Thursday 20 September 2018

BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (390) ALLAH ENGKAU PENGURUS HIDUP MATI KAMI


BUDI DISEMAI BAKTI DITUAI (390) ALLAH ENGKAU PENGURUS HIDUP MATI KAMI

ALLAH ENGKAU RAJAKU ALLAH ENGKAU KEKUATANKU
Allah Kau Penciptaku
Allah Kau Rajaku
Raja Yang Menguasai Kerajaan Langit dan Bumi
Raja Yang Menguasai Di Hari Pembalasan Hari Akhirat
kusembah-Mu kerana Kau Tuhanku
kusembah-Mu kerana Kau Rajaku
hanya Engkau saja yang layak disembah
hanya Engkau saja yang layak memakai pakaian kesombongan
kerana segala yang hidup di muka bumi ini Engkaulah yang ciptakan
seindah kejadian dan Engkaulah yang berkuasa mematikan yang hidup
sehebat manapun manusia tidak layak disembah kerana manusia
tidak berupaya mencipta walaupun seekor nyamuk
dan manusia akan mati
Segala takdir manusia dalam genggaman-Mu
sebab itu Engkau Pengurus takdir hidup matiku
yang terbaik ...
takdirkan hidup matiku ke jalan yang Kau redhai
agar hidup matiku dalam kebaikan
beramal dalam redha-Mu...
mencurahkan bakti kepada manusia ikhlas hati kerana-Mu...
bukan untuk dibanggakan bukan untuk mendapat pujian manusia...
Allah hanya Engkau tempat aku meminta pertolongan
Allah hanya Engkau tempat aku meminta segala hajat
sebelum aku dijemput-Mu abadi di alam akhirat...
berilah aku kesempatan menjadi hamba-Mu...
sepertimana sumpah setiaku ketika aku berada
di alam rahim ibuku
mengaku Engkau Tuhanku
hanya Engkau saja yang layak disembah
Tiada Tuhan lain kecuali Engkau
apa saja yang Engkau takdirkan padaku aku redha
dengan harapan Engkau redhai hidup matiku
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
...................................................................
aku hamba-Mu Allah Engkau Tuhanku Engkau Rajaku
9 Syawal 1435H
5 Ogos 2014
aku ummatmu yang mencintaimu demi-Nya Ya Rasulullah Kekasih Allah
25 Syawal 1435H
21 Ogos 2014
 YA ALLAH YA TUHAN KAMI KAU MASUKKANLAH RUH HAMBA-MU INI KE DALAM RUH RUH YANG BERAMAL SOLEH DAN TEMPATKANLAH DIA KE SYURGA ,TEMUKANLAH KAMI DAN KUMPULKAN KAMI DI SYURGAWI BERSAMA MENATAP WAJAH-MU AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN."

BUAT BAIK DIB
ALAS KEBAIKAN DUNIA AKHIRAT AAMEEN

Tidak perlu gentar hadapi masa depan, jika kita tetap menjaga idealisme, berbuat yang terbaik dan selalu dekat dengan Tuhan.
By Susilo Bambang Yudhoyono

You and 25,823 others like this.
921 shares

JOGJAKARTA BERKABUNG

Jogjakarta Berkabung
Berita Duka Telah Meninggal Dunia Gusti Pangeran Joyokusumo di Rumah Sakit Medistra Jakarta pada Hari Selasa tanggal 31 Desember 2013 jam 5 sore menjelang perubahan tahun Baru 2014 . ( Karena Sakit )
INALLILLAHI WA INALILLAHI ROJIUN
TELAH BERPULANG ke Hadirat Allah SWT : Gusti Pangeran Joyokusumo, Beiiau adalah Adik kandung Sri Sultan Hamengku Buwana X. Gubernur Daerah Istimewa Yogyakarta Sri Sultan Hamengkubuwono X. , Gusti Bendoro Pangeran Haryo (GBPH) Joyokusumo meninggal dunia.
Di Mata Hati Nurani Kami Rakyat Yogyakarta .
Gusti Bendoro Pangeran Haryo (GBPH) Joyokusumo . Adalah Salah Satu Putra Terbaik dan Pahlawan Benteng KeIstimeweaan Yogyakarta DIY .
Serial Karya karya tulisan Beliau Di masmedia Yogyakarta Penuh Dengan Kandungan Filosofi Perjuangan Menjaga Tegaknya Ke Istimerwaan Yogyakarta DIY . Sebagai Pangeran, Putra terbaik Sri Sultan Hamengku Buwono IX ( Pahlawan Nasional ) dan Adik Sekandung Yang Mulia Sri Sultan Hamengku Buwono X Gubernur Daerah Istimewa Yogyakarta Sri Sultan Hamengkubuwono X
Bertepatan hari bergulir Pergeseran Tahun 2013 31 Desember 2013 Menjelang memasuki Tahun Baru 2014 .. YOGYAKARTA BERKABUNG

"YA ALLAH YA TUHAN KAMI KAU MASUKKANLAH RUH HAMBA-MU INI KE DALAM RUH RUH YANG BERAMAL SOLEH DAN TEMPATKANLAH DIA KE SYURGA ,TEMUKANLAH KAMI DAN KUMPULKAN KAMI DI SYURGAWI BERSAMA MENATAP WAJAH-MU AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN."

DOA DARI RATU RIMBA NIAGARA & KEDATUN KRATON WAHYU UTAMA
29 Safar 1435H
31 Desember 2013M
Like · Reply · 18 ·

Tantie Yorin Mamanona Turut Berdukacita..RIP..
Unlike · 3 ·

Ram Dhani Innalilllahi wainailaihi rojiun, kami turut berduka cita yg sedalam2 ny semoga arwah beliau di terima di terima ALLAH Swt amin, from Ramdhani ( budak Banten)
Unlike · 2 ·

Ratu Rimba Niagara AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.
Makasih kawan alammaya ya
moga saat kita meninggal nanti ...kita pula didoain oleh orang lain pula , buat baik pasti dibalas baik...benerlah apa yang dibilang oleh Pak Susilo Bambang Yudhoyono berbuat yang terbaik dan selalu dekat dengan Tuhan.

30 Safar 1435H
1 Januari 2014

PETIKAN DARIPADA PAGE BAPAK SUSILO BAMBANG YUDHOYONO, KEDATUN KRATON WAHYU UTAMA , RATU RIMBA NIAGARA, GROUP RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NASIONAL GATHERING & GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINT A5 BENUA)
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
30 Safar 1435H
2 Januari 2014

Smile Zuan
September 14 at 12:37am · Edited
http://www.taringa.net/…/El-Origen-De-La-Hermandad-De-Los-S…, Kajian daripada pandangan orang spain,, yg mengakui, pernah ada tamadun lemuria di nusantara. Dzulkarnain Taib, Satria Bangsa, Nazib Hashim

PETIKAN WALL GROUP SAORAJA LA TEMMU PAGE ARUNG PAROTO (ROYAL FAMILY OF KING PAROT,GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA &
Grup Kajian Asal Usul Bangsa Melayu (KAUM)
5 ZULHIJJAH 1436H
19 SEPTEMBER 2015
PERADABAN LEMURIA
By Alfaqir Ibni Muh 


Peradaban Lemuria lebih tua di banding Peradaban Atlantis ???
Lemuria : Sejarah, Peradaban, Dan Benua Yang Hilang
Lemuria/Mu merupakan peradaban kuno yg muncul terlebih dahulu sebelum peradaban Atlantis.Para peneliti menempatkan era peradaban Lemuria disekitar periode 75000 SM – 11000 SM. Jika kita lihat dari periode itu, Bangsa Atlantis dan Lemuria seharusnya pernah hidup bersama selama ribuan tahun lamanya. Gagasan Benua Lemuria terlebih dahulu eksis dibanding peradaban Atlantis dan Mesir Kuno dapat kita peroleh penjelasannya dari sebuah karya Augustus Le Plongeon (1826-1908),seorang peneliti dan penulis pada abad ke -19 yang mengadakan penelitian terhadap situs2 purbakala peninggalan Bangsa Maya di Yucatan.
Informasi tsb diperoleh setelah keberhasilannya menterjemahkan beberapa lembaran catatan kuno peninggalan Bangsa Maya. Dari hasil terjemahan,diperoleh beberapa informasi yang menunjukkan hasil bahwa Bangsa Lemuria memang berusia lebih tua daripada peradaban nenek moyang mereka (Atlantis).Namun dikatakan juga,bahwa mereka pernah hidup dalam periode waktu yang sama, sebelum kemudian sebuah bencana gempa bumi dan air bah dasyat meluluh lantahkan dan menenggelamkan kedua peradaban maju masa silam tersebut. Hingga saat ini,letak dari Benua Lemuria pada masa silam masih menjadi sebuah kontroversi,namun berdasarkan bukti arkeologis dan beberapa teori yang dikemukakan oleh para peneliti,kemungkinan besar peradaban tsb berlokasi di Samudera Pasifik (disekitar Indonesia sekarang).
Banyak arkeolog memepercayai bahwa Easter Island yang misterius itu merupakan bagian dari Benua Lemuria.Hal ini jika dipandang dari ratusan patung batu kolosal yang mengitari pulau dan beberapa catatan kuno yang terukir pada beberapa artifak yang mengacu pada bekas-bekas peninggalan peradaban maju pada masa silam.(artikel Easter Island juga dapat dibaca di blog ini) Mitologi turun temurun para suku Maori dan Samoa yang menetap dipulau-pulau disekitar Samudera Pasifik juga menyebutkan bahwa dahlulu kala pernah ada sebuah daratan besar besar di Pasifik yang yang hancur diterjang oleh gelombang pasang air laut dasyat(tsunami), namun sebelumnya bangsa mereka telah hancur terlebih dahulu akibat peperangan. Keadaan Lemuria sendiri digambarkan sangat mirip dengan peradaban Atlantis,memiliki tanah yang subur,masyarakat yang makmur dan penguasaan terhadap beberapa cabang ilmu pengetahuan yang mendalam. faktor-faktor tersebut tentunya menjadi sebuah landasan pokok bagi Bangsa Lemuria untuk berkembang pesat menjadi sebuah peradaban yang maju dan memiliki banyak ahli/ilmuwan yang dapat menciptakan suatu trobosan baru dalam Ilmu pengetahuan dan Teknologi mereka.
Seperti banyak dikemukakan oleh beberapa pakar spiritual dan arkeologi ,bahwa bangsa Lemurian dan Atlantean menggunakan crystal secara intensif dalam kehidupan mereka. Edgar Cayce,Seorang spiritualis Amerika melalui channelingnya berkali2 mengungkapkan hal yang sama. Kuil2 Lemuria dan Atlantis menempatkan sebuah crystal generator raksasa yang dikelilingi crystal2 lain, baik sebagai sumber tenaga maupun guna berbagai penyembuhan. Banyak info mengenai atlantis dan lemurian diperoleh dengan men-channel crystal2 ‘old soul’ yang pernah digunakan pada kedua jaman ini. Beberapa Monument Batu misterius yang berhasil ditemukan dibawah perairan Yonaguni,Jepang,mungkinkah monument2 ini merupakan sisa-sisa dari peradaban Lemuria?
Namun, berbeda dengan bangsa Atlantis yang lebih mengandalkan fisik, teknologi dan gemar berperang, Bangsa Lemuria justru dipercaya sebagai manusia-manusia dengan tingkat evolusi dan spiritual yang tinggi, sangat damai dan bermoral. Menurut Edgar Cayce, munculnya Atlantis sebagai suatu peradaban super power pada saat itu (kalau sekarang mirip Amerika Serikat begitulah) membuat mereka sangat ingin menaklukkan bangsa-bangsa didunia,diantaranya Yunani dan Lemuria yang dipandang oleh para Atlantean sebagai peradaban yang kuat. Berbekal peralatan perang yang canggih serta strategi perang yang baik,invansi Atlantis ke Lemuria berjalan seperti yang diharapkan. sifat dari Lemurian yang menjunjung tinggi konsep perdamaian,mereka tidak dibekali dengan teknologi perang secanggih bangsa Atlantean,sehingga dalam sekejap, Lemuria pun jatuh ketangan Atlantis.
Para Lemurian yang berada dalam kondisi terdesak, ahirnya banyak meninggalkan bumi untuk mencari tempat tinggal baru di planet lain yang memiliki karakteristik mirip bumi,mungkin keberadaan mereka saat ini belum kita ketahui (ada yang mengatakan saat ini mereka tinggal di Planet Erra/Terra digugus bintang Pleiades). Mungkin kisah para Lemurian yang meninggalakan bumi untuk menetap diplanet lain ini sedikit tidak masuk akal, tapi perlu kita ketahui bahwa teknologi mereka pada saat itu sudah sangat maju,penguasaan teknologi penjelajahan luar angkasa mungkin telah dapat mereka realisasikan dijauh2 hari.Tentunya penguasaan teknologi yang sama pada era peradaban kita ini,belum bisa disandingkan dengan kemajuan teknologi yang mereka ciptakan.(Baca artikel Piri Reis Map sebagai bahan pertimbangan). Dari sekelumit kisah yang saya uraikan diatas,dapat ditarik kesimpulan bahwa para Lemurian tidak musnah oleh bencana gempa bumi dan air bah seperti yang dialami oleh para Atlantean,namun karena peranglah yang membuat sebagain dari mereka berguguran. Sementara semenjak kekalahannya oleh bangsa Atlantis,otomatis wilayah Lemuria dikuasai oleh para Atlantean,sampai saat ahirnya daratan itu diterpa oleh bencana yang sangat dasyat yang kemudian menenggelamkannya bersama beberapa daratan lainnya,termasuk diantaranya Atlantis itu sendiri.
Istana Taifurkhafi di Istanbul, Turki, tersimpan selembar peta kuno yang sangat unik. Peta kuno yang terbuat dari bahan kulit rusa (Gazelle skin) ini ditemukan pada awal abad ke-18, sekilas jika dilihat mungkin hanyalah merupakan selembar replika peta daratan dimasa masa lalu. Dalam peta tersebut, hanya kawasan Laut Tengah yang tergambar secara persis, sedangkan kawasan lainnya, seperti benua Amerika dan benua Afrika tergambar sangat berbeda. Kemudian, di saat para ilmuwan menelitinya dengan lebih lanjut, hasil yang diperoleh sangat mengejutkan, karena ternyata peta kuno ini sebenarnya adalah gambar pandangan udara dari atas angkasa yang sangat detail dan terperinci. Jika disandingkan dengan gambar yang diambil dari pesawat Apollo 8, maka peta kuno Turki ini bagaikan fotokopinya. Gambar perubahan garis besar pada benua Amerika dan Afrika di peta kuno tsb, sesuai dengan gambar yang diambil melalui pesawat Apollo 8. Dan yang lebih menakjubkan lagi adalah, bahwa peta kuno itu melukiskan bentuk rumit permukaan bumi kutub selatan yang tertutup lapisan es tebal,Tidak ada perbedaan sedikit pun dengan hasil gambar pemetaan menggunakan fatometer yang dilakukan oleh tim eksplorasi kutub selatan pada tahun 1952 yang mengadakan penyelidikan keadaan bumi di bawah lapisan es.
Lalu siapakah pada masa purbakala yang sudah menguasai teknologi tinggi pemotretan melalui angkasa luar? Dari penemuan peta kuno ini menjadi suatu bukti akan kemajuan pengetahuan ilmu astronomi peradaban masa silam yang sampai detik inipun belum bisa dikuasai oleh manusia-manusia zaman sekarang yang notabene mungkin mempunyai peralatan yang lebih canggih dari mereka.

PETIKAN WALL GROUP SAORAJA LA TEMMU PAGE ARUNG PAROTO (ROYAL FAMILY OF KING PAROT,GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA &
Grup Kajian Asal Usul Bangsa Melayu (KAUM)
5 ZULHIJJAH 1436H
19 SEPTEMBER 2015
Uruskan
SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan3thn
TAPAK KAKI RAKSASA

Smile Zuan

6 hrs · Edited
http://travel.kompas.com/…/Tapak.Kaki.Raksasa.Daya.Tarik.Ta…
Tahukah anda,, dibumi nusantara ini pernah wujud warisan para nabi-nabi,, Di sini antara buktinya, tapak kaki apakah ini yg sempurna dan besar begini,adakah ia tapak kaki nabi adam, nabi nuh ataupun sesuatu kaum add yg besar, ? Ezrie Amir, Abdul Muati Ahmad, Satria Bangsa,Leeya Zaman, Nazib Hashim, Dzulkarnain Taib, Irad Narukaya Tuan Merbok II, Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)

Tapak Kaki Raksasa, Daya Tarik Tapak Tuan - Kompas.com Travel
Jika di Tanah Minang, Sumatera Barat, ada legenda Malin Kundang dengan jejak batu menyerupai orang sedang bersujud di kawasan Pantai Air Manis, di...
TRAVEL.KOMPAS.COM|BY KOMPAS CYBER MEDIA
Like Comment 
Share
6 people like this.
Comments

Satria Bangsa Mengikut citer rakyat Tapak Tuan, kesan tapak kaki tu adalah milik seorg pendita yg brlawan dgn naga. Wallahualam.
Like · Reply · 5 hrs

Smile Zuan siapakah pendita itu adakah seorang nabi, seorang yg alim, ataupun rakyat biasa, nusantara ini penuh dengan misteri
Like · Reply · 2 · 5 hrs

Leeya Zaman masyaAllah.. tapii memang ada manusia spesis gergasi, contohnya kaum Add bangsa arab.. telah ditemui pun kawasan kaum Add itu di sana.
Like · Reply · 1 · 5 hrs

Smile Zuan mcm mana ia boleh wujud di nusantara,err, amat mengejutkan saya
Like · Reply · 5 hrs

Leeya Zaman sapa nabi dari kaum add tu?, terlupa ler pulak..
Like · Reply · 5 hrs · Edited

Smile Zuan itulah lagenda dan cerita rakyat kita ini banyak mempunyai unsur cerita para nabi, termasuk yg ni,, siapa tak kenal si tangganghttp://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=1016...

Kosmo! Online - Rencana Utama
KISAH seorang lelaki disumpah menjadi batu oleh ibunya begitu popular dalam masyarakat Melayu...
KOSMO.COM.MY
Like · Reply · 5 hrs

Smile Zuan apa sebenarnya yg mahu disorok di batu caves itu,, disitu kawan saya ada tinggal di kg nahkhoda, dekat batu caves, Patutlah bentuk batu caves tu pun mcm bahtera kapal,
Like · Reply · 1 · 5 hrs

Smile Zuan
September 14 at 12:37am · Edited
http://www.taringa.net/…/El-Origen-De-La-Hermandad-De-Los-S…, Kajian daripada pandangan orang spain,, yg mengakui, pernah ada tamadun lemuria di nusantara. Dzulkarnain Taib, Satria Bangsa, Nazib Hashim

PETIKAN WALL GROUP SAORAJA LA TEMMU PAGE ARUNG PAROTO (ROYAL FAMILY OF KING PAROT,GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA &
Grup Kajian Asal Usul Bangsa Melayu (KAUM)
5 ZULHIJJAH 1436H
19 SEPTEMBER 2015
Uruskan
SukaTunjukkan lagi reaksi
BalasanBuangkan Pratonton3thn

APABILA TAPAK SULAIMAN MENJADI BINTANG

Sejak berkurun lamanya Tapak Sulaiman

berada di dasar laut.

Tiba-tiba terdetik di hati Tapak Sulaiman,
‘Sampai bila aku jadi begini?’

Di dasar laut cuma nampak bebayang
bintang-bintang disimbahi cahaya rang bulan.

“ Alangkah bahagianya jika aku menjadi bintang!
Tiada bezanya aku dengan bintang
cuma aku di dasar lautan
tidak berkedipan!
Bolehkah aku jadi bintang?
Bolehkahkah? Bolehkah? Bolehkah?
Di dasar ini aku tidak berfungsi
kepada penghuni laut
sedangkan aku ingin hidup
menyinari hidupku dan menyinari
hidup mereka yang memerlukan
kerdipan sinarku.” Tapak Sulaiman
mula menyedari kejahilannya.
Dia telah memasang impian.

Setiap hari Tapak Sulaiman
terus mengeluh...
Meratapi nasib diri…
Mencemburui kegemerlapan bintang
seolah-olah mereka mengejeknya
kerana berangan hendak
menjadi bintang.

“Kau siapa?
Jalan pun terhegeh-hegeh
di dasar laut ini… Tanpa boleh berbuat apa-apa?
Lainlah aku boleh ke sana ke mari dengan pantas
dan ramai terpesona dengan kegagahan dan
kebijaksanaan aku.. Jangan nak beranganlah!
Ha…ha…ha…” Ejek naga laut sambil menayangkan
kejadiannya yang unik mempersonakan
seluruh penghuni laut kerana itu naga laut
popular dan dihormati .

“Engkau jangan memperlekeh
cita-cita aku. Akan kubuktikan!
Lihatlah nanti!” Jerit Tapak Sulaiman
memecah ketenangan malam itu.

Laut yang tenang tiba-tiba mengaum di sertai
dengan gelombang ombak mengganas!

Gerakkan dasar laut telah membawa
Tapak Sulaiman ke dalam gelombang
ombak mengganas! Lalu menghempasnya
ke pantai.

Kini Tapak Sulaiman berada di pantai
di sinari cahaya pagi yang menyegarkan!

Seakan mimpi tapak sulaiman
berjalan ke sana ke mari
menari-nari.

Bila malam tiba Tapak Sulaiman
menikmati suasana malam sambil
memerhatikan kegemerlapan
bintang-bintang di langit di sinari
sinaran cahaya bulan.

Sungguh jelas permandangan tika itu
tidak perlu samar-samar lagi
tika berada di dasar laut.

“Bolehkah aku menjadi bintang?
Bolehkah? Bolehkah?
Bintang aku ingin berkawan denganmu?
Aku ingin menjadi sepertimu.”

“Tapak Sulaiman, kau boleh menjadi
seperti kami jika kau yakin dengan
kebolehanmu! Percayalah!
Kami menunggu kau di sini!
Kau boleh! Pasti boleh!”
Kata perangsang bintang kepada
Tapak Sulaiman pada malam itu.

“Pelik ya macam mana bintang boleh
mendengar suaraku? Sedangkan
Jarak dengannya…
Dia di langit aku dibumi
komunikasi aku dengan bintang
satu keajaiban!”

Tiba-tiba kedengaran
gauman entah mana datangnya
memecah ketenangan malam.
Pepasir di pantai berterbangan.

UFO rupanya sedang mendarat
dua makhluk asing datang
menghampiri Tapak Sulaiman.

“Tapak Sulaiman mahu ke engkau
ikut kami?” Tanyanya.
Ke mana?”
“Úntuk merealisasikan cita-cita kau menjadi bintang?”
“Nak! Nak! Nak! Bodohlah aku kalau tak nak!”

Malam itu mimpi Tapak Sulaiman menjadi kenyataan!
Dia telah menjadi bintang!
Disambut bintang-bintang yang
Bergemerlapan! Berkedipan! Berkilauan
yang menakjubkan Tapak Sulaiman!

Siapa sangka impian Tapak Sulaiman menjadi kenyataan?
Tidak sia-sia impiannya selama ini!
Barulah dia tahu tiada yang pelik di dunia
Ini jika digunakan keajaiban minda!
“Aku berjanji kegemerlapan yang kumiliki ini
akan kukongsi bersama mereka yang ingin
menjadi sepertiku!”
Janji Tapak Sulaiman pada dirinya.

Karya : Ratu Rimba Niagara
(23.1.2011)
Uruskan
SukaTunjukkan lagi reaksi
Balasan3thn
PENDAPAT RAKAN SEPERJUANGAN TENTANG KARYA APABILA TAPAK SULAIMAN MENJADI BINTANG

Naga Pamungkas likes this.


Naga Pamungkas tapak sulaiman tu haiwan apa

Ratu Rimba Niagara Haiwan di laut yang membisu seribu bahasa....apabila
dia diketawakan oleh naga laut...hehehe tapi bukan
naga pamungkas hihihi

Naga Pamungkas Sejenis haiwan apa tu ya. tapak sulaiman, pengertian
kami di indonesia, telapak kaki (nabi sulaiman).
ubur-ubur kali ya?

Ratu Rimba Niagara Haiwan laut berbentuk bintang...lebih kurang macam
ubur-ubur bentuk bintang begitulah kira-kira lebih
dari itu tak tahu nak dijelaskan lagi ...

Naga Pamungkas hehehe ... iya aku mengerti, kami sebut
bintang laut. kok disebut tapak sulaiman, bukan misalnya
tapak naga

Ratu Rimba Niagara Apa pendapat mu tentang karya ku ini ye...
pak naga pamungkas...

Di Malaysia panggil tapak sulaiman...
faham-fahamlah lain benua ada perbedaan...perkataan...
hehehe

Naga Pamungkas kalau geliga hikmat ertinya apa ya,

Ratu Rimba Niagara sejenis batu permata berbentuk bulat
yang mempunyai kuasa ajaib...begitulah lebih kurang maknanya...
(Geliga maknanya Kebijaksanaan dan mempunyai kuasa kesaktiaan
luar biasa)

Naga Pamungkas wah erti singkatnya dalam bahasa indonesia
apa ya. Batu permata ... apa ya sakti, gaib, ajaib, atau apa ....
besarnya seperti apa?

Jaya Ramba Wulan kiasan hebat

Ratu Rimba Dalam istilah sufi : Ilham yang disinarkan
Allah dalam hati hambaNya

Dalam istilah biasa: ajaib = sakti

Geliga sebesar mutiara bersinar-sinar cahayanya
Moga penjelasan ini merungkai segala kemusykilan...

Haidi Yan ?...“ Tapak sulaiman, kau boleh menjadi
seperti kami jika kau yakin dengan
kebolehanmu! Percayalah!
Kami menunggu kau di sini!
Kau boleh! Pasti boleh!” ...
(As.wr.wb. saya suka bagian ini... menggetarkan hati)

Ratu Rimba Niagara Waalaikummussalam...terima? kasih
kerana sudi menghargai...tak terfikir pula ayat tu
akan menggetarkan hatimu sahabatku...hihihi

Wahyunisa Sy Ibrahim ini dengan balada atau sajak,
bagus kata-katanya saya suka penuh hikmah....

Naga Pamungkas Syair-syair sajak/puisi sahabat
Ratu Rimba Niagara, memiliki khas sendiri.Umumnya
berbeda dengan penyair-penyair yang muncul
di "angkatan" abad 21 ini.

Ratu Rimba Niagara Duhai sahabat-sahabatku yang sentiasa
tersanjung budi bicaramu...
Kalau tidak dengan izin Allah siapalah aku ini...
semuanya dariNya....kusyukuri atas kurniaanNya
justeru apa yang diilhamkan kukongsi bersama dengan
semua penghuni dunia tercinta. DariNya aku datang dariNya
aku dikembalikan. Ku juga perlukan sebarang teguran
dari sahabat kerana aku adalah hamba yang tak sempurna.
Harap kalau sentiasa sudi memberi tunjuk ajar padaku ye..

Ratu Rimba Niagara Pak Naga..silakan puisi di atas ditukarkan
dalam bahasa Indonesia kerana Tapak Sulaiman berbeda
dengan bintang laut dikuatiri peminatku dari Indonesia
enggak ngerti pak naga ye...hehehe...apapun segala
jasa pak naga dalam dunia sastraku amat kusanjung tinggi
dan diingat selagi hayat di kandung badan. Moga rahmat
dan redha Allah sentiasa bersamamu dan sahabat-sahabat
yang lain. Amin Ya Rabbal A'Lamin.

Naga Pamungkas maksudnya saya, "khas tersendiri" itu
berbeda dengan penyair yang muncul saat ini, yang
lebih suka menulis puisi modern, dan meninggalkan
gaya bertutur lama, seperti pantun dan lain-lain.
Syair saudari Rabeah Mohd Ali umumnya berisikan
pujian terhadap-NYA, dongeng-dongeng sarat/penuh makna.
Ini berbeda dan menjadi kelebihan dari karya Rabeah.

Naga Pamungkas karena masih termasuk dalam rumpun melayu,
syair-syiar ini tak perlu diubah ke dalam bahasa Indonesia,
cuma tambahan penjelasan saja di akhir syair/diberi catatan kaki.

Ratu Rimba Niagara Bagus gitu...aku terima apa adanya pak naga...
tapi yang penting jangan ditaruh namaku kerna aku penulis tak
bernama ye...tulis aje nama pena aku lebih senang gitu dong...
hehehe sekarang dalam karyaku kucantumkan bahasa Indonesia
sedikit-sedikit yang ku tahu kalau enggak betul ejaaannya
harap diperbetulkan ye...

Naga Pamungkas saran saya lebih baik tulis saja dalam bahasa
yang dimengerti/bahasa Malaysia saja

Ratu Rimba Niagarai Masalahnya sekarang saya suka gunakan ...
nak buat macam mana...tapi saya yakin Malaysia faham kok

Ratu Rimba Nuagara Faham-faham ajelah duniakusasteraku...
duniamu sastramu ...bila berpadu...matlamatnya satu untuk
mendapat keredaanNya.

Naga Pamungkas maksud saya dimengerti yang menulisnya dulu.
Kalau penulisnya orang Malaysia dan belum begitu mengerti
bahasa indonesia, yah lebih baik bahasa malaysia saja lah.

Naga Pamungkas duniaku sastraku, sastraku sastra kita

rimba Niagara Apa-apalah...yang pentingku bahagia dengan
cara penulisanku...hihihi kalau kamu enggak suka aku nak
bikin macam mana hihihi

Naga Pamungkas bahagiamu bahagiaku bahagia kita semua hehehe ...
teruslah berkarya. buatlah syair-syiar yang indah, tentang
keagungan-Nya, tentang keindahan ciptaan-NYA, dan lain-lain

Ratu Rimba Niagara Apabila ada perbedaan barulah mereka sudi nak
membaca karyaku...lagipun orang Malaysia di sini sudah mengerti
bahasa Indonesia dong kerana di tv cerita Indonesia semua
rangkaian ada..mereka amat minat menontonnya termasuk juga aku...
itulah yang menyebabkan aku suka...dan jiran di kampungku
juga terdiri dari orang Indonesia ...kami bergurau senda
macam keluarga.

(PETIKAN DARIPADA DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
10 Ramadhan 1432H
10 Ogos 2011

'SELAMAT HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA & INDONESIA TERCINTA!'
'KUCINTA DAN SAYANGIMU SAMPAI HUJUNG NYAWA!
' NYAWAKU INI JADI TARUHAN DEMI CINTAKU PADAMU'
'INILAH HADIAHKU UNTUK GENERASI KINI DAN AKAN DATANG MALAYSIA & INDONESIA.
UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MERAIKAN HARI KEPUTERAAN KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH KE 69 , HARI KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O15, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2015 DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2015'
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terima kasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
2 ZULHIJAH 1436H
16 SEPTEMBER 2015J

AKULAH JUARA PENYAIR ALAM MAYA
Duhai sahabatku...
Selama ini hidupku
Selalu saja mengalah
Kubiarkan saja mereka memijak
menghenyakku sesuka hati tanpa melawan....
aku rela menangis terlara duka...
Setiap kebaikan yang kubuat pada mereka najis yang dilempar
Adakah adil bagiku untuk menghadapi ini semua sepanjang hayatku...
Makanya demi untuk melangkah jalan yang kutuju
Takkan kubiarkan mereka
Menghina
Menghenyak
Memijakku sesuka hati tanpa ehsan
Aku begini bukan niat
Untuk mendabik dada
Atau membongkakkan diri
Tapi adalah memberi penghargaaan buat diriku sendiri
Agar aku adalah hamba Allah yang dilahirkan di dunia ini
Bukan untuk di pandang sebelah mata
Penuh hina sambil meludahku
Begitu hinanya aku di matanya
Jikalah aku dilahirkan ke dunia ini
Semata untuk membuatkan orang sakit hati
Lantaran aku berkarya
Sepenuh jiwa sepenuh rasa
Elok benar rasanya aku tidak
Menjadi penulis
Kerjaku ditukar
Sebagai pengkritik sastra
Itu lebih baik bagiku
Aku kritik...
Kritik sampai mereka terduduk terlentang
Sampai mereka keluar dari grup
Lepas itu aku puas
Aku gelak
Haa...haa...haa...
Padam dengan muka engkau
engkau ingat engkau hebat sangat
Akulah Juara Penyair Alam Maya!
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
15 Sept 2012
KALI TERAKHIR KULIHAT WAJAHMU
Bila kutatap diriku di cermin yang kunampak
gimanakah wajahku di kala aku
berada dalam bungkusan kain kafan?
makanya setiap kehadiran rakan-rakanku
biarpun cuma di alam maya adalah permata Syurga ...
hatinya sewangi Syurga
bahasanya seperti ahli Syurga
moga dapat bertemu di Syurga
moga sebelum kain kafan menutup wajahku
itulah kali terakhir kulihat wajahmu
yang senyum padaku
dalam bicara bisu
di alam maya
tapi bicara bisumu itu
buat aku senyum
tika melafazkan
kalimah Syurga
LAILLAAHAILLALLAH MUHAMMADARASULULLAH
SUBHANALAH ALHAMDULILLAH ALAHU AKBAR
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
11 November 2012
YA ALLAH AKHIRKAN AKU DALAM KEINDAHAN
Allah Engkau Maha Mendengar...
segala isi hatiku
aku mahu hidup dalam keindahan
aku mahu mati dalam keindahan
keindahan dalam berbahasa
keindahan hati berbunga iman
kerana mahu hidupku
berakhir dalam keindahan
aku rela merendah diri kepada semua manusia
menyebarluaskan Rahmat Kasih-Mu yang tiada
had kepada semua hamba-Mu tanpa terkecuali
selagi hidup selagi itu
Kau memberi peluang kepada semua hamba-Mu
menempah tiket ke Syurga...
Syurga sebagai balasan hamba-Mu
yang beramal soleh kerana-Mu...
bukan kerana habuan duniawi
Syurga rahsia-Mu...
tidak seorang pun tahu
adakah dia layak masuk ke Syurga
walaupun pahalanya setinggi gunung
masih belum memberi jaminan masuk ke Syurga
Engkau memberikan Syurga
bukan kerana banyaknya pahala hamba-Mu...
dengan Rahmat Kasih-Mu diberikan Syurga...
dengan Pengampunan-Mu diberikan Syurga
dengan Syafaat kekasih-Mu Nabi Muhammad saw diberikan Syurga...
Allahu Akbar begitu Rahmat Kasih-Mu tanpa had
Syurga tempat yang terindah yang menjadi cita-cita semua hamba-Mu,
Andai Syurga itu milikku
pastilah aku hamba-Mu yang paling bertuah di dunia ini
beramal cuma sedikit dibalas Syurga...
tapi aku masih malu memiliki Syurga
kerana aku sudah salah iktikad
aku beramal kerana Syurga
bukan kerana-Mu...
jika itulah aku
aku yakin pasti Syurga bukan tempatku
kerana aku tidak ikhlas dapat beribadat...
beramal kerana Syurga pasti nerakalah tempatku...
kerana Rahmat Kasih-Mu tidak akan ada
pada mereka yang beramal selain daripada-Mu...
semua-Nya kerana-Mu...
Betapa baiknya manusia itu
dia sama sekali tidak tahu berakhirnya dia
berakhir dalam keindahan atau kejelekkan
Betapa jahatnya manusia itu
dia sama sekali tidak tahu berakhirnya dia
berakhir dalam kejelekkan atau kebaikan
Sebab itu sesama manusia tidak layak
menghukum
Syurga tempatku Neraka tempatmu...
dia bukan Tuhan untuk menghukum
sebab itu Allah tidak mengira bermulanya kamu
Allah mengira berakhirnya kamu
Ya Allah...aku mahu berakhir dalam kebaikan yang Kau Redhoi
berakhirnya sebuah kehidupan yang penuh ujian hidup dengan keindahan
ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
.....................................................................
sampai kapan pun aku hamba-Mu
yang mahu pulang ke Pangkuan-Mu...
dalam Rahmat Kasih-Mu,
dalam Pengampunan-Mu,
mendapat Syafaat Nabi-Mu Muhammad saw
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
1 Muharram 1440H
11 September 2018



DEMI MENDAPAT KASIH SEJATI ILAHI
Penyakit Orang Kita:
Kita miskin kita dibenci.
Kita susah kita dikeji.
Kita meminta kita dicaci.
Kita kaya kita didengki.
Kita lebih kita dikhianati.
Kita dicari bila kita dihajati.
Kita mati baru dia puas hati.
AKU DISISIHKAN KERANA AKU MISKIN
Kerana aku miskin ke mana pergi aku dibenci
aku disisihkan kerana aku miskin
aku dihina kerana aku miskin
aku dipersendakan kerana aku miskin
Hidupku susah ke mana pergi aku dikeji
kerana itu aku disisihkan
aku dipandang bagaikan sampah menjijikkan
sehinggakan aku merasa terpencil bila berada di hadapan orang kaya
aku tak mahu duduk sebaris dengan orang kaya
kerana tidak mahu mereka beranggapan aku mahu menumpang kekayaan mereka jadi aku bawa diri aku menyendiri sendiri
kebaikan yang aku beri racun juga yang dibalas
sehinggakan aku trauma untuk berbuat kebaikan kepada manusia
sedangkan aku buat kebaikan kerana aku sayang semuanya kerana Allah Taala
bagiku hidupku indah dengan kasih sayang
tapi kasih sayang dinilai dengan kekayaan
adakah aku miskin aku tidak layak memiliki kasih sayang?
adakah bilamana aku sudah kaya raya semua manusia akan menyayangiku?
jika begitu sifatnya manusia kayakan aku Ya Allah...
aku mahu kaya raya agar semua manusia menyayangiku kerana hidupku indah dengan kasih sayang setulus-Nya kerana-Mu...
Bilamana aku kaya raya semua orang akan puji aku tapi apalah makna pujian jika pujian itu membuatkan aku riak membangga diri aku tenggelam dalam pujian manusia nauzubillah
Bilamana aku kaya raya semua orang akan sanjungi dan sayang aku sedangkan semasa aku miskin aku dihina dikeji dipandang macam sampah menjijikkan akan kubuang rasa kesalku semasa aku miskin dihina kusambut Syukur Alhamdulillah aku dapat kasih sayang yang kudambakan selama ini kerana kasih sayang inilah hendak kubawa sampai di Syurga.
Di dunia ini manalah ada kasih sayang sejati melainkan Kasih Sayang Allah Azzawajallah kepada hamba-Nya maka Tuhanku sajalah kasih sayang sejati selama-Nya.
Kerana ingin mendapat kasih sayang sejati Allah swt aku mesti terima hakikat sabar mendapat kasih sayang seluruh manusia ketika aku miskin ketika aku kaya.
Ketika aku miskin aku sabar
Ketika aku kaya aku sabar
Moga dalam semua perkara aku sabar
Walaupun hati terluka dilukai
Demi Mendapat Kasih Sayang Sejati Ilahi
Karya Ratu Rimba Niagara,
6 Zulhijjah 1436H
20 September 2015

ALLAH ENGKAU RAJAKU ALLAH ENGKAU KEKUATANKU
Allah Kau Penciptaku
Allah Kau Rajaku
Raja Yang Menguasai Kerajaan Langit dan Bumi
Raja Yang Menguasai Di Hari Pembalasan Hari Akhirat
kusembah-Mu kerana Kau Tuhanku
kusembah-Mu kerana Kau Rajaku
hanya Engkau saja yang layak disembah
hanya Engkau saja yang layak memakai pakaian kesombongan
kerana segala yang hidup di muka bumi ini Engkaulah yang ciptakan
seindah kejadian dan Engkaulah yang berkuasa mematikan yang hidup
sehebat manapun manusia tidak layak disembah kerana manusia
tidak berupaya mencipta walaupun seekor nyamuk
dan manusia akan mati
Segala takdir manusia dalam genggaman-Mu
sebab itu Engkau Pengurus takdir hidup matiku
yang terbaik ...
takdirkan hidup matiku ke jalan yang Kau redhai
agar hidup matiku dalam kebaikan
beramal dalam redha-Mu...
mencurahkan bakti kepada manusia ikhlas hati kerana-Mu...
bukan untuk dibanggakan bukan untuk mendapat pujian manusia...
Allah hanya Engkau tempat aku meminta pertolongan
Allah hanya Engkau tempat aku meminta segala hajat
sebelum aku dijemput-Mu abadi di alam akhirat...
berilah aku kesempatan menjadi hamba-Mu...
sepertimana sumpah setiaku ketika aku berada
di alam rahim ibuku
mengaku Engkau Tuhanku
hanya Engkau saja yang layak disembah
Tiada Tuhan lain kecuali Engkau
apa saja yang Engkau takdirkan padaku aku redha
dengan harapan Engkau redhai hidup matiku
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
...................................................................
aku hamba-Mu Allah Engkau Tuhanku Engkau Rajaku
9 Syawal 1435H
5 Ogos 2014
aku ummatmu yang mencintaimu demi-Nya Ya Rasulullah Kekasih Allah
25 Syawal 1435H
21 Ogos 2014
Datuk Haji Faiz
Dakwah menurut bahasa berasal dari kata da’a – yad’u – da’watan artinya ajakan. Berdasarkan arti yang sesungguhnya dakwah itu adalah menyeru, mengajak, memanggil seseorang untuk beriman dan taat kepada Allah SWT. Ajakan ini disebabkan karena ketidaktahuaan, ketidakpahaman, ataupun keengganan dalam menjalankan syariat islam. Orang yang menyampaikan disebut Dai dan objek yang disampaikan disebut Mad’u.
Dakwah itu adalah pekerjaan mulia yang bernilai pahala. Sebagaian ulama mengatakan hukum berdakwah adalah fardu a’in dan sebagian ulama yang lain mengatakan fardu kifayah (kolektif). Meski begitu Rasululllah SAW selalu mengajarkan agar seorang Muslim selalu menyeru pada jalan kebaikan dengan cara-cara yang baik.
Perintah berdakwah pun terdapat dalam firman Allah SWT yaitu salah satunya, “Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk” (An-Nahl:125) serta dalam hadist yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, Rasulullah SAW bersabda,”Barangsiapa yang menunjukan kepada suatu kebaikan maka dia akan mendapat pahala seperti pahala yang melakukannya”.
Mengetahui keutamaan dakwah adalah faktor terpenting yang mempengaruhi konsistensi dan semangat seorang dalam berdakwah. Karena keyakinan terhadap keutamaan tersebut dapat menjadikannya merasa ringan menghadapi rintangan. Beberapa keutamaannya adalah sebagai berikut :
1. Dakwah adalah Muhimmatur Rasul (Tugas utama para Rasul)
2. Dakwah adalah Ahsanul A’mal (Amal yang terbaik)
3. Dakwah dapat menyelamatkan kita dari azab Allah SWT
4. Dakwah adalah jalan menuju Khairu Ummah
Dakwah itu mememiliki karakter yang khas. Seseorang yang menjalanai aktivitas mulia ini harus mengetahui serta memahami beberapa karakteristik jalan sebuah dakwah. Yang dijadikan sebuah pedoman agar mereka yang berjuang dijalan dakwah dapat bertahan dan bersabar. Sebaliknya jika seseorang itu tidak memahami karekteristik jalan dakwah maka ia akan jatuh saat melalui jalan itu. Oleh sebab itu pengertian dakwah islam dan karekteristiknya perlu diketahui dan dipahami.
1. Jalan dakwah adalah perjalanan yang panjang.
Dakwah bukanlah pekerjaan sehari dua hari yang bakal selesai untuk dikerjakan. Perjalanan dakwah adalah perjalanan yang telah dirintis oleh Rasulullah SAW dan hingga kini akan terus berjalan sampai pada masa yang telah Allah janjikan. Maka janganlah meresa lelah mengarungi jalan dakwah, sebab jalan dakwah adalah perjalanan jauh para pejuang islam yang siap mengorbankan segala macam hal baik harta, waktu, keluarga maupun jiwa diri sendiri.
2. Jalan dakwah adalah jalan yang penuh rintangan.
Seseorang yang telah mengikrarkan dirinya untuk bergabung bersama barisan dakwah adalah mereka siap untuk mendapatkan ujian di jalan dakwah tersebut. Ujian-ujian di jalan dakwah yang diberikan tak lain hanya untuk memuliakan orang-orang yang berdakwah. Jika seseorang tersebut sanggup melaluinya, maka akan bertambahlah kemuliaan diri seseorang tersebut. Sebaliknya jika ia gagal atau justru menyebabkan ia berputus asa dari jalan dakwah, maka Allah SWT telah mempersiapkan orang-orang yang akan menggantikan posisinya dengan kualitas keimanan yang lebih baik lagi. Berani berdakwah berarti berani mendapatkan aneka ujian, intimidasi dan segala macam hambatan lainnya. Bersabar dalam hambatan adalah cara yang baik yang menambah kemuliaan seseorang. Ujian dan rintangan tersebut dapat datang dari diri sendiri maupun orang lain.
3. Jumlah orang yang berdakwah itu sedikit.
Dakwah ibarat jamu yang terasa pahit untuk dirasakan secara fisik, namun akan menyehatkan tubuh di masa yang akan datang. Banyak orang yang tidak suka jamu lantaran disebabkan alasan pahit yang ia rasakan saat awal mencicipinya. Seperti itulah dakwah banyak orang yang tak mau ikut berdakwah karena justru mengetahui kesulitan yang akan ia hadapi saat ikut berdakwah.
3 tahun yang lepas
MALAYSIA DAN INDONESIA KITA SEHATI SEJIWA
Khairuddin Nasti ke Batu Bara Bersaudara (BBB)
Buk Aisyah dia berkata saya tidur di Indonesia dan saya mandi di malaysia.
Sebab rumah beliau sebagian berada di Wilayah indonesia dan sebagian lagi berada di malaysia.


INDONESIA & MALAYSIA SEHATI SEJIWA TIADA SEMPADAN YANG MEMISAHKAN KASIH KITA
Your Notifications
Mas Jembut, Oyoung Mukhairi and 2 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "GERINDRA PILIHAN YANG TEPAT UNTUK..."
...Teruskan Membaca
BERSAMA MENITI TITIAN CINTA ILAHI
SEHINGGA AKHIR NAFAS MENCINTAI-MU
ALLAH KEKASIHKU
ALLAH KUPUJA
ALLAH KUCINTA
ALLAH KURINDU
ALLAH DI HATI ALLAH DI KALBU
KUUKIR NAMA-MU DI HATI
KUPATRIKAN CINTA-MU DIHATI
LALU KUIKATKAN CINTA DENGAN TAUHIDKU PADA-MU
AGAR CINTA-MU TAK PERGI
KEKASIHKU JANGAN TINGGALKAN AKU KESENDIRIAN
TANPA NUR HIDAYAH KASIH-MU
PASTI KU TERLARA DALAM KEGELAPAN MENCENGKAM JIWA
TIADA SIAPA YANG SUDI NAK PUJUK
KECUALI-MU
YANG MENYAPA INDAH
DENGAN SINAR DARI SYURGA-MU
TERUS KE HATIKU
TERUS BERTAMBAH RINDU
BERTAMBAH CINTA
TAK HENTI AKU MENTASBIHKAN
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
BETAPA INDAH-NYA CINTA-MU ALLAH
BERCINTA DENGAN MU RASA TAK JEMU-JEMU
SEHINGGA SEMUA YANG KUPANDANG KUDENGAR
SEMUA-NYA MENG-AGUNGKAN-MU
MEMUJI-MU MEMUJA-MU
TANPA JEMU TANPA HENTI TIADA PENGHUJUNG-NYA
SALING BERSAHUTAN MENYEBUT-NYEBUT NAMA-MU
"AKU CINTA ALLAH
KAMU CINTA ALLAH
MEREKA CINTA ALLAH
SEMUA CINTA ALLAH
TIADA SIAPAPUN YANG CEMBURU JIKA KAU MENCINTAI HAMBA-MU
KARENA SEMUANYA LAYAK MENYINTAI ALLAH
TANPA MENGIRA SIAPA PUN MEREKA
BERDARJAT KE
BERHARTA KE
MISKIN KE
APA TARAF SEKALIPUN SEMUANYA LAYAK MENCINTAI ALLAH DAN SEMUANYA
LAYAK MENDAPAT BALASAN CINTA ALLAH
ASALKAN KITA YAKIN APA YANG KITA LAKUKAN SEIRING DENGAN KEHENDAK ALLAH
PASTI CINTA BERBALAS CINTA
TAK AKAN DIPERSIAKAN
KARENA JANJI-NYA BENAR
JANJI-NYA PASTI
YA ALLAH TERIMALAH CINTAKU
TERIMALAH SEMUA CINTA HAMBA-MU YANG IKHLAS MENYINTAI-MU
AKU INGIN MENJADI KEKASIH-MU
MEREKA JUGA INGIN MENJADI KEKASIH-MU
MAKA-NYA YA ALLAH
LEMBUTKANLAH HATIKU
LEMBUTKANLAH HATI MEREKA
SALING BERSATU HATI MELAKUKAN KEBAJIKAN SEBAGAI BEKALAN DI AKHIRAT NANTI
AGAR KAMI DAPAT BERTEMU-MU DALAM REDHA LAGI DIREDHOI DALAM JIWA DAN ROH YANG TENANG...AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
HINGGA AKHIR NAFAS MENCINTAI-MU,
HAMBA-MU YANG KERDIL DI SISI-MU,
.................................
14 Syaaban 1434H
27 Jun 2013
SEHINGGA AKHIR NAFASKU MENCINTAI DIA
JIKA KITA IKUTKAN HATI SETIAP KEBAIKAN KITA DIBALAS DENGAN KEJELEKAN/KEJAHATAN PASTI KITA AKAN BERDENDAM TIDAK MAHU MEMAAFKAN MEREKA TAPI BILA KITA FIKIRKAN ALAM AKHIRAT PASTI KITA AKAN FIKIRKAN,'IZINKAN AKU TETAP BERBUAT BAIK PADAMU KARENA AKU TAHU DENGAN BERBUAT BAIK AKU PADAMU ALLAH AKAN MERAHMATI HIDUP DAN MATIKU MAKANYA SUDILAH MAAFKAN AKU JIKA AKU BERSALAH JIKA KAMU BERSALAH PADAKU AKU YAKIN ALLAH SEDANG MENGUJI AKU ...AKU UTAMAKAN CINTA-NYA ATAU CINTA KAMU....TERNYATA AKU UTAMAKAN CINTA ALLAH SYUKUR ALHAMDULILLAH...SESUNGGUH-NYA CINTA ALLAH ITU INDAH .ANDAINYA CINTAMU ITU SUDAH TERTULIS BUKAN UNTUKKU AKU REDHO ITU SUDAH TERBAIK UNTUKMU ...ALLAH MAHU MEMBERIKU CINTA YANG SEJUJURNYA CINTAKAN AKU KARENA-NYA ...MAKANYA ITULAH SANGKAANKU PADA ALLAH ATAS APA JUGA TAKDIR YANG DITAKDIRKAN PADAKU. SESUNGGUH-NYA DIALAH PENGURUS HIDUP DAN MATIKU YANG AKU PERCAYAI SEHINGGA AKHIR NAFASKU. SEHINGGA AKHIR NAFASKU MENCINTAI DIA,'
RATU RIMBA NIAGARA
28 Jun 2013
CINTAKU HANYA UNTUK-MU KAU YANG KU CINTA KAU KEKASIH AWAL DAN AKHIR TERIMALAH CINTAKU DALAM SUJUDKU PADA-MU YA ALLAH KEKASIHKU AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Muhammad HifniJom Belajar Al Quran dan Sembahyang
“...Setelah melaksanakan shalat Maghrib pengantin wanita ini berhias, dia menggunakan gaun pengantin putih yang indah, dia betul-betul telah mempersiapkan dirinya untuk pesta pernikahannya. Tiba-tiba dia mendengar azan Isya sudah menggema, dia sadar kalau wudhunya telah batal.Dia berkata kepada ibunya, “Bu, aku mau berwudhu dan shalat Isya dulu.”Ibunya sangat terkejut, “Apa kamu sudah gila? Tamu sudah menunggumu untuk melihatmu, bagaimana dengan make-up mu? Semuanya akan terbasuh oleh air.” Ibunya menambahkan, “Aku ini ibumu, sekarang Ibu katakan jangan shalat sekarang! Demi Allah, jika kamu berwudhu sekarang, Ibu akan marah kepadamu!”Lalu anaknya menjawab, “Demi Allah, aku tidak akan pergi dari ruangan ini, hingga aku shalat, ibu. Ibu harus tahu bahwa tidak ada kepatuhan kepada makhluk dalam kemaksiatan kepada Allah!"Lalu ibunya menimpali, “ Apa yang akan dikatakan tamu-tamu kita tentang dirimu ketika kamu tampil nanti dalam pesta pernikahanmu tanpa make-up? Kamu pasti tidak lagi terlihat cantik di mata mereka! Mereka akan mengolok-olok dirimu !”Anak perempuannya itu berkata dengan tersenyum, “Apakah Ibu takut karena aku tidak terlihat cantik di mata makhluk (manusia)? Bagaimana dengan Penciptaku (Allah)? Yang aku takuti adalah jika dengan sebab kehilangan shalat, aku tidak akan tampak cantik di mata Allah.”Lalu, pengantin ini berwudhu, maka seluruh make-upnya terbasuh tanpa tersisa. Namun, dia tidak merasa bermasalah dengan apa yang dia lakukan.Kemudian pengantin ini memulai shalatnya. Pada saat dia bersujud dalam shalatnya, ternyata itulah sujudnya yang terakhir. Pengantin wanita ini telah meninggal dalam sujudnya dan itu adalah akhir yang indah. Wafat dengan keadaan bersujud di hadapan Pencipta-Nya.Betapa akhir yang luar biasa bagi seorang Muslimah yang teguh untuk mematuhi Tuhannya! Ia telah menjadikan Allah dan ketaatan kepada-Nya sebagai prioritas pertama, tutup Syaikh Abdul Muhsin Al-Ahmad. (Serambinews.com/H)
* kecantikan di Duniawi tidaklah penting,,, tapi kecantikan dalam Ukhrawi sangatlah penting *
Unlike · · Share · 6 hours ago ·
You and 19 others like this.
Ratu Rimba Niagara SUBHANALLAH INDAH-NYA CINTA ALLAH
MOGA SEMUA MUSLIMAH YANG MEMBACA
MENGAMBIL KISAH INI SEBAGAI PEDOMAN
CINTA YANG HAKIKI .AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
SAAT LANGIT MELAMBAI RINDU
saat langit melambai rindu
hatiku tak keharuan
bayangan rindumu
ada di mana-mana
di setiap langkahku
sentiasa mengekoriku
aku rindu serindu rindunya
rindukanmu
rindu bayangan
rupanya aku
lagi dikejar
lagi menghilang
entah di mana
kucari kemana-mana
tak ditemui
rupanya
bayanganmu hilang
ditelan kabus senja
aku merindu lagi dan lagi terus merindu
aku pergi ke ombak rindu
berlagu rindu
bersyair rindu
rindukan kamu
duhai bayangan cinta
yang tidak sudi
mengekoriku lagi
dalam tangisan hiba
mengenangkan rindu bayangan
yang tak terbalas rindu
ombak menderu-deru
memujukku
"Duhai Tuan Putri kesayangan rimba niagara
siapalah yang Tuan Putri rindu itu..."
"Bayangan kekasih hamba..menghilang
ditelan kabus senja...hamba rindukannya
rindu serindu..."
"Duhai Tuan Putri kesayangan rimba niagara...
Kenapa kekasih yang cuma bayangan saja
yang tuan putri rindu....kenapa tak rindu pada
yang lebih berhak dirindu?
"Apa maksudmu?"
"Cuba Tuan Putri fikir...sekadar bayangannya Tuan Putri rindu
lepas itu bayangannya hilang...maknanya itu cuma sementara rindu rindu yang tak terbalas rindu ....rindu yang tak kekal ...yang tak bawa
ke Syurga Cinta.."
"Apa maksud mu ...hamba tak faham...beritahulah hamba agar
hamba faham rindu yang berbalas Syurga Cinta."
"Rindulah pada Pencipta Alam Semesta ini yang mencipta Tuan Putri dan hamba juga..termasuk kekasih Tuan Putri...
Tuan Putri rindu cuma bayangannya saja tapi jika Tuhan yang dirindui rindu Tuan Putri pasti akan dibalas rindu dan cinta-Nya SUBHANALLAH
Tuan Putri jikalah rindu dan cinta tuan putri telah dibalas-Nya
ALLAHU AKBAR tiada apa yang lebih berharga di dunia ini melainkan Redha dan Cinta-Nya....Syurga adalah balasan cinta suci Tuan Putri tak mahu ke tuan putri? Bukan itu saja...jikalah Tuan Putri yakin cinta Tuan Putri yang utuh padu pada-Nya...kekasih yang cuma bayangan itu pun akan dikurniakan kepada tuan putri tapi bukan bayangan... realiti tuan putri tak perlu dirindu sudah ada di depan mata untuk cinta dan rindu dalam redha-Nya...dan dengan Rahmat Kasih-Nya cinta tuan putri bukan sekadar di dunia saja akan diteruskan hingga ke Syurga-Nya dengan syarat saling mencintai kerana-Nya dan mencari jalan-jalan ke Syurga dengan hati yang ikhlas kerana-Nya."
Setelah habis berkata-kata ....kata-kata permata daripada deruan ombak rindu hilang entah di mana....
Putri Rimba Niagara menangis hiba dan mendongak ke langit
Dan di langit amat indah diindahkan dengan warna warni pelangi memancar ke laut ombak rindu... ke seluruhan ombak rindu berwarna warni pelangi ALLAHU AKHBAR AMAT INDAH
Melihat kejadian yang amat menakjubkan itu tak henti-henti Putri Rimba
berzikir dan bermunajat pada-Nya... didongak ke langit lambang cinta yang berkalimah Allah Azzawajallah tertera dengan jelas dan bawah cinta kalimah Allah
tuan putri rimba dan kekasihnya bergandingan menjadi pasangan pengantin yang diredhai Allah dan diaminkan oleh seluruh penghuni langit dan bumi.
SEMUA ALAM GHAIB ADALAH DALAM RAHSIA ALLAH AZZAWAJALLAH
CINTA DALAM KETENTUANNYA
Karya Ratu Rimba Niagara
20 Rabiulawwal 1434H
1 Februari 2013M
CINTA ITU INDAH
Salam sejahtera buat rakan yang kukasihi...
Walaupun ku tak mengenali mu
Sudilah terima puisiku sebagai tanda kasih sayang dariku
Moga di sini kita semua dapat berpuisi nan indah-indah
Karena Cinta Itu Indah ...
Seindah terbitnya pelangi di malam hari
Bahasa-bahasa cinta pun indah-indah
Jika bahasa cinta itu di luar batas ...
Akan membuatkan kita rasa cinta itu menghinakan
Karena cinta itu indah
Gunakan bahasa yang indah-indah
Cinta itu suci
Sucikan dengan ikatan murni
Barulah cinta itu menjadi CINTA SYURGA
Cinta Oh Cinta...
Kuhargai dan sanjungimu
Karena kau membuat hati-hati berpelangi cinta
Apabila dalam hati ada taman pelangi cinta
Senyuman pun terukir
Pelangi cinta suci
Sesuci CINTA SYURGA
Pasti bahagia membahagiakan
Cinta yang terpatri di dunia
Bawa ke Syurga-Nya
Makanya burulah cinta
Yang boleh membawa ke Syurga-Nya...
Cinta...oh! Cinta...
Aku memburumu tak kira di mana kau berada...
Cinta kepada:
Tuhanku Yang Mencipta Alam ini
Semua penghuni bumi dan langit
Bahagia rasa hati apabila hidup
Mencintai semua yang ada
Karena-Nya
Sebab itulah CINTA ITU INDAH!
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
26 Jun 2013
RINDUKANMU TIADA PENGHUJUNGNYA
Rindumu selalu kunanti dalam mimpi
Tapi lagi kutunggu tak juga kunjung tiba
Kau sepikan rinduku lalu kusepi tanpa rindumu
Rindumu kunanti tanpa jemu
Tiada penghujung...
Biarpun malam kan tiba
Bersama dengan indahnya purnama malam
Pengubat sepiku
Ingin kulupakan rindumu
Namun rindumu datang bertamu di hatiku
Biarpun tanpa diundang
Kutetap rindukanmu
Biarpun kau telah membuang rinduku di ombak rindu
Lagi kau buang
Lagi kurindu
Serindu-rindunya
Mujurlah helang malam sudi menjelma di bulan purnama
Serasa kau hadir membalas rinduku
Terubatlah rinduku padamu...
Rindukanmu tiada penghujungnya...
RATU RIMBA NIAGARA
26 Jun 2013
Masa depan bukan misteri
Masa depan adalah pasti
Pasti tiba masanya kita akan dijemput Ilahi
Makanya sama-sama kita manfaafi
Masa hidup ini agar diberkhati
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
BIARPUN KITA TAK SEBAIK MACAM SEJUTA ITU
SETIDAK-TIDAKNYA KITA CUBA MENJADI INSAN YANG TERBAIK
PADA PANDANGAN ALLAH DAN BERNIAT BERBUAT BAIK PADA MANUSIA
KERANA SETIAP YANG BAIK ITU DATANG DARI ALLAH
ALLAH MENGIKUT PRASANGKA HAMBA-NYA TERHADAP-NYA
JIKA KITA PRASANGKA BAIK BAIKLAH AKHIR-NYA
IN SHAA ALLAH AAMIIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'SELAMAT HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA & INDONESIA TERCINTA!'
'KUCINTA DAN SAYANGIMU SAMPAI HUJUNG NYAWA!
' NYAWAKU INI JADI TARUHAN DEMI CINTAKU PADAMU'
'INILAH HADIAHKU UNTUK GENERASI KINI DAN AKAN DATANG MALAYSIA & INDONESIA.
UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MERAIKAN HARI KEPUTERAAN KDYMM SULTAN HASSANAL BOLKIAH KE 69 , HARI KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA NIAGARA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O15, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2015 DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2015'
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterima kasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terima kasih atas sebesar apapun amal kita
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
6 ZULHIJAH 1436H
20 SEPTEMBER 2015
Datuk Haji Faiz
Dakwah menurut bahasa berasal dari kata da’a – yad’u – da’watan artinya ajakan. Berdasarkan arti yang sesungguhnya dakwah itu adalah menyeru, mengajak, memanggil seseorang untuk beriman dan taat kepada Allah SWT. Ajakan ini disebabkan karena ketidaktahuaan, ketidakpahaman, ataupun keengganan dalam menjalankan syariat islam. Orang yang menyampaikan disebut Dai dan objek yang disampaikan disebut Mad’u.
Dakwah itu adalah pekerjaan mulia yang bernilai pahala. Sebagaian ulama mengatakan hukum berdakwah adalah fardu a’in dan sebagian ulama yang lain mengatakan fardu kifayah (kolektif). Meski begitu Rasululllah SAW selalu mengajarkan agar seorang Muslim selalu menyeru pada jalan kebaikan dengan cara-cara yang baik.
Perintah berdakwah pun terdapat dalam firman Allah SWT yaitu salah satunya, “Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk” (An-Nahl:125) serta dalam hadist yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, Rasulullah SAW bersabda,”Barangsiapa yang menunjukan kepada suatu kebaikan maka dia akan mendapat pahala seperti pahala yang melakukannya”.
Mengetahui keutamaan dakwah adalah faktor terpenting yang mempengaruhi konsistensi dan semangat seorang dalam berdakwah. Karena keyakinan terhadap keutamaan tersebut dapat menjadikannya merasa ringan menghadapi rintangan. Beberapa keutamaannya adalah sebagai berikut :
1. Dakwah adalah Muhimmatur Rasul (Tugas utama para Rasul)
2. Dakwah adalah Ahsanul A’mal (Amal yang terbaik)
3. Dakwah dapat menyelamatkan kita dari azab Allah SWT
4. Dakwah adalah jalan menuju Khairu Ummah
Dakwah itu mememiliki karakter yang khas. Seseorang yang menjalanai aktivitas mulia ini harus mengetahui serta memahami beberapa karakteristik jalan sebuah dakwah. Yang dijadikan sebuah pedoman agar mereka yang berjuang dijalan dakwah dapat bertahan dan bersabar. Sebaliknya jika seseorang itu tidak memahami karekteristik jalan dakwah maka ia akan jatuh saat melalui jalan itu. Oleh sebab itu pengertian dakwah islam dan karekteristiknya perlu diketahui dan dipahami.
1. Jalan dakwah adalah perjalanan yang panjang.
Dakwah bukanlah pekerjaan sehari dua hari yang bakal selesai untuk dikerjakan. Perjalanan dakwah adalah perjalanan yang telah dirintis oleh Rasulullah SAW dan hingga kini akan terus berjalan sampai pada masa yang telah Allah janjikan. Maka janganlah meresa lelah mengarungi jalan dakwah, sebab jalan dakwah adalah perjalanan jauh para pejuang islam yang siap mengorbankan segala macam hal baik harta, waktu, keluarga maupun jiwa diri sendiri.
2. Jalan dakwah adalah jalan yang penuh rintangan.
Seseorang yang telah mengikrarkan dirinya untuk bergabung bersama barisan dakwah adalah mereka siap untuk mendapatkan ujian di jalan dakwah tersebut. Ujian-ujian di jalan dakwah yang diberikan tak lain hanya untuk memuliakan orang-orang yang berdakwah. Jika seseorang tersebut sanggup melaluinya, maka akan bertambahlah kemuliaan diri seseorang tersebut. Sebaliknya jika ia gagal atau justru menyebabkan ia berputus asa dari jalan dakwah, maka Allah SWT telah mempersiapkan orang-orang yang akan menggantikan posisinya dengan kualitas keimanan yang lebih baik lagi. Berani berdakwah berarti berani mendapatkan aneka ujian, intimidasi dan segala macam hambatan lainnya. Bersabar dalam hambatan adalah cara yang baik yang menambah kemuliaan seseorang. Ujian dan rintangan tersebut dapat datang dari diri sendiri maupun orang lain.
3. Jumlah orang yang berdakwah itu sedikit.
Dakwah ibarat jamu yang terasa pahit untuk dirasakan secara fisik, namun akan menyehatkan tubuh di masa yang akan datang. Banyak orang yang tidak suka jamu lantaran disebabkan alasan pahit yang ia rasakan saat awal mencicipinya. Seperti itulah dakwah banyak orang yang tak mau ikut berdakwah karena justru mengetahui kesulitan yang akan ia hadapi saat ikut berdakwah.


SEORANG KANDJENG PANGERAN HARYO
Kandjeng Pangeran Adipati Wahyuningrat:
Seorang Kandjeng Pangeran Haryo/ KPH menuturkan bahwa ada 3 (tiga) ciri utama para Bangsawan, yakni ; Pertama, ia akan selalu saling mendoakan, saling nasehat menasehati, dan merentangkan jalan kebajikan.. Kedua, ia akan saling memberikan hadiah, berupa cinderamata, memenuhi harapan2 saudaranya dan bersegera membantunya bila dibutuhkan. Ketiga, ia akan selalu mengikat tali persaudaran, baik dengan pernikahan, kekerabatan, dan saling mengunjungi.. Salam wa rahmah..
INSTITUSI DIRAJA MELAYU SENUSANTARA AKAN SENTIASA HIDUP!
Itulah jiwa seorang Kandjeng Pangeran Haryo...
Kerana ciri itulah tuanku berdarah pangeran berjiwa rakyat dan pahlawan rakyat yang hidupnya adalah untuk rakyat ...
kemewahannya adalah untuk rakyat dan sanggup mempertaruhkan nyawanya demi rakyat dan kemerdekaan negaranya yang tercinta!!!
DAULAT TUANKU!
HIDUP INSTITUSI DIRAJA!
KAMI SENTIASA BERSAMA TUANKU!
INSTITUSI DIRAJA MELAYU SENUSANTARA AKAN SENTIASA HIDUP
SEJAK DULU KINI DAN SELAMANYA
SELAGI IZIN-NYA
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
18 Sept 2012
Kandjeng Pangeran Adipati Wahyuningrat amien.. allahuma amien
23 hours ago · Unlike · 3
Ratu Rimba Niagara:
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
(PETIKAN DARIPADA WALL GROUP PENYATUAN KERABAT DIRAJA DAN KELUARGA BESAR JAMBI)
20 Sept 2012

TANGISAN SEORANG HAMBA
Temul Amsal
PASRAH
seekor kelelatu
terbang di gelap malam
seekor kelelatu
membakar dirinya
mencari
tuhan
------ 2008 — in Melaka, Malaysia.
Unlike · · Unfollow Post · 6 hours ago
You and 2 others like this.
SYUKUR
Seekor kelkatu
Terbang di pelangi malam
Menambah cantiknya dia
Mempesona terpesona
Berbagi ilmu Kurniaan-Nya
Tanda
Syukur
RATU RIMBA NIAGARA
20 September 2012
in Indonesia
Temul Amsal Nanti aku akan membaca sajakku sendiri diDjMy Fm...aku kirimkan suaranya lewat Dunia Maya...
Ratu Rimba Niagara:
Aku suka itu dan aku akan jadi pendengar setia...
Tapi ehsan lah padaku karya picisan ini
Kau tolong bacakan sekali ya...itu kalau kau sudi
Aku nggak mahu aku tak paksa ... orang tak sudi nak tolong...
Temul Amsal masuklah di inbook ku....pasti akan ku bantu kamu membacakannya.
Ratu Rimba Niagara:
makasih ye...kerana sudi tolong bacakan karya aku ..waaupun tak sehebat karyamu.
Temul Amsal Akan aku bacakan secara merengek dalam keadaan menangis.
Temul Amsal Jangan sepelekan karya sendiri...kalau tak kita sendiri yang membesarkan kita siapa lagi....??? Saya tak suka dengar kata itu.
KARYA MENANGIS
kenapa pulak menangis!!!
Karyaku kena kutuk kena hina kena ludah
Tapi masih berkarya
Maknanya karyaku masih bertahan
Punyai semangat kuat
Tak perlu menangis...
Kalau mengenai KeTuhanan
Biasa saja kau menangis
Itu aku sokong kau menangis
TAJUK KARYA MENANGIS
ATAU PUJANGGA TEMUL AMSAL MENANGIS
Temul Amsal hehehe bisa bisa jadi ompong gigi saya, bacakan karya kamu...he
Ratu Rimba Niagara:
kenapa pulak ompong..kamukan guna gigi palsu.
Temul Amsal jangan menyindir ya...walau sudah tua, gigi ini masih ok tau.
Ratu Rimba Niagara:
Ye...aku cuma agak sajalah cuma canda saja dong
jangan lekas jadi tsunami sastra ye...sebab jika kau jadi tsunami sastra aku akan jadi pepatung sastra....
Temul Amsal Jangan terlalu berharap. sebab hanya orang berharaplah yang akan kecewa.
Ratu Rimba Niagara:
Kerana aku tak berharaplah makanya aku terusan berkarya tanpa dibayar gaji...sebab itulah aku miskin tak punya apa...kalau adapun bapa punya.....
Temul Amsal beruntunglah kamu mash punya bapa...bapaku sudah lama tiada....saya tak sempat minta maaf pada beliau...berkaca-kaca mataku karena ucapanmu......
Ratu Rimba Niagara:
SEBAB ITULAH AKU LANTIK KAMU MEMBACAKAN SAJAK-SAJAKKU
PASTI DEWAN DIBANJIRI DENGAN TANGISAN SEORANG HAMBA.
KARYA TEMUL AMSAL & RATU RIMBA NIAGARA
20 Sept 2012

KAULAH HAMBA BERJIWA HAMBA
Siapapun kamu
di sisi Tuhan tiada berbeda
yang membedakan ketakwaanmu
Siapapun kamu
di sisi Tuhan tiada berbeda
yang membedakan keimananmu
Siapapun kamu
di sisi Tuhan ada bedanya
jika kamu sombong dan bongkak dengan-Nya
pakaian sombong hanya untuk-Nya
makanya sebesar mana noda dan dosamu
DIA Maha Pengampun
jika pakaian sombongmu itu
kau hanyutkan ke laut merah membara-bara
lalu pakaian sombong mu itu hangus terbakar
baru hilang sombongmu itu
dan jadilah kau hamba yang tawauduk
maka bilamana rohmu keluar dari jasad
dibalut dengan kain kapan putih
wanginya dapat dihidu seluruh
penghuni bumi dan langit
dan bumi mengucapkan
"selamat datang duhai hamba...
izinkan kupelukmu dalam dakapan
penuh syahdu kaulah hamba berjiwa hamba...
kain kapan yang membalut tubuhmu ini
adalah pakaian Syurga yang Allah kirimkan
untukmu sayang berkat kau menghanguskan
pakaian sombongmu di kala kau hidup."
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
19 Sept 2012




Andai
By: Cahaya Rembulan Perak
andai saja senja yang basah
masih menyimpan seribu kisah
dan liku jalan yang diperciki rinai
masih menyimpan jejak kita
barangkali aku masih di sini
dan kita masih menautkan jemari
dalam getar rindu
yang aku tak pernah bisa berhenti...
By: Cahaya Rembulan Perak
Cahaya Rembulan Perak
RATU RIMBA NIAGARA MEMBALAS PUISI CAHAYA BULAN PERAK
DIA MENCIPTA ALAM SEBEGINI INDAH
bila sama-sama rindu
dan semuanya rindukan puisi
puisi rakan-rakan semua
barulah hilang rindu ini...
MENCIPTA ALAM SEBEGINI INDAH
Apabila rindu ini hilang...
Kita akan sering bercanda
Bercanda tentang puisi
Nan indah-indah
Kita bersama menghayati
Keindahan alam ciptaan Tuhan
Lagi kita lihat penuh syahdu
Penuh keinsafan
Betapa Bijaksana-Nya Dia
Mencipta alam sebegini indah
Seindah taman-taman Syurga
Tak jemu dipandang
Tak jemulah
Kita Memuja-Nya
SUBHANALLAH ALHADULILLAH ALLAHU AKBAR
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
18 Sept 2012
(GRUP DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
19 Sept 2012
6 tahun yang lepas
Lambaian Rindu.
Lambaian rindumu
memanggil-manggilku
di kala aku memandang laut terbentang luas
lambaianmu beranginkan mantra sunyi
kau kirimkan sayap rindu
aku terima sayap rindu
hilang rindu
dan aku membaca matra sunyi
dengan linangan air mata
matra sunyi itu
kulemparkan ke laut
bersama sayap rindumu
kerana sayap rindumu
kerana matra rindumu
membuatkan aku bertambah rindu
rindu dalam sunyi
yang membungkam jiwa lara
yang tak bisa diubati dengan
apapun rindu
Kecuali
Rindu pada-Nya...
Pasti terbalas rindu
Tanpa ragu
Tanpa sangsi
Begitu hebatnya rindu pada-Nya...
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
19 Sept 2012
6 tahun yang lepas
KAULAH HAMBA BERJIWA HAMBA
Siapapun kamu
di sisi Tuhan tiada berbeda
yang membedakan ketakwaanmu
Siapapun kamu
di sisi Tuhan tiada berbeda
yang membedakan keimananmu
Siapapun kamu
di sisi Tuhan ada bedanya
jika kamu sombong dan bongkak dengan-Nya
pakaian sombong hanya untuk-Nya
makanya sebesar mana noda dan dosamu
DIA Maha Pengampun
jika pakaian sombongmu itu
kau hanyutkan ke laut merah membara-bara
lalu pakaian sombong mu itu hangus terbakar
baru hilang sombongmu itu
dan jadilah kau hamba yang tawauduk
maka bilamana rohmu keluar dari jasad
dibalut dengan kain kapan putih
wanginya dapat dihidu seluruh
penghuni bumi dan langit
dan bumi mengucapkan
"selamat datang duhai hamba...
izinkan kupelukmu dalam dakapan
penuh syahdu kaulah hamba berjiwa hamba...
kain kapan yang membalut tubuhmu ini
adalah pakaian Syurga yang Allah kirimkan
untukmu sayang berkat kau menghanguskan
pakaian sombongmu di kala kau hidup."
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
19 Sept 2012
6 tahun yang lepas
kalau itu kemahuan mu,
aku relakan perpisahan ini;
aku nggak tega kau begitu,
kerana sikapmu remuk hati ini.

AKULAH JUARA PENYAIR ALAM MAYA
Duhai sahabatku...
Selama ini hidupku
Selalu saja mengalah
Kubiarkan saja mereka memijak
menghenyakku sesuka hati tanpa melawan....
aku rela menangis terlara duka...
Setiap kebaikan yang kubuat pada mereka najis yang dilempar
Adakah adil bagiku untuk menghadapi ini semua sepanjang hayatku...
Makanya demi untuk melangkah jalan yang kutuju
Takkan kubiarkan mereka
Menghina
Menghenyak
Memijakku sesuka hati tanpa ehsan
Aku begini bukan niat
Untuk mendabik dada
Atau membongkakkan diri
Tapi adalah memberi penghargaaan buat diriku sendiri
Agar aku adalah hamba Allah yang dilahirkan di dunia ini
Bukan untuk di pandang sebelah mata
Penuh hina sambil meludahku
Begitu hinanya aku di matanya
Jikalah aku dilahirkan ke dunia ini
Semata untuk membuatkan orang sakit hati
Lantaran aku berkarya
Sepenuh jiwa sepenuh rasa
Elok benar rasanya aku tidak
Menjadi penulis
Kerjaku ditukar
Sebagai pengkritik sastra
Itu lebih baik bagiku
Aku kritik...
Kritik sampai mereka terduduk terlentang
Sampai mereka keluar dari grup
Lepas itu aku puas
Aku gelak
Haa...haa...haa...
Padam dengan muka engkau
engkau ingat engkau hebat sangat
Akulah Juara Penyair Alam Maya!
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
15 Sept 2012
KALI TERAKHIR KULIHAT WAJAHMU
Bila kutatap diriku di cermin yang kunampak
gimanakah wajahku di kala aku
berada dalam bungkusan kain kafan?
makanya setiap kehadiran rakan-rakanku
biarpun cuma di alam maya adalah permata Syurga ...
hatinya sewangi Syurga
bahasanya seperti ahli Syurga
moga dapat bertemu di Syurga
moga sebelum kain kafan menutup wajahku
itulah kali terakhir kulihat wajahmu
yang senyum padaku
dalam bicara bisu
di alam maya
tapi bicara bisumu itu
buat aku senyum
tika melafazkan
kalimah Syurga
LAILLAAHAILLALLAH MUHAMMADARASULULLAH
SUBHANALAH ALHAMDULILLAH ALAHU AKBAR
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
11 November 2012
YA ALLAH AKHIRKAN AKU DALAM KEINDAHAN
Allah Engkau Maha Mendengar...
segala isi hatiku
aku mahu hidup dalam keindahan
aku mahu mati dalam keindahan
keindahan dalam berbahasa
keindahan hati berbunga iman
kerana mahu hidupku
berakhir dalam keindahan
aku rela merendah diri kepada semua manusia
menyebarluaskan Rahmat Kasih-Mu yang tiada
had kepada semua hamba-Mu tanpa terkecuali
selagi hidup selagi itu
Kau memberi peluang kepada semua hamba-Mu
menempah tiket ke Syurga...
Syurga sebagai balasan hamba-Mu
yang beramal soleh kerana-Mu...
bukan kerana habuan duniawi
Syurga rahsia-Mu...
tidak seorang pun tahu
adakah dia layak masuk ke Syurga
walaupun pahalanya setinggi gunung
masih belum memberi jaminan masuk ke Syurga
Engkau memberikan Syurga
bukan kerana banyaknya pahala hamba-Mu...
dengan Rahmat Kasih-Mu diberikan Syurga...
dengan Pengampunan-Mu diberikan Syurga
dengan Syafaat kekasih-Mu Nabi Muhammad saw diberikan Syurga...
Allahu Akbar begitu Rahmat Kasih-Mu tanpa had
Syurga tempat yang terindah yang menjadi cita-cita semua hamba-Mu,
Andai Syurga itu milikku
pastilah aku hamba-Mu yang paling bertuah di dunia ini
beramal cuma sedikit dibalas Syurga...
tapi aku masih malu memiliki Syurga
kerana aku sudah salah iktikad
aku beramal kerana Syurga
bukan kerana-Mu...
jika itulah aku
aku yakin pasti Syurga bukan tempatku
kerana aku tidak ikhlas dapat beribadat...
beramal kerana Syurga pasti nerakalah tempatku...
kerana Rahmat Kasih-Mu tidak akan ada
pada mereka yang beramal selain daripada-Mu...
semua-Nya kerana-Mu...
Betapa baiknya manusia itu
dia sama sekali tidak tahu berakhirnya dia
berakhir dalam keindahan atau kejelekkan
Betapa jahatnya manusia itu
dia sama sekali tidak tahu berakhirnya dia
berakhir dalam kejelekkan atau kebaikan
Sebab itu sesama manusia tidak layak
menghukum
Syurga tempatku Neraka tempatmu...
dia bukan Tuhan untuk menghukum
sebab itu Allah tidak mengira bermulanya kamu
Allah mengira berakhirnya kamu
Ya Allah...aku mahu berakhir dalam kebaikan yang Kau Redhoi
berakhirnya sebuah kehidupan yang penuh ujian hidup dengan keindahan
ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
.....................................................................
sampai kapan pun aku hamba-Mu
yang mahu pulang ke Pangkuan-Mu...
dalam Rahmat Kasih-Mu,
dalam Pengampunan-Mu,
mendapat Syafaat Nabi-Mu Muhammad saw
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
1 Muharram 1440H
11 September 2018
BELAIAN KASIH PERTEMANAN TERHINGGA NILAINYA SAMPAI ALAM BARZAH
Ratu Yang Bersemayam
aksara puisimu menderu bagaikan
angin ternado menghempaskan rasa
rindu disaat aku duduk termenung
di malam sepi terurai dalam kalbu
walaupun hanya sebatas impian kulalui
rasanya ratu perpuisian dalam aksara puisiku
menjelma bersemayam dalam setiap bait
kubacakan disaat aku menghirup udara segar
dengan cappucino panas menghangat sekujur
tubuhku sepertinya batang pohon terkesima
menantikan belaian kasih pertemanan tak
terhingga nilainya sampai alam barzah
apa gerangan ?puisi kau tuliskan dengan
ketulusan hati terlukiskan dalam hayatku
di mana aku terkapar di batu karang menjulang
di atas langit menyambut kedatangan seorang
ratu rimba niagara tercantolkan di sebuah batang
pohon di sebuah hutan belantara
sungguh kata dan kalimat terurai
terlukiskan dengan nada mengharukan hati
nan permai kucetuskan bahwa penyair
sementara terpesona akan kata semanis madu
terlupakan tidak sampai aku berjalan ke ujung dunia
siamir marulafau 27052013>puisi buat teman
"SALAM MAAL HIJRAH 1440H BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN 
YA RABBAL A'LAMIIN,"

10 Muharram 1440H
20 September 2018

0 comments:

Post a Comment

 
;