Wednesday 26 October 2016

KAMI HAMBA-MU (156) SAHABAT SEJATI


KAMI HAMBA-MU (156) SAHABAT SEJATI

yang kita cari sahabat susah senang bersama dilalui...itulah sahabat sejati alammaya...
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Dalam persahabatan buang yang keruh ambil yang jernih barulah sama-sama jernih hati...Insya-Allah AAmiin.

Yang penting susah senang kita bersama ..itu barulah sahabat sejati...
Rashid Kocai bersama Rashid Kocai.
Manusia mudah sagat lupa
Suka
Komen
Komen
Aqma Haris Belajar lah ttng kesilapan ....dari kawan / ambil yg baik buang yg buruk ....
Tak SukaBalasan111 jam
Ratu Rimba Niagara Dalam persahabatan buang yang keruh ambil yang jernih barulah sama-sama jernih hati...Insya-Allah AAmiin.
SukaBalasan27 min
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Muza Setiu Slmt pg
Tak SukaBalasan117 min
Ratu Rimba Niagara selamat pagi kembali sahabatku.
SukaBalasan2 min
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
ShazWan Syawal Thats a true reality nowdaysLihat Terjemahan
Tak SukaBalasan16 min
Ratu Rimba Niagara yang kita cari sahabat susah senang bersama dilalui...itulah sahabat sejati alammaya...hehehe
SukaBalasan1 min
Manusia mudah sagat lupa
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
13 Comments
Komen
Mohd Azhar Tak ah Tak ah! Kita Takda Pun.
Rohani Ibrahim Tk semua mcm tu kn
Tapi ada juga yg mcm tu
Manusia tk mengeng budi nma nya...sabar je lh...slm
...Lihat Lebih Banyak
Rohani Ibrahim Kt sini ada masjid 
Alam impian jum solat
Ernalisa Abdul Aziz Itu lah nilai utk mengenali hati sahabat.
Ani Md Don's Salam Isyak berjemaah lebih baik,
Zaharah Bugal knp mcm jauh ati je shbt ni..
dah kena tinggal ke...
Morenzo Loreta Nak kenal sahabat yg baik masa kita susah
Maryati Senar Manusia tk mengenang budi lah tew. Lalalalalalala
SukaBalasan114 jam
SukaBalasan114 jam
SukaBalasan114 jam
SukaBalasan114 jam
SukaBalasan114 jam
Maryati Senar Ptg hari tido ustaz?
SukaBalasan214 jam
SukaBalasan114 jam
SukaBalasan214 jam
Rashid Kocai Lalalalal
SukaBalasan114 jam
SukaBalasan114 jam
SukaBalasan314 jam
Maryati Senar Lalalalala
SukaBalasan314 jam
SukaBalasan114 jam
SukaBalasan210 jam
SukaBalasan19 jam
SukaBalasan29 jam
SukaBalasan19 jam
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Ratu Rimba Niagara yang penting susah senang kita bersama....itu barulah sahabat sejati...kan2 hehehe
SukaBalasan111 jam
Rashid Kocai Ya betol tu kikiki
Tak SukaBalasan19 jam
Rabeah Binti Mohd Ali

DARIPADA PEMBERITAHUAN
KUNTA KUNTE PENCETUS INSPIRASIKU BERKARYA
Setiap kali si kunta kunte menari walaupun sakit walaupun sedih sekali pun aku mesti tergelak, hilang segala stress dialah penglipurlaraku ....tak caya lihatlah sendiri tariannya yang melucukan...jika anda tergelak bererti watak kunta kunte telah menghiburkan anda juga....hehehe
KUNTA KUNTE PENCENTUS INSPIRASIKU BERKARYA SASTERA
Inilah si kunta si kunte ku tika sakit dirawat doktor
wataknya selalu melucukan aku
melihat wajahnya aku hilang stress
memberi sokongan tidak berbelah bahagi pada dunia sasteraku
berkorban sehingga hujung nyawa demi kebahagiaan perjuangan sasteraku merekalah sumber inspirasiku berkarya sastera
kiriman Allah swt untuk aku memelihara mereka dengan penuh kasih sayang mencetuskan ilham kenapa aku menggunakan nama pena RATU RIMBA NIAGARA seolah mereka hidup di sisiku walaupun sudah lama terpisah kasih dengan mereka moga watak kunta kunte akan menjadi produk filem animasi untuk kanak-kanak di seluruh dunia tanda kasih sayangku kepada kanak-kanak seluruh dunia semua tajuk filem animasi kanak-kanak semuanya mengujakan dunia kanak-kanak kerana dunia kanak-kanak penuh imaginasi dan fantasi moga menjadi kenyataan direalitikan oleh mereka yang diTentukan-Nya dalam misi dan visi sasteraku. Aamiin.
Duhai kanak-kanak di seluruh dunia yang dikasihi sepenuh jiwa raga sabar ya...untuk merealitikan dunia fantasimu bukanlah mudah kena sabar kerana mereka yang terpilih dalam perjuangan ini adalah mereka yang bercita-cita besar, berbakat besar dan mempunyai kasih sayang yang tidak berbelah bahagi kepadamu, bukan keuntungan menjadi matlamat tapi bakat seni yang diKurniakan Ilahi adalah untuk memberi kasih sayang padamu melalui karya seni. Andainya berjaya kamu akan menghargai hidup ini dan kamu akan tahu hidup ini penuh dengan keindahan dalam berbahasa diriringi dengan peribadi mulia, di hatimu disemai semangat perikemanusiaan untuk saling berkasihan belas terhadap sesama manusia dan juga haiwan.In Shaa Allah itulah mesej yang ingin disampaikan kepadamu sayang. Hidup ini indah dengan kasih sayang setulus hati. Berkata seiring hati tiada berdengki hati . Hidup saling membantu selagi mampu dan saling memaafkan.
Moga Allah swt perkenankan misi dan visi sasteraku ini dan ditemukan mereka yang benar-benar ikhlas untuk menjadikan segala misi dan visi sasteraku kenyataan. In Shaa Allah Aamiin.
"SALING BERKASIH SAYANG BERBELAS KASIHAN MEMBANTU YANG MEMERLUKAN BERBAKTI DALAM BERAMAL ITULAH MISI DAN VISI SASTERA RATU RIMBA NIAGARA"
" Duhai anak-anakku di seluruh dunia rela kuhadapi segala rintangan demi melihat sebuah senyuman darimu tanda kukasih dan sayang pada semua selagi hayat di kandung badan.
Bersabarlah menanti....kerana telah kuwarnakan corak 7 pelangi nan indah di hatimu sayang....,"
Bunda Ratu Rimba Niagara.
" Walaupun sasteraku dibekukan oleh mereka yang mendengki namun perjuangan sasteraku tidak pernah beku dan tak akan terhenti sehingga ke hujung nyawaku walaupun terpaksa berjuang kesendirian. Itulah aku dalam dunia sasteraku."
Indra Utama Nasution and Eva Anggraini Puspanegara like this.
Ratu Rimba Niagara Garang Raja Rimba Niagara kena pada tempatnya apabila keamanan Rimba Niagara cuba ganggu gugat!!!
Karya Ratu Rimba Niagara
30 Zulkaedah 1435H
25 September 2014
Yesterday at 11:42am ·
Pradita Fia Bunda .. Nanda hanyalah sesosok tubuh tak berdaya .. tak mampu berupaya .. pada alam semesta nanda belajar setiap peristiwa pada setiap kejadian nanda intropeksi .. Sesungguhnya salah dan khilaf adalah milik nanda .. pada rasa sakit nanda belajar arti senang .. pada airmata nanda belajar pasrah .. pada hinaan nanda belajar arti kemuliaan .. Setiap detik adalah pelajaran bagi nanda .. Hingga setiap kejadian adalah rasa yang terbaik yang diberikan Rab pada nanda .. Satu pinta nanda ijinkan turut mengenang setiap kebaikan kunta dan kunte .. Karena cerianya pernah menghangatkan hati nanda yang gundah saat silam ...
Yesterday at 12:14pm · Unlike · 1
Rabeah Binti Mohd Ali Duhai nanda...sejujurnya kamulah yang menghidupkan watak kunta kunte...sejak berputiknya perkenalan kita di dunia maya di mana watak kunta kunte berkembang dan hidup sehingga sekarang. Moga watak kunta kunte hidup sampai bila-bila walaupun kita sudah tiada di dunia ini nanti. Begitu indah persahabatan kita ...walaupun kita tak ketemu di dunia realiti hanya di dunia maya tapi masih terasa keindahannya...masih ingat tak kita sama-sama santap coklat sambil menyaksikan tarian gelek kunta kunte dengan bunyian gendang rimba. Seluruh rakyat rimba menyambut kedatanganmu dengan tarian gendang rimba nusantara semuanya bergembira hingga hilang segala gundah gulana di hatimu di hatiku kan3 hehehe
Yesterday at 12:39pm · Edited · Like
Pradita Fia Bunda Rabeah ... Pemilik senyum indah.. Adalah ketetapan bukan milik kita sang pelaku peristiwa .. Pada angin kita ikut berhembus pada mentari dan rembulan kita ikut bersinar .. Pada gemintang kita menahan rindu .. Pada gelombang lautan kita selalu tersedu .. dari semua luka kita mendapatkan kebahagian yang hakiki .. Karena kita yakin Sang Rab Pemilik segala kasih sayang telah rangkul kita dalam Rahmat Kasih Nya .. Pada semesta kita belajar pada ayat Nya kita mencari makna hingga Alhamdulilah menjadi sumbunya.. pada bait-bait tubuh dan jasad milik diri ikut bersaksi dan berkata .. dengan mengenal diri kita coba gali Kebesaran Nya.. Sungguh semakin mencari .. ternyata kita bukanlah apa-apa .. tak begitu banyak pengetahuan diri yang dimiliki .. Semoga Allah berkenan merangkum kita pada sifat tawadhu .. karena ternyata kita hanya sebutir debu yang hilang begitu angin kecil telah berhembus ..dan kita ternyata tak berbekas .. Semoga kita masih punya makna ..dihadapan Nya .. karena kita tak pedulikan sanjungan makhluk .. begitu pula tak ingin larut oleh hinaan makhluk cukup Allah .. Allah .. dan Allah .. "Edisi dzuhur islamik"
Yesterday at 1:45pm ·
Ratu Rimba Niagara Nanda fia pradita...jika dibandingkan kita dengan haiwan dalam mendidik anak lebih pandai haiwan karena bila ibu haiwan lahirkan anak , anaknya sudah pandai berjalan dan berlari tidak sampai berapa bulan sudah berdikari mencari makan sendiri tapi kita sebagai manusia berhari-hari,berbulan-bulan malah bertahun-tahun masih terpaksa sabar dalam mendidik anak agar menjadi anak sole dan soleha itu belum tentu lagi karena hidayah hanya milik Allah namun kita tetap berharap anak-anak kita menjadi soleh soleha. In Shaa Allah Aamiin.
Di dunia ini kita boleh berbangga diri dengan darjat, pangkat, harta kebijaksanaan, dan berbesar diri merasakan kitalah paling mulia tapi coba kita bandingkan apabila kita berada di angkasa tinggi apa tah lagi di planet bukan hendak kata sebesar debu sebesar zarrrah pun tak kelihatan dari pandangan di angkasa sana kita seolah tidak wujud betapa kita ini siapa , pada pandangan Allah swt lagilah kita tiada punya apa-apa.
Manusia dimasukkan ke Syurga bukan karena banyaknya amalannya tapi dengan Rahmat Kasih-Nya Allah manusia itu dimasukkan ke Syurga.
Moga kita menjadi insan pilihan-Nya yang sentiasa mendapat taufik dan hidayah-Nya setiap ketika. Aamiin.
Yesterday at 2:40pm ·
Pradita Fia Bunda Rabeah .. Puteri Penguasa Rimba .. Mungkin hewan pandai mendidik anaknya karena kecepatan sang anak beradaptasi dengan alam .. Namun jangan lupa manusia adalah makhluk yang sempurna .. Kita tak bisa hanya melihar zahirnya saja namun kedalaman bathin perlu kita urai dalam mencari ilmu dan pemahaman .. Manusia mungkin tak sekuat hewan .. Namun Allah Sang Maha Pengasih memberikan akal dan pikiran jernih hingga alampun mampu dikendalikan oleh manusia.. Manusialah yang mempunyai dan memikul amanah shalat .. Yg gunung tertinggi pun tak sanggup menyandangnya .. dengan akalnya manusia beriman kepada Rab Nya .. dengan akalnya manusia mengerti diri dan alam semesta .. dengan akalnya manusia paham .. Bahwa hidup berasal dari Rahim (pengasih) dan akan kembali pada liang kubur (tanah) sebagai asal terciptanya manusia .. Kecil bukan berarti tak mengerti ..namun dari hal terkecillah kita mampu mengatasi hal yang besar ..namun ketika besar dan tinggi bukan berarti kita diatas segalanya .. Hanya Allah swt Yang Maha diatas Maha.. Duhai bundaku betapa indah ketika kita telah tercipta sebagai manusia bukan yang lain .. Mohon maaf lahir bathin jika kata nanda membuat silap dan salah .. karena nanda pada hormat bunda ... .
Yesterday at 8:52pm ·
Ratu Rimba Niagara Begitulah hebatnya Allah swt mencipta haiwan yang melata di muka bumi ini, setiap apa yang diciptakan-Nya tidaklah sia-sia pasti ada memberi manfaat. Bedanya haiwan dengan manusia diberi akal yang sempurna. Dengan adanya akal manusia lebih bijak daripada haiwan. Begitulah Maha Hebat-Nya Allah swt Maha Pencipta yang bijaksana.
Maka tiada artinya hebat manusia itu walaupun disanjung tinggi manusia tapi tidak pada pandangan Allah swt adalah tergolong kepada hamba-Nya yang rugi dunia akhirat.
Moga kita tergolong dalam hamba-Nya yang sentiasa hebat di Sisi Allah swt. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
KUNTA KUNTE PENCETUS INSPIRASIKU BERKARYA
kelincahan kunta kunte ketika bayi hehehe
kunta kunte
dialah pengarang jantungku
dialah wiraku
dialah pejuang sasteraku
dialah pencetus inspirasiku berkarya
karya yang bertema tentangnya,
TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'PUTRI RIMBA NIAGARA,'
TEATER BANGSAWAN DIRAJA,' PENGANTIN RAJA RIMBA,'
TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'PUTRA SANG KURIANG,'
TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'PAHLAWAN RIMBA,'
TEATER BANSAWAN DIRAJA,',MONYET TERBANG,'
Ratu Rimba Niagara,
6 Rabiulakhir 1436H
27 Januari 2015
Pradita Fia duhai bunda Rabeah pelipur laraku.. aku rindu bercanda dengan kunta dan kuntemu .. rindu sejuknya rimbamu .. rindu candamu .. namun terkadang diri tak mampu apa-apa ... sagala ide dan hasrat untuk mengukir asa hilang ditelan kelam .. betapa aku ingin kembali saat masa kita awal bertemu ... bunda pencarian adalah titik balik yang kadang membuat oleng dan hampa diri... terkadang jiwa terhempas jauh dikedalamn samudera... terkadang diri terkurung didalam lembah nan sunyi ... terkadang sejuta rasa sakit adalah teman setia... andai jiwa mampu membalik garis waktu yang berputar ... namun diri bukanlah diri .. jiwa hanya jasad yang tak tau siap tuannya... namun semua harus dijalanai meski airmata tak henti mengalir ... terkadang hanya batin yang merintih dan sanggup mengeluarkan segala asa yang terpendam ... maafkan nanda.. jika nanda tersilap untuk menyapa karya indahmu ... bunda dirimu tau .. bahwa nanda tak pernah melupakan bunda... meski setahun kita tak bertemu .. tak pernah merubah segala keindahan yang bunda hadirkan lewat karyamu yang indah ... pada sastra kita tertaut .. pada aksara kita bersambut .. namun ada kehendak diatas kehendak... semoga Sang Rab Pemilik segala keindahan merestui setiap perjumpaan kita hingga akhir hayat ...
Yesterday at 9:08am ·
Ratu Rimba Niagara duhai nanda tersayang dan dirindui selalu, jika kau tak menyapa karyaku rindu tak tertahan rindu bilamana kau menyapa rinduku hilang setahun malah selamanya merindukanmu namun betapa aku kasih dan rindu akan kamu...kamu akan lenyap aku juga akan lenyapbila tiba masanya ...ketika itu rindu dan kasih kita terus sepi senyap segala kasih dan rindu sudah tak terbalas rindu lagi...kita akan menanti sebuah penantian di akhirat. Andai amalmu amalku diterima-Nya...Syurgalah tempat kita dan moga Syurgalah tempat kesudahan kita In Shaa Allah AAmiin Di Syurgalah kita akan gembira dan bahagia yang hakiki kita akan saling membahagiakan sapa yang membahagiakan, kata-kata yang menenangkan, senyum yang menenangkan, memandang wajahmu lagi menenangkan apa tidaknya kamu semakin cantik ketua bidadari katakan begitu jugaku , di Syurga tiada penghuninya tua semuanya sebaya umur...sekalipun tika di dunia umurmu umurku berbeda kita sama muda sama cantik sama-sama bergelar bidadari Syurga Allahu Akbar indahnya di kala itu pertemuan dua sahabat di Syurga. Sapa, senyum, tawa, bicara yang tenang lagi menenangkan seindah Syurga. Allahu Akbar AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Indahnya islam...
Islam itu bersaudara
Susah senang bersama-sama
Tidak terpisah sempadan negeri atau negara...
Salam kasih sayang sampai Syurga untukmu sahabat bidadariku Fiapradita
Yesterday at 10:59am ·
Ratu Rimba Niagara Kunta kunte banyak mengajarku
arti perjuangan, kasih sayang sejati, rindu, sabar, tawakal, pasrah , berhati baik, berbahasa indah , saling menghargai dan segala yang baik tercetus dari karya watak kunta kunte. Ku amat percaya setiap yang baik datangnya dari Allah. Bilamana datang dari Allah pasti tidak mengecewakan.
Yesterday at 11:21am ·
Pradita Fia Bunda Rabeah .. Pelipur laraku .. Andai lautan adalah tintanya ingin kurangkai sejuta aksara untukmu .. namun diri hanya pelaku .. Adalah rangkaian kata terbungkam dalam diam tak mampu bergerak dan hanya tersimpan dalam kesunyian .. Andai kata indahmu tak bersambut .. Bukan hatiku tak ingin meyapa keindahan aksaramu .. Namun kelemahan diri sebagai makhluk tak mampu bergeming .. Saat jatuh .. Saat terhina .. Saat tak berarti apa-apa .. Terhempas didasar jurang terdalam .. Hingga hanya ampas yang tersisa .. Mungkin hanya tinggal buih dilautan .. Namun bundaku sayang dikedalaman hati selalu ada nama indahmu .. Meski hanya diam dan uzla .. Rinduku akan menerpa meski hanya selintas angin yang menyapa ..
Yesterday at 11:20am ·
RAKYAT RIMBA NIAGARA MELANTIK TUAN PUTRI RIMBA NIAGARA SEBAGAI RATU RIMBA NIAGARA BAGI MENYOKONG MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA DALAM TEATER BANGSAWAN DIRAJA,''RATU RIMBA NIAGARA,'Karya Ratu Rimba Niagara. ..
Tuan Putri... semasa Tuan Putri ditabalkan sebagai Ratu Rimba Niagara kami rakyat Rimba Niagara telah bermuzakarah untuk melantik Tuan Putri sebagai Ratu yang memerintah seluruh Kerajaan Rimba Niagara ini.
Kami ingin membuat sendiri mahkota Tuan Putri yang tiada tandingan cantiknya daripada buatan manusia tapi memandangkan asal usul Tuan Putri manusia makanya kami hormat Tuan Putri agar kami juga mahu mendukung/menyokong Institusi diRaja Nusantara yang akan dihidupkan semula oleh mereka yang faham betapa pentingnya Institusi diRaja pada rakyat sekalian,
Biarpun kami haiwan dan boleh melantik di kalangan haiwan tapi karena semangat kami untuk menghidupkan institusi diRaja Nusantara makanya kami lantik Tuan Putri sebagai Ratu agar Tuan Putri terus bersemangat untuk menuliskan kisah-kisah diRaja dan Kesatria diRaja samada realiti atau dongengan.
Teruslah menulis Tuan Putri kami akan terus memberi sokongan/dukungan kepada Tuan Putri. Walaupun apa jua halangan dan cabaran Tuan Putri mesti kuat semangat dan jangan mudah berputus asa karena niat suci murni Tuan Putri itu Tuhan sentiasa membantu percayalah.
Maka selepas ini walaupun ada yang menghina Tuan Putri jangan dihiraukan dengan semua kata-kata yang melemahkan semangat Tuan Putri berkarya...sekalipun mereka mengatakan Tuan Putri berada di alam fantasi tak akan menjadi realiti anganan Tuan Putri itu jangan sekali dipedulikan.
Biarlah mereka dengan dunia mereka, Tuan Putri hanya akan melayani mereka yang memahami dunia sastra Tuan Putri saja yang tidak memahami tetap akan mengatakan Tuan Putri berada di dunia Fantasi yang mana kata-kata itu akan melemahkan semangat Tuan Putri untuk bersastra tinggalkan mereka itu ,Tuan Putri...buat apa bersahabat dengan mereka yang membuatkan hati Tuan Putri terluka kami tak akan izinkan hati Tuan Putri terluka .
Berjanjilah kepada kami bahawa Tuan Putri akan buktikan bahawa dunia sastera Tuan Putri bukanlah dunia fantasi tapi adalah bahan sastera yang berkualiti dan bakal menjadi realiti di dunia realiti. Ketika itu yang menghina dan merendah-rendahkan usaha Tuan Putri akan menginsafi diri sendiri dan mengakui Kebesaran Tuhan mengatasi segala yang ada di langit dan di bumi. Allahu Akbar Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Karya Ratu Rimba Niagara,
24 Dzulhijjah 1435H
19 Oktober 2014
Yesterday at 11:26am ·
KENANGAN INDAH SEKUNTUM MAWAR
Setiap pagi hulubalangku
si kunta si kunte
memetik mawar merah
di taman istana
Ratu Rimba Niagara
mereka berdua berebut-rebut
memberikan mawar merah padaku
katanya
"Ratu....kami akan setiap pagi
memberikan mawar merah untuk ratu...
sebagaimana wanginya mawar merah ini
begitu jugalah ikatan rakyat rimba dan ratu
sentiasa mewangi di hati
bahasa yang wangi
hati yang wangi
sewangi Syurgawi
andai suatu saat nanti kami tidak dapat
memberikan mawar merah lagi
ratu tetap juga sayangkan kami ya
jangan lupakan kami ya...
kenapa tuan hamba kata begitu
duhai hulubalangku
kunta kunte yang sentiasa menyayangi beta...
tidakkah ratu tahu
setiap yang hidup pasti akan mati
hari ini kita hidup
besok belum tentu hidup
mati itu pasti
tapi tak tahu bila
bila-bila boleh mati
mati itu seperti di balik tabir
begitu dekatnya kematian bagi kita yang berhidup
andai kami tiada lagi di dunia ini
ratu jangan bersedih ya...
percayalah kasih sayang dan rindu ratu pada kami
akan kami bawa bersama....
Dengan tangisan hiba Ratu Rimba Niagara berkata...
'duhai hulubalangku yang kukasihi dunia akhirat...
kasih sayang kita tak akan berpisah
hanya kematian memisahkan kita
andai disuruh buat pilihan
kekayaan kuasa darjat dengan kasih sayang kalian
kan kupilih kasih sayang kalian
kerana kasih sayang kalian
tak dapat dibandingkan dengan harta, kuasa atau darjat
kasih sayang kalian setulus ikhlas
tanpa ada pendustaan dalam berkasih sayang...
kerana teralalu kasih dan sayang
pada kalian berdua
biarlah beta yang mati dulu
agar beta tak terseksa
menanggung rindu atas
kehilangan kalian berdua nanti...
andai itu takdirnya beta redha
moga Allah memberikan kekuataan untuk menerima
kenyataan ketiadaan kalian ...Si kunta si kunte tidak tahan sebak di hati...Ratu...hidup kita ini semuanya sudah ditentukan...
sudah ditentukan kita ditemukan
walaupun kita berlainan takdir
tapi bila Allah Kehendaki
Allah tentukan kita bertemu
walaupun Ratu manusia kami haiwan
Atas Rahmat Kasih-Nya Allah
kita ditemukan ratu....
pasti ada hikmah-Nya...
maka dengan rasa saling mensyukuri
Kurniaan Allah ...kita hidup dalam berkasih sayang sejati
seluhur ketinggian budi
seindah bahasa-bahasa
yang menenangkan roh dan jiwa
komunikasi yang indah
membuatkan kita sentiasa hidup
dalam bersemangat
untuk saling berkorban
menabur bakti kepada semua rakyat rimba niagara ini
tanpa tiada sesiapa pun yang dilupakan
semuanya dihargai dan disanjungi setulus hati
saling berkasih sayang
saling berkorban untuk membalas kebaikan
sentiasa berbakti seolah esok hendak mati
itulah yang membuatkan hati kita sentiasa hidup ratu...
itulah falsafah membuatkan
sentiasa menjaga hati
agar tak terlara hati
yang ada
sayang...sayang...sayang...
kasih...kasih...kasih...
sayang dan kasih sepenuh hati sampai ke mati
dengan niat dan harapan
kasih nan suci murni ini
ingin di bawa sampai ke Syurga...
doakan kami ya ratu
moga kita dapat bertemu di Syurga...
kami yakin di Syurga nanti
apa-apa saja bisa
walaupun di dunia ini kami haiwan
atas kehendak Tuhan kami boleh menjadi
bidadara atas fisabilillah kami membantu ratu tika di dunia dulu...
kami yakin itu ratu...
ratu juga yang ajar kami
ilmu fasakkan tauhid kepada-Nya
terima kasih ya ratuku
ratu pujangga dunia akhiratku
yang dikasiihi dunia akhirat...
Mendengar kata-kata si kunta si kunte
serasa terkunci mulutku
hujahannya dalam ilmu tauhid
begitu tinggi hingga aku terkedu
andai benarlah mereka yang akan pergi dulu
daripadaku...moga Allah berikan kekuatan aku
menerima takdir dengan redha atas kematian mereka nanti...
Sudah sepurnama mereka hilang
di lautan cinta ombak rindu
tika mencari mahkotaku yang hilang
di pukul ombak ....
hari-hari aku berendam air mata
seolah tidak menerima hakikat kehilangan mereka berdua
tanpa dikesan...
puas dicari namun tidak juga ketemu
duniaku yang dulunya berpelangi cinta
bertukar menjadi gerhana duka
hatiku pilu bagaikan kaca terhempas di batu
Kerana percaya ini semua atas Ketentuan-Nya...
kuterima dengan redha...
ini semua adalah qada dan qadar
Seluas mana dan sedalam mana lautan hindi
seluas itulah kasih sayangku pada mereka berdua
moga dengan Rahmat Kasih-Nya Allah...
aku dapat bertemu mereka Di Syurgawi...
AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin...
Yang Sentiasa Menyayangi Hulubalang Sasteraku,
Ratu Rimba Niagara
Pujangga Nusantara Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
6 JAMADILAKHIR 1435H
6 APRIL 2014
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
13 MUHARRAM 1437H
26 OKTOBER 2015
PETIKAN WALL KDYMM MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN,
GRUP IZINKAN AKU KE SURGA MU YA ALLAH
& GRUP PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA
-0:56
718,415 Paparan
Nasir Amin
Kalau anda streees ini obatx salam sehat all my friend
Suka
Komen
Komen
Jebat Adam Jay slmt ptg putri bulan..apa kbar..
Tak SukaBalasan115 jam
Ratu Rimba Niagara Salam ptg kembali raja pungguk kabar baik...napa tak ada di fb putri bulan ye...udah merajuk hati ke?hehehe jika merajuk lihatlah tarian rimba tu ...hehehe
SukaBalasan115 jam
Jebat Adam Jay pungguk x pernah merajuk pun.
cuma ada ketika terlalu leka menghadap tugas hingga makan pun terlupa...hahaha
Tak SukaBalasan115 jam
Ratu Rimba Niagara elok bebenor le tu...tak merajuk...terlupa makan tak apa jangan terlupa solat yer....
SukaBalasan115 jam
Jebat Adam Jay inshallah..terima ksih dgn ingatan..
SukaBalasan15 jam
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Hani Zafira Slamat ptg
Tak SukaBalasan115 jam
Ratu Rimba Niagara Selamat ptg kembali sahabatku...
SukaBalasan115 jam
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Deni No Assalamualaikum, selamat petang...ni apa pulak cerita pungok dan bulan Hani Zafira
Tak SukaBalasan215 jam
Hani Zafira X tau x tau hahah
SukaBalasan15 jam
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Ratu Rimba Niagarali Waalaikummussalam ,selamat ptg kembali sahabatku..ini cuma cerita dongeng tiada kena mengena yang hidup atau yang mati deni no.
SukaBalasan115 jam

WARKAH UNTUK PEWARIS RATU PUJANGGA SENUSANTARA
'PUTRI REMBULAN '
BismillahirRahmanirRahim
Assamualaikum wr wb
Cucunda Putri Rembulan tercinta
sempena kelahiran cucunda
pada tanggal 24 Oktober 2012
nenda menghadiahkan
sebuah puisi istimewa
untuk cucunda tercinta...
Cucunda
Putri Rembulan yang nenda kasihi
sepenuh jiwa raga
ketika pertama kali
nenda melihat wajah cucunda
tika baru lahir ke dunia ini
nenda rasa bersyukur sebanyak-banyak-Nya
atas Kurniaan dari-Nya
mengurniakan cucunda yang bakal mewarisi
Ratu Pujangga SeNusantara
mewarisi negeri para Pujangga Budayawan SeNusantara
yang dibina dan diasaskan oleh
moyang pujanggamu
YM Kedaton Kraton Wahyu Utama
seorang hamba Allah
berjiwa satria pujangga
yang berusaha gigih
tanpa kenal arti putus asa
yntuk memartabatkan
Para Budayawan SeNusantara
moyangmu begitu yakin
ysahanya akan dimakbulkan Allah SWT
dengan keyakinannya itulah
makanya usahanya berjaya
tanpa ada rasa riak
jauh sekali untuk kepentingan diri sendiri
yang ada di hati hanyalah untuk
memartabatkan bahasa-bahasa pujangga
mengajak semua insan
berbahasa nan indah-indah
berkasih sayang sesama insan
semata kerana Allah SWT
merasakan apabila berbahasa
sesama insan
seolah berada
Di Taman-Taman Syurga
begitu hebatnya
apabila berbahasa
seperti ahli Syurga
manalah tahu dengan
izin-Nya jua
berkat kita
berbahasa nan indah-indah
sentiasa ingin berbakti
seikhlas hati kerana-Nya
kita bersama
dapat berpadu kasih sayang
dari dunia terpatri di Syurga
insya-Allah Aamiiin
Cucunda
Putri Rembulan tercinta
sudilah cucunda mewarisi
Ratu Pujangga SeNusantara
jagalah Negeri Pujangga Budayawan SeNusantara
seperti cucunda menjaga nyawa sendiri
jangan sesekali dibiarkan
hingga musnah segala impian moyang-moyang
Para Pujangga Budayawan
bersusah payah mengwujudkan
Negeri Pujangga Budayawan SeNusantara
menjadi realiti ...
Cucunda
Putri Rembulan tersayang
nenda penuh yakin
cucunda boleh menjaga
Negeri Pujangga Budayawan SeNusantara
kerana cucunda dilahirkan ke dunia ini
untuk mewarisi
Negeri Pujangga Budayawan SeNusantara
semoga cucunda berjaya pula
Mewarisi Negeri Pujangga Budayawan
dari generasi ke satu generasi SeNusantara
tiada apa yang nenda dapat lafazkan
melainkan syukur sebanyak-banyak-Nya
kerana diKurniakan seorang hamba-Nya
dilahirkan untuk membahagiakan
Moyang-moyang Pujangga Budayawan SeNusantara
Cucunda
Putri Rembulan yang dikasihi dunia akhirat
ucapan terima kasih
segugus kasih sayang abadi
nenda berikankan padamu sayang
moga kasih kita dan kasih semua
yang mencintaimu kerana-Nya
terpatri hingga ke Syurga
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
Ingatan Tulus Ikhlas Daripada Nendamu,
Rabeah Mohd Ali @ Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Niagara
Istana Rimba Niagara
Malaysia/Indonesia/Brunei/Singapura/Thailand
27 Oktober 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP KERATON RATU RAJA PUJANGGA PUJANGGA PENYAIR PENYAIR & WALL RATU RIMBA NIAGARA & GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
DISIARKAN KHAS DI WALL H.H HAJI HASSANAL BOLKIAH
& PRINCE ABDUL MALIK
27 Oktober 2012
Suka
Komen

Suapan Berita

SUSASTERA, FALSAFAH DAN KEPENGARANGAN
Susastera dan falsafah seolah sudah lama terjalin. Seolahnya karya susastera akan menjadi mendatar dan lesu tanpa didukungi persoalan falsafah. Maknanya, seseorang pengarang karya susastera akan menghantar pemikiran falsafah lewat karyanya.
Kalau kita teliti karya SN Arenawati seperti Sandera dan Gelora, kita dapati pemikiran falsafah mengiringi setiap perjalanan novel-novelnya. Novel Aziz Jahpin seperti Pulanglah Perantau penuh dengan falsafah perjuangan dan keperwiraan sama ada zaman darurat dan zaman selepas merdeka. Begitu juga karya Abdul Mutalib Hasan seperti Saga, Pelarian, Warisan dan lain-lain.
Begitu juga dalam sajak. Sajak bukan ayat yang dipatah-patahkan seperti kata seorang pengarang. Sajak tetap punya pemikiran falsafah walaupun tema percintaan yang diungkapkan seseorang pengarang.
Sajak-sajak penyair Rahman Shaari, Sutung Umar RS, Latif Mohiden, Muhammad Haji Salleh dan ramai lagi, saya kira dikukuhkan dengan pemikiran falsafah. Sebab itulah, kalau tidak silap saya SN Shahnon Ahmad membahagikan estetika di samping estetika bentuk tetapi juga terdapat estetika persoalan(termasuk falsafah) dalam karya.
Persoalannya, apakah itu falsafah? Apakah puisi-puisi cinta dan novel-novel cinta yang digayut rasa punya pemikiran falsafah? Atau karya yang dilatari falsafah metafizik sahaja dianggap karya punya nilai pemikiran dan falsafah yang tinggi? Atau bagaimana?
Bersambung..
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
Suka
Komen
Komen
Noriza Ashrdin Setiap karya sastera mesti ada falsafah klw ingin sesebuah karya itu berjaya..saya ambil dari sudut bersajak..pengkarya mesti berpegang teguh pada percaya kpd tuhan percaya pada diri dgn ini kita tahu msg yg ingin kita sampaikan disamping keterampilan, pemikiran yg jernih dan sifat2 positif yg lain barulah sesebuah karya sajak itu dimaknai dan akan dpt menyentuh hati sesiapa yg membacanya..
SukaBalasan13 jam
Murba Terpinggir Terima kasih sahabat Noriza Ashrdin atas komennya. Selamat pagi sahabat. Ya, saya amat bersetuju dengan pandangan sahabat bahawa pengarang perlu berpegang teguh kepercayaan pada Yang Maha Kuasa, punya mesej dan pemikiran yang jernih. Kerana pengkarya punya perutusan luhur yang ingin disampaikan. Di kalangan pemikir susastera Barat mereka merumuskan sejarah estetika menjadi suatu dialektis berpusat pada pendapat Horace iaitu "dulce" dan "utile"; puisi itu enak dan berguna dan ada fungsinya..Semoga kita terus berkarya walaupun diamuk rasa tetapi ada perutusannya. Terima kasih sahabat Noriza.
SukaBalasan13 jamTelah disunting



PERTEMANAN TAK TERHINGGA NILAIANNYA SAMPAI ALAM BARZAH
Ratu Yang Bersemayam
aksara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu disaat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui
rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan disaat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah
apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
ratu rimba niagara tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara
sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia
siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
2 people like this.
Adri Sandra Selamat berkarya, kami tunggu karya anda. Salam kreatif.
Ratu Rimba Niagara Makasih Adri Sandra...atas penerimaan untuk karya-karyaku bersiaran di sini.
Siamir Marulafau
Percikan Ombak
ombak bergumul sepertinya
menghanyutkan rasa kerinduan
kutelan sepanjang usia senja
pada masa lalu,seiring aku terhempas
oleh bayangan kepercikan ombak
sampai ke tepian
betahun sudah kusandang petualangan
di ujung jalan tak bertuan berputar sampai
ke ujung dunia tapi aku yakin percikan
ombak memutih sebening impian kau
semayamkan dalam kalbuku membuat
tubuhku terkulai di atas pasir pantai
menantikan impian kau lukiskan dengan
airmata memandang walaupun aku
di seberang lautan luas kau impikan
dunia maya meyakini percikan kau
hempaskan ke tepian menggeliat di sekujur
tubuhku jadi rohku tersentak, tertegun
dengan rasa gembira bahwa harapan
kuemban terbawa arus ombak lautan
ke tepian
siamir marulafau 27052013>DSJ
BERTEMU DAN BERPISAH KARENA ALLAH TAALA
akan kuhanyutkan rindu ini ke ombak rindu
biar diheret ke gelombang tsunami yang membadai
adakah setega itu untuk aku lakukan duhai yang dirindui
makanya jangan biarin aku terdera rindu
untuk mendengar sapaan mu di angin lalu
jangan bisukan suaramu aku nggak tega dong...
aku nggak tega memadamkan rindumu rinduku
yang sudah kuikat dengan tali kasih abadi sampai akhir hayatku...
tolong fahami daku
aku sayang kamu
aku kasih kamu
aku cinta kamu
kita berkasih sayang semuanya karena-Nya
kita jadikan persahabatan ini
talisiraturrahim ini
sentiasa dalam redho Ilahi
tiada saling melukakan
tiada saling menyakitkan hati
tiada mengecewakan
saling menyempurnakan yang tak sempurna
saling bekerjasama
atas kelebihan yang ada
tiada rasa syak wasangka
sentiasa redha akan apa yang ditakdirkan Ilahi
tidak akan mendendami dan kecewa
jika terpisah akhirnya
bertemu dan berpisah karna Allah
karena kita paham dan sentiasa paham
akan arti Qada & Qadar
yang ditetapkan kepada setiap hamba-Nya
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
26 Mei 2013
Siamir Marulafau Makasih Bu, Ratu atas atensinya membaca puisi saya dan saya sangat kagum dengan karya Ibu sebagai balasan karya saya.Salam Kenal.
Ratu Rimba Niagara Makasih...sejujurnya saya amat berminat untuk membalas semua puisi-puisi rakan-rakan di sini...memandangkan komitmen saya begitu terhad..saya coba sedaya mampu...di sini adalah tempat kita berbagi ilmu kepujanggaan...pasti semuanya peminat sastra ...dan ibu amat paham orang yang berjiwa sastra...sama seperti ibu...minat seminatnya sejak dijaman anak-anak lagi sehiggalah sekarang...bila kita bersastra adalah satu kepuasan...dan kedamaian hati karna bahasa sastra adalah ilham dari Ilahi...ilham dari Ilahi pastilah semuanya yang indah-indah dan baik-baik semuanya...sebab itu ibu amat menghargai mereka yang bergelar pujangga.
WAHAI JIWA YANG TENANG
surat Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
25 MUHARRAM 1438H
26 OKTOBER 2016
Suka
 
Komen

0 comments:

Post a Comment

 
;