Friday 13 April 2018

HIJRAH (497) CINTA ALLAH ABADI SELAMANYA


HIJRAH (497) CINTA ALLAH ABADI SELAMANYA

Mengapa kita sering habis habisan mengerahkan tenaga, pikiran,waktu, biaya, hati untuk mencari cinta manusia. Makhluk tak berdaya, yang tak bisa menguasai
SMSTAUHIID.COM

Ditulis oleh: KH. Abdullah Gymnastiar
SMSTAUHIID.COM

Kisah Para Datu dan Ulama Kalimantan sedang bersama Lintang Khadafi dan 24 yang lain.
Perbuatan itu tidak haram dan bukan bid’ah, akan tetapi mereka mencari “barakah”

HUJAN lebat turun di kota Makkah usai sholat Maghrib. Air pun turun mengerojok dari talang Ka’bah (Mizrab). Sebagian orang yang berdekatan dengan Ka’bah lari menuju air yang turun dari pancuran. Mereka saling bergantian mandi hujan dengan maksud mengambil barakahnya.

Talang Ka’bah
Tiba-tiba, seorang petugas masjidil Haram melarang keras dan mengusir mereka yang sedang asyik mandi hujan. Alasannya, yang mereka lakukan katanya, perbuatan bid’ah yang tidak pernah dilakukan Rasulallah saw. Tapi mereka yang sedang mandi hujan tetap ngotot tidak mau begerak. Petungas itu berteriak-teriak mengusir mereka hingga suaranya terdengar di Masjid.
Sayyid Alwi Al-Maliki (ayahnya Dr. Muhammad Al- Maliki), seorang ulama terkenal pada zamannya dan disegani oleh seluruh lapisan masyarakat Makkah, sedang duduk di tengah murid-muridnya di halaqah yang diadakan setiap lepas solat Maghrid di muka ka’bah. Mendengar teriakan petugas, beliau berdiri dan memangilnya, lalu bertanya “Apa alasan kamu melarang mereka mandi hujan dari pancoran Ka’bah?”. Petugas itu menjawab “Itu adalah perbuatan bid’ah tidak pernah dilakukan Nabi saw”. Mendengar jawaban petugas itu, sayyid Alwi Al Maliki segra berkata dengan ramah dan senyum “Perbuatan itu tidak haram dan bukan bid’ah, akan tetapi mereka mencari “barakah”. Bukankah Allah berfirman dalam ayat Nya “Dan kami turunkan dari langit air yang banyak barakahnya” al Qaaf, ayat 9. Kemudian Sayyid Alwi meneruskan lagi, “Bukankah pula Allah berfirman dalam ayat yang lain “Sesungguhnya rumah yang mula-mula di bangun untuk tempat beribadat manusia ialah Baitullah yang di Makkah yang di-berkahi” al- Imran, ayat 96. “Maka”, kata sayyid dengan senyum lebar, “Barakah turun di tempat yang barakah, menjadi Barkatain (dua barakah)”.
Jelasnya, mengambil barakah dari benda-benda yang dianggap suci seperti ka’bah, air Zam Zam, atau benda-benda bersejarah lainya dari peninggalan para nabi, para sahabat nabi, orang- orang soleh, merupakan hal yang terpuji, asal saja tidak keluar dari rel- rel syariat yang telah ditetapkan Allah dan Rasul Nya. Adapun yang dimaksud disini bukan berarti kita memuja-muja benda-benda tsb atau memuja-muja benda-benda peninggalan para nabi atau leluhur. Dan pula bukan pula berarti bahwa mereka telah menjelma pada benda-benda trb, namum yang dimaksudkan ialah untuk mengingat jasa perjuangan mereka dan juga untuk mengingatkan ketinggian dan keluhuran martabat mereka di sisi Allah.
Sebagai contoh:, selain air suci Zamzam dan air ruqyah yaitu air yang telah dibacakan di dalamnya ayat ayat suci al-Qu’ran yang membawa rahasia penyembuhan dan keberkahan, juga benda-benda yang dianggap barakah dari peninggalan para nabi, sahabat, tabi’in dan sholihin. Benda-benda tersebut bisa pula membawa rahasia penyembuhan dan keberkahan.
rambut nabi
Hal ini pernah dilakukan oleh seorang shohabiyah Ummu Salamah ra yang telah menyimpan beberapa helai rambut Nabi saw untuk dijadikan sebagai keberkahan dan penyembuhan. Rambut Rasulallah saw itu disimpan di dalam sebuah Juljal yang dibuat dari perak (wadah kecil yang dibuat dari perak berbentuk seperti lonceng). Ia selalu mengeluarkan rambut Rasulullah saw tetkala ada orang sakit datang kepadanya. Ummu Salamah memasukkan rambut Nabi saw ke dalam wadah berisi air. Setelah diaduk, air yang berisi rambut Rasulallah saw itu diberikan kepada yang sakit untuk diminum. Ini yang kita dapatkan dalam Hadist Nabi.
Dalam al-Qur’an tercantum kisah tabut (peti) bani Israil yang dijadikan sebagai alamat atau tanda kebenaran kerajan Thaulut. Allah berfirman “Dan Nabi mereka mengatakan kepada mereka sesungguhnya tanda ia akan menjadi raja ialah kembalinya tabut (peti) kepadamu di dalamnya terdapat ketenangan dari Tuhan mu dan sisa dari peninggalan keluarga Musa dan keluarga Harun. Tabut itu dibawa oleh Malaikat. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda bagimu jika kamu orang yang beriman”. al-Baqarah, 248.
Jelasnya, tabut (peti) yang dimaksudkan dalam ayat di atas bukan sembarangan tabut, tapi ia memiliki status yang mulia luar biasa, yaitu sebagai tanda kebenaran kekuasaan Thalut. Kemuliaan tabut (peti) itu, karena ia telah dibawa oleh Malaikat dan terdapat didalamnya ketenangan dan keberkahan bagi Thalut dan tentaranya. Maka mereka pun telah membawanya dalam peperangan mereka melawan musuh mereka Jalut. Allah telah menjanjikan kemenangan dalam peperangan mereka melawan musuh berkat tabut (peti) yang dibawanya.
Allah menerangkan dalam ayat Nya, bahwa tabut (peti) itu telah membawa ketenangan dan ketentraman dari Nya. Adapun isi tabut (peti) itu terdiri dari bekas-bekas peninggalan para Nabi. Yaitu apa yang telah ditinggalkan nabi Musa dan nabi Harun seperti kitab Taurat, tongkat-tongkat, baju baju, dan sandal-sandal nabi Musa dan nabi Harun. Allah telah memuliakan tabut (peti) itu karena terdapat didalamnya peninggalan nabi Musa dan nabi Harun yang disimpan dan dirawat dengan baik dan pernah dibawah oleh Malikat. Dengan seizing Allah dan berkat peti itu Allah telah memberikan kemenangan dalam peperangan Thalut melawan musuh mereka Jalut.
Kisah tabut (peti) yang disebut dalam al-Quran tadi bukan berarti kita membesar-besarkan atau mengingatkan bahwa para Nabi itu menjelma pada benda-benda pusaka trb, akan tetapi Allah memuliakan tabut (peti) itu karena kemuliaan dan ketinggian derajat mereka di sisi Nya. Atau dalam arti yang lain Allah telah mengingatkan pula perjuangan baik mereka bagi masyarakat dan ini merupakan syi’ar agama yang perlu dijaga.
Pendek kata, sebagai balasan tidakan baik nabi Musa dan nabi Harun, peninggalan mereka (peti) dijadikan benda-benda yang sangat mulia untuk mereka bawa sebagai ketenangan dan keberkahan agar mendapat kemenangan dalam peperangan mereka melawan musuh mereka Jalut.
stempel / cincin nabi
Contoh lainnya:, dalam hadits yang diriwayatkan oleh Imam besar Bukhari dari ibu Umar ra bahwa Rasulallah saw pernah memiliki sebuah cicin perak yang dikenakan di tangan kanan beliau. Pada cicin itu tertulis kalimat “Muhammad Rasulallah”. Setelah beliau wafat, Sayyidina Abubakar Siddik ra mengambil cicin itu dan dikenakan di tangan kanan beliau sebagaimana Rasulallah mengenakannya. Kemudian setelah Abubakar ra wafat, cincin itu berpindah ke tangan Sayyidina Umar bin Khatab. Beliau memakai pula cicin itu sebagaimana Rasulallah saw dan Abubakar memakainya hingga beliau mati syahid dibunuh oleh Abu Lulu Almajusi. Setelah itu cicin yang pernah dikenakan Rasulallah saw berpindah ke tangan Ustman bin Afaan ra. Telah diriwayatkan bahwa cicin itu berada ditangan Ustman ra cukup lama sehingga jatuh ke dalam sumur Aris.
Shahih Bukhari telah meriwayatkan dalam kitab Libas bab Khatim Fidhah (cicin perak), al-Hafidh ibnu Hajar berkata sebagaimana diriwayatkan al-Nasai “sesungguhnya cicin Rasulallah itu berada ditangan Ustman bin Affan selama enam tahun”. Adapun “sumur Aris” terletak di sebuah kebun yang berdekatan dengan masjid Quba’. Kemudian sumur itu dikenal di kalaman penduduk Madinah dan dijuluki “Bi’rul Khatim” (Sumur Cincin), yang dimaksud di sini cicinnya Rasulallah saw yang jatuh ke dalam sumur trb. Sayyidina ustman telah berusaha sekuat tenaga untuk mencari cicin Nabi saw yang jatuh ke dalam sumur akan tetapi usaha beliau sia sia belaka.
Sekarang, kenapa perhatian para sahabat Rasulallah begitu besar terhadap cicin trb. Apakah tidak ada lagi cicin yang lebih bagus dari cicin Nabi saw. Atau cicin itu mempunyai nilai harga yang mahal jika dijual. Tentu pada saat itu tidak sedikit terdapat cicin yang lebih bagus, lebih indah dan lebih mahal nilainya dari cicin Rasulallah saw. Akan tetapi apa yang membuat perhatian sahabat begitu besar terhadap cicin Rasulallah saw. Karena cicin itu pernah dikenakan di tangan kanan Rasulallah saw. Itu merupakan peninggalan sangat berharga dan benda bersejarah yang tidak bisa dilupakan oleh para sahabat Nabi saw. Cicin itu tidak mempunyai arti atau kelebihan sedikit pun jika tidak dikenakan atau diletakan di tangan kanan Rasulallah saw.
pedang dan busur panah nabi erban-burdah-dan-tongkat-rasulallah-saw pedang nabi
Belum habis, tunggu dulu. Ada lagi kisah tentang Harbah atau yang disebut dalam bahasa kita “tombak” yang diriwayatkan oleh Imam besar Bukhari. Sahabat Nabi, Zubair ra, telah membunuh U’baidah bin said bin Al-a’sh pada peperangan Badr dengan Harbah (tombak) yang disodoknan ke matanya. Mendengar berita itu, Rasulallah saw meminta kepada sahabat beliau, Zubair, tombak trb. Permintaan Nabi saw tidak bisa ditolak olehnya. Dengan senang hati ia menyerahkannya kepada baginda Rasulallah saw. Setelah Rasulallah saw wafat, Zubair datang kepada keluarga beliau minta untuk mengembalikan tombaknya. Kemudian Sayidina Abubakar Siddik ra datang kepada Zubair memohon kepadanya agar tombak yang pernah dipegang Rasulallah saw diberikan kepadanya. Dengan senang hati pula, ia serahkan kepada Abubakar. Setelah wafatnya Abubakar, Zubair mengambil kembali tombak itu.
Selanjutnya, Sayidina Umar bin Khattab datang meminta kepada Zubair tombak yang pernah dipegang Rasulallah dan Abubakar ra. Permintaan beliau tidak bisa ditolak dan diserahkannya kepada beliau. Tombak itu berada di tangan Umar ra sampai beliau mati syahid dibunuh. Kemudian Ustman bin Affan ra datang meminta kepadanya tombak yang pernah dipegan Nabi dan para sahabat yang mulia. Tanpa ragu-ragu, ia menyerahkannya pula kepada Ustman. Tombak itu berada di tangan beliau hingga beliau dibunuh. Kemudian berpindah setelah itu ke tangan Sayyidina Ali bin abi Thlaib ra. Mendengar berita itu, Zubair datang kepada beliau minta dikembalikan tombaknya. Sayyidina Ali langsung menyerahkan kepadanya. Tombak yang sudah berkali-kali pindah tangan kembali kepada pemilik asalnya, Zubair, hangga ia mati terbunuh dalam salah satu peperangan.
Sekarang, kenapa perhatian para sahabat begitu besar teradap tombak trb? Apakah tidak ada lagi tombak pada saat itu selain tombaknya Zubair? Kenapa perhatian mereka sedemikan besar terhadap benda itu, sedangkan banyak benda yang lebih bagus, lebih antik dan lebih kuat dari pada tombaknya Zubair. Perhatian para sahabat Nabi begitu besar terhadap tombak trb, karena benda itu pernah dipegang oleh jungjungan Nabi Muhammad saw dan dibawanya dalam peperangan beliau melawan musuh. Kemuliaan dan keberkahan tombaknya Zubair bukan karena tombaknya akan tetapi karena kemulian dan keberkahan pemegang tombak itu, yaitu baginda Rasulallah saw.
Sandal Nabi tapak kaki Rasul
Ada lagi kisah tentang sandal Nabi saw yang telah menjadi perhatian para ilmiawan untuk dipelajari secara seksama dan teliti. Sandal itu telah menjadi bahan perhatian besar untuk dipelajari, baik dari segi sifat-sifatnya, atau dari segi bentuk, model dan warnanya. Mereka menulis hasil penelitian mereka secara rinci di dalam buku-buku mereka. Perhatian mereka begitu besar terhadap sandal Nabi saw disini dimaksudkan bukan sandalnya, akan tetapi pemiliki sandal itu yaitu Rasulallah saw.
Singkatnya, disini kita bukan memuja-muja benda-benda bersejarah atau barang peninggalan para nabi atau leluhur. Kita bukan pula untuk mengingatkan bahwa mereka telah menjelma pada benda benda trb, namum yang dimaksud disini ialah untuk mengingat jasa perjuangan mereka, dan juga untuk mengingatkan ketinggian dan keluhuran martabat mereka di sisi Allah.
Terakhir, bukankah yang kita lakukan untuk menghargai benda-benda bersejarah dan benda-benda peninggalan para Nabi, sahabatnya, dan orang orang soleh merupakan kelanjutan dalam meninggikan dan memuliakan syi’ar Islam?.
Wallahu’alam

Merah tanda berani...
Teruskan Membaca
Fanpage.it menambah 4 foto baharu — bersama Amitabh Pandey dan 114 yang lain.
Quando la natura tinge tutto di rosso
Spettacoli che incantano
Merah tanda berani
berani kerana benar
"Selamat Datang Ke Rimba Niagara Semua Pejuang Sastera Ratu Rimba Niagara ,Terima kasih kerana sudi menjadi pejuang sasteraku yang setia. Moga Allah swt merahmati kita semua . Aamiin."
KARANGAN LAUT NAN INDAH MENJADI SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA SYUKUR YA ALLAH
Subhanallah keindahan air terjun niagara

REVOLUSIKU ADALAH REVOLUSI HATI NURANI NAN SEJATI
REVOLUSI
Aku adalah anak revolusi
Revolusi yang berdarah-darah
Tapi revolusiku adalah revolusi suci
Revolusi yang aku buat hanya untuk-Nya
Juga untuk kemuliaan dan kebaikan sesama
Revolusiku adalah revolusi hati nurani nan sejati
Bukan revolusi yang mengedepankan emosi dan nafsu.
by : admin MAM
26 Maret 2012
DAMAI DI SELURUH DUNIA
Aku adalah anak revolusi
Yang membara api perjuanganku
Memuliakan hati dan nurani
Agar berbaik sesama
Tiada iri di hati
Tiada dendam di hati
Melainkan yang dimahu
Keluhuran hati sesama
Demi damai di hati
Damai di hatiku di hati semua
Di hati negaraku negaramu
Damai di seluruh dunia!
Karya Putri Rimba
11 April 2012
BALASLAH KASIH MOYANGMU INI DENGAN
SEJAMBAK DOA RESTU SEIKHLAS HATI SEMURNI KASIHMU!
Badai pasti berlalu....
Tapi ...
Tapi kenapa engkau menyepi tanpa kabar berita ?
Menunggu kehadiran mu adalah lebih teruk daripada badai membadai....
Dan jangan marah jika aku menyepi jua dari mu...
Biarlah sama-sama sepi menyepi
Biarlah sama-sama terluka
Asalkan engkau bahagia dengan hidupmu
Dan aku bahagia dengan hidupku
Cuma yang kupinta
Jangan ada benci antara kita
Jangan ada dendam antara kita
Perjuanganmu untuk mendapat piala
Dari kejauhan ini tetap kusokong dan doakan agar kau berjaya!
Maaf jika kuterpaksa undur diri darimu...
Kerna engkau tidak pernah cuba memahami aku
Biarpun hatiku terluka kerana mu dan kerana
Tak mahu terluka
Tak mahu anganku musnah untuk memiliki piala
Ku rela undur diri darimu yang tak mengerti
Perjuanganku
Perjuanganmu
Berbeda
Namun
Matlamat
Tetap sama
Menuju
Destinasi
Pasti!
Dan
Tak akan kembali lagi...
Cuma mengharap padaNya
Bunga-bunga pejuanganku
Dapat diteruskan oleh
Pewaris-pewarisku yang tercinta
Dan balaslah kasih moyangmu ini
Dengan sejambak doa restu
Seikhlas hati semurni kasihmu
Agar tenang rohku di alam abadi
Itulah perjuangan di dunia
Dituai di akhirat
Insya-Allah Amin
Karya Putri Rimba
6 Mac 2012
DEMI KEAMANAN BUMI YANG TERCINTA INI BUMI CIPTAAN TUHAN
Kau mewakili semangat pahlawan benua Indonesia
Aku mewakili semangat pahlawan benua Malaysia
Benuamu sudah merdeka
Benuaku sudah merdeka
Benuamu benuaku saling bertalisiraturrahim
Kita saling berkongsi rasa cintakan negara
Kau cinta negaramu
Aku cinta negaraku
Kucinta negaramu
Kau cinta negaraku
Sama-sama cinta negara
Sama-sama sayang negara
Sayang menyayangi antara dua negara
Dan merebaklah kasih sayang pada semua negara yang
merdeka
yang bakal merdeka
yang ingin memburu kemerdekaan
yang hauskan kemerdekaan
yang impikan kemerdekaan
makanya ayuh! Kita saling sokong menyokong
demi keamanan bumi yang tercinta ini
bumi Ciptaan Tuhan
Yang Maha Penyayang Lagi Maha Mengasihi
Kepada semua hambaNya yang cintakan kedamaian...
Putri Rimba Niagara
11 April 2012


KOLEKSI KARYA RATU RIMBA NIAGARA & RAKAN-RAKAN
SEPERJUANGAN UNTUK WARISAN ANAK BANGSA NUSANTARA
PENDEKAR MELAYU ADALAH TENTERA ALLAH
...Teruskan Membaca
Ratu Rimba Niagara berkongsi siarannya ke kumpulan: PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
ANGANMU ANGANKU DI ILUSI MIMPI JADI REALITI DENGAN IZIN-NYA
MENYIARKAN KARYA TANDA KASIH SAYANG BUKAN UNTUK MENCIPTA NAMA
Barum Ali Slm sejahtera n slmt mlm Rab...
Lihat Lagi
Kedamaian bermula dengan kasih sayang.
Jadi mari kita semua memberikan cinta sedikit untuk Hari Keamanan Antarabangsa.
Ratu Rimba Niagara berkongsi kiriman ke kumpulan Khairuddin Al-Young Riau-Fans.
ANGANMU ANGANKU DI ILUSI MIMPI JADI REALITI DENGAN IZIN-NYA
MENYIARKAN KARYA TANDA KASIH SAYANG BUKAN UNTUK MENCIPTA NAMA
Barum Ali Slm sejahtera n slmt mlm Ra...

Merah tanda berani...
Teruskan Membaca
Fanpage.it menambah 4 foto baharu — bersama Amitabh Pandey dan 114 yang lain.

SELAMAT DATANG KE RIMBA NIAGARA SEMUA PEJUANG SASTERA RATU RIMBA NIAGARA.
Ratu Rimba Niagara shared Fanpage.it's post to the group: PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
·
Merah tanda berani
berani kerana benar
"Selamat Datang Ke Rimba Niagara Semua Pejuang Sastera Ratu Rimba Niagara ,Terima kasih kerana sudi menjadi pejuang sasteraku yang setia. Moga Allah swt merahmati kita semua . Aamiin."
ANDAI KATA HARI INI ADALAH HARI TERAKHIR KITA BERHIDUP DI BUMI INI
Duhai rakanku semua...
Biar siapa pun kita
Kita akan bergelar moyang
Kita akan dijemput pulang bila sampai masanya
Bila ajal sudah sampai
Tidak dicepatkan tidak dilewatkan...
Malaikat maut mematuhi perintah Tuhan yang Mencipta kita
Kerna sudah sampai waktu Tuhan mahu bertemu dengan kita
Adakah kita sudah bersedia?
Bersedia atau tidak
Allah SWT sudah bersedia untuk berjumpa kita
Tika di dunia kita berjumpa Tuhan pabila kita solat
Tapi kalau kita bukan ahli solat dan lalaikan solat gimana?
Adakah kita layak bertemuNya apabila sudah bergelar roh?
Di masa alam kandungan ibu... tika roh ditiupkan pada kita
Kita telah bersumpah setia untuk menjadi hambaNya yang patuh
Kerna kita mengaku kita hambaNya
Makanya kita ditiupkan roh dan lahirlah kita ke dunia ini
Untuk menjadi seorang khalifah yang akan memikul tanggungjawab
Dan akan membawa pulang tanggungjawab itu untuk dipertanggungjawabkan
Makanya adakah kita sudah bersedia bertemu Pencipta kita?
Allahu Akhbar
Aku yakin semuanya tak sabar bertemu denganNya
Tapi aku yakin kita akan malu dan tak mahu bertemuNya
Selagi tidak membawa apa-apa amalan agar Allah SWT redho pada kita
Pastinya kita mahu bertemu Allah SWT dalam keadaan Allah redho pada kita
Andaikata hari ini adalah hari terakhir kita berhidup di dunia ini
Apakah kata-kata terakhir yang mahu kamu ucapkan kepada
Penghuni dunia ini?
Mana tahu kata-katamu itu akan dikenang oleh anak cucu
Mana tahu kata-katamu itu membuatkan anak cucu mendoakan moyang mereka
Mana tahu kata-katamu itu mengundang Nur Rahmat KasihNya padamu
Andai kata hari ini adalah hari terkahirku bernafas di bumi ini
Aku memohon agar Allah SWT ampunkan atas segala kesalahanku
Aku memohon maaf kepada semua orang yang kukenali di alam realiti atau
di alam maya di atas segala kesalahanku samada sengaja atau tidak
Aku memohon maaf kepada semua pembaca yang membaca karya-karyaku
jika ada yang tidak berkenan di hati mereka makanya maafkanlah aku kerna
aku adalah insan yang tidak sempurna bagi memuaskan hati semua pembaca.
Aku memohon maaf kepada anak cucuku jika ada karyaku yang menyinggung
hati mereka samada secara sengaja atau tidak.
Kepada anak cucu cicitku
Inilah moyangmu
Biarpun moyang tidak mengenalimu
Percayalah moyang sayang padamu
Sayang sangat-sangat
Sudilah baca karya-karya moyangmu
Sudilah hargai karya-karya moyangmu
Khazanah sastra moyang ini untuk kalian semua
Tanda moyang kasih dan sayang pada kalian
Biarpun semasa hayat moyang karya moyang tidak dihargai
Tidak mengapa...tapi demi kalian
Moyang tidak kisah itu semua
Kerna moyang menulis adalah keranaNYa
Kerna moyang sayangkan kalian
Jika kalian juga tidak mahu menghargainya
Tapi tolong hargai apa mesej yang hendak moyang sampaikan
Dalam semua karya-karya moyang
Tapi moyang yakin kalian akan menjaganya sebaik mungkin
Sepertimana moyang sanggup pertaruhkan darah moyang sebagai tinta
Begitulah juga kalian menjaga karya moyang agar tidak disepikan...
Moyang merayu pada semua anak cucu cicit moyang
Jagailah khazanah sastra karya-karya moyangmu ini
Sebaik-baiknya ....
Moyang wariskan pada kalian
Tiada apa yang moyang harapkan pada kalian
Jika sudi membalas kasih sayang moyang
Kirimkan sepotong ayat Fatehah pun sudah memadai
Senyuman anak cucu
Adalah senyuman moyangmu
Karya Putri Rimba Niagara
10 April 2012
.
SEKALUNG BUDI DAUNAN KASIH DARIPADA PUTRI RIMBA NIAGARA KEPADA
SEMUA YANG TERLIBAT SECARA LANGSUNG ATAU TIDAK MEMBERI SOKONGAN
PADA SASTERAKU DUNIAKU:
LAKSAMANA MAS PANGLIMA SASTRA RUMPUN MELAYU SEDUNIA,
PENGERAN SAMUDRA PANGLIMA RUMPUN MELAYU SENUSANTARA
PUTRA RIMBA PANGLIMA RUMPUN MELAYU SEMALAYSIA
PRABU SRI NARAYANA KUSUMAKUNINGAN PAHLAWAN KHAZANAH BANGSA
TUAN AHMAD TAJUDDIN WIRA NEGARA SEMALAYSIA
DATO' SRI JAMHURI ABD RAHMAN PAHLAWAN BANGSA MELAYU SEMELAYSIA
ZAIRI ERIE MAHA GURU PAHLAWAN MELAYU
TARMIZI YUSUF PANGLIMA SASTRA SENUSANTARA
NAGA PAMUNGKAS HULUBALANG SASTRA SENUSANTARA
ABANG PATDELI ABANG MUHI PANGLIMA SASTERA SEMALAYSIA
ANDY PERKASA MEDAN SENUSANTARA
KHAI NOOR PAHLAWAN JIWA MELAYU
JEFFRY AI BC PEJUANG RAKYAT BERANI MATI
PRADITA FIA SRI KANDI SENUSANTARA
TG PENGERAN ASSYARIFF
PENGERAN JAYA LAPPUNG
WAHYU UTAMA
TENGKU SYAWAL TENGKU AZIZ
TEUNGKU SAYYID DEQY
YM TENGKU DIN
SEGHAYO SUTTAN PESIRAH DIPUNCAK NUR
KESULTANAN MATARAM
KESULTANAN INDRAPURA
RADEN ABDURRAHMAN RAHMAN
DEN MAT MANGKUBUMI
MASYARAKAT ADAT MATARAM
TUAN ZULKAFLI
MAS IMAN
EDDY CHANDRA
BINTORO TOUR
BINO BUJAL
WAHYU YUDI
NORAWI HJ KATA
WIDIANTO SUNYOTO
HASRUL PANE
ACHMAD ZOELHAM
ATHAYA NABILA
RAKAN FB DAN MEREKA YANG MENY0KONG SECARA LANGSUNG ATAU TIDAK DALAM PERJUANGAN SASTERA DUNIAKU.
SEMUA AHLI GROUP YANG SENTIASA TERSANJUNG DI HATI:
1. PUISI CINTA ILLAHI
2. MELAYU ISLAM BERSATU
3. KOMUNITAS ADAT KERATON NUSANTARA
4. KOMUNITAS KEDATUN KEAGUNGAN CINTA BUDAYA
5. FORUM PENYAMPAIAN ASPIRASI PEMBANGUNAN MASYARAKAT
6. PAGUYUBAN KELUARGA PAHLAWAN INDONESIA
7. DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO
8. JARINGAN SASTRA INDONESIA (JAS INDONESIA) KALBAR
9. MELAYU AYU RADIO ONLINE
10. SSL. fm
11. OMBAK RINDU
DISIARKAN JUGA UNTUK SEMUA:
KERABAT DIRAJA MALAYSIA
KERABAT DIRAJA INDONESIA
PEMIMPIN MALAYSIA
PEMERINTAH INDONESIA
RAKYAT MALAYSIA
RAKYAT INDONESIA
BANGSA MELAYU SELURUH DUNIA
PECINTA BAHASA MELAYU
PECINTA SASTRA MELAYU
PECINTA SASTERAKU DUNIAKU
WARGA DUNIA YANG MEMINATI BAHASA MELAYU
PEWARIS ANAK CUCUKU TERCINTA
RAKAN FB DAN GROUP YANG TAK JEMU MEMBERI SOKONGAN
UNTUK HAMBA BERKARYA SEHINGGA TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA...
MEREKA YANG TELAH TERLIBAT SECARA LANGSUNG ATAU TIDAK DALAM MEMBERI SOKONGAN DALAM PERJUANGAN KHAZANAH SASTRA UNTUK DIWARISKAN PADA ANAK CUCU BANGSA MELAYU RUMPUN MELAYU SEDUNIA.
SEKALUNG BUDI DAUNAN KASIH SETULUSNYA DARIPADA,
RABEAH MOHD ALI
PUTRI RIMBA NIAGARA
ISTANA RIMBA NIAGARA
MALAYSIA
11 APRIL 2012
Ratu Rimba Niagara berkongsi memori untuk kumpulan: PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
AGAR SEJAHTERA DIKAU DI ALAM SANA
Selamat sejahtera Kekasih Allah
Titisan air matamu buat hatiku remuk seremuk hatimu
Perjuanganmu penuh duri yang melukakan hatimu
Tapi engkau tetap tabah
Tetap berdiri kukuh
Tetap tidak berganjak dari penderianmu
Kau tetap berdakwah
Menyebarkan agama Allah
Biarpun halangan bak tsunami datang membadai
Duhai Kekasih Allah
Hentikan tangisanmu
Selagi kau terus-terusan menangis
Selagi itu hatiku remuk
Biarlah aku yang menangis
Jangan kau yang menangis
Sudah cukup derita yang kau tanggung
Sudah cukup perih perit tak tertanggung
Dalam keadaan lemah yang tak berdaya
Kau masih lagi hendak meneruskan dakwahmu
Mahukan semua manusia mencintai Allah
Mengatasi segalaNya
Cintakan Allah Cinta Yang Teratas
Tiada pernah niat di hatimu
Menumbuhkan permusuhan di hati sesama insan
Yang ada di hati adalah kedamaian
Mahu manusia saling berdamai demi keranaNya
Hentikan tangisanmu kekasih Allah
Percayalah andai kata kau dijemput Illahi
Allah telah sediakan Syurga untukmu Insya-Allah
Kerna berkat kepercayaanmu dan ilmu
Yang telah kau pasakkan ke kalbu
Insan-insan yang sentiasa mahukan
Nur hidayah kasih dariNya
Moga Nur di wajahmu dan Nur di kalbumu
Terpancar Nur Hidayah Kasih dariNya
Terpancar juga di hati kami
Hentikan tangisanmu duhai Kekasih Allah
Titisan air matamu wanginya bak setanggi
Yang merenjis di kalbu semua
Terpasaklah tauhid Meng-EsakanNya
Di kalbu semua
Kau telah menjalankan tanggungjawabmu
Sebagai khalifah Allah
Moga pergimu membawa seribu rahmat
Mengiringi rohmu bertemu dengan TuhanMu
Kami yang kau tinggalkan di bumi sementara ini
Sentiasa Mendoakanmu Agar Sejahtera Dikau di Alam Sana.
Karya Putri Rimba
9 April 2012

AGAR SEJAHTERA DIKAU DI ALAM SANA
Selamat sejahtera Kekasih Allah
Titisan air matamu buat hatiku remuk seremuk hatimu
Perjuanganmu penuh duri yang melukakan hatimu
Tapi engkau tetap tabah
Tetap berdiri kukuh
Tetap tidak berganjak dari penderianmu
Kau tetap berdakwah
Menyebarkan agama Allah
Biarpun halangan bak tsunami datang membadai
Duhai Kekasih Allah
Hentikan tangisanmu
Selagi kau terus-terusan menangis
Selagi itu hatiku remuk
Biarlah aku yang menangis
Jangan kau yang menangis
Sudah cukup derita yang kau tanggung
Sudah cukup perih perit tak tertanggung
Dalam keadaan lemah yang tak berdaya
Kau masih lagi hendak meneruskan dakwahmu
Mahukan semua manusia mencintai Allah
Mengatasi segalaNya
Cintakan Allah Cinta Yang Teratas
Tiada pernah niat di hatimu
Menumbuhkan permusuhan di hati sesama insan
Yang ada di hati adalah kedamaian
Mahu manusia saling berdamai demi keranaNya
Hentikan tangisanmu kekasih Allah
Percayalah andai kata kau dijemput Illahi
Allah telah sediakan Syurga untukmu Insya-Allah
Kerna berkat kepercayaanmu dan ilmu
Yang telah kau pasakkan ke kalbu
Insan-insan yang sentiasa mahukan
Nur hidayah kasih dariNya
Moga Nur di wajahmu dan Nur di kalbumu
Terpancar Nur Hidayah Kasih dariNya
Terpancar juga di hati kami
Hentikan tangisanmu duhai Kekasih Allah
Titisan air matamu wanginya bak setanggi
Yang merenjis di kalbu semua
Terpasaklah tauhid Meng-EsakanNya
Di kalbu semua
Kau telah menjalankan tanggungjawabmu
Sebagai khalifah Allah
Moga pergimu membawa seribu rahmat
Mengiringi rohmu bertemu dengan TuhanMu
Kami yang kau tinggalkan di bumi sementara ini
Sentiasa Mendoakanmu Agar Sejahtera Dikau di Alam Sana.
Karya Putri Rimba
9 April 2012
ANTARA KEKASIH DAN SAHABAT
Ratu Rimba Niagara shared PUISI syair & KATA hati's status update.
PUISI syair & KATA hati
★ PACAR VS SAHABAT SEJATI★
Aku mencintai pacarku,
tapi Aku lebih menyayangi sahabatku.
Aku berkorban untuk pacarku,
tapi Aku lebih rela melakukan apapun demi sahabatku.
Aku merindukan pacarku,
tapi Aku lebih menginginkan sahabatku.
Pacarku adalah segalanya,
tapi sahabatku adalah bagian dari hidupku.
Pacarku sering membuatku menangis,
tapi sahabatku sering membuatku tertawa.
Pacarku mungkin akan meninggalkanku,
tapi sahabatku akan setia bersamaku.
Nah kalau kamu, pilih pacar atau sahabat sejati, sob?
Ratu Rimba Niagara shared PUISI syair & KATA hati's status
You like this.
Ratu Rimba Niagara ANTARA KEKASIH DAN SAHABAT
antara kekasih dan sahabat
kekasih bersandiwara
berkata tak selari hati
suka berikrar palsu
janji palsu
hati berubah
antara kekasih dan sahabat
kekasih pandai mencuri hati
agar jatuh hati
bila dah jatuh hati
merindu selalu mencintai selalu
malam bagai siang... siang bagaikan malam
puji memuji puja memuja
bersinar cinta bagaikan mentari pagi
antara kekasih dan sahabat
bila sudah ada kekasih lain
mula sepikan rindu
mula sayang jadi benci
mula cinta jadi debu
mencipta berjuta alasan
tinggalkan hati remuk redam
dalam cinta luka berdarah
perih pilu memilukan
ternyata cinta kekasih penuh
madah berhelah
antara sahabat dan kekasih
sahabat selalu menghargai
terima apa adanya
berkata semurni Syurga
tiada bersandiwara palsu
berkata sejujur hati
antara sahabat dan kekasih
selalu berkomunikasi
memberi kata-kata positif
melafazkan kata-kata indah
kata-kata dilafaz seindah Syurga...
setiap janji dikotakan
rela berkorban nyawa
untuk kebahagiaan sahabat
antara sahabat dan kekasih
sahabat sentiasa mengingatkan mati
sentiasa mendoakan agar dapat
terpatri kaseh hingga ke Syurga
rasa diri dihargai sampai mati
antara sahabat dan kekasih
sahabat tak jemu memberi sokongan
tak jemu berkata indah
tak jemu mendoakan
tak jemu menjadi sahabat
berkekalan hingga akhir nafas terhenti
antara sahabat dan kekasih
sahabat tak akan berkata jelek
tak akan menyakitkan hati
jauh sekali mengguriskan hati
hati dijaga bagaikan permata
agar sentiasa berkilauan
tanpa calar hingga tak dapat
ditembusi mana-mana onar
datang untuk memusnahkan
antara sahabat dan kekasih
sahabat saling sayang menyayangi
sahabat saling kasih mengasihi
saling berkata nan indah-indah
kata-kata penyejuk iman dan takwa
sentiasa mengajak jalan-jalan ke Syurga-Nya
antara sahabat dan kekasih
sahabat menghargai sebuah persahabatan
tiada tandingan nilainya
tidak dapat dinilaikan
dengan alam dan seisinya
karna sahabat itu
adalah sahabat akhirat
yang menemani di kala
sepi di alam barzah
berkat bersahabat dengannya
sahabat oh! sahabat!
kuseru namamu
di perdu rindu
bertandanglah di hatiku
untuk menerangi
ketandusan imanku
kaulah penawar dukaku
kaulah intan
kaulah permata Syurga
kiriman dari Ilahi
untuk kusyukuri
di sejadah cinta
ku bersyukur pada-Nya
Karya Ratu Rimba Niagara
2 Rabiulakhir 1434H
12 Febuari 2013M
Yang Aku Cari Sahabat Akhirat
Yang aku cari sahabat akhirat
bukan kawan dunia.
Kenapa?
Apa bezanya
sahabat akhirat dengan kawan dunia?
Memang banyak bezanya
seperti langit dengan bumi.
Apa maksudnya?
Kawan dunia membuat hati jadi leka
sahabat akhirat menjadi
penghubungku ke akhirat.
Hidup semuanya
berdasarkan akhirat
kerana mahu tidak mahu
hidup di dunia
akan menuju akhirat.
Sebab itu pentingnya
sahabat akhirat
menjadi pendampingku
agar hidup ini
terarah ke akhirat.
Ya Allah kami bersahabat
dan bertalisiraturrahim
semuanya keranaMu
agar kami saling ingat
mengingat tentang negeri
yang kekal abadi
negeri akhirat.
Selagi nafas ini
dipinjamNya
hari-hari fikirkan akhirat
hari ini apa yang terlalai.
Selalu salahkan diri sendiri
kenapa aku masih lalai?
Kenapa harus fikirkan dunia lagi?
Kenapa tak mahu berubah?
Sedangkan negeri akhirat
selangkah lagi akan kutempuhi
aku tidak mahu
penyesalan tanpa tertebus!
Amat malang kiranya
sampai ke negeri akhirat
tanpa amalan yang dikira
di sisi Allah Taala dan kalau
ada amalan tetapi ditolak
tanpa disedari
rugi juga
yang penting setiap
amalan ikhlas
kerana Allah Taala.
Ya Allah terimalah amalanku,
ahli keluargaku, sahabat-sahabatku
dan orang-orang Islam samada hidup
dan yang telah meninggal dunia.
Amin Ya Rabbal A’ lamin.
Karya Ratu Rimba Niagara
2 Rabiulakhir 1434H
12 Februari 2013
YA ALLAH TERIMALAH AMALAN SOLEH KAMI WALAUPUN SEBESAR ZARAH AAMIIN
Setinggi manapun
taraf kami
darjat kami
kejayaan kami
kami tetap hambaMu
hanya Engkau Tuhan yang kami sembah
hanya Engkau Tuhan yang kami Agungkan
Ya Allah Ya Tuhan kami
hanya Engkau Tuhan kami
yang kami Agungkan di setiap waktu dan ketika
jadikan umur kami berkat dalam ketaatan kepada-Mu
jika kami lalai akan usia kami
jadilah kami hamba-Mu yang rugi
1 tahun di dunia bersamaan 1000 tahun di akhirat
andai umur dipinjamkan Allah SWT 60 hingga 70 tahun
hanya 90 minit masa akhirat
90 minit inilah yang menentukan
amalan yang diperbuat semasa hidup
dimasukan ke neraka atau ke Syurga
neraka pembalasan azab yang maha pedih
kepada hamba-Nya yang leka dan lalai
sedangkan Syurga seluas langit dan bumi
semua bercita dimasukkan ke Syurga
tapi amalan tidak layak untuk menjadi penghuni Syurga
moga kita terpilih menjadi penghuni Syurga Insya-Allah Aamiin
di mana di hari akhirat setiap amalan kebajikan
terlalu amat berharga daripada alam dan seisiNya
semuanya mempertahankan amalan kebajikan
yang pernah diperbuat walaupun sebesar zarah
seorang bapa mencari anaknya untuk menagih simpati,
"Duhai anakku semasa di dunia ayah pernah berbuat baik kepadamu...bolehkah pahala amal kebajikanmu diberikan kepada ayah walaupun sedikit,"
"Duhai ayah....ayah memanglah seorang bapa yang baik dan bertanggungjawab tapi saya tidak dapat menolong ayah sedangkan saya sendiri penuh harap agar amalan saya yang sedikit ini dapat menyelamatkan saya daripada azab sengsara akhirat..."
ALAHU AKBAR ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR
terlalulah berharganya amal kebajikan seseorang hamba Allah walaupun sebesar zarah.
YA ALLAH TERIMALAH AMALAN SOLEH KAMI WALAUPUN SEBESAR ZARAH AAMIIN
Rashid Kocai
KISAH DAN TELADAN 😢
Dari bilik mayat sebuah hospital, seorang ustaz keluar dan bertanya apakah si isteri mahu memandikan jenazah suaminya. Si isteri mengangguk tanda persetujuan. Ustaz tersebut kemudian bersama beberapa orang menemani si isteri memandikan jenazah suaminya.
Si isteri dengan linangan air mata ketika memandikan jenazah suaminya berkata,
" Inilah janji kita sebagai suami isteri... Jika abang pergi lebih dulu maka
sayalah yang memandikan jenazah abang. Andai saya yang pergi dulu, abanglah yang akan memandikan jenazah saya..."
Dengan tenang si isteri membasuh muka suaminya sambil berdoa,
"Inilah wajah suami yang ku sayang tetapi Allah lebih sayang padamu... wahai suamiku... Semoga Allah mengampuni dosa-dosamu dan menyatukan kita di akhirat nanti..."
Saat membasuh tangan jenazah suaminya, si isteri berkata...
"Tangan inilah yang mencari rezeki yang halal untuk kami, rezeki yang masuk ke mulut kami... Semoga Allah memberi pahala untukmu wahai suamiku..."
Saat membasuh tubuh jenazah suaminya, dia berkata lagi...
"Tubuh inilah yang memberi pelukan kasih sayang padaku dan anak-
anakku..., semoga Allah memberi pahala yang berlipat kali ganda untukmu wahai suamiku ..."
Kemudian ketika membasuh kaki jenazah suaminya, sambil teresak-esak dia berkata...
"Dengan kaki inilah abang keluar rumah mencari rezeki untuk kami, berjalan dan berdiri sepanjang hari semata-mata untuk mencari sesuap nasi, terima kasih suamiku... semoga Allah memberimu kenikmatan hidup di akhirat dan pahala yang berlipat kali ganda..."
Selesai memandikan jenazah suaminya, si isteri mengucup sayu dahi suaminya dan berkata...
"Terima kasih suamiku..., aku bahagia selama menjadi isterimu dan terlalu bahagia bersama keluarga kita... dan terima kasih juga kerana meninggalkan aku bersama permata hatimu yang persis dirimu... dan aku sebagai seorang isteri redha akan pemergianmu kerana kasih sayang Allah kepadamu..."
Subhanallah...
Indahnya saling mencintai karena Allah... meskipun terpisah sementara
di dunia tiada kekesalan kerana yakin bahwa Allah akan mempertemu dan menyatukan kembali di akhirat nanti...
Semoga Allah merahmati kita jua...
Aamiin..


LUKISLAH LUKISAN YANG BOLEH MENGUNDANG NUR HIDAYAH KASIHNYA
- with Utin Rini, Usakishmada Art, Eugenio Novikoff Sales and 23 others at kedaton Kraton Wahyu Utama.
Putri Rimba Niagara:
Hasil kerja seni yang amat halus seninya...
Hidup tak kaku
Bisa terpaku siapa yang melihatnya
Syabas! Pelukis gambar ini
Kurniaan bakat dari Illahi
Yang harus disyukuri!
Kursus Melukis Wahyu Utama:
Terima Kasih Mas Putri Rimba, Lukisan diatas adalah salah satu karya putri kebanggaan Kami "Sang Ratu Adil"
Putri Rimba:
Sang Ratu Adil...
Lukisan mu memang cantik...
Terpegun Mas memandangnya
Serasa Mas ada di lokasi tersebut
Menghayati panorama
Aduhai! Pasti menyegarkan minda
Berkarya sampai tak ingat pulang
Keasyikkan memuji keindahan alam ciptaan Tuhan
Yang Maha Bijaksana
DIA lah pelukis kanvas keindahan alam yang tiada
Siapa dapat menandingiNya
Kursus Melukis Wahyu Utama:
Subhanallah..! penghayatan Mas terhadap karya seni LUAR BIASA,
keindahan itu hanya percikan kecil dari SANG MAHA INDAH.
Putri Rimba:
Iye Sang Ratu Adil...
Kau ada kelebihan melakarkan
Lukisanmu dikanvas dengan penuh penghayatan seni halusmu tapi cuma satu agar nampak lebih indah lagi...pakaian menutupi tubuh lagi nampak lukisanmu menikam kalbu setiap yang melihatnya ....jika itu dapat kau lakukan pasti lukisanmu akan mendapat markah di Sisi Allah SWT...Insya-Allah.
Kursus Melukis Wahyu Utama:
Insya Allah Mas, Terima Kasih atas sarannya
Putri Rimba:
Terima kasih Sang Ratu Adil...
Jika ada lukisan terbarumu
Dikirimi sama Mas ya...
Mas nunggu mu
Di ombak rindu
Samudra Malay/Indon
Kursus Melukis Wahyu Utama :
Insya Allah:
Putri Rimba:
Terima kasih Sang Ratu Adil
Moga mendapat ilham
Yang indah-indah
Untuk dilakarkan di kanvas
Agar lukisan itu memberi
Sejuta makna kehidupan
Dalam melestarikan sebuah
Kehidupan yang amat indah dan
Amat berharga ini
Melukislah sedaya mampumu
Selagi Allah pinjamkan kodrat
Tanganmu untuk melakar
Kanvas yang mempunyai roh dan berseni.
Arie Ghado:
Terima kasih kirimannya...dengan komposisi yg tidak biasapun..tetap bisa dinikmati...selamat berkarya....::salam::
Kursus Melukis Wahyu Utama terima kasih. silahkan lihat2 koleksi kami yang lain di
Kursus Melukis Wahyu Utama http://www.facebook.com/media/set/…
Putri Rimba:

Sahabatku yang tersanjung di hati...

Aku bukanlah insan sempurna
Tapi apa salahnya kita saling menyempurnakan
Di antara satu sama lain demi sebuah kesempurnaan keranaNya
Percayalah setiap perbuatan dan kata-kata yang baik semua datang dariNya

Prinches Evilion Smansa Lapry Indahnya lukisan ini. . 
Aku tdk pux pengetahuan tentang lukisan. . Tapi aku kagum dengan karyanya. . .

Kedaton Kraton Wahyu Utama:

terimakasih ....kekagumannya menjadi dulungan kami untuk melahirkan karya karya lukisan selanjutnya.....

Putri Rimba:

Lukislah lukisan yang boleh mengundang Nur Hidayah KasihNya. Mengajak setiap insan mengakui Kebesaran Allah SWT. Aamin.

Kedaton Kraton Wahyu Utama:

Akupun slalu mengagumi saisairmu nan indah agung...wahai bidadari ku...dari ujung selat malaka putri rimba Niagara....

Putri Rimba:

Kita sama-sama menghargai bakat Kurniaan dariNya. Hasilan lakaran di kanvas setiap lukisanmu membuatkan imajinasiku aku terbuai-buai berada di alam kayangan yang amat indah lagi mempesonakan...keindahan alam Ciptaan Allah SWT terserlah dapat kau hidupkan dengan campuran warna-warni yang unik hasil adunan ketajaman seni halus dalamanmu...amat mempesonakan bagi mereka yang menghayati dengan mata hati. Tahniah untukmu putra kayanganku dan seluruh tenaga kerja yang menjayakan apa saja usahamu bagi mempertabatkan seni kanvas yang mempesonakan dan mengujakan dunia senimu.
Ku rakan seperjuanganmu sentiasa menyokongmu dan mendoakan moga usahamu berjaya dengan cemerlang dan gemilang hingga ke peringkat antarabangsa dan akan menjadi kebanggaan negaramu SeNusantara atas usahamu itu. Aaamin.

(PETIKAN DARIPADA WALL KEDATON KRATON WAHYU UTAMA)
13 April 2012


CINTA ITU INDAH JIKA CINTA PADANYA CINTA TERATAS
Ihyamuddin Ihya:
Bunga kemboja tersenyum melihat Rembulan...Rembulan tersenyum melihat bunga seroja...Bunga Seroja mengatakan indahnya bersama Rembulan...Rembulan mengatakan .... ku sinari bunga seroja...Mereka mengatakan betapa indahnya Cinta....
Putri Rimba:
Cinta itu indah jika cinta padaNya Cinta Teratas
dan saling menyintai kernaNya itulah yang mengindahkan cinta dua jiwa...
satu hati...setulus ikhlas menyintai semuanya keranaNya.
(PETIKAN DARIPADA GROUP MELAYU ISLAM BERSATU)
13 April 2012
KERANA ITU KETETAPANNYA
Ihyamuddin Ihya:
Rembulan ditutupi awan hitam...sehingga cahaya belum kelihatan dibumi...namun suatu saatkan...rembulan mamancarkan juga cahaya dibumi...karena itu ketetapanNya yang berlaku...
Putri Rimba:
Kerana itu ketetapanNya yang berlaku
Ya Tuhanku tetapkan imanku agar kuredha dengan ketentuanMu itu.Aaamiin.
(PETIKAN DARIPADA GROUP MELAYU ISLAM BERSATU)
13 April 2012
Cinta indah jika cinta padaNYa tempat Teratas
dan saling menyintai kernaNya itulah yang mengindahkan cinta dua jiwa..satu hati...setulus ikhlas menyintai semuanya keranaNya.


CINTA KEKASIH ALLAH NABI MUHAMMAD SAW KEPADA UMATNYA
Kau dilahirkan
untuk memberi
Rahmat Sekalian Alam.
Berpekerti mulia
menempuh segala cabaran
dan dugaan semata-mata
untuk menyebar
Agama Suci Allah.
Berkorban apa saja
demi umat sezamanmu
dan akhir zaman.
Sambil berdiri,duduk dan
berbaring sentiasa
mengingati umatmu
mencintai umatmu
sepenuh hati
sepenuh jiwa
Masya-Allah!
Sentiasa berdoa pada Tuhan
agar umatmu mati dalam
ucapan kalimah
Lailahaillah.
Risaunya Nabi terhadap umatnya
hingga nafas terakhir
menyebut-nyebut umatnya
‘Umatku!Umatku!Umatku!
Duhai Kekasih Allah
Nabi Muhammad S.A.W
Biarpun telah tiada jasadmu
Budimu…
Pengorbananmu…
Cintamu kepada umatmu
akan dikenang…
dihargai dan
disanjung tinggi hingga
ke akhir hayat kami.
Kami tahu kau mencintai kami
ketika berdiri… duduk dan berbaring
hingga ke akhir hayatmu.
Amatlah rugi dunia akhirat!
malang dunia akhirat!
Jika kami tidak membalas cintamu
Wahai Nabi Allah!
Kekasih Allah.
Sebagai balasan cintamu
pada kami umatmu
kami akan menjadi
pewaris setiamu
menyebarkan dakwahmu
Al-Quran dan Hadis
yang kau tinggalkan
untuk kami umatmu.
Selawat untukmu
wahai kekasih Allah
terimalah kami
menjadi kekasihmu
sebagaimana kau
menjadi Kekasih Allah.
Moga dengan cinta kami ini
dapatlah kami keberkatan
cintamu di dunia …
Di Padang Masyar
mendapat Syafaatmu.
Amin Ya Rabbal A’lamin.
Karya: Putri Rimba
13 April 2012
Cantik sungguh burung cenderawasih,
Bagaikan burung kayangan Syurgawi;
Pada-Mu Allah Yang Maha Pengasih,
Masukan kami semua ke Syurgawi.


"Sumbangan anda saham akhirat anda sekeluarga".mati itu makin dekat dengan kita,ya Allah..... yg maha pemurah lagi maha penyayang,bukalah pintu hati orang orang beriman,agar SEGERALAH menderma walaupun RM 1 kerana menderma itu , adalah menjadi harta milik anda sekeluarga diakhirat .
Sek. Agama Rakyat Tahfiz Sains Madrasah Darul Mumtaz 1889 kg.sentosa 09400 pdg serai kedah(dekad petronas jalan kg guar lobak)amat memerlukan sumbangan anda untuk bayaran tanah ,bangunan sekolah yg berdinding berlantaikan pleyword dan bayaran(upah) kontraktor serta bantulah anak yatim miskin yg dahagakan ilmu agama, jgn biarkan impian mereka terkubur..anda mampu menolongnya.
Bank muamalat
(waqaf /kekal)
020 300 024 167 12(14agka)
RHB Bank
(elaun guru/bil elekrik air/barangan ,peralatan)
252 103 000 035 40(14agka)
May Bank
(Pelbagai *termasuk anak yatim miskin)
557 447 502 678(12agka)
Atas nama" Madrasah Darul Mumtaz"
T.kasih membantu menghidupkan sek agama rakyat tel 0125737799(Azrin)
Tolong sebarkan dakwah anda ,dgn menghantarkan sms..whassap ini kepada kenalan anda...!

CINTAILAH AKU SESETIA OMBAK PADA PANTAI (BHG 1)
Kasih yang terkasih
aku tak tahu bagaimana hendak kuluah hatiku ini
sejujurnya kukatakan aku amat-amat mencintaimu...
Teruskan Membaca
KERENAH RAKAN FBKU
KERENAH RAKAN FBKU
Assalamualaikum wr wb
Duhai semua teman fb yang terkasih di hatiku...
Terima kasih kerana sudi menjadi teman fbku
Walaupun cuma di alam maya tapi kita
Saling faham dan saling mengerti
Kau sibuk kufaham
Kalau ku tak faham...faham-faham ajelah jawablah sendiri
Ku sibuk kau tak faham tak apalah! Nanti kau faham...
Kita saling berbagi ilmu
Saling memberi pendapat dalam santai
Tiada saling memberi tekanan
Saling memahami dan
Bertolak ansur itu yang penting
Rasanya semua rakan fb nak kuhasilkan
Sebuah buku untuk setiap teman fbku
Kalau Allah izinkan bisa boleh kan...
Moga Allah SWT izinkan....
Rakanku yang paling lama di alam maya ini yang masih bertahan
hingga kini Datuk Jem...tak tahu kenapa dengan dia masih bertahan...
mungkin dia sempoy kot...candanya buat aku tak kering gusi...
lawak dia bukan lawak bodoh...kalau bodoh pun bodoh-bodoh
sempoy...rugi kalau tak jadi kawan dia...tapi aku geram juga dengan
dia ni...di wall dia aku selalu like dan berkomunikasi dengan teman-temannya
tapi dia di wallku senyap je...kadang kala je like...rasa nak remove tak sampai
hati ...nanti tak dapat dengar lawak sempoynya itu dan tak dapat rasa makan nasi minyaknya....sabar ajelah....moga persahabatan kami berlanjutan hingga ke akhir hayat.
Si Nabila pula lama juga bertahan...dia pun suka bercanda...tapi bila aku
merajuk cepat-cepat dia pujuk takut aku diremovekan dari senarai...katanya dia tak tega berpisah denganku...kalau boleh nak jumpa aku bertemu empat mata...canda....canda...dari pagi hingga ke petang...dari petang hingga ke malam....
tak habis...habis canda....canda...canda...
Si Fradita Fia ....kalau dia tak sibuk...mulalah cerita lucunya dengan 4 budak bersama penghuni rimba Putri Rimba menari gelek rimba....katanya kalau jumpa aku...dia nak ke ombak rindu menghirup udara segar sambil makan coklat kegemarannya kegemaranku sambil bercanda dari pagi hingga petang....pasti indah tika itu....
moga jadi realiti
Dinda Teungku Syayyid kalau hantar madah gurindamnya rasa aku dialun-alun
ke zaman percintaan raja-raja dahulu....aku yang tak pandai bahasa istana terus pandai...lagilah aku berjiwang-jiwang dibuatnya.
Putra Kayangan lagi pula ...rasakan aku berada di kayangan...aku seperti seorang
putri kayangan menaiki kuda putih bersamanya...aduhai lagi dibuai-buai terkesima dengan alam fantasiku berada di kayangan yang indah itu....
Tg Pengeran Assyariff biarpun tak berkomunikasi dengan nya tapi dia seakan berkomunikasi denganku dalam bisu tapi memahami...tak apalah sekurang-kurangnya dia menyokong karya-karyaku yang bertema di Raja.
Laksamana Mas...he...dia tu....semangat pahlawannya aku salut habis...cintanya pada moyang dan cucunya melebihi darpada kepentingan sendiri....samalah macam aku...katanya nak menyokong karya-karyaku....hanya Tuhan saja yang tahu akan hal ini...yang penting dia sudi menyokong karyaku sudah memadai agar aku terus menulis dan menulis.
Ki Mada Si Burung Rontok ....lagilah terus senyap tanpa kabar berita...tak apa...
kalau dia sepikan aku sampai tamat tempoh....tahulah dia... .dah jangan nak mengada-ngada nak rindu-rindu lagi...kalau ada rindu tu...hanyutkan aje di rombak rindu....aku dah malas nak menunggu mereka yang sepi menyepi....
Pak Andi Medan...banyak juga dapat informasi darinya tentang kehidpun ini...kata-katanya bak mutiara turun dari langit...aku apa lagi kutiplah selagi mampu...dapat juga aku ilmu berguna dan aku sebar luaskan pada yang lain....kongsi ilmu tak rugi....
Naga Pamungkas ...rakan seperjuangan sastra...ikut sukahati dia je...bukan senang nak berkomunikasi denganku...sibuk memanjang....kalau aku tak fikirkan dia itu yang suka like karyaku...he dah lama aku sepikan dia....tapi tak tega aku lepaskan dia yang telah banyak mencetuskan inspirasiku berkarya....dia sabar dengan aku...aku sabar dengan dia.....
Zairi Erie...pantun pahlawannya banyak mencetuskan inspirasiku tentang kepahlawan melayu....hinggakan aku rasakan aku seorang pahlawan yang gagah perkasa tapi pahlawan dalam berpantun....tiba-tiba aje dapat idea kepahlawanan melayu....amat mengujakan amat melucukan bagi aku yang tak tahu apa bendanya dunia pahlawan.
Wahyu Yudi ...terus senyap....dulu nak juga berkomunikasi...sekarang terus sepi...tak apalah aku sabar aje....dia sepi aku sepilah...
Kepada rakan-rakan fbku yang tak kusebukan namanya di sini mungkin ada masa kan kusebut jika kalian selalu berkomunikasi denganku.
Kepada semua rak fbku dan bukan lagi rakan fbku di pagi Jumaat yang mulia ini aku memohon kemaafan atas semua kesalahanku pada kalian semua. Percayalah kita tetap bersahabat selamanya selagi nyawa di kandung badan....jangan bimbang...kalian semua pun aku telah maafkan....kita saling bermaafan demiNya.
Kudoakan semuga kalian semua berjaya dan bahagia dunia akhirat.
Aamin Ya Rabbal A'Lamin.
Dengan ingatan setulus ikhlas daripada,
Putri Rimba Niagara
Istana Rimba Niagara
Malaysia
6 April 2012
Bila hati ini bisa menerima episode yang Alloh takdirkan niscaya akan jauh lebih lega, tenang dan banyak pertolonganNya.


PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA,
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
26 Rejab 1439H
13 April  2018

0 comments:

Post a Comment

 
;