Monday 3 October 2016

KAMI HAMBA-MU (10) TIADA YANG MUSTAHIL JIKA IZIN-NYA


KAMI HAMBA-MU (10) TIADA YANG MUSTAHIL JIKA IZIN-NYA

PERSAHABATAN ATAS DASAR KETAKWAAN

BERSAMA KITA MENCAPAI CITA MERAIH BINTANG ANUGERAH DARI ILAHI ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

Foto Hadith of the Day.
Hadith of the Day bersama Shaik Sajith Sharief dan 46 yang lain.
Who wants one of these?

KELANA QASSEH...@ Qasseh Ar-Raudhah...

Foto Seindah Qasseh Seidah Qasseh.
MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
Mahasuci Tuhan Pemilik langit dan Bumi, Tuhan Pemilik `Arsy, dari apa yang mereka sifatkan itu.""
(QS. Az-Zukhruf: Ayat 82)


Panorama Di Rimba Niagara Bagaikan Berada Di Taman Syurgawi 
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR

KATA-KATA BAGAIKAN MENDENGAR GEMERSIK BAYU DI POHONAN SYURGA SUBHANALLAH TERLALULAH MENENANGKAN IMAN
Foto Lezaihasra Lm.


Salam Ukhuwah fillah selalu.....

Foto Sandra Putria.
   
   
   
   
RATU RIMBA NIAGARA
GURINDAM CINTA GURINDAM RINDU

Kebahagiaan selalunya tidak akan hadir sebegitu mudah. Seringkali ujian akan tiba untuk menguji kesabaran dan ketabahan di atas usaha yang dilakukan. Kerana kebahagiaan selepas ujian sudah pasti lebih manis daripada kebahagian yang dikecapi tanpa diuji….


Foto Rabeah Binti Mohd Ali.

 Ratu Rimba Niagara.
Sociedad Argentina de Horticultura berkongsi kiriman Ratu Rimba Niagara.
AKULAH PEJUANG SASTRAMU
Assalammualikum selamat pagi sahabatku
SukaTunjukkan lagi reaksi
  
Komen
Komen
Mazlan Zainal Sentisa allah rahamati sahabatku Kencana Sutra Dewiselamat malam
SukaBalasan111 jam
Salmah Ismail Wasalam selamat petang
SukaBalasan113 jam

Rabeah Binti Mohd Ali
 telah berkongsi foto Salam Muslim.
MOGA AKU DITEMUKAN PERSAHABATAN DALAM KETAKWAAN DI FBKU DAN DI GRUP AAMIIN
Salam Muslim
Semua persahabatan yang terbina di muka bumi ini akan menjadi permusuhan di hari akhirat kecuali persahabatan yang dibina dengan ketaqwaan. - Habib Umar Bin Hafidz. #Quote #SalamMuslim #Iman #Islam #Islamic #Sahabat

Kenangan Anda di Facebook
Rabeah, kami prihatin tentang anda dan kenangan yang anda kongsi di sini. Kami fikir anda ingin melihat kembali selepas ini dari 1 tahun yang lalu.
INDAHNYA BERBAHASA INDAH
Indahnya berbahasa indah-indah
indahnya berteman dengan bahasa yang indah-indah
yang hatinya seindah Syurga
tiada rasa sebesar zahrah pun niat untuk saling melukakan hati
Aku adalah si pendamba kata-kata nan indah-indah
jika kata-kata yang kudengar tidak indah
emosiku mula terganggu
pasti aku mengeluarkan kata-kata yang tak manis didengar iman makanya aku mendiamkan diri dan terus menjauhkan diri darinya agar kata-kataku dapat kujaga semampu daya
Kenapa aku suka berbahasa indah?
sebab kawan-kawan ku sebelum ini adalah
bulan, mentari, bintang, laut, tasik,
haiwan yang melata dan segala
alam yang diciptakan Allah Azzawajallah
aku selalu berkata-kata dengan mereka
mereka balas bicaraku dengan bahasa-bahasa
yang amat menenangkan jiwaku
jiwaku terus rasa tenang
mereka selalu memujukku
bila aku bersedih
kurasakan alam terlalu dekat denganku
hatinya hatiku seperti di balik dinding hati saja
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
indahnya persahabatan aku dengan alam Ciptaan Tuhanku
Sebab itu bila aku berkawan dengan mana-mana manusia
aku pentingkan bahasa yang dituturkan
tak kisahlah jika dia berdarjat apa sekali pun
aku bukan berkawan karna darjatnya tapi karna budi bahasa santunnya...jika dia diam membisu gimana aku mahu berkawan dengannya sedang alam pun berbicara dengan ku..
kenapa dia yang boleh bersuara tidak mahu berkomunikasi denganku jadinya janganlah ambil hati jika aku terpaksa mengundurkan diri
Aku bukanlah baik sangat
tapi aku mahu jadi baik
sebaik yang Allah suka
Makanya aku pilih untuk berkata-kata yang baik-baik saja
dan bila aku berkawan walau pun cuma di alam maya
setiap kali gambarnya bersiaran di wall aku
aku bayangkan gambarnya itu sudah bergelar aruah
jika sudah bergelar aruah mesti mahu
cakap yang baik-baik dengar yang baik-baik
jadi aku berkata yang baik-baik dengan mereka
mana ada aruah cakap yang tak baik
karna jika dia cakap yang tak baik
alam barzahnya mesti derita parah
jadi aku cakap yang baik-baik
alam barzahnya pun bahagia
saham atas perkataan baiknya itu
terus masuk ke akaunnya
alangkah bahagia jika kita tahu
dunia alam barzah itulah realiti
hidup cuma mimpi
Aku berkata baik
dia pun berkata baik
baik dibalas baik
Insya-Allah sama-sama alam barzah kita
Sewangi Taman-Taman Syurga
Aamiin Ya Rabbal ALamin
SAHABAT DUNIA HINGGA ALAM BARZAHMU,
RATU RIMBA NIAGARA
20 Zulhijjah 1436H
4 Oktober 2015

MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
Suka
Komen
AKU MEMUNGGUK LAGI
Di kegelapan malam
tiada rembulan
tiada rembintang
aku melangkah sayu
di banir waktu
bunyi cengkerik
melatari resah seorang perindu
desir bayu membisik utusan rindu
dari sang kekasih fatamorgana rasa hatiku
gerimis malam makin merawan resah seorang aku
musafir cinta
di belantara kasih menjejak kasihmu
aku terus memungguk
menjejak suara cintaku
menjejak kasihmu
rembulanku.
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
Suka
Komen
Komen
Ratu Rimba Niagara JANGAN MEMUNGGUK LAGI

kenapa perlu jadi pungguk
jadi pungguk membosankan
lebih bosan jadi pemungguk
tunggu...tunggu...tunggu...
tanpa ada usaha pun 
sebab itu jadi pemungguk selamanya
maka jangan jadi pungguk
hanya bisa berlagu rindu
tapi tiada balasan cinta dan rindu

jadilah pungguk
yang berani tetap teguh cinta dan rindu
pada YANG MAHA ESA
kerana tiada mustahil jika izinNya...
cinta dan rindu si pungguk pada rembulan
jadi realiti 
tidaklah pungguk memungguk lagi...

Karya Ratu Rimba Niagara,
3 Muharram 1438H
4 Oktober 2016 .

Murba Terpinggir Aku bergayut pada metafora rembulan
menghantar pesan
fitrah cinta dan rindu
aku rasa tenang merenung malam
ada resah dirawat
ketika bayu malam bertiup syahdu
(Terima kasih atas komen puitisnya sahabat Ratu Rimba Niagara).
Tak SukaBalasan13 min
Ratu Rimba Niagara Terima kasih juga atas cetusan puisi indahmu sahabat pujanggaku murba terpinggir menjadi koleksi puisiku bertemakan,' LENTERA CINTA PUNGGUK & REMBULAN.'

HATI KITA TETAP BERSATU KASIH
UNTUK ADINDA (PUNGGUK BERLAGU):-
By Gerhana Bulan
Sunyi sepi rasa di laman,
bagai tidur tak berteman,
angin laut cina selatan,
mula gerak bertiup perlahan;
Adinda angin sedang keuzuran,
gambarnya pula tak kelihatan,
suara diam tak kedengaran,
kalamnya hilang apa gerangan;
Sabarlah adinda sedang bertahan,
itu semua ujian Tuhan,
hadapilah dengan tenang,
agar sakit tidak melarat,
sakit itu adalah ibadat,
bagi menguji ketahanan qudrat,
pahala melimpah datang mendarat,
banyakkan mengucap seberapa dapat,
insyaAllah di sembuh cepat.
Oktober 051040H/2012.
You and Ramlee Wahab like this.
Ratu Rimba Niagara Moga Kanda Angin Retak cepat sembuh Aamiin.
Tiadalah si pungguk sepi lagi ye
Sentiasa berlagu pilu
Memanggil Kanda Angin Retak sentiasa berentak-rentak
(hehehe)
Gerhana Bulan :
Pabila alunan berentak-rentak,
maka hilanglah retak,
angin pastinya bisa bersuara lagi,
mampu memecah sunyi,
sepi akan riuh kembali.....
Jom gi klaut wee...!!! hehehe
Ratu Rimba Niagara Buang yang keruh
ambil yang jernih
kita tak nak gaduh-gaduh
dalam puisi kita berkasih
(hehehehe)
Ratu Rimba Niagara Indahnya gerhana bulan
Hatiku juga yang bergerhana
Ibarat si pungguk rindukan bulan
Apa nak buat buat kujuga yang merana....hehehehe
Ratu Rimba Niagara Kanda retak jangan merajuk
Mari sini dinda pujuk
Tak manislah lelaki merajuk
Dinda pun tak larat memujuk
(hehehehe)
Ratu Rimba Niagara Duhai kanda angin retak budiman
Maafkan dinda jika tersalah fahaman
Bukan sengaja memisahkan
Ingin menjaga sebuah kedamaian
Ratu Rimba Niagara Biarpun terpisah kasihmu kasihku
Hati kita tetap bersatu kasih
Tiada mu ku rindu
Moga kita sentiasa tersimpul kasih
Ratu Rimba Niagara moga kanda angin retak segera sembuh
mungkin ada hikmahnya sakit dideritai
kami disini doakan kanda retak sembuh
bersama bersiaran karya di SMS nanti
Gerhana Bulan :
Biar sentiasa jernih,
jangan dikeruhkan yang dah berkeladak,
kita bukan budak-budak,
perlu di pujuk atau di ajak;
Bila berkenang,
sama bersajak,
barulah sampai hajat,
luahkan apa tersirat,
supaya terpikat.....hehehe
Ratu Rimba Niagara Hajat hati nak bersajak berpuisi bersama-sama rakan
Tapi apakan daya hajat tak sampai
Tak relaku dihina dikutuk ke mana pergi
Di mana ada aku di situ ada dia
Hingga tak senang aku bersajak berpuisi
Kerana tak mahu jadi seperti budak-budak
Relaku undur diri demi sebuah kedamaian semua
Apapun ku rindu pada semua teman yang sudi
Mengasihiku kerana-Nya
Gerhana Bulan :
Dia ada di mana-mana,
kita tak mampu lari Dia,
kerana esok akan menemui Dia;
Maka dia pada nama makluk,
kita tak perlu lari dari dia,
kerana dianya juga adalah hamba,
sama saperti kita;
Biar bersemuka,
dapat perbetul segala bicara,
jangan di murka,
takut hilang adab pusaka,
agar kita mengenali kita.
Ratu Rimba Niagara
DEMI KEDAMAIAN SEMUA RAKAN-RAKAN SASTERAKU
Yang kufikirkan sekarang ini
Bersajak berpuisi biarpun tanpa rakan-rakan
Jiwaku tenang
Tika mengarang
Tiada siapa lagi
Yang hendak melukakan
Hatiku tika mengarang
Hanya kepada-Nya
Kuserahkan segala-NYa
Agar aku diberi peluang
Sentiasa mengarang walaupun tanpa rakan-rakan
Yang sentiasa kukasihi sepenuh hati sastera...
Salam kasih salam sayang untuk semua rakan sastra
Yang sudi membalas kasih dan sayang sastraku ini
Dari hamba di rimba yang sunyi ini
Di setiap malam
Bila bulan purnama
Biarpun bulan bergerhana
Jadilah aku si pungguk rindukan bulan
Meratap pilu sayu ...sayu....sayup.....
Memanggil-manggil nama rakan sastraku
Menangis hiba
Terdera rindukan semua...
Tak apalah kuredho
Atas perpisahan ini
Demi kedamaian semua rakan-rakan sasteraku
Hamba Si Pungguk Ratu Rimba Niagara
Istana Rimba Niagara
Malaysia/Indonesia
4 Okt 2012
MOYANG DAN ANAK CUCU TAK DAPAT DIPISAHKAN
Duhai tuan hamba yang baik budi
Sudah kubersemuka
Sudah kumerayu-rayu
Memohon maaf
Atas segala kekhilafanku
Padanya
Tapi dia masih tak sudi memaafkan
Malah di mana-mana ada aku
Di situ ada dia
Dan ku berjanji pada diriku
Akan undur diri
Jika ada dia
Undur diri bukan berarti aku kalah
Aku mengalah kerana DIA
Kerana DIA Yang Maha Tahu
Isi hati hamba-Nya
Aku tak mahu mati
Dalam kemelut duka sastra
Yang tak kesampaian
Gara-gara dia seorang ...dua....tiga...dan...seterusnya
Semuanya menjadi seteru sasteraku
Aku tak mahu dimatikan
Sebelum dimatikan
Aku tak mahu dikatakan
Kelentang kelantang kelentung tin kosong
Bercakap kosong hasil tak ada
Aku tak mahu seperti lembu cucuk hidung
Mempengaruhi orang dengar kataku
Sedangkan aku tak fikir pun begitu
Biarlah aku tanpa teman-teman sastra
Berhujan berpanas sendirian
Asalkan aku ada DIA
Sentiasa memahami...
Aku...kau...dia...dan semua...
Sampai masa akan dipanggil pulang
Dan akan diperhitungkan
Segala kata-kata nukilan yang ditulis
Moga sebelum dijemput pulang
Kita sama-sama dapat memartabatkan
Seni Sastera SeNusantara untuk diwariskan
Kepada anak cucu SeNusantara
Yang mereka pernah mempunyai moyang
Yang berkarya setulus hati
Demi meraih kasih sayang ILAHI
Kasih sayang anak cucu
Agar terbuka hati anak cucu
Menghadiahkan sepotong
Al-Fatehah untuk moyang mereka tercinta
MOYANG DAN ANAK CUCU TAK DAPAT DIPISAHKAN
WALAUPUN SUDAH TERPISAH ALAM
ALAM DUNIA DAN ALAM BARZAH
Moga Allah Azzawajallah memakbulkan doa semua moyang sastera,
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN
Moyangmu yang mencintaimu sepenuh hati dan jiwa ,
Ratu Rimba Niagara
Istana Rimba Niagara
Malaysia/Indonesia
4 Okt 2012
Gerhana Bulan :
Kadang kita terlindung disebalik rupa,
bicara kadang terlindung disebalik bahasa,
gerak juga mungkin terlindung disebalik laku;
Maka ini mungkin membuat kita cemburu,
mungkin juga rasa terbuku,
yang bisa membuat kita kaku;
Itu semua hanyalah bagai hantu,
menghasut kita setiap waktu;
Biar hati dan kata dapat bersatu,
pasti kekecewaan hilang bagitu;
Mari kita bersastera dan terus maju,
sebagai penentu hala tuju;
Jangan kerna dihantui rasa,
kita terus berlalu,
dan rasa malu,
sedang maseh rasa rindu;
Hidupkan semangat mu dahulu,
agar membiak saperti dulu,
bahasa nusantara tak dimamah waktu,
dek di campur aduk dengan bahasa kutu;
Pertahankan keindahan bahasa selalu,
itulah peninggalan nenek moyang sejak dulu;
Ratu Rimba Niagara
GERHANA SASTERA PELANGI CINTA SASTRA SENUSANTARA
Duhai sahabat sastraku gerhana bulan...
Boleh kutanya jangan marah ye
Kenapa kau gelarkan dirimu gerhana bulan
Sedangkan ku tahu hatimu sentiasa berpelangi cinta
Pelangi cintamu muncul di siang hari jua di malam hari
Indah...indah...indah...
Pelangi cintamu itu
Itulah pelangi cinta sasteramu sastraku sastra SeNusantara
Tapi tidak gitu sangkaanku
Kau tetap juga bulan yang bergerhana
Adakah hatimu sedang bergerhana juga
Cubalahlah beri peluang untuk hilangkan gerhanamu itu
Dirimu dan aku tidak berbeda
Kau bergerhana
Aku juga bergerhana
Karena kita bersederhana
Biarlah kita tidak dipandang mereka
Tapi Insya-Allah Allah memandang kita
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
RATU RIMBA NIAGARA
4 Okt 2012
(ADMIN GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
Gerhana Bulan :
Mungkin ini akan menjadi terus rahsia,
cahaya bulan yang lembut dan sejuk,
kerap terhalang dek awan hitam;
Tika munculnya semua bergembira,
namun lain pula pada jangka;
Mereka semua kesejukan,
berendam ia di air mata;
Bulan mampu bersuara,
tapi antara mereka tak dengar kata;
Mereka dengan cara mereka,
mereka mudah terpedaya,
masing-masing mengejar harta,
sedang ramai yang derita,
itulah tipu daya;
Bulan tak mampu berlindung disebalek rupa,
maka Bulan elok Gerhana saja,
kerana Bulan rasa bahagia,
dapat bersujud pada yang esa.
Gerhana Bulan :
Puisi Gerhana Bulan luahan rasa,
jiwa tenang,
rasa selesa;
Inilah sebenarnya identiti Gerhana Bulan.
Gerhana Bulan :
GB akan berundor diri dahulu,
kerana bergerak ke utara tanah air,
bagi menemui sahabat yang perlu,
hari yang sama balek semula,
InsyaAllah malam berjumpa semula,
hanya 120km perjalanan sehala,
itu pun waktu berjumpa tak ambil kira....hehehe
Ratu Rimba Niagara
Gerhana bulan bukan sebarang gerhana
Gerhana terlindung di sebalik bulan
Moga selamat perjalanan ke sana
Biarpun bergerhana masih indahmu bulan
(PETIKAN DRIPADA WALL RAMLEE WAHAB)
4 Okt 2012

Karya Ratu Rimba Niagara,
3 Muharram 1438H
4 Oktober 2016 .
SukaBalasan111 min
Murba Terpinggir Aku bergayut pada metafora rembulan
menghantar pesan
fitrah cinta dan rindu
aku rasa tenang merenung malam
ada resah dirawat
ketika bayu malam bertiup syahdu
(Terima kasih atas komen puitisnya sahabat Rabeah Binti Mohd Ali).
Tak SukaBalasan13 min
Ratu Rimba Niagara Terima kasih juga atas cetusan puisi indahmu sahabat pujanggaku murba terpinggir menjadi koleksi puisiku bertemakan,' LENTERA CINTA PUNGGUK & REMBULAN.'
SAHABAT BAWALAH AKU KE SYURGA KERANA ASAL KITA DI SYURGA MOGA BERAKHIR DI SYURGA JUGA AAMIIN
MOGA AKU DITEMUKAN PERSAHABATAN DALAM KETAKWAAN DI FBKU DAN DI GRUP AAMIIN
ALHAMDULILLAH ALLAH SWT KURNIAKANKU SEKUMPULAN PEJUANG SASTERAKU
Alhamdulillah Allah kurniakan pejuang sasteraku yang sedia berjuang sehabis daya untuk memartabatkan Sastera Nusantara Ratu Rimba Niagara sehingga berjaya ke peringkat glokal dan global.Moga Allah swt permudahkan dan menjayakan segala usaha. AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
HIDUP DAN MATIKU HANYALAH KARENA-MU ALLAH
Waalaikummussalam Wr Wb
HIDUP ITU DALAM GENGGAMAN ALLAH
hidup itu dalam genggaman Allah
diberi tempuh
tak siapapun tahu bila maut menjemput
andainya tahu
pasti kita berlumba lumba buat kebaikan
beramal soleh karena sebentar lagi mati
mahu mati dalam kebaikan dalam redho Ilahi
pasti semua yang mengaku hamba-Nya...
hidup dan mati karena Allah
tiada keikhlasan dalam beribadat
beribadat karena sebentar lagi aku akan mati
makanya aku infakkan semua hartaku ke jalan jalan Allah
jika dulunya seorang yang pelit bin bakhil tidak lagi
karena tahu harta yang ditinggalkan tidak akan menolong kita tahu hartalah yang akan menolong kita sesudah mati...
jadi mana ada keikhlas jika begitu
baru tahu hendak mati baru hendak berubah
jika tak tahu nak mati tak akan berubah walaupun usia
sudah mengingati mati sebentar lagi...
Syurga hanya untuk mereka yang ikhlas dalam beribadat
sebab itu jika hendak dinilaikan dengan nikmat sebiji mata dengan amalan ibadat yang dilakukan walaupun 500 tahun masih tidak menyamai dengan nikmat sebiji mata yang diKurniakan Allah jika disyukuri sebenar iman.
mati tak kira tua atau muda
muda pun mati
tua pun mati
yang penting masa hidup
diisikan dengan usia yang paling berarti dalam hidup
hidup adalah penentu nasib kita di akhirat
mana satu hendak kita pilih
kita sendiri yang membuat keputusan memilih
jika kita memilih dunia melupakan akhirat
makanya itulah pilihan takdir kita
kita tak boleh salahkan Tuhan
Tuhan berikan kita akal membuat keputusan
moga keputusan kita seiring dengan Takdir Allah swt
untuk kita
mereka yang sudah bergelar aruah
jika diberi peluang walaupun sesaat
mahu dikembalikan di dunia ini
walaupun hanya sekadar menyebut
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
karena pahalanya amatlah besar
setiap kali alunan zikir dilantunkan
sepohon pokok Syurga sudah ada di Syurga
jika beribu ribu berjuta juta kali kita berzikir
bayangkanlah berapa pohon Syurga yang telah kita tanam
sedangkan 1 pohon Syurga untuk kita mengelilinginya 100 perjalanan masih belum habis ALLAHU AKBAR akar pohon Syurga menunjang ke tujuh petala bumi jalaran rantingnya ke tujuh petala langit itu baru sepohon pokok Syurga bayangkanlah pula seluas mana Syurga dan nikmat-nikmat yang Allah sediakan pada hamba-Nya yang diKurniakan Syurga...ALLAHU AKBAR
selagi kita hidup selagi kita bernafas selagi itu TUHAN memberi peluang kita menebus Syurga yang telah teruntuk untuk kita...tepuk dada tanyalah iman....
jika kita beramal mahukan Syurga itu adalah satu kekhilafan karena Syurga juga tidak sudi menerima kita...
moga kita membuat sesuatu amalan bukan karena Syurga dan bukan juga karena manusia, apa yang kita usahakan hanyalah untuk Allah swt lambang kita mensyukuri cinta Allah swt kepada kita.
hanya yang perlu kita faham hidup dan matiku hanyalah karena-Mu Allah.
'SETIAP YANG BAIK ITU DATANG DARI ALLAH
YANG KHILAF ITU DATANGNYA DARI DIRI SENDIRI
MAKANYA ALLAH AKU SENTIASA MEMOHON NUR HIDAYAH KASIH-MU SEHINGGA AKHIR HAYATKU ,
AAMIIN'
Karya Ratu Rimba Niagara
10 Safar 1435H
13 Disember 2013
(SETIAP KARYA YANG DIHASILKAN ADALAH MUHASABAH UNTUK DIRIKU SENDIRI)
Mas Hamim and AlamPren AdniMpn like this.
Comments
Mas Hamim Dalam hamparan hening berbalut kebisuan gelap dewi malam
Sebongkah pohon berbicara kepadaku tentang sebuah jalan
Tentunya pohon tidak bisa berbicara…
Aku yang gila atau pohon itu yang menganggapku gila
Kadang tidak semua kebenaran itu dapat diterima oleh manusia yang katanya benar….
Namun diterima dan didengarkan dengan baik oleh pohon dan semesta yang akan aneh bila menganggapnya benar….
Karena mereka adalah kauniyyah…mereka adalah ayat… alangkah indah puisi puisi sastra relung hattimu Rabeah Binti Mohd Ali
INDAHNYA BERBAHASA INDAH
Indahnya berbahasa indah-indah
indahnya berteman dengan bahasa yang indah-indah
yang hatinya seindah Syurga
tiada rasa sebesar zahrah pun niat untuk saling melukakan hati
Aku adalah si pendamba kata-kata nan indah-indah
jika kata-kata yang kudengar tidak indah
emosiku mula terganggu
pasti aku mengeluarkan kata-kata yang tak manis didengar iman makanya aku mendiamkan diri dan terus menjauhkan diri darinya agar kata-kataku dapat kujaga semampu daya
Kenapa aku suka berbahasa indah?
sebab kawan-kawan ku sebelum ini adalah
bulan, mentari, bintang, laut, tasik,
haiwan yang melata dan segala
alam yang diciptakan Allah Azzawajallah
aku selalu berkata-kata dengan mereka
mereka balas bicaraku dengan bahasa-bahasa
yang amat menenangkan jiwaku
jiwaku terus rasa tenang
mereka selalu memujukku
bila aku bersedih
kurasakan alam terlalu dekat denganku
hatinya hatiku seperti di balik dinding hati saja
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
indahnya persahabatan aku dengan alam Ciptaan Tuhanku
Sebab itu bila aku berkawan dengan mana-mana manusia
aku pentingkan bahasa yang dituturkan
tak kisahlah jika dia berdarjat apa sekali pun
aku bukan berkawan karena darjatnya tapi karna budi bahasa santunnya...
jika dia diam membisu gimana aku mahu berkawan dengannya
sedang alam pun berbicara dengan ku..
kenapa dia yang boleh bersuara tidak mahu berkomunikasi denganku jadinya janganlah ambil hati jika aku terpaksa mengundurkan diri
Aku bukanlah baik sangat
tapi aku mahu jadi baik
sebaik yang Allah suka
Makanya aku pilih untuk berkata-kata yang baik-baik saja
dan bila aku berkawan walau pun cuma di alam maya
setiap kali gambarnya bersiaran di wall aku
aku bayangkan gambarnya itu sudah bergelar aruah
jika sudah bergelar aruah mesti mahu
cakap yang baik-baik dengar yang baik-baik
jadi aku berkata yang baik-baik dengan mereka
mana ada aruah cakap yang tak baik
karna jika dia cakap yang tak baik
alam barzahnya mesti derita parah
jadi aku cakap yang baik-baik
alam barzahnya pun bahagia
saham atas perkataan baiknya itu
terus masuk ke akaunnya
alangkah bahagia jika kita tahu
dunia alam barzah itulah realiti
hidup cuma mimpi
Aku berkata baik
dia pun berkata baik
baik dibalas baik
Insya-Allah sama-sama alam barzah kita
Sewangi Taman-Taman Syurga
Aamiin Ya Rabbal ALamin
SAHABAT DUNIA HINGGA ALAM BARZAHMU,
RATU RIMBA NIAGARA
20 Zulhijjah 1436H
4 Oktober 2015
Alhamdulillah Allah kurniakan pejuang sasteraku yang sedia berjuang sehabis daya untuk memartabatkan Sastera Nusantara Ratu Rimba Niagara sehingga berjaya ke peringkat glokal dan global.Moga Allah swt permudahkan dan menjayakan segala usaha. Insya-Allah AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Makluman Anda
Wahab Jngut dan Nor Hasni Haji Abdullah menyukai siaran anda dalam " UKHWAH FILLAH ": "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
19 minit yang lalu
Aarjaydina Ayie,Sida Nash dan 13 yang lain turut komen pada foto KITA SEMUA MILIK ALLAH SWT.
34 minit yang lalu
Rosilah Ariffin,Jamil Jamil dan 8 yang lain menyukai siaran anda di SenTuhan JiWa Adam&Hawa: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
35 minit yang lalu
Rosilah Ariffin,Av Reed dan 3 yang lain menyukai siaran anda di SenTuhan JiWa Adam&Hawa: "MOGA PENGHIJRAHAN KITA KE JALAN..."
38 minit yang lalu
Rash Dan menyukai kiriman anda dalam Pantun..Madah..puisi cinta.: "UKIRAN DAUNAN KASIH RATU RIMBA NIAGARA..."
lebih kurang sejam yang lalu
Rash Dan menyukai kiriman anda dalam Pantun..Madah..puisi cinta.: "pungguk...
di mana kamu?
adakah jiwamu..."
lebih kurang sejam yang lalu
Rash Dan menyukai kiriman anda dalam Pantun..Madah..puisi cinta.: "DENGAN BERSASTERA AKU DAPAT BERBAKTI ..."
lebih kurang sejam yang lalu
Rash Dan menyukai kiriman anda dalam Pantun..Madah..puisi cinta.: "SAHABAT ANUGERAH-NYA YANG TERINDAH..."
lebih kurang sejam yang lalu
Rash Dan menyukai kiriman anda dalam Pantun..Madah..puisi cinta.: "DENGAN BERSASTERA AKU DAPAT BERBAKTI ..."
lebih kurang sejam yang lalu
Rash Dan menyukai kiriman anda dalam Pantun..Madah..puisi cinta.: "CINTA TAK SEMESTINYA DIMILIKI KECUALI..."
lebih kurang sejam yang lalu
Rash Dan, Ila Mila Jy dan Alia Maisarah II menyukai siaran anda dalam Pantun..Madah..puisi cinta: "OBOR API PERJUANGANMU KAMI PASTIKAN..."
2 jam yang lalu
Rash Dan,Shasuki Shasuki dan 8 yang lain menyukai siaran anda di Pantun..Madah..puisi cinta: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
2 jam yang lalu
Tulus Widodo menyukai kenangan yang anda kongsi.
6 jam yang lalu
Tulus Widodo menyukai kenangan yang anda kongsi.
6 jam yang lalu
Tulus Widodo dan Lee Harraz menyukai siaran anda dalam Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
6 jam yang lalu
Azizul Azizul,Rosli Said dan 8 yang lain menyukai siaran anda di Jom berubah kerana allah: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
8 jam yang lalu
Azahar Yahaya menyukai kiriman anda.: "DUA SAHABAT SEDANG MEMBICARAKAN TENTANG..."
8 jam yang lalu
Nurul Afzan, Johari Masro dan Rosdi Dee Dee menyukai siaran anda dalam sampaikan salam serumpun melayu nusantara: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
8 jam yang lalu
Nurul Afzan, Johari Masro dan Rosdi Dee Dee menyukai siaran anda dalam sampaikan salam serumpun melayu nusantara: "1 OKTOBER ADALAH HARI KESAKTIAN..."
8 jam yang lalu
Khairuddin Pika Riau menyukai kiriman anda dalam Khairuddin Al Yong Riau-FanS.: "KOLEKSI KARYA RATU RIMBA NIAGARA &..."
8 jam yang lalu
Khairuddin Pika Riau menyukai kiriman anda dalam Khairuddin Al Yong Riau-FanS.: "MAAFKANKU ANDAI TERKHILAF DALAM..."
8 jam yang lalu
Khairuddin Pika Riau menyukai kiriman anda dalam Khairuddin Al Yong Riau-FanS.: "ANGANMU ANGANKU DI ILUSI MIMPI JADI..."
8 jam yang lalu
Rashid Kocai mengirim pada «Berjaya Dunia & Akhirat».
9 jam yang lalu
Love U Ami menyukai kiriman anda dalam Jom berubah kerana allah.: "PINGAT DARI ALLAH SWT YANG KITA SAMA..."
9 jam yang lalu
Nany Har,MK Saiful Islam dan 3 yang lain menyukai siaran anda di " UKHWAH FILLAH ": "ILMU ALLAH TIADA PENGHUJUNG ..."
10 jam yang lalu
Mazlan Zainal dan Man Sempoi menyukai siaran anda dalam Sentisa ceria senyum walau apa juga keadaan: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
11 jam yang lalu
Medan TodayNews has posts in *Rumpun Melayu Bersatu* that need review.
12 jam yang lalu
Budu Ops Frenz, Neng Yang Timah dan Yatie Kamill menyukai siaran anda dalam Jom berubah kerana allah: "MOGA PENGHIJRAHAN KITA KE JALAN..."
13 jam yang lalu
Idaciddy Eydananie, Abd Samad dan Jaafar Md Noor menyukai siaran anda dalam IMAN & TAQWA ~HAQ~DO'A & SHOLAT: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
14 jam yang lalu
Karinda, Fitri Ani dan Na Na meminta untuk menyertai ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.
14 jam yang lalu
Halaman yang anda sukai, WebLagu.co Share Zone, telah menukar nama kepada Lagu Share Zone.
15 jam yang lalu
Amir Djarum dan Sharizan Shariff menyukai siaran anda dalam PENYAIR MALAYSIA, INDONESIA, SINGAPURA, BRUNEI , PATANI DI INTERNET: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
15 jam yang lalu
Ema Alisya menyukai kiriman anda dalam Puisi Cinta.: "OBOR API PERJUANGANMU KAMI PASTIKAN..."
18 jam yang lalu
Ema Alisya dan Zarir Ali menyukai siaran anda dalam Puisi Cinta: "LAUTAN SASTRAMU LIHATLAH LADANG..."
18 jam yang lalu
Ema Alisya,Zarir Ali dan 4 yang lain menyukai siaran anda di Puisi Cinta: "ILMU ALLAH TIADA PENGHUJUNG ..."
18 jam yang lalu
Lee Harraz menyukai kiriman anda dalam Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.: "MOGA PENGHIJRAHAN KITA KE JALAN..."
18 jam yang lalu
Lee Harraz menyukai kiriman anda dalam Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.: "1 OKTOBER ADALAH HARI KESAKTIAN..."
18 jam yang lalu
Zarir Ali menyukai kiriman anda dalam Puisi Cinta.: "YA ALLAH JADIKAN LAMAN FBKU DAN GRUP..."
18 jam yang lalu
Zarir Ali menyukai kiriman anda dalam Puisi Cinta.: "SAHABATKU FATMA WATI ANUGERAH-NYA YANG..."
18 jam yang lalu
Zarir Ali menyukai kiriman anda dalam Puisi Cinta.: "KOLEKSI PANTUN & PUISI KARYA RATU..."
18 jam yang lalu
Zarir Ali menyukai kiriman anda dalam Puisi Cinta.: "ANDAI SAAT AKU BERHENTI PERCAYA Andai..."
18 jam yang lalu
Zarir Ali menyukai kiriman anda dalam Puisi Cinta.: "Moga yang hadir dalam duniamaya mahupun..."
18 jam yang lalu
Zarir Ali menyukai kiriman anda dalam Puisi Cinta.: "BUKAN CINTA BAYANG
Aku tak mahu..."
18 jam yang lalu
Zarir Ali menyukai kiriman anda dalam Puisi Cinta.: "KOPI CINTA UNTUKMU İsmail Can ”..."
18 jam yang lalu
Zarir Ali dan Indra Satucinta menyukai siaran anda dalam Puisi Cinta: "KUTERBANGKAN PUISI CINTA UNTUK SEMUA..."
18 jam yang lalu
Zarir Ali menyukai kiriman anda dalam Puisi Cinta.: "KUTERBANGKAN PUISI CINTA UNTUK SEMUA..."
18 jam yang lalu
Zarir Ali dan Indra Satucinta menyukai siaran anda dalam Puisi Cinta: "SALAM DARI JAKARTA DAUNAN KASIH Duhai..."
18 jam yang lalu
Zarir Ali dan Indra Satucinta menyukai siaran anda dalam Puisi Cinta: "UKIRAN DAUNAN KASIH RATU RIMBA NIAGARA..."
18 jam yang lalu
Zarir Ali dan Indra Satucinta menyukai siaran anda dalam Puisi Cinta: "DENGAN BERSASTERA AKU DAPAT BERBAKTI ..."
18 jam yang lalu
Zarir Ali dan Indra Satucinta menyukai siaran anda dalam Puisi Cinta: "CINTA TAK SEMESTINYA DIMILIKI KECUALI..."
18 jam yang lalu
Zarir Ali dan Indra Satucinta menyukai siaran anda dalam Puisi Cinta: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'KITALAH..."
18 jam yang lalu
Ratnasam Sib II menyukai kiriman anda dalam PENYAIR MALAYSIA, INDONESIA, SINGAPURA, BRUNEI , PATANI DI INTERNET.: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'KITALAH..."
18 jam yang lalu
Wan Jariah Ismail menyukai kiriman anda dalam PENYAIR MALAYSIA, INDONESIA, SINGAPURA, BRUNEI , PATANI DI INTERNET.: "YA ALLAH JADIKAN LAMAN FBKU DAN GRUP..."
18 jam yang lalu
Erin Izan dan Kamis Aru telah memberi komen pada siaran anda di SenTuhan JiWa Adam&Hawa.
22 jam yang lalu
Mazlan Zainal telah menambah foto dalam Sentisa ceria senyum walau apa juga keadaan.
22 jam yang lalu
Norhanim Mohamad Yusof menyukai kiriman anda dalam *SAHABAT KAU ANUGERAH TERINDAH *.: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'KITALAH..."
23 jam yang lalu
Norhanim Mohamad Yusof, Na Hashim dan Rosniza Ibrahim menyukai siaran anda dalam *SAHABAT KAU ANUGERAH TERINDAH *: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
23 jam yang lalu
Abdi Rangkuti Abdi Rangkuti, Mayang dan Syakila AzZa menyukai siaran anda dalam ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
Semalam pada pukul 8.03 pagi
Abdi Rangkuti Abdi Rangkuti menyukai kiriman anda dalam ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.: "MOGA PENGHIJRAHAN KITA KE JALAN..."
Semalam pada pukul 8.03 pagi
Abdi Rangkuti Abdi Rangkuti menyukai kiriman anda dalam ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.: "MOGA PENGHIJRAHAN KITA KE JALAN..."
Semalam pada pukul 8.03 pagi
Abdi Rangkuti Abdi Rangkuti menyukai kiriman anda dalam ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.: "1 OKTOBER ADALAH HARI KESAKTIAN..."
Semalam pada pukul 8.03 pagi
Mazlan Zainal menyebut anda pada komen.
Semalam pada pukul 7.42 pagi
Mazlan Zainal menyukai komen anda: "Aamiin Ya RabbalA'Lamiin.".
Semalam pada pukul 7.42 pagi
Ana Yuhana Mohd Salleh, Bunda Restu dan 4 yang lain juga telah memberi komen pada fotoMazlan Zainal.
Semalam pada pukul 7.32 pagi
Suttan Seghayo mengesahkan siaran anda di Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
Semalam pada pukul 7.27 pagi
Suttan Seghayo mengesahkan siaran anda di Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
Semalam pada pukul 7.27 pagi
Suttan Seghayo mengesahkan siaran anda di Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
Semalam pada pukul 7.27 pagi
Anif Jdt,Ika Erica dan 4 yang lain menyukai siaran anda di AKU HAMBAH ALLAH: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
Semalam pada pukul 6.34 pagi
Rohainah Hj Mat Noor, Rozeline Vitalis dan Sharizan Shariff menyukai siaran anda dalam Meja Ekspresi Puisi: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
Semalam pada pukul 1.31 pagi
Abdullah Alangalang, Ahmad Solihin dan Akira Yudha Khanzha menyukai siaran anda dalam Awaluddin Ma'rifatullah: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
Semalam pada pukul 1.11 pagi
Fatma Wati menyukai komen anda: "Aamiin.".
Semalam pada pukul 12.16 pagi
Mas Ade dan Alek Safri Winando menyukai siaran anda dalam Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "DENGAN BERSASTERA AKU DAPAT BERBAKTI ..."
pada 2hb Oktober jam 11.42 ptg
Amril Kedah,Arin Andit dan 4 yang lain menyukai siaran anda di Makrifat Cinta: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
pada 2hb Oktober jam 11.34 ptg
Azahar Yahaya dan Tulus Widodo menyukai kiriman anda: "ALLAH DUGA TANDA CINTA aku cinta..."
pada 2hb Oktober jam 11.17 ptg
Rashid Kocai dan Lina Abdullah menyukai siaran anda dalam InDAHnya ISLam MANisNYA IMaN & RASHID KOCAI: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
pada 2hb Oktober jam 10.59 ptg
Nisah Hanisah,Jueliana Jue dan 6 yang lain menyukai siaran anda di SenTuhan JiWa Adam&Hawa: "ILMU ALLAH TIADA PENGHUJUNG ..."
pada 2hb Oktober jam 10.45 ptg
Azizah Sukor dan Khamuria Raffi menyukai siaran anda dalam Menuju Jalan PULANG: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
pada 2hb Oktober jam 10.10 ptg
Ro Kamali, Adeirawan Irawan dan Ham Dan menyukai siaran anda dalam ''Salam Tauhidnya Allah'': "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
pada 2hb Oktober jam 9.44 ptg
Keyy Had dan Mhd Syukur menyukai siaran anda dalam PUTRA-PUTRI MELAYU SERUMPUN (MALAYSA & RIAU): "1 OKTOBER ADALAH HARI KESAKTIAN..."
pada 2hb Oktober jam 9.26 ptg
Ario Wijaya, Lee Harraz dan Tulus Widodo menyukai siaran anda dalam Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'KITALAH..."
pada 2hb Oktober jam 8.47 ptg
Ario Wijaya, Lee Harraz dan Tulus Widodo menyukai siaran anda dalam Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "Bukan saja pewaris leluhur ...telah..."
pada 2hb Oktober jam 8.47 ptg
Suppian Ahmad,Wira Sakti dan 9 yang lain menyukai siaran anda di KITA TETAP SETIAKAWAN...: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
pada 2hb Oktober jam 8.33 ptg
Suppian Ahmad,Mohd Zani dan 7 yang lain menyukai siaran anda di KITA TETAP SETIAKAWAN...: "ILMU ALLAH TIADA PENGHUJUNG ..."
pada 2hb Oktober jam 8.33 ptg
Nurul Amira, Is Lee Hidan dan Hanamichi Pengembara Kesepian menyukai siaran anda dalam <INDAHNYA NILAI PERSAHABATAN>: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
pada 2hb Oktober jam 8.07 ptg
Murba Terpinggir menyukai foto anda pada garis masanya: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
pada 2hb Oktober jam 7.57 ptg
Neng Yang Timah,Fazidah Shari dan 2 yang lain menyukai siaran anda di Jom berubah kerana allah: "ILMU ALLAH TIADA PENGHUJUNG ..."
pada 2hb Oktober jam 7.28 ptg
Neng Yang Timah,Yatie Kamill dan 5 yang lain menyukai siaran anda di Jom berubah kerana allah: "Selagi tak mati kita tak insaf dah mati..."
pada 2hb Oktober jam 7.28 ptg
Rashid Kocai, Maria Jaffar dan Rashid Kocai juga memberi komen pada foto Rashid Kocai.
pada 2hb Oktober jam 7.03 ptg
Rashid Kocai bertindak balas kepada kiriman anda dalam InDAHnya ISLam MANisNYA IMaN & RASHID KOCAI: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
pada 2hb Oktober jam 6.56 ptg
Adeirawan Irawan komen tentang Kirim di dalam ''Salam Tauhidnya Allah''.
pada 2hb Oktober jam 6.12 ptg
Tulus Widodo menyukai kiriman anda dalam Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.: "OBOR API PERJUANGANMU KAMI PASTIKAN..."
pada 2hb Oktober jam 5.58 ptg
Faried Ma Ma menyukai kiriman anda dalam aku ingin bersamamu selamanya.: "MOGA PENGHIJRAHAN KITA KE JALAN..."
pada 2hb Oktober jam 5.58 ptg
Tulus Widodo dan Azahar Yahaya menyukai kiriman anda: "1 OKTOBER ADALAH HARI KESAKTIAN..."
pada 2hb Oktober jam 5.52 ptg
Jebatadam Jebatadam,Coit Rashid dan 2 yang lain menyukai siaran anda di KITA TETAP SETIAKAWAN...: "ILMU ALLAH TIADA PENGHUJUNG ..."
pada 2hb Oktober jam 4.27 ptg
Prinzcezz Ziza menyukai kiriman anda dalam MALAYSIA INDONESIA - DUA NEGARA SERUMPUN.: "1 OKTOBER ADALAH HARI KESAKTIAN..."
pada 2hb Oktober jam 4.15 ptg
Azahar Yahaya menyukai kiriman anda.: "MOGA PENGHIJRAHAN KITA KE JALAN..."
pada 2hb Oktober jam 4.05 ptg
AS Alwi dan Suttan Seghayo menyukai siaran anda dalam PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "hehehe apakah persahabatan kita dulu..."
pada 2hb Oktober jam 3.33 ptg
Jebatadam Jebatadam juga telah membalas komennya di KITA TETAP SETIAKAWAN....
pada 2hb Oktober jam 2.50 ptg
Jebatadam Jebatadam menyukai komen anda: "kita percaya ...dalam situasi apapun..."
pada 2hb Oktober jam 2.50 ptg
Rosniza Ibrahim telah menyebut anda di komen dalam *SAHABAT KAU ANUGERAH TERINDAH *.
pada 2hb Oktober jam 2.41 ptg
Kamis Aru komen tentang Kirim di dalam IMAN & TAQWA ~HAQ~DO'A & SHOLAT.
pada 2hb Oktober jam 2.39 ptg
Ain Nur Haq bertindak balas kepada kiriman anda dalam IMAN & TAQWA ~HAQ~DO'A & SHOLAT: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
pada 2hb Oktober jam 2.25 ptg
Tulus Widodo dan Azahar Yahaya menyukai kiriman anda: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
pada 2hb Oktober jam 2.16 ptg
Kartiyem Yucilik, Maisarah Manja dan Sutera Bidadari menyukai siaran anda dalam TEAM CINTA ALLAH S.W.T DAN CINTA RASULULLAH S.A.W: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
pada 2hb Oktober jam 2.12 ptg
Akira Yudha Khanzha menyukai kiriman anda dalam Awaluddin Ma'rifatullah.: "ANGANMU ANGANKU DI ILUSI MIMPI JADI..."
pada 2hb Oktober jam 1.59 ptg
Kasih Liza Saidin komen tentang Kirim di dalam KITA TETAP SETIAKAWAN....
pada 2hb Oktober jam 1.40 ptg
Kasih Liza Saidin dan Jebatadam Jebatadam telah memberi komen pada siaran anda di KITA TETAP SETIAKAWAN....
pada 2hb Oktober jam 1.27 ptg
Jebatadam Jebatadam menyukai komen anda: "apakah persahabatan kita dulu akrab..."
pada 2hb Oktober jam 1.12 ptg
Jebatadam Jebatadam menyukai komen anda: "selamat tgh hari Alhamdulillah kabar..."
pada 2hb Oktober jam 1.12 ptg
Lee Harraz bertindak balas kepada kiriman anda dalam Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "OBOR API PERJUANGANMU KAMI PASTIKAN..."
pada 2hb Oktober jam 1.06 ptg
Mubin Musa mengesahkan siaran anda di AKU HAMBAH ALLAH.
pada 2hb Oktober jam 1.01 ptg
Lina Abdullah komen tentang Kirim di dalam InDAHnya ISLam MANisNYA IMaN & RASHID KOCAI.
pada 2hb Oktober jam 12.47 ptg
Nor Zurah menyukai kiriman anda dalam kita tetap sejiwa.: "TAKBIR RAYA AIDIL ADHA KEAGUNGAN HANYA..."
pada 2hb Oktober jam 12.46 ptg
Rashid Kocai telah menambah foto dalam SeiNdAh CiNtA IsLaM (Rashid Kocai).
pada 2hb Oktober jam 12.44 ptg
Rashid Kocai mengirim pada TINTA TAmPA naMa @RAshID KOcAI.
pada 2hb Oktober jam 12.43 ptg
Rashid Kocai mengirim pada InDAHnya ISLam MANisNYA IMaN & RASHID KOCAI.
pada 2hb Oktober jam 12.42 ptg
Rashid Kocai mengirim pada penulis buta @ RASHID KOCAI.
pada 2hb Oktober jam 12.42 ptg
Rashid Kocai dan Rashid Kocai suka komen anda: "hehehe apakah persahabatan kita dulu..."
pada 2hb Oktober jam 12.39 ptg
Rashid Kocai dan Rashid Kocai suka komen anda: "kini sepi pun jangan sampai mengejek..."
pada 2hb Oktober jam 12.39 ptg
Rashid Kocai dan Rashid Kocai suka komen anda: "apakah persahabatan ktia dulu akrab..."
pada 2hb Oktober jam 12.39 ptg
Rashid Kocai juga telah memberikan komen pada Rashid Kocai's foto.
pada 2hb Oktober jam 12.36 ptg
Suttan Seghayo menyukai kiriman anda dalam PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
pada 2hb Oktober jam 12.28 ptg
Suttan Seghayo menyukai kiriman anda dalam PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
pada 2hb Oktober jam 12.28 ptg
Suttan Seghayo telah menambah foto dalam PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
pada 2hb Oktober jam 12.27 ptg
Sutera Bidadari komen tentang Kirim di dalam TEAM CINTA ALLAH S.W.T DAN CINTA RASULULLAH S.A.W.
pada 2hb Oktober jam 12.19 ptg
Amiezan Fhazieha komen tentang Kirim di dalam SAHABAT HATI BERBICARA.
pada 2hb Oktober jam 12.01 ptg
Amiezan Fhazieha menyukai kiriman anda dalam SAHABAT HATI BERBICARA.: "SALAM MAAL HIJRAH SALAM MUHARRAM 1438H ..."
pada 2hb Oktober jam 12.01 ptg
Manda Conai telah memberi komen pada siarkan anda.
pada 2hb Oktober jam 11.57 pagi
Purnama Hati Bulan dan Azroy Faez menyukai siaran anda dalam Puisi Cinta: "LAUTAN SASTRAMU LIHATLAH LADANG..."
pada 2hb Oktober jam 10.33 pagi
Allaudin Sheikh telah berkongsi kiriman anda dalam sampaikan salam serumpun melayu nusantara.
pada 2hb Oktober jam 10.15 pagi
Allaudin Sheikh menyukai kiriman anda dalam sampaikan salam serumpun melayu nusantara.: "MOGA KITA BERSAMA MENERUSKAN PERJUANGAN..."
pada 2hb Oktober jam 10.14 pagi
Uc Is menyukai kiriman anda dalam KITA SEMUA MILIK ALLAH SWT.: "AKU BERKARYA KERANA-MU ALLAH TERIMALAH..."
pada 2hb Oktober jam 9.24 pagi
Mutiah Mentari menyukai kiriman anda dalam " UKHWAH FILLAH ".: "ANGANMU ANGANKU DI ILUSI MIMPI JADI..."
pada 2hb Oktober jam 9.23 pagi
Suttan Seghayo mengesahkan siaran anda di Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
pada 2hb Oktober jam 9.23 pagi
Suttan Seghayo mengesahkan siaran anda di Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
pada 2hb Oktober jam 9.23 pagi
Suttan Seghayo mengesahkan siaran anda di Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
pada 2hb Oktober jam 9.23 pagi
Suttan Seghayo mengesahkan siaran anda di Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
pada 2hb Oktober jam 9.22 pagi
Saib Tullah juga telah komen tentang foto di dalam SeiNdAh CiNtA IsLaM (Rashid Kocai).
pada 2hb Oktober jam 9.19 pagi
Mutiah Mentari menyukai kiriman anda dalam " UKHWAH FILLAH ".: "BERSAMA KITA TEBARKAN KEBAIKAN MELALUI..."
pada 2hb Oktober jam 9.17 pagi
CT NZ menyukai kiriman anda dalam Jom berubah kerana allah.: "kita saling memayungi kerana matlamat..."
pada 2hb Oktober jam 9.09 pagi
Manja Manja Man,Dwi Astuti dan 7 yang lain turut komen pada foto KITA SEMUA MILIK ALLAH SWT.
pada 2hb Oktober jam 9.04 pagi
Nor Fariez menyukai kiriman anda dalam sahabat selamanya........: "SAHABAT ALAMMAYAKU JANGAN ADA BENCI DI..."
pada 2hb Oktober jam 8.11 pagi
Nor Fariez menyukai kiriman anda dalam sahabat selamanya........: "TUHAN TOLONGLAH PINJAMKAN USIANYA..."
pada 2hb Oktober jam 8.09 pagi
Mutiah Mentari menyukai kiriman anda dalam " UKHWAH FILLAH ".: "SAHABATKU BERSAHABAT DENGANMU TERLALU..."
pada 2hb Oktober jam 7.41 pagi
Kalthom Zainal dan Nurash Rasidah telah memberi komen pada siaran anda di Jom berubah kerana allah.
pada 2hb Oktober jam 7.33 pagi
Mutiah Mentari dan Othman Yusop menyukai siaran anda dalam " UKHWAH FILLAH ": "TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'KITALAH..."
pada 2hb Oktober jam 7.20 pagi
Azizan Hamid komen tentang Kirim di dalam SenTuhan JiWa Adam&Hawa.
pada 2hb Oktober jam 6.09 pagi
Fatma Wati telah menyebutkan anda dalam komennya.
pada 2hb Oktober jam 5.13 pagi
Fatma Wati menyebut anda pada komen.
pada 2hb Oktober jam 5.07 pagi
Fatma Wati menyukai komen anda: "Moga fatma cepat sembuh Aamiin.".
pada 2hb Oktober jam 5.06 pagi
Murba Terpinggir dan Tulus Widodo menyukai kiriman anda: "KENAPA KITA DIHANTAR KE DUNIA? "Kita..."
pada 2hb Oktober jam 4.43 pagi
Tulus Widodo menyukai kiriman anda.: "ILMU ALLAH TIADA PENGHUJUNG ..."
pada 2hb Oktober jam 1.55 pagi
Rie Sigit Tadim menyukai kiriman anda dalam PENYAIR MALAYSIA, INDONESIA, SINGAPURA, BRUNEI , PATANI DI INTERNET.: "ALLAH TEMUKAN KITA ATAS KEHENDAK-NYA..."
pada 2hb Oktober jam 12.38 pagi
Rie Sigit Tadim dan Ratnasam Sib II menyukai siaran anda dalam PENYAIR MALAYSIA, INDONESIA, SINGAPURA, BRUNEI , PATANI DI INTERNET: "SALAM CINTA SASTRA NUSANTARA
·
KITA..."
pada 2hb Oktober jam 12.36 pagi
Nor Azam menyukai kiriman anda dalam SenTuhan JiWa Adam&Hawa.: "KOTA SASTERA KERAJAAN ILUSI RATU RIMBA..."
pada 1hb Oktober jam 11.31 ptg
Coit Rashid,Arifin Abdul Hadi dan 3 yang lain menyukai siaran anda di KITA TETAP SETIAKAWAN...: "OBOR API PERJUANGANMU KAMI PASTIKAN..."
pada 1hb Oktober jam 11.13 ptg
Afza Nur Haq,Wan NorAini dan 3 yang lain menyukai siaran anda di SenTuhan JiWa Adam&Hawa: "BIAR ORANG BALING KITA DENGAN BATU LUKA..."
pada 1hb Oktober jam 10.30 ptg
Afza Nur Haq,Hanizan Bakar dan 10 yang lain menyukai siaran anda di SenTuhan JiWa Adam&Hawa: "moga kita selalu mendapat undangan..."
pada 1hb Oktober jam 10.28 ptg
Hanita Nita menyukai kiriman anda dalam Menuju Jalan PULANG.: "UKIRAN DAUNAN KASIH RATU RIMBA NIAGARA..."
pada 1hb Oktober jam 9.44 ptg
Jalina Karim,Ida Rasyid dan 4 yang lain menyukai siaran anda di aku ingin bersamamu selamanya: "JANTUNGMU JANTUNGKU SEIRING MENYEBUT..."
pada 1hb Oktober jam 8.05 ptg
Jalina Karim,Na Hashim dan 2 yang lain menyukai siaran anda di aku ingin bersamamu selamanya: "Andai suatu saat nanti apa yang kau..."
pada 1hb Oktober jam 8.05 ptg
Jalina Karim menyukai kiriman anda dalam aku ingin bersamamu selamanya.: "SALAM CINTA SASTRA NUSANTARA
·
KITA..."
pada 1hb Oktober jam 8.04 ptg
Jalina Karim dan Na Hashim menyukai siaran anda dalam aku ingin bersamamu selamanya: "OBOR API PERJUANGANMU KAMI PASTIKAN..."
pada 1hb Oktober jam 8.04 ptg
Jalina Karim dan Bin Awang menyukai siaran anda dalam aku ingin bersamamu selamanya: "LAUTAN SASTRAMU LIHATLAH LADANG..."
pada 1hb Oktober jam 8.03 ptg
Heniy Astiyanto Sh telah mengirim di dalam CURHAT GAYA MATARAM.
pada 1hb Oktober jam 7.33 ptg
Indra Satucinta menyukai kiriman anda dalam Puisi Cinta.: "pungguk...
di mana kamu?
adakah jiwamu..."
pada 1hb Oktober jam 5.17 ptg
Indra Satucinta menyukai kiriman anda dalam Puisi Cinta.: "DENGAN BERSASTERA AKU DAPAT BERBAKTI ..."
pada 1hb Oktober jam 5.17 ptg
Zee Zeekila, Afza Nur Haq dan Jamil Jamil menyukai siaran anda dalam SenTuhan JiWa Adam&Hawa: "LAUTAN SASTRAMU LIHATLAH LADANG..."
pada 1hb Oktober jam 2.25 ptg
Zee Zeekila,Maiza Maiza dan 4 yang lain menyukai siaran anda di SenTuhan JiWa Adam&Hawa: "Selagi tak mati kita tak insaf dah mati..."
pada 1hb Oktober jam 2.25 ptg
Adi Ghani,Yuastie Shafie dan 3 yang lain baru sahaja menyukai kirim anda dalam Jom berubah kerana allah: "PINGAT DARI ALLAH SWT YANG KITA SAMA..."
pada 1hb Oktober jam 2.07 ptg
Mariah Rasid,Rosnani Mat Hassan dan 5 yang lain menyukai siaran anda di sampaikan salam serumpun melayu nusantara: "SALAM CINTA SASTRA NUSANTARA
·
KITA..."
pada 1hb Oktober jam 12.42 ptg
Yuzzboss Yuzzboss menyukai kiriman anda dalam 🍃🌻JALINAN KASEH PERSAHABATAN🌻🍃.: "SALAM DARI JAKARTA DAUNAN KASIH Duhai..."
pada 1hb Oktober jam 12.28 ptg
Hanizan Bakar,Syed Helmi dan 5 yang lain menyukai siaran anda di SenTuhan JiWa Adam&Hawa: "YA ALLAH JADIKAN AL-QURAN SAHABAT..."
pada 1hb Oktober jam 10.49 pagi
Yuastie Shafie,Budu Ops Frenz dan 4 yang lain baru sahaja menyukai kirim anda dalam Jom berubah kerana allah: "kita saling memayungi kerana matlamat..."
pada 1hb Oktober jam 9.30 pagi
Coit Rashid, Abdul Kadir Kadir dan Suppian Ahmad menyukai siaran anda dalam Syurga Di Hati Kita: "OBOR API PERJUANGANMU KAMI PASTIKAN..."
pada 1hb Oktober jam 9.11 pagi
DARI ALLAH AKU DATANG KEPADA ALLAH AKU DIKEMBALIKAN
JANGAN KITA HALANG ORANG MEMBUAT KEBAIKAN
SEDANGKAN KITA LANGSUNG TIDAK MAHU BERBUAT KEBAIKAN INI BERMAKNA DI PEMIKIRAN KITA MAHUKAN KEHANCURAN SEBUAH NEGARA JIKA KITA BERSIKAP BEGITU LEBIH BAIK SEGERA MATI DARIPADA HIDUP KERANA HIDUP TIDAK MEMBERI ERTI PADA DIRI KITA SENDIRI APATAH LAGI PADA ORANG LAIN....
BUKANKAH ALLAH SURUH KITA BERAMAL KEPADA TUHAN DAN BERBAKTI KEPADA MANUSIA BERBEZAAN PENDAPAT ITU BIASA TAPI MATLAMATNYA TETAP SAMA MAHU MENJADI KHALIFAH DI MUKA BUMI INI YANG ALLAH REDHA SEBELUM DIJEMPUT PULANG KE PANGKUAN-NYA.
KAMU HARUS INGAT MANUSIA ITU HIDUP ATAS NIATNYA
JIKA KITA NIAT JAHAT PASTI MATI DALAM KEJAHATAN
JIKA KITA NIAT BAIK PASTI MATI DALAM KEBAIKAN KERANA SETIAP KEBAIKAN ITU
ADALAH DATANG DARI ALLAH ....
DARI ALLAH AKU DATANG KEPADA ALLAH AKU DIKEMBALIKAN MOGA AKU MATI DALAM KEBAIKAN MEMBAWA NIAT-NIATKU YANG BAIK-BAIK
IN SHAA ALLAH AAMIIN.
RATU RIMBA NIAGARA
15 April 2013
AKU BUKAN KATAK DI BAWAH TEMPURUNG
aku bukan katak di bawah tempurung
aku adalah katak di bawah tempurung lut sinar
yang membolehkan aku memerhatikan seluruh dunia
apabila aku keluar dari tempurung lut sinar
aku tahu keadaan seluruh dunia
makanya kejayaan aku
benar-benar Allah yang ciptakan
DIA yang kehendaki takdirku begitu
berjaya atas usaha sendiri
dan Allahlah yang menentukan
usahaku berjaya atau tidak
bagaimana hebatpun aku bersastera
aku tetap hamba-Nya yang kerdil
kerana tanpa izin-Nya
aku cumalah hamba Allah yang tak tahu apa-apa
tentang ilmu dunia dan akhirat...
makanya tidak layaklah aku memakai pakaian sombong
seorang ratu... kerana aku bukan bercita-cita hendak menjadi ratu
aku hanya mahu menjadi hamba Allah dengan pakaian iman dan takwa
Moga Allah Perkenankan segala cita-citaku yang murni ini
Kepada agama bangsa dan negara jua di seluruh dunia
Bumi Allah tempat persinggahan untuk mempersiapkan bekalan ke negeri abadi
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
KARYAKU ASET NEGARAKU TERCINTA
KARYAKU ASET BUMI NUSANTARA TERSAYANG
MOGA KARYAKU MENJADI ASET AKHIRATKU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
9 April 2013
MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA ATAU USIA
ALLAH RAHMATILAH HIDUP MATIKU DAN SEMUA MEREKA YANG MENGENALI KARYAKU DI ALAMMAYA INI.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Ruhut Ricky Karya sastramu adalah obat paling ampuh utk mengobati jiwa2 nazak sperti yg kumiliki... Alhamdulillah... Allahu Akbar... Sejuta syukurku untuk Sang Khalik yang telah mengutusmu sebagai Penyembuh, Pemberkat, dan yang tak kalah pentingnya juga sebagai Cinta dan Kasih Sayang... Biarkan aku tenggelam dalam indahnya lautan sastramu yang sakral...
YANG KITA CARI ADALAH KETURUNAN / NASAB .... YANG DI DALAM BADAN / HATINYA TERTANAM RUH ALLAH .....YAITU ORANG - ORANG YANG BERIMAN KEPADA ALLAH ROBBUL'IZZATI
Yang Aku Cari Rakan Yang Bisa Menambahkan Saham Akhiratku jika itu ada padamu aku ingin menjadi teman dunia akhiratku seumur hidupku.
CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
Ya Allah kuburku sempit
Engkau luaskanlah sebagaimana Engkau luaskan karyaku seluas-luasnya
Ya Allah kuburku gelap gelita
Engkau indahkanlah sebagaimana Engkau izinkan aku berkarya yang indah-indah seindah Taman Syurga
Ya Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Menepati Janji
Engkau luaskanlah kuburku seluas-luasnya jadikanlah kuburku Taman-Taman Syurga tempat istirahatku yang bahagia abadi sehingga hari KEBANGKITAN. Termasuk juga mereka yang menyokong perjuangan sasteraku, AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
3 MUHARRAM 1438H
4 OKTOBER 2016
Ratu Rimba Niagara berkongsi kenangan.
MOGA AKU DITEMUKAN PERSAHABATAN DALAM KETAKWAAN DI FBKU DAN DI GRUP AAMIIN
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Kasih Liza Saidin Selamat pagi
Tak SukaBalasan131 min
Ratu Rimba Niagara Selamat pagi kembali sahabat...
SukaBalasan1 min
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...

PEMINPIN BERJIWA RAKYAT, 'RAKYAT MAJU NEGARA SEJAHTERA'
Sahabat Karib KD: "Belajarlah Mencintai, Yakin Kita Akan Dicintai ! Tapi, Jangan Menunggu Dicintai, Baru Mencintai", Salam Semangat Ketum DPP.Gema Independent Berseri KHAIRUDDIN (Al-Young Riau), . .
DUHAI PEMIMPIN BELAJARLAH MENCINTAI RAKYAT MISKIN MAKA KAMU AKAN BERUSAHA MEMBELA NASIB RAKYAT MISKIN. BARULAH INDEPENDENT BERSERI.....!!! ...
'SELAMAT HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA & INDONESIA TERCINTA!'
'KUCINTA DAN SAYANGIMU SAMPAI HUJUNG NYAWA!
' NYAWAKU INI JADI TARUHAN DEMI CINTAKU PADAMU'
'INILAH HADIAHKU UNTUK GENERASI KINI DAN AKAN DATANG MALAYSIA & INDONESIA.
UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MERAIKAN HARI KEPUTERAAN KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH KE 69 , HARI KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O15, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2015 DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2015'
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
20 ZULHIJJAH 1436H
4 OKTOBER 2015
Salam Muslim
Alhamdulilah syukur. Selamat pagi semua, sentiasa bersyukur dengan rezeki dan redha atas ketentuan yang telah ditakdirkanNya. #SalamMuslim #Iman #Islam#Quote
AKU JEMPUT REMBULAN KE KAMAR HATIKU
Sudah lama kujemput rembulan singgah ke kamar hatiku
akan kuhampar permaidani rindu menunggu kedatanganmu
akan kuhias tirai bercorak reranting meranti tempat pungguk merindu
dan kurenjis kasturi biar semerbak sewangi kasihku
namun rembulan tetap bermusafir di angin lalu
kamar hatiku sepi seperti selalu.
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
AKU CUMA MAHU JADI RATU DI HATI RAKYAT
AKU CUMA MAHU MENJADI RATU DI HATI RAKYAT
DAN RATU DI HATIMU
BIARPUN AKU BUKAN SEORANG RATU
CUMA RATU DI HATIMU
JIKA RAKYAT TAK SUDI
KAMU TAK SUDI
IYALAH TAK APA
ASALKAN ALLAH SUDI ITU SUDAH LEBIH BERMAKNA
DARI ALAM DAN SEISI-NYA
IN SHAA ALLAH AAMIIIN
RATU RIMBA NIAGARA
15 April 2013
DARI ALLAH AKU DATANG KEPADA ALLAH AKU DIKEMBALIKAN
JANGAN KITA HALANG ORANG MEMBUAT KEBAIKAN
SEDANGKAN KITA LANGSUNG TIDAK MAHU BERBUAT KEBAIKAN
INI BERMAKNA DI PEMIKIRAN KITA MAHUKAN KEHANCURAN SEBUAH NEGARA JIKA KITA BERSIKAP BEGITU LEBIH BAIK SEGERA MATI DARIPADA HIDUP KERANA HIDUP TIDAK MEMBERI ERTI PADA DIRI KITA SENDIRI APATAH LAGI PADA ORANG LAIN....
BUKANKAH ALLAH SURUH KITA BERAMAL KEPADA TUHAN DAN BERBAKTI KEPADA MANUSIA BERBEZAAN PENDAPAT ITU BIASA TAPI MATLAMATNYA TETAP SAMA MAHU MENJADI KHALIFAH DI MUKA BUMI INI YANG ALLAH REDHA SEBELUM DIJEMPUT PULANG KE PANGKUAN-NYA.
KAMU HARUS INGAT MANUSIA ITU HIDUP ATAS NIATNYA
JIKA KITA NIAT JAHAT PASTI MATI DALAM KEJAHATAN
JIKA KITA NIAT BAIK PASTI MATI DALAM KEBAIKAN KERANA SETIAP KEBAIKAN ITU
ADALAH DATANG DARI ALLAH ....
DARI ALLAH AKU DATANG KEPADA ALLAH AKU DIKEMBALIKAN
MOGA AKU MATI DALAM KEBAIKAN MEMBAWA NIAT-NIATKU YANG BAIK-BAIK
IN SHAA ALLAH AAMIIN.
RATU RIMBA NIAGARA
15 April 2013
AKU BUKAN KATAK DI BAWAH TEMPURUNG
aku bukan katak di bawah tempurung
aku adalah katak di bawah tempurung lut sinar
yang membolehkan aku memerhatikan seluruh dunia
apabila aku keluar dari tempurung lut sinar
aku tahu keadaan seluruh dunia
makanya kejayaan aku
benar-benar Allah yang ciptakan
DIA yang kehendaki takdirku begitu
berjaya atas usaha sendiri
dan Allahlah yang menentukan
usahaku berjaya atau tidak
bagaimana hebatpun aku bersastera
aku tetap hamba-Nya yang kerdil
kerana tanpa izin-Nya
aku cumalah hamba Allah yang tak tahu apa-apa
tentang ilmu dunia dan akhirat...
makanya tidak layaklah aku memakai pakaian sombong
seorang ratu... kerana aku bukan bercita-cita hendak menjadi ratu
aku hanya mahu menjadi hamba Allah dengan pakaian iman dan takwa
Moga Allah Perkenankan segala cita-citaku yang murni ini
Kepada agama bangsa dan negara jua di seluruh dunia
Bumi Allah tempat persinggahan untuk mempersiapkan bekalan ke negeri abadi
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
KARYAKU ASET NEGARAKU TERCINTA
KARYAKU ASET BUMI NUSANTARA TERSAYANG
MOGA KARYAKU MENJADI ASET AKHIRATKU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
9 April 2013
MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA ATAU USIA
ALLAH RAHMATILAH HIDUP MATIKU DAN SEMUA MEREKA YANG MENGENALI KARYAKU DI ALAMMAYA INI.
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Ruhut Ricky Karya sastramu adalah obat paling ampuh utk mengobati jiwa2 nazak sperti yg kumiliki... Alhamdulillah... Allahu Akbar... Sejuta syukurku untuk Sang Khalik yang telah mengutusmu sebagai Penyembuh, Pemberkat, dan yang tak kalah pentingnya juga sebagai Cinta dan Kasih Sayang... Biarkan aku tenggelam dalam indahnya lautan sastramu yang sakral...
YANG KITA CARI ADALAH KETURUNAN / NASAB .... YANG DI DALAM BADAN / HATINYA TERTANAM RUH ALLAH .....YAITU ORANG - ORANG YANG BERIMAN KEPADA ALLAH ROBBUL'IZZATI
Yang Aku Cari Rakan Yang Bisa Menambahkan Saham Akhiratku jika itu ada padamu aku ingin menjadi teman dunia akhiratku seumur hidupku.
CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
Ya Allah kuburku sempit
Engkau luaskanlah sebagaimana Engkau luaskan karyaku seluas-luasnya
Ya Allah kuburku gelap gelita
Engkau indahkanlah sebagaimana Engkau izinkan aku berkarya yang indah-indah seindah Taman Syurga
Ya Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Menepati Janji
Engkau luaskanlah kuburku seluas-luasnya jadikanlah kuburku Taman-Taman Syurga tempat istirahatku yang bahagia abadi sehingga hari KEBANGKITAN. Termasuk juga mereka yang menyokong perjuangan sasteraku, AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
1 MUHARRAM 1438H
2 OKTOBER 2016
◦˚☆☆ — Kata Mutiara ◦˚☆☆ —
Orang pandai dan beradab tak kan diam di kampung halaman..
Tinggalkan negerimu dan merantaulah ke negeri orang...
Pergilah, kan kau dapatkan pengganti dari kerabat dan teman..
Berlelah-lelahlah, manisnya hidup terasa setelah lelah berjuang..
Aku melihat air yang diam menjadi rusak karena diam tertahan
Jika mengalir menjadi jernih jika tidak dia kan keruh menggenang....
Singa tak kan pernah memangsa jika tak tinggalkan sarang...
Anak panah jika tidak tinggalkan busur tak kan kena sasaran
Jika saja matahari di orbitnya tak bergerak dan terus diam
Tentu manusia bosan padanya dan enggan memandang...
Rembulan jika terus-menerus purnama sepanjang zaman...
Orang-orang tak kan menunggu saat munculnya datang..
Biji emas bagai tanah biasa sebelum digali dari tambang
Setelah diolah dan ditambang manusia ramai memperebutkan
Kayu gaharu tak ubahnya kayu biasa di dalam hutan...
Jika dibawa ke kota berubah mahal jadi incaran hartawan...
Salam Ukhuwah fillah selalu.....
                               
             
            
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
3 MUHARRAM 1438H
4 OKTOBER 2016

0 comments:

Post a Comment

 
;