Saturday 17 May 2014

HAIWAN DI RIMBA SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA ILHAM DARI-NYA ALLAHU AKBAR AAMIIN


YA ALLAH KU BERKARYA KERANA AKU BERSYUKUR PEMBERIAAN-MU
BERSYUKUR SEBANYAK-BANYAK-NYA MAKBULKANLAH SEGALA CITA-CITA SASTRAKU ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.


  1. RATU RIMBA NIAGARA
    SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
    PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPUR/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
    18 REJAB 1435H
    18 MEI 2014
    Like ·  · 
  2. KOTA BUKU SASTRA DIRAJA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA

    SELAMAT HARI BUKU NASIONAL

    'PENGALAMAN INDAH TENTANG DUNIA BUKU DI ZAMAN SEKOLAHKU'

    Teringat saya di zaman sekolah. Macam-macam cerita lucu mengenai buku. Rupanya semua ada kaitan dengan dunia cita-cita buku karya saya.

    Tika umur 9 tahun. Cikgu tanya apakah cita-cita saya bila dewasa nanti,
    saya jawab nak jadi, 'Pengarang Terkenal' saya diketawakan oleh kawan-kawan saya sebab saya bukanlah murid yang pandai. Cikgu pujuk saya dan yakinkan saya,

    "Putri jangan nangis ya...cikgu yakin putri akan berjaya suatu hari nanti jadi seorang pengarang tapi jadilah pengarang untuk rakyat ya...bela nasib rakyat." pujuk cikgu saya sambil menyapukan airmata saya yang mengalir di pipi.

    Esoknya tanpa saya sadar ketika masuk ke kelas , saya lihat di dinding bilik kelas, karangan saya bertajuk, "PAK DELI PENJUAL SATE" . Saya senyum sampai ke telinga. Hari itu adalah merupakan hari yang paling indah buat saya.

    Ketika saya tingkatan empat. Saya dilantik menjadi pengawas. Saya tidak percaya saya dilantik sebagai pengawas. Sejujurnya saya bukanlah pelajar yang pandai tapi guru-guru memilih saya sebagai pengawas.

    Saya berasa rendah diri apabila bercampur dengan semua pengawas-pengawas. Bagi saya merekalah pelajar yang bijak pandai tapi tidak saya.

    Kawan-kawan kelas selalu memujuk saya, "Putri ...karena cikgu yakin dengan putri sebab itu putri dilantik sebagai pengawas...kami pun yakin putri boleh menjalankan tanggungjawab putri sebagai seorang pengawas...yakinlah putri dengan sifat kepimpinan putri..." pujuk Norlaila rakan sekelas yang dilantik pengawas seperti saya juga.

    Pengalaman menjadi pengawas, saya telah mengarangkan sebuah cerpen bertajuk, 'RATINA'. Habis saja mengarang kawan-kawan sekelas saya yang baca. Yang mengharu birukan saya lihat mereka membaca sambil teresak menangis. Mereka suruh saya sambung cerita Ratina, katanya tak puas nak baca ....dan nak tahu kisah selanjutnya. Saya apa lagi hari-hari kisah Ratina saya kembangkan . Sedar tak sedar selepas tamat belajar saya masih sambungkan cerita Ratina menjadi sebuah novel remaja. Ambil masa 5 tahun menghabiskan Ratina.

    Saya Ingat lagi...ketika pelajaran Bahasa Malaysia. Saya selalu dilantik menjadi pembangkang pada TOPIK YANG INGIN DIBAHASKAN.

    Skrip yang saya ingat. " Saya bagi pihak pembangkang ...membangkang 100% topik ini karena....."

    Guru Bahasa Malaysia saya selalu kata...Putri kamu ini jika menulis berbunga-bunga bahasa surat yang dihantar kepada kerajaan bagaikan hendak hantar pada kekasih. Saya diketawakan. Saya pun ketawa juga....hehehe

    Minat saya pada alat-alat tulis memang tidak dapat dinafikan. Sampai sekarang saya dikelilingi dengan ratusan pen dan kertas. Ada pen, ada kertas dan sekarang kertas saya adalah laptop...berkaryalah semahu saya. Saya suka dan saya bersyukur Allah swt izinkan saya menulis dan terus menulis.

    Soal cita-cita saya hendak menjadi pengarang sudah tak saya fikirkan lagi. Yang saya fikirkan sekarang bagaimana saya mahu jayakan cita-cita saya untuk mengujudkan dunia sastra saya ke dunia nyata. Jika terujud dunia buku karya saya, jiwa saya minat saya dapatlah saya kongsi/bagikan dengan seluruh penghuni dunia. Itulah kepuasan saya sebagai seorang pengarang . "KOTA BUKU SASTRA DIRAJA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA" itulah cita-cita saya sekarang ini. Moga Allah swt makbulkan. In Shaa Allah Aamiin.

    RATU RIMBA NIAGARA
    SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA@ PUJANGGA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPUR/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
    18 REJAB 1435H
    18 MEI 2014
    Hari ini saya teringat, dulu saat saya kecil ayah saya Prof. Sumitro Djojohadikusumo tidak pernah lupa mengingatkan saya untuk baca buku, baca buku dan baca buku.

    Selamat Hari Buku Nasional. Semoga dengan adanya media sosial seperti Facebook ini tidak mengurangi waktu kita untuk membaca buku dan mempelajari hal-hal baru.
    Like ·  · 
  3. JAMBANGAN BUNGA SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA UNTUK SEMUA YANG SUDI MENDUKUNG/MENYOKONG PERJUANGAN MISI DAN VISI SASTRA RATU RIMBA NIAGARA. KALIAN SENTIASA DI HATIKU SELAGI HAYAT DI KANDUNG BADAN. IN SHAA ALLAH AAMIIN.
    Like ·  · 
  4. JAMBANGAN BUNGA SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA UNTUK SEMUA YANG SUDI MENDUKUNG/MENYOKONG PERJUANGAN MISI DAN VISI SASTRA RATU RIMBA NIAGARA. KALIAN SENTIASA DI HATIKU SELAGI HAYAT DI KANDUNG BADAN. IN SHAA ALLAH AAMIIN.
    True Love is Always WOrth To Wait  — with Indra Utama Nasution and 8 others.
    Like ·  · 
  5. INI SAYA KIRIMKAN KEK RATU RIMBA NIAGARA...SEBAB AWAK SUKA LIKE DAN KOMENTAR KARYA SAYA DALAM MIMPI INDAHMU....hehehe
    Lovely — with Indra Utama Nasution and 4 others.
    Like ·  · 
  6. SAYA TAHU AWAK SEKARANG DI ALAM MIMPI....JIKA AWAK TAK SEDAR JUGA BERARTI AWAK DAN TAK BERMIMPIKAN SAYA SEBAGAI BIDADARI AWAK YA....hehehe
    Selamat malam awak dari saya...moga lenei ditemani mimpi mimpi yang indah dan ditemani saya dalam mimpi awak... — with Indra Utama Nasution.
    Like ·  · 
  7. Makasih ya Indra karena sudi menjemput rakyat rimba niagara santap...hehehe
    Like ·  · 

Datuk Jem added a new photo.
7 hrs · 
Unlike ·  · 

Datuk Jem added a new photo.
7 hrs · 
Unlike ·  · 

10 hrs · Edited · 
"Kalau hendak rasa ikhlas bersedekah berilah makanan kepada binatang. Sebab binatang memang tidak akan mampu mengucap terima kasih, apatah lagi membalasNya. Renungan....
Unlike ·  · 
  • You and 100 others like this.
  • Rosmah Binti Lamat Terima kasih mengingatkan 
    9 hrs · Like · 1

  • Sue Ulik Mayang Setuju,dlm rumah sue ada 45 sicomel kucing n setiap minggu 20 kilo kimbles,14 tin wet food n 3 kilo beras n 2 kilo dada ayam,makanan termasuk syraycats diluar yg sue bkesempatan.
    9 hrs · Like · 2
  • Ainn Al Sangat setuju ~ Thank you for reminding 
    8 hrs · Like · 1
  • Jemaahmuslimah Masjid Al-kauthar btul tu mrka hnya mkn sisa mknan manusia, kan main mrka kesukaan mkn,
    3 hrs · Like
  • Ct Daria Thanks good sharing
    1 hr · Like
  • Ratu Rimba Niagara siapa bilang haiwan tak mampu ucapkan terima kasih. Saya ni faham bahasa haiwan tau...sebab itu dimartabatkan sebagai ratu rimba...makanya saya ucapkan terima kasih kepada semua yang sedekah makan pada binatang....hehehe



PETIKAN WALL DATUK JEM & RATU RIMBA NIAGARA
18 REJAB 1435H
18 MEI 2014

0 comments:

Post a Comment

 
;