Thursday 22 July 2021

SASTERA ANUGERAH-NYA TERINDAH (35) ALLAH KAU KUCINTA



SASTERA ANUGERAH-NYA TERINDAH (35) ALLAH KAU KUCINTA


Dikongsi dengan Awam
Awam


💚💚سبحان اللہ 💚💚
ALLAH KAU KUCINTA
KAMI KHALIFAH-MU
ORANG YANG PALING MENGAGUMKANKU ADALAH ORANG YANG MENGENAL CINTA ALLAH KEMUDIAN MENGAJAK AKU JALAN-JALAN KETUHANAN BERDASAR AL-QURAN DAN HADIS
AGAR SEJAHTERA DIKAU DI ALAM SANA
Selamat sejahtera Kekasih Allah
Titisan air matamu buat hatiku remuk seremuk hatimu
Perjuanganmu penuh duri yang melukakan hatimu
Tapi engkau tetap tabah
Tetap berdiri kukuh
Tetap tidak berganjak dari pendirianmu
Kau tetap berdakwah
Menyebarkan agama Allah
Biarpun halangan bak tsunami datang membadai
Duhai Kekasih Allah
Hentikan tangisanmu
Selagi kau terus-terusan menangis
Selagi itu hatiku remuk
Biarlah aku yang menangis
Jangan kau yang menangis
Sudah cukup derita yang kau tanggung
Sudah cukup perih perit tak tertanggung
Dalam keadaan lemah tak berdaya
Kau masih lagi hendak meneruskan dakwahmu
Mahukan semua manusia mencintai Allah
Mengatasi segalaNya
Cintakan Allah Cinta Yang Teratas
Tiada pernah niat di hatimu
Menumbuhkan permusuhan di hati sesama insan
Yang ada di hati adalah kedamaian
Mahu manusia saling berdamai demi keranaNya
Hentikan tangisanmu kekasih Allah
Percayalah seandainya kau dijemput Ilahi
Allah telah sediakan Syurga untukmu Insya-Allah
Kerana berkat kepercayaanmu dan ilmu
Yang telah kau pasakkan ke kalbu
Insan-insan yang sentiasa mahukan
Nur hidayah kasih dariNya
Moga Nur di wajahmu dan Nur di kalbumu
Terpancar Nur Hidayah Kasih dariNya
Terpancar juga di hati kami
Hentikan tangisanmu duhai Kekasih Allah
Titisan air matamu wanginya bak setanggi
Yang merenjis di kalbu semua
Terpasaklah tauhid Meng-EsakanNya
Di kalbu semua
Kau telah menjalankan tanggungjawabmu
Sebagai khalifah Allah
Moga pergimu membawa seribu rahmat
Mengiringi rohmu bertemu dengan TuhanMu
Kami yang kau tinggalkan di bumi sementara ini
Sentiasa Mendoakanmu Agar Sejahtera Dikau di Alam Sana.
Karya Putri Rimba Niagara.
9 April 2012
IZINKAN LILINKU BERCAHAYA BIARPUN TERLUKA
Lilin...
kau adalah aku
aku sedia berbakti dengan karyaku demi-Nya
tanpa menghiraukan diriku kian malap dimamah usia
jika api lilinku
bertambah malap izinkan lilinku bercahaya
Duhai angin...ku merayu padamu
jangan kau tega meniup lilinku
aku ingin terus bercahaya
biarpun dalam keadaan terseksa
tapi aku ingin berjuang juga
untuk menerangi diriku sendiri
dan menerangi mereka yang sudi dengan cahaya
yang cuma tinggal berbaki ini
Duhai angin jika kau tiup
kerana marahmu padaku
apalah salahku....
apalah dosaku padamu
kerana aku cumalah lilin
yang berjuang kesendirian
ingin mencari jalan-jalan pulang
biarpun hati terluka
diitiupmu tanpa henti
kucuba pertahankan juga
agar terus menyala apinya
menerangi diriku sendiri dan di sekelilingku yang sudi
dengan harapan hadirlah
Cahaya dari segala Cahaya
Cahaya dari segenap penjuru
Cahaya Nur Hidayah Kasih dari Ilahi
Cahaya yang terus menerus meresap
ke kalbu roh dan jasad
inilah Cahaya yang kudambakan seumur hidupku
Maka dari itu duhai angin...
aku tahu aku tak sehebatmu
aku tak sesempurna imanmu
aku cumalah hamba
yang hanya ingin
menghabiskan usiaku
bersama-sama mereka
yang ingin pulang ke Pangkuan Ilahi
dengan belas ehsanmu
izinkan aku menjadi lilin
biarpun masih malap apinya dan terseksa
jangan diseksa aku lagi dengan tiupanmu yang menyakitkan aku
kerana sepanjang kau bertiup kencang tak pernah pun aku
menghalangmu kerana aku sentiasa cerminkan diriku tak sesempurnamu...dan aku mengalah pada kesempurnaamu itu
kerana jika aku menghalangmu berdosalah aku pada Allah SWT
kerana apa yang kau miliki itu adalah kurniaan dari-Nya
makanya bertiuplah! bertiuplah hingga kau tenang
tapi janganlah sesekali kau tiupkankan api lilinku
yang malap ini..izinkanlah api malapnya bercahaya
biarpun dalam keadaan derita dan terseksa
tanda kau juga menghargai Kurniaan Allah Azzawajallah padaku
Karya Putri Rimba Niagara
19 Julai 2012
Pradita Fia SubhanAllah terima kasih Ya Rab kau hadirkan sahabat yg selalu mengagungkan- Mu dan terima kasih karena diberi kesempatan mengenal pribadi yang indah ini...
BIAR AKU MENGHUKUM DIRIKU TERDERA RINDUKANMU DUHAI BULAN
Aku rindukan negaramu bulan ...
Negaramu mengajar aku arti kesetiaan kerinduan keperibadian tinggi sehingga aku malu dengan diriku sendiri
Adakah aku layak menjadi teman sejatimu
Kau sentiasa bersantun tinggi
Sedangkan aku selalu beremosi
Terlalu sensitif dengan jiwa seniku yang aku sendiri
Belum pasti apakah jiwa ku ini tak sekuatmu
Yang pertahankan uhkuwah sejati
Aku hukum diriku sendiri
Terpenjara dalam rinduku padamu
Sejujurnya berkata seiring hati
Tapi aku?
Ahh...demi kerana aku tak setanding kesetiaan dan kejujuranmu
Biarlah aku menghukum diriku terdera rindukanmu duhai bulan
Biarlah kita saling bersahut-sahutan di balik awal tebal
Jika itu boleh mendamaikan semua hati-hati yang merindu...
PUTRI RIMBA NIAGARA
15 Julai 2012
JIKA PUISIKU MENYAKITKAN HATI BIARKAN KU UNDUR DIRI
Princess Flavia:
Itu puisinya Putri Rimba copy aja,,,jadi semua terus ikutan aja masuk copy nya,,,,kerna ga bikin sndrian,,,
Yesterday at 10:37am · Like
maaf,,,,mengapa buat onar di pautan sesama insan,,,,? apa kah itu juga di bilang mulia disisi,,agama,,,,puisi juga cuma copy ga asli,,,maaf ya,,bukan apa cuma ga suka sakit menyakit disini,,,itu saja
Putri Rimba Niagara:
Duhai Princess Flavia...jika hadir puisiku menyakiti di wall ini...tak apalah...kuundur diri...kerana ini bulan puasa tak baik aku meyakiti hati insan-insan yang mulia dan baik-baik di sini...siapalah aku di hatimu...muhasabah diriku pada Tuhan pun dikatakan menyakitkan ...tapi harus kau ingat aku cuma berpuisi menyebut Tuhan itupun menyakitkan hati? Pelikkan..lainlah aku bercinta dengan manusia...Yelah aku ini tak sebaikmu...tapi aku amat percaya...Cinta Tuhan adalah milik semua...Tuhan adalah Kekasih untuk semua ...semua hamba-Nya berhak jatuh cinta dengan-Nya dan Dengan sifat Dia Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...Dia akan membalas cinta para hamba-Nya tanpa mengira siapa...jadi apa yang menjadi masalahmu aku mahu jatuh cinta dengan Allah SWT ...kau katakan menyakitkan? Aku tak boleh terima sama sekali tapi jika aku jatuh cinta dengan manusia dan berpuisi memuji-muji kekasihku itu bolehlah kau cemburu dan gara-gara cemburumu itu aku berpisah dengannya dan kau suka ...aku boleh terima...dan aku mengerti aku taklah sehebat kau dan kawan-kawanmu yang hebat berpuisi puitis tak perlu copy kerna ga bikin sendiran....kuucapkan selamat berpuisi padamu dan kawan-kawan dan aku biarlah berpuisi bersama dengan penghuni rimba saja.
SALAM PUISI
SALAM KEMAAFAN KERANA AKU BERPUISI TELAH MENYAKITKAN HATIMU DAN TEMAN-TEMANMU YANG HEBAT BERPUISI PUITIS
SALAM PERPISAHAN PUISI
KUSENTIASA CERMINKAN PUISIKU TAK SEHEBATMU BERPUISI BERSAMA TEMAN-TEMANMU ITU
Karya Putri Rimba Nia
22 Julai 2012
2 Ramadhan 1433H
KUSENTIASA CERMINKAN PUISIKU TAK SEHEBATMU BERPUISI BERSAMA TEMAN-TEMANMU ITU
Norm Norman Mohd Yusoff:
Biarkan aja saudari Putri Rimba Niagara, bila letih akan diamlah dia........ kerjakan ibadah puasamu dengan sempurna kerna ia lebih afdal dari mempersoalkan kebencian ini diwaktu Ramadhan yang mulia ini!
BILAMANA GUGUSAN BINTANG BERGUGURAN KE BUMI
BERARTI KURINDUKAN KARYA KALIAN LALU KUABADIKAN
DI KALBU HATI!
Kita bukan soalkan kebencian tapi soal dendam membara yang tak habis-habis walaupun sudah tibanya bulan Ramadhan...mana tahu dengan mengundurnya puisiku dan puisiku tidak bersiaran lagi hilang segala dendam membara ini...dan aku memang sukakan ketenangan...semuanya dapat beribadat dengan aman dan tenang tanpa ada kebencian dengan dendam yang membara...salam kemaafkan untuk semua yang telah membenci karya-karyaku bersiaran...biarlah aku aman berkarya pada mereka yang sudi membaca karyaku...ketiadaan karyaku aman damailah kalian semua dengan puisi-puisi yang digemari dan memenuhi citarasa kehendak ahli grup di sini... jangan jadi sepertiku berkarya memuji-muji Allah SWT dan musahabah diri sendiri dan meminta maaf beribu kali pun dikatakan menyakitkan hati dan membuat onar...sememangnya aku tak boleh terima...maafkan aku ye...kudaoakan semua ahli-ahli di sini menghasilkan karya mengundang Nur Hidayah Kasih Ilahi dan menyambung ukhuwah puisi di antara satu sama lain. Harap fahami daku,
aku mahu berlalu pergi...biarlah aku menjadi si pungguk yang rindukan rang bulan hanya sekadar membaca puisi kalian semua dari balik bintang-bintang dan bilamana gugusan bintang berguguran ke bumi itu berarti tangisan air mataku merindui karya-karya kalian dan kuabadikan mewangi di kalbu hati. Moga Allah SWT terima karyaku dan karya semua rakan-rakan puisi sebagai bekalan akhirat. Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.
Putri Rimba Niagara
23 Julai 2012
2 Ramadhan 1433H
SEKALUNG BUDIMU MEWANGI DI KALBUKU
Walaikummussalam...duhai hulubalang hamba Datuk Jem yang sentiasa setia dengan karya-karya hamba...dan sentiasa sudi membaca karya-karya hamba walaupun dalam kesibukan masa yang sentiasa cemburu padamu..terharu hamba. Selama ini hamba ingatkan tuan hamba sepikan karya-karya hamba ..apatah lagi ingin membacanya ..rupanya tidak gitu....Syukur Alhamdulillah di Kurniakan sahabat yang semurni tuan hamba Datuk Jem. Biarpun di kala karya-karya hamba disepikan, dihina , di cemburui gara-gara membaitkan puisi-puisi memuji-muji Ilahi...tuanhamba masih sudi terima karya hamba...sejujurnya hamba benar-benar terharu...di saat ini hamba menangis...jika ada si kunta si kunte pasti dia juga turut menangis sambil menyapu airmata hamba dengan daunan kasih dan selepas itu mulalah mereka tergedik-gedik menari tarian rimba...dan hambapun berhenti menangis ketawa gembira dan mula ceria kembali untuk berkarya.
Ketiadaan hamba bukan lah merajuk...tapi ada masalah penghuni rimba yang hendak hamba uruskan dan selesaikan...tanggungjawab hamba amat berat di Rimba ini ....semuanya perlukan komitmen dari hamba...jika hamba gagal dalam tanggungjawab ini maka gagallah dunia sastera hamba. Makanya hamba mahu menjadi insan yang selari dengan kehendak tanggungjawab dan cita-cita hamba. Memanglah cita-cita hamba tinggi menggapai awan tapi berkat sokongan tuanhamba dan sahabat-sahabat hamba sebaik si kunta si kunte...
Insya-Allah berjaya Aamiin.
Terima kasih ye tuan hamba kerana sentiasa sudi memberi sokongan/dukungan pada hamba...di Rimba Niagara ini.
Selamat berpuasa .
Moga ibadahmu dan doamu dimakbulkan Allah SWT Aamin
'SEKALUNG BUDIMU MEWANGI DI KALBUKU'
'PERSAHABATAN SENTIASA SEHARUM KASTURI DI HATIKU'
'KENANG DAKU DALAM DOAMU'
Ingatan Tulus Ikhlas Daripada Sahabatmu:
Putri Rimba Niagara
22 Julai 2012
2 Ramadhan 2012
محمد ذوالكفل ال سابه dan 1 yang lain
22 Julai 2019 
Dikongsi dengan Rakan-rakan anda
Rakan
Tiada penerangan foto disediakan.
Bismillah
Berceritalah dengan menulis😍🤓
Lihat Terjemahan
1 Perkongsian

3 tahun yang lepas
22 Julai 2018 
Dikongsi dengan Awam
Awam
'Persahabatan kita seindah pelangi di malam hari'
6
Kongsi
PADA HARI INI
3 tahun yang lepas
22 Julai 2018 
Dikongsi dengan Awam
Awam
"Bilamana gugusan bintang berguguran ke bumi berarti kurindu karya kalian lalu kuabadikan di kalbu!"
Kims Diwa dan 2 yang lain
Kongsi
KENANGAN YANG ANDA MUNGKIN TERLEPAS
3 tahun yang lepas
20 Julai 2018 
Dikongsi dengan Awam
Awam
ANDAINYA INI RAMADHAN TERAKHIRKU
Ramadhan Ya Ramadhan
Sudilah menjadi sahabatku
Sudilah menjadi temanku
Sudilah menjadi menyokongku
Jika kau sudi menjadi
Sahabatku
Penemanku
Penyokongku
Pasti aku bersyukur
Dan tersungkur di sejadah cinta-Nya
Kerana aku mahu
Kau terus menerus
Menyubur suburkan untuk aku
Terus-terus beribadah ikhlas
Semata kerana-NYa
Bukan untuk pandangan manusia
Tapi untuk padangan Alllah Azzawajallah
Usiaku yang tersisa ini masih tak dapat
Menampung amalan yang ingin aku
Persembahakan pada Tuhanku...
Aku malu...malu...malu...
Untuk membawa bekalan yang
Terlalu sedikit ini...sedangkan usiaku
Sudah pun melewati senja
ALLAHU AKBAR!
Mana tahu berkat sokonganmu Ramadhan
Urat sarafku dan tulang belulangku dan semua
Pacainderaku menjadi segagah pahlawan
Fisabilillah yang hidup mati-Nya hanya
Ke jalan-jalan Allah SWT
Allahu Akhbar bertuahnya aku jika
Tuah itu menyebelahiku Aamin
Andai-Nya ini adalah ramadhan terakhirku
Dapatlah aku membawa bekalan yang telah
Dilipat ganjaran pahalanya berganda-ganda
Banyak-NYa semua-Nya dalam pengetahuan
Allah dan semua pintu-pintu ke Syurga
Di buka seluas-Nya untuk para hamba-Nya
Yang beribadat ikhlas kerana-Nya..
Ramadhan Ya Ramadhan
Berkat kami berkasih sayang ukhuwah kasih
Dan saling memaafkan semua teman-teman kami
Kau sudilah senyum padaku
Agar hidupku sentiasa berada di dalam
Rahmat Kasih-Nya yang berpanjangan
Seumur hidupku seumur hidup kawan-kawanku
Ramadhan Ya Ramadhan
Yang kudambakan dalam hidup ini
Menjadi hamba Allah yang disayangi
Allah SWT dan di sayangi semua penghuni
Di bumi jua di langit Aamiin
Ramadhan Ya Ramadhan
Ketemukan aku agar aku
Dan semua pembaca karyaku
Dapat beramal di malam Lailatul Qadar
Kerana di malam itu lebih baik daripada
Seribu bulan Aamiin
Ramadhan Ya Ramadhan
Jika ini Ramadhan terakhirku
Bukakanlah hati-hati
Kawan-Kawanku yang telah aku sakiti
Hatinya secara sengaja atau tidak
Memaafkan aku kerna
Aku takut Allah SWT murka padaku
Kerana selagi aku tidak dimaafkan oleh
Teman-temanku pasti malanglah aku
Tika aku berhidup di muka bumi ini
Kerana sengaja bermusuh-musuhan dengan
Kawan-kawanku biarpun cuma di alam maya
Sedangkan tiada terniat di hatiku untuk
Membuatkan mereka membenciku kerana
Nawaitu asalkau semua yang hadir dalam
Hidupku bagaikan
Permata-permata dari Syurga
Kiriman Allah SWT padaku untuk aku
Syukuri
Ramadhan Ya Ramdhan...
Moga Allah SWT menerima
Segala amalan dan niat baikku
Kerana Alllah SWT menerima
Semua niat-niat yang baik-baik
Belum melakukan sudah diberi pahala
Dilakukan lagilah pahala
Begitulah Maha Penyayang-NYa Allah SWT
Pada semua hamba-Nya tiada terkecuali
Ramadhan Ya Ramadhan
Moga aku dan semua pembaca karyaku
Dapat beramal di bulan Ramadhan
Dengan ikhlas kerana-Nya
Mana tahu ini adalah Ramadhan terakhir
Yang akan kami persembahkan kepada
Allah SWT dan diterima dalam redha-Nya
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
Putri Rimba Niagara
20 Julai 2012
3
Kongsi
KENANGAN YANG ANDA MUNGKIN TERLEPAS
3 tahun yang lepas
19 Julai 2018 
Dikongsi dengan Awam
Awam
IZINKAN LILINKU BERCAHAYA BIARPUN TERLUKA
Lilin...
kau adalah aku
aku sedia berbakti dengan karyaku demi-Nya
tanpa menghiraukan diriku kian malap dimamah usia
jika api lilinku
bertambah malap izinkan lilinku bercahaya
Duhai angin...ku merayu padamu
jangan kau tega menuipnya bagi padam
aku ingin terus bercahaya
biarpun dalam keadaan terseksa
tapi aku ingin berjuang juga
untuk menerangi diriku sendiri
dan menerangi mereka yang sudi dengan cahaya
yang cuma tinggal berbaki ini
Duhai angin jika kau tiup
kerana marahmu padaku
apalah salahku....
apalah dosaku padamu
kerana aku cumalah lilin
yang berjuang bersedirian
ingin mencari jalan-jalan pulang
biarpun hati terluka
diitupmu tanpa henti
kucuba pertahankan juga
agar terus menyala..menyala apinya
menerangi diriku sendiri dan di sekelilingku yang sudi
dengan harapan hadirlah
Cahaya dari segala Cahaya
Cahaya dari segenap penjuru
Cahaya Nur Hidayah Kasih dari Ilahi
Cahaya yang terus menerus meresap
ke kalbu roh dan jasad
inilah Cahaya yang kudambakan seumur hidupku
Maka dari itu duhai angin...
aku tahu aku tak sehebatmu
aku tak sesempurna imanmu
aku cumalah hamba
yang hanya ingin
menghabiskan usiaku
bersama-sama mereka
yang ingin pulang ke Pangkuan Ilahi
Dan dengan belas ehsanmu
izinkan aku menjadi lilin
biarpun masih malap apinya dan terseksa
jangan diseksa aku lagi dengan tiupanmu yang menyakitkan aku
kerana sepanjang kau bertiup kencang tak pernah pun aku
menghalangmu kerana aku sentiasa cerminkan diriku tak sesempurnamu...dan aku mengalah pada kesempurnaamu itu
kerana jika aku menghalangmu berdosalah aku pada Allah SWT
kerana apa yang kau miliki itu adalah kurniaan dari-Nya
makanya bertiuplah bertiuplah hingga kau tenang
tapi janganlah sesekali kau tiupkankan api lilinku
yang malap ini..izinkanlah api malapnya bercahaya
biarpun dalam keadaan derita dan terseksa
tanda kau juga menghargai Kurniaan Allah Azzawajallah padaku
Karya Putri Rimba Niagara
19 Julai 2012
2 komen
Akalberfikir Hatiberzikir dan 1 yang lain


22 Julai 2018 
Dikongsi dengan Awam
Awam
Pelekat Meep Sad, crying face
'Biarlah aku menjadi si pungguk rindukan rang bulan hanya sekadar membaca puisi kalian di sebalik bintang-bintang dan bilamana gugusan bintang berguguran ke bumi itu berarti tangisan air mataku merindui karya kalian!'
Michanel Az dan Kembali Gelandangan
4 Perkongsian
Kongsi
 
Dikongsi dengan Awam
Awam
'Biarkan kujahit lukamu dengan benang cintaku'
Michanel Az dan 2 yang lain
1 Perkongsian
Kongsi
 
Dikongsi dengan Awam
Awam
'Persahabatan kita seindah pelangi di malam hari'
Michanel Az dan 2 yang lain
2 Perkongsian
Kongsi
PADA

SEKALI JATUH CINTA ABADI SELAMA-NYA
Terima kasih duhai teman penawar imanku ...
Kaulah kamus kalbu hati di grup ini
Kau seperti pendeta duyung
Yang menjadi bahan rujukan penghuni duyung
Kalbumu suci dalam iman di sinari Nur Ilahi
Hati mu tiada berjerubu mencemburui
Semuanya kau kasih dalam iman
Semuanya kau hormati dalam kasih suci
Biarpun hidupmu dihabiskan dengan ilmu dunia akhirat
Yang pasti kau mahu menjadi hamba-Nya berjiwa hamba
Biarpun namamu tidak mendapat sanjungan daripada manusia
Asalkan kau dikenali oleh seluruh penghuni langit
Dan Allah Azzawajallah sentiasa meredhaimu
Itulah yang kau dambakan dalam hidupmu
Sepanjangan masa dan tanpa batas waktu
Untuk terus-menerus bernafas
Dalam kalimah suci-Nya
Agar menjadi bukti cintamu pada-Nya
Kekasih yang kau puja
Seumur hidupmu
Sehingga nafas terakhirmu
Kaulah hamba suci moga keikhlasanmu mencintai-Nya
Dibalas menjadi roh suci dengan ketenangan pabila
Di hari Pertemuanmu dengan Kekasihmu
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR
Indahnya di saat itu..
Hanya DIA dan kau yang mengerti...
Itulah CINTA YANG KAU DAMBAKAN
Di kala hidup di dunia dulu
Dan direalitikan cintamu
Bukan hayalan tapi
Pastinya realiti
Kerana bila DIA berjanji pasti ditepati
Dugaan yang diberikan padamu
Adalah lambang cinta-Nya padamu
Sekali kau jatuh cinta pada-Nya
Tak akan terpadam
Abadi selamanya
Itulah cinta yang kau, aku dan semua para kekasih-NYa
Dambakan selagi jantung berdetak
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
16 Julai 2012

Walaupun cita-cita sastera yang kudambakan belum tercapai namun aku selalu gambarkan Allah swt sudah realitikan di Syurga...
Allahu Akbar keindahan yang tak dapat digambarkan dengan kata-kata hanya kumenangis dalam kesyukuran kerana apa yang kuusahakan tidak akan pernah dihampakan Allah swt.
Janji Allah pasti kerana kuyakin maka kuusahakan walaupun terpaksa berjuang kesendirian
SELAMAT
TINGGAL RAMADHAN
DALAM PENUH KEHIBAAN
AKU MENANGIS MERATAPI NASIB DIRI
ADAKAH AMALAN KU DITERIMA ATAU DITOLAK ALLAH SWT
JIKA DITERIMA BERBAHAGIALAH AKU DUNIA AKHIRAT
JIKA DITOLAK PASTILAH MERANA AKU
HIDUP DI DUNIA INI SERASA KOSONG...
KOSONG TANPA MAKNA
HENDAK KUTUNGGU RAMADHAN DI TAHUN HADAPAN
ENTAHKAN ADA
ENTAHKAN TIDAK
MANALAH TAHU INI ADALAH RAMADHAN TERAKHIRKU
ALLAHU AKBAR MERANALAH AKU JIKA RAMADHANKU
TIDAK SUDI BERKAWAN DENGANKU LALU ALLAH MENOLAK AMALANKU...
ALLAHU AKBAR
SELALU KUBAYANGKAN AKU SEMPAT MELAKUKAN SEGALA KEBAIKAN WALAUPUN SEDIKIT ASALKAN ALLAH TERIMA
LEBIH-LEBIH LAGI DI MALAM LAILATUL QADAR
AKU MENULIS TERUS MENULIS
MUHASABAH DIRIKU MENGINSAFI DIRIKU
ADAKAH AMALANKU DITERIMA OLEH ALLAH SWT
ALLAHU AKBAR ALANGKAH BAHAGIANYA
JIKA AKU MENULIS DI KALA ITU ADALAH MALAM LAITUL QADAR
JIKA ALLAH TERIMA SEOLAH AKU MENULIS SERIBU BULAN BERSAMAAN 83 TAHUN ...DIKIRA BUKAN 83 TAHUN DI DUNIA 83 TAHUN DI AKHIRAT...SEDANGKAN 1 HARI DI AKHIRAT SAMA DENGAN JUMLAHNYA 1000 TAHUN DI DUNIA...ALLAHU AKBAR
YA ALLAH KERANA-MU AKU MENULIS
MENULIS TENTANG-MU AGAR AKU TERTABIYAH DENGAN AJARAN-MU DAN LAMBANG KASIH SAYANGKU PADA RASULULLAH KEKASIH-MU DAN PENULISANKU ITU AKU KONGSIKAN/BAGIKAN DENGAN RAKAN-RAKAN ALAMMAYAKU ...AGAR MEREKA JUGA SAMA SEPERTIKU MAHU PULANG KE PANGKUAN-MU DALAM DOSA TERAMPUN DAN JIWA YANG TENANG LAGI KAU REDHAI ITULAH YANG AKU DAMBAKAN DAN SEMUA HAMBA-MU HARAPKAN YA ALLAH
MAKANYA TERIMALAH AMALANKU ...TERIMALAH AMALAN KELUARGAKU...TERIMALAH AMALAN SAUDARA SEISLAMKU DAN SEMUA RAKAN ALAMMAYAKU...
JADIKANLAH KAMI SATU PERSAUDARAAN SESAMA ISLAM YANG IKHLAS SALING BANTU MEMBANTU DEMI MERAIH RAHMAT KASIHMU SEHINGGA AKHIR NAFAS KAMI DAN SEHINGGA DI HARI PEMBALASAN NANTI AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
............................................................................
aku milik-Mu aku hamba-Mu balaslah cinta dan rinduku pada-Mu.
27 RAMADAN 1436H
14 JULAI 2015.
1
PERTEMANAN NILAINYA SAMPAI ALAM BARZAH
Ratu Yang Bersemayam
aksara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu disaat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui
rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan disaat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah
apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
ratu rimba niaga tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara
sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia
siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
Pradita Fia Bundaku sayang / parasmu yang cantik/melambangkan hatimu yang dermawan/kalimatmu yang menyejukan/ untaian kata yang selalu kurindu/ saat kugundah/percikan nadamu/bangkitkan hati yang terluka/ sejukan jiwa yang kerontang/ dan memberikan semangat/ seperti mentari yang tak bosan berkunjung....
SAHABAT DUNIA AKHIRAT
Yang membuat kita rasa sempurna bilamana sahabat kita ikhlas bersahabat kerana Allah Taala dan setiap kali berkata-kata menenangkan roh dan jasad.
Itulah sahabat sejati berazam bersama mematrikan persahabatan hingga ke Syurgawi. Insya-Allah Aamiin.
14 Muharram 1434H
28 November 2012M
Di saat terakhir aku memandang wajahmu ibu... bagaikan memandang indahnya purnama...
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
moga Syurga lah tempatmu ibu Aamiin.
MAKRIFAT CINTA
Makrifat cinta bermakna saling menyayangi kerana Allah SWT membuatkan hati ada taman berbunga iman menjadi hamba-Nya yang bertaqwa.
Ikatan silaturrahim dalam persahabatan sentiasa ikhlas dengan niat bersama menuju jalan-jalan ke SyurgaNya.
Sentiasa redha apa jua takdirNya percaya setiap takdir pasti ada hikmahNya yang indah.
Jika hati dilukai tak akan ada rasa kecewa kerana yakin Allah akan menggantikan yang lebih baik.
Lalui hidup dengan sentiasa bersangka baik dengan Allah Azzawajallah kerana Allah SWT mengikut prasangka hambaNya
Memahami apa rencanaNya di situlah adanya Makrifat Cinta
"ALLAH TIDAK MEMBERI APA YANG KITA MAHUKAN TAPI ALLAH MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN,"
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI
DENGAN IZIN ALLAH
"HIKMAH"
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
21 Julai 2021



YA ALLAH JIKA ADA PAHALA DI SETIAP PENULISANKU SAMPAIKANLAH PAHALA ITU KEPADA KEDUA ORANG TUAKU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

0 comments:

Post a Comment

 
;