Tuesday 7 July 2020

SASTERAKU ANUGERAH-NYA TERINDAH (35) KITA SEMUA BERASAL DARI SYURGA


SASTERAKU ANUGERAH-NYA TERINDAH (35) KITA SEMUA BERASAL DARI SYURGA

2 tahun yang lepas


7 Julai 2018 
Dikongsi dengan Awam
Awam
Allahumma Aamiin Ya ROBBAL Aalamiin..
🌿❤🌿❤🌿❤🌿❤🌿❤🌿❤🌿❤🌿❤🌿❤🌿berasa penuh nostalgia.
Kongsi
PADA HARI INI
PADA HARI INI
2 tahun yang lepas
PADA HARI INI
1 tahun lepas
As Salam,
Pasti ada yg terbaik yg Allah beri
setiap hambanya pasti merasa
Biar tak sama tapi saling mengisi
nikmat Allah itu tidak terjangka...
PADA HARI INI
1 tahun lepas
7 Julai 2019 
Dikongsi dengan Rakan-rakan anda
Rakan
Mengenalimu satu keindahan berpisah denganmu satu kelukaan...
justeru kuhargai persahabatan kita...moga sampai Syurga kita
bersilaturahim. Aamiin.


PADA HARI INI
8 tahun 
BAHASA PUISI ADALAH ILHAM DARI ILAHI
Bismillahirahmanirrahim
Assalamualaikum wr wb
Semua rakan-rakan sastra yang sentiasa disanjungi..
Ucapan sekalung tahniah kepada semua yang terlibat
Dalam menjayakan buku
'ANTOLOGI PUISI PENYAIR 5 NEGARA'
Satu usaha murni memartabatkan Kesusasteraan Bahasa Melayu
Di mata dunia
Syabas! Kepada semua rakan-rakan sastra yang terpilih
Karena karyamu karyaku dihargai oleh yang sudi menghargai
Samalah kita bersyukur atas kurniaan bakat menulis dari Ilahi
Kepada rakan sastra yang tak terpilih buat masa ini
Sabarlah ye...Insya-Allah akan terpilih juga nanti
Asalkan sentiasa berfikiran positif menghantar karya
Tanpa jemu dan berputus asa
Kita berkarya bukanlah untuk mendapat pengikhtirafan
Tapi kita menulis adalah atas dasar minat menulis yang
Amat mendalam
Kalau tanpa minat pasti kita nggak bisa menulis
Saya percaya semua yang bergelar penulis
Mesti minat menulis sejak zaman kanak-kanak lagi
Sama seperti saya...
Saya masih ingat lagi semasa di alam remaja
Setiap kali saya melihat remaja-remaja membaca novel
Saya bayangkan novel yang mereka baca itu adalah
Novel karya saya...
Lucu kan?
Yang amat melucukan sekali apabila kawan sastra saya
Kata buku antologi cerpen terbitan DBP sudah diterbitkan
Nama saya ada juga tercatat di kumpulan senarai
Nama-nama penulis terkenal di Malaysia
Bagai tak percaya saya di kala itu
Dan tanpa berfikir saya mencari ke toko buku bagi mempastikan
Adakah benar cerita rakan sastra saya itu
Sekali lagi saya terkedu
Seakan tak percaya tapi itulah realitinya
Syukur pada-Nya
Sepanjang pulang dari toko buku
Saya senyum dalam dakapan buku Antologi Cerpen DBP
Yang ada karya saya
Itu cerita 30 tahun yang dulu saya terperanjat
Sekarang ini berita karya saya di bukukan
DI BUKU ANTOLOGI PUISI PENYAIR 5 NEGARA
Bagaikan tak percaya tapi pabila nama saya
Tersenarai saya percaya dalam senyum
Karena ada yang sudi menghargai karya saya
Syukur Alhamdulillah
Tidak pernah terfikir pula saya ini
Menjadi seorang penyair
Mewakili 5 negara
Karena sebelum ini tiada
Karya puisi saya dibukukan
Di mana-mana penerbitan
Mungkin saya teringat kata-kata
Rakan sastra saya yang amat saya sanjungi
Saudara Naga Pamungkas
Menyatakan setiap kata-kata saya
Adalah puisi
Sejak daripada itulah saya berpuisi
Terima kasih Saudara Naga Pamungkas
Karena kata-kata semangatmu
Membuatkan aku berkata-kata
Dalam irama puisi
Bahasa puisi memang indah
Seindah pelangi di malam hari
Yang menulisnya tenang
Yang membaca pun tenang
Setenang air di kali Syurga
Bahasa puisi adalah bahasa qalbu
Bahasa qalbu datangnya dari
Ilham Ilahi untuk penulis
Karena setiap yang baik
Adalah dari-Nya
Maka bahasa puisi adalah
Ilham dari Ilahi
Sebab itu bahasa puisi itu indah!
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
22 Mei 2012
May 22 at 8:26am · Like · 4
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
7 Julai 2012
3
3 Perkongsian
Kongsi
PADA HARI INI
8 tahun yang lepas
7 Julai 2012 
Dikongsi dengan Rakan-rakan anda
Rakan
ayuh...perangi...!!
Fisabillillah..
hunuskan akalmu
pada ratanya tanah hakikat
memakrifatkan sang iblis perencana
menikam kalbunya di dalam hatimu...
hentikan sorak amarah
timbuslah keakuan tanpa keduaan
bentangkan sejadah nuranimu di pangkal Rohani
agar zahir InsaniMu menimbulkan batin Rabbani
yang awalMu adalah Nur..yang akhirMu adalah Roh
goyangkan zikirmu di makam Ibrahim
nanti Nur Al Amin mensirna Cahaya Yang terpuji
dalam dakap jasadmu di alam mithal
akan tercerminlah BayangNya di Wajah senyumMu
..langkah lah...biar matiMu berselimutkan syahid...!!
By : AwaL N akhir
Unlike · · Unfollow Post · 19 hours ago near Kuala Lumpur
You like this.
MATIMU BERSELIMUTKAN SYAHID
Fisabililllah...
Dunia yang didambakan oleh hamba-Nya...
Yang mempertaruhkan hidup hanya untuk ke jalan-Nya
Sesiapa saja boleh menjadi pejuang fisabilillah
Boleh jadi kamu aku mereka atau sesiapa saja
Tanpa syarat diletakkan khusus oleh-Nya
Sesiapa berhak menjadi pejuang fisabilillah...
Asalkan pejuangannya jelas matlamatnya tepat
Bukan kabur atau celaru pemikiran
Dia harus fokus apa yang diperjuangkan
Semua pejuang fisabilillah akan diuji terus diuji
Jika sanggup terus terusan diuji
Sepak terjang manusia durjana
Silakan turun ke medan juang
Tanpa mengenal apa erti takut
Yang dia takut cuma Tuhan
Kerana ingin meraih cinta Tuhan
Dia mahu menjadi pejuang fisabilillah
Biarpun dunia menepikannya
Tapi dia percaya jika ke jalan-jalan Allah yang diusahakan
Dunia akan datang ke telapak kaki dan nilai dirinya
Tak ubah seperti bangkai yang telah mereput
Jika tiada nilaian di Sisi-Nya
Amatlah malang dunia akhirat
Jadi apa hendak dikisahkan
Dengan kecewa di dunia ini
Jika hendak dibandingkan kecewa di akhirat
Makanya teruslah melangkah pejuang fisabilillah
Makammu telah menanti...
Mewangi bersama pejuang syahid yang lain
Matimu berselimutkan syahid
Syurga melambai senyum padamu....!!!
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Bahagia dunia akhiratmu...
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
7 Julai 2012
KARYA AWAL N AKHIR & PUTRI RIMBA NIAGARA
(PETIKAN DARIPADA GRUP PUISI ILAHI)
7 Julai 2012

PADA HARI INI
8 tahun yang lepas


7 Julai 2012 
Dikongsi dengan Rakan-rakan anda
Rakan
IKRAR JANJI SEORANG HAMBA KEPADA PENCIPTA-NYA
Duhai teman sastra yang tersanjung di hatiku
Kau sumber inspirasiku
Di kala hati ini berduka
Kau sapukan airmataku
Dengan sapu tangan kasih setulus hatimu
Di kala aku disepikan
Kau saja yang sudi menyahut puisiku berlagu rindu
Lalu aku rindu serindunya padamu
Di kala bulan memunculkan dirinya
Wajahmu ada di situ
Senyum padaku
Dan kudengar jelas
Gurindam puisimu berlagu rindu
Dan tanganmu kau hulurkan padaku
Menjemputku ke bulan
Bersamamu
Berlagu puisi
Puisi tentang rindu
Puisi tentang rindu pada-Nya
Dan kita sama-sama memuji-Nya
Tanpa henti dalam linangan airmata
Syahdu...
Bahagianya kita di kala itu
Kerana bulan
Tak jemu
Mengajar kita
Tentang rindu
Tentang cinta
Dan kita berkasih sayang
Sesama semata kerana-Nya
Bukan kerana harta dan pangkat
Kerana itu tidak dibawa ke
Padang Mahsyar
Yang akan dibawa
Cinta dalam Redha Ilahi
Di Mahsyar kita sendirian
Dibakar terik mentari sejengkal kepala
Merenangi lautan peluh yang berpeluh-peluh
Untuk menjawab segala ikrar janji seorang hamba
Pada Pencipta-Nya
Tiada siapa yang dapat membantu kita
Di kala itu biarpun orang yang kita sayangi di dunia dulu
Yang menjadi peneman setia di kala itu
Dan amat berharga untuk menebus diri
Adalah amalan yang di terima-Nya
Jika terlepas kita di Mahsyar
Makanya
Pintu Syurga menanti
Terbuka seluas-Nya
Untuk kita yang bahagia
Dari segala azab sengsara
Dan ketika itulah
Cinta kita yang kita Agungkan
Kerana-Nya akan bertaut kembali
Dan ku bersyukur dengan
Hubungan kasih sayang kita
Setulusnya kerana-Nya
Tanpa syarat kebendaan harta
Untuk menjalinkan kasih kita
Akhirnya membawa kita
Ke Syurga Ilahi
Aamin Aamin Aamin Ya Rabbal A'Lamin
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
7 Jun 2012ulai 2012


HIKMAH

Tak ada kejadian kebetulan

Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbacam
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al- Farj 27-30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diredhai, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajalla: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melJainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....aamiin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
                                                  
7 Julai  2020 

0 comments:

Post a Comment

 
;