Friday, 7 October 2016

KAMI HAMBA-MU (33) TENGOK KEAJAIBAN TANYALAH IMAN


KAMI HAMBA-MU (33) TENGOK KEAJAIBAN TANYALAH IMAN
aku redha Allah Tuhanku
moga Allah redhai hidup matiku AAmiin.

Mazlan Zainal berkongsi pautan.
3 jam
Suka
Komen

Ratu Rimba Niagara aku redha Allah Tuhanku
moga Allah redhai hidup matiku AAmiin.

TENGOK KEAJAIBAN TANYALAH IMAN
Senyumlah seluruh penghuni bumi....
kerana senyummu bisa membuatkan bumi ceria hingga ke malam hari disambut keceriaan bintang-bintang di langit bergemerlapan memancar cahaya terus ke bumi....hehehe indah senyumanmu duhai seluruh penghuni bumi...tak caya tanyalah rembintang ....
Suka
Komen

Suapan Berita

app-facebook
We're All Smiles!
Spread the joy and make someone happy today. Happy World Smile Day!

Suapan Berita

Rabeah Binti Mohd Ali mengirim dalam 2 kumpulan.
Rashid Kocai bersama Rashid Kocai.
15 jam
Hanya kematian mampu mengajar mu erti kehidupan.
Ada saatnya kenangan manis menjadi kenangan tersakit untuk diingat. Ada saatnya kamu menyadari bahwa dia yang dulu menggenggam tanganmu disenjang jalan dan melalui rintangan bersama pada akhirnya melepaskan tanganmu dan kamu harus berjalan kembali melewati rintangan yang sama, sendirian.


Foto drtuah.

PAHLAWAN RIMBA NIAGARA




Ratu Rimba Niagara telah berkongsi foto drtuah.
PAHLAWAN RIMBA PUTERI ARNAB @ PUTRI DIANA & PAHLAWAN SASTERA RATU RIMBA NIAGARA
-PAHLAWAN RIMBA PUTERI ARNAB YANG BERJASA
Pada suatu hari si Monggel merayap-rayap di lereng bukit. Si Monggel hendak ke kemuncak bukit. Dia ingin membuktikan kepada kawan-kawannya bahawa dia akan berjaya mendaki bukit yang tinggi walaupun dia cuma seekor kura-kura yang hodoh.
Sampai di pertengahan bukit si Monggel terjatuh. Nasibnya sungguh malang kerana cita-citanya untuk sampai ke kemuncak bukit gagal.
Si Monggel tidak dapat bangun. Dia cedera parah. Cengkerangnya pecah.
“Tolong! Tolong!” jeritnya dalam kesakitan.
Secara kebetulan Noni dan Mona sedang bersiar-siar di situ menghirup udara nyaman.
“Eh! Engkau dengar tak suara meminta tolong?” tanya Noni kepada Mona.
“Iyelah… suara itu di bukit sana!” jawab Mona.
“Mari kita pergi tengok?”
“Aku tak mahulah, kalau engkau nak… kau pergilah,” kata Mona lalu beredar dari situ.
Noni pergi mencari-cari di manakah arah suara yang meminta tolong. Alangkah terperanjatnya dia apabila didapati seekor kura-kura cedera parah.
“Kasihannya… baik aku tolong rawat lukanya,” kata hati kecil Noni.
“Aduh! Sakitnya!” jerit Monggel apabila Noni mencabut cengkerangnya.
“Maafkan aku cengkerang kau ni dah pecah, aku terpaksa menanggalkannya,” kata Noni sambil mengambil sehelai daun lalu ditutup luka yang terdedah.
Noni membawa Monggel di sebuah gua. Noni tinggal bersama rakannya Mona.
“Siapa yang kau bawa ni Noni? Eh! Gelinya aku tengok lukanya tu, nak loya aku,” kata Mona dengan sombongnya.
“Dia perlukan bantuan kita. Biarlah dia berehat di sini sementara lukanya sembuh. Kau jaga dia sekejap ya… aku nak panggil doktor.”
“Eh! Engkau ni buang masa aku aje. Lebih baik aku bersiar-siar daripada menjaga si hodoh ni,” kata Mona.
“Engkau ni… memang tak boleh tolong sikit. Ini hari dia malang… esok mana tahu kita pulak? Jadi kita harus tolong menolong,” nasihat Noni.
“Engkau ni memang dari dulu lagi suka tolong kawan. Engkau susah ada ke kawan-kawan tolong?”
“Aku menolong kawan bukanlah harapkan balasan. Tak macam engkau, ada ubi ada batas, ada hari pasti dibalas.”
“Zaman sekarang ni… kalau tak harap balasan…hai sampai bilapun menanggung rugi.”
“Malas aku nak layan kau ni! Dari dulu lagi asyik dengan ego kau aje. Baik aku pergi panggil doktor.”
Noni pergi memanggil doktor untuk merawat Monggel.
“Lukanya parah… kalau tidak dirawat, dia akan lumpuh buat selamanya.”
“Habis macam mana untuk meyelamatkannya?” tanya Noni.
“Untuk tumbuhkan semula kulit cengkerangnya, sedikit bulu biri-biri kau tu hendaklah ditampalkan ke kulit yang luka,” jelas doktor Marina seekor monyet betina yang mempunyai ijazah kedoktoran.
“Berilah saya tempuh dua hari untuk saya berbincang dengan kawan saya.”
“Kalau kamu sudah buat keputusan datanglah ke klinik saya. Saya harap jangan terlalu lama, dikhuatiri kura-kura ini akan mati nanti.”
“Baiklah doktor.”
Malam itu Noni berbincang dengan Mona.
“Mona aku nak minta tolong dengan kau sikit boleh tak?”
“Cakap ajelah!” kata Mona.
“Begini… aku sebenarnya hendak mendermakan bulu aku kepada kawan kita yang malang ni, tapi aku tak boleh berikan kerana bulu-buluku tidak akan tumbuh semula malah akan mengidap sakit kulit yang berpanjangan. Apa kata kau derma sedikit bulu kau tu kepadanya?”
“Kau sedar ke apa yang kau cakap ni?” tengking Mona.
“Tak boleh ke kau berkorban sedikit demi seorang kawan? Kau takkan rugi kalau kau berbuat baik sesama kita.”
“Walau apa pun yang kau kata, aku tetap dengan keputusan aku, jangan haraplah aku nak derma, walau sehelai bulu pun,” kata Mona dengan sombongnya.
Noni kecewa dengan sikap tamak sahabatnya Mona yang sedikitpun tidak rasa belas kasihan terhadap si Monggel yang malang itu.
Walaupun terpaksa menahan kesakitan yang amat sangat dan terpaksa menanggung sakit kulit yang berpanjangan, Noni mendermakan sedikit bulunya kepada si Monggel.
Setelah luka yang ditampal dengan bulu biri-biri, si Monggel kian hari kian sembuh. Dia boleh berjalan semula. Cengkerangnya tumbuh semula tetapi lebih cantik daripada dahulu. Kalau dahulu warnanya kehitaman tetapi sekarang berwarna kelabu seperti warna bulu si Noni.
“Wah! Sekarang kau dan sihat dan cengkerang kau pun dah tumbuh semula. Bertambah cantik dari dulu,” kata Noni dengan penuh gembira.
“Kalau tak kerana engkau, aku tak sesihat dan secantik ini Noni,” kata Monggel mengingatkan tragedi malang yang menimpanya dahulu.
Semenjak Monggel sihat dan cantik barulah Mona ingin berkawan dengan Monggel.
“Monggel mari kita pergi bersiar-siar di rimba sana. Hari ni ada pesta besar-besaran. Semua penghuni rimba bersuka ria,” kata Mona dengan suara yang lembut.
“Tak boleh aku dah janji dengan Noni, nan temankan Noni pergi menziarahi saudaranya yang sakit,” kata Monggel.
“Ala… biarlah dia pergi sendiri. Pergi tengok keluarganya sakit bukannya seronok… pergi pesta lagi seronok dapat bersuka ria.”
“Betul juga kata kau tu.”
“Jom kita pergi.” Mereka berdua pergi tanpa memberitahu Noni.
Semua yang hadir di pesta memuji Mona kerana bertuah memiliki Monggel yang cantik. Pujian yang melimpah ruah membuatkan Mona dan Monggel lupa daratan.
Mereka berdua hendak berpindah ke gua lain kerana tidak mahu tinggal bersama Noni yang mengidap sakit kulit.
“Kau juga nak pindah Monggel?”Tanya Noni menahan sebak di dadanya.
“Siapa nak tinggal dengan engkau? Nanti penyakit kulit kau tu menjangkit dengan kami pulak!” kata Monggel penuh angkuh.
“Betul kata engkau tu Monggel.”
“Engkau tahu tak Monggel kenapa aku jadi macam ni? Kerana nak menyelamatkan nyawa engkau. Aku sedih! Kecewa! Ini rupanya balasan engkau terhadap aku akhirnya. Kau tahu masa kau sakit dulu, adakah si Mona yang cantik ni menolong engkau? Aku tak sangka, begini rupanya budi kau terhadap aku!” Noni menangis semahunya.
“Ah! Jangan layan si gila ni, mari kita pergi!” kata Mona. Mereka berdua pergi meninggalkan Noni yang dalam kesedihan dan kesakitan.
• * * ************
Tersebutlah kisah seekor biri-biri berbulu emas tersesat di sebuah gua. Gua itu tempat tinggal Noni.
“Hai kawan… boleh aku tumpang berteduh di sini?”
“Boleh apa salahnya.”
“Kau ni macam tak sihat je? Kau sakit ke?” Tanya biri-biri berbulu emas sambil mendekati Noni.
“Jangan dekati aku! Nanti kau menjangkit,” kata Noni dengan nada lemah.
“O…rupanya kau sakit kulit. Sakit kau ni dah teruk? Kenapa kau biarkan?”
“Aku ubat macam mana pun tak akan sembuh.”
“Bukankah setiap penyakit itu ada penawarnya? Kau ni terlalu cepat putus asa…belum usaha lagi sudah mengalah.”
“Engkau fak faham kawan, sakit kulitku ini disebabkan aku langgar pantang larang nenek moyangku iaitu bulu biri-biriku tidak boleh di potong tapi kerana hendak menyelamatkan nyawa kawanku, aku korbankan sedikit buluku untuk menyembuhkan penyakitnya.”
“Sungguh baik hati engkau… mana perginya kawan engkau yang bertuah tu?”
“Dia dah pindah dari sini.” Noni menangis tidak dapat menahan sedih yang bukan kepalang.
“Tak patut dia buat kau macam tu… sepatutnya dialah yang menjaga dalam keadaan engkau yang sakit macam ni? Engkau ni nampak kurus… kau tak makan ke?”
“Aku terpaksa berlapar kerana aku tidak dapat mencari rezeki. Aku tak boleh terkena pancaran cahaya matahari. Nasib baiklah ada sahabatku sang tupai dialah yang bermurah hati memberiku makanan, biarpun dia sendiri juga susah. Apabila dia dapat rezeki lebih… dia beri lebih, budinya tak dapat hendak kubalas.”
“Beruntung kau dapat kawan sebaik Sang Tupai. Zaman sekarang ni… susah hendak cari kawan macam dia. Dah berapa lama kau menanggung sakit ni?”
“Baru enam tahun.”
“Enam tahun kau kata baru?”
“Iyelah hidup aku di gua, apa terjadi di luar rimba sana aku tak tahu.”
“Kasihan kau kerana nak menolong kawan, kau yang menanggung derita.”
“Salah kah aku berbuat baik sesama kita?”
“Salah tak salah tapi sampai diri sendiri merana susahlah, lagipun sahabat yang kau tolong tu tak mengenang budi. Kawan… kerana kejujuranmu sudikah kau menjadi sahabatku? Aku suka berkawan macam kau ni. Dah lama aku mencari kawan yang jujur dan berhati mulia,”
“Aku tak sangka…aku yang berpenyakit ni, ada yang sudi nak berkawan denganku,” kata Noni terharu dengan pengakuan kawan yang baru dikenalinya.
Mulai hari itu biri-biri berbulu emas bersahabat baik dengan Noni. Biri-biri emas bermurah hati mendermakan sedikit bulu emasnya kepada Noni yang mengidap sakit kulit akibat melanggar sumpah.
“Kau tak rasa rugi ke menderma bulu mu yang cantik?”
“Aku suka menderma kerana semakin aku menderma semakin cantik buluku.”
Semenjak menerima bulu sahabatnya itu penyakit yang dihidapi oleh Noni beransur sembuh. Yang anehnya bulu Noni turut bertukar menjadi warna emas seperti warna sahabatnya.
“Marilah kita bersiar-siar, lagi pun kau dah lama tak keluar dari gua ni tentu sekali kau rindukan kehijauan rimba dengan cahaya matahari,” kata biri-biri emas.
Ketika mereka hendak keluar, datang Sang tupai membawa makan untuk Noni.
“Sugi… kau tak kenal aku lagi ke?” Tanya Noni.
“Kau siapa?”
“Takkanlah sahabat baikmu kau tak kenal?”
“Aku manalah ada sahabat secantik dan sewangi engkau? Setahu aku sahabat setiaku hanyalah Noni. Ha… ini makanan yang aku bawakan untuknya. Dah empat hari aku tak datang… kasihan dia.”
“Kenapa kau tak datang?”
“Tempat biasa yang aku cari makan telah terbakar disebabkan kelalaian manusia membuang putung rokok ke rimba. Mujurlah semua penghuni rimba bergotong royong memadamkan api,kalau tidak habislah rimba ini terbakar dan penghuni rimba mati terbakar, kelaparan dan tak ada tempat mencari makan. Sungguh kejam manusia ni. Mereka tidak langsung mempunyai perasaan kasihan belas kepada penghuni rimba. Mereka tak tahu ke yang kita ni sebahagian daripada hidup mereka. Tanpa kehadiran kita tidak lengkaplah hidup mereka. Kalaulah kita bermuafakat untuk membuat serangan kepada mereka tak sampai satu hari matilah mereka,” kata Sang tupai panjang lebar.
“Tak sangka saya awak ni mempunyai pemikiran yang tinggi tapi bagaimana penghuni rimba nak serang manusia dalam masa satu hari?” sampuk biri-biri emas.
“Senang saja kitakan mempunyai pelbagai jenis. Ada yang ganas, besar, kecil, berbisa waima sebesar hama pun.”
“Bagaimana mereka nak buat?”
“Si Harimau boleh menerkam, si ular mematuk, si monyet boleh membaling, si gajah boleh memijak … itu belum termasuk jenis kecil,” jelas tupai sungguh-sungguh.
“Manusia mempunyai senjata canggih… boleh ke kamu melawan mereka, aku rasa kita yang musnah,” kata Noni ingin menduga sejauh mana kepintaran sahabatnya Sang Tupai.
“Sebelum senjata canggih mereka memusnahkan kita, kawan-kawan kita si tebuan, unggas, kumbang kecil masuk ke lubang telinga manusia. Aku yakin kalau kita muafakat kepada semua penghuni rimba tidak terkecualipun dalam sekelip mata saja manusia akan mati. Tapi kita ada rasa pertimbangan dan kita tidaklah sezalim mereka.”
“Yelah kau ni memang bijak tak sangka aku selama ini sang tupai sebijiak ini. Bertuah aku mempunyai sahabat seperti kau. Idea kau tu memang boleh diguna pakai dan jika manusia masih lagi tidak mahu mengubah sikapnya untuk memusnahkan kita, kita akan bertindak. Mereka ingat mereka bijak tapi kita lebih bijak daripada mereka,” kata Noni penuh semangat.
“Cuba kau terus terang dengan aku kau ni siapa sebenarnya? Kau macam kenal aku je?” Tanya Sang tupai kehairanan.
“Kan aku dah kata tadi ….aku ni Noni sahabatmu.”
“Aku tak percayalah.”
“Iye Sugi… dialah Noni sahabat setiamu…” kata biri-biri emas lalu menceritakan apa yang telah terjadi.
“Sekarang baru aku percaya, Noni syukurlah kau dah sembuh dan secantik ini pulak. Tuhan sudah memakbulkan doaku,” Sugi menangis kegembiraan.
Hari itu mereka bertiga bersiar-siar, menikmati kehijauan dan kedamaian rimba hingga ke petang. Tiba-tiba mereka terdengar suara meminta tolong.
“Sugi … kau dengar tak suara tu… aku rasa aku pernah dengar,” kata Noni.
“Iyelah tak silap aku suara itu…. suara si Monggel. Kenapa dia ya… macam suara menahan sakit aje… mari kita pergi tengok.”
Mereka terperanjat apabila mendapati Monggel mengalami cedera parah. Cengkerangnya yang cantik itu pecah. Dia menangis kesakitan.
“Kau Sugi… tolonglah aku Sugi, aku tak boleh bergerak lagi.”
“Sekarang baru nak minta tolong? Mana kawan kau Mona?”
“Dia dah lari… dia tidak mahu berkawan dengan aku. Barulah aku tahu siapa dia sebenarnya. Masa aku gagah dan cantik, dia sukakan aku tapi bila aku dit mpa kesusahan dia lari. Inilah balasan yang aku terima, aku bersikap zalim terhadap Noni. Aku biarkan dia hidup dalam kesusahan sedangkan dia bersusah payah kerana hendak menyelamatkan nyawaku,” rintih Monggel.
“Itulah kau tak tahu membalas budi… sekarang terimalah akibatnya,” sampuk biri-biri emas.
“Kau ni sapa?”
“Akulah sahabat Noni.”
“Kau tahu tak kerana hendak menyelamatkan engkau, dia menderita menanggung sakit selama enam tahun hanya mengurungkan diri di dalam gua. Mujurlah ada Sugi, dialah mencari makanan untuk Noni. Kalau tidak… tak tahulah apa akan jadi pada Noni. Tak sangka aku, kau sezalim itu.”
“Iye… aku memang zalim padanya sebab itulah aku dihempap batu besar sebagai membalas kezalimanku.” Monggel menangis tersedu-sedu tanda keinsafan.
“Noni yang sejak tadi mendengar perbualan mereka tidak dapat menahan sebak di dadanya. Dia menangis sambil menghampiri Monggel.
“Monggel aku maafkan engkau.”
“Engkau siapa?”
“Aku Noni.”
“Noni?” Tanya Monggel terperanjat.
“Iye…aku sahabat setiamu… yang sudah… sudahlah, buang yang keruh ambil yang jernih. Mari kurawat lukamu itu. Biarkan kujahit lukamu dengan benang kasihku,” kata Noni dengan penuh kasih sayang.
“Aku tak mahu! Tak mahu! Budimu yang dulu pun belum aku balas.”
“Setiap budi yang kuberi bukanlah harap balasan, yang penting kau dapat menerimaku sebagai sahabat dunia akhirat.
”Begitu tinggi budimu Noni.” Monggel menangis keinsafan.
Monggel dibawa ke gua. Luka Monggel dirawat. Noni mendermakan bulunya kepada Monggel bagi menggantikan cengkerangnya yang pecah. Mereka bertiga bergilir-gilir menjaga Monggel.
Hari demi hari luka Monggel sembuh dan cengkerangnya mula tumbuh tetapi cengkerang yang tumbuh tidak secantik dulu , hodoh dan menggerunkan sesiapa yang melihat.
“Maafkan aku Monggel, aku tak sangka cengkerang kau jadi hodoh macam ni.”
“Tak apalah Noni, nanti kalau cantik aku lupa diri, ini pun aku bersyukur kerana cengkerangku tumbuh semula, dapat juga aku melindungi daripada bahaya yang datang.
“Baguslah kau dah sedar,” kata Sugi
“Sekarang kita berempat menjadi sahabat baik. Mulai hari ini … kita akan tinggal di gua ini, kita akan mulakan hidup baru,” kata biri-biri emas.
Hari yang cerah itu mereka berempat bersiar-siar meredah rimba hinggalah sampai di sebuah istana.
“Itulah Istana Raja Rimba. Di istana itulah ada Puteri Arnab yang bernasib malang.”
“Puteri Arnab? Bernasib malang… kenapa?”
“Ceritanya begini. Puteri Arnab merupakan puteri yang cantik jelita. Bukan saja cantik dia mempunyai sifat penyayang. Dia suka membantu penghuni rimba yang bernasib malang. Di atas kebaikannya semua penghuni rimba sukakannya. Mereka menggelarkan Puteri Arnab, “Ratu Rimba” tetapi malang sikapnya itu dicemburui oleh Raja Rimba, dia menuduh Puteri Rimba ingin merampas kuasanya dengan menjadi Ratu Rimba.
Untuk mengelakkan Puteri Arnab menjadi ratu segala gerak geri Puteri Arnab disekat. Puteri Arnab menghadapi tekanan yang amat sangat… dia bukanlah hendak menjadi ratu…memadailah menjadi ratu di hati penghuni rimba,” cerita biri-biri emas.
“Kasihan aku mendengar cerita Puteri Arnab. Hatinya sungguh baik. Biarpun Raja Rimba menghalangnya menjadi ratu tapi bagiku dialah ratu yang dinanti-nantikan oleh penghuni rimba. Kau boleh tolong aku tak?”
“Boleh apa dia?” tanya biri-biri emas.
“Aku nak potong buluku ini dan jahitkan sehelai baju untuknya. Baju ini nanti hendak kuhadiahkan kepadanya, aku tahu Puteri Arnab perlukan semangat. Setidak-tidaknya baju ini nanti dapat memberikan semangat kepadanya untuk berhadapan dengan penghuni rimba yang sudah hilang keyakinan terhadapnya. Mungkin Raja Rimba telah memburuk-burukkan nama Puteri Arnab.
“Kau tak menyesal?”
“Demi Puteri Arnab aku rela, kau carilah tukang jahit yang terkenal.”
“Baiklah,” kata biri-biri emas.
Tidak sampai satu minggu , baju yang hendak dihadiahkan kepada Puteri Arnab siap .
“Monggel boleh kau tolong aku?” Tanya Noni.
“Boleh.”
“Kau tolong sampaikan hadiah ini kepada Puteri Arnab.”
“Tapi istana itu dikawal ketat.”
“Aku boleh bawakan kau Monggel,” jawab Sugi.
“Macam mana?”
“Sungguh pun aku kecil tapi aku kuat. Engkau janganlah takut. Boleh kita berjumpa Puteri Arnab.
“Engkau agak Puteri Arnab tu… takut tak dengan aku? Iyelah siapa yang tengok cengkarang aku ni…pasti cabut lari.”
“Aku agak Puteri Arnab tak macak tu, dia sayangkan semua penghuni rimba, tidak kira siapapun mereka. Kau percayalah cakap aku.
“Bila kita nak pergi?”
“Malam nanti selamat sikit sebab pengawal-pengawal di istana mengantuk.”
Malam itu Sugi dan Monggel Berjaya masuk ke dalam istana.
“Puteri Arnab… Puteri Arnab… bangun patik datang ni,” bisik sugi ke telinga Puteri Arnab yang sedang lena tidur.
“Kamu ni siapa?” tanya Puteri Arnab dengan nada yang lembut.
“ Patik Sugi, ini kawan patik Monggel.”
Puteri Arnab menyalam tangan Sugi dan Monggel sambil tersenyum.
“Selamat berkenalan, bertuah patik dapat berkenalan dengan ratu kami Puteri Arnab,” kata Monggel dengan gembiranya.
“Silakan duduk… tentu kamu berdua penat.” Puteri Arnab menuangkan air ke dalam cawan.
“Jemputlah minum.”
“Terima kasih ,” kata Monggel dan Sugi Serentak. Mereka meneguk air.
“Maafkan patik kerana mengganggu Puteri Arnab. Sebenarnya patik datang ke sini mempunyai hajat yang besar,” kata Monggel.”
“Apa hajatnya tu?”
“Sahabat patik Noni minta sampaikan hadiah ini kepada Puteri Arnab. Harap Puteri Arnab sudi menerimanya.”
“Terima kasih banyak-banyak, beta ucapkan terima kasih kepada sahabat kamu tu. Tak sangka beta dalam saat-saat beta bersedih begini, ada yang sudi memberi hadiah pada beta,” kata Puteri Arnab terharu bercampur gembira yang amat sangat. Hadiah itu dibuka. Alangkah terperanjat apabila didapati sehelai baju bulu biri-biri emas yang sangat cantik.
“Cantiknya …siapa nama sahabat kamu?”
“Noni… kata Noni apabila Tuan Puteri pakai baju ni dapatlah membangkitkan semula semangat Tuan Puteri kepada penghuni rimba. Cubalah pakai.”
Sugi dan Monggel terperanjat apabila mendapati Puteri Arnab hilang daripada pandangan setelah memakai baju hadiah daripada Noni.
“Di mana tuan Puteri?”
“Beta di sini? Kamu tak nampak beta tapi beta nampak kamu berdua.” Puteri Arnab ketawa gembira. Dia menanggalkan semula baju ajaib itu.
“Ha… ini pun tuan Puteri!” jerit Monggel. “Ajaib sungguh Tuan Puteri.”
“Iyelah sekarang beta boleh keluar dari istana ini.”
“Kalau macam tu marilah kita pergi dari sini segera.”
Puteri Arnab memakai semula baju ajaib. Dengan serta merta dia hilang daripada pandangan mata. Dia mengekori Sugi dan Monggel.
Tiba-tiba suatu perkara yang tidak diingini berlaku.
Sugi dan Monggel telah berjaya ditangkap oleh pengawal istana. Mereka dimasukkan ke penjara bawah tanah.
“Macam mana kita nak keluar ni?” kata Puteri Arnab cemas.
“Berdoalah semoga kita selamat,” kata Sugi sambil memandang Monggel.
“Esok pagi kita akan dihadapkan kepada Raja Rimba,” kata Puteri Arnab.
“Walau apapun terjadi Tuan Puteri jangan menampakkan diri.”
“Tapi beta tidak sanggup melihat kamu dianiayai.”
“Tuan Puteri jangan risaukan kami, yang pentingnya tuan Puteri selamat dan dapat keluar dari sini. Di luar istana penghuni rimba di serata pelosok dunia menantikan kedatangan ratu mereka. Mereka rindukan Ratu Rimba mereka.”
Pagi itu Sugi dan Monggel dihadapkan ke Raja Rimba.
“Berani kamu menceroboh di istana beta?” tengking Raja Rimba. Sugi dan Monggel hanya mendiamkan diri. “Kamu tahu tak apa hukumnya penceroboh istana? Kamu berdua akan dipancung tapi beta akan lepaskan kamu jika kamu beritahu apa sebenarnya tujuan kamu ke mari?”
Monggel dan Sugi saling berpandangan.
“Cakaplah nanti kamu akan dilepaskan,” bisik Puteri Arnab ke telinga Sugi dan Monggel. Monggel dan Sugi menggelengkan kepala. Kerana kedegilan mereka Sugi dan Monggel dihukum pancung. Matilah Sugi dan Monggel. Puteri Arnab menangis kesedihan kerana melihat pengorbanan Sugi dan Monggel.
Mayat mereka berdua yang dicampakkan ke dalam gaung telah selamat disemadikan. Puteri Arnab meminta kerjasama daripada ular sawa untuk mengambil mayat Sugi dan Monggel.
Pusara mereka disemadikan di lereng bukit. Jasa mereka dikenang sebagai Hulubalang Ratu iRimba. Bertaburan bunga-bunga di kubur mereka. Kubur mereka sentiasa wangi.
“Kubur siapa di lereng bukit tu?” tanya Noni kepada Sang Kancil.
“Itulah kuburHulubalang Ratu Rimba. Sudah seminggu dikebumikan.”
“Mari kita pergi tengok kubur Hulubalang Ratu Rimba. Bertuah mereka mati sebagai pahlawan. Tentu jasa mereka besar terhadap warga rimba,” kata Noni kepada sahabatnya biri-biri emas.
Alangkah terperanjatnya Noni apabila didapati kubur itu adalah kubur Sugi dan Monggel. Berdekatan dengan batu nehsan Puteri Arnab sedang bertafakur.
“Kenapa kamu menangis? Wahai arnab ?” tanya Noni.
“Macam mana beta tak menangis, mereka berdua sanggup menggadaikan nyawa untuk menyelamatkan beta,” kata Puteri Arnab dengan nada yang hiba.
“O… inilah Puteri Arnab?” tanya Noni.
“Iye… kamu siapa?”
“Patiklah Noni dan ini sahabat patik Saiful.”
“Jadi…kamulah Noni yang men ghadiahkan pada beta baju ajaib itu?”
“Patik sungguh terhutang budi kepada mereka berdua kerana telah berjaya menyampaikan hasrat patik, walaupun nyawa mereka sendiri tergadai,” kata Noni penuh terharu.
“Sebab keberanian mereka itulah semua penghuni rimba menggelar mereka, "PAHLAWAN-PAHLAWAN RIMBA PUTERI ARNAB YANG BERJASA"
Karya: Ratu Rimba Niagara
12 Disember 2012
.
WARKAH UNTUK PUTERI DIANA
"PUTERI KESAYANGAN RAKYAT SEDUNIA"
Puteri Diana...
Begitu lama kau tinggalkan kami
Kami begitu merinduimu
Budi baikmu pada
Rakyat dunia
Masih segar dalam ingatan
Lirikan matamu menawan kasih
Senyumanmu setulus murni hati
Kau sentiasa di hati kami
Budi pekertimu
Menawan semua rakyat jelata
Kasih sayangmu pada kami
Kami hargai
Di lubuk jiwa yang dalam
Wajahmu rupawan
Buat hati tertawan
Budi bahasa mu
Menawan hati
Wajahmu ayu
Mendamaikan
Melihat wajahmu
Seperti melihat
Permandangan nan indah
Amat mempesonakan
Kecantikanmu
Seiring dengan budi bahasa mu nan santun
Lagi dipandang
Rasa tak jemu
Kebaikan yang ditaburkan
Bagaikan permata-permata Syurga
Budimu pada rakyat jelata sedunia
Sentiasa mengharum mewangi di hati kami
Puteri Diana...
Biarpun cintamu
Berada di dalam bara gelombang ombak mengganas
Tapi kau masih tabah
Tapi kau masih senyum
Tapi itu semua tidak menghalang untukmu
Berbakti pada rakyat jelata
Budi dan jasamu
Sentiasa mengharum
Mewangi di hati rakyat jelata sedunia
Menyayangimu
Kami mengagumimu
Kami terpesona
Dengan keayuan wajahmu bak bidadari Syurga
Kami bersyukur Tuhan kurniakan
Insan sebaik kamu
Sentiasa menabur bakti
Di setiap pelosok bumi bertuah ini
Puteri Diana...
Kau sumber inspirasiku
Kerana aku terlalu teruja
Dengan kebaikanmu pada rakayat jelata sedunia
Kukarangkan sebuah kisahmu
Bertajuk,
"PUTERI ARNAB DAN PAHLAWAN-PAHLAWAN RIMBA"
Moga cerita yang kukarangkan
Istimewa untukmu itu
Menjadi cerita kanak-kanak sedunia
Paling popular
Yang dibaca tanpa jemu
Berulang-ulang kali
Hingga mereka teruja
Menjadi seperti
Seorang pahlawan rimba
Yang ingin sentiasa
Menyokong perjuanganmu
Membela rakyat jelata
Mempertahankanmu
Biarpun nyawa jadi taruhan
Lambang kasihnya rakyat
Padamu Puteri Diana...
Kasih kami padamu
Abadi selamanya
Puteri Diana...
Yang dicintai sepenuh jiwa ...
Kehadiranmu ke dunia ini
Kami syukuri
Dan di setiap kali
Menatap bulan purnama mengambang penuh
Kulihat senyuman ayumu
Sambil tanganmu
Memberi ucapan cinta
Kasihmu yang abadi
Untuk kami
Terasa syahdu ...
Kami tenggelam dalam syahdunya
Cintamu pada kami
Yang kau tinggalkan
Untuk kami balasi
Dengan doa restu
Agar Syurga sebagai
Balasan cinta kasih sayangmu pada kami...
Aameen
Yang Setulus Ikhlas Kasih Padamu
Selagi nafasku ada...
Duhai Puteri Diana
Kesayangan rakyat sedunia...
Peminat Setiamu Dari Rimba Niagara,
Ratu Rimba Niagara @ Puteri Alam Nilam Purnama
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
Malaysia/Indonesia/Brunei/Singapura/Thailand
31 July 2013
(PETIKAN DARIPADA GALERI SASTERA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
Ratu Rimba Niagaraposted toKesatria Kemuliaan
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
DIANA I MISS YOU SO MUCH Rinaldi Rizal likes a photo. RELATED POST Like Page Prince Harry You and 32,794 others like this. 715 shares Ratu Rimba Niagara WARKAH UNTUK PUTERI DIANA "PUTERI KESAYANGAN RAKYAT SEDUNIA" Puteri Diana... Begitu lama kau tinggalkan kami Ka...
Ratu Rimba Niagaraposted toKumbang Segak
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
DIANA I MISS YOU SO MUCH Rinaldi Rizal likes a photo. RELATED POST Like Page Prince Harry You and 32,794 others like this. 715 shares Ratu Rimba Niagara WARKAH UNTUK PUTERI DIANA "PUTERI KESAYANGAN RAKYAT SEDUNIA" Puteri Diana... Begitu lama kau tinggalkan kami Ka...
Ratu Rimba Niagaraposted toKumbang Segak
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
DIANA I MISS YOU SO MUCH Rinaldi Rizal likes a photo. RELATED POST Like Page Prince Harry You and 32,794 others like this. 715 shares Ratu Rimba Niagara WARKAH UNTUK PUTERI DIANA "PUTERI KESAYANGAN RAKYAT SEDUNIA" Puteri Diana... Begitu lama kau tinggalkan kami Ka...
Ratu Rimba Niagaraposted toAhmad Tajuddin
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
DIANA I MISS YOU SO MUCH Rinaldi Rizal likes a photo. RELATED POST Like Page Prince Harry You and 32,794 others like this. 715 shares Ratu Rimba Niagara WARKAH UNTUK PUTERI DIANA "PUTERI KESAYANGAN RAKYAT SEDUNIA" Puteri Diana... Begitu lama kau tinggalkan kami Ka...
Ratu Rimba Niagaraposted toPangeran Itoe Oely'x
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
DIANA I MISS YOU SO MUCH Rinaldi Rizal likes a photo. RELATED POST Like Page Prince Harry You and 32,794 others like this. 715 shares Ratu Rimba Niagara WARKAH UNTUK PUTERI DIANA "PUTERI KESAYANGAN RAKYAT SEDUNIA" Puteri Diana... Begitu lama kau tinggalkan kami Ka...
Ratu Rimba Niagaraposted toKesultanan Indrapura
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
DIANA I MISS YOU SO MUCH Rinaldi Rizal likes a photo. RELATED POST Like Page Prince Harry You and 32,794 others like this. 715 shares Ratu Rimba Niagara WARKAH UNTUK PUTERI DIANA "PUTERI KESAYANGAN RAKYAT SEDUNIA" Puteri Diana... Begitu lama kau tinggalkan kami Ka...
Ratu Rimba Niagaraposted toAnaknda PuteraRaja Bongsu
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
DIANA I MISS YOU SO MUCH Rinaldi Rizal likes a photo. RELATED POST Like Page Prince Harry You and 32,794 others like this. 715 shares Ratu Rimba Niagara WARKAH UNTUK PUTERI DIANA "PUTERI KESAYANGAN RAKYAT SEDUNIA" Puteri Diana... Begitu lama kau tinggalkan kami Ka...
Ratu Rimba Niagaraposted toStar Samu Samu
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
DIANA I MISS YOU SO MUCH Rinaldi Rizal likes a photo. RELATED POST Like Page Prince Harry You and 32,794 others like this. 715 shares Ratu Rimba Niagara WARKAH UNTUK PUTERI DIANA "PUTERI KESAYANGAN RAKYAT SEDUNIA" Puteri Diana... Begitu lama kau tinggalkan kami Ka...
Ratu Rimba Niagaraposted toRusdal Fajr St Inayatsyah
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
DIANA I MISS YOU SO MUCH Rinaldi Rizal likes a photo. RELATED POST Like Page Prince Harry You and 32,794 others like this. 715 shares Ratu Rimba Niagara WARKAH UNTUK PUTERI DIANA "PUTERI KESAYANGAN RAKYAT SEDUNIA" Puteri Diana... Begitu lama kau tinggalkan kami Ka...
Ratu Rimba Niagaraposted toRubianto Tanoto
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
DIANA I MISS YOU SO MUCH Rinaldi Rizal likes a photo. RELATED POST Like Page Prince Harry You and 32,794 others like this. 715 shares Ratu Rimba Niagara WARKAH UNTUK PUTERI DIANA "PUTERI KESAYANGAN RAKYAT SEDUNIA" Puteri Diana... Begitu lama kau tinggalkan kami Ka...
"คลังพลอย เอื้อวิทยาศุภร Princess Diana so kind to everyone on Earth.
(PETIKAN DARIPADA WALL PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
22 Disember 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL SULTAN HASSANAL BOLKIAH)
15 Rabiualawwal 1424H
27 Januari 2014M
(PETIKAN DARIPADA GALERI SASTERA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA & PRINCE HARRY)
22 Ramadhan 1434H
31 July 2013M
"คลังพลอย เอื้อวิทยาศุภร Princess Diana so kind to everyone on Earth."
(KARYA,'PUTERI ARNAB DAN PAHLAWAN-PAHLAWAN RIMBA DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN SAMBUTAN HARI PAHLAWAN MALAYSIA PADA 31 Julai 2013 DAN MEMPERINGATI JASA PUTERI DIANA KESAYANGAN RAKYAT SEDUNIA)
22 Ramadhan 1434H
31 July 2013M
INILAH DUNIA RIMBA NIAGARA
HIDUP SALING BANTU MEMBANTU
KEGAGAHAN DAN KEKUASAAN YANG DIMILIKI
ADALAH UNTUK MELINDUNGI RAKYAT JELATA
TABIK HORMAT UNTUK SEMUA HULUBALANG RIMBA NIAGARA
DARIPADA RATU RIMBA NIAGARA
hutan siapakah ini...
realiti atau tidak..
sahaja diri ini mahu hasilkan dunia haiwan pulak.. — with Bambang Sugeng Haryanto and 4 others.
PAHLAWAN RIMBA NIAGARA YANG DIGERUNI OLEH MUSUH DURJANA
ANDAI CUBA MENCEROBOH KETENANGAN YANG ADA DI RIMBA NIAGARA
PASTI AKAN DITENTANG HABIS-HABISAN MAKA TABIK HORMAT UNTUK SEMUA PEJUANG SASTERA RATU RIMBA NIAGARA.
ISTANA RATU RIMBA NIAGARA BERDEKATAN DENGAN PANTAI CINTA OMBAK RINDU YANG DIBINA OLEH RAKYAT RIMBA NIAGARA LAMBANG CINTA RAKYAT KEPADA RATU RIMBA NIAGARA AGAR TERUS BERKUASA MEMERINTAH RIMBA NIAGARA. INI JUGA ADALAH AMANAH TERAKHIR HULUBALANG SI KUNTA SI KUNTE KEPADA RAKYAT RIMBA NIAGARA AGAR TETAP SETIA MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA. ALLAHU AKBAR AAMIIN
HULUBALANG RATU RIMBA NIAGARA SI KUNTA SI KUNTE
setiap pagi hulubalangku
si kunta si kunte
memetik mawar merah
di taman istana
Ratu Rimba Niagara
mereka berdua berebut-rebut
memberikan mawar merah padaku
katanya
"Ratu....kami akan setiap pagi
memberikan mawar merah untuk ratu...
sebagaimana wanginya mawar merah ini
begitu jugalah ikatan rakyat rimba dan ratu
sentiasa mewangi di hati
bahasa yang wangi
hati yang wangi
sewangi Syurga
andai suatu saat nanti kami tidak dapat
memberikan mawar merah lagi
ratu tetap juga sayangkan kami ya
jangan lupakan kami ya...
kenapa tuan hamba kata begitu
duhai hulubalangku
kunta kinte yang sentiasa menyayangi beta...
tidakkah ratu tahu
setiap yang hidup pasti akan mati
hari ini kita hidup
besok belum tentu hidup
mati itu pasti
tapi tak tahu bila
bila-bila boleh mati
mati itu seperti di balik tabir
begitu dekatnya kematian bagi kita yang berhidup
andai kami tiada lagi di dunia ini
ratu jangan bersedih ya...
percayalah kasih sayang dan rindu ratu pada kami
akan kami bawa bersama....
Dengan tangisan hiba Ratu Rimba Niagara berkata...
Duhai hulubalangku yang kukasihi dunia akhirat...
kasih sayang kita tak akan berpisah
hanya kematian memisahkan kita
andai disuruh buat pilihan
kekayaan dan kekuasaan dengan kasih sayang kalian
kan kupilih kasih sayang kalian
kerana kasih sayang kalian
tak dapat dibandingkan dengan harta, kuasa atau darjat
kasih sayang kalian setulus ikhlas
tanpa ada pendustaan dalam berkasih sayang...
kerana terlalu kasih dan sayang
pada kalian berdua
biarlah beta yang mati dulu
agar beta tak terseksa
menanggung rindu atas
kehilangan kalian berdua nanti...
andai itu takdirnya beta redha
moga Allah memberikan kekuataan untuk menerima
kenyataan ketiadaan kalian ...
Si kunta si kunte tidak tahan sebak di hati...
Ratu...hidup kita ini semuanya sudah ditentukan...
sudah ditentukan kita ditemukan
walaupun kita berlainan takdir
tapi bila Allah Kehendaki
Allah tentukan kita bertemu
walaupun Ratu manusia kami haiwan
Atas Rahmat Kasih-Nya Allah
kita ditemukan ratu....
pasti ada hikmah-Nya...
maka dengan rasa saling mensyukuri
Kurniaan Allah ...kita hidup dalam berkasih sayang sejati
seluhur ketinggian budi
seindah bahasa-bahasa
yang menenangkan roh dan jiwa
komunikasi yang indah
membuatkan kita sentiasa hidup
dalam bersemangat
untuk saling berkorban
menabur bakti kepada semua rakyat rimba niagara ini
tanpa tiada sesiapa pun yang dilupakan
semuanya dihargai dan disanjungi setulus hati
saling berkasih sayang
saling berkorban untuk membalas kebaikan
sentiasa berbakti seolah esok hendak mati
itulah yang membuatkan hati kita sentiasa hidup ratu...
itulah falsafah membuatkan
sentiasa menjaga hati
agar tak terlara hati
yang ada
sayang...sayang...sayang...
kasih...kasih...kasih...
sayang dan kasih sepenuh hati sampai ke mati
dengan niat dan harapan
kasih nan suci murni ini
ingin di bawa sampai ke Syurga...
doakan kami ya ratu
moga kita dapat bertemu di Syurga...
kami yakin di Syurga nanti
apa-apa saja bisa
walaupun di dunia ini kami haiwan
atas kehendak Tuhan kami boleh menjadi
bidadara atas fisabilillah kami membantu ratu tika di dunia dulu...
kami yakin itu ratu...
ratu juga yang ajar kami
ilmu fasakkan tauhid di jiwa kami
terima kasih ya ratuku
ratu pujangga dunia akhiratku
yang dikasiihi dunia akhirat...
Mendengar kata-kata si kunta si kunte
serasa terkunci mulutku
hujahannya dalam ilmu tauhid
begitu tinggi hingga aku terkedu
andai benarlah mereka yang akan pergi dulu
daripadaku...moga Allah berikan kekuatan aku
menerima takdir dengan redha atas kematian mereka nanti...
Sudah hampir sepurnama mereka hilang
di lautan cinta ombak rindu
tika mencari mahkotaku yang hilang
di pukul ombak ....
hari-hari aku berendam air mata
seolah tidak menerima hakikat kehilangan mereka berdua
tanpa dikesan...
puas dicari namun tidak juga ketemu
duniaku yang dulunya berpelangi cinta
bertukar menjadi gerhana duka
hatiku pilu bagaikan kaca terhempas di batu
Kerana percaya ini semua atas Ketentuan-Nya...
kuterima dengan redho...
ini semua adalah qada dan qadar
Seluas mana dan sedalam mana lautan hindi
seluas itulah kasih sayangku pada mereka berdua
moga dengan Rahmat Kasih-Nya Allah...
aku dapat bertemu mereka Di Syurgawi...
AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin...
Yang sentiasa menyayangi hulubalang sasteraku,
Ratu Rimba Niagara
Pujangga Nusantara Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA
27 JAMADILAWAL 1435H
29 MAC 2014
JIKA CINTA KARENA ALLAH TAK AKAN SALING MELUKAI KERANA MATLAMAT CINTA UNTUK DI BAWA SAMPAI KE SYURGA. ITULAH CINTA YANG TULUS IKHLAS KARENA ALLAH TAALA
UANG BANYAK DI POKET TIDAK DAPAT MEMBELI KEHIDUPAN
POKET KOSONG TANPA UANG DAPAT MEMBERI SEJUTA KEHIDUPAN. SUBHANALLAH ALHAMDILILAH ALLAHU AKBAR.
YA ALLAH PILIHLAH KAMI MENJADI PEJUANG FISABILILLAH-MU
ALLAHU AKBAR! AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
DALAM REDHA-NYA AKU BERSYUKUR
Dalam redha-Nya aku bersyukur
Syukur ke hadrat Ilahi sebanyak-banyak-Nya
diKurniakan hamba-Nya
biarpun puluhan tahun aku menanti
diduga di setiap penjuru
sehingga aku berputus asa dalam pencarian
di mana...di mana...di mana dia
yang ku nanti
di dalam mimpi di dalam igauan
setiap kali aku bertemu ...kukatakan pada Tuhan
dialah pilihan Tuhan untuk bersamaku meneruskan perjuanganku
bukan seorang kulaungkan
siapa yang sudi bersamaku
bersama perniagaan dunia akhiratku dunia akhiratnya
beribu orang ...berjuta orang
bukan setahun
bertahun tahun
kulaungkan
siapa dia ...siapa dia...yang sudi melamar sasteraku
bukan tak ada yang menyahut ada
mereka berjanji akan realitikannya
akan melamar sastraku
akan kembangkan sastraku hingga ke seluruh pelosok dunia
punyalah sukanya hatiku Tuhan sahaja yang tahu
tidur pun dalam lena senyum sampai ke pagi
hari-hari ku pergi ke Galeri Sasteraku...
ku berkata dengan hasil karyaku...
yang memenuhi di setiap penjuru ...
"duhai karya-karyaku
tidak lama lagi kalian akan
dibaca oleh seluruh penghuni bumi ini...
mereka akan mengadakan
sudut Perpustakaan di rumah mereka
PERPUSTAKAAN PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA
bukan berada di sudut rumah sahaja
tapi di Istana-Istana Raja, Pemimpin dan Rakyat...
kerana semua tema ada...
pasti mereka suka membacanya In Syaa Allah AAmiin
setiap karya yang dihasilkan
dengan niat agar semua mendapat
Nur Hidayah Kasih-Nya Tuhan...
dengan izin-Nya Dengan Kehendak-Nya jua..
Tiada Daya Upayaku Pada-Nya ku bertawakal...
Tunggu punya tunggu
Janji tinggal janji
Impian tinggi menggunung
hancur berkecai
yang ditunggu tak tiba
yang berjanji terus menghilangkan diri
tapi ku penuh yakin Allah mahu mengujiku
kenapa dia tidak izinkan
kerana aku tahu
jika satu dunia ini menyokongku
tapi Allah tidak mengizinkan-Nya...
tidak akan berjaya
jika seluruh dunia ini tidak menyokongku
tapi jika Allah izinkan
akan berjaya
begitulah Berkuasa-Nya Allah
apa saja Ketentuan Allah
itulah yang kuredha
untuk mengalah dalam perjuangan
tidak sama sekali
aku akan terus berusaha
mencari dan mencari..
siapa dia...siapa dia...
Galeri sasteraku terbiar sepi...
ku tahu dia sedang nazak kini
kerana hampir setahun tidak
ke Galeri sasteraku
ku katakan padanya
sabar ya sayang
jika ada kabar gembira dari Allah
kalian akan ceria kembali
In Shaa Allah kalian akan
berada di seluruh benua
jika Allah kata
KUN FAYAKUN
MAKA TERJADILAH
ALLAH MAHA BERKUASA
MENGHILANGKAN YANG ADA
MENGADAKAN YANG TIADA
KUASA ALLAH MENGATASI SEGALA YANG ADA
DI LANGIT DAN DI BUMI
YA ALLAH ILMU SASTERA INI
KAU YANG PUNYA
KAU PILIH AKU
AKU BERSYUKUR YA ALLAH
BERSYUKUR SEBANYAK-BANYAK-NYA
SEBAGAIMANA BANYAKNYA ILHAM SASTRA YANG KAU
BERIKAN TANPA PUTUS-PUTUS
MASIH TAK TERKUTIP OLEHKU
BENARLAH APA YANG KAU KATAKAN
JIKA KALAM-MU DITULIS
BIARPUN TUJUH LAUTAN SEBAGAI TINTA
AKAN MASIH LAGI TIDAK MENCUKUPI
ILMU YANG KAU BERIKAN
SEPERTI AKU MENCELUP JARIKU DI LAUTAN HINDI
YANG MELEKAT DIJARIKU ITULAH ILMU YANG ALLAH BERI
MASYA-ALLAH
BETAPA KERDILNYA AKU SEBAGAI HAMBA-MU
SEBAB ITU SEBIJAK MANAPUN MANUSIA ITU
TIDAK AKAN DAPAT MENANDINGI KEBIJAKSANAAN-MU
MANALAH TAHU ILMU YANG SETITIS INI YA ALLAH
KAU MEMBALAS CINTAKU
KAU MEMBALAS CINTA HAMBA-HAMBA-MU YANG BERSAMAKU
KAU MEMBALAS CINTA KEPADA SEMUA YANG MEMBACA KARYA SASTERAKU
AAMIIIN YA RABBAL A'LAMIIN
KARYA BUNDA RATU RIMBA NIAGARA
28 JAMADILAWAL 1435H
30 MAC 2014
Your Notifications
Sury Kasturi, R Priangan Djatnika and 7 other people like your photo on Purwodhoho Kediri's timeline: "PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5..."
about an hour ago
Ridho Insani, Wang Waty Hsueh and 4 other people like your photo on Mas Hamim's timeline: "PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5..."
about an hour ago
JzakAstria Pratama Rmadany, Puja Sembilan Sembilan and Helga Rusmilin SE like your post in KALBAR BERSATU MAJU: "PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5..."
2 hours ago
Yudi Daulay, LaiLi Sari and Ismalina Waty asked to join *Rumpun Melayu Bersatu*.
4 hours ago
Roxanne Almas Fitria and Khairuddin Nasti like your post in Batu Bara Bersaudara (BBB): "PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5..."
4 hours ago
Mas Hamim, Rika Putri and Wang Waty Hsueh commented on a photo that you're tagged in.
4 hours ago
Aida Din likes your post in Sri Pemangku Adat: "PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5..."
5 hours ago
Alfaqir Bin Muh likes your post in SAORAJA LA TEMMU PAGE ARUNG PAROTO (ROYAL FAMILY OF KING PAROTO): "PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5..."
5 hours ago
Mas Hamim commented on a photo you shared.
5 hours ago
Mas Hamim likes a photo you are tagged in.
5 hours ago
Mas Hamim tagged you in a post.
5 hours ago
Hery Melayu likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5..."
5 hours ago
Datuk Haji Faiz likes your comment: "Moga datuk haji faiz selamat pulang ke..."
6 hours ago
Fahmi Anax Sengaped posted in PUTRA-PUTRI MELAYU SERUMPUN (MALAYSA & RIAU): "Baca ni pak presiden".
8 hours ago
Yayasan Raden Kramaleksana, Martina Asongna and 8 others commented on a post that you're tagged in.
8 hours ago
Jamilah Yahaya also commented on Datuk Haji Faiz's post.
8 hours ago
Ayni posted in *Rumpun Melayu Bersatu* on Friday: "Assalamualaikum.
Woy,
perkenalke awak ne gadis...".
8 hours ago
Mas Hamim mentioned you in his comments.
10 hours ago
Mas Hamim likes your comment: "Selamat petang dan moga sentiasa..."
10 hours ago
Datuk Haji Faiz likes your comment: "Moga dauk faiz segera sembuh dari..."
10 hours ago
Hzba Ali also commented on Datuk Haji Faiz's post.
10 hours ago
drtuah likes your comment: "CINTA KERANA ALLAH MEMBUATKAN HATI..."
11 hours ago
Mell Melly Amell followed you.
11 hours ago
Raden Radzak Raden Katang, Hadroun Nisa and 4 other people like your post on Purwodhoho Kediri's timeline: "KEJAYAANMU KEBAHAGIAANKU KEJAYAANKU..."
12 hours ago
Sutiyoso Wijanarko and Masyarakat Adat Mataram posted in Masyarakat Adat Mataram.
13 hours ago
Jackie Hoo, Wak Ulong and 3 others asked to join *Rumpun Melayu Bersatu*.
15 hours ago
Mas Hamim commented on a status you shared.
19 hours ago
Mas Hamim likes your comment: "Insya-Allah."
19 hours ago
Alfaqir Bin Muh posted 4 photos in SAORAJA LA TEMMU PAGE ARUNG PAROTO (ROYAL FAMILY OF KING PAROTO).
19 hours ago
Bebegim Bittersweet likes your post in Sri Pemangku Adat: "KEJAYAANMU KEBAHAGIAANKU KEJAYAANKU..."
Yesterday at 3:45am
Mas Hamim likes your post on his timeline: "KEJAYAANMU KEBAHAGIAANKU KEJAYAANKU..."
Yesterday at 2:53am
Mas Hamim mentioned you in a comment.
Yesterday at 2:48am
Mas Hamim likes your post.
Yesterday at 2:47am
Maharaja Kutai Mulawarman likes a post you are tagged in: "Welcome to the International..."
Yesterday at 1:26am
Maharaja Kutai Mulawarman posted in HRH Prince of Kutai Mulawarman - HRH Prince Iguaci Luiz de Gouveia Junior.
Yesterday at 1:07am
Reyno Sandoko commented on Maharaja Kutai Mulawarman's photo of you.
Yesterday at 12:44am
Maharaja Kutai Mulawarman added 2 photos of you.
Yesterday at 12:40am
Francesco Paolo Scarciolla del Gavatino di Torre Spagnola, Taras Shevchenko and 2 others commented on a post that you're tagged in.
October 5 at 10:09pm
A Page you like, FACEBOOK LOVE, changed its name to LOVE Tips Kesehatan.
October 5 at 8:49pm
Karyabersama Indrapura, Efi Syafitri Efendii and 2 others asked to join "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!.
October 5 at 8:19pm
Khaliani Abdullah replied to your comment on Imam Muda's photo.
October 5 at 8:09pm
AlamPren AdniMpn invited you to play Throne Rush.
October 5 at 4:57pm
Freedom Human Bang Shah likes your post in Kajian Asal Usul Bangsa Melayu (KAUM): "MOGA KEGEMILANGAN KERAJAAN KESULTANAN..."
October 5 at 3:55pm
Pangeran Syah Alam II, Anesulthan Sulthan and 7 others commented on Purwodhoho Kediri's photo of you.
October 5 at 1:48pm
Adam Zafran, Kekasih Senja and 2 others like your comment: "INDAHNYA BERBAHASA INDAH Indahnya..."
October 5 at 1:18pm
Herry Prasetyono, Mas Hamim and 28 others commented on a photo that you're tagged in.
October 5 at 9:29am
Noorlinda Md Noh likes your post in SAORAJA LA TEMMU PAGE ARUNG PAROTO (ROYAL FAMILY OF KING PAROTO): "ALLAH TEMUKAN KITA ATAS KEHENDAK-NYA..."
October 5 at 8:29am
Purwodhoho Kediri added a photo of you.
October 5 at 3:30am
Zuhayra Haniey and Choiruz Zbchan Arch followed you.
October 5 at 2:37am
Tengku Syafeenez, Rohayu Razali and 3 others also commented on Datuk Haji Faiz's post.
October 4 at 7:31pm
Zulkifli Samad Arshad asked to join Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia.
October 4 at 6:23pm
Mas Hamim and AlamPren AdniMpn like a photo you are tagged in.
October 4 at 5:31pm
Kekasih Senja and Ann Nor Fatihah like your comment: "HIDUP DAN MATIKU HANYALAH KARENA-MU..."
October 4 at 4:27pm
AlamPren AdniMpn, Alfaqir Bin Muh and Pradita Fia like your post: "INDAHNYA BERBAHASA INDAH Indahnya..."
October 4 at 3:57pm
Datuk Haji Faiz likes your comment: "Moga datuk haji faiz segera sembuh..."
October 4 at 1:10pm
Adly Hachiroku, Pos Laju and 4 others commented on a photo you are following in Kajian Asal Usul Bangsa Melayu (KAUM).
October 4 at 12:43pm
Ann Nor Fatihah likes your comment: "Alhamdulillah Allah kurniakan pejuang..."
October 4 at 11:14am
Mus Kembali posted in SIDANG MELAYU, JAWI & ISLAM.
October 4 at 3:46am
Smile Zuan changed the privacy of the group Kajian Asal Usul Bangsa Melayu (KAUM) from Public to Closed.
October 4 at 3:02am
Tee Oh Bengh Fhanash posted in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia.
October 3 at 10:16pm
Fadli Zakri and AlamPren AdniMpn commented on a post you are following in Melayu bani jawi.
October 3 at 8:37pm
AlamPren AdniMpn mentioned you in a comment in Melayu bani jawi.
October 3 at 7:44pm
AlamPren AdniMpn posted in Melayu bani jawi.
October 3 at 7:37pm
Francesco Paolo Scarciolla del Gavatino di Torre Spagnola likes your photo on Kedaton Kraton Wahyu Utama's timeline: "DENGAN BERSASTERA AKU DAPAT BERBAKTI ..."
October 3 at 7:35pm
Francesco Paolo Scarciolla del Gavatino di Torre Spagnola likes your photo on Kedaton Kraton Wahyu Utama's timeline: "DENGAN BERSASTERA AKU DAPAT BERBAKTI..."
October 3 at 7:35pm
Kaixa Nellydya Nell likes your post in SSLfm ~Sembang Sampai Lebam~: "'KHUTBAH ARAFAH,' KH. ABDULLAH..."
October 3 at 5:23pm
AlamPren AdniMpn likes your post: "ALLAH TEMUKAN KITA ATAS KEHENDAK-NYA..."
October 3 at 4:36pm
AlamPren AdniMpn likes your comment: "GEMA GONG PERDAMAIAN DUNIA KEDATON..."
October 3 at 4:35pm
AlamPren AdniMpn likes your comment: "SELAMAT DATANG KE TAMAN KOTA SASTRA..."
October 3 at 4:35pm
AlamPren AdniMpn likes your comment: "MA SHA ALLAH , ALLAH SATUKAN SEMUA..."
October 3 at 4:35pm
AlamPren AdniMpn likes your post: "ALLAH SENTIASA ADA DI KALA KITA HILANG..."
October 3 at 4:35pm
AlamPren AdniMpn likes your post: "KITA MERANCANG ALLAH JUGA MERANCANG..."
October 3 at 4:35pm
AlamPren AdniMpn commented on your post.
October 3 at 4:35pm
AlamPren AdniMpn likes your post: "MOGA KITA MENJADI SAHABAT DUNIA AKHIRAT..."
October 3 at 4:35pm
AlamPren AdniMpn likes your post: "Moga kita menjadi sahabat dunia akhirat..."
October 3 at 4:35pm
AlamPren AdniMpn likes your post: "Moga kita menjadi sahabat dunia akhirat..."
October 3 at 4:35pm
AlamPren AdniMpn likes your post: "DI HATIMU ADA SYURGA MAKA BIMBINGLAH..."
October 3 at 4:35pm
AlamPren AdniMpn likes your post: "MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA..."
October 3 at 4:35pm
AlamPren AdniMpn likes your post: "NAPASMU MENGHEMBUS DI 5 BENUA MENGUKIR..."
October 3 at 4:34pm
AlamPren AdniMpn likes your post: "MOGA AKU DITEMUKAN PERSAHABATAN DALAM..."
October 3 at 4:34pm
AlamPren AdniMpn likes your post on Cindai Arjuna's timeline: "ALLAH TEMUKAN KITA ATAS KEHENDAK-NYA..."
October 3 at 4:34pm
Purwodhoho Kediri added a photo with you.
October 3 at 3:50pm
Tika Wulan likes your photo on Mas Hamim's timeline: "NAPASMU MENGHEMBUS DI 5 BENUA MENGUKIR..."
October 3 at 12:32pm
Abdul Muati Ahmad, A'inul Mardhiyyah and 2 others commented on a photo you are following in Kajian Asal Usul Bangsa Melayu (KAUM).
October 3 at 10:08am
Tuah Bugis likes your photo on Cindai Arjuna's timeline: "DENGAN BERSASTERA AKU DAPAT BERBAKTI ..."
October 3 at 9:28am
Asep Anakabah Anusabar likes your photo on Purwodhoho Kediri's timeline: "NAPASMU MENGHEMBUS DI 5 BENUA MENGUKIR..."
October 3 at 8:07am
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
October 3 at 3:38am
Gulai Lomak Ulam Kheredass and Muhammad Erfan like your post in TAK KAN HILANG MELAYU DI BUMI "forum sirahturahmi anak melayu sedunia": "KITA MERANCANG ALLAH JUGA MERANCANG..."
October 3 at 2:13am
Gulai Lomak Ulam Kheredass, Fairuz Dolah and 2 others recently liked your post in TAK KAN HILANG MELAYU DI BUMI "forum sirahturahmi anak melayu sedunia": "KITA MERANCANG ALLAH JUGA MERANCANG..."
October 3 at 2:12am
Suttan Seghayo posted in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara on Wednesday.
October 2 at 10:21pm
Muhd Syahir Nordin posted in Melayu bani jawi on Tuesday: "Menantikan saat dawlah islamiah merotan mereka di...".
October 2 at 9:13pm
AlamPren AdniMpn and Smile Zuan posted in Melayu bani jawi.
October 2 at 3:12pm
AlamPren AdniMpn likes your comment: "ALLAH TEMUKAN KITA UNTUK SALING..."
October 2 at 2:16pm
Nur Fatin Ayunis likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "ALLAH TEMUKAN KITA ATAS KEHENDAK-NYA..."
October 2 at 2:15pm
Karman Oi ScootervanJava, Lestari Tari and 10 other people recently liked your photo on Purwodhoho Kediri's timeline: "NAPASMU MENGHEMBUS DI 5 BENUA MENGUKIR..."
October 2 at 12:31pm
Rosamizam Bin Said Miza also commented on Cindai Arjuna's photo.
October 2 at 12:28pm
Alfaqir Bin Muh and Shamim Rawish posted in SAORAJA LA TEMMU PAGE ARUNG PAROTO (ROYAL FAMILY OF KING PAROTO).
October 2 at 12:18pm
Shamim Rawish and Alfaqir Bin Muh like your post in SAORAJA LA TEMMU PAGE ARUNG PAROTO (ROYAL FAMILY OF KING PAROTO): "NAPASMU MENGHEMBUS DI 5 BENUA MENGUKIR..."
October 2 at 12:03pm
Maisa Bella Mentel posted in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA on Wednesday: "Poneng kepalo utak aku lihat budak to,,,,,...".
October 2 at 1:28am
Mus YP and Takeuchi Atsuo followed you.
October 2 at 12:18am
Hesa Mahendra likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "DENGAN BERSASTERA AKU DAPAT BERBAKTI ..."
October 1 at 4:42pm
Julianda Syamsir likes your post in BERSATU untuk KETAPANG: "KITA MERANCANG ALLAH JUGA MERANCANG..."
October 1 at 2:43pm
Mas Hamim mentioned you in a comment.
October 1 at 2:15pm
Mas Hamim and AlamPren AdniMpn like your post: "HIDUP DAN MATIKU HANYALAH KARENA-MU..."
October 1 at 2:14pm
Mas Hamim mentioned you in a comment.
October 1 at 2:14pm
Mas Hamim and AlamPren AdniMpn like your post: "ALLAH PANDANGLAH AKU DENGAN PENUH..."
October 1 at 2:14pm
Mas Hamim mentioned you in a comment.
October 1 at 2:14pm
Mas Hamim likes your post: "DI HATIMU ADA SYURGA MAKA BIMBINGLAH..."
October 1 at 2:14pm
Mas Hamim likes a video you are tagged in.
October 1 at 2:14pm
Mas Hamim, Ki Rudi Keris Wijoyo and 8 others commented on a post that you're tagged in.
October 1 at 2:14pm
Mas Hamim likes a post you are tagged in: "DESIGN SEDERHANA - KURSI TAMU - TUKANG..."
October 1 at 2:13pm
Mas Hamim mentioned you in a comment.
October 1 at 2:13pm
Mas Hamim likes your post: "MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA..."
October 1 at 2:12pm
Mas Hamim likes a video you are tagged in.
October 1 at 2:12pm
Mas Hamim mentioned you in a comment.
October 1 at 2:12pm
Mas Hamim likes your post: "NAPASMU MENGHEMBUS DI 5 BENUA MENGUKIR..."
October 1 at 2:11pm
Mas Hamim mentioned you in a comment.
October 1 at 2:11pm
Mas Hamim and AlamPren AdniMpn like your post: "AKULAH PEJUANG SASTRAMU".
October 1 at 2:10pm
Smile Zuan tagged you in a post in Kajian Asal Usul Bangsa Melayu (KAUM).
October 1 at 9:56am
Smile Zuan posted in Kajian Asal Usul Bangsa Melayu (KAUM).
October 1 at 9:46am
Damia Zulaikha likes your post on Cindai Arjuna's timeline: "ALLAH TEMUKAN KITA ATAS KEHENDAK-NYA..."
October 1 at 9:14am
Bang Us Restu-bb, Djoen Aidi and Sufri Qisyahir posted in "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!.
October 1 at 6:17am
A Page you like, Ayahanda Cikgu Joe, changed its name to Datuk Paduka Ayahanda Haji Joe.
October 1 at 3:00am
Smile Zuan likes your post in Kajian Asal Usul Bangsa Melayu (KAUM): "MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA..."
October 1 at 2:35am
Smile Zuan likes your post in Kajian Asal Usul Bangsa Melayu (KAUM): "NAPASMU MENGHEMBUS DI 5 BENUA MENGUKIR..."
October 1 at 2:35am
Irwansyah Asbi asked to join "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!.
October 1 at 2:32am
Shamim Rawish commented on a post that you're tagged in.
October 1 at 12:40am
Tenang Siram likes your comment: "Duhai admin grup Melayu Bani Jawi lihat..."
October 1 at 12:28am
Wazir Masyhur, Suttan Seghayo and 5 others commented on a photo that you're tagged in.
September 30 at 9:35pm
Pangeran Syah Alam II and Setyo Wibowo commented on a video that you're tagged in.
September 30 at 9:29pm
Deki Wibowo Deki likes your post in KALBAR BERSATU MAJU: "DENGAN BERSASTERA AKU DAPAT BERBAKTI..."
September 30 at 8:38pm
Satrio Pinayungan, Wang Waty Hsueh and Mas Hamim like your photo on Mas Hamim's timeline: "NAPASMU MENGHEMBUS DI 5 BENUA MENGUKIR..."
September 30 at 7:19pm
Panglima Indera Sakti and Hafiz LionHeart like your post in SIDANG MELAYU, JAWI & ISLAM: "KITA MERANCANG ALLAH JUGA MERANCANG..."
September 30 at 2:51pm
Mas Hamim mentioned you in his comments.
September 30 at 2:25pm
Mas Hamim likes your comment: "SEPANJANG HAYATKU MENCINTAIMU MERAH..."
September 30 at 2:20pm
Mas Hamim likes your comment: "SUBHANALLAH KEINDAHAN PANTAI CINTA..."
September 30 at 2:14pm
Mas Hamim likes your comment: "'AKULAH PEJUANG SASTRAMU" Karya Ratu..."
September 30 at 2:14pm
Princess Dewi Cinta posted in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara on Tuesday: "Aslkm...
Wilujeung enjing baraya...
Selamat pagi...".
September 30 at 2:14pm
Mas Hamim likes your comment: "KENANGAN INDAH SEKUNTUM MAWAR MERAH..."
September 30 at 2:13pm
Mas Hamim likes your comment: "kita sehati sejiwa karena aku..."
September 30 at 2:07pm
Mas Hamim likes your comment: "WARKAH UNTUK HULUBALANG (RAKAN FB)..."
September 30 at 2:00pm
Mas Hamim likes your comment: "GARUDAMU GARUDAKU GARUDAMU
GARUDAKU..."
September 30 at 1:52pm
Mas Hamim likes your comment: "Duhai Mas Hamim 13 November lambat..."
September 30 at 1:49pm
Mas Hamim likes your comment: "aku cuma butuhkan kesejukan hatimu..."
September 30 at 1:44pm
Mas Hamim likes your comment: "Datanglah garudaku menjemputku ke..."
September 30 at 1:36pm
Mas Hamim likes your comment: "Semua tak suka panas karena panas..."
September 30 at 1:33pm
Mas Hamim commented on a photo you shared.
September 30 at 1:19pm
Purwodhoho Kediri tagged you and 26 others in a video.
September 30 at 1:17pm
Purwodhoho Kediri tagged you in a video.
September 30 at 1:16pm
Wang Waty Hsueh likes your photo on Mas Hamim's timeline: "TAHNIAH UNTUKMU KESATRIA RIMBA NIAGARA!.."
September 30 at 12:42pm
Wang Waty Hsueh likes your photo on Mas Hamim's timeline: "TAHNIAH UNTUKMU KESATRIA RIMBA NIAGARA!.."
September 30 at 12:42pm
Wang Waty Hsueh and Mas Hamim like your photo on Mas Hamim's timeline: "DENGAN BERSASTERA AKU DAPAT BERBAKTI ..."
September 30 at 12:41pm
Wang Waty Hsueh, Wiwit Pri Yanti and Mas Hamim like your photo on Mas Hamim's timeline: "DENGAN BERSASTERA AKU DAPAT BERBAKTI ..."
September 30 at 12:40pm
Nanang La Mattiro, Mohd Helmi Zainal and Aquasma Ishak followed you.
September 30 at 11:07am
Ay Yang Que, Purwodhoho Kediri and 3 others commented on a video that you're tagged in.
September 30 at 9:08am
Nissa Kakaknya Si Cha, Ahmad Jusuf and 3 others asked to join "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!.
PAHLAWAN RIMBA NIAGARA YANG DIGERUNI OLEH MUSUH DURJANA
Your Notifications
Get notifications via:
Text Message · RSS
Pradita Fia and Datuk Jem Abd Rahman like your post: "Gerbang Pintu Ke Kota Sastera Ratu...".
2 hours ago
Nurdin Putera Bone likes your post in LOMBA PUISI & SAIR DOA KEDAMAIAN DUNIA SEDUNIA KEDTON KRATON WAHYU UTAMA: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'PEWARIS...".
2 hours ago
Nurdin Putera Bone likes your post in LOMBA PUISI & SAIR DOA KEDAMAIAN DUNIA SEDUNIA KEDTON KRATON WAHYU UTAMA: "Kasih sahabat sejati tak pernah rapuh...".
2 hours ago
Nurdin Putera Bone likes your post in LOMBA PUISI & SAIR DOA KEDAMAIAN DUNIA SEDUNIA KEDTON KRATON WAHYU UTAMA: "Aku tak setanding dia yang kau...".
2 hours ago
Nurdin Putera Bone likes your post in LOMBA PUISI & SAIR DOA KEDAMAIAN DUNIA SEDUNIA KEDTON KRATON WAHYU UTAMA: "RAKAN ALAMMAYAKU KEHADIRANMU DALAM...".
2 hours ago
Nurdin Putera Bone likes your post in LOMBA PUISI & SAIR DOA KEDAMAIAN DUNIA SEDUNIA KEDTON KRATON WAHYU UTAMA: "Kuterbangkan sasteraku di sudut hatimu...".
2 hours ago
Jack Daniel, Dyan Dmasiv Tuban and 2 others like your post in KALBAR BERSATU MAJU: "Pewaris laksamana Hang Tuah Abad Ke-21...".
4 hours ago
Sri Pemangku Adat, Blarek Sineret and 4 others like your post in Sri Pemangku Adat: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'PEWARIS...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat, Nurdin Putera Bone and Alam Pren Adni Mpn like your post in Sri Pemangku Adat:
"Pewaris laksamana Hang Tuah Abad Ke-21...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat, Ahmad Hamizan and Azlee Aluwi like your post in Sri Pemangku Adat: "KITALAH PEWARIS LAKSAMANA HANG TUAH &...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat, Gusti Muhammad Parikesit Thaufik and Bebegim Bittersweet like your post in Sri Pemangku Adat: "TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG SUDI...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat and Bebegim Bittersweet like your post in Sri Pemangku Adat: "Indah andai kita saling menghargai...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat and Daeng Khamshah also commented on a photo in Sri Pemangku Adat.
5 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your comment: "SELAMAT HARI KEPUTERAAN BUAT YM KEDATON...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your comment: "HANG TUAH RELA KORBANKAN DIRI SENDIRI ...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your comment: "KITALAH PEWARIS HANG TUAH & HANG JEBAT ...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your comment: "KESULTANAN INDRAPURA Kesultanan...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your comment: "BERSAMA KITA BERSATU REALITIKAN SUMPAH...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your comment: "MELAKA: 400 TAHUN YANG GELAP Antara...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your comment: "HANG TUAH DAN HANG JEBAT BERADA DALAM...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your comment: "TAK SIA-SIA AKU BELA KEMATIANMU TUAH! ...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your comment: "KITA SAMA-SAMA PERTAHANKAN BUMI BERTUAH...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat and Alam Pren Adni Mpn like your comment: "SENYUMAN ANAK CUCU ADALAH SENYUMAN
AMAT...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat and Alam Pren Adni Mpn like your comment: "KITALAH YANG MEWARISI KEPAHLAWANAN HANG...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat, Pangeran Adipati Agong and Alam Pren Adni Mpn like your comment: "AGAR TALISIRATURRAHIMI SENTIASA MEWANGI...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat and Alam Pren Adni Mpn like your comment: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'PEWARIS...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat and Bebegim Bittersweet like your post in Sri Pemangku Adat: "Ya Allah Yang
Maha Pengasih Lagi Maha...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat, Megat Faris and Bebegim Bittersweet like your post in Sri Pemangku Adat:
"Kasih sahabat sejati tak pernah rapuh...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat, Bebegim Bittersweet and Hafiz Danish like your post in Sri Pemangku Adat: "
Indah andai kita saling menghargai...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "RAKAN ALAMMAYAKU KEHADIRANMU DALAM...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "Dalam hati ada taman,
Kujunjung taman...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "Gerbang Pintu Ke Kota Sastera Ratu...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "PAHLAWAN RIMBA NIAGARA YANG DIGERUNI...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat and Raja Jalil Raja Abdullah like your post in Sri Pemangku Adat: "Kuterbangkan sasteraku di sudut hatimu...".
5 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your photo on his timeline: "Aku tak setanding dia yang kau...".
5 hours ago
Muhammad Rizky likes your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "TIADA YANG TAK INDAH MELAINKAN INDAH...".
7 hours ago
Maya Abdul Sani, Muhamad Razali and 2 others like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "PAHLAWAN RIMBA NIAGARA YANG DIGERUNI...".
8 hours ago
Maya Abdul Sani, Ppc Zaky-aquarius Vaaxc and Sanah Andini Thegirlsweettslovers like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "Kuterbangkan sasteraku di sudut hatimu...".
8 hours ago
Maya Abdul Sani, Anita Tama and 2 others like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA:
"Dalam hati ada taman,
Kujunjung taman...".
8 hours ago
Maya Abdul Sani likes your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "Gerbang Pintu Ke Kota Sastera
Ratu...".
PEMINPIN BERJIWA RAKYAT, 'RAKYAT MAJU NEGARA SEJAHTERA'
Sahabat Karib KD: "Belajarlah Mencintai, Yakin Kita Akan Dicintai ! Tapi, Jangan Menunggu Dicintai, Baru Mencintai", Salam Semangat Ketum DPP.Gema Independent Berseri KHAIRUDDIN (Al-Young Riau), . .
DUHAI PEMIMPIN BELAJARLAH MENCINTAI RAKYAT MISKIN MAKA KAMU AKAN BERUSAHA MEMBELA NASIB RAKYAT MISKIN. BARULAH INDEPENDENT BERSERI.....!!! ...
'SELAMAT HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA & INDONESIA TERCINTA!'
'KUCINTA DAN SAYANGIMU SAMPAI HUJUNG NYAWA!
' NYAWAKU INI JADI TARUHAN DEMI CINTAKU PADAMU'
'INILAH HADIAHKU UNTUK GENERASI KINI DAN AKAN DATANG MALAYSIA & INDONESIA.
UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MERAIKAN HARI KEPUTERAAN KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH KE 69 , HARI KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O15, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2015 DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2015'
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
23 ZULHIJJAH 1436H
7 OKTOBER 2015
drtuah
Hari ini, drtuah LIVE di Selangor FM, jam 7.30 pagi.
INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA ANUGERAH-NYA



KEPADA PERKUMPULAN KARATON NUSANTARA YANG DISANJUNGI
Kepada Perkumpulan Karaton Nusantara yang disanjungi...
Terima kasih kerana sudi memberi sokongan pada patik
biarpun patik bukanlah siapa-siapa 
hanya mahu menyumbang bakti karya patik
kepada mereka yang sudi membacanya...
tanda patik sayangkan Institusi diRaja dan rakyat SeNusantara
tanpa ada batasan sebenarnya kasih dan sayang demi-Nya
moga dengan keberkatan pemuafakatan di antara kerabat diRaja
dan rakyat maka terbinalah sebuah negara SeNusantara yang maju
cemerlang dunia akhirat. Insya-Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.
RATU RIMBA NIAGARA
7 Okt 2012
 
 
 
 
ANTARA HALANGAN DAN CITA-CITA
Perlukah ada nama untuk seseorang itu mengarang?
Perumpamaan ini seperti , perlukah seseorang itu ada nama atau pangkat jika ingin masuk Syurga Allah SWT?
Aku mengarang kerana minat dan dan duniaku adalah sastra.
Salah ke aku jika orang yang membaca karya ku itu menghargai
serta menghayati apa yang ingin kusampaikan kepada semua pembaca alam maya tanpa mengenal di benua mana mereka berada.
Ilmu Allah itu luas dan DIA berhak memberi pada sesiapa yang Diinginkan.
Setiap apa yang kukaryakan yang terlintas di mindaku ini tiada niat untuk mencipta nama atau mendapat pengiktirafan daripada mana-mana pihak.
Hanya Allah SWT sahaja yang berhak menempatkan di mana aku berada. Jika Allah inginkan sesesuatu perkara itu terjadi...siapalah kita sebagai hamba Allah untuk menghalang-Nya.
Aku redho setiap Ketentuan dari-Nya kerana perjalanan dan destinasi yang kutuju ini telah tercatat sejak Azali.
Sesungguhnya setiap yang baik itu datang-Nya dari Allah SWT dan yang buruk itu adalah dari kelemahan kita sendiri sebagai manusia yang tidak pernah sempurna.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
7 Oktober 2012
 
 
 
 
Sri Perabu Bumi Kusuma bersama Pangeran Thalib Al-Qudsy.
19 09 2012 BULAN PURNAMA BRAHMANA
THE RETURN OF THE KING
RATU SANCANG
SRI BADUGA MAHARAJA RATU HAJI RADEN PRANA.
SUMA ILLA ARWAHI KHUSUSON
KAHATUR KALUHURAN PANGAGUNGNYA
SRI BADUGA RAJA HAJI,SRI HJ BADUGA MAHARAJA,SRI BADUGA MAHARAJA,SRI SANG RATU DEWATA,DEWATA PRANA,RATU JAYADEWATA,DEWAWISESA.PRABU PAMANAH RASA.PRABU SILIWANGI (1482-1521).
AL FATEHA...
Sancang berlokasi di wilayah Garut Selatan tepatnya di Kecamatan Cibalong, Kabupaten Garut. Sancang merupakan tempat yang dilegendakan sebagai tempat tilem (tempat hilangnya) Prabu Siliwangi. Di tempat ini terdapat pohon Kaboa (mirip dengan pohon bakau/Mangrove) yang menurut kepercayaan setempat merupakan penjelmaan para prajurit Pajajaran yang setia kepada Prabu Siliwangi
Nama Sancang yang tersusun dari huruf-huruf SANCANG dipercaya memiliki arti khusus, yaitu :
S: mempunyai arti : Sasakala asal usul carita sesepuh urang-urangsadaya, yang berarti Sancang merupakan tempat asal usul nenek moyang kita semua.
A:rnempuilyai arti: Anu luhur tur ngahiang, yang berarti daerah Sancang adalah daerah keramat dan sejak zaman dahulu sudah dikenal.
N: mempunyai arti: Nyata sarta talapakuran tah ku aranjeun manusa,yang berarti Hutan Sancang adalah nyata dan pertu untuk dikaji oleh setiap manusia.
C: mempunyai arti: Cacandran carita sesepuh urang sadaya, yang berarti Sancang adalah asal usul cerita tentang nenek moyang kita semua.
A: yang kedua mempunyai arti : Aya nya carita Pasundan / Padjajaran, yang berarti asal-mula dari kerajaan Pasundan dan Padjajaran.
N: mempunyai arti: Negri Padjajaran tilas Siliwangi, yang berarti Hutan Sancang merupakan salah satu wilayah negeri Padjajaran peninggalan Siliwangi.
G: mempunyai arti: Goib di Sancang Pameungpeuk Garut, yang berarti Hutan Sancang mempunyai cerita gaib dan setiap manusia harus mempercayai hal gaib seperti Tuhan YME yang sifatnya gaib.
8 orang yang mempunyai gelar Prabu Siliwangi tersebut :
1. Prabu Tajimalela (Petilasannya ada di banyak tempat, salah satunya ada di Gunung Masigit, Cibubut Sumedang).
2. Prabu Lembu Agung (Petilasannya juga banyak tetapi yang terkenal ada di Makam Agung Desa Cipaku Sumedang).
3. Prabu Batara Anggara (Petilasannya juga banyak tetapi yang terkenal ada di Gunung Salak Bogor).
4. Prabu Tarumanagara atau terkenal dengan nama Sri Baduga Maharaja ( Petilasannya yang terkenal ada di Prasasti Batu Tulis Bogor).
5. Prabu Walang Sungsang Cakra Buana ( Petilasannya ada di daerah Turusmi, Cirebon).
6. Prabu Munding Wangi ( Kalau Prabu Munding Wangi dianggap Ngahyang alias tidak jelas dimana petilasan atau makamnya tetapi banyak yang menduga berada di Sancang 21 perbatasan Garut-Tasikmalaya).
7. Prabu Kian Santang (Sama seperti Prabu Munding Wangi yaitu menghilang alias tidak jelas makamnya tetapi banyak orang yang berziarah ke Godog Suci Cibiuk Garut).
8. Prabu Geusan Ulun ( Raja Sumedang Larang sebagai penutup atau sengaja dihilangkan kerajaan Galeuh Pakuan Pajajaran dan makamnya ada di Makam-makam Raja Sumedang di Kota Sumedang).
”Ti mimiti poé ieu, Pajajaran leungit ti alam hirup. Leungit dayeuhna, leungit nagarana. Pajajaran moal ninggalkeun tapak, jaba ti ngaran pikeun nu mapay. Sabab bukti anu kari, bakal réa nu malungkir! Tapi engké jaga bakal aya nu nyoba-nyoba, supaya anu laleungit kapanggih deui. Nya bisa, ngan mapayna kudu maké amparan. Tapi anu marapayna loba nu arieu-aing pang pinterna. Mudu arédan heula.”
Artinya :
“Semenjak hari ini, Pajajaran hilang dari alam nyata. Hilang kotanya, hilang negaranya. Pajajaran tidak akan meninggalkan jejak, selain nama untuk mereka yang berusaha menelusuri. Sebab bukti yang ada akan banyak yang menolak! tapi suatu saat akan ada yang mencoba, supaya yang hilang bisa ditemukan kembali. Bisa saja, hanya menelusurinya harus memakai dasar. Tapi yang menelusurinya banyak yang sok pintar dan sombong. Dan bahkan berlebihan kalau bicara.”
Komen
Putri Rimba shared Ki Mada's photo.

Cover Photos

By: Ki Mada
Unlike · · Share · April 21 at 5:35pm · 
You, Teungku Sayyid Deqy, Prabu Sri Narayana KusumaKuningan and Gahar Gilah like this.

MISTERI KEHILANGAN RAJA INDONESIA

Hai Garuda diRaja ke mana kah mahu kamu terbang itu?

Tuanku Putri mahu tahu ke mana hamba hendak terbang?

Mestilah beta nak tahu sebab itu beta mahu nanya kamu?

Hamba mahu terbang ke Tuanku Putri mahu menyampaikan berita.

Berita apa itu Garuda diRaja Indonesia?

Hamba mahu Tuanku Putri tahu bahawa Institusi diRaja Indonesia
akan hidup kembali...

Mustahil jangan hendak bermimpilah garuda ...beta sudah
dimaklumkan Indonesia tidak diiktirafkan Institusi diRaja
Sampai kapan pun....nggak akan ada...nggak akan ada...

Kenapa Tunku Putri setega itu mengatakan begitu?

Yang dibilang ke beta begitulah... beta pun bingung juga pada mulanya kenapa dibilang begitu? Menurut ceritanya lagi , Indonesia memang punya Raja kerna yang mempertahan bumi Indonesia daripada dijajah kuasa asing adalah Pahlawan-Pahlawan diRaja. Tapi yang peliknya Waris DiRaja hilang....hilang tanpa dikesan bagaikan ditelan bumi. Kemangkatannya tidak diketahui dan hidupnya tidak dapat dikesan.Makanya itu sehingga sekarang Indonesia tidak diiktirafkan sistem Raja Berpelembagaan seperti di negara beta Instituti diRaja diikhtirafkan pemerintah dan rakyat.

Beta mahu tanya kamu wahai burung garuda diRaja...apakah betul yang beta dengar...waris diRaja Indonesia...hilang tak dapat dikesan?

Duhai Putri Rimba ...adakah Tuanku Putri bersedia untuk mengetahui kisahnya tapi kalau hamba cerita pun Tuanku Putri tidak bisa memahami keadaan pewaris diRaja Indonesia kenapa menghilang...

Tapi tak apalah memandangkan sekarang ini Tuan Putri Rimba sahajalah yang percaya akan wujudnya Institusi diRaja kembali di Indonesia ..makanya Garuda diRaja mahu terbang menjemput Tuan Putri ke Istana Raja Garuda yang letak Istana itu adalah rahsia tiada siapa pun yang tahu.

Kenapa pula kena mengena dengan beta...beta bukan rakyat Indonesia...cerita-cerita sejarah Indonesia pun beta tidak tahu menahu....

Tuanku Putri ketahuilah syair-syair , pantun, gurindam dan puisi yang menceritakan kisah-kisah diRaja semuanya ada bersangkut paut dengan misteri kehilangan pewaris diRaja Indonesia.

Wahai burung Garuda diRaja...beta berkarya berdasarkan Ilham yang diKurniakan Tuhan ...beta tidak sangka pula ada bersangkut paut dengan misteri kehilangan pewaris diRaja Indonesia.

Apa pun kata Tuanku Putri ...hamba akan menjemput Tuan Putri ke Istana Tuanku diRaja Garuda...bersedialah ...dalam masa terdekat ini hamba si Garuda diRaja akan menjemput Tuanku Putri Rimba Niagara.

Terpulanglah kepada mu Garuda diRaja Indonesia...beta berkarya bukan kerna untuk mengenali Rajamu atau dihargai atau apa saja...tapi semuanya dengan izin daripada Tuhan beta juga.

Hamba coma mengikut arahan Tuanku DiRaja Garuda saja...Tuan Putri Rimba Niagara....kerana sikap Tuan Putri suka menabur bakti biarpun tidak mengenali susur galur diRaja Indonesia makanya sudilah menerima jemputan ini ya Tuanku Putri Rimba Niagara....

Duhai Garuda diRaja Indonesia...jika niat Raja mu ikhlas untuk menerima semua karya-karya syair, guridam, pantun dan puisi yang beta karangkan...beta ikhlas juga menerima undangan ke Istana diRaja mu itu.

Terima kasih Tuanku Putri Rimba Niagara yang sentiasa tersanjung di hati semua .

KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA.
21 April 2012
April 21 at 6:42pm · Like

(PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA & PANGERAN SAMUDRA)
26 April 2012
RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA
DAULAT TUANKU!


SUKSES Menciptakan Karya Lagu 'PON XVIII RIAU 2012' kemaren..
Tak tanggung-tanggung Tokoh Muda Riau Berpotensi seperti sobat kita Khairuddin Al-Young Riau II yang juga {Bakal Calon Gubernur Riau 2013-2018} ini juga mendendangkan lagu karyabeliau dengan judul lagu "DAULAT TUANKU"..
nih Liriknya 'RAJA ADIL RAJA DISEMBAAAH.. RAJA ZALIM RAJA DISANGGAAAH..dari Gurindam 12.. sambung ya sob.. he he
enak loo... mohon disebarkan sobat Ratu Rimba Niagara demi marwah kebesaran MELAYU.

Daulat Tuanku (original clipt & audio) - Khairuddin 'Yung' Riau.flv
www.youtube.com
2Unlike · · Share
You, Khairuddin Al-Young Riau II, Prabu Sri Narayana Kusuma andFerdiansyah Ferdi like this.

Ratu Rimba Niagara Raja adil raja disembah
Raja zalim raja disanggah
Pada Tuhan kita menyembah
DIA saja patut dimegah
October 4 at 5:10pm · Like · 1

Ferdiansyah Ferdi mhn disebarkan ya sobat.. salam kompax..sob
October 4 at 5:16pm · Unlike · 1

Ratu Rimba Niagara MOGA DIMAKBULKAN ALLAH AZZAWAJALLAH

Sahabat seperjuaganku Ferdiansyah Ferdi...
Kan kusebarkan melalui bayu di awan maya
Ke 5 benua SeNunsanta merentasi seluruh dunia
Biar bergema ke seluruh alam 
Bahawa Institusi diRaja SeNunsantara akan
Dimartabatkan didukungi oleh semua kerabat 
diRaja SeNusantara dan seluruh rakyat SeNusantara
Moga diaminkan oleh seluruh penghuni langit dan bumi 
Di aminkan juga para Malaikat dan dimakbulkan 
Allah Azzawajallah berkat doa-doa kesemua hamba-Nya
Yang ikhlas.
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

hamba-Nya yang kerdil
dari rimba niagara
8 Okt 2012
about a minute ago · 

(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP MELA AYU RADIO ONLINE WALL RATU RIMBA NIAGARA, GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA & WALL RAMLEE WAHAAB @ DJ RAMZ)
Share your videos with friends, family, and the world
YOUTUBE.COM
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis komen...
Shaharom Arom Napasiro bersama Juliana Rabani Mohd Jaafar.
Hari Keputeraan Sultan Kelantan, Sultan Muhamamd V Ke-42(2011)
Assalamualaikum. Pada hari yang bertarikh 11 November 2012 merupakan Hari Keputeraan Rasmi Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V. Baginda diputerakan pada 6 Oktober 1969 dan merupakan putera sulong kepada Sultan Ismail Petra dan Raja Perempuan Tengku Anis. Baginda diputerakan sebagai Tengku Muhamad Fariz Petra dan dilantik menjadi Tengku Mahkota Kelantan dari tahun 1985 hingga 2009. Pada 25 Mei 2009 baginda dilantik sebagai Pemangku Raja Kelantan dengan gelaran Yang Maha Mulia.
Baginda sememangnya seorang pemerintah yang warak, bijaksana dan merupakan contoh dan idola bagi setiap rakyat kelantan. Baginda disenangi oleh semua lapisan rakyat diatas sikap baginda yang sentiasa merendah diri. saya sendiri sebagai rakyat kelantan amat berbangga kepada baginda.
Semoga Pemerintahan baginda sentiasa dilimpahkan rahmat daripada Allah S.W.T sekaligus mari kita mendoakan supaya baginda sentiasa dipanjangkan umur untuk memerintah Kelantan dan Malaysia satu hari nanti.
Persembahan Setinggi-Tinggi Tahniah kehadapan
Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhamamad V
DK., DK(Selangor).,DK(Perlis).,DK(Perak).,DK(Negeri Sembilan).,DK(Johor).,SPMK.,SJMK.,SPSK.
Sempena Ulangtahun Hari Keputeraan Tuanku yang ke-43 pada tahun 2012
Semoga Allah Subhana wataala sentiasa melindungi Tuanku dan Sultan Ismail Petra dunia dan akhirat.
Amin.
Komen
RAKYAT KELANTAN AMAT SANJUNGI

Sultan Kelantan berhemah tinggi,

Memerintah Kelantan adil saksama;
Rakyat Kelantan amat sanjungi,
Raja dan rakyat saling bekerjasama.

PUTRI RIMBA NIAGARA
6 Ogos 2012
17 Ramadan 1433H

BALASLAH KASIH SAYANGNYA DENGAN RAHMAT KASIH-MU

Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Kelantan
Seorang hamba yang benar zuhud
Mengutamakan rakyat lebih daripada
Kepentingan sendiri
Segala masalah rakyat ingin dibantu
Sedaya mampu
Masalah rakyat masalah baginda juga
Hari-hari yang difikirkan
Rakyat...rakyat...rakyat..

.
Hidup baginda sepi tanpa rakyat
Kasih sayang baginda pada rakyat
Tidak berbelah bahagi
Duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi
Hinggakan rakyat tidak merasakan
Yang berada di sisi mereka seorang raja
Yang berkuasa memerintah seluruh negeri Kelantan
Namun apabila berbicara dengan baginda
Masih menjaga adap
Berbicara bahasa istana penuh sopan
Hinggakan seluruh rakyat Kelantan
Berasa amat terharu dengan
Sikap rendah diri raja mereka
Pada baginda
Apalah ertinya pangkat
Jika pangkat itu tidak memberi
Apa makna kepada rakyat
Dan baginda amat takut
Apabila tanggungjawabnya
Sebagai seorang raja akan
Dipertanggungjawabkan
Di akhirat kelak
Apa yang hendak
Dijawabkan nanti jika
Baginda lalai dengan tanggungjawabnya
Pada rakyat Kelantan

Ya Allah...
Kau Maha Penyayang
Kau Maha Memahami Isi Hati
Kau pandanglah kasih sayang raja kami ini
Kau balaslah kasih sayangnya pada kami
Dengan rahmat kasih-Mu
Dan balaskanlah dengan balasan Syurga
Dan kami jua mahu bersamanya
Menikmati Syurga-Mu
Penuh kasih sayang
Berkat ikhlasnya hidup berkasih sayang
Kerana-Mu tika di dunia
Aamin Ya Rabbal A'Lamin

KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
14 April 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL & KHAI NOOR & PUTRI RIMBA NIAGARA)
8 Mei 2012
(DISIARKAN PUISI SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA PADA 31 OGOS 2012/INDONESIA 17 AGUSTUS 2012)
6 Ogos 2012
17 Ramadan 1433H 

to the albumSULTAN MUHAMMAD V VERSI JUBAH & KOPIAH

Ratu Rimba Niagara shared Kerabat D' Raja Kelantan's status.

Alhamdulillah...untuk pengetahuan umum,,hari ini ( 06 Oktober ...) merupakan hari keputeraan KDYMM Tuanku Al Sultan Kelantan. Hari ini genap sudah peningkatan usia Tuanku Al Sultan Muhammad V. Marilah pakat berdoa semoga ALLAH swt melanjutkan usia Tuanku Al Sultan kelantan dan merahmati pemerintahan baginda.

Ratu Rimba Niagara...

Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

PANTUN SELAMAT HARI JADI BUAT RAJA KELANTAN

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEPUTERAAN
BUAT SULTAN MUHAMMAD YANG DIKASIHI
DIKASIHI SEMUA RAKYAT KELANTAN
MOGA DILIMPAHI RAHMAT KASIH ILAHI 

Karya: Ratu Rimba Niagara
6 Oktober 2012

(PETIKAN DARIPADA WALL KERABAT D'RAJA KELANTAN & WALL GROUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
6 Oktober 2012
RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA
DAULAT TUANKU!


SUKSES Menciptakan Karya Lagu 'PON XVIII RIAU 2012' kemaren..
Tak tanggung-tanggung Tokoh Muda Riau Berpotensi seperti sobat kita Khairuddin Al-Young Riau II yang juga {Bakal Calon Gubernur Riau 2013-2018} ini juga mendendangkan lagu karyabeliau dengan judul lagu "DAULAT TUANKU"..
nih Liriknya 'RAJA ADIL RAJA DISEMBAAAH.. RAJA ZALIM RAJA DISANGGAAAH..dari Gurindam 12.. sambung ya sob.. he he
enak loo... mohon disebarkan sobat Ratu Rimba Niagara demi marwah kebesaran MELAYU.

Daulat Tuanku (original clipt & audio) - Khairuddin 'Yung' Riau.flv
www.youtube.com
2Unlike · · Share
You, Khairuddin Al-Young Riau II, Prabu Sri Narayana Kusuma andFerdiansyah Ferdi like this.

Ratu Rimba Niagara Raja adil raja disembah
Raja zalim raja disanggah
Pada Tuhan kita menyembah
DIA saja patut dimegah
October 4 at 5:10pm · Like · 1

Ferdiansyah Ferdi mhn disebarkan ya sobat.. salam kompax..sob
October 4 at 5:16pm · Unlike · 1

Ratu Rimba Niagara MOGA DIMAKBULKAN ALLAH AZZAWAJALLAH

Sahabat seperjuaganku Ferdiansyah Ferdi...
Kan kusebarkan melalui bayu di awan maya
Ke 5 benua SeNunsanta merentasi seluruh dunia
Biar bergema ke seluruh alam 
Bahawa Institusi diRaja SeNunsantara akan
Dimartabatkan didukungi oleh semua kerabat 
diRaja SeNusantara dan seluruh rakyat SeNusantara
Moga diaminkan oleh seluruh penghuni langit dan bumi 
Di aminkan juga para Malaikat dan dimakbulkan 
Allah Azzawajallah berkat doa-doa kesemua hamba-Nya
Yang ikhlas.
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

hamba-Nya yang kerdil
dari rimba niagara
8 Okt 2012
about a minute ago · 

(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP MELA AYU RADIO ONLINE WALL RATU RIMBA NIAGARA, GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA & WALL RAMLEE WAHAAB @ DJ RAMZ)

Share your videos with friends, family, and the world
YOUTUBE.COM
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis komen...

TAHUN YANG LALU PADA HARI INI
7hb Oktober 2012
Salam Ukhuwah fillah selalu.....

Foto Sandra Putria.
RATU RIMBA NIAGARA
GURINDAM CINTA GURINDAM RINDU

KUKIRIMKAN SALAM PADA REMBULAN
Andai suatu saat nanti ...kau rindu membaca puisiku kerana aku sudah tiada di dunia ini di jemput Ilahi...pandanglah rembulan di situ kukirimkan rindu buatmu kasih...
SUKARNYA MENJEJAK REMBULAN
    ...Teruskan Membaca

Foto Temul Amsal.

SukaTunjukkan lagi reaksi
    Komen

Kebahagiaan selalunya tidak akan hadir sebegitu mudah. Seringkali ujian akan tiba untuk menguji kesabaran dan ketabahan di atas usaha yang dilakukan. Kerana kebahagiaan selepas ujian sudah pasti lebih manis daripada kebahagian yang dikecapi tanpa diuji….


Foto Rabeah Binti Mohd Ali.

 Ratu Rimba Niagara.
Sociedad Argentina de Horticultura berkongsi kiriman Ratu Rimba Niagara.
 · 

Ratu Rimba Niagara berkongsi kenangan.


     
    Sri Perabu Bumi Kusuma bersama Bonda UI dan 12 yang lain.
    29 09 2012...JUMAAT KILIWON
    HADIAH HARI KILIWON ISTIMEWA(MAHKOTA) DARI LELUHUR BUAT DIRI KU..WALAU HANYA DI ALAM GHOIB....SEMASA BERWIRID....TERIMAKASIH ALLAH S.W.T..EYANG..LELUHUR...ALFATEHA..

    Foto Sri Perabu Bumi Kusuma.


     
    Ratu Rimba Niagara kemas kini gambar profil beliau.

    Foto Rabeah Binti Mohd Ali.


     
    Ratu Rimba Niagara kemas kini gambar profil beliau.

    Foto Rabeah Binti Mohd Ali.

    Suka
UKIRAN DAUNAN KASIH RATU RIMBA NIAGARA ANUGERAH ILAHI YANG TERINDAH DISYUKURI

SukaTunjukkan lagi reaksi
   Komen

Suapan Berita



   
Ratu Rimba Niagara ke PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
23 min
CINTAILAH AKU SEPERTI SETIANYA OMBAK PADA PANTAI
Kasih yang terkasih
Aku tak tahu gimana hendak kuluahkan hatiku ini
Sejujurnya kukatakan aku amat mencintaimu...





   
Murba Terpinggir
43 min
PEREBUTAN BELANTARA DI SIMPANG CINTA
Belantara kini bagaikan dara sunti
dipinang dua jejaka gagah perkasa
seorang jejaka dari kota
mahu diperisteri dara jelita
mahu dibawa ke anjung kota
dan jejaka ke dua pula
mahu si dara terus setia di rimba
biar si dara kekal keayuannya.
Dan dara kini bertarung rasa
antara cinta pembangunan yang cedera
dan cinta kesyahduan rimba yang dimusuhi pemuka kota
dara tersimpang di muara cinta
di era harta merajai segala.
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
Ratu Rimba Niagara telah berkongsi foto Tengku Shawal Tengku Aziz.
pada 5hb Oktober 2012 jam 7.14 ptg
   
   
   
   
   
Ratu Rimba Niagara telah berkongsi foto DatoNazri WarisMegat SriRama.
   
   
   
   
   
Ratu Rimba Niagara berkongsi pautan.
Ratu Rimba Niagara telah berkongsi foto Daeng Andak Al Habrah.
Ratu Rimba Niagara berkongsi foto.
   
   
   
   
   
Ratu Rimba Niagara berkongsi foto.
   
   
   
   
   
Ratu Rimba Niagara telah berkongsi foto Sandra Putria.
Sandra Putria bersama Ratu Sejagat Mamah Ratu dan 13 yang lain.
◦˚☆☆ — Kata Mutiara ◦˚☆☆ —
Orang pandai dan beradab tak kan diam di kampung halaman..
Tinggalkan negerimu dan merantaulah ke negeri orang...
Pergilah, kan kau dapatkan pengganti dari kerabat dan teman..
Berlelah-lelahlah, manisnya hidup terasa setelah lelah berjuang..
Aku melihat air yang diam menjadi rusak karena diam tertahan
Jika mengalir menjadi jernih jika tidak dia kan keruh menggenang....
Singa tak kan pernah memangsa jika tak tinggalkan sarang...
Anak panah jika tidak tinggalkan busur tak kan kena sasaran
Jika saja matahari di orbitnya tak bergerak dan terus diam
Tentu manusia bosan padanya dan enggan memandang...
Rembulan jika terus-menerus purnama sepanjang zaman...
Orang-orang tak kan menunggu saat munculnya datang..
Biji emas bagai tanah biasa sebelum digali dari tambang
Setelah diolah dan ditambang manusia ramai memperebutkan
Kayu gaharu tak ubahnya kayu biasa di dalam hutan...
Jika dibawa ke kota berubah mahal jadi incaran hartawan...
Salam Ukhuwah fillah selalu.....
Ratu Rimba Niagara
 telah berkongsi foto drtuah.
PAHLAWAN RIMBA PUTERI ARNAB @ PUTRI DIANA & PAHLAWAN SASTERA RATU RIMBA NIAGARA



Palestina Terkini
30hb April
.
tak menggambarkan kesakitan. .
SUBHANAALLAH
Mari "AMIN" kan, Semoga ia termasuk Syuhada yg Syahid, Syurga tempat kembalinya
Aamiin. . . .
Suka
AIR TERJUN NIAGARA BEKU TAPI ILHAM DARI-NYA MASIH LAGI TERUS MENGALIR TANPA HENTI-NYA SYUKUR
ALHAMDULILLAH
MERDEKA.com bersama Zulhamzah Beby dan 13 yang lain.
10hb Januari 2014
Cuaca ekstrem, air terjun Niagara membeku
Derasnya air terjun Niagara tak berdaya menahan badai salju dari cuaca ekstrem yang disebut Polar Vortex. Suhu udara tercatat 52 derajat Celcius di bawah nol.
Foto lainnya, klik : http://mdk.to/rTu6
AIR TERJUN NIAGARA BEKU TAPI ILHAM DARI-NYA MASIH LAGI TERUS MENGALIR TANPA HENTI-NYA SYUKUR
ALHAMDULILLAH
Aku bukan seorang ratu
cuma seorang hamba Allah
yang dikurniakan Allah
bakat menulis
walaupun aku bukanlah
pandai sepertimana orang yang bijak pandai
rasa rendah diri memang ada
pabila mahu menyiarkan karya-karyaku
di wall mereka yang bijak pandai
tapi mengenangkan aku
menulis bidang yang aku minat sangat-sangat
Allah pula datangkan ilham
bertali arus tanpa had
aku bersyukur Kurniaan Ilahi padaku
makanya aku tulis
ada yang suka
ada yang mula suka
kemudian tak suka
makanya aku tak kisah
jika ada yang tak suka
aku tulis ...tulis...tulis...
asalkan apa yang aku tulis
tidak menganiyai orang
aku tulis yang baik baik saja
yang tak baik aku tak mahu tulis
pelbagai tema aku tulis
Nama penaku,'RATU RIMBA NIAGARA'
Ratu bermakna seorang pemimpin
Rimba bermakna memimpin rakyat rimba (simbolik)
Niagara iaitu ilham yang Allah Kurniakan seperti Air Terjun Niagara
terus mengalir dan mengalir tanpa henti dan had
andainya terhenti
berarti terhenti nafas terhentilah pena
Rakan pujangga ku bilang
NAGA PAMUNGKAS namanya
dia yang bilang
"KARYAMU BAGAIKAN AIR TERJUN NIAGARA
YANG MENGALIR TANPA HENTI
APA YANG KAU KATA SEMUANYA PUISI"
Sejak dari itu aku mendapat ide
menggunakan nama penaku
RATU RIMBA NIAGARA
bagiku biarlah orang tak kenal aku tak apa
yang penting mereka kenal karya-karya
sastra yang kutulis...
Biarpun Air Terjun Niagara yang indah itu
sekarang ini dibekukan oleh Tuhanku
tapi buat masa ini otakku belum beku lagi
Allah masih izinkan aku berkarya dan terus berkarya
berkarya....berkarya...bekarya....
berkarya tanpa hentinya
tiada mula tiada akhirnya
sudah tercatat di Lauh Mahfuz
aku adalah seorang pujangga
yang menulis
KEBESARAN ALLAH SWT MENGATASI
SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
TUGAS SEBAGAI HAMBA YANG BERGELAR
KHALIFAH-NYA DI MUKA BUMI INI
DARI ALLAH KITA DATANG DARI ALLAH DIKEMBALIKAN
ITULAH TEMA YANG MERANGKUMI SEMUA KARYA YANG
KUTULIS...
Setiap yang aku tulis jika ianya baik
itu adalah dari Allah swt
jika ada kekurangan itu bermakna
dari kejahilan dan kelemahan aku sendiri
makanya dikesempatan ini
aku menyusun sepuluh jari
memohon maaf
dari hujung rambut hingga ke hujung kaki
kepada semua pembaca merangkap rakan alammayaku
aku akui aku insan yang tak sempurna...
Andai aku tidak mendapat kemaafan daripada kalian
pastinya otakku akan beku selamanya
berarti lebih baik mati daripada hidup
membuatkan yang membaca karyaku tersakiti hati
adalah sesuatu yang amat menyedihkan aku
Biarlah orang yang menghina aku
jangan aku yang menghina orang
itu prinsip aku berkarya
sepertimana pernah ada yang bilang
'GIMANA AKU MENJADI PENCINTA KEDAMAIAN
SEDANGKAN HATI PENUH KEBUSUKAN BATHIN!'
kata-kata yang telalu kejam untuk aku dengari
andai aku ikutkan hati kecewa
mahu aku bekukan segala ide
dari terus berkarya
mengenangkan aku menulis bukan karena manusia
aku akan terus menulis dan menulis
selagi mana Allah Azzawajallah izinkan
biarpun air terjun niagara mahu dibekukan
oleh manusia dengan teknologi canggihnya
tapi aku yakin KUASA ALLAH MENGATASI
SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
Yang melemparkan kata-kata nista kepadaku
harus ingat...
JIKA AKU BUKAN PENCINTA KEDAMAIAN
MANA BISA MUNGKIN AKU DIIZINKAN ALLAH SWT
MENULIS YANG INDAH-INDAH
YANG MENDAMAIKAN JIWAKU
YANG MENENANGKAN JIWA YANG MEMBACA KARYA-KARYAKU
AMAN...DAMAI...TENANG....
SETENANG ALIRAN AIR TERJUN NIAGARA
MENGALIR DAN TERUS MENGALIR
BIARPUN SERIBU TAHUN AKU SUDAH TIADA DI DUNIA INI
IN SHAA ALLAH AKAN TERUS MENGALIR DAN MENGALIR
HINGGA KE KALI SYURGA
IN SHAA ALLAH AAMEEN YA RABBAL A'LAMEEN...
KUASA ALLAH MENGATASI SEGALA YANG ADA
DI LANGIT DAN DI BUMI
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Karya Ratu Rimba Niagara
Pujangga Nusantara Ratu Rimba Niagara Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
9 Rabiulawal 1435H
11 Januari 2014M
MERDEKA.COM
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
K

YAKINLAH DI SETIAP KESULITAN ADA KEMUDAHAN
INSHA ALLAH AAMIIN
SALAM SUBUH
#SOLAT BERJEMAAH
Suka
Saupi Daraman In Syaa Allah tak lupa pesanan itu
Ani Awang Slmt ptg InshaAllah
SukaBalasan223 jam
Ratu Rimba Niagara ALLAH DUGA TANDA ALLAH CINTA.

Rashid Kocai telah ditag di sini.
 
Rashid Kocai bersama Rashid Kocai.
3 jam
Upgrade diri sendiri, In shaa Allah, kebahagiaan bertambah-tambah...
Suka
 
Komen
Ratu Rimba Niagara Aku tak pernah nak balas dendam padamu sahabat kerana kamu terlalu baik....hehehe
SukaBalasan1 min
 
Rashid Kocai bersama Rashid Kocai.
16 jam
Tak ada alasan untuk tidak menangis jika hati dijamah rindu
#cintalakilakibiasa
Suka
 
Komen
Komen

Ratu Rimba Niagara rindukan kamu satu hal
rindukan like mu satu hal
rindukan komentar mu satu hal
3 hal yang tak pernah kamu peduli
maka izinkan kubawa rindu yang tak pernah kau peduli 
untuk kuhanyutkan di ombak rindu 
agar ku tak ternanti-nanti rindumu lagi...
maafkan aku ...
biarlah kita sama-sama terluka
kerana rindu tak terbalas rindu...hehehe .
Noordin Ahmad luahan yg tulus dan jujur...
SukaBalasan4 min
Dapatkan pemberitahuan melalui:
Annasya Adreena Saila menyukai kiriman anda dalam *SAHABAT KAU ANUGERAH TERINDAH *.: "SASTERAKU ANUGERAH ILAHI YANG TERINDAH ..."
pada 4hb Oktober jam 6.44 ptg
Alhamdulilah syukur. Selamat pagi semua, sentiasa bersyukur dengan rezeki dan redha atas ketentuan yang telah ditakdirkanNya. #SalamMuslim