secara khusus, Jum'at, karena itulah penamaan yang diberikan Allah di dalam Al-Qur'an yang menunjukkan adanya kewajiban salat Jum'at berjamaah.
Penamaan Minggu berasal dari bahasa Portugis Dominggo yang berarti hari Tuhan. Ini berdasarkan kepercayaan Kristen bahwa pada hari itu Yesus bangkit. Tetapi orang Islam tidak mempercayai hal itu, karenanya lebih menyukai pemakaian "Ahad" daripada "Minggu".
Makna Tujuh Langit
Langit (samaa' atau samawat) di dalam Al-Qur'an berarti segala yang ada di atas kita, yang berarti pula angkasa luar, yang berisi galaksi, bintang, planet, batuan, debu dan gas yang bertebaran. Dan lapisan-lapisan yang melukiskan tempat kedudukan benda-benda langit sama sekali tidak ada. Sedangkan warna biru bukanlah warna langit sesungguhnya. Warna biru dihasilkan dari hamburan cahaya biru dari matahari oleh atmosfer bumi.
Di dalam Al-Qur'an ungkapan 'tujuh' atau 'tujuh puluh' sering mengacu pada jumlah yang tak terhitung. Misalnya, di dalam Q.S. Al-Baqarah:261 Allah menjanjikan:
Siapa yang menafkahkan hartanya di jalan Allah ibarat menanam sebiji benih yang menumbuhkan TUJUH tangkai yang masing-masingnya berbuah seratus butir. Allah MELIPATGANDAKAN pahala orang-orang yang dikehendakinya....
Juga di dalam Q.S. Luqman:27:
Jika seandainya semua pohon di bumi dijadikan sebagai pena dan lautan menjadi tintanya dan ditambahkan TUJUH lautan lagi, maka tak akan habis Kalimat Allah....
Jadi 'tujuh langit' semestinya difahami pula sebagai tatanan benda-benda langit yang tak terhitung banyaknya, bukan sebagai lapisan-lapisan langit.
Tujuh langit pada Mi'raj
Kisah Isra' Mi'raj sejak lama telah minimbulkan perdebatan soal tanggal pastinya dan apakah Nabi melakukannya dengan jasad dan ruhnya atau ruhnya saja. Demikian juga dengan hakikat langit. Muhammad Al Banna dari Mesir menyatakan bahwa beberapa ahli tafsir berpendapat Sidratul Muntaha itu adalah Bintang Syi'ra. Tetapi sebagian lainnya, seperti Muhammad Rasyid Ridha dari Mesir, berpendapat bahwa tujuh langit dalam kisah isra' mi'raj adalah langit ghaib.
Dalam kisah mi'raj itu peristiwa lahiriyah bercampur dengan peristiwa ghaib. Misalnya pertemuan dengan ruh para Nabi, melihat dua sungai di surga dan dua sungai di bumi, serta melihat Baitur Makmur, tempat ibadah para malaikat. Jadi, nampaknya pengertian langit dalam kisah mi'raj itu memang bukan langit lahiriyah yang berisi bintang-bintang, tetapi langit ghaib.
Rajab, 1415
T.Djamaluddin
SALAM NUZUL AL-QURAN, SALAM ISRAQ MIKRAJ DAN SALAM AL-AQSA
SALAM NUZUL AL-QURAN
SALAM NUZUL AL-QURAN
MOGA KITA TERGOLONG PENCINTA AL-QURAN
KERANA CINTA ALLAH KITA MENGHAYATI AL-QURAN
DI ALAM BARZAH MENJADI PENGUAMBELA KITA ADALAH AL-QURAN
BEGITU BERMAKNANYA HIDUP DAN MATI KITA KERANA AL-QURAN
AL-QURAN PENYULUH HIDUP KITA
AL-QURAN PELINDUNG DUNIA AKHIRAT KITA
YA RABB
PILIHLAH KAMI UNTUK MENCINTAI KALAMULLAH-MU
KALAMULLAH-MU INDAH SEINDAH BAHASA-MU
BAHASA-MU TIADA SIAPA YANG DAPAT TANDINGI
KAULAH PUJANGGA
KAULAH PEMUISI
KAULAH AHLI FALSAFAH
KAULAH ILMUAN MAHA BIJAKSANA
ILMU YANG TERKANDUNG DALAM AL-QURAN
TIADA SATU PUN YANG TERTINGGAL
SEMUA-NYA SEMPURNA
KALAMULLAH-MU LAGI DIBACA LAGI DIHAYATI
MEMBUATKAN SEMUA PARA PENCINTA-MU
MAKIN TERUJA UNTUK MENCINTAI-MU
MENJADI PENDAMBA CINTA-MU
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
SIAPALAH YANG TAK SUKA MELIHAT KALAMULLAH-MU
YANG INDAH ITU BERADA DI HADAPAN MATA JELAS WUJUD-NYA MU
SESUSUNGGUH-NYA KAU MAHA BERKATA-KATA
KATA-KATA NAN INDAH-INDAH
TERSUSUN TERANGKAI SALING BERKAITAN
DI ANTARA SATU AYAT KE SATU AYAT
MEMANG TIADA SEORANG PUJANGGA PUN DI DUNIA INI
DAPAT MENIRU BAHASA-MU
WALAU PUN DENGAN SATU PERKATAAN
MENGANDUNGI SEJUTA MAKNA SEJUTA HIKMAH-NYA
DAN GANJARAN PAHALA BAGI SESIAPA YANG MEMBACA KALAMULLAH-MU
AKAN KAU LIPAT KALIGANDAKAN GANJARAN PAHALA
SUBHANALLAH AMAT RUGILAH JIKA KAMI TIDAK MEMBACA KALAMULLAH-MU
TIKA HAMBA-MU MEMBACA AL-QURAN
ITU BERMAKNA ENGKAU SEDANG BERKOMUNIKASI DENGAN HAMBA-MU
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
KALAMULLAH-MU BUKTI YANG SIAPAPUN TIDAK BOLEH MENAFIKAN
KEWUJUDAN-NYA ENGKAU
AL-QURAN BUKTI WUJUD-NYA ENGKAU YA ALLAH
SEBAB ITU SEMUA YANG PERCAYA WUJUD-NYA ENGKAU
MESTI MENYEMBAH ENGKAU
TIADA TUHAN LAIN SELAIN ENGKAU YANG LAYAK DISEMBAH
DAN DI AGUNGKAN DI SEBILANG MASA DAN KETIKA
AL-QURAN KALAMULLAH-MU , ENGKAU BERKOMUNIKASI DENGAN KAMI
TIKA SOLAT KAMI BERKOMUNIKASI DENGAN-MU
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
MEMANG BENARLAH AL-QURAN DAN SOLAT
PENYAMBUNG CINTA DI ANTARA HAMBA DENGAN PENCIPTA-NYA
ALLAHU AKBAR
YA RABB...
JADIKANLAH KAMI PENCINTA KALAMULLAH-MU
JADIKANLAH KAMI HAMBA-MU YANG TAAT BERSOLAT
KAMI MAHU SELALU DENGAR KOMUNIKASI-MU
KAMI MAHU SELALU BERKOMUNIKASI DENGAN-MU
SEBAB ITU SOLAT DAN AL-QURAN
TAK DAPAT DIPISAHKAN DUA SERANGKAI
MENYATUKAN HATI HAMBA DENGAN PENCIPTA-NYA
AMATLAH RUGI JIKA KAMI TIDAK SOLAT DAN MEMBACA AL-QURAN
PASTILAH KAU MURKA
PASTILAH NERAKA TEMPAT KAMI NAUZUBILLAH
KAMI SOLAT
KAMI MEMBACA AL-QURAN
BUKANLAH KERANA KAMI MAHUKAN SYURGA ATAU TAKUT DIBALAS NERAKA
KAMI SOLAT
KAMI MEMBACA AL-QURAN
TANDA KAMI CINTA PADA-MU YA ALLAH
MAKANYA JADIKANLAH AL-QURAN DAN SOLAT
AMALAN HIDUP KAMI SEHINGGA KE NAFAS TERAKHIR KAMI
MELAFAZKAN KALAMULLAH-MU
LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH
TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH NABI MUHAMMAD PESURUH ALLAH
AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
........................................................................
(HAMBA-MU YANG MAHU MENCINTAI-MU DAN MENCINTAI KALAMULLAH-MU)
Karya Ratu Rimba Niagara
17 Ramadan 1436H
4 Julai 2015
(PUISI DIILHAMKAN SEMPENA MERAIKAN HARI NUZUL AL-QURAN 1436H)
SALAM ISRAK MIKRAJ
Salam Israk Mikraj
27 Rejab perjalanan Kekasih Allah Nabi Muhammad saw
Ke Sidratil Muntaha di langit ke tujuh
Dengan Kudrat dan Iradat Allah Azzawajallah
Salam Israk Mikraj
Perjalanan di malam hari bagaikan kilat
Dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa
Naik ke langit sampai ke Sidratil Muntaha
Menembusi tujuh lapisan langit
Sampai ke Bawah Arasy Allah Azzawajallah
Salam Israk Mikraj
Diperlihatkan indahnya Syurga
Yang tak terjangkau oleh pemikiran manusia memikirkannya
Diperlihatkan juga azab seksa ahli neraka amat dahsyat menginsafkan
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
ALLAH MENUNJUKKAN KEKUASAAN-NYA MENGATASI SEGALA-NYA
Salam Israk Mikraj
Syukur Ya Allah
Dengan izin-Mu
Kau izinkan Nabi Muhammad Kekasih-Mu
Memperlihatkan Kekuasaan-Mu Mengatasi Segala-Nya
Peristiwa Israk Mikraj
Menambahkan keyakinan ummat Nabi Muhammad saw
Untuk yakin seyakinnya akan Kebesaran Kekuasaan-Mu
Nabi Muhammad Pesuruh-Mu
Menceritakan apa yang disaksikan kepada ummatnya
Bertambah kasih sayangnya kepada kami
Mendoakan kami agar dimasukkan semua ummatnya ke Syurga
Diselamatkan dari azab api neraka yang mengerikan...
Kerana terlalulah azab menjadi ahli neraka
Nabi Muhammad menangis pagi petang siang dan malam
Berdoa terus berdoa hingga ke akhir hayatnya
Agar semua ummatnya diselamatkan daripada menjadi ahli neraka
'UMMATKU UMMATKU UMMATKU'
Itulah di akhir nafasnya
Yang diucapkan
Itulah doanya yang terakhir
Betapa kasih sayangnya Kekasih-Mu kepada semua ummatnya tanpa terkecuali
Walhal Kekasih-Mu sudah dijamin masuk Syurga
Tapi masih mendoakan semua ummatnya masuk ke Syurga
Sampai akhir hayat Pesuruh-Mu Kekasih-Mu menyayangi kami
Tak terbalas kasih sayangnya kepada kami sebagai ummatnya
Makanya makbulkan doa Kekasih-Mu itu Ya Allah
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Salam Israk Mikraj
Telah terbukti
Kebesaran Kuasa Allah Azzawajallah Mengatasi Segala
Yang ada di langit dan di bumi
Telah terbukti
Nabi Muhammad saw
Mencintai semua ummatnya tanpa terkecuali
Moga bersamalah kita
Sentiasa berjiwa hamba-Nya kerana kita berstatus milik-Nya selama-Nya
Sentiasa menghargai kasih sayang Nabi Muhammad saw hingga nafas terakhir
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Karya Ratu Rimba Niagara
17 Ramadan 1436H
4 Julai 2015
(PUISI DIILHAMKAN SEMPENA MERAIKAN HARI NUZUL AL-QURAN PADA 17 RAMADAN 1436H)
SALAM MASJIDILL AQSA
Salam Masjidil Aqsa
Masjidil Aqsa dalam kerinduan kini
kerinduan yang tak dapat dibendung lagi
sudah lama kesepian disepikan oleh hamba Allah
yang tak berkunjung untuk besolat di Masjidil Aqsa
menangis Masjidil Aqsa dalam kerinduan
menangis Syurga menunggu para mujahid
Masjidil Aqsa dalam kehibaan
hiba dizalimi dipandang hina oleh yahudi laknatullah
hati bersarang dengki khianat sampai dunia qiamat
mahu menakluki Masjidil Aqsa
kini niatnya telah tercapai
yahudi laknatullah bergembira
meraikan kemenangan menakluki Masjidil Aqsa
Mereka mendabik dada penuh angkuh,
"Duhai Aqsa menangislah kau ....
meraunglah engkau sendiriaan...
tak akan ada seorang pun yang akan datang selamatkan engkau...
haa...ha...ha....kau kesepian sedangkan engkau adalah lambang
cinta para penganut agama Islam....
cinta konon...
cinta sekadar dilafazkan
tapi tidak dibuktikan
syahid konon
tapi pengecut ?
takut mati melawan kami yang gagah perkasa!
kami yakin mujahid tak akan berani menyelamatkan engkau
apa tah lagi membebaskan engkau Aqsa yang telah menjadi hak milik kami....
hahahahaha....
Duhai yahudi laknatullah.....
jangan engkau sombong dan bongkak
tunggu masa dan ketikanya
akan datang berbondong-bondong
mujahid dari seluruh pelosok dunia
menyelamatkan Al-Aqsa
kami tak akan biarkan Al-Aqsa merindukan kami
kami tak akan biarkan Al-Aqsa dizalimi kamu
jika kami membebaskan Al-Aqsa dari cengkaman kezaliman kamu
mati kami menyelamat al-Aqsa adalah syahid...
jadi kami tak akan takut mati untuk menentangmu
sekalipun Al-Aqsa bermandikan darah mujahid
kami sudah relakan karna kami sudah lama nantikan
saat-saat bergelar syahid
Duhai Al-Aqsa
maafkan kami
membiarkan kamu kerinduan kesepian
dizalimi oleh yahudi laknatullah
tunggulah dalam penuh tawakal kedatangan kami
untuk menyelamatkan kamu
kami sedang berlatih segala ilmu kepahlawanan agar
pemergiaan kami untuk menyelamatmu mendapat
kemenangan dan kejayaan
strategi kami untuk menyelamatkan kamu mesti tepat
agar tak tersalah langkah dihidu musuh durjana.
makanya janganlah bimbang janganlah ragu
akan cinta kami padamu Al-Aqsa
kami yakin kemenangan kami nanti untuk membebaskan kamu
akan datang berbondong-bondong Ummat Muhammad
dari seluruh pelosok dunia untuk bersolat di Masjidil Aqsa
tempat ketika Nabi Muhammmad saw Israk Mikhraj dari Masjidil Haram
ke Masjidil Aqsa naik ke langit sampai ke Sidratil Muntaha
menembus tujuh lapisan langit sampai ke Bawah Arasy Allah Azzawajallah
Maka dari itu duhai Al-Aqsa jangan bimbang kami akan datang selamatkan kamu
tunggulah kedatangan kami dengan penuh sabar dan tawakal
'Sesungguhnya tiada daya upaya kami melainkan dengan izin Allah swt'
Karya Ratu Rimba Niagara
17 Ramadan 1436H
4 Julai 2015
(PUISI DIILHAMKAN SEMPENA MERAIKAN HARI NUZUL AL-QURAN 1436H)
MOGA ALLAH MEMBERI KEMENANGAN KEPADA MUJAHID MENYELAMATKAN AL-AQSA DAN KEMENANGAN ITU NANTI DAPATLAH KITA BERSOLAT DI MASJIDIL AQSA IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN)
Tiada penerangan foto disediakan.
❤YA RASULULLAH❤
🌹Ya Nabi, Ya Rasulullah
Cahaya hati kami kekasih Allah
Anta Syamsun anta badrun
Anta Nurun fawqa nuri
Engkaulah Surya yang menyinari kelamnya hati manusia
Engkaulah purnama penerang gelapnya jiwa manusia
Engkaulah cahaya diatas cahaya
🌹Ya Nabi,Ya Rasulullah
Begitu agung namamu
Bergetar hati ini , menangis , rindu bertemu dengan mu
Rindu pada suri tauladan yang kau berikan
Rindu pada kesederhanaan dan kepedulianmu
Rindu pada kedamaian yang kau ciptakan
🌹Ya Nabi,Ya Rasulullah
Betapa indah akhlaqmu
Bagai cahaya keindahan al-Quran
Rindu kami padamu sepanjang waktu
Engkaulah cermin bagi hidup kami
Engkaulah petunjuk perjalanan kami
Engkaulah mata air hati dan pikiran kami
Wahai teladan yang tak pernah padam
🌹Ya Nabi,Ya Rasulullah
Betapa suci akhlaqmu
Bagai cahaya kesucian al-Quran
Hadirkanlah cintamu dalam ibadah kami
Ajarkanlah ketabahanmu dalam doa kami


SELAMAT MENUNAIKAN
SOLAT MAGHRIB...
اعوذ بالله من الشيطان الرجيـم.
بســــــم الله الرحمن الرحيــــــم.
Lihat Terjemahan
Imej mungkin mengandungi: malam, api dan lilin
Anda dan 144 yang lain
1 Komen
1 Perkongsian
Suka
Komen
Kongsi
Komen
  • Subhanallah.
    • Suka


HARUMAN CINTAMU CINTANYA MELEKAT DI KAIN KAFAN
Haruman cintamu melekat di kain kafan
pada saat terrpisah roh dari jasad
jasad lesu kaku bisu
kesakitan sakaratululmaut masih
sakit tak terperi masih terasa
sakitnya seperti
tusukan seratus kali bilah pedang
ALLAHU AKBAR!
pasti dilalui oleh semua
cuma amalan yang membedakan
patutlah
karena terlalu azab sakit sakaratulmaut
Nabi Muhammad SAW
berdoa kepada Tuhan
agar diringankan sakit sakaratulmaut
pada semua umatnya yang tercinta
biar sakit sakaratulmaut
baginda saja yang merasainya
jangan umatnya
Allahu Akbar...
kasihnya Rasululllah
pada umatnya
hingga ke nafas terakhir
kasih sebenar-benar kasih
UMATKU UMATKU UMATKU
itulah kalimah terakhir Nabi
tika roh sucinya terpisah dari jasad
Duhai Nabi Muhammad SAW Kekasih Allah
Cintamu pada kami umatmu
Kami sambut dengan penuh kasih sayang
Sayang sebenar-benar sayang
Kasih sebenar-benar kasih
Kan kami teruskan
Perjuangan sucimu
Sehingga ke tetesan darah terakhir
Biarlah kami dihina
Biarlah kami derita
Apalah ada pada hina dan derita di dunia ini
Jika dibandingkan dengan pengorbananmu
Pada kami yang tidak berbelah bahagi
Terima kasih duhai Nabi Muhammad SAW Kekasih Alllah
Haruman yang melekat di kain kafan ini
Adalah berkat
Mentauhidkan Tuhan...
Ilmu yang baginda Rasulullah
Ajarkan pada kami umatmu
Sebagaimana baginda Rasulullah
Meyayangi kami sehingga ke nafas terakhir
Begitu juga kami padamu duhai
Rasululllah cinta hati kami
Semoga melekatnya haruman cintamu di kain kafan
Ketika roh terpisah dari jasad
Cinta kami terpatri di Syurga bersamamu
Aamiin Aamiin Aaamiin Ya Rabbal A'Lamin.
Ya Allah Kekasih Nabi Muhammad SAW
Makbulkan doa kami ini
Sesungguhnya kami sayang dan cintakanMu
Sebagaimana Nabi Muhammad SAW mencintaiMu
Biarpun kami tahu cinta kami tidaklah sehebat cintanya padaMu
Tapi cintanya padaMu membawa kami mencintaiMu
Kami bersyukur Ya Allah
Atas KurniaanMu
Seorang hambaMu
Yang begitu penyayang kepada kami
Sanggup berkorban apa saja demi kami
Hinggakan kami tak mampu hendak membalasnya
Balaslah cinta kami Ya Allah...
Agar kami mendapat syafaat darinya
Tika di Padang Mahsyar kelak
Semoga melekatnya haruman cintanya cintaMu
Di kain kafan adalah lambang cinta kami
KepadaMu pada KekasihMu Nabi Muhammad SAW
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin ..
Dengan Belas EhsanMu makbulkan doa kami ini.
Doa daripada semua hambaMu
Yang Mahu Pulang ke PangkuanMu
Dalam redho lagi diredhoi
Dalam jiwa yang tenang
5 November 2012


MERAIH CINTA-NYA NAN ABADI
Begitu juga aku...hendak-Nya
Dengan Belas Ehsan-Nya
Dengan Nur Kasih-Nya
Dengan Sifat Maha Penyayang-Nya Tanpa Batas
Segala puisi cinta tentang-Nya yang kukarangkan
Mengajak aku mencintai-Nya
Mengajak pembaca karyaku jatuh cinta dengan-Nya
Moga mendapat perhatian dari-Nya
Agar cintaku Di-Balas-Nya
ALLAHU AKBAR
Akulah hamba-Nya
Paling bahagia tak dapat hendak dilafazkan
Dengan kata-kata paling indah
Bersyukurlah aku sebanyak-banyak-Nya
Pagi petang siang dan malam
Kerana aku tahu
Jika di akhirat nanti
Jika aku cagarkan
Harta sepenuh bumi
Untuk menebus cinta-Nya
Tak akan berarti lagi
Makanya tika
Nadi masih berdenyut
Jantung masih berdetak
Mahu aku habiskan hidupku
Dengan menginfakkan
Hidupku
Hartaku
Ke jalan-jalan-Nya
Agar DIA sentiasa sudi membalas cinta ku
Dan membalas cinta semua pembaca karyaku
Yang matlamatnya sama denganku
Mahu
Memburu
Meraih Cinta-Nya Nan Abadi...
Tanpa nokhtah
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
4 November 2012
INDAH-NYA SYURGA ALLAH SEINDAH HATI SYURGAWI
SUBHANALLAH! INDAH-NYA CIPTAAN-MU TUHAN
TERLALULAH INDAH SEPERTI BERADA DI TAMAN-TAMAN SYURGA
MASYA-ALLAH KEINDAHAN DUNIA INI HANYALAH 1% YANG KAU PERLIHATKAN 99% KEINDAHAN ADA DI SYURGA-MU
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
PASTI KEINDAHAN YANG TAK PERNAH TERFIKIR DAN TERJANGKAU OLEH PEMIKIRAN MANUSIA. MOGA DENGAN RAHMAT KASIH-MU KAU SATUKAN HATI-HATI MANUSIA DI BUMI INI DENGAN RAHMAT KASIH SAYANG-MU AGAR KAMI BERLUMBA-LUMBA MENUJU KE JALAN-JALAN JANNAH-MU. BERIBADAT BUKAN KERANA SYURGA TAPI BERIBADAT HANYALAH KERANA-MU. MAHUKAN HIDUP DAN MATI DALAM RAHMAT KASIH-MU DAN REDHA-MU. REDHA LAGI DIREDHAI-MU. KAMI MAHU GENGGAM DUNIA TAPI BUKAN DI HATI KAMI KERANA DI HATI KAMI HANYALAH ADA-MU. TIADA LAIN DI HATI KAMI HANYALAH-MU DAN KEKASIH-MU RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
................................................................
sampai kapanpun statusku milik-Mu
6 Jamadilakhir 1435H
6 April 2014


Inilah maqam Fatimah AZ Zahra Putri kepada Nabi Muhammad S.A.W.
Semoga kita semua akan bertemu Nabi s.a.w. dan ahli keluarganya di Syurga ..
Insyaa'Allah..
1

*”WAHAI JIBRIL..SEKIRANYA KAMU TERBANG SELAMA TIGA RATUS RIBU TAHUN..TAKKAN BISA MENCAPAI SEPERSEPULUHNYA PAHALA SHALAT UMAT MUHAMMAD..."*
Rasulullah SAW bersabda :
"Allah SWT menciptakan Malaikat Jibril As dengan rupa yang sebaik-baiknya dan DIA jadikan enam ratus sayap dan tiap-tiap sayap jaraknya antara timur sampai barat".
Dengan penciptaan yang luar biasa itu, maka Jibril berkata kepada Allah SWT :
"Yaa Allah, adakah Engkau telah menciptakan makhluk lain yang lebih indah rupanya daripada aku ?".
Allah SWT menjawab : "Tidak ada..."
Maka bangkitlah Jibril As, lalu shalat dua rakaat, sebagai bentuk rasa syukurnya kepada Allah SWT..Dimana tiap rakaatnya, saat berdiri dia lakukan selama dua puluh ribu tahun!
Ketika selesai shalat, Allah SWT berfirman :
"Wahai Jibril, kamu telah menyembah-Ku dengan bersungguh-sungguh dan tidak ada satupun yang menyembah AKU seperti ibadahmu itu...Akan tetapi, akan datang pada akhir zaman, seorang Nabi mulia yang AKU kasihi, bernama Muhammad..,
"Dia mempunyai umat yang lemah, lagi berdosa...Mereka melakukan shalat dua raka'at, kadang lalai, tidak sempurna dan dalam waktu yang sebentar saja...Namun, demi Rahmat-Ku, shalat mereka lebih AKU sukai daripada shalatmu itu...Itu karena, shalat mereka berdasarkan perintah-Ku, sedangkan kamu melakukan shalat tanpa perintah-Ku".
Lalu Malaikat Jibril bertanya :
"Yaa Allah...Apakah yang Engkau berikan kepada mereka, sebagai balasan atas ibadah mereka?"
Allah SWT menjawab, "Aku berikan mereka Surga Ma'wa".
Mendengar nama Surga Ma'wa, Jibril pun meminta izin kepada Allah SWT untuk melihat Surga itu dan Allah mengabulkan permintaan Jibril..Maka dengan perasaan senang, lalu ia mengepakkan seluruh sayap-sayapnya dan terbang..Setiap kali ia buka sepasang sayapnya, ia dapat menempuh jarak sejauh perjalanan tiga ratus ribu tahun dan setiap kali ia tangkupkan sayapnya, ia dapat menempuh jarak seperti itu juga.
Malaikat Jibril terbang sedemikian rupa selama tiga ratus tahun, namun ia tidak mampu melihat Surga Ma'wa..Kemudian hinggaplah ia pada bayang-bayang sebuah pohon dan ia pun sujud kembali kepada Allah SWT, lalu dalam sujudnya ia berkata :
"Yaa Allah..Adakah aku telah mencapai separuh Surga itu atau sepertiga, atau seperempatnya ?".
Allah SWT menjawab :
"Wahai Jibril, sekiranya kamu terbang selama tiga ratus ribu tahun lagi dan AKU berikan kepadamu kekuatan lagi seperti kekuatanmu saat ini, serta AKU tambah sayap-sayapmu dan kamu terbang, seperti yang telah kamu lakukan...Kamu tidak akan mencapai sepersepuluhnya dari apa yang AKU berikan kepada umat Muhammad, sebagai balasan atas shalat mereka dua raka'at".
Subhanallah..Alhamdulillah..Betapa beruntungnya kita karena telah Allah taqdirkan kita sebagai Umat Nabi Muhammad SAW...Aamiin...
Allahuma sholi 'ala sayidina Muhammad nabiyil umiyi wa 'ala 'alihi wa shohbihi wa salim


SAHABATKU YANG BERNAMA NUR HIJRAH
Duhai sahabatku yang bernama Nur Hijrah
sudilah bersahabat denganku
hidupku bagaikan burung patah sayapnya tanpa kamu
kau pelita hatiku
kau menerangi perjalanan hidupku yang kelabu
sekelabu awan biru yang berjerubu
kabus tebal menutup pandangan mataku
untuk menuju jalan pasti dalam mencapai redha Ilahi
aku keliru, aku terkeliru dengan keputusan hidupku sendiri
rasanya semuanya tidak menjanjikan jawapan yang pasti
yang pastinya aku keliru dengan hidupku sendiri
di mana-mana aku mencari ...mencari terus mencari
mana bisa mungkin dalam kegelapan aku dapat mencari
selagi aku rasa hidupku sempurna
selagi itulah keegoan menguasai diri
lalu aku muhasabah diri
menginsafi diri
bahawa tiada manusia yang sempurna kecuali Allah SWT
jalan untuk muhasabah diri mendapat ketenangan diri
aku mesti berubah
daripada yang kelabu kehidupan kepada yang
mencerahkan kehidupan dunia akhiratku
dari itu aku mesti berhijrah
berhijrah tanpa ilmu pasti tak akan berubah
maka duhai sahabatku yang bernama Nur Hijrah
sudilah menjadi sahabatku kerana engkau sudah lama berhijrah
sejak penghijrahan Nabi Muhammad saw dari Kota Mekah ke Kota Madinah
demi penghijrahan mendapat cinta dan redha Ilahi...
perlukan pengorbanan
pengorbanan jiwa, harta dan nyawa
itulah erti penghijrahan yang sebenar
kerana jiwamu jiwa penghijrahan
aku mahu bersamamu
susah senang bersama
pasti hidupku tenang
setenang hatimu yang disinari Nur Hidayah Kasih-Nya...
maka sudilah tumpangkan aku berteduh bersamamu agar mendapat
limpahan Sinaran Nur Hidayah Kasih-Nya
sehingga akhir hayatku
sehingga akhir hayatmu...
Insya-Allah Aamiin
Terima kasih sahabatku Nur Hijrah
moga Allah swt merahmati
hidup matimu
hidup matiku
berkat penghijrahan yang sama kita azamkan tekadkan...
samalah kita jayakan
Insya-Allah Aamiin Ya Rabbal A' Lamiin
'SALAM MA'AL HIJRAH 1439H'
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,
Sahabat Dunia Akhiratmu
Ratu Rimba Niagara
1 Muharram 1439H
HIJRAH KARYA YANG LEBIH BAIK UNTUK MENGHASILKAN KARYA YANG
TERBAIK
DI SISI ALLAH TAALA INSYA-ALLAH AAMIIN.
SALAM MAAL HIJRAH 1439H MOGA SUKSES DAN BAHAGIA DUNIA AKHIRAT AAMIIN.
Kongsi
INDAHNYA CINTA LIMA BENUA
Bahagia bilamana cinta lima benua lima samudra
berpadu sehati sejiwa senada seirama
seperti kuntuman bunga-bunga di Taman Syurga
mewangi di hatimu di hatiku
di hati lima benua di samudra
menerobos ke angkasaraya
menyatakan indahnya cinta
lima benua lima samudra
Bertaburan permata-permata Syurga
di lima benua lima samudra
di darat menjadi bunga-bunga Syurga
di pulau menjadi pulau dambaan
hamba-Nya yang mencintai-Nya
Cinta-Nya menjadi buruan pencinta-Nya
Cinta-Nya menjadi dambaan pencinta-Nya
jika Syurga menjadi dambaan
maka rugilah matlamat hidup sebenar
Syurga tanda cinta yang dicintai dibalas-Nya
kerna itu pasti
kerna janji-Nya pasti
tapi yang pasti kita saling dan kasih demi-Nya
kita sama menuju ke Jalan-Nya
dan kita sama dapat bertemu di Syurga-Nya
AAmiin Ya Rabbal A'Lamin
Indahnya cinta lima benua lima samudra
merentang bum
langit yang terbentang luas
seluas cinta-Nya seluas Syurga-Nya
Di lima benua lima samudra
kasihku kasih lima benua
sentiasa mewangi
sewangi setulus cinta lima benua
sewangi kuntuman-kuntuman bunga-bunga Syurga
syukur Ya Allah kami mahu pulang kepada-Mu
dalam hati yang suci bersih
saling sayang menyayangi kerana-Mu
tiada lain yang difikirkan hanyalah
mahukan Rahmat dan Nur Kasih-Mu
abadi hingga ke nafas terakhir
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
15 Oktober 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP PUJANGGA RATU RIMBA
CINTA 5 BENUA & WALL KEDATON KRATON WAHYU UTAMA & WALL H.H. SULTAN HAJI HASSANAL BOLKIAH & WALL PRINCE ABDUL MALIK)
Yesterday at 12:32am · Like
TERIMA KASIH KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA PADUKA SERI BAGINDA SULTAN HAJI HASSANAL BOLKIAH MUI'ZZADDIN WADDAULAH KERANA SUDI MENYUKAI KARYA-KARYA RATU RIMBA NIAGARA MOGA ALLAH SAJA YANG DAPAT MEMBALAS SEGALA KEBAIKAN TUANKU
H.H Haji Hassanal Bolkiah likes your link on his own timeline: "DUNIA MENJADI SAKSI WUJUDNYA KERABAT..." 1:10pm
H.H Haji Hassanal Bolkiah likes your Wall post: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA PUTRI RIMBA..." 1:10pm
H.H Haji Hassanal Bolkiah likes your Wall post: "TEATER KOMEDI BANGSAWAN DIRAJA..." 1:10pm
H.H Haji Hassanal Bolkiah likes your link on his own timeline: "MOHON DJ RAMZ SIARKAN PANTUN ISTIADAT..." 1:10pm
H.H Haji Hassanal Bolkiah likes your link on his own timeline: "KARYA RATU RIMBA PANTUN MAJLIS..." 1:10pm
H.H Haji Hassanal Bolkiah likes your Wall post: "PANTUN ISTIADAT BERSANDING PENGANTIN..." 1:10pm
H.H Haji Hassanal Bolkiah likes your Wall post: "SELAMAT MENIKMATI KEINDAHAN SYURGA..." 1:10pm
H.H Haji Hassanal Bolkiah likes your Wall post: "PERSEMBAHAN BANGSAWAN DIRAJA GURINDAM..." 1:09pm
H.H Haji Hassanal Bolkiah likes your Wall post: "RATU YANG BERCEROPAK LUKISAN MERAK..." 1:09pm
H.H Haji Hassanal Bolkiah likes your Wall post: "SYAIR PUTERA DUYUNG Tersebutlah satu..." 1:09pm
UCAPAN TERIMA KASIH DARIPADA PATIK:
Rabeah Mohd Ali @ Putri Alam Nilam Purnama
Ratu Rimba Niagara
Istana Rimba Niagara
Malaysia/Indonesia/Brunei/Thailand
15 Oktober 2012
Yesterday at 12:50am · Like
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
21 Oktober 2012
31 minutes ago · L

SAMPAI KAPANPUN AKU ADALAH DIAN
sampai kapan pun aku adalah dian
menerangi orang lain membakar diri sendiri
tapi sampai bila aku mahu menjadi dian
jika begitu aku mahu menjadi seperti matahari
menerangi seluruh alam
bahagia dapat menerangi seluruh alam
tapi seluruh alam bahagia
aku tetap juga kepanasan
jika begitu aku mahu jadi seperti bulan
cahayaku indah berseri-seri
siapa yang melihat pasti terpegun akan
keserian cahayaku,
aku akan sentiasa berada dalam kebanggaan
jadi aku tak mahu dipuji dipuja
sedangkan yang layak dipuji dipuja cuma TUHAN
yang menciptakan bulan dan yang menciptakan aku
jika begitu aku mahu menjadi seperti bintang
bergemerlapan setiap masa
semua berlumba-lumba menggapai bintang
akan kuberikan bintang kepada mereka yang
suka berusaha menggapaiku penuh ikhlas
biarlah mereka gembira dan bahagia memilikiku
apapun biarlah aku menjadi seperti dian
dalam keadaan yang tak berdaya
akan kucuba sedaya upaya bercahaya
menerangi diriku sendiri dan yang ikhlas
menerima cahayaku dan sentiasa memberi
semangat agar aku terus bercahaya
sehingga sumbu dianku habis
bila sumbu dianku habis
berarti tamatlah baktiku untuk terus bercahaya lagi
moga cahaya dianku yang sedikit ini
menerangiku di alam barzah yang gelap gelita
tanpa satu pun cahaya yang dapat menerangiku
walaupun cahaya dari mana sekalipun...
andai cahaya dianku menerangiku
di alam barzah
SUBHANALLAH doaku termakbul
SUBANALLAH cahaya dian yang kutinggalkan di bumi
terus terpancar ke alam barzah
bergemerlapan setiap masa
seperti indahnya cahaya
matahari, bulan dan bintang
malah lebih indah dari itu
itulah cahaya dari Syurga
terpancar hingga ke alam barzahku
dinampak Allah swt
keindahan Syurga yang tiada tara-Nya indah
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
berkat cahaya dianku terus berbakti kepada manusia
yang masih hidup di bumi sehingga bumi ini tamat usianya
ALLAHU AKBAR
bertambah indah dan bahagianya aku
jika sekiranya cahaya dianku yang sedikit ini
menjadi cahaya lembayung menyejukkan kepanasan
di Padang Mahsyar kepada semua yang pernah memberi dukungan/sokongan dalam apa jua bentuk pengorbanan
agar sumbu cahaya dianku terus bercahaya...bercahaya...
semuanya dengan izin-Nya jua
tiada daya upayaku melainkan dengan kehendak-Nya kemahuan-Nya,
kuserahkan segala-Nya kepada-Nya jua,
karena dari-Nya aku datang dari-Nya aku dikembalikan
moga aku dikembalikan dalam jiwa dan roh yang tenang
redha lagi diredhai-Nya,
ALLAHU AKBAR Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
Karya Ratu Rimba Niagara
1Muharram 1439H
22 September 2017
(MOGA DOA DALAM PUISI INI DIMAKBULKAN ALLAH SWT AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN)
Sri Pemangku Adat and Nur Balkis like this.
Sri Pemangku Adat Aamiin Ya Allah, YAM Ratu Rimba Niagara anda membuktikan karya yang sesuai dengan IMPIAN dan CITA-CITA kami, setinggi-tinggi terimah kasih kami DISAKA ucapkan... Aamiin Ya Allah.
SELAMAT TAHUN BARU 1439H SEMOGA KITA SEMUA DAPAT HIJRAH KEHIDUPAN YANG LEBIAH BAIK
CITA-CITAKU CITA-CITAMU
IMPIANKU IMPIANMU
BERBAKTI TERUS BERBAKTI
DEMI KERANA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA
TIADA DAYA UPAYAKU MELAINKAN DENGAN IZIN-NYA JUA ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Sri Pemangku Adat salam kemuliaan, Duli Yang Mulia (DYM) Suttan Seghayo Dipuncak Nur atas PERINGATAN MAAL HIJRAH yang menjadi peringatan untuk semua umat Islam.. kerana hijrah itu digalakan dalam ajaran agama kita.. amin ya allah.
SEHEBAT MANAPUN KITA
AKAN MATI
MOGA MATIKU MATIMU
DALAM REDHA ILAHI AAMIIN
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al-Fajr
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masukah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajalla: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
(PETIKAN DARIPADA GALERI SASTERA ALAMMAYA RATU RIMBA NIAGARA)
1 Muharram 1439H
22 September 2017
YA ALLAH ILHAM DARI-MU SEINDAH AIR TERJUN NIAGARA IZINKAN HASIL KARYAKU MENGALIR TERUS HINGGA KE SUNGAI SYURGAWI ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
YA ALLAH JADIKANLAH KARYA SASTRAKU MENGALIR SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA YANG MENGALIR TERUS MENGALIR MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGA-MU
AKU MENULIS KARENA-MU
ILHAM YANG AKU TULIS DATANG DARI-MU
KAU HADIRKAN ILHAM TANPA HENTI PADAKU ATAS KEHENDAK-MU
AKU BERSYUKUR ILHAM DATANG TANPA HENTI-NYA
ALHAMDULILLAH SYUKUR YA ALLAH
TANPA IZIN-MU AKU TIDAK DAPAT MENULIS BIARPUN SEBARIS AYAT
ALLAHU AKBAR KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA-NYA
YA ALLAH KARENA KARYA SASTRA YANG KUTULIS ADALAH ILHAM DARI-MU
JADIKANLAH AKU DAN YANG MEMBACA KARYAKU
HAMBA-MU YANG SENTIASA REDHA ATAS TAKDIR-MU
PERCAYA SETIAP YANG DITAKDIRKAN ITU ADA HIKMAH DI SEBALIK-NYA
YA ALLAH JADIKAN KARYA SASTRA YANG KUTULIS SESUAI DENGAN ZAMAN WALAUPUN ZAMAN TERUS BERUBAH TAPI KARYAKU SENTIASA ADA DI JIWA SEMUA MANUSIA YANG MENGHAYATINYA KARENA SASTERAKU ADALAH ILHAM DARI-MU
JIKA ILHAM DARI-MU PASTI MEMBERI KEBAIKAN PADA DIRIKU DAN PADA SEMUA YANG MEMBACA KARYAKU.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'SASTERAKU ILHAM DARI-NYA'
NAMA PENAKU INI ILHAM DARI-NYA JUGA
ADA YANG TERSIRAT DI SEBALIK YANG TERSURAT
ATAS NAMA PENAKU INI
RATU SEORANG RAJA/RATU ATAU PEMIMPIN ITU YANG TERSURAT
YANG TERSIRAT MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA
RIMBA AGAR SENTIASA RASA MERENDAH DIRI MEMERINTAH DI KERAJAAN RAKYAT RIMBA JADI TIADA SIAPA HENDAK CEMBURU KERANA BUKAN MEMERINTAH KERAJAAN MANUSIA ,TERSIRATNYA MAHU DAPATKAN INSPIRASI UNTUK MENJIWAI WATAK RAJA DAN PEMERINTAH UNTUK DITUANGKAN ILHAM DALAM KARYA SASTERA.
NIAGARA KARYA SASTRA YANG DIHASILKAN SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA SENTIASA MENGALIR, SENTIASA BERSASTRA TANPA HENTI SEHINGGA NAFAS TERHENTI BIARPUN NAFAS TERHENTI SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS TERUSAN DIBACA OLEH YANG MASIH HIDUP , MOGA ILMU SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS MASUK KE AKAUN SAHAM AKHIRATKU SEPERTI MENGALIR AIR
TERJUNAN NIAGARA MENYATU TERUS KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
1 MUHARRAM 1439H
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
1 MUHARRAM 1439H
22 SEPTEMBER 2017



YA ALLAH JADIKANLAH KARYA SASTERAKU MENGALIR SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA YANG MENGALIR TERUS MENGALIR MENYATU HINGGA KE SUNGAI-SUNGAI SYURGA-MU
AKU MENULIS KERANA-MU
ILHAM YANG AKU TULIS DATANG DARI-MU
KAU HADIRKAN ILHAM TANPA HENTI PADAKU ATAS KEHENDAK-MU, AKU BERSYUKUR ILHAM DATANG TANPA HENTI-NYA ,
ALHAMDULILLAH SYUKUR YA ALLAH
TANPA IZIN-MU AKU TIDAK DAPAT MENULIS BIARPUN SEBARIS AYAT, ALLAHU AKBAR KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA-NYA.
YA ALLAH KERANA KARYA SASTRA YANG KUTULIS ADALAH DARI-MU JADIKANLAH AKU DAN YANG MEMBACA KARYAKU
HAMBA-MU YANG SENTIASA REDHA ATAS TAKDIR-MU
PERCAYA SETIAP YANG DITAKDIRKAN ITU ADA HIKMAH DI SEBALIK-NYA
YA ALLAH JADIKAN KARYA SASTERA YANG KUTULIS SESUAI DENGAN ZAMAN WALAUPUN ZAMAN TERUS BERUBAH TAPI KARYAKU SENTIASA ADA DI JIWA SEMUA MANUSIA YANG MENGHAYATINYA KERANA SASTERAKU ADALAH ILHAM DARI-MU, JIKA ILHAM DARI-MU PASTI MEMBERI KEBAIKAN PADA DIRIKU DAN PADA SEMUA YANG MEMBACA KARYAKU.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'SASTERAKU ILHAM DARI-NYA'
NAMA PENAKU INI ILHAM DARI-NYA JUGA
ADA YANG TERSIRAT DI SEBALIK YANG TERSURAT
ATAS NAMA PENAKU INI
RATU SEORANG RAJA/RATU ATAU PEMIMPIN ITU YANG TERSURAT YANG TERSIRAT MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA
RIMBA AGAR SENTIASA RASA MERENDAH DIRI MEMERINTAH DI KERAJAAN RAKYAT RIMBA JADI TIADA SIAPA HENDAK CEMBURU KERANA BUKAN MEMERINTAH KERAJAAN MANUSIA ,
TERSIRATNYA MAHU DAPATKAN INSPIRASI UNTUK MENJIWAI WATAK RAJA DAN PEMERINTAH UNTUK DITUANGKAN ILHAM DALAM KARYA SASTERA.
NIAGARA KARYA SASTRA YANG DIHASILKAN SEPERTI AIR TERJUN NIAGARA SENTIASA MENGALIR, SENTIASA BERSASTRA TANPA HENTI SEHINGGA TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA, BIARPUN NAFAS TERHENTI SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS-TERUSAN DIBACA OLEH YANG MASIH HIDUP ,
MOGA ILMU SASTRA YANG DITINGGALKAN TERUS MASUK KE AKAUN SAHAM AKHIRATKU SEPERTI MENGALIR AIR TERJUNAN NIAGARA MENYATU TERUS KE SUNGAI-SUNGAI SYURGAWI
INSYA-ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
22 MUHARRAM 1437H
4 NOVEMBER 2015


28 OKTOBER 2015

 
Dikongsi dengan Hanya saya
Hanya saya
Imej mungkin mengandungi: teks

Hamimah Othman
 sedang bersama 
Vega Bond Darwisa
 dan 34 yang lain.

21 Jun 2012 
BismiLlahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wa salam mahabbah liLlah... Salam santun erat silaturahmi dan ukhuwah fillah... Salam kasih sayang di angin lalu untuk semua SAHABAT2 terbaik ku yang setia mengunjungi FB Kaseh
Kaseh Ilahi
... selamat malam semua...
Ya Allah,
Jadikan malam ini malam penuh berkat,
Bukalah hati-hati yang masih tertutup,
Luluhkan hati yang masih keras membatu,
cahayai hati yang gelap gelita,
Gantikan hati yang penuh dengan kebencian dengan penuh kasih sayang,
Gantikan hati yang penuh dendam pada diri kami dengan perasaan kasih sayang,
Gantikan hati yang penuh kesombongan dengan hati yang tawadhu'...
Rabbana atina fiudunya hasanah wafil akhirati hasanah waqina adzabannar. Subhana rabbika rabbil idzzati 'amma yasifun wassalamun 'alal mursalin walhamdulillahi rabbil 'alamin...
2 Perkongsian
Kongsi
 
Dikongsi dengan Hanya saya
Hanya saya
Tiada penerangan foto disediakan.

Rahsia Hati Mulia
 bersama 
Chinta Mawar Ain
 dan 32 yang lain — bersama 
Chinta Mawar Ain
 dan 32 yang lain.

1 Perkongsian
Kongsi



CAHAYA KASIH-NYA DI PAGI AIDIL ADHA
Allahu Akbar Allahu Akbar
LaaillaahaillaAllah, Allahu Akbar
Allahu Akbar Walillailham
Allah Maha Besar Allah Maha Besar
Tiada Tuhan Melainkan Allah, Allah Maha Besar
Allah Maha Besar, Segala Puji Bagi Allah
Segala Pujian Hanyalah Untuk-Nya
Bergema semesta alam memuji-muji-Nya
Di pagi Aidil Adha
Penuh syahdu
Penuh berkat
Aku menyaksikan Kebesaran-Mu
Cahaya-Mu
Dari 7 petala langit
Menembusi 7 petala bumi
Kelompok awan kelabu
Kelompok awan hitam
Berarak perlahan
Di sisi sang mentari
Indah berseri-seri
Bak bulan purnama
Terlalau indah
Aku terkesima
Indahnya sang mentari
Di kala itu
Putih berseri berkemilauan
Aku terpaku
Aku terbius
Memerhatikan
Cantiknya
Sang mentari
Bak purnama
Bercahaya-cahaya
Putih bersih
Berseri-seri
SUBHANALLAH indahnya ciptaan-Nya
Sang Mentari Purnama
Seakan senyum padaku
Pabila aku memandangnya
Tanpa berkelip
Biarpun sekelip mata
Sambil tak henti
Memuji-Mu Tuhan
Betapa gema
Takbir Raya
Aidil Adha
Di pagi Jumaat
Penuh berkat
Meraikan hari kemenangan
Para hamba-Nya
Yang berkorban jiwa raga
Menuju ke jalan-jalan-Nya
Gema takbir
Tanpa henti
Dari malam hingga ke pagi Aidil Adha
Digemakan
Seluruh
Para Malaikat
Yang bertawaf di Kaabah langit
Bertentangan Kaabah di Masjidil Haram
Jutaan hamba-Nya juga bertawaf
Semua-Nya seiring bertawaf
Sambil memuji-muji Allah
ALLAHU AKBAR ALAHU AKBAR
Allah Maha Besar Allah Maha Besar
Sedang asyik
Memerhatikan
Sang mentari purnama
Kelompok-kelompok
Awan hitam dan kelabu
Cuba melindungi
Sang mentari purnama
Aku kehilangan pandangan
Namun sang mentari purnama
Sudi muncul kembali
Aku senyum tanda syukur
Dapat melihat
Keindahan sang mentari purnama
Aku teruja
Memandang cantiknya sang mentari purnama
Aku memuji-muji betapa Pencipta
Sang mentari purnama
Maha Berkuasa
Maha Bijaksana
Kekuasaan-Nya Mengatasi Segala-Nya
Kebijaksanaan-Nya Tiada Tandingan-Nya
ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR
LAAILLAHAILLAALLAHU AKBAR
ALLAHU AKBAR WALILLAILHAM
Allah Maha Besar Allah Maha Besar
Tiada Tuhan Melainkan Allah, Allah Maha Besar
Allah Maha Besar , Segala Puji Bagi Allah
Dalam aku memuji-muji-Nya
Memuji Kebijaksanaan-Nya
Mencipta indah-NYa
Sang mentari purnama
Aku terus berdoa
"Ya Allah Ya Tuhanku Yang Maha Agong
Sebagaimana berseri-Nya
Sinar mentari purnama
Di pagi Aidil Adha ini
Kau serikan Sinar Nur Hidayah Kasih-Mu
Ke imanku, keluargaku dan semua
Yang membaca karya-karyaku
Aamiin Aamiin Aaamiin Ya Rabbal A'Lamin
Selepas aku berdoa kelihatan cahaya
Sang mentari purnama ciptaan-Nya
Cahaya-Nya dari 7 petala langit
Berpecah-pecah terpancar terus
Menembusi 7 petala bumi
Cahaya-Nya yang terpancar ke bumi
Seperti pantulan cahaya ke arca berbentuk kun
Memayungi bumi
Allahu Akbar Allahu Akbar Walillailham
Indah....indah...indah...
Terlalu indah sinaran cahaya-cahanya-Nya
Aku menyaksikan kenduri cahaya-Nya
Cahaya ....cahaya...cahaya...
Cahaya-Nya
7 petala langit
Menembusi 7 petala bumi
Allahu Akbar Allahu Akbar
LaaillahaillaAllahu Akbar
Allahu Akbar Walilailham
Allah Maha Besar Allah Maha Besar
Tiada Tuhan Melainkan Allah
Allah Maha Besar, Segala Puji Bagi Allah
Indah Cahaya Kasih-Nya Di Pagi Aidil Adha
Karya Ratu Rimba Niagara
27 Oktober 2012
YA ALLAH KUATKAN KAMI DALAM MENJALANI HIDUP INI UNTUK MENEBARKAN CINTA DAN KASIH SAYANG BAGI SESAMA
Ratu Rimba Niagara shared SULTAN HASANAL BOLKIAH's status update.
SULTAN HASANAL BOLKIAH
Aamiin-kan doa ini:
Ya Allah, berikanlah kebahagiaan kepada kami ketika kesedihan mengisi hari kami, kemanapun kami melangkah Engkau menyertai kami, dalam kehilangan, kesakitan dan terluka kami.
Kuatkanlah kami dalam menjalani hidup ini untuk menebarkan cinta dan kasih sayang bagi sesama.
YA ALLAH SATUKAN HATI KAMI SALING MENYAYANGI KERANA-MU
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.
Ya Allah Kau Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
semua hamba-Mu Kau kasih dan sayang
Kau memberikan ujian pada hamba- Mu
bukanlah berarti Kau tak kasih dan sayang
tapi itu semua lambang Kau kasih dan sayang pada hamba-Mu
itu pun mengikut kemampuan hamba-Mu mengatasi ujian
Kuatkanlah aku menjalani hidup ini untuk nebarkan cinta dan
kasih sayang demi-Mu
jika aku lemah lantaran penghinaan mereka ke aku
Kau kuatkanlah semangatku
Untuk terus dan terus menyebarkan benih-benih kasih sayang
Yang Kau Redhai...
Kau sukakan akan persaudaraan...
Jalinan tali ukhuwah kasih yang kukuh
Yang boleh membuatkan islam di dunia ini bersatu padu
Tanpa ada permusuhan sesama sendiri
Di kala aku kesedihan dalam segala bentuk penghinaan mereka
Kau kirimkan senyuman mentari ..senyuman bulan...senyuman bintang
Itu sudah cukup menyerikan senyumanku yang kelat ini
Aku tak mahu memperlihatkan senyuman yang
Kelat, perih. sendu
Kepada-Mu
Kepada mereka
Biarlah Kau saja yang tahu isi hatiku
Betapa aku sayangkan semua hamba-Mu
Yang mahu ke jalan-jalan-Mu
Dan aku yakin seyakin-Nya
Di hari di mana semua yang aku kasihi di dunia ini
Tidak dapat membantuku
Masing-masing sibuk urusan diri sendiri
Untuk mengetahui samada kaki langkah
Ke Syurga atau ke neraka
Allahu Akbar pastilah keputusan yang amat mendebarkan...
Pasti akan menyebut
Allahuma Salim..Salim...
Selamatkan saya...selamatkan saya...
Saat kacau bilau ...huru hara..penuh debaran
Dengan sejuta harapan agar mendapat syafaat
Nabi Muhammad SAW
Masing-masing mahukan syafaat Kekasih-Mu
Nabi Muhammad SAW
Yang dapat diketemui baginda Rasulullah
Di Titian Sirad...
Di Neraca Al-Mizan
Di Kolam Nabi Muhammad SAW
Yang panjang kolam itu sebulan perjalanan
Dan lebar kolam sebulan perjalanan juga
Inilah tiga tempat yang mesti kami cari
Nabi Muhammad SAW
Dan moga kami dapat bertemu Rasulullah
Di tempat tersebut dan dapat memohon syafaat
Baginda Rasulullah berkat selalu mengingatinya
Tika di dunia dulu...
Sebagaimana Rasulullah menyayangi kami
Sehingga di akhir kalamnya menyebut kami
'Umatku...Umatku...Umatku...
Sebagaimana Rasulullah sayangkan kami
Kami pun sayangkan Nabi Muhammad SAW
Syukur kami sebanyak-banyak-Nya
Kepada-Mu karna mengurniakan
Nabi Muhammad SAW Kekasih-Mu
Yang tak jemu berdakwah kepada umatnya
Berkat dakwahnya
Kami dapat memiliki ilmu Al-Quran & Hadis..
Kerana tidak akan sesat seorang hamba itu
Jika berpegang teguh kepada
Al-Quran & Hadis
Moga Al-Quran & Hadis...
Sebati dalam roh dan jasad kami
Itulah tauhid kami hingga nafas terakhir
Mogalah terlafaz kalimah Syurga
لا إله إلا الله محمدا رسول
Ya Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Kuatkan hati-hati kami
Beramal soleh hanya kerana-Mu
Bukan untuk menunjuk-nunjuk
Tapi hanyalah semata kerana-Mu
Ya Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Satukanlah hati-hati kami
Sentiasa bersatu hati
Untuk menyebarkan kasih sayang
Dengan bahasa-bahasa yang Kau Redhai
Dan setiap kata-kata kami
Adalah mutiara-mutiara Syurga
Yang ada nilaian di Sisi-Mu
Yang akan dikira tika ditimbang Di Neraca Al-Mizan
Dan dapat menyelamatkan ketika meniti Titian Sirad..
Yang mana menentukan ke Syurga atau ke neraka...
Moga berkat kami saling berkasih sayang kerana-Mu
Tika di dunia ini
Tika nafas masih ada...
Dengan Rahmat Kasih-Mu Tanpa Batas
Masukkan kami Ke Syurga-Mu
Syurga Firdaus...
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
Hamba-Mu yang kerdil,
12 Muharram 1434H
(PETIKAN DARIPADA WALL SULTAN HASSANAL BOLKIAH &
WALL PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
12 Muharram 1434H
HEBATNYA CINTA KEKASIH KEPADA PARA KEKASIH-NYA
Kekasihku...
Kekasihku Allah SWT Tuhanku
Kekasihku Nabi Muhammad SAW
Kekasihku amal penemanku di kuburan
Kekasihku adalah hamba-Nya pilihan Allah di Lauhmahfuz
Kekasihku mengajar aku erti hidup berkasih sayang kerana-Nya
Syurga ditempatkan kepada hamba-Nya
Bukanlah kerana banyaknya amalan hamba-Nya
Tapi dengan Rahmat Kasih-Nya
Yang penting sentiasa bersangka baik dengan-Nya
Beramal ikhlas semata kerana-Nya
Tiada niat lain ikhlas kerana-Nya
Kekasih segala kekasih
DIA lah Tuhanku
Yang setia
Membalas cinta hamba-Nya yang ikhlas
Janji-Nya pasti benar
Sesungguh-Nya
DIAlah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Tidak akan pernah meninggalkan hamba-Nya
Biarpun sedetik
Terlalu hampir
Kemana kita berada DIA berada
Tak pernah tidur dan lalai
Bersama kita
Sejak Azali Lagi
Hingga nafas terhenti
Syurga adalah balasan
Yang terindah buat para kekasih-Nya
Yang Dicintai
Selagi berdetak jantung
Yang tiada penghujung-Nya
Biarpun sudah bergelar roh
Begitulah
Cinta-Nya Allah kepada para kekasih-Nya
Maka berlumba-lumbalah kita untuk
Menjadi kekasih-Nya
Kerana
DIA Maha
Penyayang
Memahami
Setia
Memakbulkan doa
Janji-Nya pasti ditepati
Kita tak akan dikecewakan
Selagi mana kita beramal
Ikhlas kerana-Nya
Andainya semua hamba-Nya
Masuk ke Syurga
Masih lagi ada ruang untuk para kekasih-Nya
Menghuni Syurga
Kerana Syurga itu
Luas seluas -luas-NYa
Begitulah pemurah dan penyayang-Nya Kekasih
Membalas cinta kepada semua para kekasih-Nya
Yang hidup di muka bumi
Dari wujudnya Nabi Adam as
Hinggalah bumi ini qiamat
SUBHANALLAH BEGITU HEBATNYA CINTA KEKASIH
KEPADA PARA SEMUA HAMBA-NYA YANG BERGELAR
KEKASIH-NYA
Moga kita semua tergolong menjadi kekasih-Nya
Aamin
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
13 Ogos 2012
24 Ramadan 1433H
LIHATLAH KEBESARAN TUHAN SUBHANALLAH
'hamba-Ku yang mencintaimu adalah kekasih-Ku,'
KU MILIK ORANG YANG BERSELAWAT KE ATASMU
Ketika di Mikraj di Sidratul Muntaha, Allah swt bertanya kepada Nabi saw, Milik siapakah seluruh langit ini? Nabi saw menjawab, milikMu Ya Allah. Allah swt bertanya lagi kepada Rasulullah saw, Milik siapakah dirimu? Nabi saw menjawab, MilikMu Ya Allah.
Kemudian, Allah swt bertanya lagi, Milik siapakah diriKu? Nabi saw diam tersipu-sipu tidak menjawab. Kemudian Allah swt sendiri menjawabnya, Sesungguhnya Aku milik orang yang berselawat ke atasmu.
Allahummassolli wa sallim wa baarik alaih!
Allahumma solli wa sallim 'alaih
Maha Suci Tuhan Pemilik langit dan Bumi, Tuhan Pemilik ‘Arsy, dari apa yang mereka sifatkan itu.’
(QS. Az-Zukhruf: Ayat 82)
MAKRIFAT CINTA
Makrifat cinta bermakna saling menyayangi kerana Allah SWT membuatkan hati ada taman berbunga iman menjadi hamba-Nya yang bertaqwa.
Ikatan silaturrahim dalam persahabatan sentiasa ikhlas dengan niat bersama menuju jalan-jalan ke SyurgaNya.
Sentiasa redha apa jua takdirNya percaya setiap takdir pasti ada hikmahNya yang indah.
Jika hati dilukai tak akan ada rasa kecewa kerana yakin Allah akan menggantikan yang lebih baik.
Lalui hidup dengan sentiasa bersangka baik dengan Allah Azzawajalla kerana Allah SWT mengikut prasangka hambaNya memahami apa rencanaNya di situlah adanya Makrifat Cinta.
"ALLAH TIDAK MEMBERI APA YANG KITA MAHUKAN TAPI ALLAH MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN,"
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH HIKMAH
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU
IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al Fajr
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati.”
Wahai jiwa yang tenang (27), Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhaiNya (28). Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hambaKu (29) dan masuklah ke dalam SyurgaKu (29) - (Al Fajr:27, 28, 29)
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Ertinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajalla: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Ertinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)

Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....aamiin
Ratu Rimba Niagara Aamin Ya Rabbal A'Lamiin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA
@ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/
THAILAND, 202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
5 November 2020

0 comments:

Post a Comment

 
;