Sunday 5 January 2014

TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'SYAHIDMU MEWANGI SAMPAI SYURGA'


DOA ROH YANG ADA DI JASADKU LALU DIKONGSIKAN
KEPADA SEMUA SAUDARA SEISLAM YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT...
4 Rabiulawal 1435H
6 Januari 2013M
...

Photo: ADAKAH KALIMAH ALLAH BENAR-BENAR MILIK ISLAM? BENARKAH KRISTIAN MEMPUNYAI HAK UNTUK MENGGUNAKAN KALIMAH ALLAH?

Adakah kalimah Allah merupakan hak milik mutlak orang Islam sahaja? Soalan yang mudah ini mampu mendorong orang Islam untuk menjawab dengan sebuah pemerhatian terhasil daripada bilah parang atau laras senapang. Alasan orang Islam, sebarang pertikaian atau penghinaan terhadap Islam akan menggugat sensitiviti umat Islam, yang sebenarnya dicipta oleh orang Islam sendiri.

Agama yang mengandungi inspirasi daripada Allah tidak akan mempunyai sifat sensitif. Kalau Nabi Muhammad SAW dihina, kenapa ramai memilih jalan untuk mengamuk? Bukankah lebih baik kalau orang Islam menentang fitnah dengan fakta? Tetapi apabila saya bertanya, saya pula yang ditanya semula, kalau ayah saya dihina, adakah saya akan marah?

Soalan ini saya akan jawab dengan satu lagi soalan, adakah kemarahan akan menyelesaikan masalah atau menimbulkan lagi? Orang bukan Islam dengan mudahnya akan mematahkan orang Islam dengan kenyataan seperti, “kalau apa yang dikatakan adalah fitnah, kenapa nak marah? Kebenaran memang pahit kan?”

Bagaimana anda mahu menjawab soalan tersebut?

Memang tidak patut wujud sebarang sensitiviti, kerana itu hanya akan merumitkan keadaan dan mencalarkan imej Islam. Seruan tidak bertanggungjawab Ibrahim Ali supaya bakar kitab Injil bahasa Melayu [1] [2] mampu mendorong kepada rusuhan daripada orang Islam sendiri kerana sudah tentu Kristian Katolik mampu membalas dengan pembakaran al-Qur’an beramai-ramai.

Dunia ini bukannya hak milik orang Islam, tetapi hak milik Allah. Setinggi mana kita memartabatkan agama sendiri, tidak semestinya itu yang apa yang dituntut oleh Allah. Adakah pengeboman London yang menyusahkan orang ramai yang tidak bersalah merupakan satu jihad? Atau, adakah gerakan menyatukan ummah merupakan satu jihad?

Serangan ke atas doktrin atau agama bukannya satu jihad. Mempertahankan doktrin (al-Qur’an) dan agama (Islam) itulah sebuah jihad. Dan mempertahankan Islam tidak semestinya berlaku dengan serangan ke atas agama lain, atau pertumpahan darah.

Walau bagaimanapun, apakah niat Kristian Katolik di sebalik perjuangan “Allah Untuk Semua”? Kenapa yang mereka mahu menggunakannya?

KONFLIK NAMA DAN BAHASA

Pelbagai artikel telah mengetengahkan hak Kristian untuk menggunakan kalimah Allah. Ada juga [3] yang mengatakan bahawa kalimah Allah tidak pernah menjadi hak milik mutlak Islam. Tetapi, semua fakta mereka telah dirungkaikan secara neutral dan lengkap. Masalahnya sekarang, pembela-pembela Islam di luar mahkamah terdiri daripada golongan yang berfikir menggunakan bilah parang secara majoriti.

Kebanyakan penulis “Allah untuk semua” mewartakan bahawa kalimah Allah telah digunakan sebelum kedatangan Islam lagi, dan mereka juga menyentuh tentang kupasan sejarah sehingga abad kelima. Ini yang menimbulkan sedikit keraguan, kerana nama agama Kristian timbul daripada etimologi “Masiah” (Ibrani) dan “Christos (Yunani) – pengikut al-Masih, Nabi Isa as. Adakah Nabi Isa as masih lagi bersama dunia pada abad kelima?

Bukankah baginda as telah diangkat ke langit, menurut Islam, atau disalibkan, menurut Katolik, beratus tahun sebelum abad kelima?

Kalendar Gregory yang kini digunakan secara universal memulakan istilah ‘Anno Domini’ sebagai tanda kelahiran Nabi Isa as. Sepatutnya, sumber-sumber “Allah untuk semua” semestinya menyelami sejarah sehingga pada peringkat pemberian Sepuluh Perintah (Ten Commandments) kepada Nabi Musa as, bukannya sehingga 400+AD.

Apa yang mudah difahami daripada golongan “Allah Untuk Semua” adalah paradoks mereka ketika penafsiran ‘God’ dan ‘Lord’. Sebelum saya menyentuh tentang paradoks ini, anda perlu betul-betul faham ayat saya, “I have a friend. His name is John.”

Seluruh konteks ayat-ayat ini terletak dalam penguasaan mutlak bahasa Inggeris. Oleh itu, kalau anda ingin menukarkannya kepada bahasa Melayu, anda perlulah fahami istilah-istilah yang telah digunakan. Anda perlu kenalpasti kegunaan kata nama khas (proper noun). Kalau tidak, terjemahannya sudah tentu akan menjadi:

“Saya mempunyai seorang kawan. Namanya Tandas.”

Kalau dari sudut nama am (common noun) pula, contoh yang sama boleh diaplikasikan daripada kenyataan, “I feel so gay today!” Penterjemahan tanpa memahami dasar dan konteks asal ayat akan membentuk penafsiran berbunyi sebegini, “saya rasa terlalu homoseksual hari ini”, sedangkan “gay” yang dimaksudkan adalah “gembira”.

Secara keseluruhan, apa yang saya cuba sampaikan adalah, kalau anda ingin menafsirkan sesuatu, seluruh kata nama khas yang digunakan dalam bahasa asal mesti dikekalkan. Kalau nama ‘John’ akan dikekalkan selepas penterjemahan, kenapa nama Tuhan akan digantikan dengan nama yang lain pula?

Mungkin ada yang akan mengatakan bahawa bahasa Arab tiada kata nama khas?

Saya ingin menjelaskan sedikit apa yang dikatakan oleh Zulkifli Noordin. Saya tidak tahu sama ada beliau cuba katakan bahawa bahasa Arab tiada kata nama khas, tetapi apa yang saya cuba sampaikan adalah, adakah “Al-Mamlakah al-Arabiyyah as-Sa’udiyyah” akan dikenali sebagai common noun atau proper noun? Sudah tentu, ia jatuh sebagai kata nama khas untuk “Arab Saudi”.

Sama juga dengan, “Medinat Yisrael” (Ibrani) dan “Daulat Israel” (Arab); kedua-dua ini sudah tentunya proper noun juga untuk “Negara Israel”/”State of Israel”.

Sama ada penggunaan kata nama khas wujud atau tidak dalam bahasa Arab dan Ibrani tiada kaitan dengan apa yang saya cuba sampaikan. Kerana penterjemahan Bibel kepada Melayu tidak datang daripada bahasa-bahasa ini, tetapi bahasa Inggeris. Yang menimbulkan persoalan: adakah Sepuluh Perintah, Taurat dan Injil diturunkan dalam bahasa Inggeris?

Katolik patut merujuk bahasa asal untuk menyelesaikan dilema mereka. Memandangkan ‘God’ dan ‘Lord’ dalam bahasa asal digunakan sebagai kata nama khas, sudah tentunya penterjemahan dan penafsiran perlu mengikut caranya. Kalau tidak, saya rasa lebih baik semua ibu dan ayah di dunia ini tidak lagi menamakan anak mereka ‘John’.

Struktur yang sama juga perlu digunakan untuk bahasa Inggeris. Tetapi, bahasa Inggeris pun merupakan bahasa susulan Bibel. Penterjemahan kepada bahasa Inggeris berlaku pada abad ke-14 oleh John Wycliffe [4], yang menafsirkannya daripada bahasa Latin. Saya tidak mahu sentuh tentang ‘Tandas’ Wycliffe, tetapi saya ingin mengetengahkan bahawa bahasa Latin pun bukan bahasa asal.

Oleh itu, proses penafsiran ke bahasa Melayu sepatutnya menggunakan rujukan Tiga Bahasa Asal. Bukannya bahsa Inggeris atau Latin.

Artikel (rujuk sumber) yang mempertikaikan hak mutlak Islam menekankan tentang paradoks ‘God’ dan ‘Lord’ yang terdapat dalam bahagian Isaiah, tetapi yang menariknya, penulis tidak pula menyebut sedikit pun tentang penggunaan bahasa yang juga terdapat dalam bahagian yang sama [5], iaitu ‘bahasa Kanaan’. Paradoks ‘God’ dan ‘Lord’ memang wujud dalam beberapa versi yang menggunakan kedua-duanya dalam sepotong ayat [6].

Tetapi, paradoks ini hanya wujud dalam penterjemahan daripada bahasa Inggeris sahaja. Versi Yahudi Ortodoks yang menggunakan penyampaian dan istilah yang berlainan berjaya menerangkan ayat yang sama tanpa sebarang masalah pun. Bibel versi Holman dan Darby pula menggantikan perkataan paradoks ini dengan ‘Yahweh’ dan ‘Jehovah’, bukannya ‘Allah’. Jadi, adakah ‘God’ dan ‘Lord’ merupakan satu dilema atau kedegilan semata-mata?

Pada hari ini, penterjemahan kepada bahasa Inggeris yang sedia ada datang daripada bahasa Latin, bukannya bahasa Ibrani, Aramaic dan Yunani Koine. Ini yang mencetuskan masalah, kerana pelbagai versi telah dibuat, dan yang menimbulkan kemusykilan tentang paradoks ini adalah apabila versi Holman berjaya melaksanakannya tanpa sebarang masalah dengan kenyataan, “Akulah Yahweh, Tuhanmu”, sekaligus mengetengahkan bahawa paradoks ini terhasil akibat pemahaman manusia, bukan kerana pengertian ayat.

SEPULUH PERINTAH

Sepuluh Perintah, atau Sepuluh Hukum, merupakan perundangan yang sangat popular oleh kerana ciri-cirinya yang merupakan rangka untuk Perjanjian Lama (Old Testament), Perjanjian Baru (New Testament) dan Perjanjian Akhir (Final Testament).

1) Akulah Tuhan [7] [8] [9]
2) Tiada Tuhan Melainkan Aku [10] [11]
3) Menyembah Berhala Adalah Haram [12] [13] [14]
4) Penyalahgunaan Nama Aku Adalah Haram [15] [16]
5) Peliharalah Kesucian Hari Sabat* [17] [18] [19]
6) Muliakanlah Kedua Ibu Bapa [20] [21] [22]
7) Membunuh Adalah Haram [23] [24] [25]
8. Berzina Adalah Haram [26] [27] [28]
9) Mencuri Adalah Haram [29] [30] [31]
10) Bersaksi Palsu Adalah Haram [32] [33] [34]
11) Mengidam Kepunyaan** Jiran Adalah Haram [35] [36][37]

*Hari Sabat adalah penghulu kepada semua hari, seperti Jumaat (Islam).
**Kepunyaan termasuk isteri, rumah dan sebagainya.

Tafsiran Yahudi, Kristian Ortodoks, Katolik, Lutheran dan Protestan menerima beberapa rukun yang ada sebagai satu rukun sahaja. Jadi, saya pecahkan sahaja kepada 11 untuk memudahkan proses rujukan.

Yang berkaitan dengan isu ini adalah Perintah Keempat (penyalahgunaan nama Tuhan), dimana hukumnya adalah haram. Penggunaan “Allah” dalam doktrin Kristian adalah satu penyalahgunaan kerana Islam sebenarnya dipandang sebagai agama ciptaan, bukannya agama inspirasi Tuhan.

Jadi apakah hukum Katolik untuk menggunakan Nama Tuhan agama yang dikatakan sebagai rekaan manusia? Bukankah ini patut dikira sebagai penyalahgunaan? Ya.

JUDAISME DAN KRISTIAN

Kalau anda meminta saya terangkan tentang Judaisme secara keseluruhannya, termasuk liku-liku sejarahnya, saya terpaksa mengundur diri, kerana penjelasan untuk Tanakh dan Talmud pun perlukan kandungan yang besar untuk dijelaskan.

Bercakap tentang Talmud, ramai yang berpegang bahawa Talmud adalah undang-undang sekular Yahudi, dan sesiapa yang mengamalkannya akan jatuh kafir, tidak lagi dikenali sebagai “Ahli Kitab”. Saya tidak tahu sumber manakah yang berkata sedemikian, atau itu sekadar pendapat sendiri, tetapi pendapat ini adalah salah.

Talmud terbahagi kepada dua: Bavli (Babylon) dan Yerushalayim (Jerusalem), dan merupakan batu asas kepada hidup orang Yahudi yang berdasarkan kitab Taurat juga. Erti kata lain, Talmud adalah “Kod Undang-Undang” kepada kaum Yahudi – Ortodoks, Reform, Konservatif dan sebagainya.

Ketika Nabi Musa as sedang berurusan di Gunung Sinai, baginda telah diutuskan dengan Taurat yang juga disertakan dengan penjelasan lisan. Sumber-sumber daripada Taurat Bertulis semua dijelaskan secara terperinci di Taurat Lisan. Analogi yang sama juga wujud dalam Islam – al-Qur’an bertindak sebagai pengisytiharaan hukum-hukum tertentu, manakala Hadis memainkan peranan untuk menerangkan hukum-hukum tersebut secara terperinci – cara-cara untuk bersolat, dan sebagainya.

Kandungan Taurat Lisan telah diturunkan kepada Nabi Musa as, kemudian daripada Nabi Musa as kepada Joshua sehinggalah diamanahkan kepada ahli-ahli Dewan Agung, yang diketuai oleh Uzair ketika itu. Setelah siapnya Kuil Kedua, pelajar-pelajar Taurat mula menghafal Taurat Lisan daripada kod-kod tertentu yang dikenali sebagai Mishnah.

Keruntuhan Kuil Kedua akibat serangan tentera Rom telah menggugat Taurat Lisan. Para-para Yahudi telah memulakan proses suntingan, yang diketuai oleh Rabbi Yehudah, untuk membentuk Mishnah untuk mengelakkan sebarang kerosakan. Uniknya, penulisan suntingan ini bergerak melalui proses persetujuan dan pengesahan daripada ahli-ahli agama dalam majlis, dan pendapat-pendapat yang ditolak atau diragui pun dimasukkan untuk bacaan lanjut.

Konklusinya, pengajian Taurat Lisan merangkumi kepada penghafalan asas-asasnya. Seperti yang dikatakan, ini dikenali sebagai Mishnah. Kemudian, analisis-analisis daripada pihak Rabinik termasuk dengan penulisan beberapa ulasan tentang Mishnah akan digabungkan sebagai Gemara Dan gabungan Mishnah dan Gemara inilah merupakan Talmud.

Kenyataan bahawa Talmud adalah rekaan manusia adalah salah, kerana isi kandungannya timbul daripada rangka Mishnah (Taurat Lisan), dan Gemara hanya mengandungi ulasan-ulasan pembelajaran dan pemahaman Mishnah.

Kalau Talmud merupakan gabungan Mishnah dan Gemara, Tanakh, atau Bibel Ibrani (Hebrew Bible) merupakan gabungan Tiga Kitab: Taurat, Nevi’im dan Ketuvim. Dan gaya hidup Yahudi dilukiskan berdasarkan Tanakh dan Talmud. Dalam pandangan Kristian, Judaisme pun merupakan agama Tuhan, tetapi mempunyai kekosongan besar yang diisi oleh Nabi Isa as – pada pandangan mereka, merupakan Anak Tuhan.

Di sinilah timbul masalah antara Islam dan Katolik, kerana konsep Trinity yang meletakkan Tiga Elemen sebagai Satu Tuhan: Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Roh Suci, telah dipandang sebagai pendekatan syirik (mempertikai konsep Satu Tuhan).

TUHAN

Kalau ikut Judaisme, nama Tuhan mempunyai pucuk yang muncul daripada nama empat-huruf (YHWH) yang dikenali sebagai ‘Tetragrammaton’. Kali pertama kalimah empat-huruf ini muncul adalah ketika Tuhan menjelaskan tentang ciptaan syurga dan dunia [38].

“Yahweh” memang popular kalau ikut susur galur Tanakh yang berkaitan dengan Kristian. Tetapi, nama ini dipandang sebagai nama yang terlalu suci sehinggakan tiada siapa, menurut Judaisme, yang berhak menyebutnya kecuali Ketua Rabbi tertinggi sahaja. Yahudi biasanya akan menggantikan “Yahweh” dengan “Adonai” ketika pembacaan untuk mempertahankan kesucian nama tersebut. Jadi, mungkin penggunaan “Yahweh” dalam Bibel Melayu akan menimbulkan masalah, tetapi alasan ini masih lagi tidak kukuh.

Memandangkan paradoks ini berkisar antara Islam dan Kristian, fokus dan keutamaan mesti diberi kepada asal-usul Nabi Isa as. Rujukan-rujukan dan lukisan-lukisan semasa kini meletakkan Nabi Isa as sebagai lelaki kulit putih, bermata biru dan berbangsa Eropah, sedangkan baginda as merupakan jejaka yang berbangsa Yahudi Timur Tengah.

Walaupun berdekatan, bahasa ibunda Nabi Isa as bukannya bahasa Arab, tetapi bahasa Aramaic [39]. Kalimah ‘Elah’ merupakan sumber utama kepada ‘Tuhan’ dalam bahasa Aramaic [40] [41]. Jadi, kenapa ada segelintir yang pelik ingin gunakan kalimah ‘Allah’, hanya kerana pada abad kelima, telah wujud kalimah Allah dalam Bibel? Yang mana satu perlu dipilih – sejarah Nabi Isa as atau sejarah penafsiran Bibel?

Kalau jawapannya adalah sejarah penafsiran Bibel, ertinya Nabi Isa as telah dibelakangkan. Tetapi, kalau jawapannya adalah sejarah Nabi Isa as, jelas sekali baginda bukannya anak kelahiran Arab. Baginda as mempunyai lidah Aramaic.

HAK SIAPAKAH?

Masalah ini tidak akan menjadi keruh kalau diuruskan dengan baik. Apa yang sudah pasti, golongan yang mahukan kalimah Allah sebenarnya bukannya Katolik tulen, tetapi sekadar Katolik yang berjiwakan liberalisme ataupun, patung-patung liberal yang berjubahkan Katolik. Yang mengeruhkan keadaan, orang Islam mempertahankan kalimah Allah menggunakan rujukan yang berbaur sensitiviti yang akan merumitkan keadaan.

Sumber-sumber daripada pihak Katolik telah merungkaikan segala-galanya berdasarkan pendapat bahawa Islam tidak memiliki hak mutlak kepada Kalimah Allah. Penekanan umum telah dibuat mengenai paradoks ‘God’ dan ‘Lord’, yang sebenarnya timbul akibat kedangkalan manusia ketika penafsiran daripada satu bahasa ke satu lagi bahasa.

Untuk menafsirkan sesuatu dokumen atau doktrin, penekanan harus dibuat mengenai kata-kata nama yang ada, sama ada nama am atau nama khas. Dan secara jelasnya, kata nama khas semestinya dikekalkan, sepertimana yang dipelajari di sekolah dahulu.

Dari sudut sejarah Kristian, penggunaan Kalimah Allah adalah satu perkara yang lari daripada asas. Perintah Keempat telahpun mengisytiharkan bahawa sebarang penyalahgunaan nama Tuhan adalah satu dosa yang besar. Secara jelas dan nyata, Islam dipandang sebagai musuh agama dan juga doktrin yang sesat. Dan hanya Islam sahaja yang menggunakan kalimah Allah secara realiti. Ini bermakna, Kristian akur akan kewujudan Tuhan yang mereka sendiri mengatakan bahawa ianya bukan Tuhan.

Jadi, Kristian perlulah kembali kepada akar agamanya – Nabi Isa as/Jesus Christ. Siapakah baginda? Apakah asal usul baginda? Apakah bahasa yang terbenam dalam lidah suci baginda? Kalau perkara-perkara akar umbi agama Kristian diambil kira, sudah tentunya segala paradoks dan dilema tidak akan wujud, kerana penterjemah Katolik perlu merujuk kepada Bibel dalam bahasa asalnya untuk melakukan sebarang penafsiran.

Jadi, kepada siapakah nama Allah patut diberi hak penggunaan? Adakah Islam sahaja? Nama Allah sebenarnya disulamkan dengan sifat SatuNya, termasuk juga dengan sejarah agama dan akar umbinya.

Kesimpulannya, agama manakah yang memberi penekanan tauhid dan juga mempunyai penyentuhan tentang sejarah dan akar umbi kalau bukan Islam?

Sebarang jawapan kepada soalan tersebut mesti berdasarkan tentang asal usul agama dan bahasa yang terbenam dalam lidah suci nabi yang berdakwah.

Maka terbuktilah bahawa Islam sahaja yang berhak menggunakan kalimah Allah.

RUJUKAN:

1. http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2013/01/19/burn-allah-bibles-perkasa-chief-tells-muslims/
2. http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/01/25/Perkasa-chief-being-probed-over-Bibleburning-remark.aspx
3. http://www.themalaymailonline.com/what-you-think/article/when-why-and-how-christians-use-the-word-allah-cfm **artikel yang mempertikaikan**
4. http://www.greatsite.com/timeline-english-bible-history/
5. Isaiah 19:18 NIV
6. Isaiah 41:13 NIV
7. Qur’an 112:1
8. Exodus 20:2 NIV
9. Matthew 4:10 NIV
10. Qur’an 6:106
11. Exodus 20:3 NIV/Deuteronomy 5:7 NIV
12. Qur’an 6:103
13. Exodus 20:4-6 NIV
14. 1 Corinthians 10:14 NIV
15. Qur’an 6:108
16. Exodus 20:7 NIV
17. Qur’an 62:9
18. Exodus 20:8-11 NIV
19. Matthew 12:1-14 NIV
20. Qur’an 31:14
21. Exodus 20:12 NIV
22. Ephesians 6:1-2 NIV
23. Qur’an 17:33
24. Exodus 20:13
25. Matthew 26:52-53 NIV
26. Qur’an 17:32
27. Proverbs 6:32-33 NIV
28. 1 Corinthians 6:9-11 NIV
29. Qur’an 5:38-39
30. Leviticus 19:11
31. Matthew 6:19-24 NIV
32. Qur’an 2:42
33. Exodus 20:16
34. Matthew 15:18-19 NIV
35. Qur’an 24:30
36. Exodus 20:17 NIV
37. James 4:2-4
38. Genesis 2:4
39. http://www.patheos.com/blogs/markdroberts/series/what-language-did-jesus-speak-why-does-it-matter/
40. Daniel 2:23 NIV
41. Ezra 7:19 NIV

-- AFDS --


[Special Articles]

Like ·  · 
[Segmen All About Islam]

Photo: KEAJAIBAN AL-QURAN: RAHSIA LAUTAN TERBONGKAR! 

Laut, terdapat banyak rahsia yang terkandung di dalamnya. Laut, 70 peratus permukaan bumi ini adalah diseliputi air termasuk laut. Sehingga abad yang ke-21, kita tidak tahu banyak tentang laut bahkan berada pada abad ke-21 ini juga banyak juga yang kita tidak mengetahui. 

Jauh tersemat di dasar lautan, kegelapan boleh dijumpai pada paras 200 meter dan seterusnya. Pada paras ini, hampir tiada cahaya dan apabila kedalaman mula tiba pada 1000 meter, maka tiada langsung cahaya pada paras ini. 

Dan untuk pengetahuan para pembaca juga, saintis berjaya menemui bahawa terdapat lapisan yang bertindih antara satu sama lain apabila pada setiap kedalaman, air laut akan bertukar ketumpatannya. Lapisan yang bertindih antara lapisan yang lain ini dikenali sebagai “ombak dalaman” atau “internal wave” dalam dunia sains. 

Untuk mengetahui tentang fakta pertama bahawa cahaya tiada langsung di dasar laut yang dalam memerlukan teknologi yang maha canggih. Manusia tanpa bantuan teknologi hari ini hanya mampu menyelam setakat kedalaman 70 meter sahaja. 

Dan untuk mengetahui juga mengenai laut mengandungai pelbagai lapisan yang dipanggil internal wave tidak dpaat dilihat oleh mata kasar tetapi dapat dikesan melalui teknologi hari ini. 

Tetapi tahukah kalian bahawa rahsia laut itu sudah dieceritakan oleh Al-Quran kira-kira 1500 tahun dahulu, diturunkan kepada seorang lelaki ummi yang duduk jauh di gurun panas dan padang pasir?

Lihat ayat di bawah, Maha suci ALLAH yang menciptakan alam ini. 

“Atau (orang-orang kafir itu keadaannya) adalah umpama keadaan (orang yang di dalam) gelap-gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak bertindih ombak; di sebelah atasnya pula awan tebal (demikianlah keadaannya) gelap-gelita berlapis-lapis - apabila orang itu mengeluarkan tangannya, ia tidak dapat melihatnya sama sekali. Dan (ingatlah) sesiapa yang tidak dijadikan Allah menurut undang-undang peraturanNya mendapat cahaya (hidayah petunjuk) maka ia tidak akan beroleh sebarang cahaya (yang akan memandunya ke jalan yang benar.” (An-Nuur 24:40)

Lihat ayat di atas, dan hayati potongan ayat di bawah:

“…gelap-gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak bertindih ombak…”

Tanda kekuasaan ALLAH itu pada mereka yang berfikir. Maha SUCI ALLAH… SubahanaALLAH… 

-HE-

[Segmen All About Islam]
Like ·  · 
- racetojannah.tumblr.com -

Photo: Assalamualaikum dan selamat pagi Patriots.


Dalam menjalani perjalanan kita menuju ke arah yang lebih baik, pelbagai ujian dan cabaran yang Dia berikan. Jangan gusar dan gelisah. Malah bergembiralah, kerana Dia menguji orang-orang yang Dia kasihi.


Tunjukilah aku jalan yang lurus.

Jalan orang-orang yang telah Engkau berikan nikmat, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan pula jalan mereka yang sesat.


Maka jalanlah dengan hati yang tabah, niat yang lurus dan azam yang sungguh-sungguh. Tingkatkan kesabaran seperti mana orang-orang terdahulu bersabar.


Mereka itulah orang yang dibalasi dengan martabat yang tinggi karena kesabaran mereka dan mereka disambut dengan penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya,

mereka kekal di dalamnya. Syurga itu sebaik-baik tempat menetap dan tempat kediaman.


Maka, apabila ditimpa ujian dan diberikan cabaran, ucaplah alhamdulillah.. Sesungguhnya kita diantara orang-orang yang Dia kasihi..


Jamalee Bashah

[Morning Motivation]


- racetojannah.tumblr.com -
Like ·  · 
    • HIDAYAH HATI, ' HATIKU HATIMU ADA CINTA DIA '

      ASMA 'UL HUSNA
      Ar Rohman = الرحمن = Yang Maha Pemurah
      Ar Rohiim الرحيم = Yang Maha Penyayang
      Al Malik الملك = Yang Maha Merajai/Memerintah
      Al Quddus القدوس = Yang Maha Suci
      As Salaam السلام = Yang Maha Memberi Kesejahteraan
      Al Mu`min المؤمن = Yang Maha Memberi Keamanan
      Al Muhaimin المهيمن = Yang Maha Pemelihara
      Al `Aziiz العزيز = Yang Memiliki Mutlak Kegagahan
      Al Jabbar الجبار = Yang Maha Perkasa
      Al Mutakabbir المتكبر = Yang Maha Megah, = Yang Memiliki Kebesaran
      Al Kholiq الخالق = = Yang Maha Pencipta
      Al Baari` البارئ = Yang Maha Melepaskan (Membuat, Membentuk, Menyeimbangkan)
      Al Mushawwir المصور = Yang Maha Membentuk Rupa (makhluknya)
      Al Ghoffaar الغفار = Yang Maha Pengampun
      Al Qohhaar القهار = Yang Maha Memaksa
      Al Wahhaab الوهاب = Yang Maha Pemberi Karunia
      Ar Rozzaaq الرزاق = Yang Maha Pemberi Rejeki
      Al Fattaah الفتاح = Yang Maha Pembuka Rahmat
      Al `Aliim العليم = Yang Maha Mengetahui (Memiliki Ilmu)
      Al Qoobidh القابض = Yang Maha Menyempitkan (makhluknya)
      Al Baasith الباسط = Yang Maha Melapangkan (makhluknya)
      Al Khoofidh الخافض = Yang Maha Merendahkan (makhluknya)
      Ar Roofi` الرافع = Yang Maha Meninggikan (makhluknya)
      Al Mu`izz المعز = Yang Maha Memuliakan (makhluknya)
      Al Mudzil المذل = Yang Maha Menghinakan (makhluknya)
      Al Samii` السميع = Yang Maha Mendengar
      Al Bashiir البصير = Yang Maha Melihat
      Al Hakam الحكم = Yang Maha Menetapkan
      Al `Adl العدل = Yang Maha Adil
      Al Lathiif اللطيف = Yang Maha Lembut
      Al Khobiir الخبير = Yang Maha Mengenal
      Al Haliim الحليم = Yang Maha Penyantun
      Al `Azhiim العظيم = Yang Maha Agung
      Al Ghofuur الغفور = Yang Maha Pengampun
      As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
      Al `Aliy العلى = Yang Maha Tinggi
      Al Kabiir الكبير = Yang Maha Besar
      Al Hafizh الحفيظ = Yang Maha Memelihara
      Al Muqiit المقيت = Yang Maha Pemberi Kecukupan
      Al Hasiib الحسيب = Yang Maha Membuat Perhitungan
      Al Jaliil الجليل = Yang Maha Mulia
      Al Kariim الكريم = Yang Maha Mulia
      Ar Roqiib الرقيب = Yang Maha Mengawasi
      Al Mujiib المجيب = Yang Maha Mengabulkan
      Al Waasi` الواسع = Yang Maha Luas
      Al Hakiim الحكيم = Yang Maha Maka Bijaksana
      Al Waduud الودود = Yang Maha Mengasihi
      Al Majiid المجيد = Yang Maha Mulia
      Al Baa`its الباعث = Yang Maha Membangkitkan
      As Syahiid الشهيد = Yang Maha Menyaksikan
      Al Haqq الحق = Yang Maha Benar
      Al Wakiil الوكيل = Yang Maha Memelihara
      Al Qawiyyu القوى = Yang Maha Kuat
      Al Matiin المتين = Yang Maha Kokoh
      Al Waliyy الولى = Yang Maha Melindungi
      Al Hamiid الحميد = Yang Maha Terpuji
      Al Muhshii المحصى = Yang Maha Mengkalkulasi
      Al Mubdi` المبدئ = Yang Maha Memulai
      Al Mu`iid المعيد = Yang Maha Mengembalikan Kehidupan
      Al Muhyii المحيى = Yang Maha Menghidupkan
      Al Mumiitu المميت = Yang Maha Mematikan
      Al Hayyu الحي = Yang Maha Hidup
      Al Qoyyuum القيوم = Yang Maha Mandiri
      Al Waajid الواجد = Yang Maha Penemu
      Al Maajid الماجد = Yang Maha Mulia
      Al Wahiid الواحد = Yang Maha Tunggal
      Al Ahad الاحد = Yang Maha Esa
      As Shamad الصمد = Yang Maha Diperlukan, Tempat Meminta
      Al Qoodir القادر = Yang Maha Menentukan, Maha Menyeimbangkan
      Al Muqtadir المقتدر = Yang Maha Berkuasa
      Al Muqoddim المقدم = Yang Maha Mendahulukan
      Al Mu`akkhir المؤخر = Yang Maha Mengakhirkan
      Al Awwal الأول = Yang Maha Awal
      Al Aakhir الأخر = Yang Maha Akhir
      Az Zhoahir الظاهر = Yang Maha Nyata
      Al Baathin الباطن = Yang Maha Ghaib
      Al Waali الوالي = Yang Maha Memerintah
      Al Muta`aalii المتعالي = Yang Maha Tinggi
      Al Barri البر = Yang Maha Penderma
      At Tawwaab التواب = Yang Maha Penerima Tobat
      Al Muntaqim المنتقم = Yang Maha Pemberi Balasan
      Al Afuww العفو = Yang Maha Pemaaf
      Ar Ra`uuf الرؤوف = Yang Maha Pengasuh
      Malikul Mulk مالك الملك = Yang Maha Penguasa Kerajaan (Semesta)
      Dzul Jalaali Wal Ikroom ذو الجلال و الإكرام = Yang Maha Pemilik Kebesaran dan Kemuliaan
      Al Muqsith المقسط = Yang Maha Pemberi Keadilan
      Al Jamii` الجامع = Yang Maha Mengumpulkan
      Al Ghaniyy الغنى = Yang Maha Kaya
      Al Mughnii المغنى = Yang Maha Pemberi Kekayaan
      Al Maani' المانع = Yang Maha Mencegah
      Ad Dhoor الضار = Yang Maha Penimpa Kemudharatan
      An Nafii` النافع = Yang Maha Memberi Manfaat
      An Nuur النور = Yang Maha Bercahaya (Menerangi, Memberi Cahaya)
      Al Haadii الهادئ = Yang Maha Pemberi Petunjuk
      Al Baadii البديع = Yang Indah Tidak Mempunyai Banding
      Al Baaqii الباقي = Yang Maha Kekal
      Al Waarits الوارث = Yang Maha Pewaris
      Ar Rasyiid الرشيد = Yang Maha Pandai
      As Shabuur الصبور = Yang Maha Sabar

      Photos from Muhammad Hifni's post in Jom Belajar Al Quran dan Sembahyang

      Akan selalu kusebut dan kusimpan dalam hati namaMu ya Allah,,, hingga nafas ini tak lagi berjalan.........!!! — at اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ اللّهُ.
      By: Muhammad Hifni

      YA ALLAH MOGA SIFAT-MU YANG 20 INI INGIN KUPASAKKAN DI IMANKU IMAN SEMUA PEWARISKU, SEMUA SAUDARA SEISLAMKU DAN KEPADA SEMUA YANG MEMBACA KARYA SASTERA YANG KUTULIS MAKA HADIRKAN ILHAM AGAR APA YANG KUTULIS TEMA-NYA BERSANGKUT PAUT DENGAN SIFAT-MU YANG MAHA AGUNG . ITULAH ILMU TAUHID YANG KUDAMBAKAN YA ALLAH . MAKA PERKENANKAN YA ALLAH. SEMAKIN KAMI KENAL-MU SEMAKIN KAMI MAHU BERAMAL SOLEH SEBELUM BERTEMU-MU TANPA IZIN-MU KAMI TIADA DAYA UPAYA YA ALLAH MELAINKAN SEMUA-NYA DENGAN IZIN-MU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

      Semua sifat-sifat ALLAH SWT. tersebut disebutkan dibawah ini :

      SIFAT 20 , itu Artinya :

      1. WUJUD = ADA
      2. QIDAM = TIDAK ADA YG MENDAHULUI
      3. BAQA = KEKAL
      4. MUHALAFALIL HAWADIS = BEDA DENGAN YG BARU
      5.QIYAMUH BINAFSIHI = BERDIRI SENDIRI
      6. WAHDA NIYAT = MENYATU
      7. QODRAT = KUASA
      8. IRODAT = KEHENDAK
      9. ILMU = PENGETAHUAN
      10. HAYAT = HIDUP
      11. SAMAK = MENDENGAR
      12. BASHAR = MELIHAT
      13. QALAM = BERKATA
      14. QADIRAN = YANG MEMPUNYAI KUASA
      15. MURIDAN = YANG MEMPUNYAI KEHENDAK
      16. ALIMAN = YANG MEMPUNYAI ILMU
      17. HAYAN = YANG MEMPUNYAI HIDUP
      18. SAMIAN = YANG MEMPUNYAI PENDENGARAN
      19. BASIRAN = YANG MEMPUNYAI PENGLIHATAN
      20. MUTAKALINAN = YANG MEMPUNYAI PERKATAAN

      By Raden Yulis Setyawati

      (PETIKAN GALERI SASTERA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
      2 Rabiulawal 1435H
      4 Januari 2014M
      4Like ·  · 
      • 2 people like this.
        CAHAYA RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH

        Aku perlukan cahaya

        cahaya dari 
        tujuh petala langit
        tujuh petala bumi
        itulah Cahaya Segala Cahaya...
        Cahaya Allah Cahaya Kasih Baginda Rasulullah
        Cahaya yang dinanti
        Cahaya yang didambakan
        Cahaya yang dipercaya
        Cahaya yang dapat menyinari iman di kala kegelapan

        Cahaya Oh Cahaya....
        Cahaya Allah Cahaya Kasih Baginda Rasulullah
        Datanglah menyinari hatiku yang kegelapan
        Tanpa Cahaya-MU
        Pasti dan pasti
        aku hidup dalam kegelapan
        tanpa panduan
        hidup atas kehendak sesuka hatiku
        tanpa ada rasa takut sedikitpun dengan
        azab kubur
        azab di Padang Mahsyar
        azab segala azab
        azab neraka jahannam
        balasan semasa hidup
        yang tiada panduan
        kompas untuk menuju
        jalan lurus
        tetap kupilih jalan bengkok
        yang menuju ke neraka jahannam

        betapa lemahnya pemikiran
        betapa lemahnya iman
        diberi ingatan berkali kali
        untuk pulang ke jalan pulang
        masih tidak mahukan
        hadirnya datang cahaya iman

        mulai tahun 2014
        mahu kupadamkan dunia kegelapan hatiku
        kepada dunia cahaya
        cahaya...cahaya...cahaya...
        cahaya yang dipercayai
        menyinari benua hati
        hati tersenyum dalam syukur
        Syukur...Syukur...Syukur....
        disinari cahaya
        Cahaya Cinta Allah
        Cahaya Kasih Rasulullah
        SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
        INDAH-NYA CAHAYA ALLAH CAHAYA KASIH RASULULLAH
        DIBAWA SAMPAI NAFAS TERAKHIR
        DIBAWA SAMPAI SYURGAWI
        MENATAP WAJAH-NYA
        BERSAMA DENGAN MEREKA YANG PERCAYA
        RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH
        ABADI TANPA PENGHUJUNG-NYA
        CAHAYA RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH
        DIDAMBAKAN MULAI DETIK INI SEHINGGA HARI PERTEMUAN
        DI PADANG MASYAR NANTI
        DIMAKBULKAN ALLAH MANDAPAT SYAFAAT RASULULLAH
        SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
        AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

        aku, kau dan semua
        pastinya mengharapkan
        CAHAYA RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH
        MENYINARI HATIKU HATIMU HATI SEMUA
        AAMIIN AAMIIN AAMIIN
        YA RABBAL A'LAMIIN

        ................................................................
        DOA ROH YANG ADA DI JASADKU LALU DIKONGSIKAN
        KEPADA SEMUA SAUDARA SEISLAM YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT...
        30 Safar 1435H
        2 Januari 2013M
        ...
بِسْـــمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
Unlike ·  ·  · 6 hours ago via BlackBerry Smartphones App · 
بِسْـــمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
Unlike ·  ·  · 5 hours ago via BlackBerry Smartphones App · 
action
Unlike ·  ·  · 9 hours ago · 
TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,' SYAHIDMU MEWANGI SAMPAI SYURGA'


TENTERA RIMBA NIAGARA BERANI MATI DI MEDAN PERANG!

JIWA PAHLAWAN MELAYU TAK TAKUT MATI!

Takkan hilang melayu di dunia,
Itu sumpah Laksamana Hang Tuah;
Bersatulah Melayu sedunia,
Itulah jiwa Laksamana Hang Tuah.

Pendekar melayu menjadi sanjungan,
Dulu kini dan selamanya;
Perdekar melayu tak akan diperlekehkan,
Disanjungi kerna kekuatan makrifatullahnya.

Melayu sakit semuanya sakit,
Kerana jiwa melayu berakar umbi;
Bersatu berpadu melayu hilanglah sakit,
Itulah bukti melayu sudah satu hati.

Melayu pencetus kebangkitan ummah,
Jiwa islam mahu mati fisabilillah;
Pendekar melayu akan satukan ummah,
Kerna mahu mati dalam fisabilillah.

Jiwa pendekar melayu tak takut mati,
Anak jantan melayu pantang dicabar;
Akan bertarung tak undur walaupun seinci,
Nyawa jadi taruhan jika dicabar.

Melayu hina melayu kepantang melayu,
Pahlawan melayu akan turun ke gelanggang;
Bermandikan darah hebatnya pahlawan melayu,
Nyawa jadi taruhan tanda kasih dan sayang.

Melayu kuat karena bersatu,
Kutuk mengutuk hina menghina;
Bukan jiwa pendekar melayu,
Yang ada membela yang teraniaya.

Institusi Raja melayu dipertahankan rakyat,
Raja sekarang selalu muafakat;
Muafakat Raja bersama rakyat,
Raja dan rakyat hidup penuh berkat.

Hulubalang sultan sedia berbakti,
Pada raja berjiwa hamba-Nya;
Rela pertaruhkan nyawa demi raja dikasihi,
Laksamana lambang kepahlawanan sejati.

Nusantara bumi bertuah dihuni bangsa melayu,
Raja dan rakyat saling menyanjungi;
Kata sepakat semua rumpun melayu,
Barulah mengundang Rahmat Kaseh Ilahi.

Melayu oh! melayu
Perwira oh! perwira
Pahlawan oh! pahlawan
Pendekar oh! pendekar
Laksamana oh! laksamana
Hulubalang oh! hulubalang

Berjuanglah kalian
Hingga ke tetesan darah terakhir
Fisabilillah lah kamu jangan jemu
Syahidmu di medan juang
Allah sayang padamu
Syurga Firdausi tempatmu
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Syukurlah olehmu kerana Allah memilihmu
Syahid ke jalan-Nya
Pendekarku kau adalah TENTERA ALLAH
Aku bangga denganmu
Sekalung bunga Syurga kukirimkan padamu
Percayalah bidadari menantimu di Syurga Firdausi
Balasan syahidmu ikhlas kerana-Nya

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
8 Rabiulakhir 1434H
18 Febuari 2013M
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA KEPADA SEMUA YANG BERGELAR TENTERA FISABILILLAH YANG RELA SYAHID KE JALAN-NYA)
12 hours ago · Like · 1

Kekanda Tunggak Black Jacket Terima kasih Ratu Rimba dengan puisi tu telah membakar lagi semangat perjuangan kepada kami semua untuk terus berjuang demi mempertahankan kesucian Agama, bangsa dan kedaulatan negara ini.
11 hours ago · Unlike · 2

Ratu Rimba Niagara Terima kasih kekanda Tunggak Black Jacket ...karna sudi menghargai karya hamba....jika kekanda sudi izinkan dinda ratu hantar lebih banyak lagi koleksi puisi & pantun tentang pejuang berani mati...sudi ke...?
11 hours ago · Like · 1

Kekanda Tunggak Black Jacket Mmh sudi sesangat. Ianya boleh menaikkan lagi semangat kami di sini.
11 hours ago · Edited · Unlike · 1

Zainul Bob nk test batu ke keras atau kepala keras, yg penting hati mau kering demi tanah air tercinta, utk generasi akan datang
8 hours ago · Unlike · 1

Ratu Rimba Niagara TENTERA GERILA RIMBA NIAGARA BERANI MATI DI MEDAN JUANG!

PUTRA ARJUNA DATANGMU DI MEDAN PERANG SASTRA NUSANTARAKU DATANG DISAMBUT DIRAIKAN OLEH GERILA TENTERA GORILA RIMBA NIAGARA TENTERA-TENTERA GERILA, KOMANDO KU SUDAH DILATIH TERLATIH DALAM ILMU
PERANG...SETIAP HARI KAMI ADA KOMANDO-KOMANDO TENTERA MELATIH PASUKAN TENTERA KAMI...TENTERA KAMI SEMUANYA HATI KERING TAK TAKUT MATI...JIKA SEINCIPUN BUMI RIMBA NIAGARA DICEROBOH MUSUH DURJANA SENGAJA MAHU MEMBUAT BENCANA BERARTI MAUT SEDANG MENUNGGU MEREKA. MEREKA BILANG MEREKA BERANI MATI DAN TENTERA KAMI PUN BERANI MATI.....MATI MEREKA MATI KATAK...TAPI MATI KAMI MATI SYAHID ...ITU BEZANYA KAMI DENGAN MEREKA WALAUPUN KAMI DAN MEREKA BERAGAMA ISLAM...BUKAN KAMI TAK AJAK BERUNDING CARA BAIK CARA PALING SANTUN TAPI MEREKA TERGAMAK MEMBUNUH TENTERA GERILA KAMI BEGITU KEJAM! TAHAP KESABARAN KAMI HILANG...DAN KAMI BUKAN PENGECUT...MAKANYA KAMI ISTIHARKAN PERANG SYAHID....TENTERA RIMBA NIAGARA SEMUANYA PAKAR DALAM PENGGUNAAN SENJATA CANGGIH...SETAKAT TENTERA MEREKA YANG ADA ITU...IN SHAA ALLAH MEREKA AKAN MENYERAH DIRI DALAM MASA TERDEKAT INI...JIKA MEREKA MASIH BERDEGIL TIDAK MAHU TINGGALKAN RIMBA NIAGARA BERARTI MAUT MENANTI MEREKA...!

MULAI HARI INI DAN DETIK INI...KAMU ADALAH SALAH SEORANG DISAHKAN MENJADI TENTERA GERILA KAMI...JIKA KAMU SUDAH MASUK DI KEM TENTERA KAMI JANGAN NGGAK-NGGAK KAMU CUBA PERSENDAKAN SETIAP SYARAT-SYARAT YANG TELAH RATU RIMBA NIAGARA KENAKAN ATAS KAMU...JIKA KAMU MELANGGARNYA MAKANYA HUKUMAN PANCUNG SAMPAI PUTUS LEHERMU...ADAKAH KAMU SANGGUP DUHAI PUTRA ARJUNA? JIKA KAMU NGGAK SANGGUP LEBIH BAIK KAMU MUNDUR SEKARANG!

RATU RIMBA NIAGARA
RATU YANG MEMERINTAH RIMBA NIAGARA
6 Mac 2013
·
2 hours ago · Edited · Like · 1

Ratu Rimba Niagara TELAH TERCATAT SEJAK AZALI AKU PEJUANG SYAHID DEMI-NYA

BERSAMA MEMPERTAHANKAN NEGARA DENGAN APA CARA SEKALI PUN....." BERAT SAMA DIPIKUL , RINGAN SAMA DIJINJING " PERPADUAN ASAS KEUTUHAN NEGARA
By: Khai Noor

SIAPA BERANI MEMUSUHI IBU PERTIWIKU
MERIAM INI AKAN TAK HENTI BERDENTAM DENTUM MEMBUNUHMU
KALAU BERANI SILAKAN....
INI ANAK JANTAN DARI KERABAT DIRAJA JEMBAL
RELA MATI DEMI MEMPERTAHANKAN AGAMA BANGSA & NEGARA...
By: Ratu Rimba Niagara

MALAYSIA SELAMANYA MERDEKA SELAGI DUNIA BELUM KIAMAT!

TIADA PEMIMPIN TIADA NEGARA
TIADA NEGARA TIADA RAKYAT
TIADA RAKYAT TIADA TENTERA
TENTERA BERKHIDMAT UNTUK RAKYAT & PEMIMPIN
SALING SOKONG MENYOKONG KE ARAH NEGARA SEJAHTERA
TANPA SESIAPAPUN BERANI MENCEROBOH KEDAULATAN NEGARA TERCINTA! MERDEKALAH MALAYSIA SELAMANYA SELAGI DUNIA BELUM KIAMAT..
IN SHAA ALLAH AAMEEN.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
5 Mac 2013

MOGA KAMU SEJAHTERA DI DUNIA SENJAHTERA DI SYURGA

PANTANG ANAK JANTAN MELAYU DICABAR...
MAKANYA TIADA MASA MENUNGGU MEREKA YANG PENGECUT
PEJUANG FISABILILLAH SENTIASA BERSIAP SIAGA DI MEDAN PERANG DEMI MENYAHUT SEMBOYAN IBU PERTIWI!
DUHAI PERWIRA-PERWIRA MALAYSIA
KAMI RAKYAT MALAYSIA SENTIASA BERSAMA PERJUANGANMU
KAMU BERJUANG DEMI KESEJAHTERAAN KAMI
KAMI SYUKUR
KAMI TERHARU
KAMI DOAKAN KAMU SEJAHTERA JUGA
SEJAHTERA DI DUNIA SEJAHTERA DI SYURGA...AAMEEN.

RATU RIMBA NIAGARA
5 Mac 2013

HARIMAU PERANG TAK TAKUT MATI DI MEDAN PERANG!

demi tanahairku yang tercinta
aku akan perang habis-habisan
darahku
nyawaku
perjuanganku
hidup matiku hanya untuk Allah
tak akan aku gentar
walau beribu datang menyerang
akan aku tentang habis-habisan

aku hidup untuk Allah
aku mati untuk Allah
aku berjuang kerana Allah
aku cumalah hamba Allah
yang dipilih Allah untuk ke jalan-Nya
perjuangan demi kerana Agama Bangsa & Negara adalah duniaku
makanya aku tak takut mati jika aku mati di medan juang
aku adalah tentera Allah yang berani mati demi-Nya
aku redha hidupku sebagai seorang pejuang
sudah tercatat di Azali aku seorang pejuang-Nya
aku syukur sebanyak-banyak-Nya
kerana aku berjuang demi agama bangsa dan tanahair
untuk meraih cinta-Nya
moga perjuanganku dibalas syahid...
AAmeen Ya Rabba A'Lameen.

Karya Ratu Rimba Niagara
5 Mac 2013
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK HARIMAU PERANG & SEMUA TENTERA FISABILILLAH YANG MAHU SYAHID KE-JALAN-NYA)
·

SYAHIDMU MEWANGI SAMPAI SYURGA

Duhai malam...
Bisakah kau mengerti
Denyut nadiku
Seakan terhenti
Memikirkan kenapa menjelmanya malam
Sedangkan aku masih mahu mencintai ibu pertiwi sepenuh hati
Memohon datangnya ilham dari-Nya
Agar aku terus menarikan jemariku ini
Dengan syair puisi nan indah
Untuk kukarangkan pada perwira-perwiraku
Yang sedang berjuang di medan perang
Tanpa memikirkan keselamatan diri sendiri
Rela pertaruhkan nyawa demi ibu pertiwi
SUBHANALLAH
Betapa suci murni cinta perwiraku pada ibu pertiwi
Duhai perwiraku
Setitis keringatmu
Setitis darahmu
Yang gugur di bumi
Menjadi saksi syahidmu di medan juang
Teruskan perjuanganmu
Jangan kamu mundur biarpun setapak
Jika kamu cuba mundur berarti rakan seperjuanganmu akan
Menembakmu karna pantang anak jantan mundur di medan perang...
Duhai perwiraku...aku tahu kau tak akan mundur
Karna matlamatmu jelas dalam perjuangan
Mahu mati dimedan juang
Demi agama bangsa dan negara...

Di kala kau mencari musuh
Nyawamu sudah berada di hujung tanduk
Tapi itu tidak kau hiraukan
Kau biarkan tubuhmu dihujani peluru
Kau biarkan tubuhmu bermandikan darah
Sambil tersenyum
Memandang ke langit ke tujuh
Bidadari Syurga sedang menantimu di pintu Syurga
Selamat berbahagia dikau duhai perwiraku
Atas syahidmu ke jalan-Nya
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR...
Setitis keringat dan darahmu
Ada Nilaian Di Sisi-Nya...
Perjuangan syahidmu mewangi sampai di Syurga
AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN

Karya Ratu Rimba Niagara
5 Mac 2013
(DIILHAMKAN PUISI,'SYAHIDMU MEWANGI SAMPAI SYURGA' ISTIMEWA UNTUK PARA PERWIRA YANG SEDANG BERJUANG DI MEDAN PERANG)

ASKARKU SI BAJU HIJAU...
AKU TABIK HORMAT DENGAN KEBERANIAN BERANI MATIMU DEMI AGAMA BANGSA & NEGARA...MOGA SYAHIDMU DITERIMA ALLAH SWT AAMEEN.

SEKALUNG BUNGA CINTA IBU PERTIWI KEPADA SEMUA WIRA NEGARA YANG RELA MATI DI MEDAN JUANG...SELAMAT BERJUANG HINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR!
TANPAMU SIAPALAH KAMI ...PASTI SEMUA RAKYAT MALAYSIA TINGGAL DI BUMI SENDIRI DALAM KEADAAN TIDAK AMAN MAKA DARI ITU SETITIK KERINGATMU DAN DARAH PERJUANGANMU YANG GUGUR KE BUMI AKU AMAT HARGAINYA. MOGA SYURGALAH TEMPATMU ATAS SEGALA PENGORBANANMU PADA SEMUA RAKYAT MALAYSIA YANG TERCINTA. AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN.
By Ratu Rimba Niagra

TANDA AKU CINTA PADA IBU PERTIWI

INILAH BARISAN KITA
YANG RELA BERJUANG
TAK TAKUT MATI TIKA BERJUANG
DEMI AGAMA BANGSA DAN NEGARA
SENTIASA SIAP SIAGA
SENTIASA GAGAH
SENTIASA PERKASA
SENTIASA BERTEGAS PADA MUSUH DURJANA
TAK AKAN BERUNDUR BIARPUN SETAPAK
BIAPUN AKU DIHUJANI PELURU
BERMANDIKAN DARAH
AKU RELAKAN
ASALKAN NEGARAKU
SEJAHTERA BUAT SELAMANYA
TANDA AKU CINTA PADA IBU PERTIWI
PADA TUHAN AKU MERAYU
AGAR AKU MATI SYAHID
ITULAH MATLAMATKU
YANG KUDAMBAKAN DALAM WIRAKU PADA NEGARA
IN SHA ALLAH AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
21 Rabiulakhir 1434H
3 Mac 2013M

PERWIRAKU BERJUANGLAH DIKAU HINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR...MOGA SYAHIDLAH TEMPATMU AAMEEN.
By: Ratu Rimba Niagara

TENTERA DARAT UDARA LAUT POLIS & SEMUA PERTUBUHAN PAHLAWAN NEGARA MALAYSIA AKAN BERGABUNG DAN SETIASA BERSIAP SIAGA MEMPERTAHANKAN DARIPADA SEGALA ANCAMAN MUSUH NEGARA BIARPUN NYAWA JADI TARUHAN!

DEMI-NYA BERJUANG HINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR

di sini tanah tumpah darahku
tak akan kubiarkan
biarpun seinci diceroboh musuh durjana
akan aku pertahankan
biarpun nyawaku jadi taruhan

di sini tanah tumpah darahku
cintaku pada ibu pertiwi
setulus cinta tanpa ada pendustaan cinta
tak akan kubiarkan ibu pertiwiku
dizalimi oleh mana-mana musuh durjana
siapa yang berani menentang
akan aku tentang
akan aku lawan
biarpun nyawa jadi taruhan

di sini tanah tumpah darahku
demi ibu pertiwi
aku rela dihujani peluru
bermandikan darah
asalkan ibu pertiwiku aman sejahtera
daripada segala ancaman musuh durjana

di sini tanah tumpah darahku
Angkatan Tentera Darat Malaysia...
sentiasa bersiap siaga
mempertahankan ibu pertiwi
kami tak takut mati bila berada di medan juang
kami berjuang...berjuang...berjuang....hingga ke titisan darah terakhir
untuk berundur di medan juang tidak sama sekali
sekali kami melangkah ...langkah kami adalah langkah seorang pejuang

Duhai rakyat Malaysia di luar sana
Jangan bimbang
Jangan takut
Keselamatan negara masih terkawal
Angkatan Tentera Malaysia...
Sentiasa berjaga-jaga ..memantau...
Di setiap inci bumi Malaysia
Masuh datang kami tentang
Kami lawan
Kami perang habis-habisan
Kami tak takut mati pabila berada di medan perang
Kami pasukan tentera yang berani mati
Demi kerana agama bangsa dan negara

Kami Angkatan Tentera Malaysia
Semuanya terlatih mahir dalam berperang
Kami dilatih untuk berani mati
Tak akan ada rasa gentar bila berhadapan dengan musuh
Semangat kami sentiasa bergelora untuk menghapuskan mereka !
Andainya kami gugur di medan juang...
Taburkan bunga-bunga ibu pertiwi
Dan kirimi doa restu
Agar kami aman di Sana...

Duhai musuh durjana
Jangan kamu fikir kami relakan negara kami dijajah olehmu
Ketahuilah kamu ...
Sekali benderaku berkibar dengan laungan
Merdeka!Merdeka!Merdeka! oleh Bapa Kemerdekaan Malaysia
Selamanyalah kekal merdeka...
Tak akan siapa berani menurunkan dan mengantikan bendera lain
Jika kamu berani silakan....
Angkatan Tentera Malaysia
Tak akan biarkan....
Sekalipun bumi Malaysia ini bermandikan lautan darah
Tak akan kami biarkan....
Akan kami perjuangkan hingga ke titisan darah terakhir
Kami pertahankan bukan untuk kepentingan kami
Semua-Nya demi cinta kami pada Tuhan, Raja Dan Rakyat Malaysia tercinta
Makanya bila-bila masa sentiasa bersiap siaga dan sentiasa bersedia
Berada di medan juang
Kami mahu mati dalam perjuangan
Perjuangan demi cintakan-Nya
Matlamat kami mati syahid di medan perang...
Moga Allah makbulkan doa kami
AAmeen Ya Rabbal A'Lameen

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
23 Rabiulakhir 1434H
5 Mac 2013M
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA WIRA NEGARA YANG RELA SYAHID DI MEDAN PERANG)

SEKALUNG BUNGA CINTA IBU PERTIWI KEPADA SEMUA WIRA NEGARA YANG RELA MATI DI MEDAN JUANG...SELAMAT BERJUANG HINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR!
TANPAMU SIAPALAH KAMI ...PASTI SEMUA RAKYAT MALAYSIA TINGGAL DI BUMI SENDIRI DALAM KEADAAN TIDAK AMAN MAKA DARI ITU SETITIK KERINGATMU DAN DARAH PERJUANGANMU YANG GUGUR KE BUMI AKU AMAT HARGAINYA. MOGA SYURGALAH TEMPATMU ATAS SEGALA PENGORBANANMU PADA SEMUA RAKYAT MALAYSIA YANG TERCINTA. AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN.
By: Ratu Rimba Niagara
4 Mac 2013

PERWIRAKU PERGILAH DIKAU DENGAN AMAN SEJAHTERA

Perwiraku pergilah dikau dengan aman sejahtera
Pemergiaanmu kutangisi
Dalam sedu sedan
Kaulah perwiraku
Yang rela gugur di medan juang
Demi kesejahteraan rakyat Malaysia

Perwiraku pergilah dikau dengan aman sejahtera
Hatimu Semurni Syurga...
Tanpa mementingkan diri sendiri
Kau rela dihujani peluru
Bermandikan darah
Demi membela nusa dan bangsa yang tercinta

Perwiraku pergilah dikau dengan aman senjahtera
Setitis peluhmu
Setitis darahmu
Yang gugur ke bumi
Akan kami bela
Tak akan kami biarkan kamu mati tanpa dibela

Perwiraku pergilah dikau dengan aman sejahtera
Tika kalian dibunuh dengan kejam oleh pengganas Sulu...
Syurga sedang tersenyum menantimu
Kami di sini bagaikan ditoreh disiat-siat hati kami
Alangkah bahagianya jika kami ada di saat itu...
Kita berjuang bersama-sama
Bersama dihujani peluru
Bersama bermandikan darah
Sambil melaungkan
Takbir
ALLAHU AKBAR
Allah kami datang kepada-Mu Allah...
Kami sedang bermati-matian untuk-Mu Allah...
Untuk-Mu kurela berkorban apa saja demi-Mu
ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR
Waktu paling indah kita berzikir membesarkan Nama Allah...
Di saat-saat dihujani peluru bermandikan darah...
ALLAHU AKBAR syahdunya di kala itu
Terlalulah indah tak dapat hendak dibayangkan
Bagi kami yang dambakan mati syahid...

Perwiraku pergilah dikau dengan aman sejahtera
Kami di sini rakan seperjuanganmu akan menyusulmu
Tunggulah kami di pintu Syurga Firdausi...
Menikmati kemenangan Islam di bumi Allah tercinta demi-Nya

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
5 Mac 2013
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA PERWIRA YANG GUGUR DI MEDAN JUANG & PERWIRA YANG SEDANG BERJUANG DI MEDAN PERANG)


YA ALLAH BALASLAH CINTAKU DENGAN SYAHIDKU KE JALAN-MU

ALLAH DI HATI
ALLAH DI KALBU
ALLAH MATLAMATKU
ALLAH HIDUP MATIKU
ALLAH KURINDU
ALLAH KUKASIH
ALLAH KUCINTA
ALLAH SEGALANYA BAGIKU
ALLAH MENENTUKAN TAKDIRKU
ALLAH SEGALA KEPUTUSANMU KUAKUR
ALLAH KUREDHA JIKA ITU TAKDIR-NYA
ALLAH KUMAHU HIDUP MATIKU DALAM REDHAMU
ALLAH DEMI-MU KURELA LUPAKAN KEPENTINGAN SENDIRI
ALLAH DEMI-MU KURELA PERTARUHKAN NYAWAKU
ALLAH DEMI-MU KURELA TAK PUNYAI APA HARTA
ALLAH KARNA AKU CINTAKAN-MU BALASLAH CINTAKU
ALLAH BALASLAH CINTAKU DENGAN SYAHIDKU KE JALAN-MU
ALLAH SYAHIDKU ADALAH LAMBANG CINTAKU PADA-MU
ALLAH BERILAH AKU PELUANG UNTUK AKU MATI SYAHID
ALLAH SYAHIDKU SYAHID RAKAN SEPERJUANGANKU
ALLAH MAKBULKAN SEGALA CITA-CITA SEBELUM SYAHID
ALLAH PERJUANGANKU ADALAH SYURGAKU DI DUNIA
ALLAH SYUKURKU KAU SUDI PILIH AKU KEKASIH-MU
ALLAH SYUKUR AKU KAU SUDI PILIH AKU SYAHID KE JALANMU
ALLAH KUSYUKUR SEBANYAK-BANYAK-NYA
ALLAH BAGI-MU SEGALA PUJI-PUJIAN
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
MAHA SUCI BAGI ALLAH
SYUKUR KEPADA ALLAH SEBANYAK-BANYAK-NYA
ALLAH MAHA BESAR
KUASA-MU MENGATASI SEGALA-NYA
BERSUJUD SELURUH PARA HAMBA-NYA
TANDA RINDU, KASIH DAN CINTA PADA-MU ALLAH
MAKA-NYA BALASLAH CINTA PARA PEJUANG SYAHID-MU
AAMEEN AAMEEN AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
20 Rabiulakhir 1434H
2 Mac 2013M
(PUISI-PUISI BERTEMAKAN PEJUANG SYAHID DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA PERWIRA NEGARA YANG GUGUR DI MEDAN PERANG ATAU SEDANG BERPERANG..SETIAP LANGKAHMU ADALAH PERJUANGANKU JUA)

PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA & AHMAD TAJUDDAN & HARIMAU PERANG @ DATUK MOHD FAIZ ABDULLAH BUKHARI)
5 Mac 2013


CINTA KEKASIH ALLAH NABI MUHAMMAD S.A.W

Kau dilahirkan
untuk memberi
Rahmat Sekalian Alam

Berpekerti mulia
menempuh segala cabaran
dan dugaan semata-mata
untuk menyebar
Agama Suci Allah

Berkorban apa saja
demi umat sezamannya
dan akhir zaman

Sambil berdiri, duduk dan
berbaring sentiasa
mengingati umatnya
mencintai umatnya
sepenuh hati
sepenuh jiwa
Masya-Allah!

Sentiasa berdoa pada Tuhan
agar umatnya mati dalam
ucapan kalimah
LaaillaahaillAllahMuhammadaRasullullah

Risaunya Nabi terhadap umatnya
hingga nafas terakhir
menyebut-nyebut umatnya
‘Umatku! Umatku! Umatku!

Duhai Kekasih Allah
Nabi Muhammad S.A.W
Biarpun telah tiada jasadmu
Budimu…
Pengorbananmu…
Cintamu kepada umatmu
akan dikenang…
dihargai dan
disanjung tinggi hingga
ke akhir hayat kami

Kami tahu kau mencintai kami
ketika berdiri… duduk dan berbaring
hingga ke akhir hayatmu

Amatlah rugi dunia akhirat!
malang dunia akhirat!
Jika kami tidak membalas cintamu
Wahai Nabi Allah
Kekasih Allah

Sebagai balasan cintamu
pada kami umatmu
kami akan menjadi
pewaris setiamu
menyebarkan dakwahmu
Al-Quran dan Hadis
yang kau tinggalkan
untuk kami umatmu

Selawat untukmu
wahai kekasih Allah
terimalah kami
menjadi kekasihmu
sebagaimana kau
menjadi Kekasih Allah

Moga dengan cinta kami ini
dapatlah kami keberkatan
cintamu di dunia …
Di Padang Masyar
mendapat Syafaatmu
Amin Ya Rabbal A’lamin.

Karya: Ratu Rimba Niagara
6 Mac 2013

GUGUR MUJAHID SENYUMAN SYURGA

Jangan dituduh pengganas mujahidku,
Kerananya Agama Islam sentosa;
Perjuanganya tak pernah jemu,
Di mana berada dipertaruhkan nyawa.

Dalam Islam tiada istilah pengganas,
Begitu mudah manusia menuduhnya;
Allah tidak suka mereka yang mengganas,
Dikirimkan ngauman bumi sebagai protesNya.

Di langit kerajaan Islam penuh duka,
Meratap menghiba tiada siapa yang tahu;
Allah janjikan syahid penawar duka,
Kenikmatan Syurga mereka tak tahu.

Umat Islam diperlakukan seperti haiwan,
Dibedil bertalu tanpa keperimanusiaan;
Mujahid Islam bangkit melawan,
Demi kerana Allah dalam kecintaan.

Negara Islam dibedil terus-terusan,
Dendam kesumat tak pernah padam;
Ada yang ditawan menjadi tebusan,
Diseksa dalam neraka dunia penuh kejam.

Kesumat mereka tak pernah padam,
Negara Islam akan dibedil dan ditakluki;
Itu azam mereka yang suka berdendam;
Agar Islam terkubur di Negara sendiri.

Pejuang Islam tak pernah gentar,
Rela bermandikan darah dihujani peluru;
Perjuanganmu buat hati bergetar,
Wajahmu tenang berjumpa Tuhanmu.

Sungguh murni seorang mujahid,
Perjuangannya takkan terhenti tanpa jemu;
Mujahid balasanya syahid,
Kukalungkan doa kesejahteraan buatmu.

Di wajahmu ada Syurga,
Perjuanganmu tanpa jemu;
Kepentingan Islam sentiasa dijaga,
Putus asa tak pernah bertamu.

Kau berjuang hingga akhir hayat,
Semangatmu sentiasa membara;
Perjuanganmu tak pernah tamat,
Generasi pelapismu terus mara.

Masa hidup penuh perjuangan,
Perjuangannya jelas dan tepat;
Membela Islam ditimpa kekejaman,
Memberontak mujahid adalah bertempat.

Tiada hari tanpa perjuangan,
Biarpun diburu di setiap penjuru;
Namun berundur tidak sekalipun,
Rela bemandikan darah dihujani peluru.

Gugurmu mujahid aku tangisi,
Kutangis dalam kesyukuran mengingatimu;
Kenikmatan Syurga kini kau rasai,
Di sini mujahid menggantikan tempatmu.

Ramai berlumba mengikut jejakmu,
Tanda cintakan Allah sayangkan hambaNya;
Mereka bemandikan darah dihujani peluru,
Gugurnya mereka menyusuli dirimu.

Kehidupan mengasyikkan memukau pandangan,
Wangian Syurga menusuk qalbu;
Syurga kau terima sebagai balasan,
Menikmati SyurgaNya tak pernah jemu.

Gugur mujahid senyuman Syurga,
Kehidupan di Syurga mujahid gembira;
Nikmat Allah dalam kesyukurannya,
Menunggu Hari Pembalasan telah dibalasNya.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
11 Muharram 1434H
25 November 2012M

ISRAEL TERGUNCANG DENGAN ROKET

Ribuan Roket Hizbullah Siap Lumat Israel

BEIRUT --- Faksi Syiah di Lebanon Hezbullah mengingatkan Israel jangan pernah berpikir untuk menyerang Lebanon setelah kalah di Gaza.

Pemimpin Hezbullah, Sayyed Hassan Nasrallah mengatakan akan melumat habis kota-kota di Israel dengan ribuan roket serang jika hal tersebut terjadi."Israel terguncang dengan (roket) Fajr-5 selama delapan hari dari Gaza. Kami akan menghantam Tel Aviv dan kota lainnya dengan ribuan roket sekaligus jika Lebanon diserang Israel,'' ujar Nasrallah, Ahad (25/11).

Info lebih lajut baca di:

http://nugrohowicakson.blogspot.com/2012/11/ribuan-roket-hizbullah-siap-lumat-israel.html
See Translation

BIDADARI SYURGA MENANTIMU MUJAHIDKU...AKU REDHO JIKA ITU KETENTUAN-NYA

Ratu Rimba Nigara shared Bidadari Dunia Mencari Cinta Sejati-Nya'sstatus update.

Bidadari Dunia Mencari Cinta Sejati-Nya
★☆ Untukmu Akhi…. ☆★

Untukmu Akhi…. Sang Mujahid Sejati….

Ya Allah…
Bolehkah aku merinduinya ? Sebentar saja…
Hatiku galau kala aku tak mendengar ayat-ayat sucinya

Ya Allah…
Bolehkah aku memperhatikannya ? Sebentar saja…
Aku iri akan sikap tawadhu’nya

Ya Allah…
Bolehkah aku memegang imannya ? Sebentar saja…
Karena sungguh aku ingin menjaga hijabku

Ya Allah…
Bolehkah aku memegang imannya ? Sebentar saja…
Karena aku ingin menyempurnakan amal-amalku

Ya Rabb…
Bolehkah aku memegang imamnya?
Karena aku ingin menyempurnakan amal-amalku

Ya Rabb…
Bolehkah aku bersamanya?
Kelak…Aku ingin menjadi ladang dakwahnya…
Bukan sebentar… Tapi sampai akhir nanti … Aamiin ya Mujib

Unlike · · Share · Promote · 2 hours ago ·
You like this.

Ratu Rimba Niagara

MUJAHIDKU BERNAMA RIDHWAN

Ridhwan lambang Syurga para mujahid,
Denyut nadi zikir padaNya;
Rela gugur di medan syahid,
Titisan darahmu bukti Maha AgungNya Cinta.

Tertusuk kalbu menghayati Syair Mujahid,
Tangisan sendu mendayu sesyahdu perjuangan;
Terbujur kaku ketenangan wajah mujahid,
Pemergiaanmu dinanti bidadari penuh kerinduan.

Kukarangkan Puisi Mujahid sebagai semangat bagimu,
Khalifah Islam igauan wanita mujahid.

PUISI MUJAHID

Duhai saudaraku...
Perjuanganmu penuh berliku...
Namun berundur di medan juang tidak sekali
Kau tidak hiraukan tubuhmu
dibakar terik mentari
Kedinginan salji
Lapar dahaga tidak mengapa
Sakit derita tetap berjuang
Tetap solat berjumpa Kekasihmu
Air mata bukan untuk
Dipuja
Dicaci tak mengapa
Biarpun tubuhmu diseksa...dihina...
Dihujani peluru...biarkan!

Duhai saudaraku...
Teruskan perjuanganmu
Ku di sini mendoakan
Agar kau terus dilindungi Kekasihmu
Tak kira di mana kau berada
Kehadiranmu kusyukuri dalam sujud
Pemergianmu kusyukuri dalam doa

Duhai Saudaraku...
Kukalungkan bunga cinta suci lambang
cinta abadi ku padamu

Duhai Saudaraku...
Sekalung bunga cinta Syurga
Akan dikalungkan Bidadari Syurga
Mewangi semerbak
Sewangi perjuangan sucimu

Duhai Saudaraku...
Tika di dunia kaulah Khalifah Islam menjadi igauan wanita mujahid
Tika di akhirat kaulah kekasih yang dinantikan Bidadari Syurga

Duhai Saudaraku...
Berbahagialah kerana memilih jalan syahid
Bahagia di dunia bahagia di akhirat!

Karya: Ratu Rimba Nigara
24 Rabiulakhir 1434H
6 Mac 2013M

SEMUA WIRA NEGARA KAMI SAYANG KAMU SAMPAI KAPANPUN!

KEPADA SEMUA WIRA NEGARA
PEJUANG DEMI AGAMA BANGSA & NEGARA
BERJUANGLAH HINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR
ANDAI KATA KAMU GUGUR SYURGA MENANTIMU
ANDAI KATA KAMU SELAMAT DI MEDAN JUANG...
KAMI SENTIASA MENYOKONG PERJUANGANMU...
KAMULAH PERWIRA YANG MENYEJUKKAN IMAN DI KALBU SEMUA...
GIMANA KAMU SAYANGKAN RAKYAT MALAYSIA KAMI JUGA SAYANGKAN KAMU
SAYANG SAMPAI KAPAN PUN!

RATU RIMBA NIAGARA
5 Mac 2013


Kekanda Tunggak Black Jacket Mmg menyentuh perasaan semuanya ada, segih, membakar semangat dan macam2 perasaan yg mendatang ketika membaca puisi Adinda Ratu ni. Terima Kasih banyak2 Adinda Ratu.


Ratu Rimba Niagara hehehe digaulkan semua perasaan barulah hidup wira tak jadi serius sangat..kerja banyak mana pun tak stress kan3...tapi jangan pulak bila berhadapan dengan musuh ketawa pulak ye...kalo ketawa nanti musuh mahu berdamai tak apalah terus ucapkan salam damai...tapi mana bisa mungkin gerila mesti hati kering bila berhadapan dengan musuh ye kalo kita lambat tembak dia ..dia akan tembak kita itu silap langkah tu...langkah gerila mesti pantas! cekap!berani!keputusan dibuat setelah segala strategi dirancangkan dengan teliti..betul tak? Insya-Allah selepas ini ada puisi bertemakan pahlawan syahid part II pulak tapi habiskan hayati puisi-puisi ini dulu ye..memandangkan ini wall harimau perang...kekanda mintalah izin dulu ye..pada harimau perang sebagai menghormati rakan seperjuangan...selamat bersiap siaga untuk segala kemungkinan...dalam perjuanganmu kekanda komandoku....

Kekanda Tunggak Black Jacket Insyallah saya sentiasa berhati2 . Bak kata pepatah "lalai sesaat derita
Seumur hidup" lagi elok msk trs kat profile saya jer.

Kekanda Tunggak Black Jacket Ayahanda... Mohon guna wall ayahanda k?


Ratu Rimba Niagara CAYALAH INI BARULAH TENTERA BERANI MATI YANG ADA DI PUISI RATU RIMBA NIAGARA...SEMANGAT PERWIRA INILAH YANG INGIN DIPASAK KALIMAH TAUHID DI JIWA SEMUA PARA TENTERA BERANI MATI DEMI-NYA IN SHAA ALLAH AAMEEN.

IDENTITI TENTERA BERANI MATI DEMI-NYA

1. MENDAHULUIKAN-NYA DALAM SEMUA PERKARA
2. SEGALA KEPUTUSAN SELARI DENGAN KEHENDAK-NYA
3. TIADA HARI TANPA PERJUANGAN
4. BERKATA SELARI DENGAN HATI
5. TAK AKAN UNDUR DI MEDAN JUANG JIKA UNDUR JUGA LEBIH BAIK MATI DARIPADA HIDUP
6. HATINYA KERING APABILA BERDEPAN DENGAN MUSUH.
7. TIADA SIAPA YANG DITAKUTI KECUALI ALLAH
8. HIDUP MATINYA HANYA UNTUK ALLAH
9. JIWA KASIH SAYANG KEPADA NEGARA DAN BANGSANYA LEBIH DIUTAMAKAN DARIPADA KEPENTINGAN SENDIRI.
10. CITA-CITANYA MATI SYAHID.HIDUP UNTUK ALLAH MATINYA PUN UNTUK ALLAH.

RATU RIMBA NIAGARA
6 Mac 2013

(PETIKAN DARIPADA WALL HARIMAU PERANG)
6 Mac 2013
Like ·  ·  · Stop Notifications

WARKAH PUJANGGA UNTUK YM KEDATON KRATON WAHYU UTAMA

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
...Continue Reading


SURAT PIAGAM PENGHARGAAN DI BERIKAN DI ANUGERAHAKAN KEPADA YANG MULYA “ SRIPADUKA RATU PUJANGGA NUSANTARA “ RATU RIMBA NIAGARA , Sebagai Seorang Pujangga Penulis Peristiwa peristwa Sejarah Tanda Tanda Zaman KEZADA ( tanda tabda zaman Kebangkitan Kebudayaan Zaman damai Kekal Abadi Seru Seluruh Umat Rakyat Alam semesta Raya nan mempesonanan menakjubkan Di segala Bidang ) Surat ketetapan Di Anugerahkan pada tanggal 4 Januari 2014 ( 4 1 2014 ) .Yogyakarta Sri Maharaja Alam Pesona Wisata Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratorium Pesona Wisata Dunia ‘’ kiblat filosofi alam Pesona Wisata Mercusuar Kedamaian Perdamaian dunia Ijinkanlah Dengan Ini Kami Memberikan Piagam Sebagai WARGA KEHORMATAN Kehormatan KOTA YOGYAKARTA KIBLAT FILOSOFI MERCUSUAR KEDAMAIAN PERDAMAIAN DUNIA PUSAT PESONA BUADAYA PERADAPAN DUNIA KEDATON KRATON WAHYU UTAMA LABORATORIUM PESOAN WISATA DUNIA “ Kepada Yang Kami Mulyakam Ratu Rimba Niagara atas karya karya lukisan bahasa puisi puisinya nan agung selalu mendukung kemulyaam peristiwa peristiwa Sejarah Dunia Pesona Budaya Bumi Nusantara nan agung - sehingga serial karya karyanya menjadi Serial catatan catan peristiwa peristiwa sejarah di bumi nusantara nan indah agung ini dernagn lukisan citra bahasa karya seni satra budaya nan indah agung ..... Ijinkanlah dengan ini kami Anugerahkan GELAR KEHORMATAN SEBAGAI : “ SRI PADUKA RATU PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CAHAYA KEDAMAIAN DUNIA “ WARGA KEHORMATAN SAHABAT TERKASIH DAN KERABAT AGUNG ‘’ KEDATON KRATON WAHYU UTAMA LABORATORIUM PESONA WISATA DUNIA “ Indonesia Nusantara Center Yogyakarta Kota Pesona Wisata Dunia Kiblat filosofi Mercusuar Kedamaian Dunia ‘’ Pusat Pesona Budaya Peradaban Dunia Nan maha damai kekal Abadi . Atas jasa jasanya Selalu Meng Ekspos Berita Berita Kehidupan alam Pesona Wisata Maha Gema maha Cahaya Wahyu Utama Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratorium Pesoan wisata Dunia Indonesia Nusantara Center Yogyakarta Kota Pesona Wisata Dunia Kiblat filosofi Mercusuar Kedamaian Dunia ‘’ Pusat Pesona Budaya Peradaban Dunia Nan maha damai kekal Abadi . Sungguh Haru saya membaca karaya karya Paduka Sang Ratu Pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara , Sungguh Karaya Karya Paduka Ratu Pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara merupakan ciptaan karya yang tulus lahir Bathin dari ROH SUCI seorang Wanita nan Agung Seniwati Sang Pecinta Pesona Kebudayaan Nusantara , tiada pernah mengenal lelah menuliskan dan menuliskan kata kata indah penuh makna sepiritual filosofi fondamental dengan sagala karya bahasa filosofi sepiritual budayanya ungakapan jiwa seorang seni wati nan agung , pengamat Sejarah kehidupan Pesona Budaya Nusantara , Kejadian Kejadian penting didalam kehidupan sejarah kebudayaan tak lepas dari perhatiannya dan menjadi sumber inspirasi lahir nya karya karya sebagai prasati saksi saksi terjadinya suatu peristiwa peristiwa Sejarah besar dialam pesona kehidupan dunia Pesona Budaya Nusantara . Kecintaan Yang Tulus menagamti Kehidupan Perkembangan Keraton Keraton Kerajaan Kearajaan Istana Istan Pusat pusat Kebudayaan Nusantara , terukir indah dalam serial karya karya lukisan bahasa nya nan agung sebagai Saksi Saksi Sejarah ter jadinya suatu peristiwa sejarah yang ada . Entah apa sedemikan dekatnya LEKAT rasa ikatan bahtin hati kami dalam seiring senada seirama mewujutkan catatan catatan INDAH peristiwa peristiwa sejarah dengan segala keindahan lukisan bahasa seni nan agung penuh kasih dan cinta kedamaian dunia nan maha damai kekal abadi Semua Serial Citra Karya Karya Lukisan Sejarah Maha Karya Agung Pelukis Wahyu Utama Sang Maestro filosofi Genius Program Telah disadur Dituliskan dilukiskan kembali dangan bahasa bahasa kasih nan indah agung oleh Sang Paduka Ratu pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara Penuh Dukungan Sepiritual yang Luar biasa mendukung Sepenuhnya Terbangunnya Serial Karya karya Pesona Budaya Sejarah Kegiatan Kehidupan “ KEDATON KRATON WAHYU UTAMA LABORATORIUM PESONA WISATA DUNIA “ INDONESIA NUSANTARA CENTER YOGYAKARTA KOTA PESONA WISATA DUNIA “ KIBLAT FILOSOFI MERCUSUAR KEDAMAIAN PERDAMAIAN DUNIA ‘’ PUSAT PESONA BUDAYA PERADABAN DUNIA KEHIDUPAN ALAM SEMESTA RAYA NAN MAHA DAMAI ABADI . Pencipta SERIAL KARYA KARYA Sejarah Kegiatan KEHIDUPAN Pesona Budaya PENGEMBANGAN PEMBANGUNAN CITRA KEISTIMEWAAN YOGYAKARTA ‘’ DAERAH ISTIMEWA YOGYAKARTA ‘’ MENJADI PUSAT PESONA KEBUDAYAAN AGUNG BUMI NUSANTARA ‘’ DAN MENJADI PUSAT PESONA BUDAYA PERKEMBANGAN “ PERADABAN DUNIA “ NAN MAHA DAMAI KEKAL ABADI MENJADIKAN YOYAKARTA PUSAT MEDIA EXPO PUBLIKASI ALAM PESONA WISATA MAHA GEMA MAHA CAHAYA WAHYU UTAMA CAHAYA ALAM PESONA WISATA KEHIDUPAN “ PERADABAN AGUNG KEBUDAYAAN ZAMAN DAMAI KEKAL ABADI SERU SELURUH UMAT RAKYAT SEMESTA ALAM RAYA nan maha damai kekal abadi “ PUSAT PERADABAN DUNIA ‘’ PERADABAN KEBUDAYAAN AGUNG ZAMAN DAMAI KEKAL ABADI SERU SELURUH UMAT UMAT RAKYAT BANGSA BANGSA NEGARA NEGARA CINTA DAMAI SELURUH PENJURU DUNIA SERU SELURUH SEMESTA ALAM RAYA NAN MEMPESONAN NAN MENAKJUBKAN DISEGALA BIDANG . Dalam mewujutkan menciptakan serial karya nan agung ; MAHA GEMA MAHA CAHAYA WAHYU UTAMA CAHAYA ALAM PESONA WISATA KEHIDUPAN KEDAMAIAN DUNIA “ SON MAGELAR TOPO NGRAME ‘’ MATEG AJI HA MBANGUN PAMORING CAHYANING AGUNg KERATON KUTO NAGYOGJOKARTA HADININGRAT ‘’ dados “KOTA AGUNG KEBUDAYAAN KEBUDAYAAN ZAMAN DAMAI KEKAL ABADI ‘’ SERU SELURUH UMAT RAKYAT SEMESTA ALAM RAYA ‘’ nan mempesona nan menakjubkan disegala bidang . Filosofis Fondamental Maha Gema Maha cahaya Wahyu Utama KEDATON KRATON WAHYU UTAMA LABORATORIUM PESOAN WISATA DUNIA ‘’ KIBLAT FILOSOFI PESOAN BUADAYA PERADANA DUNIA NAN MAHA DAMAI KEKAL ABADI MERCUSUAR KEDAMAIAN PERDAMAIN DUNIA ‘’ Dengan ini menajak seluruh Umat Umat Rakyat Bangsa bangsa Negara negar Seluruh Penjuru dunia bersama membangun mengembangkan pesona Jaringan Kehidupan pesona budaya Peradaban Dunia “ PERADABAN AGUNG KEBUDAYAAN ZAMAN DAMAI KEKAL ABADI SERU SELURUH UMAT UMAT RAKYAT BANGSA BANGSA NEGARA NEGARA DISELURUH PENJURU DUNIA BERSAMA MEMBANGUN JARINGAN CINTA KASIH SAYANG PERSAHABATAN KEHIDUPAN bahagia sejahtera PESONA PERADABAN DUNIA NAN PALING INDAH Agung ‘’ FILOSOFI SEPIRITUAL PESONA KARYA KARYA BUDAYA AGUNG ‘’ PERADABAN AGUNG KEBUDAYAAN ZAMAN DAMAI KEKAL ABADI SERU SELURUH UMAT RAKYAT SEMESTA ALAM RAYA ‘’ nan mempesoan nan menakjubkan disegala bidang Membangun RUMAH RUMAH ADAT ISTANA ISTANA BALAI BALAI PENGKADERAN FILOSOF FILOSOFI Seniman BUDAYAWAN cendikiawan DUTA DUTA BUDAYA KEDAMAIAN DUNIA – DISELURUH PENJURU DUNIA -Jaringan alam pesona wisata kehidupan KEDATON KRATON WAHYU UTAMA LABORATORIUM PESONA WISATA DUNIA ‘’ INDONESIA NUSANTARA CENTER YOGYAKARTA KIBLAT FILOSOFI ALAM PESONA WISATA MERCUSUAR PERADABAN DUNIA ‘’ diseluruh penjuru dunia . Mewujutkan Jaringan Nasioanal dan Inter nasional Kebangkiatan Pembangunan Pesona Budaya Peradaban Dunia na maha damai kekal abadi bagi seluruh umat rakyat semesta Alam raya . Serial Karya “ LANGKAH LANGKAH SAKTI SEJARAH MAHA KARYA AGUNG ‘’KEDATON KRATON WAHYU UTAMA LABORATORIUM PESONA WISATA DUNIA “ ( akan ditulis dikembangkan dilanjutkan pada serial karya karya selanjutnya kemudian ) Mewujutkan Yogyakarta menjadi KOTA PESONA WISATA DUNIA PUSAT TUJUAN UTAMA WISATA KEDAMAIAN DUNIA “ Pusat Filosofi Sepiritual Pesona Budaya Maha gema maha cahaya Wahyu Utama Pusat filosofi Budaya Pesona Peradaban Dunia nan maha damai kekal abadi seru seluruh umat rakyat semesta alam raya ...
 
WARKAH PUJANGGA UNTUK YM KEDATON KRATON WAHYU UTAMA

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Syukur Alhamdulillah atas Keizinan-Nya
dibukakan hati seorang hamba-Nya
YM Kedaton Kraton Wahyu Utama
seorang pejuang budaya bangsa nusantara
untuk menganugerah... 

"Kedaton Kraton Wahyu Utama SURAT PIAGAM PENGHARGAAN DI BERIKAN DI ANUGERAHKAN KEPADA YANG MULYA “ SRIPADUKA RATU PUJANGGA NUSANTARA “ RATU RIMBA NIAGARA ,
Sebagai Seorang Pujangga Penulis Peristiwa peristwa Sejarah Tanda Tanda Zaman KEZADA ( tanda tanda zaman Kebangkitan Kebudayaan Zaman damai Kekal Abadi Seru Seluruh Umat Rakyat Alam semesta Raya nan mempesonanan menakjubkan Di segala Bidang ) 
Surat ketetapan Di Anugerahkan pada tanggal 4 Januari 2014 ( 4 1 2014 ) .Yogyakarta Sri Maharaja Alam Pesona Wisata Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratorium Pesona Wisata Dunia ‘’ kiblat filosofi alam Pesona Wisata Mercusuar Kedamaian Perdamaian Dunia"

Sekalung terima kasih diucapkan kepada YM Kedaton Kraton Wahyu Utama yang sejak dulu menghargai karya-karya yang dihasilkan.

Rasa sungguh terharu...
Segala Kepujian Hanya Kepada Allah SWT
DiKurniakan bakat menulis... 
menulis nan indah indah
sesuatu yang amat disyukuri sepanjang hayat
segala ilham dan ide 
DIA yang hadirkan
biarpun sesuatu sejarah 
tidak disaksikan
di zaman itu atau selapas itu atau akan datang
DIA hadirkan seolah menyaksikan dengan jelas
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLLAHU AKBAR
jika peristiwa sejarah itu
penuh semangat membara 
memperjuangkan kemerdekaan di bumi Nusantara...
akan tertuanglah ilham 
penuh semangat 
membara bergelora 
segelora kesatria berada di medan juang
serasa jiwa kesatria meresap di jiwa penulis...

Yang lebih mengharu birukan perasaan...
tika bahan sejarah itu hendak ditulis...
serasa macam putus asa
tapi DIA tidak pernah sekali kecewakan
akan dihadirkan juga 
tanpa pernah mengecewakan
BENARLAH 
DIA MAHA PEMURAH
MAHA PENYAYANG 
MAHA MEMAHAMI 
MAHA MENDENGAR
MAHA PENYABAR
MAHA KUAT
MAHA PERKASA
MAHA CEPAT HITUNGAN-NYA
sehingga tidak terhitung hitung 
banyak-Nya karya yang dihasilkan
sehingga menjadi lautan sastra
diberikan ilham
pelbagai tema
DIBERI...DIBERI...DIBERI...
tanpa had
setiap masa sepanjang masa bila bila masa
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR 
kepada-Nya dipanjatkan kesyukuran sebanyak-banyak-Nya
tanpa izin-Nya bukan selautan sastra 
sebaris ayat pun tak akan bisa ditulis
begitu Maha Berkuasa-Nya Allah Azzawajallah
begitu kerdilnya manusia
benarlah pakaian kesombongan itu HANYA UNTUK ALLAH SWT
manusia apa pun statusnya tetap juga manusia 
yang tarafnya sama dengan manusia yang lain
sebab itu ALLAH SWT 
menyuruh semua hamba-Nya
hidup saling menghormati
saling menghargai
saling bekerjasama
'BERAT SAMA DIPIKUL RINGAN SAMA DIJINJING'
bersilaturrahim
saling memaafkan jika ada perselisihan
membuang segala dendam cemburu yang bersarang di hati
agar hidup terjamin aman damai 
sehingga bumi nan indah ini
kesejahteraannya dapat dihadiahkan
kepada generasi kini dan akan datang
itulah hikmah sebenarnya
kenapa Allah swt temukan kita di alammaya ini
bukanlah saja saja
bukanlah tidak disengajakan
tapi disengajakan
agar kita dapat ambil hikmah-Nya...
bukan membuang hikmah-Nya...
jika hikmah-Nya yang kita ambil 
maka berbahagialah kita dunia akhirat
jika hikmah-Nya kita lupuskan
anggap pertemuan di alammaya ini
adalah sesuatu untuk mengisi
bahan bahan tulisan
yang sengaja untuk 
menghina
menfitnah
membuat onar
menghujat
mengumpat
mentertawakan
melaga-lagakan
agar dua pihak bergaduh
hingga terputusnya silaturrahim
ALLAHU AKBAR amat rugilah 
hidup dunia akhirat

Maka di sini penulis mengambil kesempatan
menyusun sepuluh jari kepada semua yang mengenali
penulis RATU RIMBA NIAGARA
sebagai rakan FB mantan rakan FB rakan group
dan yang membaca karya-karya 
Ratu Rimba Niagara...
sudilah maafkan saya...
saya manusia yang tak sempurna 
yang gagal dalam menjaga silaturrahim
bukan saya sengaja untuk jadi begini...
saya cuma mahu menumpukan 
penulisan saya dan hanya kepada mereka
yang sudi memberi dukungan/sokongan 
memahami dunia sastra saja 
boleh menjadi rakan FB saya
karena itu rakan FB saya terlalu terhad
bukanlah berniat sombong ego 
tidak mahu menerima yang 
ribuan add saya untuk menjadi rakan FB
saya minta maaf sekali lagi
di group atau di mana mana alammaya 
kita masih bersilaturrahim 
silaturrahim kita tak akan pernah terputus
karena itu sudilah maafkan saya
sudilah doakan saya 
berjaya dalam dunia penulisan saya
yang ingin saya hadiahkan kejayaan penulisan saya ini
kepada anak cucu nusantara tercinta 
percayalah
semua rakan alammaya saya
adalah saudara seislam saya
yang saya kasihi dunia akhirat
walapun perjuangan kita berbeda
tapi matlamatnya tetap sama 
mahu pulang 
KE PANGKUAN ILAHI
dalam jiwa dan roh yang tenang
lagi redho diredhai-Nya 
jika itulah yang kita dapat 
di ketika akhir nafas kita
itulah yang lebih berharga 
dari alam dan seisi-Nya
moga perkenalan kita di alammaya ini
atas kehendak-Nya 
kita saling memanfaatkan
untuk mencari jalan jalan 
pulang ke Pangkuan-Nya
sebagai bekalan ke alam Akhirat
yang abadi seabadi CINTA-NYA
selagi kita berhidup
kita masih ada peluang
untuk menempah tiket ke SYURGA FIRDAUSI
karena SYURGA telah teruntuk untuk kita
andainya kita mahu muhasabah diri
SIAPA AKU DI MATA TUHAN
moga perjalanan ke destinasi penamat kita
dimulai dan diakhiri
dengan keindahan
keindahan hati SEMURNI SYURGA
INSYA ALLAH CINTA ALLAH MENANTI BERTAHTA DI HATI
DIKUMPULKAN KITA DI SYURGAWI BERSAMA RASULULLAH 
MENATAP WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
INDAH-NYA DI KALA ITU...
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,

SAUDARA SEISLAMMU
SAHABAT DUNIA AKHIRATMU
YANG MENYAYANGIMU DUNIA AKHIRAT
SEPANJANG HAYAT INGIN MENJADI SAUDARA SEISLAMMU
DENGAN CARA BERPUJANGGA AKU MAHU MEMANJANGKAN 
KASIH SAYANG SILATURRAHIM BIARPUN CUMA DI ALAMMAYA
MANALAH TAHU BERKAT BERPUJANGGA NAN INDAH INDAH INI
ALLAH SWT MEREDHOI IKATAN SILATURRAHIM INI
SEHINGGA LEPAS SEKSA KUBUR DIBAWA SILATURRAHIM NAN INDAH INI HINGGA KE JANNAH 
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
INDAH-NYA PERTEMUAN DI ALAMMAYA INI
INDAH-NYA SILATURRAHIM INI
BERSAMA KITA MENUJU JALAN JALAN PULANG BERTEMU-NYA
DALAM JIWA DAN ROH YANG TENANG REDHO LAGI DIREDHOI
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

YANG SETIA BERPUJANGGA DENGANMU
SEHINGGA AKHIR HAYATKU
TERHENTILAH NAFAS TERHENTILAH PENA
IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

WASSALAM

Yang Benar,

....................................................
RATU RIMBA NIAGARA 
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
2 Rabiulawal 1435H
4 Januari 2014M



TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'SELAMAT HARI BHAKTI PASPAMPRES' Karya Ratu Rimba Niagara, Gusti Pangeran GBPH Joyokusumo, Susilo Bambang Yudhoyono, Kedaton Kraton Wahyu Utama, Pramudya Endaryanto & Merah Putih Harga Mati
Bhg (1)


TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'SELAMAT HARI BHAKTI PASPAMPRES' Karya Ratu Rimba Niagara, Gusti Pangeran GBPH Joyokusumo, Susilo Bambang Yudhoyono, Kedaton Kraton Wahyu Utama, Pramudya Endaryanto & Merah Putih Harga Mati
Bhg (1)

Susilo Bambang Yudhoyono Selamat Hari Bhakti Paspampres. Terima kasih telah menjalankan tugas dan kewajiban dengan tulus dan profesional. Selamat bertugas. SETIA WASPADA ! *SBY*
Top Comments
You and 26,831 others like this.

RAtu Rimba Niagara SELAMAT HARI BHAKTI PASPAMPRES 3 JANUARI 2014

'SELAMAT HARI BHAKTI PASPAMPRES 3 JANUARI 2014' BUAT PRESIDEN INDONESIA BAPAK SUSILO BAMBANG YUDHOYONO & SELURUH KESATRIA INDONESIA UCAPAN TULUS IKHLAS DARIPADA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA DIIRINGI DOA MOGA SUKSES DUNIA AKHIRAT AAMEEN.

'SEMUA KESATRIA DI BUMI NUSANTARA KUHARGAI JASAMU HINGGA KE UJUNG NYAWAKU KARENA SETIAP LANGKAH PERJUANGANMU ADALAH AKU'

RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
1 Rabiulawal 1435H
3 Januari 2014M
Like · Reply ·

Ratu Rimba Niagara YA RAHIM LEMBUTKAN HATI PEMIMPIN KAMI KUATKAN KEPERDULIANNYA UNTUK KEMAKMURAN WARGANYA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Like · Reply ·

Ratu Rimba Niagara SENYUMAN SEORANG PRESIDEN SUSILO BAMBANG YUDHOYONO

Aku akan bisa tersenyum
bilamana segala usahaku
untuk membela anak bangsa
ibu pertiwiku sukses

aku bangga menjadi warga Indonesia
aku bangga menjadi presiden Indonesia
yang dipilih rakyat
rakyat percaya dan yakin
aku bisa memakmurkan Indonesia dan rakyatnya
hidup sejahtera

rakyatku...
rakyat Indonesia
yang kukasihi
lihatlah
segala usahaku bergandingan dengan kalian
untuk membangunkan Indonesia
berjaya dengan jayanya
inilah tanda betapa aku
kasihkan Indonesia
kasihkan semua rakyat Indonesia

segala bhaktiku
bukanlah untuk kalian memujiku... menghargaiku
tapi cukuplah sekadar
kau abadikan namaku di hatimu
agar bilamana aku tiada di dunia ini nanti
di panggil pulang Kepangkuan Ilahi
sudilah doakan aku
setulus ikhlas hatimu
sebagaimana kasih sayangku
setulus ikhlas kepada seluruh rakyat nusantara tercinta
KENANG DAKU DALAM DOAMU

'SELAMAT HARI BHAKTI PASPAMPRES 3 JANUARI 2014'

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
1 Rabiulawal 1435H
3 Januari 2014H
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK BAPAK SUSILO BAMBANG YUDHOYONO DAN SELURUH RAKYAT INDONESIA TERCINTA YANG DIKASIHI DUNIA AKHIRAT)

Susilo Bambang Yudhoyono changed their cover photo.

Top Comments
You and 14,499 others like this.

SELAMAT BAHAGIA BERTEMU ILAHI DALAM REDHO LAGI DIREDHOI BUAT ALMARHUM GUSTI PANGERAN JOYOKUSUMO
MOGA KASIH KITA ABADI DIREALITIKAN DI SYURGAWI AAMEEN

Seru seluruh Umat Rakyat Alam Semesta Raya ‘
Yogyakarta Istimewa Kiblat Filosofi Pesona
Budaya Mercusuar Perdamaian Kedamain Dunia “
Pusat Pengembang Pesona Budaya Peradaban Dunia
pesona Kehidupan Alam Semesta Raya nan Maha Damai Kekal abadi.

Tidak akan kami lupakan akan segala jasa yang telah di taburkan oleh seorang
hamba Allah yang bernama Gusti Pangeran Joyokusumo yang kini telah pun dijemput Ilahi pada 31 Desember 2013
INALLILLAHI WA INALILLAHI ROJIUN
'Dari Allah aku Datang Dari Allah Aku Dikembalikan'
Moga Almarhum Gusti Pangeran Joyokusumo ditempat
ke dalam roh roh yang beramal soleh
berkat amal solehnya kepada Allah Azzawajallah
dan kepada rakyat Jogyakarta serta seluruh rakyat Nusantara tercinta
"Sebaik baik manusia itu adalah yang
beramal soleh kepada Allah Azzawajllah
dan berbudi kepada manusia setulus ikhlas karena Allah Taala'

Almarhum Gusti Pangeran Joyokusumo,
adalah Adik kandung Sri Sultan Hamengku Buwana X.
Gubernur Daerah Istimewa Yogyakarta Sri Sultan Hamengkubuwono X. ,
Gusti Bendoro Pangeran Haryo (GBPH) Joyokusumo meninggal dunia.

Di Mata Hati Nurani Kami Rakyat Yogyakarta
Gusti Bendoro Pangeran Haryo (GBPH) Joyokusumo
Adalah Salah Satu Putra Terbaik dan
Pahlawan Benteng KeIstimeweaan Yogyakarta DIY .
Serial Karya karya tulisan Beliau Di masmedia Yogyakarta Penuh Dengan Kandungan Filosofi Perjuangan Menjaga Tegaknya Ke Istimerwaan Yogyakarta DIY .
Sebagai Pangeran, Putra terbaik Sri Sultan Hamengku Buwono IX
( Pahlawan Nasional ) dan Adik Sekandung Yang Mulia Sri Sultan Hamengku Buwono X Gubernur Daerah Istimewa Yogyakarta Sri Sultan Hamengkubuwono X
Bertepatan hari bergulir Pergeseran Tahun 2013 31 Desember 2013 Menjelang memasuki Tahun Baru 2014 ..

YOGYAKARTA BERKABUNG DALAM MENGENANG JASA
HEROIS PATROTISME GUSTI PANGERAN HARYO (GBPH) JOYOKUSUMO

Dengan pemergiaan Gusti Pangeran GBPH Joyokusumo ke alam baqa bertemu Ilahi
telah meninggalkan segala karya kenangan yang mengagumkan
Serial Karya Karya Tulisan Yang Herois Patriotisme Menegakkan
Pesona Benteng Keistimewaan Yogyakarta DIY Putra Putri Yogyakarta
yang istimewa
karya yang dihasilkan sungguh indah
seindah budinya
seindah tutur katanya
seindah kasih sayangnya kepada semua rakyat Jogyakarta
di hatinya yang ada kasih sayang sejati setulus hati kepada rakyat
tanpa mengenal pamrih berjuang hingga ke ujung nyawa
demi kasih sayang sejati kepada rakyat
hidupnya adalah perjuangan
tiada hari tanpa perjuangan
jiwa perjuangan dengan semangat yang kokoh
disemaikan di jiwa rakyat jogyakarta
karya yang dihasilkan
untuk putra putri Nusantara...
bertemakan patrotisme
akan dibingkaikan menjadi karya Agung untuk dibaca
semua generasi kini dan akang datang
agar tersemat di hati
mencintai ibu pertiwi Nusantara Tercinta

Merah Putih Harga Mati
SELAMAT JALAN GUSTI JOYOKUSUMO
MOGA KASIH SAYANGMU KASIH SAYANG SEMUA RAKYAT YANG KAU CINTAI
TUNGGULAH KAMI DI PINTU SYURGA
IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

Karya Ratu Rimba Niagara & YM Kedaton Kraton Wahyu Utama
1 Rabiulawal 1435H
3 Januari 1435M
(KARYA DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK ALHAMARHUM GUSTI JOYOKUSUMO, SELURUH KERABAT DIRAJA JOGYAKARTA, RAKYAT JOGYAKARTA & SELURUH RAKYAT NUSANTARA TERCINTA YANG DIKASIHI DUNIA AKHIRAT MOGA SILATURRAHIM YANG SETULUS IKHLAS KARENA TAALA INI BERTEMU KITA DI SYURGAWI BERSAMA MENATAP WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN)
Like · Reply ·

TEATER BANGSAWAN DIRAJA,
’KOTA AGUNG KEBUDAYAAN ZAMAN DAMAI KEKAL ABADI'
Karya Ratu Rimba Niagara, Gusti Pangeran GBPH Joyokusumo,
Kedaton Kraton Wahyu Utama & Merah Putih Harga Mati

Seru seluruh Umat Rakyat Alam Semesta Raya ‘
Yogyakarta Istimewa Kiblat Filosofi Pesona
Budaya Mercusuar Perdamaian Kedamain Dunia “
Pusat Pengembang Pesona Budaya Peradaban Dunia
pesona Kehidupan Alam Semesta Raya nan Maha Damai Kekal abadi.

Tidak akan kami lupakan akan segala jasa yang telah di taburkan oleh seorang
hamba Allah yang bernama Gusti Pangeran Joyokusumo yang kini telah pun
dijemput Ilahi pada 31 Desember 2013
INALLILLAHI WA INALILLAHI ROJIUN
'Dari Allah aku Datang Dari Allah Aku Dikembalikan'
Moga Almarhum Gusti Pangeran Joyokusumo ditempat
ke dalam roh roh yang beramal soleh
berkat amal solehnya kepada Allah Azzawajallah
dan kepada rakyat Jogyakarta serta seluruh rakyat Nusantara tercinta
sebaik baik manusia itu adalah yang
beramal soleh kepada Allah Azzawajllah
dan berbudi kepada manusia setulus ikhlas karena Allah Taala

Almarhum Gusti Pangeran Joyokusumo,
adalah Adik kandung Sri Sultan Hamengku Buwana X.
Gubernur Daerah Istimewa Yogyakarta Sri Sultan Hamengkubuwono X. ,
Gusti Bendoro Pangeran Haryo (GBPH) Joyokusumo meninggal dunia.

Di Mata Hati Nurani Kami Rakyat Yogyakarta
Gusti Bendoro Pangeran Haryo (GBPH) Joyokusumo
Adalah Salah Satu Putra Terbaik dan
Pahlawan Benteng KeIstimeweaan Yogyakarta DIY .
Serial Karya karya tulisan Beliau Di masmedia Yogyakarta Penuh Dengan Kandungan Filosofi Perjuangan Menjaga Tegaknya Ke Istimerwaan Yogyakarta DIY .
Sebagai Pangeran, Putra terbaik Sri Sultan Hamengku Buwono IX
( Pahlawan Nasional ) dan Adik Sekandung Yang Mulia Sri Sultan Hamengku Buwono X Gubernur Daerah Istimewa Yogyakarta Sri Sultan Hamengkubuwono X
Bertepatan hari bergulir Pergeseran Tahun 2013 31 Desember 2013 Menjelang memasuki Tahun Baru 2014 ..
Like · Reply · 5 minutes ago

Ratu Rimba Niagara YOGYAKARTA BERKABUNG DALAM MENGENANG JASA
HEROIS PATROTISME GUSTI PANGERAN HARYO (GBPH) JOYOKUSUMO

Dengan pemergiaan Gusti Pangeran GBPH Joyokusumo ke alam baqa bertemu Ilahi
telah meninggalkan segala karya kenangan yang mengagumkan
Serial Karya Karya Tulisan Yang Herois Patriotisme Menegakkan
Pesona Benteng Keistimewaan Yogyakarta DIY Putra Putri Yogyakarta
yang istimewa
karya yang dihasilkan sungguh indah
seindah budinya
seindah tutur katanya
seindah kasih sayangnya kepada semua rakyat Jogyakarta
di hatinya yang ada kasih sayang sejati setulus hati kepada rakyat
tanpa mengenal pamrih berjuang hingga ke ujung nyawa
demi kasih sayang sejati kepada rakyat
hidupnya adalah perjuangan
tiada hari tanpa perjuangan
jiwa perjuangan dengan semangat yang kokoh
disemaikan di jiwa rakyat jogyakarta
karya yang dihasilkan
untuk putra putri Nusantara...
bertemakan patrotisme
akan dibingkaikan menjadi karya Agung untuk dibaca
semua generasi kini dan akang datang
agar tersemat di hati
mencintai ibu pertiwi Nusantara Tercinta

Merah Putih Harga Mati
SELAMAT JALAN GUSTI JOYOKUSUMO
MOGA KASIH SAYANGMU KASIH SAYANG SEMUA RAKYAT YANG KAU CINTAI
TUNGGULAH KAMI DI PINTU SYURGA
IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

Karya Ratu Rimba Niagara & YM Kedaton Kraton Wahyu Utama
1 Rabiulawal 1435H
3 Januari 1435M
(KARYA DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK ALHAMARHUM GUSTI JOYOKUSUMO, SELURUH KERABAT DIRAJA JOGYAKARTA, RAKYAT JOGYAKARTA & SELURUH RAKYAT NUSANTARA TERCINTA YANG DIKASIHI DUNIA AKHIRAT MOGA SILATURRAHIM YANG SETULUS IKHLAS KARENA TAALA INI BERTEMU KITA DI SYURGAWI BERSAMA MENATAP WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN)

BIODATA ALMARHUM GUSTI JOYOKUSUMO

Nama Lengkap : GPBH Joyokusumo
Tempat, Tanggal Lahir : DI Yogyakarta, 27 Oktober 1955

Pendidikan:

Umum :
- SD Keputran I, Yogyakarta ( 1968 )
- SMP Negeri III, Yogyakarta ( 1971 )
- SMA Negeri I, Yogyakarta ( 1974 )
- Fakultas Ekonomi Universitas Gadjah Mada (UGM)

Perjalanan karir:
- DPRD Provinsi dari Partai Golkar ( 1982 - 1987 )
- DPRD Provinsi dari Partai Golkar ( 1987 - 1992 )
- DPR dari Partai Golkar ( 1992 - 1997 )
- DPR dari Partai Golkar ( 1997 - 1999 )
- DPR dari Partai Golkar ( 1999 - 2004 )

Kegiatan Lain:
- Anggota DPD Golkar ( 1978 )
- Anggota Sepidar Sentra Organisasi Karyawan Swadiri Indonesia (Soksi) ( 1981 )
- Aktivis Komite Nasional Pemuda Indonesia (KNPI) ( 1982 - 1991 )
- Ketua DPD KNPI DI Yogyakarta ( 1982 - 1985 )
- Wakil Ketua BPD Hipmi DI Yogyakarta ( 1984 - 1987 )
- Wakil Ketua Depidar XI Soksi DI Yogyakarta ( 1985 - 1990 )
- Ketua Umum BPD Himpunan Pengusaha Muda Indonesia (Hipmi) DI Yogyakarta ( 1988 - 1991)
- Ketua Biro Pemuda DPD Golkar DI Yogyakarta ( 1988 - 1993 )
- Ketua Depidar XI Soksi DI Yogyakarta ( 1990 - 1995 )
- Ketua Koordinator Bidang Seni, Budaya & Pariwisata dan Korwil VIII DPP Partai Golkar DI Yogyakarta ( 1998 )

Keluarga:
- Bray Hj. Nuraida Joyokusumo (istri)
- Anak: 3 orang

(Petikan Sumber Biodata GPBH Joyokusumo dari MERAH PUTIH HARGA MATI)

'PAHLAWAN KEMERDEKAAN NASIONAL REPUBLIK INDONESIA!'
Karya Ratu Rimba Niagara

Sunan Pakubuwono VI...
demi Nusantara tercinta kau rela
pertaruhkan nyawamu di setiap penjuru waktu
tubuhnmu di hujani peluru
ditembusi peluru di segenap tubuhmu

ketika peluru tepat terkena di atas pelupuk mata
sebelah kanan dan pada dahimu sebelah kanan
tertembus peluru senjata, "Banker Rifle"

tubuhmu bermandikan
darah...darah...darah...
merah...merah...merah...
pekat...pekat...pekat...
mengalir deras tanpa henti

wajahmu tersenyum tenang
lalu berkata,
"Wahai kawulaku, warga Nusantara...
Aku Rajamu...
Aku rela pecahkan kepalaku
dan tumpahkan darahku
lewat senapang Banker Rifle dari
tangan angkara penjajah Belanda,
demi cita-cita kemerdekaanmu !”.

Setelah habis berkata nafas pun terhenti
dan mata pun terpejam rapat tapi masih
tersenyum indah untuk diwariskan
kepada seluruh warga Indonesia
dengan harapan wasiatnya didengari
lalu mempertahankan kemerdekaan
Indonesia hingga ke tetesan darah terakhir!

Biarpun hampir seratus delapan tahun
pemergian Sunan Pakubuwono VI
jasa kepahlawananmu masih diingat
hingga ke saat ini dan tidak akan dilupa
sampai kapan pun!
Memang selayaknyalah Pemerintah Republik Indonesia
mengangkat mu sebagai ,
'PAHLAWAN kEMERDEKAAN NASIONAL REPUBLIK INDONESIA!'

Karya Ratu Rimba Niagara
8 Mac 2012
DISIARKAN PUISI BAGI MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA PADA
17 AGUSTUS 2012/ MALAYSIA 31 OGOS 2012
8 Ogos 2012
19 Ramadan 1433H
Unlike · · Yesterday at 11:55am ·
You, Adel Fadel, Ahmad Tajuddin and Sri Prabu Bumi Kusuma like this.
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)

PETIKAN DARIPADA PAGE BAPAK SUSILO BAMBANG YUDHOYONO, KEDATUN KRATON WAHYU UTAMA , RATU RIMBA NIAGARA, GROUP RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NASIONAL GATHERING & GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
30 Safar 1435H
2 Januari 2014
Like · Reply · 7 minutes ago

Ratu Rimba Niagara SURAT PIAGAM PENGHARGAAN UNTUK SRIPADUKA RATU PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA

SURAT PIAGAM PENGHARGAAN DI BERIKAN DI ANUGERAHAKAN KEPADA YANG MULYA “ SRIPADUKA RATU PUJANGGA NUSANTARA “ RATU RIMBA NIAGARA ,
Sebagai Seorang Pujangga Penulis Peristiwa peristwa Sejarah Tanda Tanda Zaman KEZADA ( tanda tanda zaman Kebangkitan Kebudayaan Zaman damai Kekal Abadi Seru Seluruh Umat Rakyat Alam semesta Raya nan mempesonanan menakjubkan Di segala Bidang )
Surat ketetapan Di Anugerahkan pada tanggal 4 Januari 2014 ( 4 1 2014 ) .Yogyakarta Sri Maharaja Alam Pesona Wisata Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratorium Pesona Wisata Dunia ‘’ kiblat filosofi alam Pesona Wisata Mercusuar Kedamaian Perdamaian dunia

Ijinkanlah Dengan Ini Kami Memberikan Piagam Sebagai WARGA KEHORMATAN Kehormatan KOTA YOGYAKARTA KIBLAT FILOSOFI MERCUSUAR KEDAMAIAN PERDAMAIAN DUNIA PUSAT PESONA BUDAYA PERADAPAN DUNIA KEDATON KRATON WAHYU UTAMA LABORATORIUM PESONA WISATA DUNIA “ Kepada Yang Kami Mulyakam Ratu Rimba Niagara atas karya karya lukisan bahasa puisi puisinya nan agung selalu mendukung kemulyaan peristiwa peristiwa Sejarah Dunia Pesona Budaya Bumi Nusantara nan agung - sehingga serial karya karyanya menjadi Serial catatan catatan peristiwa peristiwa sejarah di bumi nusantara nan indah agung ini derngann lukisan citra bahasa karya seni satra budaya nan indah agung .....
Ijinkanlah dengan ini kami Anugerahkan GELAR KEHORMATAN SEBAGAI :
“ SRI PADUKA RATU PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CAHAYA KEDAMAIAN DUNIA
“ WARGA KEHORMATAN SAHABAT TERKASIH DAN KERABAT AGUNG ‘’ KEDATON KRATON WAHYU UTAMA LABORATORIUM PESONA WISATA DUNIA “ Indonesia Nusantara Center Yogyakarta Kota Pesona Wisata Dunia Kiblat filosofi Mercusuar Kedamaian Dunia ‘’ Pusat Pesona Budaya Peradaban Dunia Nan maha damai kekal Abadi .
Atas jasa jasanya Selalu Meng Ekspos Berita Berita Kehidupan alam Pesona Wisata Maha Gema maha Cahaya Wahyu Utama Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratorium Pesoan wisata Dunia Indonesia Nusantara Center Yogyakarta Kota Pesona Wisata Dunia Kiblat filosofi Mercusuar Kedamaian Dunia ‘’ Pusat Pesona Budaya Peradaban Dunia Nan maha damai kekal Abadi .

Sungguh Haru saya membaca karaya karya Paduka Sang Ratu Pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara , Sungguh Karya Karya Paduka Ratu Pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara merupakan ciptaan karya yang tulus lahir Bathin dari ROH SUCI seorang Wanita nan Agung Seniwati Sang Pecinta Pesona Kebudayaan Nusantara , tiada pernah mengenal lelah menuliskan dan menuliskan kata kata indah penuh makna sepiritual filosofi fondamental dengan sagala karya bahasa filosofi sepiritual budayanya ungakapan jiwa seorang seni wati nan agung , pengamat Sejarah kehidupan Pesona Budaya Nusantara ,
Kejadian Kejadian penting didalam kehidupan sejarah kebudayaan tak lepas dari perhatiannya dan menjadi sumber inspirasi lahir nya karya karya sebagai prasati saksi saksi terjadinya suatu peristiwa peristiwa Sejarah besar dialam pesona kehidupan dunia Pesona Budaya Nusantara .
Kecintaan Yang Tulus mengamati Kehidupan Perkembangan Keraton Keraton Kerajaan Kearajaan Istana Istana Pusat pusat Kebudayaan Nusantara , terukir indah dalam serial karya karya lukisan bahasa nya nan agung sebagai Saksi Saksi Sejarah ter jadinya suatu peristiwa sejarah yang ada .
Entah apa sedemikan dekatnya LEKAT rasa ikatan bahtin hati kami dalam seiring senada seirama mewujutkan catatan catatan INDAH peristiwa peristiwa sejarah dengan segala keindahan lukisan bahasa seni nan agung penuh kasih dan cinta kedamaian dunia nan maha damai kekal abadi
Semua Serial Citra Karya Karya Lukisan Sejarah Maha Karya Agung Pelukis Wahyu Utama Sang Maestro filosofi Genius Program Telah disadur Dituliskan dilukiskan kembali dangan bahasa bahasa kasih nan indah agung oleh Sang Paduka Ratu pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara Penuh Dukungan Sepiritual yang Luar biasa mendukung Sepenuhnya Terbangunnya Serial Karya karya Pesona Budaya Sejarah Kegiatan Kehidupan

“ KEDATON KRATON WAHYU UTAMA LABORATORIUM PESONA WISATA DUNIA “ INDONESIA NUSANTARA CENTER YOGYAKARTA KOTA PESONA WISATA DUNIA “ KIBLAT FILOSOFI MERCUSUAR KEDAMAIAN PERDAMAIAN DUNIA ‘’ PUSAT PESONA BUDAYA PERADABAN DUNIA KEHIDUPAN ALAM SEMESTA RAYA NAN MAHA DAMAI ABADI .
Pencipta SERIAL KARYA KARYA Sejarah Kegiatan KEHIDUPAN Pesona Budaya PENGEMBANGAN PEMBANGUNAN CITRA KEISTIMEWAAN YOGYAKARTA ‘’ DAERAH ISTIMEWA YOGYAKARTA ‘’ MENJADI PUSAT PESONA KEBUDAYAAN AGUNG BUMI NUSANTARA ‘’ DAN MENJADI PUSAT PESONA BUDAYA PERKEMBANGAN “ PERADABAN DUNIA “ NAN MAHA DAMAI KEKAL ABADI
MENJADIKAN YOYAKARTA PUSAT MEDIA EXPO PUBLIKASI ALAM PESONA WISATA MAHA GEMA MAHA CAHAYA WAHYU UTAMA CAHAYA ALAM PESONA WISATA KEHIDUPAN “ PERADABAN AGUNG KEBUDAYAAN ZAMAN DAMAI KEKAL ABADI SERU SELURUH UMAT RAKYAT SEMESTA ALAM RAYA nan maha damai kekal abadi “ PUSAT PERADABAN DUNIA ‘’ PERADABAN KEBUDAYAAN AGUNG ZAMAN DAMAI KEKAL ABADI SERU SELURUH UMAT UMAT RAKYAT BANGSA BANGSA NEGARA NEGARA CINTA DAMAI SELURUH PENJURU DUNIA SERU SELURUH SEMESTA ALAM RAYA NAN MEMPESONAN NAN MENAKJUBKAN DISEGALA BIDANG .
Dalam mewujutkan menciptakan serial karya nan agung ;
MAHA GEMA MAHA CAHAYA WAHYU UTAMA CAHAYA ALAM PESONA WISATA KEHIDUPAN KEDAMAIAN DUNIA “ SON MAGELAR TOPO NGRAME ‘’ MATEG AJI HA MBANGUN PAMORING CAHYANING AGUNg KERATON KUTO NAGYOGJOKARTA HADININGRAT ‘’ dados “KOTA AGUNG KEBUDAYAAN KEBUDAYAAN ZAMAN DAMAI KEKAL ABADI ‘’ SERU SELURUH UMAT RAKYAT SEMESTA ALAM RAYA ‘’ nan mempesona nan menakjubkan disegala bidang .
Filosofis Fondamental Maha Gema Maha cahaya Wahyu Utama KEDATON KRATON WAHYU UTAMA LABORATORIUM PESOAN WISATA DUNIA ‘’ KIBLAT FILOSOFI PESOAN BUADAYA PERADANA DUNIA NAN MAHA DAMAI KEKAL ABADI MERCUSUAR KEDAMAIAN PERDAMAIN DUNIA ‘’
Dengan ini menajak seluruh Umat Umat Rakyat Bangsa bangsa Negara negar Seluruh Penjuru dunia bersama membangun mengembangkan pesona Jaringan Kehidupan pesona budaya Peradaban Dunia “ PERADABAN AGUNG KEBUDAYAAN ZAMAN DAMAI KEKAL ABADI SERU SELURUH UMAT UMAT RAKYAT BANGSA BANGSA NEGARA NEGARA DISELURUH PENJURU DUNIA BERSAMA MEMBANGUN JARINGAN CINTA KASIH SAYANG PERSAHABATAN KEHIDUPAN bahagia sejahtera PESONA PERADABAN DUNIA NAN PALING INDAH Agung ‘’ FILOSOFI SEPIRITUAL PESONA KARYA KARYA BUDAYA AGUNG ‘’ PERADABAN AGUNG KEBUDAYAAN ZAMAN DAMAI KEKAL ABADI SERU SELURUH UMAT RAKYAT SEMESTA ALAM RAYA ‘’ nan mempesoan nan menakjubkan disegala bidang

Membangun RUMAH RUMAH ADAT ISTANA ISTANA BALAI BALAI PENGKADERAN FILOSOF FILOSOFI Seniman BUDAYAWAN cendikiawan DUTA DUTA BUDAYA KEDAMAIAN DUNIA – DISELURUH PENJURU DUNIA -Jaringan alam pesona wisata kehidupan KEDATON KRATON WAHYU UTAMA LABORATORIUM PESONA WISATA DUNIA ‘’ INDONESIA NUSANTARA CENTER YOGYAKARTA KIBLAT FILOSOFI ALAM PESONA WISATA MERCUSUAR PERADABAN DUNIA ‘’ diseluruh penjuru dunia .
Mewujutkan Jaringan Nasioanal dan Inter nasional Kebangkiatan Pembangunan Pesona Budaya Peradaban Dunia na maha damai kekal abadi bagi seluruh umat rakyat semesta Alam raya .

Serial Karya “ LANGKAH LANGKAH SAKTI SEJARAH MAHA KARYA AGUNG ‘’KEDATON KRATON WAHYU UTAMA LABORATORIUM PESONA WISATA DUNIA “
( akan ditulis dikembangkan dilanjutkan pada serial karya karya selanjutnya kemudian )

Mewujutkan
Yogyakarta menjadi KOTA PESONA WISATA DUNIA PUSAT TUJUAN UTAMA WISATA KEDAMAIAN DUNIA “ Pusat Filosofi Sepiritual Pesona Budaya Maha gema maha cahaya Wahyu Utama Pusat filosofi Budaya Pesona Peradaban Dunia nan maha damai kekal abadi seru seluruh umat rakyat semesta alam raya ...
By Kedaton Kraton Wahyu Utama
Tanggal 4 Januari 2014
Like · Reply ·

WARKAH PUJANGGA UNTUK YM KEDATON KRATON WAHYU UTAMA

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Syukur Alhamdulillah atas Keizinan-Nya
dibukakan hati seorang hamba-Nya
YM Kedaton Kraton Wahyu Utama
seorang pejuang budaya bangsa nusantara
untuk menganugerah...

"Kedaton Kraton Wahyu Utama SURAT PIAGAM PENGHARGAAN DI BERIKAN DI ANUGERAHKAN KEPADA YANG MULYA “ SRIPADUKA RATU PUJANGGA NUSANTARA “ RATU RIMBA NIAGARA ,
Sebagai Seorang Pujangga Penulis Peristiwa peristwa Sejarah Tanda Tanda Zaman KEZADA ( tanda tanda zaman Kebangkitan Kebudayaan Zaman damai Kekal Abadi Seru Seluruh Umat Rakyat Alam semesta Raya nan mempesonanan menakjubkan Di segala Bidang )
Surat ketetapan Di Anugerahkan pada tanggal 4 Januari 2014 ( 4 1 2014 ) .Yogyakarta Sri Maharaja Alam Pesona Wisata Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratorium Pesona Wisata Dunia ‘’ kiblat filosofi alam Pesona Wisata Mercusuar Kedamaian Perdamaian Dunia"

Sekalung terima kasih diucapkan kepada YM Kedaton Kraton Wahyu Utama yang sejak dulu menghargai karya-karya yang dihasilkan.

Rasa sungguh terharu...
Segala Kepujian Hanya Kepada Allah SWT
DiKurniakan bakat menulis...
menulis nan indah indah
sesuatu yang amat disyukuri sepanjang hayat
segala ilham dan ide
DIA yang hadirkan
biarpun sesuatu sejarah
tidak disaksikan
di zaman itu atau selapas itu atau akan datang
DIA hadirkan seolah menyaksikan dengan jelas
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLLAHU AKBAR
jika peristiwa sejarah itu
penuh semangat membara
memperjuangkan kemerdekaan di bumi Nusantara...
akan tertuanglah ilham
penuh semangat
membara bergelora
segelora kesatria berada di medan juang
serasa jiwa kesatria meresap di jiwa penulis...

Yang lebih mengharu birukan perasaan...
tika bahan sejarah itu hendak ditulis...
serasa macam putus asa
tapi DIA tidak pernah sekali kecewakan
akan dihadirkan juga
tanpa pernah mengecewakan
BENARLAH
DIA MAHA PEMURAH
MAHA PENYAYANG
MAHA MEMAHAMI
MAHA MENDENGAR
MAHA PENYABAR
MAHA KUAT
MAHA PERKASA
MAHA CEPAT HITUNGAN-NYA
sehingga tidak terhitung hitung
banyak-Nya karya yang dihasilkan
sehingga menjadi lautan sastra
diberikan ilham
pelbagai tema
DIBERI...DIBERI...DIBERI...
tanpa had
setiap masa sepanjang masa bila bila masa
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
kepada-Nya dipanjatkan kesyukuran sebanyak-banyak-Nya
tanpa izin-Nya bukan selautan sastra
sebaris ayat pun tak akan bisa ditulis
begitu Maha Berkuasa-Nya Allah Azzawajallah
begitu kerdilnya manusia
benarlah pakaian kesombongan itu HANYA UNTUK ALLAH SWT
manusia apa pun statusnya tetap juga manusia
yang tarafnya sama dengan manusia yang lain
sebab itu ALLAH SWT
menyuruh semua hamba-Nya
hidup saling menghormati
saling menghargai
saling bekerjasama
'BERAT SAMA DIPIKUL RINGAN SAMA DIJINJING'
bersilaturrahim
saling memaafkan jika ada perselisihan
membuang segala dendam cemburu yang bersarang di hati
agar hidup terjamin aman damai
sehingga bumi nan indah ini
kesejahteraannya dapat dihadiahkan
kepada generasi kini dan akan datang
itulah hikmah sebenarnya
kenapa Allah swt temukan kita di alammaya ini
bukanlah saja saja
bukanlah tidak disengajakan
tapi disengajakan
agar kita dapat ambil hikmah-Nya...
bukan membuang hikmah-Nya...
jika hikmah-Nya yang kita ambil
maka berbahagialah kita dunia akhirat
jika hikmah-Nya kita lupuskan
anggap pertemuan di alammaya ini
adalah sesuatu untuk mengisi
bahan bahan tulisan
yang sengaja untuk
menghina
menfitnah
membuat onar
menghujat
mengumpat
mentertawakan
melaga-lagakan
agar dua pihak bergaduh
hingga terputusnya silaturrahim
ALLAHU AKBAR amat rugilah
hidup dunia akhirat

Maka di sini penulis mengambil kesempatan
menyusun sepuluh jari kepada semua yang mengenali
penulis RATU RIMBA NIAGARA
sebagai rakan FB mantan rakan FB rakan group
dan yang membaca karya-karya
Ratu Rimba Niagara...
sudilah maafkan saya...
saya manusia yang tak sempurna
yang gagal dalam menjaga silaturrahim
bukan saya sengaja untuk jadi begini...
saya cuma mahu menumpukan
penulisan saya dan hanya kepada mereka
yang sudi memberi dukungan/sokongan
memahami dunia sastra saja
boleh menjadi rakan FB saya
karena itu rakan FB saya terlalu terhad
bukanlah berniat sombong ego
tidak mahu menerima yang
ribuan add saya untuk menjadi rakan FB
saya minta maaf sekali lagi
di group atau di mana mana alammaya
kita masih bersilaturrahim
silaturrahim kita tak akan pernah terputus
karena itu sudilah maafkan saya
sudilah doakan saya
berjaya dalam dunia penulisan saya
yang ingin saya hadiahkan kejayaan penulisan saya ini
kepada anak cucu nusantara tercinta
percayalah
semua rakan alammaya saya
adalah saudara seislam saya
yang saya kasihi dunia akhirat
walapun perjuangan kita berbeda
tapi matlamatnya tetap sama
mahu pulang
KE PANGKUAN ILAHI
dalam jiwa dan roh yang tenang
lagi redho diredhai-Nya
jika itulah yang kita dapat
di ketika akhir nafas kita
itulah yang lebih berharga
dari alam dan seisi-Nya
moga perkenalan kita di alammaya ini
atas kehendak-Nya
kita saling memanfaatkan
untuk mencari jalan jalan
pulang ke Pangkuan-Nya
sebagai bekalan ke alam Akhirat
yang abadi seabadi CINTA-NYA
selagi kita berhidup
kita masih ada peluang
untuk menempah tiket ke SYURGA FIRDAUSI
karena SYURGA telah teruntuk untuk kita
andainya kita mahu muhasabah diri
SIAPA AKU DI MATA TUHAN
moga perjalanan ke destinasi penamat kita
dimulai dan diakhiri
dengan keindahan
keindahan hati SEMURNI SYURGA
INSYA ALLAH CINTA ALLAH MENANTI BERTAHTA DI HATI
DIKUMPULKAN KITA DI SYURGAWI BERSAMA RASULULLAH
MENATAP WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
INDAH-NYA DI KALA ITU...
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,

SAUDARA SEISLAMMU
SAHABAT DUNIA AKHIRATMU
YANG MENYAYANGIMU DUNIA AKHIRAT
SEPANJANG HAYAT INGIN MENJADI SAUDARA SEISLAMMU
DENGAN CARA BERPUJANGGA AKU MAHU MEMANJANGKAN
KASIH SAYANG SILATURRAHIM BIARPUN CUMA DI ALAMMAYA
MANALAH TAHU BERKAT BERPUJANGGA NAN INDAH INDAH INI
ALLAH SWT MEREDHOI IKATAN SILATURRAHIM INI
SEHINGGA LEPAS SEKSA KUBUR DIBAWA SILATURRAHIM NAN INDAH INI HINGGA KE JANNAH
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
INDAH-NYA PERTEMUAN DI ALAMMAYA INI
INDAH-NYA SILATURRAHIM INI
BERSAMA KITA MENUJU JALAN JALAN PULANG BERTEMU-NYA
DALAM JIWA DAN ROH YANG TENANG REDHO LAGI DIREDHOI
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

YANG SETIA BERPUJANGGA DENGANMU
SEHINGGA AKHIR HAYATKU
TERHENTILAH NAFAS TERHENTILAH PENA
IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

WASSALAM

Yang Benar,

....................................................
RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
2 Rabiulawal 1435H
4 Januari 2014M
Like · Reply ·

SENYUMAN SEORANG PRESIDEN SUSILO BAMBANG YUDHOYONO

Aku akan bisa tersenyum
bilamana segala usahaku
untuk membela anak bangsa
ibu pertiwiku sukses

aku bangga menjadi warga Indonesia
aku bangga menjadi presiden Indonesia
yang dipilih rakyat
rakyat percaya dan yakin
aku bisa memakmurkan Indonesia dan rakyatnya
hidup sejahtera

rakyatku...
rakyat Indonesia
yang kukasihi
lihatlah
segala usahaku bergandingan dengan kalian
untuk membangunkan Indonesia
berjaya dengan jayanya
inilah tanda betapa aku
kasihkan Indonesia
kasihkan semua rakyat Indonesia

segala baktiku
bukanlah untuk kalian memujiku... menghargaiku
tapi cukuplah sekadar
kau abadikan namaku di hatimu
agar bilamana aku tiada di dunia ini nanti
di panggil pulang Kepangkuan Ilahi
sudilah doakan aku
setulus ikhlas hatimu
sebagaimana kasih sayangku
setulus ikhlas kepada seluruh rakyat nusantara tercinta
KENANG DAKU DALAM DOAMU

'SELAMAT HARI BHAKTI PASPAMPRES 3 JANUARI 2014'

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
1 Rabiulawal 1435H
3 Januari 2014H
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK BAPAK SUSILO BAMBANG YUDHOYONO DAN SELURUH RAKYAT INDONESIA TERCINTA YANG DIKASIHI DUNIA AKHIRAT)

Ratu Rimba Niagara YA RAHIM LEMBUTKAN HATI PEMIMPIN KAMI KUATKAN KEPERDULIANNYA UNTUK KEMAKMURAN WARGANYA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

Ratu Rimba Niagara 'SELAMAT HARI BHAKTI PASPAMPRES 3 JANUARI 2014' SUSILO BAMBANG YUDHOYONO

CAHAYA RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH

Aku perlukan cahaya
cahaya dari
tujuh petala langit
tujuh petala bumi
itulah Cahaya Segala Cahaya...
Cahaya Allah Cahaya Kasih Baginda Rasulullah
Cahaya yang dinanti
Cahaya yang didambakan
Cahaya yang dipercaya
Cahaya yang dapat menyinari iman di kala kegelapan

Cahaya Oh Cahaya....
Cahaya Allah Cahaya Kasih Baginda Rasulullah
Datanglah menyinari hatiku yang kegelapan
Tanpa Cahaya-MU
Pasti dan pasti
aku hidup dalam kegelapan
tanpa panduan
hidup atas kehendak sesuka hatiku
tanpa ada rasa takut sedikitpun dengan
azab kubur
azab di Padang Mahsyar
azab segala azab
azab neraka jahannam
balasan semasa hidup
yang tiada panduan
kompas untuk menuju
jalan lurus
tetap kupilih jalan bengkok
yang menuju ke neraka jahannam

betapa lemahnya pemikiran
betapa lemahnya iman
diberi ingatan berkali kali
untuk pulang ke jalan pulang
masih tidak mahukan
hadirnya datang cahaya iman

mulai tahun 2014
mahu kupadamkan dunia kegelapan hatiku
kepada dunia cahaya
cahaya...cahaya...cahaya...
cahaya yang dipercayai
menyinari benua hati
hati tersenyum dalam syukur
Syukur...Syukur...Syukur....
disinari cahaya
Cahaya Cinta Allah
Cahaya Kasih Rasulullah
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
INDAH-NYA CAHAYA ALLAH CAHAYA KASIH RASULULLAH
DIBAWA SAMPAI NAFAS TERAKHIR
DIBAWA SAMPAI SYURGAWI
MENATAP WAJAH-NYA
BERSAMA DENGAN MEREKA YANG PERCAYA
RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH
ABADI TANPA PENGHUJUNG-NYA
CAHAYA RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH
DIDAMBAKAN MULAI DETIK INI SEHINGGA HARI PERTEMUAN
DI PADANG MASYAR NANTI
DIMAKBULKAN ALLAH MANDAPAT SYAFAAT RASULULLAH
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

aku, kau dan semua
pastinya mengharapkan
CAHAYA RAHMAT CINTA ALLAH KASIH RASULULLAH
MENYINARI HATIKU HATIMU HATI SEMUA
AAMIIN AAMIIN AAMIIN
YA RABBAL A'LAMIIN

................................................................
DOA RUH YANG ADA DI JASADKU LALU DIKONGSIKAN
KEPADA SEMUA SAUDARA SEISLAM YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT...
30 Safar 1435H
2 Januari 2013M

YA ALLAH YA TUHANKU ANDAI KARYA YANG SIARKAN DI WALL INI ADA PAHALA KAU SAMPAIKANLAH PAHALA SELAGI MANA RAMAINYA ORANG MEMBACA PAHALA ITU KEPADA ALMARHUM JOYOKUSUMO TANDA KASIH SAYANG SAUDARA SEISLAMNYA YANG MASIH HIDUP. KAMI MENYAYANGINYA SEBAGAIMANA DIA MENYAYANGI KAMI SEMASA HIDUPNYA. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

Syafa'ati Muanizz Jangan salahkan pak SBY , krn beliau udah d tinggali negara yg bobrok oleh Pak Harto.
Jd tdk mudah untk memperbaiki kondisi negara yg udah buruk.
Beliau sdng berusaha...

Lanjuutkan...!!!

Jhenis Jean oh.

Antony Aprilyanto tpi jangan juga salahkan Pak Harto...

Pramudya Endaryanto Inikah tampang asli warga indonesia? suka komentar mencela, melimpahkan semua tanggung jawab ke satu orang saja. menunggu usaha keras orang lain tanpa ingin berusaha. Menghujat orang lain yang sedang berusaha, tapi apa kamu sendiri yakin bisa??
Dalam 10 menit kamu bisa menghujat pemimpin kita 1000 kata. Tapi apa kamu bisa menyebutkan apa yang telah kamu perbuat untuk negaramu 500 kata saja dalam 30 menit??
Tunjukkan ke cintaanmu pada negaramu dengan cukup membangun dirimu menjadi orang mandiri dan bermanfaat bagi orang lain. Setidaknya kamu sudah meringankan negara untuk tidak memikirkanmu.
Berapa berat beban pikiranmu memikirkan keluargamu??
Berat sekali, sampek mengeluh kemana mana.. tapi apa kamu sudah pikirkan beban yang dipikirkan presiden, berjuta2 keluarga yang dia pikirkan. TERMASUK KELUARGAMU. namun apa kah dia sering mengeluh sepertimu.. padahal bebannya berjuta2 lebih berat ketimbang kita. Apa yang kamu katakan ketika beliau mengeluh sepertimu. Pasti kamu akan mencaci maki sebanyak kata yang kamu bisa. Dan ketika beliau tersenyum, kalian juga masih mencacinya.. Apa yang kalian inginkan sebenarnya?? Apa kalian yakin kalian lah yang paling benar??

Eva Yuli Ana suka...tulisanmu...lanjutkan

Pramudya Endaryanto Trimakasih dukungannya...

Tirta Aji Dhananjaya Udah mas...gak usah dipikirin...kebahagiaan hnya utk org yg byk bersyukur...sabar dan sll berpikir positif....mau ganti presiden yg terhebat pun jg percuma...klo pemikiran dan tindakan negatif sll dilakukan tanpa niat utk berubah...byk berdoa aj...agar kebaikan sll menyertai kt smua....

Rakha Davinci panjang bgt ya..
merdekaa..
hehe

Ariek Bunda Ibas Ntar lg gnti presiden,psti msh ada hujatan n celaan lg tuh..

Meliana Purba Smangat trusss pak SBY

Pramudya Endaryanto amin gan tirta

udah eneg ma komen2 negatif gan rakha

pasti itu bu ariek, kecuali semua dapat menjalankan kewajibanya dengan baik, tak hanya menuntut hak saja.

Erdiniz Takada Dirumah komen yang seperti ini yang selalu saya harapkan ,,, bukan malah mencela pemimpin kita ,,..

Dwi Barbaralakezu sangat setuju dengan yang dikatakan @pramudya memang sangat banyak orang seperti itu, hanya bisa mencela orang lain bukannya malah mengintropeksi dirinya sendiri. semoga mereka bisa lekas sadar atas hujatan yang telah mereka keluarkan dan semoga bisa intropeksi diri lebih dalam. saya salut sama orang-orang yang selalu berfikir positif pada presiden kita meskipun hujatan terus menghujamnya. semangat!

Ifx Prabu kyk nya yg mau koment negatif lagi ngumpulin 500 kata perbuatan baiknya buat negara dlm 10 menit...xixiixixixiixixi

Bentongor yg mencela kader partai pecundang,jangan salahkan warga indonesia.

Sekar Arum Sari Salut tuk mu PRAMUDYA....SIIIPPPP....KLW MSH BNYK MANUSIA SPTMU INDONESIA AMAN...WLW GNTI BERJUTA PRESIDENT KLW DAYA PKIR RAKYAT YG DI PIMPIN PDA NORAK ASAL NJEPLAK G BKLAN MAJU....

Loba Lubis Sii.....iip pramudya,,,,org yg ska mencla itu biasnya krang ato gk prnah di ajr soal agma leh ortunya,ksian ortunya krna ortunyala yg mnerima blsan di ahrat klak krna tk mngjar anknya agma.

Ayu Putu Kesari setujuuuuuu...

Adi Juli Afriadi FyAd setuju pramudya...semoga presiden kita sabar n tabah menghadapi semua permasalahan yang ada khususnya di indonesia ini.. Buat pribadi kita masing2, apa baru yang sudah kita perbuat untuk kemajuan bangsa n negara indonesia tercinta ini? Ini lah yang perlu kita tanyakan pada diri kita masing2.. Terakhir, semoga indonesia makin maju..aamiin

Riandy Octa Pratama setuju gan, ah tapi satu hal, baru sadar emank orang indonesia yang suka menghujat kaya gitu semua?

Aisal Rambe Jenius bro gue harap kita termasuk elo bisa memjadi masyarakat mandiri dan berdikari dibidang usaha maka kita bisa mengembangkan daerah kita masing'' maka dari terciptalah ekonomi yg menyeluruh & bangkitlah negri ini
Like · 1 · 11 hours ago

Balox's NolderazatCelciuz MantaB dah

Q Avta . ah sok tau,,,
d'byar brpa bro sm S'bonyok,,,
yg kya mkin kya, yg miskin mkin miskin bro,,

Zaenal Arief Al-ayuby siip

Mahmud Mahmud Dan kalo g mau di cela ya jgn jd presiden, smua udh resiko.bagi rakyat yg diuntungkan udh pasti membanggakan beliau.tpi bagi kaum tukang becak,buruh tani, y. merasa dirugikan ya mencela bos.. anda2 ini bicara apa berkumur.? percuma gaji 30 juta kalo ngadepin kritik aj mengeluh??

Fitri Yusni mari berpikir positif, bro.suka mencela, mengumpat, curiga dan sejenisnya hanya akan menjadikan diri kita semakin nista. Bangunlah hati nurani yang bersih dari diri sendiri.

Sullivan Andreas maaf sebelumnya,kita semua tidak mencacimaki beliau, saya hanya mau memberi saran alangkah baiknya anda baca tentang kitab kitab kuno sejarah diantaranya kitab joyoboyo dan kidung prabu siliwangi agar anda mengerti kenapa negara kita ini seperti sekarang.
jikalau bapak atau anda sudah membacanya saya bisa menjelaskan tentang aapa yang saya tau.
makasih dan mhon maaf sebelumnya.

Riffo Perdana

Bagio Sy Maju terus Bpk SBY jagan goyah ama celotehan jalanan yg suka nyari bayaran,Maju tak gentar,Mundur takkan Goyah.

Mohamad Habib Zulianto Ndak patut sebenarnya kita kasihan kepada seorang pemimpin... Pemimpin adalah orang yang kuat, yang sudah menerima amanat.

Mohamad Habib Zulianto sudah menjadi tanggung jawabnya memimpin negara yang berjuta rakyatnya.

Misbah Mbh Itulah kehidufan sedikit cela sedikit mengangkat fesan kerjasamanya untuk menuju Indonesia yang lebih baik lagi.

Misbah Mbh bafak Sby juga berusaha dari Rakyat untuk Rayat ha ha

Misbah Mbh Terimakasi kami juga untuk fergi beraktifitas Wasalam.

Ratu Rimba Niagara Jika semua rakyat berpemikiran sepertimu pramudya endaryanto pasti lah Indonesia Merdeka selamanya dalam pembangunan insan yang bisa membangunkan pembangunan negara yang maju seiring dengan rakyatnya berpemikiran minda kelas pertama. Tahniah untuk kata-kata positif pada anak bangsamu salut 3x ok....hehehe peace untukmu peace untuk semua ya....rakan seperjuanganmu dari Malaysia yang ingin setia berpujangga dengan semua andai kalian sudi ya...salam silaturrahim sampai mati sampai Syurga In Shaa Allah Aameen.

(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA, BAPAK SUSILO BAMBANG YUDHOYONO, YM KRATON KEDATON WAHYU UTAMA , GROUP SON MAGELAR TOPO NGRAME MATEG AJI MBANGUN PAMORING AGUNG KUTO NGAYOGJOKARTO & GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
2 Rabiulawal 1435H
4 Januari 2014M

(PETIKAN GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA_
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
4 Rabiulawal 1435H
6 Januari 2014M

0 comments:

Post a Comment

 
;