Saturday 17 February 2018

HIJRAH (361) KARYAKU! DUNIAKU!


HIJRAH (361) KARYAKU! DUNIAKU!



KARYAKU! DUNIAKU!
Aku masih ingat lagi ketika itu aku baru berusia
lapan tahun. Ketika itu aku belajar di Sekolah
Rendah Kebangsaan Telok Kemang, Port Dickson
Negeri Sembilan. Apabila cikgu tanya apakah cita-citaku,
aku katakan ingin menjadi pengarang terkenal,
semua gelakkan aku kerana aku tidak sepandai
mereka.
Aku menangis teresak-esak kerana malu ditertawakan,
cikgu Mariam memujukku dan memarahi kawan-kawan
yang mentertawakan aku.
Satu hari cikgu Mariam menyuruh ketua darjah menampal
karya cerita bergambarku di dinding bilik darjah.Cerita
bergambar itu bertajuk,‘Pak Dolah Penjual Sate’. Betapa
gembiranya aku ketika itu hanya Tuhan saja yang tahu.
Aku bangga dengan diriku.
Ketika darjah lima aku suka benar membaca buku sastera
kakakku tingkatan enam. Aku minat sangat dengan bahasa-
bahasa yang digunakan pengarang, di samping kupinjam
buku cerita daripada kawan-kawan sekolahku.
Aku masih ingat lagi ketika aku di tingkatan empat aku
berjinak-jinak menulis novel pendek, selepas tulis aku
memberi kawanku membacanya.Aku bertambah taksub apabila
kawan-kawanku membaca mengalirkan air mata penuh emosi.
Hari-hari mereka menunggu kisah selanjutnya.Bertambahlah
taksub aku mengarang.
Seingat aku novel remaja yang kukarang itu tamat ceritanya
setelah hampir lima tahun. Hingga kini masih ada dalam
simpananku hampir lebih 30 tahun bertajuk,’RATINA’
Yang bertuahnya skrip novel itu telah disemak oleh guruku
pada ketika itu Anwar Ridhwan. Ketika itu aku menghadiri
kursus penulisan anjuran Persatuan Penulis Negeri Sembilan
(PEN). Sekarang guruku telahpun menjadi Sasterawan Negara
bergelar Datuk.
Setelah menghadiri kursus penulisan aku semakin taksub
untuk menghadiri apa-apa jua kursus penulisan anjuran
mana-mana pertubuhan penulisan, kalau dikira hampir
puluhan kursus penulisan aku telah pergi menghadiri ,
ramai guru-guruku yang kini telah bergelar Sasterawan
Negara, kalungan tahniah kuucapkan biarpun agak lewat.
Terima kasih juga kepada guru-guruku yang lainnya.
Jasa kalian mengajar aku dan mencurahkan segala ilmu
penulisan yang amat kuminati sejak di bangku sekolah
lagi begitu terkesan dalam jiwaku hingga saat ini.
Kepada kawan sepenulisanku Zaharuddin sesungguhnya aku
terhutang budi kerana beria-ia sangat ingin karyaku
disiarkan di syarikat penerbitan buku. Atas usahanya
karyaku berjaya di terbitkan. Setelah lima belas tahun
berlalu karya novel kanak-kanak bertajuk.'Tangan Emas'
diulang cetak dalam versi yang baru.
Ada satu cerita lucu yang masih kuingat hingga saat
ini,apabila kawan sepenulisan aku mengatakan namaku
sebaris dengan penulis-penulis tanah air terbitan
Dewan Bahasa Dan Pustaka. Apabila dapat tahu aku
segera memcari buku tersebut dan ternyata memang
tercatat namaku. Seakan nak runtuh dunia ini,tidak
percaya betulkah aku itu? Tapi hakikatnya memang
betul.
Ada satu lagi cerita lucu yang masih kuingat, masa itu
tingkatan lima, “Rabeah ni mengarang surat ke jabatan
kerajaan macam hantar surat kepada kekasih berbunga-
bunga bahasanya,” kata cikgu Nordin ketika mengajar
mata pelajaran Bahasa Malaysia. Aku tersipu-sipu malu
dan kawan-kawan apa lagi gelak habis-habisan.
Baru aku tahu setiap kali aku menghantar surat kepada
jabatan kerajaan aku akan tersenyum sinis sendiri
mengingati kata-kata cikgu Nordin.
Ketika menyambut Hari Kemerdekaan Ke-53 aku menghantar
poskad kemerdekaan yang aku hasilkan sendiri kepada
Sultan-Sultan dan Pemimpin Kerajaan dengan ucapan
‘Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Ke-53 Semoga
Malaysia Tercinta Terus Gemilang!
Hargai Kemerdekaan! Merdeka Selamanya!
Aku menghantar juga kad ucapan Selamat Hari Raya
Aidil Fitri dan aku karangkan serangkap pantun
yang kutujukan khas untuk sultan dan pemimpin .
Gembiranya hati tidak terkira apabila sultan dan
pemimpin membalas kad ucapanku.
Aku terharu hingga saat ini. Siapalah aku.
Aku pamerkan kad tersebut di Galeriku.
Aku masih ingat lagi di alam persekolahan apabila pergi
bersama arwah ayahku ke pasaraya pasti aku akan membeli
berbatang-batang ball pen dan buku nota hingga ibu dan
ayahku menggelengkan kepala.
“Bie…baru bulan dulu dah beli…takkan dah habis
dakwat?” tegur ibuku. Aku tersengeh-sengeh
memandang ayahku. “Ala…takkan awak tak tahu
anak awak tu pengarang… ha…banyak mengarang
cepatlah habis dakwat.”Ibuku tidak terkata apa.
Ibu pun tersenyum juga akhirnya.
Kerana taksub dengan pen , beg tangan yang ingin
kubeli kupastikan ada poket di luar senang hendak
kuaturkan dengan deretan ball pen yang pelbagai
jenis dan warna. Bukan nak menayang tapi aku puas
melihat deretan pen seolah-olah rugi aku tidak
mencapainya untuk berkarya jika ilham datang.
Saat yang tidak dapat kulupakan hingga saat ini
apabila arwah ayahku menghadiahkan aku sebatang
pen berjenama ‘ Parker”. Sukanya hatiku saat itu
bukan kepalang. Kucium pipi ayah tanda terima kasih
yang tidak terhingga. Ayah memang seorang yang
penyayang dan memahami.
Ibuku pula bila nampak karyaku tersiar di dada akhbar
dialah yang menayangkan karyaku kepada semua orang
yang ditemuinya. Nak kata macam mana? Ibu peminat
nombor satu setelah ketiadaan ayahku.
Kadang-kadang aku pun tertanya-tanya pada
diriku, “Betul ke aku ini seorang pengarang?
Aku ni bukan pelajar lulusan universiti , ah!
Tak kisahlah yang penting aku minat dengan
duniaku mengarang dan terus mengarang.
Aku masih ingat lagi, ketika aku menghadiri
kursus penulisan selama tiga hari , akulah yang
sibuk-sibuk mengutip hasil karya teman-teman
sekelas untuk dijadikan buku hasil karya penulis
yang menghadiri kursus.Dan apabila jadi buku kuhantar
kepada penganjur untuk dijadikan bahan rujukan dan
koleksi.
Dalam kelas akulah peserta yang paling banyak bertanya.
Selagi tak faham aku akan tanya hinggakan perceramah
tidak kering gusi hendak menjawab. Nak pandai mesti
banyak bertanya.
Masa rehat , aku mengambil kesempatan bertanya
dengan guruku yang kini bergelar sasterawan Negara,
ketika itu aku sedang menyiapkan buku cerita kanak-
kanak bertajuk, “ Putera Duyung”, hasil tunjuk ajar
dan buah pemikirannya aku berjaya menyiapkan
buku tersebut dengan begitu baik sekali.
Aku mendapat ilham menghasilkan, ’Putera Duyung’ ketika
itu aku pergi lawatan sambil belajar di Indonesia ditaja
oleh kerajaan Negeri Sembilan. Terima kasih kerajaan
Negeri Sembilan yang ketika itu Menteri Besar Tan Sri
Isa Samad tanpa sokonganmu siapalah aku.
Benarlah kata pepatah,“Jauh Perjalanan Luas Pengetahuan”.
Cerita “Putera Duyung” bagiku amat unik dan jika dijadikan
filem animasi akan menjadi filem animasi yang hebat.
Aku pernah menjalankan kaji selidik buku Putera Duyung ,
kanak-kanak amat menggemarinya. Kerana terlalu minat
dengan cerita Putera Duyung yang merangkak membaca
terus pandai membaca. Lucu sekali. Bagaimana kepuasan
penulis menghasilkan karya, begitulah kepuasan pembaca
bila membaca karyaku.
Nak dikatakan aku ni syok sendiri tidak juga, kerana
setiap karyaku akan aku jalankan kaji selidik kepada
ribuan pembaca terdiri daripada pelbagai peringkat
umur, taraf akedemik dan kaum. Semua komen-komen
yang aku perolehi amat mengejutkan, membuatkan aku
bertambah yakin dengan karyaku jika diterbitkan akan
mendapat sambutan di luar dugaan.
Bukan nak membangga diri atau angkat bakul sendiri
tapi sekadar beri semangat kepada diri sendiri yang
dah lewat usia ni masih lagi berangan-angan nak jadi
pengarang.
Angan-anganku untuk mengadakan galeri hasil karyaku
sejak tiga puluh tahun yang lalu kini tercapai,
walaupun tidaklah se gah mana tapi aku puas dengan
galeri karyaku itu. Sijil-sijil kursus penulisan
yang pernah aku hadiri dan surat-surat sokongan
yang aku perolehi daripada jabatan kerajaan dan
swasta menghiasi keseluruhan dinding galeri karyaku.
Rak buku penuh dengan hasil karyaku yang telah
kuhasilkan sejak tiga puluh lima tahun yang lalu.
Semua hasil karya belum diterbitkan mana-mana
penerbitan. Cuma satu dua saja yang diterbitkan.
Sedar tak sedar aku sendiri yang menjadi penerbit
untuk karyaku sendiri.
Pernah aku iklankan di akhbar mencari rakan kongsi
atau pelabur untuk projek hasil karyaku tetapi hingga
kini masih gagal. Aku ingatkan nak kongsi keuntungan
bersama tapi mereka kata karyaku terlalu ringkas dan
tidak sesuai.
Walaupun mereka tidak terimaku sebagai rakan kongsi
perniagaan, ada kebaikan di sebaliknya apabila setiap
kali berjumpa dari seorang ke seorang, idea aku
bercambah. Kertas kerja dari muka surat yang sedikit
lama-lama menjadi ribuan muka surat.
Mana tidaknya segala idea dan kaji selidik pembaca ada
di kertas kerjaku, kerana terlalu tebal, cuma aku dapat
bukukan lima ratus muka surat.Kertas kerja itu (mengenai
ideaku 'Kota Buku Karyaku Duniaku' di jadikan sebagai
produk perlancongan negara) kuhantar kepada Perdana
Menteri dan Menteri-Menteri yang berkaitan dengan kerja
seniku untuk dinilai bagi pihak rakyat Malaysia yang
menyokong penuh untuk direalisasikan kerajaan Malaysia.
Namun begitu terpulanglah kepada kerajaan Malaysia,
bagiku, aku telah mejalankan tanggungjawabku kepada
rakyat Malaysia dan negara tercinta. Kalau diterima
inilah sumbanganku kepada negara tercinta.
Apapun aku yakin dengan karyaku kerana hasil daripada
kaji selidik kepada ribuan pembaca dan surat sokongan
yang aku perolehi mengatakan karyaku berkualiti dan
akan memberi impak yang besar dalam dunia perbukuan
negara di samping dapat memupuk minat membaca kepada
rakyat Malaysia sejak di bangku sekolah lagi.
Sekarang ini pemikiranku masih lagi segar membayangkan
aku telah memiliki sebuah , “Kota Buku” yang di dalamnya
ada semua hasil karyaku. Setiap tajuk buku ada produknya
tersendiri, seperti drama pentas, arca, filem animasi ,
setiap watak kartun yang ada dalam hasil karya ada
permainan kanak-kanak.Secara tidak langsung apabila mereka
membeli, seolah-olah mereka ada dalam dunia karya yang aku
hasilkan itu.
Satu tajuk buku ada lokasinya dan kalau ada lima puluh
tajuk buku seluas mana “Kota Buku” tak dapat hendak
aku bayangkan. Puaslah pencinta karyaku untuk menghayati,
‘Kota Buku” yang aku angankan itu.
Ini cuma bayangan yang ada di kotak pemikiranku .
Kalaulah benar impianku ini menjadi kenyataan pasti
tika itu, “ Karyaku! Duniaku! Dapat dikongsikan
bersama mereka yang meminati karyaku dan akulah
insan yang paling bahagia di dunia ini. Berbaloilah
segala usaha dan pengorbanan apa yang aku perjuangkan
selama puluhan tahun ini. Dan Kota Buku ini akan aku
wariskan untuk generasi dan negaraku yang tercinta!
Jika ini cuma bayangan dan tidak menjadi kenyataan
aku redha dengan ketentuanNya. Aku puas dengan
kehidupanku ini kerana aku menghabiskan usiaku
dengan,“Karyaku!Duniaku! I
Karya: Ratu Rimba Niagara.
1 Januari 2011
Musim hujan begini..jom kita berkarya
'Puisi hujan'
letak di komen..
mana tahu jadi antologi hujan😊kan Cikgu A Yatim Ahmad?
Cukup 100 karya kita tutup ya😊
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Yatim AhmadPentadbir Kumpulan .
SERENADE HUJAN 


kadang ia adalah lagu dari musim kemarau ketika matahari 
gelaparkan hijau di daun-daun mula pudar warnanya dan 
rumputan mengering menjadi debu-debu lalu tanah cantik ini
seperti padang gurun berserakan katus-katus menikam 
deru angin mengoda awan gemawan di tepi langit kembali 
menyatu peralihan musim basah 

ketika kolong langit menyatukan benang-benang halus 
awan cirrusmenyatu awan kumulus bagai sayap merak 
takdir pun menentukan awan Alto Stratus menyatu pada 
awan Nimbo Stratus menjadi raksasa atmosfera 
menghantar matahari disebalik kekabutan yang pekat 
dan hujan pun merenyai 

Hujan pun merenyai sebelum menderu-deru pekik halus 
dari kejatuhan di rumputan 
yang dahaga di tanah gerang dan daun-daun menguning 
kembali hijau di ranting yang hampir kering 

ketika permulaan kebasahan ini 
segala kenangan pun tebangun di jendela lalu 
bermalam di nubarimu
ia teresak di situ kerana rindu tidak dapat diubati 
menjadi sendu

seperti serenade di tiupan lewat angin petang 
antara hujan dan tempias angin hantarkan parfume 
Tresor Midnight Rose 
di kamarku 

Ia adalah menidurkan aku pada suatu pertemuan 
kau tulis sajak ketika kita hampir 
berpisah dan sebentar lagi 
bertemu semula setelah diuji kejauhan 
yang pecah retakkan sunyi hingga ia tak henti-
henti berteriak 

A YATIM AHMAD 
Putatan 
7 Februari 2018 


EMBUNAN DARI SYURGA

Duhai si bunga nan menawan
Indahmu di sana
Cantikmu kutertawan
Harummu mewangi kalbu
Aku ingin miliki cintamu
Kerana cintamu suci dan murni
Sesuci embun pelangi cinta
Tapi bisakah aku miliki cintamu?

Tempatmu jauh ku tak tahu
Di lautan pergunungan pasir
Tempat tandus kemarau nan panjang
Biarpun kemarau nan panjang
Kau terus berjuang untuk hidup
Agar terus hidup

Kau terpaksa memijak duri-duri
Luka parah
Berdarah...darah...
Dalam sendu terpilu
Kau dibakar terik mentari
Kau tahankan juga
Mentari tak pernah jemu membakarmu
Dalam kehausan kau masih bertahan
Kau berdoa agar hujan turun
Menghilangkan dahagamu
Tapi mana bisa mungkin hujan turun
Di tempatmu yang beriklim kemarau
Tapi kau sabar...sabar...sabar
Hingga Tuhan kasihan padamu

Di setiap duri
Dikirimkan embun dari Syurga
Engkau bersyukur sebanyak-banyak-Nya
Syukur yang tak terhingga
Berkat kesabaranmu
Yang tak henti diuji
Lambang cinta Tuhan-Mu pada kamu

Dengan izin-Nya
Kamu berbunga indah
Indahmu di sana
Siapa yang melihat pasti ingin memilikimu
Untuk dipetik diletak di sanubari

Memiliki cintamu 
Seperti memiliki sekuntum bunga di Taman Syurga
Bersyukur aku pada-Nya
Andai engkau milikku
Itulah Takdir yang aku imani

Duhai suara misteri di sana
Suaramu kudengar
Dengan jelas tanpa hijab
Semua-Nya dengan izin-Nya jua
Jika kau ingin memiliki cintaku
Jika kau ingin memetik bungaku
Sanggup kau menempuhi segala liku?
Memijak duri yang akan melukakanmu?
Dan akan melukakan hatimu?
Sanggupkah kau dibakar terik mentari?
Hingga hatimu terbakar hangus?
Pastinya kau tak akan sanggup
Jika kau tak sanggup
Menempuh segala onak dan duri
Semata ingin memiliki cintaku
Padamkanlah saja niatmu
Biarkan saja aku di sini
Bersama dengan Kekasihku
Yang menciptakan aku
Yang memberi kehidupan padaku
Apa saja dugaan yang diberikan padaku
Aku redha kerana itu lambang cinta-Nya padaku
Apa yang ditakdirkan padaku
Apa yang dikehendaki KUN FAYAKUN
Itulah takdir yang aku imani

Karya Ratu Rimba Niagara
18 Disember 2012
Urus
SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan1h
OH! KODOK

Oh! Kodok!
Oh! Pocot!
kodok melatah
kodok digeletek
oleh dia...oleh dia...
kodok terus melompat
masuk ke kolam
menyelam...nyelam...
sambil menangis
kepiluan
sedu sedan
menangis hiba
kodok memanggil hujan
kwang....kwaaaaang... kwaaaaaaaaang!!!
kwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang!!!!!!
ku......ku........aaaaaaaaaannnnngggg!!!!!
sayup......sayup.....sayup.......
makin lemah......makin lemah.....
suara si kodok tenggelam tak berdaya......
ditenggelamkan oleh dia....dia....dia......
hujan kasihan melihat si kodok
memanggilnya penuh hiba
hujan menyeru petir
petir menyahut seruan hujan
lelangit sambar menyambar
berdentum berdentam sana sini
memberontak si petir
hingga terhentak penghuni bumi
ketakutan menyembunyikan diri
sambil menekup telinga
kerana bunyi
dentuman petir kilat
sambung menyambung tanpa henti
langit hitam pekat
seolah mahu menjelang malam
wal hal baru masuk waktu Asar
impak kilat sambung menyambung
hingga menggeluarkan cahaya
yang menakutkan
panahan petir tepat kena
gagak hitam
sedang berteduh di pohon rendang
bergelimpangan gagak hitam hangus terbakar
bagaikan terkena renjatan letrik
hujan turun selebatnya
membebat luka hati si kodok
kerana panggilan si kodok
telah dimakbulkan Tuhan
dan selepas tamatnya hujan
muncullah pelangi
nan indah hingga ke malam hari
terlalu indah...indah...indah
kanvas langit di malam itu....
syukur si kodok
Tuhan masih sayang padanya
Tuhan menjahit luka hati
dengan benang kasih dan cinta-Nya
terima kasih Tuhan Yang Maha Mendengar
terima kasih hujan...
terima kasih petir
terima kasih pelangi
terima kasih ....terima kasih...terima kasih...
syukur Ya Allah
Kau amat memahami isi hati
semua penghuni bumi tanpa terkecuali
semuanya dengan kehendak dan izin-Mu

Karya Ratu Rimba Niagara.
1 November 2012

SANTAI-SANTAI SAJA DONG

santai-santai saja dong
jangan beratkan fikiran
ceria-ceriakan
fikiran
kusut masai
hingga ide
tak tercerna lagi
gara-gara
tikam menikam
hambur menghambur
hingga lahar
meletus...letus melatah
diratah hingga hilang
mati azam
hingga terlentang KO
kalah mati
mati otak
gila...hahahaha

santai-santai saja dong
jangan beratkan fikiran
jangan ikutkan hati
dalam bicara
nanti makan diri
semuanya berhak
untuk bersuara bisu
jangan bisu
sebelum dibisukan
jangan kaku
sebelum dikakukan
jangan jadi pepatung
rugi merana sendiri

santai-santai saja dong
kita bersuara sama-sama
biarlah pelbagai suara-suara
serak merdu sengau gagap
kita adunkan menjadi satu
pasti bergema
menjadi suara buluh perindu
yang dirindui
oleh peminat
yang menanti
dalam santai-santai...
santai saja dong....

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
1 November 2012
Urus
SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan1h
 BUMI BERASAP LANGIT MENANGIS

Apabila bumi berasap
manusia kepanasan
langit tak sudi nak menangis
kerana sudah kering air mata
langit cuma menangis di dalam hati
simpati pada bumi yang tak henti dizalimi manusia

Andai manusia sudah sedar
muhasabah diri atas setiap kezaliman pada bumi
barulah langit senyum
tanda syukur pada Ilahi
lalu menangislah langit semahunya
agar terpadam segala derita manusia yang kepanasan

Bumi senyum kerana tidak lagi dizalimi 
malah bersyukur diberikan pertunjuk kepada manusia
agar selalu bersyukur kenapa manusia dihidupkan 
di muka bumi ini bukan di planet lain 
hebatNya Allah betapa kerdilnya manusia 
kekuasaanNya mengatasi segala yang ada di langit dan di bumi

Karya Ratu Rimba Niagara,
2 Jamadilawal 1435H
4 Mac 2014
KENANGAN SEKUNTUM MAWAR MERAH UNTUK RATU RIMBA NIAGARA.
Kunta Kunte setiap pagi memberi sekuntum bunga kepada Ratu Rimba Niagara agar sentiasa semangat untuk berkarya. "
setiap pagi hulubalangku
si kunta si kunte
memetik mawar merah
di taman istana
Ratu Rimba Niagara
mereka berdua berebut-rebut
memberikan mawar merah padaku
katanya
"Ratu....kami akan setiap pagi
memberikan mawar merah untuk ratu...
sebagaimana wanginya mawar merah ini
begitu jugalah ikatan rakyat rimba dan ratu
sentiasa mewangi di hati
bahasa yang wangi
hati yang wangi
sewangi Syurgawi
andai suatu saat nanti kami tidak dapat
memberikan mawar merah lagi
ratu tetap juga sayangkan kami ya
jangan lupakan kami ya...
kenapa tuan hamba kata begitu
duhai hulubalangku
kunta kunte yang sentiasa menyayangi beta...
tidakkah ratu tahu
setiap yang hidup pasti akan mati
hari ini kita hidup
besok belum tentu hidup
mati itu pasti
tapi tak tahu bila
bila-bila boleh mati
mati itu seperti di balik tabir
begitu dekatnya kematian bagi kita yang berhidup
andai kami tiada lagi di dunia ini
ratu jangan bersedih ya...
percayalah kasih sayang dan rindu ratu pada kami
akan kami bawa bersama....
Dengan tangisan hiba Ratu Rimba Niagara berkata...
Duhai hulubalangku yang kukasihi dunia akhirat...
kasih sayang kita tak akan berpisah
hanya kematian memisahkan kita
andai disuruh buat pilihan
kekayaan dan kuasa dengan kasih sayang kalian
kan kupilih kasih sayang kalian
kerana kasih sayang kalian
tak dapat dibandingkan dengan harta, kuasa atau darjat
kasih sayang kalian setulus ikhlas
tanpa ada pendustaan dalam berkasih sayang...
kerana teralalu kasih dan sayang
pada kalian berdua
biarlah beta yang mati dulu
agar beta tak terseksa
menanggung rindu atas
kehilangan kalian berdua nanti...
andai itu takdirnya beta redha
moga Allah memberikan kekuataan untuk menerima
kenyataan ketiadaan kalian ...
Si kunta si kunte tidak tahan sebak di hati...
Ratu...hidup kita ini semuanya sudah ditentukan...
sudah ditentukan kita ditemukan
walaupun kita berlainan takdir
tapi bila Allah Kehendaki
Allah tentukan kita bertemu
walaupun Ratu manusia kami haiwan
Atas Rahmat Kasih-Nya Allah
kita ditemukan ratu....
pasti ada hikmah-Nya...
maka dengan rasa saling mensyukuri
Kurniaan Allah ...kita hidup dalam berkasih sayang sejati
seluhur ketinggian budi
seindah bahasa-bahasa
yang menenangkan roh dan jiwa
komunikasi yang indah
membuatkan kita sentiasa hidup
dalam bersemangat
untuk saling berkorban
menabur bakti kepada semua rakyat rimba niagara ini
tanpa tiada sesiapa pun yang dilupakan
semuanya dihargai dan disanjungi setulus hati
saling berkasih sayang
saling berkorban untuk membalas kebaikan
sentiasa berbakti seolah esok hendak mati
itulah yang membuatkan hati kita sentiasa hidup ratu...
itulah falsafah membuatkan
sentiasa menjaga hati
agar tak terlara hati
yang ada
sayang...sayang...sayang...
kasih...kasih...kasih...
sayang dan kasih sepenuh hati sampai ke mati
dengan niat dan harapan
kasih nan suci murni ini
ingin di bawa sampai ke Syurga...
doakan kami ya ratu
moga kita dapat bertemu di Syurga...
kami yakin di Syurga nanti
apa-apa saja bisa
walaupun di dunia ini kami haiwan
atas kehendak Tuhan kami boleh menjadi
bidadara atas fisabilillah kami membantu ratu tika di dunia dulu...
kami yakin itu ratu...
ratu juga yang ajar kami
ilmu fasakkan tauhid kepada-Nya
terima kasih ya ratuku
ratu pujangga dunia akhiratku
yang dikasiihi dunia akhirat...
Mendengar kata-kata si kunta si kunte
serasa terkunci mulutku
hujahannya dalam ilmu tauhid
begitu tinggi hingga aku terkedu
andai benarlah mereka yang akan pergi dulu
daripadaku...moga Allah berikan kekuatan aku
menerima takdir dengan redha atas kematian mereka nanti...
Sudah sepurnama mereka hilang
di lautan cinta ombak rindu
tika mencari mahkotaku yang hilang
di pukul ombak ....
hari-hari aku berendam air mata
seolah tidak menerima hakikat kehilangan mereka berdua
tanpa dikesan...
puas dicari namun tidak juga ketemu
duniaku yang dulunya berpelangi cinta
bertukar menjadi gerhana duka
hatiku pilu bagaikan kaca terhempas di batu
Kerana percaya ini semua atas Ketentuan-Nya...
kuterima dengan redha...
ini semua adalah qada dan qadar
Seluas mana dan sedalam mana lautan hindi
seluas itulah kasih sayangku pada mereka berdua
moga dengan Rahmat Kasih-Nya Allah...
aku dapat bertemu mereka Di Syurgawi...
AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin...
Yang Sentiasa Menyayangi Hulubalang Sasteraku,
Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada:
RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA
@ PUJANGGA SERIBU ZAMAN,
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
13 JAMADIL'AWAL 1436H
4 MAC 2015
APAPUN PERJUANGAN KITA TETAP SAMA!
Perpisahan tak diduga ...
Seperti rasa terhiris luka di qalbu...
Sumpah setia ikatan abadi terlerai sudah
Apalah ada pada janji
Apalah ada pada setia
Apalah ada pada ungkapan sayang
Apalah ada pada ungkapan cinta
Jika pertemuan di akhiri dengan perpisahan
Selamat tinggal sayang
Selamat tinggal ikatan suci
Biarpun kita tidak meneruskan ikatan suci
Namun jangan ada benci di antara kita
Salam silaturrahim masih terjaga
Masih bersalaman di qalbuku
Dan kemaafan kupinta
Kerna kita sudah ditakdirkan untuk
tidak meneruskan perjuangan bersama
biarlah aku berjuangan dengan mereka
yang terima aku apa adanya
kejayaan untukmu sentiasa kudoakan
moga kau terus berjuang dengan rakan seperjuanganmu
dan aku berjuang dengan rakan seperjuanganku
apapun perjuangan kita tetap sama
menuju ke negeri yang pasti
dan takkan kembali lagi!
Karya Ratu Rimba Niagara
15 Februari 2012 1
BIARPUN BERJUTA INGIN MEMBUNUH ANGAN PERJUANGANMU!
Biarpun berjuta ingin membunuh angan perjuanganmu...
Kau akan tetap di situ...
Tak akan berganjak walau seinci pun!
Kau takkan bergoyang semangat atau rebah menyembah bumi
Kau hanya layak rebah tika bersujud pada Ilahi
Kau berjuang matlamatnya bukan untuk dipuji atau disanjungi
Tapi yang ada di hati hanyalah DIA
Tuhan Yang Mecipta Semesta Alam...
Percayalah sesusah mana pun kau berada Allah sentiasa bersamamu...
bila mana kau fikirkan itu pasti jiwamu akan tenang....
setenang air di kali...aku di sini sentiasa menyokong perjuangan suci mu dalam keadaan apa jua pun Insya-Allah itu pun jika kau sudi menerima sokonganku
dari jauh ku doakan kau bertabah hati menempuh segala onak dan duri di dunia ini sebelum sampai ke negeri pasti!
Ratu Rimba Niagara
2 Februari 2012
"Team yang hebat adalah sehati sejiwa untuk menggapai SyurgaNya"
Bukan senang nak cari shbt yg setia setiap musim. Ramai kwn yg setia ikut musim. Bila senang dia dtg, bila susah dia hilang.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen


"Team yang hebat adalah sehati sejiwa untuk menggapai SyurgaNya"
PELUANG FISABILILLLAH SEBELUM MATI
Ya Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Yang Berkasihan Belas Kepada Semua Hamba-Nya Tanpa Terkecuali
Menguji hamba-Nya tanda Dia cinta
Menguji mengikut kemampuan hamba-Nya
Kerana Dia Maha Tahu hamba-Nya boleh lalui segala ujian
Gaza diuji dari segenap sudut
Kiri kanan
Depan belakang
Tapi mereka tetap tabah
Harta benda mereka ranap sekelip mata redha
Keluarga mereka mati di hadapan mata redha
Jasad mereka cacat akibat keganasan yahudi redha
Redha ....redha...redha...
Mereka masih tersenyum
Biarpun tak punya
Kaki...tangan....buta...
Sekali pun badan hancur
Sedang nyawa-nyawa ikan
Masih redha...masih redha...masih redha...
Allahu Akbar ....
Betapa tinggi darjat redhamu rakyat Gaza
Duhai rakyat Gaza...
Malu kami pada Tuhan...
Kerana kami tak seredha kalian
Memang patutlah Syurga tempat kamu
Kamu redha dengan Tuhan....
Tuhan pun redha dengan kamu
Redha meredhai
Tauhidmu begitu kukuh
Hingga kau bawa ke nafas terakhirmu
Tapi cuma satu kau tak redha
Negaramu dizalimi
Yahudi laknatullah
Tanpa ehsan
Biarpun sebesar zarah
Mahu dihancurkan negaramu
Dan berazam akan menghancurkan
Seluruh negara Islam
Yang ada dimuka bumi ini
Bilamana negara islam hancur
Akan hancurlah Islam ..
Itu matlamat
Yahudi Laknatullah
Dan ini sudah termaktub
Dalam Al-Quran ...
Duhai saudara Islam
Di luar sana
Hari ini
Kami diuji kami redha
Kerana kami tahu Allah cintakan kami
Maka kami diuji mengikut kemampuan kami
Tapi tahukah kamu
Apakah ujian kamu pula
Ujian kamu
Adakah kamu membiarkan saja
Negara kami hancur
Tanpa pembelaan
Daripada saudara seislam
Kamu boleh makan seenaknya
Kamu boleh tidur seamannya
Kamu miliki keluarga bahagia sesempurnanya
Kamu miliki harta setinggi gunung
Kamu miliki negara yang aman sentosa
Hidup kamu bahagia...
Hidup kamu sentosa...
Hidup kamu cuma
Canda...canda...canda...
Ketawa...ketawa..ketawa...
Makan...makan...makan...
Tidur...tidur...tidur...
Hiburan..hiburan...hiburan...
Tapi tahukah kamu jika
Apa yang kamu miliki itu
Direntap sekelip mata gimana?
Pasti kamu akan tergamam...
Menyesal pun tak berguna
Kerana kamu tak menghargai
Rebutlah lima perkara
Sebelum datang lima perkara
Sebelum kamu miskin
Bantulah kami dengan seikhlasmu
Kerana kami amat memerlukan
Untuk membangunkan semula negara
Kami yang hancur ini sehancur hati kami
Akibat kekejaman yahudi laknatullah
Sebelum kamu mati
Tanpa status hamba Allah fisabilillah
Rugilah kamu kerana tahukah kamu
Jika kamu mati fisabilillah
Syurga tempat kamu
Biarpun mereka sangka kamu mati
Sebenarnya kamu tak mati
Kamu hidup bahagia di Syurga
Dengan rezeki yang tak putus-putus
Segala nikmat Syurga kamu dapat
Kerana mendapat rezeki yang tak putus-putus
Hingga setiap saat kamu akan rasakan
Inilah Syurga yang Allah telah janjikan pada
Kami yang syahid ke jalan-Nya
Janji Allah pasti dikotakan
Allah Maha Menepati Janji
Kerana kami terlalu bersyukur pada-Nya
Kami mohon pada-Nya
"Ya Allah hidupkan kami semula
Kami mahu fisabilillah lagi Ya Allah...
kerana kami mahu membantu
saudara seislam kami ...kami
tahu Kau pasti tak perkenankan
kerana setiap hamba-Mu diberi peluang
tika waktu masa hidup saja...
jika sudah mati habis segala peluang..."
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
Karya: Ratu Rimba Niagara
7 Safar 1434H
21 Disember 2012M
(DILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK RAKYAT GAZA & SELURUH UMAT ISLAM SEDUNIA)

YA ALLAH YA RASULULLAH BETAPA INDAHNYA BILAMANA KALAMULLAH-MU DI HAYATI DI JIWA DIRESAPI DI KALBU DICINTAI DI SETIAP SAAT DAN WAKTU...ALLAHU AKBAR betapa indahnya kehidupan sebegini pasti berada bagaikan di Taman-Taman Syurgawi....
Moga Syurgalah tempatmu nenek
kepada bidadari kecil sungguh aku terkesima dengan kesungguhanmu
mengajar nenekmu penuh kasih sayang dengan kelunakkan suaramu yang memukau segenap jiwa yang mendengar lantunan suaramu membaca Al-Quran ...sesungguhnya engkaulah bidadari kecil yang dipinjamkan-Nya di bumi ini...
ALLAHU AKBAR sungguh aku terkesima syahdu hingga saat ini....
DENGAN INGATAN TULUS IKHLAS,
PUJANGGA ALAMMAYA NUSANTARA & DUNIA
RATU RIMBA NIAGARA
SAUDARA SEISLAMMU YANG MENYAYANGIMU DUNIA AKHIRAT
29 MUHARRAM 1437H
11 NOVEMBER 2015
YA ALLAH YA RASULULLAH BETAPA INDAHNYA BILAMANA KALAMULLAH-MU DI HAYATI DI JIWA DIRESAPI DI KALBU DICINTAI DI SETIAP SAAT DAN WAKTU...ALLAHU AKBAR betapa indahnya kehidupan sebegini pasti berada bagaikan di Taman-Taman Syurgawi....
Moga Syurgalah tempatmu nenek
kepada bidadari kecil sungguh aku terkesima dengan kesungguhanmu
mengajar nenekmu penuh kasih sayang dengan kelunakkan suaramu yang memukau segenap jiwa yang mendengar lantunan suaramu membaca Al-Quran ...sesungguhnya engkaulah bidadari kecil yang dipinjamkan-Nya di bumi ini...
ALLAHU AKBAR sungguh aku terkesima syahdu hingga saat ini....
DENGAN INGATAN TULUS IKHLAS,
PUJANGGA ALAMMAYA NUSANTARA & DUNIA
RATU RIMBA NIAGARA
SAUDARA SEISLAMMU YANG MENYAYANGIMU DUNIA AKHIRAT
29 MUHARRAM 1437H
11 NOVEMBER 2015

Foto Norhaza Manda Conai.
Norhaza Manda Conai ke Izinkan Aku ke Surga Mu ya Allah..
ASSALAMUALAIKUM WBT DUNIA ALLAH
HIDUP HANYA SEKALI MATI PASTI DATANG HANYA GAMBAR BERBICARA

PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA,
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
1 Jamadilakhir 1439H
17 Februari 2018

0 comments:

Post a Comment

 
;