Wednesday 16 September 2015

NUSANTARA SEHATI SEJIWA (169) NUSANTARA DUNIA MELAYU


NUSANTARA SEHATI SEJIWA (169) NUSANTARA DUNIA MELAYU
FROM NOTIFICATIONS
http://riwayatmelayu.blogspot.my/
Saya begitu tertarik dengan blog ini tentang kajian sejarah nusantara,Sungai Batu 500 BCDzulkarnain TaibSham Hashim
RIWAYATMELAYU.BLOGSPOT.COM|BY MISTIS ORGANIZATION
Like   Comment   
 Selain dari teknik dan peralatan pertanian di Asia Tenggara yang lebih tua dan maju dari tamadun di China,kajian DNA juga mendapati bahawa variasi genetik di situ lebih banyak dari di China sendiri.Malah kajian mtDNA juga mengesan pergerakan terawal dari arah Pentas Sunda ke lain-lain tempat.






                  =====================================================


 Jabatan Sejarah
The Historian Secret Society
Area 33

                  ======================================================








Pada tahun 2008 yang lalu,sekumpulan penyelidik antarabangsa yang terdiri dari Pedro Soares,Jean Alain Trejaut,Jun-Hun Loo,Catherine Hill,Maru Mormina,Chien-Liang Lee,Yao-Ming Chen,Georgi Hudjashov dan lain-lain telah mengemukakan hasil kajian mereka yang mendapati bahawa terdapat migrasi berlaku dari kawasan Kepulauan Asia Tenggara ke tempat-tempat lain,yang lebih tua dari mana-mana migrasi manusia di China mahupun Taiwan.Ini disokong oleh pemerhatian kepada perubahan dalam  mitochondrial DNA,kajian perubahan iklim dan mitos Banjir Besar (flood myths) yang tersebar lebih banyak di kalangan bangsa-bangsa di Asia Tenggara berbanding wilayah lain di dunia.

Semua penyelidik ini datang dari pelbagai institusi tersohor dunia seperti,University of Leeds,University of Cambridge,University of Glasgow,The Australian National University dan University of Oxford.Kajian ini ditaja oleh The Bradshaw Foundation and Kesatuan Eropah.

Apa yang menariknya,dalam kajian yang 'real' ini,misteri kepada kewujudan orang Melayu di Asia Tenggara telah mampu dipetakan dengan kukuh dengan bukti DNA;bahawa mereka sebenarnya adalah pribumi tertua di Asia Tenggara.

Kajian mendapati bahawa pergerakan populasi orang China adalah lebih muda,yakni berlaku pada 2000 hingga ke 3000 tahun yang lalu manakala pergerakan manusia di kawasan Pentas Sunda berlaku lebih 10000 tahun yang lalu.

Adakah sebelum Banjir Besar,nenek moyang orang Melayu atau Proto-Austronesia telah sedia ada di Pentas Sunda?

Perlu diingat,kajian mtDNA ini bukan kajian universiti-universiti tempat yang beranking rendah dalam arena akademik dunia.Kajian yang mengungkai misteri kewujudan orang Melayu dengan premis bahawa Melayu adalah pribumi sebenar Asia Tenggara bersama-sama suku-suku serumpun yang lain adalah hasil kajian universiti-universiti terunggul dunia.

Bukan universiti kampung atau cap ayam.

Dalam pada itu,Martin Richards, Profesor Pertama fakulti Archaeogenetics di Leeds University, yang mengetuaipasukan penyelidikan dalam pelbagai disiplin dalam projek penyelidikan terbabit,berkata: "Saya rasa keputusankajian akan menjadi satu kejutan besar bagi ramai ahli-ahli arkeologi dan ahli bahasadi mana kajian teori migrasikonvensional berdasarkan dari kajian dua bidang iniPengembangan populasi ini sepertinya tiada mempunyai apa-apa kaitan dengan pertanian, tetapi kemungkinan besar telah didorong oleh perubahan iklim, pemanasan globalkhususnya dan aras laut yang dihasilkan meningkat pada akhir Zaman Ais antara 15,000 hingga 7,000 tahun lalu. "

Kajian Melayu berasal dari Nusantara telah saya sentuh dalam buku Melayu Pribumi Asia Tenggara hasil koloborasi saya dengan dua penulis yang lain.




 Apa yang saya kaji tentang asal-usul Melayu bukan mitos,penglipurlara atau kata-kata menyedapkan hati ataupun nak membanggakan diri.IA ADALAH FAKTA DAN HUJAH AKADEMIK.Dibuktikan dengan bukti-bukti empirikal dan dibuktikan dengan keputusan makmal.

Allah swt menjadikan manusia berbangsa-bangsa dengan objektif saling mengenal di antara satu sama lain.Bersyukur dengan kelebihan dan kekurangan masing-masing,gunanya untuk saling bantu-membantu antara bangsa-bangsa ke arah hidup lebih baik dan dengan itu,masa dapat dimanfaat bagi mencari cahaya hidayah ketika di dunia yang fana ini.

Sebelum saya mengundur diri,anda boleh muat turun kertas kajian para penyelidik tersebut.Adakah saya mereka-reka cerita?Bertuahnya tidak.Memang ada kertas laporan dan data-datanya.

MUAT TURUN SINI>>  https://goo.gl/aZs66R


~Srikandi
My History is Immortal

RECENT ACTIVITY
Smile Zuan
http://travel.kompas.com/…/Tapak.Kaki.Raksasa.Daya.Tarik.Ta…
Tahukah anda,, dibumi nusantara ini pernah wujud warisan para nabi-nabi,, Di sini antara buktinya, tapak kaki apakah ini yg sempurna dan besar begini,adakah ia tapak kaki nabi adam, nabi nuh ataupun sesuatu kaum add yg besar, ? Ezrie AmirAbdul Muati AhmadSatria Bangsa,Leeya ZamanNazib HashimDzulkarnain TaibIrad Narukaya Tuan Merbok IIKebangkitan Bani Jawi (Nusantara)
Jika di Tanah Minang, Sumatera Barat, ada legenda Malin Kundang dengan jejak batu menyerupai orang sedang bersujud di kawasan Pantai Air Manis, di...
TRAVEL.KOMPAS.COM|BY KOMPAS CYBER MEDIA
Like   Comment   
Comments
OLDER
Smile Zuan
http://www.taringa.net/…/El-Origen-De-La-Hermandad-De-Los-S…, Kajian daripada pandangan orang spain,, yg mengakui, pernah ada tamadun lemuria di nusantara. Dzulkarnain TaibSatria BangsaNazib Hashim
ORIGEN DE LA HERMANDAD DE LOS SIETE RAYOS es el nombre de la última parte del gran continente de Mu que existía en el Pacífico. La verdadera destrucción de Mu y su subsiguiente hundimiento en el mar empezaron 30.000...
TARINGA.NET
Like   Comment   
Comments
Ratu Rimba Niagara shared Maharaja Kutai Mulawarman'sphoto.
DI KALA AKU TAK HENTI DIPUKULBADAI KAU DATANG MENYELAMATKAN AKU DARIPADA TERUS BERPUTUS ASA MEMBIARKAN SASTERAKU HILANG DITELAN ZAMAN.TERIMA KASIH PEJUANG SASTERAKU MOGA KAU TERUS TABAH SUSAH SENANG BERSAMAKU MEMARTABATKAN SASTERA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA SEHINGGA KE PERINGKAT ANTARABANGSA . TABIK HORMATKU PADA SEMUA PEJUANG SASTERAKU. MOGA TERUS BERJAYA SEMUANYA AAMIIIN.
Your Notifications
Smile Zuan posted in Melayu bani jawi.
...Continue Reading
Maharaja Kutai Mulawarman with Sri Ferandiz Guellermo
ritual yang hakiki bukan buatan semata akan tetapi dilaksanakan atas dasar pengabdian diri pada sang pencipta karsa rasa dan jiwa.....itulah amanah.....dipangku sara dan di pangku tanah....
Like   Comment   
C
    Ratu Rimba Niagara
     shared a photo to Maharaja Kutai Mulawarman's Timeline.
    17 hrs
    Hatiku remuk apabila ada yang bilang dunia mayaku dunia fantasi
    tak akan jadi realiti!
    Bila tiba masanya akan kubuktikan bahawa dunia mayaku bukan fantasi tapi adalah realiti dengan izin-Nya jua...
    Maharaja Kutai Mulawarman with Sri Ferandiz Guellermo
    Maya adalah bayangan dari sebuah cahaya dan ketika cahaya redup maka maya itu sirna lain dengan hidup yang nyata ketika didup menyatakan kehidupan maka hidup itu nyata dan terus dalam kenyataan hidup...
    Like   Comment   
    Petikan Wall Grup Kajian Asal Usul Bangsa Melayu (KAUM), Kdymm Maharaja Kutai Mulawarman & Grup Pujangga Ratu Rumba Cinta 5 Benua 2 Zulhijah 1436H
    16 September 2015

    0 comments:

    Post a Comment

     
    ;